[Algemeen] nVidia GeForce Topic! Deel 16 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 4.751 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79835

maar heeft geen SM3, geen mogelijkheid tot SLI en is gewoon oude tech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125274

Anoniem: 115092 schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 02:36:
[...]

Sorrie, maar een X800Pro wint helemaal niet altijd van een 6800GT. Alleen in HF2 is dat zo... Voor de rest is het bijna altijd precies andersom.

Of heb je hem zwaar overgeklokt??? Dat kun je namelijk ook met een 6800GT... draait vrijwel altijd @ Ultra speeds. Ik heb misschien een groene bril, maar die is wel minder groen dan die van jouw rood is. X800XT wint van 6800 Ultra ja. X800 pro verliest meestal van de 6800GT. Daarom is er een X800XL in het leven geroepen. Die wint meestal van een 6800GT, maar de winst is marginaal. De 6800GT weet zelfs van de X800XL nog af en toe te winnen.

Voor 220 euro zou ik zeker een 6800GT nemen. BTW, de X800pro gaat over de toonbank voor 199 euro bij alternate geloof ik.... dat is ook een leuke prijs.
Ik had het over dat de x800 pro, met aa en af, het bijna altijd wint van de 6800 GT en soms ook van de ULTRA.
Proove me wrong!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Anoniem: 125274 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 15:00:
[...]

Ik had het over dat de x800 pro, met aa en af, het bijna altijd wint van de 6800 GT en soms ook van de ULTRA.
Prove me wrong!!
Op laag detail of met minder zware spellen wel ja. Op hoog detail in bijvoorbeeld FarCry weer niet blijkbaar.

X800Pro vs. 6800GT

Het is dus maar net waar je het voor gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125106

[...]

Proove me wrong!!
De x800 Pro is volgens tomshardware in DirectX spellen (HL2 e.d.) een beetje sneller dan de 6800GT wanneer AA/Aniso opstaat (ongeveer 10% sneller, de Ati haalt 80 waar de nvidia 75 haalt e.d.).
Maar als je dan naar de resultaten van OpenGL games kijkt (Doom3/Quake IV) zie je dat de 6800GT massaal veel sneller is dan de X800Pro (tot wel 50% sneller!).
Dus als je enkel DirectX games speelt, is de Ati het snelste, maar als je Doom/Quake based games ook leuk vindt is de 6800GT een snellere kaart.
En als je linux en consoorten gebruikt, moet je zowiezo voor nvidia kiezen, want Ati kan nog steeds geen half-degelijke linux drivers maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyranium
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

[...]

Proove me wrong!!
Ga jij maar bijv. even deze review lezen:
http://graphics.tomshardware.com/graphic/20050705/index.html

X800pro wint het alleen in HL2 van de 6800GT, de rest wint de 6800GT. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:04

Aight!

'A toy robot...'

Bij azerty kan je al een moederbord kopen met de nvidia 6150 chipset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:24
Dat zal wel pre-order zijn, ze liggen nog nergens in de winkel geloof ik. Het was pas nog in het tweakers-nieuws. Maar iemand anders ervaring met de laatste drivers? Het is vooral icm. een 6600(GT) dat ie problemen geeft geloof ik. Dat is tenminste mijn bevinding als ik zo op internet rondkijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Anoniem: 79835 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 14:17:
[...]

maar heeft geen SM3, geen mogelijkheid tot SLI en is gewoon oude tech.
Ik weet niet zeker of de 6600GT wel snel genoeg is om SM3.0 vlotjes toe te passen in alle situaties. SLI, klinkt allemaal leuk maar in da praktijk heeft het wel een aantal beperkingen en je moet weer een SLI moederbord kopen. Dit geld zou ik persoonlijk liever aan een snellere videokaart besteden.

En waarom is de X800GT oude technologie? Hij komt uit dezelfde generatie als de 6600GT hoor. Buiten de ondersteuning voor SM3.0 heeft de X800GT alles wat de 6600GT heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:38
Het bewijs is door de posters hierboven weer geleverd, nu jij weer :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heheh weer eens een ouderwets Ati Nvidia gevecht, doet me goed dat te zien. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131749

Ik had gelezen dat n-videa binnekort met een driver komt waardoor je verschillende merken en typen video kaarten kan sammen laten werken.
is die al uitgekomen of moeten we daar nog een maandje op wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Admiral Freebee schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 19:53:
[...]

Ik weet niet zeker of de 6600GT wel snel genoeg is om SM3.0 vlotjes toe te passen in alle situaties. SLI, klinkt allemaal leuk maar in da praktijk heeft het wel een aantal beperkingen en je moet weer een SLI moederbord kopen. Dit geld zou ik persoonlijk liever aan een snellere videokaart besteden.
Kijk naar de reviews van de X1300 kaarten, de kaarten met SM3 done right. Blijkt dat de 6600GT beter is in SM3 spellen dan de X1300 kaart.
En waarom is de X800GT oude technologie? Hij komt uit dezelfde generatie als de 6600GT hoor. Buiten de ondersteuning voor SM3.0 heeft de X800GT alles wat de 6600GT heeft.
Natuurlijk is het oude tech featuregewijs. Wat ga je doen met die kaart als er meer SM3 games gaan uitkomen? Met de X800 reeks kan je niet verder, met de 6600 wel.
Dus oude tech = geen sm3, geen sli, geen HDR
Anoniem: 131749 schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 10:00:
Ik had gelezen dat n-videa binnekort met een driver komt waardoor je verschillende merken en typen video kaarten kan sammen laten werken.
is die al uitgekomen of moeten we daar nog een maandje op wachten.
Nee de laatste WHQL driver kan dit.

En het is nVidia :z

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 79835 op 25-10-2005 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Anoniem: 79835 schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 11:03:
[...]

Kijk naar de reviews van de X1300 kaarten, de kaarten met SM3 done right. Blijkt dat de 6600GT beter is in SM3 spellen dan de X1300 kaart.

[...]

Natuurlijk is het oude tech featuregewijs. Wat ga je doen met die kaart als er meer SM3 games gaan uitkomen? Met de X800 reeks kan je niet verder, met de 6600 wel.
Dus oude tech = geen sm3, geen sli, geen HDR

[...]

Nee de laatste WHQL driver kan dit.

En het is nVidia :z
toon volledige bericht
De X1300 is natuurlijk wel de budgetreeks van ATi, nogal wiedes dat die traag is. Zo was de X300 ook traag vergeleken met de "oude" midrange kaarten.

SM 3.0 is geen vereiste om een spel te kunnen spelen, je mist misschien een klein beetje eyecandy maar ik ben tot nu toe nog niet echt onder de indruk van SM 3.0, ja in demo's ziet het er mooi uit, het heeft dus wel mogelijkheden maar ik vrees dat een 6600GT te traag is om van die mogelijkheden gebruik te maken. Let op, een X800GT zou ook te traag zijn.

Ik ben ook geen ATi fan, mocht de vraag gesteld worden voor de X800GT uitkwam had ik volledig de 6600GT aangeraden maar nu zie ik een iets snellere kaart voor iets minder geld. Of je dan dat kleine beetje eyecandy meer wilt... dat is de beslissing van de vraagsteller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Nvidia responds to SM3 claims
HEO PUBLISHED SOME SM3 tests the other day to check out an ATI claim about NVidia's compliance or lack thereof on current cards. You can read the original article here. NVidia was obviously a little peeved by this, and issued the following response:

The current debate over WHQL waivers and SM3 compliance forces us to take a public stance regarding these issues. Microsoft is the ultimate judge of pass/fail for a particular hardware/software combination. NVIDIA hardware passes WHQL as judged by Microsoft, and fully supports all the features of SM3. Other hardware also passes WHQL for SM3, while not necessarily fully supporting all of the SM3 features.

When a vendor fails to implement a required feature (such as Vertex Texture), typically Microsoft would either fail to certify the hardware/driver, or issue a waiver for the lack of the feature. We would not expect tests to be changed or the interpretation of the DirectX specification to be changed.

A failure in a WHQL DCT test is by itself not an indication of hardware or driver flaws. There can be several causes for this, including test errors, and hardware mismatches with refrast (the Microsoft software reference rasterizer). A mismatch with refrast can be due to the hardware producing superior, inferior, or simply different images than refrast.

WHQL failures and errata by themselves are a poor and inaccurate indication of Windows and DirectX compliance. Microsoft is the sole arbiter of WHQL passage, and further questions on this topic should be directed to Dean Lester.

We agree with this argument. Pass/Fail on these tests have one judge, Microsoft. It made the spec, it made the tests, and it grades you.

The rules may be a bit obtuse, and I can almost guarantee that no one outside of the industry fully understands the problems involved, but there is indeed a process. Nvidia passed and got the driver equivalent of a gold star an a pat on the head.

The graphics industry is one of those segments that makes the Intel/AMD shenanigans look like a bunch of nine year old girls in Sunday dresses having a tea party. The backstabbing and FUD in insane, and bless them, we love them for it. This is just another example of the breed, there will undoubtedly be more to follow, and we will dutifully write them up.

Press releases, clandestine powerpoints, and late night phone calls are all part of this world. They are soon followed by counter press releases, counter clandestine powerpoints and counter late night phone calls. This is all in the name of PR, and until Microsoft says NVDA did not pass, it ends at PR. Damn interesting though.
toon volledige bericht

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:52

Bever!

3

ik zie het nut niet van eyecandy @ 10 fps.
tis net dx9 op een fx5200..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Bever! schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 15:21:
ik zie het nut niet van eyecandy @ 10 fps.
tis net dx9 op een fx5200..
Daarom passen veel spellen DX7 of 8 toe als een FX5200 wordt gededecteerd. Voor een mooie diapresentatie wordt Powerpoint wel opgestart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:29

XanderDrake

Build the future!

Admiral Freebee schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 15:13:
Ik ben ook geen ATi fan, mocht de vraag gesteld worden voor de X800GT uitkwam had ik volledig de 6600GT aangeraden maar nu zie ik een iets snellere kaart voor iets minder geld. Of je dan dat kleine beetje eyecandy meer wilt... dat is de beslissing van de vraagsteller :)
Voor de X800GT heeft nVidia de 6800GS of 6800XT, dan zou ik die aanraden, die hebben namelijk wel de eyecandy waar je het over hebt, en ze zijn sneller dan de 6600GT en sowieso even snel als de X800GT.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:04

Aight!

'A toy robot...'

Iemand trouwens al wat meer info over 7800GTX '512 mb'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
XanderDrake schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 16:17:
[...]

Voor de X800GT heeft nVidia de 6800GS of 6800XT, dan zou ik die aanraden, die hebben namelijk wel de eyecandy waar je het over hebt, en ze zijn sneller dan de 6600GT en sowieso even snel als de X800GT.
De goedkoopste 6800XT in de pricewatch is €179, toch nog iets duurder dus. Heb je misschien even een review? Ik heb helaas nog maar weinig gelezen over deze kaart dus ik weet niets van zijn prestaties af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Aight! schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 16:48:
Iemand trouwens al wat meer info over 7800GTX '512 mb'
Staat gepland voor 5 november.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Admiral Freebee schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 17:04:
De goedkoopste 6800XT in de pricewatch is €179, toch nog iets duurder dus. Heb je misschien even een review? Ik heb helaas nog maar weinig gelezen over deze kaart dus ik weet niets van zijn prestaties af :)
Heh... ironisch kan ik zo 1-2-3 nix vinden over die XT. Wel weet ik dat ie slechts 8 pipelines heeft, wat niet veel goed betekend. Nee, neem die maar niet.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:54
masser120 schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:30:
Wanneer komt nVidia nou met die 7600 en 7200 serie?
Tja, is enige waar ik op zit te wachten momenteel

Ik hoop op 90nm, hardwarematige H.264 codering, goede prijs/prestatie net als de 6600 GT en een aardig stuk kleiner en zuiniger dan de 7800 kaarten

liefst in december

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyranium
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Hertog_Martin schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 04:25:
[...]

Tja, is enige waar ik op zit te wachten momenteel

Ik hoop op 90nm, hardwarematige H.264 codering, goede prijs/prestatie net als de 6600 GT en een aardig stuk kleiner en zuiniger dan de 7800 kaarten

liefst in december
De 7800GTX verbruikt (relatief) helemaal niet zo veel vergeleken met een X1800XT, die laatste slurpt echt stroom op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Admiral Freebee schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 15:13:
[...]

De X1300 is natuurlijk wel de budgetreeks van ATi, nogal wiedes dat die traag is. Zo was de X300 ook traag vergeleken met de "oude" midrange kaarten.
De 6600GT kost niet meer dan een X1300 dus behoren ze tot hetzelfde segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Anoniem: 79835 schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 11:03:

*en even later*

De 6600GT kost niet meer dan een X1300 dus behoren ze tot hetzelfde segment.
Oh man jij kan zeuren zeg... ik had toch wel iets meer inzicht verwacht van iemand die zich regelmatig mengt in tech-discussies hier op GoT :/ ... Want ik durf er 5 eurocent om te verwedden (niet meer, heb net €119,95 uitgegeven aan een Logitech MOMO racing wheel, dus portemonnee is even leeg ;) ) dat jij weet dat een vergelijking tussen de X1300(Pro) en de 6600GT helemaal mank loopt.

Waarom? Ik zal er maar eens drie noemen:
- de 6600GT heeft 8 renderingpipes, tegenover 4 voor de X1300. Net zo scheef als toendestijds tijdens de introductie van de 9600Pro met 4 pipes het prestatieniveau van een 9700-kaart (8 pipes) werd verwacht. Je kan ook niet zeggen: hoge clocks heffen het verschil op, want de clocks liggen voor de X1300 lager dan die van de 6600GT.

- de snelheid van het geheugen van de 6600GT is gigantisch te noemen t.o.v.die van de X1300, 1000 MHz tegenover ongeveer 700 MHz... Scheelt nogal in de bandbreedte he vriend? ;) Ik vind het dus nogal logisch dat de 6600GT in the end (dus vooral op hoge resoluties en AA&AF toegepast) rondjes rent om de X1300.

- de prijs staat er ook al buiten, het ding ligt nog maar net in de schappen, en om dus nu meteen aan de hand van de huidige prijs van de X1300 het ding als 'logische concurrent' te bestempelen van de 6600GT gaat gewoon nergens over. Want zoals we allemaal weten gaat in de eerste maanden na de introductie de prijs met stappen (soms sprongen, helaas niet altijd, was het maar zo mooi :9 ) omlaag naar een stabiel niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Jejking schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 12:28:
[...]

heb net €119,95 uitgegeven aan een Logitech MOMO racing wheel

[...]
offtopic:
Zo, das een flinke prijs voor dat stuur zeg. Zeker als een DFP voor een paar tientjes minder te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152280

Mensen, ik waardeer het heel erg dat jullie me hier zo goed mee helpen, maar ik kan zonbeetje de bomen door het bos niet meer zien omdat iedereen wat anders aanraad, laat ik het gewoon zo zeggen, ik ga er nu zonbeetje vanuit dat het de:

- Sapphire x800GT, 128mb, DDR

word, zoals je ziet ga ik het bij www.azerty.nl kopen, en bij die winkel wil ik het ook graag houden, daar haal ik ook de rest van mijn systeem, en die winkel vertrouw ik volledig!

Maar, als jullie nog wat beters weten, en echt het maximale is 160,- €, en je vind het op azerty, zeg het dan even welke dat is, en zeg ook even waarom ik die moet nemen ipv. de Sapphire x800GT, alvast bedankt!

En nogmaals, bedankt voor al jullie ( snelle ) reacties!

EDIT: Maar wat ik nu van het hele verhaal begrijp is dat de Sapphire x800GT, 128mb, DDR geheugen het sowieso wint van de 6600GT, 128mb, DDR3 geheugen? ^_^

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 152280 op 26-10-2005 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Alles wat beter is dan de X800GT zit boven de €160,- - range, dus m.a.w.: nee... PUNT.

Als reactie op hieronder: als je hebt gezocht, dan heb ik niets gezegd. Cheers 8)

Edit: Ja. PUNT. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Jejking op 26-10-2005 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jejking schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 14:57:
Alles wat beter is dan de X800GT zit boven de €160,- - range, dus m.a.w.: nee... PUNT.

Bovendien, imho had je die vraag echt mákkelijk zelf kunnen beantwoorden met wat zoekwerk... :Z

Edit: Ja. PUNT. ;)
Mwa, ik verdiep me nog niet zo lang in het hardware-wereldje, ik heb meerdere benchmarks gezocht en steeds waren de uitslagen zó verschillend, dus daarom heb ik het hier toen maar gevraagd ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Anoniem: 152280 schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 14:53:
Mensen, ik waardeer het heel erg dat jullie me hier zo goed mee helpen, maar ik kan zonbeetje de bomen door het bos niet meer zien omdat iedereen wat anders aanraad, laat ik het gewoon zo zeggen, ik ga er nu zonbeetje vanuit dat het de:

- Sapphire x800GT, 128mb, DDR

word, zoals je ziet ga ik het bij www.azerty.nl kopen, en bij die winkel wil ik het ook graag houden, daar haal ik ook de rest van mijn systeem, en die winkel vertrouw ik volledig!

Maar, als jullie nog wat beters weten, en echt het maximale is 160,- €, en je vind het op azerty, zeg het dan even welke dat is, en zeg ook even waarom ik die moet nemen ipv. de Sapphire x800GT, alvast bedankt!

En nogmaals, bedankt voor al jullie ( snelle ) reacties!

EDIT: Maar wat ik nu van het hele verhaal begrijp is dat de Sapphire x800GT, 128mb, DDR geheugen het sowieso wint van de 6600GT, 128mb, DDR3 geheugen? ^_^
toon volledige bericht
Qua pure snelheid wel. De 6600GT kan alleen iets meer eyecandy weergeven door SM 3.0 ondersteuning. In realiteit is het verschil tussen SM 3.0 aan of uit relatief klein hoewel dit in de toekomst groter kan worden. Maar voor die toekomstige spellen is de 6600GT waarschijnlijk te zwak om SM 3.0 vloeiend toe te passen. Hetzelfde zou gelden voor de X800GT mocht die SM 3.0 ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Admiral Freebee schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 15:01:
[...]

Qua pure snelheid wel. De 6600GT kan alleen iets meer eyecandy weergeven door SM 3.0 ondersteuning. In realiteit is het verschil tussen SM 3.0 aan of uit relatief klein hoewel dit in de toekomst groter kan worden. Maar voor die toekomstige spellen is de 6600GT waarschijnlijk te zwak om SM 3.0 vloeiend toe te passen. Hetzelfde zou gelden voor de X800GT mocht die SM 3.0 ondersteunen.
Ok, dan neem ik de x800GT ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115092

Admiral Freebee schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 15:01:
[...]

SM3.0 kan ook gebruikt worden om de prestatie te verbeteren hoor. Net als 3DC trouwens. Maar ik snap het gezeur nooit van 'in de toekomst is een kaart toch te zwak om sm3.0 te gebruiken'. Hij kan wel degelijk sm3.0 gebruiken en word er zelfs sneller van. Tenzij je de extra beeldverbeterende opties van sm3.0 gaat gebruiken (nieuwe effecten). Dat kost wel weer snelheid. Maar sm3.0 kan dus bijde. En nieuwe zwaardere effecten (daar heb je niks aan met een 6600GT) en snelheid verbeteren (dat kan een 6600GT wel!).

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 115092 op 26-10-2005 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Anoniem: 115092 schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 18:31:
[...]

SM3.0 kan ook gebruikt worden om de prestatie te verbeteren hoor. Net als 3DC trouwens. Maar ik snap het gezeur nooit van 'in de toekomst is een kaart toch te zwak om sm3.0 te gebruiken'. Hij kan wel degelijk sm3.0 gebruiken en word er zelfs sneller van. Tenzij je de extra beeldverbeterende opties van sm3.0 gaat gebruiken (nieuwe effecten). Dat kost wel weer snelheid. Maar sm3.0 kan dus bijde. En nieuwe zwaardere effecten (daar heb je niks aan met een 6600GT) en snelheid verbeteren (dat kan een 6600GT wel!).
Het is waar dat SM3.0 sommige berekeningen efficiënter kan uitvoeren maar SM3.0 aanzetten in toekomstige games zal waarschijnlijk ook betekenen dat de extra effecten van SM3.0 aangezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 12:40
Ik heb een XFX 6800 XT met 128 MB geheugen besteld, in AGP uitvoering.

Ik was in de veronderstelling dat het een GT was (leesfoutje).
Ik kan maar weinig vinden op het web over deze chip.

Ik weet nu dat een XT net zoals de LE 8 pipelines heeft. Ik neem aan dat deze dan ook te unlocken zijn? Daar moet ik dan ook weer net geluk mee hebben natuurlijk.

Maar is het een goede kaart voor zo rond de 170 euro? Ik heb op de prijs gelet, vandaar ook 128 MB geheugen,, ik weet niet of dit echt kwaad kan?

Tevens kan ik dan wel fatsoenlijk gamen op mijn systeem, ik heb nu een 5900XT, en spellen als Serious Sam 2, en Quake 4 moet ik toch behoorlijk in lage settings zetten (AMD AthlonXP 1700 @ 2200 mhz, 1 gb intern), ga ik er hier dan (flink) mee vooruit?
Ik hoef echt niet persé te gamen in de hoogste resoluties, mijn TFT kan toch maar tot 1280*1024 aan, maar 1024 is ook al goed, mits alles op high, AA vind ik niet zo belangrijk, maar wel een fatsoenlijke framerate.

[ Voor 13% gewijzigd door eX0duS op 27-10-2005 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

eX0duS schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 18:05:
Ik heb een XFX 6800 XT met 128 MB geheugen besteld, in AGP uitvoering.

Ik was in de veronderstelling dat het een GT was (leesfoutje).
Ik kan maar weinig vinden op het web over deze chip.

Ik weet nu dat een XT net zoals de LE 8 pipelines heeft. Ik neem aan dat deze dan ook te unlocken zijn? Daar moet ik dan ook weer net geluk mee hebben natuurlijk.

Maar is het een goede kaart voor zo rond de 170 euro? Ik heb op de prijs gelet, vandaar ook 128 MB geheugen,, ik weet niet of dit echt kwaad kan?

Tevens kan ik dan wel fatsoenlijk gamen op mijn systeem, ik heb nu een 5900XT, en spellen als Serious Sam 2, en Quake 4 moet ik toch behoorlijk in lage settings zetten (AMD AthlonXP 1700 @ 2200 mhz, 1 gb intern), ga ik er hier dan (flink) mee vooruit?
Ik hoef echt niet persé te gamen in de hoogste resoluties, mijn TFT kan toch maar tot 1280*1024 aan, maar 1024 is ook al goed, mits alles op high, AA vind ik niet zo belangrijk, maar wel een fatsoenlijke framerate.
Zou je beter ook niet je cpu upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Anoniem: 79835 schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 18:11:
[...]

Zou je beter ook niet je cpu upgraden?
Ik wilde eigenlijk een nieuw systeem, maar vind het toch te duur, dus heb maar besloten mijn GFX kaart te upgarden. Helaas moet dat wel een AGP kaart zijn dan, aangezien mijn mobo (Abit NF7S 2.0) geen PCI-E heeft. ;)
Zoals je ziet loopt hij wel op 2200 mhz, wat toch wil zeggen dat het qua rating een 3200+ is. Ik kan hem nog hoger klokken, maar vind het zo wel best.
Ik kan wel een nieuwere Socket A cpu kopen, maar dan komt er toch ook een 2,2 ghz op, dan is het ook gewoon een 3200+, en lijkt mij dat hij toch niet sneller zal zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door eX0duS op 27-10-2005 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-06 19:59
zojuist zijn de forceware 81.87 uitgekomen....beta

ftp://download.nvidia.com/Windows/81.87/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:36
Specs van de 6800GS.

12 pipes (NV42 dus max 12)
256bit
425Mhz core clock
1000Mhz Geheugen clock

link:
http://www.xbitlabs.com/n...splay/20051026173100.html

Zou dus voor rond de 200 euro een leuke PCI-Expres kaart zijn, iets langzamer dan een 6800GT en zal niet te unlocken zijn naar 16 pipes als voor alle kaarten gebruik word gemaakt van de NV42 (deze beschikt over max 12 pipes)
Zal sneller zijn dan een X800GT maar langzamer dan een X800GTO2

Leuk en raar si dat deze 6800GS waarschijnlijk gebruik maakt van hetzelfde PCB design als de 7800GT.

[ Voor 18% gewijzigd door Deadsy op 27-10-2005 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Maar ja is zo'n 6800XT nou een redelijke kaart voor dat geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imhotep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:58

Imhotep

The Dark Side

Ik ben op zoek naar een goede koeling voor mijn XFX 6800GT
Het liefst heb ik een waterkoelblok die ook het geheugen koelt zodat je dat ook verder kunt clocken.
Op dit moment zit de stock koeler er nog op maar word zo ondertussen toch redelijk simpel van dat lawaai.

Heb al heel veel sites bekeken om de verschillende koelers met elkaar te vergelijken, maar kom eigenlijk nergens een review tegen die 2 van dit soort koelers tegen elkaar zet.
Weet iemand hier mss een goed koelblok voor mij die ook te leveren is hier in NL.
(meeste webshops hebben namelijk alleen maar een core koeler)

Of zijn er andere alternatieven om het geheugen goed te koelen (die stil zijn ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door Imhotep op 28-10-2005 11:09 ]

Still King

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Net mijn XFX 6800XT opgehaald, helaas bad luck. Wel alle pipelines open, maar op een na niet alle Vertex Shadrers.
Ook kan ik niet overklokken als alle pipelines open staan.
Klote, maar ja shit happens.
Helaas kan ik de kaart niet terugbrengen, Zercom sucks. Normaal gesproken kun je gewoon zonder problemen retouneren, helaas bij hun niet (staat ook in de voorwaarden), alleen in ongeopende verpakking. Mijne zat met van die doorzichtig plastic stickers dicht.
Bij Mycom en alles krijg je net zo goed een verpakking die al open is geweest, wat boeit mij dat, zolang het maar werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainless-NL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:45

Brainless-NL

lolkipo

In principe is het laf om een kaart terug te brengen omdat ie niet goed te unlocken is. Maarja, suit yourself.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-06 19:59
eX0duS schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:51:
Net mijn XFX 6800XT opgehaald, helaas bad luck. Wel alle pipelines open, maar op een na niet alle Vertex Shadrers.
Helaas kan ik de kaart niet terugbrengen, Zercom sucks. Normaal gesproken kun je gewoon zonder problemen retouneren, helaas bij hun niet (staat ook in de voorwaarden), alleen in ongeopende verpakking. Mijne zat met van die doorzichtig plastic stickers dicht.
Bij Mycom en alles krijg je net zo goed een verpakking die al open is geweest, wat boeit mij dat, zolang het maar werkt.
ach...je hebt gewoon een kaart gekregen die al iemand anders heeft teruggebracht...en terecht ! 8)7

ps...als je niet kan overklokken, zijn ook niet alle pipelines open/goed :)

[ Voor 5% gewijzigd door Mr. Detonator op 28-10-2005 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

eX0duS schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:51:
Op het 6800LE Topic kan je allicht wat ervaring opdoen met het unlocken en overclocken van een 6800** kaart :) Bijv. je kan er lezen hoe je de internal test kan uitzetten en wél kan overclocken met je kaart :) .
Ook zijn we absoluut benieuwd naar je Benchmark scores en je ervaringen van de kaart.
Link: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1074935

PS er komt wel zeer binnen kort een deel 21, dus kijk zelf maar of je nu of als deel 21 er is wilt posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Brainless-NL schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 16:16:
In principe is het laf om een kaart terug te brengen omdat ie niet goed te unlocken is. Maarja, suit yourself.
Why not, ik heb het recht om binnen 7 dagen terug te brengen, normaal gesproken dan. Ik wilde sowieso weten of de snelheid ok was in vergelijking met mijn 5900XT.
XanderDrake schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 18:16:
[...]

Op het 6800LE Topic kan je allicht wat ervaring opdoen met het unlocken en overclocken van een 6800** kaart :) Bijv. je kan er lezen hoe je de internal test kan uitzetten en wél kan overclocken met je kaart :) .
Ook zijn we absoluut benieuwd naar je Benchmark scores en je ervaringen van de kaart.
Link: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1074935

PS er komt wel zeer binnen kort een deel 21, dus kijk zelf maar of je nu of als deel 21 er is wilt posten.
Thanx. Ik was ook op zoen naar zo'n tabelletje van Tom's Hardware met een aantal kaarten er in, wel een stuk of 20 geloof ik, daar stonden de 3Dmark scores. Maar kan die niet meer vinden. Misschien dat jij hem voor mij weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-06 17:26
Hoop dat iemand mij nog met 1 resterende vraag kan helpen,

zelf ben ik een Nvidia mannetje, hier mag je flamen op wat je wil.. want het is echt een gevoelskwestie... maar ik heb keuze tussen een Asus 6800GT (256MB, 290,-) of een Ati X800XL (256MB, 240.-) ?

Volgens mij is die Ati sneller, en deze is goedkoper?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

knights16 schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 21:27:
Hoop dat iemand mij nog met 1 resterende vraag kan helpen,

zelf ben ik een Nvidia mannetje, hier mag je flamen op wat je wil.. want het is echt een gevoelskwestie... maar ik heb keuze tussen een Asus 6800GT (256MB, 290,-) of een Ati X800XL (256MB, 240.-) ?

Volgens mij is die Ati sneller, en deze is goedkoper?
maakt bijna niets uit, alleen is hij goedkoper en kan je voor dat geld (+/-270 euro) bij bijv. alternate ook een X800XT kopen die net even sneller is (ja voor dat geld in zowel PCI-E als AGP) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eerste review van de 6800GS

http://www.guru3d.com/article/Videocards/278/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:37
En nog eentje: http://www.hardocp.com/article.html?art=ODgy
Bottom line is dat de 6800GS (oude chip) de X1600XT (nieuwe chip) in het stof laat bijten. De kaarten zijn even duur, maar de 6800GS is meteen verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

biobak schreef op maandag 07 november 2005 @ 15:50:
En nog eentje: http://www.hardocp.com/article.html?art=ODgy
Bottom line is dat de 6800GS (oude chip) de X1600XT (nieuwe chip) in het stof laat bijten. De kaarten zijn even duur, maar de 6800GS is meteen verkrijgbaar.
Ik denk wel dat een nieuwe chip is want op 110nm gebakken, gebaseerd op de oude 130nm NV40 core. Volgens mij zal deze enorm goed te overklokken zijn.

Andere reviews:
http://www.techreport.com...force-6800gs/index.x?pg=1
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2593

interessante stellingname van anand:
To be up front before we even get to the benchmarks, we included the X800 GTO and X800 XL in our benchmarks, but omitted the X1600 XT as it is not yet available for purchase. We understand that some people might like to know how the X1600 line will eventually compare, but we are very unhappy with ATI's ability to deliver product at launch
Toch wel een duidelijk signaal aan ATI

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 79835 op 07-11-2005 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Leuk... volgens The Inquirer wordt de 7800GTX 512MB op straat gedumpt met een MRSP van $649

Ik ben van die 6800GS toch ook idd wel een beetje benieuwd naar de opstookbaarheid, mocht het beestje op 0,11u zijn gebakken. Als het de oude core is, wat me onwaarschijnlijk lijkt, is het niets nieuws onder de zon.

[ Voor 7% gewijzigd door Jejking op 07-11-2005 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
@Jejking

de 6800GS maakt gebruik van de NV42 core.
deze heeft max 12 pipes en werd al in de PCI-Expres versies van de 6800 en 6800Le gebruikt.
Dus niets nieuws, maar hij maakt gebruik van het PCB layout etc van de 7800GT dus misschien si de overclockbaarheid beter geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
De NV42 is inderdaad op 0.11u gebakken.

NV40 was 16 pipes op 0.13u
NV41 was 12 pipes op 0.13u
NV42 was 12 pipes op 0.11u

De NV42 (zo'n 190mln transistoren) hebben we al eerder gezien in de GeForce Go 6800Ultra en die deed het ook zeer goed in de tests.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-05 23:37
Anoniem: 79835 schreef op maandag 07 november 2005 @ 16:33:
[...]

interessante stellingname van anand:

[...]

Toch wel een duidelijk signaal aan ATI
En terecht. Zielig gedoe om een product te launchen dat je niet eens kunt leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95016

een korte vraag over de GeForce 6800 GS (die vandaag op de frontpage stond):
is deze kaart nou alleen voor PCI-express beschikbaar of zou er ook een AGP-versie komen?
mijn hardware is nog prima, ik wil binnenkort alleen mn videokaart upgraden en deze lijkt de ideale kandidaat, mits er dus een AGP-versie van komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
de XFX 6800GS schijnt met 475/1100 te lopen :)

deze kaart kan leuk worden mits de prijs klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
http://www.zipzoomfly.com/PDF/322746.pdf

EVGA 7800GTX 512MB Spec Sheet. Echt of nep?

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
@CJ
of die spec sheet klopt kan niet meer met 100% gezegd worden.
ja hij ziet er officieel uit maar Zipzoomfly had de 7800GTX512 al in hun assortiment staan (niet op voorraad).
op Xtremesystems heeft iemand een verhaal gepost waar hij een link naar zipzoomfly op het forum van evga gezet heeft en een paar minuten later was zijn post op het evga forum verdwenen en vlak erna had zipzoomfly de 7800GTX512 uit hun lijst gehaald en werkt de link erna niet meer.

dat de PDF link wel nog werkt is leuk meegenomen.
http://www.xtremesystems....p?p=1124580&postcount=334

Maar aan de andere kant ziet de PDF er leuk uit maar op die sheet is de core speed 470mhz en op de screenshots die we zagen liep hij over de 500mhz.
dit laat je natuurlijk wel twijfelen over de uiteindelijke core speed maar dat zullen we wel maandag zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiddle
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bigbot schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 02:28:
@CJ
of die spec sheet klopt kan niet meer met 100% gezegd worden.
ja hij ziet er officieel uit maar Zipzoomfly had de 7800GTX512 al in hun assortiment staan (niet op voorraad).
op Xtremesystems heeft iemand een verhaal gepost waar hij een link naar zipzoomfly op het forum van evga gezet heeft en een paar minuten later was zijn post op het evga forum verdwenen en vlak erna had zipzoomfly de 7800GTX512 uit hun lijst gehaald en werkt de link erna niet meer.

dat de PDF link wel nog werkt is leuk meegenomen.
http://www.xtremesystems....p?p=1124580&postcount=334

Maar aan de andere kant ziet de PDF er leuk uit maar op die sheet is de core speed 470mhz en op de screenshots die we zagen liep hij over de 500mhz.
dit laat je natuurlijk wel twijfelen over de uiteindelijke core speed maar dat zullen we wel maandag zien :)
Hoezo maandag?

Asus ROG Strix X570-E Gaming, AMD Ryzen 7 5800X, NZXT Kraken X63, Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity OC, G.Skill Trident Z RGB, 2x Samsung 980 Pro 1TB, Fractal Design Define R6 USB-C, be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:38
Dan word de kaart officieel gereleasd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126513

Bigbot schreef op maandag 07 november 2005 @ 21:34:
de XFX 6800GS schijnt met 475/1100 te lopen :)

deze kaart kan leuk worden mits de prijs klopt
Ik meende op een zelfs dat de XFX op 485Mhz loopt >:)
Echt een lastige concurrent voor ATI X800 serie. Alleen jammer dat ie weer niet of nauwelijks op AGP komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
ja klopt typo van mij je hebt gelijk 485 :)

maar veel partners verkopen de GS met overclockte core.

als reactie heeft ATI al de clocks van de X1600XT (die nog niet uit is) verhoogt.
650 core en 1350mhz mem.
of diee speeds genoeg zijn om wel de GS te kloppen betwijfel ik want in hoge res etc is toch de 128bit bus hetgene dat de X1600 afremt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126513 schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 14:24:
[...]

Ik meende op een zelfs dat de XFX op 485Mhz loopt >:)
Echt een lastige concurrent voor ATI X800 serie. Alleen jammer dat ie weer niet of nauwelijks op AGP komt
Waar baseer je dit op? Ik heb nog nergens ook maar 1 woord kunnen vinden over of er wel of geen AGP versie komt... Ik ben erg benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62850

Anoniem: 95016 schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 16:12:
[...]

Waar baseer je dit op? Ik heb nog nergens ook maar 1 woord kunnen vinden over of er wel of geen AGP versie komt... Ik ben erg benieuwd
Hij is native Pci-express dus lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat hij ook voor AGP komt, is er wel een Pci-express---> AGP chip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramm
  • Laatst online: 07-06 16:56
een pci-e --> AGP chip bestaat zeker, die zit op de 6600 kaarten (die zijn native PCI-E)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bramm schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 17:07:
een pci-e --> AGP chip bestaat zeker, die zit op de 6600 kaarten (die zijn native PCI-E)
klopt, in deze review op tomshardware.com staat dat de AGP versie van de GeForce 6600 gebruik maakt van een "HSI bridge chip" voor PCI-express naar AGP.
Nu maar hopen dat er ook fabrikanten komen die de 6800GS van zo'n chip willen voorzien ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
de bridge chip om van agp naar pci-e te gaan en andersom si dezelfde.
de bridge chip van nvidia kan beide kanten uitwerken.

maybe heeft men mazzel en gaan ze de NV40 chip gebruiken om agp versies van de GS te maken om zo van de nv40 voorraad af te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95016 schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 17:23:
[...]

klopt, in deze review op tomshardware.com staat dat de AGP versie van de GeForce 6600 gebruik maakt van een "HSI bridge chip" voor PCI-express naar AGP.
Nu maar hopen dat er ook fabrikanten komen die de 6800GS van zo'n chip willen voorzien ...
Dat zal niet gebeuren, je hebt immers de 6800GT in AGP versie in die klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Anoniem: 79835 schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 17:40:
[...]

De 6800GT AGP is niet meer in productie en ook amper meer te krijgen.

Het lijkt me dus juist logisch dat de 6800GS er in een AGP smaakje komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
De 6800GS is een maar een tijdelijke kaart op een 7800GT printplaat. De 6800GS is alleen maar uitgebracht voor onder kerstboom zodat daar geen X1600XT komt te liggen. Volgend jaar komt er wat nieuws uit in de 7XXX reeks (al zie ik op dit moment geen reden daartoe, gezien de concurrentie). Ik denk dat er daarom geen AGP versie meer van komt en dat nVidia officieus AGP dood heeft verklaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bigbot schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 17:38:
de bridge chip om van agp naar pci-e te gaan en andersom si dezelfde.
de bridge chip van nvidia kan beide kanten uitwerken.

maybe heeft men mazzel en gaan ze de NV40 chip gebruiken om agp versies van de GS te maken om zo van de nv40 voorraad af te komen.
als ik het goed begrijp is deze kaart juist bedoeld om goedkoper geproduceerd te worden dan de 6800 GT op nv40, dus volgens mij is dit niet echt een logisch iets om op te hopen...
Anoniem: 79835 schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 17:40:
[...]

volgens die review van Anandtech is de 6800GT een stuk duurder, en zitten ze dus niet in hetzelfde segment. Nou moet daarbij wel vermeld worden dat er in de pricewatch een 6800GT staat die voor bijna hetzelfde bedrag over de toonbank gaat als die 6800GS van XFX.
biobak schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 18:05:
De 6800GS is een maar een tijdelijke kaart op een 7800GT printplaat. De 6800GS is alleen maar uitgebracht voor onder kerstboom zodat daar geen X1600XT komt te liggen. Volgend jaar komt er wat nieuws uit in de 7XXX reeks (al zie ik op dit moment geen reden daartoe, gezien de concurrentie). Ik denk dat er daarom geen AGP versie meer van komt en dat nVidia officieus AGP dood heeft verklaard.
a) zelfs als nvidia agp dood verklaard heeft (wat ik betwijfel aangezien tot nu toe alle 6xxx modellen volgens mij nog in AGP versies geweest zijn) kunnen onafhankelijke fabrikanten toch alsnog een agp versie op de markt brengen?
b) nvidia heeft al gezegd dat er van de 7xxx serie kaarten geen agp versie zal komen, is het dan niet juist te verwachten dat hun (vermoedelijk) laatste 6xxx kaart juist wél een AGP uitvoering krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:47
Vergeet AGP maar, dit segment is inderdaad dood.
Niet dood omdat er geen potentie meer inzit, niet dood omdat er geen nieuwe producten meer voor zouden kunnen uitkomen, maar dood omdat er geen geld meer is te verdienen.

Heel het 6800 en en X5xx segment wordt niet meer gemaakt in het AGP segment, dus mocht iemand het nog leveren dan is het oude voorraad en die wordt op dit moment tegen dump prijzen in de markt gezet. Zowel nVidia als ATI hebben nog wel een paar chips voor het AGP segment staan, maar dit zijn enkel vervangers voor de huidige generatie in het mid en low-end range. Dit omdat de nieuwe chips goedkoper te produceren zijn, dus meer winst. Maar zelfs hiervan betwijfel ik of deze nog gaan komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja maar dmv zon HSI bridge chip zou een goedkoper te produceren 6800GS toch wel voor de AGP astandaard uit kunenn komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
Anoniem: 95016 schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 19:56:
ja maar dmv zon HSI bridge chip zou een goedkoper te produceren 6800GS toch wel voor de AGP astandaard uit kunenn komen?
Aangezien de printplaat van de 7800GT (PCI-E only kaart) wordt gebruikt, kan ik me niet voorstellen dat die voorbereid is op een bridgechip. Moeilijk te begrijpen misschien, maar AGP is met pensioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:47
Ook al is iets goedkoop te maken, zodra op AGP meerder fabrikanten nu nog met een product komen, zijn de marges waar ze van moeten leven nihil. Want ik zou over een half jaar niet graag met 50K vga kaarten in mijn warehouse opgescheept zitten dan moeten die misschien 40$ onder de kostprijs weg om ze nog verkocht te krijgen. Dus AGP is erg riskante business op dit moment, vandaar verwacht ik er niet veel meer van. Gekke is wel dat het potientieel van de upgrade markt enorm groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

biobak schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 20:06:
[...]

Aangezien de printplaat van de 7800GT (PCI-E only kaart) wordt gebruikt, kan ik me niet voorstellen dat die voorbereid is op een bridgechip. Moeilijk te begrijpen misschien, maar AGP is met pensioen.
t heeft niet veel met begrijpen te maken, meer met accepteren ;)
ik dacht dat de meeste fabrikanten zelf het een en ander aan features kunnen toevoegen/aanpassen naar eigen inzicht, dus er hoeft er maar 1 te zijn die door heeft dat er nog best wat mensen zitten te wachten op een laatste AGP upgrade ... ik blijf iig duimen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
@Biobak
dan zouden ze het 6800GT PCB layout toch kunnen gebruiken voor een eventuele AGP versie van de GS.

@ohcyt
precies de NV42 op de GS is goedkoper te maken dan de NV40 want hij is op een kleiner procede gemaakt en heeft minder pipes.

maar als jij als bedrijf een voorraad NV40 GPUs hebt liggen die niet meer verkocht worden wat ga jij dan doen als die voorraad groot genoeg is?
ze weg gooien of even een AGP versie van de GS op de markt gooien om van die voorraad af te komen?
een PCB design heb je al liggen je flashed er een 12 pipe bios op en klaar.

ja waarschijnlijk komt er geen AGP kaart meer en hebben ze hun voorraad 12 en 16 pipe GPUs op basis van de NV40 al een tijd geleden gedumpt in 6800 kaarten maar men mag toch hopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Er is natuurlijk nog genoeg geld te verdienen op de AGP markt. Het feit dat de prijzen werkelijk omhoog schoten toen de productie van de 6800 AGP stopte, bewijst dat er nog veel vraag was (en weinig aanbod). Tweakers wisselen relatief vaak en makkelijk van moederbord/CPU maar meeste consumenten doen nog steeds jaren met een moederbord, als ze dan toch een nieuwe grafische kaart willen zitten ze meestal nog vast aan AGP, dat duurt denk ik zeker nog een jaartje of 2, misschien langer.

Dus ookal is een AGP kaartje iets duurder te produceren, je kunt er nogsteeds winst op maken als fabrikant, en als leverancier.
Ik denk alleen dat nVidia en ATi ons liever richting PCI-e duwen om nog meer geld te verdienen. Ze willen natuurlijk ook geld verdienen aan de overstap naar PCI-e, niet in de laatste plaats omdat ze zelf ook chips voor moederborden produceren, maar ook de R&D kosten moeten er zo snel mogelijk uit gehaald worden. Door de AGP markt zo goed als dood te verklaren creeren ze meer vraag naar de PCI-e kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bigbot schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 20:13:
@Biobak
dan zouden ze het 6800GT PCB layout toch kunnen gebruiken voor een eventuele AGP versie van de GS.

@ohcyt
precies de NV42 op de GS is goedkoper te maken dan de NV40 want hij is op een kleiner procede gemaakt en heeft minder pipes.

maar als jij als bedrijf een voorraad NV40 GPUs hebt liggen die niet meer verkocht worden wat ga jij dan doen als die voorraad groot genoeg is?
ze weg gooien of even een AGP versie van de GS op de markt gooien om van die voorraad af te komen?
een PCB design heb je al liggen je flashed er een 12 pipe bios op en klaar.

ja waarschijnlijk komt er geen AGP kaart meer en hebben ze hun voorraad 12 en 16 pipe GPUs op basis van de NV40 al een tijd geleden gedumpt in 6800 kaarten maar men mag toch hopen :)
ho ff, ik begrijp je niet helemaal... De 6800GS is toch gebaseerd op de nv42 core? Dus de voorraad nv40 cores doet er toch niet zo heel veel toe?
Ze hebben juist gekozen om de nieuwere core (gebakken met 110nm procede ipv de 130nm van de nv40 ofzo) om te zorgen voor een grote hoeveelheid goedkopere 6800GSsen ipv de duurdere 6800GTs. Ze wíllen dus juist dat de nieuwe 6800GS met ruwweg hetzelfde prestatieniveau de verouderde 6800GT vervangt. Dus ze zijn dan denk ik ook niet bang voor evt overschotten nv40 cores lijkt me...
Kwa markt voor een AGP 6800GS zit het denk ik trouwens ook wel goed, ik ben vast neit de enige die nog een prima systeem heeft met een AGP slot, waar alleen nog een nieuwe videokaart in moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126513

Veel interessante meningen over AGP en haar toekomst. Naar mijn idee is de vraag naar AGP kaarten toch nog best groot. Aanbiedingen gaan snel de deur uit en de prijzen stijgen.
Ik heb ook het idee dat er nu zelfs te weinig AGP kaarten voor een redelijke prijs te koop staan.

@ohcyt, Ik baseer dat nergens op. Behalve dan dat ik alleen maar PCi express kaaarten zie. Het was ook meer een vermoeden, met de stille hoop dat er wel iets nieuws op AGP uit komt :)

PCI express is er nu al een tijdje, en de tijd gaat snel in computerland. AGP word een steeds minder interessante markt. Nvidia zal mss zelf niet veel meer met AGP doen, maar hopelijk wel 3de partij fabrikankten. :).
Hoe zit het met ATI, de x1600 is toch naast PCI-e ook geschikt voor AGP, lijkt me sterk dat Nvidia daar niets tegenover heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
@ohcyt
ik weet dat de GS gebaseerd is op de 12 pipe NV42 en heb het misschien een beetje moeilijk uitgelegd.

wat ik bedoel is dat er niet veel is dat een eventuele AGP versie van de 6800GS in de weg zou staan.
ze zouden er NV42 core op kunnen gooien met bridge chip.
of ze zouden er gewoon NV40 cores op kunnen gooien en dan in de bios slechts 12 pipes enablen.
het enige wat daarvoor nodig is dat de Nvidia partners er iets in zien en dat Nvidia nog een voorraad NV40 cores heeft (want ze gooien die liever op de makt dan dat ze ze weg gooien.

Dus wat ik bedoel is dat mochten ze een AGP GS uitbrengen dan zouden daar net zo goed NV40 cores op kunnen landen enige probleem wat ik met NV40 zie is dat die maybe niet de hoge core speeds kunnen halen van de NV42 GS.

Btw men vermoed dat de GS ook is gelaunched zodat de partners hun voorraad 2.0ns geheugen kwijt te raken.
betwijfel namelijk dat we 2.0ns geheugen terug zullen zien in de 7x00 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9251

wat is de beste aankoop om op 1600x1200 te spelen

sapphire gto2 220 euro
SM2 -> unlock + oc naar 850xt 16 pipelines

8600GS
12 pipelines vast
oc enkel de mhz naar?

ik had net voor sapphire gto2 gekozen als ze met 8600GS op de pinnen kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9251

met 8600GS bedoel ik natuurlijk de 6800GS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-05 23:37
Anoniem: 9251 schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 22:34:
met 8600GS bedoel ik natuurlijk de 6800GS
Dat had je ook kunnen editten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The Source schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 20:11:
Ook al is iets goedkoop te maken, zodra op AGP meerder fabrikanten nu nog met een product komen, zijn de marges waar ze van moeten leven nihil. Want ik zou over een half jaar niet graag met 50K vga kaarten in mijn warehouse opgescheept zitten dan moeten die misschien 40$ onder de kostprijs weg om ze nog verkocht te krijgen. Dus AGP is erg riskante business op dit moment, vandaar verwacht ik er niet veel meer van. Gekke is wel dat het potientieel van de upgrade markt enorm groot is.
Weet je soms wat meer details over de 512MB GTX. Over de verkijgbaarheid, de kloksnelheden ed.
Volgens de Inq wordt de kaart als 'limited edition' uitgebracht om zo de hoge prijs te justifieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiddle
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hij staat bij salland in de pre-order voor een achterlijk bedrag van +/- 670 euro...... Echt ziekelijk, maar dat daalt wel als hij daadwerkelijk leverbaar wordt. e vraag rest alleen hoeveel.

Asus ROG Strix X570-E Gaming, AMD Ryzen 7 5800X, NZXT Kraken X63, Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity OC, G.Skill Trident Z RGB, 2x Samsung 980 Pro 1TB, Fractal Design Define R6 USB-C, be quiet! Straight Power 11 750W

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Ik vind die 6800GS steeds leuker worden!
Net even gechecked bij nVnews en ik quote:
Although the XFX GeForce 6800 GS is currently the the only model listed, it happens to be an overclocked model with a core speed of 485MHz (up from 425MHz) and memory clock of 1100MHz (up from 1000MHz).
w00t! 485mhz/1100mhz, stock! Daar doe ik het wel voor hoor! Ik vraag me af wat voor bench scores je daar bij krijgt!

en iets verder op:
The excellent overclockability of the GeForce 6800 GS needs to be mentioned, too. The combination of the GeForce 7800 GT printed circuit board with the 0.11-micron NV42 chip proved to be very overclocker-friendly. We managed to speed up our sample of the card from the default 425/1000MHz to the impressive 500/1360MHz. The ensuing performance gain lifted the speed of the card to the level of the more expensive GeForce 6800 Ultra and this is probably not the limit. We could have achieved higher frequencies if we had replaced the cooling system for something more efficient.
W0000T! 500mhz/1360mhz, op stock cooler! Thats It, ik ben verkocht :Y) ! Misschien kan die XFX nog verder!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

BLERG, ik ben benieuwd wat er gebeurt als je dat dingetje eens écht op z'n staart trapt.

M.a.w.: Dice, voltageverhogingen, bakken fans, verzin iets geks. Misschien wel over de 600/1400? >:)

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 06:46
XanderDrake schreef op donderdag 10 november 2005 @ 16:00:
Ik vind die 6800GS steeds leuker worden!
W0000T! 500mhz/1360mhz, op stock cooler! Thats It, ik ben verkocht :Y) ! Misschien kan die XFX nog verder!
Alleen jammer van de 12 pipes. Met 16 pipes @ 400Mhz is een oude GT@ultra theoretisch sneller. Alleen het geheugen op die GS gaat ziek hard. :9

12x500= 6000
16x400= 6400

Een zwaar overclockte GT gaat in de meeste gevallen ook gemakkelijk over de 400 Mhz. Mijne doet bijvoorbeeld al 455/1270. Met een GS wordt het heel lastig om daar bij in de buurt te komen ondanks het snellere geheugen.

16x455= 7280 :Y)

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

martijn_tje schreef op donderdag 10 november 2005 @ 19:30:
[...]

Alleen jammer van de 12 pipes. Met 16 pipes @ 400Mhz is een oude GT@ultra theoretisch sneller. Alleen het geheugen op die GS gaat ziek hard. :9

12x500= 6000
16x400= 6400

Een zwaar overclockte GT gaat in de meeste gevallen ook gemakkelijk over de 400 Mhz. Mijne doet bijvoorbeeld al 455/1270. Met een GS wordt het heel lastig om daar bij in de buurt te komen ondanks het snellere geheugen.

16x455= 7280 :Y)
Let wel, de 6800GS heeft één groot voordeel tegenover de GT
Hij is verkrijgbaar, en niet op de quasi absurde prijzen waar de GT tegenwoordig voor verkocht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

O ja, die overclockability moet je je niet op verkijken...

Stel je namelijk eens voor dat de 6800GS 16 pipes had ipv 12... die extra pipes zorgen voor meer warmteontwikkeling en dergelijke, wat ten koste gaat van de clockspeeds... Dus een 6800GS met 16 pipes op een 7800GT-PCB zou dus een flínk stuk minder hard lopen dan met slechts 12 pipes.

Maar ja, de 6800GS heeft er maar 12 in reallife, dus zijn we snel uitgepraat (eigenlijk wel jammer dat het er geen 16 waren, maar jah, je kan niet alles hebben :'( ) Desondanks: beest van een kaart! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Jejking schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 10:44:
Maar ja, de 6800GS heeft er maar 12 in reallife, dus zijn we snel uitgepraat (eigenlijk wel jammer dat het er geen 16 waren, maar jah, je kan niet alles hebben :'( ) Desondanks: beest van een kaart! _/-\o_
Desondanks is én goedkoper én ietsie-pietsie sneller dan een GT, als je naar benchmarks kijkt :)
Gruwelijk!
Mijn favo upgrade -> AMD64 3000+ Venice, Asrocks 939Dual-Sata2, XFX 6800GS, hoeft niet meer te kosten dan 400 euro :D !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullitnl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-06 08:47
XanderDrake schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 11:20:
[...]

Desondanks is én goedkoper én ietsie-pietsie sneller dan een GT, als je naar benchmarks kijkt :)
Gruwelijk!
Mijn favo upgrade -> AMD64 3000+ Venice, Asrocks 939Dual-Sata2, XFX 6800GS, hoeft niet meer te kosten dan 400 euro :D !!
Ik heb net een nieuw systeempje bestelt moet die specs (alleen een sli mobotje) duurt nog een weekje ongeveer voordat ik alles heb, ik zal dan wel een paar scores posten. :)

Ik zat eerst te twijfelen tussen de Gecube x850 PRO en de XFX 6800 GS, maar ik heb toch maar voor de 6800 gs gekozen :) (o.a. door SLI)

Ben heel benieuwd.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Geforce 6800GS comes in AGP flavour ; In two to three weeks
NVIDIA IS racing against time to introduce its new AGP cards. The Santa Clara based company is planning to enrich its AGP offering and to introduce Geforce 6800GS AGP cards. This card will solve its AGP shortage problem, or at least alleviate it a bit.
Nvidia is hoping to ship the cards in next two to three weeks, it's tight but with some luck Nvidia might hit the stores before its too late for the Yule madness shopping. We reported about Nvidia's lack of 6800 standard chip for AGP here but learned that it will replace it with new, old cards.

Unlike Geforce 6800 AGP, the new Geforce 6800GS AGP will be based on good old NV40 chips. This means Nvidia is reaching for IBM production facilities one more time and it sounds to me that it can get more NV40 from IBM that it could get NV41s from TSMC.

We don’t know the final clock speed of this product but we are suspecting 425MHz core and 1000MHz memory. We will let you know as soon as we nail some hard numbers.

ATI still looks better in the AGP area as it doesn’t have any major shortages. At the same time, it's getting very hard to find many 6600GT AGP cards around. The new 6800GS AGP will fill the gap and will get Nvidia in the AGP game as soon as it ships it.

Partners are waiting for the chips as they all realise that they can sell it. Don’t be fooled by PCIe glamour as AGP is here to stay for at least a few more years. µ
toon volledige bericht
Hmm... looks nice voor degenen die nog een snelle upgrade voor hun AGP-systeem willen *kwijl* >:)

Anoniem: 154707

Jejking schreef op donderdag 17 november 2005 @ 12:36:
Geforce 6800GS comes in AGP flavour ; In two to three weeks

[...]

Hmm... looks nice voor degenen die nog een snelle upgrade voor hun AGP-systeem willen *kwijl* >:)
Net de schrijver ge-emaild om te vragen waarop hij zich baseert. Hopen dat hij reageert

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Misschien niet helemaal het juiste topic maar ik vond het niet belangrijk genoeg om er een nieuwe voor te starten.

Ik zit hier met een klein probleem,ik heb bij een collega een "Quadro NVS 280" geinstalleerd uiteraard met 2 schermpjes. Het probleem is nu dat hij bij elke systeem start opnieuw zijn profiel moet laden... (nview instelling) Ik kan nergens een optie vinden dat hij altijd dat profiel laad.

Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen?

PS: Windows 2000 machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Goeiendag zeg... TweakTown heeft de nVidia ForceWare 81.94-drivers even onder handen genomen voor een lekker potje benchen. Als ik de test zo doorlees, gaat ATi zeer zware tijden tegemoet (8>

Overall conclusies:
- SLi-setups profiteren heel erg van deze nieuwe driver
- de meeste games zien performancegains met deze driver, vaak om en nabij de 10%
- in sommige gevallen gaat de performance op lagere resoluties (1024x768) er iets op achteruit, maar bewijst de betere prestaties neer te zetten op 1600x1200

M.a.w.: de benchmarkjunks kunnen met de 81.94-set weer mooie tijden tegemoet zien! :9~

Bron: TweakTown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Jejking schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 12:47:
Goeiendag zeg... TweakTown heeft de nVidia ForceWare 81.94-drivers even onder handen genomen voor een lekker potje benchen. Als ik de test zo doorlees, gaat ATi zeer zware tijden tegemoet (8>

Overall conclusies:
- SLi-setups profiteren heel erg van deze nieuwe driver
- de meeste games zien performancegains met deze driver, vaak om en nabij de 10%
- in sommige gevallen gaat de performance op lagere resoluties (1024x768) er iets op achteruit, maar bewijst de betere prestaties neer te zetten op 1600x1200

M.a.w.: de benchmarkjunks kunnen met de 81.94-set weer mooie tijden tegemoet zien! :9~

Bron: TweakTown
Helaas zijn de verbetering vooral voor SLI, maartoch wat snelheids winst in FEAR voor de 6800** serie in single mode :)
Tevens wel gaat bijv de 7800GT (kaart die ik wil gaan halen) er wel op vooruit!

Petje Af nVidia!

even een quote ertegenaan gooien
It is worth upgrading to the new 81.94 drivers no matter what GeForce graphics card you use as Forceware drivers come out rarely and come with a massive amount of game bug fixes - besides the obvious performance increases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119772

8)7 Niet normaal....veel retailers zijn al door hun voorraadje 580/1730 GTXen heen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Tweede nieuwsberichtje dan maar weer (en ja, ik ben te lui om te editten ;) ), over Xbitlabs...

Die heeft namelijk de Nvidia Geforce 6600 aan wat tests onderworpen... so what, niks nieuws onder de zon, toch? Nee, ware het niet dat deze 6600 werkt met DDR2-geheugen! (CAS2.5-latencies) Bij het overklokken bleek dat dit geheugen al vrijwel aan zijn plafond zat, het kon 'slechts' opgestookt worden vanaf 800 naar 880 MHz (400 -> 440 MHz effectief). Toch netjes.

In de tests die vervolgens werden uitgevoerd, bleek dat de 6600 DDR2 zijn grote broer 6600GT best goed bij kan houden, maar net ietsje daaronder presteert. De core kon van 400 naar 550 gegooid kon worden, zij het met wat extra koeling. Het stroomverbruik valt ook erg mee, 27.6 Watts onder Load, tegen slechts 12.3 Watt in Idlemode! >:)

De volledige review is HIER te vinden, enne... trust me, hij is het lezen waard :)
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.