Toon posts:

Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 133 134 135 Laatste
Acties:
  • 638.095 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:11

Touchdomex

Meisje!

ThinkPad schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:34:
Een 'kooi' eromheen laten lassen van betonijzer. Als je een nieuwe katalysator eronder hebt zitten dan overstijgt die toch de levensduur van de auto wel waarschijnlijk, dus daar hoeft de garage niet zo gauw opnieuw bij voor onderhoud. Zoek eens op 'rebar cage catalytic converter'.
@anandus dit zou ik ook aanraden, alarm is mooi maar duur en dit is een simpele en analoge oplossing zodat ze er niet makkelijk meer bij kunnen en zal een stuk goedkoper zijn dan een alarm er in.

Je hebt ze ondertussen ook van niet rebar en wat netter als kooi eromheen. Zoals gezegd hoeft die daarna er toch nooit meer onderuit dus vastjakkeren dat ding

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-02 17:53

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Videopac schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:11:
[...]
Ik meen dat ze met name de Prius 2 te grazen nemen.
Nee hoor. Hier in de wijk gebeurde hetzelfde met een aantal Yaris auto's.
Zelfde manier. Krik eronder, zooi kapot zagen/los maken en weg zijn ze.
Kost ze ongeveer 90 seconden.

YouTube: CCTV Catches Catalytic Theft From Toyota Prius In Broad Day Light

.
Touchdomex schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:45:
[...]
Dit soort zaken zouden moeten vallen onder diefstal dus als je daarvoor dekking hebt dan valt de schade mee.
Het is niet zo zeer de schade, maar vooral al het geregel waar je de meeste ellende van hebt.
Verzekering regelen, afslepen, wachten op onderdelen, vervangend vervoer, etc...

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:11

Touchdomex

Meisje!

Thasaidon schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:19:
[...]

Het is niet zo zeer de schade, maar vooral al het geregel waar je de meeste ellende van hebt.
Verzekering regelen, afslepen, wachten op onderdelen, vervangend vervoer, etc...
Vertel mij wat... Ik heb ook al eens diefstal van onderdelen gehad inclusief al het andere gezeik. Mijn achterbanden waren gejat. Dus auto af moeten laten slepen, halve dag kwijt om de verzekering alles te regelen. Vervolgens langer wachten omdat de velgen nooit meer leverbaar waren dus moest er een heel ander setje onder komen met kosten voor mijzelf :/

Alleen als dat eenmaal geweest is dan is het gezeik voorbij en heb je niet de volgende APK nog weer de gevolgen er van oid.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Thasaidon

Thasaidon

igix schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:01:
[...]
Ik ga een auto kopen bij een niet-Toyota-dealer. Hoe kom ik in aanmerking voor Toyota 10 jaar garantie? zodra ik start onderhoud met Toyota zou het automatisch worden gestart
Zodra de auto in onderhoud gaat bij een officiële Toyota dealer start het jaar garantie (met evt pechhulp etc).
En zolang je de auto ieder jaar in onderhoud houd bij de Toyota dealer, word de garantie ieder jaar verlengd.

Echter, omdat de auto uit 2019 is en dus 3 jaar, kun je de garantie nog maar 7 jaar verlengen.
De garantie loopt namelijk tot het 10e levensjaar van de auto.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:17
De Toyota dealer in Hilversum biedt aan om een stalen plaatje ergens overheen te lassen zodat het stelen van de katalysator moeilijker wordt. Ik heb dat bij mijn vorige Prius (2) laten doen. Mijn huidige Prius (3) moet in januari voor beurt/APK, ik denk dat ik dat dan ook maar laat doen. Er staan nog meer Toyota hybrides bij ons in de straat, als het stelen daar sneller gaat laten ze die van mij hopelijk zitten...

-edit-

Zojuist Toyota gebeld omdat ook daadwerkelijk te laten doen. Volgens mij gebeuren dit soort diefstallen steeds vaker en als je de kat 30 seconden extra kost om te stelen slaan ze je auto misschien over.

[Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 09-12-2022 15:02]

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter, Sessy 5kWh thuisbatterij in bestelling

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-02 16:35

Kars

Yamaha Tenere Domestic Model

Bij mijn collega hebben ze dat met zijn Auris gedaan, pakweg 3 maand geleden. Na het plaatsen van een nieuwe kat ook meteen een stalen plaatje erover heen.

Life is too short to remove USB safely

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Garage die de katalysator gaat plaatsen bood uit zich al aan om 'betonstaal' eroverheen te laten lassen voor €100. Volgens mij is dat die eerder genoemde 'rebar cage'.
Laten we uiteraard doen. Als ik dit eerder wist had ik het eerder laten doen.

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Heb ooit een keer gehad dat de ruitenwissers van mijn Peugeot 206 gejat waren. Ik kwam er pas achter toen ik op de snelweg reed en het begon te (mot)regenen, de ruitenwissers aan deed en twee metalen staafjes over mijn voorruit zag schrapen.

Gelukkig minimale regen en de dichtstbijzijnde garage gehaald.

TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:54
Voor degene die de spiegels van hun Auris niet automatisch willen laten inklappen met de aankomende vorst.

• Thasaidon

Thasaidon

vangoghnl schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:47:
Voor degene die de spiegels van hun Auris niet automatisch willen laten inklappen met de aankomende vorst.
Even op jou post meeliftend...

Ditzelfde knopje zit bij de Corolla (v.a 2019) en Corolla Cross (v.a. 2022) bij de raam- en spiegelbediening in de bestuurdersdeur.

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:08
Zet ook even de ruitenwissers van ‘automatisch’ af. Scheelt wellicht weer een setje😄

©2004

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
vangoghnl schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:47:

[Afbeelding]
Is dat verstandig?

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:16

_Eend_

🌻🇺🇦

Ze kunnen vastvriezen, dus ja, dat is wel handig :)

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:47
_Eend_ schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:06:
Vriezen ze vast bij -5? Dat zou ik wel heel slecht vinden zeg.. en veel kouder wordt het niet in NL

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:52
Kassad schreef op maandag 12 december 2022 @ 06:25:
[...]

Vriezen ze vast bij -5? Dat zou ik wel heel slecht vinden zeg.. en veel kouder wordt het niet in NL
Als de luchtvochtigheid maar hoog genoeg is dan kan er ondanks dat het maar -5 is toch een zooi ijs bij de spiegels komen en vast vriezen.

Of als het geregend heeft of gesneeuwd en daarna gaat vriezen, kunnen ze ook vast komen te zitten.

Het is dus afhankelijk van verschillende factoren, maar het is zeker mogelijk dat bij -5 de spiegels kunnen vast vriezen.

Vanochtend was het maar -3 en er lag maar een klein laagje ijs op de ramen, maar ik moest toch ietsje harder trekken aan de deuren. De spiegels gingen wel gewoon open.

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-02 23:25
Stonehawk schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:46:
[...]

Vanochtend was het maar -3 en er lag maar een klein laagje ijs op de ramen, maar ik moest toch ietsje harder trekken aan de deuren. De spiegels gingen wel gewoon open.
Nou dat je dat zegt, ik moet de rubbers nog 'insmeren' met zon 'vet stick' haha. Voorkomt dat je alles kapot trekt als het echt gevroren heeft.
[...]

Ik heb weleens een hele laag ijs op de auto gehad met ijzel, dan vriest alles vast hoor, ook je spiegels..

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:21

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
_Eend_ schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:06:
[...]

Ik heb dit een keer gehad toen we in de winterperiode in Duitsland waren, dus het is geen overbodige tip:
ThinkPad in "Het grote Toyota-topic"

Daarna met vorst niet weer gezien. Mocht het opnieuw gebeuren dan zet ik het in-/uitklappen ook wel uit.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:07
Yikes, sinds de koude dagen heb ik geen bass meer in mijn muziek zitten. Ik rijd een Yaris Hybrid 2022, meer mensen hier last van?

Als je van een beetje goede muziek houdt in je auto is dit wel echt lelijk :P

• Bacchus
  • Laatst online: 06-02 16:24
TgR_KILLER schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:38:
Ik heb weleens een hele laag ijs op de auto gehad met ijzel, dan vriest alles vast hoor, ook je spiegels..
Ditto en ijzel heb je dus juist vooral bij lichte vorst. Met 3 mm puur ijs over je hele auto weet je toch wel dat je beter niet kunt gaan rijden, nog afgezien ervan dat geen ijskrabber daardoorheen komt.

• Thasaidon

Thasaidon

TgR_KILLER schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:38:
Daarom werd vroegàh, door mijn rijinstructeur altijd gezegd dat je nooit bij het parkeren van je auto de handrem aan moet trekken. Ook die wilde namelijk nog wel eens vast vriezen.

Gelukkig heb ik daar met de hybride geen last van ;)

[Voor 6% gewijzigd door Thasaidon op 12-12-2022 15:43]

• TgR_KILLER
Thasaidon schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:42:
[...]
Daarom werd vroegàh, door mijn rijinstructeur altijd gezegd dat je nooit bij het parkeren van je auto de handrem aan moet trekken. Ook die wilde namelijk nog wel eens vast vriezen.
Same! Als ik toevallig in de handbak van b.v. mijn vader rij en het vriest dan gaat ie altijd in de versnelling en van de handrem af ;)

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:50
Shrien schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:56:
Vandaag eerste onderhoudsbeurt na aankoop van de Corolla 2.0 TS in april. Het enige wat ons stoorde was het bandengeluid, die hoorden we steeds erger bij bepaalde (lage en hoge) snelheden.
Na inspectie zeiden ze dat het de achterbanden waren, die nog 3,5mm profiel hadden na 3 jaar. De dealer bood aan om de voorbanden achter te plaatsen, en twee nieuwe banden voor te zetten. Eén op hun kosten, omdat ik de auto vrij recent had gekocht.
Verder nog wat filters hier en een ruitenwissertje daar, uiteindelijk €540 afgetikt.

De auto rijdt weer zonder bandengeluid verder, maar ik vind zo'n onderhoudsbeurt bij de dealer toch wel een tikkeltje prijzig. Wellicht de prijs die je betaald voor de 10 jaar garantie... 8)7
Das wel duur inderdaad mijn lexus nx300h is goedkoper met groot onderhoud en dan krijg ik leenauto en wordt de auto opgehaald gewassen en gereinigd van binnen. Klein onderhoud betaal ik ong 270 euro.
De 90k beurten zijn wel prijzig dan moeten de bougies en nog wat andere zaken vervangen worden volgens mij.
Vind het vrij opvallend dat een lexus niet veel duurder is kwa onderhoud dan een toyota en soms zelfs goedkoper. Zelfs een rx450h kost standaard grote beurt 540 euro.

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

wErudite schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:48:
Yikes, sinds de koude dagen heb ik geen bass meer in mijn muziek zitten. Ik rijd een Yaris Hybrid 2022, meer mensen hier last van?

Dat heb ik ook in mijn Auris met Focal speakers, het zal inderdaad met het weer te maken hebben.

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:01
[...]

Die van mij leerde ook aan om altijd achteruit in te parkeren.
Hoe goed je ook krapt, 100% ijs en condens vrij ga je niet redden en dan is voorruit wegrijden makkelijker en veiliger

• TgR_KILLER
St00mwals schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:38:
[...]

Hoe goed je ook krapt, 100% ijs en condens vrij ga je niet redden en dan is voorruit wegrijden makkelijker en veiliger
Ben ik t niet zo mee eens eigenlijk... Zeker niet met mijn zakelijke Corolla.. achterruit is veel sneller condens vrij door achterruit verwarming, achteruitrij camera ziet hele weg links en rechts.. en BSM waarschuwd als er verkeer aan komt, fieters, voetgangers, die ziet alles :p.. Techniek van tegenwoordig helpt wel een handje. Zeker in die stomme vakken die wij hebben, sta al met mijn neus op de straat voor ik goed links en rechts kan kijken..

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

[...]

Dat heb ik met mijn oude Clio uit '95 wel eens gehad. Ik moest weg, maar had met mijn stomme kop de avond ervoor de handrem aangetrokken, wat ik normaal nooit deed in de winter.

Even goed gas geven en de boel kwam (gelukkig) weer los. Maar ik heb denk ik geluk gehad dat ik geen schade had opgelopen bij die actie.

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:50
St00mwals schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:38:
[...]

Hoe doen jullie het nu dan met een electrische handrem? Niet meer gebruiken?

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:20

dbzfan

Nee.

Figo112 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:23:
[...]

Hoe doen jullie het nu dan met een electrische handrem? Niet meer gebruiken?
Die gaat er in m'n Auris automatisch op als ik de auto uitzet.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:27

CeesKees

I rest my Kees

Ik heb met dit koude weer dat de efficiëntie van de 1.8 Hybride motor bij mijn Corolla TS flink inzakt!

Waar ik in de zomer met gemak 1:21,5 haalde moet ik het nu doen met een magere 1:18,5.
Herkennen mijn mede hybride rijders zich hier in?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• St00mwals
TgR_KILLER schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:31:
[...]

Ben ik t niet zo mee eens eigenlijk... Zeker niet met mijn zakelijke Corolla.. achterruit is veel sneller condens vrij door achterruit verwarming, achteruitrij camera ziet hele weg links en rechts.. en BSM waarschuwd als er verkeer aan komt, fieters, voetgangers, die ziet alles :p.. Techniek van tegenwoordig helpt wel een handje. Zeker in die stomme vakken die wij hebben, sta al met mijn neus op de straat voor ik goed links en rechts kan kijken..
Die techniek bestond ruim 20 jaar geleden nog niet.... :X

@Figo112 De parkeerrem gaat er automatisch op, maar die grote hendel op de middenconsole laat ik altijd lekker naar beneden. Hooguit een keer als ik echt op een helling moet parkeren, maar verder gebruik ik de handrem nooit.

• St00mwals
CeesKees schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:48:
Ik heb met dit koude weer dat de efficiëntie van de 1.8 Hybride motor bij mijn Corolla TS flink inzakt!

Waar ik in de zomer met gemak 1:21,5 haalde moet ik het nu doen met een magere 1:18,5.
Zeker!! Bij de Auris net zo, misschien nog wel iets slechter.

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Ja ik rijd ook een stuk minder zuinig.

• Bacchus

Alle voertuigen rijden minder efficiënt met koud weer, alleen valt dat in een hybride of volledige elektrische auto meer op. Ook benzine-auto's hebben een hoger verbruik en ook fietsers moeten harder trappen voor dezelfde snelheid.

• dbzfan

dbzfan

Nee.

De spiegels van m'n auto waren dus vastgevroren volgens mijn vriendin, maakte een krakend geluid en draaide helemaal door naar voren.. Ben benieuwd wat ik aantref straks.. Hij zou nu wel weer werken.

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:08

Yes, hier ook met een CHr.

©2004

• Kars

Kars

Update na exact 3 maanden met mijn Yaris Cross. In het kort: nog steeds erg tevreden :)

Afgelopen maanden waren relatief gunstig qua weer voor het verbruik. Resultaat was gemiddeld (!) 1:26,5.
Nu rij ik veel 80km wegen en is het hier in Oost-Nederland lekker rustig, dus dat scheelt ook. Maar ik rij niet als een opa ;)
Vandaag wel even anders, maar toch nog 1:23 gehaald.

Een aantal zaken die er nog steeds voor mij uitspringen, hieronder opgesomd.

Pluspunten:
- de CVT
- Clima op afstand inschakelbaar
- Draadloze Apple Carplay

Minpuntjes:
- Smart Connect verliest regelmatig profiel (auto weer toevoegen in app)
- Rammeltje vanuit stuurhuis

Al met al nog steeds ontzettend tevreden met deze auto :)

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 14:29
@Kars Kan je iets over het formaat roepen en dan met name ivm je vorige auto bijvoorbeeld of de Yaris of C-HR? Op papier lijkt hij namelijk nauwelijks kleiner dan de C-HR als ik het bekijk:
- Yaris = 394 cm lang, 286 liter kofferbak
- Yaris Cross = 418 cm lang, 397 liter kofferbak
- C-HR = 439 cm lang, 377 liter kofferbak

Gezien het verbruik zou dit een perfecte vervanger zijn van onze elektrische Mazda MX-30, die we vanwege een verhuizing de randstad uit en z'n 130 winterse km's op een volle lading willen gaan inruilen.

• Thasaidon

Thasaidon

@TgR_KILLER
In onze auto's met BSM (en cross traffic detection) is achteruit rijden idd net zo veilig, maar BSM is pas vanaf bepaalde (duurdere) modellen en zit niet standaard op alle Toyota hybrides.

Zelf parkeer ik ook altijd achteruit in zodat ik vooruit weg kan, dat vind ik zelf het prettigst, tenzij ik vooraf weet dat ik bij de achterklep moet zijn voor bv boodschappen (Of met de vrouw mee naar de IKEA ;) ).
Vooruit wegrijden kan meestal in een keer. Bij achteruit wegrijden moet je altijd eerst een draai maken.

[Voor 14% gewijzigd door Thasaidon op 13-12-2022 17:22]

• TgR_KILLER
Thasaidon schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:12:
@TgR_KILLER
In onze auto's met BSM (en cross traffic detection) is achteruit rijden idd net zo veilig, maar BSM is pas vanaf bepaalde (duurdere) modellen en zit niet standaard op alle Toyota hybrides.

Zelf parkeer ik ook altijd achteruit in zodat ik vooruit weg kan, dat vind ik zelf het prettigst, tenzij ik vooraf weet dat ik bij de achterklep moet zijn voor bv boodschappen (Of met de vrouw mee naar de IKEA ;) ).
Vooruit wegrijden kan meestal in een keer. Bij achteruit wegrijden moet je altijd eerst een draai maken.
Op de Rav zit ook geen BSM helaas, hebben ze in Polen omgewisseld voor o.a. een verwarmt stuur, en ik vind dat nu helemaaaal niet erg :p.
Wel heeft de Rav een super breedbeeld achteruitrijcamera waar ik ongeveer de volledige 180 graden kan zien, das ook wel handig.

• Southern Sun
  • Laatst online: 21:09

Gisteren nog een ritje 4.7/100, maar geloof wel wind mee en veel uitrollen bij drukte ;) gemiddeldes de afgelopen 3 jaar in de winter zo’n 5.2/100 en zomers 4.7/100

• Kars

Kars

@MooDyBLueS ,

Zeker kan ik dat :) even mezelf quoten:
Toen ben ik gaan kijken naar voorraad-auto's en heb ik proefgereden in diverse modellen; Peugeot 2008, Mazda CX-30, Toyota Corolla Touring Sports en de Yaris Cross.

.....

De Corolla TS is echt wel een maat groter dan de CX-30, zowel qua buitenmaten als binnenruimte.
Hoewel de CX-30 nagenoeg net zo groot is als de Peugeot 2008, scheelt deze ook bijzonder weinig met de Yaris Cross. De CX-30 voelt wel volwassener aan, vooral door zijn 2.0 viercilinder motor en het interieur.
Ik heb een hekel aan het woord 'premium' maar toch denk ik dat dat wel het gevoel bij de Mazda het beste omschrijft.

Ik rij alleen zakelijk, dus heb eigenlijk geen grote auto nodig. Een beetje bagageruimte is wel prettig om wat spullen mee te kunnen nemen.
Waar je wel even op moet letten, is de ruimte op de achterbank. Die is beperkt en de achterbank staat een beetje vreemd 'rechtop'.

Overigens is een vriend van me aan het kijken naar een vervanger voor zijn CHR, en die overweegt de Yaris Cross ook :)

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 14:29
@Kars Die post van je had ik gemist, dus thanks voor de quote. ;)

Het lijkt er dus inderdaad op dat de Yaris Cross qua formaat aardig kan meten met de andere modellen die je noemt. Onze MX-30 is overigens van buiten min of meer even groot als de CX-30, maar van binnen krapper en dan met name de achterbank. Maar voor ons als 2e auto is het precies genoeg.

Die houding van de achterbank kan wel nog een dingetje zijn, de jongste gebruikt nog een autostoeltje en ik heb al eens meegemaakt dat we een auto proefreden waarin dat ook een probleem was, dan zitten ze gewoon niet lekker en bijna opgevouwen. Kortom: ik denk dat ik maar eens moet gaan proefrijden om het zelf te ervaren, de rest klinkt namelijk zeer positief.

• igix
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-02 17:01
toyota corolla parkeersensor rechtsvoor piept zelfs in de rijmodus tijdens het rijden en ook als er niemand in de buurt is, piept hij. Heeft iemand dergelijke problemen gehad?

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-02 17:48
Geen piepjes, maar regelmatig verschijnt tussen de klokken een afbeelding van de auto, alsof de sensoren iets in de buurt hebben geregistreerd.

• Stonehawk
igix schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:50:
toyota corolla parkeersensor rechtsvoor piept zelfs in de rijmodus tijdens het rijden en ook als er niemand in de buurt is, piept hij. Heeft iemand dergelijke problemen gehad?
Zit er niet gewoon ijs op? Met mijn Auris TS (2015) heb ik er ook last van als er ijs op zit. Als ik ze even schoonmaak, ik moet ook de ramen krabben, dan heb ik er geen last meer van.

• TgR_KILLER
StarC schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:52:
Geen piepjes, maar regelmatig verschijnt tussen de klokken een afbeelding van de auto, alsof de sensoren iets in de buurt hebben geregistreerd.
Gewoon tijdens het rijden?

Bij mij komt die alleen naar voor als ik afrem voor b.v. een stoplicht. Want dan gaan ze 'aan' verder gelukkig in beide auto's geen last van rare meldingen.

That said, ik heb een tijdje een oudere Auris Hybride gehad zakelijk en die had wel van die vage piepjes maar das al jaren terug.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-02 16:37

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Vanmorgen een nieuwe Corolla (Business Plus, Midnight Blue) opgehaald bij de dealer.
Ben er erg blij mee, rijd super tov de vorige Corolla van 2019. 8)

@Kars Hoe heb je de remote climate control werkend gekregen? :? Heb in de MyT app nog geen optie. Edit, lees in de MyT app dat er issues zijn met het activeren van de remote climate control...

[Voor 10% gewijzigd door Harmen op 17-12-2022 23:36. Reden: Meer specs]

Whatever.

• StarC
Is er een update geweest dat ie super rijdt tov je 2019 Corolla?

• Southern Sun
StarC schreef op zondag 18 december 2022 @ 07:25:
Dit verbaasde me ook al, of het moet een 2.0 vs 1.8 zijn? Anders wel benieuwd naar het verschil. Mooie kleur trouwens. Vind zwart het model geen goed doen, maar dit is wel netjes.

In aanloop naar afloop contract volgend jaar heb ik in het kader van een shortlist opstellen ook eens in een EV proef gereden en nu vind ik de CVT ineens toch wat irritanter :+ Maar goed moet nog wachten of EV op tijd toegestaan wordt (kon tot nu toe nog niet) anders toch nog een keer hybride. Ga ook nog maar eens in de Corolla cross rijden aangezien ik wat meer ruimte in de hoogte zoek.

[Voor 47% gewijzigd door Southern Sun op 18-12-2022 08:51]

• ThinkPad

ThinkPad

Auris (TS) rijders, hoe soepel is bij jullie de overgang van EV naar het aanspringen van de motor en terug?
Ik voel bij optrekken en ondertussen overspringen van EV naar verbrandingsmotor een bonk door de auto heen.

Heb nu de C-HR van m'n vader te leen, daar voel ik helemaal niks, het is puur het EV lampje waaraan ik merk dat de motor aan/uit is.

Nu is het wel zo dat de C-HR (2018) maar 50K erop heeft staan, mijn Auris TS (2015) heeft bijna 180K :P Zou er misschien een motorsteun versleten kunnen zijn waardoor ik de motor meer voel bonken?

• dbzfan

dbzfan

Nee.

ThinkPad schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:01:
Auris (TS) rijders, hoe soepel is bij jullie de overgang van EV naar het aanspringen van de motor en terug?
Ik voel bij optrekken en ondertussen overspringen van EV naar verbrandingsmotor een bonk door de auto heen.

Heb nu de C-HR van m'n vader te leen, daar voel ik helemaal niks, het is puur het EV lampje waaraan ik merk dat de motor aan/uit is.

Nu is het wel zo dat de C-HR (2018) maar 50K erop heeft staan, mijn Auris TS (2015) heeft bijna 180K :P Zou er misschien een motorsteun versleten kunnen zijn waardoor ik de motor meer voel bonken?
Ik voel zeker geen bonk... (130k auris ts facelift)

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

StarC schreef op zondag 18 december 2022 @ 07:25:
En @Southern Sun. Het nieuwe model rijd gewoon soepeler. Model uit 2019 (90k op de 5eller) was wat rauw en meer motor geluid. Infotainment en de rest is ook stukken beter. Overgang naar ev en motor is ook soepeler.

Cvt moet je leren rijden, rij meestal lekker op de eco stand. Lekker cruisen. :7

[Voor 14% gewijzigd door Harmen op 18-12-2022 10:28]

Whatever.

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Auris (TS) rijders, hoe soepel is bij jullie de overgang van EV naar het aanspringen van de motor en terug? Ik voel bij optrekken en ondertussen overspringen van EV naar verbrandingsmotor een bonk door de auto heen.
Mijn Auris uit 2013 heeft bijna 200K gereden, maar je merkt er weinig van als de benzinemotor uit of aanslaat. Een willekeurige passagier zal niets merken, maar ik als bestuurder hoor wel een klein verschil in het geluid wat er vandaan komt.

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Remote climate control klinkt wel top. Is zoiets eigenlijk ook te installeren op een 2020 corolla? Zou ik wel oren naar hebben. :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-02 11:25
Even een stomme vraag, maar ik vind het niet meteen op het internet.
Ik heb een Auris TS (bouwjaar: februari 2019) in de zomer van 2021 tweedehands gekocht. Ik had na het aanmelden op my Toyota de extra functies zoals weer, parking, … . Sinds deze zomer werken deze functies niet meer. Ik moet mij aanmelden op mytoyota en activeren, maar ik vind het daar niet. Het internet maakt mij ook niet wijzer. Iemand dit ook voorgehad? Is er ergens een abonnement systeem dat ik niet vind?

Ik heb mijn dealer nog niet gecontacteerd. Ik dacht, ik probeer het internet eerst :).

Edit: blijkbaar toch een abonnement. Verloopt na 3 jaar. https://www.toyota.nl/tme...41-11e9-a923-1681be663d3e

[Voor 11% gewijzigd door Weswyp op 18-12-2022 13:41]

• Thasaidon

Thasaidon

BastiaanN schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:40:
Remote climate control klinkt wel top. Is zoiets eigenlijk ook te installeren op een 2020 corolla? Zou ik wel oren naar hebben. :)
Volgens mij is dit niet after-market te installeren.
Het systeem (de auto) heeft het, of niet.
Dat heeft verder niets met de MyT app te maken. Deze laat de optie alleen zien als de auto het ondersteund.

[Voor 14% gewijzigd door Thasaidon op 18-12-2022 18:20]

• Thasaidon

Thasaidon

In onze Auris (uit 2015 ) heb ik het nooit als "bonk" gevoeld, maar was het aanspringen van de brandstofmotor idd wel te voelen.
Het weer uit gaan was nauwelijks te voelen.

In onze Corolla TS 1.8 (uit 2019) was het aan springen nauwlijks meer te voelen.

Nu in onze Corolla Cross 2.0 voel ik het helemaal niet meer.

[Voor 5% gewijzigd door Thasaidon op 18-12-2022 18:49]

• TgR_KILLER
Als je echt een hele bonk hoort dan moet je ff naar de dealer vrees ik.. Ik heb een 2010 Auris gehad, een 2012 Yaris een 2014 Auris een 2019 Corolla een 2020 Corolla en nu ook een 2021 Rav4, en nog een hele sloot priussen 2/3 tussendoor van de zaak. En in allemaal is dat nauwelijks voel / hoorbaar... Dus als het bij jou bonkt dan gaat er toch iets mis.

• Southern Sun
Thasaidon schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:43:
[...]
In onze Corolla TS 1.8 (uit 2019) was het aan springen nauwlijks meer te voelen.

Nu in onze Corolla Cross 2.0 voel ik het helemaal niet meer.
Hoe ervaar je de lane keep assist in de cross tegenover de 2019 TS? Nu slingert bij mij de auto telkens van links naar rechts om het midden van de rijstrook waardoor ik het systeem eigenlijk ontwijk, zou in een volgende auto graag een stabiele assist willen.

[Voor 19% gewijzigd door Southern Sun op 18-12-2022 21:27]

• TgR_KILLER
Southern Sun schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:25:
[...]

Hoe ervaar je de lane keep assist in de cross tegenover de 2019 TS? Nu slingert bij mij de auto telkens van links naar rechts om het midden van de rijstrook waardoor ik het systeem eigenlijk ontwijk, zou in een volgende auto graag een stabiele assist willen.
Sensor / camera goed schoon? Anders misschien even calibreren oid? Ik heb een 2019 (hatch) gehad en nu een 2020 hatch.. en nergens last van. En ook in de Rav niet welke hetzelfde systeem heeft..

• Thasaidon

Thasaidon

Southern Sun schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:25:
[...]

Als eerste wil ik opmerken dat de systemen in de Corolla Cross zijn veranderd.
De auto heeft een nieuw type radar en een nieuwe camera met beide een bredere "field of view".
Ook software matig zijn er zaken veranderd en werken de systemen net even anders.
Daarom hebben sommige zaken ook andere namen gekregen.
B.v. LCA (Lane Centering Assist) heet nu LTA (Lane Trace Assist).

Dan in antwoord op je vraag...
Ik gebruikte LCA bijna nooit, omdat ik het ook erg onprettig vond dat de auto van links naar rechts blijft sturen om zichzelf recht tussen de lijnen te houden.

In de Corolla Cross heb ik het systeem enkel even tijdens de testrit gebruikt en daar leek het gedrag van de auto wel beter te zijn. En de auto leek idd minder te slingeren tussen de lijnen.
Maar ik gebruik het systeem eigenlijk nog steeds niet.

Dan nog een laatste ding wat ik wél irritant vind...
LDA (Lane Departure Alert).
Dit is een "nieuw" separaat systeem, wat de bestuurder waarschuwt middels geluid en/of trilling in het stuur als de auto over de rijstrook belijning dreigt te gaan.
Als daar niet op gereageerd word, dan stuurt de auto zichzelf terug naar (het midden van) de rijbaan waar je op zit.

Door wetgeving vanuit de EU is dit nu een separaat systeem en staat altijd aan zodra je de auto start.
Het is tijdelijk uit te zetten, maar daarvoor moet je redelijk het instellingen menu in duiken (via de stuurbediening).

Op zich niets mis mee, ware het niet dat dit systeem niet perfect is en bij bepaalde situaties waarbij je wel over belijningen heen moet, de auto dus vind dat hij moet ingrijpen.
Vooral op buitenwegen waar je 60 mag maar fietsstroken aanwezig zijn of bij wegversmallingen waarbij je deels over de fietsstrook gaat is dit het geval.

Maar verder bevalt de auto wel heel goed.

[Voor 11% gewijzigd door Thasaidon op 19-12-2022 09:29]

• Maasluip
  • Laatst online: 06-02 16:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat soort belijning is inderdaad heel erg vervelend met lane keep systemen. Dat ligt niet aan de systemen, dat ligt aan de vervelende belijning die we in Nederland hebben. Het is een computer nauwelijks uit te leggen dat je wel dwars over de ene lijn mag rijden maar niet over de andere.
Zo zijn er wegen waar je wel over die lijn moet rijden om tegenliggers te passeren, maar op andere wegen is de weg dan weer breed genoeg dat je dat niet hoeft.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Stonehawk
Of wat dacht je van spitsstroken. Daar snappen veel menselijk bestuurders al niks van, laat staan zo'n systeem.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Stonehawk schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:38:
Of wat dacht je van spitsstroken. Daar snappen veel menselijk bestuurders al niks van, laat staan zo'n systeem.
Het ergste zijn nog de schuine lijnen als de spitsstrook naar de afrit gaat. Ik weet niet of er een auto is die dat begrijpt (en terecht).

Open Source landkaart

• TgR_KILLER
Maasluip schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:52:
Dat soort belijning is inderdaad heel erg vervelend met lane keep systemen. Dat ligt niet aan de systemen, dat ligt aan de vervelende belijning die we in Nederland hebben. Het is een computer nauwelijks uit te leggen dat je wel dwars over de ene lijn mag rijden maar niet over de andere.
Zo zijn er wegen waar je wel over die lijn moet rijden om tegenliggers te passeren, maar op andere wegen is de weg dan weer breed genoeg dat je dat niet hoeft.
Dit inderdaad.

Ik rij in de Corolla en in de Rav4 altijd met lane assist aan, werkt meer dan prima en ben er helemaal aan gewend.

Maar op die 60 wegen gaat ie altijd uit. Is weer een prima voorbeeld van een EU wetgeving om iets te verplichten terwijl Nederland juist een paar jaar geleden besloot alle belijningen aan te passen om het duidelijker te maken wanneer je op een 60 of 80 weg reed. Gevolg dat al die verplichte EU systemen mooi niet handig zijn op die 60 wegen.

• Thasaidon

Thasaidon

Stonehawk schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:38:
Klopt, ook daar heeft de auto de neiging om "terug" te sturen.
Wel is me opgevallen dat hij dat dus niet altijd doet.

Het was mooi geweest als dit systeem (tijdelijk) uit te zetten was via een aparte knop.

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:07
wErudite schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:48:

Ga hiervoor toch naar de dealer denk ik. Het begint echt frustrerend te worden :'(

• StarC
Het is sinds vandaag weer warmer. Is de bass daarmee ook weer terug of wordt het sowieso niet beter, ook niet nadat de binnentemperatuur hoger is?

• Southern Sun
Thasaidon schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:02:
[...]

Als eerste wil ik opmerken dat de systemen in de Corolla Cross zijn veranderd.
De auto heeft een nieuw type radar en een nieuwe camera met beide een bredere "field of view".
Ook software matig zijn er zaken veranderd en werken de systemen net even anders.
Daarom hebben sommige zaken ook andere namen gekregen.
B.v. LCA (Lane Centering Assist) heet nu LTA (Lane Trace Assist).

Dan in antwoord op je vraag...
Ik gebruikte LCA bijna nooit, omdat ik het ook erg onprettig vond dat de auto van links naar rechts blijft sturen om zichzelf recht tussen de lijnen te houden.

In de Corolla Cross heb ik het systeem enkel even tijdens de testrit gebruikt en daar leek het gedrag van de auto wel beter te zijn. En de auto leek idd minder te slingeren tussen de lijnen.
Maar ik gebruik het systeem eigenlijk nog steeds niet.

Dan nog een laatste ding wat ik wél irritant vind...
LDA (Lane Departure Alert).
Dit is een "nieuw" separaat systeem, wat de bestuurder waarschuwt middels geluid en/of trilling in het stuur als de auto over de rijstrook belijning dreigt te gaan.
Als daar niet op gereageerd word, dan stuurt de auto zichzelf terug naar (het midden van) de rijbaan waar je op zit.

Door wetgeving vanuit de EU is dit nu een separaat systeem en staat altijd aan zodra je de auto start.
Het is tijdelijk uit te zetten, maar daarvoor moet je redelijk het instellingen menu in duiken (via de stuurbediening).

Op zich niets mis mee, ware het niet dat dit systeem niet perfect is en bij bepaalde situaties waarbij je wel over belijningen heen moet, de auto dus vind dat hij moet ingrijpen.
Vooral op buitenwegen waar je 60 mag maar fietsstroken aanwezig zijn of bij wegversmallingen waarbij je deels over de fietsstrook gaat is dit het geval.

[Afbeelding]

Maar verder bevalt de auto wel heel goed.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Toch fijn te lezen dat je ook de onstabiele assist ervaarde. In het begin twijfelde ik ook of dit aan mijn auto lag, ook een paar keer aangegeven bij de garage, maar heeft toen niks geholpen dus het maar als een product eigenschap beschouwd en rij meestal met gewone cc.

Jammer van dat LDA, dat is iets wat ik meer tegen kom bij meerdere merken. Binnenkort toch maar eens een proefrit plannen, wel benieuwd naar de hele beleving en om te kunnen vergelijken. Het klinkt wel alsof de Cross een aanvulling is op wat er mijn wish list staat. Als ik opnieuw voor hybride moet kiezen gaat het waarschijnlijk tussen de Cross of de Kia Sportage.

• Thasaidon

Thasaidon

@Southern Sun
Helaas is het LDA systeem opgedrongen vanuit de EU en zou het bij alle nieuwe auto's van alle merken verplicht zijn dit systeem te hebben.
Uiteraard zal de werking en implementatie voor ieder merk anders zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat er ook maar één merk zal zijn waarbij het 100% feilloos werkt.

Techniek is feilloos, maar degene die het programmeert niet :P

En ja, als LDA echt ingrijpt is dat irritant, maar meer dan dat ook niet. Daarnaast heb ik er nog niet heel veel last van gehad, want over het algemeen werkt het systeem wel goed.
Binnen de bebouwde kom heb je er in principe geen last van, omdat het systeem pas activeert boven de 50Km/h (en nog een riedel aan andere voorwaarden).

Maar andere systemen zoals bv de DRCC (Dynamic Radar Cruise Control), of "adaptive cruise control" in de volksmond, zijn veranderd. Nu kan ik kiezen uit 4 afstanden ipv 3 en de auto herkend nu ook voertuigen welke voor jou in- of uitvoegen op de rijbaan. Al met al is dit systeem beter geworden omdat de auto soepeler reageert op veranderingen.
Daarnaast staat DRCC altijd aan, maar word met 1 druk op de knop écht actief op de snelheid welke je op dat moment rijd. Je hoeft dus niet eerst het systeem aan te zetten met de ene knop en daarna nog met de andere knop je snelheid vast te zetten.
Ander groot voordeel is dat de auto nu wél de ingestelde afstand (aantal streepjes) onthoud.
Bij het vorige systeem stond dit altijd standaard op 3 als je de auto gestart had en moest je dit iedere keer handmatig aanpassen (met weer een ander knopje).

Wij dus overgestapt van een 2019 Corolla TS 1.8 Executive naar de Corolla Cross 2.0 First Edition en hebben daar nog geen moment spijt van.

---edit---
Hier nog een filmpje wat duidelijk het verschil tussen LTA/LCA en LDA laat zien.
https://www.youtube.com/watch?v=blJ_OIW6iV8

[Voor 6% gewijzigd door Thasaidon op 19-12-2022 15:24]

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Vanmorgen contact gehad met de dealer. Toyota heeft issues met het MyT platform. Wordt druk aan gewerkt.
Remote control functies werken momenteel nog niet, dit kan men via een update verhelpen. (Whatsapp met Toyota NL) Deze update wordt door de dealer gedaan, ik zou post of een mailtje ontvangen wanneer.

Krijg nu dagelijks een melding dat het entertainmentsysteem niet kan aanmelden bij Toyota. (MyT)
Hopelijk wordt binnenkort het een en ander duidelijk, vind het wel vervelend. :/

Whatever.

• Bacchus
Thasaidon schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:02:

[Afbeelding]
Een kleine noot hier: In principe liggen er langs een 60-km/u-weg (erftoegangsweg buiten de bebouwde kom) geen fietsstroken maar belijning om de weg smaller te doen lijken. De foto die je aanhaalt toont ook geen fietsstroken, er is namelijk geen fiets op getekend. Door de rode kleur zou ik ze echter wel fietssuggestiestroken willen noemen maar ook dat zijn redelijk zeldzame fenomenen buiten de bebouwde kom en niet helemaal naar de norm.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Fietssuggestiestroken inderdaad, maar dat ze zeldzaam zijn buiten de bebouwde kom ben ik het niet mee eens. In mijn ervaring is zo'n beetje elke weg 60-km van 5 meter of breder zo ingericht. Een beetje de grens "als twee vrachtwagens elkaar kunnen passeren zonder de berm in te gaan".

Open Source landkaart

• Thasaidon

Thasaidon

@Bacchus @Maasluip
Ik kan je vertellen dat hier in mijn omgeving vrij veel van dit soort smalle 60Km/h wegen mét aparte fietsstrook aanwezig zijn.
Wellicht dat deze in meer stedelijke gebieden zeldzaam zijn, maar hier dus zeker niet.

• ThinkPad

ThinkPad

[...]
@dbzfan @easyriider @Thasaidon @TgR_KILLER

Vandaag de bougies vervangen (zaten er al weer 90K in en stond voor deze maand al op de planning) en de overgang van EV > ICE lijkt nu soepeler te zijn en niet meer voelbaar als trilling, als de auto al rijdt d:)b Bij het (stevig) optrekken vanuit stilstand bij een verkeerslicht, waarbij de ICE ook aanspringt voel ik nog wel een soort bonkje, maar ik denk eigenlijk eerder dat dat in het onderstel zit :? Is niet heel kwalijk/storend gelukkig.

Bougies vervangen is op zich goed zelf te doen, je moet er alleen redelijk wat voor demonteren zoals de paravan onderaan de voorruit en beide ruitenwisserarmen. Dan pas kun je er goed bij om de bougies te vervangen. Ben er toch wel een 1,5u mee bezig geweest.

Was overigens goed dat ik de paravan eraf had, de afwateringsgootjes zaten aan beide kanten vrijwel helemaal dicht met rottende bladermeuk. Heb het schoongemaakt en goed door laten stromen met een paar gieters water.

[Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 21-12-2022 12:34]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:33
ThinkPad schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:31:
Bougies vervangen is op zich goed zelf te doen, je moet er alleen redelijk wat voor demonteren zoals de paravan onderaan de voorruit en beide ruitenwisserarmen. Dan pas kun je er goed bij om de bougies te vervangen. Ben er toch wel een 1,5u mee bezig geweest.
De paravan en ruitenwissers verwijderen om bougies te vervangen? :?
En ik maar denken dat de Fransen idiote constructies verzonnen...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-02 13:04
Andrehj schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:27:
[...]

De paravan en ruitenwissers verwijderen om bougies te vervangen? :?
En ik maar denken dat de Fransen idiote constructies verzonnen...
Ik denk deze keuze was ivm hybride aandrijving en beperkte ruimte.plaatsing motor tov van die aandrijving.
De elektro motoren en inverter zitten in de weg. Maar vervelend is het zeker.

Goed om te weten wat een symptoom is van oude bougies.

• ThinkPad

ThinkPad

@Andrehj Ja echt handig is het niet nee. Gelukkig hoeven ze maar om de 90K vervangen te worden. Met mijn aantal km's per jaar duurt dat nog wel weer een jaar of 5. De auto zal dan een km-stand van 270K hebben, dus grote kans dat hij dan al niet eens meer in mijn bezit is :P

1,5u is trouwens omdat ik het nooit eerder gedaan heb. Denk dat een garage die het vaker heeft gedaan het in 30-45 min. kan. Misschien kan het ook op een makkelijkere manier, maar net dit stukje mis ik in de servicedata die ik van toyota-tech.eu had gedownload :P ;(

[Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 22-12-2022 08:09]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Bij het (stevig) optrekken vanuit stilstand bij een verkeerslicht, waarbij de ICE ook aanspringt voel ik nog wel een soort bonkje, maar ik denk eigenlijk eerder dat dat in het onderstel zit :? Is niet heel kwalijk/storend gelukkig.
Een bonk zit vrijwel altijd in het onderstel. Eens op de brug zetten en alles proberen te bewegen.

Open Source landkaart

• TgR_KILLER
[...]
Was overigens goed dat ik de paravan eraf had, de afwateringsgootjes zaten aan beide kanten vrijwel helemaal dicht met rottende bladermeuk. Heb het schoongemaakt en goed door laten stromen met een paar gieters water.
Top!

Bladermeuk verwijderen is sowieso wel slim. Als er bladeren onderaan de voorruit bij de wissers liggen haal ik die eigenlijk altijd direct weg om te voorkomen dat alles vol loopt. Ook 'onder' de achterklep bovenaan wil nog weleens wat blad liggen, dat verwijder ik ook regelmatig.

• Thasaidon

Thasaidon

Zijn er hier op het forum ondertussen nog meer Corolla Cross rijders?

Ik zit namelijk met een vaag probleem met het afspelen van audio via Bluetooth.

Met onze vorige auto, de Corolla TS met MM19 (Retrofit) mediasysteem had ik geen problemen met Bluetooth en het afspelen van audio.
Ik zette de BT op mijn telefoon aan, startte de auto, koos bij Audio als bron BT en de muziek begon af te spelen (via Spotify).

Nu in onze Corolla Cross probeer ik hetzelfde.
Zet BT op mijn telefoon aan, start de auto, zie vervolgens de melding dat de telefoon gekoppeld is

Bij audio kies ik bij bron mijn telefoon, waarbij ook bij staat dat deze gekoppeld is

Maar dan blijft het stil en krijg ik de melding dat er geen BT apparaat gekoppeld zou zijn.
Ondanks dat rechtsboven in het mediascherm te zien is dat BT gekoppeld is.

Ga ik naar de instellingen, dan staat daar dat mijn telefoon gekoppeld is en de telefoon voor zowel telefoon als media gebruikt wordt.

Ga ik vervolgens terug naar audio, dan zie ik daar weer de melding dat er geen BT apparaat gekoppeld zou zijn.
Maar dan ineens zie ik het afspeelscherm maar zonder media info.
Daarna, heel even, verschijnt de info van het nummer wat Spotify op dat moment zou afspelen, om gelijk daarna terug te springen naar de melding dat er geen BT apparaat aangesloten zou zijn.

Dit hele gebeuren herhaalt zich keer op keer tot wel een paar minuten. Om dan ineens toch te werken!
En als het eenmaal werkt, is er verder niets aan de hand, totdat ik of de auto uit/aan zet, of de BT uit/aan zet.
Dan begint het hele verhaal weer opnieuw.

Zoals gezegd werkte dit met dezelfde telefoon Samsung Galaxy A52 en dezelfde Android versie (13) op onze Corolla TS wel gewoon.
Aan de telefoon is dan ook niets veranderd, op wat security updates na, dus ging ik er even van uit dat het probleem in het media systeem van de Corolla Cross zat.

Echter...
De telefoon van mijn vrouw, een Motorola One Action (met Android 11), heeft het probleem niet.
En ook een oude Motorola One met nog Android 10 welke ik had liggen heeft ook geen problemen.

Vandaag mocht ik even testen met de telefoon van mijn dochter. :D
Een Samsung Galaxy A52 S (dus nieuwe type van die van mij), maar ook die gaf problemen!
Ondanks dat deze nog nooit met de auto gekoppeld is geweest.

Het ligt dus niet enkel aan mijn toestel.
Nu is de vraag of het dan aan Android 13, Samsung of het specifieke type A52/A52 S ligt in combinatie met het media systeem.

Overige zaken als mijn telefoon volledig uit de auto verwijderen en de auto uit mijn telefoon etc, had ik uiteraard ook al geprobeerd. Evenals het afspelen van audio via andere apps. Maar helaas...

Nu weet ik niet of ik hier mag linken naar andere sites, maar hier staat alle info met plaatjes.
https://toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=15860

Ik heb dit alles ook bij Toyota NL via Whatsapp gemeld, maar die kunnen er helaas (nog) niets mee.
Morgen ga ik even bij de dealer langs.

---update---
Ook met een Samsung Galaxy S20 FE met Android 12 heb ik hetzelfde probleem.
Dus ook Android 13 of specifiek de A52/A52S zijn niet het probleem.

[Voor 4% gewijzigd door Thasaidon op 22-12-2022 18:56]

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:14

Gallus

Cheesy

Thasaidon schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:11:

Met onze vorige auto, de Corolla TS met MM19 (Retrofit) mediasysteem had ik geen problemen met Bluetooth en het afspelen van audio.
Ik zette de BT op mijn telefoon aan, startte de auto, koos bij Audio als bron BT en de muziek begon af te spelen (via Spotify).

Zet BT op mijn telefoon aan, start de auto, zie vervolgens de melding dat de telefoon gekoppeld is

Bij audio kies ik bij bron mijn telefoon, waarbij ook bij staat dat deze gekoppeld is

Maar dan blijft het stil en krijg ik de melding dat er geen BT apparaat gekoppeld zou zijn.

Ga ik naar de instellingen, dan staat daar dat mijn telefoon gekoppeld is en de telefoon voor zowel telefoon als media gebruikt wordt.

Ga ik vervolgens terug naar audio, dan zie ik daar weer de melding dat er geen BT apparaat gekoppeld zou zijn, dan ineens zie ik het afspeelscherm maar zonder info.

Dan, heel even, verschijnt de info van het nummer wat Spotify op dat moment zou afspelen, om gelijk daarna terug te springen naar de melding dat er geen BT apparaat aangesloten zou zijn.

Dit hele gebeuren herhaalt zich keer op keer tot wel een paar minuten. Om dan ineens toch te werken!
En als het eenmaal werkt, is er verder niets aan de hand, totdat ik of de auto uit/aan zet, of de BT uit/aan zet.

Zoals gezegd werkte dit met dezelfde telefoon Samsung Galaxy A52 en dezelfde Android versie (13) op onze Corolla TS wel gewoon.
Aan de telefoon is dan ook niets veranderd, op wat security updates na, dus ging ik er even van uit dat het probleem in het media systeem van de Corolla Cross zat.

Echter...
De telefoon van mijn vrouw, een Motorola One Action (met Android 11), heeft het probleem niet.
En ook een oude Motorola One met nog Android 10 welke ik had liggen heeft ook geen problemen.

Een Samsung Galaxy A52 S (dus nieuwe type van die van mij), maar ook die gaf problemen!

Nu is de vraag of het dan aan Android 13, Samsung of het specifieke type A52/A52 S ligt in combinatie met het media systeem.

Overige zaken als mijn telefoon volledig uit de auto verwijderen en de auto uit mijn telefoon etc, had ik uiteraard ook al geprobeerd. Evenals het afspelen van audio via andere apps. Maar helaas...

Nu weet ik niet of ik hier mag linken naar andere sites, maar hier staat alle info met plaatjes.

Ik heb dit alles ook bij Toyota NL via Whatsapp gemeld, maar die kunnen er helaas (nog) niets mee.
Ik heb geen echte oplossing voor je probleem, maar een workaround die ook andere voordelen biedt (Android auto/Google Maps) is verbinden met een kabeltje.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

• Thasaidon

Thasaidon

@Gallus
Klopt, dat is een optie.

Maar ook daarmee zijn wat problemen.

Met alle toestellen waarmee ik getest heb schakelt het systeem niet automatisch over naar het op dat moment beschikbare verbindingstype, maar verwacht het systeem de laatst gekozen verbindingsmethode van het betreffende toestel.

Als ik een telefoon dus als laatste gekoppeld had met Bluetooth, dan wordt daar de volgende keer ook verbinding mee gemaakt, maar zodra ik de USB kabel aansluit, start Android Auto niet automatisch op.

Had ik echter Android Auto als laatste gekoppeld, dan werkt Bluetooth dus niet en wil de auto daar ook niet mee koppelen.

In beide gevallen moet ik dus eerst het optiemenu in om het gewenste verbindingstype bij de telefoon te selecteren als dat niet goed staat.

Ook dit ging bij mijn Corolla TS gewoon automatisch. BT als dat aan stond en AA zodra ik de USB kabel aansloot. Kabel er weer uit was automatisch weer BT.

Voorheen was de navigatie van bv Waze of Google Maps idd beter tov het MM19 (Retrofit) systeem van de Corolla TS.
Echter moet ik zeggen dat ik nieuwe Smart Connect systeem in de Corolla Cross een hele verbetering vind.
Het werkt erg vlot en soepel, is gebruiksvriendelijk en een locatie, bedrijf of instelling zoeken is nu net zo makkelijk en werkt net zo goed als bv bij Google Maps.
Ook real-time informatie zoals gevaarlijke situaties, files, etc worden erg goed aangegeven.
Dat geldt overigens ook voor de rijstrookaanduiding en andere instructies welke nu goed in beeld aangegeven worden.
Daarnaast heeft het nieuwe media systeem ook spraakbediening.

Dus AA heeft vooralsnog niet echt meer voordeel, muv Flitsmeister ;)

[Voor 27% gewijzigd door Thasaidon op 22-12-2022 18:44]

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:03
Hi! Ik ga zakelijk wat meer rijden en kan wel leasen, maar dan wordt het een B-segment auto en ik heb wat meer ruimte nodig. Toen dacht ik: een Prius! Ik heb er nu eentje (Business line) op het oog van 12k met 100k km gereden uit 2010. Best duur voor een 12 jaar oude auto, maar wel zuiniger dan mijn huidige Polo. Is deze auto verstandig? Ik kan voor dit geld ook een Peugeot 308 uit 2017 kopen, dus ik twijfel of ik liever een ‘oude’ auto heb die wel hybride en zichzelf bewezen heeft of een nieuwere Peugeot (of Renault, Seat, etc.).

Is het model uit 2010 nog een goed idee?

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Thasaidon schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:11:

Ga ik vervolgens terug naar audio, dan zie ik daar weer de melding dat er geen BT apparaat gekoppeld zou zijn.
Maar dan ineens zie ik het afspeelscherm maar zonder media info.
Daarna, heel even, verschijnt de info van het nummer wat Spotify op dat moment zou afspelen, om gelijk daarna terug te springen naar de melding dat er geen BT apparaat aangesloten zou zijn.

Echter...

---update---
Ook met een Samsung Galaxy S20 FE met Android 12 heb ik hetzelfde probleem.
Dus ook Android 13 of specifiek de A52/A52S zijn niet het probleem.
Begrijp ik nu goed dat een Android 10 en een Android 11 telefoon wel werken en een Android 12 en een Android 13 telefoon niet? In dt geval is de software van de multimedia verouderd en moet worden bijgewerkt. Dit is een probleem bij veel autofabrikanten.

TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Stonehawk
Belecthor schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:36:
Best duur voor een 12 jaar oude auto
De prijzen zijn flink omhoog gegaan. Als ik mijn auto nu opzoek (auris ts (2015)) met 150 000 km betaal ik nu 4k meer dan wat ik er voor betaald heb bijna 2 jaar geleden. Toen met ongeveer 40 000 km minder op de teller. Dat is dus een prijsstijging van 25-33%. Terwijl er veel meer op de teller staat.

Voor de rest kan ik niks zeggen over de prius.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Belecthor schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:36:
Hi! Ik ga zakelijk wat meer rijden en kan wel leasen, maar dan wordt het een B-segment auto en ik heb wat meer ruimte nodig. Toen dacht ik: een Prius! Ik heb er nu eentje (Business line) op het oog van 12k met 100k km gereden uit 2010. Best duur voor een 12 jaar oude auto, maar wel zuiniger dan mijn huidige Polo. Is deze auto verstandig? Ik kan voor dit geld ook een Peugeot 308 uit 2017 kopen, dus ik twijfel of ik liever een ‘oude’ auto heb die wel hybride en zichzelf bewezen heeft of een nieuwere Peugeot (of Renault, Seat, etc.).

Is het model uit 2010 nog een goed idee?
Qua rijcomfort en betrouwbaarheid, zeker met 100k op de teller, is het zeker een goed idee. Zelf in 6 jaar tijd geen enkel probleem mee gehad, behalve dat op het eind het touchscreen stuk ging.
Navigatie en audiointerface is een beetje ouderwets, maar werkt. Ik had de versie met een harddisk voor opslag van muziek, dat werkt een stuk beter dan de USB interface of bluetooth.

Open Source landkaart

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Stonehawk schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:13:
[...]

De prijzen zijn flink omhoog gegaan. Als ik mijn auto nu opzoek (auris ts (2015)) met 150 000 km betaal ik nu 4k meer dan wat ik er voor betaald heb bijna 2 jaar geleden. Toen met ongeveer 40 000 km minder op de teller. Dat is dus een prijsstijging van 25-33%. Terwijl er veel meer op de teller staat.

Voor de rest kan ik niks zeggen over de prius.
Hier ook met mijn 2016 Aygo x-play. Als je nu kijkt betaal je al snel een paar honderd euro meer dan wat ik heb betaald begin dit jaar.

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Stonehawk schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:13:
[...]
Mijn Auris hatchback van 2013 heb ik in juni 2019 gekocht, de vraagprijs was toen 9999 euro. Nu zijn het voornamelijk bedragen van ruim boven de 10.000 euro die voor een zelfde Auris uit 2013 gevraagd worden. Zelfs het oude model van 2012 zie je nauwelijks voor minder dan 10.000.

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:03
Maasluip schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:26:
[...]

Qua rijcomfort en betrouwbaarheid, zeker met 100k op de teller, is het zeker een goed idee. Zelf in 6 jaar tijd geen enkel probleem mee gehad, behalve dat op het eind het touchscreen stuk ging.
Navigatie en audiointerface is een beetje ouderwets, maar werkt. Ik had de versie met een harddisk voor opslag van muziek, dat werkt een stuk beter dan de USB interface of bluetooth.
Ah top, fijn om te horen. Ik vind wel dat de wegenbelasting relatief hoog is. Komt dat puur door het gewicht? Ik rijd vrij zuinig en hoop er toch wel 1 op 20 mee te kunnen rijden.

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:35
İk sta op het punt om een rav4 uit 2016, hybride, te kopen maar vroeg mij even af of er hier al tweakers zijn die de radio hebben vervangen met een aftermarket radio van bijv pioneer SPH-DA360DAB deze schijnt ook de camera's (acteruit + 360 view) te ondersteunen.

Vind de Toyota verder erg mooi, alleen de radio voor een auto van 2016 gedateerd eruit zien..

• Thasaidon

Thasaidon

Videopac schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:58:
[...]

Begrijp ik nu goed dat een Android 10 en een Android 11 telefoon wel werken en een Android 12 en een Android 13 telefoon niet? In dt geval is de software van de multimedia verouderd en moet worden bijgewerkt. Dit is een probleem bij veel autofabrikanten.
Ja en nee... Waar het precies aan ligt is nog niet duidelijk.

Ik heb enkel zelf kunnen testen met deze telefoons.
Het zou dus ook zomaar kunnen zijn dat het probleem bij Samsung zit. Want de telefoons welke dus niet werkte hadden weliswaar Android 12 en 13, maar waren ook alle 3 dus Samsungs.

De telefoons waarbij het wel werkte waren Android 10 en 11, maar beide Motorola.

Overigens zit dit probleem dus enkel in het nieuwe (2e gen?) Smart Connect media systeem van de Corolla Cross.
De Yaris Cross zou ook het Smart Connect systeem hebben, maar dan 1e gen. En hier zouden de problemen niet spelen.
Dus waarschijnlijk gewoon een software fout/bug.

In onze vorige Auris TS uit 2015 en onze Corolla TS uit 2019 werkte het koppelen en afspelen van de audio gewoon zonder problemen. En dat waren dus de vorige (MM17) en nog oudere generatie media systemen.

[Voor 9% gewijzigd door Thasaidon op 26-12-2022 15:17]

• Bacchus
Maasluip schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:26:
Navigatie en audio is iets dat vrij eenvoudig te (laten) vervangen is, meestal. Zeker relatief ten opzichte van mechanische reparaties/betrouwbaarheid.
Belecthor schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:10:
Ik rijd vrij zuinig en hoop er toch wel 1 op 20 mee te kunnen rijden.
5,0 l/100 km moet met een Prius (II/III?) goed te doen zijn als je geen 130 hoeft te jakkeren. Wel is zuinig rijden met een Toyota hybride op sommige punten net een tikje anders dan met een ouderwetse aandrijving.

• igix
Toyota corolla touring . kan iemand me helpen met het instellen om de waarschuwing voor de veiligheidsgordels achter uit te schakelen ?

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:03
Ik denk dat je daar Carista voor nodig hebt : https://caristaapp.com/
Zelf checken aangezien je geen bouwjaar aangeeft en de kristallen bol ter reparatie is.

• Vroem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:00
igix schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:24:
Toyota corolla touring . kan iemand me helpen met het instellen om de waarschuwing voor de veiligheidsgordels achter uit te schakelen ?
OBD adapter kopen, installeren en dan met app zoals bv carista of car scanner (heb ik zelf) de instellingen aanpassen die je wil en kunt veranderen...

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:14

Gallus

Cheesy

igix schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:24:
Die instelling heb ik ook nog niet kunnen vinden. In zo'n geval (veel spullen op de achterbank) maak ik de gordel maar vast...

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

• ThinkPad

ThinkPad

Carista is overpriced, dezelfde dongle staat ook gewoon op AliExpress. Even de app 'Car Scanner ELM OBD2' installeren en dan kan het ook. Zie ThinkPad in "Het goede EOBD/OBD2 software en interface topic"

Bij mijn Auris TS heb ik het piepen ook uitgeschakeld, voor de bijrijdersstoel. Heb er af en toe wel eens een zware tas op liggen en dan is dat gepiep wel irritant. Het 'gordel los' lampje in het dashboard blijft helaas wel knipperen :/

[Voor 71% gewijzigd door ThinkPad op 27-12-2022 17:41]

• igix
bedankt, ik heb toyota corolla 2019 touring 2.0

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-02 17:18
Tof, misschien ook eens doen, erger me er aan dat ik wel TPMS heb maar de waardes niet kan (mag?) zien omdat ik een business intro editie heb..
Pagina: 1 ... 133 134 135 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee