In dezelfde review wordt ook de Roomba 880 meegenomenSj44k13 schreef op zondag 13 december 2015 @ 15:20:
En in vergelijking met een lg of iroomba? Is de neato beter?
De Neato zuigt beter, maar er zijn ook wat zaken waarbij ik de Neato irritanter vind (ik heb zowel een Roomba als Neato thuis):
Om hulp roepen
De Roomba geeft 1x een foutmelding als er iets is. De Neato blijft zeuren en zeuren en zeuren totdat hij geholpen wordt of zijn batterij leeg is.
In het weekend lig ik nog in bed als de Neato gaat zuigen. Als hij ergens vastloopt hoor ik hem om de minuut om hulp roepen (9 irritante piepjes). Ik moet dus mijn bed uit en de Neato helpen, of ik moet 180 hulppiepjes per uur blijven ervaren totdat ik wel klaar ben met slapen of een boek lezen in bed.
De Roomba vraagt 1x om hulp en is daarna gewoon stil. Ik hoor dat en denk "Oh, even helpen voordat ik straks ga douchen" en daarna heb ik nergens last van. Veel fijner.
Docking
De Neato kan alleen docken als hij vanaf zijn dock gestart is. De Neato rond laten rijden in je slaapkamer en dan weer in de huiskamer zetten met 'terug naar je dock' werkt niet. Ik moet dan op mijn knieën om de Neato in zijn dock onder de kast te zetten.
De Roomba rijdt lekker rond totdat hij zijn dock ziet. Dit werkt ook als je hem net uit een andere kamer haalt.
De Neato staat bij mij overigens 2 tot 3x per week 180 tot 90 graden verkeerd voor zijn dock (en laadt dus niet). Terwijl de ruimte rond het dock altijd precies hetzelfde is. De volgende dag gaat hij dan ook niet verder met zijn programma, ik moet wederom op mijn knieën om de Neato goed te laten docken. De Roomba gaat gewoon stofzuigen als zijn timer zegt dat het moet, of hij nou in de dock staat of niet.
Bediening
De Roomba heeft fysieke knoppen voor alles wat je wilt. Een knop voor start / stop, een knop voor spot, een knop voor terug naar je dock. Heerlijk en zelfs blindelings te gebruiken na een paar maanden.
Neato: Terug naar z'n dock sturen? Door een traag menu op een klein schermpje bladeren met knoppen die je niet voelt (!) en die je niet kunt zien zonder een lamp aan te doen. Geen tactile feedback of wat dan ook van de knopjes. Echt een flinke achteruitgang ten opzichte van op één duidelijke verlichte fysieke knop drukken bij de Rooma om te gaan docken.
Samengevat: qua stofzuigen en het schoonmaken van de borstel (hoeft bij de Neato minder) is de Neato fijner. Tegelijkertijd heeft hij voor mij een veel hogere irritatie-factor qua bediening en geklaag dan de Roomba. Een Neato met de fysieke Roomba-knoppen, Roomba-foutmeldingen en die net als de Roomba makkelijk zijn dockingstation vindt zou ideaal zijn. Maar die bestaat niet.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX