Toon posts:

Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 139 140 141 Laatste
Acties:
  • 672.338 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-05 13:12
Thasaidon schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:39:
De Yaris heeft pas vanaf de Executive het "Smart Connect" navigatiesysteem en dus "Smart Connect Service".

https://data.toyota.nl/ho...df_prijslijsten/yaris.pdf

[...]

De Yaris Cross zou dit vanaf de Dynamic al moeten hebben.

https://data.toyota.nl/ho...jslijsten/yaris-cross.pdf

Voor beide geldt dit vanaf de nieuwe 2022 modellen.
Dit kan ik bevestigen voor de Yaris Cross. De mijne is een Dynamic uitvoering met inderdaad bovenstaande opties.

Life is too short to remove USB safely

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:49
De Yaris heeft pas vanaf de Executive het "Smart Connect" navigatiesysteem en dus "Smart Connect Service".

[...]

Ah top, ik had die informatie nog niet gevonden op deze manier. Dat het op de Yaris Cross al vanaf de Dynamic erop zit is wel een groot pluspunt zeg! Ook omdat de prijzen van de 2022 Yaris tov de Yaris Cross niet gigantisch zijn als ik kijk naar wat er "met de kop eraf" tweedehands aangeboden wordt.

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:36
Ik rijd een Corolla station 2.0 uit 2020. Heb last van een gonzend geluid van linksvoor. Dealer denkt helaas aan een producteigenschap specifiek voor de 2.0. Heeft iemand hier ook een 2.0 en ervaar je ook een gonzend geluid van linksvoor. Het is er op bijna alle snelheden en verandert een beetje afhankelijk van de snelheid.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:41
Geen last van, iets wat afhankelijk is van de snelheid zal iets in de aandrijflijn of een lager zijn.
Klinkt als een dealer die geen zin heeft in garantie werk eerlijk gezegd.

• Jerwev
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-05 23:02
@Harmen

Ik krijg Android Auto ook niet draadloos aan de praat. Ik las ergens dat er wellicht later dit jaar een update volgt waarbij draadloos Android Auto beschikbaar komt. Voor mij is het geen issue aangezien mijn OnePlus nord 2 geen draadloos laden ondersteund.

Via de servicedesk van Toyota heb ik een issue lopen omdat een groot deel van de ritten niet wordt geregistreerd in de Toyota app. Volgens de servicedesk van Toyota volgt mede hiervoor een terugroepactie om de DCM module opnieuw te programmeren. In sommige gevallen wordt de DCM module vervangen. Omdat ze problemen hebben met de levering van deze DCM modules is de terugroepactie vertraagd.

@Thasaidon Dit betreft het standaard Smart Connect systeem vanaf de uitvoering Dynamic.

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-05 22:27
GekkeRipper schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:55:
Ik rijd een Corolla station 2.0 uit 2020. Heb last van een gonzend geluid van linksvoor. Dealer denkt helaas aan een producteigenschap specifiek voor de 2.0. Heeft iemand hier ook een 2.0 en ervaar je ook een gonzend geluid van linksvoor. Het is er op bijna alle snelheden en verandert een beetje afhankelijk van de snelheid.
Ik heb een 2.0 hatch uit 2020... maar hoor echt helemaal niks..

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:30
Thasaidon schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:23:
[...]

Je hoeft niet persé de code te scannen.
Je kunt ook handmatig inloggen door het e-mail adres en wachtwoord in te voeren waarmee je ook in de MyT app inlogt.

Volgens mij
Blz 50 van de handleiding van het Mediasysteem, "Voor de eerste keer registreren van een gebruikersprofiel (type B )"
of anders blz 56 van de handleiding, "Een nieuw gebruikersprofiel aanmaken (type B )"

De MyT app (of de server achter deze app) staat er om bekend dat deze niet goed werkt.
Bij veel mensen worden bv ook ritten niet of niet goed geregistreerd.
En inloggen op de app werkt ook niet altijd gelijk. Soms kom je pas in de app na een paar keer opstarten.
Ik had dus al zelf ingelogd destijds op MyT doormiddel van de VIN invullen maar dat had de auto dan weer niet in de gate...
Was eenrichtingsverkeer dan.

[...]

Ook dit klopt. Eén van de redenen waarom ik Executive gepakt heb.
Zit enkel op Executive en GR Sport Yaris 2022+.
Baas vond de GR alleen "te sportief"... saaie grijze muis als wagenpark beheerder hier blijkbaar.

@Jerwev
Draadloos AA op m'n Yaris is ook hell.
9/10x pakt hij hem niet op. Moet ik via apparaten eerst AA verbinden.
Gooit hem er af en toe random uit etc.
Ik hang hem gewoon aan de kabel en dat gaat over het algemeen goed.

Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | Toyota Yaris Hybrid Executive Premium

• GekkeRipper
TgR_KILLER schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:09:
[...]

Ik heb een 2.0 hatch uit 2020... maar hoor echt helemaal niks..
Thnx. Het is vrij duidelijk aanwezig. En heb ook het idee dat het erger wordt, maar dat zit misschien tussen de oren. Misschien toch een defect dan.

• GekkeRipper
vassago schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:13:
Geen last van, iets wat afhankelijk is van de snelheid zal iets in de aandrijflijn of een lager zijn.
Klinkt als een dealer die geen zin heeft in garantie werk eerlijk gezegd.
Ze doen wel hun best gelukkig. Wiellager vervangen, andere set wielen geprobeerd. Dat lost het niet op. Ook een andere 2.0 erbij gepakt die maakte hetzelfde geluid zeiden ze. Vreemd he.

Misschien moet ik toch maar, alweer, eens teruggaan.

Als er iemand met een 2.0 corolla in Oost Brabant woont houd ik me aanbevolen om eens een ritje te maken in elkaars auto.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• El-Pinjo
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:01
Csotranme schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:30:
[...]

Waar gaat het precies fout?
Ik kreeg hem ook niet gekoppeld aan mn 2022 Yaris. Naar de dealer terug geweest en moest uit mijn hoofd bluetooth tethering aanzetten op mn Samsung telefoon. Toen ging het wel.

BIj mij bleef hij hangen na het scannen van de QR code op je scherm.
En dat was de gouden tip. Bij de dealer wisten ze dit ook niet.
Alles werkt nu zoals het zou moeten.
Bedankt!

• Spectre Wolf
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:47
GekkeRipper schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:55:
Ik rijd in een 2.0 TS uit 2019. Voor mij is dit niet herkenbaar. Echter rijd ik nog op de originele Falken banden, dat is het enige wat ik hoor 😅

iRacing Profiel

• GekkeRipper
Spectre Wolf schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:05:
[...]

Ik rijd in een 2.0 TS uit 2019. Voor mij is dit niet herkenbaar. Echter rijd ik nog op de originele Falken banden, dat is het enige wat ik hoor 😅
Ik heb die achterop ook nog. Daar komt het echt wel bovenuit.

Ik ga weer een afspraak maken met de dealer. Zucht.

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:12

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Csotranme schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:37:
[...]
Ik had dus al zelf ingelogd destijds op MyT doormiddel van de VIN invullen maar dat had de auto dan weer niet in de gate...
Was eenrichtingsverkeer dan.
Voor de MyT app moet je een account aanmaken bij Toyota.
Om de auto aan de app toe te voegen, doe je dit via het VIN nummer van de auto.

Maar dit staat los van het media systeem in de auto.
Je kan voor het mediasysteem namelijk gewoon het "gast account" blijven gebruiken.

Wil je wel je eigen account, dan kun je het media systeem koppelen aan de app, welke weer aan je Toyota account gekoppeld is, of je koppelt het systeem gelijk aan je Toyota account door daarmee (handmatig) in te loggen.

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:31
Voor de geïnteresseerden, of mensen met een meerjaren update:
De kaartupdates van voorjaar 2023 zijn te downloaden in de e-store van Toyota.nl

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:47
Ik heb in mijn Corolla TS 2.0 Hybrid van december 2021 last van een vervelende trilling tussen 100-140km/u. Ik heb maar een weekje op zomerbanden gereden en er toen niet heel erg op gelet maar met de winterbanden ervaar ik het erg duidelijk. De banden zijn al opnieuw gebalanceerd maar dat heeft niet geholpen. Donderdag krijg ik de zomerbanden, even afwachten hoe het dan is.

Deelt iemand deze ervaring?

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:02
Gisteren een leuke Auris TS bij een Toyota dealer gevonden waar ik morgen even ga kijken.
Betreft de lease pro (dus met LED-verlichting, panoramadak én stoelverwarming), heeft 121k kilometers gelopen en bouwjaar is 2015 (december, dus wel de nieuwe generatie) voor 16900 EUR.

Dat [DEALER NAAM] afleverpakket geloof ik wel:
- NAP controle
- Onderhoud volgens fabrieksschema (dat had al eerder gemoeten, bij aankoop is het te laat :P )
- Halve tank brandstof
- Poetsen van binnen en buiten
- 24 uur pechservice in heel Europa
- Nieuwe APK
- BOVAG garantie (12 maanden) -> Maar die krijg je sowieso al :P
Een auto kopen of laten repareren bij een BOVAG-autobedrijf betekent dat u kunt rekenen op kwaliteit en betrouwbaarheid. Daarnaast krijgt u de zekerheid van BOVAG Garantie. Wat houdt die garantie precies in en wat zijn de voorwaarden? En wat kunt u doen als er onduidelijkheden tussen u en het autobedrijf ontstaan? Vanaf 1 juni 2022 is de termijn van de BOVAG Garantie verlengd van 6 naar 12 maanden.
https://www.bovag.nl/garantie

Zijn er naast de standaard puntjes nog specifieke dingen om rekening mee te houden bij dit type?
Op de foto's ziet de auto er perfect uit, en qua opties zit ie er ook lekker in.

✈️ Luchtvaart | 📡 ADS-B / MLAT / ACARS | 📸 Fotografie | 🚨 Hulpverlening

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:03
Ruben279 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:59:
Gisteren een leuke Auris TS bij een Toyota dealer gevonden waar ik morgen even ga kijken.
Betreft de lease pro (dus met LED-verlichting, panoramadak én stoelverwarming), heeft 121k kilometers gelopen en bouwjaar is 2015 (december, dus wel de nieuwe generatie) voor 16900 EUR.

- NAP controle
- Onderhoud volgens fabrieksschema (dat had al eerder gemoeten, bij aankoop is het te laat :P )
- Halve tank brandstof
- Nieuwe APK

[...]

Zijn er naast de standaard puntjes nog specifieke dingen om rekening mee te houden bij dit type?
Op de foto's ziet de auto er perfect uit, en qua opties zit ie er ook lekker in.
Zit toch nog gewoon fabrieksgarantie op tot 200k en 10 jaar?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ruben279
Figo112 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:18:
[...]

Zit toch nog gewoon fabrieksgarantie op tot 200k en 10 jaar?

[Voor 49% gewijzigd door Ruben279 op 18-04-2023 16:23]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:57

Ik heb er zo eentje 2+ jaar geleden gekocht, doet het nog prima en ben er zeer tevreden mee ondertussen 160000 km op de teller.

Achterin is hij wat krap maar met 2 kids van 3 en 5 jaar is dat niet een probleem. Voor die 10 jaar garantie moet hij wel echt dealer onderhouden zijn. Dus gewoon in het boekje kijken of dit netjes is gebeurt. Ook even vragen of ze bij de beurt netjes de ventilatie/koeling van het batterijen pakket hebben schoon gemaakt. Dit schijnt bij de budget beurten zo ie zo niet gedaan te worden. Dit is overigens ook relatief makkelijk zelf te doen, eventueel met behulp van het internet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:04

dbzfan

Nee.

- NAP controle
- Halve tank brandstof
- Nieuwe APK

[...]

Ik heb 2 jaar geleden exact dezelfde uitvoering uit zelfde bouwmaand gekocht. Iets minder km en 3k goedkoper.. autoprijzen zijn fors gestegen 8)7

Maar het is een prima auto waar je nog heel lang mee vooruit kunt. Hij is vrij luidruchtig op hogere snelheden en verwacht niet te veel van de beenruimte.

• TgR_KILLER
dbzfan schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:05:
[...]

Ik heb 2 jaar geleden exact dezelfde uitvoering uit zelfde bouwmaand gekocht. Iets minder km en 3k goedkoper.. autoprijzen zijn fors gestegen 8)7

Maar het is een prima auto waar je nog heel lang mee vooruit kunt. Hij is vrij luidruchtig op hogere snelheden en verwacht niet te veel van de beenruimte.
Alle auto/ camper / wat dan ook prijzen zijn keihard gestegen, daar doe je helemaal niks aan xD
Stonehawk schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:12:
[...]
Achterin is hij wat krap maar met 2 kids van 3 en 5 jaar is dat niet een probleem. Voor die 10 jaar garantie moet hij wel echt dealer onderhouden zijn. Dus gewoon in het boekje kijken of dit netjes is gebeurt. Ook even vragen of ze bij de beurt netjes de ventilatie/koeling van het batterijen pakket hebben schoon gemaakt. Dit schijnt bij de budget beurten zo ie zo niet gedaan te worden. Dit is overigens ook relatief makkelijk zelf te doen, eventueel met behulp van het internet.
Boekje nakijken kan, maar laat dat niet leidend zijn. Vraag ze of hij dealer onderhouden is, al dan niet bij hun zelf. Ik heb niet het idee dat bij welke van mijn auto's, privé of niet, ooit het boekje nog in is gevuld de laatste tig jaar.. Ze zullen dat vast op 1 of andere manier bijhouden centraal. Want ze komen vanuit Toyota Nederland echt niet controleren of jou boekje bij is gewerkt voor de verlengde garantie.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
dbzfan schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:05:
[...]

Inruilprijzen ook: dus als jij al een auto in bezit hebt, merk je niet veel van die gestegen occasion prijzen. Het is net zoals met de huizenmarkt: als je al een huis hebt, kun je de overwaarde gebruiken voor je nieuwe huis wat tot voor kort ook flink duurder was.

• Ruben279
Marco-Peters schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:45:
[...]

Inruilprijzen ook: dus als jij al een auto in bezit hebt, merk je niet veel van die gestegen occasion prijzen. Het is net zoals met de huizenmarkt: als je al een huis hebt, kun je de overwaarde gebruiken voor je nieuwe huis wat tot voor kort ook flink duurder was.
Dat scheelt wel inderdaad.
Ik een Toyota Verso uit 2011 in, daar hoop ik nog wel 8 of 8,5k voor te vangen.
Al willen die dealers vaak niet echt veel toegeven..

Volgens mij zit er in die Auris een Touch2 systeem, kan de dealer die upgraden zodat Carplay of AA gaat werken?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:57
Ruben279 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:13:
[...]

Volgens mij zit er in die Auris een Touch2 systeem, kan de dealer die upgraden zodat Carplay of AA gaat werken?
Nee dat kan de dealer niet. Daar is dat systeem niet geschikt voor. Ik heb het echter wel werkend gekregen. Zie mijn eerdere post hiervoor.

©2004

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marco-Peters
Ruben279 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:13:
[...]

Ik kreeg onlangs een naar mijn gevoel goede inruilprijs voor mijn auto: had nagekeken wat de inruil volgens de koerslijst van de ANWB was en omdat ik nog wat zaken toegevoegd had aan de auto, kreeg ik dus van iedere verkoper € 5000 geboden. Of dat € 500 minder was zonder de achteraf toegevoegde opties?

Zelf vind ik het vooral prutswerk, mijn toegevoegde Achteruitrijcamera bij mijn vorige auto _O- Maar het heeft mij wel verbaasd, dat ondanks de nodige krasjes er toch nog veel inruil werd gegeven. Volgens mij is er niet eens met de auto gereden....

Dan waren ze er wellicht ook erachter gekomen dat de schakelstang draait: een van de reden dat ik nu een andere auto kocht, inplaats te wachten tot de prijzen wellicht verder zakken. Ik had gewoon zo'n gevoel dat er wellicht een dure reparatie zat aan te komen. Die pook heb ik ook telkens recht zitten draaien, wanneer ik aankwam bij de dealer _O-

• Southern Sun
Southern Sun schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:46:
[...]

Zakelijk, via Leaseplan. Bij Kooijman Utrecht gaven ze aan zo'n 5 - 6 maanden levertijd 8)
Net de levertijd binnen voor de 1.8 TS Business Plus. Staat nu op week 38 (half september). Sluit precies aan op aflopen huidige contract , maar zal me benieuwen of het hierbij blijft.

• Csotranme
Marco-Peters schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:15:
[...]

Ik kreeg onlangs een naar mijn gevoel goede inruilprijs voor mijn auto: had nagekeken wat de inruil volgens de koerslijst van de ANWB was en omdat ik nog wat zaken toegevoegd had aan de auto, kreeg ik dus van iedere verkoper € 5000 geboden. Of dat € 500 minder was zonder de achteraf toegevoegde opties?

Zelf vind ik het vooral prutswerk, mijn toegevoegde Achteruitrijcamera bij mijn vorige auto _O- Maar het heeft mij wel verbaasd, dat ondanks de nodige krasjes er toch nog veel inruil werd gegeven. Volgens mij is er niet eens met de auto gereden....

Dan waren ze er wellicht ook erachter gekomen dat de schakelstang draait: een van de reden dat ik nu een andere auto kocht, inplaats te wachten tot de prijzen wellicht verder zakken. Ik had gewoon zo'n gevoel dat er wellicht een dure reparatie zat aan te komen. Die pook heb ik ook telkens recht zitten draaien, wanneer ik aankwam bij de dealer _O-
Is mij ook wel eens opgevallen dat wanneer je een auto ter inruil aanbiedt dat ze er vaak niet eens mee rijden.
Volgens mij heeft dat te maken met het feit dat het ze geen donder uit maakt hoe die auto rijdt.
9/10x gaat hij gewoon per op bod over de veiling en schuiven ze hem zonder garantie door naar een andere handelaar. Dan is het dus gewoon zijn probleem en zijn ze er zelf van af.

• Ruben279
hk12nl schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:14:
[...]

Nee dat kan de dealer niet. Daar is dat systeem niet geschikt voor. Ik heb het echter wel werkend gekregen. Zie mijn eerdere post hiervoor.
Bedoel je deze?
hk12nl in "Het grote Toyota-topic"
Canon23 in "Het grote Toyota-topic"

Zal er zometeen nog even in duiken, want ik zou wel heel graag Carplay en Android Auto willen ;)

• Ruben279
Ik vind dit topic wel verhelderend -> https://www.toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=16053
En genoeg mensen die hun ervaringen gedeeld hebben.

Mocht het vanmiddag door gaan zal ik daarna zeker z'n module inbouwen! Volgens mij niet spannend, alleen even rekening houden met het ophangen.
Kan er dan misschien wel een wat betere en uitgebreidere uitleg van maken met wat duidelijkere foto's bijv.

• Figo112
Stonehawk schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:12:
[...]

Ik heb er zo eentje 2+ jaar geleden gekocht, doet het nog prima en ben er zeer tevreden mee ondertussen 160000 km op de teller.

Volgens mij hoeft hij niet volledig dealer onderhouden te zijn geweest, zolang de laatste beurt maar onderhoud heeft gehad bij de dealer oftewel:

De Toyota na 1 april 2022 een onderhoudsbeurt heeft gehad bij een van de officiële Toyota dealers in Nederland.

• hk12nl
Ruben279 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:44:
[...]

Bedoel je deze?
hk12nl in "Het grote Toyota-topic"
Canon23 in "Het grote Toyota-topic"

Zal er zometeen nog even in duiken, want ik zou wel heel graag Carplay en Android Auto willen ;)
Yes, die bedoel ik. Heb geen handleiding gemaakt maar die heb je eigenlijk ook niet nodig. Een filmpje op Youtube bekijken voor het demonteren is genoeg. De rest is vast klikken en inderdaad een plekje vinden voor de unit.

Ik heb het nu een aantal weken en ben er erg blij mee! Werkt uitstekend. Mocht je vragen hebben dan weet je mij te vinden ;-)

[Voor 3% gewijzigd door hk12nl op 19-04-2023 09:10]

©2004

• Figo112
TgR_KILLER schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:43:
[...]

Alle auto/ camper / wat dan ook prijzen zijn keihard gestegen, daar doe je helemaal niks aan xD

[...]

Boekje nakijken kan, maar laat dat niet leidend zijn. Vraag ze of hij dealer onderhouden is, al dan niet bij hun zelf. Ik heb niet het idee dat bij welke van mijn auto's, privé of niet, ooit het boekje nog in is gevuld de laatste tig jaar.. Ze zullen dat vast op 1 of andere manier bijhouden centraal. Want ze komen vanuit Toyota Nederland echt niet controleren of jou boekje bij is gewerkt voor de verlengde garantie.
Garantie voorwaarden zijn best gunstig bij Toyota zelfs als je voorheen niet bij de dealer heb laten onderhouden:

Bent u nog geen vaste klant voor onderhoud bij een officiele Toyota dealer of erkend reparateur in
Nederland en heeft u geen recht meer op de reguliere garantie van 3 of 5 jaar?

Dan geldt dat na het uitvoeren van de eerste keer onderhoud bij een officiele Toyota dealer of erkend
reparateur in Nederland, er in de eerste maand na het uitvoeren van het onderhoud geen recht bestaat op
herstel vanuit het Toyota 10 jaar garantieprogramma. In die eerste maand kan er geen garantiereparatie
geclaimd worden.
Let op: als er geen aansluitende, bestaande garantiedekking is op het moment van onderhoud, geldt er een
niet-claimen periode van 1 maand. Dit geldt ook voor Toyota’s die al in onderhoud zijn via de officiële
Toyota dealer of erkend reparateur in Nederland.

• MooDyBLueS
Marco-Peters schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:15:
[...]

Och nou, ik heb het ooit met onze Aygo gehad. Voordat de occasionprijzen stegen kregen we er uit mijn hoofd ±3500-4000 voor en een half jaar later was het door gestegen prijzen ineens 5800 geworden bij 2 partijen. En als je dan zoals wij deden er een bijna nieuwe auto voor terugkoopt, dan maak je wel degelijk winst tov een half jaar eerder. Dus de knoop doorgehakt.

Aan tafel zei ik nog tegen de verkoper van onze nieuwe auto: dus jullie hebben net ook even een proefrit gemaakt? Nee hoor zei hij, alleen foto's, auto gestart en km-stand genoteerd. Ok... Nu was er ook niks mis met de auto behalve wat kleine lakschades die ik ook netjes benoemd heb, maar toch vond ik het wel bijzonder.

En onlangs (1,5 jaar later) kwam ik ineens in de schuur de achter hoofdsteunen tegen. Die hadden wij er vanwege de kinderstoeltjes uitgehaald, maar dus nooit meer aan gedacht om terug te plaatsen en niemand is er ook bij ons op teruggekomen. Bizar eigenlijk hoe dit wereldje werkt.

Maar het omgekeerde heb ik ook een keer meegemaakt, via wijkopenautos.nl een mooi bod gekregen op onze Prius II destijds, 3000 rond, ik had letterlijk alle minuscule schades (wederom alleen lak) benoemd en ze zeiden: zolang je niks verborgen hebt gehouden is het een gegarandeerd bod. Zodoende durfde ik het wel aan. Was ook nog in Breda namelijk terwijl ik zelf toen in Amsterdam woonde, maar met een vriend afgesproken waarmee ik mee terug kon rijden.

Kom ik in Breda aan, begint meneer over een 11 jaar oude auto dat er in zijn ogen 1 deel opnieuw gespoten is en ik dat niet gemeld heb. Dat ik de auto zelf al 8 jaar had en dat in mijn tijd zeker niet gebeurd is, deerde hem niet. Wou hij 2000 geven. WTF! Ik was pislink want wij konden beiden niks anders eraan zien tov de andere delen.

Na lang gesteggel en meneer zelfs de autosleutels naar mij teruggooide (!) en wegliep, belde ik mijn vrouw op, waarna hij na 2 min weer terugkwam (we stonden buiten bij de auto) en zei hij: ik geef je 2750, that's it. Omdat de partij waarbij we onze Lexus CT200h destijds kochten er maar 2300 voor gaf, was het nog steeds beter en hebben we het maar gedaan. Ik wou het uit principe niet doen, maar mijn vrouw en de vriend die mee was zeiden terecht: slik gewoon even je principes in en dan ben je er hierna gewoon ook van af, zowel van de auto als van hem.

Aan tafel pakte hij zijn buideltasje en in 1 greep haalde hij een pak 50jes eruit, tasje was duidelijk verder leeg en dus werd voor ons duidelijk dat dit altijd al zijn bedoeling was geweest. Week later bleek de auto geëxporteerd te zijn, dus meneer wou gewoon snel zoveel mogelijk verdienen en gebruikte een niet-bestaand gebrek als een excuus om aan de regels van wijkopenautos te voldoen, want ik kreeg later wel een mail van ze waarom de auto minder waard was geworden. Hoe dan ook, ik vind het nog steeds een klootzak eerste klas, maar het er op dat moment wel gelijk van af zijn én 450 meer ervoor krijgen is het op zo'n bedrag wel waard. Op de terugweg op mijn kosten nog even de tank van mijn vriend's auto volgegooid en wat gegeten om de dag toch maar positief af te sluiten.

• Ruben279
Vanmiddag bij de dealer geweest, waar een hele mooie Auris TS voor de deur klaar stond.
Echt geen enkele oneffenheid kunnen ontdekken in het exterieur.
Ook binnen alles nog netjes, en hele auto zit vol in de opties omdat het een oude leasebak is.

Had ook nog wat in te ruilen, maar dat eerste bod was echt belachelijk laag.
Uiteindelijk toch nog wel boven mijn richtbedrag uitgekomen, en omdat ik nog 4 zomerbanden op velg had liggen ook nog de helft korting op het rijklaarpakket eruit gesleept.

Al met al prima deal, en over maximaal 2/3 weken ophalen :D
Daarna maar eens naar Carplay kijken :P

• Csotranme
Ruben279 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:52:
Vanmiddag bij de dealer geweest, waar een hele mooie Auris TS voor de deur klaar stond.
Echt geen enkele oneffenheid kunnen ontdekken in het exterieur.
Ook binnen alles nog netjes, en hele auto zit vol in de opties omdat het een oude leasebak is.

Had ook nog wat in te ruilen, maar dat eerste bod was echt belachelijk laag.
Uiteindelijk toch nog wel boven mijn richtbedrag uitgekomen, en omdat ik nog 4 zomerbanden op velg had liggen ook nog de helft korting op het rijklaarpakket eruit gesleept.

Al met al prima deal, en over maximaal 2/3 weken ophalen :D
Daarna maar eens naar Carplay kijken :P
Gefeliciteerd! Maar waarom 2/3 weken?

• Ruben279
Csotranme schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:39:
[...]

Gefeliciteerd! Maar waarom 2/3 weken?
Hij gaat nog een (controle)beurtje krijgen samen met een nieuwe APK, wordt naar de schoonmaker gebracht (dat was wel nodig, iets met een zandstorm :P ) en moet nog een halve tank benzine in 8)7

[Voor 3% gewijzigd door Ruben279 op 20-04-2023 08:41]

• hk12nl
Ruben279 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:41:
[...]

Hij gaat nog een (controle)beurtje krijgen samen met een nieuwe APK, wordt naar de schoonmaker gebracht (dat was wel nodig, iets met een zandstorm :P ) en moet nog een halve tank benzine in 8)7
Leuk, gefeliciteerd! Ben benieuwd naar de foto's! :)

©2004

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:45

route99

just passionately curious...

MooDyBLueS schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:20:[...]Aan tafel zei ik nog tegen de verkoper van onze nieuwe auto: dus jullie hebben net ook even een proefrit gemaakt? Nee hoor zei hij, alleen foto's, auto gestart en km-stand genoteerd. Ok... Nu was er ook niks mis met de auto behalve wat kleine lakschades die ik ook netjes benoemd heb, maar toch vond ik het wel bijzonder.
Zo werkt de vakgarage, ze waren vroeger een relatief kleine Toyota dealer, die bij een regio herindeling uit de mand viel en het dealerschap kwijt raakt, ook waar ik kom, prima zaken mee te doen, wel iets duurder in de aankoop.
Maar het omgekeerde heb ik ook een keer meegemaakt, via wijkopenautos.nl een mooi bod gekregen op...................Kom ik in Breda aan, begint meneer over een 11 jaar oude auto dat er in zijn ogen 1 deel opnieuw gespoten is en ik dat niet gemeld heb. Dat ik de auto zelf al 8 jaar had en dat in mijn tijd zeker niet gebeurd is, deerde hem niet. Wou hij 2000 geven. WTF! Ik was pislink want wij konden beiden niks anders eraan zien tov de andere delen........................ Ik wou het uit principe niet doen, maar mijn vrouw en de vriend die mee was zeiden terecht: slik gewoon even je principes in en dan ben je er hierna gewoon ook van af, zowel van de auto als van hem............
Aan tafel pakte hij zijn buideltasje en in 1 greep haalde hij een pak 50jes eruit, tasje was duidelijk verder leeg en dus werd voor ons duidelijk dat dit altijd al zijn bedoeling was geweest. ....... Op de terugweg op mijn kosten nog even de tank van mijn vriend's auto volgegooid en wat gegeten om de dag toch maar positief af te sluiten.
Ik mijd dit soort gasten 100%. Dat geze*k en de stress er om heen is het me het geld niet waard.
PS: Mijn Verso uit model 2001 heb ik nu 21 jaar, 1,5 jaren jong met de top eraf gekocht. Ik ga nog steeds naar die vakgarage. alleen als er iets is dat ik zelf kan (iets al een voor-ruiterwisser mechanisme ca 75 euro 2ehands of wielkast spat schermen L+R ca 40 tientjes nieuw bij aanbieding, ook online kopen, vervangen, doe ik zelf, dat kon echt uit....inc loonkosten). Verder weinig problemen, alleen rij ik wat weinig km's de motor zou wat vaker even goed warm moeten worden, na corona hebben we nog maar relatief weinig echt lange ritten gemaakt. Net met pensioen... er komt meer ruimte....

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• MooDyBLueS
route99 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:13:
[...]
Zo werkt de vakgarage, ze waren vroeger een relatief kleine Toyota dealer, die bij een regio herindeling uit de mand viel en het dealerschap kwijt raakt, ook waar ik kom, prima zaken mee te doen, wel iets duurder in de aankoop.
Ah, in mijn geval ging het om Carnext, die er inmiddels mee gestopt is. Vond het altijd een prettige partij, vaste prijzen, geen gesteggel, ze geven ook gewoon aan: dit krijg je voor je huidige auto, etc. Heb er 2x een auto gekocht, beide keren goed bevallen, alle papieren waren er, toevallig allebei Lexus en allebei door een Lexus dealer onderhouden, alleen de IS had een laatste beurt bij hun eigen Bosch car service gekregen. Had nog gecheckt met Lexus of dat geen kwaad kon voor de red carpet treatment en garantie enzo, maar zolang ik voor de eerstvolgende weer naar Lexus ging was het geen probleem.
[...]
Ik mijd dit soort gasten 100%. Dat geze*k en de stress er om heen is het me het geld niet waard.
PS: Mijn Verso uit model 2001 heb ik nu 21 jaar, 1,5 jaren jong met de top eraf gekocht. Ik ga nog steeds naar die vakgarage. alleen als er iets is dat ik zelf kan (iets al een voor-ruiterwisser mechanisme ca 75 euro 2ehands of wielkast spat schermen L+R ca 40 tientjes nieuw bij aanbieding, ook online kopen, vervangen, doe ik zelf, dat kon echt uit....inc loonkosten). Verder weinig problemen, alleen rij ik wat weinig km's de motor zou wat vaker even goed warm moeten worden, na corona hebben we nog maar relatief weinig echt lange ritten gemaakt. Net met pensioen... er komt meer ruimte....
Ja, ik nu ook wel. Destijds werd ik zoals je kon lezen echter wel heel erg voor het blok gezet en ik zat er ook mee dat ik ook die vriend meegevraagd had, vanuit Amsterdam naar Breda en terug ben je alles bij elkaar toch 2,5-3 uur bezig incl. mij weer afzetten. Ik had ook terug kunnen gaan, maar dan had ik ook puur uit principe 450 euro laten varen en het voelde ook wel prettig om te weten dat ik er daarna gewoon van af was en een paar dagen later mijn CT200h kon ophalen. Sindsdien ruil ik wel weer in via de dealer/garage, al heb ik wel een keer via de ANWB een voorstel ontvangen wat net iets beter was, maar dat scheelde slechts €150 en dus niet de moeite waard tov op 1 dag bij de dealer de nieuwe auto ontvangen en oude inruilen. Zeker gezien de eerdere ervaring. ;)

En ook het zelf doen ben ik steeds meer gaan doen. Ondanks dat ik mezelf autoliefhebber noem, ben ik echt geen sleutelaar, maar ben gaandeweg er wel achter gekomen dat er best veel dingen zijn die je zelf kan doen. Zolang je maar niet te overmoedig wordt, maar daar komt je met youtube video's snel genoeg achter. Ruitenwissers en lampjes sowieso (al reed ik bij mijn Prius II wel naar de dealer voor lampjes, wat een takkeplek zaten die zeg), afhankelijk van model auto kan je ook vaak heel makkelijk bij het interieurfilter. En banden doe ik ook (tenzij het niet anders kan) via een bandenboer. Ik gun een goeie dealer/garage echt wel z'n winst, maar als ik voor 4 Michelin Primacy's (mijn go-to keuze) incl. balanceren en uitlijnen bij de dealer €450 betaal, dan gaat dat wel mijn definitie van "gunnen" voorbij. Als het nou €100-150 zou zijn, zou ik het nog overwegen. Maar misschien wil een dealer ook helemaal niet voor iedereen banden doen en houden ze hierdoor die prijzen zo hoog. Want Toyota, Lexus, Mazda, Kia, allemaal vragen ze belachelijke bedragen.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:45

route99

just passionately curious...

MooDyBLueS schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:26:[...]En ook het zelf doen ben ik steeds meer gaan doen. Ondanks dat ik mezelf autoliefhebber noem, ben ik echt geen sleutelaar, maar ben gaandeweg er wel achter gekomen dat er best veel dingen zijn die je zelf kan doen. Zolang je maar niet te overmoedig wordt, maar daar komt je met youtube video's snel genoeg achter.
Das mijn stijl ook, ik ga dus nooit aan het motor management zitten, geen verstand ervan en heb de spullen niet om het goed te kunnen uitvoeren. Scheelde de laatste paar jaren toch wel ca €1000 en de auto is het waard. Ze blijven op de p-plaats briefjes op mijn auto steken, zie dat nooit bij ander autos die er staan en dan nog dito post ook daarover of je hem verkopen wilt, dat heb ik nu allemaal afgemeld.
Want Toyota, Lexus, Mazda, Kia, allemaal vragen ze belachelijke bedragen.
Bij de vakgarage was mijn laatste standaard KB was incl afmelding APK + extra injectie clear €220.66
Afm APK 9.25 + cleaner 12.81 dus netto KB = €198,60 dat scheelt -€87,40 met een KB bij de dealer....

Kale KB is bij Toyata voor mijn 1.6L Verso
https://www.toyota.nl/toy...derhoud/onderhoudsprijzen
Omschrijving Budget Standaard Compleet
Onderhoudsbeurt 255.000 km (KB) € 168,- € 286,- € 345,-

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• MooDyBLueS
@route99 Met die prijzen doelde ik op de banden, maar onderhoud zou ook kunnen schelen, alleen niet zo belachelijk veel als de banden in mijn ervaring. Alleen vind ik het persoonlijk wel prettig om ook de Eurocare (pechhulp en gratis lampjes vervangen, vloeistoffen vullen) erbij te hebben. En tegenwoordig moet je ook voor de 10 jaar garantie het onderhoud bij de dealer laten uitvoeren, idem bij Kia met de 7 jaar garantie.

• Ruben279
hk12nl schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:54:
[...]

Leuk, gefeliciteerd! Ben benieuwd naar de foto's! :)
Foto's heb ik even niet bij de hand meer, want die zijn allemaal alweer offline gehaald.
Als ik 'm ophaal maak ik wel even wat foto's met de camera, even poseren in de parkeergarage ofzo :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MooDyBLueS
Ruben279 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:59:
[...]

Foto's heb ik even niet bij de hand meer, want die zijn allemaal alweer offline gehaald.
Als ik 'm ophaal maak ik wel even wat foto's met de camera, even poseren in de parkeergarage ofzo :P
Gek is dat he? Had ik dus ook met mijn IS300h destijds, ik dacht nog even snel bij thuiskomst (na tekenen koopovereenkomst) van hun website de foto's te downloaden zodat ik ze voor mijzelf heb, gewoon leuk. Bleken ze al verdwenen, de hele pagina bestond niet meer. Zowel bij de verkoper als alle occasion websites. En dat terwijl als je een huis koopt iedereen die maar weet waar je woont nog een half jaar later je huis op Funda en/of de makelaarswebsite terug kan vinden incl. alle informatie zoals foto's en vraagprijs. Maar een auto? Die verdwijnt dag 1.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ruben279
MooDyBLueS schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:37:
[...]

Gek is dat he? Had ik dus ook met mijn IS300h destijds, ik dacht nog even snel bij thuiskomst (na tekenen koopovereenkomst) van hun website de foto's te downloaden zodat ik ze voor mijzelf heb, gewoon leuk. Bleken ze al verdwenen, de hele pagina bestond niet meer. Zowel bij de verkoper als alle occasion websites. En dat terwijl als je een huis koopt iedereen die maar weet waar je woont nog een half jaar later je huis op Funda en/of de makelaarswebsite terug kan vinden incl. alle informatie zoals foto's en vraagprijs. Maar een auto? Die verdwijnt dag 1.
Ja, en er is dan ook ineens geen caching meer...
Had de URL nog wel, maar is niet in die korte tijd dat de auto online stond gecaptured door de Wayback Machine :(

Zal bij het ophalen bij de dealer nog even vragen of ze uit het archief nog een uitdraaitje kunnen sturen of printen.

• Csotranme
Live vanuit de wasstraat :+ : hoe zet je de parkeersensoren aan de voorkant uit?
Word gek van dat gepiep 7(8)7

• TgR_KILLER
Csotranme schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:39:
Live vanuit de wasstraat :+ : hoe zet je de parkeersensoren aan de voorkant uit?
Ligt eraan wat voor auto je hebt :D Al hoop ik voor je dat je nu al uit de wasstraat bent.

In de Rav4 gaat dat gewoon met het menu in het dashboard. Paar keer naar links / rechts zodat je bij de instellingen komt en daar kan je de sensoren uitzetten.
Anderzijds als ze wel aan staan en ik wil ze 'dempen' hoef ik alleen op de OK te drukken.

Bij veel 'oudere' auto's zit er ergens op het dashbord vaak nog een fysieke aan en uit knop.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ruben279
TgR_KILLER schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:51:
[...]
Bij veel 'oudere' auto's zit er ergens op het dashbord vaak nog een fysieke aan en uit knop.

• Marco-Peters
Nu weet je wel dat ze werken: het is ook de bedoeling dat je er gek van wordt, anders zou je gewoon de parkeersensoren negeren en alsnog overal tegen aanrijden.

• Marco-Peters
Zo'n knopje heb ik ook in de auto ;)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:39

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Ruben279 Welkom bij de Auris TS club :) Ik heb ook een Lease Pro uitvoering, lekker dik in de opties (alle!? :9 ) inderdaad. Bestel in de tussentijd even een OBD2-dongle, kun je de auto mooi mee uitlezen, paar dingen finetunen: ThinkPad in "Het goede EOBD/OBD2 software en interface topic"

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• St00mwals
Ik kan op het display gewoon linksonder op een ‘knopje’ touch en om het geluid uit te zetten.

Heb een Auris uit 2016.

• SentientNr6
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-05 11:56
Hoe zit het met de levertijd van Toyota?

Wij bestelden in November '22 een corolla cross en kregen als levertijd Juni '23. Op de bestelbon stond Juli 'voor de zekerheid'. Deze week bel ik voor de correcte levertijd en zeggen ze me dat de wagen pas in November zal geleverd worden.
Maw per gewachtte maand komt er een maand levertijd bij. Zo kunnen we nog lang wachten natuurlijk.
Hebben jullie ook zo'n ervaringen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Southern Sun
SentientNr6 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:38:

Wij bestelden in November '22 een corolla cross en kregen als levertijd Juni '23. Op de bestelbon stond Juli 'voor de zekerheid'. Deze week bel ik voor de correcte levertijd en zeggen ze me dat de wagen pas in November zal geleverd worden.
Maw per gewachtte maand komt er een maand levertijd bij. Zo kunnen we nog lang wachten natuurlijk.
Op het Toyota Hybride forum meerdere meldingen dat levertijd van de Cross nu op 1 jaar zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ruben279
ThinkPad schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:01:
@Ruben279 Welkom bij de Auris TS club :) Ik heb ook een Lease Pro uitvoering, lekker dik in de opties (alle!? :9 ) inderdaad. Bestel in de tussentijd even een OBD2-dongle, kun je de auto mooi mee uitlezen, paar dingen finetunen: ThinkPad in "Het goede EOBD/OBD2 software en interface topic"
Thanks!
Heb net die OBD2-dongle besteld! Geen onderzoek naar gedaan, maar ik vertrouw erop dat het wel werkt als jij het zegt ;)

Ali zegt levertijd van 12 dagen, dat is nog eerder dan de Auris klaar is dus komt mooi uit 8)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TgR_KILLER
Das niet alleen Toyota helaas, maar ongeveer alles met wielen en een motor wat enorme levertijden heeft momenteel... Dat is grotendeels de reden dat wij een Occasion Rav4 hebben gekocht ipv een nieuwe.. Want een occasion hadden we in ieder geval sneller...

Ik moet in augustus een nieuwe zakenwagen uitkiezen, wordt ook wel weer een dingetje vrees ik. Had graag een Corolla Cross maar dat gaat hem niet worden met deze levertijden. Vrees dat ik op een Yaris Cross ga eindigen, of weer een Corolla Hatchback. Ga de 2.0 GR Sport sowieso wel missen..

• TheBlackestCrow
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:09

Mijn Yaris 1.5 Hybrid Dynamic was eind september 2022 besteld en ik heb hem 10 maart opgehaald. Dus ±5 - 6 maand.

Wel had ik voor wat dingen gekozen die niet standaard waren:
  • Kleur: Oxide Bronze
  • Parkeersensoren achter
  • Afneembare trekhaak
  • Laadvloerbeschermer
  • Beschermstrip achter op de bumper bij de kofferbak
Geen idee hoeveel invloed deze hadden op de levertijd.

https://www.discogs.com/user/TheBlackestCrow/collection

• TgR_KILLER
Yaris is al een 'langer' lopend model dus dat zal nog wel meevallen waarschijnlijk. Corolla Cross is net als de BZ4X nog nieuw, en de normale Corolla heeft een facelift dus die zullen wat meer last hebben vrees ik.

• Thasaidon

Thasaidon

Southern Sun schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:43:
[...]
Op het Toyota Hybride forum meerdere meldingen dat levertijd van de Cross nu op 1 jaar zit.
Wij hebben onze Corolla Cross in juli 2022 besteld en deze werd in november 2022 geleverd.
5 maanden levertijd dus.
Geen idee waarom het nu ineens 12 maanden zou moeten zijn. Kan me niet voorstellen dat er in die korte periode zoveel veranderd is tav levering van onderdelen etc...
Maar toch is de levertijd nu idd bijna een jaar 8)7

[Voor 5% gewijzigd door Thasaidon op 23-04-2023 16:53]

• Ryst
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-05 11:52
Hier meer Auris TS bezitters met een gezin?
Wij hebben sinds november 2021 een Toyota Auris TS uit 2014.
Ben echt gek op deze auto, lekker zuinig, grote kofferbak, we hebben leren stoelen en volgens mij de meeste opties die er mogelijk zijn bij deze auto.

Maar sinds december hebben we een klein kereltje mogen krijgen.
Hij gaat mee in zijn maxicosi waar we een isofix voor hebben.
Echter is de ruimte dan echt veel te krap lijkt. Autostoelje past erin nadat ik de isofix vrij hoog heb gezet op zijn poot.
Nu is hij 4 maanden en groeit hij best hard, ik moet ondertussen op zijn voetjes letten dat die niet tegen de bank komt. Maar ik ga ervanuit dat hij nog iets groter word 8)7

Dus mijn gedachte: Er is te weinig ruimte bij de achterbank tov de voorstoelen.
We zijn niet heel groot, maar we kunnen ons zelf niet opproppen.

Ik hoor graag tips, ideeën, of misschien iemand met de conclusie dat dit echt geen gezinsbak is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• St00mwals
Ryst schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:51:
Ben echt gek op deze auto, lekker zuinig, grote kofferbak, we hebben leren stoelen en volgens mij de meeste opties die er mogelijk zijn bij deze auto.

Echter is de ruimte dan echt veel te krap lijkt. Autostoelje past erin nadat ik de isofix vrij hoog heb gezet op zijn poot.
Nu is hij 4 maanden en groeit hij best hard, ik moet ondertussen op zijn voetjes letten dat die niet tegen de bank komt. Maar ik ga ervanuit dat hij nog iets groter word 8)7

Ik hoor graag tips, ideeën, of misschien iemand met de conclusie dat dit echt geen gezinsbak is?
Hier iemand met een Auris TS uit 2016 en 2 oudere kids (8 en 10).
Onze oudste (zit nog op een verhonger) begint soms te klagen dat zijn voeten tussen de bank en de voorstoelen komen en dat de stoel dus naar voren moet. Verder klagen ze niet over gebrek aan ruimte.
Wat mij in onze vorige auto (Focus station) opviel met een maxi-cosi is dat die idd niet veel ruimte heeft. Bij ons kwam dat door de iso-fix houder, hierdoor komt de maxi-cosi hoger en komt deze tegen de bovenkant van de voorstoel aan. De stoelen zijn bovenaan iets dikker en ze staan ook iets achterover, dus daar is minder ruimte. Zonder dit onderstel paste het wel prima.

Dit type ik vanuit Denemarken en zonder moeite paste alle bagage in de kofferbak, zonder dakkoffer en ik kan nog gewoon door de achterruit naar buiten kijken.

Al met al zijn wij zeer tevreden over deze auto!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:51

Canon23

>>MY<< world

Hier een auris ts 2015 lease pro.
Dochtertje van 8.5jr kan niet achter mij(1.94 en lomp ;))zitten ivm haar voeten. Achter de passagier stoel lukt wel, mits die iets naar voren staat. Mensen van 1.90m zitten dan met hun knieeen tegen het dashboard, maar mijn vrouw met 1.69 zit nog royaal.
Wanneer we we met zijn 4en zitten, dan kan mijn vrouw net aan achter me zitten, mits ik een tikkie naar voren ga en ik moet eerst uitstappen, de stoel naar voren doen, zodat zij eruit kan.
Maw hij is kwa zit ruimte niet royaal zolang we met zijn 3en zijn is het ok....

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

• Ruben279
Canon23 schreef op maandag 24 april 2023 @ 07:29:
Wanneer we we met zijn 4en zitten, dan kan mijn vrouw net aan achter me zitten, mits ik een tikkie naar voren ga en ik moet eerst uitstappen, de stoel naar voren doen, zodat zij eruit kan.
Wees je er wel van bewust dat als je ooit (hopelijk van niet natuurlijk) een ongeval krijgt waarna je door de brandweer moet worden bevrijdt dit wel moeilijker gaat omdat na een crash het verstelmechanisme van de stoel niet goed meer wil.
En als de persoon voor je nog niet stabiel genoeg is, of jij moet met een noodbevrijding uit de auto gehaald worden gaan er kostbare minuten verloren omdat die stoel voor je niet vooruit kan en jij klem zit...

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:51

Canon23

>>MY<< world

Ruben279 schreef op maandag 24 april 2023 @ 07:59:
[...]

Wees je er wel van bewust dat als je ooit (hopelijk van niet natuurlijk) een ongeval krijgt waarna je door de brandweer moet worden bevrijdt dit wel moeilijker gaat omdat na een crash het verstelmechanisme van de stoel niet goed meer wil.
En als de persoon voor je nog niet stabiel genoeg is, of jij moet met een noodbevrijding uit de auto gehaald worden gaan er kostbare minuten verloren omdat die stoel voor je niet vooruit kan en jij klem zit...
I know.... heb de auto 2.5jr en twijfel al 2.5 jr om hem in te ruilen voor iets groters. Denk aan honda crv, kia sorento of e klasse station, hyundai i40 station. Ben alleen erg gesteld op de betrouwbaarheid....

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hk12nl

De Auris Hatchback heb ik 3 jaar gereden en die had dit 'probleem' ook. Wij zijn beide rond de 1.80m maar ook daar leverde dit al problemen op waarbij de maxi zonder isofix net tussen de rugleuning en de achterbank paste. Het komt mijn inziens door de stand van de achterbank. Ik heb ook een Yaris Hybride gereden en daar had je voor je gevoel meer ruimte achterin doordat de achterbank hoger geplaatst is.

©2004

• Ryst
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-05 11:52
Dank voor jullie reactie! Bij de aankoop waren we gefocust op een gezinsauto. Niet echt wetend waar je op let daarbij. Maar nu de ruimte achter zo weinig is denken we er nu toch overna om wat anders te kopen en deze weg te doen.

Balen, het is een fijne auto.
Maar wat ruimte achterin is ook fijn.
Daar zit ook een voordeel bij dat een trekhaak een optie is.
Nadeel is alleen dat dit echt een betrouwbare, zuinige en fijne auto is.

Taak om dat opnieuw te vinden 8)

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:34
In navoling daarvan: Is dit in de Corolla TS wél beter?

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Southern Sun
Henkie schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:34:
Als ik het zo lees wel. We hebben in de Corolla TS geen Maxi Cosi gehad, maar met kinderstoelen geen probleem. Ik ben 1.91m en onze oudste is nu 7.5jaar en kan prima achter me zitten. De Corolla heeft een langere wielbasis ook zo te zien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hk12nl
In de Chr vind ik het wel een stuk beter.

©2004

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:13
Zijn er hier ook chr eigenaren met het Jbl systeem als extra optie? Ik heb het idee dat die van mij niet goed werkt. Zo kan ik uit de tweeters die bij het vooruit zitten helemaal geen geluid horen. Mijn garage zegt hierover dat het alleen voor hoge tonen is, maar dan zou je toch wel iets moeten horen? De speakers in de voordeuren komt een heel dof geluid uit. Het klinkt naar mijn idee allemaal niet heel veel beter dan een standaard geluid installatie, heb daarom het idee dat het niet goed werkt. Iemand hier ervaringen mee?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hk12nl
Drials schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:48:
Zijn er hier ook chr eigenaren met het Jbl systeem als extra optie? Ik heb het idee dat die van mij niet goed werkt. Zo kan ik uit de tweeters die bij het vooruit zitten helemaal geen geluid horen. Mijn garage zegt hierover dat het alleen voor hoge tonen is, maar dan zou je toch wel iets moeten horen? De speakers in de voordeuren komt een heel dof geluid uit. Het klinkt naar mijn idee allemaal niet heel veel beter dan een standaard geluid installatie, heb daarom het idee dat het niet goed werkt. Iemand hier ervaringen mee?
Yes, hier een Chr eigenaar met JBL. Ik vind het een prima geluid en kan je niet specifiek zeggen of die van mij vergelijkbaar is met die van jou. Ik vind het wel altijd 'opvallend' dat de boxen bij de achterdeuren minder geluid geven (wellicht ook het doffe geluid wat je bedoeld) dan bij de voordeuren. Valt mij zelf niet zo op maar de kinderen wel en toen ik mijn oor daarbij hield hoorde ik wel het verschil ;) Ik zal een horen wat voor geluid er uit mijn tweeters komen eerdaags.

©2004

• Ruben279
De Corolla staat op het TNGA platform, die heeft een iets langere wielbasis.
Auris TS is 4595mm lang, en de Corolla 4653mm.

Maar of dat nou echt merkbaar is weet ik niet, want de kofferbak van de Corolla TS loopt wat schuiner af dan die van de Auris TS.
En die grotere kofferbakruimte van de Corolla TS moet toch ergens weg komen....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Veel beter. Met een grote maxicosi (zo'n cybex cloud z tot 1,5 jaar) of kinderstoel die achterstevoren op de achterbank staat kun je in een Corolla TS er nog aardig goed voor zitten, waar in een Auris de stoel maximaal naar voren moet en je voor geen beenruimte meer hebt.

Ook kan ik in een Corolla TS prima achter mijzelf zitten (1.88m), dat lukt in een Auris niet.

Let op: de gewone Corolla (hatchback) heeft een kortere wielbasis, die is ongeveer even krap als de Auris achterin.

• dbzfan
  • Laatst online: 17:04

dbzfan

Nee.

Ik vind het ook vrij krap in onze Auris TS maar wel te doen. M'n vriendin is vrij klein dus die kan goed zitten op de bijrijdersstoel met de kinderstoel erachter. We hebben zo'n 360 graden isofix ding en die neemt best veel ruimte in.
In de Ford Fiesta die we ook hebben zit gewoon een stoeltje vast met een gordel en daar hebben we meer beenruimte door..

• Ruben279
Drials schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:48:
Het klinkt naar mijn idee allemaal niet heel veel beter dan een standaard geluid installatie, heb daarom het idee dat het niet goed werkt. Iemand hier ervaringen mee?
Heb het wel eens getest, maar was er niet van onder de indruk en zou er ook echt geen extra geld voor neerleggen.

Naast de lage klankkleur waar ze bij JBL z'n fan van zijn en ik niet, lijken ze ook niet te snappen dat meer speakers niet (altijd) een beter geluid oplevert.
Het is blijkbaar een dingetje waar sommige mensen bij zweren, maar ik doe regelmatig dingen met live-audio (concerten, verhuur etc.) en merk dat mensen snel geneigd zijn om meer speakers neer te zetten omdat ze denken dat het een beter geluid oplevert.

Voor de prijs van z'n JBL-set zijn er wel betere speakersetjes te krijgen.

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:08

Martinspire

Awesomeness

SH007 schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:03:
[...]

Veel beter. Met een grote maxicosi (zo'n cybex cloud z tot 1,5 jaar) of kinderstoel die achterstevoren op de achterbank staat kun je in een Corolla TS er nog aardig goed voor zitten, waar in een Auris de stoel maximaal naar voren moet en je voor geen beenruimte meer hebt.

Ook kan ik in een Corolla TS prima achter mijzelf zitten (1.88m), dat lukt in een Auris niet.

Let op: de gewone Corolla (hatchback) heeft een kortere wielbasis, die is ongeveer even krap als de Auris achterin.
Mja in de Hatchback kan ik ook niet achter mijzelf zitten. Vind het sowieso wel jammer dat je niet de achterbank kunt verstellen. Ik heb lang niet altijd zoveel mee dat ik liever wat kofferruimte inlever voor wat meer beenruimte. Jammer dat Toyota daar niet aan doet.

Nog een vraag voor hier. Ik heb een Corolla met rijstrookassistentie. Dus die houdt bij cruise control de auto tussen de lijntjes. Maar soms gaat dat niet helemaal lekker, dan zet ik hem aan en lijkt ie het midden niet te vinden, waarbij ie naar links trekt en dan weer uitgaat. Even seconde wachten, aan, trekt naar links en dan weer uit. Overigens weet ik niet of het altijd naar links gaat, maar wel het vaakst denk ik.

Ik vermoed dat er gewoon wat smerigheid of water voor bepaalde sensoren zitten, want op andere momenten gaat het wel prima. Maar het is bv niet alleen tijdens regenen zo. Ik denk dat ik er 1 op de 50 ritten last van heb.

Iemand enig idee wat er dan mee aan de hand is en of je het tijdens het rijden nog op kunt lossen? Of wat ik even schoon kan poetsen om te kijken of het werkt?

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Denman
  • Laatst online: 18:20
Ruben279 schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:53:
[...]

De Corolla staat op het TNGA platform, die heeft een iets langere wielbasis.
Auris TS is 4595mm lang, en de Corolla 4653mm.

Maar of dat nou echt merkbaar is weet ik niet, want de kofferbak van de Corolla TS loopt wat schuiner af dan die van de Auris TS.
En die grotere kofferbakruimte van de Corolla TS moet toch ergens weg komen....
Hier een voormalig Auris TS bezitter (2015 model) en nu Corolla TS bezitter met 3 kinderen :)

De grotere wielbasis komt geheel ten goede aan de ruimte op de achterbank, en dat is zeker prettig te noemen. Want nu geen tegen de voorstoel schoppende kinderen meer :P
Bovendien gaat het vervoeren van volwassenen net wat beter, die hebben een prima ruimte nu.
Een nadeel van de achterbank is wel dat de zijkanten van de achterbank wel iets verder uitsteken dan van de Auris TS, wat het monteren van 3 kinderstoeltjes moeilijker maakt. Maar nu mijn kinderen wat ouder worden en een zitverhoger of zelfs niks meer nodig hebben, is dat helemaal geen issue meer. Er is eigenlijk voldoende ruimte voor ze om te zitten, zowel in de lengte als de breedte.

Het schuin aflopen van de achterklep is zeker een verschil t.o.v. de Auris TS, en op het eerste gezicht is dat voor de Corolla nadelig qua ruimte. Echter, als je de afdekplaat weghaalt komt er op de plek van het “reservewiel” nog een enorme diepe ruimte tevoorschijn waar je met gemak 2 weekendtassen + ander zut kwijt kunt. Dat zal de 580 – 600 liter verklaren.

Ik heb met 3 kinderen in ieder geval nog nooit een probleem gehad om alle spullen kwijt te kunnen. Ook niet als we een weekend / weekje weg gaan ofzo, alles gaat erin. Het is af en toe was aanduwen her en der, maar het gaat.
Kamperen met een grote tent gaat trouwens ook goed, maar dan wel met een aanhangertje ;)

Join het GoT Pulse-Team!

• Thasaidon

Thasaidon

Martinspire schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:14:
[...]
Vind het sowieso wel jammer dat je niet de achterbank kunt verstellen. Ik heb lang niet altijd zoveel mee dat ik liever wat kofferruimte inlever voor wat meer beenruimte. Jammer dat Toyota daar niet aan doet.
De enige Toyota waarin ik de achterbank (stoelen) kon verstellen was onze Verso. En dat was idd erg makkelijk.

In onze Auris TS, Corolla TS en nu Corolla Cross kan het niet, maar dat zal te maken hebben met het feit dat de EV batterij onder de achterbank zit.

Vwbt de discussie over ruimte op de achterbank...
Ik kon, met mijn 1,98m in onze Auris TS krap achter de bestuurdersstoel zitten als die in "mijn" stand stond.
In onze Corolla TS had ik meer ruimte en paste ik er makkelijk achter.

Overigens hebben wij nooit problemen gehad met de kinderen achterin, zowel in de Auris als de Corolla, maar die waren al wel wat ouder en groter.
[...]
Nog een vraag voor hier. Ik heb een Corolla met rijstrookassistentie.
...
Ik vermoed dat er gewoon wat smerigheid of water voor bepaalde sensoren zitten, want op andere momenten gaat het wel prima. Maar het is bv niet alleen tijdens regenen zo. Ik denk dat ik er 1 op de 50 ritten last van heb.
...
Iemand enig idee wat er dan mee aan de hand is en of je het tijdens het rijden nog op kunt lossen? Of wat ik even schoon kan poetsen om te kijken of het werkt?
Voor zover ik begreep werkt de rijstrookassistent enkel op basis van de camera. Dus wellicht dat er vocht/condens voor de camera zit op het moment dat deze het niet (goed) doet?

En op wat voor wegtype werkt het niet? Want als de camera geen duidelijke lijnen ziet, werkt het systeem ook niet goed.

[Voor 3% gewijzigd door Thasaidon op 24-04-2023 13:59]

• SH007
  • Niet online
[...]

Mja in de Hatchback kan ik ook niet achter mijzelf zitten. Vind het sowieso wel jammer dat je niet de achterbank kunt verstellen. Ik heb lang niet altijd zoveel mee dat ik liever wat kofferruimte inlever voor wat meer beenruimte. Jammer dat Toyota daar niet aan doet.

Nog een vraag voor hier. Ik heb een Corolla met rijstrookassistentie. Dus die houdt bij cruise control de auto tussen de lijntjes. Maar soms gaat dat niet helemaal lekker, dan zet ik hem aan en lijkt ie het midden niet te vinden, waarbij ie naar links trekt en dan weer uitgaat. Even seconde wachten, aan, trekt naar links en dan weer uit. Overigens weet ik niet of het altijd naar links gaat, maar wel het vaakst denk ik.

Lastig... Rijstrookassistentie gaat via de camera achter de binnenspiegel, dus je zou even kunnen ruitensproeien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

[...]

[...]
*niet meer aan doet. Ik heb een Yaris gehad waarbij dat kon, weet alleen niet meer of het de P1 was of de P9 die dat kon (of allebei). Was inderdaad wel praktisch!

Hier overigens ook +1 voor Auris TS waarbij het wat krap is met een flinke kinderstoel (Britax Römer DUALFIX i-SIZE) achterin. Heb hem ook achter de bijrijdersstoel staan. Binnenkort laten we ons kind er vooruitkijkend inzitten (kijkt nu nog naar achteren, veiliger zolang dat nog past), dan kan de bijrijdersstoel al weer wat verder naar achteren. Maar het blijft niet heel ruim.

[Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 24-04-2023 14:56]

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:51

Gallus

Cheesy

In de Corolla TS vond ik dat de voorstoel toch wel behoorlijk ver naar voren moest i.c.m. een Maxi-Cosi met base. Voor de echt lange afstanden was dat niet super comfortabel voor de bijrijder. Maar goed, zo'n Maxi-Cosi heb je maar ongeveer een jaar. Verder voldoende ruimte achterin.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:34
ThinkPad schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:01:
Ik ben toevallig sinds een paar dagen trotse eigenaar van een Auris (2014) - kan je iets meer kwijt over die OBD2 dongle? Kan ik daar zinnige dingen mee?

at your service

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

The_Butler schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:08:
[...]

Ik ben toevallig sinds een paar dagen trotse eigenaar van een Auris (2014) - kan je iets meer kwijt over die OBD2 dongle? Kan ik daar zinnige dingen mee?
  • Achteruitrijdpiep uitschakelen
  • Piep bij losse gordel uitschakelen (per stoel te kiezen). Ik heb hem voor bijrijdersstoel uitgezet omdat daar vaak een tas op ligt. Lampje in dash blijft helaas wel knipperen
  • Bandenspanning uitlezen: band X heeft Y bar
  • Status accupakket uitlezen en nog veel meer sensoren
Ook handig voor als je een motorstoringslampje hebt en wil uitlezen wat er mis is. Na het repararen kun je motorlampje dan ook weer resetten.

Ik gebruik hem met de app 'Car Scanner ELM OBD2', maar er zijn ook andere apps zoals 'Carista', maar die ELM app kan dat eigenlijk ook allemaal wel. Toyota's kun je niet superveel aan tweaken zoals bij VW's, hier een lijst van wat je bij de Auris kunt doen: https://caristaapp.com/en...cars/toyota/auris/2nd-gen

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:34
ThinkPad schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:17:

• Achteruitrijdpiep uitschakelen
Direct aanschaffen dat ding dus!!! :9

Kan ik ook mijn dashboard omproggen zodat ik kan zien op hoeveel KM de cruise controll staat? - dat is eigenlijk een van de weinige minpuntjes van deze wagen....

at your service

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:08

Martinspire

Awesomeness

Thasaidon schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:39:
[...]

Voor zover ik begreep werkt de rijstrookassistent enkel op basis van de camera. Dus wellicht dat er vocht/condens voor de camera zit op het moment dat deze het niet (goed) doet?

En op wat voor wegtype werkt het niet? Want als de camera geen duidelijke lijnen ziet, werkt het systeem ook niet goed.
Ik heb het op allerlei soorten wegen, maar ook een weg waar het gewoon goed zou moeten werken. Ik rij meestal over de N279 tussen Veghel en Den Bosch voor de meeste ritten en dat is echt top-notch asfalt met dikke duidelijke strepen die zelfs in noodweer nog goed te lezen zijn. Dus ik verwacht dat dat eigenlijk wel goed zit.
SH007 schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:17:
[...]

Lastig... Rijstrookassistentie gaat via de camera achter de binnenspiegel, dus je zou even kunnen ruitensproeien.
Mja dat doe ik sowieso wel als het regent, maar het gaat dan niet over. Maar dat is dus de enige camera? Wel apart trouwens, want ik zou verwacht hebben dat ze op de neus een camera pakken die meer zicht heeft op de weg zelf. Of op zijn minst 2 voor als er 1 smerig is.

Nu ik er over nadenk, zou het misschien kunnen zijn dat ie geen goede meting van de stand van het stuur heeft en dus denkt dat ie nog een slag moet draaien voordat ie in het midden zit? Dat ie denkt dat het stuur op +180 graden staat ipv 0 en daarom naar links stuurt? Want ik kan de auto stilzetten en daarna weer vertrekken en dan doet ie het verder niet meer.

Naja goed, verder niemand die daar dus last mee heeft? Want ik vind het wel erg irritant. Het is niet alsof ie het tijdens de rit ineens gaat doen, maar gewoon de eerste keer dat je cruise control gebruikt na de auto gestart te hebben. En dan staat ie een tijd stil en dan ga ik weer naar huis en dan heb ik soms nergens last van (andere keren is het meerdere sessies achter elkaar en ook dan ineens weer over).

Ik zal anders de volgende keer wel even op een parkeerplaats staan en even het stuur helemaal naar links en helemaal naar rechts om te kijken of het dan over is.

[Voor 3% gewijzigd door Martinspire op 24-04-2023 16:59]

Martinspire - PC, PS4, X1

• Thasaidon

Thasaidon

Martinspire schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:59:
Maar dat is dus de enige camera? Wel apart trouwens, want ik zou verwacht hebben dat ze op de neus een camera pakken die meer zicht heeft op de weg zelf. Of op zijn minst 2 voor als er 1 smerig is.

Nu ik er over nadenk, zou het misschien kunnen zijn dat ie geen goede meting van de stand van het stuur heeft en dus denkt dat ie nog een slag moet draaien voordat ie in het midden zit? Dat ie denkt dat het stuur op +180 graden staat ipv 0 en daarom naar links stuurt? Want ik kan de auto stilzetten en daarna weer vertrekken en dan doet ie het verder niet meer.
Ja, het is maar 1 camera. De software bepaald adhv het beeld of je auto zich tussen de lijnen bevind of niet.
Dat heeft overigens niets met de stand van je stuur te maken.

Als het systeem niet werkt, kijk dan eens of er bij de camera condens/vocht zit.Dit kun je alleen aan de buitenkant zien. Het kan namelijk zijn dat je voorruit normaal is, maar er toch condens voor de camera zit omdat deze in een semi afgesloten kleine ruimte zit.
Het enige wat dan helpt is de boel op "ontwaseming" van de voorruit zetten.

[Voor 3% gewijzigd door Thasaidon op 25-04-2023 10:29]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• MooDyBLueS

Ik ben geen Auris TS bezitter (of ex-bezitter), maar wel gezin met 2 kinderen waarvan inmiddels een tiener en de ander bijna. Auto's die we wel in bezit hebben gehad zijn de Prius II, Aygo (model vanaf 2014), Lexus CT200h, IS300h en UX 250h. De CT200h is feitelijk een Auris/Corolla van Lexus, ook qua formaat.

En laat die CT200h nu net de auto zijn waarmee wij met de jongste met het kleinste kinderstoeltje (Maxi-Cosi) en die vanaf 9 maanden mee gewerkt hebben. En de oudste had eerst zo'n "vanaf 9mnd" stoeltje en later eentje vanaf 3/4 jaar.

In onze ervaring is met name het allereerste stoeltje een drama, ook omdat je die al sinds destijds achterstevoren hoort te zetten en dus gigantisch veel ruimte in beslag nemen. Persoonlijk zou ik daar niet de auto op kopen, want na ±9 maanden ben je er van af, dus is het puur een kwestie van doorbikkelen.

De autostoeltjes erna zijn we erachter gekomen dat het echt fijn (lees: noodzakelijk) is om er eentje uit te kiezen waarbij je de diepte van de zitting tov de ISOfix kan verstellen. Daarmee stel je namelijk de hoek met de rugleuning in én kan je bepalen waar de voorkant van het stoeltje uitkomt tov de achterbank. Oftewel: waar de knietjes terechtkomen.

We hadden eerst een goedkope Maxi-Cosi die dat niet kon, die zat gewoon gefixeerd in alle posities, maar toen een Cybex gekocht en daarna niet meer teruggekeken totdat we voor beide auto's 2 Cybex stoeltjes hadden (4 totaal). Superfijn. Niet om reclame te maken (ik heb immers geen aandelen :P ), maar deze hebben wij nu nog voor de jongste (tot 135cm moeten ze erin blijven volgens de wet). Op de foto van de zijkant zie je de ISOfix bevestiging en onder de voorkant van het stoeltje zit een handgreep waarmee je de zitting dus een 5-10cm kan verstellen van voor naar achter.

En geloof me: dit maakt een wereld van verschil! De UX 250h is de meest krappe auto die we hebben gehad, op dat gebied een miskoop geweest, vandaar dat ie er na 6 maanden alweer uitging, maar daar was het zo dat als het stoeltje verkeerd ingesteld stond, de beentjes van onze jongste niet netjes recht naar beneden konden hangen maar tegen de achterbank zitting aankwamen en daardoor de voeten tegen de voorstoel gedrukt werden. Er werd een onmogelijke hoek gemaakt zeg maar. Gelukkig kon het stoeltje versteld worden en was het daardoor wel te doen (net aan).

Kortom, mijn tips zijn:
- koop geen auto op de Maxi-Cosi van 0-9mnd, maar wel op de 2 "groepen" stoeltjes erna (in onze Aygo ging het met de bijrijdersstoel helemaal naar voren nét met de Maxi-Cosi erachter)
- koop een autostoeltje die qua zitting in diepte versteld kan worden

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:13
Weet iemand hoeveel bar er in mijn 18 inch Michelin banden van mijn chr moeten?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:41
@Drials staat in de regel op de auto zelf, kijk eens in de deuropening van de bestuurder.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:37
Drials schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:11:
Zat er geen instructieboekje bij?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MooDyBLueS
Drials schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:11:
Staat dat niet gewoon in je deur? Merk banden is onafhankelijk. Zolang de juiste inch maat er maar bijstaat, bij mijn auto staat er van zowel 17 als 18 inch hoeveel bar erin moet (geen C-HR overigens, anders had ik het je wel verteld :P ).

Edit: Michelin heeft het zelf over 2.3 bar: https://www.michelin.nl/a...id%20122/225---50-R18-95V
Ik doe er zelf trouwens altijd 0.2 bar bij. Ten eerste omdat ik merk dat hij na een paar dagen volgens de TPMS al 0.1 lager zit en iets hoger schijnt ook beter te zijn voor het brandstofverbruik. Maar ik weet niet of je mijn advies hierin klakkeloos moet overnemen. ;)

[Voor 33% gewijzigd door MooDyBLueS op 25-04-2023 20:18]

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 29-05 17:20
Grappig allemaal Cybex.

Ook wij een auris ts met 2 stoelen van Cybex. De oudste van 3.5 zit in een stoeltje met vanglichaam.
En de jongste van 1.5 jaar. Nog tegen de rijrichting in. Ik lees overal dat het verstandig is kinderen tot 4 jaar tegen de rijrichting in te vervoeren in het geval van een ongeluk. Hoe doen jullie dit?

De jongste zit achter de bijrijder en die stoel staat dus een behoorlijk stuk naar voren. Niet heel comfortabel als je daar zit.

• Csotranme
MooDyBLueS schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:14:
[...]

Staat dat niet gewoon in je deur? Merk banden is onafhankelijk. Zolang de juiste inch maat er maar bijstaat, bij mijn auto staat er van zowel 17 als 18 inch hoeveel bar erin moet (geen C-HR overigens, anders had ik het je wel verteld :P ).

Edit: Michelin heeft het zelf over 2.3 bar: https://www.michelin.nl/a...id%20122/225---50-R18-95V
Ik doe er zelf trouwens altijd 0.2 bar bij. Ten eerste omdat ik merk dat hij na een paar dagen volgens de TPMS al 0.1 lager zit en iets hoger schijnt ook beter te zijn voor het brandstofverbruik. Maar ik weet niet of je mijn advies hierin klakkeloos moet overnemen. ;)
ANWB adviseert ook 0.2 bar hoger dan aangegeven volgens mij. Kan het alleen ff niet zo snel meer vinden.
Je gaat inderdaad iets minder verbruiken over het algemeen en wat minder banden slijtage.

Te hoog is overigens ook niet goed, dan slijt je band ook verkeerd.

• Gillonde
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 12:40
MooDyBLueS schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:59:
[...]

Ik ben geen Auris TS bezitter (of ex-bezitter), maar wel gezin met 2 kinderen waarvan inmiddels een tiener en de ander bijna. Auto's die we wel in bezit hebben gehad zijn de Prius II, Aygo (model vanaf 2014), Lexus CT200h, IS300h en UX 250h. De CT200h is feitelijk een Auris/Corolla van Lexus, ook qua formaat.

En laat die CT200h nu net de auto zijn waarmee wij met de jongste met het kleinste kinderstoeltje (Maxi-Cosi) en die vanaf 9 maanden mee gewerkt hebben. En de oudste had eerst zo'n "vanaf 9mnd" stoeltje en later eentje vanaf 3/4 jaar.

In onze ervaring is met name het allereerste stoeltje een drama, ook omdat je die al sinds destijds achterstevoren hoort te zetten en dus gigantisch veel ruimte in beslag nemen. Persoonlijk zou ik daar niet de auto op kopen, want na ±9 maanden ben je er van af, dus is het puur een kwestie van doorbikkelen.

De autostoeltjes erna zijn we erachter gekomen dat het echt fijn (lees: noodzakelijk) is om er eentje uit te kiezen waarbij je de diepte van de zitting tov de ISOfix kan verstellen. Daarmee stel je namelijk de hoek met de rugleuning in én kan je bepalen waar de voorkant van het stoeltje uitkomt tov de achterbank. Oftewel: waar de knietjes terechtkomen.

We hadden eerst een goedkope Maxi-Cosi die dat niet kon, die zat gewoon gefixeerd in alle posities, maar toen een Cybex gekocht en daarna niet meer teruggekeken totdat we voor beide auto's 2 Cybex stoeltjes hadden (4 totaal). Superfijn. Niet om reclame te maken (ik heb immers geen aandelen :P ), maar deze hebben wij nu nog voor de jongste (tot 135cm moeten ze erin blijven volgens de wet). Op de foto van de zijkant zie je de ISOfix bevestiging en onder de voorkant van het stoeltje zit een handgreep waarmee je de zitting dus een 5-10cm kan verstellen van voor naar achter.

En geloof me: dit maakt een wereld van verschil! De UX 250h is de meest krappe auto die we hebben gehad, op dat gebied een miskoop geweest, vandaar dat ie er na 6 maanden alweer uitging, maar daar was het zo dat als het stoeltje verkeerd ingesteld stond, de beentjes van onze jongste niet netjes recht naar beneden konden hangen maar tegen de achterbank zitting aankwamen en daardoor de voeten tegen de voorstoel gedrukt werden. Er werd een onmogelijke hoek gemaakt zeg maar. Gelukkig kon het stoeltje versteld worden en was het daardoor wel te doen (net aan).

Kortom, mijn tips zijn:
- koop geen auto op de Maxi-Cosi van 0-9mnd, maar wel op de 2 "groepen" stoeltjes erna (in onze Aygo ging het met de bijrijdersstoel helemaal naar voren nét met de Maxi-Cosi erachter)
- koop een autostoeltje die qua zitting in diepte versteld kan worden
Onze oudste zit in een Maxi-Cosi Titan in een Auris TS 2015, dat gaat ook prima qua ruimte. De jongste heeft een Maxi-Cosi Pearl, dat past achteruit eigenlijk maar net. De voet van de base staat ver naar voren en ook het stoeltje zelf komt tegen de voorstoel aan. Vooruit rijdend is dat laatste opgelost.

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:43
vangoghnl schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:16:
Grappig allemaal Cybex.

Ook wij een auris ts met 2 stoelen van Cybex. De oudste van 3.5 zit in een stoeltje met vanglichaam.
En de jongste van 1.5 jaar. Nog tegen de rijrichting in. Ik lees overal dat het verstandig is kinderen tot 4 jaar tegen de rijrichting in te vervoeren in het geval van een ongeluk. Hoe doen jullie dit?

De jongste zit achter de bijrijder en die stoel staat dus een behoorlijk stuk naar voren. Niet heel comfortabel als je daar zit.
Het is alweer even geleden maar tot 4 jaar tegen de rijrichting in gaat niet lukken. Het houdt gewoon om wanneer ze echt niet meer in dat stoeltje passen.

TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:43
[...]

Ik (Auris 2013) doe ook 0,1/0,2 meer. Niet om de zuinigheid maar omdat ik het gevoel heb dat de auto net iets beter rijdt dan.

TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• ThinkPad

ThinkPad

Videopac schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:43:
[...]

Het is alweer even geleden maar tot 4 jaar tegen de rijrichting in gaat niet lukken. Het houdt gewoon om wanneer ze echt niet meer in dat stoeltje passen.
Precies, die van ons is nu 1,5 en komt nu al bijna met z'n schoenzolen tegen de achterbank. Ik denk dat met 1-2 maand de stoel omgedraaid moet naar voren. Kind zit bij ons in een Britax Römer DUALFIX i-SIZE die we achter de bijrijder hebben in de Auris TS.

[Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 26-04-2023 10:56]

• Thasaidon

Thasaidon

Videopac schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:44:
[...]

Ik (Auris 2013) doe ook 0,1/0,2 meer. Niet om de zuinigheid maar omdat ik het gevoel heb dat de auto net iets beter rijdt dan.
Heb ik met onze Corolla Cross ook gedaan.
Volgens de sticker in de deur zou het 2,3 moeten zijn. Ik heb ze op 2,5.
Gewoon omdat het beter "voelt".

• MooDyBLueS
Videopac schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:44:
[...]

Klopt, dat gevoel heb ik ook, ongeacht de auto. Zowel de Aygo als de IS 300h reden er inderdaad beter door. En ook onze huidige (naar verhouding) zwaarlijvige Kia EV vaart daar wel bij.

Los daarvan: ik heb vaak gemerkt dat als je zeg tot 2.5 bar oppompt, hij een paar dagen later al bij de meeste banden 2.4 bar aangeeft op de TPMS. Dus hoe ik het ook bekeek: als het advies 2.3 is, dan is iets erover echt niet erg en ik heb liever dat ik op 2.5 begin en misschien een keer niet oplet 2-3 maanden en dan op 2.2 rondrijdt voordat ik denk: laat ik weer eens oppompen dan dat ik al op 2.3 begin. Dan blijf je in mijn ogen bijpompen omdat je al snel eronder zakt.

En inderdaad: té zacht is echt funest voor het rijgedrag.

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003

Metalfreak

Hoije woh!

[...]

Als ik mijn bandenleverancier moet geloven (en die weet echt wel waar hij het over heeft) dan is dat echt niet altijd merk onafhankelijk. De eigenschappen van een bepaald type band van een merk kunnen er ook voor zorgen dat er een hogere of lagere bandenspanning nodig is.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Csotranme
Valt mij net wat op aan mijn panodak...

Hoek rechts achteraan zit een soort breukje/lijm fout? Of wat het ook mag zijn?
Ik voel geen randje of iets dergelijks maar ziet er niet uit dat dit zo hoort.

2022 Yaris

Pagina: 1 ... 139 140 141 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee