Robotstofzuigers Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 119 Laatste
Acties:
  • 1.156.206 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-04 19:00
Mijn oog viel op de Roomba van iRobot, wat een ontzettend goede robotische stofzuiger blijkt te zijn. Hebben! Helaas is de prijs er wel naar met zo'n EUR 350.

Nu kwam ik een RoboMaxx tegen voor een beduidend zachtere prijs: EUR 100! Erg aanlokkelijk aanbod, maar weet toch niet wat ik er van moet vinden. Wat als-ie nu een no-good AI heeft? Of nauwelijks zuigkracht?

Iemand ervaringen met Roomba-kloons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-04 19:17

EMP

Krulloos!

Nou, wij hebben die roomba gehad, maar vonden hem eigenlijk nogal tegenvallen, en dat voor die prijs, we hebben hem ook na 5 dagen uitproberen teruggestuurd (was via een postorder besteld waar we hem eerst een paar dagen mochten uitproberen).

Hij liep vast op de naad van onze vloerbedekking (zitten 2 stroken vloerbedekking in de huiskamer, wel helemaal verlijmd), de snoeren die langs de plint op de grond lagen en op de poten van de luie stoel (die vrij laag beginnen en vrij breed uitlopen).

De zuigkracht was nou ook niet je-van-het... (wij hebben dan ook geen gemakkelijke vloerbedekking) maar al deze feiten geconbineerd met de (stiekum toch best asociale) prijs heeft ons ertoe bewogen hem weer terug te sturen.

We hebben toen voor 200 euro een bedrijfsstofzuiger gekocht die zo hard zuigt en fijne (lees: makkelijk in het gebruik en vrijwel onverwoestbaar) onderdelen heeft dat het stofzuigen een stuk gemakkelijker gaat dan voorheen, met de (14 jaar) oude stofzuiger, en een stuk beter dan met de roomba!

Het is natuurlijk een mening van 1 persoon (nou ja, twee, die van mij en mijn vriendin), maar als je het mij vraagt: wacht nog een jaartje of 5 totdat ze verder zijn met de technologie ;)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-04 00:45

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Uhm de TS vraagt een vergelijking tussen de originele en de roomba kloons.

Via de ervaringen op kieskeurig.nl schijnen die dingen best goed hun werk te doen, als je hem z'n gang laat gaan en niet vastloopt.

Een bedrijfsstofzuiger vergelijken de Roomba die op accu, draaiende borstels en zuigkracht werkt is natuurlijk ook niet de bedoeling. Aangezien die sterkere zuigkracht niet de hele kamer schoonzuigt als je ff een paar uur van huis gaat.

Verder kan je de Roomba al vinden voor 159 Euro:
http://www.aabatron.nl/pr...LNfH%2F5uwiKCVFffbA0GBjwE
of
http://www.internetshop.n...LNfH%2F5uwiKCVFffbA0GBjwE

Ik zo zowiezo voor de roomba SE gaan die laad zich automatisch weer op aan het basisstation, heeft grotere laadbak en betere accu, kortere oplaadtijd, maar wel een flinke prijs.

Die klonen ken ik niet, maar ik denk dat ie net zo werkt als de normale roomba.

Ik ben dus ook benieuwd naar zo'n roomba test geval. Kan je me vertellen welke postorder dat is?

Overigens komt een nieuwe uit: scooba de dweilrobot :o.
http://news.com.com/This+...041_3-5716733.html?tag=nl

[ Voor 29% gewijzigd door XthinkZ op 03-07-2005 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-04 16:49

S1W

Zoals XthinkZ ookal zegt:

De Roomba SE biedt verbeterde functionaliteit ten opzichte van de eerste versie, maar is een stuk duurder.

Check ook deze site voor een goed Roomba forum en nieuws:

http://www.roombareview.com/

[edit] en op tweakers is er ook nog een mooi topic: Roomba, een stofzuigrobot

Verder kan je hier een goed vergelijk vinden tussen de Roombas versie 1 en SE en de overige merken Robo-Zuigerts:

http://www.roombareview.com/reviews/roundup.shtml
(ook de goedkopere worden getest)
Zoals je zal zien, komen de goedkopere en de Roomba versie 1 er niet al te best uit. De SE performt stukken beter.

Empie, wat voor versie had jij dan?

Ik heb mijn SE besteld bij www.cyberhuis.nl (of weet iemand een goedkopere leverancier?).

[ Voor 9% gewijzigd door S1W op 04-07-2005 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XthinkZ

XthinkZ

deze filmpje kwam ik tegen over de roomba 2.1:

http://www.hsn.com/code/c...%2fss%2f%2f2092188_ss.asf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36681

Ik heb zo'n roomba, werkt op zich goed alleen de accu is zeer slecht en ook nergens te koop.
Heb hem sinds begin van dit jaar en die is nu al defect, wat denk je GEEN garantie....

Hiervoor heb ik een robomax gehad, dat was 3 keer niks. De roomba is echt een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XthinkZ

XthinkZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1W

S1W

Anoniem: 36681 schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 02:07:
Ik heb zo'n roomba, werkt op zich goed alleen de accu is zeer slecht en ook nergens te koop.
Heb hem sinds begin van dit jaar en die is nu al defect, wat denk je GEEN garantie....

Hiervoor heb ik een robomax gehad, dat was 3 keer niks. De roomba is echt een stuk beter.
En hier ook: www.cyberhuis.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja alleen een originele accu is wel verkrijgbaar, lees heel duur (70 euro)

Ik bedoelde dus een immitatie accu die een stuk goedkoper is, als je elk half jaar een accu moet kopen van 70 euro dan wordt het een duur apparaat
Vele apparaten hebben standaard accu's die je bij elke "hobbyshop" kunt krijgen en redelijk betaalbaar zijn, de roomba dus niet. Gezien de korte levensduur (max 6 maanden) is dit dus een duur grapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25556

Als je hem begin dit jaar gekocht hebt, heb je garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nope, er staat duidelijk in de garantie voorwaarden vermeld dat er geen garantie wordt gegeven op de accu. Dit zoals bij vele apparaten die op een accu werken.
Al is dit tegen de wet in ik heb simpelweg geen middelen om dit aan te vechten, de leverancier zegt keihard:
Volgens de garantie voorwaarden zit er geen garantie op de accu, daar mag je het dan mee doen.

Wil ik mijn gelijk halen zal ik het juridisch moeten aanvechten waarvoor ik simpel geen middelen voor heb om dit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb zelf de nieuwe Roomba Discovery SE. Da's van de Roomba's momenteel de beste (nieuw ontwerp). Doet z'n werk echt prima.
Zie ook de berichten in Roomba, een stofzuigrobot en Microkid in "Roomba, een stofzuigrobot"

[ Voor 15% gewijzigd door Microkid op 11-07-2005 13:45 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36681 schreef op maandag 11 juli 2005 @ 04:06:
Nope, er staat duidelijk in de garantie voorwaarden vermeld dat er geen garantie wordt gegeven op de accu. Dit zoals bij vele apparaten die op een accu werken.
Al is dit tegen de wet in ik heb simpelweg geen middelen om dit aan te vechten, de leverancier zegt keihard:
Volgens de garantie voorwaarden zit er geen garantie op de accu, daar mag je het dan mee doen.

Wil ik mijn gelijk halen zal ik het juridisch moeten aanvechten waarvoor ik simpel geen middelen voor heb om dit te doen.
Je kunt eens beginnen met dreigen. Want je staat wel degelijk in je recht, OOK wat betreft de accu.

1 jaar is gewoon wettelijk geregeld. Een accu is geen consumable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1W

S1W

Anoniem: 25556 schreef op maandag 11 juli 2005 @ 08:49:
[...]

Je kunt eens beginnen met dreigen. Want je staat wel degelijk in je recht, OOK wat betreft de accu.

Ja pcies... Als de accu van je telefoon het begeeft binnen een jaar ga je toch ook terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25556 schreef op maandag 11 juli 2005 @ 08:49:
[...]

Done that maar had geen effect.
Leverancier verwijsd naar de garantie voorwaarden en zoals ik al zei ik heb niet de middelen om naar het gerecht te stappen om mijn recht te halen.
Al met al ben ik gewoon de lul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nofi, maar je bent alleen de lul omdat je jezelf de lul laat zijn imo.

Je kunt een heel eind komen zonder kosten. Dit is in principe zelfs kostenloos op te lossen.

Schrijf anders Kassa, Radar of de consumentenbond hierover eens aan. Want je hebt gewoon garantie, die voorwaarden zijn nietig want in strijd met de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85520

Ik heb de Roomba SE en ben super tevreden.

Nu is het mogelijk om zelf de Roomba te upgraden.
Daarvoor heb je een apparaatje nodig maar weet deze niet te vinden.
Het ziet er uit als de nieuwe afstandbediening van de Roomba (wit) met aansluitingen voor aan de computer en aan de Roomba.
Via de computer wordt de nieuwe softare ingeladen in dit kastje.
Deze kan dan losgekoppeld worden en waar en wanneer dan ook de Roomba(s) upgraden.

Heeft iemand hier kennis over of zelf zo een apparaat?
Zijn er nog andere mogelijkheden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

En wat zouden de voordelen van de upgrade zijn? (aangezien ik ook een SE heb).

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1W

S1W

Anoniem: 85520 schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 21:47:
Ik heb de Roomba SE en ben super tevreden.

Nu is het mogelijk om zelf de Roomba te upgraden.
Daarvoor heb je een apparaatje nodig maar weet deze niet te vinden.
Het ziet er uit als de nieuwe afstandbediening van de Roomba (wit) met aansluitingen voor aan de computer en aan de Roomba.
Via de computer wordt de nieuwe softare ingeladen in dit kastje.
Deze kan dan losgekoppeld worden en waar en wanneer dan ook de Roomba(s) upgraden.

Heeft iemand hier kennis over of zelf zo een apparaat?
Zijn er nog andere mogelijkheden??
Ja, je bedoeld de Roomba scheduler. De scheduler kan je roomba op bepaalde tijden laten rijden, maar geeft hem ook een firmware upgrade. Die upgrade bevat een aantal nieuwe algoritme's, waaronder een verbeterd zuigpatroon en slimmere anti-vastloop software. Ook fixt de upgrade de zogenaamde circle dance waar sommige gebruikers last van hebben.

Mocht je een upgrade willen (en nodig hebben) dan kan je aan Irobot vragen of ze je de zogenaamde Osmo opsturen. Hierin zit de firmware upgrade die ook in de scheduler en de nieuwste Roomba versies zit. Ik heb een Osmo aangevraagd, en als het goed is krijg ik er binnenkort een opgestuurd voor niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Microkid schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 21:50:
En wat zouden de voordelen van de upgrade zijn? (aangezien ik ook een SE heb).
Het schijnt 21 verbeterde punten te zijn maar ik weet niet welke.
Na de update merk ik wel verschil in zijn veranderde reacties.
Roomba verdeelt de kamer beter en blijft minder op 1 plek.
Het blijft ook minder aan de kant kleven en kiest sneller een andere richting ongeacht of het wel of niet botst.
Het schijnt ook beter om te gaan met het basisstation maar deze gebruik ik niet dus zit in de doos.

hier is het e.a. te vinden.
http://www.roombareview.com/chat/viewtopic.php?t=619
iRobot's new AWARE robotic intelligence provides greater room coverage.
A redesigned cleaning system with improved brushes which improves brush contact with floors and gives you better cleaning efficiency.
Easier cleaning.
Improved robot durability.
New brush bearings resist hair build up.
New Software that improves Roomba's cleaning efficiency.
Improved charge circuitry to provide longer overall battery life.
Improved side brush design.
Improved balance of the vacuum impeller.
Improved vacuum bin contacts.
Improved wire routing for system durability.
Optimized sensors for system efficiency.
Overall 20 enhancements to both hardware and software.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 85520 op 29-11-2005 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

S1W schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 22:34:
[...]
Mocht je een upgrade willen (en nodig hebben) dan kan je aan Irobot vragen of ze je de zogenaamde Osmo opsturen. Hierin zit de firmware upgrade die ook in de scheduler en de nieuwste Roomba versies zit. Ik heb een Osmo aangevraagd, en als het goed is krijg ik er binnenkort een opgestuurd voor niks...
Ha! Software upgrade. Hoe en waar heb je die OSMO aangevraagd? Mijn SE is van begin dit jaar en heeft dus niet die 2.1 Enhancements, dus dat zou wel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb mijn Roomba bij de dealer laten updaten en deze had een verhaal over ...
het mag eigenlijk niet..
en wij hebben daarvoor een speciaal app via oneigenlijke weg verkregen..

waarschijnlijk willen ze klantenbindig.
Mijn Rumba is dus al geupdate dus heb ik nu niets meer aan die OSMO
Of kan deze zelf opnieuw opgewaardeerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1W

S1W

Microkid schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 22:44:
[...]

Ha! Software upgrade. Hoe en waar heb je die OSMO aangevraagd? Mijn SE is van begin dit jaar en heeft dus niet die 2.1 Enhancements, dus dat zou wel handig zijn.
Heb gewoon een mailtje gestuurd naar de Irobot support, duurt wel lang voordat je antwoord krijgt... Ik las ook dat de Osmo maximaal op drie Roomba's gebruikt zou kunnen worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet je ook of het mogelijk is om de upgrades via de computer de naar scheduler te uploaden?
Ik vraag me af of er bij de scheduler ook een beperking van 3 keer op zit.
Overigens begrijp ik de beperking niet goed want ik neem aan dat ze de upgrades willen verspreiden en als er zoveel mogelijk computers met 1 OSMO ge-upgrade kunnen worden is het ook goedkoper.. (lijkt mij ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1W

S1W

Anoniem: 85520 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 08:41:
Weet je ook of het mogelijk is om de upgrades via de computer de naar scheduler te uploaden?
Ik vraag me af of er bij de scheduler ook een beperking van 3 keer op zit.
Overigens begrijp ik de beperking niet goed want ik neem aan dat ze de upgrades willen verspreiden en als er zoveel mogelijk computers met 1 OSMO ge-upgrade kunnen worden is het ook goedkoper.. (lijkt mij ;) )
Tja... je hoeft de Osmo niet terug te sturen... misschien zijn ze bang dat er onkundig gebruik van gemaakt wordt ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus de oplossing is een Scheduler aan te schaffen.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaring na het upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik krijg net bericht van Cyberhuis dat de Osmo update onbeperkt gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Anoniem: 85520 schreef op woensdag 14 december 2005 @ 08:13:
Ik krijg net bericht van Cyberhuis dat de Osmo update onbeperkt gebruikt kan worden.
Hmm, en mij melden ze (iRobot) dat er geen reden is om de osmo in te zetten. Vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Microkid schreef op woensdag 14 december 2005 @ 09:17:
[...]

Hmm, en mij melden ze (iRobot) dat er geen reden is om de osmo in te zetten. Vreemd.
Ja er gaan wat vreemde verhalen in het rond ;) dus even afwachten.
Volgende week heeft mijn dealer de osmo dus ik ga updaten..
Schijnt verbeteringen te hebben in vergelijk met de scheduler..
Zo schijnt het opgelost te zijn wat betreft het borsteltje tussen de wielen..
Maar dat was ook al de melding bij de vorige update.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb vandaag de Osmo aangesloten gehad en de Roomba gevoedt.
Ik merk verschil in de bewegingen en zal mijn bevindingen hier delen.
Is er hier nog iemand die de Osmo heeft gebruikt .. met resultaten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19953

Op de door anderen al genoemde site vind ik twee recepten om zelf een battery pack te maken:
http://www.roombareview.com/chat/viewtopic.php?t=1088
http://www.roombareview.com/chat/viewtopic.php?t=231

Overigens is voor 'tweakers' misschien ook wel interessant dat iRobot de specificaties voor de seriele poort heeft vrijgegeven: http://www.roombareview.com/chat/viewtopic.php?t=1113
[PDA?, wireless->RS232, etc...]

Als ik het goed heb, zit die poort alleen op de nieuwste (=duurste) modellen, en dat is wel jammer, want een robotonderstel van die kwaliteit is m.i. niet zelf te maken voor de E 99 die een 'oude' Roomba momenteel kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

oeps

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 85520 op 28-12-2005 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1W

S1W

Heb vandaag de OSMO update ontvangen voor mijn Roomba :) (met dank aan Cyberhuis).

Voorkant van de OSMO:
Afbeeldingslocatie: http://s1w.tweakdsl.nl/images/osmo1.gif

Achterkant van de OSMO:
Afbeeldingslocatie: http://s1w.tweakdsl.nl/images/osmo2.gif

Poortje op de Roomba:
Afbeeldingslocatie: http://s1w.tweakdsl.nl/images/osmo3.gif

Om te updaten de Roomba aanzetten en de OSMO in de poort pluggen, klaar na 1 minuutje:
Afbeeldingslocatie: http://s1w.tweakdsl.nl/images/osmo4.gif

Ben hem nu aan het testen, ben benieuwd of hij anders werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Laat even weten, dan vraag ik er ook eentje bij Cyberhuis. Roomba zelf weigert mij er een te sturen :r
Ik wil gewoon de nieuwste en beste firmware :)

[ Voor 20% gewijzigd door Microkid op 09-01-2006 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1W

S1W

Microkid schreef op maandag 09 januari 2006 @ 17:56:
Laat even weten, dan vraag ik er ook eentje bij Cyberhuis. Roomba zelf weigert mij er een te sturen :r
Ik wil gewoon de nieuwste en beste firmware :)
Tja, ik zie op het eerste gezicht niet zo veel verschil, maar wat je zegt, ik wil ook altijd de beste firmware :D

Cyberhuis is heel snel met het versturen van de OSMO, en ik kreeg er keurig een retour enveloppe+sticker+postzegels bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 164237

Waar is deze te koop dan in omgeving Rotterdam?
En wat zijn de prijzen momenteel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Anoniem: 164237 schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 12:23:
Waar is deze te koop dan in omgeving Rotterdam?
En wat zijn de prijzen momenteel?
http://www.cyberhuis.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 164237

Dank u.
Ik heb begrepen in dit topic dat er ook nog een goedkope 'imitatie' is die ook goed werkt.
Welke is dit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 148530

Wat vinden jullie van de Sensor Cruiser robot stofzuiger van Siemens?

http://www2.siemens.nl/huishouden/CPWebsite/Default.asp?p=1

Die laat zich ook nog zelf op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Nou, dankzij Cyberhuis heb ik afgelopen zaterdag toch de software update in m'n Roomba gekregen. Ik heb het idee dat ie wat slimmer beweegt en zich minder snel laat klemrijden. De ontwijk en ontsnap manouvres lijken me wat beter. Qua zuigen zie ik geen verandering, hij zuigt nog steeds braaf z'n rondjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Osmo had ik enkele weken geleden ook gekregen en uitgeprobeerd.
Het enige verschil wat ik had ontdekt is dat de Roomba nu minder biij de plinten blijft hangen en wat andere bewegingen maakt.
Echter het probleem met mijn Roomba en het thuisstation bleef zoals het was.
Ik heb dit gebeld aan mijn dealer (cyberhuis) met als resultaat dat ik de oude Roomba heb omgeruild (hij was defect) voor de nieuwe versie 2.1 Zeer goede en vriendelijke service.

Behalve de software zijn er in deze versie ook hardware veranderingen toegepast.
Nu gaat de Roomba keurig naar het thuisstation en de Dirty-mode is veel effectiever..
Inplaats van 2 sensors zit er hier maar eentje en het zijborsteltje is wit van kleur.
Dit is wat ik zie en de rest zit uiteraard onder de motorkap waar de bedrading ook beter is uitgevoerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 85520 op 16-01-2006 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Die roomba he. Als je nou een lage metalen plint hebt van de ene naar de andere vloerbedekking (parket->tegels), gaat die roomba daar dan nog gewoon overheen of ziet ie dat als een grens? En wat als je parket hebt en dus veel "inkepingen" langs de randen?

Ben er op dit moment nog aan het orienteren...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1W

S1W

Anoniem: 148530 schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 13:28:
Wat vinden jullie van de Sensor Cruiser robot stofzuiger van Siemens?

Enig idee wat die kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

athlonkmf schreef op maandag 16 januari 2006 @ 20:40:
Die roomba he. Als je nou een lage metalen plint hebt van de ene naar de andere vloerbedekking (parket->tegels), gaat die roomba daar dan nog gewoon overheen of ziet ie dat als een grens? En wat als je parket hebt en dus veel "inkepingen" langs de randen?

Roomba rijdt gewoon overal overheen (mitst het niet te hoog is) totdat ie een obstakel tegenkomt. Een lage metalen plint moet dus geen probleem zijn. Zelf heb ik metalen plinten bij de kamer ingang aangezien daar laminaat ligt. No problemo. Inkepingen langs de randen doen hem ook niks. Rijdt gewoon door tot de plint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

S1W schreef op maandag 16 januari 2006 @ 20:46:
[...]

Enig idee wat die kost?
1599 euro. Dan is Roomba een stuk voordeliger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Sensor Cruiser robot stofzuiger van Siemens

Heb hem al voor 1200 euro gezien...
En de Roomba laad zichzelf ook op, werkt goed en is veel goedkoper ;)

[ Voor 74% gewijzigd door Anoniem: 85520 op 16-01-2006 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

athlonkmf schreef op maandag 16 januari 2006 @ 20:40:

Ik heb lage plinten van vloerbedekking naar Vinyl en Roomba heeft geen enkel probleem.
Ook niet van het Vinyl naar het tapijt ondanks de plint vanaf deze kant hoger is.
Ik heb zelfs hogere obstakels waar het gewoon overheen gaat.
Dus... geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

En hoe zit het nou met de geluidsproductie? Het is natuurlijk moeilijk te vergelijken, maar waarschijnlijk is het stiller dan de standaard stofzuiger, maar toch... is het nog te doen om het snachts te laten draaien?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

athlonkmf schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 15:29:
En hoe zit het nou met de geluidsproductie? Het is natuurlijk moeilijk te vergelijken, maar waarschijnlijk is het stiller dan de standaard stofzuiger, maar toch... is het nog te doen om het snachts te laten draaien?
Tenzij je 2 verdiepingen hoger of lager slaapt met alle deuren dicht zou ik het 's nachts niet doen.
Hij maakt dan wel minder herrie dan een gewone stofzuiger, maar je hoort hem wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het geluid van versie 2.1 is iets meer dan bij het vorige type.

De Dirty-mode werkt volgens mij ook anders.
Als de oude versie 2.0 Dirty detecteerde (blauw lampje aan) bleef hij op de plek totdat het vuil weg was.
(zal wel een tijdslimiet inzitten)
Als de nieuwe versie 2,1 Dirty detecteerd draait roomba een slag van 3/4 en gaat verder door de nieuwe richting te volgen.. Ook als het nog niet schoon is.
Als Roomba weer op die plek komt (=toeval) dan detecteerd hij weer (Dirty lampje aan) en draait voor 3/4 in de rond om de nieuwe weg te vervolgen enz...

Ik hoop dat in de volgende software-(update) dit wat verbeterd gaat worden.
Dus als er vuil (dirty-lampje aan) gededecteerd wordt dat b.v. de Roomba even automatisch in SPOT-mode gaat zodat op de Dirty-plek wat intensiever en langer gezogen wordt.

Ik zal deze ervaring ook even naar mijn Dealer sturen.. Misschien kunnen ze daar wat mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Laatst online: 05-04 19:10

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Hehe ik wist dat ze bestonden maar ben ze in het "wild" nooit tegen gekomen.

Kan iemand vertellen aangezien hij rond is hoe schoon een hoekje wordt? Of zuigt ie zo hard om zich heen dat een hoek ook wordt meegenomen?

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Roomba heeft aan de zijkant een draaiend borsteltje.
Op de volgende site kan je het e.a. vinden.
Kies daar aan de linkerkant voor ROOMBA?

http://www.roombavac.nl/

Ik verbaas me met regelmaat hoe de Roomba de vuil uit de hoeken haalt..

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 85520 op 18-01-2006 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Om even te melden, ik heb inmiddels ook mijn Roomba binnen. De Green Deluxe met snellader en homebase.
Dit is equivalent aan de Discovery in amerika had ik begrepen.

IIG, het heeft een aantal keren gedraaid en mijn huis is zelden zo schoon geweest. Vooral het borstelen maakt de vloeren veel schoner dan mijn normale stofzuiger. Dit vooral omdat ik laminaat met V-groef heb, en de borstels van de roomba al het stof en vuil in de groeven wegborsteld. Mijn andere stofzuiger kreeg dat nooit helemaal schoon, omdat het vuil een beetje vastplakt in de groeven :)

Wanneer er veel obstakels zijn doet de roomba wel wat langer over door al dat gebotst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Djoekie schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 09:29:
Hehe ik wist dat ze bestonden maar ben ze in het "wild" nooit tegen gekomen.

Kan iemand vertellen aangezien hij rond is hoe schoon een hoekje wordt? Of zuigt ie zo hard om zich heen dat een hoek ook wordt meegenomen?
Het borsteltje haalt met name het vuil langs de wand/plint weg, maar doordat de Roomba rond is kan ie niet volledig in de hoeken komen. Daar blijft een stukje wat niet gezogen kan worden. Dat zal je zelf af en toe met een ouderwetse stofzuiger moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-03 22:15
maken die dingen overgins veel geluid? Want hoe werkt het nou pcies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Hoe goed >:)
Afbeeldingslocatie: http://img1.vunct.net/albums/mizike/crimescene.jpg

Zuigt die trouwens ook grote dingen goed op zo als schroefjes, en hoe zit het met lange haren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Je heb ook zulke grasmaaiers
http://www.lingiercomputers.be/robotica.htm

Echter zet ik hiervooer cavias in, de enige nadeels is dat je het grasveld af moet zetten met een hekje in de plaats van een draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

DaannO schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 21:51:
maken die dingen overgins veel geluid? Want hoe werkt het nou pcies?
- lees dit topic, er is nog een link naar een ander topic
- kijk op de site van Roomba
- zoek op internet, er zijn diverse sites met uitgebreide uitleg en filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-03 22:15
Microkid schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 22:38:
[...]

- lees dit topic, er is nog een link naar een ander topic
- kijk op de site van Roomba
- zoek op internet, er zijn diverse sites met uitgebreide uitleg en filmpjes :)
hehe ik bedoelde eigenlijk vooral hoeveel geluid hij maakt. Hou hij werkt weet ik wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

DaannO schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 22:46:
[...]
hehe ik bedoelde eigenlijk vooral hoeveel geluid hij maakt. Hou hij werkt weet ik wel :+
Ook dat staat een paar replies hoger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04 23:05
Na de herindeling (waarbij Gadget Talk verdwenen is) lijkt Stuffis Generalis mij de meest logische plek:

PMD --> SG

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
Dit lijkt me zeer interessant en nu ik alleen ga wonen ben ik op zoek naar een degelijke stofzuiger.
Ik was aan het overwegen om zo'n Dyson te halen met zijn mini cylcoontjes omdat van deze beweerd word dat ze zeer goed stofzuigen en het vuil niet terug de kamer inblazen.
Nu is zo'n roomba ongeveer even duur, en deze stofzuigt zelfstandig. Maar ik vraag me af of het wel evengoed gedaan is, en hoeveel stof deze terug de kamer inblaast.
Als ik er een 2e stofzuiger moet bijkopen voor de plekken die de roomba niet aankan, ben ik natuurlijk een pak duurder uit dan een Dyson...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Er komt geen stof terug de kamer in. Alle stof wordt opgeslagen in een stofbak die je gewoon in de prullenbak kan leegschudden. Voor die paar hoekjes waar ie niet kan komen is een kruimeldief ook goed. En onthou: als het eenmaal schoon en stofvrij is, en je laat hem regelmatig z'n gang gaan, blijft het gewoon schoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Inderdaad, Mijn huis schoner dan ooit tevoren. Elke ochtend laat ik de roomba de benedenverdieping (hal, keuken, eetkamer en woonkamer) schoonmaken. Deze zoekt na afloop zijn eigen honkje op en laad zich weer op. Als ik thuiskom en ga koken, zet ik de roomba eerst boven en laat ik hem de bovenverdieping doen. (slaapkamers, computerkamer, overloop).

Als ik klaar ben met koken en eten breng ik het weer beneden en laat hem beneden weer los. Dan maakt hij alles weer schoon om zich weer op te laden.

De roomba is alleen niet echt een stofzuiger, het meeste vuil wordt gewoon opgeborsteld. Alleen het hele fijne stof wordt opgezogen. De filter raakt dan ook vrij snel vol en moet even schoongemaakt worden.

De eerste paar keren dat de roomba heeft gelopen was de opvangbakje flink vol, maar nu is er veel minder vuil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:16

paQ

kicky kicky

ik heb nu 6 maanden lang een roomba 2 gehad, maar van de week verkocht.
hij is nogal noisy, maar vooral met mijn huisdieren is het niet wat ik had verwacht.

Als ik het ding om de dag laat lopen, laat hij grote plukken honden haar hier en daar achter (voornamelijk bij richeltjes en de overgang naar het tapijt)
het komt vaak in de borstel te zitten en deponeert eht dus later weer ergens.
dan is er het miniscule opvangbakje wat binnen notime vol is.

m.a.w.
te klein
niet 'schoon'
lawaaierig
komt wel eens vast te zitten
VEEL te snel vol

en dat is nog afgezien van de locaties in de behuizing waar stof en vuil zich ophopen en waar het naar mijn idee nieteens hoort te komen.

goed.. ik zoek nog steeds serieus naar een alternatief.
iedere dag stofzuigen kan ik gewoon niet meer opbrengen. Ik ben erg blij met mijn stenen vloer, maar honden haren (beide kortharig) icm een harde vloer is een disaster. In de vloerbedekking zat het voorheen het ook wel, maar zie je het niet...

de alternatieven zijn bijv een Siemens / karcher.
Beide exact hetzelfde apparaat.
borstelen niet, maar zuigen.
grote voordeel is dat ze in principe oneindig door kunnen gaan omdat het basisstation het apparaat weer leegt.
ze schijnen superstil te zijn, maar....

zover ik teruglees legt deze geen route af. Niet intelligent genoeg om stoelpoten te ontdekken en zuigen ook niet langs een muur. Kleine smalle zuigingang, en dat alles samen maakt hem zeer.... zeeeeeer traag.
max 15 m2 per uur... dat is op een kamer van 46 m2 dus een uurtje of 4 - 5. (het dubbele gebeuren even meegrekend)
Ook is deze niet te stoppen met virtuele muren oid... groot nadeel...
Ander nadeel zijn de losse stofzuigerzakken voor het thuisstattion.

in Duitsland verkrijgbaar voor 750 Euro.
Nederland zo vanaf 900 Euro.

Dan is er alleen eigenlijk nog de Electrolux Trilobite (versie 2)
dit schijnt van alles robots de meest intelligente te zijn.
Ook deze zuigt, maar doet OOK borstelen, en vrij breed ook nog.
Hij is rap, niet heel lawaaierig en deze is uniek omdat deze met hoog frequente sensoren werkt.
Hij rijdt dus daadwerkelijk nergens tegenaan, maar is zeer precies met het stoppen voor alle obstakeles. Door zijn vele sensoren herkent hij dus op geluid poten e.d. om er omheen te rijden.
Magneetstrips moeten de route doen blokkeren.
De inhoud van de opvangbak van deze is 1,2 Liter. Dat is best wel aardig eigenlijk :)
EN (!) hij is programmeerbaar met een timer, hoe laat hij moet beginnen en hoe lang.
Of deze robot nou met mapping werkt, kan ik niet echt goed ontdekken, want dat zou hem op den duur een stuk sneller maken.

In Nederland verkrijgbaar voor 900 euro.
In Duitsland zo vanaf 1150 euro.

De Electrolux is dus 150 euro duurder (dat is zowat een hele roomba) maar scoort vele malen beter op snelheid en nauwkeurigheid. En de siemens / karcher robots hebben toch wel een hele boel nadelen, maar de best belangrijke voordelen stil en 'oneindig' zuigend door laad- en losstation en 150 euro goedkoper.

maar dan ga je denken.
900 euro... VOOR EEN STOFZUIGER!!! 8)7
je kan er 4 roomba's voor laten werken :|
(die ik allemaal onder de bank en achter kabels vandaan kan gaan vissen)

dus

help :'(

Een paar fantastische vergelijkingsfilmpjes uit Finland _/-\o_
http://www.mbnet.fi/nettijatkot/2005/04/siivousrobotit/

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XthinkZ

XthinkZ

@Paq,

Ik denk dat je daar zo'n 3 jaar lang een schoonmaker 1x per week je huis schoon mee kan laten maken :P.
Verder wat is de verwachte levensduur van zo'n ding? Garantie enz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

@paQ:
Je had beter de iRobot Dirt Dog kunnen nemen. Deze is juist ontwikkeld voor als je veel vuil of huisdieren in huis hebt. Met een grotere opvangbak. En alleen borstelen, niet zuigen. Juist om zoveel mogelijk vuil op te pakken.
http://www.irobot.com/sp.cfm?pageid=272

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

the dirt dog heeft ook haarborstels.
en dit is een ramp met honden haar.
Ik heb over de dirtdog ook gelezen dat onder de bovenbehzuing zich weer ladingen stof verzamelt, net als bij roomba. :N

verder is de opvangbak maar marginaal groter en mag hij niet op tapijten e.d.
XthinkZ schreef op maandag 19 februari 2007 @ 03:27:
@Paq,

Ik denk dat je daar zo'n 3 jaar lang een schoonmaker 1x per week je huis schoon mee kan laten maken :P.
Verder wat is de verwachte levensduur van zo'n ding? Garantie enz?
I know.
maar stofzuigen doen we nu iedere dag. (believe it or not)
Als je niet iedere dag stofzuigt vind je het haar na enkele dagen terug op de meubels, tussen de CD speler, etc.
en dan ook nog een kleine op komst....

[ Voor 65% gewijzigd door paQ op 19-02-2007 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Geef de kleine een werkende speelgoed stofzuiger... :P

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

LuCarD schreef op maandag 19 februari 2007 @ 09:11:
Geef de kleine een werkende speelgoed stofzuiger... :P
dat duurt nog 2 jaar eer dat ie dat kan :)

nee maar zonder dollen.
2 honden, 2 poezen + een harde vloer.
Ben ook superblij met deze vloer en zou ook niet meer zo snel iets anders willen, maar het haar van de huisdieren word ik helemaal horendol van.

eigenlijk ben ik al over het punt heen dat het me een aardige duit gaat kosten, MAAR een dergelijke robot heeft ook nogal wat restwaarde. Ik heb afgelopen tijd 2 veilingen meegedaan op ebay voor die siemens. Eigenlijk al hoger ingezet dat ik voor een 2 jaar oude wilde betalen, en ik word daar gewoon even finaal overwalst door boden waarvan ik denk "koop dan een nieuwe"
m.a.w.
ik kijk niet zozeer wat ik nu moet afrekenen, maar stel dat ik over 3 jaar het ding niet meer wil, gebruik, verhuist ben weet ik veel wat, dat ik er dan nog best een mooi bedrag voor terug ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Welke versie roomba heb je dan eigenlijk :? En hoe vaak leeg je dat ding? Ik doe dat meestal om de 3x2 beurten, maar ik heb dan ook geen huisdieren.

Maar van wat ik tijdens mijn vooronderzoek had gelezen is de karcher veel trager en sneller leeg (accu) dan de roomba. En de trilobyte was niet zo intelligent.
Volgens mij ben je dan nog verder van huis. En zoals je zegt, kan je net zo goed 4 roomba's kopen.

Ik begrijp niet waarom je het ergens vandaan moet vissen. De roomba keert toch vanzelf naar de basis terug (als ie het vind tenminste).

Misschien dit iets voor je? http://store.irobot.com/shop/index.jsp?categoryId=2429852

Lijkt er vooral op dat de borstels en zo anders zijn, dus: http://store.irobot.com/p...1.2174944.2174947.2174933

[ Voor 15% gewijzigd door kmf op 19-02-2007 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

kmf schreef op maandag 19 februari 2007 @ 10:07:
[...]

Welke versie roomba heb je dan eigenlijk :? En hoe vaak leeg je dat ding? Ik doe dat meestal om de 3x2 beurten, maar ik heb dan ook geen huisdieren.

Maar van wat ik tijdens mijn vooronderzoek had gelezen is de karcher veel trager en sneller leeg (accu) dan de roomba. En de trilobyte was niet zo intelligent.
Volgens mij ben je dan nog verder van huis. En zoals je zegt, kan je net zo goed 4 roomba's kopen.

Ik begrijp niet waarom je het ergens vandaan moet vissen. De roomba keert toch vanzelf naar de basis terug (als ie het vind tenminste).

Misschien dit iets voor je? http://store.irobot.com/shop/index.jsp?categoryId=2429852

Lijkt er vooral op dat de borstels en zo anders zijn, dus: http://store.irobot.com/p...1.2174944.2174947.2174933
die uitvoering had ik dus.
ook die borstel.

hoe vaak ik dat ding leegde?
wat dacht je van een keer of 3 PER stofzuigbeurt? :{

en hij kwam regelamtig vast te zitten achter een verlengsnoer of onder de bank.
En als je dan thuiskomt ben je eerst dat ding kwijt EN er is niks gedaan :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Zit die bak echt helemaal vol, of enkel het zuiggedeelte? Je zuigt nu om de dag, wat als je het elke dag doet? Dan hoef je het maar 1x per dag te legen? En ook al is het zuiggedeelte vol, dan nog werkt het borstelen toch?

Verlengsnoeren en zo moest je goed wegwerken en vastzitten onder de bank, dan weet je toch wat aan de hand was. Kan je dan niet provisorisch iets op boven op de roomba plakken zodat deze er niet meer onder de bank past?

waarom denk je dan dat die karcher en andere wel beter zullen werken dan? Misschien dat je dan toch een dyson of zo moet gaan kopen en zelf gaan stofzuigen dan. Jouw situatie laat deze robots waarschijnlijk gewoon niet toe. De trilobyte schijnt dat je de filter elke keer moet gaan vervangen. Lijkt me ook niet prettig. :|

Ik vraag me af wanneer irobot met een nieuwe versie roomba komt. De huidige heeft inderdaad veel beperkingen. (laadcontactjes onderaan, zodat ze vol met stof zitten en vaak niet meer opladen, filterruimte die nauw is en dus zo vol, en allerlei andere dingen) Misschien dat een roomba 3 er aan komt dus.

[ Voor 36% gewijzigd door kmf op 19-02-2007 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

bak? zuiggedeelte?

de opvangbak is binnen no time gevuld met haar van huisdieren.
dat gaat echt razendsnel omdat haar niet compact is.

Op het moment dat het bakje dus vol is, trekken de borstels op den duur zelfs weer haar uit de opvangbak en deponeren hier en daar plukjes plukken.
Je kan dus na afloop zelf nog een keer met de bezem overal langsgaan. Dat is gewoon pet.

De karcher / siemens en de trilobite hebben die kabel problemen niet zo.
De roomba duwt kabels namelijk vooruit, daar waar die anderen eroverheen rijden.

Mijn situatie laat elke zuigende robot toe. De roomba zuigt namelijk niet. Dat is een borstelapparaat met een flut kruimeldief zuigertje. De siemens en de electrolux zuigen daadwerkelijk.
Een roomba op een ruw geknoopt tapijt doet dan ook niet bepaald veel. Hij veegt en slijt, maar vuil opzuigen gebeurt niet. Dit zijn dingen die je altijd na moet zuigen met een stofzuiger.

de roomba heeft gewoon te veel nadelen, ergo, de siemens en trilobite hebben voordelen tov de roomba in functionaliteit, alleen is de siemens een volstrekt random apparaat;

- zover ik nu te weten ben gekomen doet de trilobite eerst een hele ronde langs de wanden. als hij weer terug is bij zijn basisstation gaat hij de kamer kriskrassen. Deze heeft een zeer nauwkeurig e werking op obstakels en stoel- en tafelpoten.
- de siemens / karcher kriskrast door de kamer. Hij herkent geen stoel- en tafelpoten. wel superstil (maar 57 dB) en geen beperking in laadbak.
- een roomba is ook random, maar heeft wel de mogelijkheid tot zuigen langs wanden en herkent ook poten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

paQ schreef op maandag 19 februari 2007 @ 11:17:
bak? zuiggedeelte?

de opvangbak is binnen no time gevuld met haar van huisdieren.
dat gaat echt razendsnel omdat haar niet compact is.

Op het moment dat het bakje dus vol is, trekken de borstels op den duur zelfs weer haar uit de opvangbak en deponeren hier en daar plukjes plukken.
Je kan dus na afloop zelf nog een keer met de bezem overal langsgaan. Dat is gewoon pet.

De karcher / siemens en de trilobite hebben die kabel problemen niet zo.
De roomba duwt kabels namelijk vooruit, daar waar die anderen eroverheen rijden.

Mijn situatie laat elke zuigende robot toe. De roomba zuigt namelijk niet. Dat is een borstelapparaat met een flut kruimeldief zuigertje. De siemens en de electrolux zuigen daadwerkelijk.
Een roomba op een ruw geknoopt tapijt doet dan ook niet bepaald veel. Hij veegt en slijt, maar vuil opzuigen gebeurt niet. Dit zijn dingen die je altijd na moet zuigen met een stofzuiger.

de roomba heeft gewoon te veel nadelen, ergo, de siemens en trilobite hebben voordelen tov de roomba in functionaliteit, alleen is de siemens een volstrekt random apparaat;

- zover ik nu te weten ben gekomen doet de trilobite eerst een hele ronde langs de wanden. als hij weer terug is bij zijn basisstation gaat hij de kamer kriskrassen. Deze heeft een zeer nauwkeurig e werking op obstakels en stoel- en tafelpoten.
- de siemens / karcher kriskrast door de kamer. Hij herkent geen stoel- en tafelpoten. wel superstil (maar 57 dB) en geen beperking in laadbak.
- een roomba is ook random, maar heeft wel de mogelijkheid tot zuigen langs wanden en herkent ook poten.
jammer dat roomba voor jou niet werkte dan :) Het is idd meer een borsteler dan zuiger.

Laat je nog weten hoe de tribolite gaat?

Ik vind het geluid niet echt een argument om voor de siemens te gaan. Mijn roomba was in het begin ook vrij stil, maar naarmate het meer gebruikt is maakt het meer lawaai. Dat zal bij de siemens ook wel zo zijn. Dan is de tribolyte een betere keuze, zeker omdat de accu van de siemens niet al te lang meegaat.

Ik vraag me wel af hoe de filters van de tribo werken bij zoveel dierenharen...

Het is weer eens jammer dat dit soort spul zo lang op zich moet wachten in europa... in de usa hebben ze meer fabrikanten. Er komt ook nog een nieuwe bij: http://www.wanyrobotics.c...Robot_vacuum_cleaner.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

die wany is gebaseerd op de electrolux.
de siemens valt denk ik ook af.
die is het 'domste' van allemaal , waar de electrolux het allerslimst is.
de siemens is overrigens de enige die achteruit kan.

Ik heb even siemens en electrolux gebeld en wat specifieke dingen gevraagd.
de siemens werkt volstrekt random en kan alleen zuigen op een drietal vooraf te kiezen schoonmaakuren, of oneindig :? Het apparaat wekrt dus volledig op de gok en zal veel plekken overslaan. Siemens geeft dit zelf ook aan.

De electrolux doet inderdaad eerst een volle ronde langs wanden om zo een beeld te krijgen van de ruimte. Daarna gaat hij random door de ruimte heen, maar heeft dus wel iets van mapping.

De verkrijgbaarheid echter is bijna 0 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

paQ schreef op maandag 19 februari 2007 @ 13:25:
die wany is gebaseerd op de electrolux.
de siemens valt denk ik ook af.
die is het 'domste' van allemaal , waar de electrolux het allerslimst is.
de siemens is overrigens de enige die achteruit kan.
De roomba kan toch ook achteruit? :? Tenminste, dat doet ie bij mij als ie uit z'n basis rijdt. autobots rollout zeg maar.
Ik heb even siemens en electrolux gebeld en wat specifieke dingen gevraagd.
de siemens werkt volstrekt random en kan alleen zuigen op een drietal vooraf te kiezen schoonmaakuren, of oneindig :? Het apparaat wekrt dus volledig op de gok en zal veel plekken overslaan. Siemens geeft dit zelf ook aan.

De electrolux doet inderdaad eerst een volle ronde langs wanden om zo een beeld te krijgen van de ruimte. Daarna gaat hij random door de ruimte heen, maar heeft dus wel iets van mapping.

De verkrijgbaarheid echter is bijna 0 :?
de mapping zorgt er wel voor dat ie wel op een flink afstandje van de muur blijft las ik zo. Ik was trouwens verward met de eerste versie, die had heel wat meer nadelen dan z'n broertje.
Wat mij nog steeds minder lijkt is dat dat ding maar 40 minuten kan spelen. Na 20 minuten switcht ie om naar de andere accu had ik gelezen..

Ik vraag me ook af hoe ie met de mapping doet als ie even tegen jou aanbotst.
Volgens mij zijn die dingen trouwens alleen in amerika te krijgen. Of je moet ebay eens proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 19-02-2007 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

de roomba stofzuigt niet achteruit... dat bedoelde ik.

nee electrolux is zweeds en is gewoon verkrijgbaar in europa, maar niemand heeft het ding op voorraad. ja een enkeling die de adviesprijs aanhoudt (ook meteen de reden waarom hij op voorraad is)

op de filmpjes is te zien dat hij echt zeer nauwkeurig langs de wanden e.d. zuigt.
het ding is pietjeprecies qua positionering.
Als hij richting een obstakel rijdt, dan zie je hem ineens vertragen om tot stilstand te komen op milimeters afstand. mooi gedaan hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

gelukkig werkt de roomba voor mij heel goed, dus ik hou het wel daarbij voorlopig. Ik ben wel van plan om de nieuwe versie te kopen als ie uit is. Samen met de scooba :)

Dit is ook wel interessant voor jou http://www.hearsay.demon.co.uk/trilobiteReview.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

mooie tekst idd

en mooi intelligent apparaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

nou

ik heb een electrolux besteld, een trilobite, maar dan de Za1 versie.
Dat is het 'oude' model, zonder traptredesensor en zonder programmeerbare timer. (bijvoorbeeld dinsdag en donderdag om 11 uur)

dit scheelt zomaar even 500 euro, dus daarvoor druk ik wel even een keer extra op een knopje :D
De traptredesensor is ook ... mja... omzeilbaar door middel van de magneetstrips. Die zorgen ervoor dat de trilobite daar niet voorbij zal gaan, makkelijk onder de vloerbedekking bovenaan de trap te monteren en heeft dan hetzelfde resultaat en werkt net zo goed. Ik denk dat de faalkans van de traptredesensor nog zelfs hoger zal liggen dan van een magnetisch veld.

Die magneetstrips zijn imo betere opties dan de virtual walls van roomba.
De virtual walls hebben namelijk een nogal brede straal, en worden alsmaar breder als je ze langer instelt, waardoor het kan gebeuren dat roomba grote stukken mijdt.

mijn keuze op de trilobite is uiteindelijk gemaakt vanwege de toch wel erg grote afvalcapaciteit (1,2 Liter, dat is niet veel kleiner dan onze zakloze electrolux), de zuigkracht van het ding (de sterkste onder de robots) en de nauwkeurigheid icm mapping van de ruimte. Daarbij kan hij (anders dan roomba) over kabels heen rijden (omdat ie ze niet vooruit duwt) en zuigt hij mijn tapijt ook nog :) (ook dat laat roomba afweten)

Dan is er nog de kwaliteit die bij Electrolux nogal hoog aangeschreven staat.

hopelijk vrijdag binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

waar had je dat besteld dan en voor welke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

via via bij een Duitser
ze komen weer zo van Electrolux af, in dit geval AEG geloof ik.
een pot nat

ik weet niet of hij er meer heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

_/-\o_ dat ding werk echt heel erg goed _/-\o_

goed genoeg om daarna gewoon te dweilen :) (tijd voor een Scooba :+ )

die opvangbak gaat erg veel in.
denk dat ik zomaar een keer of 4 kan stofzuigen voordat de bak leeg moet en daarmee ook eht filtertje. Helaas aan de dure kant (de originele dan) rond de 3 euro per stuk. Maarja... zakken zijn ook niet goedkoop... gevonden voor 1 euro p.s.

maar het is het me waard

het ding scant idd eerst de woonkamer langs de omtrek, al zuigend.
zodra hij daarmee klaar is, gaat de motor harder lopen en gaat de trilobite banen afleggen door de kamer. Steeds als iets in zijn buurt komt, maar ook boven hem (bijv stoel of salontafel) dan gaat hij een stuk langzamer rijden om voorzichtig verder te gaan. Zodra hij onder de tafel door is, gaat het gas er weer op :D.

af en toe hoor je hem kraken, dan issie bezig met zijn navigatie. ik weet niet precies hoe het werkt, amar het werkt wel :)
Af en toen botst ie tegen een tafelpoot oid op, maar dat werkt dan weer gelijk aan een roomba; met een druk sensor in de bumper.

De honden kijken nog wat vreemd als het ding voorbij komt, maar ik denk dat dat een kwestie van dagen zal zijn

* paQ is blij

[ Voor 52% gewijzigd door paQ op 28-02-2007 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 21:48

GaMeOvEr

Is een hork.

En hoeveel herrie maakt zo'n ding nou, en hoe lang is hij bijvoorbeeld bezig om je woonkamer te doen? (En hoe groot is je woonkamer dan? ;) )

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

mijn woonkamer is 39m2
1 bank
2 fauteuils
eetkamer tafel
kastje
4 stoelen
salontafel.

ongeveer 45 min, en dan is het ook af.
de herrie is iets minder dan een gewone stofzuiger, maar vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 21:48

GaMeOvEr

Is een hork.

En hoe gaat dat dan bij je eettafel? Dat blijft stoffig? (Wegens veel poten dicht bij elkaar)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-03 14:29

sjaakaq

It might get loud

45 minuten? Jezus zo'n kamer doe je handmatig in hooguit 15 minuten...

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

leokennis schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 23:15:
45 minuten? Jezus zo'n kamer doe je handmatig in hooguit 15 minuten...
dat is geen argument.

als ik niet thuis ben stofzuigt het ding ook voor me.
of in die 45 minuten kan ik ook andere dingen doen (afwas, koken, honden uitlaten, whatever) en in die 15 minuten stofzuigen niet.
GaMeOvEr schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 23:11:
En hoe gaat dat dan bij je eettafel? Dat blijft stoffig? (Wegens veel poten dicht bij elkaar)
ja hier en daar blijft er bij de poten wat liggen... maar ja. als ik met de hand stofzuig dan moet ik ze ook steeds verzetten of even op tafel mikken.
dus nu zou je dat ook kunnen doen.

hij weet zijn weg altijd wel te vinden tussen alle poten door, maar hier en daar vlak tegen de poten aan blijft er wel eens wat liggen... maarja...

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 28-02-2007 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04 23:02

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

* Ray-zor is lichtelijk jaloers. Maar die trilo is me toch veel te duur dus toch maar rond blijven vragen of iemand een huishoudster weet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

nou
na veel gezeur en vertraging (douane enzo) is de Scooba nu een paar dagen in ons bezit :)
Maar je moet wat als het hier nergens verkrijgbaar is. Ik heb tot zover één Duitse leverancier gevonden die er 499 euro voor vraagt :|

Het pakket was 4 april ingeklaard volgens de USPS, maar pas de 17e verwerkt. Ik had expres de 'clorox' (schoonmaakmiddel) nog uit de doos laten verwijderen omdat dat illegaal is in Europa en dat zou dus gedonder kunnen opleveren. Ik heb de verzender gevraagd de unit te labelen dat het apparaat beschadigd was, of manco oid en dat had hij ook gedaan. De verzekering op het pakket heb ik hem wel betaald maar staat los van het verzendbiljet, en de waarde van de scooba hebben we vanzwege de 'beschadigingen' op 88 USD geraamd O-) Zo kwam de totale pakket waarde dus op iets van 160 USD
Totale inklaringskosten af te rekenen bij de postbode € 25,22 8)7
Totale kosten inclusief transport + Douanekosten (1,2%) + BTW € 265

nette prijs dacht ik zo

Afbeeldingslocatie: http://www.joy4ever.com/blog/pics/2006/05/scooba.jpg

Dan begint het geklungel, want eerst een omvormer aanschaffen. Aangezien de lader maar 45W trekt volstaat de goedkoopste omvormer (2 tientjes ongeveer).
Laden en na een uur of 2 / 3 is de accu vol (de handleiding geeft langer aan).

Als schoonmaakmiddel gebruik ik iets van een theelepeltje HG vloerreiniger. Deze schuimt niet en is bijna zo dun als water en lost dus prima op. Je moet toch een alternatief verzinnen voor dat Clorox. Schoonmaakazijn komt het dichtst in de buurt, maar die HG prut werkt erg goed moet ik zeggen.
Water erin, tank erop, aanzetten, CLEAN in drukken en daar gaatie dan;

Hij begint (net als een roomba) met rondjes draaien en zijn spiraal groter te maken. De wacht niet op een botsing, maar na zoveel rondjes gaat hij banen maken. Hij rijdt beduidend langzamer dan een Roomba en zeerzeker dan de trilobite. Ook wel logisch. Hij zuigt eerst klein vuil als een kruimeldief een filtertje in. De 'uit'-lucht van die kruimeldief spuit weer lucht richting de zuigmond aan de voorzijde om het efficienter te laten verlopen.
Dan hangt er een dun rijtje vegers, met vlak daarachter twee 'spuitstukjes die de vloeistof verdelen over de vloer. Borstels borstelen dan vervolgens de oplossing over de vloer en een slappe flap zuigt het vieze water weer op. Het 'natte' oppervlak dat de scooba achterlaat is met een kleine minuut ook weer helemaal droog en je ziet best goed resultaat; maar hoevaker de scooba erover rijdt hoe mooier het resultaat wordt.

Afbeeldingslocatie: http://www.irobotstore.nl/images/irobotstore/scooba_tech.jpg

De Scooba is net als de andere irobots en de siemens/kärcher een 'domme' robot die random rondbotst. Ik merk na een keer of 2 proberen dat ik de kamer beter kan opsplitsen met de virtual walls, om zo een beter (maar trager) resultaat te krijgen.
Dankzij het borstelen maakt ie hardnekkige plekjes echter wel vlugger en beter schoon dan dat ik dat met de mop zou doen.

Als de tank van de scooba leeg raakt, gaat het apparaat zichzelf drogen en op den duur stopt ie met de melding 'check tank'.
Tank eruit, borstel eruit klikken (met een knop) en er komt een vieze chocomel uit de opvangtank. Echte goorigheid. Scooba werkt _/-\o_
effe de borstel afspoelen en dan mag hij plaatsnemen op zijn eigen scooba mat :) (die zit samen met 2 virtual walls in model 5910) Je kunt scooba laden door heb rechtstreeks in te pluggen of de batterij op de lader te leggen. Scooba haalt net geen 2e volle run op 1 batterij, dus dat is wel jammer eigenlijk. MAAR dat is een kwestie van even opletten. Want scooba stopt als de tank leeg raakt. Dus minder water in de tank betekend een kortere run. 2 kortere runs haalt hij uit 1 batterij, dus wellicht afdoende voor de hele huiskamer. nog even pielen dus.

Voor de rest een sterk en degelijk apparaat met aluminium onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jofel
  • Laatst online: 05-04 19:34
paQ, ik begrijp dus dat je hem uit de US hebt geïmporteerd? Mocht de Scooba kapot gaan binnen de garantieperiode, hoe dien je hier dan mee om te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

ik ben helaas ook aan het wachten tot de scooba hier ook te koop is (september volgens de importeur)

Ik wil gewoon niet het risico lopen dat dat ding kaduuk gaat. Voor mijn defecte roomba had ik tenminste een vervangend (nieuw) model gekregen. De scooba werkt met vloeistoffen, dus nog meer kans op defect.

Wil er wel zeker eentje hebben.

hoe zit het met het geluid?

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 23-04-2007 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

hij is stiller dan een roomba.
\Maar ik heb hem idd uit de VS gehaald.
De verkrijgbaarheid in Nederland is al 2 keer een jaar uitgesteld, dus verwacht er niet te veel van.
En als ie stuk gaat?

sja geen idee.
Repareren he :)
Daar staat tegenover dat je een volgens mij veel lagere prijs betaald.
Ik heb geen idee wat het ding ooit zal gaan kosten in nederland?
maar ik zie dat de roomba's ook nog 298 doen (de uitgebreide versie)
deze uitgebreide versie (5910) kostte me zo 265 euro. Die Duitse firma vroeg er 499 voor.
Er is inmiddels ook een Spanjaard die ze via ebay verkoopt, en die gaan gemiddeld voor 360 euro weg (de 5900, dus zonder de extra's) en dan krijg je er dus nog even 70 euro verzendkosten bovenop.
maakt samen 430 euro.

Ik word toch niet vrolijk van al die prijzen

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 23-04-2007 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

scooba gaat weer verhuizen

er zitten voor mij vind ik nog te veel haken en ogen aan:
- hij moet na iedere sopbeurt grondig worden schoongemaakt, en daar ben je best even mee bezig
- hij heeft net een wat te kleine capatiet. Ik zag dat er inmiddels weer een splinternieuwe uitvoering is, met een wat grotere tank, maar de andere nadeeltjes zullen daar nog steeds aan kleven.
- scooba rijdt telkens weer met imo wielen van verkeerd materiaal door zijn eigen waterbanen
- bij het wall-followen gaat het wel eens mis in bochten omdat hij uitglijdt over het water
- prima voor kleinere oppervlaktes zoals de keuken, maar als ie klaar is laat hij lelijke natte strepen achter als je hem daar laat staan; je zult hem dus ook moeten oppakken, maarja... dan moet je dus wel over een net gedweilde vloer heen -O-

nog een ander algemeen nadeel: de virtual walls.
die zuigen. dat vond ik bij roomba ook al.
Het systeem lijkt knap handig, maar eigenlijk is het prut. de stralen kaatsen tegen al het RVS , ze zijn te konisch (de beam) en onnauwkeurig.
Ik ben voor de magneetstrips.

kortom:
het wachten is op een goede soprobot van Electrolux :z

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 16-05-2007 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 92670

Ik heb een iRobot Roomba Discovery en de Scooba.
Scooba heb ik destijds uit Amerika besteld toen hij uitkwam. Clorox heb ik er gewoon laten inzetten en heeft geen problemen gegeven bij de douane. Het is een klein 'proef' flesje waar je misschien 2 à 3 beurten mee kan doen.

Wel moet er witte azijn bij in om (volgens mij) kalk aanslag te voorkomen. Tevens doet hij een PH check en zonder azijn wil hij wel eens niet starten met de melding 'check tank'. Krijg je deze melding ook mét azijn. Schud even de waterbak. Nu nog steeds? Geef hem even een 'lang' duwtje. Later zal ik dit niet meer nodig zijn (tips vanuit eigen ervaring).

Sinds september is de iRobot 500 serie uit. Mijn oog heb ik laten vallen op de 560 maar zag ook al dat over enkele dagen/weken de 570 uit komt. De 570 heeft een geweldig design. En natuurlijk, de 560 en 570 hebben de scheduler inzich. Ideaal. De prijzen in Amerika zijn nog te doen. Vooral met de dollarkoers. Zo'n 400 dollar. Wat wat tegenzit zijn de verzendkosten van een dikke 110 dollar. Volgens de GWK komen we dan op zo'n 339 eurootjes. Nog te doen, maar als je 20% er boven op doet aan douane-shit zit je alweer op 406 euro, wat direct de (verwachte) prijs is wat ze in Nederland gaan vragen.

Waarom zijn er nou geen Nederlandse bedrijven die de prijs omgerekend in euro's vragen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50683

Wat zijn de resultaten van die Scooba?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ik vond ze betreurend en heb hem na 1 week alweer de deur gewezen.

soms maakte hij meer vies dan dat hij schoonmaakte.
de aansluitingen van de in en uit tank zijn ook allemaal iets bedenkelijk vind ik zelf en als je pech hebt trekt ie vies water door heel je huiskamer.

komt bij dat het ding tergend traag is en maar weinig oppervlakte echt dweilt op een tank lading. Een twee tanklading dweil je niet meer leeg op een acculading.

prima voor kleine oppervlaktes, volstrekt ongeschikt voor een huiskamer.

maarja
die kleine oppervlakte doe je 2 minuten met de mop, 30 minuten met de scooba.
en die staat dan leeg ergens midden in een net gedweild stuk 8)7
ga je hem pakken dan maak je voetstappen, laat je hem staan dan krijg je bruine strepen.
kies zelf maar

edit:
eigenlijk lees ik net dat ik alles al had geschreven tijdje terug :D

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 14-09-2007 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XthinkZ

XthinkZ

Hier ook een goedkoop schoonmaak apparaatje: Robomop. Zal niet perfect werken, maar voor de prijs is het wel een hele goede:

http://robomop.klassegere...mop.klassegereedschap.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

die schuift alleen het vuill door je kamer heen :D

Pagina: 1 2 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.