Via
Staples heb ik de Vileda Cleaning Robot gehaald. Perfect aparaatje voor een leuke prijs. Mijn robot had een aantal eisen:
- goedkoop (deze robot is slecht €115!)
- moet ervoor zorgen dat ik niet meer 3x per week hoef te stofzuigen (heb 2 katten rondlopen)
- makkelijk schoon te maken
De eerste keer moet je de robot 8u opladen. Na de eerste oplaadronde hoeft dat nog maar ~5uur. De robot heeft 3 programma's: S/M/L. De eerste duurt 5min, de tweede 30min, de laatste een uurtje.
Als je de robot aanzet begint deze eerst met rondjes rijden die steeds groter worden. Als de robot tegen iets opbotst begint de robot de muur te volgen voor een poosje. Daarna rijdt hij weer een stukje en begint weer te cirkelen. De ene keer volgt de robot de muur naar links toe, de volgende keer naar rechts. Een beetje een domme robot dus, maar als je een langer programma doet pakt hij wel goed alles mee. Hij maakt alles goed schoon. Ik verbaas me iedere keer er weer over hoeveel stof en haren de robot opruimt, zelfs als het huis er gewoon schoon uitziet. Uiteraard werkt een normale stofzuiger beter, maar het blijft in ieder geval 'zicht schoon'.
Het schoonmaken van de robot gaat makkelijk. Er zit een afvalbakje in waar al het stof in zit en haren. Dit kan je zo los klikken. Aan de onderkant zit nog een bakje, hier zitten voornamelijk haren in. Dit is ook zo los te krijgen en schoon te maken. Na iedere ronde gooi ik wel altijd alle bakjes leeg. Dit is ook echt nodig in mijn thuissituatie met twee katten en een langharige vriendin, ik denk dat anders de bakjes gaan verstoppen. Grote schoonmaak van de robot nog niet gedaan, maar met een klein schroevendraaiertje zijn alle onderdelen zo te demonteren.
In de praktijk rijdt de robot zeker 5x per week rond in het huis. We laden hem 's avonds op. Als we weggaan naar werk zetten we de robot aan op lang programma. De dag erna zetten we de robot op de slaapkamers neer en doen we een medium programma. Een medium programma kan 2x en dan is er nog stroom over voor een kort programma.
Een aantal dingen om op te letten:
- de robot werkt absoluut niet op tapijt. We hebben aan matje bij de buitendeur liggen en hier rijdt de robot met pijn en moeite overheen
- Kabels moeten absoluut uit de weg liggen. Als de robot er over rijdt wordt de kabel door de robot rondgedraaid om de 'happer'. Dit zorgt voor een vastloper.
- Vazen zou ik ook niet op de grond zetten. Door het ronddraaien en 'botsen' valt zo een vaas gegarandeerd om.
op dit filmpje staat aardig goed uitgelegd hoe de robot schoonmaakt:
YouTube: Vileda Cleaning Robot - NL
Al met al ben ik zeer tevreden met de robot. Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Ik hoef nu nog maar 1x per week te stofzuigen ipv 3x en dan nog alleen maar de hoekjes waar de robot niet goed komt. Op de open stukken is het gewoon schoon. Hij maakt niet teveel herrie. Maakt redelijk tot goed schoon op onze laminaatvloer en de robot is makkelijk schoon te maken. Al met al een aanrader voor iedereen die niet al teveel eisen heeft en toch een robot wil hebben die 1 of 2 keer per week stofzuigen van het takenpakket afhaalt.
[
Voor 3% gewijzigd door
Renzzie op 20-09-2013 18:14
]