Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 135 ... 163 Laatste
Acties:
  • 887.353 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:32
Mooie auto, dank.
Alleen krijg ik witte bekleding er hier niet doorheen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
Heb nu wel twee andere op het lijstje gezet:

1. https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/toyota/m1928498863-toyota-auris-touring-sports-1-8-hybrid-executive-parkeerca

2. https://occasions.toyota-autovanderlinde.nl/auto/919353865

Volgens mij beide wel nette wagens, wil er eind van de week even langs.

[ Voor 8% gewijzigd door Ruben279 op 18-01-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:39
ebis schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:41:
[...]

Voor zover ik kan zien betreft het een origineel in Nederland geleverde auto. Ik zie nergens een melding staan dat de auto geïmporteerd is en als ik kijk naar de data van de eerste APK keuring dan past dat bij een in Nederland geleverde auto.
Nou het gekke is dat hij wel tussentijds nog eens geïmporteerd is.... Alarmbel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolfus
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:35
Dhr. Satoshi schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Je bedoelt dat hij in het bezit is geweest van een importeur.
Om geïmporteerd te worden moet hij eerst geëxporteerd worden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:51

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Dhr. Satoshi schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:23:
[...]
Als het bij jou een alarmbel laat gaan, zou ik het gewoon niet doen.
Je moet vertrouwen hebben in een auto en daar een goed gevoel bij hebben.
Anders rijd dat misschien toch niet lekker en slaat misschien de twijfel toe.

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ruben279 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:09:
[...]

Mooie auto, dank.
Alleen krijg ik witte bekleding er hier niet doorheen 8)7
Als ik kijk naar de opties ed, dan zou mijn keuze zijn (even voor het gemak de kleuren:
1. Wit
2. Grijs
3. Zwart

Moet zeggen dat ik de witte persoonlijk de mooiste van alle 3 vind oa door de volledig leren stoelen. 😍

Overigens vandaag wat "modjes" doorgevoerd op de RAV4:
- raam bedieningsschakelaar vervangen door een met ledjes
- ledstrip met bewegingssensor geplaatst in handschoenkastje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fa0vnPnAf8e5a6m9IUaDulHHwVk=/232x232/filters:strip_icc():st_exif()/f/image/L61W3WP4AdV3vJOmBNFFxLbi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_V70Ix1tZ_XDtQGyjuXGgiLnjNc=/232x232/filters:strip_icc():stexif()/f/image/c1vCOFs60ytTcprlDCYA8b8Q.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:39
Rudolfus schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:01:
[...]

Je bedoelt dat hij in het bezit is geweest van een importeur.
Om geïmporteerd te worden moet hij eerst geëxporteerd worden...
Je hebt gelijk, zo had ik het nog niet bekeken. Zag iets met een importeur en dacht huh..
Het is dat de auto er erg netjes en verzorgd uitziet aan de binnen en buitenkant. De verkoper liegt er ook niet om qua recensies op google. Bedankt allemaal ik zal er nog eens goed over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Dhr. Satoshi schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 23:02:
[...]

Je hebt gelijk, zo had ik het nog niet bekeken. Zag iets met een importeur en dacht huh..
Het is dat de auto er erg netjes en verzorgd uitziet aan de binnen en buitenkant. De verkoper liegt er ook niet om qua recensies op google. Bedankt allemaal ik zal er nog eens goed over nadenken.
Om maar even een eind te maken aan de discussie of het nu wel of geen importauto is: kijk op https://ovi.rdw.nl/

Voer daar het kenteken in, als dit niet in de advertentie staat dan vraag je hem even op, en check onder het kopje "Vervaldata en historie" de volgende twee data:
- Datum eerste tenaamstelling in Nederland
- Datum eerste toelating

Bij een origineel Nederlandse auto zijn deze altijd 100% identiek aan elkaar. Bijv. 19-01-2012.

Bij een importauto is de datum eerste toelating bijv. 19-01-2012 en datum eerste tenaamstelling in Nederland een periode later, bijv. 03-08-2013.

Als het een origineel NL auto is en je hebt toch via de uitdraai die je hier deelde ergens na ±8 jaar iets over import staan, dan moet je dat gewoon bij dealer/importeur/RDW navragen hoe dat zit en wat daarmee gebeurd is, dat kan niemand je hier vertellen. Feit is wel dat export er altijd bijstaat namelijk als dat gebeurd is. Dat kan natuurlijk altijd als iemand voor werk naar het buitenland verhuist en na een periode weer terug naar NL komt. Komt niet vaak voor lijkt mij, de enige persoon die ik ken die dit heeft meegemaakt heeft gewoon z'n auto van de hand gedaan en in Duitsland zelf wat nieuws gekocht, maar het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Die eerste heeft geen LED-koplampen en panoramadak, vooral de LED-koplampen vind ik een flinke verbetering t.o.v. de standaard halogeenlampen, veel meer lichtopbrengst en dus beter zicht. Kun je zien aan het ontbreken van stelwieltje linksonder bij het dashboard, bij de LED-koplampen is de hoogteverstelling namelijk automatisch (sensor op achteras). Ik rijd een Lease Pro die verder bijna gelijk is aan die eerste auto, ik heb er alleen ook nog een panoramadak in zitten (leuk voor passagiers achterin + veel meer licht in de auto)

De tweede is een wat meer basic uitvoering. Geen stoelverwarming (zonde, is wel erg lekker namelijk! Staat hier vanaf de herfst tot aan voorjaar eigenlijk continu aan. Gelijk al lekker warm terwijl de motor nog niet op temperatuur is). Heeft volgens mij ook geen LED-koplampen en ik denk ook dat hij de extra veiligheidsopties (lichtsensor, regensensor, pre-collision detection, verkeersbordherkenning) mist (ik zie geen camera/sensoren op de ruit bij de achteruitkijkspiegel). Ook geen automatisch dimmende binnenspiegel zo te zien.

Mijn voorkeur zou de eerste hebben (als je van gadgets houd tenminste), maar wij wilden alles erop en eraan en hebben dus gezocht naar eentje die óók nog de LED-koplampen en panoramadak had. Afgelopen week de 180K aangetikt en geen centje pijn.

Zie ook de brochure van destijds voor de opties per uitvoering: https://data.toyota.nl/da...%201%20oktober%202015.pdf (pag 13/27).

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 19-01-2023 07:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:51

Wailing_Banshee

You're Next

MooDyBLueS schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 01:34:
[...]

Om maar even een eind te maken aan de discussie of het nu wel of geen importauto is: kijk op https://ovi.rdw.nl/

Voer daar het kenteken in, als dit niet in de advertentie staat dan vraag je hem even op, en check onder het kopje "Vervaldata en historie" de volgende twee data:
- Datum eerste tenaamstelling in Nederland
- Datum eerste toelating

Bij een origineel Nederlandse auto zijn deze altijd 100% identiek aan elkaar. Bijv. 19-01-2012.

Bij een importauto is de datum eerste toelating bijv. 19-01-2012 en datum eerste tenaamstelling in Nederland een periode later, bijv. 03-08-2013.
Dat is niet altijd zo.

Onze auto is een Nederlandse auto, nooit geimporteerd geweest maar hij is pas 3 jaar later op naam gezet.

Datum eerste tenaamstelling in Nederland: 31-01-2020
Datum eerste toelating: 28-02-2017
Datum inschrijving voertuig in Nederland: 21-05-2019

Hij heeft pas in 2019 een eigen kenteken gekregen en in 2020 hebben wij hem gekocht. Ik vermoed dat hij eerst 2 jaar in de showroom heeft gestaan, en pas daarna een kenteken heeft gekregen en toen als demo auto is gebruikt (komt van een Toyota garage).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:57:
[...]

Dat is niet altijd zo.

Onze auto is een Nederlandse auto, nooit geimporteerd geweest maar hij is pas 3 jaar later op naam gezet.

Datum eerste tenaamstelling in Nederland: 31-01-2020
Datum eerste toelating: 28-02-2017
Datum inschrijving voertuig in Nederland: 21-05-2019

Hij heeft pas in 2019 een eigen kenteken gekregen en in 2020 hebben wij hem gekocht. Ik vermoed dat hij eerst 2 jaar in de showroom heeft gestaan, en pas daarna een kenteken heeft gekregen en toen als demo auto is gebruikt (komt van een Toyota garage).
Goed punt, in dat geval is het wel goed om dit te checken met de importeur/dealer. Maar het zal niet veel voorkomen lijkt mij, want bedrijven houden niet van auto's (lange tijd) op voorraad houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
ThinkPad schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:38:
[...]

Die eerste heeft geen LED-koplampen en panoramadak, vooral de LED-koplampen vind ik een flinke verbetering t.o.v. de standaard halogeenlampen, veel meer lichtopbrengst en dus beter zicht.
Ik heb regelmatig met andere auto's mogen rijden die LED verlichting hebben, en dat is echt heel erg fijn.
Helemaal nu de koplampen van mijn auto aan de doffe kant zijn valt het ook bij andere weggebruikers extra op :P

Eigenlijk wel belachelijk dat wij in NL niet achteraf LED-verlichting mogen inbouwen.
Volgens dit artikel (https://www.anwb.nl/auto/...-halogeen-door-led-lampen) mag het inmiddels in Duitsland wel, maar helaas gaat het in Nederland weer traag.
Wel mooi onderzoeksdocument trouwens: https://www.anwb.nl/binar...en-onderzoek-maart-21.pdf

Ze hebben hier wel mooie kitjes te koop, en dat moet zelf wel te doen zijn met wat geknutsel. Alleen wel even letten op storingen is (als ik het zo snel zie) het enige puntje van aandacht maar ook wel snel te fixen met een weerstandje. https://www.autolampen.nl/led/overige-led-h-koplampen/

[ Voor 2% gewijzigd door Ruben279 op 19-01-2023 21:30 . Reden: Link vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-07-2024
Ruben279 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:29:
[...]
Eigenlijk wel belachelijk dat wij in NL niet achteraf LED-verlichting mogen inbouwen.
Ik ben blij dat het niet mag; je krijgt dan van idioten die zelf aan de slag gaan en dan niet snappen hoe het licht beeld werkt en denken hoe feller hoe beter. Vervolgens wordt iedereen verblind. Ik vind het nu al dat sommige auto's te felle lampen fabriek-af hebben. De licht sterkte wordt volgens mij niet meegenomen bij een APK.

Begrijp mij niet verkeerd als het door iemand wordt gedaan die er echt verstand van heeft en er duidelijke regels voor zijn, zou ik het niet erg vinden. Maar ja eer dat daar goede regels voor zijn. Wij zijn ten slotte Nederlanders, die verschrikkelijk moeilijk kunnen doen. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:34
Stonehawk schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:56:
[...]
Ik ben blij dat het niet mag; je krijgt dan van idioten die zelf aan de slag gaan en dan niet snappen hoe het licht beeld werkt en denken hoe feller hoe beter. Vervolgens wordt iedereen verblind. Ik vind het nu al dat sommige auto's te felle lampen fabriek-af hebben. De licht sterkte wordt volgens mij niet meegenomen bij een APK.
Ik heb zelf led ingebouwd in de Toyota Auris Touring Sport.
Voor het inbouwen wat tape op de garage deur om te zien als de afstelling gewijzigd is.
Na het inbouwen was de scheidingslijn op hetzelfde punt.

Er zit veel verschil in de verschillende type led lampen.
Zelf gekozen voor Philips PRO900 hir lampen.
Ondanks dat er andere led lampen zijn met een hogere opbrengst vanwege de goede scheidingslijn hier voor gekozen.

Officieel mogen er geen led lampen in de koplamp vanwege de type goedkeuring maar mijn ervaring met de APK is dat zodra het lichtbeeld goed is er niet moeilijk over wordt gedaan.

Daarbij is het wel belangrijk wat van lampen je hebt.
met lenzen gaat het vaak goed maar met reflectoren kan het wat ik lees weleens een probleem opleveren. (vooral lampen met ribbels)

In de tijd dat ik rondrijd met led lampen (4jaar in een Honda Civic Sport uit 2005, en nu sinds juni een Toyota Auris touring Sport) eigenlijk geen problemen gehad.
Kleine opmerking de Auris is nog niet naar de garage voor een APK geweest.

Ik ben wel benieuwd in hoeverre een koplamp waar vanuit de fabriek led opzit het doet ten
opzichte van een halogeen koplamp met lenzen en dan led lampen.

LED verlichting kan erg vervelend zijn als het slecht afgesteld is, of dat wanneer er slechte lampen gebruikt zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 08:41
thespeed schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:30:
[...]
LED verlichting kan erg vervelend zijn als het slecht afgesteld is, of dat wanneer er slechte lampen gebruikt zijn.
Om eerlijk te zijn geldt dat voor alles qua verlichting. Een halogeenlamp die na een botsing omhoog schijnt is ook irritant voor de tegenligger en een 6.000 lm Aliexpress fietsvoorlicht is ook eerder gevaarlijk dan nuttig.

Nu ben ik best voorstander van LED-verlichting in de auto maar ik heb wel het idee dat mensen door hun steeds sterkere verlichting buiten die lichttunnel steeds slechter gaan zien. Het is zeker wel verstandig om er rekening mee te houden dat "omdat je niets ziet buiten je lichtbundel niet betekent dat er niets is," en als dat iets beweegt (of jouw voertuig draait) kan het alsnog heel relevant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
Vandaag even in de Auris Touring gereden, maar dat bevalt erg goed!

Er is best fors verloop in die auto's, waardoor helaas de auto die ik op het oog had al verkocht bleek te zijn.
Best lastig om een auto te vinden die aan de opties voldoen en ook nog een beetje binnen het beoogde budget zitten én niet binnen een paar dagen verkocht is na plaatsing :P

Als ik op de buitenlandse autosites kijk (met name Duitsland) staan daar ook wel mooie wagens voor minder geld.
Ja dan moet het importeren nog even gebeuren. Morgen even langs bij de vaste garagist, kijken of die iets wil/kan doen. Anders zijn er nog wel toko's als DASimport of een andere bemiddelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-05 20:07

Canon23

>>MY<< world

Heeft louwman niet genoeg voorraad? Of je nou 120k of 160k hebt bij een goed onderhouden auris maakt dat weinig uit. En staat hij tever weg dan halen zij hem wel naar de vestiging bij jou in de buurt voor de proefrit

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:01
Stonehawk schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:37:
[...]

De registratie bij een importeur zou misschien ook vanwege de terugroepactie kunnen zijn, maar dat is pure speculatie van mijn kant.
Terugroepactie wordt altijd gewoon bij de dealer uitgevoerd. Zou geen reden kunnen bedenken waarom de auto daarvoor naar de importeur hoeft, en helemaal al niet waarom die hem zou registeren.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-05 11:20
Ruben279 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:16:
Vandaag even in de Auris Touring gereden, maar dat bevalt erg goed!

Er is best fors verloop in die auto's, waardoor helaas de auto die ik op het oog had al verkocht bleek te zijn.
Best lastig om een auto te vinden die aan de opties voldoen en ook nog een beetje binnen het beoogde budget zitten én niet binnen een paar dagen verkocht is na plaatsing :P

Als ik op de buitenlandse autosites kijk (met name Duitsland) staan daar ook wel mooie wagens voor minder geld.
Ja dan moet het importeren nog even gebeuren. Morgen even langs bij de vaste garagist, kijken of die iets wil/kan doen. Anders zijn er nog wel toko's als DASimport of een andere bemiddelaar.
Importeren is een eenvoudig klusje waar even wat tijd in gaat zitten maar wat je prima zelf kan doen. DASimport heb ik een paar jaar geleden ook gebruikt voor mijn eerste keer. Die gaven me toen het bankrekeningnummer van de verkeerde garage waar ik toen mijn 33k naar heb overgeboekt. Mogelijk dat ze hun administratie nu beter op orde hebben? Maar ze vragen in ieder geval veel geld voor een leuk klusje dat goed zelf te doen is.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:57
Ik heb vandaag even zitten googlen naar een onderdeel voor mijn rav4, de electrische achterklepbediening (power liftgate in het Engels, nl term kom ik niet zo snel tegen...). De toyota garage vraagt een schandalig bedrag om 2 van die buisjes te vervangen. onderdelenlijn.nl (aangeraden door de garage) heeft er slechts 1 op voorraad.

Nu vind ik hier en daar online (waarschijnlijk) het juiste artikel, maar niet bij nl sites, of uberhaubt sites die er betrouwbaar uit zien. Ik heb ook zitten zoeken naar auto-fora, zowel in het Engels als NL. Maar ik vind eigenlijk geen handige, dan wel volledige fora, waarop informatie hierover te vinden. Vandaar toch maar weer mijn vraag op tweakers in dit toyato forum:
1 weet iemand een betrouwbare site waar ik toyota onderdelen kan bestellen?
2 weet iemand een handig en veel gebruikt toyota auto forum (in Engels, Duits of NL)?

Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolfus
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:35
rav4world.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:27
Vandaag op de snelweg de Corolla cross zien rijden. En ik dacht gelijk he er hangt wat los onder die auto. Blijkt het de uitlaatpijp te zijn. Ik zag dit ook al eens op plaatjes naar voren komen en het hoort zo blijkbaar. Kan iemand die er een heeft dit bevestigen? Is toch geen gezicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
vangoghnl schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:35:
Vandaag op de snelweg de Corolla cross zien rijden. En ik dacht gelijk he er hangt wat los onder die auto. Blijkt het de uitlaatpijp te zijn. Ik zag dit ook al eens op plaatjes naar voren komen en het hoort zo blijkbaar. Kan iemand die er een heeft dit bevestigen? Is toch geen gezicht.
Lijkt er wel op zo inderdaad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJX0uouqlMKmHDldSkOo1x6RYL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZsHk3EPpHSXmVDKAOhClM7er.png?f=fotoalbum_large

Ik zal er eens op letten, maar vind het er zo op foto al niet mooi uit zien iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16:08
Is inderdaad niet zo heel fraai. Overigens prima te camoufleren met een spuitbus hittebestendige zwarte/antraciete lak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Klopt!

En in het begin dacht ik ook dat het niet zo hoorde. Maar ondertussen stoort het mij niet meer.
Wellicht dat het bij ons minder op valt omdat de auto zelf zwart is.

---EDIT---

Deze foto's laten het wellicht beter zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xm_JKTNz0eLT8yVuRlB7tuqYrT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hN5nDYvaB6wviq7h3qm6KVgX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YM90w2ZpNyPXEuCi722GsA7K1AY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F1cikdkvv3mVbFa5uDUbXyRE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door Thasaidon op 23-01-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:12
Yep, hetzelfde heb ik met mijn Yaris Cross, daar zie je rechts de uitlaat en links een lelijke uitstulping van het chassis (sleepoog).

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
thespeed schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:30:
[...]
Ik ben wel benieuwd in hoeverre een koplamp waar vanuit de fabriek led opzit het doet ten
opzichte van een halogeen koplamp met lenzen en dan led lampen.
[...]
Vriend van mij rijdt net als ik ook in een Auris TS. Hij heeft de halogeenlampen vervangen door een setje Philips Ultinon (via Amazon DE). Hij heeft een stuk meer licht nu. Maar het lichtbeeld van mijn OEM LED-koplampen is nog steeds beter: strakkere lijn van het lichtbeeld en ook nog iets meer lichtopbrengst. Ik had ook het idee dat zijn lichtbeeld wat afboog naar beneden toe aan de zijkanten. Bij mij schijnt het rechts meer omhoog, verkeersborden lichten ook goed op in het donker.

De Philips set die hij heeft gekocht heeft goedkeuring voor gebruik op de openbare weg in Duitsland, dus daarom durfde hij het in NL ook wel aan (daarnaast wordt er toch nauwelijks op gehandhaafd in NL, gezien het aantal auto's met slechte verlichting). In LED Verlichting auto+motor zijn ook diverse ervaringen te vinden met aftermarket setjes. Omdat de Auris projectoren met lenzen heeft zal het met het lichtbeeld al snel goed zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 23-01-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ruben279 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:40:
[...]

Lijkt er wel op zo inderdaad.
[Afbeelding]

Ik zal er eens op letten, maar vind het er zo op foto al niet mooi uit zien iig.
Is de veerwegbegrenzer ;)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Van de week werd ik door een "collega" Toyota rijder welke naast mij kwam bij een stoplicht aangesproken.
Hij had al een tijdje achter mij gezeten en wilde me waarschuwen dat "mijn uitlaat los zou zitten".

Toen had ik wel even zo iets van... OK. Blijkbaar valt het dus wel erg op.
Ik heb de beste man toen vriendelijk bedankt voor zijn waarschuwing en uitgelegd dat dit zo hoorde.

Dat de uitlaat zo laag zit zou kunnen komen doordat Toyota wellicht onder de 2WD dezelfde uitlaat heeft gehangen als onder de 4WD uitvoering. Bij de 4WD zit er een extra motor bij de achter as en daar is dus meer ruimte voor nodig. Maar dat is speculatie van mijn kant.

Overigens is de 4WD (nog) niet leverbaar in NL, maar zou wel in Duitsland leverbaar zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Thasaidon op 31-01-2023 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:21
Kan iemand mij vertellen of de 2023 Corolla Touring Sports 2.0 "predictive parking lines" heeft. Oftewel bij de achteruitrijcamera draaien de lijnen op basis van draaiing van het stuur?

Zelfs de dealer kon mij geen antwoord geven of het 2023 model dit doet. Het 2022 model doet het iig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
replica17 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 23:22:
Kan iemand mij vertellen of de 2023 Corolla Touring Sports 2.0 "predictive parking lines" heeft. Oftewel bij de achteruitrijcamera draaien de lijnen op basis van draaiing van het stuur?

Zelfs de dealer kon mij geen antwoord geven of het 2023 model dit doet. Het 2022 model doet het iig niet.
Voor het 2022 2.0 Hybrid model kan ik inderdaad bevestigen dat dit niet zo is, de lijntjes zijn statisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
Afaik doet Toyota dat niet of nauwelijks heb ik het idee…

Deze wel de bZ4X eens even uitproberen bij de lokale dealer, misschien dat het daar wel op zit. Laatst al even ingezeten bij een andere dealer waar ie al wel stond maar zonder camera heb je wel beperkt zicht was mijn eerste indruk.

De Camry schijnt de dynamische lijnen wel te hebben, dus misschien heeft het met lengte/zicht te maken? Geen idee wat de visie is, zn spannend systeem is het nou ook weer niet….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Sterker nog, dat is typisch Toyota.. Door de jaren heen zijn er meerdere modellen waarbij de pijp zo ziet hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarax
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-05 20:08
Ruben279 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 00:50:
Het verbaast me te lezen dat dat niet op nieuwere Toyota's zit. Mijn RAV4 uit 2016 heeft het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
Tarax schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 06:50:
[...]

Het verbaast me te lezen dat dat niet op nieuwere Toyota's zit. Mijn RAV4 uit 2016 heeft het wel.
Ik had een Toyota Mark X (Camry in Amerika) uit 2013 en deze had het ook standaard. Niet eens een hoog trim level... het is geen dealbreaker maar veel auto's hebben het al jaren. Heb de hoop dat het erop zit aangezien het multimediasysteem is aangepakt.

Vreemd ook dat dit soort zaken niet vermeld staan op de website.

[ Voor 7% gewijzigd door replica17 op 01-02-2023 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Ruben279 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 00:50:

Deze wel de bZ4X eens even uitproberen bij de lokale dealer, misschien dat het daar wel op zit. Laatst al even ingezeten bij een andere dealer waar ie al wel stond maar zonder camera heb je wel beperkt zicht was mijn eerste indruk.

De Camry schijnt de dynamische lijnen wel te hebben, dus misschien heeft het met lengte/zicht te maken? Geen idee wat de visie is, zn spannend systeem is het nou ook weer niet….
De 2022 Corolla Cross (First Edition) heeft deze lijnen wél.

Maar heeft dus niets met zicht te maken.
Het zich in de Corolla Cross is veel beter dan in de Corolla TS Executive welke ik hiervoor had.
En die had de lijnen weer niet.

[ Voor 55% gewijzigd door Thasaidon op 01-02-2023 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
Thasaidon schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:04:
[...]

De 2022 Corolla Cross (First Edition) heeft deze lijnen wél.

Maar heeft dus niets met zicht te maken.
Het zich in de Corolla Cross is veel beter dan in de Corolla TS Executive welke ik hiervoor had.
En die had de lijnen weer niet.
Deze heeft hetzelfde nieuwe dashboard / multimediasysteem. Hoop doet leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@replica17
Wat ik er van begreep zegt "hetzelfde uitziende mediasysteem" niet zo veel.

Het Smart Connect media systeem van de Yaris Cross zou er identiek uit zien als dat van de Corolla Cross.
Maar softwarematig zijn deze blijkbaar wel verschillend.

Zo zou de menu structuur bv heel anders zijn. Maar ook zou de Yaris Cross draadloze Android Auto hebben, maar de Corolla Cross heeft dat niet.

Sorry, net even nagekeken, maar het systeem uit de Yaris Cross is qua uiterlijk niet hetzelfde als van de Corolla Cross. Ik had begrepen dat dat wel zo was. Immers heten beide systemen "Smart Connect".

Maar ik verwacht niet dat ze in de reguliere Corolla een totaal ander systeem zullen zetten dan nu in de Cross.
Dus ja, er is hoop ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Thasaidon op 01-02-2023 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:54
De corolla TS (1.8) heeft een opgegeven laadruimte van 598 liter. Nu ben ik me voorzichtig aan het oriënteren op een opvolger en het is voor mij niet duidelijk of die 598 liter inclusief of exclusief de ruimte onder de vloer van de kofferruimte is (de ruimte voor het reservewiel). We hebben namelijk geen reservewiel en op de momenten dat de ruimte ertoe doet (vakanties) gaat er echt mega veel in die ruimte. Andere auto's hebben deze ruimte wellicht ook wel, maar bij EVs verwacht ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-04 14:56
Helaas heb ik vandaag een kleine aanrijding gehad met mijn Toyota Aygo (bouwjaar 2010). De achterbumper is kapot en zal moeten worden vervangen. Heeft een van jullie enig idee welke kosten (materiaal, evt spuiten (hoop dat dat niet nodig is) en arbeidsuren) daarmee ongeveer gemoeid kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xU82srQqqceTtpCRuVvxZBtss0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ta7zJ0ruJSae18WXt99ht4ii.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Ophuizenjacht schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:51:
Helaas heb ik vandaag een kleine aanrijding gehad met mijn Toyota Aygo (bouwjaar 2010). De achterbumper is kapot en zal moeten worden vervangen. Heeft een van jullie enig idee welke kosten (materiaal, evt spuiten (hoop dat dat niet nodig is) en arbeidsuren) daarmee ongeveer gemoeid kunnen zijn?

[Afbeelding]
€ 2000 al gauw: jij schuld of de andere partij? Toen mijn auto van achter aangereden werd, terwijl hij geparkeerd stond. Was het een schade van bijna € 2000 totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:50

Shrien

frequent snoozer

Ophuizenjacht schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:51:

[Afbeelding]
Laatste keer dat ik noemenswaardige schade aan de Lexus had heb ik wat offertes op laten maken via Fixico. Was uiteindelijk 3x zo goedkoop als de offerte van de garage waar de auto vandaan kwam. Die zouden alles vervangen ipv herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Shrien schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:01:
[...]

Laatste keer dat ik noemenswaardige schade aan de Lexus had heb ik wat offertes op laten maken via Fixico. Was uiteindelijk 3x zo goedkoop als de offerte van de garage waar de auto vandaan kwam. Die zouden alles vervangen ipv herstellen.
Offertes van Fixico zijn niet altijd betrouwbaar: dat is soms echt natte vingerwerk die schattingen van hun. Ik had 1x waarvan ik dacht dat het een kras was, bleek het achteraf weg te poetsen te zijn.

Ondertussen had ik al offertes via Fixico gekregen, waarvan je achterover viel: ook niet onbelangrijk bij die bumper, of de schade beperkt gebleven is tot de bumper? Helaas zul je daarvoor wel echt langs een schadeherstelbedrijf moeten, om het vast te laten stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
Marco-Peters schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:55:
[...]

€ 2000 al gauw: jij schuld of de andere partij? Toen mijn auto van achter aangereden werd, terwijl hij geparkeerd stond. Was het een schade van bijna € 2000 totaal.
Oeff daar schrik ik van. De koopprijs van m’n auto was € 3.000,-… Ik meen dat het niet mijn schuld is, maar kan dat niet hard maken. Ik reed achteruit van de parkeerplaats af. Halverwege zie ik rechts een andere auto naar achteren rijden. Ik stop en toeter, maar de ander (grote auto met trekhaak) heeft mij helaas niet gezien en heeft de auto geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
Marco-Peters schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:05:
[...]

Offertes van Fixico zijn niet altijd betrouwbaar: dat is soms echt natte vingerwerk die schattingen van hun. Ik had 1x waarvan ik dacht dat het een kras was, bleek het achteraf weg te poetsen te zijn.

Ondertussen had ik al offertes via Fixico gekregen, waarvan je achterover viel: ook niet onbelangrijk bij die bumper, of de schade beperkt gebleven is tot de bumper? Helaas zul je daarvoor wel echt langs een schadeherstelbedrijf moeten, om het vast te laten stellen.
Dank voor het advies mbt Fixico. Ik heb m’n gegevens achtergelaten en ga morgen ook langs de garage/schadeherstel. Heel hard duimen dat het meevalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ophuizenjacht schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:05:
[...]

Oeff daar schrik ik van. De koopprijs van m’n auto was € 3.000,-… Ik meen dat het niet mijn schuld is, maar kan dat niet hard maken. Ik reed achteruit van de parkeerplaats af. Halverwege zie ik rechts een andere auto naar achteren rijden. Ik stop en toeter, maar de ander (grote auto met trekhaak) heeft mij helaas niet gezien en heeft de auto geraakt.
Laat de verzekeringen het maar met elkaar uitvechten: zal wel 50/50 zijn. Een les voor de volgende keer, altijd achteruit inparkeren. Vooruit inparkeren is lekker makkelijk, echter als je dan eruit moet ben je overgeleverd aan de goedwil van andere automobilisten. Ik moet vaak genoeg op de rem, omdat iemand achteruit het vak uit komt rijden.

Als ik daar namelijk gezellig aangereden kom en jij draait achteruit het parkeervak uit, dan bij jij schuld. Dat die andere automobilist wellicht dacht Max Verstappen te zijn, dat maakt weinig uit. Je voert een bijzondere verrichting uit.

Maar het zal wel goedkoper kunnen als je goed rondzoekt: je moet wel weten wat nou precies de schade is, voor hetzelfde geld heeft je frame een tik gekregen door het ongeval.

[ Voor 3% gewijzigd door Marco-Peters op 01-02-2023 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ben je zelf een beetje handig?
Of bevriend met iemand die handig is?

2 dehands bumper 200 euro
Spuiten zwart (niet als kleur) 350 euro
Klein materiaal 200 euro?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:54
Of je zoekt naar een demontage auto met de juiste kleur bumper..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
Als het inderdaad alleen de bumper is, dan is dit een prima oplossing. Bumper vervangen kun je ook nog wel voor de deur doen zonder brug of garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
jack zomer schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:18:
Ben je zelf een beetje handig?
Of bevriend met iemand die handig is?

2 dehands bumper 200 euro
Spuiten zwart (niet als kleur) 350 euro
Klein materiaal 200 euro?
Helaas heb ik niemand in mijn omgeving die dit zou kunnen doen, maar ik ga zeker bij de garage navraag doen naar de mogelijkheden om een tweedehands bumper te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ophuizenjacht schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:25:
[...]

Helaas heb ik niemand in mijn omgeving die dit zou kunnen doen, maar ik ga zeker bij de garage navraag doen naar de mogelijkheden om een tweedehands bumper te plaatsen
Zelf doen?
Steeksleutel 10 en 13 vermoedelijk Torx25 en platte schroevendraaier
3 a 4 uur denk ik voor een niet autotechnicus, zonder ervaring.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:10
Iemand al enig idee van de prijzen en beschikbaarheid van de 2023 prius? Toyota zou daar oorspronkelijk in december mee komen maar ze lijken wel erg lang te wachten. In de VS zie ik prijzen tussen 30 en 40k USD..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overgeef Dave
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:11
JoeB2C schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:31:
Iemand al enig idee van de prijzen en beschikbaarheid van de 2023 prius? Toyota zou daar oorspronkelijk in december mee komen maar ze lijken wel erg lang te wachten. In de VS zie ik prijzen tussen 30 en 40k USD..
Ik dacht dat enkel de plug-in naar Nederland en België komt (Misschien zelfs Europa), en die is nog niet leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Ophuizenjacht schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:05:
Als jij achteruit reed een parkeerplaats af, ben je bezig met een bijzondere verrichting. Dan dien jij anderen voorrang te verlenen.
Ik haal alleen niet uit je verhaal of de tegenpartij ook met een bijzondere verrichting bezig was of niet.
Ook lees ik hier niet uit of hij/zij daarna is doorgereden? Of dat jullie informatie uitgewisseld hebben.

Was de tegenpartij ook bezig met een bijzondere verrichting en daarna doorgereden, dan zou ik het gewoon eens bij je verzekering navragen hoe of wat.
Daar zouden namelijk aparte "potjes" voor zijn waaruit de schade hersteld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:05
Ik ben op zoek naar een tweedehands stationwagon. Eerder een Renault Megane en een Volvo V70 overwogen, maar zit nu ook aan Toyota te denken vanwege betrouwbaarheid en lagere onderhoudskosten.

Op het internet kom ik een Toyota Avensis tegen met een 2.4 VVTi-motor (benzine dus) met automaat.
Bouwjaar is 2004 en heeft 218.000 KM's op de teller.
Het laatste onderhoud was bij 205.000 km in mei 2022 (grote beurt en bougies vervangen).

Op de foto's ziet de auto er netjes uit en volgens het RDW heeft de auto 3 eigenaren gehad in zijn leven.
Echter de auto staat aan de andere kant van het land en wil het liefste niets voor niets op pad gaan.

Dus ik probeer me een beetje in te lezen en informatie in te winnen.
Mijn plan is er om 3-5 jaar mee te rijden, ik zal ongeveer 30.000 km per jaar rijden.
Hoe oud wordt deze Toyota met dit blok? Halen ze de 4 ton? of is het bij 3 ton wel klaar?
Nog andere adviezen om op te letten?

Ik kan de advertentie hier delen maar ik weet niet of dat gewaardeerd wordt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spectre Wolf
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:30
Weet je dat de 2.4 geen E10 mag tanken?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
Spectre Wolf schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:04:
Weet je dat de 2.4 geen E10 mag tanken?
nee dat wist ik niet. Maar diesel tanken met de 2.4 mag ook niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
Is het ook niet verstandiger om voor een hybride te gaan? Een 2.4 benzine is voor NL toch eigenlijk ook niet nodig?

Minder slijtage, minder onderhoud, lagere cost per mile, beter voor het mileu..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

Ruben279 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:26:
Is het ook niet verstandiger om voor een hybride te gaan? Een 2.4 benzine is voor NL toch eigenlijk ook niet nodig?

Minder slijtage, minder onderhoud, lagere kosten per kilometer, beter voor het milieu..
Hangt van je budget af en hoeveel ruimte je nodig hebt. Die 2,4 liter is niet extreem krachtig en wordt bij normaal gebruik niet zwaar belast: twee dingen die bijdragen aan een lange levensduur van de motor. Ik vind het positief lijken, ook door die beurt i.c.m. nieuwe bougies.

[ Voor 36% gewijzigd door Videopac op 02-02-2023 11:30 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
@Ruben279 nee, in mijn geval is dat niet verstandiger, ik zoek namelijk een youngtimer stationwagon

@Videopac thanks! Wat voor kilometerstanden heb jij vernomen van dit blok?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spectre Wolf
badkuip schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:21:
[...]

nee dat wist ik niet. Maar diesel tanken met de 2.4 mag ook niet...
Wil alleen maar aangeven dat de 2.4 niet geschikt is voor E10 en je dus vast zit aan de duurdere benzine.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

badkuip schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:30:
@Ruben279 nee, in mijn geval is dat niet verstandiger, ik zoek namelijk een youngtimer stationwagon

@Videopac thanks! Wat voor kilometerstanden heb jij vernomen van dit blok?
Geen idee. Mijn schoonvader heeft destijds zo’n 2,4 liter Avensis nieuw gehad. Deze motor zit ook in de Camry van destijds. Kijk anders even bij Autoweek naar gebruikersbeoordelingen van deze motor; wellicht zitten er mensen bij die er veel mee gereden hebben.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
Spectre Wolf schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:31:
[...]

Wil alleen maar aangeven dat de 2.4 niet geschikt is voor E10 en je dus vast zit aan de duurdere benzine.
Ahhh OK 8)7 ik snapte al niet wat je bedoelde.
Thanks

@Videopac ik heb de Autoweek-website ook even bekeken en gezien dat ze de 3ton wel kunnen halen. Daarna nemen de meeste mensen afscheid omdat het onderhoud te duur wordt.

Al met al heb ik besloten om niet voor deze auto te gaan kijken. Dat ik duurdere benzine zou moeten tanken is niet leuk maar dat zou ik nog op de koop toe kunnen nemen. De voornaamste reden dat ik er niet mee verder ga is dat de auto wordt aangeboden door een handelaar zonder BOVAG-garantie.
Handelaar is niet ingeschreven bij de bovag

Ik denk dat ik verder ga kijken naar een Avensis met een 2 liter-blok die wordt aangeboden door Bovag-garage. Kan gewoon op Euro 95 en heb ik iets van garantie...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bacchus
badkuip schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:30:
[...]
@Videopac ik heb de Autoweek-website ook even bekeken en gezien dat ze de 3ton wel kunnen halen. Daarna nemen de meeste mensen afscheid omdat het onderhoud te duur wordt.
Stiekem is dat een kul-argument, natuurlijk. Onderhoud op een auto met drie ton op de teller is jaarlijks nog niet bijna zoveel als afschrijving op een nieuwe auto.

(Ok, door corona is de wereld wat anders maar de vraag is of dat permanent is of tijdelijk was.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Bacchus schreef op maandag 6 februari 2023 @ 07:42:
[...]

Stiekem is dat een kul-argument, natuurlijk. Onderhoud op een auto met drie ton op de teller is jaarlijks nog niet bijna zoveel als afschrijving op een nieuwe auto.

(Ok, door corona is de wereld wat anders maar de vraag is of dat permanent is of tijdelijk was.)
Ik vind het wél een valide argument en kan helaas uit persoonlijke ervaring spreken. Juist bij moderne auto's kan een auto op leeftijd (electronische) problemen krijgen en dan kan het in de duizenden euro's lopen om het opgelost te krijgen. Wellcht dat het vroeger wel meer een gegeven was maar het gaan mijns inziens niet op voor de auto's die de afgelopen jaren van de band af komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:07

-tom-562

Oliesjeik

badkuip schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:40:
Ik ben op zoek naar een tweedehands stationwagon. Eerder een Renault Megane en een Volvo V70 overwogen, maar zit nu ook aan Toyota te denken vanwege betrouwbaarheid en lagere onderhoudskosten.

Op het internet kom ik een Toyota Avensis tegen met een 2.4 VVTi-motor (benzine dus) met automaat.
Bouwjaar is 2004 en heeft 218.000 KM's op de teller.
Het laatste onderhoud was bij 205.000 km in mei 2022 (grote beurt en bougies vervangen).

Op de foto's ziet de auto er netjes uit en volgens het RDW heeft de auto 3 eigenaren gehad in zijn leven.
Echter de auto staat aan de andere kant van het land en wil het liefste niets voor niets op pad gaan.

Dus ik probeer me een beetje in te lezen en informatie in te winnen.
Mijn plan is er om 3-5 jaar mee te rijden, ik zal ongeveer 30.000 km per jaar rijden.
Hoe oud wordt deze Toyota met dit blok? Halen ze de 4 ton? of is het bij 3 ton wel klaar?
Nog andere adviezen om op te letten?

Ik kan de advertentie hier delen maar ik weet niet of dat gewaardeerd wordt...
Ik heb er eentje gehad. Fijne auto. Ik kon zelf alleen niet wennen aan de zitpositie. Je zit wat 'hoog' voor een 'normale' auto. Sommige mensen vinden dat prettig, ik niet zo. Plus voor mij kon het stuur niet laag genoeg (ik zit graag laag, met de benen gestrekt en het stuur zo laag mogelijk en zo dicht mogelijk naar mij toe), Ik was overigens wel behoorlijk verwend met de auto die ik er voor had (Volvo S80..). Prestaties zijn OK, automaat is prima en betrouwbaar. Het is een vrij tam blok (163 pk uit een 2.4L is niet veel) maar ze zijn nog wel rap als je lekker doortrekt.
Technisch hebben ze weinig zwakke punten, alleen soms willen ze wel eens een motorstoringslampje geven, (P0420 code), de achterste lambdasondes (een Avensis heeft er 4, 2 voor en 2 na de katalysator) geven dan een melding terwijl er niks aan de hand is. Toyota heeft fabrieksaf de 'marge' redelijk krap gezet, dus ze geven nogal snel een foutmelding. Makkelijk op te lossen door tussen de lambdasondes (achter de katalysator) een spacer te plaatsen (kost 5 euro per stuk o.i.d., zoekterm 'O2 defouler' op amazon of aliexpress :P).
Ohja, 2e nadeel, ze zuipen behoorlijk. 1:10 red je eigenlijk alleen met een fluwelen rechtervoet. En je mag idd geen E10 tanken.
Nog een tip, als het kan, zoek een Executive uitvoering. Die stoelen zijn echt stukken beter als de standaard stoelen. Ik had lederen bekleding in mijn Avensis, maar ik kwam er later achter dat de Executive stoelen nog een stuk beter zijn. Ik had b.v. niet eens een verstelbare lendensteun |:(

[ Voor 5% gewijzigd door -tom-562 op 07-02-2023 11:31 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
Vorige week hadden we onze plugin 2013 Prius een jaar, tijd om de tussenbalans op te maken natuurlijk. Ik houd de tankbeurten bij in Spritmonitor, en daar komt uit dat we over dat jaar gemiddeld 2,46L per 100km gereden hebben, over net geen 15.000 km.

Voordat ik de auto kocht heb ik er wat berekeningen op losgelaten, en de meerprijs van de plugin-versie zou financieel uit kunnen als ik 3L per 100km of beter zou rijden, dus dat is goed gelukt.

Ik weet alleen helaas niet goed hoeveel kWh er naast de benzine in is gegaan. Thuis meet ik het redelijk nauwkeurig, van het (incidentele) laden aan publieke laadpalen heb ik een keurig maandelijks overzichtje, maar op mijn werk laad ik aan een gewoon stopkontakt, en ik heb dus geen goed idee hoeveel kWh er daar geladen wordt. Oh well.

Behalve direct na aankoop de parkeersensoren vóór die het niet deden (onder garantie gerepareerd) heb ik geen enkel probleem gehad met de auto (afkloppen) en vind ik het een superfijne auto. De kleinere kofferruimte t.o.v. de niet-plugin versie is geen groot probleem gebleken. We hebben nog geen dakkoffer hoeven huren of kopen, waar ik vooraf rekening mee had gehouden.

Is het allemaal rozegeur en maneschijn? Niet helemaal, paar kleine dingetjes irriteren me wel. Dat de auto geen verwarming heeft als hij elektrisch rijdt is in dit jaargetijde gewoon onhandig. Het is of de benzinemotor starten, of in de kou zitten. Een verwarmde voorruit, al was het maar als optie, had in dit jaargetijde echt een mooie toevoeging geweest. Verwarmde voorstoelen zijn lekker, maar een verwarmd stuur had ik als bestuurder meer aan gehad - en de kinderen klagen dat zij geen verwarmde stoelen hebben (zijn gelukkig niet verwend of zo). Het is jammer dat volledig elektrisch rijden maar mogelijk is tot 92/93 km/u. Als dat 100 km/u was geweest had dat net wat comfortabeler geweest op de snelweg - al gaat de acculading er dan ook weer sneller doorheen, dat snap ik ook. Ik vind het uitzicht rondom niet briljant. De A-stijlen zijn dik en zitten dichtbij, waardoor je vooral in een linker bocht echt extra op voetgangers en fietsers moet letten die zich achter die stijl schuil kunnen houden. Achteruit houdt het uitzicht ook niet over (hoewel niet veel slechter dan mijn gen2 Prius), al maakt de camera dat gedeeltelijk wel goed. En een enkele keer (niet vaak, bij koud weer vaker heb ik het idee) start hij "zomaar" de benzinemotor, zonder dat ik iets doe waarvan ik weet dat de motor erdoor start, zoals gaspedaal diep indrukken, verwarming hoger zetten, enz.

Maar eerlijk is eerlijk, behalve die A-stijlen zijn het een beetje first-world problems :P Overall is het een heel fijne, comfortabele, zuinige auto.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
JeroenH schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:38:
En een enkele keer (niet vaak, bij koud weer vaker heb ik het idee) start hij "zomaar" de benzinemotor, zonder dat ik iets doe waarvan ik weet dat de motor erdoor start, zoals gaspedaal diep indrukken, verwarming hoger zetten, enz.
Ik heb begrepen dat dit voor de verwarming van de batterij is, dat deze binnen een bepaalde temperatuur range moet liggen voor er elektrisch gereden kan worden.

Maarre, nette waarden hoor! Ik heb bij de aanschaf van mijn prius 3 getwijfeld of ik een plugin zou nemen, toen niet gedaan omdat ik voornamelijk snelweg reed toen. Nu is uiteraard de situatie veranderd en rijdt de auto veel binnen de stad, dus nu wel spijt van mijn keuze. Maar de prius 3 blijft een prettige auto, betrouwbaar, comfortabel en zuinig.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 15:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De kleinere kofferruimte t.o.v. de niet-plugin versie is geen groot probleem gebleken.
Scheelt dat veel dan? Naar wat ik begrepen heb is alleen de bak onder de vloer een stuk kleiner. En daar leg je toch niet zo veel in. Voor mij was dat de rommelbak met paraplu en nooddriehoek en smerige wandelschoenen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Vorige week hadden we onze plugin 2013 Prius een jaar, tijd om de tussenbalans op te maken natuurlijk. Ik houd de tankbeurten bij in Spritmonitor, en daar komt uit dat we over dat jaar gemiddeld 2,46L per 100km gereden hebben, over net geen 15.000 km.

Voordat ik de auto kocht heb ik er wat berekeningen op losgelaten, en de meerprijs van de plugin-versie zou financieel uit kunnen als ik 3L per 100km of beter zou rijden, dus dat is goed gelukt.

Ik weet alleen helaas niet goed hoeveel kWh er naast de benzine in is gegaan. Thuis meet ik het redelijk nauwkeurig, van het (incidentele) laden aan publieke laadpalen heb ik een keurig maandelijks overzichtje, maar op mijn werk laad ik aan een gewoon stopkontakt, en ik heb dus geen goed idee hoeveel kWh er daar geladen wordt. Oh well.

Behalve direct na aankoop de parkeersensoren vóór die het niet deden (onder garantie gerepareerd) heb ik geen enkel probleem gehad met de auto (afkloppen) en vind ik het een superfijne auto. De kleinere kofferruimte t.o.v. de niet-plugin versie is geen groot probleem gebleken. We hebben nog geen dakkoffer hoeven huren of kopen, waar ik vooraf rekening mee had gehouden.

Is het allemaal rozegeur en maneschijn? Niet helemaal, paar kleine dingetjes irriteren me wel. Dat de auto geen verwarming heeft als hij elektrisch rijdt is in dit jaargetijde gewoon onhandig. Het is of de benzinemotor starten, of in de kou zitten. Een verwarmde voorruit, al was het maar als optie, had in dit jaargetijde echt een mooie toevoeging geweest. Verwarmde voorstoelen zijn lekker, maar een verwarmd stuur had ik als bestuurder meer aan gehad - en de kinderen klagen dat zij geen verwarmde stoelen hebben (zijn gelukkig niet verwend of zo). Het is jammer dat volledig elektrisch rijden maar mogelijk is tot 92/93 km/u. Als dat 100 km/u was geweest had dat net wat comfortabeler geweest op de snelweg - al gaat de acculading er dan ook weer sneller doorheen, dat snap ik ook. Ik vind het uitzicht rondom niet briljant. De A-stijlen zijn dik en zitten dichtbij, waardoor je vooral in een linker bocht echt extra op voetgangers en fietsers moet letten die zich achter die stijl schuil kunnen houden. Achteruit houdt het uitzicht ook niet over (hoewel niet veel slechter dan mijn gen2 Prius), al maakt de camera dat gedeeltelijk wel goed. En een enkele keer (niet vaak, bij koud weer vaker heb ik het idee) start hij "zomaar" de benzinemotor, zonder dat ik iets doe waarvan ik weet dat de motor erdoor start, zoals gaspedaal diep indrukken, verwarming hoger zetten, enz.

Maar eerlijk is eerlijk, behalve die A-stijlen zijn het een beetje first-world problems :P Overall is het een heel fijne, comfortabele, zuinige auto.
Leuk om te lezen! Wij hebben 2 EV's en toch overwegen we eentje in te leveren voor zoiets als de nieuwe Prius PHEV.

Overigens schrale troost: als EV-rijder kan ik beamen dat het bijhouden van kWh op alles behalve je eigen laadpaal en sommige snellaadpalen inderdaad een drama is. Wat ik daarbij in de afgelopen ±2 jaar heb gemerkt:
- De meeste auto's houden niet bij hoeveel er geladen is, alleen hoe vol ze zitten.
- Wij hebben meerdere pasjes (Shell Recharge, Kia Charge en Plugsurfing primair, nog een paar andere als nood voor op vakantie in het buitenland) maar allemaal zijn ze zo ontzettend traag met in de app tonen wat je laadsessie was. Meestal duurt het op z'n minst 3 werkdagen, soms zelfs meer dan een week!
- Mijn vrouw laadt gratis op haar werk, geen druppel nodig, maar je ziet net zoals vrijwel elke publieke laadpaal niks op de paal zelf behalve een status LED en dus kom je er nooit achter hoeveel erin gegaan is.
- Snelladers zoals Fastned en Tesla geven wél het aantal geladen kWh aan, ook tijdens laden meestal, maar sommigen zoals Shell Recharge geeft je pas achteraf een overzicht van het totaal geladen. Ionity geeft het alleen op de paal weer en ik heb nog nooit ergens een overzicht kunnen vinden.

Dus ja, die elektra zit behoorlijk verstopt en kan zeker vervelend zijn om bij te houden. Ik ben er dan ook mee gestopt want i.t.t. tanken waar je de km-stand + liters + datum invult bij Spritmonitor en hij elke keer berekent hoeveel het werkelijke verbruik was, kost dat qua kWh bij een (PH)EV dus aanzienlijk meer moeite, omdat je soms simpelweg niet de kWh beschikbaar hebt. Eerst deed ik nog 99 kWh invullen als placeholder, zodat ik wel de rest had (km+datum) en dan later wijzigen zodra in de app de werkelijk geladen km's stonden, maar Spritmonitor gaat daar niet lekker mee overweg en berekent je gemiddelde dan niet meer opnieuw, waardoor je de entry moet weggooien en opnieuw aanmaken en dat nieuwere invoer zelfs overhoop gooit qua berekeningen. Dat werd me allemaal teveel moeite.

Desondanks: onze beide EV's komen aardig overeen met de boordcomputer is mijn ervaring. Ze wijken altijd ±5-10% af, maar dat zal ook aan laadverliezen liggen die je altijd hebt. Ik weet niet hoe het bij jouw Prius plug-in is, maar als die qua kWh net zo betrouwbaar is, dan zou je het op die manier bij kunnen houden als je dat echt wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Maasluip schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:10:
Scheelt dat veel dan? Naar wat ik begrepen heb is alleen de bak onder de vloer een stuk kleiner. En daar leg je toch niet zo veel in. Voor mij was dat de rommelbak met paraplu en nooddriehoek en smerige wandelschoenen.
Wij gaan nog wel eens weekendjes weg, en ook de vakantie doen we meestal met de auto. In onze vorige Prius ging die bak daaronder helemaal vol met wat er maar in paste. Met zachte zaken is hij goed vol te stouwen hoor ;)

Maar de kinderen zijn nu ook weer ouder, die hebben minder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Heel leuk die gemiddelden van een Plugin-Hybride, maar ik heb begrepen dat stroom duurder is dan tanken. Wat interessant is: de gemiddelde kosten per km, waarbij je zowel de kosten voor tanken en opladen meerekent.

Als een volle tank je € 50 kost en batterij volladen aan de publieke paal € 10 en je kunt dan 800km rijden, waarvan 100km electrische? Dan zit je op gemiddeld € 0,075 per km. Gratis laden is ja ook verleden tijd: volgens mij kun je bijvoorbeeld niet meer gratis laden bij de Lidl.

Sorry ik zie dat je daar zelf ook bewust van bent: ik ben daar eigenlijk wel benieuwd naar. Want de hoge kosten voor stroom houden mij tegen, om electrische of plugin hybride te gaan rijden. Benzine tanken is goedkoper namelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Marco-Peters op 07-02-2023 14:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
Marco-Peters schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:17:
maar ik heb begrepen dat stroom duurder is dan tanken.
Ik schat dat tweederde van de stroom voor de Prius uit onze eigen zonnepanelen komt. We hebben een licht jaaroverschot. Dus echt gratis kan ik het niet noemen, maar erg goedkoop is het wel. Naar schatting een kwart komt uit een stopkontakt op mijn werk, ook gratis.

Het kleine restpercentage komt eens een keer uit een laadpaal op een bungalowpark oid.

Dus ik denk dat ik op dit moment erg goedkoop rijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 15:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenH schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:01:
[...]

Wij gaan nog wel eens weekendjes weg, en ook de vakantie doen we meestal met de auto. In onze vorige Prius ging die bak daaronder helemaal vol met wat er maar in paste. Met zachte zaken is hij goed vol te stouwen hoor ;)
Was dat de bak van het reservewiel dan? Daar had ik een reservewiel in liggen ;)
Ik bedoelde de plastic bak.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
Maasluip schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:33:
Was dat de bak van het reservewiel dan? Daar had ik een reservewiel in liggen ;)
Ik bedoelde de plastic bak.
Nee, die bak was de ruimte tussen het reservewiel, en de valse vloer van de laadruimte.

En daarmee heb je nog een nadeel aangestipt die ik vergeten was; het niet hebben van een reservewiel.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Marco-Peters schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:17:
[...]

Heel leuk die gemiddelden van een Plugin-Hybride, maar ik heb begrepen dat stroom duurder is dan tanken. Wat interessant is: de gemiddelde kosten per km, waarbij je zowel de kosten voor tanken en opladen meerekent.

Als een volle tank je € 50 kost en batterij volladen aan de publieke paal € 10 en je kunt dan 800km rijden, waarvan 100km electrische? Dan zit je op gemiddeld € 0,075 per km. Gratis laden is ja ook verleden tijd: volgens mij kun je bijvoorbeeld niet meer gratis laden bij de Lidl.

Sorry ik zie dat je daar zelf ook bewust van bent: ik ben daar eigenlijk wel benieuwd naar. Want de hoge kosten voor stroom houden mij tegen, om electrische of plugin hybride te gaan rijden. Benzine tanken is goedkoper namelijk.
Als ik even vanuit mijn eigen perspectief spreek als iemand die alweer zo'n 2 jaar lang met 2 verschillende EV's rijdt, een met 64 kWh accu en een met vrij kleine 35 kWh accu, dan kan ik beginnen met eerst twee korte antwoorden.
  1. Nee, stroom laden is niet duurder dan tanken.
  2. Tanken/laden is niet het hele verhaal.
Punt 1 is wel heel erg afhankelijk van de stroomkosten, en dus ook waar je laadt en welke middelen je zelf tot je beschikking hebt. Ik neem onze Kia, wat zowel qua type EV als stroomverbruik heel erg gemiddeld is. Sinds we hem hebben rijdt die gemiddeld zo'n 17 kWh/100 km. Als ik dat even o.b.v. 25.000 km per jaar afzet middels de verschillende laadopties en dan vs. een Toyota C-HR uit hetzelfde segment (of Kia Niro hybrid voor wat het waard is):

Thuis laden met eigen laadpaal en zonnepanelen: in ons geval kunnen we het huis (alles is elektrisch, behalve verwarming via stadswarmte, dus ook elektrisch koken) én 1 EV volledig dekken en dan nog houden we een klein beetje over. Los van de investering, wat voor nu een te complexe berekening is (terugverdientijd, etc), is het laden dus gratis.

Thuis laden met eigen laadpaal en zonder (rekening houden met) zonnepanelen: ons energiecontract is nu 26,5 ct/kWh piek en 1 of 2 ct goedkoper dal, maar ik reken mezelf liever niet te rijk.
25.000 km per jaar bij 17 kWh/100 km verbruik is 250*17 kWh nodig = 4.250 kWh totaal.
4.250 kWh * € 0,265 = € 1.126,50 op jaarbasis of € 93,88 per maand.

Enkel publiek laden (in de wijk/op werk):
Als ik nu de verschillende apps bekijk, zijn de huidige kosten bij mij in de wijk per kWh € 0,45 tot € 0,55. Volgens diezelfde berekening: € 1.912,50 tot € 2.337,50 per jaar of € 159,38 tot € 194,79 per maand.

Enkel snelladen:
Fastned rekent nu € 0,72 per kWh en Shell Recharge € 0,73. Dat komt in het laatste geval neer op € 3.102,50 per jaar of € 258,54 per maand.

In het geval van snelladen, maar ook publiek laden zijn er abonnementen beschikbaar van vaak €10-13 per maand waarmee je tegen een flink lager tarief kunt laden. Ik gebruik die niet dankzij een eigen laadpaal en zonnepanelen, maar iedereen kan voor zich uitrekenen of dat interessant is in je eigen situatie. Zo biedt Kia zelf een contract aan voor €13 per maand waarmee je zowel overal publiek kan laden als bij Ionity snelladers (die zijn er in NL bar weinig, wel handig op vakantie) voor € 0,29 per kWh. Dat heb je er behoorlijk snel uit.
Anders gezegd: t.o.v. mijn eigen energiecontract (zonnepanelen niet meegerekend) is het dus nauwelijks duurder en kost het enkel die €13 per maand als extra uitgave.

Dan een C-HR als rekenvoorbeeld ernaast. Volgens Spritmonitor.de zit het gemiddelde verbruik op 1:19,0. Met de huidige brandstofprijzen van volgens mij gemiddels zo'n € 1,80 (geen snelweg) kom je bij 25.000 km op jaarbasis uit op € 2.368,42 of € 197,37 per maand.

Opgesomd:
situatiejaarlijksmaandelijks
EV thuis eigen laadpaal€ 1.126,50€ 93,88
EV publiek laden€ 1.912,50 - 2.337,50€ 159,38 - 194,79
EV snelladen€ 3.102,50€ 258,54
C-HR Hybride tanken€ 2.368,42€ 197,37

Zoals je ziet komt een C-HR hybride wat tanken betreft overeen met de duurste optie (op dit moment) van publiekelijk laden, zonder enige voordelen van eigen laadpaal, goedkoper op het werk laden, abonnement voor lager tarief afsluiten, etc. Die laatste is altijd mogelijk, de overige opties voor sommigen alleen.

Alleen snelladen is duurder, maar zelfs dat is 'maar' 6 tientjes per maand duurder. En wie laadt nu alleen snel?

Zelfs als je geen eigen laadpaal hebt, maar wel gewoon publiekelijk laadt komt tanken/laden dus gelijk uit, maar heb je over punt 2 gesproken nog altijd een aantal andere zaken waar je rekening mee dient te houden. Even opgesomd:
- EV's hebben veel minder onderhoud nodig en het onderhoud is veel goedkoper
- EV's verslijten hun remmen amper, hoogstens dat ze na jarenlang gebruik (of eigenlijk het gebrek eraan) dusdanig verroest kunnen zijn dat ze toch een keer vervangen moeten worden, maar dat is zeker niet altijd het geval en de frequentie is sowieso minder dan bij reguliere auto's
- EV's hebben (voorlopig) geen MRB
- EV's verslijten volgens sommigen hun banden veel meer, maar dat is volgens de recentere onderzoeken meer te wijten aan de manier waarop er door de gebruikers mee omgegaan wordt i.c.m. het enorme vermogen/koppel die vele EV's hebben dan dat het aan het feit ligt dat het een EV is. Tuurlijk speelt gewicht een rol, maar ook de Toyota hybrides zijn wat zwaarder dan Mazda's niet-hybrides bijvoorbeeld en daar hoor je ook niemand over overmatige slijtage. Ook zijn er inmiddels veel speciale EV banden die én het verbruik iets omlaag brengen én speciaal ontwikkeld zijn voor EV's met o.a. een sterkere wang en platter raakvlak, waardoor de banden veel gelijkmatiger afslijten. Ik heb door een stoeprand ongelukje de achterbanden moeten vervangen en dat zijn Michelin e-Primacy's geworden. Ze zitten er wel pas 3 maanden op, dus de lange termijn moet zich voor mij nog uitwijzen. Voor zitten echter de originele Nexen banden nog op, niet eens het beste merk, maar die gaan ondanks dat het een relatief zware voorwiel aangedreven auto is al bijna 50.000 km mee en zijn nog lang niet versleten. In oktober zat er nog 4mm op, toen de achterbanden vervangen werden. Kia zei zelf ook: die moet je écht niet gaan vervangen, daar kan je nog zeker 1,5 jaar mee doen.

Als laatste terugkomend op het onderhoud: zowel onze Kia als Mazda hebben nu 2x onderhoud gehad, 1x groot en 1x klein. De kosten? Kia kleine beurt = € 75. Kia grote beurt = € 125. Mazda kleine beurt = € 112, Mazda grote beurt = € 168. In beide gevallen net als bij Toyota mét pechhulp verlenging, garantieverlenging, etc.
Voordat we de Mazda kochten hebben we ook gekeken naar een Yaris Hybrid (nieuwste model) en daarvan de onderhoudsprijzen opgezocht: € 250 voor een kleine beurt en € 450 grote beurt gemiddeld. Terugrekenend naar per maand obv 25.000 km kom je uit op:
Kia = 75+125 = € 200 per 30.000 km = € 166,67 per 25.000 km = € 13,89 per maand
Mazda = 112+168 = € 280 per 40.000 km = € 175 per 25.000 km = € 14,58 per maand
Yaris hybrid = 250+450 = € 700 per 30.000 km = € 583,33 per 25.000 km = € 48,61 per maand.

Scheelt dus zelfs met een Yaris sowieso minstens € 33 per maand op dit gebied. En dan reken ik ook hier niet eens mee dat EV's amper slijtage onderdelen hebben, alleen banden en in theorie de remschijven en -blokken.

Lang verhaal geworden en ik wil zeker niet de EV evangelist uithangen, zoals ik in een eerdere reactie al aangaf overwegen wij zelfs de stap terug naar een PHEV ipv de Mazda, dus voor iedereen is er weer een andere situatie en reden om voor het een of het ander te kiezen. Net zoals er voorlopig nog nut blijft bestaan bij diesel busjes.

Wat ik er wel mee wil zeggen is: staar je niet blind op het tanken/laden alleen. En vergeet ook niet het comfort/souplesse van vrijwel elke EV. Ik heb in eenvoudige tot luxe EV's gereden en allemaal bieden ze dit. Het verschil zit hem met name in afwerking en geluidsisolatie. Een VW e-Up geeft uiteraard veel meer windgeruis en bandengeluid door dan een BMW i4 bijvoorbeeld. Maar dat is ook bij een Aygo en een Corolla al het geval. Een ding is zeker: ik ben in 2006 'verliefd' geworden op de souplesse/comfort/rust van een Toyota hybride, maar in 2020 toch daarvan afscheid genomen na vele modellen gehad te hebben, omdat EV's in mijn ogen diezelfde sprong in comfort en rust voorwaarts maken die Toyota hybrides tov een benzine auto maken. En daarvoor hoeft het voor mij niet eens alleen maar goedkoper te zijn. Maar dat moet iedereen voor zich bepalen. Feit is ook dat hoe verder je richting de categorie van eigen laadpaal (met goed energiecontract) en zelfs eigen zonnepanelen zit, hoe goedkoper het wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:48
Sinds kort ben ik eigenaar van een Corolla TS GR Sport Plus 2.0 hybride uit 2020. Mooie auto en rijdt erg conformtabel qua aandrijflijn en ophanging. Daarover ben ik erg te spreken. Het verbruik op de langere stukken is lekker laag, 5.6 op 100, maar op de korte stukken toch slecht. Ik denk vanwege de kou.

Maar ik heb wel wat problemen waaronder vocht in de auto. Met dit weer is de voorruit kletsnat van binnen. Tevens bevriest de boel aan de binnenkant bij deze vorst. Ook de zijruiten en achterruit worden vochtig. Er ligt niks vochtigs in de auto en we gaan er niet met natte jas in. Dus daar ligt het niet aan. Is dit een bekende kwaal misschien? Ik was al bij de dealer geweest maar die vonden geen lekkages.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-07-2024
Misschien dat de auto voor vervoop een interieur reiniging heeft gehad. En dat vanwege de tijd van het jaar het vocht er nog niet goed is uitgetrokken.

Ik heb geen ervaring met jouw type auto, maar dit klinkt voor mij als een logische verklaring. Maar ja ik heb het dan ook zelf bedacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:15
GekkeRipper schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 06:49:
Sinds kort ben ik eigenaar van een Corolla TS GR Sport Plus 2.0 hybride uit 2020. Mooie auto en rijdt erg conformtabel qua aandrijflijn en ophanging. Daarover ben ik erg te spreken. Het verbruik op de langere stukken is lekker laag, 5.6 op 100, maar op de korte stukken toch slecht. Ik denk vanwege de kou.

Maar ik heb wel wat problemen waaronder vocht in de auto. Met dit weer is de voorruit kletsnat van binnen. Tevens bevriest de boel aan de binnenkant bij deze vorst. Ook de zijruiten en achterruit worden vochtig. Er ligt niks vochtigs in de auto en we gaan er niet met natte jas in. Dus daar ligt het niet aan. Is dit een bekende kwaal misschien? Ik was al bij de dealer geweest maar die vonden geen lekkages.
Uit welk jaar komt de auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spectre Wolf
2020, staat in zijn tekst 🙂

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
Stonehawk schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 07:24:
Misschien dat de auto voor vervoop een interieur reiniging heeft gehad. En dat vanwege de tijd van het jaar het vocht er nog niet goed is uitgetrokken.

Ik heb geen ervaring met jouw type auto, maar dit klinkt voor mij als een logische verklaring. Maar ja ik heb het dan ook zelf bedacht ;)
Al genoeg lange ritten gemaakt sinds december dat de kachel de boel al lang droog zou moeten hebben. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GekkeRipper
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txQvRhs4SmCAyqdpRkgRmoo_1zg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PAVAMw6SJwWkHwIA1diYTmOc.png?f=fotoalbum_large
Ook nog ff een fotootje om te showen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:14
Schijnt meer voor te komen, las er ook al wat over op een toyota forum. In onze Corolla TS uit 2019 ervaar ik vooral problemen met beslagen ruiten als het 's nachts heeft gevroren. De binnenkant bevries niet, maar wanneer ik de ruiten ga krabben beslaat de voorruit aan de binnenkant en die krijg ik zeer moeilijk weer ontwasemt. Kan zo 10 minuten duren voor ik kan gaan rijden, heel irritant. Vochtige achterruit kijk ik al niet eens meer van op. Rij grotendeels ritten van een uur met airco knop actief, temperatuur op 18.5 en geen natte spullen in de auto.

[ Voor 5% gewijzigd door Southern Sun op 08-02-2023 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Dat is wel vervelend om te horen @Southern Sun . Wat mij betreft onacceptabel voor zulke jonge auto's. Zeker in deze prijsklasse.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruubster
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
GekkeRipper schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:38:
Dat is wel vervelend om te horen @Southern Sun . Wat mij betreft onacceptabel voor zulke jonge auto's. Zeker in deze prijsklasse.
Waarschijnlijk niet (meer) van toepassing, maar ik deel het toch. Ik heb eerder gehoord dat er bij de Corolla water in de deuren kan komen, maar het lijkt me dat dit toch al gecontroleerd/opgelost zou moeten zijn. Zie ook dit:

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2020/MC-10187240-9999.pdf
https://www.reddit.com/r/...ull_of_water_anyone_else/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
Ik heb het idee dat aangezien AC standaard is op deze auto's, Toyota er ook vanuit gaat dat je het altijd kan en wil gebruiken. Ik merkte ook in de Yaris ('18) dat met enigszins vochtig weer, ook als je niet zelf een hoop vocht mee de auto inneemt, de ramen snel beslaan als de AC uitstaat.
Eigenlijk een eigenschap die heel vreemd is voor Toyota, daar verwacht je toch een inherent goed ontwerp in plaats van vertrouwen op een hulpsysteem. Dat laatste is meer een benadering van de Duitse luxemerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:52

CeesKees

I rest my Kees

Die 18'' wielen zijn toch wel erg mooi hoor ;)

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Ruubster schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:32:
[...]

Waarschijnlijk niet (meer) van toepassing, maar ik deel het toch. Ik heb eerder gehoord dat er bij de Corolla water in de deuren kan komen, maar het lijkt me dat dit toch al gecontroleerd/opgelost zou moeten zijn. Zie ook dit:

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2020/MC-10187240-9999.pdf
https://www.reddit.com/r/...ull_of_water_anyone_else/
Bedankt ik zal de dust seals onder m'n deuren eens controleren. Er moeten er dus maar 2 per deur zitten, anders is er kans op ophoping van water in de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
Bacchus schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:45:
Ik heb het idee dat aangezien AC standaard is op deze auto's, Toyota er ook vanuit gaat dat je het altijd kan en wil gebruiken. Ik merkte ook in de Yaris ('18) dat met enigszins vochtig weer, ook als je niet zelf een hoop vocht mee de auto inneemt, de ramen snel beslaan als de AC uitstaat.
Eigenlijk een eigenschap die heel vreemd is voor Toyota, daar verwacht je toch een inherent goed ontwerp in plaats van vertrouwen op een hulpsysteem. Dat laatste is meer een benadering van de Duitse luxemerken.
Ik heb de airco altijd ingeschakeld. Soms op de zuinige 1 persoons stand, maar dat zal ik niet meer doen. Tevens werkt een airco sowieso niet als het te koud is buiten, maar dat regelt de auto zelf.

Ik vind de isolatie tot nu toe ondermaats zowel qua geluidsisolatie als nu dit vochtprobleem. Dealer gebeld, receptionist herkende het van bij zijn eigen auto. Mooi is dat...

Zeker niet wat ik van Japanse degelijkheid verwacht had. Dit is mijn eerste Toyota maar dit is geen goed begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
CeesKees schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:56:
[...]

Die 18'' wielen zijn toch wel erg mooi hoor ;)
Dankje! Dat lichte grijs met het zwarte dak en de zwarte details vind ik ook erg geslaagd. Volgens mij de introductie kleurstelling van de GR Sport. Oorspronkelijk van een dealer in België geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:14
GekkeRipper schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:10:
[...]

Ik heb de airco altijd ingeschakeld. Soms op de zuinige 1 persoons stand, maar dat zal ik niet meer doen. Tevens werkt een airco sowieso niet als het te koud is buiten, maar dat regelt de auto zelf.

Ik vind de isolatie tot nu toe ondermaats zowel qua geluidsisolatie als nu dit vochtprobleem. Dealer gebeld, receptionist herkende het van bij zijn eigen auto. Mooi is dat...

Zeker niet wat ik van Japanse degelijkheid verwacht had. Dit is mijn eerste Toyota maar dit is geen goed begin.
Om er nog een positieve draai aan te geven, verder kom je hopelijk ook weinig andere dingen tegen ;)
Een oase van rust heb ik het nooit gevonden. De laatste tijd ben ik echter in wat andere auto's aan het proefrijden om naar een opvolger uit te kijken, maar in dit segment viel het me op dat het ook bij andere merken niet heel veel rustiger wordt aan boord, scheelt hooguit iets. Door de CVT heb je vooral meer motorgeluid bij optrekken, maar dit is maar eventjes en kun je ook beïnvloeden met je rechter voet. Je leert het na verloop van tijd ook beter te doseren. Wat me wel opviel is dat ik elke keer bij het opnieuw instappen in de Corolla dacht "het is zo gek nog niet" :) Het direct beschikbare koppel van de CVT wint het voor mij al van bijv. een DSG-bak bij Skoda. Het totaalpakket maakt het alsnog wel een fijne auto vind ik en verder geen problemen mee gehad in de afgelopen 3.5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-05 19:31

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Rain X anti-nevel op de voorruit (binnenkant) smeren. Je hebt nog altijd evenveel vocht, maar het parelt er beter en sneller af, waardoor het raam wel een stuk sneller ontwasemt. (aanbrengen is wel beetje klungelen om het streepvrij te krijgen)

Vrouwlief rijdt al 6 jaar met een Yaris (2e model intussen) en die heeft volledig hetzelfde probleem. Op dagen als deze zetten we 's nachts ook nog een (action) vochtvreter op het dashboard. Ik durf wel zeggen dat 70% van de problemen met deze ingrepen opgelost is. Minder vaak last en ook veel minder.
Maar inderdaad wel een raar probleem. Mijn 15 jaar oude ford fiesta heeft hier nooit last van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vroem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:23
Southern Sun schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:51:
[...]

Schijnt meer voor te komen, las er ook al wat over op een toyota forum. In onze Corolla TS uit 2019 ervaar ik vooral problemen met beslagen ruiten als het 's nachts heeft gevroren. De binnenkant bevries niet, maar wanneer ik de ruiten ga krabben beslaat de voorruit aan de binnenkant en die krijg ik zeer moeilijk weer ontwasemt. Kan zo 10 minuten duren voor ik kan gaan rijden, heel irritant. Vochtige achterruit kijk ik al niet eens meer van op. Rij grotendeels ritten van een uur met airco knop actief, temperatuur op 18.5 en geen natte spullen in de auto.
Auris uit 2016 heeft hetzelfde, is dus niet nieuw. Door het opwarmen van de motor is de ontwaseming niet voldoende als de auto stationair draait. Ik pak nu een doek en wrijf het vocht weg zodat ik kan gaan rijden. Dan pas merk je dat de ramen schoon geblazen worden (duurt maar paar min).

Airco staat hier op auto en 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Wat een ellende. Ik kan er niet bij dat dit als gewoon wordt gezien. Met een doek de ruit droog maken, of ijsvrij. Dan zal de ruit ook snel vies worden vermoed ik.

Tevens vind ik de parkeersensoren niet gevoelig genoeg. Kleinere objecten gaan ze niet op af. Het heeft al een kleine parkeerschade opgeleverd. De sensoren gingen niet af voor een bolder bij de haven. Ik weet het eigen schuld, maar zo'n ding zouden ze gewoon voor moeten piepen. Geen meedraaiende lijntjes bij achteruit rijden ook. Dus ook daar al zelf extra goed opletten. De automatische remingrepen daarentegen komen wel weer erg vroeg.

Lane centering lijkt wel dronken. Reactie in de garage "wij zetten het altijd uit". Dit is de stand van de techniek bij Toyota.

Apple Carplay vertoont soms ineens corruptie op het scherm. Kabel al vervangen. Nu de poorten schoongemaakt. Hopelijk lost dat het op.

Verder geeft de bouwkwaliteit me wel een hele degelijke indruk. En ongetwijfeld gaat alles makkelijk 10 jaar zonder grote problemen mee. Maar al deze irritaties had ik niet verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:52

CeesKees

I rest my Kees

GekkeRipper schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:56:
Wat een ellende. Ik kan er niet bij dat dit als gewoon wordt gezien. Met een doek de ruit droog maken, of ijsvrij. Dan zal de ruit ook snel vies worden vermoed ik.

Tevens vind ik de parkeersensoren niet gevoelig genoeg. Kleinere objecten gaan ze niet op af. Het heeft al een kleine parkeerschade opgeleverd. De sensoren gingen niet af voor een bolder bij de haven. Ik weet het eigen schuld, maar zo'n ding zouden ze gewoon voor moeten piepen. Geen meedraaiende lijntjes bij achteruit rijden ook. Dus ook daar al zelf extra goed opletten. De automatische remingrepen daarentegen komen wel weer erg vroeg.

Lane centering lijkt wel dronken. Reactie in de garage "wij zetten het altijd uit". Dit is de stand van de techniek bij Toyota.

Apple Carplay vertoont soms ineens corruptie op het scherm. Kabel al vervangen. Nu de poorten schoongemaakt. Hopelijk lost dat het op.

Verder geeft de bouwkwaliteit me wel een hele degelijke indruk. En ongetwijfeld gaat alles makkelijk 10 jaar zonder grote problemen mee. Maar al deze irritaties had ik niet verwacht.
Ik stel voor dat je m weer inlevert, nadat wij van velgen hebben geruild.

Zonder dollen. Carplay heb ik geen issue. Mijn voorruit is niet (overdreven) nat, en de parkeersensoren doen het ook prima. Ook mijn lane assist is gewoon prima operationeel. Wellicht de detail-instellingen niet goed? Dat niet meedraaien is irritant, maar niet meer dan dat. Gaan ze ook niet oplossen.

Ik herken de problemen dus niet.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
GekkeRipper schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:56:

Over de hulpsystemen: het zijn en blijven HULPsystemen. Geen overname systemen. Dus hoe je het ook wendt of keert en of je nu een Tesla of Mercedes S-klasse rijdt of een Toyota Aygo, tuurlijk zit er verschil in kwaliteit, maar ook weer ieder z'n eigen kwaliteit. Geen een is perfect.

Mijn Mazda uit 2020 heeft alle hulpsystemen die je ook op de Toyota's kan krijgen, maar werkt op bepaalde onderdelen toch ook echt een stuk minder. Lane centering is vrijwel onmogelijk in NL, want het werkt alleen met doorgetrokken lijnen. Blijkbaar is dat in Japan heel normaal, maar hebben ze nooit de softwarematige aanpassing voor andere landen gemaakt. Best triest eigenlijk. Mijn Lexus IS300h uit 2013 deed het 10x beter.

Daarentegen is de adaptive cruise control zeer goed en remt hij zeer goed af, niet te abrupt als het niet nodig is, itt mijn ervaring met Toyota/Lexus en ook Tesla, die allemaal behoorlijk last hebben van phantom braking.

Ik heb er ook een haat-liefde verhouding mee, ik vind enerzijds al die opties zeer fijn: blind-spot monitoring, rear & front cross traffic alert, 360 camera op de Mazda, parkeersensoren, noem maar op. Maar als ze niet lekker werken, dan kan het inderdaad een punt van frustratie zijn.

Grootste ergernis die ik met de Mazda heb is het achteruit inparkeren in een vak waar je dus eerst voorbij rijdt en dan achteruit al sturend inrijdt. Zelfs bij niet al te krappe ruimtes beginnen de sensoren als een malle te piepen en soms zelfs een ingreep te doen. Ik ben een keer uitgestapt en er was zeker 30-40cm ruimte en als ik gewoon door bleef gaan waar ik mee bezig was, was er niks aan de hand. Maar de auto dacht er anders over.

Nog steeds heb ik liever wel alle opties dan niet, ik zie wel gaandeweg wat wel/niet lekker werkt, want zoals gezegd is dat per model/merk verschillend. Maar je kan er nooit blind vanuit gaan. Ik zie de 360 camera en parkeersensoren bijvoorbeeld meer als iets wat ingrijpt op het moment dat ik niet goed gekeken heb. Ik gebruik nog altijd een combinatie van buitenspiegels, achteruitkijkspiegel en de 360 camera, maar kijk nooit blind naar 1 van die opties. En vertrouwen die ik al die hulpmiddelen al zeker niet.

Zo moet je er mijns inziens ook instaan, net als ervan uitgaan dat iedereen op de weg de grootste idioot is, moet je er ook vanuit gaan dat je auto niks voor je zal doen en je dus alles zelf moet 'oplossen'. Nog steeds geen garantie voor schadevrij thuiskomen, maar vertrouwen op hulpmiddelen is vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
Ik heb een TS uit 2022 en heb/had ook wat hinder van een beslagen voorruit. Hiervoor BMW en Volvo gereden en hier speelde dit probleem nooit, zelf met natte jassen was de voorruit zo droog. Wat bij mij heeft geholpen om de hinder te beperken is de voorruit goed schoon maken (dus ouderwets met ammoniak en nadrogen met een oude krant).

Geluidsisolatie is ook anders dan mijn vorige auto's, maar gezien het prijssegment verklaarbaar. Ik heb de portieren voorzien van deze zelfklevende matten:

https://www.amazon.nl/Noi...f_=pd_bap_d_grid_rp_0_1_i

(ps wel tussen het portier en het deurpaneel plakken, anders is het geen gezicht ;)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
GekkeRipper schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:10:
Dat is wel een flinke ontwerpfout dan. Ik gebruik juist met koud weer vaak airco, in alle auto's die ik tnt heb gereden werkte dat ook prima.
Southern Sun schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:38:
Een oase van rust heb ik het nooit gevonden.
Als je rust zoekt moet je de fiets pakken. :P Wel uit de buurt blijven van auto's want die maken veel herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Bacchus schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:51:
[...]

Als je rust zoekt moet je de fiets pakken. :P Wel uit de buurt blijven van auto's want die maken veel herrie.
Ik lees dat jij nog nooit in een BMW i4 gereden hebt? :P
Pagina: 1 ... 135 ... 163 Laatste