Marco-Peters schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:15:
[...]
Ik kreeg onlangs een naar mijn gevoel goede inruilprijs voor mijn auto: had nagekeken wat de inruil volgens de koerslijst van de ANWB was en omdat ik nog wat zaken toegevoegd had aan de auto, kreeg ik dus van iedere verkoper € 5000 geboden. Of dat € 500 minder was zonder de achteraf toegevoegde opties?
Zelf vind ik het vooral prutswerk, mijn toegevoegde Achteruitrijcamera bij mijn vorige auto

Maar het heeft mij wel verbaasd, dat ondanks de nodige krasjes er toch nog veel inruil werd gegeven. Volgens mij is er niet eens met de auto gereden....
Dan waren ze er wellicht ook erachter gekomen dat de schakelstang draait: een van de reden dat ik nu een andere auto kocht, inplaats te wachten tot de prijzen wellicht verder zakken. Ik had gewoon zo'n gevoel dat er wellicht een dure reparatie zat aan te komen. Die pook heb ik ook telkens recht zitten draaien, wanneer ik aankwam bij de dealer

Och nou, ik heb het ooit met onze Aygo gehad. Voordat de occasionprijzen stegen kregen we er uit mijn hoofd ±3500-4000 voor en een half jaar later was het door gestegen prijzen ineens 5800 geworden bij 2 partijen. En als je dan zoals wij deden er een bijna nieuwe auto voor terugkoopt, dan maak je wel degelijk winst tov een half jaar eerder. Dus de knoop doorgehakt.
Aan tafel zei ik nog tegen de verkoper van onze nieuwe auto: dus jullie hebben net ook even een proefrit gemaakt? Nee hoor zei hij, alleen foto's, auto gestart en km-stand genoteerd. Ok... Nu was er ook niks mis met de auto behalve wat kleine lakschades die ik ook netjes benoemd heb, maar toch vond ik het wel bijzonder.
En onlangs (1,5 jaar later) kwam ik ineens in de schuur de achter hoofdsteunen tegen. Die hadden wij er vanwege de kinderstoeltjes uitgehaald, maar dus nooit meer aan gedacht om terug te plaatsen en niemand is er ook bij ons op teruggekomen. Bizar eigenlijk hoe dit wereldje werkt.
Maar het omgekeerde heb ik ook een keer meegemaakt, via wijkopenautos.nl een mooi bod gekregen op onze Prius II destijds, 3000 rond, ik had letterlijk alle minuscule schades (wederom alleen lak) benoemd en ze zeiden: zolang je niks verborgen hebt gehouden is het een gegarandeerd bod. Zodoende durfde ik het wel aan. Was ook nog in Breda namelijk terwijl ik zelf toen in Amsterdam woonde, maar met een vriend afgesproken waarmee ik mee terug kon rijden.
Kom ik in Breda aan, begint meneer over een 11 jaar oude auto dat er in zijn ogen 1 deel opnieuw gespoten is en ik dat niet gemeld heb. Dat ik de auto zelf al 8 jaar had en dat in mijn tijd zeker niet gebeurd is, deerde hem niet. Wou hij 2000 geven. WTF! Ik was pislink want wij konden beiden niks anders eraan zien tov de andere delen.
Na lang gesteggel en meneer zelfs de autosleutels naar mij teruggooide (!) en wegliep, belde ik mijn vrouw op, waarna hij na 2 min weer terugkwam (we stonden buiten bij de auto) en zei hij: ik geef je 2750, that's it. Omdat de partij waarbij we onze Lexus CT200h destijds kochten er maar 2300 voor gaf, was het nog steeds beter en hebben we het maar gedaan. Ik wou het uit principe niet doen, maar mijn vrouw en de vriend die mee was zeiden terecht: slik gewoon even je principes in en dan ben je er hierna gewoon ook van af, zowel van de auto als van hem.
Aan tafel pakte hij zijn buideltasje en in 1 greep haalde hij een pak 50jes eruit, tasje was duidelijk verder leeg en dus werd voor ons duidelijk dat dit altijd al zijn bedoeling was geweest. Week later bleek de auto geëxporteerd te zijn, dus meneer wou gewoon snel zoveel mogelijk verdienen en gebruikte een niet-bestaand gebrek als een excuus om aan de regels van wijkopenautos te voldoen, want ik kreeg later wel een mail van ze waarom de auto minder waard was geworden. Hoe dan ook, ik vind het nog steeds een klootzak eerste klas, maar het er op dat moment wel gelijk van af zijn én 450 meer ervoor krijgen is het op zo'n bedrag wel waard. Op de terugweg op mijn kosten nog even de tank van mijn vriend's auto volgegooid en wat gegeten om de dag toch maar positief af te sluiten.