Dunlop D208. relatief onbekende band, maar bevalt mij prima. Ik heb laatst nog erover zitten denken om naar Michelin Pilot Power (of race) of de Pirelli (super) Corsa's of diablo's over te stappen.. gewoon omdat je daar hele goeie verhalen over hoort.
maar ik heb met de D208's nog nooit een raar momentje gehad, altijd grip, zeer stabiel, lekker licht insturen en over het hele bereik van de band hetzelfde gevoel. of je nu een klaverblad met 80 of met >120 over gaat.. het voelt gewoon exact hetzelfde aan en banden en motor vragen alleen maar om meer, ze warmen zeer snel op.. wat zeg ik.. als ik hier wegrij en na 500mtr een rotonde tegenkom kan ik zo de knie aan de grond leggen.. nou heb je daar ook geen supergrip voor nodig (lage snelheid en je hoeft geen gas bij te geven) maar qua gevoel is het super. ze slijten mooi af en ze gaan relatief lang mee (3000-5000km voor een achterband en 6000-9000km voor een voorband. afhankelijk van hoe ik me voel)
ben er dus zeer over te spreken. snap ook wel dat een supersport band niet grappig is als je 9000km in 3 maanden rijdt.. maar aan de andere kant.. geef mij een BT020 en die is ook snel op. zoieso de laatste keer dat ik een setje BT020's erop had liggen heb ik ze finaal naar de klote gereden. achterband kwam het canvas doorheen en voorband was zo aan het cuppen dat ik het stuur niet meer los kon laten boven de 80km/h.. daarnaast vertrouw ik ze qua grip ongeveer net zo ver als ik ze kan gooien. nee. is niet mijn rubber. maar begrijp me niet verkeerd.. andere mensen hebben wel goeie ervaringen met die banden. mijn vader gebruikt ze onder zijn VFR's al zo lang als ze op de markt zijn, en daarvoor de voorloper (BT045 geloof ik.. maar pin me er niet op vast) en mijn vader kan flink sturen met die motor.
Btw, ik dacht altijd: Mensen die omvallen met hun motor (dus letterlijk omvallen) kon ik nooit begrijpen, totdat het me net zelf bijna overkomen is.
Dat soort domme fouten bij lage snelheid gebeurt iedereen wel een keer. En soms hou je hem, en soms moet je hem neerleggen. Iedereen overkomt het en iedereen schaamt zich er altijd helemaal kapot voor. Even niet opletten bij lage snelheden en als die motor dan scheef gaat.. ja dan is ie toch wel heel erg zwaar opeens

Maar het zal vast dikke oefening baart kunst zijn, en een drempel tussen je oren. Ik durf nu btw helemaal nog niet hard de bocht in te gaan.
Dus meestal (lijkt me ook het handigst) doe ik het rustig, "val" naar het binnenkantje van de bocht, geeft meer gas om me daar uit te halen en tegen de tijd dat ik voor mijn gevoel een beetje hang is de bocht afgelopen
Net nog, klaverbladje wat vrij scherp was, ik reed tamelijk langzaam aangezien auto's dichterbij kwamen. Ik kan veel en veel dieper alleen moet ik het nog maar doen...........Afijn, ik ben net bezig, of legden jullie je fiets meteen plat? (heb nooit gebrommerd/scooterd/oid, dus de ervaring is er nog niet).
Nope. ik ging ook niet meteen plat. je bouwt het steeds verder op. op een gegeven moment voel je je op je gemak bij een bepaalde hellingshoek en dan denk je.. nou eens een stapje verder.. en zo ga je steeds verder. je moet je in iedergeval niet laten opnaaien om dingen te proberen waar je eigenlijk nog niet aan toe bent. dan gaat het namelijk wel fout. en niet omdat je motor het niet aan kan (want je kunt zo'n thundercat zo met 120-130 over dat klaverblad heen sturen zonder dat ie ook maar eventjes onstabiel aanvoelt ofzo. geen probleem). nee, het gaat fout omdat je zelf schrikt van het nieuwe gevoel van zo plat gaan. dat voelt gewoon heel anders (en zeker als je er flink naast hangt) en als je dan nerveus bent en het voelt vreemd, dan ga je heel snel domme fouten maken. en dan ga je op je plaat.
wanneer gaat het mis.. bij mensen die bijvoorbeeld 'kneedowns gaan oefenen'.. als je normaal altijd kaarsrecht op je fiets blijft zitten in een bocht en je gaat opeens als een aap naast je fiets gaat hangen en je stuurt hem met grof geweld en veel te hard een bocht in om je slider even tegen de grond aan te tikken zodat je kunt zeggen dat je een kneedown kunt maken.. dan loop je gewoon de kans dat het fout gaat. A) je zitpositie is radicaal anders.. dat voelt vreemd,

je stuurt je motor extreem hard een bocht in. das niet lekker, want dan moet je in de bocht corrigeren.. :"langzaam erin, hard eruit is niet voor niets een gevleugeld spreekwoord" en C) op het moment dat die slider dan het asfalt raakt schrik je je helemaal gek, ben je afgeleid en zet je je fiets midden in de bocht rechtop.
dus gewoon rustig opbouwen.. en het is echt oefening baart kunst. en niet in de zin van rijtechniek, maar puur gewenning.. wennen aan hoe zo'n motorfiets in een bocht aanvoelt en wat je dan wel/niet allemaal nog met zo'n fiets kunt doen.
en al je een paar keer over dat klaverblad bent geweest (en dan hoef je echt geen half-uur rondjes te blijven draaien) dan zul je merken dat het gewoon minder spannend aanvoelt en dat je minder met samengenepen billen op je motor zit.. Jij zegt nu dat de auto's dichterbij komen.. dat had ik ook toen ik net begon.. ging ik met 60 over het klaverblad.. kwamen de auto's met 80 achterop.. tegenwoordig rij ik met 80 achter die auto's, tot ze weer aan de kant gaan.. en dan zit ik half-achterstevoren op de motor om te kijken wie er nog meer achter me aankomt of ik zit met mijn klokje/dagteller/helm/pak/kneesliders te spelen tot de auto's zijn uitgevoegd en ik weer een lus klaverblad vrij heb. het is gewoon een kwestie van wennen.. en als ik het kan, kan elke jan lul het, wees daar maar niet bang voor..
blijf alleen wel altijd alert voor zooi in de bocht. en vooral op dieselsporen op zo'n klaverblad of op/afrit.. vrachtwagens of te vol getankte auto's willen nog wel eens een litertje verliezen in zo'n bocht.. daar wil je niet overheenrijden. dus altijd eerst een keertje rustig rond om te kijken of alles schoon is en ook in je snelle rondjes goed ver voor je uit blijven kijken of er niets ligt. en als je wel wat ziet NIET NAAR KIJKEN!!! want je stuurt automatisch in de richting waar je naar kijkt...
P.S. gaan verzitten in de bocht kun je ook in kleine stapjes oefenen. als je je gewicht een beetje verplaatst voelt zo'n bocht al heel anders. gewoon met je kont wat glijden over het zadel. je hoeft er echt niet als een aap naast te gaan hangen (das wel leuk trouwens. en het voelt altijd veel extremer als het eruit ziet)
[
Voor 76% gewijzigd door
FragDaddy op 25-06-2005 01:20
]