Nakebod schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 08:44:
Ook ik ben zeer benieuwd natuurlijk

Na een klein uurtje uiteraard niets zinnigs over te zeggen, dus ik hoop in de loop van de tijd een (positieve) review neer te kunnen zetten. Waarna je denkt: Damn die had ik toen moeten kopen

Semi promised: Review tijd!
ALDI robot stofzuiger / Grixx VC-A320
De stofzuiger wordt verkocht onder verschillende namen, meest voorkomende namen zijn:
Lilin LL-A320
Quigg Auto Vacuum LL-A320
SQ-A320
Gezien het model hetzelfde is, kunnen reserve onderdelen van ieder merk gekocht worden.
Er worden verschillende dingen meegeleverd:
Afstandsbediening
Laadstation
Virtuele muur
Reserve borstel
Dweil
Stoffilters
De
stofzuiger is bij de Lilin shop te koop voor ~160 euro, en dat is een stuk duurder dan bij de ALDI zelf.
Eventuele
spareparts voor de stofzuiger zijn ook te verkrijgen. Eigenlijk meer voor de LL-A325 dan de LL-A320 qua kleuren, en de zij-borstel heeft ook maar 3 "armen" IPV 4 "armen"
Of de
borstelset voor de SQ-A320.
Waarschijnlijk als je even doorzoekt kom je nog wel een aantal merken tegen.
Werktijd/Opladen
Ik heb de stofzuiger nu zo een 3 weken in gebruik. Ik laat hem 3x per week automatisch de woonkamer/keuken stofzuigen. Daarna zoekt hij (Via infrarood) het laadstation om bij te tanken.
En tot mijn verbazing doet hij dat ook echt. Hij was 1x "verdwaald" in de keuken, hij bleef tussen eetkamerstoelen en het keukenblok rondjes rijden.
Wel moest ik het laadstation even aan een klein houten balkje vastmaken, anders bleef hij niet voor de lage plint staan, hij viel steeds om als de stofzuiger er tegenaan reed. Nu staat hij stevig tegen de muur, en kan hij niet meer omvallen.
De geadverteerde werktijd is 90 minuten, in positieve zin klopt daar niets van
Omdat hij automatisch rondrijdt zie ik meestal niet hoe lang hij bezig is. Toen ik hem handmatig had aangezet was hij na ruim 2 uur nog bezig, en de batterijindicator gaf nog 1 streepje aan

Geluidsniveau
Vergeleken met een normale stofzuiger: Stil. Het best te vergelijken met het geluidsniveau van een kruimeldief.
Maar ook dat geluid is redelijk storend als je je op dat moment in dezelfde ruimte bevindt voor langere tijd.
Ben je elders in huis hoor je wel wat, maar is het niet storend. Ben je niet thuis: Perfect!

Stofzuigen
Ik heb het vermoeden dat de robotstofzuiger grondiger stofzuigt dan dat ik zelf zou doen. Vooral omdat hij vaker/langer over een bepaalde plek heengaat.
De buitenste borstels vegen de grotere rommel naar binnen, waarna de stofzuiger eroverheen rijdt. Door deze buitenste borstels, en de ronde vorm van de stofzuiger, komt hij prima in hoekjes en randen. De borstel draait redelijk snel, waardoor hij soms juist vuil wegslaat, en het ergens verderop ligt, totdat hij er goed overheen rijdt.
Na het stofzuigen ben ik nog geen (grote) kruimels of stof tegengekomen. Wat nog wel eens wil gebeuren is dat het verzamelde stof dat aan de borstels hangt, als grote stofvlok achterblijft op de deurmat.
Dit is echter niet anders dan wat ik met de normale stofzuiger ook wel eens had.
De stofopvangbak is 0.35 liter. Ik heb eigenlijk nog geen die of dit nu veel of weinig is. Zover ik weet zit er geen indicator op als de opvangbak vol zit, of dat punt heb ik nog niet bereikt.
Botsing!
De stofzuiger heeft verschillende sensoren. Over het algemeen stopt hij keurig voor een object, en raakt niets. En als hij wat raakt: De voorkant veert iets in, zodat het nooit hard gaat.
Als het goed is heeft hij ook 4
sensoren aan de onderkant die, zonder virtuele muur, moeten zien of hij bijna van een trap af rijdt of niet.
Niet altijd zelfstandig
1x per week zet ik de stofzuiger handmatig in de slaapkamers/gang neer, en laat hem dan op de automatische stand verdergaan. De stofzuiger rijdt zich soms klem op de steunen van het bed-hoofdbord.
Ook zijn de nachtkastjes een favoriete plek om net onder klem te zitten. Het scheelt niet veel of hij kan er onderdoor, maar dus net niet.
Ik denk dat ik dit ga oplossen door de virtuele muur daar neer te zetten zodat hij dat stukje niet meer meepakt.
Hopelijk dat het aantal foutcodes dan wel wat afneemt, dan kan hij voortaan het hele huis zelfstandig doen, zonder dat ik af en toe moet controleren of hij nog wel rondrijdt.
Soms, en dit komt gek genoeg alleen voor als ik hem in de slaapkamers/gang laat rijden, staat de stofzuiger te piepen met een foutcode.
Foutcodes zijn nuttig als het ook echt fouten zijn, tot nu toe kan ik gewoon op de knop Auto drukken, en hij gaat weer vrolijk verder. Tot nu toe was het de foutcode dat de sensor smerig zou zijn, maar dat betwijfel ik.
De enige keren dat hij echt met een nuttige foutcode was gestopt was dat hij in een kattenspeeltjes was vastgelopen
Een keer een stukje touw tussen de wielen en een speelmuisje tussen de onderste borstels, en een keer een pluche staart in de buitenste borstels. Deze laatste vond ik wel wat eng, de plastic borstels waren zowat helemaal opgeknoopt. Gelukkig na wat "rechtbuigen" staan ze weer goed.
Dus een leermoment: Op de dag van het stofzuigen speeltjes in een andere kamer gooien. En dan hopen dat de kat die dag niet met die dingen gaat rondsleuren
De kat vind de stofzuiger overigens niet eng, hooguit interessant. Ze kijkt er vol interesse naar, ook als de stofzuiger recht op de kat af komt rijden. Tot het laatste moment blijft ze zitten

Meestal zit ze wat hoger en bekijkt ze het vanaf daar.
Huidige conclusie
Money well spent!
Ik heb sinds de aanschaf de normale stofzuiger niet meer gebruikt, en ik heb ook niet het idee dat ik dat wel zou moeten doen. Of mijn eisen zijn te laag