[Algemeen] ATi Nieuws & Discussie Topic - Deel 24 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 4.794 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79835

edward2 schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 11:31:
[...]

Met het oog op al die TOPpers, ik mis nog 1 dingetje in de reviews, hoever is de XT normaal te overklokken, dus gewoon met luchtkeoling. Als dit 675-700 mhz houdt het TOP-verhaal ook op, niuet in de laatste plaats omdat HIS, nee niet HJS, en misschien Sapphire zeker met arctic gekoelde uitvoeringen zal komen.
Macci kon 870 Mhz bereiken op lucht, wel met een koperen zalman koeler en een vmod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Thund3r schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 11:57:
Waar zouden de sheets van nvidia blijven? :P

[...]

Tenzij je straks Pixelshader3 etc. wilt kun je beter op de X1600 wachten, maar ik zou nu persoonlijk gewoon een GTO halen :)
eeuhm... ik wil eigenlijk gewoon een kaart waar ik redelijk goed mee kan spelletjes spelen, that's it :P
En voorderest wil ik het maximale uit mijn geld hebben :P

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:30
Grote verschil tussen RD580 en RD480 blijft wellicht enkel de PCIex lanes.
RD580 support 2xPCIex16, RD480 supports 2xPCIex8
De geruchten over de onboard composite chip krijg ik niet bevestigd. Lijkt me eigenlijk ook gek want zo'n chip zal een mainboard wel extra duur maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:35

Bever!

3

Anoniem: 79835 schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 12:08:
[...]

Macci kon 870 Mhz bereiken op lucht, wel met een koperen zalman koeler en een vmod.
:9~ wow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ik waardeer het enorm wat FireFoxAG probeert te doen in dit draadje. Het maakt dit topic vele male interessanter. Verder doet hij dat in een aanvaardbare stijl al zou het mss iets minder fel mogen af en toe en de leestekens wel iets minder. ;)

O.a door zijn posts worden de videokaarten nu vanuit meerdere invalshoeken bezien en ontlokt hij discussies.
Dit is voor mij, als voornamelijk meelezer, erg interessant omdat dit e.e.a. in perspectief plaatst. Uiteraard is dit ook een compliment aan de discussiepartners en CJ.

Natuurlijk zullen fans van ATI graag de dingen in het voordeel van ATI uitleggen.
Echter, als mensen roepen dat hij maar weg moet blijven omdat ze dit topic eigenlijk als een rood hoekje van het internet zien waar zijn lekker kunnen wegdromen over "al het moois dat ATI deze wereld heeft geschonken" en orgastisch kunnen worden van alle PR verhalen van ATI, kunnen zij imo beter zelf wegblijven. 8)

Eerlijk gezegd is dit draadje op dit moment echt het beste topic voor geinteresseerden van GPU's van beide kampen om op de hoogte te blijven..... :)
Benotti schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 12:04:
2 dingen:

1) eerst zien, dan geloven
2) hoe je het ook wendt of keert, 10 november is geen 5 oktober. Als je pas op 10 november kunt leveren, moet je je kaart op 10 november launchen en geen paperlaunch houden op 5 oktober :O

Ik hoop serieus dat nvidia zich hier in de toekomst ook aan gaan houden. De 7800gtx was iig de eerste stap.
Helemaal eens. Het is zeker te hopen dat nVidia zijn beleid voortzet en dat ATI dat ook gaat doen.

De realiteit is natuurlijk dat beide companies als ze in het nauw zitten zoveel mogelijks trucs zullen gebruiken om toch zo winstgevend mogelijk te zijn. Als daar een paperlaunch bijhoort dan zal die gewoon gebruikt worden, hoe vervelend ook voor de enduser.

[ Voor 36% gewijzigd door Help!!!! op 07-10-2005 13:07 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-06 13:41
[...]

idd....en hij scoorde daarmee 11.200pntn....

en geloof maar niet dat iedere kaart zo makkelijk te oc-en is....want dit is dus echt wel een ''hand-picked'' exemplaar.... ook al zeggen ze dat het niet zo is

anders hadden ze niet zo veel moeite hoeven doen om de clocks van 600/1400 naar 625/1500 te krijgen....

als ik vervolgens kijk naar die score die op 870mhz is gehaald, valt me die een beetje tegen (maar dat had ik al verwacht voor een 16pipes kaart)......er is nl. ook een 7800 gtx geklokt naar 810mhz core...en daarmee haalde die 11.900+ 3dmarks...(dit was wel met extreme koeling btw)

[ Voor 57% gewijzigd door Mr. Detonator op 07-10-2005 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
(overleden)
Astennu schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 11:14:
Ik denk dat het te vroeg is om nu te zeggen GTX TOP is beter. Want die XI800 XT is pas net uit. En ik denk dat we nog wel een TOP XT zullen zien. Aangezien Sapphire een of andere leuke liquid cooler heeft gemaakt. En ik verwacht ook dat ATi strax minder Yield problemen zal hebben dus je ook hogere clocks kan krijgen. Te denken aan 650-675 of 700.

Dan zou een vergelijking natuurlijk eerlijk zijn. Maar ik vraag me af wat die huidige XI800 aan oc kunnen hebben met de stock cooler en wat een GTX en GTX TOP aan oc kunnen hebben. DAn kun je ook een aardige vergelijking maken denk ik.
Over Sapphire en die liquid cooling. Dat idee is in de ijskast gezet. :|
Thund3r schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 11:57:
Waar zouden de sheets van nvidia blijven? :P
[...]
Die zijn er geloof ik al. nVidia hamert er dit keer op dat de functie Vertex Texture Fetch niet rechtstreeks ondersteunt wordt, maar dat het via Render-To-Vertex Buffer gebeurd op de X1K-serie, wat. Ze zeggen dat de X1K serie daardoor niet helemaal "SM3.0 done Right" is, maar vergeten dat er binnen de SM3.0-standaard geen texture formats voorgeschreven worden die ondersteunt moeten worden om aan VS3.0 te moeten voldaan. nV wil de gebruiker uiteraard anders doen geloven.

Voor de mensen die zich nu toch zorgen beginnen te maken, ATi heeft dus wel indirecte Vertex Texturing mogelijkheden. Ze doen dit via een nieuwe extensie Render-To-Vertex Buffer (R2VB) via de shaders. Dit heeft als leuke bijkomstigheid dat dit meer mogelijkheden voor Vertex Texturing oplevert dan via de 'gewone' weg en ook dat het sneller zou moeten werken dan huidige vertex texturing methodes omdat de pixel pipelines beter geschikt zijn om te werken met latencies en er ook beter in zijn om dit te verbergen. Deze methode is min of meer ook afgekeken van de Xbox360.

Objectief gezien heeft het voordelen en nadelen die zich nog in de praktijk moeten uitwijzen. De voordelen zijn genoemd, meer mogelijkheden en sneller door het beter verbergen van latencies. De nadelen kom je in DX tegen omdat de devs hier speciaal voor moeten programmeren (hoewel het niet veel moeite kost). Dit gebeurt via een achterdeurtje. OpenGL heeft hier geen moeite mee omdat dit al onderdeel is van ATi's OpenGL "Uberbuffers" extensies.
Meer weten hierover? Lees dan deze pagina die het zeer helder uitlegt: http://www.beyond3d.com/reviews/ati/r520/index.php?p=02

Maar goed, nV geeft hier geloof ik een hele ander spin aan. ;)
The Source schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 12:29:
Grote verschil tussen RD580 en RD480 blijft wellicht enkel de PCIex lanes.
RD580 support 2xPCIex16, RD480 supports 2xPCIex8
De geruchten over de onboard composite chip krijg ik niet bevestigd. Lijkt me eigenlijk ook gek want zo'n chip zal een mainboard wel extra duur maken.
Ik vraag me ook af in hoeverre ATi dit eigenlijk kan maken tegenover bv Intel, die nu ook officieel CrossFire ondersteunt op haar laatste chipsets. Die zouden dan ook een Compositing Engine moeten gebruiken wat voor hun ook in de kosten zou bijdragen.

Overigens vind ik het enorm grappig dat zelfs de X1300 nu voor CrossFire geschikt is via de PCIe bus. Aangezien een X1300 CrossFire opstelling gebruik maakt van alle renderingopties, is een Compositing Engine dus eigenlijk helemaal niet nodig.

Oh en overigens schijnt SuperAA vanaf de R(V)5x0 CrossFire opstellingen nu volledig via de compositing engine te gaan en niet meer via de PCIe bus (behalve dan bij de X1300). Dit moet zorgen voor een flinke performanceboost.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

Dat was toch met dry ice / LN2? Ik heb nog pics van Macci's opstelling gezien hier in het topic.. :?

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-05 23:37
Wat ik me afvroeg: hoeveel vraag zal de x1800xl eigenlijk hebben?

Voordeel tov nvidia: iets betere iq, snellere sm3.0 en meer van dat soort features.
Nadeel tov nvidia: wordt vrijwel altijd verslagen door de 7800gt en is een stuk duurder dan de 7800gt. Of hij daadwerkelijk leverbaar is in volume sinds woensdag weet ik niet (heeft iemand daar naar gekeken? Zou wel leuk zijn om te weten :P).

Echter is dit niet alles, want wat mij nog meer opviel, is dat de x1800xl geheugen heeft dat loopt op 1Ghz, terwijl de x1800xt maar liefst 500mhz (!) sneller is (1.26ns tov 1.6 ns afaik) en de x1800xt is maar $50 dollar duurder :? (waar je de core misschien nog kunt oc naar xt snelheden, zal dat met het geheugen toch echt onmogelijk zijn.)

Kan iemand mij dan een gegronde reden geven om een x1800xl te kopen ipv een 7800gt(x) (top) of x1800xt?

[ Voor 9% gewijzigd door Benotti op 07-10-2005 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Laatst online: 15:30
Mr. Detonator schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 12:52:
[...]

idd....en hij scoorde daarmee 11.200pntn....
als ik vervolgens kijk naar die score die op 870mhz is gehaald, valt me die een beetje tegen

er is nl. ook een 7800 gtx geklokt naar 810mhz core...en daarmee haalde die 11.900+ 3dmarks...(dit was wel met extreme koeling btw)
maar als je dan weer naar de schaling kijkt, valt de 7800 me juist wat tegen:
430 -> 810 van 7800 naar 11900 is 188% OC met 153% gain: factor = 0.81
tegen
625 ->870 van 9100 naar 11200 is 139% OC met 123% gain: factor = 0.88

de X1800 neemt per klok dus meer toe in 3Dmarks dan de GTX
juist omdat de GTX klok voor klok veel sneller is, had ik van een dergelijke OC nog veel meer verwacht? :?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81502

Kijk ook eens naar het geheugen, die X1800XT had zijn geheugen op meer dan 1800mhz draaien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:40

Pubbert

random gestoord

The Source, wanneer komen de RD480 moederborden beschikbaar hier?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
Anoniem: 81502 schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 13:33:
Kijk ook eens naar het geheugen, die X1800XT had zijn geheugen op meer dan 1800mhz draaien!
Daarnaast is 3dmark natuurlijk niet de be all end all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Help!!!! schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 12:49:
Ik waardeer het enorm wat FireFoxAG probeert te doen in dit draadje. Het maakt dit topic vele male interessanter. Verder doet hij dat in een aanvaardbare stijl al zou het mss iets minder fel mogen af en toe en de leestekens wel iets minder. ;)
Niet iedereen waardeert dat. Zou het nu een "algemene videokaarten topic" zijn, ok logisch dat er zoveel kritiek is. Maar er zijn veel opmerkingen hier geplaatst (niet door FireFoxAG alleen) die puur afgaan op het zoveel mogelijk afkraken van de R520. Realistisch is het ook niet om pessimistisch te zijn. In dat opzicht vind ik CJ nog één van de meest realistische kijk op de hele zaak hebben.

offtopic:
en waarschijnlijk word ik hiervoor uitgemaakt als fanboy omdat extreme (anti-roodgekleurde) kritiek volgens sommigen "the path to true perfection" is. Kritisch is het niet meer, het is gewoon de sfeer verpesten en egocentrisch handelen door te uiten dat 'jouw' mening de enige mening is. Is het niet eens tijd voor een "uit je frustraties in een discussie"-topic ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -db-
  • Laatst online: 23-06 16:00

-db-

Hoi

Phuncz schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 13:48:
[...]
offtopic:
en waarschijnlijk word ik hiervoor uitgemaakt als fanboy omdat extreme (anti-roodgekleurde) kritiek volgens sommigen "the path to true perfection" is. Kritisch is het niet meer, het is gewoon de sfeer verpesten en egocentrisch handelen door te uiten dat 'jouw' mening de enige mening is. Is het niet eens tijd voor een "uit je frustraties in een discussie"-topic ?
offtopic:
Dat is maar net waar je de grens legt tussen (kort door de bocht): extreme (anti-roodgekleurde) kritiek - onpartijdige kritische houding - love for the red.
Ik zie in dit topic heel zelden extreme vormen naar beide richtingen, maar net zo zelden echt onpartijdig gedrag. Het komt er op neer dat iedereen een voorkeur heeft en dat (on)bewust terug komt in zijn posts.
Maar als jij een aantal posts werkelijk als sfeer verpestend en egocentrisch handelen ziet, dan denk ik dat jij zelf naar een van de extremen neigt en het niet kan hebben dat je een kern van waarheid ziet in de kritiek naar 'jouw' kant.
Maar ben niet beledigt, dit is mijn mening waar jij mee mag doen wat je zelf wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

[...]

Niet iedereen waardeert dat. Zou het nu een "algemene videokaarten topic" zijn, ok logisch dat er zoveel kritiek is. Maar er zijn veel opmerkingen hier geplaatst (niet door FireFoxAG alleen) die puur afgaan op het zoveel mogelijk afkraken van de R520. Realistisch is het ook niet om pessimistisch te zijn. In dat opzicht vind ik CJ nog één van de meest realistische kijk op de hele zaak hebben.

offtopic:
Dan zijn wij het niet eens. :>

Dit is idd het ATI nieuws en Discussie topic en dat sluit imo niet uit dat ATI tov nVidia bediscussieert kan worden. Hoe kun je ATI uberhaupt bediscussieren zonder het af te zetten tov nVidia ? (en Vice Versa)

Ook vind ik niet dat de teneur is dat ATI's nieuwe range afgekraakt wordt. Er is terecht een hoop kritiek mogelijk op ATI maar ook op de reviewsites. Deze komt hier nu naar voren. Wat is daar erg aan?

Volgensmij ontstaat de kritiek niet zozeer uit de wens om ATI af te kraken maar eerder uit frustratie dat veel reviews niet voldoende goed opgezet zijn en daardoor een vertekend beeld geven en uit het gebrek aan leverbaarheid etc.

Verder is uit diverse berichtgeving op het net gebleken dat vele reviewsites (incl. de grote) vanwege hun gebrek aan mogelijkheden om voldoende cash te genereren en hun onvermogen om door de spins van de diverse fabrikanten heen te zien, zeer sterk onder de invloedssfeer van de fabrikanten zijn gekomen waardoor de objectiviteit regelmatig (ernstig) in het geding komt.

Bovendien, waarom, en dat vind ik eerlijk gezegd een gotspe, zou het ATi Nieuws & Discussie Topic in vredesnaam niet zeer kritisch mogen zijn tov ATI en daarmee gericht op een zo groot mogelijke objectiviteit in de vergelijking tussen de diverse GPU's / fabrikanten??.

Daar kan ik werkelijk niet bij.

[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 07-10-2005 16:52 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

offtopic:
Is dat in het nVidia, AMD, Intel of eender ander merkgebonden topic anders ? Een mening geven of je mening doordrammen is een groot verschil. Het is al gebleken dat de meningen van sommige personen hier niet geliefd zijn, toch wordt er egoïstisch mee door gedaan. Er zijn altijd mensen die graag discussiëren om te kunnen discussiëren. Of kritiek geven om kritiek te kunnen geven. En dan heb je nog de speciale lichting die op de loer liggen voor elke opertuniteit om iets simpelweg pessimistisch de grond in te boren. De mensen die een kick halen uit het zoveel mogelijk discussie uitlokken. Namen hoeven niet genoemd te worden lijkt me.

BTW: Ik neig naar ATI omdat ik dan niet mijn Catalysts hoef te verwijderen en dan ForceWare te installen, ik neig naar ATI omdat ik rood mooier vind dan groen, ik neig naar ATI omdat mijn waterkoelblokje erop past, ik neig naar ATI omdat dat het 3 letters korter is. Ben ik fanboy ? Tevens vind ik hier de sfeer leuker, CJ is een zeer goede "topichost" die je op de hoogte houdt van alle nieuwtjes en onpartijdig evenals kritisch blijft. Iets dat ik in het nVidia topic mis. Aangezien ik nu over een ATI kaart beschik, is het voor mij dan ook niet echt nuttig in het nVidiatopic te zitten. Waarschijnlijk omdat ik dan al mijn tijd zou verspillen in het pessimistisch kritiek geven op de fanboy hype daar...

Die X850XT soft vmod, is daar nu al iets van bekend ? Heb er éénmalig iets over zien passeren in het vorig topic and that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
x850 kan geen softmod imo, dat werd wel genoemd over de x1800...

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Phuncz schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 14:28:
offtopic:
Is dat in het nVidia, AMD, Intel of eender ander merkgebonden topic anders ? Een mening geven of je mening doordrammen is een groot verschil. Het is al gebleken dat de meningen van sommige personen hier niet geliefd zijn, toch wordt er egoïstisch mee door gedaan. Er zijn altijd mensen die graag discussiëren om te kunnen discussiëren. Of kritiek geven om kritiek te kunnen geven. En dan heb je nog de speciale lichting die op de loer liggen voor elke opertuniteit om iets simpelweg pessimistisch de grond in te boren. De mensen die een kick halen uit het zoveel mogelijk discussie uitlokken. Namen hoeven niet genoemd te worden lijkt me.

BTW: Ik neig naar ATI omdat ik dan niet mijn Catalysts hoef te verwijderen en dan ForceWare te installen, ik neig naar ATI omdat ik rood mooier vind dan groen, ik neig naar ATI omdat mijn waterkoelblokje erop past, ik neig naar ATI omdat dat het 3 letters korter is. Ben ik fanboy ? Tevens vind ik hier de sfeer leuker, CJ is een zeer goede "topichost" die je op de hoogte houdt van alle nieuwtjes en onpartijdig evenals kritisch blijft. Iets dat ik in het nVidia topic mis. Aangezien ik nu over een ATI kaart beschik, is het voor mij dan ook niet echt nuttig in het nVidiatopic te zitten. Waarschijnlijk omdat ik dan al mijn tijd zou verspillen in het pessimistisch kritiek geven op de fanboy hype daar...
offtopic:
Ik heb momenteel een nVidia maar ik zit hier heus niet om ATI alleen maar af te kraken. Ik zit hier vanwege de goede bijdragen van idd CJ maar ook anderen en de interessante gezichtspunten en discussies.
Verder zit ik hier omdat ik op de hoogte wil blijven omdat de kans heel aannemelijk is dat mijn volgende kaart weer een ATI zou kunnen zijn. Bovendien is er voor mij persoonlijk niet heel veel te beleven in het nVidia topic omdat daar bijna alleen nog maar 3dmarks gepost worden.... ;)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11:46
Misschien handig om het offtopic gedeelte via e-mail te doen of het anders in fatsoenlijk leesbare letters te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eolis
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-12-2021

Eolis

And the heavens shall tremble

Soms vraag ik me wel eens af wat de gemiddelde leeftijd van de posters hier is . . .

Zien julle nou echt niet dat dit soort discussies echt nergens heen gaan ??? |:(

Wat in mijn oog (simpel, zuiver en onderbouwd) kritiek is kan in HELP!!! (of een ander) z'n ogen het afbranden van iets zijn en uiteraard ook andersom. Dus zal er nooit een einde aan een dergelijk discussie komen. Want wat is nou de definitie van een goed discussie punt ? Daar heeft een ieder hier z'n eigen mening over.

Er is niks mis met kritisch zijn naar ATi of nVidia toe, zolang het niet doorslaat in het afbranden of onnodig afzeiken van het betreffende onderwerp. En dit is nou juist wat te veel geconstateerd wordt in de posts van een aantal mensen hier.

Dan kunnen die mensen wel denken dat ze juist heel objectief bezig zijn, en zien hun eigen fouten niet meer. Want vergeet niet, dit is een forum . . . alles wordt gelezen met de woorden die er staan. Dus het begint al bij de verkeerde woordkeuze en dan kan iets wat objectief bedoelt was, als zeer negatief gelezen worden.

Denk daar maar eens goed over na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

* Pubbert is voorstander ervan om het vriendelijk te houden, en om de discussie over de kaarten zelf weer voor te zetten

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbojansen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-06 06:21
Thund3r schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 15:27:
* jimbojansen is voorstander ervan om het vriendelijk te houden, en om de discussie over de kaarten zelf weer voor te zetten
same here... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-06 10:44

Krizzie

Progressive Music \o/

Ik zag in die Franse review (de latere pagina's) die op page 3 staat (dacht ik :P ) Dat ze daar een 3dMark score van 12200 hadden gehaald met LN2

Edit: Found it :)

http://www.noticias3d.com...asp?idarticulo=527&pag=11

[ Voor 30% gewijzigd door Krizzie op 07-10-2005 15:50 ]

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Thund3r schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 15:27:
* Jejking is voorstander ervan om het vriendelijk te houden, en om de discussie over de kaarten zelf weer voor te zetten
* Jejking denkt er precies hetzelfde over

M.a.w.: waar waren we gebleven jongens? ;) Let the good old forms of discussion flow in tha house! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-06 00:26

edward2

Schieten op de beesten

[...]

Ik zou heel blij zijn als 675-700 mhz gehaald zou worden op enkel luchtkoeling. Ik had trouwens eerlijk gezegd hogere kloks verwacht. Maar gezien al de tranny's ook weer niet gek dat het niet meer geworden is.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102844

FirefoxAG schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 02:37:
[...]
Dat "verlies" waar jij het over hebt is heel erg relatief, ook naar de performancebenchmarks gekeken.

Verder negeer je consequent een aantal punten met die conclusie:
1. nV kan niet "verliezen" van een kaart die voorlopig uberhaupt nog niet leverbaar is...
2. ATi heeft ruim 3 maanden de tijd gehad om de X1800 dusdanig te tweaken dat die GTX zou verslaan... en dat doen ze nog niet vaak overtuigend... ondanks de last minute "PE bump" naar 625/1500
3. De "snelste" hangt nog steeds veelal af van welke games je draait... sommige zijn sneller op 7800, andere op X1800
4. Bij de X1800 gebeuren hier en daar "vreemde" dingen (zoals: geen drops en zelfs versnelling) bij het inschakelen en verhogen van AA/AF... en laat dat nu net zijn waarbij de X1800XT het verschil maakt met GTX
5. De X1800XT beschikt over 256mb extra... tegen de tijd dat de kaart op de mark is heeft nV dit verschil vermoedelijk gecompenseerd
6. Het geheugen op de X1800XT is hoegenaamd veel sneller... 1.26ns @1500mhz vs 1.6ns @1200mhz
7. Er is een vanuit factory 13% snellere 7800GTX TOP die niet is meegenomen in de benchmarks
8. De GTX heeft een behoorlijk groot overklokpotentieel. De meeste kaarten halen probleemloos 500mhz en zelfs hoger (15-20% OC)... bij ATi moet dit nog blijken, maar de yields van de XT @625mhz lijken niet briljant: dat zou wel eens wat kunnen zeggen...
9. Gezien de temperatuur en het stroomverbruik van X1800XT is het nogmaals de vraag hoeveel er nog in zit op luchtkoeling.
10. Zie punten 6, 8 & 9: Als nV flauw wil doen launchen ze NU een dual slots gekoelde "Ultra" die de X1800 alsnog op (bijna) alle fronten verslaat.
en toch nog owned de x1800xt de 7800gtx. :Y)

en dan hoef ik nog niet eens de r580 te vermelden :+

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 102844 op 07-10-2005 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
Anoniem: 102844 schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 15:58:
[...]

:?

de x1800xt owned voorlopig nog helemaal niks want hij is niet verkrijgbaar dus laat de r580 er al helemaal buiten :z

Wist je trouwens dat de r600 de r580 owned en de G80 de G70? :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
Anoniem: 102844 schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 15:58:
[...]

Anders reageer je gewoon even niet meer hier met je getroll.

Ati heeft X850XT crossfire kaarten op voorraad :*) http://shop.ati.com/product.asp?sku=2739026

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-06 13:12
OMG die 3DMark van 12k is gehaald op 877 Core en 990 mem dus 1980 MHz DDR !!!! Zieke shit :D

Ik denk dat je lucht toch wel 750 mhz uit dat geheugen moet kunnen halen aangezien het een stikker heeft voor 793 MHz stock. En de core 675 lijkt me ook wel te doen. Zit altijd wel marge in. En als de yields beter worden kun je veel hoger komen. Maar wil je veel hoger zul je toch beter moeten coolen. En dan denk ik aan coolers met heatpipes of H2O want die Zalman VF700 Cu is oof niet efficient. Een copere CPU cooler van 6x6x2 met een 60 mm fan @ 5k rpm deed het een stuk beter hier scheelde wel 11 C !!! dus ik ga toch een vervanging zoeken voor die zalman want ik wil iets van 15c omlaag. Dan maar zelf wat maken voor me toekomstige R580 :P

En Denk maar niet dat die artic cooler veel beter is. Nu scheelde het ook al niet veel met de stock cooler van de X850 XT .En die had maar een copere blok van 1 cm hoog nu is dat 2cm geworden. Dus verbaas je niet als die stock cooler dicht bij de beste artic zit. Of beter is.

Owh en Edit :

een 24 of 32 pipe XI800 XT was nog een grotere energie slurper geworden. En de R580 wordt waarschijnlijk een 16 pipe kaart met 3 shaders per pipeline. Zelfde als de XI600 nu heeft alleen dan met 4x zo veel pipes.

En CJ in hoeverre kloppen die specs van de GF 7600 en 7200 ? want ik zie hier 16 texture units staan bij bijde. Evenveel als in de GTX. Ik denk dat dat er bij de 7200 toch 8 worden als i maar 8 ROBs heeft. Maar ik denk dat de XI300 en de XI600 verletterd gaan worden door hun nVidia tegenhangers als die 8 en 16 pipes kloppen.

Edit 2:

Pic van de cooler :

Afbeeldingslocatie: http://www.noticias3d.com/articulos/200510/ati520/imagenes/x1800xt5.jpg

Ik denk dat deze veel beter is dan de oude en nog wel eens beter kan zijn als de VF700 en de Artic cooler. Maar dat zal getest moeten worden.

[ Voor 33% gewijzigd door Astennu op 07-10-2005 16:29 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeGys
  • Laatst online: 17-06 15:11
Astennu schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 16:20:
OMG die 3DMark van 12k is gehaald op 877 Core en 990 mem dus 1980 MHz DDR !!!! Zieke shit :D

Ik denk dat je lucht toch wel 750 mhz uit dat geheugen moet kunnen halen aangezien het een stikker heeft voor 793 MHz stock. En de core 675 lijkt me ook wel te doen. Zit altijd wel marge in. En als de yields beter worden kun je veel hoger komen. Maar wil je veel hoger zul je toch beter moeten coolen. En dan denk ik aan coolers met heatpipes of H2O want die Zalman VF700 Cu is oof niet efficient. Een copere CPU cooler van 6x6x2 met een 60 mm fan @ 5k rpm deed het een stuk beter hier scheelde wel 11 C !!! dus ik ga toch een vervanging zoeken voor die zalman want ik wil iets van 15c omlaag. Dan maar zelf wat maken voor me toekomstige R580 :P

En Denk maar niet dat die artic cooler veel beter is. Nu scheelde het ook al niet veel met de stock cooler van de X850 XT .En die had maar een copere blok van 1 cm hoog nu is dat 2cm geworden. Dus verbaas je niet als die stock cooler dicht bij de beste artic zit. Of beter is.

Owh en Edit :

een 24 of 32 pipe XI800 XT was nog een grotere energie slurper geworden. En de R580 wordt waarschijnlijk een 16 pipe kaart met 3 shaders per pipeline. Zelfde als de XI600 nu heeft alleen dan met 4x zo veel pipes.

En CJ in hoeverre kloppen die specs van de GF 7600 en 7200 ? want ik zie hier 16 texture units staan bij bijde. Evenveel als in de GTX. Ik denk dat dat er bij de 7200 toch 8 worden als i maar 8 ROBs heeft. Maar ik denk dat de XI300 en de XI600 verletterd gaan worden door hun nVidia tegenhangers als die 8 en 16 pipes kloppen.

Edit 2:

Pic van de cooler :

[afbeelding]

Ik denk dat deze veel beter is dan de oude en nog wel eens beter kan zijn als de VF700 en de Artic cooler. Maar dat zal getest moeten worden.
Grote verschil tss de stock koeler en de 3rd party koelers is het geluidsniveau. Daar waar stock koelers wel eens luidruchtig durven zijn, zijn de VF700 en de Arctic cooling koelers een pak stiller. Zouden die fans even snel draaien, ze zouden de stock koeler verpletteren.

Ik prefereer nog steeds single slot coolers of waterkoeling, zeker op vlak van dual vga setup. Die dual slot coolers overlappen altijd de extra uitbreidingslots alla PCI-E en PCI...

[ Voor 8% gewijzigd door PeGys op 07-10-2005 16:32 ]

Een beetje verlies heb je altijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Die moet je sowieso niet gebruiken aangezien de warmte dan niet weg kan :)

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Eolis schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 15:19:
Soms vraag ik me wel eens af wat de gemiddelde leeftijd van de posters hier is . . .

Zien julle nou echt niet dat dit soort discussies echt nergens heen gaan ??? |:(

Wat in mijn oog (simpel, zuiver en onderbouwd) kritiek is kan in HELP!!! (of een ander) z'n ogen het afbranden van iets zijn en uiteraard ook andersom. Dus zal er nooit een einde aan een dergelijk discussie komen. Want wat is nou de definitie van een goed discussie punt ? Daar heeft een ieder hier z'n eigen mening over.

Er is niks mis met kritisch zijn naar ATi of nVidia toe, zolang het niet doorslaat in het afbranden of onnodig afzeiken van het betreffende onderwerp. En dit is nou juist wat te veel geconstateerd wordt in de posts van een aantal mensen hier.

Dan kunnen die mensen wel denken dat ze juist heel objectief bezig zijn, en zien hun eigen fouten niet meer. Want vergeet niet, dit is een forum . . . alles wordt gelezen met de woorden die er staan. Dus het begint al bij de verkeerde woordkeuze en dan kan iets wat objectief bedoelt was, als zeer negatief gelezen worden.

Denk daar maar eens goed over na.
Ga jij nou ook niet proberen om de boel "op te voeden en het licht te laten zien". Dit topic loopt al 4 jaar probleemloos.
Dat er af en toe wat wrijvingen zijn en andere invalshoeken hou je toch, zoveel zielen zoveel verschillen, maar dat gaat wel vaak gepaard met een shitload aan info.
Deze heren "ken" ik al veel langer dan vandaag en het loopt zelden of nooit uit de hand.
En men hoeft het gewoon niet eens te worden, verschil in smaak is prima.
Het vragen naar leeftijden is al helemaal not done op deze manier, alsof een jong iemand persé de thread moet vervuilen.....

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
PeGys schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 16:30:
[...]

Grote verschil tss de stock koeler en de 3rd party koelers is het geluidsniveau. Daar waar stock koelers wel eens luidruchtig durven zijn, zijn de VF700 en de Arctic cooling koelers een pak stiller. Zouden die fans even snel draaien, ze zouden de stock koeler verpletteren.

Ik prefereer nog steeds single slot coolers of waterkoeling, zeker op vlak van dual vga setup. Die dual slot coolers overlappen altijd de extra uitbreidingslots alla PCI-E en PCI...
Nou Ik vond juist dat die X850 XT cooler het slecht deed omdat hij zo langzaam draaide. Hij loopt maar op 5% van de snelheid. En hij is nu behoorlijk verbeterd. Dus het zal me benieuwen. Die singel slot coolers zijn idd niets. Maar ik denk dat deze wel goed werkt. Maar ik vind de VF700 nu ook niet voldoende meer. Ik ga denk ik zelf maar wat bouwen kijken of ik een mooi heatsinkje kan vinden.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eolis

Eolis

edward2 schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 16:36:
[...]

Ga jij nou ook niet proberen om de boel "op te voeden en het licht te laten zien". Dit topic loopt al 4 jaar probleemloos.
Dat er af en toe wat wrijvingen zijn en andere invalshoeken hou je toch, zoveel zielen zoveel verschillen, maar dat gaat wel vaak gepaard met een shitload aan info.
Deze heren "ken" ik al veel langer dan vandaag en het loopt zelden of nooit uit de hand.
En men hoeft het gewoon niet eens te worden, verschil in smaak is prima.
Het vragen naar leeftijden is al helemaal not done op deze manier, alsof een jong iemand persé de thread moet vervuilen.....
Het enige wat ik met het bovenstaande duidelijk wil maken is dat als iedereen (inclusief jij :o ) hier wat beter op z'n woordgebruik let bij het geven van zijn mening, het niet over hoeft te komen dat je de boel af zit te zeiken maar echt objectief bent en daardoor dus geen ellendige discussies om niks gaan ontstaan.

Maar als dat u niet bevalt meneer edward2, dan zal ik dat voortaan laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151544

Dat hij 10 november ofzo beschikbaar is vind ik prima. STEL dat ik dit wil : X1800XT in crossfire beschikbaar en wil hier in België. Wanneer zou ik die opstelling in mijn case kunnen hebben?? wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Daar istie: de X-bits review:

http://www.xbitlabs.com/a...display/radeon-x1800.html

ik bewaar hem voor na het eten op een volle maag ;)

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeGys
  • Laatst online: 17-06 15:11
Anoniem: 151544 schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 16:53:
Dat hij 10 november ofzo beschikbaar is vind ik prima. STEL dat ik dit wil : X1800XT in crossfire beschikbaar en wil hier in België. Wanneer zou ik die opstelling in mijn case kunnen hebben?? wat denken jullie?
Allesinds niet teveel rekenen op Forcom, die wachten tot ze de kaart aan een goede prijs kunnen leveren vooraleer ze die binnendoen.

België loopt altijd wa achter op dat vlak, dus gewoon ff de sites van de populaire winkels alla tones in het oog houden, zij zijn meestal degene die die spullen zeer snel hebben.

Een beetje verlies heb je altijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -db-
  • Laatst online: 23-06 16:00

-db-

Hoi

edward2 schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 16:55:

Op het eerste oog is de revieuw niet slecht, maar helaas geen TOP en geen dual core.
Wel mooi dat ze nvidia moederbord voor nvidia plankjes gebruiken en ati voor ati.
De conclusie is niet veel anders dan andere sites: de kaarten ontlopen elkaar niet veel, nvidia neemt een grote voorsprong in openGL en ati in shaderintensieve games. ati wint wat betreft features en imagequality. De XL zit wel consequent net onder de GT.

Interessant detail: xbit schrijft de grote warmteproductie niet toe aan de core (die zou gelijk moeten zijn aan X800 serie wat betreft warmteproductie), maar aan het 512MB geheugen.
ATI RADEON X1800 XT 512MB

Highs:

Unmatched performance in loads of applications, primarily Direct3D;
Supreme performance under “high load” with FSAA and anisotropic filtering;
Alpha-textures antialiasing;
Avivo video engine and hardware H.264 and other HD formats, such as HD WMV decoding;
Future proof – 512MB of onboard memory as well as efficient Shader Model 3.0 implementation;
Support for FSAA with HDR.
Lows:

Excessive power consumption;
Dual-slot cooling system;
Outperformed by competitors in OpenGL and some other titles;
Drivers still require polishing off;
Late to market.
ATI RADEON X1800 XL

Highs:

High performance in loads of applications, primarily Direct3D;
Normal performance under “high load” with FSAA and anisotropic filtering;
Alpha-textures antialiasing;
Avivo video engine and hardware H.264 and other HD formats, such as HD WMV decoding;
Future proof – efficient Shader Model 3.0 implementation;
Support for FSAA with HDR;
Single-slot cooler.
Lows:

Excessive power consumption;
Only matches, but does not outperform, rivaling GeForce 7800 GT in majority of applications;
Outperformed by competitor in OpenGL and some other titles;
Late to market.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102844

Benotti schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 16:06:
[...]

de x1800xt owned voorlopig nog helemaal niks want hij is niet verkrijgbaar dus laat de r580 er al helemaal buiten :z

Wist je trouwens dat de r600 de r580 owned en de G80 de G70? :z
hijs niet verkrijgbaar? dus? hij is er al wel.. dus x1800xt > 7800gtx :P

met al die andere series was ati toch ook beter dan nvidia *kuch* 9700 *kuch* 9800 *kuch* x800 etc etc.. poe poe nvidia brengt een keer een kaart 3 maandjes eerder uit.. x1800xt en de r580 walst er toch wel weer overheen.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Veel erger nog wat me opvalt is dat de X850 XT sneller is dan de XI800 XL !!! Waarom omdat de meeste tests de XI800 XL gewoon onder de X850 XT eindigt en in maar enkele een voorsprong heeft.

Ik gok toch dat de drivers niet helemaal in orde zijn. Dan zou de pefromance toch minimaal beter moten zijn dan die van de X850 XT. Aangien de clock speeds gelijk zijn en de XI800 XL allemaal optimalisaties heeft. Nou nu zie ik daar dus geen ruk van terrug. Hij is echt in alle reviews ( Xbit is geen uizondering ) regelmatig langzamer dan de oudere X850 XT. Dus ik verwacht toch behoorlijk wat extra peformance boosts te zien in de volgende drivers die gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

edward2 schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 16:55:
He, he, eindelijk een serieuze review met serieuze benchmarkanalyses waar ik ook echt iets mee kan... en een conclusie die ook gestaafd word door de benches... Thanx X-bit labs! :)

Moet nu weg, dus bewaar de discussie - die bepaalde mensen hier schijnen te haten (opinions that don't match ATi-fanboy non-critisism hurt eh? ;)) - voor later :P

[ Voor 10% gewijzigd door Cheetah op 07-10-2005 17:28 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De eerste crossfire opstelling van de X1800XT en een mastercard:

Afbeeldingslocatie: http://www.muropaketti.com/3dmark/r520/04.jpg

Sampsa heeft deze getest en kwam tot devolgende conclusie
I didn't see any improvement in performance
:D

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 79835 op 07-10-2005 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

* Jejking zullen we het weer gezellig maken nu we allemaal van elkaar weten wat we vinden?

Weer ontopic: die Xbitlabs-review ziet er (like always) erg goed uit... Ik geef ze helemaal gelijk als ze zeggen dat de OpenGL-drivers weer eens opgepoetst mogen worden, want ik vind de prestatie van ATi (ook de X1800XT) echt zwáár onder de maat.

Het leek erop dat ATi het lek bovenhad in de laatste pre-7800-reeksreviews, toen de X850XTPE slechts op een paar FPS onder de 6800Ultra rondhing, maar nu :? Nou ja, ik ga uit van een bèta-driver die niet af is, en dat ATi al hard aan het werk is voor betere performance op OpenGL-gebied, want dit is imho catastrophic...

En dat record wat hierboven stond voor een singlecard in 3DMark2k5, wel érg lekker hoor, bijna de 2 GHz voor het mem bereikt! Very impressive voor geheugen wat gerate is tot 794 MHz! :9~

Weet iemand trouwens al hoe het zit met de koersen van ATT sinds de launch van de RV5xx/R520?

Edit: hulde voor HalDol, ik vind hem super goed gevonden _/-\o_ Maar wel een beetje bittere bijsmaak natuurlijk wat betreft de leverbaarheid... Let's hope it will be allright folks }:O

[ Voor 10% gewijzigd door Jejking op 07-10-2005 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
Jejking schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 17:26:
Weet iemand trouwens al hoe het zit met de koersen van ATT sinds de launch van de RV5xx/R520?
Afbeeldingslocatie: http://img183.imageshack.us/img183/5571/charts6ck.th.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbojansen
Ghehe... dat ziet er wel grappig uit... :P mensen hebben er dus tog vertrouwen in.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Uhmm een behoorlijke steiging voor ATi en een daling voor Nvidia met vervolgens een daling voor bijde.

Die OpenGL drives zijn altijd al brak geweest die hebben ze gefixt voor de X800/X850 serie en alles daar voor maar voor de X1K lijkt het allemaal ongedaan te zijn omdat de X850 bijde onderhand verslaat in OpenGL.

Ook D3D mag behoorlijk verbeterd worden zie XI800 XL vs X850 XT in veel games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Astennu schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 17:25:
Veel erger nog wat me opvalt is dat de X850 XT sneller is dan de XI800 XL !!! Waarom omdat de meeste tests de XI800 XL gewoon onder de X850 XT eindigt en in maar enkele een voorsprong heeft.

Ik gok toch dat de drivers niet helemaal in orde zijn. Dan zou de pefromance toch minimaal beter moten zijn dan die van de X850 XT. Aangien de clock speeds gelijk zijn en de XI800 XL allemaal optimalisaties heeft. Nou nu zie ik daar dus geen ruk van terrug. Hij is echt in alle reviews ( Xbit is geen uizondering ) regelmatig langzamer dan de oudere X850 XT. Dus ik verwacht toch behoorlijk wat extra peformance boosts te zien in de volgende drivers die gaan komen.
En games die nog niet geoptimaliseerd zijn voor de R520 zou ook kunnen.
De 7800 gtx schijnt meer rauwe pixelshader kracht te hebben, maar de R520 weer een betere scheduler om die shadertaken te verdelen (even gecopieëerd van b3d ;) )

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
jimbojansen90 schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 17:40:
[...]

Ghehe... dat ziet er wel grappig uit... :P mensen hebben er dus tog vertrouwen in.. :P
Op de lange termijn ziet het beeld er wel heel anders uit. Dit waren maar 5 dagen. Hieronder een jaar:

Afbeeldingslocatie: http://img85.imageshack.us/img85/6171/charts7vv.th.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dat ziet er idd minder goed uit :D

Maar wat betreft de prestaties. Die zullen wel hoger worden maar dan wel in SM 3.0 en 2.0b en lager zul je er veel minder van merken. Maar ik had verwacht dat de XI800 LX dan toch minimaal gelijk moest scoren als de X850 XT. Maar de X850 XT is nu sneller dus voor die mensen vooral niet ubgraiden en lekker wachten op betere drivers of een R580. Want een X850 XT PE is sneller en 350 euro en een XI800 XL 450 euro. Nou nog niet echt leuk te noemen he :D Dus ik hoop dat de Cat 5.10 en alles er na toch wel wat boosts gaan geven dat die XI800 XL minimaal overal sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Astennu schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 16:20:
In hoeverre de specs kloppen durf ik niet met de volle 100% te zeggen dat ze kloppen. Wat ik wel weet is dat ik een foutje heb gemaakt bij de 7200 met die 16. Kwestie van te gretig werken met CTRL C + CTRL V. Moet ook 4 zijn.

Leuke review van Xbit met veel tests. Eigenlijk is de conclusie precies wat er te verwachten was....

De X1800XT leidt de meeste DX9 benchmarks aan in pure speed. Wanneer alle eyecandy aan wordt gezet, dan wordt de afstand alleen maar groter zie ook "supreme performance under high load". In OpenGL games is de GF7800GTX verreweg nog heer en meester. Positief zijn verder FSAA + HDR, efficiente SM3.0, Avivo, Adaptive AA. Negatief zijn het hoge stroomverbruik, dualslot (discussieerbaar natuurlijk), tegenvallende OGL performance, drivers kunnen nog beter getweaked worden (kan je natuurlijk ook positief opvatten aangezien ATi nu met deze drivers al in DX9 vaak sneller is), laat.

Ik denk dat de meeste mensen wel zo verstandig zullen zijn dat ze hier zelf hun eigen conclusie over kunnen trekken welke kaarten het beste bij ze passen.

Overigens ook gespot... X1800XL AIW:

Afbeeldingslocatie: http://www.beyond3d.com/news/images/20051005_aiwxl1.jpg

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiddle
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
?? Maar hoe kan het dan dat in de XBit labs review de 7800 inneens net zo snel is als de 7800gtx :| in de andere 5 revieuw die ik eerder had gezien (ook die van Tom's) was de X1800XT toch echt sneller (in direct 3d). In de XBit labs loopt hij de heletijd gelijk aan :S

(en hoe kan het dat de X850XT hier ook net zo snel is als de X1800XT, bedoelen ze soms de X850XT in crossfire, want zou het ongeveer wel moeten kloppen....)

Asus ROG Strix X570-E Gaming, AMD Ryzen 7 5800X, NZXT Kraken X63, Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity OC, G.Skill Trident Z RGB, 2x Samsung 980 Pro 1TB, Fractal Design Define R6 USB-C, be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Fiddle schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 17:53:
?? Maar hoe kan het dan dat in de XBit labs review de 7800 inneens net zo snel is als de 7800gtx :| in de andere 5 revieuw die ik eerder had gezien (ook die van Tom's) was de X1800XT toch echt sneller (in direct 3d). In de XBit labs loopt hij de heletijd gelijk aan :S

(en hoe kan het dat de X850XT hier ook net zo snel is als de X1800XT, bedoelen ze soms de X850XT in crossfire, want zou het ongeveer wel moeten kloppen....)
De Drivers van de X850 zijn gewoon beter dan die van de XI800 ( of ja die zijn al beter getweaked ) dus dat verbaast me echt niet.

zie ook dit :

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/video/radeon-x1000/power_x18.gif

Ik vind dit toch echt wel een te groot verschil. Geen wonder dat die een Dual slot heeft een geen singel. Dit is gewoon niet echt veel verder door de clocken op met v-mods dan loopt de temp uit de hand. Dan moet je wel naar H2o grijpen wil je dat doen. of beter.

En voor de liefhebbers de mid en low end:

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/video/radeon-x1000/power_x16.gif

Ik vraag me af of die X800 XL klopt want me X800 draaide cooler dan mijn X700 die had giganties veel last van lekstoom door het ontbreken van de low K. Aangezien de X800 XL op de zelfde micron basis is gemaakt moet dit hetzelfde zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Astennu op 07-10-2005 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Deel 2 van Anandtechs review: Extended Performance Testing:

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2556

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Anoniem: 79835 schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 17:26:
De eerste crossfire opstelling van de X1800XT en een mastercard:

[afbeelding]
:D
hehehe, mooie!
maar de échte X1K mastercard heeft een wel heel aparte connector:
van Beyond3D
Afbeeldingslocatie: http://www.beyond3d.com/reviews/ati/r520/images/cfx18b3.jpg

naja, alsie maar goed werkt! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Maar zorgen die 20% snellere clockspeeds voor 80% meer benodigd vermogen?
Denk inderdaad niet dat dat het enige is, maar dat die 256mb extra geheugen behoorlijk veel 'zuipt'.

Was de geheugencontroller van de R520 nou al geschikt voor GDDR4?

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ff een quote van Xbit:

[/quote]
RADEON X1800 XT consumes almost twice as much power as RADEON X1800 XL. Moreover, this graphic adapter beat all the records for the single graphics cards and even exceeded the power consumption of the 24 pipeline GeForce 7800 GTX! Of course, the higher clock frequency and complexity of the new chip played an important role here. But I can also suppose that the main contribution to this sky-high power consumption rate of the new RADEON X1800 XT was made by the 512MB of memory working at 750 (1500) MHz with 2.0V voltage.

It could also be the case that the memory voltage was increased even beyond that value to ensure maximum stability of the solution, but unfortunately, we cannot check if this supposition is true or not, because there are no utilities that could monitor the voltage level of the RADEON X1000. Two RADEON X1800 XT graphics card working in CrossFire mode can consume up to 225W of power, so if you have a 400-450W PSU, it will hardly be enough in this case. You will most likely need a power supply unit that can produce up to 550-600W in continuous mode, because a top-end gaming system with two RADEON X1800 XT graphics cards will also have a bunch of other power-hungry components, such as a powerful CPU and a couple of hard drives.

RADEON X1800 XL demonstrated considerably lower power consumption rates – only 59W, which is about the level of GeForce 7800 GT. The latter uses a 0.11micron GPU with 20 pixel processors onboard, however the higher working frequency and greater chip complexity of the ATI’s solution makes up for that easily. Unlike RADEON X1800 XT, the onboard graphics memory of the RADEON X1800 XL works 1.5 times slower, and its voltage level is only 1.8V. Besides, there are only 256MB of memory against 512MB by the top-end model. This is another argument proving that one of the major power consumers on the RADEON X1800 XT is the graphics memory. We could theoretically check this out by overclocking the RADEON X1800 XL GPU to the level of XT, however, we failed to do it this time, because neither RivaTuner, nor PowerStrip can work with the RADEON X1000 family at this point. RivaTuner 15.7 simply doesn’t recognize the graphics cards at all, and PowerStrip 3.61 displays the memory working frequency incorrectly and doesn’t allow adjusting the GPU frequency at all.[quote]

Ik denk dat de volgende dingen bepalend zijn voor de veel hogere power consumption van de XI800 XT TOV de XI800 XL :

-Hoger Core voltage ( nodig om hoge clocks te halen )
-Hogere Clock speeds voor de Core
-Hoger memory voltage ( zie ook 2.0 v voor de XT en 1.8 voor de XL )
-Hogere memory clock speeds
-Het 2x zo grote geheugen van 512 MB TOV 256 MB

Bij de laatste weet ik niet of de XT ook 2x zo veel chips heeft. Anders is het natuurlijk logies dat je qua geheugen al 2x zo veel gebruikt omdat je ook een hoger voltage hebt. Maar het kan ook dat de XL gewoon evenveel chips heeft met een kleinere capaciteit. Ik gok op het laatste dus evenveel modules maar dan met een lagere capaciteit. Ik gok dat dat ook nodig is voor de geheugen controller om aan zijn 256 bit bandbreedte te komen. Maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Althalus schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 18:01:
Maar zorgen die 20% snellere clockspeeds voor 80% meer benodigd vermogen?
Denk inderdaad niet dat dat het enige is, maar dat die 256mb extra geheugen behoorlijk veel 'zuipt'.

Was de geheugencontroller van de R520 nou al geschikt voor GDDR4?
Jep tot 2.5 ghz DDR 4 geloof ik. en we zitten nu op 1.6 GHz DDR3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Ja, de geheugencontrollers van de X1K serie is geschikt voor GDDR4. Daarom is de boel ook helemaal omgegooid. Als er gebruik zou worden gemaakt van de 'oude' memorycontrollers, dan zouden ze tegen grenzen aan lopen. De nieuwe memorycontroller is helemaal geoptimaliseerd voor hogere kloksnelheden.

Trouwens, ligt het aan mij of zie ik daar bij Anand dat de X1600XT de X800 nog vrij goed kan bijhouden (zeker met eyecandy) en is-ie in OpenGL soms zelfs sneller dan de X800? Toch niet slecht voor de nieuwe architectuur van 4 ROPs met 12 pixelshader processors, vs de oude architectuur van 12 ROPs met 12 pixelshaderpipelines. Nu alleen nog de prijs laten zakken.

Ik ben zeer benieuwd naar de in-depth SM3.0 en IQ analyse van Anand die binnenkort online komt.

[ Voor 3% gewijzigd door CJ op 07-10-2005 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38733

Over de Xbitlabs review; tot nu toe had ik hier nog niet bij stilgestaan maar mijn oog viel er ineens op; Xbitlabs gebruikt de default quality mode voor de 7800GTX met optimizations on = de befaamde shimmer mode. De kaart behoort op High Quality gebenched te worden, deze mode bevat de shimmerfix maar gaat wel ten koste van (soms flink veel) performance.

Ik weet niet in hoeverre de reviewers van andere sites hier wel of niet rekening mee hebben gehouden.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 07-10-2005 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik vind dit wel heel interessant:

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/video/ati/x1000/performance/dod-aadrop.png

Hier zie je goed dat de X1K serie veel minder last heeft van drops bij het inschakelen van AA.

[ Voor 16% gewijzigd door Astennu op 07-10-2005 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Anoniem: 38733 schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 18:12:
[...]

Tot nu toe had ik hier nog niet bij stilgestaan maar mijn oog viel er ineens op; Xbitlabs gebruikt
de default quality mode voor de 7800GTX met optimizations on = de befaamde shimmer mode. De kaart behoort op High Quality gebenched te worden, deze mode bevat de shimmerfix.
Maak je niet druk, ze hebben ook een image quality test voor volgende keer beloofd :P
Ik denk dat je echt nog wel wat mag verwachten van nieuwe drivers.
Dat zag je bij de R300 series, en zelfs bij de radeon 8500.

BTW: dat van GDDR4 vroeg ik omdat je dan misschien in de nabije toekomst al kaarten krijgt met dit geheugen (misschien de R520 al). GDDR4 is, wat ik er van weet, sneller maar ook zuiniger.

[ Voor 14% gewijzigd door Zeus op 07-10-2005 18:16 ]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Althalus schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 18:15:
[...]
Maak je niet druk, ze hebben ook een image quality test voor volgende keer beloofd :P
Shimmering is in screenshots vrijwel niet te zien, alleen in beweging. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 07-10-2005 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom is nu niet 1 kaart die duidelijk sneller is dan de andere? Dat zou alles veel gemakkelijker maken. Toen enkel de GTX er was, was het duidelijk. Nu is het stuivertje wisselen naargelang het spel dat ze testen met voordeel voor ATi. Duidelijk is het niet.
Anoniem: 38733 schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 18:20:
[...]

Shimmering is in screenshots vrijwel niet te zien, alleen in beweging. ;)
ATi kaarten zouden ook last hebben shimmering volgens Ratchet en Rys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Anoniem: 79835 schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 18:26:
[...]

Was dat ook op de X1K kaarten? En volgens mij was dat alleen vanaf de Catalyst 5.7 (of 5.8) drivers, terwijl de performance er niet echt op vooruit ging (of slechter werd). Dat duidt dus meer op een bug dan op een echt shimmeringprobleem a la nV? Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk niet dat iemand ooit beweert heeft dat Ati nooit shimmert, er is echter wel duidelijk
aangetoond in diverse artikels dat Nv in de default mode hier beduidend meer last van heeft, de 7800
reeks zelfs meer als de 6800. Daar is de 'shimmerfix' voor ontwikkeld.
Als je het shimmerniveau op dat van Ati wil krijgen dien je naar HQ over te schakelen, simpel.

Ik spreek ook uit ervaring btw, heb een 6800GT naast mijn X800 gehad. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Waarom is nu niet 1 kaart die duidelijk sneller is dan de andere? Dat zou alles veel gemakkelijker maken. Toen enkel de GTX er was, was het duidelijk. Nu is het stuivertje wisselen naargelang het spel dat ze testen met voordeel voor ATi. Duidelijk is het niet.
Daarom moet je net als ik vaak doe, gewoon 2 kaarten nemen ;)

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkphoenix
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-04 06:55

darkphoenix

Chikara

edward2 schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 18:36:
[...]

Daarom moet je net als ik vaak doe, gewoon 2 kaarten nemen ;)
maar dan moet ik ook 2 banen nemen!
8)7

Intel E6850@3,6Ghz ,GEIL 4 Gig pc800, MSI 8800GTX OC,Tagan 700W,raptor x 150gig,seagate 500gig,asus p5n32-e SLI plus, X-fi extremegamer, logitech z5450 speakerset, Coolermaster Stacker silver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Interessant dit: Academic non-graphics applications see ATI's X1800XT in the lead
In an effort to speed up computations for research proposes academics and other scientific elites have turned to the processing power of graphics cards. GPUs may not hold the frequency speed records but they certainly have more math processing power than any single CPU today.

Organizations such as www.GPGPU.org have devoted their efforts and resources to speed things up in the fields of physics simulations, medical imaging, speech recognition, and matrix/vector operations like Fast Fourier Transform (FFT) and Ray Tracing. It has been shown that the Intel Pentium 4 3.0 GHz processors can produce 12 GFLOPs / 5.96 GByte per second. Interestingly, by using graphics cards they can produce much higher throughput. The ATI X1800XT can produce almost 7 times as much throughput with 83 GFLOPs / 42 GByte per second.

In a paper by Daniel Reiter Horn, Mike Houston, and Pat Hanrahan at Stanford University, they show results of CPUs as well as video cards using hidden Markov models (HMMs) to solve fuzzy protein sequence matching calculations. The paper states "...unlike the ATI hardware, the Nvdia hardware cannot directly use previous outputs as inputs for future iterations without a copy."

ATI added features like write to memory that allow it to skip a copy step that was needed to move the calculations forward to the next step. This one addition is one of many in the GPU's arsenal. In the diagram below you can see where the efficiencies of the ATI X1800XT have even pushed its performance to a new level.

It will be interesting to see where this science and academic community goes with ATI's new hardware (once it actually hits the market).

You can read the paper here.
Bron: TG Daily

In de paper zelf zie je dat de 7800GTX met de grond gelijk wordt gemaakt door de X850XTPE, laat staan de X1800-series... Komt voornamelijk door de efficiëntie las ik, wat bij Nvidia minder is dan bij ATi. Hmm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Zojuist heb ik de xbitlabs review doorgelezen. ( waarom hebben ze eigenlijk de AF optimalisaties e.d. aangezet bij nVidia?)

Een aantal mensen hier zal wel weer boos worden hier, maar wat mijn opvalt is dat ATI in de DX9 games idd regelmatig op de settings die er toe doen (1280*1024 en hoger met AA en AF enabled) een (behoorlijke) voorsprong neemt en dat nVidia eenzelfde voordeel heeft in OGL.

ECHTER, de FPS die de GTX op deze resoluties haalt in DX9 is meer dan goed speelbaar terwijl de FPS die ATI haalt in de OGL resoluties eigenlijk niet aan de (mijn ;) ) verwachtingen voldoen.

Bijv:
DX9
BF2 @1600*1200 FSAA 4X & Aniso 16 X
X1800XT = 85.7
GTX= 69.3

FarCry Pier @1600*1200 FSAA 4X & Aniso 16 X
X1800XT = 78.5
GTX= 58.4

OGL
Cronicles @1600*1200 FSAA 4X & Aniso 16 X
GTX= 81.6
X1800XT = 53.9

DM3 d3dm4 @1600*1200 FSAA 4X & Aniso 16 X
GTX= 57.6
X1800XT = 42.7

Als ik bovenstaande resultaten vergelijk dan kom ik tot de conclusie dat, relatief gezien, de GTX (niet eens de TOP versie) de best speelbare FPS genereert.

maw:
In DX9 neemt ATI de leiding maar heeft de GTX nog steeds een erg goede FPS en
In OGL games zitten beide kaarten imo aan de ondergrens van de speelbare FPS maar zit de GTX duidelijk meer in de buurt van het speelbare minimum terwijl de XT daar toch duidelijker onder zit.....

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eolis

Eolis

Op dit moment kan je nog steeds niet vaststellen welke kaart de snelste is. Daarom is ook de review van Xbit labs ook niet echt representatief.

Ik heb een zeeeeeeer sterk vermoeden dat de performance van de X1K kaarten en met name de X1800XT toch best flink (15 a 20%) toe gaat nemen met de nieuwe drivers.
De huidige catalists zijn nog zeker niet optimaal voor de X1K serie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Dat heb je goed gezien Hellepie! ;)

Ik denk ook dat ATi dus nu bijzónder veel druk gaat zetten op de OpenGL-driverafdeling om met betere drivers te komen voor het OpenGL-gedeelte, want die prestaties waren voor mij toch aan de zeer magere kant. Maar ook mag je stellen dat de bèta-driver nog bijzonder buggy is (tenminste: er is iets erg mis in het ding) gezien de rare prestaties: soms heel goed, soms heel slecht t.o.v. de X850XTPE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:35

Bever!

3

Jejking schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 19:38:

Ik denk ook dat ATi dus nu bijzónder veel druk gaat zetten op de OpenGL-driverafdeling om met betere drivers te komen voor het OpenGL-gedeelte, want die prestaties waren voor mij toch aan de zeer magere kant. Maar ook mag je stellen dat de bèta-driver nog bijzonder buggy is (tenminste: er is iets erg mis in het ding) gezien de rare prestaties: soms heel goed, soms heel slecht t.o.v. de X850XTPE
idd intern werkt het allemaal erg anders bij de x1800 en lijkt mij dat er zat ruimte is voor optimalisatie.
zie x850 vs x1800xl :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Jejking schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 19:38:

Ik denk ook dat de drivers van de X1800 nog meer ruimte voor verbetering hebben inzake OGL.

De X1800XT heeft een aantal verbeteringen die hem iig op papier voor mij aantrekkelijk maken zoals de zeer goede shaderperformance, hoekonafhankelijke AF, de AVIVO capaciteiten etc.

Echter alhoewel ik bereid ben om aan te nemen dat de IQ niet alleen in potentie maar ook in de praktijk bij ATI beter is, weet ik uit eigen ervaring dat de IQ van de GTX op high Quality settings met Supersampling enzo ook al zeer goed is, zeker nu het shimmerprobleem is opgelost.

Een belangrijke overweging is voor mij zeker ook de relatieve performance in DX9 en OGL.

Persoonlijk speel ik iets meer DX9 dan OGL maar in OGL wil ik voor EUR 45
0 a 550 toch ook wel lekker mee kunnen komen.

Net als jij snap ik niet dat de X800 serie in OGL nVidia dicht genaderd was maar nu weer zo'n verschil. Ik hoop dat ATI idd het OGL department flink onder druk zet. :)

ATI heeft iig het voordeel dat ze nog een maand aan de OGL drivers kunnen werken voordat de end user er definitief voor of nadeel van heeft. ;)

PS: Alhoewel ik de Xbitlabs reviews bijna altijd 1 van de betere vind, mis ik toch echt de metingen van de framedrops. Dit is imo ZEER relevant en blijft een sterk punt van Hard OCP. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Help!!!! op 07-10-2005 19:56 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:30
Ik viel vandaag van mijn stoel, de ATI 850XT PE masterkaarten worden morgen verstuurd, dus binnen anderhalve week min of meer in de winkels, aantallen enorm klein. RD480 is ook in productie, enkel chipset shortage :) dit om dat een grote OEM met de naam D**L alles neemt. Helaas maar waar, OEM business gaat altijd voor. Van de eerste batch van de X1800XL zijn er een kleine xxpcs voor de benelux, ATI geeft die uiteraard aan hun ATI only partners, dus wellicht Shappire en komt het bij een grote winkelketen terecht (naam weet al, maar doet er niet toe).

ATI komt weer met een nieuwe chipset, de RS485 + SB600. De core van de int. VGA zal iets hoger zijn, dit om beter te kunnen competen met C51 (die behoorlijk huis gaat houden!) en de southbridge heeft S-ATA2. Hoe het met USB performance zit weet ik nog niet, maar dat mag eigelijk wel eens opgelost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Eolis schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 19:37:
Op dit moment kan je nog steeds niet vaststellen welke kaart de snelste is. Daarom is ook de review van Xbit labs ook niet echt representatief.

Ik heb een zeeeeeeer sterk vermoeden dat de performance van de X1K kaarten en met name de X1800XT toch best flink (15 a 20%) toe gaat nemen met de nieuwe drivers.
De huidige catalists zijn nog zeker niet optimaal voor de X1K serie ;)
Dat is waar, als je al eens vergelijkt hoe de prestaties van de X800 toegenomen is in een jaar, natuurlijk de 6800's ook wel, maar in mijn ogen is dit minder dan bij de X800, omdat ze vroeger in mijn ogen dichter bij elkaar zaten, en nu het verschil wat groter is in het voordeel van de X800. Maar kan ook aan mij liggen.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In DX9 neemt ATI de leiding maar heeft de GTX nog steeds een erg goede FPS
Belangrijk argument voor mij persoonlijk is dat de X1800XT op 1600x1200/4xAA/8xAF in D3D zo goed presteert dat je zelfs 6xAA kunt inschakelen (performancehit lijkt klein te zijn), en eventueel zelfs nog de nieuwe HQ AF filtering. Hier wordt in de meeste reviews niet over gesproken. In D3D kun je dus simpelweg op een hogere IQ gamen dan met de 7800GTX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Idd, vrijwel gegarandeerd dat je nog een flinke performance gain gaat zien. De 7800GTX heeft een behoorlijke drivervoorsprong, de kaart is namelijk een direct afgeleide van de Nv40. De X1K heeft maar heel weinig gemeen met zijn voorganger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Net zoals bij de vorige generatie zal vooral de memory controller goed geprogrammeerd moeten worden. Vooral in het geval van de X1K waar de complete memory controller nieuw is. Op verschillende sites is al aangegeven dat door de ultra-threading architecture van de X1K serie, er nog heel erg veel winst te boeken is via de drivers. Ik geloof dat zelfs per spel een profile aangemaakt kan worden die via Cat AI geactiveerd wordt en zo per spel verschillende instellingen wat betreft de memory controller/ringbus kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110689

Hihi, ik krijg maandag of dinsdag (afhankelijk van fed-ex' timing) een X1800 XT.
Nutteloos bericht, ja ik weet het. Maar ik moest het toch even kwijt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbojansen
Anoniem: 110689 schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 21:11:
Hihi, ik krijg maandag of dinsdag (afhankelijk van fed-ex' timing) een X1800 XT.
omg..!! zit je ons nu te fucken ofwat!?... :? en zoniet.. wrm dan!? :D :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiddle
  • Niet online
Euh, hoe kan dat nou? Hij wordt nog niet eens verkocht... :?

Asus ROG Strix X570-E Gaming, AMD Ryzen 7 5800X, NZXT Kraken X63, Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity OC, G.Skill Trident Z RGB, 2x Samsung 980 Pro 1TB, Fractal Design Define R6 USB-C, be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkphoenix
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-04 06:55

darkphoenix

Chikara

ohh dan komt de vraag!....... hoe kan dat zo vroeg? :)

Intel E6850@3,6Ghz ,GEIL 4 Gig pc800, MSI 8800GTX OC,Tagan 700W,raptor x 150gig,seagate 500gig,asus p5n32-e SLI plus, X-fi extremegamer, logitech z5450 speakerset, Coolermaster Stacker silver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
Waarom? zoon nutteloze post :/

Of je zegt waarom, of je houdt je mond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Laatst online: 05-06 18:00
X1800XL beschikbaar op newegg

http://www.newegg.com/Pro....asp?Item=N82E16814102610
$479.00, prijzig dus

[ Voor 61% gewijzigd door oeLangOetan op 07-10-2005 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Zoals ik al eerder poste Salland heeft de Sapphire X1800 XL voor €410 euro in de preorder, hij moet binnen 2 weken leverbaar zijn, volgens de site (maar meestal klopt dat van geen kanten heb ik al vaak zat meegemaakt :/ )

Edit: Prijs is al naar 407 gezakt :P

[ Voor 10% gewijzigd door Krizzie op 07-10-2005 22:50 ]

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiddle
  • Niet online
Die "waarom" zal wel een nepperd zijn, ik geloof der nix van, hij zou toch pas over 6 a 7 weken leverbaar zijn ?? Dat van die 2 weken van salland geloof ik ook niet.

Is er al iets bekend over crossfire moederboarden? (dus een mobo voor de x1000 serie + een mastercard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115092

Thund3r schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 20:06:
[...]

Dat is waar, als je al eens vergelijkt hoe de prestaties van de X800 toegenomen is in een jaar, natuurlijk de 6800's ook wel, maar in mijn ogen is dit minder dan bij de X800, omdat ze vroeger in mijn ogen dichter bij elkaar zaten, en nu het verschil wat groter is in het voordeel van de X800. Maar kan ook aan mij liggen.
Ik weet het niet exact, maar ik denk dat het allemaal wel mee valt (zie prestaties FEAR van gf6 serie, of 3d mark scores... X800XT naar 6000 en 6800Ultra naar 5800?).

Wat wel waarschijnlijk is, is dat de R520 meer kans heeft op grote driververbeteringen en dus snelheidsverbeteringen dan de GF7 heeft.

Het is ronduit belachelijk dat een R520 het niet of nauwelijks kan winnen van een GF6, laat staan gf7, in OGL spellen!!! Daar valt echt veel te verbeteren voor ATI. In DX9 laat hij wel zijn spierballen zien, helemaal in F.E.A.R.!!!!

Als ik binnenkort een nieuwe kaart zou kopen (wat ik niet doe!) zou ik uiteindelijk wel voor de R520 kiezen i.v.m. de nieuwe technologie (ik ben voor technologie en in mindere mate voor snelheid, al moet de technologie wel bruikbaar zijn). De R520 is daarnaast over de hele linie wel sneller omdat er gelukkig voor ATI meer DX spellen zijn dan OGL games. Als je nog slimmer bent koop je denk ik pas een high-end videokaart bij de volgende generatie. Volgend jaar komt o.a. de nieuwe UT3.0 engine uit en daarnaast zijn de huidige topmodellen gewoon ondergeschikt aan het grafisch geweld van de consoles. Het is niet onwaarschijnlijk dat er zo nu en dan spellen van console naar PC geport zullen worden. Als de PC hardwarematig zwakker is, zal het er op de PC allemaal minder mooit uit zien. Dat wil je natuurlijk niet.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 115092 op 08-10-2005 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiddle
  • Niet online
Anoniem: 115092 schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 00:28:
[...]

Ik weet het niet exact, maar ik denk dat het allemaal wel mee valt (zie prestaties FEAR van gf6 serie, of 3d mark scores... X800XT naar 6000 en 6800Ultra naar 5800?).

Wat wel waarschijnlijk is, is dat de R520 meer kans heeft op grote driververbeteringen en dus snelheidsverbeteringen dan de GF7 heeft.

Het is ronduit belachelijk dat een R520 het niet of nauwelijks kan winnen van een GF6, laat staan gf7, in OGL spellen!!! Daar valt echt veel te verbeteren voor ATI. In DX9 laat hij wel zijn spierballen zien, helemaal in F.E.A.R.!!!!

Als ik binnenkort een nieuwe kaart zou kopen (wat ik niet doe!) zou ik uiteindelijk wel voor de R520 kiezen i.v.m. de nieuwe technologie (ik ben voor technologie en in mindere mate voor snelheid, al moet de technologie wel bruikbaar zijn). De R520 is daarnaast over de hele linie wel sneller omdat er gelukkig voor ATI meer DX spellen zijn dan OGL games. Als je nog slimmer bent koop je denk ik pas een high-end videokaart bij de volgende generatie. Volgend jaar komt o.a. de nieuwe UT3.0 engine uit en daarnaast zijn de huidige topmodellen gewoon ondergeschikt aan het grafisch geweld van de consoles. Het is niet onwaarschijnlijk dat er zo nu en dan spellen van console naar PC geport zullen worden. Als de PC hardwarematig zwakker is, zal het er op de PC allemaal minder mooit uit zien. Dat wil je natuurlijk niet.
Kijk, nu wil ik een nieuwe pc... Met de volgende specs:

AMD 64 4000+ San Diego
ATI Crossfire compatible MoBo (nog niet bekend dus)
2048Mb Mem
ATI X1800XT 512
En als ik later geld heb koop ik er dan een Mastercard bij.

Maar denk jij dat ik met deze specs, inclu de mastercard, ik niet kan matchen aan een xbox 360?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115092

Fiddle schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 01:15:
[...]

AMD 64 4000+ San Diego
2048Mb Mem
ATI X1800XT 512

Maar denk jij dat ik met deze specs, inclu de mastercard, ik niet kan matchen aan een xbox 360?
Haha, ja oké... ja en nee... zo niet, met de mastercart inderdaad wel gok ik (2x R520 X1800XT 512). Maar dat kost zeeer veel en de vraag is dan, is je CPU snel genoeg (amd64 4000+ is voor 1 x1800xt al krap). Kijk, als je echt heel erg aan vervanging toe bent zou ik het wel overwegen inderdaad, maar mensen die willen upgraden van een X800 of 6800 kaart kan ik het afraden. Voor mensen die nu alles op low spelen en wat meer willen is het te overwegen.

(btw, waarom zou je jouw snelle LE van de hand doen nu???? die LE@GT draait alles nog wel bijna perfect toch?

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 115092 op 08-10-2005 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

offtopic:

<en>
offtopic:

<Off-topic>
Niet om oude koeien uit de sloot te halen, maar gezien mijn naam nogal veel in deze contect genoemd word hierbij even mijn mening over dit verhaal:

Dit topic is getiteld: "[Algemeen] ATi Nieuws & Discussie Topic - Deel 24"
* Het eerste vetgedrukte woord, Algemeen, hoef ik denk ik niet uit te leggen - duidelijk zat.
* Het tweede woord, Nieuws, geeft de illusie van objectiviteit. Voor eenzijdig positief gekleurd nieuws over een bepaald onderwerp hebben we een ander mooi woord: propaganda
* Het derde woord, Discussie, behoeft i.m.o. ook geen uitleg.

Indien je een topic wilt zoals jij dat hierboven beschrijft stel ik voor dat je zelf iets met een andere titel aanmaakt. Hier is een voorzichtige hint:
"[Fanboy] ATi Propaganda topic - Deel 1 [ATi Fanboys only!!]"

Ik ben niet van plan me de mond te laten snoeren omdat jij er geen behoefte aan hebt een kritische noot betreffende ATi - en eigenlijk met name de X1000 REVIEWS - te horen. Met andere woorden, zeg jij grof gezegd gewoon: "Als je hier iets te melden hebt dat niet onverdeeld positief ten opzichte van ATi is, hou dan liever je kop en rot op uit dit topic, want ik voel me niet lekker bij kritiek". WTF is dat!? Over "egoistich" en "de sfeer verpesten" gesproken... ik wil daar nog wel wat aan toevoegen: "dictatoriaal" en "censuur" staan mooi in het rijtje.
Ik heb daar totaal geen boodschap aan. Of mijn mening door iedereen hier gewaardeerd word interesseert me geen ruk. Ik zit hier niet om politiek correct te zijn en iedereen (en daarmee dus eigenlijk: niemand) tevreden te stellen en blij te maken. Ik zit hier om te discussieren over zowel de positieve als negatieve punten bij zowel ATi als de reviews... gezien de positieve toch al overwegend overbelicht worden lijkt het me duidelijk wat overblijft voor mij (en diverse anderen) om aan te stippen.
Als je er last van hebt dat niet alles unaniem kritiekloos uberpositief word gepresenteert stel ik voor dat je bovengenoemd topic aanmaakt - of liefst eigenlijk je eigen prive forum start met een stel speciaal uitgeselecteerde fanboys alhier (ik zal me onthouden van het noemen van namen) - en ik beloof je dat ik daar weg zal blijven.

Verder - niet om iemand hier te beledigen - maar CJ heeft zelf al aangegeven dat hij er zelf ook gekleurd tegenaan kijkt. Voor de neutrale toeschouwer ook vrij duidelijk uit zijn posts. Dit is echter ook niet zo vreemd voor iemand die zoveel tijd steekt in het aanmaken en onderhouden van dit topic. Ik moet ook zeggen dat ik er blij mee ben dat hij die moeite doet...
Echter, CJ in deze dus "onpartijdig" en "ongekleurd" en "kritisch" (jegens ATi red.) noemen slaat (nofi) nergens op. Dat jij dat vind geeft heel goed aan wat jouw kleur is, maar dat was iedereen geloof ik al duidelijk. Het verschil is alleen dat het niet zo is dat iedereen die niet zo extreem positief is als jou over met name diverse eerdergenoemde raving reviews van X1800XT een nV fanboy is... helaas ben je blijkbaar niet in staat dat in te zien, en dat beantwoord dan ook meteen de rest van je vraag of je aan't fanboy profiel voldoet.

Ok, nu dat van mijn hart ligt: on with the show :P
<On-Topic>

[ Voor 8% gewijzigd door Cheetah op 08-10-2005 01:35 ]

Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Laatst online: 23-06 13:41
Sampsa van xs-systems heeft z'n x1800xt eens onder handen genomen....

resultaat is 12.100+ 3dmarks in 2k5 _/-\o_ (samen met een ''crappy'' fx57@ 3.6gig) :)

wel zegt ie er zelf al bij dat er op ibiza ''maar'' een stuk of 15-20 x1800xt aanwezig waren, en dit veruit de snelste was..... (dit is dus het snelste handpicked exemplaar neem ik aan)

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=76137

[ Voor 10% gewijzigd door Mr. Detonator op 08-10-2005 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiddle
  • Niet online
Anoniem: 115092 schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 01:19:
[...]

Haha, ja oké... ja en nee... zo niet, met de mastercart inderdaad wel gok ik (2x R520 X1800XT 512). Maar dat kost zeeer veel en de vraag is dan, is je CPU snel genoeg (amd64 4000+ is voor 1 x1800xt al krap). Kijk, als je echt heel erg aan vervanging toe bent zou ik het wel overwegen inderdaad, maar mensen die willen upgraden van een X800 of 6800 kaart kan ik het afraden. Voor mensen die nu alles op low spelen en wat meer willen is het te overwegen.

(btw, waarom zou je jouw snelle LE van de hand doen nu???? die LE@GT draait alles nog wel bijna perfect toch?
Mwah, de iets oude wel jah, maar games als FEAR (demo), Black and White 2 en Call of Duty 2 (demo) minder. Ik ben gewoon zoiemand die het die van grafische pracht wil genieten, en niet ion games als deze detail wil terug zetten.

En ik wil al helemaal voorbereid zijn op komende titels als S.T.A.L.K.E.R en TES4 Oblivion. Die wil ik gewoon mooi en soepel kunnen draaien, en dat gaat gewoon niet op dit systeem, aangezien hij al moeite heeft met FEAR en de CoD2 demo. (ja,het waren nog maar beta demo's, maar ik geloof nooit dat de performance veel beter zal worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mr. Detonator schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 01:46:
Sampsa van xs-systems heeft z'n x1800xt eens onder handen genomen....
Ben benieuwd of hij de 1Ghz. barriere gaat doorbreken, hij zegt een fix op het spoor te zijn voor de huidige 860mhz limit. :9
I used 1,43 V for GPU (default is 1,33 V) and I'm not sure if it was even needed. No artifacts of any kind at 860 MHz under dry ice. Now I have a fix for this 860 MHz limit (which hopefully works) and I will be aiming for 1 GHz next week with LN2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
1GHz core, 2GHz geheugen.

Tering zeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
FirefoxAG schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 01:24:
[...]
Niet om oude koeien uit de sloot te halen, maar gezien mijn naam nogal veel in deze contect genoemd word hierbij even mijn mening over dit verhaal:

Dit topic is getiteld: "[Algemeen] ATi Nieuws & Discussie Topic - Deel 24"
* Het eerste vetgedrukte woord, Algemeen, hoef ik denk ik niet uit te leggen - duidelijk zat.
* Het tweede woord, Nieuws, geeft de illusie van objectiviteit. Voor eenzijdig positief gekleurd nieuws over een bepaald onderwerp hebben we een ander mooi woord: propaganda
* Het derde woord, Discussie, behoeft i.m.o. ook geen uitleg.
Ik denk dat je te veel nadruk legt op het woord 'Algemeen'. Hey ik kan het weten, ik heb ten slotte het topic titel verzonnen, dus ik weet precies wat ik er mee wilde zeggen. ;) Misschien had ik het inderdaad wat duidelijker kunnen neerzetten, maar "ATi's Fanboy Topic" vond ik net iets te flamerig overkomen. :+ En ik heb eerder al precies uitgelegd wat de doelstelling was van dit topic, dit staat ook duidelijk in de first post en dit is ook in overleg met de mods van dit forum tot stand gekomen.

Het is en blijft een ATi gekleurd topic met niet de nadruk op alleen het woordje 'Algemeen', maar met de nadruk op Algemeen ATi en Nieuws & Discussie over alle ATi zaken. De leuke dingen van ATi worden hier besproken. Ook de minder leuke dingen. Maar de nadruk ligt duidelijk op het bekijken vanuit het standpunt van ATi. Noem het "rode bril" op hebben, maar dat is toch de basis van dit topic. Er is expres gekozen om een andere invalshoek te nemen dan de Grote Radeon Topics waar op een gegeven moment een eind aan is gemaakt. En als topic-starter met een groene kaart in z'n gamingbak (die het overigens nu prima doet na wat handwerk), kan ik dus a) beter als geen ander zeggen wat het doel was van dit topic, en b) zeggen dat ik objectiever ben dan bepaalde "fanboys" in dit topic die weigeren groen in hun pc te stoppen. :Y)

Natuurlijk laat dit topic veel ruimte voor een gezonde discussie en vergelijking met de concurrentie. Of dit objectief gebeurd of niet, staat niet ter discussie gezien de herkomst en kleur van dit topic. Je weet van te voren dat als je dit topic bezoekt, dat ATi een belangrijke rol speelt, net zoals je weet dat als je op Rage3D post, je daar meer ATi minded publiek vindt, en op NV News de groene kleur de overhand heeft. De posts die hier tot nu toe echter door sommige mensen worden gemaakt, voldoen duidelijk niet aan de criteria van een 'gezonde' discussie en leiden alleen maar tot ergerlijk getroll.

Misschien is het een idee om te overleggen met de mods van dit forum om misschien een nieuw "[Algemeen] Videokaarten Discussie Topic" te open waar 'wel objectief' naar alle kaarten kan worden gekeken, of het nu van ATi, nVidia, S3, XGI, Matrox of Bitboys is? :7

Heb ik nu het laatste woord? Waarschijnlijk niet. Maar ik heb tenminste hopelijk duidelijk gemaakt waar dit topic voor dient, mocht dat nog niet duidelijk zijn geweest na al mijn vorige posts en de first post. Kunnen we nu meer ontopic gaan en minder mijn videokaarten voorkeur onder de loupe nemen? Want anders had ik het net zo goed "CJ's ATi Topic" kunnen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Dan nog wat nieuws.

CrossFire Edition X800 beschikbaar in US. EU volgt gauw.
Zoals The Source al aangaf, kunnen we binnenkort mastercards van de X850 verwachten. Op de ATi site zijn ze inmiddels ook al te bestellen en ja... ze zijn daar op voorraad.

Afbeeldingslocatie: http://shop.ati.com/buyatistore_assets/product_images/2739026.jpg
http://shop.ati.com/product.asp?sku=2739026

CrossFire moederborden
ATi heeft zelf niet in de hand wanneer CrossFire moederborden op de markt komen. Maar inmiddels hebben Abit, Sapphire, Asus en MSI min of meer hun moederborden aan de wereld gepresenteerd. De eerste is inmiddels opgedoken in online winkels... en ook hier staat bij "in stock"!

Afbeeldingslocatie: http://www.overclock.co.uk/productimages/18874.jpg

http://www.overclock.co.u...oduct.php?productid=18874

X1800XT inderdaad in November beschikbaar
Daarnaast lijkt het er inderdaad op dat de X1800XT begin November de markt zal overspoelen, aangezien dan de nieuwste revisie zonder softground issue in grote getallen van de band is gerold. De huidige XLs lijken de oude cores te gebruiken die maar tot zo'n 500Mhz te klokken waren. Volgens berichten klokken de nieuwe cores met gemak tot 160Mhz hoger. Als je dit optelt bij de 500 Mhz, dan zouden de meeste cores dus zo'n 660Mhz moeten kunnen halen zonder al te veel moeite.

Samenvatting ATi Conference Call - Kwartaal 4 2005
ATi had vandaag z'n maandelijkse conference call. Hierin werd natuurlijk even stilgestaan bij de launch van de X1K serie en werden verschillende reviewsites gequote. Guru3Ds opmerkingen over ATi's techdemo "Toy Shop" waren favoriet. ATi heeft verder het gevoel dat dit hun sterkste top-to-bottom lineup tot nu toe is. *duh*. Vooral de slogan "Full Performance, Full Precision, All The Time" was populair.

Het vierde kwartaal was klote voor ATi. Er kwamen geen royalties binnen voor de Xbox, wat te verwachten was. Yields van de X1K serie zien er goed uit, en ATi verwacht dat ze goede marges zullen hebben vanaf het begin op de hele serie. ATi verwacht een winststijging van 15% voor het komende kwartaal en ook verwachten ze de eerste Xbox360 royalties. Daarnaast schijnt ATi iemand te hebben aangesteld om de time-to-market beter te organiseren.

Binnen een aantal maanden zal ook de X1K Mobility serie worden aangekondigt. Op chipset gebied is ATi flink aan het groeien. Ze zijn de snelst groeiende chipset aanbieder op dit moment en verwachten er nog veel meer af te zetten. Van 5 OEM wins is ATi naar 15 gegaan, inclusief HP. Volgende maand komt de Xbox360 waar ATi zeer trots op is en zeer benieuwd naar is, want dit is het begin van de toekomst.

De X800GTO heeft er voor gezorgd dat de X800 serie in de mainstream terecht kwam. En het is de bedoeling dat dit zo blijft voor de komende paar maanden. De X700 zal voorlopig nog beschikbaar blijven in notebooks. Maar op de desktop zal de X700 zeer snel worden uitgefaseerd. ATi verwacht in dit kwartaal dat de X1K serie minder dan 10% van de totale opbrengst van ATi zal deel uitmaken. De winstmarges liggen hier op minimaal 32-35%. Midden november wordt de X1600 massaal richting retail gedrukt.

AGP zal langer blijven bestaan dan verwacht. Voorlopig alleen X1300 en waarschijnlijk X1600 op AGP. De X550 en X300 zijn zeer populair bij de OEM. Dit heeft o.a. geleid tot tekorten aan chips van de X550 (eerste X Architecture chip).

Over yields van de X1800 werd ATi gevraagd of ATi voor de R580 geleerd had van de fouten van de R520. ATi vertelde dat de aanpak van ontwerken R520 en RV530 niet echt optimaal verliepen. Maar toen het probleem gelocaliseerd was (moeilijk om naar een foute transistor te zoeken binnen miljoenen andere transistoren), werd dit binnen uren gefixed. De 90nm yields zijn goed te noemen, niet alleen bij de X1800, maar bij alle 4 de chips. En dit gaat alleen maar beter worden. ATi kijkt verder ook nog naar 80nm en 65nm voor toekomstige chips.

CrossFire wordt ook onder de loupe genomen. ATi heeft veel geleerd van CrossFire in de afgelopen 6 maanden. CrossFire voor AMD en Intel zullen deze herfst beschikbaar zijn. Over CrossFire X1K is ATi verder een beetje vaag.

Ook OpenGL wordt even aangestipt in de context van Workstations. ATi heeft zo'n 50% van de workstations voorzien van hun FireGL kaarten, maar dit zijn vooral low end en midrange. ATi wil natuurlijk ook de high end voor zich winnen en zal onder andere daartoe de OGL drivers verbeteren om zo een betere groei te kunnen maken in de high end.

UMC is aan de hand genomen voor de X1K serie omdat vooral de low-end 90nm heel erg populair is. Er is veel vraag en alleen TSMC kan dit blijkbaar niet bij benen. Uiteindelijk zal dit ook voor de consument voordelen hebben omdat de kaarten dan waarschijnlijk goedkoper worden.

Waarom zit er een gat van $200 in de nieuwe line-up? ATi benadrukt dat de prijzen MSRP prijzen zijn en geen SRPs. SRPs zullen doorgaans lager uit komen te vallen aldus ATi. Op dit moment merken we er natuurlijk weinig van vanwege de launch gisteren, maar dit zal ongetwijfeld snel zakken.

Als laatste gaat men in op de kritiek die er op ATi was, en dan met name de timing en CrossFire vertragingen. ATi is het eens met alle kritiek. Ze zeggen dat ze een datum hadden geprikt en graag de hele top-to-bottom lineup wilden lanceren. Door onverwachte zaken (softground probleem?) is het niet gegaan zoals verwacht. Ze hadden de drie series apart kunnen lanceren, maar hadden het gevoel dat het beter was om de hele lineup in een keer te presenteren. De X1300 en X1800XL zijn er klaar voor om in volume verstuurd te worden. De XT zou in November gewoon in de schappen te krijgen moeten zijn en dat ze er veel vertrouwen in hadden dat dit ook zou gebeuren. Kanttekening er bij is dat ATi zelfs nog zei dat er een mogelijkheid is dat het eind oktober in de schappen ligt.

[ Voor 6% gewijzigd door CJ op 08-10-2005 02:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

Wederom een goede review, compleet met bijbehorende (kritische) benchmarkanalyses... ik moet zeggen dat ik na enkele teleurstellingen wel blij ben met de reviews van X-bit labs en Anandtech...
Toppie dat Anand ook op 1920x1200 test trouwens... da's toevallig mijn reso (en de defacto standaard voor de widescreen 23" en 24" TFT's die ook echt de max uit deze kaarten sleuren) :Y)
Het viel me trouwens wel op dat het performanceverlies bij 1920x1200 ten opzichte van 1600x1200 vaak een stuk groter is dan ik eerst had gedacht.

Enige waar ik nu nog naar benieuwd ben is dual-core, en (ja inderdaad) GTX TOP in het plaatje ;)
Had het trouwens al eerder gezegd, maar ik ben het er niet mee eens dat ATi XT referentie alleen met nV referentie vergeleken moet worden. Veel GTX'en komen tegenwoordig factory overclocked voor nauwelijks meer geld dan een standaardkaart. Verder is de TOP gewoon fabrieksgegarandeerd op zijn snelheid, een soort "onofficieele Ultra"... wat doet het er effectief toe dat het naampje officieel niet van nV, maar van Asus afkomstig is? Het gaat tenslotte om de performance die de kaart levert, en in die hoedanigheid is een vergelijking zeker wel interessant.

De TOP is trouwens ook qua memory-bandwith de enige die een beetje in de buurt komt van de XT, en ook uit dat oogpunt interessant. Ik zou heel graag een bench zien met een 512mb GTX met eveneens 1500mhz mem (beetje onwaarschijnlijk nu helaas), of anders met een 256mb XT met zijn geheugen gedownclocked naar 1200mhz (net als GTX). Dan kunnen we echt effectief de performance van de X1800XT core met die van de 7800GTX core vergelijken, zonder geheugenvoordelen... lijkt me een zeer boeiende test :)
Daarmee kan namelijk 1 op 1 de efficientie van die 2 cores ten opzichte van elkaar vergeleken worden, zowel met als zonder AA. Zowel X-bit labs als Anand geven aan dat de XT een deel van zijn - met name AA/AF - voordeel haalt uit zijn hoge geheugenclocks (en soms natuurlijk dubbele hoeveelheid geheugen). Ik ben erg benieuwd hoe groot dat voordeel is, en wat dus de 1:1 efficientievoordelen van de X1800XT core architectuur zijn...

[ Voor 9% gewijzigd door Cheetah op 08-10-2005 03:46 ]

Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
FirefoxAG schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 03:41:
[...]
Wederom een goede review, compleet met bijbehorende (kritische) benchmarkanalyses... ik moet zeggen dat ik na enkele teleurstellingen wel blij ben met de reviews van X-bit labs en Anandtech...
Toppie dat Anand ook op 1920x1200 test trouwens... da's toevallig mijn reso (en de defacto standaard voor de widescreen 23" en 24" TFT's die ook echt de max uit deze kaarten sleuren) :Y)
Het viel me trouwens wel op dat het performanceverlies bij 1920x1200 ten opzichte van 1600x1200 vaak een stuk groter is dan ik eerst had gedacht.
Dat komt door de memory controller. Deze is hoogstwaarschijnlijk geoptimaliseerd voor de drie standaard resoluties waarop het meest gebenchmarkt wordt. Catalysts uit het verleden hebben bewezen dat ATi echt op resolutie-efficientie kan optimaliseren (dus dat een bepaalde resolutie opeens veel sneller werkte, terwijl de andere resoluties geen boost vertoonden).
Enige waar ik nu nog naar benieuwd ben is dual-core, en (ja inderdaad) GTX TOP in het plaatje ;)
Had het trouwens al eerder gezegd, maar ik ben het er niet mee eens dat ATi XT referentie alleen met nV referentie vergeleken moet worden. Veel GTX'en komen tegenwoordig factory overclocked voor nauwelijks meer geld dan een standaardkaart. Verder is de TOP gewoon fabrieksgegarandeerd op zijn snelheid, een soort "onofficieele Ultra"... wat doet het er effectief toe dat het naampje officieel niet van nV, maar van Asus afkomstig is? Het gaat tenslotte om de performance die de kaart levert, en in die hoedanigheid is een vergelijking zeker wel interessant.
Die vergelijking komt wel als Asus met z'n X1800XT TOP komt, en natuurlijk ook met de eerste dual-core drivers van ATi. ;)
De TOP is trouwens ook qua memory-bandwith de enige die een beetje in de buurt komt van de XT, en ook uit dat oogpunt interessant. Ik zou heel graag een bench zien met een 512mb GTX met eveneens 1500mhz mem (beetje onwaarschijnlijk nu helaas), of anders met een 256mb XT met zijn geheugen gedownclocked naar 1200mhz (net als GTX). Dan kunnen we echt effectief de performance van de X1800XT core met die van de 7800GTX core vergelijken, zonder geheugenvoordelen... lijkt me een zeer boeiende test :)

Daarmee kan namelijk 1 op 1 de efficientie van die 2 cores ten opzichte van elkaar vergeleken worden, zowel met als zonder AA. Zowel X-bit labs als Anand geven aan dat de XT een deel van zijn - met name AA/AF - voordeel haalt uit zijn hoge geheugenclocks (en soms natuurlijk dubbele hoeveelheid geheugen). Ik ben erg benieuwd hoe groot dat voordeel is, en wat dus de 1:1 efficientievoordelen van de X1800XT core architectuur zijn...
Even kijken.... Een 16 pipes X1800XT @ 625Mhz en 256MB mem op 1.2Ghz wil je vergelijken met een 430 (of in jouw geval dan waarschijnlijk 490) Mhz 7800GTX met 256MB mem op 1.2Ghz? En dan wil je daarover een conclusie trekken over de efficientie van beide cores? Dan zal je toch eerst even 8 pipelines van de 7800GTX moeten uitschakelen en 195Mhz (of in jouw geval 135Mhz) van de X1800XT af moeten halen. Anders zal je nooit de efficientie van de beide cores kunnen vergelijken. Zowiezo gaat het moeilijk omdat het twee verschillende architecturen zijn, eentje met traditionele pipelines, de ander met een ultra-threading core, lostgekoppelde texture units, beter te programmeren memorycontroller etc. Het gemakkelijkste is het daarom om een eikpunt te nemen, bijvoorbeeld de standaard referentiesnelheden.

Binnenkort komt Beyond3D met hun eigen performancereview en daarin wordt een X1800XL vergeleken met een X800XT. Hier kan je wel een goed inzicht krijgen over de verbeterde efficientie. Beide hebben 500 Mhz mem en 500 Mhz core. In die test zal duidelijk worden dat er op het eerste gezicht weinig is veranderd aan de efficientie, want de PS werken al bijna op maximale efficientie in beide geval, maar op andere gebieden blijkt-ie wel eens effcienter te zijn geworden.

Trouwens hier alvast een voorproefje op R580...

Dit is een enkele "pipeline" van de R520 en RV515:

Afbeeldingslocatie: http://www.beyond3d.com/reviews/ati/r520/images/pipes1.gif

En dit is een enkele "pipeline" van de RV530:

Afbeeldingslocatie: http://www.beyond3d.com/reviews/ati/r520/images/pipes2.gif

Bij de RV530 zijn er dus 4 van dit soort dingen, waardoor er 12 pixelshader processors zijn en hij nu min of meer door iedereen wordt aangemerkt als 12 pipes kaart. R580 heeft dus 16 van dit soort "pipelines". Maar ik betwijfel of men het dan gaat bestempelen als 48 pipes kaart, alhoewel er wel 48 pixelshader processors in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shuogg
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-05 11:10
Fiddle schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 01:15:
[...]

AMD 64 4000+ San Diego
2048Mb Mem
ATI X1800XT 512

Qua ruwe hardware natuurlijk wel qua videokaarten. Maar jongen, Xbox 360 devs programmeren voor 1 bak met exact dezelfde specs. No way dat jouw bak een Call of Duty 2 oid even goed kan als een X360. Daarnaast heb je dan 'maar' een Athlon 64 4000+ waar een X360 3 IBM PowerPC CPU's @ 2,5ghz heeft. Het duurt gewoon tot volgend jaar voordat de PC de consoles weer inhaalt......

specs desktop | specs laptop

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.