Weer een updeetje van mijn kant, mocht iemand met smart op de rand van zijn of haar stoel zitten wachten op de voortgang
Vooraf: deze 2 renders zijn nog gemaakt met een groothoeklens van 120 graden. Dus de geometrie lijkt vervormd, maar wees gerust, alles is recht
Na eerst een bijzonder vreemd probleem met Final Gather te hebben gehad:

(Gerenderd zonder photons, alleen final gather)
heb ik eindelijk een beetje fatsoenlijk daglicht van buitenaf na kunnen bootsen. Ik zeg nie dat het alles is, maar ik ben er al met al best tevreden over zo

Vraag me ook niet hoe ik m'n probleem op heb gelost, want ik weet het echt niet. Voor hetzelfde geld render ik zo nog een keer en is het weer terug
M'n lichten setup:
- disc-shaped Mental Ray Area Light met emit photons, deze is een stuk groter dan mn hutje en staat er een klein eindje boven, dus hij schijnt door elk raam van buitenaf wit licht naar binnen. Deze zorgt er dus voor dat elk raam een lichtinval naar binnen werpt.
- directional light met emit photons, Deze zorgt voor de vrij strakke schaduw van de zon vanuit 1 kant en geeft dus de hoek waar de zon staat een extra felle lichtinval. Zonder deze directional light en met de area light iets minder fel heb je dus een bewolkte dag, met directional light kun je de zon op elke tijd van de dag best netjes nabootsen.
Alleen over de rendertijd ben ik nogal ontevreden

Nou was ik in de tussentijd ook wel wat anders aan het doen, maar dan nog zou ie er geen dikke 8 minuten over moeten doen om een 320x240 te renderen. Mn photon hoeveelheid ga ik grof omlaag gooien, maar helaas zit em in de MR Area Light met 16 samples x en y ook best wat rendertijd. Als ik echter de samples omlaag gooi wordt het wel extreem spikkelig
Maar goed, ik ben allang blij dat ik een redelijke oplossing gevonden heb voor m'n daglicht
EDIT: oeps, zie nu waar die 8 minuten wel eens vandaan zou kunnen komen. Ik had m'n photons van 100.000 per lamp naar 80.000 gezet met de gedachte dat dat ook wel zat was. Blijkt dat ik dus van die 1 een 8 heb gemaakt en de nullen heb laten staan

ben benieuwd hoe snel ie nou rendert met een lens van 90 graden en 160K photons ipv 1.6 miljoen totaal
EDIT2: net geen 3 minuten
Alleen met slechtere photon kwaliteit is m'n probleem van 'waarom zijn m'n hoekjes ineens zoveel lichter dan de rest' weer terug, maar nu weet ik tenminste dat dat oplosbaar is.
[
Voor 14% gewijzigd door
GTOfire op 11-11-2005 17:32
]
De aarde draait terwijl ik stil sta. Dus de wereld draait om mij. QED