Chevy454 schreef op maandag 23 mei 2005 @ 16:17:
Mensen welke over vermogen liggen te neuzelen

Koop gewoon wat je leuk vindt. Ik zou persoonlijk voor minimaal 600cc gaan.
Bekend probleem bij de honda CBR's zijn de nokkenasspanners welke met wat geluk nooit kapot gaan (helaas gaan ze bij bosjes kapot waarbij een mechanische regelaar het beste alternatief is). ZX-6R is mooi maar ik zou zelf voor een ZX-9R (98+ model want die zijn veel sterker onderin dan de voorgaande jaren) gaan maar dat is dan ook weer geen beginnersfiets. Beste advies: rijden met die hap en remember: life starts @ 7000rpm bij een 600cc en ze zijn wakker bij 10 000rpm
En voor de rest:
www.motor-forum.nl
Als je voor een CBR gaat kijken dan liever een CBR600F3 model want die heeft grotere carbs dus meer top vermogen. Wimo heeft er één te koop, hij wilt ervanaf voor een koekblik

nou chevy.. ik ben het niet met je eens voor wat betreft 'koop wat je leuk vindt'. ik heb al teveel mensen gezien die dachten: 'goh. 100pk is toch wel wat weinig. mijn auto heeft meer' en toen maar meteen een ZX10R/ZX12R/Busa oid aangeschaft hebben.. en vervolgens binnen een week onderaan de dijk lagen.'
maargoed. dat is een hele andere discussie.
Wat voor model je ook koopt, je moet er verantwoord mee om gaan - ook een lichte motor kun je om een boom vouwen, want ook die gaat makkelijk 120. Bovendien ben ik niet het type onverantwoord gas te geven; als ik dat in 5 jaar auto rijden niet gedaan heb, ga ik er vanuit dat dat op een motor ook niet zal gebeuren
tja. weet je wat het is. een snelle motor lokt hardrijden uit. ik vind het ook heerlijk om bijvoorbeeld als ik de snelweg op rij even het gas helemaal vol open te gooien. aan het einde van de invoegstrook rij ik dan makkelijk 200+. een motor gaat wel even iets harder dan een auto en dat kun je ook eigenlijk niet vergelijken. als je een lambo murcielago had gehad dan had je ook wel eens gas gegeven.. een motor is vergelijkbaar.
een lichte motor kun je inderdaad ook om een boom vouwen, maar met een zware motor gaat het veel makkelijker. als je met een zware motor in de bocht wat te vroeg of te veel gasgeeft zal ie zonder pardon grip verliezen.. daarom raad ik altijd iedereen aan om eerst op een lichte fiets te beginnen en daarna een zware te kopen. dan heb je in iedergeval het gevoel een beetje en durf je ook fatsoenlijk door een bocht te sturen.
goed. een ZX6R is voor een beginner op zich nog wel te doen. het gaat heel vreselijk hard. maar dan moet je wel toeren maken. als beginner zul je dat niet echt doen en als je met 4000 toeren door een bocht heen stuurt zal er met zo'n ZX6R echt niets spannends gebeuren. want als je dan gas geeft gebeurt er niet direct wat (er is gewoon geen vermogen beschikbaar). pas bij meer dan 8000 gaat ie er als een haas vandoor. *warp speed mr.Sulu!* of *Engage!* (afhankelijk van welke Star Trek je kijkt).
oh en wheelies? zo'n ZX6R gaat volgas in de 1e versnelling echt wel omhoog hoor. hoef je niet aan je koppeling te trekken ofzo. gewoon bij de stoplichten wegaccelereren en gas blijven geven. dan komt ie echt wel.
over betrouwbaarheid: als die motor een beetje goed is onderhouden en niet al teveel kilometers heeft gedraaid (ik zou zelf niet al te ver over de 50.000km heen gaan, want als je hem later nog eens wil verkopen wordt dat misschien lastig met 75.000+km op de teller. al moet ook dat (zelfs voor een kawa) geen probleem opleveren.
goed kijken of de motor geen schade heeft gehad. en dan bedoel ik niet wat krasjes op de kuip.. want dat is normaal met een motor van 10 jaar. shit zelfs mijn motor die net een jaartje oud is heeft al heel wat krassen.. tja gebruiksvoorwerp he. let bijvoorbeeld goed op of alles nog recht is, of de stuurstoppen hun afdruk niet in het frame hebben achtergelaten enzo.
qua kosten. wegenbelasting is geloof ik iets van 50 euro per jaar, verzekering (zeker voor een jong iemand zonder schadevrije jaren en een supersport (ultra-slechte combinatie voor verzekeraars) reken maar op 50 euro per maand en allrisk het dubbele. alles wat je goedkoper kunt vinden is mazzel hebben. banden: reken er maar op dat als je 10.000km/jaar rijdt (normaal recreatief gebruik) dat je dan 1 voorband en 2 achterbanden aan stront rijdt.. (althands. als je een beetje doorrijdt). kost zo'n 500 euro denk ik. beurtjes.. 1x per jaar een beurtje gemiddeld a 300 euro. of je moet het zelf doen. dan de helft. hele grove schatting.
dus jaarlijk: 50+(12*50)+500+300 = 1450 per jaar. afschrijving van motor, benzine en kleding niet meegerekend.
een leren pak kost je tussen de 500 en 1500 euro. afhankelijk van merk. custom-made kan dat nog oplopen. ik zou wel leer adviseren ipv textiel. a) textiel is geen gezicht op een supersport en b) ik ben nogsteeds van mening dat leer slijtvaster is.
een helm kost je tussen de 300 - 1000 euro. handschoenen en laarzen kosten je ook zo 200 tot 300 euro. en op kleding moet je niet bezuinigen. als je op je bek gaat (en de kans zit er statistisch gezien dik in dat je dat een keertje gaat doen) dan ben je blij dat je een goed pak aan had.. het asfalt kussen met een paar gympies, een spijkerbroek, blote handen en een normale jas is niet grappig. je wordt afgeschaafd als een kaas in een kaasschaaf.
dus tel voor kleding ook maar even 1000 - 2000 euro.
voor wat betreft budget: kleding gaat wat mij betreft voor een motor! ga NIET motorrijden zonder deugdelijke kleding.
owja: 125-250 cc is gewoon gevaarlijk, veel te weinig vermogen om uit gevaarlijke situaties te raken..
gekkenhuis. ik rij momenteel in een auto met 60pk. kom ook prima uit 'gevaarlijke situaties' hoor. van 0 tot 100 in 20 seconde ofzo.. maar ik kom echt prima uit gevaarlijke situaties..
en een 125 of 250cc tweetakt ramt er ook flink wat vermogen uit hoor. ik heb wel wat ervaring met aprilia RS'en en ik denk dat ik het je met een RS 250 op een willekeurig circuit aardig moeilijk kan maken als jij op bijvoorbeeld een 600cc supersport rijdt. gaat echt wel hard en het weegt geen drol. dus keihard omgooien en supersnel door chicanes heen.
alleen moet je zo'n 2takt in de powerband houden en dat betekend: schakelen tot je er bij neervalt. en voor een beginner even schrikken als ie opeens in de powerband komt (vooral in bochten. highsider alert!). zo heb je qua vermogen niets en zo heb je alles!
[
Voor 37% gewijzigd door
FragDaddy op 23-05-2005 17:00
]