Ik ging eigenlijk voor een A4 of V5 pro, maar omdat ik er één snel wilde hebben, heb ik gewoon gekozen voor een model dat wel direct uit een EU magazijn leverbaar was.
Het enige wat ik verwacht van een stofzuigerrobot, is dat de laminaatvloer vrijgemaakt wordt van haren, stof en al het andere losse gruis wat je onder je schoen mee het huis in neemt.
Het is de Chuwi iLife V7 geworden. Met 1 week in huis en geen importheffing etc.
Hij heeft een plekje gekregen op de eerste verdieping, en de taak 4 kamers door te gaan (slaapkamer, kinderkamer, hobbykamer, strijk/kastenkamer en de gang die de kamers verbindt).
Het meest bevredigend is een rondje door de slaapkamer. Onder het bed is het echt een stofnest en na 30 minuten heen en weer rijden, zit het opvangbakje al lekker vol.
Ik heb hem een tijdje geobserveerd en het valt me op dat hij regelmatig de kamer uit wil rijden, terwijl de vloer niet geheel gedaan is.
De enige oplossing om hem te dwingen in de kamer te blijven, is de deur dicht te houden.
Een volgend probleem volgt al redelijk snel. Op snoeren langs de plinten en onder het bed, rijdt de V7 zich vast. De V7 trekt zichzelf er namelijk overheen, maar komt vervolgens niet meer los, omdat de kabel achter de as van de zij-borstel komt te zitten. Die zij-borstel trekt/veegt de kabel onder de robot door.
Eigenlijk zouden alle robots in de rijrichting iets moeten hebben, dat een eventueel kabel wegduwt van de draaiende borstel.
De robot merkt na enige tijd overigens wel dat hij vast komt te zitten en zet zichzelf dan uit.
Zo blijkt in elke kamer wel ergens een stroom- of netwerkkabel te lopen die niet altijd zichtbaar is, maar "gevonden" worden door de V7. Onder een kast op poten, onder het bed, onder een bank.
Voordat je de V7 dus zonder toezicht zijn gang kan laten gaan, moeten eerst alle kabels vastgezet worden tegen de wand. Op een los stekkerblok rijdt waarschijnlijk elke Ilife zich vast op het snoer.
Ik heb de V7 nog niet uit laten rijden totdat hij zelf kiest om weer naar de lader te rijden, maar je kunt hem op elk moment de opdracht geven, door op de AB de Home knop in te drukken.
Als de V7 zich in een andere kamer bevindt dan de kamer waar de lader staat, duurt het wel erg lang voordat hij de juiste kamer ingereden is. De v7 is enorm aan het stuntelen. Je krijgt al snel de neiging hem op de pakken en er naar toe te brengen. Ik krijg bijna medelijden met hem.
De nadelen:
- De robot is de kamer al weer uit voordat deze goed en wel klaar is.
Hij gaat erg random door de kamer.
- Je zal alle kabels tegen de muur moeten plakken, want de v7 blijft hier vaak aan vastzitten.
- De zoektocht terug naar de lader gaat moeizaam. Geen idee hoe de lader en robot met elkaar praten trouwens.
- Onder de v7 zit een "mop" (dweildoek) die nogal laag boven de grond hangt. Dat moet ook, anders doet de dweil niet wat hij moet doen, maar hierdoor komt hij moeilijk over een kleed heen. Het gaat nogal stroef.
Voordelen:
- De v7 heeft voldoende kracht om alles op te vegen/zuigen.
Het werkt echt super!
- Als je een kamer goed "ingericht hebt" om de v7 zijn werk te laten doen, dan scheelt je dat een hoop tijd. Want stofzuigen hoeft dan echt niet meer.
- De prijs is spotgoedkoop en een goede koop.
- Het is gewoon een leuk gezicht hem rond te zien rijden ;-)
Nog even een p.s.
Eigenlijk zou een dergelijk gadget apparaat voorzien moeten zijn van een volwaardige app, waarop je de status en locatie kunt bekijken van het device.
Ik krijg de neiging telkens naar boven te lopen, om te controleren of het ding niet vastgelopen is o.i.d.
Uiteindelijk kost de stofzuigerbeurt alsnog veel tijd, omdat ik steeds ga kijken.
[
Voor 5% gewijzigd door
Verwijderd op 30-08-2016 15:55
]