Ja, en ik ben er zeer tevreden over, zeker in relatie tot de prijs. Mijn vergelijk is tegenover de Karcher, wat een ontzettend prijzige stofzuiger was. De LG Hom-Bot vind ik dan nog niet zo gek geprijsd.
Ik vind dat hij een redelijk intelligent patroon volgt. Het blijft naar mijn idee deels gebaseerd op random bewegingen maar gaat verder dan de Karcher die gewoon botst, bijdraait, weer probeert en dan maar een heel stuk verder draait om weer verder vooruit te rijden. Ik heb er nog onvoldoende zicht op welke manier de A320 (de Aldi stofzuiger) zijn sensoren gebruikt. Als hij merkt dat hij voldoende ruimte heeft gaat hij om zijn as draaien en steeds grotere rondjes maken (spot-cleaning). Als hij daarvan de grenzen heeft bereikt (bump) gaat hij weer rijden. Hij lijkt daarbij grote objecten niet actief te zien, mijn benen, echter heb ik een ronde lamp tot aan de vloer staan waar hij gewoon prachtig omheen draait. Langs de randen van een plint is ook mooi om te zien hoe hij steeds schuin inparkerend de hele plint bij langs gaat.
Op lange rechte einde breekt hij zijn voorwaartse route opeens af. Waarom, wat ziet hij?
Hij rijdt redelijk snel en botst o.a. tegen mijn zuil luidsprekers. Dat mag wel wat rustiger en daarom kun je een tweede, langzamere snelheid kiezen.
Het roterende borsteltje is een accessoire, ook bekend van de Roomba, waarvan ik altijd denk: die blijft je vervangen voor een 'accessoire prijs'. Echter, ik zie dat hij wel degelijk nut heeft met het actief naar zich toehalen van vuil. Ook van de platliggende plinten en uit de 90 graden hoek van de kamer, waar een robot met de zuiger midden onder nooit bijkomt. Accessoires lijken op die van de Roomba, zoals hierboven gezegd. Wellicht zijn ze uitwisselbaar en voor een mooie prijs op Internet te vinden?
Een zwaarder stukje 'vuil' zoals een klein plastic dopje wordt netjes opgezogen. De Karcher merkt een gebiedje met meer vuil, bijvoorbeeld zand of afval uit een papierperforator, zelf op. Je ziet hem dan afremmen en denken: "Hee, hier ligt wat meer", waarnaar hij dan actief voor- een achteruit over het gebied heen gaat. De A320 vind extra vuil niet interessant.
En dan een put in je woonkamer. Wie bedenkt dat nu?

Hij rijdt zichzelf al hobbelend achter of zijwaarts uit de convectorput. Daarvoor is de motor krachtig genoeg. Dat moet ook wel want de robot is zwaar. Dat is prettig, want ik moet er nu steeds een strookje vloerbedekking over uitrollen om de kamer bot-proof te maken. Maar, eerlijk gezegd, is hij de put vanaf de zijkant benaderd al wel een keer met een wiel weggezakt waarbij hij zichzelf niet uitschakelde. Of ik had langer moeten wachten? Blijft dat wiel de hele dag draaien en schuren als ik niet thuis ben? Daar zou de virtuele muur of een stuk rechtopstaand papier kunnen helpen, als de sensoren dat oppikken.
Een afstandsbediening bij een robotstofzuiger, wat doe je daar nu mee? Nou, is eigenlijk best handig op dat smalle strookje waar hij zelf niet kan komen maar wat wel even moet gebeuren. Je neemt de besturing over en rijdt hem er even langs. Een draadloze kruimeldief, zeg maar.
Ik moet nog zien hoeveel in het kleine vuilopvangbakje kan. De Karcher leegt zichzelf in de stofzuigerzak in het basisstation en daar heb ik tijden geen omkijken naar.
Voor wat ik heb gezien, zeker met de prijs in overweging, kan ik hem aanraden.
Edit: Nog een kleine toevoeging: de handleiding is onduidelijk over het schoonmaakprogramma. Je kan per dag van de week een automatische starttijd instellen of hem die dag vrij geven. Maar hoe lang hij dan bezig gaat is mij niet duidelijk. Er is ook nog een 'Full Go' functie die niet helemaal duidelijk is.
De UV lamp vind ik eerst nog even link. Als hij ergens vast komt te zitten, brand die lamp dan de hele tijd op dezelfde plek?
Als ik kijk in de handleiding verwacht ik wel wat meer werk aan schoonmaakonderhoud te hebben.
[
Voor 7% gewijzigd door
bladebla op 08-07-2013 11:02
. Reden: typos ]
WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 5× Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60