kicky kicky
ik heb nu 6 maanden lang een roomba 2 gehad, maar van de week verkocht.
hij is nogal noisy, maar vooral met mijn huisdieren is het niet wat ik had verwacht.
Als ik het ding om de dag laat lopen, laat hij grote plukken honden haar hier en daar achter (voornamelijk bij richeltjes en de overgang naar het tapijt)
het komt vaak in de borstel te zitten en deponeert eht dus later weer ergens.
dan is er het miniscule opvangbakje wat binnen notime vol is.
m.a.w.
te klein
niet 'schoon'
lawaaierig
komt wel eens vast te zitten
VEEL te snel vol
en dat is nog afgezien van de locaties in de behuizing waar stof en vuil zich ophopen en waar het naar mijn idee nieteens hoort te komen.
goed.. ik zoek nog steeds serieus naar een alternatief.
iedere dag stofzuigen kan ik gewoon niet meer opbrengen. Ik ben erg blij met mijn stenen vloer, maar honden haren (beide kortharig) icm een harde vloer is een disaster. In de vloerbedekking zat het voorheen het ook wel, maar zie je het niet...
de alternatieven zijn bijv een Siemens / karcher.
Beide exact hetzelfde apparaat.
borstelen niet, maar zuigen.
grote voordeel is dat ze in principe oneindig door kunnen gaan omdat het basisstation het apparaat weer leegt.
ze schijnen superstil te zijn, maar....
zover ik teruglees legt deze geen route af. Niet intelligent genoeg om stoelpoten te ontdekken en zuigen ook niet langs een muur. Kleine smalle zuigingang, en dat alles samen maakt hem zeer.... zeeeeeer traag.
max 15 m2 per uur... dat is op een kamer van 46 m2 dus een uurtje of 4 - 5. (het dubbele gebeuren even meegrekend)
Ook is deze niet te stoppen met virtuele muren oid... groot nadeel...
Ander nadeel zijn de losse stofzuigerzakken voor het thuisstattion.
in Duitsland verkrijgbaar voor 750 Euro.
Nederland zo vanaf 900 Euro.
Dan is er alleen eigenlijk nog de Electrolux Trilobite (versie 2)
dit schijnt van alles robots de meest intelligente te zijn.
Ook deze zuigt, maar doet OOK borstelen, en vrij breed ook nog.
Hij is rap, niet heel lawaaierig en deze is uniek omdat deze met hoog frequente sensoren werkt.
Hij rijdt dus daadwerkelijk nergens tegenaan, maar is zeer precies met het stoppen voor alle obstakeles. Door zijn vele sensoren herkent hij dus op geluid poten e.d. om er omheen te rijden.
Magneetstrips moeten de route doen blokkeren.
De inhoud van de opvangbak van deze is 1,2 Liter. Dat is best wel aardig eigenlijk

EN (!) hij is programmeerbaar met een timer, hoe laat hij moet beginnen en hoe lang.
Of deze robot nou met mapping werkt, kan ik niet echt goed ontdekken, want dat zou hem op den duur een stuk sneller maken.
In Nederland verkrijgbaar voor 900 euro.
In Duitsland zo vanaf 1150 euro.
De Electrolux is dus 150 euro duurder (dat is zowat een hele roomba) maar scoort vele malen beter op snelheid en nauwkeurigheid. En de siemens / karcher robots hebben toch wel een hele boel nadelen, maar de best belangrijke voordelen stil en 'oneindig' zuigend door laad- en losstation en 150 euro goedkoper.
maar dan ga je denken.
900 euro... VOOR EEN STOFZUIGER!!!
je kan er 4 roomba's voor laten werken

(die ik allemaal onder de bank en achter kabels vandaan kan gaan vissen)
dus
help
Een paar fantastische vergelijkingsfilmpjes uit Finland
http://www.mbnet.fi/nettijatkot/2005/04/siivousrobotit/
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.