Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Motor] Beginnersvragen OverzichtVolgende deelLaatste deel

Pagina: 1
Acties:
  • 13.017 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reveller
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 02-02-2018
Ik zit eraan te denken mijn motor rijbewijs te halen. Het liefst koop ik snel daarna een motor, omdat het me niet verstandig lijkt om lang geen motor te rijden. Ik zit alleen met een berg vragen:
  • welke dealers zijn betrouwbaar? Ik heb goede kritieken gelezen over Goedhart Motoren, maar zoek eigenlijk een dealer in de omgeving van Rotterdam. Heeft iemand toevallig een tip?
  • wat zijn ongeveer de maandelijkse lasten van een motor? Hoeveel betaal jij voor verzekering, wegenbelasting, onderhoud, brandstof, parkeergeld, etc.
  • ik wil graag een (super)sport model zoals een Kawasaki Ninja of Honda CBR. Ik heb een budget van 4000 euro in mijn hoofd, maar kom dan al snel uit op motoren uit 1995 of eerder. Hoe betrouwbaar is een motor van 15 jaar oud?
Misschien is het voor de discussie makkelijk om uit te gaan van 1 motor: stel, een Kawasaki Ninja ZX 6 uit 1995:

http://www.danandan.luna.nl/got/ninja.jpg

Ik heb onderstaande motor gezien op Bikenet voor 4500 euro. Iets boven mijn budget, maar het gaat om het idee. Ik heb gelezen dat je uit moet gaan van gemiddeld 1:15. uitgaande van 500 km per maand kom je dan op ongeveer 34 liter * 1,30 = 44,20 per maand aan benzine. Wie kan mij iets vertellen over de overige kosten / overige vragen?

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reveller
quote:
Suepahfly schreef op maandag 23 mei 2005 @ 16:01:
Bedenk eerst eens hoe slim het is een supersport te kopen als je net je rijbewijs hebt.

Het lijkt me niet onverstandig eerst ervaring op te doen op een lichter model. Je zou niet de eerste zijn die zijn fiets netjes om een boom vouwt
Ik heb juist gelezen dat er niet zoiets bestaat als een "beginnersmotor". Veel mensen die eerst een licht model kochten, hadden hier na een half jaar spijt van en moesten alsnog een zwaardere motor kopen, met afschrijving op de eerste natuurlijk. Wat voor model je ook koopt, je moet er verantwoord mee om gaan - ook een lichte motor kun je om een boom vouwen, want ook die gaat makkelijk 120. Bovendien ben ik niet het type onverantwoord gas te geven; als ik dat in 5 jaar auto rijden niet gedaan heb, ga ik er vanuit dat dat op een motor ook niet zal gebeuren :)

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reveller
quote:
teacher schreef op maandag 23 mei 2005 @ 16:12:
[...]
Parkeergeld: 8)7 doen we niet aan :D

Als laatste, kleding kost geld. Reken op 750-1500 voordat je goed in het pak zit.
Parkeergeld: was het maar waar. Bij mijn flat moet ik een parkeervergunning kopen van 30 euro per maand om hem op het terrein te mogen stallen :( In de stad betaal je dus niets?

Kleding - daar had ik nog niet eens aan gedacht. Stom zeg, dank je!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reveller
quote:
Paul Nieuwkamp schreef op maandag 23 mei 2005 @ 16:37:
[...]
Een motor die niet met een streepje gas extra al een wheely trekt is wel zo prettig als je net begint. Een rijstraket zal veel minder gezond voor je zijn dan een gematigder motor als je eens (per ongeluk) wat teveel gas geeft.
:D :D Rijstraket :D :D LOL Alvast bedankt voor de vele reakties tot nu; ik probeer op allemaal nog te reageren

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reveller
quote:
Wimo. schreef op maandag 23 mei 2005 @ 17:32:
Voor 4000 kun je toch zeker een '96 model vinden met 25k op de teller. Als je goed zoekt misschien zelfs nog wel een '97.
In ieder geval niet op internet. Omdat ik zelf geen verstand heb van motoren, vind ik het wat risicovol om van een particulier te kopen. Aan de andere kant is een dealer waarschijnlijk duurder. Hebben hier veel mensen ervaring met particulier kopen of kopen jullie vooral via een (jouw) dealer?

Als ik mijn rijbewijs al gehad zou hebben, zou ik ook zeker naar de jouwe zijn komen kijken...mooi ding hoor!

Reveller wijzigde deze reactie 23-05-2005 17:47 (14%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reveller
quote:
FragDaddy schreef op maandag 23 mei 2005 @ 19:10:
bijvoorbeeld deze: http://www.marktplaats.nl/markt/motoren/honda/89507.htm kost geen kont en ziet er hardstikke mooi uit. en als je meer power wilt dan zoiets: http://www.marktplaats.nl/markt/motoren/honda/90796.htm . u heeft liever suzuki? geen probleem: http://www.marktplaats.nl/markt/motoren/suzuki/44882.htm
Particulieren zijn in ieder geval stukken goedkoper dan dealers. Omdat ik er verder weinig verstand van heb, wil ik een lijstje samenstellen met motoren die over het algemeen betrouwbaar zijn en goed te onderhouden / rijden zijn voor een beginner. Hij hoeft dus niet onwijs snel te kunnen, maar het argument dat ik hier een paar keer hoorde dat je wel genoeg power moet hebben om snel uit een gevaarlijke situatie te komen vind ik ook wel hout snijden. Misschien is het inderdaad verstandig om een eerste motor te kopen die ruim onder je budget zit, o.a. omdat je ook nog dure kleding moet kopen (niet eens over nagedacht - stom!), je waarschijnlijk zult vallen, je eerst moet ervaren hoe vaak je er in de praktijk gebruik van zult maken, je ook rekening moet houden met reparatiekosten, je niet een te dure verzekering wilt, etc. Allemaal tips uit deze draad. Wat kunnen jullie mij in zijn algemeenheid zeggen over bijvoorbeeld:Deze motoren zijn allen gebouwd tussen 1987 en 1990 en kosten tussen de 1000 en 2000 euro

Reveller wijzigde deze reactie 24-05-2005 14:55 (72%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reveller
quote:
JdM schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 14:32:
[...]

woei! big difference ;)

Ik begrijp dat je het wat kalmer wil dan een ninja, maar dit is wel heel erg hoor :x , dat ga je niet lang leuk vinden, sterker nog ik denk dat je lesmotor nog fijner zal rijden.....

anyway : my 2 cents
^^ verkeerde url gecopy-paste 8)7 Nu staan er goede :)

Reveller wijzigde deze reactie 24-05-2005 14:38 (80%)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True