Toyota MM16 met Carplay

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-08 11:33
Beste,

Graag wil ik mijn Toyota Auris 2016 model met een MM16 infotainment systeem willen voorzien van Carplay.
Nu heb ik het internet wat rond gestruind en kom eigenlijk alleen erbij uit dat het infotainment systeem vervangen dient te worden door aftermarket spul of eventueel een MM17 uit bv een Corola om te zetten naar de Auris.

Ik zie het echter niet zitten om het systeem te gaan vervangen en wil daarom graag weten of dat jullie weten wat dat er mogelijk is met het huidige systeem zonder deze eraf te halen.
Doel is om carplay te gaan gebruiken ipv de standaard software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 16:39

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ik was ook al aan het kijken geweest en kwam niet verder dan dit:

https://autoextra.ro/en/p...olla-and-prius-2015-2018/

Maar of dat heel erg betrouwbaar is...... Anders kom je echt uit op aftermarket maar dan mis je wel e.e.a. aan informatie uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Er zijn meestal drie opties;

Sommige merken (bijv. Mazda) hebben een systeem dat intern al met 'apps' werkt, vaak kun je daar een Android Auto app voor downloaden (al dan niet via een derde partij), maar CarPlay is meestal lastig.

Sommige merken (bijv. Volvo modellen die een RTI hadden vroeger) hebben een optie om een ander (tweede) apparaat op het schermpje aan te sluiten, maar dan raak je wel toegang tot evt. systeemmenu's kwijt

Voor vrijwel ieder merk kun je de radio vervangen, mits er achter het frontje van de radio een gewone DIN radio zit. In dit geval lijkt het me een standaard 2DIN.

De vraag is vooral wat je op dit schermpje allemaal hebt; zitten er instellingen van de auto (bijv. airco, stoelen, parkeersensoren) ingebouwd, of is het alleen je navigatie? Achteruitrijcamera is meestal geen probleem, want dat is gewoon een los beeldsignaal, maar alles dat een eigen interface heeft raak je potentieel kwijt.

Een andere optie die minder mooi is maar het huidige scherm intact laat is een los Android Auto/CarPlay schermpje: https://www.amazon.nl/Car...teerd/dp/B0B1CSCLM4/?th=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
TiMMieJ schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:52:
Ik was ook al aan het kijken geweest en kwam niet verder dan dit:

https://autoextra.ro/en/p...olla-and-prius-2015-2018/

Maar of dat heel erg betrouwbaar is...... Anders kom je echt uit op aftermarket maar dan mis je wel e.e.a. aan informatie uiteraard.
Interessant! Ik ben benieuwd of de verloopkabels die ze erbij leveren nog iets omzetten qua signalen of dat het alleen een kabeltje is die signalen 1:1 doorzet maar dan vanuit/naar een ander type stekker.

Heb zelf ook een Auris TS 2015 (E18) en vind het ook wel jammer dat die headunit zo verouderd is.

Zojuist even gekeken op onderdelenlijn.nl, de radio in de Auris E18 is Panasonic 8614002400.

Ik kan alleen nog niet helemaal ontdekken welke type radio het is/uit welke auto afkomstig is die ze meeleveren. Vermoedelijk een RAV4, dus dan zou het één van deze radio's kunnen zijn (ff filteren op >= bouwjaar 2019, vanaf toen kwam Carplay beschikbaar) Dat zijn de typenummers
8614042C00
8614042C20
8614042C21
8614042551

De radio's die bij onderdelenlijn worden aangeboden hebben nog een randje ('bezel') eromheen zitten omdat de radio daar uit het dashboard steekt. Maar het deel daarbinnen zou dan overeen moeten komen met de radio uit de Auris?

Helaas gaan die radio's op onderdelenlijn.nl voor €500 weg, dus voor de lol eentje kopen om even te experimenteren zit er niet in :z Daarnaast is het maar de vraag of je zomaar een radio van de ene auto in een andere auto kunt zetten, of dat dat eerst ontgrendeld moet worden i.v.m. chassisnummer mismatch vanuit de ECU bijv. Al heb ik daar nog nooit echt iets over gelezen dat Toyota dat doet, VW/Audi bijv. wel.
Oon schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:00:
[...]
De vraag is vooral wat je op dit schermpje allemaal hebt; zitten er instellingen van de auto (bijv. airco, stoelen, parkeersensoren) ingebouwd, of is het alleen je navigatie? Achteruitrijcamera is meestal geen probleem, want dat is gewoon een los beeldsignaal, maar alles dat een eigen interface heeft raak je potentieel kwijt.
[...]
Het scherm geeft feedback als je bijv. de aircotemperatuur via de fysieke knoppen aanpast en je ziet de data van de parkeersensoren. Dat zal hij wel vanuit het CAN-signaal binnenkrijgen. Je kunt in de radio nog beperkt wat settings aanpassen wat de climate control betreft, of bijv. de gevoeligheid van de lichtsensor (wanneer moeten de koplampen aan). Maar dat zijn settings die je ook via een OBD-dongle kunt doen had ik al eens gezien. De videocamera is over het algemeen gewoon een PAL composiet signaal ja.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 30-11-2022 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-08 11:33
Heeft iemand ervaring met het omzetten van een dergelijk systeen? Het is puur een wannahave. Maar iedere drie jaar weer betalen voor de mappen is ook zouets