Even hierop terugkomend:hk12nl schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:51:
[...]
Yes, hier een Chr eigenaar met JBL. Ik vind het een prima geluid en kan je niet specifiek zeggen of die van mij vergelijkbaar is met die van jou. Ik vind het wel altijd 'opvallend' dat de boxen bij de achterdeuren minder geluid geven (wellicht ook het doffe geluid wat je bedoeld) dan bij de voordeuren. Valt mij zelf niet zo op maar de kinderen wel en toen ik mijn oor daarbij hield hoorde ik wel het verschilIk zal een horen wat voor geluid er uit mijn tweeters komen eerdaags.
Ik had de Fader/balans helemaal naar links staan, dit geeft toch wel een Wereld van verschil kwa geluid. Je kan hiermee ook het geluid niveau van de achterspeakers regelen. Had je al naar de tweeters geluisterd?
Ik quote mezelf evenWouter! schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:57:
Ik heb in mijn Corolla TS 2.0 Hybrid van december 2021 last van een vervelende trilling tussen 100-140km/u. Ik heb maar een weekje op zomerbanden gereden en er toen niet heel erg op gelet maar met de winterbanden ervaar ik het erg duidelijk. De banden zijn al opnieuw gebalanceerd maar dat heeft niet geholpen. Donderdag krijg ik de zomerbanden, even afwachten hoe het dan is.
Deelt iemand deze ervaring?
Trilling lijkt met de zomerbanden wel iets minder duidelijk maar is nog altijd aanwezig, op dezelfde wijze en bij dezelfde snelheid. Dus even contact gehad met de werkplaats en eind mei wordt hij een dag helemaal binnenstebuiten gekeerd.
Nee, als hij te smerig is dan meldt het systeem dat LTA niet beschikbaar is.Martinspire schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:59:
[...]
Ik heb het op allerlei soorten wegen, maar ook een weg waar het gewoon goed zou moeten werken. Ik rij meestal over de N279 tussen Veghel en Den Bosch voor de meeste ritten en dat is echt top-notch asfalt met dikke duidelijke strepen die zelfs in noodweer nog goed te lezen zijn. Dus ik verwacht dat dat eigenlijk wel goed zit.
[...]
Mja dat doe ik sowieso wel als het regent, maar het gaat dan niet over. Maar dat is dus de enige camera? Wel apart trouwens, want ik zou verwacht hebben dat ze op de neus een camera pakken die meer zicht heeft op de weg zelf. Of op zijn minst 2 voor als er 1 smerig is.
En de radar (achter het Toyota-logo op de neus) is alleen voor de adaptive cruise control.
Hoe heftig trekt hij dan aan het stuur? Ik heb wel gemerkt dat het echt een hulpmiddel is en echt geen optie die lijkt op autonoom sturen. Je moet hem dus zelf wel een beetje 'geleiden' want anders gaat hij gauw ping-pongen tussen de lijnen. En als je te veel tegenstuurt of te lang niet aan het stuur zit dan schakelt hij sowieso uit. Dan zie je de buitenste blauwe 'bumpers' ook niet meer in je dashboard.Nu ik er over nadenk, zou het misschien kunnen zijn dat ie geen goede meting van de stand van het stuur heeft en dus denkt dat ie nog een slag moet draaien voordat ie in het midden zit? Dat ie denkt dat het stuur op +180 graden staat ipv 0 en daarom naar links stuurt? Want ik kan de auto stilzetten en daarna weer vertrekken en dan doet ie het verder niet meer.
Naja goed, verder niemand die daar dus last mee heeft? Want ik vind het wel erg irritant. Het is niet alsof ie het tijdens de rit ineens gaat doen, maar gewoon de eerste keer dat je cruise control gebruikt na de auto gestart te hebben. En dan staat ie een tijd stil en dan ga ik weer naar huis en dan heb ik soms nergens last van (andere keren is het meerdere sessies achter elkaar en ook dan ineens weer over).
Ik zal anders de volgende keer wel even op een parkeerplaats staan en even het stuur helemaal naar links en helemaal naar rechts om te kijken of het dan over is.
Ik vind dat hij bij mij bij een recht stuk snelweg iets te veel naar de rechter lijn trekt. Maar in een flauwe bocht naar links dan kan hij voor mijn gevoel juist weer wat te veel naar de linker lijn trekken.
Sowieso ben ik er wel achter dat ik LTA (en LDA) en Radar Cruise echt niet altijd fijn vindt. LDA piept me veel te snel, en ik heb het gevoel dat ik de LTA soms te veel moet tegensturen. En de Radar Cruise begint mijns inziens veel te gauw met afremmen richting op een voorganger (ook op de kortste stand) waardoor ik constant gas bij aan het geven ben om dat weer te compenseren (of veel te vroeg naar links moet op de snelweg). Ik zet soms LTA uit en gebruik soms de normale cruise control. Afhankelijk van het verkeer rijdt dat een stuk minder nerveus.
Fader = Balans tussen voor en achterDrials schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:20:
[...]
Even hierop terugkomend:
Ik had de Fader/balans helemaal naar links staan, dit geeft toch wel een Wereld van verschil kwa geluid. Je kan hiermee ook het geluid niveau van de achterspeakers regelen. Had je al naar de tweeters geluisterd?
Balans = Balans tussen links en rechts
[ Voor 26% gewijzigd door Wouter! op 26-04-2023 14:09 ]
Ik had hem al eens gedeeld, de twee achter speakers zijn woofers, daar komt dus weinig hoog uit en hoor je dus minder. Het nieuwe model heeft daar wel allround speakers zitten.Drials schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:20:
[...]
Even hierop terugkomend:
Bij mij zijn de speakers al vervangen geweest onder garantie omdat ze kapot waren en dat is een veel voorkomend issue.
Ik ben benieuwd hoe het zal klinken als je er allround aftermarket speakers in zet.
:strip_exif()/f/image/q1WD2JHYQP3UxlootPG1chPq.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik pomp mijn banden meestal op bij zo'n slimme bandenpomp, die geven dat ook aan. Voor mijn gevoel rijdt het ook net iets lekkerder, maar dat kan ook tussen mijn oren zitten.Csotranme schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:20:
[...]
ANWB adviseert ook 0.2 bar hoger dan aangegeven volgens mij. Kan het alleen ff niet zo snel meer vinden.
Je gaat inderdaad iets minder verbruiken over het algemeen en wat minder banden slijtage.
Te hoog is overigens ook niet goed, dan slijt je band ook verkeerd.
[Afbeelding]
Hier slechts één stoeltje, cybex met draaimechanisme. De bijrijdersstoel staat inderdaad wat verder naar voren (in mijn Corolla hatchback) maar dit heeft vooral te maken met de draaibeweging en de uitgestoken "shock absorber" aan de zijkant. Mijn tip: stel de bijrijdersstoel wat verder naar achter en gebruik de hendel voor de afstelling van de rugleuning. Je kunt dan relatief makkelijk extra ruimte creëren voor de draai (met wat gepruts zelfs vanuit het achterportier) en na het instappen hoeft de rugleuning alleen maar naar achteren om wat beter te kunnen zitten.vangoghnl schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:16:
Grappig allemaal Cybex.
Ook wij een auris ts met 2 stoelen van Cybex. De oudste van 3.5 zit in een stoeltje met vanglichaam.
En de jongste van 1.5 jaar. Nog tegen de rijrichting in. Ik lees overal dat het verstandig is kinderen tot 4 jaar tegen de rijrichting in te vervoeren in het geval van een ongeluk. Hoe doen jullie dit?
De jongste zit achter de bijrijder en die stoel staat dus een behoorlijk stuk naar voren. Niet heel comfortabel als je daar zit.
Dit is voor ons makkelijk, maar ik moet dan wel eerlijk zeggen dat wij beiden niet echt groot zijn.
Met 16 maanden vind mijn vrouw dat de kleine beter naar voren kan zitten. Scheelt ruimte maar ik hou haar nog even tegen de rijrichting in zodat ik haar gezicht kan zien via het spiegeltje aan de hoofdsteun.
Ik kan deze tijdens het rijden veranderen, maar als ik de auto opnieuw start dan staat de afstand weer op de langste afstand van 50m. Het liefst heb ik standaard een van de andere afstanden (30m - 40m).
[ Voor 11% gewijzigd door TheBlackestCrow op 28-04-2023 19:54 ]
https://www.discogs.com/user/TheBlackestCrow/collection
Waarschijnlijk niet. Net als bepaalde waarschuwingen is helaas veel door NCAP gedicteerd. Om vandaag de dag een 5* NCAP te krijgen op elk onderdeel moeten je actieve veiligheidssystemen overwegend standaard aanstaan en ook in bepaalde marges vallen. Dit betekent ook dat veel instellingen elke keer terugspringen naar hun standaardwaarde als je de auto uitzet.TheBlackestCrow schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:53:
Weet iemand toevallig of je de standaard tussenafstand voor de ACC van een Toyota Yaris (vanaf 2022) kan aanpassen?
Ik kan deze tijdens het rijden veranderen, maar als ik de auto opnieuw start dan staat de afstand weer op de langste afstand van 50m. Het liefst heb ik standaard een van de andere afstanden (30m - 40m).
Ik heb bij mijn Kia wel via de OBD dongle een aanpassing kunnen maken waardoor hij altijd op 1 streepje (van de 5, 3 was standaard) begint. Maar nu voldoet hij vast niet meer aan de NCAP eisen die Kia wou halen.
En dit lijkt mij bij Toyota ook wel (al dan niet via een omweg) mogelijk.
Enerzijds vind ik veel van die hulpmiddelen wel fijn, maar soms slaan ze wel een beetje door. Met name als het gaat om hoe ver de afstand is zoals jij aangeeft, maar ook het aantal piepjes enzo. Kia heeft er een handje van om als je de auto zonder bestuurdersgordel erin start 4/5 piepjes te geven dat er iets niet goed is. Doe je wel de gordel er eerst in en dan de auto aanzetten, dan krijg je alleen het opstartgeluidje. Maar wie doet dat nou?!
[ Voor 6% gewijzigd door MooDyBLueS op 28-04-2023 22:20 ]
Toch maar een keer kijken wat ik via een OBD dongel kan aanpassen en dan eventueel eentje aanschaffen.MooDyBLueS schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:19:
[...]
Waarschijnlijk niet. Net als bepaalde waarschuwingen is helaas veel door NCAP gedicteerd. Om vandaag de dag een 5* NCAP te krijgen op elk onderdeel moeten je actieve veiligheidssystemen overwegend standaard aanstaan en ook in bepaalde marges vallen. Dit betekent ook dat veel instellingen elke keer terugspringen naar hun standaardwaarde als je de auto uitzet.
Ik heb bij mijn Kia wel via de OBD dongle een aanpassing kunnen maken waardoor hij altijd op 1 streepje (van de 5, 3 was standaard) begint. Maar nu voldoet hij vast niet meer aan de NCAP eisen die Kia wou halen.![]()
En dit lijkt mij bij Toyota ook wel (al dan niet via een omweg) mogelijk.
Enerzijds vind ik veel van die hulpmiddelen wel fijn, maar soms slaan ze wel een beetje door. Met name als het gaat om hoe ver de afstand is zoals jij aangeeft, maar ook het aantal piepjes enzo. Kia heeft er een handje van om als je de auto zonder bestuurdersgordel erin start 4/5 piepjes te geven dat er iets niet goed is. Doe je wel de gordel er eerst in en dan de auto aanzetten, dan krijg je alleen het opstartgeluidje. Maar wie doet dat nou?!
Sommige dingen zijn inderdaad best irritant.
Ik irriteer mij bijvoorbeeld ook aan de melding dat ik de achterbank moet controleren. Deze krijg ik altijd als ik de auto uitzet en daarvoor één van de achterdeuren open heb gehad. Melding bestaat eigenlijk alleen zodat mensen bijvoorbeeld hun kind(eren) of hond niet vergeten.
Ik heb al wel gelezen dat ik dit wel ergens uit moet kunnen zetten.
[ Voor 3% gewijzigd door TheBlackestCrow op 29-04-2023 14:17 ]
https://www.discogs.com/user/TheBlackestCrow/collection
Bij mijn komt er onregelmatig een melding om de achterbank te controleren bij het uitzetten van de auto.
Rij normaliter alleen, gebruik dus de achter portieren niet.
Toch af en toe melding van de achterbank, ligt nog niet eens een kussen op.
Als eens nagevraagd bij de dealer, antwoord software matige melding.
Tja dat ze die er dan niets eens een keertje eruit kunnen programmeren?
Verder perfecte auto, maak zeker gebruik van alle hulp middelen, altijd handig een meekijkende en mee reagerende auto
Toyota heeft niet zoveel in te stellen eigenlijk. Ik had ook verwacht nog wel wat aan te passen maar uiteindelijk heb ik geen enkele instelling veranderd. Volgens mij doen ze dat ook expres, maar je kunt er dus weinig mee.TheBlackestCrow schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:15:
[...]
Toch maar een keer kijken wat ik via een OBD dongel kan aanpassen en dan eventueel eentje aanschaffen.
Sommige dingen zijn inderdaad best irritant.
Ik irriteer mij bijvoorbeeld ook aan de melding dat ik de achterbank moet controleren. Deze krijg ik altijd als ik de auto uitzet en daarvoor één van de achterdeuren open heb gehad. Melding bestaat eigenlijk alleen zodat mensen bijvoorbeeld hun kind(eren) of hond niet vergeten.
Wat je zegt klopt deels.MooDyBLueS schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:19:
[...]
Waarschijnlijk niet. Net als bepaalde waarschuwingen is helaas veel door NCAP gedicteerd. Om vandaag de dag een 5* NCAP te krijgen op elk onderdeel moeten je actieve veiligheidssystemen overwegend standaard aanstaan en ook in bepaalde marges vallen. Dit betekent ook dat veel instellingen elke keer terugspringen naar hun standaardwaarde als je de auto uitzet.
Maar de ACC is géén actief veiligheidssysteem wat standaard aan staat.
Het aanzetten van de ACC is een handmatige actie dmv "een druk op de knop"
De ingestelde afstand geldt dus ook alleen als de bestuurder de ACC zelf geactiveerd heeft
@TheBlackestCrow
Vwbt de standaard afstand...
Bij onze 2019 Corolla TS stond deze ook standaard op 3 streepjes zodra de auto gestart werd.
Dit was idd niet aan te passen.
In onze Corolla Cross onthoud het systeem inmiddels wél de laatst ingestelde afstand.
Dus het kan blijkbaar wel, maar is op de 2019 Corolla en blijkbaar de 2022 Yaris dus niet beschikbaar.
.
Ik zou even de handleiding nalopen, want het lijkt me sterk dat deze niet essentiële meldingen niet uit zouden kunnen.TheBlackestCrow schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:15:
Op Onze Corolla Cross zijn deze meldingen namelijk ook uit te zetten.
@dinandus , wellicht dus ook op jou Yaris Cross
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
Bij mij werkt LTA ook eigenlijk nooit goed. Op de snelweg nog het beste maar ook daar blijft ie zoeken om het midden heen. Heel vervelend. Soms ook te veel naar een buitenkant van de rijstrook.Martinspire schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:14:
[...]
Mja in de Hatchback kan ik ook niet achter mijzelf zitten. Vind het sowieso wel jammer dat je niet de achterbank kunt verstellen. Ik heb lang niet altijd zoveel mee dat ik liever wat kofferruimte inlever voor wat meer beenruimte. Jammer dat Toyota daar niet aan doet.
Nog een vraag voor hier. Ik heb een Corolla met rijstrookassistentie. Dus die houdt bij cruise control de auto tussen de lijntjes. Maar soms gaat dat niet helemaal lekker, dan zet ik hem aan en lijkt ie het midden niet te vinden, waarbij ie naar links trekt en dan weer uitgaat. Even seconde wachten, aan, trekt naar links en dan weer uit. Overigens weet ik niet of het altijd naar links gaat, maar wel het vaakst denk ik.
Ik vermoed dat er gewoon wat smerigheid of water voor bepaalde sensoren zitten, want op andere momenten gaat het wel prima. Maar het is bv niet alleen tijdens regenen zo. Ik denk dat ik er 1 op de 50 ritten last van heb.
Iemand enig idee wat er dan mee aan de hand is en of je het tijdens het rijden nog op kunt lossen? Of wat ik even schoon kan poetsen om te kijken of het werkt?
Op een provinciale weg hier in de buurt, de N279 van Veghel naar Helmond, is het simpelweg levensgevaarlijk. De auto stuurt consequent en met forse hoek naar de berm of de andere rijbaan van de tegenliggers. Ik heb het meerdere malen geprobeerd maar het blijft dit gedrag vertonen. Het was ochtend met laagstaande zon. Wellicht kunnen kan de software de camerabeelden dan niet goed interpreteren? De LTA stuurt vol naar de berm, een (ander?) systeem detecteert dat je de lijn over gaat en begint te piepen en dan wordt de LTA kortstondig uitgeschakeld. Maar het stuur blijft richting berm staan. Als je terug stuurt binnen de lijntjes hervat LTA zichzelf weer en de zelfmoordmachine begint weer van voor af aan. Ongelofelijk dat dit goedgekeurd is door de verantwoordelijke instanties.
Ik zet LTA dus uit.
YouTube: Toyota CEO: "This New Engine Will Destroy The Entire EV Industry!"
benieuwd op welke termijn dit beschikbaar komt in de nieuwe generatie toyota's
er zijn ook wat petrolheads die er wat negatief tegen aan kijken maar daar is m.i. de vergelijking niet fair gemaakt (1 op 1 overzetten van bepaalde capaciteit in tanks/gebruik etc).
Desondanks zie ik de accu's en laadstations niet als daadwerkelijke toekomst maar meer korte/middellange termijn oplossing... (just my 2 cents..)
[ Voor 32% gewijzigd door koentjuh1987 op 01-05-2023 10:19 ]
...
Alles leuk en aardig, maar een waterstof motor kan nog zo baanbrekend en ultra-efficiënt zijn, maar als de markt er niet klaar voor is en de infrastructuur er niet voor gebouwd wordt, is het bij voorbaat al gedoemd te mislukken.koentjuh1987 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:09:
Kwam dit filmpje tegen over de blik van toyota op de toekomst van mobiliteit en de HCE ontwikkelingen incl testen met de GR.
YouTube: Toyota CEO: "This New Engine Will Destroy The Entire EV Industry!"
benieuwd op welke termijn dit beschikbaar komt in de nieuwe generatie toyota's
Toyota, Hyundai en een enkel ander merk hebben al 5-10 jaar een waterstof auto die jij en ik in theorie gewoon kunnen kopen. Maar heb je er iets aan? Niet echt. Of je moet naast 1 van de slechts paar waterstofstations in NL wonen en nooit verder gaan dan dat je ook weer terug kan halen én genoeg vertrouwen hebben dat het waterstofstation blijft bestaan.
Wat ik ermee wil zeggen is: de geschiedenis leert ons dat het zeker niet per se de beste technologie is die wint of het überhaupt haalt. Point in case: de creatieve oplossingen die veel fabrikanten toepasten om de Europese emissienormen te halen. Dat waren bij lange na niet de beste oplossingen, maar point-solutions om een bepaald afgedwongen doel te halen. Denk bijv. aan de belachelijk lange overbrengingen in versnellingsbakken waardoor de gemiddelde A/B/C-segmenter ineens heel loom aanvoelde tov een generatie eerder. Of de downsize motoren waarbij het inderdaad werkt om een kwart van alle cilinders weg te laten en brandstof te besparen, maar het verlies aan vermogen betekende weer dat er op alles behalve het A of instap-B segment een turbo moest komen. Ford en Volkswagen hebben bewezen hoe in en in slecht die 3-cilinder Ecoboost/TSI motoren wel niet waren. De meeste redden het niet tot veel meer dan 150.000 km en hadden belachelijk veel onderhoud en reparaties nodig naar verhouding met de traditionele grotere motoren waar Toyota zich in hybride variant nog aan hield en Mazda met z'n eigen slimme oplossing, die overigens ook niet altijd even probleemloos schijnt te zijn, maar wel veel beter dan wat Ford/VW lieten zien.
Het gaat er dus uiteindelijk om: waar is de markt klaar voor, waar wil men in investeren (niet alle de autofabrikanten, maar ook landen, gemeentes en bedrijven zoals Shell en Vattenfall bijv) en wat wil de consument. De EV is nu zo gemeengoed geworden met zoveel infrastructuur in vrijwel heel Europa (ja, het is nog niet overal even goed) dat het steeds lastiger wordt om daar iets anders tegenover te zetten. Waterstof is er voor vrachtwagens en bussen immers al decennia en ook nooit doorgebroken op wat kleinschaligere inzetten na.
Ik denk toch dat je de EV historie wat te rooskleurig ziet. Want wanneer was die techniek er klaar voor? Daar waren ook veel prototypes voor nodig en veel matige auto's voordat de Tesla er kwam (en ook dat was niet hun eerste model). Je moet een auto hebben die de kar trekt en waar animo voor is. Mijns inziens was de auto er gewoon nog niet en is wellicht de techniek ook nog niet helemaal klaar om het te doen. Maar als we eenmaal gewoon waterstof kunnen tanken met meerderen tegelijk en velen in 1 uur tijd, zonder dat ie telkens op druk moet komen of af moet koelen, dan kun je daadwerkelijk stappen maken.MooDyBLueS schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:25:
[...]
Alles leuk en aardig, maar een waterstof motor kan nog zo baanbrekend en ultra-efficiënt zijn, maar als de markt er niet klaar voor is en de infrastructuur er niet voor gebouwd wordt, is het bij voorbaat al gedoemd te mislukken.
Toyota, Hyundai en een enkel ander merk hebben al 5-10 jaar een waterstof auto die jij en ik in theorie gewoon kunnen kopen. Maar heb je er iets aan? Niet echt. Of je moet naast 1 van de slechts paar waterstofstations in NL wonen en nooit verder gaan dan dat je ook weer terug kan halen én genoeg vertrouwen hebben dat het waterstofstation blijft bestaan.
Wat ik ermee wil zeggen is: de geschiedenis leert ons dat het zeker niet per se de beste technologie is die wint of het überhaupt haalt. Point in case: de creatieve oplossingen die veel fabrikanten toepasten om de Europese emissienormen te halen. Dat waren bij lange na niet de beste oplossingen, maar point-solutions om een bepaald afgedwongen doel te halen. Denk bijv. aan de belachelijk lange overbrengingen in versnellingsbakken waardoor de gemiddelde A/B/C-segmenter ineens heel loom aanvoelde tov een generatie eerder. Of de downsize motoren waarbij het inderdaad werkt om een kwart van alle cilinders weg te laten en brandstof te besparen, maar het verlies aan vermogen betekende weer dat er op alles behalve het A of instap-B segment een turbo moest komen. Ford en Volkswagen hebben bewezen hoe in en in slecht die 3-cilinder Ecoboost/TSI motoren wel niet waren. De meeste redden het niet tot veel meer dan 150.000 km en hadden belachelijk veel onderhoud en reparaties nodig naar verhouding met de traditionele grotere motoren waar Toyota zich in hybride variant nog aan hield en Mazda met z'n eigen slimme oplossing, die overigens ook niet altijd even probleemloos schijnt te zijn, maar wel veel beter dan wat Ford/VW lieten zien.
Het gaat er dus uiteindelijk om: waar is de markt klaar voor, waar wil men in investeren (niet alle de autofabrikanten, maar ook landen, gemeentes en bedrijven zoals Shell en Vattenfall bijv) en wat wil de consument. De EV is nu zo gemeengoed geworden met zoveel infrastructuur in vrijwel heel Europa (ja, het is nog niet overal even goed) dat het steeds lastiger wordt om daar iets anders tegenover te zetten. Waterstof is er voor vrachtwagens en bussen immers al decennia en ook nooit doorgebroken op wat kleinschaligere inzetten na.
Ondertussen zijn ook de auto's zelf nog in ontwikkeling om de nodige zaken te verbeteren. Maar er is wel degelijk een use case te maken. De auto's die in het verleden op de markt waren gekomen, waren nog vooral prototypes die niet echt ergens in uitblinkten. Ja de techniek was anders, maar ze boden nog geen voordeel in range, in rijgedrag, in zuinigheid, in kosten, etc.
Mensen willen vooral geen achteruitgang en met de vorige generatie was dat gewoon wel het geval. Verder helpt het dat de cultuur aan het veranderen is, al dan niet gedwongen door wetgeving, waarmee een nieuwe waterstofauto wel degelijk een interessante keuze is.
Voor mij is het in ieder geval duidelijk, zo lang ik geen EV in de parkeerkelder mag zetten (voornamelijk vanwege het advies van de brandweer), is voor mij waterstof de enige optie om te gaan rijden zonder erop achteruit te gaan. Ook betwijfel ik dat als ik eenmaal wel mag parkeren, ze ook een laadpaal toe staan en die ook daadwerkelijk neerzetten. Dat is iets duurder in een betonnen parkeerkelder dan een plantsoentje of eigen voortuin. Kortom, voor mij wordt het als de regelgeving ingaat alleen een 2ehands of waterstof dus dan doe maar waterstof.
En ja, de infrastructuur is nog een dingetje, maar ik zie dat sneller gaan dan EV's eigenlijk. Sure het zal niet zo breed beschikbaar zijn de komende 5 a 10 jaar, maar het heeft met EV's ook lang geduurt. Zolang de grote tankstations langs de snelweg het snel invoeren (wellicht ook weer wettelijk verplicht), is de overgang vrij snel gemaakt. Dat je huis tuin en keuken pompstation in de buurt het nog niet zal nemen, dat lijkt me logisch. De infrastructuur van pompstations werkt gewoon goed en is prima in staat om de overgang te helpen doorzetten. Maar vooralsnog heeft het investeringen en subsidies nodig die je alleen krijgt met een product wat het daadwerkelijk aan kan. Voorlopig zitten we nog in het proefballon stadium, maar daar kan snel verandering in komen.
Ik bedoel dat EV's nu gemeengoed zijn en een makkelijkere weg hebben kunnen bewandelen omdat er op dat moment (Nissan Leaf was in 2011 de eerste, niet Tesla! Die kwam met de Model S in 2013 evenals de Renault Zoe) geen concurrentie was van andere "groene" alternatieven. Het gat met zelfs hybrides was groot. Terwijl waterstof nu een achterstand heeft op EV's en er dus al meerdere keuzes zijn voor de consument: benzine/diesel, hybride of EV. Voor ieder wat wils. Waterstof zou 1:1 concurreren met een EV, waarbij het natuurlijk wel z'n eigen voor- en nadelen kent.Martinspire schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:36:
[...]
Ik denk toch dat je de EV historie wat te rooskleurig ziet. Want wanneer was die techniek er klaar voor? Daar waren ook veel prototypes voor nodig en veel matige auto's voordat de Tesla er kwam (en ook dat was niet hun eerste model). Je moet een auto hebben die de kar trekt en waar animo voor is. Mijns inziens was de auto er gewoon nog niet en is wellicht de techniek ook nog niet helemaal klaar om het te doen. Maar als we eenmaal gewoon waterstof kunnen tanken met meerderen tegelijk en velen in 1 uur tijd, zonder dat ie telkens op druk moet komen of af moet koelen, dan kun je daadwerkelijk stappen maken.
Ondertussen zijn ook de auto's zelf nog in ontwikkeling om de nodige zaken te verbeteren. Maar er is wel degelijk een use case te maken. De auto's die in het verleden op de markt waren gekomen, waren nog vooral prototypes die niet echt ergens in uitblinkten. Ja de techniek was anders, maar ze boden nog geen voordeel in range, in rijgedrag, in zuinigheid, in kosten, etc.
Mensen willen vooral geen achteruitgang en met de vorige generatie was dat gewoon wel het geval. Verder helpt het dat de cultuur aan het veranderen is, al dan niet gedwongen door wetgeving, waarmee een nieuwe waterstofauto wel degelijk een interessante keuze is.
Voor mij is het in ieder geval duidelijk, zo lang ik geen EV in de parkeerkelder mag zetten (voornamelijk vanwege het advies van de brandweer), is voor mij waterstof de enige optie om te gaan rijden zonder erop achteruit te gaan. Ook betwijfel ik dat als ik eenmaal wel mag parkeren, ze ook een laadpaal toe staan en die ook daadwerkelijk neerzetten. Dat is iets duurder in een betonnen parkeerkelder dan een plantsoentje of eigen voortuin. Kortom, voor mij wordt het als de regelgeving ingaat alleen een 2ehands of waterstof dus dan doe maar waterstof.
En ja, de infrastructuur is nog een dingetje, maar ik zie dat sneller gaan dan EV's eigenlijk. Sure het zal niet zo breed beschikbaar zijn de komende 5 a 10 jaar, maar het heeft met EV's ook lang geduurt. Zolang de grote tankstations langs de snelweg het snel invoeren (wellicht ook weer wettelijk verplicht), is de overgang vrij snel gemaakt. Dat je huis tuin en keuken pompstation in de buurt het nog niet zal nemen, dat lijkt me logisch. De infrastructuur van pompstations werkt gewoon goed en is prima in staat om de overgang te helpen doorzetten. Maar vooralsnog heeft het investeringen en subsidies nodig die je alleen krijgt met een product wat het daadwerkelijk aan kan. Voorlopig zitten we nog in het proefballon stadium, maar daar kan snel verandering in komen.
Dus juist die steeds volwassener wordende EV infrastructuur zit waterstof in de weg. Het is niet zozeer dat ik de EV historie te rooskleurig zie, maar dat ik de waterstof toekomst niet al te rooskleurig zie worden. Juist omdat er al langer dan er EV's zijn waterstof toepassingen zijn in de transportwereld, die ook 10+ jaar later nog niet aangeslagen hebben als werkelijk alternatief. En dat terwijl EV's op met name consumenten gebied nu een (afhankelijk van gebruik) volwaardig alternatief is voor veel mensen.
Maar goed, ik heb ook geen glazen bol natuurlijk, dit is puur hoe ik ernaar kijk en wat ik ervan denk te weten door het op de voet volgen van de auto en transport industrie. Ik pretendeer ook niet dat ik het bij het juiste eind heb, ik laat me graag verrassen, want idealiter zie ik wel een toekomst waarin er alleen nog maar EV's en waterstof auto's, bussen en vrachtwagens zijn. Waarbij waterstof het toekomstige 1:1 alternatief zou zijn voor wat nu benzine/diesel/hybride is. Maar ik verwacht dus niet dat dat gaat gebeuren en we in 2033 met name grotendeels elektrisch rijden en nog 10-20% hybride/benzine omdat het zonder waterstof nu eenmaal voor bepaalde mensen niet haalbaar is om in een EV te gaan rijden. Al kunnen ook op dat gebied natuurlijk ontwikkelingen komen waardoor snelladen straks écht snel is. En niet de geclaimde 230 kW van Kia/Hyundai die alleen met een ideale batterijtemperatuur van 25-33C te halen is zodra je bij de laadpaal aankomt en als dat 15C is je al gelijk beperkt bent tot 120 kW.
Als we kijken waar we nu staan op EV gebied en 10 jaar geleden, dan zijn de stappen werkelijk monsterlijk. Ik rijd in een Kia e-Soul die toen ik hem kocht niet baanbrekend was, maar los van Tesla's wel een van de betere EV technieken had. Vandaag de dag hebben zelfs de goedkope Chinese EV's betere EV technieken aan boord, 3 jaar later slechts. En kijk dan nog eens naar waterstof, hoe ver is dat de afgelopen 10 jaar gekomen? Ongeacht of je naar ons eigen kikkerlandje kijkt of Japan waar ze wel meer hebben geïnvesteerd in waterstof stations, er zit nauwelijks vooruitgang in. En die auto's die je noemt die er eerst moeten komen? Die zijn er al. De Hyundai Nexo en Toyota Mirai (2e generatie alweer). Ook toen het EV landschap in 2013 (nu 10 jaar geleden in de kinderschoenen stond) vonden ze al heel snel gretig aftrek en schoten laadpalen en snellaadstations toch vrij vlot uit de grond en ging dat steeds sneller. In 2013 kwam Hyundai met de ix35 FCEV, in 2014 kwam de eerste generatie Mirai en anno 2023 zijn dat (Nexo als opvolger van de ix35) de enige die je nog kan krijgen. En het aantal waterstofstations is nauwelijks meer dan het aantal provincies wat we hebben. Kortom: ik verzin het ook niet, maar de waterstofauto zijn er maar verkopen voor geen meter. En de infrastructuur laat nog steeds te wensen over.
Het gaat me te ver om alles op een rijtje te zetten over de verkoopcijfers maar van de waterstofauto's blijven er elk jaar wereldwijd maar enkele honderden tot paar duizend verkocht worden. Dat is incl. Europa, VS, Canada en Japan. Kijk maar eens terug naar de verkoopcijfers van alleen al de eerste generatie Nissan Leaf, daar waren er in het eerste jaar (2011) maar liefst 22.000 van verkocht. En let wel: dat was feitelijk de eerste bruikbare EV voor consumenten. En die cijfers bleven maar stijgen, totdat ze door concurrentie van andere merken daalden. In andere woorden: vanuit welke invalshoek je er ook naar kijkt, waterstof zou maar ±2-3 jaar achter moeten lopen op EV's, maar de adoptie is er gewoonweg op alle vlakken niet. En het argument dat er geen auto's zijn is dus kul, want de Nissan Leaf EV bewees dat daar wél vraag naar was en later idem dito met de Renault Zoe en Tesla Model S alvorens de markt echt los kwam. Waterstof is gestagneerd en zal in mijn ogen de komende 10 jaar geen enkele rol van betekenis gaan spelen.
De telefoon koppelt met Bluetooth aan de auto.
Telefoon functies zoals bellen en contacten werken prima.
Afspelen van Audio werkt dus niet gelijk en duurt heel lang.
Zie hier voor meer info:
https://toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=15860
Er leek iets mis te gaan in de "handshake" voor audio tussen het media systeem en de telefoon.
Dit was zichtbaar op het mediasysteem omdat audio dan wel, dan niet, dan wel wilde spelen, etc...
Het media systeem gaf dan aan dat de telefoon gekoppeld was, dan weer dat er geen bron was, dan weer wel, etc...
Op de telefoon was bij de bluetooth opties van de betreffende verbinding te zien dat de audio optie zichzelf ook constant aan en uit zetten.
Ik heb uiteindelijk op mijn telefoon "developer mode" aan gezet en ben met codecs, A2DP en AVRCP aan de slag gegaan. Maar zonder resultaat.
Uiteindelijk lijkt het probleem te zitten in de "handshake" van de AVRCP.
Meer info hier:
Wikipedia: List of Bluetooth profiles
Het Smart Media systeem van de Corolla Cross gebruikt AVRCP versie 1.6.2
Mijn Samsung Galaxy A52 kan dat ook aan, maar heeft als standaard versie 1.5 ingesteld staan.
En blijkbaar gaat het mis in de "negotiation" van dit profiel.
Uiteindelijk heb ik op mijn telefoon in "developer mode" bij de AVRCP settings dit aangepast naar versie 1.6
Sindsdien lijkt alles prima te werken.
De telefoon maakt verbinding met het media systeem en niet lang daarna speelt ook gelijk de audio af (als ik als bron nog mijn telefoon had staan).
Dit probleem lijkt te spelen bij het nieuwe Smart Media systeem wat in de Corolla Cross, vernieuwde Corolla en vernieuwde RAV4 zit, icm met voornamelijk Samsung telefoons (Android).
Dus bij deze voor degenen die dit probleem ook hebben...
[ Voor 6% gewijzigd door Thasaidon op 02-05-2023 18:25 ]
Gefeliciteerd met je mooie nieuwe auto!Marve79 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:48:
Ik krijg alleen Android Auto niet aan de gang. Iemand enig idee?
Maar welk mediasysteem zit hier in?
Is dat nog het Touch2&Go? Of het nieuwe Smart Connect systeem?
In het geval van de laatste, dan zou Android auto standaard aanwezig moeten zijn.
Echter werkt dit alleen via een USB kabel. En het liefst met een originele data kabel.
in het geval van de Touch2&go is dit niet standaard en zal eerst de "retorift" update doorgevoerd moeten worden.
[ Voor 8% gewijzigd door Thasaidon op 07-05-2023 18:58 ]
ThanksThasaidon schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:56:
[...]
Gefeliciteerd met je mooie nieuwe auto!
Maar welk mediasysteem zit hier in?
Is dat nog het Touch2&Go? Of het nieuwe Smart Connect systeem?
In het geval van de laatste, dan zou Android auto standaard aanwezig moeten zijn.
Echter werkt dit alleen via een USB kabel. En het liefst met een originele data kabel.
in het geval van de Touch2&go is dit niet standaard en zal eerst de "retorift" update doorgevoerd moeten worden.
Ik heb wel 2x USB-C en 1x USB-A bij de sigarettenaansteker. Geen idee of het enkel werkt op bepaalde poorten?
In bijna elk merk auto is het de USB-A poort.Marve79 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:16:
[...]
ThanksNieuwe Smart Connect zit erin. Ik heb eens in de handleiding gekeken en daar staat ook geen speciale procedure oid. Misschien toch iets op m'n telefoon of een verkeerde USB kabel.
Ik heb wel 2x USB-C en 1x USB-A bij de sigarettenaansteker. Geen idee of het enkel werkt op bepaalde poorten?
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Dat is al goed om te weten dan hoef ik niet meer te sukkelen met die andere poorten. Wel bijzonder dat dit niet in de handleiding staat. Ik zal eens een andere kabel proberen thanks 👍The Wizard schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:22:
[...]
In bijna elk merk auto is het de USB-A poort.
De data aansluiting zou idd naast de 12V "accessoireaansluiting" (zoals Toyota deze inmiddels noemt) op het dashboard moeten zitten.Marve79 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:28:
[...]
Dat is al goed om te weten dan hoef ik niet meer te sukkelen met die andere poorten. Wel bijzonder dat dit niet in de handleiding staat. Ik zal eens een andere kabel proberen thanks 👍
Als het goed is staat dit in de handleiding van het Mediasysteem.
De andere USB aansluitingen zijn enkel voor het leveren van stroom.
Dit staat weer in de handleiding van de auto zelf.
Ik zou eerst een andere kabel (origineel geleverde?) proberen.
Veel van de "aliexpress" kabels geven problemen met data overdracht.
Ondanks dat ze een "data" logo hebben.

Als het goed is staat dit logo ook bij de datapoort in de auto.
Een andere optie is om even een FAT16/32 geformatteerde USB stick van max 32Gb met wat MP3's hierop aan te sluiten en te kijken of je die bij Audio kunt afspelen.
Mocht dit ook niet werken, dan is er wat met de data poort niet goed.
[ Voor 7% gewijzigd door Thasaidon op 08-05-2023 09:00 ]
Ik kan er zelf weinig over vinden maar is dit hetzelfde Smart Connect systeem als in de Yaris en Aygo?Marve79 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:16:
[...]
ThanksNieuwe Smart Connect zit erin. Ik heb eens in de handleiding gekeken en daar staat ook geen speciale procedure oid. Misschien toch iets op m'n telefoon of een verkeerde USB kabel.
Dan zou hij ook draadloos Carplay en AA moeten doen.
Via de kabel-> kijk even in de AA app. Daar kan je volgens mij ook zien of hij een auto herkent aan de andere kant van de kabel.
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
De Aygo weet ik niet, maar het is iig niet hetzelfde systeem als de Yaris (Cross).Csotranme schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:40:
[...]
Ik kan er zelf weinig over vinden maar is dit hetzelfde Smart Connect systeem als in de Yaris en Aygo?
Dan zou hij ook draadloos Carplay en AA moeten doen.
https://toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=13500
Draadloze Android Auto is enkel beschikbaar op het Smart Connect systeem van de nieuwe Yaris (Cross).
Voor de Smart Connect van de Corolla Cross en nieuwe Corolla, RAV4 en C-HR modellen zou, volgens geruchten, rond de zomer een update komen welke draadloze AA beschikbaar zou moeten maken.
@Marve79
Vergeet overigens niet dat je ook in het Smart Connect mediasysteem zelf moet aangegeven dat je Android Auto wil gebruiken icm je telefoon. Standaard staat dit op Bluetooth.
1 Kies [tandwiel] in het hoofdmenu.
2 Kies [Bluetooth & Devices] (Bluetooth en apparaten) in het submenu.
3 Kies in het submenu het Bluetooth®-apparaat dat u wilt configureren.
Er wordt niets weergegeven tenzij er ten minste één Bluetooth®-apparaat is geregistreerd.
4 Stel alles in.
[ Voor 27% gewijzigd door Thasaidon op 08-05-2023 11:16 ]
De Aygo X is hetzelfde systeem (vanaf Envy) als de Yaris (Cross).
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

En een mooi rond getal op de kmteller. Dit jaar naar de ton.
Dit is uitzonderlijk overigens, beetje druk op de snelweg, een stuk +/- 70 kmh gereden, en dat scheelt. Normaal is 's zomers met goed weer 1,1L / 100 km haalbaar op het stuk naar mijn werk, iets van 22 km. Overall heb ik het afgelopen anderhalf jaar 2,54 L / 100 km gereden.
Het is een 2013 plugin Prius.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Verder opvallend dat veel toyota's voorop een ander logo hebben:

Dit maakte me nieuwsgierig, en ik heb dat embleem daarom eens door Google Lens gehaald. Daar kwam uit "Toyota Vitz", een Yaris-variant voor de Japanse markt, met inderdaad dit logo op de voorkant. Ik kon echter niet voorstellen dat Toyota op één model auto een ander logo zet, dus verder gegoogled, en het is kennelijk dit:StarC schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:34:
Verder opvallend dat veel toyota's voorop een ander logo hebben:
[Afbeelding]
BronThis is because Toyota operates a number of parallel branded dealerships in Japan, each having a unique logo, and has been doing this way since mid 1950s. These stores include Toyota Store, Toyopet Store, Toyota Corolla Store/ Toyota Publica Store and Netz Store/ Toyota Vista Store /Toyota Auto Store. Cars sold by these branded dealerships often gets its own (dealership) logo instead of the regular Toyota emblem.
Weer wat geleerd
Ik heb een vraagje rondom mijn Toyota Yaris (Hybrid, 2023) en ik hoop er misschien achter te komen of meer mensen hier last van hebben of dat ik een geval apart ben.
Het gaat over CarPlay: wat ik zeer frequent ervaar is dat op willekeurige momenten de stuurwielbediening ermee stopt. Vorige/Volgende of volume lager/hoger; het maakt niet uit wat je probeert maar je kan geen nummer meer skippen of het volume bedienen.
De laatste softwareversie van het multimediasysteem is al geïnstalleerd, evenals de laatste iOS versie op mijn telefoon (iPhone 12). Ook heb ik mijn telefoon al eens gereset, de netwerkinstellingen gereset en Low Data Mode uitgezet op het CarPlay wifi-netwerk (dat laatste was een eigen probeersel, ik wilde zelf wat dingen proberen). Daarnaast ook het multimediasysteem gereset en los daarvan ook meerdere malen de telefoon ontkoppeld en weer opnieuw gekoppeld.
Het probleem blijft, en het frustrerende is dat het niet te reproduceren is. Soms gebeurt het een minuut nadat ik in de auto zit, soms na een half uur. De enige oplossing is dan om de auto opnieuw te starten, maar zoals jullie begrijpen zit je daar 1) niet steeds op te wachten en 2) is dat niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld op de snelweg.
Los daarvan stopt CarPlay er op random momenten mee, bijvoorbeeld tijdens het navigeren. Zo ook vanavond, tijdens het rijden stopt CarPlay er ineens mee en zie ik enkel nog het scherm van het Toyota multimediasysteem. Als ik dan CarPlay probeer te openen gebeurt er niets. De navigatie hoor ik dan nog wel, Siri werkt ook nog, maar visueel krijg ik niets te zien.
Zijn er meer mensen met dit probleem en hebben jullie dit uiteindelijk kunnen fixen? Zo niet laat ik binnenkort even weten wat er uit de diagnose van de dealer komt.
Nou, ik ben bang dat ik slecht nieuws voor je heb. Ik ervaar dit namelijk ook met mijn Mazda MX-30. Totaal andere auto, maar ook daar is het soms weken weg, dan weer dagen achter elkaar en ook soms direct na starten en soms pas als ik ergens bijna aankom een half uur later. En ook hier is de enige oplossing: auto uitzetten en weer aan en het werkt weer, meestal dan voor de rest van de rit sowieso.KRAI.7 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:46:
Hallo allen
Ik heb een vraagje rondom mijn Toyota Yaris (Hybrid, 2023) en ik hoop er misschien achter te komen of meer mensen hier last van hebben of dat ik een geval apart ben.Ter info: ik heb al een afspraak met de garage staan, maar misschien zijn er al mensen met een oplossing.
Het gaat over CarPlay: wat ik zeer frequent ervaar is dat op willekeurige momenten de stuurwielbediening ermee stopt. Vorige/Volgende of volume lager/hoger; het maakt niet uit wat je probeert maar je kan geen nummer meer skippen of het volume bedienen.
De laatste softwareversie van het multimediasysteem is al geïnstalleerd, evenals de laatste iOS versie op mijn telefoon (iPhone 12). Ook heb ik mijn telefoon al eens gereset, de netwerkinstellingen gereset en Low Data Mode uitgezet op het CarPlay wifi-netwerk (dat laatste was een eigen probeersel, ik wilde zelf wat dingen proberen). Daarnaast ook het multimediasysteem gereset en los daarvan ook meerdere malen de telefoon ontkoppeld en weer opnieuw gekoppeld.
Het probleem blijft, en het frustrerende is dat het niet te reproduceren is. Soms gebeurt het een minuut nadat ik in de auto zit, soms na een half uur. De enige oplossing is dan om de auto opnieuw te starten, maar zoals jullie begrijpen zit je daar 1) niet steeds op te wachten en 2) is dat niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld op de snelweg.
Los daarvan stopt CarPlay er op random momenten mee, bijvoorbeeld tijdens het navigeren. Zo ook vanavond, tijdens het rijden stopt CarPlay er ineens mee en zie ik enkel nog het scherm van het Toyota multimediasysteem. Als ik dan CarPlay probeer te openen gebeurt er niets. De navigatie hoor ik dan nog wel, Siri werkt ook nog, maar visueel krijg ik niets te zien.
Zijn er meer mensen met dit probleem en hebben jullie dit uiteindelijk kunnen fixen? Zo niet laat ik binnenkort even weten wat er uit de diagnose van de dealer komt.
Telefoon is hier een iPhone 12 mini met de laatste updates en de Apple CarPlay is alleen bekabeld bij de Mazda.
Ik had ook nog geen andere info gevonden en de Mazda dealer heeft alle updates op de auto, navi, etc. uitgevoerd al een half jaar geleden, zonder significant resultaat. Het is dat het bij met gemiddeld 4 heen/weer ritten per week zo'n beetje 1x per 2 weken voorkomt, dus het valt mee, maar als het gebeurt is het wel bloedirritant. Overigens werkt mijn draaiknop van volume op de middenconsole dan ook niet. Althans: die geeft wel volume weer dat die omhoog/omlaag gaat, maar er gebeurt gewoon niks en er staat dan ook een ander icoontje bij.
Kortom: ik denk stiekem dat het niks met je Yaris te maken heeft, maar een probleem aan Apple's kant is. Want ik heb ook een periode bewust Apple CarPlay gemeden en even op de interne navi en DAB+ radio gereden, een volle maand dat volgehouden en geen enkel probleem ervaren. Toen CarPlay weer gaan gebruiken en voila: paar dagen later was het zover.
Binnenkort moet ik voor een beurt naar de dealer, gelijk maar even vragen of er een nieuwe firmware beschikbaar is. Ik had al de laatste beschikbare firmware er op gezet, maar mogelijk heeft de Toyota dealer een nieuwere versie die niet openbaar beschikbaar is. hoop ik dan
Toyota kan wel een "Hybride Zekerheids Controle" (zij gebruiken al die hoofdletters...) doen, maar dat is geen degelijke capaciteitstest:

De celspanningen en weerstandsmetingen kun je zelf ook via OBD2 (ik gebruik een Viecar dongle, zie mijn eerdere berichten in dit topic) uitlezen (o.a. met “Dr. Prius” app). De capaciteit van de totale accu bepalen zal alleen lukken door met een externe lader het accupakket te ontladen en weer laden en kijken wat er aan Ah’s weer in gaat.
[ Voor 60% gewijzigd door ThinkPad op 10-05-2023 10:54 ]
Stel je hebt een 4 jaar oude auto en je bent van plan er nog 3-6 jaar in te rijden, dan heeft het in mijn ogen zeker wel nut om het duurdere onderhoudspakket (Standaard/Compleet) telkens te kiezen (is volgens mij goedkoper dan los de controle erbij te doen).
Want dan hoef jij je geen zorgen te maken over cijfertjes en de interpretatie ervan, want zodra jij of de dealer merkt dat de accu niet meer presteert zoals het hoort (zelf merk je dat aan de balkjes of het bereik wat inkakt, de dealer aan de checks die bepaalde grenswaardes moeten halen en dan een OK/NOT OK geeft), dan wordt dat onder garantie vervangen.
Dus zeggen dat het geen degelijke capaciteitstest is, is niet waar. Je krijgt alleen geen inzicht in de cijfers, maar dat is ook omdat de gemiddelde consument (die niks met auto's heeft) niet direct zal snappen dat een 4 jaar oude auto met 85% capaciteit gewoon goed is en andere waardes zoals voltages al helemaal niet kan interpreteren. De OK/NOT OK die je ziet is dus puur: heeft het de grenswaardes die Toyota stelt gehaald? Als je overal OK ziet zoals in jouw voorbeeld, dan betekent het dus dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Maar als het je gaat om zelf inzicht in de exacte waardes te krijgen, dan zijn daar vast bedrijven die daar tools/tests voor hebben. ANWB en een aantal andere partijen hebben bijv. een EV accucheck tool die je voor best veel geld (ik meen €150-200) kan lenen en dan een rapport eruit krijgt waar wel exacte waardes op staan, evenals of het goed is of niet. Via de OBD2 dongles kan je zoals hierboven al genoemd wordt al veel uitlezen als je de juiste app ervoor gebruikt en anders zijn er ongetwijfeld bedrijven die het namens jou willen doen, algemene garages bijv. die zich niet aan de Toyota voorschriften hoeven te houden.
Kortom: met welk doel vraag je dit?
[ Voor 6% gewijzigd door MooDyBLueS op 10-05-2023 11:25 ]
Klopt, en die van ons komt uit 2013, dus ik verwacht dat het er in de beurt van volgend jaar niet meer (standaard) in zit.MooDyBLueS schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:24:
@JeroenH Ligt eraan wat je doel is. Die hybride zekerheids controle is er om tot 10 jaar garantie op je accu van het hybridesysteem te kunnen krijgen. Mits je dat wel elke beurt laat doen geloof ik, daarom zit het standaard ook in de uitgebreidere onderhoudspakketten.
Eigenlijk twee redenen: nieuwsgierigheid naar hoe een 10jr oude accu er in absolute zin aan toe is, en zoals gezegd als een soort "baseline-meting" zodat ik toekomstige degradatie kan kwantificeren.Kortom: met welk doel vraag je dit?
Dus geen heel sterke redenen, beetje Tweaker-redenen misschien
Ik rijd gemiddeld 2,5 L per 100 km, dus ik heb voorlopig geen enkele reden om me zorgen te maken.
Ik denk dat als je dat combineert met hoeveel je kunt laden van leeg naar vol je wel een indicatie hebt.
Maar er zijn blijkbaar ook apps die dat kunnen meten.
Heb je wel een OBD2 dongle nodig.
Signatures zijn voor boomers.
Beide heb ikMaasluip schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:04:
Hybrid Assistant app
Heb je wel een OBD2 dongle nodig.
Moet nog eens een verbinding opzetten naar mijn Home Assistant, zodat ik daar locatie/OBD2-data kan wergeven, maar da's een ander onderwerp
Gotcha. Zo te lezen dus een PHEV. Dan is het waarschijnlijk ook geen nieuws voor je dat laden ook verliezen oplevert en wat er nodig is om de accu vol te laden niet 100% hetgeen is wat er ook de accu ingaat. Maar goed, betalen (of opbrengen met je PV) moet je het wel. Net als bij benzine die zelfs bij de meest efficiënte Toyota hybrides volgens mij niet verder komt dan 50% thermische efficiëntie en dus de andere helft aan pure warmte verloren gaat.JeroenH schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:14:
[...]
Klopt, en die van ons komt uit 2013, dus ik verwacht dat het er in de beurt van volgend jaar niet meer (standaard) in zit.
[...]
Eigenlijk twee redenen: nieuwsgierigheid naar hoe een 10jr oude accu er in absolute zin aan toe is, en zoals gezegd als een soort "baseline-meting" zodat ik toekomstige degradatie kan kwantificeren.
Dus geen heel sterke redenen, beetje Tweaker-redenen misschienVoorlopig doe ik het maar met de info uit Hybrid Assistant app, de opgenomen energie in kWh (thuis meet ik die), en de weergegeven actieradius.
Ik rijd gemiddeld 2,5 L per 100 km, dus ik heb voorlopig geen enkele reden om me zorgen te maken.
Enige punt is dus dat als je thuis zeg 8 kWh oplaadt, dat het niet betekent dat er 8 kWh je accu ingegaan is. Volgens mij is de vuistregel voor thuisladen zo'n beetje 8-10% laadverlies, maar dat is lastig te achterhalen natuurlijk.
Heb je overigens het gevoel dat de accu qua bereik achteruit is gegaan in de tijd dat jij hem hebt? Of valt dat wel mee? Ik heb nooit een PHEV gehad, maar ben gelijk van hybride naar EV gegaan, dus ben wel benieuwd eigenlijk wat je ervan merkt en wat je er wellicht ook nog qua info/cijfers uit weet te halen met de juiste tools.
Ik neem aan dat je een Executive of GR Sport hebt met Smart Connect systeem?KRAI.7 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:46:
Hallo allen
Ik heb een vraagje rondom mijn Toyota Yaris (Hybrid, 2023) en ik hoop er misschien achter te komen of meer mensen hier last van hebben of dat ik een geval apart ben.Ter info: ik heb al een afspraak met de garage staan, maar misschien zijn er al mensen met een oplossing.
De problemen komen mij ook bekend voor in mijn dec '22 Executive.
Ik gebruik alleen Android Auto ipv CarPlay maar ook bij mij gooit hij hem er soms uit en hoor je alles nog wel maar kan je drukken wat je wilt op het AA/CarPlay icoontje maar geen beeld.
Ff in de instellingen wisselen naar alleen bluetooth en weer terug naar AA/CarPlay werkt hier altijd.
Ook heeft hij bij mij wel eens totaal geen zin om AA te koppelen. Ook dan is de enige mogelijkheid auto opnieuw starten.
Ik heb tot nu toe 1x gehad dat de volume knoppen op zowel het stuur als naast het scherm niet meer werkten. Ook hier toen opnieuw gestart.
Mijn ervaring is overigens wel dat aansluiten via de kabel beter werkt dan draadloos.
Hoeveel km er als actieradius in het schermpje staat hangt af van de temperatuur, hoe de accu de voorgaande rit(ten) belast is, en misschien nog meer factoren. Ik kan het dus alleen bij benadering zeggen, maar volgens mij is dat in de tijd dat ik hem heb niet merkbaar veranderd.MooDyBLueS schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:51:
Heb je overigens het gevoel dat de accu qua bereik achteruit is gegaan in de tijd dat jij hem hebt? Of valt dat wel mee?
De auto komt uit 12-2013, en ik kocht hem in 01-2022, toen net iets meer dan acht jaar oud dus. We hebben hem nu dus een kleine anderhalf jaar.
Voor zover ik weet wordt de accu door het BMS enorm in de watten gelegd. Het zou een 4,4kWh accu moeten zijn, maar ik heb er met opladen nooit meer dan 2,5kWh in gekregen. Hiermee zorgt Toyota natuurlijk dat hij heel lang mee gaat (hopelijk) door het feit dat hij nooit tot 0% ontladen en tot 100% ontladen wordt. Daarnaast zal dit misschien ook een stukje overprovisioning mogelijk maken, zodat als de werkelijke capaciteit achteruit gaat, dit tot een bepaald punt voor de gebruiker verborgen kan worden gehouden.
En dat is maar goed ook, want ik gebruik hem vaak. Het is nu 10 mei en ik zie dat ik hem deze maand thuis al zestien keer geladen heb, en daarnaast zal ik op mijn werk ook zeker vier of vijf keer geladen hebben. Da's toch gemiddeld twee keer per dag een hele cyclus - een cyclus dus van de "vrijgegeven" capaciteit. Met zo'n klein batterijtje gaat het heel anders dan met een echte EV
Bij de Toyota dealer zijn ze sowieso verbijsterd dat ik 2,5L per 100 km haal, dat hebben ze nog nooit iemand zien doen. Toen ik hem kocht stond de verbruiksdata (en ook alle ander data, foei Toyota!) van de vorige eigenaresse er nog in, en ik rijd echt flink zuiniger dan zij!

Als ik dat vergelijk met onze Kia EV met nu zeker 420 km bereik, dan hoeven wij hem maar eens per week op te laden, soms in het weekend nog een keer extra omdat we weleens een lange rit richting het Noorden maken, maar dat is natuurlijk heel ander gedrag. Telefoons worden ook dagelijks opgeladen en vaak van 10/20% naar weer 100% en daar zitten echt niet of nauwelijks slimme trucjes achter behalve misschien een hele kleine buffer, maar daarom zijn ze na een paar jaar ook echt duidelijk veel minder. Toyota weet dus dondersgoed hoe ze ermee om moeten gaan.
En er is veel kritiek op de bz4x en hoe ze daarmee omgaan, maar ik moet toegeven dat hoe meer ik erover lees en hoe Toyota op kritiek reageert en aanpassingen in updates doorvoert, hoe meer ik weer het gevoel krijg zsm terug te willen naar Toyota. Toyota is misschien soms te voorzichtig, maar ik heb liever dat dan hoe er bij sommige andere merken mee omgegaan wordt. En klaarblijkelijk bewijzen ze dat ook met jouw PHEV zo, want als je bijna 10 jaar later nog steeds een vergelijkbaar EV bereik hebt én 2,5L/100km kan halen, dan is dat niks minder dan indrukwekkend.
Whatever.
Dit icm met Smart Connect in mijn Corolla uit 2022 en OnePlus nord 2.
Eigenlijk allemaal hebben ze stabiliteit issues.
Mn Yaris met verbinding AA/Carplay
Mn 208 knikkert bluetooth eruit op random momenten
CX-60 van mijn ouders heeft een traag systeem die de bestuurder niet wil herkennen/verkeerde toestel blijft koppelen
etc etc.
Allemaal wel wat
Onze MX-30 idem dito, maar het kan ook anders: onze Kia is feilloos. Nu 3 jaar in bezit en Apple CarPlay (geen Android bezitters, kan daar dus niks over zeggen) heeft op het begin ooit een hick-up gehad maar na een update die al heel snel uitkwam is het werkelijk altijd probleemloos.Csotranme schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:35:
Het blijft toch altijd een slecht huwelijk die infotainment systemen en auto bouwers..
Eigenlijk allemaal hebben ze stabiliteit issues.
Mn Yaris met verbinding AA/Carplay
Mn 208 knikkert bluetooth eruit op random momenten
CX-60 van mijn ouders heeft een traag systeem die de bestuurder niet wil herkennen/verkeerde toestel blijft koppelen
etc etc.
Allemaal wel wat
Moet er wel bijzeggen: het systeem is met opstarten baggertraag. Misschien helpt dat de stabiliteit.
Je hebt het dan wel over het nieuwe Smart Connect systeem neem ik aan?Harmen schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:26:
Had vanmorgen een issue welke ik eerder heb gezien. Android auto werkt niet. Infotainment kon geen verbinding maken met MyT. (inlog issue oid) Opnieuw aanmelden heeft het probleem verholpen, wel jammer dat het niet stabiel werkt. Hebben jullie deze issues ook? (Corolla TS 2022 hybrid)
Zelf ervaar ik deze problemen in mijn Corolla Cross niet icm het Smart Connect systeem.
Alleen inloggen in de MyT app gaat soms niet in een keer, maar that's it.
Wat ik laatst wel had was dat Android Auto er even mee stopte toen ik de grens over ging naar Duitsland.
Maar achteraf bedacht ik me dat dit met mijn permanente VPN te maken had.
Omdat de telefoon naar een Duitse provider overschakelde had ik ineens een ander IP en dus viel de VPN even weg. Dat vind Android Auto dus ook niet leuk.
@Jerwev @Harmen
Maar mocht je dit soort zaken vaak hebben, dan zou ik dit gewoon bij de dealer aankaarten.
Of bij Toyota Nederland.
Dit kan zowel telefonisch, als via WhatsApp op 0800 0369
Voor nog meer opties zie hier:
https://www.toyota.nl/contact/klantenservice
[ Voor 15% gewijzigd door Thasaidon op 11-05-2023 09:35 ]
Kwa updates van het systeem was de laatste van 19 dec 22, enig idee of je zelf dit nog kan updaten middels een usb stick oid?
Whatever.
Het MM21 systeem ken ik niet.
Echter staat op de Toyota site het volgende:
Ik ga er dus even van uit dat de on-board sim kaart ook voor data gebruikt wordt.Is uw Toyota uitgerust met een Toyota Smart Connect navigatiesysteem of een Toyota Touch 2 with Go MM21 systeem? Dan worden de navigatiekaarten realtime bijgewerkt via een online verbinding.
Dus via de DCM (Data Communicatie Modulle)
Echter betreft het hier enkel kaart updates en dus geen updates voor de auto software zelf.
Deze zul je nog steeds bij de dealer moeten laten uitvoeren.
Kun je gewoon om vragen tijdens bv een beurt.
Overigens staat de MyT app los van het mediasysteem vwbt werking van beide.
Dus als de een niet werkt heeft dit geen invloed op de ander.
Het enige wat je met de MyT app doet is je mediasysteem snel koppelen aan je Toyota account.
Maar dat kun je (als het goed is) ook zonder app doen door handmatig je Toyota account in te voeren.
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch
Gefeliciteerd!Major_ton schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:07:
Ik ga dit topic maar eens in de gaten houden. Afgelopen vrijdag heb ik mijn 2019 Hyundai Ioniq EV 38,3kW ingeruild op een 2019 Toyota Rav4 Hybrid Bi-Tone AWD. Wat de infotainment betreft een flinke stap achteruit, maar alles wat je nodig hebt zit er in principe op. Ik was de stekker zat, dus dit geeft mij een stuk meer gevoel van vrijheid. Het liefst zou ik het scherm van de middenconsole asap vervangen, maar ik ben nog zoekende naar een goede oplossing en gebruikerservaringen.
Infotainment is niet het sterkste punt van Toyota nee...
Er zijn wel wat alternatieven waarvoor je het kan vervangen alleen ben ik niet zo thuis in de Rav4.
Vast iemand hier die dat wel is en ervaringen heeft met iets anders.
Je zou altijd nog voor een dasaita kunnen gaan of iets dergelijks.
Bij Peugeot zie ik dat ook veel mensen doen.
Je kan hier naar kijken voor het infotainment:Major_ton schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:07:
Ik ga dit topic maar eens in de gaten houden. Afgelopen vrijdag heb ik mijn 2019 Hyundai Ioniq EV 38,3kW ingeruild op een 2019 Toyota Rav4 Hybrid Bi-Tone AWD. Wat de infotainment betreft een flinke stap achteruit, maar alles wat je nodig hebt zit er in principe op. Ik was de stekker zat, dus dit geeft mij een stuk meer gevoel van vrijheid. Het liefst zou ik het scherm van de middenconsole asap vervangen, maar ik ben nog zoekende naar een goede oplossing en gebruikerservaringen.
https://gathering.tweaker...message/74911076#74911076
©2004
Ook goed voor de inruilwaarde. Mensen willen altijd zekerheid over het accupakket. Zo'n testuitdraai geeft dat.MooDyBLueS schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:24:
@JeroenH Ligt eraan wat je doel is. Die hybride zekerheids controle is er om tot 10 jaar garantie op je accu van het hybridesysteem te kunnen krijgen. Mits je dat wel elke beurt laat doen geloof ik, daarom zit het standaard ook in de uitgebreidere onderhoudspakketten.
Stel je hebt een 4 jaar oude auto en je bent van plan er nog 3-6 jaar in te rijden, dan heeft het in mijn ogen zeker wel nut om het duurdere onderhoudspakket (Standaard/Compleet) telkens te kiezen (is volgens mij goedkoper dan los de controle erbij te doen).
Want dan hoef jij je geen zorgen te maken over cijfertjes en de interpretatie ervan, want zodra jij of de dealer merkt dat de accu niet meer presteert zoals het hoort (zelf merk je dat aan de balkjes of het bereik wat inkakt, de dealer aan de checks die bepaalde grenswaardes moeten halen en dan een OK/NOT OK geeft), dan wordt dat onder garantie vervangen.
Dus zeggen dat het geen degelijke capaciteitstest is, is niet waar. Je krijgt alleen geen inzicht in de cijfers, maar dat is ook omdat de gemiddelde consument (die niks met auto's heeft) niet direct zal snappen dat een 4 jaar oude auto met 85% capaciteit gewoon goed is en andere waardes zoals voltages al helemaal niet kan interpreteren. De OK/NOT OK die je ziet is dus puur: heeft het de grenswaardes die Toyota stelt gehaald? Als je overal OK ziet zoals in jouw voorbeeld, dan betekent het dus dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Maar als het je gaat om zelf inzicht in de exacte waardes te krijgen, dan zijn daar vast bedrijven die daar tools/tests voor hebben. ANWB en een aantal andere partijen hebben bijv. een EV accucheck tool die je voor best veel geld (ik meen €150-200) kan lenen en dan een rapport eruit krijgt waar wel exacte waardes op staan, evenals of het goed is of niet. Via de OBD2 dongles kan je zoals hierboven al genoemd wordt al veel uitlezen als je de juiste app ervoor gebruikt en anders zijn er ongetwijfeld bedrijven die het namens jou willen doen, algemene garages bijv. die zich niet aan de Toyota voorschriften hoeven te houden.
Kortom: met welk doel vraag je dit?
Hoe knap het ook van Toyota is, vergeleken met een 100% EV stoot een waterstof auto altijd (omgerekend) fors meer CO2 uit. Die belangrijke graadmeter zal waterstof altijd verliezen.MooDyBLueS schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:25:
[...]
Alles leuk en aardig, maar een waterstof motor kan nog zo baanbrekend en ultra-efficiënt zijn, maar als de markt er niet klaar voor is en de infrastructuur er niet voor gebouwd wordt, is het bij voorbaat al gedoemd te mislukken.
Zekerheid voor dat moment.Noorderling schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:52:
[...]
Ook goed voor de inruilwaarde. Mensen willen altijd zekerheid over het accupakket. Zo'n testuitdraai geeft dat.
Ik heb bij de grote onderhoudsbeurt een hybridecheck laten doen, in goede staat inclusief certificaat. Twee dagen later de accu dood..... ja meneer de meting gaf toen aan dat de accu nog perfect was, een uur later kan het zomaar anders zijn, bij u twee dagen later, het is niet anders.
Reserveer die waterstof voor vrachtwagens en binnenvaartschepen: daar is valt ook nog genoeg winst te halen.Noorderling schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:57:
[...]
Hoe knap het ook van Toyota is, vergeleken met een 100% EV stoot een waterstof auto altijd (omgerekend) fors meer CO2 uit. Die belangrijke graadmeter zal waterstof altijd verliezen.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Als jou RAV4 uit 2019 is, heb je dikke kans dat daar het Touch2 &Go (CY17 of MM17/MM19) mediasysteem in zit.Major_ton schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:07:
...
Wat de infotainment betreft een flinke stap achteruit, maar alles wat je nodig hebt zit er in principe op.
Zie hier:
Als dat zo is, kun je volgens mij bij de dealer een update laten uitvoeren, de zgn "Retrofit" update, waarmee Android Auto en Apple Carplay beschikbaar komen op je mediasysteem.
Dank je! Android Auto werkt gelukkig op mijn model. Zonder had ik de auto niet gekocht, maar komende uit de Ioniq valt de kwaliteit van het scherm zelf vooral erg tegen (lage resolutie, niet echt helder en kleurloos). Ik heb al redelijk wat vervangende head units gevonden, maar alleen het display vervangen voor eentje van betere kwaliteit zou al erg fijn zijn. De functionaliteit vind ik eigenlijk wel prima.Thasaidon schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:41:
[...]
Als jou RAV4 uit 2019 is, heb je dikke kans dat daar het Touch2 &Go (CY17 of MM17/MM19) mediasysteem in zit.
Zie hier:
Als dat zo is, kun je volgens mij bij de dealer een update laten uitvoeren, de zgn "Retrofit" update, waarmee Android Auto en Apple Carplay beschikbaar komen op je mediasysteem.
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch
Wel voor je 10 jaar garantie op het accupakket. Daarom zit het ook standaard in alle onderhoudsbeurten behalve de meest basic (en dus goedkoopste) variant. Simpel gezegd: als je dus aanspraak wilt maken op de 10 jaar garantie (of de lengte die van toepassing is, want het is niet met terugwerkende kracht voor alle auto's gaan gelden) dan dien je altijd het 2e of 3e pakket te kiezen bij de dealer bij elke beurt.dbzfan schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:16:
Je kunt toch als je de auto gaat verkopen een zekerheidscheck laten doen dan.. dat hoef je niet elk jaar te doen.
Als je dus in de situatie komt wat hierboven geschetst werd, als je net zo'n check hebt laten doen, alles wat goed én je hebt een certificaat (dat is je garantie in feite) dan krijg je van Toyota dus gewoon een nieuwe accu indien dat om wat voor reden dan ook nodig is.
de speler krijgt een signaal: er zit een CD in, dus de CD die ik er in wil duwen komt terug;
Wat kan dit zijn
Dat is zeker waar. Net als dat een EV een grote accu heeft die bij productie veel CO2 uitstoot oplevert. Maar ook een EV rijdt realistisch gezien niet CO2-vrij. Lokaal wel, maar zelfs ik met 6.000 kWh aan opwek moet gewoon heen- en weer schuiven en trek dus gemengd grijs-groene stroom (ondanks mijn groene energiecontract, dat is allemaal op papier) uit het net wanneer ik moet opladen en duw ik mijn overtollige kWh aan opwek terug het net in.Noorderling schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:57:
[...]
Hoe knap het ook van Toyota is, vergeleken met een 100% EV stoot een waterstof auto altijd (omgerekend) fors meer CO2 uit. Die belangrijke graadmeter zal waterstof altijd verliezen.
Toegegeven, ik doe het omdat het nu soort van gratis kan, als het salderen straks einde verhaal is, dan ga ik ongetwijfeld vaker de auto gewoon aan de lader hangen en kleine beetjes bijladen, die kan namelijk al puur op surplus van de PV laden.
Vwb waterstof is het nu inderdaad vaak zo dat deze niet schoon is omdat deze industrieel gewonnen wordt met fossiele brandstoffen als bron. Het is echter wel mogelijk om schone waterstof te produceren middels "renewables", maar dat gebeurt nog te weinig. Al geloof ik wel dat dit een sneltreinvaart kan nemen als waterstof ooit voor de consument van de grond komt.
Als je zo'n beurt laat doen krijg je een jaar garantie. Als ik nu bijvoorbeeld een onderhoudsbeurt bij Louwman laat doen (niet de budget maar zo'n duurdere) krijg ik een jaar garantie. Ongeacht het feit dat ik hem misschien wel afgelopen jaren bij de turk om de hoek heb laten onderhouden.MooDyBLueS schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:11:
[...]
Wel voor je 10 jaar garantie op het accupakket. Daarom zit het ook standaard in alle onderhoudsbeurten behalve de meest basic (en dus goedkoopste) variant. Simpel gezegd: als je dus aanspraak wilt maken op de 10 jaar garantie (of de lengte die van toepassing is, want het is niet met terugwerkende kracht voor alle auto's gaan gelden) dan dien je altijd het 2e of 3e pakket te kiezen bij de dealer bij elke beurt.
Als je dus in de situatie komt wat hierboven geschetst werd, als je net zo'n check hebt laten doen, alles wat goed én je hebt een certificaat (dat is je garantie in feite) dan krijg je van Toyota dus gewoon een nieuwe accu indien dat om wat voor reden dan ook nodig is.
een bericht dat het nu echt tijd is om te kappen met fucking CD's!JAN-B schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:21:
Ik heb een Auris (2010) met een CD probleem; het icoontje CD IN brandt constant of knippert, dus als ik een CD wil induwen, komt hij terug;
de speler krijgt een signaal: er zit een CD in, dus de CD die ik er in wil duwen komt terug;
Wat kan dit zijn
Het is zelfs 15 jaar als je hem jaarlijks bij Louwman laat onderhouden.MooDyBLueS schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:11:
[...]
Wel voor je 10 jaar garantie op het accupakket. Daarom zit het ook standaard in alle onderhoudsbeurten behalve de meest basic (en dus goedkoopste) variant. Simpel gezegd: als je dus aanspraak wilt maken op de 10 jaar garantie (of de lengte die van toepassing is, want het is niet met terugwerkende kracht voor alle auto's gaan gelden) dan dien je altijd het 2e of 3e pakket te kiezen bij de dealer bij elke beurt.
Daar zijn niet alle Toyota dealers het mee eens. Ook als je de voorwaarden erbij pakt dan is het zo dat je auto feitelijk continu bij een dealer onderhouden moet zijn geweest.dbzfan schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:24:
[...]
Als je zo'n beurt laat doen krijg je een jaar garantie. Als ik nu bijvoorbeeld een onderhoudsbeurt bij Louwman laat doen (niet de budget maar zo'n duurdere) krijg ik een jaar garantie. Ongeacht het feit dat ik hem misschien wel afgelopen jaren bij de turk om de hoek heb laten onderhouden.
Zou ook een beetje krom zijn: 9 jaar lang voor een habbekrats minimaal onderhouden en dan snel even 1x bij de Toyota dealer om je garantie vervolgens te claimen? Nee, zo werkt het echt niet hoor. Ja, als je een keer een beurtje mist zijn ze nog wel vergevingsgezind, zeker als het duidelijk is dat jij de nieuwe eigenaar bent en wel langs de dealer bent geweest voor de laatste beurt, maar ze zijn los daarvan toch echt wel streng hoor. En kijken daarbij ook echt naar of je wel de schema's hebt aangehouden of niet. Ik heb dat helaas eerstehands meegemaakt.
Edit: uit de voorwaarden:
Edit 2:Na elke onderhoudsbeurt bij een officiële Toyota dealer of erkend reparateur in Nederland wordt er voor een jaar garantie afgegeven, totdat uw auto 10 jaar oud is of 200.000 km heeft gereden. Hiervoor moet het fabrieksonderhoudsschema worden gevolgd waarbij de auto elke 15.000 km of elk jaar toe is aan een onderhoudsbeurt.
Ik zie dat je deels gelijk hebt:
Dus je kan inderdaad wel na 8/9 jaar nog garantie claimen, maar je moet dus wel eerst een onderhoudsbeurt doen bij een dealer én vervolgens heb je 1 maand wachttermijn. Natuurlijk om te voorkomen dat je met een al bekend probleem je garantie gaat claimen op deze manier.Ik ben nog nooit bij de Toyota dealer in onderhoud is geweest. Kom ik in aanmerking voor 10 jaar garantie?
Ja, wanneer uw Toyota tot 10 jaar oud is of tot 200.000 km heeft gereden en u het onderhoud laat uitvoeren bij een officiële Toyota dealer of erkend reparateur in Nederland. Na de onderhoudsbeurt uitgevoerd door de officiële Toyota dealer geldt de 10 jaar garantie na 1 maand. Dit betekent dat 1 maand na de eerste onderhoudsbeurt de additionele garantie ingaat. Op niet originele Toyota onderdelen en niet originele accessoires geldt geen garantie.
Ik moet toegeven: ik had dit niet verwacht en ik vind dit wel heel erg coulant.
[ Voor 37% gewijzigd door MooDyBLueS op 23-05-2023 09:36 ]
Dat is dan het accupakket/hybridesysteem waarschijnlijk? De 10 jaar is namelijk de algemene garantie op de hele auto. Ik kan zelf nergens iets terugvinden over 15 jaar? Enige wat ik kan vinden is: standaard 5 jaar op elke auto en tot 10 jaar bij jaarlijks onderhoud bij een dealer. Nergens 15 jaar. Dus kan je laten zien waar je dat vandaan hebt?Roger1964 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:37:
[...]
Het is zelfs 15 jaar als je hem jaarlijks bij Louwman laat onderhouden.
En daarnaast is het "jaarlijks of elke 15.000 km" wat er eerst komt. De onderhoudsinterval is namelijk elke 15.000 km tenzij je minder dan dat per jaar rijdt, dan is het eens per jaar.
In het verlengde van de discussie hierboven: het ligt er dus maar net aan hoe je het bekijkt. Koop je een zeg 4 jaar oude occasion, dan zit die sowieso nog in de eerste 5 jaar garantie. Wil jij die 10 jaar garantie onafgebroken, dan zul je dus echt elke 15.000 km of elk jaar (wat er eerst komt) een onderhoudsbeurt bij de dealer moeten laten uitvoeren.
Je kan dus wel tot jaar 8 onderhoud elders laten uitvoeren, dan terug naar de dealer en weer garantie krijgen (met 1 maand wachttijd) maar dan heb je dus wel vanaf 5 jaar tot 8 jaar geen garantie. Het is maar net de vraag of je dat wil. In mijn ogen is dat niet echt de definitie van garantie namelijk, dat kies je juist vooraf voor zekerheid. En de beperkte meerprijs die je betaalt voor een onderhoudsbeurt bij de dealer is het in mijn ogen wel waard, ook omdat je dus de Europa pechhulp erbij krijgt en dus je ANWB op kan zeggen. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk. In ieder geval goed om te zien dat het dus wel kan en Toyota erg coulant is.
[ Voor 55% gewijzigd door MooDyBLueS op 23-05-2023 09:41 ]
Nice! Toch apart dat het niet op de garantie pagina's staat, waar ik zat te zoeken. Desondanks: indrukwekkend en zo zie je maar: ik ben nu 3 jaar weg bij Toyota/Lexus (vanwege de overstap naar een EV en de bz4x was er toen nog niet) maar er is dus genoeg veranderd in positieve zin.Rudolfus schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:31:
Hier dus.
Daar staat duidelijk 15 jaar.
https://www.toyota.nl/toy...ybride-zekerheid-controle
En aangezien ik eind dit jaar of uiterlijk volgend voorjaar onze huidige Kia EV wil inruilen, zit ik toch weer met interesse de bz4x ontwikkelingen te volgen. Het was een valse start, maar de aanpassingen die ze softwarematig hebben gebracht en nog gaan brengen zijn zeer positief, ze luisteren ook naar klanten en journalisten. Wat dat betreft moet ik erkennen dat ik met de Kia wel redelijk tevreden ben als auto, maar niet met het dealernetwerk en ik heb er zelfs 3 uitgeprobeerd, juist omdat ze telkens niet bevielen, fouten maakten, moeilijk deden, allemaal een ander verhaal ophangen, etc. Dat ben ik bij Toyota toch beter gewend. Al zal de 15 jaar hybride zekerheid dan niet aan de orde zijn, maar 10 jaar garantie en/of 1 miljoen km's op het EV accupakket is ook iets wat niemand anders ook maar bij in de buurt komt.
Precies, die 15 jaar houdt men zich bij Toyota aan " een autoleven lang" is de slogan.Rudolfus schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:31:
Hier dus.
Daar staat duidelijk 15 jaar.
https://www.toyota.nl/toy...ybride-zekerheid-controle
Mijn auto was 16 jaar toen de accu het begaf, vandaar dat ik het zo goed weet, ik pakte er net naast..... Ik heb nog geprobeerd het aan de vechten met hun slogan van Een autoleven lang. Een autoleven is namelijk 18,2 jaar, maar daar trapte ze niet in.
Het overkomt mij geregeld dat de tank zo goed als leeg is omdat hij geen geluids signaal geeft als het lampje gaat branden.
Het staat wel in je display maar daar kijk ik dus eigenlijk nooit. Ik kijk altijd naar mn HUD en die geeft dan weer niet aan dat de tank leeg is ...
Zojuist weer 32 liter getankt en met een tankje van 30L onder de Yaris was die dus echt compleet leeg
Ik iig niet.Csotranme schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:34:
Zijn er meer die (bijna) te laat door hebben dat de tank leeg is?
Maar Ik heb mezelf aangeleerd regelmatig naar de brandstofmeter te kijken en zodra deze rond een kwart staat een tankstation op te zoeken.
Vooral in gebieden (buitenland) waar niet om de 10km een pomp zit zoals in NL, is dat wel eens handig gebleken.
En als ik dat niet zou doen, krijg ik, naast het brandende lampje, ook meldingen in mijn display dat ik moet gaan tanken.
Overigens hanteert Toyota volgens mij een hele ruime marge tussen het aan gaan van het lampje en het daadwerkelijk leeg zijn van de tank. Maar dat komt voornamelijk omdat je een hybride systeem niet leeg mag rijden.
[ Voor 17% gewijzigd door Thasaidon op 24-05-2023 13:16 ]
NeeCsotranme schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:34:
Ja, wat wil je dat we daarvan zeggen?Het staat wel in je display maar daar kijk ik dus eigenlijk nooit.
Dat gaat een keer mis. Met mijn vorige Prius (gen2) reed ik 's zomers regelmatig 1000 km op 45 L, en één keer 1100 km gehaald. Maar toen meer dan 46 liter kunnen tanken, sindsdien doe ik dat soort spelletjes niet meer. Stil komen te staan zonder brandstof in een auto met een goed werkende brandstofmeter is gewoon suf.Zojuist weer 32 liter getankt en met een tankje van 30L onder de Yaris was die dus echt compleet leeg
Ben bang dat we er helaas weinig anders van kunnen maken.
En ik wil iets anders aanstippen: het (regelmatig) te ver leeg rijden van een Toyota hybride auto is op den duur slecht voor je auto. En kan er zelfs voor zorgen dat je auto niet meer start (totdat je op de fiets een jerrycan gaat vullen en weer terug naar je auto fietst ermee). Uit de handleiding:
Daarom zit er dus die minstens 7,5 liter marge in. En als je dus een 40 liter tank hebt, zal je in principe als je het goed doet dus nooit meer dan 32,5 liter moeten kunnen tanken.Als de brandstof opraakt
Als de brandstof op is en het hybridesysteem niet kan worden gestart, vult u de tank met ten minste de hoeveelheid brandstof die nodig is om het waarschuwingslampje "laag brandstofniveau" (→blz. 374) uit te laten gaan.
Als er slechts een kleine hoeveelheid brandstof in de tank zit, kan het hybridesysteem mogelijk niet worden gestart. (De standaardhoeveelheid brandstof is ongeveer 7,5 liter, als de auto op een vlakke ondergrond staat. Deze waarde kan afwijken als de auto op een helling staat. Vul extra brandstof bij wanneer de auto schuin staat.)
Is het een eigenaardigheidje van Toyota's? Ja. Is het verstandig er zelf bewust mee door te blijven rijden en de waarschuwing/het advies naast je neer te leggen? Die kan je vast zelf invullen.
- Hoe staat de dagteller
- Hoe staat de brandstofmeter (onder een kwart laat ik bijna nooit gebeuren)
Maar toch wil ik wel een lans breken voor @Csotranme :
Het oranje lampje valt niet heel erg op. Is mij ook al meerdere malen gebeurd dat ik hem 'ineens' zie branden en dan geen idee heb hoe lang die tijdens die rit al brand.
Fixed that for yaMooDyBLueS schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:01:
En als je dus een 40 liter tank hebt, zal je in principe als je het goed doet dus nooit meer dan 32,5 liter moeten kunnen hoeven tanken.
Ik weet uit ervaring dus dat je in de 45L tank van een gen2 Prius 46L kunt tanken, maar zoals gezegd, dat was gewoon echt geen handige stunt. Dat had ook anders kunnen aflopen.
Nu, op de 40L tank van mijn plugin gen3 Prius, rijd ik soms vrij gemakkelijk 1500km, maar dat komt omdat er aan de rechter kant van de auto een ander klepje zit via welke er een ander soort energie in kan
Nouja dat dus.St00mwals schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:56:
Ik let er ook altijd wel op:
- Hoe staat de dagteller
- Hoe staat de brandstofmeter (onder een kwart laat ik bijna nooit gebeuren)
Maar toch wil ik wel een lans breken voor @Csotranme :
Het oranje lampje valt niet heel erg op. Is mij ook al meerdere malen gebeurd dat ik hem 'ineens' zie branden en dan geen idee heb hoe lang die tijdens die rit al brand.
Dit is mn eerste Toyota en hiervoor alleen Peugeot gereden (en nog steeds) en daarbij schreeuwt hij al moord en brand bij nog 60-80km bereik volgens de computer en blijft hij ook om de paar kilometer piepen.
Als ik kijk en er zit nog min of meer een halve tank in mn Yaris lijkt die laatste halve tank wel te verdampen voor mijn gevoel. Dan is hij 'ineens' leeg en zit ik ook wel eens te kijken hoe lang dat lampje al wel niet aan staat.
Wellicht moet ik er inderdaad eens wat beter op gaan letten en aan wennen dat er geen alarmbellen af gaan in de Toyota

Je gaf toch ook aan dat er een melding in het display komt?Csotranme schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:00:
Wellicht moet ik er inderdaad eens wat beter op gaan letten en aan wennen dat er geen alarmbellen af gaan in de Toyota
Lijkt me toch wel een duidelijke "alarmbel" naast het rode lampje
Ik raak al in paniek wanneer dat lampje aan gaat, ookal weet ik dondersgoed dat je nog een reserve in de tank hebt wanneer dit lampje gaat branden.Thasaidon schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:48:
[...]
Je gaf toch ook aan dat er een melding in het display komt?
Omdat ik vrij veel rij sta ik liever 1 dan 2 keer in de week bij de pomp, en probeer ik mijn tankbeurten zo uit te mikken dat ik bij de pomp vlakbij huis kan tanken. Als ik dus vanaf werk vertrek (85km van huis) en nog 40km range heb, rij ik rustig naar de pomp in het dorp en tank ik zo'n 35-36 liter (van de theoretische 43). Ik weet dat dat voorbij die 0 km range is, maar denk dat het nog wel genoeg marge is om geen problemen met het hybride systeem te krijgen.
Bij de Honda Civic die ik hiervoor had kreeg ik ook een melding +lampje, maar werd het motorvermogen verminderd als je echt door reed tot die 0 km. Dat betekende zeer trage gasresponse, Max 2000 rpm en 50 km/h. Dat is gewoon gevaarlijk, dus dat heb ik één keer (beetje eigenwijs) laten gebeuren maar dan ben je wel gelijk genezen.
Nooit, kijk daar toch echt wel regelmatig naar. Sowieso is dat vrij onmogelijk te missen in de Corolla en de Rav4. Beide geven een levensgrote warning midden op het dashbord naast het oranje lampje.. Als je dat mist dan moet je misschien toch gewoon vaker op je dash kijken, er staan zoveel lampjes en info die je op de HUD echt niet zietCsotranme schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:34:
Het overkomt mij geregeld dat de tank zo goed als leeg is omdat hij geen geluids signaal geeft als het lampje gaat branden.
Het staat wel in je display maar daar kijk ik dus eigenlijk nooit. Ik kijk altijd naar mn HUD en die geeft dan weer niet aan dat de tank leeg is ...
Zojuist weer 32 liter getankt en met een tankje van 30L onder de Yaris was die dus echt compleet leeg
Sowieso heeft Toyota echt mega ingebouwde reserve.. Je kan makkelijk 50 tot 100 km op reserve door rijden.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Ja, maar die reserve is dus niet bedoeld om te gebruiken. Incidenteel (niet doorhebben, nood) kan geen kwaad, maar je loopt het risico op met name een niet startende auto en bij veelvuldig gebruik schijnt het motorschade te kunnen veroorzaken.dbzfan schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:32:
Dat lampje valt inderdaad echt níet te missen en de reserve is huge.
Dat laatste is volgens mij vooral in oudere auto's. Je kan namelijk wel wat troep onderin je tank verzamelen, niet alle brandstof is even 'schoon'. Dus tot het laatste beetje oprijden is nooit optimaal.MooDyBLueS schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:41:
[...]
Ja, maar die reserve is dus niet bedoeld om te gebruiken. Incidenteel (niet doorhebben, nood) kan geen kwaad, maar je loopt het risico op met name een niet startende auto en bij veelvuldig gebruik schijnt het motorschade te kunnen veroorzaken.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Klopt! Maar die mis ik dus volledig aangezien ik eigenlijk alleen naar de HUD kijkThasaidon schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:48:
[...]
Je gaf toch ook aan dat er een melding in het display komt?
Peugeot geeft ook zo'n melding maar met veel dikkere koeien letters en een uitroepteken en dus gepiep elke paar kilometer.
Toyota alleen het lampje en een standaard melding die ik dus niet zie...
Bij Peugeot is het wellicht een voordeel dat die geen HUD heeft en je dus wel op je tellers MOET kijken. Dan is het niet te missen.
Nogmaals, ander merk, andere gedachtegang. Moet daar wellicht ff aan wennen en dus op letten.
Na 12 jaar Peugeot zit ik ingebakken op de manier hoe hun het doen en is Toyota even aanpassen
Edit: wel mooie discussie gestart blijkbaar
Definitie "reserve" is natuurlijk ook vaag... Want er zou een 45 liter tank in liggen en het lampje gaat volgens mij al branden bij 35 liter..MooDyBLueS schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:41:
[...]
Ja, maar die reserve is dus niet bedoeld om te gebruiken. Incidenteel (niet doorhebben, nood) kan geen kwaad, maar je loopt het risico op met name een niet startende auto en bij veelvuldig gebruik schijnt het motorschade te kunnen veroorzaken.
Dat blijft ik altijd een erg bijzonder verhaal vinden. Net alsof de aanzuigopening verplaatst naarmate de tank leger wordt.TgR_KILLER schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:50:
Dat laatste is volgens mij vooral in oudere auto's. Je kan namelijk wel wat troep onderin je tank verzamelen, niet alle brandstof is even 'schoon'. Dus tot het laatste beetje oprijden is nooit optimaal.
Dat is uiteraard niet het geval. Je zuigt de brandstof altijd van onderuit de tank aan. Eventueel vuil onderin de tank is dus al lang in het brandstoffilter verdwenen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nou nee, dat hoeft dus niet echt.. Ik weet niet of je thuis een bad hebt, maar daar zit de afvoer ook onderin. Maar zanddeeltjes blijven toch altijd liggen tot het bad bijna leeg is, en dan wordt t pas met het laatste beetje water 'mee gezogen' zo gaat dat denk ik in een tank net zo.Andrehj schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:54:
[...]
Dat blijft ik altijd een erg bijzonder verhaal vinden. Net alsof de aanzuigopening verplaatst naarmate de tank leger wordt.
Dat is uiteraard niet het geval. Je zuigt de brandstof altijd van onderuit de tank aan. Eventueel vuil onderin de tank is dus al lang in het brandstoffilter verdwenen.
Ik ga het risico iig niet nemen

Hiervoor had ik sinds 2015 een Auris hatchback hybrid dynamic uit 2011. Wat een betrouwbare auto is dat. Nooit wat gehad in 8 jaar.
Nu wachten op levering. Staat gepland voor het eerste weekend van juni.
De nieuwe auto heeft Blind Spot Monitor, terwijl dat volgens de prijslijst uit 2020 niet op de style uitvoering zit. Iets dat de dealer toen extra heeft ingebouwd? Het was een demo-auto begrijp ik.
Oja, hij is bruin (phantom brown). Daar moesten we wel even over nadenken maar uiteindelijk moet je bij een occasion altijd consessies doen. En toen we hem in het echt zagen viel het erg mee.
:strip_exif()/f/image/AFJcbrJhNt0ImH77RyEQRCfU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door tMb op 25-05-2023 11:53 ]
Heb inmiddels 8500km op de teller staan, tot op heden geen issues gehad. Bevat prima! Kleur van de auto vinden mensen mooi, midnight blue metallic. In de zon is het blauw/paars.
Laatst een lichtmetalen velg laten vervangen, was niet meer te repareren. (eigen risico, 17"velg was best prijzig, 740 euro

Whatever.
Mooie kleur, heb ik toen ook naar gekeken, maar de vrouw wilde persé zwarttMb schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:03:
De nieuwe auto heeft Blind Spot Monitor, terwijl dat volgens de prijslijst uit 2020 niet op de style uitvoering zit. Iets dat de dealer toen extra heeft ingebouwd? Het was een demo-auto begrijp ik.
Vwbt de BSM, dat is voor zover ik weet niet zomaar achteraf in te bouwen.
Het systeem zit namelijk verweven met de sensoren in je achterbumper, maar ook met lampjes in de buitenspeigels. En die zitten er niet standaard op.
Daarnaast zal ook de software aangepast moeten worden vermoed ik, want parkeersensoren staan standaard niet continue aan. En dat zou voor de functie van BSM dus wel zo moeten zijn ga ik even van uit.
Maar ik kan me vergissen.
Ja daar heb je een goed punt. Dan is het een fabrieksoptie geweest. Staat op de prijslijst niet als mogelijkheid.Thasaidon schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:06:
[...]
Vwbt de BSM, dat is voor zover ik weet niet zomaar achteraf in te bouwen.
Dat was onze favoriete kleur als we een keuze haddenHarmen schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:48:
Kleur van de auto vinden mensen mooi, midnight blue metallic. In de zon is het blauw/paars.
Nog tips voor wat voorpret? Bijv. Youtube filmpjes die ik moet kijken?
Ondanks dat je al bekend bent met Toyota Hybride...tMb schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:33:
Nog tips voor wat voorpret? Bijv. Youtube filmpjes die ik moet kijken?
Ik vond persoonlijk de 9-delige serie van The Car Care Nut erg interessant.
Hij behandeld alles van de Toyota Hybride.
Deel 1:
YouTube: How Toyota Hybrid System Work Part 1 High Voltage Battery
Voor de Corolla zelf... gewoon instappen en lekker mee gaan rijden!
[ Voor 11% gewijzigd door Thasaidon op 26-05-2023 16:15 ]
Gratz! die kleur heeft een collega volgens mij nu ook op zijn TS. Valt in het echt enorm mee, met het juiste licht bijna zwart haha. Vond het wel gaaf iig.tMb schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:03:
Afgelopen weekend heb ik een (tweedehands) Corolla TS 1.8 hybrid gekocht, de style uitvoering uit 2020.![]()
Hiervoor had ik sinds 2015 een Auris hatchback hybrid dynamic uit 2011. Wat een betrouwbare auto is dat. Nooit wat gehad in 8 jaar.
Nu wachten op levering. Staat gepland voor het eerste weekend van juni.
Oja, hij is bruin (phantom brown). Daar moesten we wel even over nadenken maar uiteindelijk moet je bij een occasion altijd consessies doen. En toen we hem in het echt zagen viel het erg mee.
[Afbeelding]
Is het wel een origineel Nederlandse auto? (check RDW) anders is dat misschien waarom de opties anders zijn. Onze Rav4 zou juist in de Nederlandse uitvoering wel BSM op zitten, maar dat zit er dan weer niet op. Wel zit er stoel+ stuur+ voorruit verwarming op, dat zat er in NL weer niet op.. Onze auto is origineel Pools
Goede, het is een NL auto. Had dat al even gecheckt bij RDW. Ik ga de dealer vragen hoe het zit met die extra optie.TgR_KILLER schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:05:
Is het wel een origineel Nederlandse auto? (check RDW)
Inderdaad bij weinig licht lijkt de auto gewoon zwart.
Je tank nooit helemaal volgooien is ook niet goed. Mijn moeder had ooit een Fiat Seicento die ze vrijwel nooit vol tankte. Op een gegeven moment had ze het over een benzinelucht in de auto. Bleek dat de bovenkant van de tank doorgeroest was.MooDyBLueS schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:41:
[...]
Ik heb geen idee waarom ze de auto nooit vol tankte, zo duur was benzine niet destijds..