Volgens mij werkt de airco bij geeneen auto onder de 4 graden ofzo?Bacchus schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:51:
[...]
Dat is wel een flinke ontwerpfout dan. Ik gebruik juist met koud weer vaak airco, in alle auto's die ik tnt heb gereden werkte dat ook prima.
[...]
Als je rust zoekt moet je de fiets pakken.Wel uit de buurt blijven van auto's want die maken veel herrie.
De airco wordt bij iedere auto automatisch uitgeschakeld als er kans is op bevriezing van de onderdelen. Dat het lampje op je dashboard niet uit gaat wil niks zeggen.dbzfan schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:11:
[...]
Volgens mij werkt de airco bij geeneen auto onder de 4 graden ofzo?
Ik heb het met mijn Corolla (ook 2.0 GR sport, uit 2021 en een hatchback) alleen als ik heel veel korte stukjes heb gereden en het geregend heeft. Je neemt dan toch altijd vocht mee in de auto. Maar afgelopen week paar honderd KM gereden en deze vorst periode echt 0 last gehad van vocht in de auto. Overigens staat mijn voorruit verwarming ongeveer altijd aan, dan pakt hij de airco er sowieso geforceerd bij.GekkeRipper schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:56:
Wat een ellende. Ik kan er niet bij dat dit als gewoon wordt gezien. Met een doek de ruit droog maken, of ijsvrij. Dan zal de ruit ook snel vies worden vermoed ik.
Tevens vind ik de parkeersensoren niet gevoelig genoeg. Kleinere objecten gaan ze niet op af. Het heeft al een kleine parkeerschade opgeleverd. De sensoren gingen niet af voor een bolder bij de haven. Ik weet het eigen schuld, maar zo'n ding zouden ze gewoon voor moeten piepen. Geen meedraaiende lijntjes bij achteruit rijden ook. Dus ook daar al zelf extra goed opletten. De automatische remingrepen daarentegen komen wel weer erg vroeg.
Lane centering lijkt wel dronken. Reactie in de garage "wij zetten het altijd uit". Dit is de stand van de techniek bij Toyota.
Apple Carplay vertoont soms ineens corruptie op het scherm. Kabel al vervangen. Nu de poorten schoongemaakt. Hopelijk lost dat het op.
Verder geeft de bouwkwaliteit me wel een hele degelijke indruk. En ongetwijfeld gaat alles makkelijk 10 jaar zonder grote problemen mee. Maar al deze irritaties had ik niet verwacht.
Ik lees meer mensen over 'dronken' lane keeping assist. Maar ik heb daar in zowel de Corolla als de Rav4 eigenlijk geen last van. Behalve op wegen waar de belijning ruk is, maar dat je kan de auto moeilijk kwalijk nemen. Ik rijd altijd met lane assist aan..
Parkeer sensoren werken eigenlijk ook altijd prima, zelfs zo'n dun paaltje (waar vroeger een parkeer/bezoekers bordje op hing) op de parkeerplaats op de zaak ziet ie..
Zal het dan afstelling / software zijn? Geen idee..
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Denk dat het dan inderdaad iets met de afstelling te maken heeft mijn "oude" Auris TS 2015 kan zelfs op een paar grassprietjes reageren als dat iets hoger dan normaal is.TgR_KILLER schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:36:
[...]
Parkeer sensoren werken eigenlijk ook altijd prima, zelfs zo'n dun paaltje (waar vroeger een parkeer/bezoekers bordje op hing) op de parkeerplaats op de zaak ziet ie..
Zal het dan afstelling / software zijn? Geen idee..
Ja mijn parkeersensoren, zowel voor als achter, gaan zelfs al af als er een blaadje langs waait (auris facelift)
Eén van de mogelijke veroorzakers zijn de automatten, daar trekt vocht in afkomstig van de schoenen, en die matten drogen niet op tijdens een gemiddelde autorit. Om die reden heb ik ze in m'n Auris vervangen door rubberen matten, die nemen geen vocht op maar het water blijft er op liggen en dat verdampt veel sneller.GekkeRipper schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 06:49:
Maar ik heb wel wat problemen waaronder vocht in de auto. Met dit weer is de voorruit kletsnat van binnen. Tevens bevriest de boel aan de binnenkant bij deze vorst. Ook de zijruiten en achterruit worden vochtig. Er ligt niks vochtigs in de auto en we gaan er niet met natte jas in. Dus daar ligt het niet aan. Is dit een bekende kwaal misschien? Ik was al bij de dealer geweest maar die vonden geen lekkages.
Zijn er garages die de auris ts 2015 radio aftermarket aanpassen ivm android auto?
1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS
Zou eens even navragen bij Arendse -> https://arendsecarsystems.nl/autoradio/auto-android/Canon23 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:50:
Zijn er garages die de auris ts 2015 radio aftermarket aanpassen ivm android auto?
📡 ADS-B / MLAT / ACARS feeder 📻 Diamond X7000N / Uniden 125XLT / Uniden BCT15X
@Canon23 Mogelijk is dit een optie? Toyota MM16 met Carplay
Je hebt dan een originele Toyota radio (volgens mij is het eentje uit een RAV4). Werkt beter dan een aftermarket model denk ik.
Je hebt dan een originele Toyota radio (volgens mij is het eentje uit een RAV4). Werkt beter dan een aftermarket model denk ik.
★ Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen ★
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.
MM16 heeft geen Android Auto of CarPlay.ThinkPad schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:16:
@Canon23 Mogelijk is dit een optie? Toyota MM16 met Carplay
@Tarax @Thasaidon Hebben jullie de link wel aangeklikt
? Zie vooral de tweede post, met link naar Roemeense webpagina...

@ThinkPad
Ja ik heb de link gezien ja.
Daarin hebben ze het over het Toyota Touch 3 mediasysteem.
Maar dat bestaat niet.
Daarnaast laten de foto's gewoon het Touch2 &Go (CY17) MM19 systeem zien.
En daarop is dus de zgn "retrofit" update te installeren (€95,- bij de Toyota Dealer).
Dit systeem word geleverd vanaf 2019 in de: Corolla (12), C-HR (1) 2020, Prius (4) 2020, RAV4 (5), Yaris (4)
De auto van Canon23 zou een Auris uit 2015 zijn en die hebben (voor zover ik weet) een ouder mediasysteem (Touch2 &Go (CY13)).
En je kunt niet zomaar een nieuwer systeem in een oudere auto plaatsen.
Ja ik heb de link gezien ja.
Daarin hebben ze het over het Toyota Touch 3 mediasysteem.
Maar dat bestaat niet.
Daarnaast laten de foto's gewoon het Touch2 &Go (CY17) MM19 systeem zien.
En daarop is dus de zgn "retrofit" update te installeren (€95,- bij de Toyota Dealer).
Dit systeem word geleverd vanaf 2019 in de: Corolla (12), C-HR (1) 2020, Prius (4) 2020, RAV4 (5), Yaris (4)
De auto van Canon23 zou een Auris uit 2015 zijn en die hebben (voor zover ik weet) een ouder mediasysteem (Touch2 &Go (CY13)).
En je kunt niet zomaar een nieuwer systeem in een oudere auto plaatsen.
[Voor 27% gewijzigd door Thasaidon op 12-02-2023 14:21]
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
Blijkbaar
TOUCH 2 with Go (CY17/17+), also called Toyota Touch 3.
Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart
Ik weet niet waar je die quote vandaan hebt, maar in NL/BE bestaat Touch 3 niet.
Toyota Touch® & Go (Plus) of een Toyota Touch® 2 Go (Plus), zijn de enige Touch systemen volgens Toyota NL.
Toyota Touch® & Go (Plus) of een Toyota Touch® 2 Go (Plus), zijn de enige Touch systemen volgens Toyota NL.
Is die uit die Roemeense link wel een orginele Toyota eenheid of is het een dertien in een dozijn Chinees Android geval?
TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Volgens de site is het een "Used Toyota touch 3 radio". Dus zou origineel Toyota zijn.
Ik zou heel graag AA in mijn Auris hebben maar 500 euro vind ik nou ook nogal veel...
Heb momenteel een Brodit houder en dat werkt ook prima voor nu. De DAB radio
werkt prima en voor de rest gebruik ik het scherm nu niet echt genoeg om me eraan te ergeren.
werkt prima en voor de rest gebruik ik het scherm nu niet echt genoeg om me eraan te ergeren.
Zelfde hier.dbzfan schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:52:
Ik zou heel graag AA in mijn Auris hebben maar 500 euro vind ik nou ook nogal veel...
Wanneer ik op vakantie een huurauto heb met AA ben ik wel altijd jaloers en wakkert bij mij de wens voor AA aan, maar de prijs heeft mij altijd kunnen weerhouden.
Grappig hoe verschillend de meningen zijn hierover. Ik heb nu Android Auto/apple carplay in mijn RAV en persoonlijk zou ik graag 500 betalen om een auto geschikt te maken hiervoor. De beleving is zoveel beter met bijvoorbeeld Waze en spotify.
[Voor 0% gewijzigd door jagroep op 13-02-2023 17:36. Reden: Typo]
Same here, vorig jaar bewust gekozen om te filteren op een auto met Android Auto en geen moment spijt van gehad. Vooral de nieuwe functie coolwalk is echt heel vet. Al werkt het nog niet met Waze, maar dat zit er ook aan te komen. Kan me geen auto meer voorstellen zonder een oplossing als AA.jagroep schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:35:
Grappig hoe verschillend de meningen zijn hierover. Ik heb nu Android Auto/apple carplay in mijn RAV en persoonlijk zou ik graag 500 betalen om een auto geschikt te maken hiervoor. De beleving is zoveel beter met bijvoorbeeld Waze en spotify.
Ik heb een Corolla uit 2020 en er zit het Keyless Entry systeem op. Ik las dat er recent weer een behoorlijke stijging in autodiefstallen zijn en een groot deel daarvan gaat via zo'n keyless gebeuren, omdat ze van een ruime afstand vanuit je huis het signaal kunnen versterken en dan de deur kunnen openen en weg kunnen rijden. De nieuwere sleutels zouden een bewegingssensor hebben (hoe weet je of je dit hebt?) en bij stilstand geen signaal uitzenden (maar dan ben je nog steeds buiten een doelwit, schijnt ook te gebeuren).
Hoe doen jullie dat? Take the risk? Ik heb het nu helemaal uitgezet, maar dan moet je voor het starten de sleutel tegen de startknop houden. Ik vind dat niet veel moeite en er is ook de manier van de batterysave stand aan te zetten op de sleutel elke keer als je uitstapt, maar dan zit je alsnog met de sleutel te knoeien, dus vind ik het geheel uitzetten nog wat minder gehannes.
Hoe denken jullie hierover?
Hoe doen jullie dat? Take the risk? Ik heb het nu helemaal uitgezet, maar dan moet je voor het starten de sleutel tegen de startknop houden. Ik vind dat niet veel moeite en er is ook de manier van de batterysave stand aan te zetten op de sleutel elke keer als je uitstapt, maar dan zit je alsnog met de sleutel te knoeien, dus vind ik het geheel uitzetten nog wat minder gehannes.
Je kan de zender van je sleutel uitzetten, ik dacht door de sluitknop ingedrukt te houden 2 keer op het ontgrendelknopje te drukken terwijl je hem ingedrukt houdt, Je sleutel lampje knippert dan 2-3 keer en wordt dan pas weer actief als je op een knop drukt.
Ja, dat is de batterysave stand. Ik vind dat meer gedoe dan gewoon de sleutel gebruiken zoals dat pre keyless entry ging.Lord_Dain schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:31:
Je kan de zender van je sleutel uitzetten, ik dacht door de sluitknop ingedrukt te houden 2 keer op het ontgrendelknopje te drukken terwijl je hem ingedrukt houdt, Je sleutel lampje knippert dan 2-3 keer en wordt dan pas weer actief als je op een knop drukt.
Het nadeel van die spaarstand is dat de afstandsbediening weer in de normale modus schiet zodra je 1 keer een knopje indrukt.
Beter is het dan maar om gewoon het hele keyless entry uit te zetten.
Bij bijv. Toyota Van Ekris kost dat eenmalig 20 EUR, maar als jij een goede band hebt met je dealer willen ze het misschien ook wel gratis doen.
Als ik hier morgen naar de dealer zou gaan zouden ze het zo even regelen, is immers ook een werkje van niks.
Module aansluiten op CAN, vinkje uitzetten, config opslaan en done.
Er is volgens mij ergens op GoT ook een topic over auto aanpassingen, daar was een lijstje van Tweakers die (voor een kleine vergoeding?) ook softwarematige aanpassingen kunnen doen met z'n module.
Bij bijv. Toyota Van Ekris kost dat eenmalig 20 EUR, maar als jij een goede band hebt met je dealer willen ze het misschien ook wel gratis doen.
Als ik hier morgen naar de dealer zou gaan zouden ze het zo even regelen, is immers ook een werkje van niks.
Er is volgens mij ergens op GoT ook een topic over auto aanpassingen, daar was een lijstje van Tweakers die (voor een kleine vergoeding?) ook softwarematige aanpassingen kunnen doen met z'n module.
📡 ADS-B / MLAT / ACARS feeder 📻 Diamond X7000N / Uniden 125XLT / Uniden BCT15X
In het menu van mijn Auris kan ik het ook gewoon uitzetten
Hebben we deze discussie een paar maanden geleden ook al niet gehad? Zometeen zijn we weer foto’s van sleutelhouders aan het posten. Even teruglezen graag 

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Sinds afgelopen zomer heb ik dit stuurwiel (uit een Auris) in mijn Yaris zitten. Dat ging vooral om de extra knopjes ten opzichte van het originele Yaris-stuur. Werkt prima (fijne grip ook !).
Maar nu knaagt de vraag: Zijn deze knoppen in de Auris verlicht ?. In mijn auto in elk geval niet (omdat de bedrading daarvoor niet aanwezig is), maar het gaat me er even om of het OEM stuurwiel uberhaupt verlichting in de knopjes heeft zitten.
Ali-imitatie heeft namelijk wel (oranje) verlichting erin zitten:
Ik heb geen duidelijke nachtfoto's kunnen vinden van dit stuur die deze vraag konden beantwoorden
Als er licht in zit wil ik het misschien een keer werkend gaan maken. Dan zit ik er alleen mee dat het een rommeltje wordt qua kleuren...
Maar nu knaagt de vraag: Zijn deze knoppen in de Auris verlicht ?. In mijn auto in elk geval niet (omdat de bedrading daarvoor niet aanwezig is), maar het gaat me er even om of het OEM stuurwiel uberhaupt verlichting in de knopjes heeft zitten.
Ali-imitatie heeft namelijk wel (oranje) verlichting erin zitten:
Ik heb geen duidelijke nachtfoto's kunnen vinden van dit stuur die deze vraag konden beantwoorden

Als er licht in zit wil ik het misschien een keer werkend gaan maken. Dan zit ik er alleen mee dat het een rommeltje wordt qua kleuren...
Tellerbak | > | VFD (blauwgroenig) |
Ventilatiecluster | > | Geelgroen (halogeenlampjes met een kleurfiltertje) |
Verlichte knop raambediening in de deur | > | Geelgroen |
Sony XAV-AX5650 autoradio | > | Wit (LED, niet via het menu aan te passen ![]() |
Stuurwielknoppen | > | (Misschien) oranje |
(Nog te installeren) Cruise control stengeltje | > | Is verkrijgbaar in diverse kleuren |
offtopic:
Liefst heb ik het allemaal een beetje hetzelfde voor een uniforme look. Aangezien de radio niet aan te passen is zou ik dan het liefst alles wit hebben. Als er nou oranje SMD-leds in die stuurwielknoppen blijken te zitten dan is dat misschien nog wel aan te passen. De ventilatiecluster is ook niet zo ingewikkeld. Cruise-control stengeltje zou ik dan de wit verlichte variant van bestellen.
Liefst heb ik het allemaal een beetje hetzelfde voor een uniforme look. Aangezien de radio niet aan te passen is zou ik dan het liefst alles wit hebben. Als er nou oranje SMD-leds in die stuurwielknoppen blijken te zitten dan is dat misschien nog wel aan te passen. De ventilatiecluster is ook niet zo ingewikkeld. Cruise-control stengeltje zou ik dan de wit verlichte variant van bestellen.
Bij de nieuwste Toyota’s kun je het zelf via ‘setup’ uitzetten, dit heb ik ook gedaan. Dan heb je dus wel steeds dat ‘gedoe’ met de sleutel tegen de power knop drukken.Ruben279 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 00:02:
Het nadeel van die spaarstand is dat de afstandsbediening weer in de normale modus schiet zodra je 1 keer een knopje indrukt.
Het is zo te zien een stuur van een oud model Auris van voor 2013. Heb voor m'n huidige Auris een Auris uit 2011 gehad, maar of die verlichting in het stuurwiel had weet ik helaas niet.Carpento schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:08:
Ja, het stuur komt uit een Auris E15. Eentje met een hybride aandrijflijn meen ik me te herinneren, dus dan is het ergens uit het tijdperk 2010-2012. Nou is mijn Yaris van 2006 dus dat combineert verder primaeasyriider schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:42:
[...]
Het is zo te zien een stuur van een oud model Auris van voor 2013. Heb voor m'n huidige Auris een Auris uit 2011 gehad, maar of die verlichting in het stuurwiel had weet ik helaas niet.

Er zit geen licht in als ik op YouTube zo kijk naar filmpjes waar ze in het donker met de eerste generatie Auris rijden. Bij de tweede generatie zit er wel (zacht blauw) licht in de stuurwielknopjes.
Mjah, die filmpjes vond ik lastig om het in te schatten. In een forumdraadje elders lees ik dat het héél zwak verlicht is (maar je hebt ook weinig nodig in het donker, natuurlijk). Vandaar dat ik benieuwd ben of er toevallig een Tweaker is met hetzelfde stuur die 100% uitsluitsel kan gevenThinkPad schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:20:
Er zit geen licht in als ik op YouTube zo kijk naar filmpjes waar ze in het donker met de eerste generatie Auris rijden. Bij de tweede generatie zit er wel (zacht blauw) licht in de stuurwielknopjes.

Ik heb sinds twee weken een nieuwe Corolla en precies om deze reden (Toyota hoog in de diefstalcijfers) heb ik dit gekocht:Belecthor schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:48:
Ik heb een Corolla uit 2020 en er zit het Keyless Entry systeem op. Ik las dat er recent weer een behoorlijke stijging in autodiefstallen zijn en een groot deel daarvan gaat via zo'n keyless gebeuren, omdat ze van een ruime afstand vanuit je huis het signaal kunnen versterken en dan de deur kunnen openen en weg kunnen rijden. De nieuwere sleutels zouden een bewegingssensor hebben (hoe weet je of je dit hebt?) en bij stilstand geen signaal uitzenden (maar dan ben je nog steeds buiten een doelwit, schijnt ook te gebeuren).
https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details
Ik dacht eerst dat ik hiermee zowel een etui als een doosje zou ontvangen, maar heb niet heel goed gelezen. Ik ontving in elk geval 2 van die etuis. De ene heb ik in de kast gelegd met de reservesleutel, en in de andere doe ik de sleutel als ik gewoon thuis ben. Het lijkt wat gedoe maar na een paar dagen ben ik er al aan gewend eigenlijk. Je schuift hem er zo in. Eventueel kun je hem ook vast aan je sleutel laten zitten. Heb ze ook even uitgetest door met sleutel in het etui en open etui (vlapje niet dichtgevouwen) naast de auto te gaan staan, en dan krijg ik inderdaad de deuren niet meer open.
Ik weet niet of het signaal dan met zo'n signaalversterker alsnog wel op te vangen is.
Nice, dat zou inderdaad ook kunnen werken. Ik vind het allemaal nèt wat teveel gedoe, dus ik heb het Keyless entry systeem maar gewoon uitgezet. Het is nu hetzelfde als m'n vorige auto, alleen hoef ik geen sleutel meer in het contact te doen en alleen even de sleutel naast de startknop te houden.Wouter! schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:49:
[...]
Ik heb sinds twee weken een nieuwe Corolla en precies om deze reden (Toyota hoog in de diefstalcijfers) heb ik dit gekocht:
Ik dacht eerst dat ik hiermee zowel een etui als een doosje zou ontvangen, maar heb niet heel goed gelezen. Ik ontving in elk geval 2 van die etuis. De ene heb ik in de kast gelegd met de reservesleutel, en in de andere doe ik de sleutel als ik gewoon thuis ben. Het lijkt wat gedoe maar na een paar dagen ben ik er al aan gewend eigenlijk. Je schuift hem er zo in. Eventueel kun je hem ook vast aan je sleutel laten zitten. Heb ze ook even uitgetest door met sleutel in het etui en open etui (vlapje niet dichtgevouwen) naast de auto te gaan staan, en dan krijg ik inderdaad de deuren niet meer open.
Ik weet niet of het signaal dan met zo'n signaalversterker alsnog wel op te vangen is.
Tja, da's een persoonlijke afweging uiteraardBelecthor schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:03:
[...]
Nice, dat zou inderdaad ook kunnen werken. Ik vind het allemaal nèt wat teveel gedoe, dus ik heb het Keyless entry systeem maar gewoon uitgezet. Het is nu hetzelfde als m'n vorige auto, alleen hoef ik geen sleutel meer in het contact te doen en alleen even de sleutel naast de startknop te houden.

Dat zou je zelf kunnen testen met zo'n goedkoop DVB-T stickje van Aliexpress en het programma SDR# (SDR-sharp)Wouter! schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:49:
[...]
Wat weer een mooie reminder is voor mij om daar weer eens naar te kijken..
Thx voor de tip. Ik ga deze ook even bestellen. Voor de reservesleutel; je kan hiervan ook de batterij eruit halen. Scheelt ook weer 🙂Wouter! schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:49:
[...]
Ik heb sinds twee weken een nieuwe Corolla en precies om deze reden (Toyota hoog in de diefstalcijfers) heb ik dit gekocht:
©2004
Ja, je ondervangt er niet mee dat het signaal buitenshuis wordt opgepikt (als je in de winkel loopt, op werkbezoek oid), dus het is geen waterdicht systeem. Het zal allemaal wel meevallen wellicht, maar ik vind het idee van zo’n lek systeem niet prettig.Wouter! schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:28:
[...]
Tja, da's een persoonlijke afweging uiteraard. Ik vind het keyless systeem verder wel erg handig dus de sleutel thuis in het etui schuiven is een kleine moeite.
Je allrisk verzekering wordt ook gewoon relatief duurder wanneer je dit systeem op je auto hebt wegens de hoge diefstal cijfers.
Ik ben zojuist door de dealer gebeld en ik mag mijn Yaris 1.5 Hybrid Dynamic al op 10 maart komen ophalen. Dit terwijl de verwachte leverdatum op halverwege april stond.
https://www.discogs.com/user/TheBlackestCrow/collection
Ik rijd sinds 2 weken een nieuwe leasebak. Een uit Duitsland geïmporteerde Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybride Team DE van eind 2021. In Nederland is deze Team DE qua uitvoering vergelijkbaar met de Dynamic, maar zitten er wel wat mooie extra opties op: BLS, Bi-LED koplampen, grootlichtassistent, stuurverwarming, voorruitverwarming, parkeersysteem en parkeersensoren.
Eerste ervaringen zijn zeer positief:
Fijne stille, comfortabele auto, veel vermogen over, prettige automaat en ruim uitgerust met o.a. allerlei nuttige veiligheidssystemen.
Het gedrag van motor en CVT-automaat is even wennen als je een andere automaat of schakelbak gewend bent, maar dat went eigenlijk snel.
Kleine minpuntjes tot nu toe:
- De lane travel assist komt wat nerveus over. Hij gaat vaak aan/uit en hij trekt naar mijn mening wat te dicht naar de lijn aan de rechter zijde van de auto.
- Het systeem dat o.b.v. de parkeersensoren en BLS bij manoeuvreren de omgeving in de gaten houdt lijkt wel wat overactief, maar dat zijn de eerste ervaringen.
- Ik heb nog wel eens de neiging om zelf in te grijpen op de adaptive cruise control omdat hij invoegend verkeer wat te laat in de gaten heeft.
- Hij is niet erg zuinig meer als je 130 rijdt (of nog iets harder). Maar ik hoef de brandstof niet zelf te betalen dus in de praktijk voel ik dat niet in de portemonnee.
Maar net als de Dynamic in NL heeft deze geen navigatie. Nou gebruik ik daarvoor Android Auto met Google Maps, Flitsmeister of Waze, en dat werkt top! De navigatie mis ik dus niet.
Maar de Corolla heeft ook verkeersbordherkenning, en die kan in de praktijk veel snelheidsborden niet herkennen of hij mist ze, in mijn ogen. Volgens de handleiding valt de verkeersbordherkenning van de Corolla terug op de navigatiekaarten als borden niet worden herkend. Maar er zit dus geen navigatie op.
Is het mogelijk om het systeem te laten updaten zodat er navigatie op komt, met bijbehorende kaartmateriaal, zodat de ervaring van de verkeersbordherkenning wat "completer" wordt?
Dit is me overigens geen enorme bedragen waard maar ben vooral benieuwd of het mogelijk is, en tegen welke prijs.
Fijne stille, comfortabele auto, veel vermogen over, prettige automaat en ruim uitgerust met o.a. allerlei nuttige veiligheidssystemen.
Het gedrag van motor en CVT-automaat is even wennen als je een andere automaat of schakelbak gewend bent, maar dat went eigenlijk snel.
- De lane travel assist komt wat nerveus over. Hij gaat vaak aan/uit en hij trekt naar mijn mening wat te dicht naar de lijn aan de rechter zijde van de auto.
- Het systeem dat o.b.v. de parkeersensoren en BLS bij manoeuvreren de omgeving in de gaten houdt lijkt wel wat overactief, maar dat zijn de eerste ervaringen.
- Ik heb nog wel eens de neiging om zelf in te grijpen op de adaptive cruise control omdat hij invoegend verkeer wat te laat in de gaten heeft.
- Hij is niet erg zuinig meer als je 130 rijdt (of nog iets harder). Maar ik hoef de brandstof niet zelf te betalen dus in de praktijk voel ik dat niet in de portemonnee.
Maar net als de Dynamic in NL heeft deze geen navigatie. Nou gebruik ik daarvoor Android Auto met Google Maps, Flitsmeister of Waze, en dat werkt top! De navigatie mis ik dus niet.
Maar de Corolla heeft ook verkeersbordherkenning, en die kan in de praktijk veel snelheidsborden niet herkennen of hij mist ze, in mijn ogen. Volgens de handleiding valt de verkeersbordherkenning van de Corolla terug op de navigatiekaarten als borden niet worden herkend. Maar er zit dus geen navigatie op.
Is het mogelijk om het systeem te laten updaten zodat er navigatie op komt, met bijbehorende kaartmateriaal, zodat de ervaring van de verkeersbordherkenning wat "completer" wordt?
Dit is me overigens geen enorme bedragen waard maar ben vooral benieuwd of het mogelijk is, en tegen welke prijs.
[Voor 30% gewijzigd door Wouter! op 20-02-2023 12:40]
Leuk om te horen dat die Duitse versie zoveel meer biedt. Het gebrek aan de parkeersensoren op mijn Corolla vind ik zelf erg jammer! Ik vind inderdaad de zuinigheid ook wel tegenvallen op de snelweg; het is niet beter dan een reguliere kleine turbo 3-cilinder benzinemotor aan een moderne automaat, zelfs bij 100. Het positieve verschil zie ik vooral in de stad.Wouter! schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:29:
Ik rijd sinds 2 weken een nieuwe leasebak. Een uit Duitsland geïmporteerde Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybride Team DE van eind 2021. In Nederland is deze Team DE qua uitvoering vergelijkbaar met de Dynamic, maar zitten er wel wat mooie extra opties op: BLS, Bi-LED koplampen, grootlichtassistent, stuurverwarming, voorruitverwarming, parkeersysteem en parkeersensoren.
Je kunt de lane assist en de andere veiligheidssysteem ook aanpassen bij dat tandwieltje naar drie soorten standen: op 'low' en dan grijpt de lane assist en dergelijke wat minder drastisch in. Je kunt ook de piepjes van de systemen uitzetten bij overschrijding van de lijn (die vond ik zelf iets te enthousiast). Dat rijdt een stuk comfortabeler naar mijn mening en je ziet wel de waarschuwingen op het scherm naar voren komen.
De navigatie en verkeersbordenherkenning is native notoir matig en (zoals in vele auto's) en zou ik gewoon links laten liggen. Ik heb zelf wel de navigatie, maar hij mist inderdaad vaak gewoon de daadwerkelijke borden en het gaat al helemaal mis als het een beetje afwijkt. Android Auto en Carplay bieden daarin de beste en meest up-to-date optie en zelfs Google Maps snapt de snelheid op wegen regelmatig niet.
Voor de rest inderdaad een schitterende en comfortabele bak!
Ja, de instellingen ken ik en heb ik ook al wel mee zitten spelen. Heb e.e.a. al wat minder gevoelig gezet en volgende stap is inderdaad de piepjes uit zettenBelecthor schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:54:
[...]
Leuk om te horen dat die Duitse versie zoveel meer biedt. Het gebrek aan de parkeersensoren op mijn Corolla vind ik zelf erg jammer! Ik vind inderdaad de zuinigheid ook wel tegenvallen op de snelweg; het is niet beter dan een reguliere kleine turbo 3-cilinder benzinemotor aan een moderne automaat, zelfs bij 100. Het positieve verschil zie ik vooral in de stad.
Je kunt de lane assist en de andere veiligheidssysteem ook aanpassen bij dat tandwieltje naar drie soorten standen: op 'low' en dan grijpt de lane assist en dergelijke wat minder drastisch in. Je kunt ook de piepjes van de systemen uitzetten bij overschrijding van de lijn (die vond ik zelf iets te enthousiast). Dat rijdt een stuk comfortabeler naar mijn mening en je ziet wel de waarschuwingen op het scherm naar voren komen.
De navigatie en verkeersbordenherkenning is native notoir matig en (zoals in vele auto's) en zou ik gewoon links laten liggen. Ik heb zelf wel de navigatie, maar hij mist inderdaad vaak gewoon de daadwerkelijke borden en het gaat al helemaal mis als het een beetje afwijkt. Android Auto en Carplay bieden daarin de beste en meest up-to-date optie en zelfs Google Maps snapt de snelheid op wegen regelmatig niet.
Voor de rest inderdaad een schitterende en comfortabele bak!

Ik kwam eigenlijk een beetje bij toeval bij deze Team DE uit maar ben er nu erg blij meer.
Ik zat v.w.b. een nieuwe leaseauto te kijken naar o.a. de nieuwe Opel Astra Stationwagon als plug-in-hybride, de Corolla (nieuwe modeljaar) en de KIA ProCeed. Verder heb ik nog kort een compacte SUV zoals de Skoda Karoq overwogen. Die KIA kon ik in de ruimst uitgeruste versie kiezen (GT-PlusLine met 1.5 en automaat) en v.w.b. de Corolla moest ik nog afwegen (grofweg) tussen Business Plus met 2.0 of First Edition met 1.8, en in beide gevallen genoegen nemen met wat ontbrekende opties. Ik belde vervolgens eens met de leasemaatschappij om te informeren naar levertijden. De Astra: +/- 1 jaar, de Karoq, ProCeed en Corolla allemaal rond een half jaar (iets meer of minder). Ze adviseerden me om te zoeken naar voorraadmodellen of jonge occassions (max. 2 jaar oud, max. 70k km's) Dat laatste was nieuw voor me. Ik ging vervolgens zonder afspraak eens bij de plaatselijke dealer naar de Corolla kijken en wilde liefst direct een proefrit maken. Dat kon op dat moment niet dus ik praatte nog wat met de verkoper en ben vervolgens toch eens bij de occassions gaan kijken. Daar stond zo'n Team DE (wit) met 2.0 en dat sprak mij qua uitvoering direct wel aan. Eigenlijk de Nederlandse Dynamic, maar dus met die mooie extra opties (BLS, Bi-LED koplampen, grootlichtassistent, stuurverwarming, voorruitverwarming, parkeersysteem en parkeersensoren). Daardoor zit eigenlijk alles er wel op wat ik zocht. En het grote voordeel (voor de leaserijders): Hij is wel geïmporteerd als Dynamic (zonder Team DE opties) en heeft dus ook de fiscale waarde van de (kalere) Dynamic (van toen hij voor het eerst op kenteken is gezet, in dit geval dus in Duitsland, eind 2021). Dat wil zeggen ongeveer 35.000 Euro dus. Als je nu een nieuwe Corolla moet bestellen met dezelfde uitrusting dan zit je al gauw rond de 43k/44k. Hetzelfde voor de ProCeed (41k/42k). Dat is toch al gauw een heel eind richting de 100 Euro netto per maand verschil qua bijtelling. Die Team DE bij de plaatselijke dealer werd 's avonds nog aan iemand anders verkocht dus toen ben ik elders gaan zoeken. Ik kwam toen bij een andere Toyota-dealer dezelfde uitvoering tegen, ook met 2.0 motor, in de kleur die mij ook meer aan stond (zwart). 1 jaar oud, 10.000 gereden, ook als Team DE met dezelfde uitrusting, en fiscale waarde van 35k

Eigenlijk voor zowel mij als mijn werkgever een win-win-situatie. Ik rijd een vrijwel nieuwe auto met een mooie uitrusting, tegen een gunstige bijtelling, en mijn werkgever betaalt een iets lager leasebedrag gedurende een iets kortere looptijd, omdat hij niet helemaal nieuw is.
Ik kwam van een Volvo V40 D3 Business Sport Geartronic. Dat was wel een wat strakker sturende bak en al met al wat sportiever (hoewel hij ook wel wat zwaar aanvoelde) maar de automaat vond ik erg matig. Ook was die uitvoering qua ondersteunende systemen vrij kaal met alleen een normale cruise control, eigenlijk. Die CVT is echt heerlijk als je een beetje gewend bent aan het gevoelsmatig wat tegennatuurlijke gedrag van de motor (voelt als slippend, is het niet). En de 2.0 Hybride doet qua prestaties zeker niet onder voor die D3 diesel, integendeel zelfs!
Dat van die navigatie vroeg ik me dus alleen af vanwege de verkeersbordherkenning die dan mogelijk wat completer wordt. Ik was niet van plan om Google Maps/Waze in te ruilen voor die native zooi

[Voor 39% gewijzigd door Wouter! op 20-02-2023 17:16]
Voor zover ik begreep hebben ze niets aan het signaal van je sleutel als je keyless entry uit hebt gezet.Belecthor schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:10:
[...]
Ja, je ondervangt er niet mee dat het signaal buitenshuis wordt opgepikt (als je in de winkel loopt, op werkbezoek oid), dus het is geen waterdicht systeem. Het zal allemaal wel meevallen wellicht, maar ik vind het idee van zo’n lek systeem niet prettig.
Je allrisk verzekering wordt ook gewoon relatief duurder wanneer je dit systeem op je auto hebt wegens de hoge diefstal cijfers.
De daarvoor gebruikte sensoren worden namelijk uitgeschakeld en dus doet de auto niets meer met het signaal wat je key uitzend.
Dat jij de auto nog wel kan starten door de key voor de startknop te houden is omdat daar een soort reader in zit welke de chip uit je sleutel uitleest. En dat werkt enkel op zeer korte afstand. Dit is ook een ander systeem dan je keyless entry systeem.
Wij hadden de auto nieuw gekocht in 2019, dus all-risk verzekerd. En daarom de keyless entry niet uitgezet en geen andere maatregelen genomen.
Nu met de Corolla Cross, hebben we een sleutel die vanzelf uit gaat.
[Voor 9% gewijzigd door Thasaidon op 20-02-2023 15:16]
Ik heb soortgelijke etuis gekocht. Kwestie van tijd dat ze niet meer werken is mijn ervaring. Nu open en sluit ik de auto zonder de sleutel uit de etui te halen. Hopelijk heb jij meer geluk.Wouter! schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:49:
[...]
Deze heb ik destijds besteld: https://www.amazon.nl/Far...id=pla-700518519574&psc=1
Hoezo zouden ze na verloop van tijd niet meer werken dan? Het is toch gewoon een hoesje met één of andere folie aan de binnenzijde? Is het dan op één of andere manier geladen of zo?jagroep schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:28:
[...]
Ik heb soortgelijke etuis gekocht. Kwestie van tijd dat ze niet meer werken is mijn ervaring. Nu open en sluit ik de auto zonder de sleutel uit de etui te halen. Hopelijk heb jij meer geluk.
Deze heb ik destijds besteld: https://www.amazon.nl/Far...id=pla-700518519574&psc=1
Maar ik lees nu ineens ook heel veel van dat soort meldingen in de reviews

Thuis liggen de sleutels in een sleutel kluisje.. Sleutels naast de deur zetten in t kluisje en de deuren reageren niet, dus dat functioneert zoals het moet. Signaal wordt dus tegen gehouden en dat houd hopelijk ook de dieven op afstand. Voor onderweg in de stad oid hebben we zon 'etuis' waar de sleutels in gaan, zelfde concept.Belecthor schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:48:
De Rav4 hebben ze al eens in ingebroken (dus sleutel kopiëren werkte vast niet..) en aan alleen sleutel kopiëren heb je niks want dan zit het alarm er ook nog op wat af gaat..
Geen idee, lees dat ook weleens ligt er misschien aan hoe goedkoop ze zijn oid. Ik test de mijne af en toe zijn nu een half jaar oud en werken nog prima. etuis slijt misschien wel omdat die wat meer beweegt. T sleutelkluisje thuis heeft natuurlijk 0 beweging verder.Wouter! schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:55:
[...]
Hoezo zouden ze na verloop van tijd niet meer werken dan? Het is toch gewoon een hoesje met één of andere folie aan de binnenzijde? Is het dan op één of andere manier geladen of zo?
Maar ik lees nu ineens ook heel veel van dat soort meldingen in de reviews...
[Voor 23% gewijzigd door TgR_KILLER op 20-02-2023 16:44]
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Tja, maar wat heb je dan nog aan keyless wanneer je er alsnog zo op moet letten en die etuis mee dient te nemen onderweg? Ik vind de sleutel dan gewoon als sleutel gebruiken eigenlijk veel makkelijker en minder werk. Ik hoef dan nooit 'bang' te zijn dat ik ergens m'n sleutel laat slingeren of ie niet goed in het hoesje zit en je moet de sleutel elke alsnog uit je zak en hoesje halen wanneer je de auto wilt openen. Maar goed, dat is mijn mening en misschien vind je het makkelijker.TgR_KILLER schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:42:
[...]
Thuis liggen de sleutels in een sleutel kluisje.. Sleutels naast de deur zetten in t kluisje en de deuren reageren niet, dus dat functioneert zoals het moet. Signaal wordt dus tegen gehouden en dat houd hopelijk ook de dieven op afstand. Voor onderweg in de stad oid hebben we zon 'etuis' waar de sleutels in gaan, zelfde concept.
De Rav4 hebben ze al eens in ingebroken (dus sleutel kopiëren werkte vast niet..) en aan alleen sleutel kopiëren heb je niks want dan zit het alarm er ook nog op wat af gaat..
[...]
[Voor 24% gewijzigd door Belecthor op 20-02-2023 17:49]
Heb daar geen last van, etui zit gewoon bij mijn vriendin in haar tas, die gebruikt de Rav4 ook het meeste. Bij de Corolla doe ik daar niet aanBelecthor schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:54:
[...]
Tja, maar wat heb je dan nog aan keyless wanneer je er alsnog zo op moet letten en die etuis mee dient te nemen onderweg? Ik vind de sleutel dan gewoon als sleutel gebruiken eigenlijk veel makkelijker en minder werk. Ik hoef dan nooit 'bang' te zijn dat ik ergens m'n sleutel laat slingeren of ie niet goed in het hoesje zit en je moet de sleutel elke alsnog uit je zak en hoesje halen wanneer je de auto wilt openen. Maar goed, dat is mijn mening en misschien vind je het makkelijker.

Vandaag nog even in de auto met MyT / Mijn toyota Online zitten spelen en er is blijkbaar een kaart update beschikbaar 2022 v2. Ik zit nog op 2022 v1. Voor 129€ ekkies willen ze dat ik dan een 1 jaar service plan afneem en dan kan ik oa. die update downloaden..
Echter gebruik ik de navi helemaal niet in de Corolla i.v.m. AA. Nu is de hamvraag; zou het zo kunnen zijn dat met het updaten van je maps ook de firmware van de Toyotatouch2 MM19 wordt geupdate? Zodat deze ook in de toekomst compatible blijft met AA? Of is het zo dat het framework van AA altijd zo is dat het in de toekomst blijft werken en zou dat niet eens uit mogen maken?
Echter gebruik ik de navi helemaal niet in de Corolla i.v.m. AA. Nu is de hamvraag; zou het zo kunnen zijn dat met het updaten van je maps ook de firmware van de Toyotatouch2 MM19 wordt geupdate? Zodat deze ook in de toekomst compatible blijft met AA? Of is het zo dat het framework van AA altijd zo is dat het in de toekomst blijft werken en zou dat niet eens uit mogen maken?
Ik denk dit laatste hoor, al moet je natuurlijk wel de AA app op je telefoon blijven bijwerken.Lord_Dain schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:27:
Of is het zo dat het framework van AA altijd zo is dat het in de toekomst blijft werken en zou dat niet eens uit mogen maken?
Lijkt mij dat dat niet uitmaakt.. AA draait op je telefoon.. In onze Land Cruiser hadden we een after market radio die al 6 jaar oud was en daar werkte AA ook nog netjes.Lord_Dain schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:27:
Vandaag nog even in de auto met MyT / Mijn toyota Online zitten spelen en er is blijkbaar een kaart update beschikbaar 2022 v2. Ik zit nog op 2022 v1. Voor 129€ ekkies willen ze dat ik dan een 1 jaar service plan afneem en dan kan ik oa. die update downloaden..
Sowieso, de touch2 krijgt 'los' zijn updates, heeft niks met een kaart update van 129 euro te maken..
Dat laatste inderdaad... Het scherm is eigenlijk twee systemen: radio en navigatie. Beide krijgen updates, maar kaartupdates staan daar nog weer los van. Zie eerder in dit topic voor linkjes als je het zelf wil doen, maar anders doen ze het bij de dealer tijdens beurten. Het lijkt me stug dat AA ineens niet meer zou werken.
Ik gebruik de navigatie van mijn Corolla ook nooit meer sinds ik AA heb, en ik heb het nog nooit gemist. Het is dat ik de eerste drie jaar gratis kaartupdates kreeg, anders had ik dat niet eens gedaan. Ik heb een collega die later een Corolla bestelde ook aangeraden om de navigatie niet te nemen, omdat AA en Carplay zoveel handiger werken en beter up to date kaartmateriaal hebben.
Ik gebruik de navigatie van mijn Corolla ook nooit meer sinds ik AA heb, en ik heb het nog nooit gemist. Het is dat ik de eerste drie jaar gratis kaartupdates kreeg, anders had ik dat niet eens gedaan. Ik heb een collega die later een Corolla bestelde ook aangeraden om de navigatie niet te nemen, omdat AA en Carplay zoveel handiger werken en beter up to date kaartmateriaal hebben.
Een E15 hybride uit 2011:Carpento schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 22:20:
[...]
Mjah, die filmpjes vond ik lastig om het in te schatten. In een forumdraadje elders lees ik dat het héél zwak verlicht is (maar je hebt ook weinig nodig in het donker, natuurlijk). Vandaar dat ik benieuwd ben of er toevallig een Tweaker is met hetzelfde stuur die 100% uitsluitsel kan geven
Super, thanks ! Dat geeft de burger moed

En daarna eens uitdokteren of de ledjes die erin zitten misschien vervangen kunnen worden door een ander kleurtje

Toyota heeft ongeveer twee keer per jaar een aanbieding in de E-store: 3 jr Mapcare & services voor € 129,-Lord_Dain schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:27:
. Voor 129€ ekkies willen ze dat ik dan een 1 jaar service plan afneem en dan kan ik oa. die update downloaden..
Dus 3 jaar updates voor de prijs van 1 update.
Sinds vanochtend gebeurt er ineens niets meer als ik mijn telefoon aansluit op de USB-poort onder het dashboard. Android Auto wordt niet meer gestart en is ook niet handmatig te starten.
Ik heb sinds enkele dagen een (goedkoop) kort USB-kabeltje met haakse USB-C-stekker van Amazon in gebruik, en ik verdenk die ervan dit probleem te hebben veroorzaakt. Het kabeltje dat eerder wel werkte werkt nu echter ook niet meer in die poort onder het dashboard. Hij laadt nog wel op via de aansluiting onder de armsteun.
Weet iemand of er een zekering aanwezig is voor de poort onder het dashboard? En zo ja, welke?
Ik heb sinds enkele dagen een (goedkoop) kort USB-kabeltje met haakse USB-C-stekker van Amazon in gebruik, en ik verdenk die ervan dit probleem te hebben veroorzaakt. Het kabeltje dat eerder wel werkte werkt nu echter ook niet meer in die poort onder het dashboard. Hij laadt nog wel op via de aansluiting onder de armsteun.
Weet iemand of er een zekering aanwezig is voor de poort onder het dashboard? En zo ja, welke?
Is de poort niet gewoon vies? Ik heb ooit hetzelfde gehad met mijn telefoon en toen bleek er stof in de poort te zitten. Laden werkte nog, maar geen communicatie meer.Wouter! schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:07:
Sinds vanochtend gebeurt er ineens niets meer als ik mijn telefoon aansluit op de USB-poort onder het dashboard. Android Auto wordt niet meer gestart en is ook niet handmatig te starten.
@Wouter! Mooie wagen! Kan er over meepraten, nu 4000km gereden met m'n lease Corolla TS Business Plus (12/22). Moet nog even zien hoe zuinig de auto is, nu lastig te oordelen. Op de snelweg zit ik momenteel rond 6,1l/km. (110-120km/u) Hoe rijd de 2.0 tov de 1.8? Merk vooral dat de auto snel meer toeren gaat maken bij een viaduct oid, mag wat mij betreft ook iets minder enthousiast, zal het verbruik ook ten goede komen.
Infotainment bevalt prima, helaas geen remote functies zoals climate control/ontgrendelen/vergrendelen.
Infotainment bevalt prima, helaas geen remote functies zoals climate control/ontgrendelen/vergrendelen.
Whatever.
De zuinigheid van deze auto vereist een bepaalde rijstijl hoor. Als je het goed doet kan je met gemak 1:22 halen als je de cruise op de snelweg rond de 110 houdt en niet hoger. In de zomer zelfs 1:24 wel, omdat er geen warmtevraag van de motor komt gaat die dan sneller uit.Harmen schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:44:
@Wouter! Mooie wagen! Kan er over meepraten, nu 4000km gereden met m'n lease Corolla TS Business Plus (12/22). Moet nog even zien hoe zuinig de auto is, nu lastig te oordelen. Op de snelweg zit ik momenteel rond 6,1l/km. (110-120km/u) Hoe rijd de 2.0 tov de 1.8? Merk vooral dat de auto snel meer toeren gaat maken bij een viaduct oid, mag wat mij betreft ook iets minder enthousiast, zal het verbruik ook ten goede komen.
Accelereren is ook net even wat anders, probeer dat zo lineair mogelijk te houden, en niet te hoog in toeren. Dan kan je op een prima snelheid accelereren (niet supersnel, maar snel genoeg om meestal links te gaan staan bij het stoplicht en niemand behalve de echte snelheidsduivels te ergeren)
Ik rijd de 1.8
Share and Enjoy!
Auto gaat altijd meer toeren maken, dat is een beetje Toyota Hybride eigen. Ik heb ze ondertussen allemaal wel gereden/ gehad de 1.5, 1.8 de 2.0 nu in de Corolla en de 2.5 in de Rav4. Ligt er ook wel een beetje aan in welke stand je standard rijd hoe erg hij het doet volgens mij. Ik rij eigenlijk altijd, in alle auto's in ECO. Dan gaat het gas geven niet zo heftig.Harmen schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:44:
Geen idee of er een zekering is, staat er niks over in de manual?Wouter! schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:07:
Ik weet wel dat Toyota (weet niet of het Toyota specifiek is overigens) wel gevoelig is voor crappy kabels. Had eerst ook een cheap kabel en de verbinding verbrak hij hele tijd, als je de kabel maar iets bewoog was de verbinding ook weg. Nu nieuwe kabel en 0 issue's meer.
Ik heb zelf niet met de 1.8 gereden. Ik had een D3 diesel met 150pk en wilde eigenlijk liever niet terug qua vermogen, dus heb uiteindelijk eigenlijk alleen nog maar naar de 2.0 gekeken. Die blijft voor zover ik nu kan beoordelen heerlijk rustig in de toeren als je gewoon op de cruise op de snelweg rijdt, en sprint weg als je even het gas in trapt.
V.w.b. Android Auto: Vanochtend 2 kabeltjes geprobeerd en beide uiteinden meerdere keren uit- en weer ingeplugd. Dat had toen geen resultaat. Zojuist nogmaals geprobeerd, en nu werkt het weer zonder problemen ...
Misschien was het gewoon een kwestie van de auto (en dus de radio-unit) een keer uit en weer aanzetten?!
V.w.b. Android Auto: Vanochtend 2 kabeltjes geprobeerd en beide uiteinden meerdere keren uit- en weer ingeplugd. Dat had toen geen resultaat. Zojuist nogmaals geprobeerd, en nu werkt het weer zonder problemen ...

Misschien was het gewoon een kwestie van de auto (en dus de radio-unit) een keer uit en weer aanzetten?!

De ECO stand helpt inderdaad best wel met zuiniger rijden. Het is weinig meer dan gasrespons aanpassing, maar het nodigt veel minder uit om te trappen dan de normale of de sportstand. Heb ook het idee dat in de sportstand de auto sneller decellereert als je enkel het gas loslaat, en de motor bij heuvelaf ook aan laat staan.TgR_KILLER schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:02:
[...]
Auto gaat altijd meer toeren maken, dat is een beetje Toyota Hybride eigen. Ik heb ze ondertussen allemaal wel gereden/ gehad de 1.5, 1.8 de 2.0 nu in de Corolla en de 2.5 in de Rav4. Ligt er ook wel een beetje aan in welke stand je standard rijd hoe erg hij het doet volgens mij. Ik rij eigenlijk altijd, in alle auto's in ECO. Dan gaat het gas geven niet zo heftig.
[...]
Geen idee of er een zekering is, staat er niks over in de manual?
Ik weet wel dat Toyota (weet niet of het Toyota specifiek is overigens) wel gevoelig is voor crappy kabels. Had eerst ook een cheap kabel en de verbinding verbrak hij hele tijd, als je de kabel maar iets bewoog was de verbinding ook weg. Nu nieuwe kabel en 0 issue's meer.
Share and Enjoy!
Ik heb twee dagen met de ECO-stand gereden om uit te proberen. Hij wordt er wel zuiniger van omdat hij (volgens mij) probeert om maximaal 3000 toeren te draaien en ook iets gecontroleerder de airco/verwarming gebruikt. Maar ik vind het in de spits met adaptive cruise control aan eigenlijk niet lekker rijden. Hij gaat veel te traag optrekken als de auto voor mij weer naar rechts gaat en de baan voor mij weer vrij is. Ondertussen zijn er dan alweer een paar auto's voor mij gaan invoegen op mijn baan, en verlies ik alleen maar meer snelheid om vervolgens nog langer te doen over het wederom optrekken naar de ingestelde snelheid. Op "Normal" trekt hij dan gewoon wat lekkerder op en gebeurt dat minder gauw. Als het wat rustiger is op de weg dan heb je daar wellicht wat minder last van en zou ik geneigd zijn ECO wel wat langer te gebruiken.
"Sport" is wel leuk voor de fun
maar normaal gesproken niet echt nodig.
"Sport" is wel leuk voor de fun

[Voor 10% gewijzigd door Wouter! op 21-02-2023 12:13]
Tis ook wat je gewend bent denk ik, ik rij al sinds 2008 hybrides en ongeveer altijd in ECO haha.Wouter! schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:10:
Ik heb twee dagen met de ECO-stand gereden om uit te proberen. Hij wordt er wel zuiniger van omdat hij (volgens mij) probeert om maximaal 3000 toeren te draaien en ook iets gecontroleerder de airco/verwarming gebruikt. Maar ik vind het in de spits met adaptive cruise control aan eigenlijk niet lekker rijden. Hij gaat veel te traag optrekken als de auto voor mij weer naar rechts gaat en de baan voor mij weer vrij is. Ondertussen zijn er dan alweer een paar auto's voor mij gaan invoegen op mijn baan. Op "Normal" trekt hij dan gewoon wat lekkerder op en gebeurt dat minder gauw. Als het wat rustiger is op de weg dan heb je daar wellicht wat minder last van en zou ik geneigd zijn ECO wel wat langer te gebruiken.
"Sport" is wel leuk voor de funmaar normaal gesproken niet echt nodig.
Then again, ik rijd praktisch nooit in de spits. kantoor is maar een paar KM van huis en dan zie ik geen snelweg. En als ik wel afspraken op andere locaties heb dan plan ik die zo dat ik in ieder geval buiten de spits rij. Vind juist dat de huidige generatie adaptive cruise heerlijk rijd, zodra ik mijn knipperlicht naar links aan zet om in te gaan halen begint hij al met optrekken om in te gaan halen.
Heeft je telefoon toevallig een update gehad? Naar bv Android 13?Wouter! schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:07:
Daar lees ik bij bepaalde toestellen zoals bv Oppo veel problemen over icm Android Auto.
Ik had onze Corolla TS 1.8 vooral in ECO stand staan als ik op de snelweg of binnenwegen reed.WCA schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:03:
[...]
De ECO stand helpt inderdaad best wel met zuiniger rijden. Het is weinig meer dan gasrespons aanpassing, maar het nodigt veel minder uit om te trappen dan de normale of de sportstand. Heb ook het idee dat in de sportstand de auto sneller decellereert als je enkel het gas loslaat, en de motor bij heuvelaf ook aan laat staan.
Dat scheelde echt een stuk in verbruik.
Binnen de bebouwde kom maakt het vrij weinig uit en vond ik normale stand fijner, want dan reageerde de auto net even wat sneller/lekkerder.
Uiteindelijk zat ik gemiddeld op de 1:22 over het gehele jaar.
[Voor 46% gewijzigd door Thasaidon op 21-02-2023 12:22]
Ik vind de adaptive cruise ook prima werken hoor, alleen niet i.c.m. ECO en in wat drukker verkeer. Op "Normal" rijdt hij wat beter met het drukkere verkeer mee.TgR_KILLER schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:14:
[...]
Tis ook wat je gewend bent denk ik, ik rij al sinds 2008 hybrides en ongeveer altijd in ECO haha.
Then again, ik rijd praktisch nooit in de spits. kantoor is maar een paar KM van huis en dan zie ik geen snelweg. En als ik wel afspraken op andere locaties heb dan plan ik die zo dat ik in ieder geval buiten de spits rij. Vind juist dat de huidige generatie adaptive cruise heerlijk rijd, zodra ik mijn knipperlicht naar links aan zet om in te gaan halen begint hij al met optrekken om in te gaan halen.
En ik gas af en toe gewoon een beetje bij om de afstand niet te groot te laten worden. De Nederlandse spitsrijder gooit 'm er toch overal tussen.
Zoals ik al zei kan ik me wel goed voorstellen dat ik hem in wat rustiger verkeer eerder op ECO zou laten staan.
Ik rijd ruim 40.000 per jaar, waarvan pak 'm beet 90% snelweg, misschien nog wel iets meer. Dus de 1:20 ga ik nooit halen denk ik

[Voor 11% gewijzigd door Wouter! op 21-02-2023 12:59]
@WCA Rijdt sinds vorig jaar augustus hybride, tot nu toe bevalt het prima. Wellicht dat ik de drive mode maar weer op Eco zet. Dan accelereert hij iets minder agressief. 
Stats vanuit Home Assistant dit jaar:
Moet nog beter mijn best doen, rij doorgaans met het chg/ev/eco/pwr weergave.
@JeroenH zie volgende pagina: https://github.com/DurgNomis-drol/ha_toyota

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| Highway distance 1,393.1 Highway percentage 45.4 Number of trips 140 Number of night trips 0 Total driving time 1 day, 16:18:02 Average speed 76.2 Max speed 153 Hard acceleration count 49 Hard braking count 87 Average fuel consumed 6.09 Coaching advice most occurrence 1 Average driver score 89.4 Average driver score accelerations 93.1 Average driver score braking 85.2 EV distance 287.4 EV driving time 8:14:31 EV distance percentage 9.4 EV duration percentage 20.5 Year 2023 |

[Voor 4% gewijzigd door Harmen op 21-02-2023 13:43]
Whatever.
Hoe heb je dat gedaan? Op de klassieke Torque -> txt-bestandje -> Tasker -> Home Assistant manier, of anders?Harmen schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:32:
-edit-
Ah, die integratie scrapet de website of API van de Toyota portal, nice. Ik houd wel van dat soort hacks

[Voor 26% gewijzigd door JeroenH op 21-02-2023 13:45]
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter, Sessy 5kWh thuisbatterij in bestelling
Je kunt beter een doosje halen dan een etui. Ik heb er hier 1 waar je meer spul in kunt doen. Staat gewoon op een plek waar je anders de sleutel zou laten. Maar in plaats van dat ie los op de kast ligt, ligt ie dan in het doosje. Portemonnee erop zodat ik weet dat ie er in zit en klaar.jagroep schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:28:
[...]
Ik heb soortgelijke etuis gekocht. Kwestie van tijd dat ze niet meer werken is mijn ervaring. Nu open en sluit ik de auto zonder de sleutel uit de etui te halen. Hopelijk heb jij meer geluk.
Ik neem geen etui mee, dat vind ik onzin. Doorgaans worden auto's alleen in de nacht gejat en dan ben ik gewoon thuis. Als ze hem overdag jatten, zal de sleutel waarschijnlijk toch al niet nodig zijn. Tenminste, mijn vorige auto was gewoon voor de deur gejat.
Zolang het een kooi van Faraday is, maakt het niet uit wat je neerzet of gebruikt. Ik vind zelf een doosje praktischer dan een etui en ook wat mooier. De mijne kwam van aliexpress en hij werkt nog prima. Kan hem erin leggen en naast de auto staan en hij gaat niet open. Ik neem aan dat het dan voldoende beschermt.
[Voor 5% gewijzigd door Martinspire op 21-02-2023 13:43]
Is je gemiddelde verbruik dan 6,09L? Ongeveer 1 op 16,4. Dat is netjes voor een RAV4, maar een hoog verbruik voor een CorollaHarmen schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:32:
@WCA Rijdt sinds vorig jaar augustus hybride, tot nu toe bevalt het prima. Wellicht dat ik de drive mode maar weer op Eco zet. Dan accelereert hij iets minder agressief.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Highway distance 1,393.1 Highway percentage 45.4 Number of trips 140 Number of night trips 0 Total driving time 1 day, 16:18:02 Average speed 76.2 Max speed 153 Hard acceleration count 49 Hard braking count 87 Average fuel consumed 6.09 Coaching advice most occurrence 1 Average driver score 89.4 Average driver score accelerations 93.1 Average driver score braking 85.2 EV distance 287.4 EV driving time 8:14:31 EV distance percentage 9.4 EV duration percentage 20.5 Year 2023

Iets anders wat mij opvalt: bijna geen Toyota’s hebben standaard parkeersensoren, behalve de duurste uitvoering of als optie. Waarom is dit zo? Ik vind de camera wel prima, maar de neus van de Corolla is best laag en steekt wat uit, dus ik had piepjes niet erg gevonden aan de voorzijde.
[Voor 10% gewijzigd door Belecthor op 21-02-2023 13:56]
Ik wilde voor mijn Prius uit 2018 de map updates aan gaan schaffen. Ik kan echter alleen maar kiezen uit een losse update voor € 129,- of een een 1Jr Mapcare & Services plan voor € 129,- Er waren voorheen ook 3-jarige plannen. Iemand enig idee waarom deze zijn verdwenen?
Het gaat in mijn geval om de Toyota Touch 2 with Go Plus versie
[Voor 10% gewijzigd door TimDJ op 21-02-2023 14:01]
@Belecthor Heb de parkeersensoren voor als optie genomen, moet nog wel wennen aan het geluid. Vrij luid en standaard staan deze altijd aan, heb wel een drukknop maar die zet hem tijdelijk uit. Bij een volgend beurtje maar eens laten aanpassen. 
Rijd de 1.8 hybrid, voornamelijk snelweg kilometers. 3x per week Gieten-Hoogeveen. (N33, A28)

Rijd de 1.8 hybrid, voornamelijk snelweg kilometers. 3x per week Gieten-Hoogeveen. (N33, A28)
[Voor 16% gewijzigd door Harmen op 21-02-2023 15:02]
Whatever.
Thasaidon in "Het grote Toyota-topic"TimDJ schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:00:
Ik wilde voor mijn Prius uit 2018 de map updates aan gaan schaffen. Ik kan echter alleen maar kiezen uit een losse update voor € 129,- of een een 1Jr Mapcare & Services plan voor € 129,- Er waren voorheen ook 3-jarige plannen. Iemand enig idee waarom deze zijn verdwenen?
Die aanbieding heeft Toyota ongeveer 2x per jaar.
Moet je alleen wel zelf af en toe in de E-store kijken.
---EDIT---
Op het Toyota hybride forum las ik dat de aanbiedingen meestal in mei/juni en november/december zouden zijn.
[Voor 8% gewijzigd door Thasaidon op 22-02-2023 07:44]
Dan wacht ik het inderdaad wel even af. ThnxThasaidon schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:40:
[...]
Thasaidon in "Het grote Toyota-topic"
Die aanbieding heeft Toyota ongeveer 2x per jaar.
Moet je alleen wel zelf af en toe in de E-store kijken.
Welke knop is dat dan? Volgens mij heb ik die niet. Ik kan hem alleen via het instellingenmenu helemaal uit zetten, dacht ik. En de gevoeligheid en het volume van de piep instellen, geloof ik.Harmen schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:04:
@Belecthor Heb de parkeersensoren voor als optie genomen, moet nog wel wennen aan het geluid. Vrij luid en standaard staan deze altijd aan, heb wel een drukknop maar die zet hem tijdelijk uit. Bij een volgend beurtje maar eens laten aanpassen.
De parkeersensoren i.c.m. het dodehoek-systeem houden ook de omgeving rondom de auto in de gaten bij manoeuvreren, en waarschuwen of stoppen de auto desnoods. Heb ik althans uit de handleiding begrepen. Ik hoop het nooit nodig te hebben maar op zich wel mooie systemen

Heb een aparte knop om de sensoren uit te schakelen, links onder het stuur. Heb de sensoren als optie laten inbouwen, sensoren zijn in de kleur van de auto. Zal eens goed kijken of er nog iets aangepast kan worden. 

Whatever.
Misschien heb je hier ook iets aan, ik weet niet 100% zeker of dit goed is maar in de schema's die ik heb zijn dit de leds die bij de schakelaars op het sturen horen:Carpento schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:04:
[...]
Super, thanks ! Dat geeft de burger moedDan ga ik maar eens proberen dat licht ook in mijn Yaris aan het branden te krijgen.
En daarna eens uitdokteren of de ledjes die erin zitten misschien vervangen kunnen worden door een ander kleurtje![]()
Cool dit topic! Had hem nog niet eerder voorbij zien komen.
Sinds eind dec vorig jaar een Yaris Hybrid Executive Premium van de zaak.
Mn eerste Toyota (altijd Peugeot gereden en privé ook nog steeds) en moet zeggen dat hij zeer goed bevalt!
Enige 2 kritiek puntjes zijn de range op een tank terwijl ik toch eigenlijk altijd een ECO rij. Gemiddeld rond de 6L/100KM.
En één van de redenen waarom ik een Executive wilde is het Smart Connect systeem ipv dat oude systeem uit het jaar kruik wat er op de goedkopere versies zit.
Helaas is dat Smart Connect ook nog niet foutloos... Draadloos Android Auto wil soms niet verbinden en pakt hij alleen BT. Moet je via de instellingen AA eerst handmatig verbinden..
Soms is hij ineens na starten zn DAB+ zender kwijt. Alsof je niks aan het afspelen was de vorige rit. Moet je de zender opnieuw aantikken.
Mn eerste Toyota (altijd Peugeot gereden en privé ook nog steeds) en moet zeggen dat hij zeer goed bevalt!
Enige 2 kritiek puntjes zijn de range op een tank terwijl ik toch eigenlijk altijd een ECO rij. Gemiddeld rond de 6L/100KM.
En één van de redenen waarom ik een Executive wilde is het Smart Connect systeem ipv dat oude systeem uit het jaar kruik wat er op de goedkopere versies zit.
Helaas is dat Smart Connect ook nog niet foutloos... Draadloos Android Auto wil soms niet verbinden en pakt hij alleen BT. Moet je via de instellingen AA eerst handmatig verbinden..
Soms is hij ineens na starten zn DAB+ zender kwijt. Alsof je niks aan het afspelen was de vorige rit. Moet je de zender opnieuw aantikken.
Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | Toyota Yaris Hybrid Executive Premium
6 L/100 km is behoorlijk hoog, rij je veel korte stukjes? Advies: rij je enkele kilometers, zet dan de verwarming uit, dit scheelt enorm.Csotranme schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:40:
Cool dit topic! Had hem nog niet eerder voorbij zien komen.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Met een beetje slim rijden moet je gemiddeld over een jaar wel rond de 4,5 l/100km kunnen komen. Maar 6,0 l/100km is ook weer niet heel gek voor een onervaren gebruiker in de wintermaanden in ongunstige omstandigheden. De nieuwe Yaris Hybrid heeft inderdaad wel een kleinere tank en zelfs bij jouw verbruik is 3 liter minder ook ineens al 50 km minder bereik. Dat is best pittig.Csotranme schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:40:
In mijn Yaris van de vorige generatie (36 l-tank) haalde ik in matige omstandigheden ongeveer 4,9 l/100 km maar mijn auto kon binnen slapen, dat scheelt een slok op een borrel. Gezien Toyota's conservatieve reserve, was het dan rond de 570 km bereik tot aan het lampje. (En 160 km erna)
[Voor 17% gewijzigd door Bacchus op 22-02-2023 15:19]
Hier komen we steeds uit op 5-6 liter met de yaris. Groot deel van het verbruik ligt aan de omstandigheden. Autostrade (België) is 120 km/u en das steevast 5.5-6.5 liter. (koude, tegenwind, ...) Huidige gemiddelde snelheid is 84 km/u volgens het dash. Das 75% van de tijd autosnelweg.Bacchus schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:07:
[...]
Met een beetje slim rijden moet je gemiddeld over een jaar wel rond de 4,5 l/100km kunnen komen. Maar 6,0 l/100km is ook weer niet heel gek voor een onervaren gebruiker in de wintermaanden in ongunstige omstandigheden. De nieuwe Yaris Hybrid heeft inderdaad wel een kleinere tank en zelfs bij jouw verbruik is 3 liter minder ook ineens al 50 km minder bereik. Dat is best pittig
Het is zelden dat we onder de 5 liter uitkomen, omdat we weinig gebruik kunnen maken van het hybride stuk van de Yaris. Weinig lage snelheden, vaak hoge snelheden en gewoon stoppen tot 0.
Ik heb nu in 2 maanden tijd 3700km gereden dus 20-25k per jaar.The Wizard schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:04:
[...]
6 L/100 km is behoorlijk hoog, rij je veel korte stukjes? Advies: rij je enkele kilometers, zet dan de verwarming uit, dit scheelt enorm.
Voornamelijk snelweg 120km woon-werk iedere dag

Moet wel zeggen dat ik in deze tijd altijd de stoelverwarming op hoog heb en stuurwiel verwarming aan.
En als het vriest in de ochtend 5min voor vertrek het ontdooien aan zet via de app

Wellicht ten overvloede, maar als het bij jullie net zo werkt als in Nederland is dat een maximumsnelheid en geen minimum- of verplichte snelheid heJoindry schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:21:
Autostrade (België) is 120 km/u

Ik wil er van uit gaan dat jij het snapt, maar om me heen zie ik zoveel mensen die het niet snappen: het is daadwerkelijk goed mogelijk om minder snel dan de maximumsnelheid te rijden. Dat kost nauwelijks extra tijd, en scheelt veel brandstof. Ik denk dat het bij een auto als een Yaris zelfs bovengemiddeld veel zal schelen.
[Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 22-02-2023 15:43]
Als je 100km/u rijdt i.p.v. 120km/u, dan gaat je verbruik ook flink naar onder. Het is een maximum snelheid, geen minimum snelheid.Joindry schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:21:
[...]
Autostrade (België) is 120 km/u en das steevast 5.5-6.5 liter.
Dat is ook prima mogelijk en algemeen bekend in België is mijn ervaring. Niet dat er niet ook de nodige laagvliegers langskomen maar ik heb het idee dat op de E19 de gemiddelde kruissnelheid van personenwagens buiten de spits er eerder rond 110 km/u dan 120 ligt.JeroenH schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:41:
[...]
Ik wil er van uit gaan dat jij het snapt, maar om me heen zie ik zoveel mensen die het niet snappen: het is daadwerkelijk goed mogelijk om minder snel dan de maximumsnelheid te rijden. Dat kost nauwelijks extra tijd, en scheelt veel brandstof. Ik denk dat het bij een auto als een Yaris zelfs bovengemiddeld veel zal schelen.
Nee dat snappen de meeste automobilisten niet: tijdens de rijopleiding, wordt de nadruk gelegd dat wanneer je niet de maximumsnelheid rijdt. Dan denkt de examinator, dat je angstig bent en zak je voor je rijexamen.JeroenH schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:41:
[...]
Als je de live verbruiksmeter aanzet, dan zie je pas hoeveel meer benzine 120km/u verbruikt tegenover 100km/u.
Enkel op de autosnelweg is dit volledig niet correct.Marco-Peters schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:51:
[...]
Nee dat snappen de meeste automobilisten niet: tijdens de rijopleiding, wordt de nadruk gelegd dat wanneer je niet de maximumsnelheid rijdt. Dan denkt de examinator, dat je angstig bent en zak je voor je rijexamen.
Op alle andere wegen moet je in België de snelheid rijden 'wanneer de omstandigheden dit toelaten'. Op de autosnelweg (120), heb je als enige een minimumsnelheid van 70 km/u. Maar ook daar geldt de nuancering dat je geen gevaar mag betekenen voor de rest van het verkeer. Maw, wanneer het druk is en iedereen rijdt 90+, kan je beboet worden bij 70. 70 magje rijden wanneer het rustig is. Anders is 90 de richtsnelheid (omdat vrachtwagens er deze snelheid op nahouden)
@Bacchus Ik denk dat de E19, en steeds meer autosnelwegen, wel veranderingen beginnen te ondervinden aan de uitzaaiende trajectcontroles over geheel Vlaanderen. De stereotype Vlaming reageert sterker op straffen dan belonen

Die mogen toch maar 80km/u? Of is dat in België soms niet het geval? Maar goed, voor het verbruik heeft het weinig zin om 40km/u te rijden waar je 50km/u mag. Want die 50km/u kun je ook nog in de 5e versnelling rijden, dus dat scheelt dan brandstof tegenover 40km/u rijden.Joindry schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:17:
[...]
Anders is 90 de richtsnelheid (omdat vrachtwagens er deze snelheid op nahouden)
Meeste autos rijden het zuinigste tussen 80/90km/u en dat geldt zowel voor benzine autos, als elektrische/hybride.
In BE mogen de vrachtwagens 90.Marco-Peters schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:39:
[...]
Die mogen toch maar 80km/u? Of is dat in België soms niet het geval? Maar goed, voor het verbruik heeft het weinig zin om 40km/u te rijden waar je 50km/u mag. Want die 50km/u kun je ook nog in de 5e versnelling rijden, dus dat scheelt dan brandstof tegenover 40km/u rijden.
Meeste autos rijden het zuinigste tussen 80/90km/u en dat geldt zowel voor benzine autos, als elektrische/hybride.
En met een CVT bak van Toyota is de regel nog weer anders want die heeft geen 5de versnellingMarco-Peters schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:39:
[...]
Die mogen toch maar 80km/u? Of is dat in België soms niet het geval? Maar goed, voor het verbruik heeft het weinig zin om 40km/u te rijden waar je 50km/u mag. Want die 50km/u kun je ook nog in de 5e versnelling rijden, dus dat scheelt dan brandstof tegenover 40km/u rijden.

Er is echter wel een snelheid waar de brandstofmotor gemiddeld het meest efficiënt draait. Zal wel per aandrijving verschillen trouwens.Csotranme schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:14:
[...]
En met een CVT bak van Toyota is de regel nog weer anders want die heeft geen 5de versnelling
Dat is zeker zo. Alleen bij een traditionele versnellingsbak is dat makkelijker te berekenen lijkt mij.Bacchus schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:03:
[...]
Er is echter wel een snelheid waar de brandstofmotor gemiddeld het meest efficiënt draait. Zal wel per aandrijving verschillen trouwens.
Je rijdt 80km/h in zn 4 of in zn 5 en daar hoort dan x aantal rpm bij.
Met zo'n traploze CVT is die link naar rpm niet te maken. Het toerental kan van alles zijn.
Sterker nog, als je hoog in toeren rijdt en je laat heel even je gas los, dan zakt hij meestal lager in toeren.
Een beetje hetzelfde als hoe je sommige automaat bakken kan triggeren om door te schakelen.
Met een CVT lijkt het mij dus vrijwel onmogelijk om een ideale snelheid te berekenen voor een zo zuinig mogelijk verbruik. Er zijn natuurlijk ook nog andere factoren zoals elektramotor die mee helpt of niet, berg af/op etc.
Binnen een paar ritten ben je daar wel achter. Ik verwacht dat het voor het overgrote deel van de normale auto's tussen de 80 en 90 km/h zal liggen, ook met een CVT. Maar goed, dit is allemaal niet meer zo Toyota-specifiek dit, lijkt me (sorry, ik zwengelde het aanCsotranme schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:46:
Met een CVT lijkt het mij dus vrijwel onmogelijk om een ideale snelheid te berekenen voor een zo zuinig mogelijk verbruik. Er zijn natuurlijk ook nog andere factoren zoals elektramotor die mee helpt of niet, berg af/op etc.

Even een vraag voor mijn eega (Yaris Hybrid uit 2015). Ze is haar tweede sleutel kwijt. Toyota vraagt hier grof geld voor (rond de €300). Ik heb online al even lopen zoeken, maar blijkbaar is het nogal een bijzondere sleutel die niet eenvoudig bij te maken is. Iemand een suggestie?
Vwb verbruik: de Yaris Hybrid is niet echt gemaakt voor de snelweg, dus daar is hij niet het zuinigst. Zeker boven de 100km/u neemt het verbruik flink toe. De Yaris is in de stad en op B-wegen het meest in zijn element. Tot 70km/u kun je profiteren van de electromotor. Daarboven rijd je altijd op de benzinemotor.
Vwb verbruik: de Yaris Hybrid is niet echt gemaakt voor de snelweg, dus daar is hij niet het zuinigst. Zeker boven de 100km/u neemt het verbruik flink toe. De Yaris is in de stad en op B-wegen het meest in zijn element. Tot 70km/u kun je profiteren van de electromotor. Daarboven rijd je altijd op de benzinemotor.
Correctie, bij de "oude" Yaris is dat idd het geval, maar bij het huidige model (motorisch totaal niet te vergelijken met het vorige model) kan je ook bij 100 / 110 km/u electrisch rijden.Polydeukes schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:35:
Je kan misschien de efficiëntie berekenen van de versnellingsbak en motor. Maar de aerodynamische weerstand is dan weer een heel ander paar mouwen. Eén vaste Cx weerstandswaarde nemen voor je auto is immers enorm gegeneraliseerd en ook fout.Csotranme schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:46:
[...]
Dat is zeker zo. Alleen bij een traditionele versnellingsbak is dat makkelijker te berekenen lijkt mij.
Je rijdt 80km/h in zn 4 of in zn 5 en daar hoort dan x aantal rpm bij.
Met zo'n traploze CVT is die link naar rpm niet te maken. Het toerental kan van alles zijn.
Bij auto's worden nu vaak de Ca waarde gepubliceerd die Cx * A (frontaal oppervlak) is. Dat frontaal oppervlak van je auto is onveranderlijk. Cx, is een gemiddelde dat bepaald werd over verschillende snelheden in labo omstandigheden. Aëro weerstanden stijgen normaalgezien exponentieel met de snelheid, zo ver is iedereen wel mee. Maar, grote maar! Iedere vorm heeft een ideaal punt/ideale snelheid waarop de (snelheids) relatieve weerstand ideaal is. Dat is de snelheid waarop de lucht zo ideaal mogelijk de vorm volgt van je koetswerk. Daar heb je zelfs nog verschillen bij op type lucht (beetje de basis voor het hele CFD verhaal)
Er was een studie (stroming) medio jaren '90. (excuses, geen bron terug te vinden) die aantoonde dat de ideale snelheid van de meeste wagens laag in toeren in 4e versnelling leek te liggen.
Hoewel de versnelling efficiënter was laag in toeren in 5e, was het extra verlies door aëro weerstand een stuk groter. Omdat het ideaal snelheidspunt voor aero weerstand ergens rond 50-70 km/u lag. Daarrond gewerkt reden in de jaren '90 daarom de de meeste wagens 'stabiel' rond in hoogste versnelling aan 70 km/u.
Aero en mechanisch optimaal.
Op vandaag is dat nog steeds zo. Een 6e of 7e versnelling zijn er om het verbruik op hogere snelheden toch wat mechanisch te optimaliseren. Maar de zuinigste snelheid blijkt vaak toch in 5e rond de 70 km/u te liggen.
Ja, Toyota draait pechvogels een poot uit. Ik heb een sleutel van mijn vorige Prius een keer meegewassen, waarna hij het niet meer deed. Toen ik weer bij bewustzijn was gekomen na het horen van de prijs die Toyota hiervoor vroeg ben ik nog naar scharrig winkeltje ergens in Utrecht geweest, die beweerden een sleutel te kunnen klonen. Dat bleken ze toch niet te kunnen voor mijn specifieke model.Polydeukes schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:35:
Even een vraag voor mijn eega (Yaris Hybrid uit 2015). Ze is haar tweede sleutel kwijt. Toyota vraagt hier grof geld voor (rond de €300). Ik heb online al even lopen zoeken, maar blijkbaar is het nogal een bijzondere sleutel die niet eenvoudig bij te maken is. Iemand een suggestie?
Toen mijn sleutel uit elkaar gehaald, en het printje meerdere uren op een stapel bordjes op de kleinste keramische pit van mijn fornuis op zo'n 40-50 graden "drooggebakken" en verdomd hij deed het weer.
Maar; een extra sleutel ergens anders dan Toyota bij laten maken kon wel eens lastig worden, is mijn ervaring.
Niet alleen Toyota. Ik heb dat met een Peugeot en een Opel ook gehad. Voor beide kostte het +/- 250 euro om de sleutel te laten maken en in te programmeren. En dan moest je ook nog het kaartje met de code hebben. DIe had ik voor de Peugeot niet. Moest ik nog even 50-100 euro (het exacte bedrag weet ik niet meer) aftikken voor een stom stukje plastic.JeroenH schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:21:
[...]
Ja, Toyota draait pechvogels een poot uit. Ik heb een sleutel van mijn vorige Prius een keer meegewassen, waarna hij het niet meer deed. Toen ik weer bij bewustzijn was gekomen na het horen van de prijs die Toyota hiervoor vroeg ben ik nog naar scharrig winkeltje ergens in Utrecht geweest, die beweerden een sleutel te kunnen klonen. Dat bleken ze toch niet te kunnen voor mijn specifieke model.
Toen mijn sleutel uit elkaar gehaald, en het printje meerdere uren op een stapel bordjes op de kleinste keramische pit van mijn fornuis op zo'n 40-50 graden "drooggebakken" en verdomd hij deed het weer.
Maar; een extra sleutel ergens anders dan Toyota bij laten maken kon wel eens lastig worden, is mijn ervaring.
Via een Peugeot forum kwam ik erachter dat je dat kaartje via een omweg ook gewoon los kunt bestellen voor een paar tientjes.