Toon posts:

Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 133 134 135 Laatste
Acties:
  • 638.094 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:16

_Eend_

🌻🇺🇦

Iets wat ik me nog afvraag: kan ik met die app die @ThinkPad noemde ook de achterlichten aanzetten als de dagrijverlichting aan staat?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:21

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
_Eend_ schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:41:
Iets wat ik me nog afvraag: kan ik met die app die @ThinkPad noemde ook de achterlichten aanzetten als de dagrijverlichting aan staat?
Geen idee, mogelijkheden wisselen ook per model auto. Op de Carista website staat wat er per model auto mogelijk is. De aanpassingen die daar beschreven staan kunnen over het algemeen ook met andere apps ingesteld worden.

@Lord_Dain Ja bij de Auris TS hetzelfde: er zit wel TPMS op, maar bandenspanning nergens zichtbaar. Via de dongle kan ik ze prima uitlezen. Je moet alleen even een keer uitpluizen welke sensor ID bij welke band hoort :+ Ik liet ze beetje leeg lopen en dan weer opblazen, in de app zag ik dan welke er daalde.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Vroem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:00
Lord_Dain schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:17:
Tof, misschien ook eens doen, erger me er aan dat ik wel TPMS heb maar de waardes niet kan (mag?) zien omdat ik een business intro editie heb..
Ken dat, ik kan ze prima zien op Car Scanner. Heb daar een tabblad gemaakt met alle voor noodzakelijke info.. Alleen geen idee welke band onder welke sensor zit en geen zin het uit te zoeken

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:35
beyazz06 schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:17:
İk sta op het punt om een rav4 uit 2016, hybride, te kopen maar vroeg mij even af of er hier al tweakers zijn die de radio hebben vervangen met een aftermarket radio van bijv pioneer SPH-DA360DAB deze schijnt ook de camera's (acteruit + 360 view) te ondersteunen.

Vind de Toyota verder erg mooi, alleen de radio voor een auto van 2016 gedateerd eruit zien..
Zo ik mag mij officieel hier aansluiten :9~

De RAV4 (hybride) in executive business uitvoering (mis enkel stuurverwarming en memory seats volgens mij) uit 2016 met net nog geen 100.000 km op de teller staat inmiddels voor de deur te shinen O+

Moet zeggen dat de aankoop behoorlijk spontaan is verlopen cq budget behoorlijk is opgerekt :X Het plan oorspronkelijk was namelijk een Auris (hybride) station te kopen, echter na een proefrit vond ik de beleving in de auto niet mijn ding.. Mijzelf kennende had ik, indien wij voor de Auris waren gegaan, over 3 maanden weer de zoektocht gestart naar een andere auto.. Zodoende viel de Auris af.

De RAV4 stond naast de Auris geparkeerd, waar de aandacht van vrouwlief eerder naar ging dan de Auris. Zodoende met de verkoper even staan babbelen en gevraagd of we een proefrit in de RAV4 konden maken. Zo gezegd zo gedaan... Had het wellicht niet moeten doen, maar verkocht waren wij.. De betreffende RAV4 was echter behoorlijk prijzig, dus dat werd hem niet.

Voordat we vertrokken ging ik echter nog even snel op marktplaats kijken of er in de buurt een leuke RAV4 stond met een beter prijs/kwaliteit verhouding en die stond er. Dus direct daarnaar toe gereden, nogmaals proefrit gedaan en deal beklonken :o

Nu inmiddels zoekende hoe/welke tweaks er nog mogelijk zijn op de RAV4, thnx to @ThinkPad, de vGate iCare Pro OBD 2 dongle al besteld als ook de Car Scanner ELM OBD2 gedownload op de eifoon.

Things to-do:
- nieuwe vloermatten; geen rubberen (die hadden wij in de vorige auto, wil vrouwlief absoluut niet meer). Mocht iemand een tip hebben hoor ik dat graag, zag hem bij de dealer staan voor €79,- mogelijk wordt dat hem.
- coming home / leaving home optie bestuderen
- alle gele interieur lampjes vervangen

De aftermarket radio stel ik nog even uit, even kijken hoe goed/slecht de huidige radio werkt..

• ThinkPad

ThinkPad

beyazz06 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:08:
[...]
Het plan oorspronkelijk was namelijk een Auris (hybride) station te kopen, echter na een proefrit vond ik de beleving in de auto niet mijn ding..
[...]
Ben als Auris TS rijder wel benieuwd naar de motivatie hierachter :)

• beyazz06
ThinkPad schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:20:
[...]

Ben als Auris TS rijder wel benieuwd naar de motivatie hierachter :)
Heeft deels te maken met mijn voorgaande auto; die had heel wat paardenkracht (250) en trekkracht (350nm). Alhoewel ik mijn verwachtingen hierop had bijgesteld, aangezien de Auris stukken minder paarden onder de kap heeft alsmede trekkracht, kon ik er niet omheen dat de Auris erg traag aanvoelde.

Hiernaast speelde ook de wind/rol geluiden tijdens het rijden een rol; ik, maar ook mijn schoonvader die mee was, zijn slechthorend en vonden de Auris (achterin) lawaaierig (dat zegt wat als slechthorende) tov mijn oude auto en laat dat net een punt zijn waar ik in mijn oude auto aan ergerde.

Al met al was de beleving voor mij, maar ook voor mijn vrouw niet van wauw dit wordt hem. Tel daarbij op dat het toch een smak geld is wat je neerlegt, hadden wij zo iets van nee dit wordt hem niet.

Moet wel zeggen dat ik de Auris (>2015), zowel van binnen als van buiten een plaatje vind dus daar ligt het niet aan; het is en blijft een mooie wagen. De Auris was voor ons dan ook de 'verstandige' keuze en niet keuze uit het hart/emotie.

• Tarax
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:17
beyazz06 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:08:
De aftermarket radio stel ik nog even uit, even kijken hoe goed/slecht de huidige radio werkt..
Ik heb ook een RAV4 uit 2016 en ik hoewel de radio en zo best werkt, ben ik niet heel erg te spreken over de navigatie. Gaat toch (zeker in het buitenland) vaak mis met net te laat aangeven welke baan je moet hebben, draait soms met grote, ingewikkelde rotondes te laat mee, waardoor je vaak twijfelt welke afrit (van de tig) je nu moet hebben. Maar goed, dit kan ook aan mij liggen, natuurlijk.

Ik zit te kijken naar een android headunit, waarmee ik draadloos Android en iPhone kan verbinden en dan eindelijk ook Android Auto kan gebruiken. Kan alleen weinig echte reviews/ervaringen vinden mbt dit soort dingen.

• beyazz06
Tarax schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:07:
[...]

Ik heb ook een RAV4 uit 2016 en ik hoewel de radio en zo best werkt, ben ik niet heel erg te spreken over de navigatie. Gaat toch (zeker in het buitenland) vaak mis met net te laat aangeven welke baan je moet hebben, draait soms met grote, ingewikkelde rotondes te laat mee, waardoor je vaak twijfelt welke afrit (van de tig) je nu moet hebben. Maar goed, dit kan ook aan mij liggen, natuurlijk.

Ik zit te kijken naar een android headunit, waarmee ik draadloos Android en iPhone kan verbinden en dan eindelijk ook Android Auto kan gebruiken. Kan alleen weinig echte reviews/ervaringen vinden mbt dit soort dingen.
Tijdens mijn zoektocht kwam ik, mede door de 360 view camera wat ik heb, op de Pioneer SPH-DA360DAB en Kenwood DMX8020DABS. Wellicht heb je er wat aan.

Wat ik mij bij dergelijke aftermarket systemen nog afvraag is, in hoeverre kan je het hybride systeem c.q. andere systeem/auto specifieke instellingen erop terugvinden/inzien.

• beyazz06
Voor de liefhebbers, gisteren via de eStore van Toyota het volgende pakket gekocht '3Jr MapCare & Services' voor €129. Je krijgt hiermee 3 jaar lang kaarten update + software alsook een aantal 'service' apps zoals 'Cyclops Cameras' vergelijkbaar met Flitsmeister als ik de beschrijving mag geloven.

Betreft hier wel de Toyota Touch (2) navigatiesysteem dus geen idee of het ook van toepassing is voor andere systemen.

@ThinkPad Gisteren de iGate ontvangen.. Helaas nog niet veel kunnen ontdekken met de gratis versie van de app.. en kon zo 123 niet vinden wat de betaalde versie nu aan extra's vrijgeeft.. Is het het waard c.q. zou de 'concurrent' CARISTA meer bieden?

• ThinkPad

ThinkPad

@beyazz06 Ik heb de betaalde variant van de Car Scanner ELM OBD2 app, daarmee kan ik net zoveel als Carista zo ver ik weet. Betaalde variant was €7-8 meen ik.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 15:29

EXX

EXtended eXchange

De dagen van mijn Corolla Touring Sport 2.0 zijn geteld. Het in- en uitstappen werd door een rugblessure steeds problematischer vanwege de nogal lage instap in de TS. Over een paar dagen komt er een andere Corolla: een Corolla Cross 2.0 First Edition.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:53

Thasaidon

If nothing goes right, go left

@EXX
Gefeliciteerd!

Voor ons was dat ook dé reden om na (net geen) 3 jaar te hebben genoten van onze Corolla TS 1.8 Executive, toch nu al over te stappen op de Corolla Cross.

.
Lord_Dain schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:17:
Tof, misschien ook eens doen, erger me er aan dat ik wel TPMS heb maar de waardes niet kan (mag?) zien omdat ik een business intro editie heb..
Dat heeft niets met de uitvoering te maken. Onze Executive liet ook de waarden niet zien.
Dit is simpelweg niet in de software (display) geprogrammeerd.

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:51
Momenteel rij ik een Daihatsu Sirion 2 auto.
Hij is inmiddels economisch total loss verklaard maar ik rij hem waarschijnlijk helemaal op.

Daarom ben ik in de markt voor een nieuwe occassion.

Mijn woon-werk verkeer is niet zo spannend.
4x per week in totaal 12km. 2x per week de 2 kindjes naar de opvang brengen.
Een is 3.5 jaar en de andere 7 maanden.

Dus zeg 2x per week 22km en 2x per week 12.

Ik gebruik de huidige auto voor naar werk, wat boodschapjes, naar de opvang en af en toe naar de dierentuin verderop. Wij hebben reeds een Corolla Station waarmee wij de vakanties etc doen.

Budget ongeveer 10.000. Kan naar 12.500 euro.

Must have
* Grote kofferbak ivm een kinderwagen. Past nu niet in mijn huidige auto.
* Zuinig, min mogelijk onderhoud

Nice to have
* Gadgets, Al die leuke instellingen en knopjes.
* Het oog wil ook wat

Elektrisch schijnt voor deze stukken niet rendabel te zijn.

Is een full hybride iets ? In deze prijs segment kom ik uit op een:

* Yaris (kleine kofferbak)
* Auris
* Lexus CT200H (gave auto, hogere km in deze prijs segment, kleine kofferbak)
* Prius (veel kofferbak ruimte)

Hoe belangrijk zijn de km op de teller bij een hybride ?

Of zou ik, gezien de korte stukken, beter af zijn bij een benzine auto ?

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-02 13:48
Signs schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:29:

Of zou ik, gezien de korte stukken, beter af zijn bij een benzine auto ?
Gezien die erg korte stukjes zou ik helemaal geen auto nemen, het is niet goed voor de auto om zoveel korte stukjes te rijden, vooral voor een benzinemotor. Voor de motor op temperatuur is is de rit al voorbij, niet heel goed voor een motor. De vraag over km op een hybride komt elke week ongeveer voorbij maar dat zou ik hier zeker niet als het zwaartepunt nemen. Die korte stukjes zijn hier veel belangrijker.

De stukjes die je noemt zijn zo kort dat ik op de fiets zou gaan. Sterker nog, voor al die ritten die jij noemt neem ik de fiets. Doe eventueel een bakfiets voor de kids en de zooi die je mee wilt nemen.

[Voor 18% gewijzigd door Kassad op 05-01-2023 09:03]

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• Signs
Kassad schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:01:
[...]

Gezien die erg korte stukjes zou ik helemaal geen auto nemen, het is niet goed voor de auto om zoveel korte stukjes te rijden, vooral voor een benzinemotor. Voor de motor op temperatuur is is de rit al voorbij, niet heel goed voor een motor. De vraag over km op een hybride komt elke week ongeveer voorbij maar dat zou ik hier zeker niet als het zwaartepunt nemen. Die korte stukjes zijn hier veel belangrijker.

De stukjes die je noemt zijn zo kort dat ik op de fiets zou gaan. Sterker nog, voor al die ritten die jij noemt neem ik de fiets. Doe eventueel een bakfiets voor de kids en de zooi die je mee wilt nemen.
Bedankt voor je snelle reactie. Wat betreft de hybride km. Wat ik bedoel, is het rendabel voor deze korte afstanden tegenover benzine. De hybride auto’s zijn duurder met soms wat minder luxe tegenover dezelfde prijs met meer luxe maar dan met benzine.

De (elektrische) fiets heb ik ook overwogen.
Maar nee, het gemak van een auto vind ik fijn.

Niet benoemd hier, mijn vrouw werkt in de zorg en werkt geregeld in de avonden en weekenden. Dan vind ik een eigen auto om met die gasten op pad te gaan prettig. Ook voor de weekend boodschappen te halen.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:03
@Signs met 3500KM p/j maakt het natuurlijk geen moer (of naja, weinig) uit hoe zuinig een auto is. Zeker niet als een zuinigere/hybride auto meer kost in aanschaf.
Ook KM stand maakt weinig uit, kijk wel of er groot onderhoud aan zit te komen.

Kijk naar het hele plaatje, afschrijving, wegenbelasting, verzekering, brandstof, onderhoud.

Ik zou in jouw situatie zeker een auto kopen, maar ook zeker niet van 10 mille.

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:48
Bij de toyota hybrides duurt het even voordat de motor warm genoeg is om over te schakelen op EV rijden. Voor de korte afstanden betekent dit dat je een groot deel maar (beperkt) gebruik kan maken van de hybride motor.

Dan ben je misschien nog beter af met een benzinemotor die van zichzelf al zuinig is.

• Bacchus
  • Laatst online: 06-02 16:24
Met dit gebruik kost een auto je richting de twee euro per kilometer. Best dat je een auto wil voor de heb maar economisch slaat het nergens op, dus economische argumenten ook niet. Ik zou dus zeggen ga gewoon 100% voor je gevoel.

[Voor 11% gewijzigd door Bacchus op 05-01-2023 10:30]

• ThinkPad

ThinkPad

Een hybride is met korte afstanden ook niet heel zuinig, zeker niet met slecht weer. Met de koude dagen onlangs dronk onze Auris TS ook rustig 1:14 ofzo :X puur door het opwarmen.Terwijl in de zomer lukt 1:20 makkelijk. Hij wil toch de motor opgewarmd hebben voordat hij veel EV kan rijden.

[Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2023 10:36]

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 14:29
Signs schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:08:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie. Wat betreft de hybride km. Wat ik bedoel, is het rendabel voor deze korte afstanden tegenover benzine. De hybride auto’s zijn duurder met soms wat minder luxe tegenover dezelfde prijs met meer luxe maar dan met benzine.

De (elektrische) fiets heb ik ook overwogen.
Maar nee, het gemak van een auto vind ik fijn.

Niet benoemd hier, mijn vrouw werkt in de zorg en werkt geregeld in de avonden en weekenden. Dan vind ik een eigen auto om met die gasten op pad te gaan prettig. Ook voor de weekend boodschappen te halen.
Ik heb relatief veel verschillende auto's gehad, waaronder ook een paar uit jouw lijstje: Prius, CT200h en kan je zeggen dat op korte stukjes een hybride geen enkel voordeel oplevert. Want bij alle ICE auto's, ongeacht de variant (diesel/benzine/hybride) duurt het nu eenmaal een tijd voordat de motor en olie op temperatuur is.

Die ga je no way in 12-22 km per keer warm krijgen. Op het stuk van 22 km is die net warm.

Mijn vrouw heeft exact hetzelfde: 19 km enkele reis naar werk 4x per week en alleen in het weekend voor andere afspraken soms langere afstanden (vrijwel altijd tussen de 40 en 100 km enkele reis). Ze reed in een Aygo en daarmee reed ze 1 op 15/16 terwijl je daarmee 1 op 18 ofzo moet kunnen halen. Die auto werd te klein voor zelfs de kleine dingen als de kinderen naar school/opvang/sport brengen en halen, dus ging onze zoektocht naar o.a. de nieuwste Yaris hybrid. Ons budget was om en nabij 25k en daar kon je exact een jaar geleden nog prima een demo of jong gebruikte occasion voor kopen, maar we hebben tijdens een proefrit de 19 km woon-werkverkeer nagebootst, auto was ook koud (we waren de eerste die dag) en verbruik wat door veel mensen op 1:20 tot zelfs 1:25 genoemd werd, haalden wij niet: 1:17.

Toen kwamen wij erachter dat we voor bijna hetzelfde geld een elektrische Mazda MX-30 konden kopen, weliswaar 'maar' 170-200 km bereik, maar daarmee kan ze in de zomer de hele week op en neer en in de koudste winterperiode (onder de 5C zo'n beetje) 3x om veilig uit te komen. Dus de keuze was snel gemaakt, ondanks dat de Yaris hybrid voor ons nog steeds een gave auto was geweest, ik heb wel een zwak voor dat soort compacte B-segmenters. En nu is dit misschien niet het juiste topic, gezien het feit Toyota alleen maar de dure en grote bz4x voorlopig elektrisch heeft, maar met onze elektrische Mazda MX-30, die helemaal niet te boek staat als een efficiënte auto, halen we eigenlijk altijd netjes 18 kWh/100km. In de voorgaande vrieskou weken is het wel tot de 22 kWh/100 km gekropen, maar dat kwam ook door het voorverwarmen van de auto dagelijks en dat rekent hij mee in het verbruik. Sinds die kou voorbij is, is het weer terug naar de 18 kWh/100 km en in de zomer is de 16 kWh/100 km prima haalbaar. Het verbruik hangt niet van de kou af qua aandrijving, alleen hoeveel je het interieur verwarmt/verkoelt. Dat zijn dan ook 2 totaal gescheiden verbruikselementen in elke EV (elektromotor en warmtepomp in de meeste gevallen). En daarmee zelfs (of eigenlijk: juist) op korte afstanden relatief het zuinigst. Ik heb voor de gein eens getest op een koude dag en geen airco/verwarming aangezet en haalde prompt gewoon 16 kWh/100 km op een rit van 25 km. Daarna maar weer aangezet, want comfort vind ik toch belangrijker. ;)

Wat ik ermee wil zeggen is (ondanks dat we in het Toyota topic zitten): jij bent de ideale kandidaat voor een compacte EV mits dat in je budget past. Peugeot 208, Opel Corsa, Mini Cooper SE, BMW i3, Mazda MX-30 voor ±25k allemaal. En zelfs de Nissan Leaf 40 kWh of Hyundai Ioniq classic 28 kWh zijn fantastische keuzes die je voor onder de 20k kan krijgen (evenals sommige BMW i3's, de 94 Ah/33 kWh versie). Zelfs zonder eigen laadpaal kan je met die afstanden prima uit de voeten, omdat je gewoon kan kiezen wanneer je gaat laden met marge over, itt iemand die dagelijks 150 km rijdt en met bijv onze MX-30 ook dagelijks zou moeten laden. Enige wat ik niet zou kopen zijn de oudere Nissan Leafs van 24 of 30 kWh of de BMW i3 van 22 kWh (60 Ah), die zijn te beperkt in range en/of degraderen nog snel doordat ze uit een tijdperk stammen van het ontbreken van accu conditionering. Tegenwoordig hebben vrijwel alle EV's dat wel goed op orde.

Maar goed, mocht het buiten je budget liggen, dan is een zo compact en licht mogelijke auto ideaal voor je. Persoonlijk zou ik de keuze voor benzine of hybride dan alleen af laten hangen van het comfort wat je wenst. Want een hybride is natuurlijk automaat, rijdt relaxt, etc. maar tegelijkertijd is een hybride ook in de winter eerst aan het opwarmen en kan je nauwelijks van de accu gebruik maken als je net instapt 's ochtends. In wat warmere temperaturen gaat dat iets makkelijker, maar ook dan moet het systeem als geheel nog opwarmen (de ICE componenten, niet de elektromotor of accu) voordat je de vruchten ervan plukt.

Een benzine/hybride Yaris is zowel van de huidige als vorige generatie (afhankelijk van budget) dan een hele goed optie, wel een heel groot verschil qua rijbeleving tussen beide. Dus maak vooral ook een proefrit voor welke binnen je budget vallen.

Edit: en wat hierboven ook gezegd wordt: puur qua afstanden bekeken slaat het economisch gezien nergens op. Ook in ons geval een 27k kostende (25k incl. subsidie) EV kopen voor 4*2*19 km per week zakelijk en dan nog eens de privé km's. Maar... vergeet het gigantische gemak niet: je kan gaan en staan waar je wilt, als je zoals wij in de wijk en ook daarbuiten op andere plekken in de stad kinderen moet ophalen en wegbrengen meerdere keren per week én dus in het weekend gewoon het gemak wilt hebben van verder weg naar vrienden of familie, dan is een auto de beste keuze. En voor die ene vriendin die wel in hartje Amsterdam woont, parkeert ze bij een van de vele P+R's en pakt de tram verder. Alsnog veel sneller en makkelijker dan bus-trein-tram gecombineerd. Gemak is ons best veel waard.

Dat gezegd hebbende: ALS je voor een auto kiest, dan zijn daarbinnen dus altijd nog economische keuzes te maken. En zoals ik zei: precies een jaar geleden stonden wij voor de keuze: 2020 Yaris Hybrid Launch Edition voor 25k bij Louwman of 2020 Mazda MX-30 Luxury voor 25k. Ik heb toen voor onszelf de kosten op een rijtje gezet:
2020 Yaris Hybrid2020 MX-30
Aanschaf25.00025.000
MRB€ 49,33€ 0 (voorlopig)
Verzekering all-risk€ 37,86€ 40,11
Banden per stuk (Michelin)€ 95€ 113
Kleine/grote beurt€ 220/300 (elke 15.000 km)€ 123/150 (elke 20.000 km)
Beurten per maand (obv 10.000 km)€ 14,44€ 5,69
Brandstof/elektra (€2 / €0,40) per maand€ 92,59 (1:18)€ 60 (18 kWh/100km)
Totaal maandelijks€ 194,22€ 105,80

Bijna het dubbele per maand dus, de Yaris hybrid. De voornaamste "catch" hierin is dat het onduidelijk is hoe het qua MRB gaat zijn voor EV's over een paar jaar. Wordt dat een km-regeling? Wordt dat een half-tarief/vol-tarief? En... er zijn een aantal zaken afhankelijk van je situatie: ik reken hier met publieke prijzen voor laden, terwijl wij een eigen laadpaal hebben (met zonnepanelen) dus dat levert nog meer voordeel op. Desondanks zijn zowel brandstof als elektra prijzen continu onderhevig aan schommelingen, dus valt dat moeilijk te voorspellen, maar worst case komen we even duur uit min of meer. En tot het zo ver is hebben we maandelijks een leuk etentje voor ons tweeën eruit op deze manier. ;)

[Voor 21% gewijzigd door MooDyBLueS op 05-01-2023 12:28]

• Signs
Bedankt allemaal! En @MooDyBLueS voor je uitgebreide uitleg. Ik ga er mee aan de slag.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-02 16:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MooDyBLueS schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:33:
[...]

Ik heb relatief veel verschillende auto's gehad, waaronder ook een paar uit jouw lijstje: Prius, CT200h en kan je zeggen dat op korte stukjes een hybride geen enkel voordeel oplevert. Want bij alle ICE auto's, ongeacht de variant (diesel/benzine/hybride) duurt het nu eenmaal een tijd voordat de motor en olie op temperatuur is.

Die ga je no way in 12-22 km per keer warm krijgen. Op het stuk van 22 km is die net warm.
Ik had een Prius en het verbruik ging omhoog toen ik niet meer 30 km naar het werk moest rijden maar slechts 21. Dus ja.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Bacchus
Ik moet wel zeggen dat de 1.5 van de Yaris Hybrid 's winters wat sneller opwarmde dan de 1.8 van de CT200h. De Yaris was na een stadsrit warm, de CT warmde pas op de snelweg op.

• The Wizard
  • Laatst online: 21:31

The Wizard

Moderator Mobile
Wil je toch relatief zuinig rijden op zulke stukken, zet dan de verwarming uit, dan warmt maar tot 40 graden op ipv 50 (voor interieur opwarmen) voordat de ICE uitgaat. Kan behoorlijk schelen op korte stukken, en vaak is de verwarming dan toch niet zo relevant, interieur warmt nauwelijks op.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• MooDyBLueS
The Wizard schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:13:
Wil je toch relatief zuinig rijden op zulke stukken, zet dan de verwarming uit, dan warmt maar tot 40 graden op ipv 50 (voor interieur opwarmen) voordat de ICE uitgaat. Kan behoorlijk schelen op korte stukken, en vaak is de verwarming dan toch niet zo relevant, interieur warmt nauwelijks op.
Yup, hele goede toevoeging aan alles wat er gezegd is. Ik heb ook gemerkt dat dit zowel voor benzine, hybride als elektrisch geldt. Want ook de verwarming/warmtepomp moet zelf even op stoom komen op het begin, dat duurt altijd even en kost de meeste energie.

Aansluitend kan je als je toch de verwarming gebruikt, zo'n 5-10 min voor thuiskomst de verwarming alvast uitzetten. De warmte die er dan al in de auto hangt blijft er nog even hangen en dus bespaar je ook op dat gebied. En het zorgt er met de Toyota hybrides ook voor dat je sneller naar EV mode overgaat als je eenmaal van de snelweg of 80-wegen af bent voor het laatste stuk naar huis.

Nog een aanvullende tip van mijzelf: kies als het binnen je budget past voor een auto met stoel en stuurverwarming. Ik ben er inmiddels achter dat zolang ik een warm zitvlak en warme handen heb, ik behoorlijk wat kou in het interieur kan verdragen zonder het voor mijn gevoel koud te hebben. Dat is niet alleen veel efficiënter, want je gebruikt slechts een paar Watt aan stroom per onderdeel, maar het bereikt dus gelijk het doel: je lichaam moet warm blijven/worden. En ik schakel het tijdens de rit weer uit, is het een langere rit, dan kan ik schakel ik het tussendoor weer even voor een paar minuten aan. Sinds ik stoel- en stuurverwarming heb, wil ik niet anders meer. En moet ook zeggen dat ik heb gemerkt dat met lederen stoelen de verwarming wel meer nodig vind dan met de half stof half leder in de Mazda.

[Voor 11% gewijzigd door MooDyBLueS op 05-01-2023 17:48]

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:28
Ik ben op zoek naar een familiewagen, die wel zuinig genoeg is.

Bij een Toyota dealer kwam ik een Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Exclusive tegen van 2015 (dus met nieuwe radio en dashboard) met 188k kilometers voor 15.000 euro.
Auto die ik in wil ruilen levert bij een Toyota dealer nog z'n 8000-8500 euro op, dus dat is wel lekker.

De auto gaat gebruikt worden om (bijna) dagelijks naar werk te rijden, en zo af en toe eens een ritje naar de andere kant van het land.

Zijn er mensen die een dergelijke auto rijden of tips hebben qua aanschaf?

Enige puntje is dat ik wel erg graag Apple Carplay zou willen, heeft iemand dat al voor elkaar gekregen op het Touch & Go 2 systeem?

📡 ADS-B / ADS-C / ACARS feeder 📻 Diamond X7000N / Uniden 125XLT / Uniden BCT15X 📸 Canon EOS R / Sigma 150-600

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:11
Ruben279 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:54:

Bij een Toyota dealer kwam ik een Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Exclusive tegen van 2015 (dus met nieuwe radio en dashboard) met 188k kilometers voor 15.000 euro.
Auto die ik in wil ruilen levert bij een Toyota dealer nog z'n 8000-8500 euro op, dus dat is wel lekker.

De auto gaat gebruikt worden om (bijna) dagelijks naar werk te rijden, en zo af en toe eens een ritje naar de andere kant van het land.

Enige puntje is dat ik wel erg graag Apple Carplay zou willen, heeft iemand dat al voor elkaar gekregen op het Touch & Go 2 systeem?
Voordat ik m'n huidige Corolla TS reed, heb ik 4 jaar in een Auris TS gereden. Fijne auto. Voor een C-segmenter een prima ruime kofferbak die ook nog eens lekker "vierkant" is waardoor hij makkelijk te laden is en er lekker veel in kan. Verbruik 1 op 20 is goed haalbaar. En nagenoeg onverwoestbaar, er gaat bijna niks kapot aan die auto's. Bij normaal gebruik vervang je de remschijven eerder i.v.m. roest dan i.v.m. te dun :+ Toen ik hem met 80K inleverde heb ik naast regulier onderhoud alleen 4 bandjes hoeven te vervangen.

Ik weet dat hogere kilometerstanden deze auto's niet echt deren; ook dan gaat er weinig aan kapot. 15K voor een auto van 7-8 jaar oud met 188K kilometers is wel stevig, maar ja... daar is de markt nu ook naar.

Touch & Go 2 is niet up te graden naar Apple Carplay helaas, daarvoor zal je toch een aftermarket systeem moeten (laten) monteren.

Join het GoT Pulse-Team!

• ThinkPad

ThinkPad

@Ruben279 Hier een Auris TS (2015) rijder. Twee jaar geleden ex-lease gekocht met 159K in Lease Pro uitvoering. Heb de prijslijst (pag 13/27 en verder) even bekeken, verschil met Lease Exclusive is dat jij het panoramadak mist en grotere wielen hebt (17") verder lijken ze qua uitrusting gelijk. Het ontbreken van panoramadak is wel zonde, het is zoveel lichter in de auto daardoor. En ook voor kinderen op de achterbank is het leuk.
Vind hem wel duur, die van ons was met 159K zo'n 12,5K. Maar occasions zijn sowieso duurder geworden.
Inmiddels tik ik bijna de 180K aan. Let er wel op dat dit een kilometerstand is waarbij e.e.a. vervangen moet worden voor zover nog niet gedaan (bougies, koelvloeistof inverter bijv.)

Wij hebben hem gekocht omdat we een kleine hebben gekregen. De ruime kofferbak is heerlijk.
Verbruik is ook prima, in de zomer 1:20 en in de winter 1:17-18. Als je nog meer wil weten: laat maar weten.

@Denman Voor 500 piek kun je een soort DIY oplosisng uit Roemenië halen om Carplay te hebben: https://autoextra.ro/en/p...olla-and-prius-2015-2018/ Zie ook Toyota MM16 met Carplay

[Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 06-01-2023 07:56]

• Denman
ThinkPad schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 07:51:
@Ruben279

@Denman Voor 500 piek kun je een soort DIY oplosisng uit Roemenië halen om Carplay te hebben: https://autoextra.ro/en/p...olla-and-prius-2015-2018/ Zie ook Toyota MM16 met Carplay
Ah, grappig ja. Ik weet dat er aftermarket systemen beschikbaar zijn, maar deze lijkt idd mooi op het huidige systeem. Bijzonder ook dat het de draaiknoppen van de RAV4 heeft :)

Voor 500 Euro het overwegen waard. Het originele systeem blinkt niet bepaald uit in gebruiksvriendelijkheid of snelheid. Maar het werkt.

Join het GoT Pulse-Team!

• ThinkPad

ThinkPad

Volgens mij is het ook een radio uit een RAV4, maar dan met een verloopkabel ertussen om op de bedrading van een Auris/Corolla aan te kunnen sluiten.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:49

Zoals door andere posters al gezegd zijn de prijzen aardig gestegen. Ik kocht dezelfde auto met 184k kilometers 2,5 jaar geleden voor 12.000 euro bij Toyota Louwman (inclusief 2 jaar garantie).

Inmiddels 50.000 kilometer verder en geen bijzonderheden. Heb er zelf een trekhaak en hulpveren onder geschroefd. Ideale wagen nu voor het gezin.

• Ruben279
Auto's (nieuw of occasions) zijn wel echt duur geworden, maar goed daar zitten we nog wel even in.
Onze huidige auto draait 1 op 12, als je heel rustig aan doet misschien 1 op 13 en met een tankinhoud van 60 L tikt dat ook wel aan elke keer weer.
Een Auris Touring zou wel 1 op 20 moeten kunnen halen, dat is toch een stuk fijner aan de pomp denk ik.

Als ik nu mijn reiskosten bereken en nog uit ga 0,19 ct per kilometer en een benzineprijs van 1,749 houd ik nu per dag €2,49 over, en met het verbruik van de Auris Touring zou dat €6,80 worden.

📡 ADS-B / ADS-C / ACARS feeder 📻 Diamond X7000N / Uniden 125XLT / Uniden BCT15X 📸 Canon EOS R / Sigma 150-600

• Ruben279
ThinkPad schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 07:51:
@Ruben279 Hier een Auris TS (2015) rijder. Twee jaar geleden ex-lease gekocht met 159K in Lease Pro uitvoering. Heb de prijslijst (pag 13/27 en verder) even bekeken, verschil met Lease Exclusive is dat jij het panoramadak mist en grotere wielen hebt (17") verder lijken ze qua uitrusting gelijk. Het ontbreken van panoramadak is wel zonde, het is zoveel lichter in de auto daardoor. En ook voor kinderen op de achterbank is het leuk.
Panoramadak hebben we nu ook ja, en zit helaas niet op die ik nu op het oog heb nee.
Verder wel weer mooi compleet met o.a. verwarmde lederen stoelen en vind de 17" wielen er beter uit zien dan de 16".

Voor dezelfde prijs staat er ook nog een 1.8 Hybrid Aspiration met 173.000 km te koop. Maar dan heb je wel het meest basic optiepakket zonder stoelverwarming maar wel mét panoramadak én in een mooiere kleur >:)

Zo heeft elke auto wel weer wat natuurlijk, en omdat niet alle handelaren alle details goed invullen kan je ook niet altijd alle opties aanvinken op de vergelijkingssites.
Straks maar even een afspraakje plannen....

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:36
beyazz06 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:06:
Voor de liefhebbers, gisteren via de eStore van Toyota het volgende pakket gekocht '3Jr MapCare & Services' voor €129. Je krijgt hiermee 3 jaar lang kaarten update + software alsook een aantal 'service' apps zoals 'Cyclops Cameras' vergelijkbaar met Flitsmeister als ik de beschrijving mag geloven.

Betreft hier wel de Toyota Touch (2) navigatiesysteem dus geen idee of het ook van toepassing is voor andere systemen.

@ThinkPad Gisteren de iGate ontvangen.. Helaas nog niet veel kunnen ontdekken met de gratis versie van de app.. en kon zo 123 niet vinden wat de betaalde versie nu aan extra's vrijgeeft.. Is het het waard c.q. zou de 'concurrent' CARISTA meer bieden?
Deze heb ik ook aangeschaft. Leek me een prima deal ondanks dat een telefoon navigatie uiteraard net iets makkelijker bedienbaarder is, is de autonavigatie ook wel makkelijk.

• Denman
Ruben279 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:09:
Auto's (nieuw of occasions) zijn wel echt duur geworden, maar goed daar zitten we nog wel even in.
Onze huidige auto draait 1 op 12, als je heel rustig aan doet misschien 1 op 13 en met een tankinhoud van 60 L tikt dat ook wel aan elke keer weer.
Een Auris Touring zou wel 1 op 20 moeten kunnen halen, dat is toch een stuk fijner aan de pomp denk ik.

Als ik nu mijn reiskosten bereken en nog uit ga 0,19 ct per kilometer en een benzineprijs van 1,749 houd ik nu per dag €2,49 over, en met het verbruik van de Auris Touring zou dat €6,80 worden.
Los van het verbruik: ik weet niet wat voor een auto je nu rijdt, maar de kans is zeer groot dat je ook qua onderhoud en reparatie een stuk zuiniger uit gaat zijn dan nu. Er gaat gewoon niet zoveel stuk aan deze auto's, en remmetjes gaan ook langer mee door het deels afremmen op de elektromotoren t.b.v. regeneratie naar het accupakket.

Ik weet overigens niet of je de auto bij een officieel dealer gaat kopen, maar gezien de auto nog geen 200.000km heeft gelopen / nog geen 10 jaar is, komt ie nog in aanmerking voor de 10 jaar garantie van Toyota indien hij nu een beurt zou krijgen.

Voor het accupakket (mocht je daar zorgen over hebben) kan je indien gewenst een Hybride Zekerheidscontrole uit laten voeren, al dan niet i.c.m. een beurt.

Join het GoT Pulse-Team!

• Ruben279
Denman schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:54:
[...]

Los van het verbruik: ik weet niet wat voor een auto je nu rijdt, maar de kans is zeer groot dat je ook qua onderhoud en reparatie een stuk zuiniger uit gaat zijn dan nu. Er gaat gewoon niet zoveel stuk aan deze auto's, en remmetjes gaan ook langer mee door het deels afremmen op de elektromotoren t.b.v. regeneratie naar het accupakket.

Ik weet overigens niet of je de auto bij een officieel dealer gaat kopen, maar gezien de auto nog geen 200.000km heeft gelopen / nog geen 10 jaar is, komt ie nog in aanmerking voor de 10 jaar garantie van Toyota indien hij nu een beurt zou krijgen.

Voor het accupakket (mocht je daar zorgen over hebben) kan je indien gewenst een Hybride Zekerheidscontrole uit laten voeren, al dan niet i.c.m. een beurt.
Nu een Toyota Verso uit 2011 waar we al een beste tijd eigenaar van zijn.
Heeft tot nu toe geen schokkende zaken gehad, ook nog nooit langs de weg moeten zetten o.i.d. ( _/-\o_ ) maar dat gaat vermoedelijk wel rap komen.

De twee waar ik nog over twijfel staan beide bij een Toyota dealer, dus dan kan 'ie nog voor de 10 jaar garantie inderdaad. Thanks!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:39
Spixo schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:27:
[...]

Zoals door andere posters al gezegd zijn de prijzen aardig gestegen. Ik kocht dezelfde auto met 184k kilometers 2,5 jaar geleden voor 12.000 euro bij Toyota Louwman (inclusief 2 jaar garantie).

Inmiddels 50.000 kilometer verder en geen bijzonderheden. Heb er zelf een trekhaak en hulpveren onder geschroefd. Ideale wagen nu voor het gezin.
Mag ik vragen welk merk/ type trekhaak je gemonteerd hebt?
Ik zag destijds een aantal auto's te koop waarbij ze een stuk uit het plastic hebben gezaagd en dat vond ik zelf eigenlijk niet zo geweldig.
Helaas mag je niet zoveel trekken met de Auris TS maar toch lijkt het me soms weleens interessant.
De verkoper van de dealer had het erover dat je er ook wel wat zwaarders mee kunt trekken maar in hoeverre dit verstandig is vraag ik mij ook af. (uitkering verzekering bij ongeluk of iets dergelijks)

Voor mijn gevoel is het zelf monteren ook nog wel te doen.
Klopt het dat je hiervoor een adapter set kunt kopen die je gewoon tussen de bestaande kabels klikt?

• Thasaidon

Thasaidon

thespeed schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:41:
[...]

Ik zag destijds een aantal auto's te koop waarbij ze een stuk uit het plastic hebben gezaagd en dat vond ik zelf eigenlijk niet zo geweldig.
Helaas mag je niet zoveel trekken met de Auris TS maar toch lijkt het me soms weleens interessant.
De verkoper van de dealer had het erover dat je er ook wel wat zwaarders mee kunt trekken maar in hoeverre dit verstandig is vraag ik mij ook af. (uitkering verzekering bij ongeluk of iets dergelijks)
Ik zou met een hybride niet meer gaan trekken dan aangegeven is. Het hybride systeem is gewoonweg niet berekend om meer te trekken.
Dit heeft te maken met hoe Toyota zijn hybride systeem gebouwd heeft.

Overigens was mijn ervaring met een trekhaak onder de Auris TS (maar ook Corolla TS), dat je met sommige drempels voorzichtig moest zijn als je wat zwaarder beladen was.
Als ik met 2 personen en 2 fietsen op de fietsdrager de straat uit wilde, moest ik langzaam van de drempel af, anders knalde de onderkant tegen de drempel aan.

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-02 11:25

Hm de prijzen zijn nogal omhoog gegaan de laatste tijd. Ik heb een Auris TS 1.8 hybrid lease exclusive 2019 voor 17 000 tweedehands gekocht bij de Toyotadealer. Deze had 30 000 km op de teller. Ik ben er zeer tevreden van. Je moet wel rekening houden met de beperkte ruimte op de achterbank door de batterijverwerking onder de zetels.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even een berichtje van mezelf quoten
anandus schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:06:
[...]

Ik kan dit bevestigen.

Gisterennacht (7 op 8 ) is de katalysator onder mijn auto vandaan gejat :(
Zomaar eronderuit gezaagd.
[...]
Blijkbaar was dit het begin van een golf. Bij mij in de wijk zijn de afgelopen weken tientallen(!) katalysatoren gejat las ik net. Wow :o

Ik zal het even herhalen: Heb je een Prius? Laat dan een kooi om je katalysator bouwen, kost je 100 euro en scheelt veel gedoe! :)

• beyazz06

Ik heb heel lang de Auris TS van > 2015 gevolgd ter vervanging van de A4. De prijs die je noemt is in mijn ogen way too much. Er stond nog een paar week geleden eenzelfde Auris te koop voor 13k (2017 met 180.000 op de teller)

Indien je geduld en tijd hebt, zou ik wachten. Zo af en toe komen er namelijk exemplaren te koop met 150.000/160.000 op de teller voor 15k/16k

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:20

dbzfan

Nee.

En een lease pro proberen te krijgen.. meeste opties en led koplampen.

• Ruben279
Thanks @beyazz06 en @dbzfan , ik wacht nog even.
LED koplampen vind ik wel heel fijn, beter dan halogeen lampjes.

Komt binnenkort vast wel weer een mooie deal voorbij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 22:54

jdh009

FP ProMod
Sinds twee weken overgestapt van een Toyota C-HR 1.8 Hybrid Black Edition naar een Toyota Prius 1.8 VVT-i Hybride 90kW Executive automaat en merk dat het voor mij een flinke verbetering is in rijervaring. i.v.m. gedoe rondom het plaatsen van een laadpaal en de VVE niet voor een plugin of een volledig elektrisch model gegaan. Het enige wat me opvalt is dat de Prius wat meer moeite heeft met de lane assist doordat het wat meer zwalkt tussen de lijnen en bij regen en zonsopgang (bijna) niet aanspringt en/of de lijnen herkent. Daar had de C-HR totaal geen last van op de doorgetrokken afslaglijn na bij een spitsstrook waar je vaak toch moest ingrijpen anders sloeg je mee af de afrit op.

Een van mijn grootste ergernissen bij de C-HR was altijd het kleine raampje rechtsachter, die ook nog deels geblindeerd was en vaak geblokkeerd werd door de hoofdsteun van de bijrijder, waardoor je op rotondes nogal eens extra moest stoppen omdat er een fietser in je blinde hoek zat die je bij het oprijden niet gezien had of toch iets anders deed dan die in eerste instantie aangaf. Daar heb ik bij de nieuwe totaal geen last van en het algemene zicht zowel voor als achter is veel beter in de Prius. In de basis is het interieur bij de bestuurder redelijk hetzelfde alleen heeft de Prius een middenconsole die openklapt naar rechts i.p.v. naar achter wat tijdens het rijden nog wel eens minder handig is als je een pasje voor de slagbomen o.i.d. wilt pakken. Het geluid van de speakers is bij de Prius ook een stuk verbeterd. Het HUD systeem wat erin zit is voor mij echter totaal waardeloos omdat ik net te lang ben dus niets zie. Ik moet echt 'bukken' als ik de snelheidsmeter en de cruise control info wil zien en dit lijkt helaas niet aanpasbaar waardoor die functie totaal overbodig is.

Ondanks dat de C-HR op papier zuiniger was rijd ik met de Prius, zonder ander gedrag, toch wat zuiniger (1:21,5 vs 1:20,3).

[Voor 7% gewijzigd door jdh009 op 08-01-2023 12:01]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | Intel Core i9-9900KF, nVidia RTX 2080 8.0Gb GDDR6, G.Skill Ripjaws 64Gb DDR4 3200Mhz, Samsung 970 EVO PLUS 1Tb en 2Tb NVMe en 2x 870 QVO 8TB SSD

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

jdh009 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:57:
Sinds twee weken overgestapt van een Toyota C-HR 1.8 Hybrid Black Edition naar een Toyota Prius 1.8 VVT-i Hybride 90kW Executive automaat en merk dat het voor mij een flinke verbetering is in rijervaring. i.v.m. gedoe rondom het plaatsen van een laadpaal en de VVE niet voor een plugin of een volledig elektrisch model gegaan. Het enige wat me opvalt is dat de Prius wat meer moeite heeft met de lane assist doordat het wat meer zwalkt tussen de lijnen en bij regen en zonsopgang (bijna) niet aanspringt en/of de lijnen herkent. Daar had de C-HR totaal geen last van op de doorgetrokken afslaglijn na bij een spitsstrook waar je vaak toch moest ingrijpen anders sloeg je mee af de afrit op.

Een van mijn grootste ergernissen bij de C-HR was altijd het kleine raampje rechtsachter, die ook nog deels geblindeerd was en vaak geblokkeerd werd door de hoofdsteun van de bijrijder, waardoor je op rotondes nogal eens extra moest stoppen omdat er een fietser in je blinde hoek zat die je bij het oprijden niet gezien had of toch iets anders deed dan die in eerste instantie aangaf. Daar heb ik bij de nieuwe totaal geen last van en het algemene zicht zowel voor als achter is veel beter in de Prius. In de basis is het interieur bij de bestuurder redelijk hetzelfde alleen heeft de Prius een middenconsole die openklapt naar rechts i.p.v. naar achter wat tijdens het rijden nog wel eens minder handig is als je een pasje voor de slagbomen o.i.d. wilt pakken. Het geluid van de speakers is bij de Prius ook een stuk verbeterd. Het HUD systeem wat erin zit is voor mij echter totaal waardeloos omdat ik net te lang ben dus niets zie. Ik moet echt 'bukken' als ik de snelheidsmeter en de cruise control info wil zien en dit lijkt helaas niet aanpasbaar waardoor die functie totaal overbodig is.

Ondanks dat de C-HR op papier zuiniger was rijd ik met de Prius, zonder ander gedrag, toch wat zuiniger (1:21,5 vs 1:20,3).
De HUD van de prius is gewoon aan te passen! Uit mn hoofd, als je de HUD aanzet kan je hem met de pijltjes op t stuur verplaatsen. Ik had met mn 2.02 geen probleem met het zien van de HUD. Nu vond ik de HUD in de prius niet zoveel toevoegen omdat de snelheids meter al dichtbij het voorram zit.

• jdh009
  • Laatst online: 04-02 22:54

jdh009

FP ProMod
Brilsmurfffje schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:27:
[...]

De HUD van de prius is gewoon aan te passen! Uit mn hoofd, als je de HUD aanzet kan je hem met de pijltjes op t stuur verplaatsen. Ik had met mn 2.02 geen probleem met het zien van de HUD. Nu vond ik de HUD in de prius niet zoveel toevoegen omdat de snelheids meter al dichtbij het voorram zit.
Ik kon zo snel niets vinden om het aan te passen toen ik ermee bezig was maar moet zeggen dat ik alleen gezocht had rondom het aan-knopje van de HUD en nog niet de tijd had genomen om er echt dieper in te duiken. Bedankt dat je aangeeft dat dit wel mogelijk is. Zelf ben ik ook wat langer (1,95), maar niet zo lang, dus als het bij jou in te stellen is zou het bij mij ook goed moeten komen.

[Voor 5% gewijzigd door jdh009 op 08-01-2023 12:31]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | Intel Core i9-9900KF, nVidia RTX 2080 8.0Gb GDDR6, G.Skill Ripjaws 64Gb DDR4 3200Mhz, Samsung 970 EVO PLUS 1Tb en 2Tb NVMe en 2x 870 QVO 8TB SSD

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-02 21:16

Nee hoor, je vergelijkt NEDC met WLPT. Dat zijn verschillende meetmethodieken en NEDC stamt nog uit de tijd dat ook de snellere auto's 2 getallen voor de komma nodig hadden om tot 100 km/uur te accelereren.

Ter vergelijk: mijn Corolla heeft met dezelfde 1,8 l motor een NEDC verbruik van 3,8 l/100km en een WLPT verbruik van 4,5 l/100km.

De C-HR is wat zwaarder en hoekiger dus een hoger verbruik is niet zo gek.

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:57
anandus schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:48:
Even een berichtje van mezelf quoten

[...]

Blijkbaar was dit het begin van een golf. Bij mij in de wijk zijn de afgelopen weken tientallen(!) katalysatoren gejat las ik net. Wow :o

Ik zal het even herhalen: Heb je een Prius? Laat dan een kooi om je katalysator bouwen, kost je 100 euro en scheelt veel gedoe! :)
Ook ik maak mij zorgen dat de katalysator in de toekomst onder mijn auto (Auris TS 2015) vandaan wordt gestolen.

Over 2 weken moet mijn auto voor de APK
Daarom bij mijn dealer maar eens navraag gedaan wat de kosten zijn. De dealer schat de kosten voor materiaal en arbeid in op 270 euro. Dit vind ik aan de hoge kant, waardoor ik twijfel.

Je hebt het over een kooi van 100 euro. 100 euro leek mij aan de lage kant, aangezien de arbeid waarschijnlijk al duurder is. Wat bedoel je precies met een kooi? Ik ben ook wel benieuwd waar het voor 100 euro mogelijk is.

Ik zie op deze video een plaat die onder de auto wordt gelast. Dit heeft de dealer voor mij dan ook berekend.

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:43

Dus je bent tevreden over de Prius IV? Ik vind het een erg onderschatte auto.

TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Chris499 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:22:
[...]

Ook ik maak mij zorgen dat de katalysator in de toekomst onder mijn auto (Auris TS 2015) vandaan wordt gestolen.

Over 2 weken moet mijn auto voor de APK
Daarom bij mijn dealer maar eens navraag gedaan wat de kosten zijn. De dealer schat de kosten voor materiaal en arbeid in op 270 euro. Dit vind ik aan de hoge kant, waardoor ik twijfel.

Je hebt het over een kooi van 100 euro. 100 euro leek mij aan de lage kant, aangezien de arbeid waarschijnlijk al duurder is. Wat bedoel je precies met een kooi? Ik ben ook wel benieuwd waar het voor 100 euro mogelijk is.

Ik zie op deze video een plaat die onder de auto wordt gelast. Dit heeft de dealer voor mij dan ook berekend.
In mijn geval zijn er van die ijzeren staven van gewapend beton overheen gelast en ook iets met ringen die vastgelast waren. Ik heb er verder geen verstand van.

• Chris499
anandus schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:29:
[...]

In mijn geval zijn er van die ijzeren staven van gewapend beton overheen gelast en ook iets met ringen die vastgelast waren. Ik heb er verder geen verstand van.
Heb je daar ook foto's? Ik ben ook wel benieuwd waar je het hebt laten doen.

Vraag is ook hoeveel gewicht het betreft. Uiteraard is een constructie met zo min mogelijk gewicht wenselijk. Voor de wegligging zal het niet uitmaken omdat het zwaartepunt heel laag is. Enkel meer gewicht dat meerijd is het nadeel.

[Voor 11% gewijzigd door Chris499 op 09-01-2023 14:33]

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:01
Chris499 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:22:
[...]

Is het (hier) bekend hoe diefstal gevoelig de katalysator van een Auris is?
Want dat is ook iets waar ik mij 'zorgen' over heb.

• Spixo
thespeed schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:41:
[...]

Voor mijn gevoel is het zelf monteren ook nog wel te doen.
Klopt het dat je hiervoor een adapter set kunt kopen die je gewoon tussen de bestaande kabels klikt?
De Toyota Auris TS (2015+ model) heeft in het chassis aan de achterzijde 6x M12 schroefdraad voorbereid zitten.

Brink levert de volgende aftermarket trekhaken:
  • 581100 een vaste trekhaak met 55 kg kogeldruk montage dmv. 4 * M12 bouten
  • 581200 een vaste trekhaak met 75 kg kogeldruk montage dmv. 6 * M12 bouten
  • 581300 een afneembare trekhaak met 75 kg kogeldruk montage dmv. 6*M12 bouten
De afneembare variant (581300) vereist hak- en breekwerk in je bumper. De andere 2 passen eronder zonder bumperaanpassingen. De trekhaak hoeft niet te worden aangemeld in de ECU. Dus dat bespaart je een ritje naar de dealer.

De trekhaak ziet er zo uit:

Hierbij een foto van de 6x M12 schroefdraad in het chassis:
Thasaidon schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:15:
[...]
Overigens was mijn ervaring met een trekhaak onder de Auris TS (maar ook Corolla TS), dat je met sommige drempels voorzichtig moest zijn als je wat zwaarder beladen was.
Als ik met 2 personen en 2 fietsen op de fietsdrager de straat uit wilde, moest ik langzaam van de drempel af, anders knalde de onderkant tegen de drempel aan.
Dit is inderdaad 1 van de nadelen van de Auris TS met de standaard vering. Ik heb dit opgelost door MAD HV-360345 verhogingsveren te monteren. Is gemakkelijk zelf te doen (+/- 1 uurtje werk).

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-02 21:16
Videopac schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:28:
[...]

Dus je bent tevreden over de Prius IV? Ik vind het een erg onderschatte auto.
Dat vraagt om een toelichting. Waarom vind je de prius zo goed dat je vind dat mensen het onderschatten?

Ik vind het een erg mooie auto, maar wel jammer dat er inderdaad wel eens negatief over wordt gedaan door o.a. autoweek. Je ziet al een voorbeeldje in de link van @jdh009 "Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens de fabrikant 4,2 l/100km (1 op 23,8)." Het zou de journalist sieren als die erbij zegt dat het om gestandaardiseerde testen gaat, nu is het alsof de fabrikant maar iets roept.

Toegegeven.... veel fabrikanten proberen deze tests gunstig te beïnvloedden met extra harde banden of een lagere luchtweerstand door kleine modificaties aan de carrosserie, maar het geeft wel een goede indicatie om auto,s met elkaar te vergelijken en als je er niet mee rijdt alsof je net een mercedes SLK getest hebt dan is dat getal volgens mij nog niet eens zo heel gek.

• Thasaidon

Thasaidon

St00mwals schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Om heel eerlijk te zijn heb ik zelf nog nooit gehoord van katalysator diefstal bij een Auris.
Wel bij de Prius (vooral Prius II), en een enkele poging bij een Yaris (toevallig hier in de buurt).

Toyota zelf bied een aantal mogelijkheden die je zou kunnen laten installeren:
https://www.toyota.nl/ont...satoren-zo-voorkom-je-het

.
Lothlórien schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:32:
...
Ik vind het een erg mooie auto, maar wel jammer dat er inderdaad wel eens negatief over wordt gedaan door o.a. autoweek.
Ik krijg bij de heren van Autoweek altijd het idee dat, als het geen dikke Duitse bak is, het nooit goed is.
Maar dat is mijn gevoel. ;)

[Voor 24% gewijzigd door Thasaidon op 09-01-2023 17:21]

• Andrehj
  • Laatst online: 21:33
Spixo schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:56:
De afneembare variant (581300) vereist hak- en breekwerk in je bumper. De andere 2 passen eronder zonder bumperaanpassingen. De trekhaak hoeft niet te worden aangemeld in de ECU. Dus dat bespaart je een ritje naar de dealer.
Een trekhaak hoef je nooit aan te melden, want is enkel ijzer. Pas als je er ook een stopcontact bij wilt wordt het lastig (en duur) ;)
Ter vergelijking: In 2012 monteerde ik een trekhaak onder mijn Skoda. Aan ijzerwerk was ik slechts 120 euro kwijt, maar het totaal aan benodigde elektromaterialen ging richting de 300, en dan had ik nog het voordeel dat ik alle werk (inclusief het coderen van de diverse modules) zelf kon doen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Spixo
Andrehj schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:45:
[...]

Een trekhaak hoef je nooit aan te melden, want is enkel ijzer. Pas als je er ook een stopcontact bij wilt wordt het lastig (en duur) ;)
Ter vergelijking: In 2012 monteerde ik een trekhaak onder mijn Skoda. Aan ijzerwerk was ik slechts 120 euro kwijt, maar het totaal aan benodigde elektromaterialen ging richting de 300, en dan had ik nog het voordeel dat ik alle werk (inclusief het coderen van de diverse modules) zelf kon doen.
Uiteraard moet de kabelset er nog bij. Maar zowel de bijbehorende 7- of 13-polige Brink kabelset hoeft niet aangemeld/gecodeerd te worden bij de Auris TS.

• Andrehj
  • Laatst online: 21:33
Spixo schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:54:
Uiteraard moet de kabelset er nog bij. Maar zowel de bijbehorende 7- of 13-polige Brink kabelset hoeft niet aangemeld/gecodeerd te worden bij de Auris TS.
:?
Dan mis je toch allerlei functionaliteit die bij Skoda 15 jaar geleden al standaard was? Zoals:
  • Uitgeschakeld mistachterlicht op de auto (voorkomt verblinding via voorkant caravan).
  • Aanhanger ESP
  • Uitschakelen start-stop systeem.
  • Uitschakelen achteruitrijsensoren
  • Controle van de werking van de verlichting van de aanhanger
  • Diefstalbeveiliging van de aanhanger via het alarmsysteem
  • etc
Dit zijn toch allemaal zaken die je anno 2023 niet meer wilt missen?

[Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 09-01-2023 18:03]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Spixo
Andrehj schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:58:
[...]

:?
Dan mis je toch allerlei functionaliteit die bij Skoda 15 jaar geleden al standaard was? Zoals:
  • Uitgeschakeld mistachterlicht op de auto (voorkomt verblinding via voorkant caravan).
  • Aanhanger ESP
  • Uitschakelen start-stop systeem.
  • Uitschakelen achteruitrijsensoren
  • Controle van de werking van de verlichting van de aanhanger
  • Diefstalbeveiliging van de aanhanger via het alarmsysteem
  • etc
Dit zijn toch allemaal zaken die je anno 2023 niet meer wilt missen?
Zoals ik aangaf hoeft de Brink 13-polige kabelset (754144) en Brink 7-polige kabelset (754143) niet gecodeerd te worden. Bovenstaande zaken - die je noemt - worden dan ook niet ondersteund. Vergeet niet dat de Auris TS maar 345 kg trekgewicht heeft. De meerderheid zal de trekhaak dan ook slechts gebruiken voor een fietsendrager of een incidenteel lichtgewicht bagagekarretje.

Het zou kunnen dat Westfalia (aftermarket) of Toyota (origineel) dit wel allemaal ondersteund. Maar dat weet ik niet zeker. Ik ben alleen bekend met de Brink systemen.

• The Wizard
  • Laatst online: 21:31

The Wizard

Moderator Mobile
Thasaidon schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:15:
[...]

Om heel eerlijk te zijn heb ik zelf nog nooit gehoord van katalysator diefstal bij een Auris.
Wel bij de Prius (vooral Prius II), en een enkele poging bij een Yaris (toevallig hier in de buurt).

Toyota zelf bied een aantal mogelijkheden die je zou kunnen laten installeren:
https://www.toyota.nl/ont...satoren-zo-voorkom-je-het
Bij de Prius zit de kat onder de auto, bij de Auris en Corolla (en de huidige Yaris) zit de kat gelijk na het uitlaatspruitstuk, daar kom je niet zo gemakkelijk bij.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
St00mwals schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:23:
[...]
Ook bij de Auris gebeurt dat af en toe.

https://www.toyotablog.nl...voor-diefstal-katalysator

• Chris499
De Auris katalysator lees je ook overal terug als geliefd goedje. Kees vd Spek heeft er zelfs een hele uitzending over gemaakt.

Ik vind de prijs voor het installeren van een plaat a 270 euro alleen te hoog om het risico te verkleinen.

https://indebuurt.nl/zoet...het-meest-de-klos~156826/

https://www.autoblog.nl/n...sator-oplichtster-3370608

Hier bieden ze een beugel aan voor 159 euro heb ik zojuist gevonden:
https://www.vanekris.nl/t...sator-toyota-prius-auris/

[Voor 3% gewijzigd door Chris499 op 09-01-2023 20:54]

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:43
Lothlórien schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:32:
[...]

Dat vraagt om een toelichting. Waarom vind je de prius zo goed dat je vind dat mensen het onderschatten?

Ik vind het een erg mooie auto, maar wel jammer dat er inderdaad wel eens negatief over wordt gedaan door o.a. autoweek. Je ziet al een voorbeeldje in de link van @jdh009 "Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens de fabrikant 4,2 l/100km (1 op 23,8)." Het zou de journalist sieren als die erbij zegt dat het om gestandaardiseerde testen gaat, nu is het alsof de fabrikant maar iets roept.

Toegegeven.... veel fabrikanten proberen deze tests gunstig te beïnvloedden met extra harde banden of een lagere luchtweerstand door kleine modificaties aan de carrosserie, maar het geeft wel een goede indicatie om auto,s met elkaar te vergelijken en als je er niet mee rijdt alsof je net een mercedes SLK getest hebt dan is dat getal volgens mij nog niet eens zo heel gek.
De Prius IV rijdt significant beter (eerste op TGNA platform) dan de III en is zuiniger en ruimer. Ik heb gewoon een zwak voor de Pruis IV, vooral voor een rode of blauwe pre-facelift (de extra-lelijke dus).

TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 15:29

EXX

EXtended eXchange

Afgelopen vrijdag de Corolla TS ingeruild voor de Corolla Cross. Een heel andere rijbeleving: veel minder last van al die irritante verkeersdrempels, een veel fijnere instap, noem maar op. En heel relaxed.

Er zijn toch een paar dingetjes:

1. Overzetten contacten van je telefoon.
Het koppelen van de (android) telefoon via BT gaat probleemloos. Alleen het overzetten van de contacten wil niet lukken. Ik heb geen idee waarom niet. Bij de vorige auto (Corolla TS) ging het probleemloos, in 1 keer

2. Gedrag van lijst van DAB radiozenders.
De lijst met radiozenders heeft de zeer irritante hebbelijkheid om steeds weer naar het begin van de lijst te springen. Stations die onderaan de lijst staan zijn niet te selecteren: je scrolled naar beneden, maar voor je daar aangekomen bent springt de lijst weer naar het begin.

3. Auto stuurt zelfstandig op onverwachte momenten.
Tijdens een ritje door 1 van de lokale dorpen begon de auto ineens zelfstandig koercorrecties uit te voeren. Het was makkelijk om tegen te sturen, maar wel onverwachts. Het gebeurde bv. op plekken waar men (om het verkeer af te remmen) links en rechts aan de rand van de weg een soort van vluchtheuvel neerplempt waar je vervolgens omheen moet slalommem. De auto was het duidelijk niet eens met het geslinger en als je niet oppast, stuurt hij je zo tegen de vluchtheuvel aan...

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Thasaidon

Thasaidon

EXX schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:35:
Er zijn toch een paar dingetjes:

1. Overzetten contacten van je telefoon.
Het koppelen van de (android) telefoon via BT gaat probleemloos. Alleen het overzetten van de contacten wil niet lukken. Ik heb geen idee waarom niet. Bij de vorige auto (Corolla TS) ging het probleemloos, in 1 keer

2. Gedrag van lijst van DAB radiozenders.
The lijst met adiozenders heeft de zeer irritante hebbelijkheid om steeds weer naar het begin van de lijst te springen. Stations die onderaan de lijst staan zijn niet te selecteren: je scrolled naat beneden, maar voor je daar aangekomen bent springt de lijst weer naar het begin.

3. Auto stuurt zelfstandig op onverwachte momenten.
Tijdens een ritje door 1 van de lokale dorpen begon de auto ineens zelfstandig koercorrecties uit te voeren. Het was makkelijk om tegen te sturen, maar wel onverwachts. Het gebeurde bv. op plekken waar men (om het verkeer af te remmen) links en rechts aan de rand van de weg een soort van vluchtheuvel neerplempt waar je vervolgens omheen moet slalommem. De auto was het duidelijk niet eens met het geslinger en als je niet oppast, stuurt hij je zo tegen de vluchtheuvel aan...
Je 1e punt herken ik niet. De eerste keer dat ik mijn Android telefoon met BT koppelde moest ik wel op de telefoon een paar keer toestemming geven voor het delen van zaken. Daarna stonden al mijn contacten er gewoon in. Inclusief een aparte groep met mijn favorieten.

Het 2e punt ken ik wel. Maar ik heb toch een aantal zenders (max 6 geloof ik?) in de favorieten kunnen zetten.
De vrouw heeft genoeg aan die favorieten.
Zelf luister ik over het algemeen meestal via BT naar eigen muziek op Spotify, als dat wil werken, want daar heb ik weer een probleem mee zoals eerder in dit forum gemeld.

Het 3e punt herken ik ook. Dit is de Lane Departure Alert.
Als je te dicht bij de zijlijn van de rijbaan komt krijg je een waarschuwing.
De waarschuwing staat standaard op trillen, dus zal je stuur gaan trillen.
Dit kun je in het menu op je dashboard (middels de knoppen op je stuur) ook op "piepen" zetten.
Ik heb dit inmiddels op piepen gezet, want ik vond dat trillen ook rete irritant.

Dreig je of ga je over de lijn heen, dan zal de auto zichzelf terug sturen de rijbaan op.
Ook heel irritant, omdat dit in sommige situaties gewoon niet wenselijk is.
Vooral op binnenwegen waar je 60 mag en het systeem actief word en de weg net breed genoeg is voor 2 passerende auto's maar deze ook een zgn "fietsstrook" heeft.
Zodra je dus over die lijn gaat om de tegenligger te laten passeren stuurt de auto doodleuk terug naar links om je terug op de rijbaan te krijgen.
Er word door dit systeem geen rekening gehouden met het tegemoetkomende voertuig.

Maar dit is een door de EU verplicht systeem en staat standaard aan zodra je de auto start.
Je kunt het tijdelijk uit zetten. Wederom in het menu op je dashboard via de knoppen op je stuur.
Maar zodra je de auto uit zet en weer aan, staat ook dat systeem weer aan.

Helaas zul je dus met dit systeem moeten leren leven, of iedere keer na het starten dit uit zetten in de instellingen.
Ik heb inmiddels voor het 1e gekozen :P

[Voor 9% gewijzigd door Thasaidon op 12-01-2023 11:41]

• Southern Sun
  • Laatst online: 21:09
Vanmorgen een proefrit gemaakt in de Corolla Cross. Ten opzichte van de huidige Corolla TS 1.8 2019 merk je inderdaad wel weer verdere ontwikkeling qua aandrijflijn. Vooral prettige toevoegingen van de First Edition vind ik blind spot monitoring en stoelverwarming (dat ze daarvoor alleen van die ouderwetse knopjes hebben gebruikt vind ik echt onbegrijpelijk 8)7 ).
Ook de lane keep assist werkt duidelijk beter dan wat ik nu gewend ben. Had alleen de hoop dat het nog iets stiller aan boord zou zijn geworden, er is wel wat verschil merkbaar, maar ik vond het weinig. Desondanks kun je grootste gedeelte van de tijd prima comfortabel rijden, hooguit bij optrekken op de snelweg is er het meeste lawaai, maar dat is wat mij betreft acceptabel.

Overall zou ik 'm best overwegen, maar er is eigenlijk 1 echt probleem....hij is (voor mij) te klein ;w Merkte het al meteen bij instappen met mijn knie bij de middenconsole. Maar ook de afstand tot het gaspedaal is te krap, zelfs met stoel maximaal naar achteren. Heb het meeste van mijn lengte in de benen zitten dus dat is vaak een probleem, maar kreeg het hier gewoon niet voor elkaar een fijne houding te vinden. Zal dus toch voor de Kia Sportage kiezen als het geen EV vanuit m'n werk mag worden, daar kon ik een betere houding vinden. Maar desondanks snap ik dat mensen de overstap naar de Cross maken, wel prettige auto verder :)

• Robinho96
  • Laatst online: 20:51
Southern Sun schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:11:
Vanmorgen een proefrit gemaakt in de Corolla Cross. Ten opzichte van de huidige Corolla TS 1.8 2019 merk je inderdaad wel weer verdere ontwikkeling qua aandrijflijn. Vooral prettige toevoegingen van de First Edition vind ik blind spot monitoring en stoelverwarming (dat ze daarvoor alleen van die ouderwetse knopjes hebben gebruikt vind ik echt onbegrijpelijk 8)7 ).
Ook de lane keep assist werkt duidelijk beter dan wat ik nu gewend ben. Had alleen de hoop dat het nog iets stiller aan boord zou zijn geworden, er is wel wat verschil merkbaar, maar ik vond het weinig. Desondanks kun je grootste gedeelte van de tijd prima comfortabel rijden, hooguit bij optrekken op de snelweg is er het meeste lawaai, maar dat is wat mij betreft acceptabel.

Overall zou ik 'm best overwegen, maar er is eigenlijk 1 echt probleem....hij is te klein ;w Merkte het al meteen bij instappen met mijn knie bij de middenconsole. Maar ook de afstand tot het gaspedaal is te krap, zelfs met stoel maximaal naar achteren. Heb het meeste van mijn lengte in de benen zitten dus dat is vaak een probleem, maar kreeg het hier gewoon niet voor elkaar een fijne houding te vinden. Zal dus toch voor de Kia Sportage kiezen als het geen EV vanuit m'n werk mag worden, daar kon ik een betere houding vinden. Maar desondanks snap ik dat mensen de overstap naar de Cross maken, wel prettige auto verder :)
Hoe groot ben je misschien? :? Ik overweeg de Corolla Cross te kopen.

• Thasaidon

Thasaidon

Southern Sun schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:11:
...
Vooral prettige toevoegingen van de First Edition vind ik blind spot monitoring en stoelverwarming (dat ze daarvoor alleen van die ouderwetse knopjes hebben gebruikt vind ik echt onbegrijpelijk 8)7 ).
...
...
In onze Corolla TS executive hadden wij al BSM en stoelverwarming. Daarom hebben wij nu voor de First Edition gekozen, omdat dit daar idd ook in zit.
Persoonlijk vind ik het knopje voor de stoelverwarming ideaal. Je hoeft dan niet (zoals bij andere merken) eerst via het touchscreen een zee van menu opties in te duiken voordat je bij de stoelverwarming komt.
Nu tik je de knop omhoog voor de hete stand, of omlaag voor halve stand. Terug naar het midden is weer uit.
Makkelijker kan toch niet?

Daarnaast vind ik het geluid bij optrekken wel mee vallen. Onze 1.8 Corolla TS maakte meer herrie.
Robinho96 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:56:
[...]
Ik ben 1,98m en zit prima in de Corolla Cross.
Southern Sun gaf aan lange benen te hebben en niet lekker te zitten.
Iedereen is dus anders en ik zou je adviseren om gewoon naar de dealer te gaan en te kijken of de auto voor jou wel goed zit. Er is niets zo vervelend als een auto die niet goed/lekker zit.

[Voor 18% gewijzigd door Thasaidon op 12-01-2023 16:26]

• Southern Sun
  • Laatst online: 21:09
[...]

Ik ben 1.91m, maar het grootste deel daarvan zit in de benen. Denk dat de meerderheid er prima mee uit de voeten moet kunnen, maar het scheelt ook dat ik inmiddels weet dat het voor mij beter kan (meerdere auto's proefgereden de laatste tijd). Zou sowieso altijd even testen van tevoren.

[Voor 15% gewijzigd door Southern Sun op 12-01-2023 16:45]

• Robinho96

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:52
Ze doen dan netjes de sleutel in een speciaal zakje, maar er wordt niks gezegd over de reserve sleutel, die misschien ergens anders ligt. Die dan gewoon vrij en "aan" is. Of het zakje van de ANWB werkt niet goed. Ik heb een zakje op de ANWB site gezocht en als 1 van de reviews staat er dat hij niet werkt met hun sleutel en de auto gewoon open gemaakt kan worden. Misschien was dat hier ook het geval.

Blijft natuurlijk gelden wat @Robinho96 aangeeft.

• Bacchus
[...]
Als beenruimte echt is waar het op gaat vallen, dan kun je ook de rails van de stoel een stukje laten opschuiven. Wel opletten dat je qua armbereik wat marge hebt, wat je normaal wel zou verwachten, natuurlijk.

• Robinho96
Bacchus schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 07:41:
[...]

Als beenruimte echt is waar het op gaat vallen, dan kun je ook de rails van de stoel een stukje laten opschuiven. Wel opletten dat je qua armbereik wat marge hebt, wat je normaal wel zou verwachten, natuurlijk.
Ik ben zelf 1,86m en de verhoudingen tussen mijn lichaamsdelen zijn wel min of meer normaal :+ Dus voor mij is het geen probleem denk ik.

• Thasaidon

Thasaidon

@Robinho96
Gewoon naar de dealer gaan en een proefrit maken!
Dan weet je niet alleen of hij goed zit, maar krijg je een totaalbeeld van de auto.
Wellicht zijn er andere zaken die je totaal niet bevallen, al verwacht ik dat niet. ;)

@Stonehawk
Bij de nieuwe auto's zitten inmiddels sleutels die zichzelf "uit" zetten als ze een bepaalde tijd stil liggen.
Dan kunnen ze de keyless entry iig niet meer misbruiken.
Blijft wel dat als ze de auto echt willen ze hem toch wel mee krijgen.

[Voor 8% gewijzigd door Thasaidon op 14-01-2023 11:30]

• Stonehawk
@Thasaidon
Dat is handig. De mensen uit het bericht hebben het over een Auris die heeft 2 edities (en een facelift uit 2015), maar die hebben het voor zover ik weet niet. Aan de hand van de foto's hebben ze het over de facelift.

Mijn sleutels (2015) hebben het in elk geval niet.

• vassago
  • Laatst online: 22:03
Rijd je Toyota (Corrolla, 2jaar/45K km), sta je alsnog stil langs de weg in the middle of nowhere :(
Halverwege de rit opeens de melding dat de oliedruk laag is, even gepeild en er lijkt nog genoeg in te zitten om iig de bestemming te halen.
Iets verderop nog meer storingen, storing hybide system en daar sta je dan.

"Toevallig" 100KM terug bij de garage geweest voor een beurt, nu geloof ik best in toeval maar 1 is vaker 1 dan iets anders. Afgesleept naar de garage, kost me in totaal 3,5 uur.
Dag later de auto opgehaald, er zat een O-ring dubbel in |:(

Kudo's dat ze het toegeven, maar het is wel een hele basale fout.

• Robinho96
Thasaidon schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:29:
@Robinho96
Gewoon naar de dealer gaan en een proefrit maken!
Dan weet je niet alleen of hij goed zit, maar krijg je een totaalbeeld van de auto.
Wellicht zijn er andere zaken die je totaal niet bevallen, al verwacht ik dat niet. ;)

@Stonehawk
Bij de nieuwe auto's zitten inmiddels sleutels die zichzelf "uit" zetten als ze een bepaalde tijd stil liggen.
Dan kunnen ze de keyless entry iig niet meer misbruiken.
Blijft wel dat als ze de auto echt willen ze hem toch wel mee krijgen.
Ben er daarnet eens in gaan zitten op het Autosalon in Brussel. En zelf met het panoramisch dak pas ik er nog ruim in.

• Thasaidon

Thasaidon

Stonehawk schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:14:
@Thasaidon
Dat is handig. De mensen uit het bericht hebben het over een Auris die heeft 2 edities (en een facelift uit 2015), maar die hebben het voor zover ik weet niet. Aan de hand van de foto's hebben ze het over de facelift.

Mijn sleutels (2015) hebben het in elk geval niet.
Zowel de sleutels van onze 2015 Auris (geen idee of dit een facelift was) als de sleutels van onze 2019 Corolla TS hadden deze functie niet.

De sleutel van onze 2022 Corolla Cross heeft dit wel. Als die even stil ligt werkt het key-less systeem niet meer.
Robinho96 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:18:
[...]
Ben er daarnet eens in gaan zitten op het Autosalon in Brussel. En zelf met het panoramisch dak pas ik er nog ruim in.
Dat is mooi, maar ik zou zeker ook een flink stuk gaan rijden als je die mogelijkheid hebt, :)

• Robinho96
Thasaidon schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:09:
[...]

Zowel de sleutels van onze 2015 Auris (geen idee of dit een facelift was) als de sleutels van onze 2019 Corolla TS hadden deze functie niet.

De sleutel van onze 2022 Corolla Cross heeft dit wel. Als die even stil ligt werkt het key-less systeem niet meer.

[...]

Dat is mooi, maar ik zou zeker ook een flink stuk gaan rijden als je die mogelijkheid hebt, :)
Zal ik zeker doen. Ik werk namelijk in het Europese Parts Center van Toyota in Diest (België). :P Ik zal eens een afspraak maken in een week dat ik de vroege shift heb. De dealer ligt op nog geen 5 minuten rijden van mijn werk.

De stoel zat zeker ook wel comfortabel.

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:54
Heb het al eens eerder genoemd. Maar bij de Auris ts facelift kun je keyless uitzetten op de sleutel als je deze weglegt. Dan hoeft die niet in een zakje of bakje. Vergeet ook de reserve sleutel niet.

Bovenste knopje (lock) ingedrukt houden en dan 2 keer op unlock klikken. Dan staat die uit. Rode lampje knippert dan een aantal keer.

Wil je hem weer gebruiken kun je een willekeurige knop inklikken.

• beyazz06
vangoghnl schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:20:
Heb het al eens eerder genoemd. Maar bij de Auris ts facelift kun je keyless uitzetten op de sleutel als je deze weglegt. Dan hoeft die niet in een zakje of bakje. Vergeet ook de reserve sleutel niet.

Bovenste knopje (lock) ingedrukt houden en dan 2 keer op unlock klikken. Dan staat die uit. Rode lampje knippert dan een aantal keer.

Wil je hem weer gebruiken kun je een willekeurige knop inklikken.
Geldt voor alle type sleutels van Toyota, zo ook voor de RAV4.

Over de RAV4 gesproken; gisteren 2e tankbeurt na aankoop en had een verbruik van 1 op 13,5. Moet wel zeggen dat ik extra mij best heb gedaan om zoveel mogelijk KM te rijden.. Dus onder normale omstadigheden, zal het verbruik denk iets lager liggen. Nu speelt het weer uiteraard ook mee.

Verder moet ik na de A4, toch wennen aan het formaat van de auto.. Het parkeren, ondanks alle hulpmiddelen, gaat vaak wel goed maar in mijn ogen scheef en daar houd ik niet van dus sta ik nog een halfuur de auto vooruit/achteruit te zetten om recht te staan :+

En dat uitrollen van de RAV4.. man man, ik had er over gelezen maar had niet verwacht dat het idd zo goed zou werken! Het is echt wennen, lees tijdig gaspedaal los laten om zo min mogelijk de rem te gebruiken. Moet nu nog best vaak bij remmen omdat ik te laat het gaspedaal heb los gelaten en het dus eerder had gekund _/-\o_

Al met al nodigt de Toyota mij toch meer om zuinig te rijden, terwijl ik in de A4 met 250 paarden aan de voorkant eerder naar de sportieve kant ging >:)

• Thasaidon

Thasaidon

beyazz06 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:44:
En dat uitrollen van de RAV4.. man man, ik had er over gelezen maar had niet verwacht dat het idd zo goed zou werken! Het is echt wennen, lees tijdig gaspedaal los laten om zo min mogelijk de rem te gebruiken. Moet nu nog best vaak bij remmen omdat ik te laat het gaspedaal heb los gelaten en het dus eerder had gekund _/-\o_
Remmen op zich is niet erg, want dat levert enkel meer stroom terug naar de EV accu.
Je moet alleen zorgen dat je gedoseerd remt.

Hybride rijden in een Toyota is écht even anders dan je wellicht gewend bent ;)

[Voor 6% gewijzigd door Thasaidon op 16-01-2023 15:34]

• CodeIT
  • Laatst online: 19:58

CodeIT

Code IT

CodeIT schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:30:
...
Dan de minpunten. Toyota lijkt wat te hebben gegoocheld met de verbruikscijfers. De range blijkt in de praktijk een stuk minder (~318 vs 470 beloofd). De levertijd van de BZ4X is ook fors, met een geplande leverdatum in september. De Corolla Cross heeft een levertijd van +-6 maanden.
Ook weet ik nog niet of zelf wel toe ben aan elektrisch rijden. Ik heb geen eigen oprit, dus ik moet altijd opladen op het werk of onderweg. Ook lijkt het me wat meer gedoe bij vakantie-ritten omdat je de stops echt moet gaan plannen. Ook is de auto een stuk duurder waardoor deze ong. €70 p/m duurder uitkomt in de bijtelling.
Uiteindelijk is het toch een RAV4 (Executive) geworden. Qua bijtelling scheelt het niet veel met de BZ4X. Ik had geen zin in laadgedoe en bovendien waren de eerste ervaringen met het bereik van de BZ4X niet fantastisch.
Corolla Cross viel uiteindelijk af omdat deze net wat te klein voor ons was.
Ik moet helaas nog wel even wachten. Leverweek staat nu voor week 41 2023. Besteld in week 49 2022.

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:29
Hallo Toyota liefhebbers. Ik had een Toyota op het oog... Maar bij onderstaand rapport gingen er toch wel wat bellen rinkelen. Wat is jullie mening? Ik heb een aantal spamregels verwijderd over vermoedelijke kentekenstanden om het wat overzichtelijk te houden. Auto is in 2012 geproduceerd. Sorry voor de lange post alvast:

10-01-2023

Auto te koop aangeboden

Voor € ••••••••.
Met •••••••• km.
Auto staat nog steeds te koop aangeboden.

05-01-2023

Nieuwe eigenaar type:
Voertuig is geregistreerd door een autobedrijf.

04-01-2023

Nieuwe eigenaar type:

16-12-2022

Nieuwe eigenaar type:

07-12-2022

Auto te koop aangeboden

Voor € ••••••••.
Met •••••••• km.
Te koop aangeboden tot 09-12-2022.

08-08-2022

APK gekeurd
Er zijn geen problemen geconstateerd bij deze APK-keuring.

14-08-2021

Nieuwe eigenaar type:
Voertuig is geregistreerd door een particulier.

09-08-2021

APK gekeurd

16-07-2021

Nieuwe eigenaar type:

06-07-2021

Nieuwe eigenaar type:

25-05-2021

Nieuwe eigenaar type:

23-04-2021

Auto te koop aangeboden

Voor € ••••••••.
Met •••••••• km.
Te koop aangeboden tot 16-07-2021.

02-09-2020

Nieuwe eigenaar type:
Voertuig is geregistreerd door een verhuur-maatschappij.

31-08-2020

Nieuwe eigenaar type:

27-08-2020

Auto te koop aangeboden

Voor € ••••••••.
Met •••••••• km.
Te koop aangeboden tot 10-04-2021.

05-08-2020

Nieuwe eigenaar type:
Voertuig is geregistreerd door een importeur.

01-11-2018

Terugroepactie

19-09-2018

APK gekeurd

27-09-2016

Nieuwe eigenaar type:

26-09-2016

APK gekeurd

05-09-2016

Nieuwe eigenaar type:

03-09-2016

Nieuwe eigenaar type:

29-09-2012

Nieuwe eigenaar type:

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:02

DaWaN

'r you wicked ??

Dhr. Satoshi schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 00:45:
Hallo Toyota liefhebbers. Ik had een Toyota op het oog... Maar bij onderstaand rapport gingen er toch wel wat bellen rinkelen. Wat is jullie mening? Ik heb een aantal spamregels verwijderd over vermoedelijke kentekenstanden om het wat overzichtelijk te houden. Auto is in 2012 geproduceerd.
4 eigenaren in 10 jaar is niet persé uitzonderlijk.
Enige waar ik mij zorgen over zou maken is het feit dat de auto geïmporteerd is, er is dan een mogelijkheid om een schadeverleden te verbergen.
Persoonlijk zou ik bij zo'n historie wat beter opletten op de staat van de auto.
Uiteindelijk zul je de auto moeten bezichtigen en inspecteren om de staat zelf te beoordelen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Thasaidon

Thasaidon

@Dhr. Satoshi
Wat DaWaN zegt ben ik het mee eens. Je loopt met een import nou eenmaal een risico.
Maar dat wil niet zeggen dat de auto niet goed zou zijn.

Maar persoonlijk zou ik afhaken bij het feit dat het een verhuur auto zou zijn geweest.
Met dat soort auto's word over het algemeen niet echt zuinig dan wel netjes omgegaan.

Mocht jou dat niets uit maken, dan zou ik de auto gewoon bekijken en (laten) inspecteren.
En als hij door een officiële Toyota dealer verkocht wordt, mag je er van uit gaan dat hij goed is

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-02 16:35

Kars

Yamaha Tenere Domestic Model

Ik zie het iets anders, een verhuur-auto wordt vaak wel erg goed onderhouden want een huurauto die stil komt te staan is nog veel duurder.
Als het interieur er nog goed uit ziet en er is een aantoonbare onderhoudshistorie, lijkt het me geen probleem.

Life is too short to remove USB safely

• MooDyBLueS
Dhr. Satoshi schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 00:45:
Hallo Toyota liefhebbers. Ik had een Toyota op het oog... Maar bij onderstaand rapport gingen er toch wel wat bellen rinkelen. Wat is jullie mening? Ik heb een aantal spamregels verwijderd over vermoedelijke kentekenstanden om het wat overzichtelijk te houden. Auto is in 2012 geproduceerd. Sorry voor de lange post alvast:

10-01-2023

Auto te koop aangeboden

Voor € ••••••••.
Met •••••••• km.
Auto staat nog steeds te koop aangeboden.

05-01-2023

Nieuwe eigenaar type:

04-01-2023

Nieuwe eigenaar type:

16-12-2022

Nieuwe eigenaar type:

07-12-2022

Auto te koop aangeboden

Voor € ••••••••.
Met •••••••• km.
Te koop aangeboden tot 09-12-2022.

08-08-2022

APK gekeurd

14-08-2021

Nieuwe eigenaar type:

09-08-2021

APK gekeurd

16-07-2021

Nieuwe eigenaar type:

06-07-2021

Nieuwe eigenaar type:

25-05-2021

Nieuwe eigenaar type:

23-04-2021

Auto te koop aangeboden

Voor € ••••••••.
Met •••••••• km.
Te koop aangeboden tot 16-07-2021.

02-09-2020

Nieuwe eigenaar type:
Voertuig is geregistreerd door een verhuur-maatschappij.

31-08-2020

Nieuwe eigenaar type:

27-08-2020

Auto te koop aangeboden

Voor € ••••••••.
Met •••••••• km.
Te koop aangeboden tot 10-04-2021.

05-08-2020

Nieuwe eigenaar type:
Voertuig is geregistreerd door een importeur.

01-11-2018

Terugroepactie

19-09-2018

APK gekeurd

27-09-2016

Nieuwe eigenaar type:

26-09-2016

APK gekeurd

05-09-2016

Nieuwe eigenaar type:

03-09-2016

Nieuwe eigenaar type:

29-09-2012

Nieuwe eigenaar type:
Ik sluit me aan bij wat al gezegd is, met als aanvulling: Toyota doet ook aankoopkeuringen voor het geval de auto niet te koop staat bij een Toyota dealer.

Kon even geen link vinden naar Toyota zelf, maar Van Ekris (een van de Toyota dealers) heeft het uitgelegd staan:
https://www.vanekris.nl/toyota-aankoopkeuring

Kost dus nog geen € 100 en valt vast te bespreken met de verkoper. Ik heb het met een Lexus CT een keer gedaan, vergt alleen een klein beetje planning: ik deed eerst een proefrit zelf, toen was ik erover uit en heb toen met de verkopende garage besproken dat ik hem wel wil ovb aankoopkeuring, toen afspraak bij Louwman Lexus gemaakt, met garage die datum weer besproken en vervolgens ik geloof 1,5 uur gewacht en in mijn geval was alles in orde op 2 kleine puntjes: banden en ruitenwisser.

In mijn ogen altijd te moeite waard als je vele duizenden euros uitgeeft, want dat doe je toch al snel met een 2012 auto.

• MooDyBLueS
Kars schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:10:
Ik zie het iets anders, een verhuur-auto wordt vaak wel erg goed onderhouden want een huurauto die stil komt te staan is nog veel duurder.
Als het interieur er nog goed uit ziet en er is een aantoonbare onderhoudshistorie, lijkt het me geen probleem.
Ja al ligt het er wel heel erg aan per situatie. Deze auto komt uit 2012 en is in 2020 geïmporteerd naar NL.

Ik rijd bijv. een geïmporteerde Mazda, maar die kocht ik in januari vorig jaar toen hij 6 maanden oud was en 6300 km had gereden, alle papieren van de Mazda dealer in Duitsland zaten er nog bij en op sommige plekken zat het plastic beschermfolie er nog zelfs op, was dus een demo. Dat is inderdaad een absolute no-brainer.

Bij een 2012 auto die pas na 8 jaar geïmporteerd is, kan het (hoeft niet) toch een heel ander verhaal zijn. En ja, ik lees ook dat er staat dat hij aan een verhuurbedrijf is toegekend qua naamstelling, maar een 8 jaar oude auto verhuren? Dat zijn geen Hertz, Sixt of Europcar in ieder geval. Ik heb hier een lokaal verhuurbedrijf waar je nog een Corsa D uit 2017 ofzo kan huren, natuurlijk tegen een habbekrats, dat heb ik ook weleens gedaan, maar die zijn echt uitgewoond.

Enige wat ik ermee wil zeggen is: gebruik je gezonde verstand en check waar je over twijfelt. En zoals ik ben opgegroeid: bij twijfel niet doen. Een paar honderd of zelfs duizend(en) euros besparen is natuurlijk erg aanlokkelijk, tot blijkt dat je dat dubbel en dwars kwijt bent aan allerlei problemen.

• TgR_KILLER
  • Laatst online: 05-02 23:25
Thasaidon schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:50:
@Dhr. Satoshi
Wat DaWaN zegt ben ik het mee eens. Je loopt met een import nou eenmaal een risico.
Je loopt toch met NL auto's ook risico?
Mijn eerste auto was een import. Heb ik in 2008 gekocht, was een 2002 auto die in 2004 geïmporteerd was. En onze huidige Rav4 is ook een import, hij is uit 2021 en begin 2022 geïmporteerd. Tot nu toe niks gemerkt aan wat er mis zou zijn.

Maar ik heb al mijn auto's wel gewoon bij een Toyota garage gekocht, met garantie.

Mijn zwagertje heeft nu tot 2x ook een geïmporteerde auto gekocht, maar daar was beide keren inderdaad van alles mis met de auto. Maar dat waren ook auto's die na 10 jaar worden geïmporteerd. Dan hebben ze al weer een heel leven gehad dan een zo goed als nieuwe auto die wordt geimporteerd.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

• Thasaidon

Thasaidon

TgR_KILLER schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:35:
[...]

Je loopt toch met NL auto's ook risico?
Mijn eerste auto was een import. Heb ik in 2008 gekocht, was een 2002 auto die in 2004 geïmporteerd was. En onze huidige Rav4 is ook een import, hij is uit 2021 en begin 2022 geïmporteerd. Tot nu toe niks gemerkt aan wat er mis zou zijn.
Ik zeg ook niet dat daar wat mis mee is. Wij hebben zelf ook een Import gehad.
Maar bij NL auto's is de historie bijna altijd bekend of te achterhalen, bij import auto's dus niet. En daarin zit een risico.

• El-Pinjo
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-02 10:23
Thasaidon schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:16:
[...]

Ik zeg ook niet dat daar wat mis mee is. Wij hebben zelf ook een Import gehad.
Maar bij NL auto's is de historie bijna altijd bekend of te achterhalen, bij import auto's dus niet. En daarin zit een risico.
Mijn dealer zegt dat bij nieuwe geimporteerde auto's ook niet die 10 jaar garantie kunnen geven.

• beyazz06
Ruben279 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:52:
Thanks @beyazz06 en @dbzfan , ik wacht nog even.
LED koplampen vind ik wel heel fijn, beter dan halogeen lampjes.

Komt binnenkort vast wel weer een mooie deal voorbij.
Heb je deze gezien?

https://link.marktplaats.nl/m1933055087?

• TgR_KILLER
  • Laatst online: 05-02 23:25
El-Pinjo schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:17:
[...]

Mijn dealer zegt dat bij nieuwe geimporteerde auto's ook niet die 10 jaar garantie kunnen geven.
Misschien als je hem zelf importeert ofzo. Mijn Rav4 is ook geïmporteerd, komt origineel uit polen, maar heb ik gewoon bij een Toyota dealer gekocht. Net even kenteken check gedaan op de Toyota site
Linkje
U heeft nu nog recht op de reguliere 3 of 5 jaar garantie. Hierna komt u in aanmerking voor aanvullende garantie tot uw auto 10 jaar oud is of 200.000 km heeft gereden, indien u voor onderhoud bij de Toyota dealer komt.
Zou ook beetje gek worden als een geïmporteerde Toyota ineens niet voor die 10 jaar in aanmerking komt. Weet je hoe enorm veel Toyota's er geïmporteerd worden. (To be fair, eigenlijk is alles import want ze komen allemaal in Zeebrugge binnen of worden in ieder geval buiten Nederland gemaakt :p)

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:18
De auto is uit 2012 het is nu 2023, dat is volgens mij 11 jaar. Dus sowieso is de Toyota garantie nvt.

• Jerwev
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-02 23:06
El-Pinjo schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:17:
[...]

Toen Toyota vorig jaar startte met 10 jaar garantie gold dit in eerste instantie alleen voor auto's die waren afgeleverd via de Nederlandse importeur geleverd vanaf 2020. Dit is kort daarop (terecht) aangepast.

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:29
Thasaidon schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:50:
@Dhr. Satoshi

Maar persoonlijk zou ik afhaken bij het feit dat het een verhuur auto zou zijn geweest.
Met dat soort auto's word over het algemeen niet echt zuinig dan wel netjes omgegaan.

Mocht jou dat niets uit maken, dan zou ik de auto gewoon bekijken en (laten) inspecteren.
En als hij door een officiële Toyota dealer verkocht wordt, mag je er van uit gaan dat hij goed is
Bedankt voor al jullie reacties. Wel gek dat de adverteerder spreekt over een origineel in Nederland geleverde auto. Het stukje huur vind ik ook frappant. Evenals het wisselen van bedrijven aaneensluitend. Handel tussen autobedrijven? De auto zelf ziet esthetisch picobello uit. Het is niet om de hoek maar icm met zo`n keuring (bedankt voor de tip) is het wellicht een poging waard. Tevens staat het bedrijf ook goed aangeschreven volgens de recensies op google.

• Stonehawk
Dhr. Satoshi schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 00:42:
[...]

... Evenals het wisselen van bedrijven aaneensluitend. Handel tussen autobedrijven?
Veel mensen kijken naar een bepaald gebied als ze op zoek zijn naar een occasion. Als er niet veel interesse is naar de auto worden ze verhandeld tussen de auto bedrijven. Of gewoon om ze opnieuw op het internet aan te bieden zodat ze weer hoog in het lijstje van nieuw beschikbaar te zetten. Het wordt dus gebruikt om de auto "zichtbaarder" te maken op het internet.

De registratie bij een importeur zou misschien ook vanwege de terugroepactie kunnen zijn, maar dat is pure speculatie van mijn kant.

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dhr. Satoshi schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 00:42:
[...]

Bedankt voor al jullie reacties. Wel gek dat de adverteerder spreekt over een origineel in Nederland geleverde auto. Het stukje huur vind ik ook frappant. Evenals het wisselen van bedrijven aaneensluitend. Handel tussen autobedrijven? De auto zelf ziet esthetisch picobello uit. Het is niet om de hoek maar icm met zo`n keuring (bedankt voor de tip) is het wellicht een poging waard. Tevens staat het bedrijf ook goed aangeschreven volgens de recensies op google.
Voor zover ik kan zien betreft het een origineel in Nederland geleverde auto. Ik zie nergens een melding staan dat de auto geïmporteerd is en als ik kijk naar de data van de eerste APK keuring dan past dat bij een in Nederland geleverde auto.
Pagina: 1 ... 133 134 135 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee