Allereerst, eigenlijk zegt dit al alles:
Ronald in "[STARTERS] Ik wil een DSLR, wat nu?" en sluit ik me er volledig bij aan. Ik vond het alleen zo zinloos omdat in het topic te melden, de magical line in achtnemende enzo
Maar om er even een eigen slinger aan te geven:
littlejoannes schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 09:39:
Even inhaken op de recente ontwikkelingen in het START dSLR topic. Ondanks dat de goede vrede weer gevonden is in dat topic en de discussies weer redelijk normaal gevoerd worden.
Lijkt het me dat de redelijk felle Canon & Nikon tegen de rest discussies de echte starters afschrikt om vragen over de kleinere merken te plaatsen.
Ik ben het volledig met je eens dat die discussie al te vaak gevoerd is, maar kan het niet helemaal in het volgende vinden:
Zodra er mensen positieve ervaringen posten over niet Canon en Nikon merken steekt er meestal een sterke anti wind op.
Dat is niet helemaal waar. Wat er gebeurt is dat als iemand om advies vraagt, zélfs als hij al aangeeft graag canon of nikon te willen, er áltijd iemand langs moet komen om toch nog even pentax or whatsoever voor te stellen. De vraagsteller reageert dat pentax geen optie is en tóch moet er nog even door geprofeteerd worden. Er is vaker aangedragen (o.a. door Ronald, als ik het me goed herinner) dat dit als bijzonder hinderlijk wordt ervaren en dat het absoluut níets toevoegd behalve een (felle

) discussie uitlokt.
Verder ben ik van mening dat als je start met een dSLR, je niet weet hoe groot je kan groeien. Ik, neographikal en Ronald zijn daar prima voorbeelden van imho. Klein begonnen, maar inmiddels uitgegroeid tot een flinke set. Omdat je niet wéét hoe groot je gaat worden als je start, kan je maar beter op safe spelen, right? Ondanks dat ik voor Nikon heb gekozen aan het begin, heb ik een switch naar Canon achter de rug, en ik kan je vertellen dat, ondanks dat ik mijn spul voor een goede prijs heb verkocht, het alles behalve geinig is en het je hóe dan ook geld kost.
Ik snap de reacties van de "stamgasten" wel in het topic om meteen te wijzen naar (voornamelijk) Canon. Maar het lijkt vaak of helemaal voorbij wordt gegaan aan het feit dat niet iedere starter door groeit naar 2.8 IS/VR glas of een (semi)pro-body.
True, niet iedereen zál doorgroeien. Als iemand morgen glashard aangeeft het budget én toekomstperspectief te hebben voor een dual zoom kit, komen wat mij betreft álle merken om de hoek kijken. Maar op het moment iemand aangeeft door te willen groeien, en Canon en Nikon (zéker Nikon met de D40 op het moment) hebben een gelijk alternatief voor dezelfde of soms zelfs lagere prijs klaarstaan, maar wél met doorgroeimogelijkheden, snap ik niet waarom je jezelf zo zou beperken. En ja, de andere camera's zijn goed, maar de Canon's en Nikon's, zeker in de wat hogere segmenten, gewoon beter.
Maar dat is imho ook het verschil tussen een start- en budget-DSLR. Die laatste scheiding heb ik al vaker geprobeerd te maken/ gemaakt, maar erg doordringen wil dat niet
Verder zeg je dat er veel Canon wordt geadviseerd, terwijl juist voornoemde D40 veel vaker wordt genoemd dan een 400D. Tenzij er 30D budget is, maar dat lijkt me ook een érg duidelijke zaak. Beide cams zijn geweldig bang-for-buck met een gi-gan-tisch platform erachter. Nogmaals, waarom jezelf dan beperken tot merken die dat niet bieden?

Wellicht is een iets neutralere houding in dat topic gewenst om de potentiele kopers van Oly, Pentax en Sony niet meteen het topic of FG uit te jagen?
Ik ben zo neutraal / objectief mogelijk. Maar sorry, dan kom ik overwegend tóch op de Nikon D40 en Canon 30D. En als iemand aangeeft een voorkeur voor pentax te hebben, dan leg ik me daar ook bij neer, maar vraag ik wél waarom die voorkeur bestaat. Net zoals dat wanneer iemand voor een D80 wil gaan, ik vraag waarom hij niet de 30D doet (en zelfs vice versa wel eens

).
N/C zijn gewoon 2 merken die een ontiegelijk zekere toekomst hebben, en met Pentax en Sony, en in mindere mate olympus, is het gewoon maar afwachten hoe het afloopt én welke kant het opgaat.
In de laatste discussie is het trouwens meer iets dat 'gegroeid' is... een offtopic discussie imho, maar wel één die donders goed onderbouwd is overwegend. Misschien dat dat topic afsplitsen naar een weet--ik-veel-wat-voor topic al een hoop helpt...
[
Voor 4% gewijzigd door
Henk op 24-08-2007 10:10
]