[Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opteron - Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 7.706 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84213

Vandaag mijn sempron 2600+ bij Salland RMA gedaan omdat ik toch 64bits support wilde hebben. (ja ik doe moeilijk :P) Nu was er nogal wat gedoe om erachter te komen bij de leverancier welke 2600+ processor dat nu WEL heeft. Bij Salland zeiden ze dat ik maar moest wachten op de processor en dan weer kijken of ie 64bits heeft. Ik uitleggen dat je via de processorcode dat kan zien, maar ze konden deze niet rechtstreeks bestellen.
Dus op mijn nieuwe bestelling stond partnr SDA2600BABOX. Ik denk BA...lampje gaat aan O-)

Belde opnieuw naar Salland om te vragen of ze bij de leverancier een SDA2600BXBOX -de E6 revisie van sempron :) - konden bestellen. En dat blijkt dus zo te zijn!

Dus je kunt aan de partnr zien welke stepping je hebt, zo het lijkt :) Is dit eigenlijk al bekend, of heb ik zitten te :z ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Dat is al heel lang bekend ja :) Zie ook de decoding tabel in de startpost ;)
BX = 90nm rev E6 (Mobile) Sempron 128KB/256KB (F-2C-2)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hacku schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 20:27:
Dat is al heel lang bekend ja :) Zie ook de decoding tabel in de startpost ;)
BX = 90nm rev E6 (Mobile) Sempron 128KB/256KB (F-2C-2)
duh, ik had meteen al op de bestelling kunnen zien of ik de juiste processor had :( had weer een week gescheeld ;)
Wat ik dan wel vreemd vind is dat ze @salland d'r niks vanaf wisten -bij de RMA. Technical Support snapten ze mijn verhaal wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Op http://www.laptoplogic.com/resources/articles/42/1/1/ staat een enorm uitgebreid review van de Turion vs P-M, de moeite waard om eens door te nemen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-05 18:50
Net de nieuwe AMD roadmaps gezien, we hoeven tot aan het einde van dit jaar niet veel nieuwe dingen meer te verwachten. Wellicht nog een speedupgrade, en dat is de FX die normaal gezien voor Q1 06 geplannend staat. Nieuwe cores voor desktop / mobile met virtualisation technology staan pas voor Q2 geplanned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Komen er nog snellere Opterons dit jaar? (single of dual core)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:25

Aight!

'A toy robot...'

The Source schreef op woensdag 07 september 2005 @ 19:39:
Net de nieuwe AMD roadmaps gezien, we hoeven tot aan het einde van dit jaar niet veel nieuwe dingen meer te verwachten. Wellicht nog een speedupgrade, en dat is de FX die normaal gezien voor Q1 06 geplannend staat. Nieuwe cores voor desktop / mobile met virtualisation technology staan pas voor Q2 geplanned.
En M2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Dat zegt hij toch: Nieuwe cores voor desktop / mobile met virtualisation technology staan pas voor Q2 geplanned :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Hacku schreef op woensdag 07 september 2005 @ 19:58:
Dat zegt hij toch: Nieuwe cores voor desktop / mobile met virtualisation technology staan pas voor Q2 geplanned :)
M2 was toch ook gedeeltelijk een nieuwe Socket, Manchester en Toledo gingen er toch ook naar toe, San Diego ook.

Of vergis ik mij nu en ben ik in de war, dat kan natuurlijk ook.
En dus nog niks gehoord over Dual Core S939 Opterons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
M2 was toch ook gedeeltelijk een nieuwe Socket, Manchester en Toledo gingen er toch ook naar toe, San Diego ook.
Nee, Manchester en Toledo zijn gewoon socket 939. De socket M2 opvolgers heten Windsor en Orleans. De info van The Source is trouwens niet nieuw.
En dus nog niks gehoord over Dual Core S939 Opterons?
De dual core Opteron 1xx op socket 939 is sinds (eind) vorige maand beschikbaar, maar ik denk dat die vooral naar OEM's gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door XWB op 07-09-2005 23:11 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105281

Krijgt M2 dezelfde mounting als 754/939/940, kan de koeling van socket 754/939/940 ook gewoon weer op socket M2 gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:16
En voor mij belangrijk bij de nieuwe M2 socket.... welk moederbord formaat ATX of BTX?? En komt er een nieuwe chipset voor uit??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
M@rijn schreef op zondag 18 september 2005 @ 22:21:
En voor mij belangrijk bij de nieuwe M2 socket.... welk moederbord formaat ATX of BTX?? En komt er een nieuwe chipset voor uit??
Het formaat van een moederbord is niet (direct) afhankelijk van de socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
De M2 socket gaat DDR2 supporten dus er zijn zeker nieuwe CPU's nodig (met een nieuw aantal pins, en een DDR2 memory controller) en ook mainboards (voor de nieuwe socket en de DDR2 slots). Nieuwe chipsets zijn niet perse nodig, aangezien de geheugencontroller in de CPU zit. Echter weet ik niet of de nieuwe virtualisatie technology ook door het chipset gesupport dient te worden. Als we kijken welke tijd er tussen nieuwe chipsets zit dan is het logisch om aan te nemen dat er ook nieuwe chipsets komen tegen die tijd. De formfactor gaat zeer zeker ATX zijn, want de BTX adoptie loopt ver achter. De meeste vendors (Asus, MSI, ECS) leveren voor het channel meestal nog maar een BTX model (915G) en de verkopen daarvan zijn niet groot. Daarbij sleutelt intel nog steeds aan de BTX specificaties, binnenkort komt versie 2 van de BTX koeler op de markt. BTX (en ook op AMD, MSI had het eerste BTX AMD mainboard op Cebit afgelopen jaar komt meen ik einde van dit jaar op de markt) zal wel meer en meer gangbaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

En dan met DDR2 hoge snelheden vs hoge timings, wat zou de performance inpact daarvan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
AMD heeft nu ook dual core Opterons op 2,4GHz gelanceerd. Het gaat hier om de 180, 280 en 880, beide met 2x 1MB cache geheugen.
CHIP FIRM AMD released more dual core Opterons as it continues its mission to beat up Intel on the server front.

The members of the X80 line, the 280 and the 880, are both 2.4GHz 1MB chips. The 180, a 939 based one will be launched in 30 days, but the ones announced today are available now.

The parts come in 95W, 68W and 55W variants, but unless you are a large OEM making blades don't expect to see the 68W ones. The product mix will be heavily 95W oriented, but more than enough 68W parts are in the mix to make it more than boutique item.

The 280 will be priced at $1299, 880 comes in at $2649, and the 180 at $799 next month. The prices for the 865 and 265 now equal that of the 852 and 252 respectively, and the 870 and 270 overlap the 854 and 254 respectively. This means that AMD wants to move to dual core as fast as it can. The 180 is priced the same as the 152, the highest speed single core 1xx. Prices are when you buy 1,000 of the processors at a time.
De 180 is heel interessant, die is identiek gelijk aan de X2 4800+, alleen kost ie minder (800 vs 900 dollar)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Hacku schreef op maandag 26 september 2005 @ 15:04:
De 180 is heel interessant, die is identiek gelijk aan de X2 4800+, alleen kost ie minder (800 vs 900 dollar)
Zal de prijs van die X2 dan niet zeer binnenkort (sterk) dalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
Het blijkt dus dat de 180 een 2,6Ghz word voor 899, ik heb het gevoel dat de pacifica toch relatief snel zal komen (misschien een kwartaal eerder?), het is maar een "voorgevoel"....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Het artikel op t.net is fout, het moet 2,4GHz zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
Hacku schreef op maandag 26 september 2005 @ 20:43:
Het artikel op t.net is fout, het moet 2,4GHz zijn.
Daar ben ik achter gekomen, ik dacht al dat ik gek was geworden, misschien is dat wel zo ;)

Kort vraagje: Ik heb een Sempron 64 2800+ (E6) code SDA2800AIO3BX op een s754 DFI lanparty UT250 GB.
Ik heb 1 512 MB DDR400 module double sided op bank 1. Als ik er nou een 2e double sided erin stop wordt de command clock nou 1T 400 Mhz of 2T?
alvast bedankt :)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Staat gewoon in de startpost:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/64753/full.png

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 29-09-2005 22:43 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

eeh, ja had ik idd gelezen :) Maar gaat dit niet over dual channel geheugen? Moet ik voor de sempron dan in de tabel kijken naar bank 1 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Anoniem: 84213 schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 10:12:
eeh, ja had ik idd gelezen :) Maar gaat dit niet over dual channel geheugen? Moet ik voor de sempron dan in de tabel kijken naar bank 1 :?
Nee, waar het kortweg op neer komt, is dat je inderdaad 2 double sided dimmetjes op 400MHz én 1T kan laten draaien. Alleen op de onderste 2 configuraties (met dus 4 dimmetjes) in de tabel is dat een probleem. :)

Kijk wel naar de Venice-tabel trouwens. De E-revisies zijn afaik uitgerust met dezelfde memory-controller.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Goed, vandaag komt er als t goed is een Sempron 64 2600+ binnen bij mn schoonouders en raad eens wie em in mekaar gaat zetten :) Anyway, ik heb een ASUS K8N mobo erbij besteld (MSI K8N was niet leverbaar helaas). Alleen vraag ik me af of die de nieuwe processor wel standaard ondersteund? En zoniet, hoe kan ik em dan flashen zonder dat ik een S754 processor heb?

edit : moet ik even bijzeggen dat de pagina;s over de K8N op de ASUS pagina onbereikbaar zijn :{

[ Voor 13% gewijzigd door Cartman! op 30-09-2005 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goed, bedankt voor de informatie over het geheugen :)
g00fy schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 11:37:
Alleen vraag ik me af of die de nieuwe processor wel standaard ondersteund? En zoniet, hoe kan ik em dan flashen zonder dat ik een S754 processor heb?
edit : moet ik even bijzeggen dat de pagina;s over de K8N op de ASUS pagina onbereikbaar zijn :{
Dat laatste lijkt me niet echt mogelijk :) maar ik draai ook een sempron64 op mijn DFI bordje zonder dat deze herkend werd. Geen problemen, ook niet met winxp-x64 :) Heb nu een beta-bios geflashed trouwes en daar wordt mijn processor WEL herkend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Anoniem: 84213 schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 13:39:
Goed, bedankt voor de informatie over het geheugen :)

[...]

Dat laatste lijkt me niet echt mogelijk :) maar ik draai ook een sempron64 op mijn DFI bordje zonder dat deze herkend werd. Geen problemen, ook niet met winxp-x64 :) Heb nu een beta-bios geflashed trouwes en daar wordt mijn processor WEL herkend
Ok, mooi, dat neemt mn zorgen weer n beetje weg ;) Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ok, hij werkt perfect hoor :) Zat een bios rev. 6 op die herkende em als een 'AMD Engeneering Sample' en na de update als een AMD Sempron, niet als Sempron 64 trouwens, iemand die weet hoe dat zit? Doos zegt wel 64 overigens.

edit :
Net die AMD CPU identifier gedownload en die zegt 64 bit support : yes :)

blij :)

[ Voor 20% gewijzigd door Cartman! op 02-10-2005 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Alternate heeft zijn S939 opterons al in zijn prijslijst staan, erg prijzig die jongens, Opteron 175 voor 600 euro?

Trouwens waar kan ik me deze vinden:
2x 2000MHz 2x 512 KB Toledo E6 (F-23-2) 08/2005?

[ Voor 29% gewijzigd door Aight! op 05-10-2005 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Idd aan de dure kant, die prijs kan best omlaag.
In AMD's prijslijst staat ie voor $530.
Trouwens waar kan ik me deze vinden:
2x 2000MHz 2x 512 KB Toledo E6 (F-23-2) 08/2005?
http://www.amdcompare.com...ls.aspx?opn=ADA3800DAA5BV

[ Voor 52% gewijzigd door XWB op 05-10-2005 20:13 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
http://csip.amd.com/en/Overview

AMD heeft sinds kort ook een coporate stable image platform. De mainboards zijn voorzien van 2 chipsets, beide met VGA onboard.; ATI RS482 en nVidia C51 (niet op de website van AMD, stond in mijn AMD presentatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:34
The Source schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 21:41:

AMD heeft sinds kort ook een coporate stable image platform. De mainboards zijn voorzien van 2 chipsets, beide met VGA onboard.; ATI RS482 en nVidia C51 (niet op de website van AMD, stond in mijn AMD presentatie)
Jouw AMD presentatie, klinkt intressant ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Hacku schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 20:12:
Idd aan de dure kant, die prijs kan best omlaag.
In AMD's prijslijst staat ie voor $530.

[...]

http://www.amdcompare.com...ls.aspx?opn=ADA3800DAA5BV
Ik bedoelde eigenlijk, in welke winkel :P.
The Source schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 21:41:

Wat voor job heb jij eigenlijk, hardware reviewer, promoter??

Ben alleen benieuwd of die C51 van Nvidia wat word...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Kijk eens! Eindelijk "officieel" Semprons voor s939:

http://www.xbitlabs.com/a...display/sempron-3000.html

Edit: hee, de s939 Sempron maakt gebruik van dual channel geheugen. Ik dacht dat dit uitgeschakeld zou zijn, omdat dit toch altijd het verschil was tussen Sempron en Athlon...

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 12-10-2005 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Het staat dus aan :) Het enige dat nu nog verschilt, is het cache geheugen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Anoniem: 9449 schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 23:26:
Kijk eens! Eindelijk "officieel" Semprons voor s939:

http://www.xbitlabs.com/a...display/sempron-3000.html

Edit: hee, de s939 Sempron maakt gebruik van dual channel geheugen. Ik dacht dat dit uitgeschakeld zou zijn, omdat dit toch altijd het verschil was tussen Sempron en Athlon...
Dat is toch ook logisch :?
Je gaat toch niet een proc op een dual channel bord uit bringen als je maar 1 kanaal ondersteund!
Je moet namelijk toch alle pinnen gebruiken om het geheugen aan te sturen anders krijg je dat je maar 2 van de 4 banken mag gebruiken.

Maar volgens mij was het ook wel bekend dat ze beide kanalen zouden ondersteunen.
We zullen zien hoe deze gaan clocken. :D

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
ronny schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:27:
Je gaat toch niet een proc op een dual channel bord uit bringen als je maar 1 kanaal ondersteund!
Je moet namelijk toch alle pinnen gebruiken om het geheugen aan te sturen anders krijg je dat je maar 2 van de 4 banken mag gebruiken.
S939 CPUs kunnen ook gewoon in single mode draaien (volgens mij) en dan toch alle vier de slots gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57942

Wat ik er nu van begrijp is dat de m2 processoren de opvolgers van de amd 64 processoren gaat worden.

Ik wil binnenkort overstappen op een amd 64 processor + bijhordende mobo Asrock 939Dual-SATA2.

Doe ik hier wel verstandig aan? ivm ddr 400 en een amd 64 processor want ik vraag me af hoelang die processorlijn nog mee gaat ivm ik een systeempje aan het samenstellen ben die 3jaar mee moet gaan op de processor en de videokaart na dan.. Dus ik wil wel gelijk een goede investering in het moederbord + geheugen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Anoniem: 57942 schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:54:
Wat ik er nu van begrijp is dat de m2 processoren de opvolgers van de amd 64 processoren gaat worden.

Ik wil binnenkort overstappen op een amd 64 processor + bijhordende mobo Asrock 939Dual-SATA2.

Doe ik hier wel verstandig aan? ivm ddr 400 en een amd 64 processor want ik vraag me af hoelang die processorlijn nog mee gaat ivm ik een systeempje aan het samenstellen ben die 3jaar mee moet gaan op de processor en de videokaart na dan.. Dus ik wil wel gelijk een goede investering in het moederbord + geheugen doen.
Wat wil je nu kopen dan?
Als je nu begint met een S939 Sempron (zodra ze te koop zijn) dan kun je nog upgraden naar de snelste S939 Athlon 64 (x2).
Als je al begint met een x2 dan valt er mogelijk niet zoveel meer te upgraden.
M2 is DDR2, dus dan heb je zoiezo nieuw geheugen nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 14-10-2005 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57942

De moeder bord en een amd64 3000+ om mee te beginnen en dan ddr400 geheugen plus eerder genoemde mobo.

Maar gaat die x2 processor lijn nog 2 a 3 jaar door? dat ik over 2 jaar een ander proccesortje koop dat hij up to date is met de snelheden die dan standaard zijn?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Ik zal wel een dikke ban krijgen, maar ik krijg zoveel informatie en topics en stuff op me af, het kost me dagen om uit te zoeken wat ik wil. En mijn vraag is zo klein.

Ik ga een AMD X2 3800 kopen, welk moederbord is geschikt hiervoor en welke is goed? Ik wil vooral gaan 3ds maxen ermee. Op tweakers.net heb ik geen review mbt moederborden kunnen vinden :( Dus ik vraag het hier maar even :)

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-05 12:53

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Een moederbord van een A-merk dat S939 ondersteunt, en ik ben zelf ook fan van de Nforce 4 chipset. ga naar www.alternate.nl oid. en je kan zo alle moederborden die dit hebben aankruisen, zoek over je favorieten (budget en featureset afwegen dus) reviews op via google en voíla.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Anoniem: 57942 schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 14:59:
Maar gaat die x2 processor lijn nog 2 a 3 jaar door? dat ik over 2 jaar een ander proccesortje koop dat hij up to date is met de snelheden die dan standaard zijn?!
S939 wordt vervangen door M2, volgens mij volgend jaar. Dus tot wanneer S939 x2s er zijn weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Dit werkt dus wel lekker samen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
Amd S939 Athlon 64 X2 3800+ Dual box 512kb Manc     [ 3jr ] € 354.90 
Antec Sonata II life style (+PSU 450W)           [ 2jr ] € 116.50 
NEC ND-4550A 16x16 Dual layer Zwart bulk         [ 1jr ] € 43.00 
Logitech UltraX optical mouse black             [ 1jr ] € 17.50 
Gigabyte GA-K8NS_Ultra nForce S939               [ 2jr ] € 112.00  

Totaal: € 643.90

In combinatie met mijn GForce 6800LE 128MB en 1 gig Kingston PC 3200 ram

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-05 12:53

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Kijk eens naar de Asus a8n-e , ik zie geen dingen zo snel die deze niet heeft, behalve een 20 euro lagere prijs 8)7 verder, ehm..harddisk?

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Hij heeft geen AGP slot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125106

Heeft een nForce3 mobo wel support voor Athlon64 X2 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Dus dan zou ik ook een nieuwe videokaart moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Laatst online: 19:06

EaS

Eerste Socket M2 processoren zijn ook in het wild gesignaleerd, hier eentje draaiende op 2,4 GHz met DDR2-667 geheugen:

Afbeeldingslocatie: http://www.hardocp.com/images/news/1129894875jFx6n4nc7L_1_2_l.jpg

En nog even de M2-pin layout:

Afbeeldingslocatie: http://www.hardocp.com/images/news/1129894875jFx6n4nc7L_1_1_l.jpg

versus de huidige socket 940 pin layout:

Afbeeldingslocatie: http://hwextreme.com/reviews/processor/opteron/images/5.jpg

Zoals te zien is, een M2 CPU past alleen met een hamer in de huidige Opteron socket. Maar dat was natuurlijk te verwachten :)

Schijnt eind januari op de markt te komen. Zie Hardocp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
De introductiedatum stond oorspronkelijk op april/mei volgend jaar, maar blijkbaar heeft AMD dit vervroegd :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
EaS schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 19:19:
Schijnt eind januari op de markt te komen. Zie Hardocp.
Op internet gaan inderdaad veel geruchten dat AMD in Q1 al met de M2 op de markt komt maar de laatst officiele info die ik heb heeft het nog steeds over Q2, MP start in April. Wellicht dat het vooruitgetrokken zal worden vanwege de DDR2 prijzen. Het feit dat er al samples zijn zegt niets, deze zijn er al langer. Wel interessant is dat M2 van top to bottom launched, dus vanaf AthlonFX tot aan Sempron. Mid to high-end zal daarbij erg snel naar M2 over gezet worden. Een paar cijfers van de AMD CPU planning:

Q2:
A64FX-M2 = 0.1% (hudige 939 FX is ook 0.1% dus niet verschieten he :) )
A64X2-M2 = 1% (huidige 939 X2 is 3.7%, en in Q1 zal dit 6.1% zijn)
A64-M2 = 12% (huidige 939 A64 is 27%)
Sempron-M2 = 12% (huidige sepmron 939 = 6% OEM only, en 754 sempron = 55%

Q3:
A64FX-M2 = 0.1% (en dit zal zo blijven...)
A64X2-M2 = 8% (de opmars van DC tov 6.1% in Q1 op 939)
A64-M2 = 19% (tov 11.1% op 939)
Sempron-M2 = 41.5% !!! (meer sempron op M2 tov 12% op 754)

Q4 en 2007 zal ik jullie besparen. Anyway heel duidelijk blijkt dat AMD in Q3 masaal overstapt op M2, dit lijkt mij ook logisch want begin Q2 zal de prijs van DDR2 heel erg gunstig liggen tov DDR. Dat is nu al het geval, echter is er nog een pricegap voor de mainboards en liggen de prijzen voor de kleine dealers nog op hetzelfde niveau. In Q4 is nog 12% van de output op 754 en 3% op 939, de overige 85% is op socket M2 !! De CPU productie planning wijzigt elk kwartaal... maar Q1 2007 zullen zowel socket 754 en 939 uitstreven... en het kan wel eens veel sneller gaan. De markt voor het oude DDR geheugen wordt steeds kleiner, het wordt duurder, moelijker verkrijgbaar, dus wellicht zal AMD haar CPU productie hierop aanpassen.

Ik ben benieuwd naar de performance van AMD + DDR2 en welke impact de latencies op de integrated memory controller zullen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Q4 en 2007 zal ik jullie besparen.
Post toch maar :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Kan iemand mij vertellen of er een driver is voor de Sempron 64 (Win XP) ? Zelfs op de AMD site vind ik er nog steeds niks over. Of ondersteunt de Sempron 64 geen Cool 'n Quiet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Waneer zou je eigenlijk de laatste opterons kunnen kopen op het huidige socket 940? Want die gaan geloof ik ook naar een ander toe niet?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Nu ben ik dus wel erg benieuwd naar hoe de M2 presteert vergeleken met een S939, wilde upgraden, maar dat doe ik niet als het al in Januai uitkomt.

Haal ik me mooi M2 systeempje met Dual Core :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

g00fy schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 10:21:
Kan iemand mij vertellen of er een driver is voor de Sempron 64 (Win XP) ? Zelfs op de AMD site vind ik er nog steeds niks over. Of ondersteunt de Sempron 64 geen Cool 'n Quiet ?
Alle drivers staan gewoon op de AMD site. Je hoeft niet voor alles specifiek Sempron drivers te hebben. Het is gewoon AMD64.
Aight! schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 14:01:
Nu ben ik dus wel erg benieuwd naar hoe de M2 presteert vergeleken met een S939, wilde upgraden, maar dat doe ik niet als het al in Januai uitkomt.

Haal ik me mooi M2 systeempje met Dual Core :)
Vergeet het maar. Januari gaat echt niet gebeuren hoor. Wordt op z'n vroegst april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Ach die 3 maanden wacht ik dan ook maar :P, kan ik mooi sparen voor een nieuwe HDD + gpu :)

Is er eigenlijk al wat bekend over de M2 moederborden van bijvoorbeeld DFI, MSI, Asus, Epox, Gigabyte, etc?

[ Voor 38% gewijzigd door Aight! op 22-10-2005 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22619

Hoe zit het eigenlijk met opterons en 1t/2t settings? Heeft het zin om voor een opteron 4 reepjes single rank ram te kopen zodat het geheugen op 1t kan draaien, of heeft dit i.v.m. ECC e.d. geen zin en kan je net zo goed double rank geheugen aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Alleen in Benchmarks merk je het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
Ach iedere procent die je bij elkaar weet te tweaken is er 1 :)

Btw is er nog geen apart X2 topic? Aangezien hier voor het merendeel over de X2 gepraat word en de sempron's in het niet raken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Een appert topic hoeft niet, alle K8/9 cpu's kunnen hier besproken worden :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
Ok :) verder dan met ouwehoeren (op de zinnige manier)
Hebben jullie al iets vernomen van een volgende chipset wat het M2 voetje gaat ondersteunen? Ikke niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
M@rijn schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 15:52:
Ok :) verder dan met ouwehoeren (op de zinnige manier)
Hebben jullie al iets vernomen van een volgende chipset wat het M2 voetje gaat ondersteunen? Ikke niet
Allemaal, want de geheugencontroller zit in de CPU.
gladiool schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:46:
Waneer zou je eigenlijk de laatste opterons kunnen kopen op het huidige socket 940? Want die gaan geloof ik ook naar een ander toe niet?
Nog zeker een jaar of langer, want de Opterons maken deel uit van het server programma van AMD dat deze artikelen lang beschikbaar zijn voor upgrades, etc. Ondanks dat er dan geen nieuwere snellere versies uitkomen zullen ze nog wel geproduceerd worden.

[ Voor 45% gewijzigd door The Source op 23-10-2005 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
The Source schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 18:57:
[...]
Nog zeker een jaar of langer, want de Opterons maken deel uit van het server programma van AMD dat deze artikelen lang beschikbaar zijn voor upgrades, etc. Ondanks dat er dan geen nieuwere snellere versies uitkomen zullen ze nog wel geproduceerd worden.
Relaxed. Zijn er eigenlijk schattingen wat de snelste single en dual core opterons op socket 940 zullen zijn, voordat ze naar M2 verhuizen? single's zitten nu op 2,8gz, die snelheid zal zich ook wel een weg vinden naar de dual cores neem ik aan.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
AMD gaat deze maand nog een prijsdrop doorvoeren:

Price changes on 24th October::
AMD Sempron™ Processor prices will drop but there will be no changes on the AMD Sempron™ Processor 2500+ & 2600+.
AMD Athlon™ 64 Processors price will drop. This includes AMD Athlon™ 64; AMD Athlon™ 64 X2 but there is no change on the AMD Athlon™ 64 FX price.
Mobile AMD Sempron™ Processor 3000+ (25W or 62W) & above prices will drop.
AMD Turion™ 64 Mobile Technology ML28/MT28 & above prices will drop.

Price changes on 31st October::
AMD Opteron™ Processor UP Models 144 – 939 pin to 150 -939 pin only. All other models will stay the same.

New product availability:
The Dual Core AMD Opteron Processor HE 870 (55W) and HE 270 (55W) will be available from AMD distributors on the 31st October 2005.

Bron

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
The Source schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 18:57:
[...]

Allemaal, want de geheugencontroller zit in de CPU.
Echt waar?? :)
Dat weet ik dat de controller in de CPU zit, echter is de vraag nog hoe zit het met de toekomstige chipsets zit, ik heb nog niets vernomen van een volgende Nforce telg, terwil de M2 toch een pootje meer krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
M@rijn schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 20:45:
Echt waar?? :)
Dat weet ik dat de controller in de CPU zit, echter is de vraag nog hoe zit het met de toekomstige chipsets zit, ik heb nog niets vernomen van een volgende Nforce telg, terwil de M2 toch een pootje meer krijgt.
De interface tussen chipset en CPU blijft toch hetzelfde (HyperTransport)?
De bestaande chipsets zouden de nieuwe sockets dus gewoon moeten ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-05 18:30

zAo

GPLv2 Fanboy

Heeft iemand al een overzicht gevonden met de nieuwe prijzen sinds vandaag? Op de FP en op AMD.com zie ik niets :)

Op naar de HCC-dagen om een X2 te halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
OlafvdSpek schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 11:41:
[...]

De interface tussen chipset en CPU blijft toch hetzelfde (HyperTransport)?
De bestaande chipsets zouden de nieuwe sockets dus gewoon moeten ondersteunen.
Maar dan heb je altijd nog de omschakeling van 939 naar 940 (M2) lijkt mij, of zal enkel het voetje veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
M@rijn schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 13:42:
Maar dan heb je altijd nog de omschakeling van 939 naar 940 (M2) lijkt mij, of zal enkel het voetje veranderen?
Ja, het moederbord zal natuurlijk wel aangepast moeten worden. DDR2 heeft meer pins (vooral power gok ik).

[ Voor 8% gewijzigd door Olaf van der Spek op 24-10-2005 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
OlafvdSpek schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 14:11:
[...]

Ja, het moederbord zal natuurlijk wel aangepast moeten worden. DDR2 heeft meer pins (vooral power gok ik).
Power valt wel mee dacht ik, ik heb ergens begrepen dat het zelf zuiniger met stroom om zou moeten gaan dan gewoon DDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

DDR2 geheugen verbruikt 2,1 en DDR1 2,8 of zoiets was dat geloof ik.

Vraag me wel af hoe ze dat gaan doen met BH-5 en TCCD of TCC5 op DDR 2 modules?
Of bestaat dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Aight! schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 14:18:
DDR2 geheugen verbruikt 2,1 en DDR1 2,8 of zoiets was dat geloof ik.
Dat is spanning, niet vermogen. DDR1 is 2,5 V en DDR2 is 1,8 V. Vermogen daalt inderdaad ook, maar ik vraag me toch af waar al die extra pins (184 -> 240) voor nodig zijn dan.
Vraag me wel af hoe ze dat gaan doen met BH-5 en TCCD of TCC5 op DDR 2 modules?
Of bestaat dat niet?
Die chips zijn ook op DDR2 bruikbaar denk ik.

Ik hoop dat met DDR2 1 gbyte modules een stuk in prijs dalen. De prijs/capaciteit ratio is maar langzaam omlaag gegaan de laatste jaren.

[ Voor 34% gewijzigd door Olaf van der Spek op 24-10-2005 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
zAo schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 13:00:
Heeft iemand al een overzicht gevonden met de nieuwe prijzen sinds vandaag? Op de FP en op AMD.com zie ik niets :)

Op naar de HCC-dagen om een X2 te halen :P
Zo te zien is de X2 4800+ met 100 dollar gedaald: van 900 naar 800 dollar :)
Er zijn ook nieuwe HE modellen geloof ik, en de Turion heeft ook een duik gemaakt: de snelste Turion is meer dan de helft goedkoper dan de snelste P-M.

[ Voor 19% gewijzigd door XWB op 24-10-2005 14:50 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
OlafvdSpek schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 14:27:
[...]

Dat is spanning, niet vermogen. DDR1 is 2,5 V en DDR2 is 1,8 V. Vermogen daalt inderdaad ook, maar ik vraag me toch af waar al die extra pins (184 -> 240) voor nodig zijn dan.
Voor de hogere frequentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Nu ben ik alleen nog benieuwd wat de performance van die M2 word, vergeleken met S939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Wat bedoel je precies?
Zijn het data, ground, power of andere pinnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-05 18:30

zAo

GPLv2 Fanboy

Hacku schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 14:46:
[...]
Zo te zien is de X2 4800+ met 100 dollar gedaald: van 900 naar 800 dollar :)
Er zijn ook nieuwe HE modellen geloof ik, en de Turion heeft ook een duik gemaakt: de snelste Turion is meer dan de helft goedkoper dan de snelste P-M.
'
Heb je een linkje? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
De socket 754 Semprons zijn nu ook uit de prijslijst verdwenen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Ze willen plaats maken voor M2, S754 word alleen nog mobile, S939 vervangt S754, en M2 word wat nu de huidige S939 is.

Leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
OlafvdSpek schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 16:11:
[...]

Wat bedoel je precies?
Zijn het data, ground, power of andere pinnen?
Sorry van mijn nogal korte reactie ;) dat wat ik zei had ik van horen zeggen maar wist het nu niet meer zeker dus we hebben de belangrijkste wijzigingen met DDR even op gezocht:

On-Die Termination
On-Die Termination is what it sounds like. With DDR, excess signal noise was eliminated by transistors built into the motherboard, but DDR2 has the terminating transistors built into each memory chip.

Posted CAS and Additive Latency
These two, prevent data collisions within the memory while still able to transfer more read/write instructions per clock cycle.

Off Chip Driver Calibration
Increases signal integrity

Prefetch
DDR uses a 2-bit prefetch while DDR2 now uses a 4-bit prefetch.

Package
No, not the cardboard and plastic that the memory comes shipped in, but the packaging of the memory chips themselves. Using a Fine Ball Grid Array (FBGA), DDR2 can be made smaller than DDR which uses Thin Small Outline Package (TSOP).

Bron: Overclockers Cafe

Niks over frequenties eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Aight! schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 21:55:
Ze willen plaats maken voor M2, S754 word alleen nog mobile, S939 vervangt S754, en M2 word wat nu de huidige S939 is.

Leuk!
Euh, toch net iets anders...

socket M2 vervangt desktop s754 en s939
socket S2 vervangt mobile s754
socket F vervangt server s940

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Heb je misschien wat meer info over socket S2 en Socket F?
Of is het gewoon zoals bij M2, meer pinnen = meer stroom = meer performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Socket F heeft 1207 pinnen. Waarom zoveel weet buiten AMD nog niemand. Misschien voor ondersteuning van FB-DIMM geheugen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Aight! schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:25:
Heb je misschien wat meer info over socket S2 en Socket F?
Of is het gewoon zoals bij M2, meer pinnen = meer stroom = meer performance?
Die ene pin extra voor M2 is nauwelijks relevant lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
OlafvdSpek schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:48:
[...]

Die ene pin extra voor M2 is nauwelijks relevant lijkt me.
die ene pin bij de M2 kan voor DDR2 zijn (heeft ooit een gerucht over op de frontpage gestaan).
Waarom die opteron opvolger zoveel pootjes krijgt kan te maken hebben met hotswap geheugen mogelijkheden?? (voor in de enterprise markt misschien?)

[ Voor 1% gewijzigd door M@rijn op 26-10-2005 22:25 . Reden: 'k moet wat beter leren typen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Pff, dat AMD eens wat van zich laat horen, ben wel benieuwd :P.
Maja geloof dat S754 er nu ook langzaam uitsterft, veel is al EOL bij de Semprons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31421

Hacku schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:45:
Socket F heeft 1207 pinnen. Waarom zoveel weet buiten AMD nog niemand. Misschien voor ondersteuning van FB-DIMM geheugen.
Zou het met FB-DIMM geheugen niet juist andersom zijn? Minder pinnen doordat men nu een seriële bus gebruikt? Of misschien krijgt iedere core nu zijn eigen geheugencontroller en wordt de geheugen bandbreedte verdubbeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Of misschien wel quad core?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Daar heb je toch geen extra pins voor nodig? Quad-channel memory zou wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:55
gelieve dit topic schoon te houden van spam/adds/etc :)

[ Voor 87% gewijzigd door Turkish op 26-10-2005 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145189

Misschien is dit niet een goede plek om het te vragen, of heb ik verkeerd gezocht, maar hoe warm word de X2 3800+ Manchester core ?

Ik heb verschillende reviews afgezocht maar ik heb er geen gevonden waarbij het word vergeleken met andere S939 processors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Niet veel warmer dan een 3200+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 20:28
Ik zie op de FP staan dat de Athlon X2 5000+ en de FX-60 de dubbele cache van huidge X2 cpu's zouden krijgen. Dit dit waar ? in jullie fist post staan namelijk 2x1 mb wat me meer waarscheinlijk lijkt.

Ik heb namlijk net een 4400+ gekocht en als die 4 mb zou hebben neem ik dat DDR 2 maar voor lief.

Wat denken jullie trouwens van die DDR 2 support? beter dan DDR1 ? Aangezien er ook P4's zijn die al DDR 2 @ 800 Mhz en zo draaien.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Astennu schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 21:35:
Ik zie op de FP staan dat de Athlon X2 5000+ en de FX-60 de dubbele cache van huidge X2 cpu's zouden krijgen. Dit dit waar ? in jullie fist post staan namelijk 2x1 mb wat me meer waarscheinlijk lijkt.

Ik heb namlijk net een 4400+ gekocht en als die 4 mb zou hebben neem ik dat DDR 2 maar voor lief.

Wat denken jullie trouwens van die DDR 2 support? beter dan DDR1 ? Aangezien er ook P4's zijn die al DDR 2 @ 800 Mhz en zo draaien.
Zijn dat al M2 CPUs dan?
En DDR2 is nu al goedkoper dan DDR1. DDR2-667 en 800 zijn qua absolute timings helemaal niet slecht volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Waarschijnlijk zowel socket 939 als M2.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/62903/full.jpg

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
Astennu schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 21:35:

Qua preformance zijn het maar tienden procenten die je behaalt met veel cache (zie sommige benchmarks van een 4600+ en een 4800+), vroeger was dat precies eender met DDR1 en DDR2, echter hoe het met geheugen nu zit weet ik niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 20:28
M@rijn schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 22:28:
[...]

Qua preformance zijn het maar tienden procenten die je behaalt met veel cache (zie sommige benchmarks van een 4600+ en een 4800+), vroeger was dat precies eender met DDR1 en DDR2, echter hoe het met geheugen nu zit weet ik niet....
Nja bij de P4 heeft cache anders goed gewerkt. En bij AMD ook. De Cawhammers konde een 200 mhz snellere newcastle goed bij houden. Dus het helpt wel iets. Vooral in games. Maar games vinden lage mem timings ook weer belangrijk.

En dat heeft DDR1 juist. dat is vaak 2.5-3-3-5 of lager. DDR 2 is vaak 4-4-4-8 of zelfs 5-5-5-8. Dit dan wel op BV 666 of 800 mhz wel DDR met 600 MHz aan de max zit. Dit is vaak dan CL 3. Heeft iemand hier meer idee'n over ? en hoe zit het nu met die cache ? krijgt die nieuwe X2 nu 2x1mb of 2x2mb ?

En over die M2 en 939 socket. Je ziet ook dat de 939 een toledo core heeft. Die hebben dus geen DDR 2 en geen visualisatie technologie. Dus dat is een E stepping cpu. Waar de Oleans ( uit me hooft kan het ook fout hebben dat dat de 512 kb versie was ) De F setepping heeft.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Ik verwacht niet te veel van DDR2.
Hier en hier kan je wat tests met DDR500 geheugen zien. Niet zo spectaculair, en 667MHz zal daar niet veel aan veranderen. Ook omdat de latancies hoger liggen.

March of the Eagles

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "Welke moet ik nemen?" vragen dien je een afzonderlijk topic te starten. Maar niet vóórdat je PMG FAQ - Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen? hebt doorgenomen

Voor "Basic Vraagjes" die zeer weinig tot totaal niks aan de discussie bijdragen (zoals "Op welke snelheid loopt de A64 3000+?", "Welke stepping heeft de Venice?", "Wat is beter, Venice, San Diego of Manchester?", etcetera) word je ook dringend verzocht om jezelf eerst in de basics te verdiepen door o.a. de topicstart van dit topic én de PMG FAQ - Processors rustig en aandachtig te doornemen.

Dank jullie wel