[Motor] Beginnersvragen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 20.746 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022
Ik zit eraan te denken mijn motor rijbewijs te halen. Het liefst koop ik snel daarna een motor, omdat het me niet verstandig lijkt om lang geen motor te rijden. Ik zit alleen met een berg vragen:
  • welke dealers zijn betrouwbaar? Ik heb goede kritieken gelezen over Goedhart Motoren, maar zoek eigenlijk een dealer in de omgeving van Rotterdam. Heeft iemand toevallig een tip?
  • wat zijn ongeveer de maandelijkse lasten van een motor? Hoeveel betaal jij voor verzekering, wegenbelasting, onderhoud, brandstof, parkeergeld, etc.
  • ik wil graag een (super)sport model zoals een Kawasaki Ninja of Honda CBR. Ik heb een budget van 4000 euro in mijn hoofd, maar kom dan al snel uit op motoren uit 1995 of eerder. Hoe betrouwbaar is een motor van 15 jaar oud?
Misschien is het voor de discussie makkelijk om uit te gaan van 1 motor: stel, een Kawasaki Ninja ZX 6 uit 1995:

Afbeeldingslocatie: http://www.danandan.luna.nl/got/ninja.jpg

Ik heb onderstaande motor gezien op Bikenet voor 4500 euro. Iets boven mijn budget, maar het gaat om het idee. Ik heb gelezen dat je uit moet gaan van gemiddeld 1:15. uitgaande van 500 km per maand kom je dan op ongeveer 34 liter * 1,30 = 44,20 per maand aan benzine. Wie kan mij iets vertellen over de overige kosten / overige vragen?

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suepahfly
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 10:07
Bedenk eerst eens hoe slim het is een supersport te kopen als je net je rijbewijs hebt.

Het lijkt me niet onverstandig eerst ervaring op te doen op een lichter model. Je zou niet de eerste zijn die zijn fiets netjes om een boom vouwt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveller
Suepahfly schreef op maandag 23 mei 2005 @ 16:01:
Bedenk eerst eens hoe slim het is een supersport te kopen als je net je rijbewijs hebt.

Het lijkt me niet onverstandig eerst ervaring op te doen op een lichter model. Je zou niet de eerste zijn die zijn fiets netjes om een boom vouwt
Ik heb juist gelezen dat er niet zoiets bestaat als een "beginnersmotor". Veel mensen die eerst een licht model kochten, hadden hier na een half jaar spijt van en moesten alsnog een zwaardere motor kopen, met afschrijving op de eerste natuurlijk. Wat voor model je ook koopt, je moet er verantwoord mee om gaan - ook een lichte motor kun je om een boom vouwen, want ook die gaat makkelijk 120. Bovendien ben ik niet het type onverantwoord gas te geven; als ik dat in 5 jaar auto rijden niet gedaan heb, ga ik er vanuit dat dat op een motor ook niet zal gebeuren :)

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

• welke dealers zijn betrouwbaar? Ik heb goede kritieken gelezen over Goedhart Motoren, maar zoek eigenlijk een dealer in de omgeving van Rotterdam. Heeft iemand toevallig een tip?

Je zou gewoon eens bij safe binnen kunnen stappen?
Goedhart is idd een aanrader, en stel dat je een stukje om moet rijden voor een goede dealer?
Ook bij goede dealers kan er een keer een misser tussen zitten, besef dat goed.

• wat zijn ongeveer de maandelijkse lasten van een motor? Hoeveel betaal jij voor verzekering, wegenbelasting, onderhoud, brandstof, parkeergeld, etc.

Verzekering: Rond de 75 euro per jaar, met een berg no claim. De je zou kunnen checken of je je schadevrije auto-jaren over mag nemen op je motor-polis
WB: 60 euro per jaar
Onderhoud: banden zijn duur en moet je niet op beknibbelen. Eea ligt er ook aan welke motor je hebt, je aantal KM's en of je je beurten zelf doet of uitbesteedt. Reken op een 500-1000 euro per jaar.
Brandstof: ligt ook maar aan je aantal KM's en hoe zuinig je motor is. Ik was met 1000km per maand ongeveer 100 euro aan brandstof kwijt.
Parkeergeld: 8)7 doen we niet aan :D

• ik wil graag een (super)sport model zoals een Kawasaki Ninja of Honda CBR. Ik heb een budget van 4000 euro in mijn hoofd, maar kom dan al snel uit op motoren uit 1995 of eerder. Hoe betrouwbaar is een motor van 15 jaar oud?
[/list] Wie kan mij iets vertellen over de overige kosten / overige vragen?

Een supersport (veel toeren, flink mee gereden) van 15 jaar oud, is wat anders als een toermotor van 15 jaar oud. Ik zou liever geen supersport van die leeftijd kopen met meer als 100k erop. Die is nl op.
Zeker letten op schade enzo.

Wellicht zou je je motor kunnen laten keuren als je er écht een op het oog hebt:
http://www.erikvanlent.nl/

mijn tip: scoor een leuke opstapmotorfiets zoals een ntv of een diversion oid.

Als laatste, kleding kost geld. Reken op 750-1500 voordat je goed in het pak zit.
Reveller schreef op maandag 23 mei 2005 @ 16:11:
[...]

Ik heb juist gelezen dat er niet zoiets bestaat als een "beginnersmotor". Veel mensen die eerst een licht model kochten, hadden hier na een half jaar spijt van en moesten alsnog een zwaardere motor kopen, met afschrijving op de eerste natuurlijk. Wat voor model je ook koopt, je moet er verantwoord mee om gaan - ook een lichte motor kun je om een boom vouwen, want ook die gaat makkelijk 120. Bovendien ben ik niet het type onverantwoord gas te geven; als ik dat in 5 jaar auto rijden niet gedaan heb, ga ik er vanuit dat dat op een motor ook niet zal gebeuren :)
Goed, wat is een licht model? kijk je naar CC's/PK's? of kijk je naar geometrie (snelle / nerveuze wegligging?) Ja, je kan jezelf op een hoop rijden met een 125cc. En ja, dat kan ook met een 900.
Er is een verschil tussen je motorrijbewijs halen, en een motorrijder worden. Dat laatste doe je liever op een motor die iets "vergevingsgezinder" is als een twitchy pk-kanon. Er zijn zal leuke fietsen die vlot genoeg van hun plek komen, maar die niet het stempel "supersport" hebben. Kijk dus even verder dan je neus lang is (nofi hoor).

[ Voor 30% gewijzigd door teacher op 23-05-2005 16:24 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
hier geen motorrijbewijs, wil wellicht ooit wel gaan halen, maar op het moment nog niet.

maar uitgaande van ervaringen van vrienden, zou ik ook eerst ervaring doen op een lichtere motor.
heb er geen verstand van, maar meen 125 of 250cc?

een vriend van me is ook al eens plat gegaan met een motor, gelukkig nét goed afgelopen, maar scheelde niet veel of het was een rolstoel voorgoed.
na revalideren is hij met een lichter model verder gaan rijden, en inmiddels heeft hij weer een zwaardere motor. maar wel eerst heel veel kilometers in de.. ehm.. pols :? zitten.

maar ik geef direct toe, het is wel aantrekkelijk een supersnelle motor te kopen. maar ik ken me zelf, en wil niet de moraalridder uithangen, maar ik zou me echt doodrijden denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveller
teacher schreef op maandag 23 mei 2005 @ 16:12:
[...]
Parkeergeld: 8)7 doen we niet aan :D

Als laatste, kleding kost geld. Reken op 750-1500 voordat je goed in het pak zit.
Parkeergeld: was het maar waar. Bij mijn flat moet ik een parkeervergunning kopen van 30 euro per maand om hem op het terrein te mogen stallen :( In de stad betaal je dus niets?

Kleding - daar had ik nog niet eens aan gedacht. Stom zeg, dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mensen welke over vermogen liggen te neuzelen :z
Koop gewoon wat je leuk vindt. Ik zou persoonlijk voor minimaal 600cc gaan.

Bekend probleem bij de honda CBR's zijn de nokkenasspanners welke met wat geluk nooit kapot gaan (helaas gaan ze bij bosjes kapot waarbij een mechanische regelaar het beste alternatief is). ZX-6R is mooi maar ik zou zelf voor een ZX-9R (98+ model want die zijn veel sterker onderin dan de voorgaande jaren) gaan maar dat is dan ook weer geen beginnersfiets. Beste advies: rijden met die hap en remember: life starts @ 7000rpm bij een 600cc en ze zijn wakker bij 10 000rpm

En voor de rest: www.motor-forum.nl

Als je voor een CBR gaat kijken dan liever een CBR600F3 model want die heeft grotere carbs dus meer top vermogen. Wimo heeft er één te koop, hij wilt ervanaf voor een koekblik |:( |:(

Verrbuik van mijn CBR is 6.5liter per 100km bij toch relatief vaak jagen. Ga je echt enkel en alleen jagen kom je uit op 8 liter per 100km maar dan schakel je ook echt bij 12000rpm en rijd je continu 3 - 4 - 3 -2 - 3 - 2 - 1 bij bochtjes pakken. Maar een 600cc heeft wel een nadeel, geen koppel dus op toeren blijven jagen :( Mijn volgende gaat een ZX-9R of een GSX-R1000 worden.

[ Voor 98% gewijzigd door Chevy454 op 23-05-2005 16:35 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Reveller schreef op maandag 23 mei 2005 @ 16:16:
[...]

In de stad betaal je dus niets?
Echt nooit. Officieel mag je niet op de stoep parkeren en moet je een parkeerplaats (maar je kan dus geen kaartje achter je ruit leggen ;) ) gebruiken, maar je kan hem slim neerzetten naast een fietsenstalling oid. Zolang voetgangers er maar geen last van hebben kan je een hoop maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-04 14:39

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Goed, je gaat je eerste motor kopen, wat tips:
-neem je maximale bestedingslimiet en haal daar minimaal 600-1000 € vanaf om degelijke kledij en een goede helm te kunnen kopen.
-er zijn 2 soorten motorrijders: diegene die al gevallen zijn en diegene die nog moeten vallen, en met je eerste motor heb je (jammer genoeg) het meeste kans op een inschattingsfoutje waardoor je onderuit gaat. Zorg er dan voor dat je daardoor niet financieel aan de grond komt (je komt er dan wel achter dat plastic en stomme dingen zoals knipperlichtjes heel duur kunnen zijn ;) ), een van de mogelijkheden is een motor kopen die al kuipschade heeft, een andere is er eentje kopen zonder al te veel plastic aan.
-zorg voor een degelijk slot
- hou genoeg geld achter de hand voor onverwachte kosten, als je iets tweedehands koopt moet je er altijd rekening mee houden dat er veel verborgen kosten aan kunnen zitten.
-neem zeker iemand mee die echt iets van motorfietstechniek kent (niet een of andere verre oom die 20 jaar geleden weleens een oliefiltertje verwisseld heeft), liefst iemand die bekend is met het type dat je wilt kopen....
-parkeerkosten is simpel: ik heb nog nooit betaald voor parking :p
-de leeftijd van een motor zegt vrij weinig over de toestand, de kilometerstand al evenmin.
-onderhoud van een motor is vrij duur, zeker als je alles moet laten doen. Prijzen kan ik niet echt zeggen, want ik doe eigenlijk alles zelf... Aan onderdelen voor regulier onderhoud (dus zonder dat er iets kapot gaat, banden niet meegerekend) was ik de laatste 2 jaar/20000 km ongeveer 400 € kwijt, en een gemiddeld werkplaatstarief is +- 50 €/uur
-bandenslijtage is een belangrijke kostenpost, afhankelijk van je rijstijl en hoe zacht de banden zijn die je wilt doe je 1500km tot 10.000 km met een achterband (keiharde banden zonder grip tel ik hier even niet mee, en die wil je ook niet ;) ) en ongeveer het dubbele met een voorband.

owja: 125-250 cc is gewoon gevaarlijk, veel te weinig vermogen om uit gevaarlijke situaties te raken...

[ Voor 5% gewijzigd door The Bad Seed op 23-05-2005 16:27 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
The Bad Seed schreef op maandag 23 mei 2005 @ 16:23:
-bandenslijtage is een belangrijke kostenpost, afhankelijk van je rijstijl en hoe zacht de banden zijn die je wilt doe je 1500km tot 10.000 km met een achterband (keiharde banden zonder grip tel ik hier even niet mee, en die wil je ook niet ;) ) en ongeveer het dubbele met een voorband.
Metzeler Roadtec Z6 zijn erg goede banden qua levensduur en grip maar ze hebben wel een nadeel: je moet ze GOED warm rijden. Zaterdag ging mijn achterband glijden omdat em nog niet warm was en ik iets te hard de bocht inging met die temperatuur. (en als de band warm was dan had ik die bocht tegen 140km/h gepakt ipv 100 :( ) Maar bandjes zijn niet goedkoop.

BT020NT RU 180/55-17 kost 230 euro met 13% korting.
Pilot Power 180/55-17 kost 260 euro met 13% korting.

Dat zijn dus respectievelijk tour en race banden.

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 23-05-2005 16:29 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:56
teacher schreef op maandag 23 mei 2005 @ 16:12:
Verzekering: Rond de 75 euro per jaar, met een berg no claim. De je zou kunnen checken of je je schadevrije auto-jaren over mag nemen op je motor-polis
Mocht ik willen. Ik heb geen no claim en ik betaal iets van 900 dit jaar, ergens in de 700 omdat er een alarm op is gezet. Maar dan heb dus of een dure verzekeringsmaatschappij of jij krijgt 90% no-claim korting? (edit: oh ja, ^^ all risk :P Misschien dat jij een andere verzekeringsvorm hebt :P )
En daat voor een simpele toermotor met 57pk (Honda Deauville).

Mijn vader is met zijn fonkelnieuwe rijbewijs direct op een ST1300a (Honda Pan European). Hij heeft niet veel kilometers (of tijd), maar hij doet het redelijk. Belangrijkste is inderdaad je rechterhand in bedwang houden.
Een motor die niet met een streepje gas extra al een wheely trekt is wel zo prettig als je net begint. Een rijstraket zal veel minder gezond voor je zijn dan een gematigder motor als je eens (per ongeluk) wat teveel gas geeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Paul op 23-05-2005 16:42 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 07:44
Chevy454 schreef op maandag 23 mei 2005 @ 16:17:
Mensen welke over vermogen liggen te neuzelen :z
Koop gewoon wat je leuk vindt. Ik zou persoonlijk voor minimaal 600cc gaan.

Bekend probleem bij de honda CBR's zijn de nokkenasspanners welke met wat geluk nooit kapot gaan (helaas gaan ze bij bosjes kapot waarbij een mechanische regelaar het beste alternatief is). ZX-6R is mooi maar ik zou zelf voor een ZX-9R (98+ model want die zijn veel sterker onderin dan de voorgaande jaren) gaan maar dat is dan ook weer geen beginnersfiets. Beste advies: rijden met die hap en remember: life starts @ 7000rpm bij een 600cc en ze zijn wakker bij 10 000rpm

En voor de rest: www.motor-forum.nl

Als je voor een CBR gaat kijken dan liever een CBR600F3 model want die heeft grotere carbs dus meer top vermogen. Wimo heeft er één te koop, hij wilt ervanaf voor een koekblik |:( |:(
nou chevy.. ik ben het niet met je eens voor wat betreft 'koop wat je leuk vindt'. ik heb al teveel mensen gezien die dachten: 'goh. 100pk is toch wel wat weinig. mijn auto heeft meer' en toen maar meteen een ZX10R/ZX12R/Busa oid aangeschaft hebben.. en vervolgens binnen een week onderaan de dijk lagen.'

maargoed. dat is een hele andere discussie.
Wat voor model je ook koopt, je moet er verantwoord mee om gaan - ook een lichte motor kun je om een boom vouwen, want ook die gaat makkelijk 120. Bovendien ben ik niet het type onverantwoord gas te geven; als ik dat in 5 jaar auto rijden niet gedaan heb, ga ik er vanuit dat dat op een motor ook niet zal gebeuren
tja. weet je wat het is. een snelle motor lokt hardrijden uit. ik vind het ook heerlijk om bijvoorbeeld als ik de snelweg op rij even het gas helemaal vol open te gooien. aan het einde van de invoegstrook rij ik dan makkelijk 200+. een motor gaat wel even iets harder dan een auto en dat kun je ook eigenlijk niet vergelijken. als je een lambo murcielago had gehad dan had je ook wel eens gas gegeven.. een motor is vergelijkbaar.

een lichte motor kun je inderdaad ook om een boom vouwen, maar met een zware motor gaat het veel makkelijker. als je met een zware motor in de bocht wat te vroeg of te veel gasgeeft zal ie zonder pardon grip verliezen.. daarom raad ik altijd iedereen aan om eerst op een lichte fiets te beginnen en daarna een zware te kopen. dan heb je in iedergeval het gevoel een beetje en durf je ook fatsoenlijk door een bocht te sturen.

goed. een ZX6R is voor een beginner op zich nog wel te doen. het gaat heel vreselijk hard. maar dan moet je wel toeren maken. als beginner zul je dat niet echt doen en als je met 4000 toeren door een bocht heen stuurt zal er met zo'n ZX6R echt niets spannends gebeuren. want als je dan gas geeft gebeurt er niet direct wat (er is gewoon geen vermogen beschikbaar). pas bij meer dan 8000 gaat ie er als een haas vandoor. *warp speed mr.Sulu!* of *Engage!* (afhankelijk van welke Star Trek je kijkt).

oh en wheelies? zo'n ZX6R gaat volgas in de 1e versnelling echt wel omhoog hoor. hoef je niet aan je koppeling te trekken ofzo. gewoon bij de stoplichten wegaccelereren en gas blijven geven. dan komt ie echt wel.

over betrouwbaarheid: als die motor een beetje goed is onderhouden en niet al teveel kilometers heeft gedraaid (ik zou zelf niet al te ver over de 50.000km heen gaan, want als je hem later nog eens wil verkopen wordt dat misschien lastig met 75.000+km op de teller. al moet ook dat (zelfs voor een kawa) geen probleem opleveren.

goed kijken of de motor geen schade heeft gehad. en dan bedoel ik niet wat krasjes op de kuip.. want dat is normaal met een motor van 10 jaar. shit zelfs mijn motor die net een jaartje oud is heeft al heel wat krassen.. tja gebruiksvoorwerp he. let bijvoorbeeld goed op of alles nog recht is, of de stuurstoppen hun afdruk niet in het frame hebben achtergelaten enzo.

qua kosten. wegenbelasting is geloof ik iets van 50 euro per jaar, verzekering (zeker voor een jong iemand zonder schadevrije jaren en een supersport (ultra-slechte combinatie voor verzekeraars) reken maar op 50 euro per maand en allrisk het dubbele. alles wat je goedkoper kunt vinden is mazzel hebben. banden: reken er maar op dat als je 10.000km/jaar rijdt (normaal recreatief gebruik) dat je dan 1 voorband en 2 achterbanden aan stront rijdt.. (althands. als je een beetje doorrijdt). kost zo'n 500 euro denk ik. beurtjes.. 1x per jaar een beurtje gemiddeld a 300 euro. of je moet het zelf doen. dan de helft. hele grove schatting.

dus jaarlijk: 50+(12*50)+500+300 = 1450 per jaar. afschrijving van motor, benzine en kleding niet meegerekend.

een leren pak kost je tussen de 500 en 1500 euro. afhankelijk van merk. custom-made kan dat nog oplopen. ik zou wel leer adviseren ipv textiel. a) textiel is geen gezicht op een supersport en b) ik ben nogsteeds van mening dat leer slijtvaster is.
een helm kost je tussen de 300 - 1000 euro. handschoenen en laarzen kosten je ook zo 200 tot 300 euro. en op kleding moet je niet bezuinigen. als je op je bek gaat (en de kans zit er statistisch gezien dik in dat je dat een keertje gaat doen) dan ben je blij dat je een goed pak aan had.. het asfalt kussen met een paar gympies, een spijkerbroek, blote handen en een normale jas is niet grappig. je wordt afgeschaafd als een kaas in een kaasschaaf.

dus tel voor kleding ook maar even 1000 - 2000 euro.

voor wat betreft budget: kleding gaat wat mij betreft voor een motor! ga NIET motorrijden zonder deugdelijke kleding.
owja: 125-250 cc is gewoon gevaarlijk, veel te weinig vermogen om uit gevaarlijke situaties te raken..
gekkenhuis. ik rij momenteel in een auto met 60pk. kom ook prima uit 'gevaarlijke situaties' hoor. van 0 tot 100 in 20 seconde ofzo.. maar ik kom echt prima uit gevaarlijke situaties..

en een 125 of 250cc tweetakt ramt er ook flink wat vermogen uit hoor. ik heb wel wat ervaring met aprilia RS'en en ik denk dat ik het je met een RS 250 op een willekeurig circuit aardig moeilijk kan maken als jij op bijvoorbeeld een 600cc supersport rijdt. gaat echt wel hard en het weegt geen drol. dus keihard omgooien en supersnel door chicanes heen.

alleen moet je zo'n 2takt in de powerband houden en dat betekend: schakelen tot je er bij neervalt. en voor een beginner even schrikken als ie opeens in de powerband komt (vooral in bochten. highsider alert!). zo heb je qua vermogen niets en zo heb je alles!

[ Voor 37% gewijzigd door FragDaddy op 23-05-2005 17:00 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveller
Paul Nieuwkamp schreef op maandag 23 mei 2005 @ 16:37:
[...]
Een motor die niet met een streepje gas extra al een wheely trekt is wel zo prettig als je net begint. Een rijstraket zal veel minder gezond voor je zijn dan een gematigder motor als je eens (per ongeluk) wat teveel gas geeft.
:D :D Rijstraket :D :D LOL Alvast bedankt voor de vele reakties tot nu; ik probeer op allemaal nog te reageren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
FragDaddy schreef op maandag 23 mei 2005 @ 16:39:
nou chevy.. ik ben het niet met je eens voor wat betreft 'koop wat je leuk vindt'. ik heb al teveel mensen gezien die dachten: 'goh. 100pk is toch wel wat weinig. mijn auto heeft meer' en toen maar meteen een ZX10R/ZX12R/Busa oid aangeschaft hebben.. en vervolgens binnen een week onderaan de dijk lagen.'
Je weet wat ik bedoel ;) en ik ken iemand welke zijn GSX-R1000k5 met 160.5pk op de rol na 1 maand al saai vindt :| wilt em nu al opboren en naar de 200pk's gaan :| Maar die is dan ook geen beginner. Rijdt op circuit net geen ONK tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 20:11

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

The Bad Seed schreef op maandag 23 mei 2005 @ 16:23:
125-250 cc is gewoon gevaarlijk, veel te weinig vermogen om uit gevaarlijke situaties te raken...
Wrom dat dan..?

Ici kann uw Werbung staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Chevy454 schreef op maandag 23 mei 2005 @ 16:42:
[...]

Je weet wat ik bedoel ;) en ik ken iemand welke zijn GSX-R1000k5 met 160.5pk op de rol na 1 maand al saai vindt :| wilt em nu al opboren en naar de 200pk's gaan :| Maar die is dan ook geen beginner. Rijdt op circuit net geen ONK tijden.
jah. dat krijg je. als je altijd 1000cc rijdt en je koopt een K5.. dan ga je er 10pk ofzo? op vooruit. dat is niet zo spannend. bigbore? ik zeg: turbo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122648

idd hebbie die 500 hp+ hayabusa wel eens gezien :+

(komt bij 300 km/u nog omhoog!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-04 09:09

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Neem een RS250 en het is zeker leuk... :)
FragDaddy schreef op maandag 23 mei 2005 @ 16:52:
[...]

jah. dat krijg je. als je altijd 1000cc rijdt en je koopt een K5.. dan ga je er 10pk ofzo? op vooruit. dat is niet zo spannend. bigbore? ik zeg: turbo!
Ik snap dat niet hoor. Keihard rechtuit is zeker leuk, maar in de praktijk kun je daar te weinig lol vandaan halen. Even accelereren is ook maar even leuk. Ik bedoel meer dan 20 seconden zit er ook niet in want dan rijd ik al bijna topsnelheid...

Een turbo erop is ook zinloos, want je kan geen bocht meer mee rijden. Ik ben van 1000 naar 600 cc gegaan omdat je dan juist meer lol hebt, ook in de bochten. Je hoeft dan geen coureur te zijn om er nog een beetje leuk mee te rijden.

[ Voor 69% gewijzigd door Martin?81 op 23-05-2005 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Anoniem: 122648 schreef op maandag 23 mei 2005 @ 16:58:
idd hebbie die 500 hp+ hayabusa wel eens gezien :+

(komt bij 300 km/u nog omhoog!!)
ja ghostrider. maar is het ook lekker?

300km/h rijden is al niet leuk op een motor met kuip (zeker niet op een nakedbike. kan me niet eens voorstellen hoeveel wind je dan vangt.). 300km/h op het achterwiel rijden is helemaal insane. en 500 turbogeblazen pk's op het achterwiel gaat ook helemaal nergens over voor op de weg. ik wil de eerste wel eens zien die daarmee een sportief rondje over het circuit maakt en het overleeft. zo'n turbo levert nou niet heel netjes zijn vermogen af als je gas bij geeft.
Ik snap dat niet hoor. Keihard rechtuit is zeker leuk, maar in de praktijk kun je daar te weinig lol vandaan halen. Even accelereren is ook maar even leuk. Ik bedoel meer dan 20 seconden zit er ook niet in want dan rijd ik al bijna topsnelheid...

Een turbo erop is ook zinloos, want je kan geen bocht meer mee rijden. Ik ben van 1000 naar 600 cc gegaan omdat je dan juist meer lol hebt, ook in de bochten. Je hoeft dan geen coureur te zijn om er nog een beetje leuk mee te rijden.
ook mede de reden dat ik R6 rij en geen R1. een beetje fatsoenlijk een bocht nemen op een R6 is niet zo moeilijk. gewoon insturen, op een knie gooien, langzaam gasgeven en halverwege gas erop. vooral dat 'gas erop' is bij een 1000cc knap lastig. en met een flinke turbo onmogelijk. ik heb liever niet elke bocht het gevoel van "voel ik hem al glijden, voel ik hem al glijden...".

oh. en de verzekeringspremie voor een 600 is nog te betalen. voor een 1000 betaal je bijna het dubbele.

[ Voor 58% gewijzigd door FragDaddy op 23-05-2005 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Disclaimer: Ik heb het hier over viertakts, tweetakts hebben meer specifiek vermogen en gaan met een zelfde cilinderinhoud beter vooruit. Een 250cc 2takt heeft deze problemen niet...

Een van de features van en motor is zijn acceleratievermogen, en dat heb je soms gewoon nodig om uit een gevaarlijke situatie te raken. Zo heb je weleens een automobilist die het leuk denkt te vinden om motorrijdertje te pesten. Bij het invoegen op bijvoorbeeld een snelweg geen ruimte laten en naast je te blijven rijden. Met 250 cc of minder kan je daar niks aan doen, want je hebt niks van trekkracht meer over. Het enige wat erop zit is hard remmen en dan met 60 ofzo op de snelweg terechtkomen... Met wat meer vermogen geef je gas en ga je erlangs.
Zelfde verhaal met inhalen op een 80-90 km/h weg, met een 250cctje moet je heb je veel grotere afstanden nodig om iemand veilig voorbij te gaan dan met een zwaardere motor.

Als je alleen maar in een stadscentrum rijdt is een 250 cc geen probleem, maar de meeste mensen komen daar ook weleens buiten...

[ Voor 4% gewijzigd door The Bad Seed op 23-05-2005 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
The Bad Seed schreef op maandag 23 mei 2005 @ 17:06:
[...]

Disclaimer: Ik heb het hier over viertakts, tweetakts hebben meer specifiek vermogen en gaan met een zelfde cilinderinhoud beter vooruit. Een 250cc 2takt heeft deze problemen niet...

Een van de features van en motor is zijn acceleratievermogen, en dat heb je soms gewoon nodig om uit een gevaarlijke situatie te raken. Zo heb je weleens een automobilist die het leuk denkt te vinden om motorrijdertje te pesten. Bij het invoegen op bijvoorbeeld een snelweg geen ruimte laten en naast je te blijven rijden. Met 250 cc of minder kan je daar niks aan doen, want je hebt niks van trekkracht meer over. Het enige wat erop zit is hard remmen en dan met 60 ofzo op de snelweg terechtkomen... Met wat meer vermogen geef je gas en ga je erlangs.
Zelfde verhaal met inhalen op een 80-90 km/h weg, met een 250cctje moet je heb je veel grotere afstanden nodig om iemand veilig voorbij te gaan dan met een zwaardere motor.

Als je alleen maar in een stadscentrum rijdt is een 250 cc geen probleem, maar de meeste mensen komen daar ook weleens buiten...
er worden nou niet zo denderend veel 125's en 250's viertakts verkocht. dus ik ging er ervan vanuit dat je het over tweetakts had. maargoed.

blijf ik bij mijn verhaal dat ik met mijn auto ook met 80-100 invoeg op de snelweg. aan het einde van de invoegstrook rijdt mijn auto gewoon niet harder. ik zou niet weten waarom dat met een motor ook niet kan. krijg je geen ruimte blijf je toch gewoon op de vluchtstrook rijden? en anders trap je een deuk in zijn deur. motorrijders hebben niet voor niets 'dat imago' ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55

RvV

Ik ben dit jaar begonnen met motorrijden en iedereen die ik ken, is met een 600cc supersport begonnen (zelf ook). Een dergelijke motor is best te rijden als je laag in de toeren zit. Als je boven de 8000 rpm komt, gaat hij er echt als een raket vandoor zoals eerder al te lezen was. Verder kan ik alleen maar goede kleding aanraden en je veel plezier wensen. :)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-04 09:25

Twhomp

Stayin' Alive

Interessant topic, ik heb ook een vraagje:

Over een half jaar kan ik qua tijd en geld mijn motorrijbewijs halen, maar zal er pas minstens een jaar later gebruik van kunnen maken. Over anderhalf jaar mijn motorrijbewijs halen is denk ik onhaalbaar, dan wordt het pas bij de midlife weer ;)

Hoe snel verleer je motorrijden na je examen? Ik ben zeker van plan weer een opfriscursus te doen als ik wel een motor koop. Of is dat helemaal hopeloos?

(in het kort: nu papiertje halen, later gebruiken, tips?)

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogue
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-12-2023
FragDaddy schreef op maandag 23 mei 2005 @ 17:10:
[...]

[snip]
en anders trap je een deuk in zijn deur. motorrijders hebben niet voor niets 'dat imago' ;) :P
Heb je wel eens geprobeerd om terwijl je 100 kmpu rijdt tegen een auto aan te trappen? ;)
Verder heb ik niet veel toe te voegen aan de tips, vooral de post van FragDaddy behandelt zo ongeveer alles wel. Ik heb zelf een paar jaar op een 350cc toermotor gereden, optrekken en dergelijke had ik geen problemen mee, zolang je maar stevig doorschakelt is dat geen probleem. Ik heb in die periode ook regelmatig met een zwaardere motor gereden maar dat was om eerlijk te zijn af en toe best 'schrikken', hoewel dat natuurlijk een kwestie van wennen en aanvoelen is.
Feit is dat je nou eenmaal een snelheidslimiet hebt in NL. Een 250 of 350cc motor haalt die snelheden echt wel, pas in heuvelachtig gebied en als je veel met een bijrijder rijdt kan het prettig zijn om iets meer vermogen te hebben. Maar eigenlijk geldt het altijd wel dat hoe harder je rijdt des te harder je op je bek kan gaan.
Overigens is het mij niet gelukt om mijn no claim jaren over te zetten van de motor- naar mn autoverzekering, het zou dus best kunnen zijn dat het andersom ook niet gaat lukken.

CAPS LOCK IS CRUISE CONTROL FOR COOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:37

Wimo.

Shake and Bake!

Zoals chevy al aangaf heb ik (nog) een CBR600F3. Ik heb er 2,5 jaar (schadeloos :Y) ) mee gereden en geen seconde spijt gehad. De eerste 2 jaar heb ik met een 25KW set gereden en dat is echt een domper ... weet niet of je daar aan vast zit?

Onderhoud bij dit type (pc31) is echt een lachtertje .. ik koop een setje banden (BT020), oliefilter+nieuwe olie, nieuwe remblokken en kan probleemloos knallen. Zet er nog een leuk uitlaatje op ,zodat de voetgangers je ook horen, en gaan met die banaan !

Voor 4000 kun je toch zeker een '96 model vinden met 25k op de teller. Als je goed zoekt misschien zelfs nog wel een '97. De mijne gaat weg voor 4250.. over 2 weken komt de 1e al kijken :'(

Dit is/was de mijne

Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~wimo/bike/1.jpg

edit:
Overigens is het mij niet gelukt om mijn no claim jaren over te zetten van de motor- naar mn autoverzekering, het zou dus best kunnen zijn dat het andersom ook niet gaat lukken.
Dat zou shit zijn .. ik ga nu uit van 2 schade vrije jaren bij de verzekering van mijn toekomstige auto (opgebouwd met de motor) Als ik die niet krijg kan ik het never nooit niet betalen..

[ Voor 24% gewijzigd door Wimo. op 23-05-2005 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveller
Wimo. schreef op maandag 23 mei 2005 @ 17:32:
Voor 4000 kun je toch zeker een '96 model vinden met 25k op de teller. Als je goed zoekt misschien zelfs nog wel een '97.
In ieder geval niet op internet. Omdat ik zelf geen verstand heb van motoren, vind ik het wat risicovol om van een particulier te kopen. Aan de andere kant is een dealer waarschijnlijk duurder. Hebben hier veel mensen ervaring met particulier kopen of kopen jullie vooral via een (jouw) dealer?

Als ik mijn rijbewijs al gehad zou hebben, zou ik ook zeker naar de jouwe zijn komen kijken...mooi ding hoor!

[ Voor 14% gewijzigd door Reveller op 23-05-2005 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

rogue schreef op maandag 23 mei 2005 @ 17:27:
[...]Overigens is het mij niet gelukt om mijn no claim jaren over te zetten van de motor- naar mn autoverzekering, het zou dus best kunnen zijn dat het andersom ook niet gaat lukken.
Kijk eens bij de knmv die hebben het 6 wielenplan of zoiets, kun je een deel van je no claim overzetten op een auto en andersom.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

FragDaddy schreef op maandag 23 mei 2005 @ 17:10:
[...]

er worden nou niet zo denderend veel 125's en 250's viertakts verkocht. dus ik ging er ervan vanuit dat je het over tweetakts had. maargoed.

blijf ik bij mijn verhaal dat ik met mijn auto ook met 80-100 invoeg op de snelweg. aan het einde van de invoegstrook rijdt mijn auto gewoon niet harder. ik zou niet weten waarom dat met een motor ook niet kan. krijg je geen ruimte blijf je toch gewoon op de vluchtstrook rijden? en anders trap je een deuk in zijn deur. motorrijders hebben niet voor niets 'dat imago' ;) :P
Ik rij zelf ook maar met een 400cctje, maar heb weleens op een 250cc van een vriend gereden. Wel ik kan je vertellen dat die extra paardjes die mijn motor ter beschikking heeft (subjectief, ik geef het direct toe) een flink verschil maken wat betreft je veilig voelen als je invoegt op de snelweg.
Een auto die er 30 seconden over doet om op de 100 te zitten vind ik ook gevaarlijk om je op het hedendaagse snelwegverkeer mee te begeven, maar daar heb je tenminste nog wat passieve veiligheid. Op een motor heb je die niet en dan moet je je naar mijn mening toch een minimum aan vermogen hebben om te zorgen dat je van je plek komt.
Een 350-400 cc kan je prima mee uit de voeten, maar ik stop nog liever met rijden dan dat ik op een motor ga rijden die trager optrekt van 90-120 dan een 15 jaar oud 1.6 golfje diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Reveller schreef op maandag 23 mei 2005 @ 17:46:
[...]
Als ik mijn rijbewijs al gehad zou hebben, zou ik ook zeker naar de jouwe zijn komen kijken...mooi ding hoor!
Zit je nog vast aan die regel dat je maximaal 25Kw mag hebben twee jaar lang? Ik zie dat je 25 bent (ongeveer) dus dan zou het niet zo zijn, maar ik dacht dat ze die regel in wilden voeren voor álle mensen die net hun motorrijbewijs haalden? (Maar dat an ik evengoed fout hebben)

Ik zou ook wel graag een motor willen (en het bijbehorende rijbewijs) maar m'n moeder wil het niet, en ook al ben ik 20 (en kan ik het financieel zelf bolwerken), toch doe ik het niet. Motorrijden blijft tamelijk riskant, niet omdat je zelf slecht zou rijden maar omdat anderen op de weg je geen ruimte gunnen of je niet zien. Dit is een beetje een terzijde-verhaaltje (ik weet het) maar ik denk dat je er goed aan doet een 'beginnersmotor' te kopen. Zoals eerder gezegd in dit topic bestaan die in principe niet, omdat elke motor rap weg is bij het stoplicht en een leuke snelheid kan halen, maar je hebt wel vergevingsgezindere motoren, en motoren die nauwelijks kleine foutjes toelaten. Ik zou dus vooral kijken naar een leuke motor (ik vind de ninja zelf ook erg mooi, vooral in het groen) die ook nog eens makkelijk te hanteren is. De zus van m'n schoonzus heeft een CBR-500 (of zoiets?) en ze wil nu na een jaar een andere (deze 'stopt' bij 170, en lijkt d'r teveel op de lesmotor) maar ze heeft er wel een tijd op gereden en ervaring op gedaan.

Ik zou het eens op motorforum vragen wat leuke beginnersmotoren zijn. Ik kom in de bus naar het station langs een kawasaki-dealer, met een paar prachtige gifgroene kawa's in de showroom: elke keer zie ik mezelf er al op rondscheuren door de bergen :) . Hopelijk slaag je in één keer voor je examen :Y)

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:01
Twhomp schreef op maandag 23 mei 2005 @ 17:22:

Over een half jaar kan ik qua tijd en geld mijn motorrijbewijs halen, maar zal er pas minstens een jaar later gebruik van kunnen maken. Over anderhalf jaar mijn motorrijbewijs halen is denk ik onhaalbaar, dan wordt het pas bij de midlife weer ;)

Hoe snel verleer je motorrijden na je examen? Ik ben zeker van plan weer een opfriscursus te doen als ik wel een motor koop. Of is dat helemaal hopeloos?

Ik zou het zelf niet doen. Je hebt wel een motorrijbewijs, maar voor de rest zegt dat niet zo veel. Het "enige" wat je leert tijdens het lessen ongeacht de categorie is: voertuigbeheersing, kijktechniek, bochttechniek, bijzondere manouvres en dan heb je het ongeveer wel gehad.

Het echte rijden leer je pas met de kilometers die onder je banden door glijden. Juist die periode na het examen moet je regelmatig in of op het voertuig zitten en als je eenmaal voorbij deze periode bent dan raak je het niet meer kwijt, het gaat dan alleen nog maar roesten...

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
woei. geile fiets. rijdt superfijn! (kan ik uit ervaring zeggen). lekker sportief maar nog heel comfortabel. Die uitlaat en dat zwarte ruitje zorgen ervoor dat die motor er lekker agressief uitziet.
Heb je wel eens geprobeerd om terwijl je 100 kmpu rijdt tegen een auto aan te trappen?
eh. nooit geprobeerd. ik ben altijd heel vriendelijk in het verkeer :+ maar ik weet wel zeker dat ik er vrij weinig moeite mee hebt. en anders pak ik de spiegel wel mee. maar zoals gezegd.. dat zou ik nooit in de praktijk brengen.

of iemand moet zijn auto ter beschikking stellen.

ik heb eigenlijk maar 1 tip voor de beginnende motorrijder: KIJKEN. blijf altijd en overal goed anticiperen. als je ergens een auto ziet staan.. bedenk je wat die auto kan gaan doen en pas je daaraan aan (snelheid aanpassen, alvast uitwijken, kijken of je oogcontact kunt maken met de bestuurder). Let ook heel goed op uitritten of zijwegen. dit klinkt misschien allemaal nogal logisch maar het heeft letterlijk mijn leven al meer dan eens gered. en dat is geen grap. en het leuke is.. dit kun je al oefenen in je auto. (sterker nog. sinds ik motor rij, rij ik ook beter auto.. omdat ik in de auto veel verder vooruit kijk en denk dan dat ik vroeger deed)
Over een half jaar kan ik qua tijd en geld mijn motorrijbewijs halen, maar zal er pas minstens een jaar later gebruik van kunnen maken.
Koop een brik van 400 of 500 euro en ga rijden. verzekering valt dan ook wel mee en qua onderhoud: die ouwe barrels zijn zo simpel. koop en werkplaatshandboek en vervang zelf je olie etc. leer je nog wat van ook! zo is motorrijden voor bijna iedereen haalbaar. en als je een keer op je bek gaat en een paar krasjes erbij maakt.. who cares?

jah. als je meteen een nieuwe R1 wilt aanschaffen moet je een flinke zak geld meenemen. maar die ouwe barrels (honda CB400 / CB450 / CB550 etc) kosten geen zak en je hebt er een hoop lol van. en als er echt wat mis mee gaat dan loop je naar de sloop en koop je voor een paar tientjes een compleet motorblok. of je koopt gewoon weer een andere motorfiets.

bijvoorbeeld deze: http://www.marktplaats.nl/markt/motoren/honda/89507.htm kost geen kont en ziet er hardstikke mooi uit. en als je meer power wilt dan zoiets: http://www.marktplaats.nl/markt/motoren/honda/90796.htm . u heeft liever suzuki? geen probleem: http://www.marktplaats.nl/markt/motoren/suzuki/44882.htm

[ Voor 105% gewijzigd door FragDaddy op 23-05-2005 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:37

Wimo.

Shake and Bake!

Reveller schreef op maandag 23 mei 2005 @ 17:46:
[...]

In ieder geval niet op internet. Omdat ik zelf geen verstand heb van motoren, vind ik het wat risicovol om van een particulier te kopen. Aan de andere kant is een dealer waarschijnlijk duurder. Hebben hier veel mensen ervaring met particulier kopen of kopen jullie vooral via een (jouw) dealer?

Dealers zijn stuk voor stuk getikt .. of je moet een kleine dealer met fatsoenlijke prijzen in de buurt hebben. Als je ziet wat Safe hier voor een 95 model durft te vragen :r En de motoren die hier staan blijven soms jaren in de showroom ... IK zou gewoon particulier gaan zoeken, zeker met zo'n cbr loop je vrij weinig risico. Gewoon iemand zoeken die er verstand van heeft ... een motor loopt niet snel kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
FragDaddy schreef op maandag 23 mei 2005 @ 16:52:
hij is van CBR600RR naar de GSX-R1000K5 gegaan ;) De gek :+
Hij heeft mijn CBR600F3 flink vernederd, ik heb nog steeds pijn aan mijn reet bij de rechtuit acceleratie. En dat was een maand geleden! :( Totdat ik overschakelde naar de 3de versnelling had ik de kop, wat er toen gebeurde was het huilen :'( :( Hij kwam me zo hard voorbij, niet meer normaal _o_ Echt, de soes gaat als een raket, zit in no time aan de 300 en dan is het moeilijk om de achtervolging in te zetten wanneer je maar 240km/h gaat (pak begon wind te vangen) en hij werd een stipje in de verte :(
FragDaddy schreef op maandag 23 mei 2005 @ 19:10:
Koop een brik van 400 of 500 euro en ga rijden.
XL600 ofzo ;) Kan je ook ontiegelijk veel plezier meehebben. Rotonde? jump! Drempel? JUMP! Sloot... plons :+

[ Voor 40% gewijzigd door Chevy454 op 23-05-2005 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
zou het verstandig zijn om als je net je motorrijbewijs hebt om dan op een Yamaha R6 (600CC) te stappen :?

wat ik zelf toch uiteindelijk wil gaan rijden is een R1 maar dat zal ik zeker niet doen als ik pas net mijn rijbewijs heb dus dacht ik aan een R6

en ik heb nog een vraagje waar ik nog geen duidelijkheid over heb kunnen vinden, en dat is wanneer mag je nou een zware motor rijden :? , is dat als je 21 bent of moet je eerst 2 jaar het rijbewijs hebben ?, heb namelijk beide wel eens gehoord, ik hoop op 21 natuurlijk want dat ben ik al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Laatst online: 29-04 15:40

JdM

Humbled

PilatuS schreef op maandag 23 mei 2005 @ 20:19:
zou het verstandig zijn om als je net je motorrijbewijs hebt om dan op een Yamaha R6 (600CC) te stappen :?

wat ik zelf toch uiteindelijk wil gaan rijden is een R1 maar dat zal ik zeker niet doen als ik pas net mijn rijbewijs heb dus dacht ik aan een R6

en ik heb nog een vraagje waar ik nog geen duidelijkheid over heb kunnen vinden, en dat is wanneer mag je nou een zware motor rijden :? , is dat als je 21 bent of moet je eerst 2 jaar het rijbewijs hebben ?, heb namelijk beide wel eens gehoord, ik hoop op 21 natuurlijk want dat ben ik al :)
In de eerste plaats vraag ik me persoonlijk af, waarom je als beginnend motorrijder op een R1 wil stappen? Voor de looks? die zijn nagenoeg gelijk, voor de eigenschappen? die ken je nog niet van beide motoren, maar goed ik draaf door.......

ná je 21 mag je meteen zwaar rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
JdM schreef op maandag 23 mei 2005 @ 20:21:
[...]

In de eerste plaats vraag ik me persoonlijk af, waarom je als beginnend motorrijder op een R1 wil stappen? Voor de looks? die zijn nagenoeg gelijk, voor de eigenschappen? die ken je nog niet van beide motoren, maar goed ik draaf door.......

ik zou graag een R1 willen gaan rijden omdat ik dat gewoon de mooiste motor vind die er is, en het vermogen is natuurlijk ook wel leuk, niet dat de R6 lelijk is hoor ze lijken idd best veel op elkaar

het liefst zou ik gelijk een R1 kopen maar dan denk ik dat ik mezelf hardstikke kapot rij dus lijkt me een R6 beter om mee te beginnen

edit : is de R1 ook niet iets groter dan de R6 ? , aangezien ik niet echt een klein mannetje ben is een grote moter wel wat fijner

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 23-05-2005 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
JdM schreef op maandag 23 mei 2005 @ 20:21:

Wat ik me nu afvraag... wat betekend dat KNMV gediplomeerd instrukteur :+
PilatuS schreef op maandag 23 mei 2005 @ 20:26:
ik zou graag een R1 willen gaan rijden omdat ik dat gewoon de mooiste motor vind die er is, en het vermogen is natuurlijk ook wel leuk, niet dat de R6 lelijk is hoor ze lijken idd best veel op elkaar
Beter snel op een trage fiets dan traag op een snelle fiets. Eer je die R6 100% kan gebruiken dan ben je toch al enkele jaren, banden en kettingen verder hoor. Ik gebruik mijn CBR600F3 nog niet optimaal maar met mijn sporttour bandje moet ik toch wel wat oppassen. Maar eens die warm is kan je ook gaan vegen (niet zo goed als met een MPP maar toch goed geneog om plezier te hebben)

Tip voor de beginners: lees eens het boek "Twist of the wrist" over OverlevingsReacties en de fouten welke eruit ontstaan. Is echt de moeite waard en dan snap je mijn sig wel

[ Voor 14% gewijzigd door Chevy454 op 23-05-2005 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Chevy454 schreef op maandag 23 mei 2005 @ 20:43:
[...]

Wat ik me nu afvraag... wat betekend dat KNMV gedipllomeerd instrukteur :+

[...]
dat je nu gediplomeerd erlangs mag lullen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
ik zou het helemaal niet erg vinden om eerst een aantal jaar op een R6 te rijden voor dat ik een R1 koop, moet me toch echt eerst helemaal prettig voelen met die fiets voordat ik op iets zwaarders ga rijden

maar is een R6 een goede keus om mee te beginnen of is dit ook nog wat te zwaar voor een beginnend motorrijder ?

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 23-05-2005 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

PilatuS schreef op maandag 23 mei 2005 @ 20:46:
ik zou het helemaal niet erg vinden om eerst een aantal jaar op een R6 te rijden voor dat ik een R1 koop, moet me toch echt eerste helemaal prettig voelen met die fiets voordat ik op iets zwaarders ga rijden

maar is een R6 een goede keus om mee te beginnen of is dit ook nog wat te zwaar voor een beginnend motorrijder ?
Niks is te zwaar om te beginnen, het is de vraag of je rechterpols niet te soepel loopt en je rechtervingers een beetje goede reactie hebben .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
JdM schreef op maandag 23 mei 2005 @ 20:47:
Niks is te zwaar om te beginnen, het is de vraag of je rechterpols niet te soepel loopt en je rechtervingers een beetje goede reactie hebben .....
Nou, ik vind een HD orca wel leuk maar daar zie ik me ook niet direct op rijden hoor :P
Maar idd, sommige denken dat ze zich direct doodrijden met zo'n SS maar je moet je gewoon kunnen beheersen en soms lukt mij dat ook niet en dan ga ik ook wel eens laagvliegen. Het enige verschil tussen een 600 en een 1000cc is de vergevingsgezindheid want met dat koppel van een 1000 moet je toch wel op het juiste moment de juiste hoeveelheid koppel kunnen aanleggen want anders heb je toch een probleem..highsider

In de regen houd ik de motor altijd op 5000rpm in de bocht maar als ik ga vegen dan ga ik de bocht in met 9k a 10k rpm. Je moet alleen zorgen dat je niet in de bocht de begrenzer raakt want dan heb je problemen :o zie ook Twist of the wrist.

[ Voor 15% gewijzigd door Chevy454 op 23-05-2005 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
JdM en Chevy454, bedankt voor de info, ik ben weer ietsjes wijzer geworden :P

ga binnen 2 maanden iig aan het rijbewijs beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
PilatuS schreef op maandag 23 mei 2005 @ 21:06:
JdM en Chevy454, bedankt voor de info, ik ben weer ietsjes wijzer geworden :P

ga binnen 2 maanden iig aan het rijbewijs beginnen :)
JdM is de professionele prutser instrukteur, ik de profi prutser :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
PilatuS schreef op maandag 23 mei 2005 @ 20:19:

als je 21 bent mag je kiezen. zwaar examen en meteen zware motor of licht examen en 2 jaar lichte motor rijden.

nou. ik rij zelf op een R6 en heb hierboven ergens al aangegeven waarom dat geen R1 is. Op een R6 rij je jezelf net zo hard plat dan. alleen bij het nemen van bochten en het uitacceleren van bochten is een R6 makkelijker te hanteren. het leuke van een R6 is de vermogensafgifte.. onder de 6000 toeren gebeurt er niets. kun je lekker met het verkeer meekomen zonder dat je bang hoeft te zijn voor wegglijdende achterbanden, powerslides, highsiders of onbedoelde wheelies.. en zo kun je dus ook relatief veilig een bocht leren nemen. maar als je het gas erop gooit en voorbij de 8000 toeren komt begint ie als een idioot te trekken. en dan bedoel ik ook echt trekken. dat is niet golf GTI trekken.. maar meer straaljager met naverbrander aan en dan recht omhoog van de startbaan trekken.

een R1 doet dat ook wel.. maar omdat je overal belachelijk veel vermogen hebt moet je bij lage toeren ook uitkijken en heb je veel minder dat tweeslachtige karakter van rustig rijden in lage toeren en als idioot in hoge toeren (kompleet met formule-1 achtig geluid uit de uitlaat bij 15.000 toeren ! 8))
dus je moet ALTIJD oppassen met gasgeven en het maakt geen kloot meer uit hoeveel toeren je draait. aan de andere kant kun je dus wel de hele dag in de derde versnelling rond blijven rijden. er is toch over het hele toerenbereik vermogen zat.

ik zou zoieso voor serieus racewerk op het circuit nooit een 1000cc motorfiets willen hebben. zit je elke bocht met samenknepen billen te worstelen.. nee dank je. voor op de weg is het leuk omdat je lekker schakellui kunt rijden en op de snelweg wheelies kunt trekken met 150km/h. met die snelheid krijgt een R6 zijn voorwiel niet meer omhoog. een R1 wel. tja. als je dat leuk vindt moet je de R1 hebben.

daarnaast is de R6 ongeveer 5000 euro goedkoper in aanschaf (nieuwprijs) en betaal je per maand zonder schadevrije jaren als beginnende bestuurder 'maar' 100 euro verzekering ipv 150 euro of meer voor de R1 (als je die al verzekerd krijgt met je 21 jaar. een R6 zal misschien al lastig worden). oh die verzekeringspremies zijn voor iemand van mijn leeftijd (25). jij zit nog in de risicogroep tot en met 23 jaar. dus voor jou kunnen heel goed nog hoger zijn.

zoals gezegd: als je net je rijbewijs hebt is een R6 al angstaanjagend genoeg. dan durf je het eerste jaar waarschijnlijk nog niet fatsoenlijk een bocht door. (en dat is maar goed ook). en zo'n R6 zit zich dan maar een beetje te vervelen. zo'n ding komt pas goed tot zijn recht op een circuit. (of als je met 130+ met je knie, je voetstepje en je elleboog aan de grond over het klaverblad rond gaat.. en dan nog geeft zo'n R6 absoluut geen krimp.. moderne motorfietsen zijn zo extreem dat ze echt wel meer kunnen dan 99% van de rijders er ooit van zal vragen. dus daar hoef je geen R1 voor te kopen.

of je nou een 600cc, een 1000cc of een 1300cc hebt, ze zijn allemaal leuk. de 600 vanwege zijn tweeslachtig karakter, de 1000cc omdat je overal power hebt en de 1300cc omdat je nou eenmaal 1x in je leven 300+km/h moet hebben gereden. _/-\o_
en daar ben ik het dus gewoon niet mee eens. een R6 is voor iemand die net zijn rijbewijs heeft al link. een R1 is een fucking ongeleide raket in de handen van iemand die alleen nog maar een lesmotor bestuurd heeft. maargoed. iedereen moet doen wat ie niet kan laten.

oh. als je eenmaal je R1 hebt kan ik de nurburgring aanraden om hem even proef te rijden. daar kun je namelijk bijna elke dag voor een klein bedrag onbeperkt hardrijden op een 22km lang circuit met meer dan 200 bochten. speciaal voor de beginnende motorrijder die graag wat risico's neemt. :X

alsjeblieft zeg. motorrijden is al gevaarlijk genoeg. als beginnende motorrijden een beetje leren rijden is nog gevaarlijker. als beginner op een supersport stappen is nog linker en als beginner op een 1000cc supersport stappen is echt gestoord. maargoed.
sommige denken dat ze zich direct doodrijden met zo'n SS maar je moet je gewoon kunnen beheersen en soms lukt mij dat ook niet en dan ga ik ook wel eens laagvliegen.
ja. als je je kunt beheersen wel. maar je hebt wel zo'n 160 trappelende raspaarden onder je en ik denk dat niemand de verleiding kan weerstaan om soms even die 160 paarden door de schuurdeur te laten ontsnappen. en als je dat doet moet je dus echt wel een serieus stukje motorbeheersing en ervaring hebben.

daarnaast geef je zelf aan dat je je ook niet altijd kan beheersen. ik ook niet altijd. de jongens waar ik weleens mee rij ook niet altijd, mijn oom van bijna 50 ook niet altijd en mijn vader van 55 ook niet altijd.

wie wel? i don't know. ik ben ze in iedergeval nog niet tegengekomen. dus het hele verhaal van 'je moet je gewoon beheersen' gaat echt niet op.

kort voorbeeldje: mijn oom had een tijdje geleden met zijn prachtige opgevoerde oldskool suzuki met 160+ pk nog bijna een highsider op een rotonde. even een rotonde 'recht' oversteken. iets teveel gas met wat kouwe banden en zijn achterkant stond bijna een halve meter uit de normale rijrichting. achterband liet een mooie streep achter, maar hij zette het gas erop en trok hem weer recht. ik reed er vlak achter en schrok me helemaal gek. ik had het daarna met hem erover en ik zei: dat ging maar net goed he.. hij: "tja. valt wel mee toch. zo'n klein uitstapje van de achterband." holy shit. maarja. hij heeft 25 jaar ervaring ofzo. ja. als je al zo lang op van die monsters rondrijdt dan kun je er nog wat aan corrigeren. ik weet zeker dat als ik er op gezeten had dat ik instinctief het gas had dichtgegooid en mooi over het stuur was gegooid en na een korte vlucht onzacht het asfalt had geraakt. en dan is het een mooie buiteling: asfalt-lucht-asfalt-lucht-asfalt-ambulance.

of die keer dat we samen aan het rijden waren en we over zo'n bocht in de snelweg moesten. zo'n half klaverblad maar dan dubbelbaans. het had wat geregend en de weg was nog nat. ik reed voorop en voelde mijn achterkant al wat glijden.. dat voelt niet prettig en ik neem wat gas terug.. komt hij me toch door de buitenbocht een partij hard voorbij. alsof ik stil sta. insane. met een motorfiets die heel wat jaartjes ouder is dan die van mij en met een belachelijke hoeveelheid vermogen dat het rijden door een bocht op nat wegdek nog veel gevaarlijker maakt. maarja. das ervaring. gewoon weten en aanvoelen dat je in die situatie nog veel verder kunt gaan (zelfs op zo'n oudere fiets) dan de meeste mensen durven (in dit geval dan dat ik durf).

[ Voor 47% gewijzigd door FragDaddy op 23-05-2005 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
FragDaddy schreef op maandag 23 mei 2005 @ 21:16:
[...]
een heel lang goed verhaal
bedankt voor de info man :)

tis wel zo dat tegen de tijd dat ik een motor zou kopen wel al 23 ben dus dan zou het met verzekeren wel wat makkelijker moeten gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
PilatuS schreef op maandag 23 mei 2005 @ 21:23:
[...]

bedankt voor de info man :)

tis wel zo dat tegen de tijd dat ik een motor zou kopen wel al 23 ben dus dan zou het met verzekeren wel wat makkelijker moeten gaan
dat zou zeker wel schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
FragDaddy schreef op maandag 23 mei 2005 @ 21:16:
ik weet zeker dat als ik er op gezeten had dat ik instinctief het gas had dichtgegooid en mooi over het stuur was gegooid en na een korte vlucht onzacht het asfalt had geraakt. en dan is het een mooie buiteling: asfalt-lucht-asfalt-lucht-asfalt-ambulance.
Ook twist of the wrist lezen jij :P Ik ben aan het leren om niet het gas te lossen, gewoon dat gas erop houden en bij twijfel gas bijgeven zoals je pa dat ook deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveller
FragDaddy schreef op maandag 23 mei 2005 @ 19:10:
bijvoorbeeld deze: http://www.marktplaats.nl/markt/motoren/honda/89507.htm kost geen kont en ziet er hardstikke mooi uit. en als je meer power wilt dan zoiets: http://www.marktplaats.nl/markt/motoren/honda/90796.htm . u heeft liever suzuki? geen probleem: http://www.marktplaats.nl/markt/motoren/suzuki/44882.htm
Particulieren zijn in ieder geval stukken goedkoper dan dealers. Omdat ik er verder weinig verstand van heb, wil ik een lijstje samenstellen met motoren die over het algemeen betrouwbaar zijn en goed te onderhouden / rijden zijn voor een beginner. Hij hoeft dus niet onwijs snel te kunnen, maar het argument dat ik hier een paar keer hoorde dat je wel genoeg power moet hebben om snel uit een gevaarlijke situatie te komen vind ik ook wel hout snijden. Misschien is het inderdaad verstandig om een eerste motor te kopen die ruim onder je budget zit, o.a. omdat je ook nog dure kleding moet kopen (niet eens over nagedacht - stom!), je waarschijnlijk zult vallen, je eerst moet ervaren hoe vaak je er in de praktijk gebruik van zult maken, je ook rekening moet houden met reparatiekosten, je niet een te dure verzekering wilt, etc. Allemaal tips uit deze draad. Wat kunnen jullie mij in zijn algemeenheid zeggen over bijvoorbeeld:Deze motoren zijn allen gebouwd tussen 1987 en 1990 en kosten tussen de 1000 en 2000 euro

[ Voor 72% gewijzigd door Reveller op 24-05-2005 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Reveller schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 14:26:
[...]

Kan iemand mij wat meer vertellen over bv. http://www.marktplaats.nl...t/motoren/honda/89507.htm? Ik vind dat ook best een mooie motor maar weet verder weinig over de betrouwbaarheid ervan.
woei! big difference ;)

Das dus ECHT een bromfiets, het is absoluut geen dure motor, op alle gebieden dat is zeker (wegenbelasting/verzekering/onderhoud) , maar het is dan ook niet veel motor.............

Ook qua rijeigenschappen is het bijna een choppertje , moet je net willen natuurlijk...
Onderhoud? Tsja, kan weinig aan kapot, belangrijkste dingen op het oog die veel geld kunnen kosten zijn : ketting/tandwielen , banden .

Ik begrijp dat je het wat kalmer wil dan een ninja, maar dit is wel heel erg hoor :x , dat ga je niet lang leuk vinden, sterker nog ik denk dat je lesmotor nog fijner zal rijden.....

anyway : my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveller
JdM schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 14:32:
[...]

woei! big difference ;)

Ik begrijp dat je het wat kalmer wil dan een ninja, maar dit is wel heel erg hoor :x , dat ga je niet lang leuk vinden, sterker nog ik denk dat je lesmotor nog fijner zal rijden.....

anyway : my 2 cents
^^ verkeerde url gecopy-paste 8)7 Nu staan er goede :)

[ Voor 80% gewijzigd door Reveller op 24-05-2005 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Reveller schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 14:37:
[...]

^^ verkeerde url gecopy-paste 8)7 Nu staan er goede :)
thank god! ;)

Ik zou voor die CB1 gaan, niet zo snel, maar ziet er wel het beste uit voor zijn geld.

Is wel vrij licht kwa power, maar goede looks en een ideaal beginstuurfietsje, met een naked heb je ook niet zo gauw de neiging om lang hard te BLIJVEN rijden, wel hoge kilometerstand, maar dat zegt niet alles als de onderhoudshistorie aanwezig is,

Die VF750 is te wit
Die CBR 600 is te oubollig

mijn idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Volgens mij is dat zelfs een CBR600F1 (PC19) dus heel erg oubollig ja ;)
De CBR600F2 is PC25, de CBR600F3 is PC31 en CBR600F4i is de PC35 meen ik mij goed te herinneren

[ Voor 43% gewijzigd door Chevy454 op 24-05-2005 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Alles is al wel gezegd..

Ik kan enkel toevoegen.. zo'n Honda is echt niet slecht, bt020 eronder die je lekker vierkant kan rijden en plezier hebben en leren rijden.

Begin niet meteen op een erg erg snelle fiets want snelheid went en als je het eenmaal gewend bent wil nog niet zeggen dat het je niet kan verrassen. Gas leren geven en nog belangrijker leren remmen heeft zijn tijd nodig.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:27

Standeman

Prutser 1e klasse

Het is trouwens wel veel makkelijker om te sleutelen aan een motor dan aan bijv. een auto.. Dus als je een beetje handig bent en er niet te veel meuk op je motor zit (zoals ABS), kan je zelf een hele hoop repareren als er iets stuk gaat.

Zo heb ik 's een keer de achterbrug van mijn vriendin d'r motor vervangen en dat ging op zich prima zonder uitgebreide technische kennis van motoren.. Ook heb ik sinds kort een Suzuki GSX650 gekocht die het niet doet vor 50 €, dus dat wordt weer sleutelen 8) (maar goed, je moet er wel van houden)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Standeman schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 15:10:
Het is trouwens wel veel makkelijker om te sleutelen aan een motor dan aan bijv. een auto.. Dus als je een beetje handig bent en er niet te veel meuk op je motor zit (zoals ABS), kan je zelf een hele hoop repareren als er iets stuk gaat.

Zo heb ik 's een keer de achterbrug van mijn vriendin d'r motor vervangen en dat ging op zich prima zonder uitgebreide technische kennis van motoren.. Ook heb ik sinds kort een Suzuki GSX650 gekocht die het niet doet vor 50 €, dus dat wordt weer sleutelen 8) (maar goed, je moet er wel van houden)
Ja lekker lullen 8)7

Motor is het wel nodig om technische kennis te hebben en pietje precies te zijn

met een auto heb je 4 wielen en een rolkooi als er iets mis gaat

Motor heb je niks.. 2 wielen..als er 1 staakt lig je op je bek.. hi mister concrete wall , hi boarding, hi mister tree, bye life |:(

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Reveller schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 14:26:
[...]

Particulieren zijn in ieder geval stukken goedkoper dan dealers. Omdat ik er verder weinig verstand van heb, wil ik een lijstje samenstellen met motoren die over het algemeen betrouwbaar zijn en goed te onderhouden / rijden zijn voor een beginner. Hij hoeft dus niet onwijs snel te kunnen, maar het argument dat ik hier een paar keer hoorde dat je wel genoeg power moet hebben om snel uit een gevaarlijke situatie te komen vind ik ook wel hout snijden. Misschien is het inderdaad verstandig om een eerste motor te kopen die ruim onder je budget zit, o.a. omdat je ook nog dure kleding moet kopen (niet eens over nagedacht - stom!), je waarschijnlijk zult vallen, je eerst moet ervaren hoe vaak je er in de praktijk gebruik van zult maken, je ook rekening moet houden met reparatiekosten, je niet een te dure verzekering wilt, etc. Allemaal tips uit deze draad. Wat kunnen jullie mij in zijn algemeenheid zeggen over bijvoorbeeld:Deze motoren zijn allen gebouwd tussen 1987 en 1990 en kosten tussen de 1000 en 2000 euro
tja. zijn allemaal leuke motoren. de CB1 is een 400cc die prima stuurt en door het naked karakter wel bestand is tegen een lichte valpartij. die andere fietsen hebben dan meteen flinke kuipschade.

de VFR750F is een lekkere grote fiets waar je relaxed nog wel wat langere afstanden op kunt rijden. maar die ook nog wel heel leuk stuurt.

de VFR400 is een klein racertje. stuurt als een scheermes, maar niet echt leuk om mee te gaan toeren. daar is ie te krap voor.

CBR600 is qua rijgedrag en zithouding iets sportiever dan de VFR750, maar is ook nog prima geschikt voor wat lange toerritten. hele fijne motor. zijn er ook zoveel van gemaakt dat onderdelen zowel bij de sloop als bij de dealer altijd wel te vinden zijn.

puur objectief gezien zou de CBR600F of de CB1 mijn keuze zijn. CB1 als je gewoon rustig wilt leren rijden, je niet al te grote afstanden gaat afleggen en je van plan bent om een keer op je bek te gaan.

de CBR600F is gewoon een hele serieuse motorfiets (zeg maar de CBR600RR van zijn tijd. de RR is het 10 jongere broerje die nu verkocht word). zeg maar hetzelfde idee als die kawasaki ninja die je in de topicstart liet zien. daar groei je echt niet snel uit. worden zelfs nu nog als low-budget circuit fietsen gebruikt. om maar even aan te geven dat ze goed genoeg sturen.

al kun je met zo'n CB1 ook best met je knie aan de grond over het klaverblad hoor. maarja.
Hij hoeft dus niet onwijs snel te kunnen, maar het argument dat ik hier een paar keer hoorde dat je wel genoeg power moet hebben om snel uit een gevaarlijke situatie te komen vind ik ook wel hout snijden.
Al deze motoren zullen 'snel genoeg' gaan. om maar niet van onwijs snel te spreken. daar blijf je elke auto wel mee voor. en de CBR600 en de VFR750 zullen je nog wel flink bang kunnen maken de eerste paar keer dat je gas geeft. zeker als je van een lesmotor afkomt.

[ Voor 9% gewijzigd door FragDaddy op 24-05-2005 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Capoeirist schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 15:15:
Ja lekker lullen 8)7

Motor is het wel nodig om technische kennis te hebben en pietje precies te zijn.
Motortechniek is toch veel nauwgezetter dan auto, kijk maar eens hoe immens zo'n automotorblok is. Dus eens met jou ;)
Capoeirist schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 15:06:
Ik kan enkel toevoegen.. zo'n Honda is echt niet slecht, bt020 eronder die je lekker vierkant kan rijden en plezier hebben en leren rijden.
Metzeler Roadtec Z6 is beter dan de BT020 volgens testen. Alleen moet je de Metzeler wel als set monteren omdat de achterband geen waterafvoer in het midden heeft (heel raar principe en bij erg veel regen knijp ik em toch) maar eens warm is het toch een goede band welke toch voldoende grip geeft. En wanneer hij koud is gaat hij gecontroleerd glijden. Vraag maar niet hoe ik het weet :+
FragDaddy schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 15:45:
Al deze motoren zullen 'snel genoeg' gaan. om maar niet van onwijs snel te spreken. daar blijf je elke auto wel mee voor. en de CBR600 en de VFR750 zullen je nog wel flink bang kunnen maken de eerste paar keer dat je gas geeft. zeker als je van een lesmotor afkomt.
De eerste keer dat ik echt volgas gaf met de CBR was ik passagier ipv bestuurder omdat ik toen iets te laag in de toeren zat en toen hij de 7000rpm raakte werd het even paniek. Zeker omdat ik een flits in mijn spiegel zag :X En dat laatste gaf het meest beangstigend gevoel van alles. Maar je goed vasthouden is toch het advies ja.
FragDaddy schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 15:45:
de CBR600F is gewoon een hele serieuse motorfiets (zeg maar de CBR600RR van zijn tijd. de RR is het 10 jongere broerje die nu verkocht word).
En toch blijft honda een vrouwenmerk aldus wimo (en ik ben het met hem eens) Elke keer komen de meiden af met wat een mooie vrouw motor. Maar met een echt mooie suzuki naast mij..vergeet het maar, die kijken naar mijn Honda. Honda is duidelijk een vrouwenmerk, daarom ook die aanduiding van CBR600F. Die F staat voor FEMALE.

:+

[ Voor 103% gewijzigd door Chevy454 op 24-05-2005 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Capoeirist schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 15:15:
[...]

Ja lekker lullen 8)7

Motor is het wel nodig om technische kennis te hebben en pietje precies te zijn

met een auto heb je 4 wielen en een rolkooi als er iets mis gaat

Motor heb je niks.. 2 wielen..als er 1 staakt lig je op je bek.. hi mister concrete wall , hi boarding, hi mister tree, bye life |:(
Mhoaw, dat vind ik dus echt enorm meevallen. Alhoewel ik tot nu toe alleen aan oudjes heb gesleuteld (RD 250) en dat is allemaal zo straightforward als de pest..

De versnellingsbak of het blok zal ik niet zomaar gaan openschroeven, maar voor de rest kan er weinig gebeuren... voor elke motor is zo'n beetje wel een garagehandboek te vinden. Zolang je je geen moertjes e.d. vergeet en alles gewoon weer netjes op z'n plek terug zet kan er maar heel weinig gebeuren waardoor je wiel opeens staakt.. (kan volgens mij alleen als je het wiel er scheef inzet.. en ja, dan ben je gewoon slordig stom..)

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 24-05-2005 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-04 14:23
Standeman schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 16:49:
[...]

Mhoaw, dat vind ik dus echt enorm meevallen. Alhoewel ik tot nu toe alleen aan oudjes heb gesleuteld (RD 250) en dat is allemaal zo straightforward als de pest..

De versnellingsbak of het blok zal ik niet zomaar gaan openschroeven, maar voor de rest kan er weinig gebeuren... voor elke motor is zo'n beetje wel een garagehandboek te vinden. Zolang je je geen moertjes e.d. vergeet en alles gewoon weer netjes op z'n plek terug zet kan er maar heel weinig gebeuren waardoor je wiel opeens staakt.. (kan volgens mij alleen als je het wiel er scheef inzet.. en ja, dan ben je gewoon slordig stom..)
Hmm sommige mensen krijgen alles voor elkaar :)

Ikzelf ben begonnen op een Yamaha XJ 600 (diversion) 25KW toen opgevoerd naar vol vermogen (PK Pakhuis!)
Deze heb ik helaas een "beetje" aan gort gereden tijdens inhaal poging (poging mislukt).
Daarna Suzuki GSX 600 F uit 93 dus oud type (ook erg hoog fun en leer factor).

En rij nu BMW R1100GS ben er erg blij mee en deze gaat ik dan ook helemaal op rijden :)

Het leukst is natuurlijk meteen de motor van je dromen te kopen en te gaan rijden.

Of dat ook verstandig is? Bij de 1 wel en de ander die vouwt elke motor om een boom.
Hoe goed ben jij in het verkeer ben jij een brokke maker dan zou ik het laten.
Zo niet dan kopen wat je leuk vind en kan betalen.
Maar ik zou zelf niet zwaarder gaan dan ongeveer 600-750cc

Met alleen geluk kom je er niet maar zonder ook niet ;)

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Laatst online: 17-04 13:46

Acid_Burn

uhuh

offtopic:
al bij de gs club geweest yamy?

[ Voor 3% gewijzigd door Acid_Burn op 24-05-2005 20:36 ]

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-04 14:23
Ben weleens op de site geweest ja

Alleen nooit lid geworden aangezien ik er gewoonweg geen geld voor over heb.
Al mijn vragen en problemen los ik op me werk wel op aangezien ik zelf bij een BMW dealer werk als monteur. ;)

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Laatst online: 17-04 13:46

Acid_Burn

uhuh

De site is gratissssss :) en gezellig. maw je hoeft geen clublid te zijn om daar te posten.

De meeste clubritten etc hoef je geen lid voor te zijn, alleen voor een paar specieke evenementen.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
het was bijwijze van spreken dat je wiel staakt, er kan van alles gebeuren, pinnetje wat je remblokken op plek houd wat eruit schiet, bout die los loopt, dingen die los trillen, etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Standeman schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 16:49:
[...]

Capoeirist bedoelt ook niet dat het technisch erg lastig is, maar dat je wel erg precies moet werken omdat een foutje van een monteur veel harder word afgestraft dan bij een auto. mocht daar bijvoorbeeld een wiel aflopen dan heb je er nog drie over en een rolkooi en airbags om je te beschermen. bij een motor is het feitelijk afgelopen als er een wiel, remklauw, remleiding of lager loskomt.

edit:
het was bijwijze van spreken dat je wiel staakt, er kan van alles gebeuren, pinnetje wat je remblokken op plek houd wat eruit schiet, bout die los loopt, dingen die los trillen, etc. etc.
HEY... tik eens wat minder snel :( is toch niet te geloven dit. komt er de hele dag geen reactie, net als ik een reactie tik plaats jij hem er even net voor. :P

[ Voor 17% gewijzigd door FragDaddy op 25-05-2005 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

FragDaddy schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 09:18:
[...]

Capoeirist bedoelt ook niet dat het technisch erg lastig is, maar dat je wel erg precies moet werken omdat een foutje van een monteur veel harder word afgestraft dan bij een auto. mocht daar bijvoorbeeld een wiel aflopen dan heb je er nog drie over en een rolkooi en airbags om je te beschermen. bij een motor is het feitelijk afgelopen als er een wiel, remklauw, remleiding of lager loskomt.

edit:

[...]

HEY... tik eens wat minder snel :( is toch niet te geloven dit. komt er de hele dag geen reactie, net als ik een reactie tik plaats jij hem er even net voor. :P
Daar heb je inderdaad wel gelijk in. Je moet wel (laten) controleren of alles goed zit en bijv al je borgpinnen weer terugstoppen waar ze horen. Maar als er een wiel, remklauw of remleiding los komt ben je enorm aan het prutsen geweest en moet je zowiezo niet aan motoren komen :P..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guider
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:05
Met aandacht dit topic zitten lezen, want ik heb ook bijna mijn rijbewijs. Graag wil ik eigenlijk een tour motor en was dan ook meteen bij een BMW K75 aan het kijken maar die zijn gewoon duur.

Dus ik denk dat ik eigenlijk gewoon een oude naked bike ga kopen als ik het papiertje in bezit heb.

Hebben jullie misschien nog een paar type nummers die niet veel kosten. Momenteel les ik volgens mij op een honda CB500. Iets in die richting. Het enigste nadeel is alleen dat ik bijna 2 meter ben en die honda ook aan de krappe kant is kan namelijk niet zo heel erg fijn bij de achterrem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-04 21:10

@r!k

It is I, Leclerq

Achterrem is bij te stellen hoor, vrij eenvoudig zelfs bij de meeste motoren.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
Honda CB1
Honda NTV650
Honda NT650 Hawk
Honda XRV750 Africa Twin
Honda TransAlp
Honda CB500
Kawasaki ER5
Suzuki GS500
Suzuki SV650
Suzuki Bandit 600N

Zow dat zijn er wel een paar :P zie ook www.motorbikes.be :)

[ Voor 11% gewijzigd door Tele op 25-05-2005 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Van die lijst zie ik er maar 1 leuke tussenstaan eigenlijk, die Africa Twin
.
Die ER5, CB500 en GS500 zijn leuke motoren maar een beetje underpowered (nog steeds power genoeg dat niet maar zou zonde zijn mocht je weer de buidel moeten opentrekken voor een andere fiets). De andere fietsen zijn wat dat betreft toch iets beter bedeelt qua power en fun.

[ Voor 14% gewijzigd door Chevy454 op 25-05-2005 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Chevy454 schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 15:28:
Van die lijst zie ik er maar 1 leuke tussenstaan eigenlijk, die Africa Twin
.
Die ER5, CB500 en GS500 zijn leuke motoren maar een beetje underpowered (nog steeds power genoeg dat niet maar zou zonde zijn mocht je weer de buidel moeten opentrekken voor een andere fiets). De andere fietsen zijn wat dat betreft toch iets beter bedeelt qua power en fun.
nou. eh.

SV650 => wheelie en stoppie machine. ik heb er een keer een dag op rondgereden en toen ging bij elke keer dat ik remde het achterwiel omhoog. de hele dag rolling stoppies gemaakt. en bij gasgeven gaat ie vrij rap omhoog. op een gegeven moment voor een stoplicht bij een oprit van de snelweg (A2).. mogen twee auto's achter elkaar. ik was de tweede motor.. dus ik denk. nou even gasgeven. komt me die SV650 toch een partij wild omhoog. echt verticaal. funfiets! _/-\o_

daarbij stuurt het ook nog als een scheermes. leuke fiets.

bandit 600 (naked of met stuurkuipje) is ook erg leuk.

[ Voor 16% gewijzigd door FragDaddy op 25-05-2005 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ik zei toch niet dat het geen leuke fiets was ;)
De andere fietsen zijn wat dat betreft toch iets beter bedeelt qua power en fun.
Ik zei dat _ik_ er maar één leuke van mijn smaak erin zag staan ;)

Met zo'm AT is het leven toch wat anders dan normaal hoor. Drempels, rotondes zijn dan echt een feest :+ En met zo'n AT kan je toch menig andere motorrijder het leven ERG zuur maken in de bochten. Met de AT een R1 buiten om in de bocht inhalen met 2 vingers in de neus op een bochtig stuk, daar krijg je toch een glimlach van :)

[ Voor 26% gewijzigd door Chevy454 op 25-05-2005 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:30

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ben ook pas begonnen met een FZR600, mooie beginnersfiets. En het klopt dat het vermogen vrij fors is maar daar moet je je niet blind op staren. Ook met een GS500 kun je je kapot rijden. Het is gewoon zaak om rustig te beginnen.
Als ik moest kiezen tussen jou alternatieven dan zou ik voor de CB1 gaan, die heeft de mooiste looks en leuke rijeigenschappen. Maar ik raad je aan om toch nog wat verder te kijken. Die CBR600 is inderdaad ook een mooie motor maar ik vind die in het linkje toch niet zo mooi ;) Smaken verschillen gelukkig.

Kijk ook eens om www.motor-forum.nl staan ook mooie motors te koop vaak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Chevy454 schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 17:07:
[...]

Ik zei toch niet dat het geen leuke fiets was ;)

[...]

Ik zei dat _ik_ er maar één leuke van mijn smaak erin zag staan ;)

Met zo'm AT is het leven toch wat anders dan normaal hoor. Drempels, rotondes zijn dan echt een feest :+ En met zo'n AT kan je toch menig andere motorrijder het leven ERG zuur maken in de bochten. Met de AT een R1 buiten om in de bocht inhalen met 2 vingers in de neus op een bochtig stuk, daar krijg je toch een glimlach van :)
geef mij maar kneedowns op rotondes en stoppies voor drempels.

en jij geeft exact het juiste voorbeeld waarom beginners niet op een R1 moeten stappen. dan worden ze ingehaald door een AT omdat ze geen gas durven geven en geen bocht durven nemen. :P :D ;)

[reclame]Geef dan gas, gas, swa, je geeft gewoon geen gas man.[/reclame]

[ Voor 3% gewijzigd door FragDaddy op 25-05-2005 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
FragDaddy schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 19:54:
geef mij maar kneedowns op rotondes en stoppies voor drempels.

en jij geeft exact het juiste voorbeeld waarom beginners niet op een R1 moeten stappen. dan worden ze ingehaald door een AT omdat ze geen gas durven geven en geen bocht durven nemen. :P :D ;)

[reclame]Geef dan gas, gas, swa, je geeft gewoon geen gas man.[/reclame]
Ieder hun ding, ik kom liever met de wielen van de grond :+ En kneedown op een rotonde? Kan ik niet doen, bandjes worden gewoon te traag warm en het warm houden is al een kunst op zich. Pas als ik 20 rondjes heb gereden op de rotonde zou het mogelijk zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Fragdaddy : Sorry .. had net ff zin om te tikken :+

Niet zo bang zijn Chev, gewoon gas en beetje opwarmen en plat!

Maaruh met een AT een R1 in de bocht inhalen ? :D Dat moet ik zien! :+ Geloof er geen reet van ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Capo op 26-05-2005 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Capoeirist schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 09:02:
Niet zo bang zijn Chev, gewoon gas en beetje opwarmen en plat!
Weet ik schat :> :P :+
Alleen ging em mij laatst gecontroleerd glijden toen ik een bocht met 100km/h nam.
Maar dit weekend gaat het HEET worden dus goed die band rond rijden dan :P
Maaruh met een AT een R1 in de bocht inhalen ? :D Dat moet ik zien! :+ Geloof er geen reet van ;)
In een erg bochtige slingerweg? Wees er maar zeker van. Met de KLR kan je het zelfs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Chevy454 schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 20:33:
[...]

Ieder hun ding, ik kom liever met de wielen van de grond :+ En kneedown op een rotonde? Kan ik niet doen, bandjes worden gewoon te traag warm en het warm houden is al een kunst op zich. Pas als ik 20 rondjes heb gereden op de rotonde zou het mogelijk zijn :+
tja rechtdoor over een rotonde heen in plaats van eroverheen lijkt me ook wel eens grappig met een supermotard of een crosser.. maar dan alleen als er gras of kale aarde op die rotonde ligt, want als ik zo'n heel plantsoen sloop.. nee dat is me toch veel te asociaal :o

tja. als ik gewoon aan het rijden ben en ik kom een rotonde tegen waar geen ander verkeer op of bij rondrijdt en ik ben in een gekke bui dan bij linksaf of rechtdoor de linkerknie (en soms bij het uitaccelereren de rechter) en bij rechtsaf de rechterknie.

ik deed het ook nog wel eens voor een vol terras bij ons in de buurt. gewoon rond blijven rijden en maar schrapen. (totdat het halve terras gaat staan te kijken.. ik ben ook zo'n poser 8)) maar dat vond de politieagent die ook op dat terrasje zat 'niet leuk'. werd een paar dagen daarna thuis gebeld. zou andere bestuurders in de war brengen als je oneindig rondjes bleef rijden. en dat klopt ook wel want tussen dat rondjes rijden en dat telefoontje ben ik er op een andere rotonde bijna afgereden omdat een of andere oudere man niet snapte dat ik rondjes reed en dacht dat ik eraf wilde. dus hij zette zijn busje er haaks voor.

dus nu geen rondjes meer, maar gewoon zoals normale bestuurders de rotonde gebruiken. (maar nog wel soms met de knie erbij. als er geen ander verkeer is teminste.)

maargoed. of dit onder de categorie 'beginnersvragen' of onder de categorie 'spelen als een mafkees voor gevorderden valt' dat weet ik niet. laten we er maar over ophouden want we gaan weer eens ver offtopic.

over motoren lullen is ook zo leuk.

[ Voor 17% gewijzigd door FragDaddy op 26-05-2005 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
offtopic:
Wat kost het tegenwoordig om zo'n motorrijbewijs te halen? Gemiddeld dan, ene persoon heeft natuurlijk meer lessen nodig dan de ander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

sOid schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 11:08:
offtopic:
Wat kost het tegenwoordig om zo'n motorrijbewijs te halen? Gemiddeld dan, ene persoon heeft natuurlijk meer lessen nodig dan de ander
reken op 20-30 lessen, voor de kosten per les kun je het beste even zelf informeren.
Neem dan wel een rijschool waarbij je intructeur ook op een motor rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
teacher schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 11:31:
[...]

reken op 20-30 lessen, voor de kosten per les kun je het beste even zelf informeren.
Neem dan wel een rijschool waarbij je intructeur ook op een motor rijdt.
En een schatting als je 3 jaar autorijbewijs (circa 40k kilomers)? Ben namelijk ook van plan om mijn A te gaan halen, alleen zien een beetje op tegen de kosten. B was ook al duur genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
LoneGunman schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 11:36:En een schatting als je 3 jaar autorijbewijs (circa 40k kilomers)? Ben namelijk ook van plan om mijn A te gaan halen, alleen zien een beetje op tegen de kosten. B was ook al duur genoeg.
Het geeft je wel een stuk verkeersinzicht maar je zal zien dat er nog steeds 20 á 30 lessen nodig zijn voor motorbeheersing en verkeersdeelneming met de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Tele schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 11:59:
[...]
Het geeft je wel een stuk verkeersinzicht maar je zal zien dat er nog steeds 20 á 30 lessen nodig zijn voor motorbeheersing en verkeersdeelneming met de motor.
Hangt er heel erg vanaf. Als je al een brommer gereden hebt met voetschakel heb je dat in ieder geval al onder de knie. Ik heb m'n rijinstructrice eens gevraagd hoeveel lessen je dan ongeveer nodig had, volgens haar waren het er niet meer dan vijftien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Chevy454 schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 10:44:
[...]

Weet ik schat :> :P :+
Alleen ging em mij laatst gecontroleerd glijden toen ik een bocht met 100km/h nam.
Maar dit weekend gaat het HEET worden dus goed die band rond rijden dan :P
Dat is leuk , had ik zondag toen we met MaRt1n, Wicked, PHC ritzen en ik gingen gassen..

zat in een bocht, redelijk plat, accelereer uit, wat te heftig.. glij glij glij.. _/-\o_
is echt vet.. doe ik alleen nooit meer :X (niet express tenminste ;) )

Ik kan niet platter op dit moment omdat mijn motor mijn 115/125kg gewicht (incl. pak en helm en
schoenen) niet leuk vind en onrustig word bij snelweg oprijden via bocht met 140km/h :(
Morgen andere veer instellingen proberen })

[ Voor 4% gewijzigd door Capo op 26-05-2005 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Capoeirist schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 12:10:
en onrustig word bij snelweg oprijden via bocht met 140km/h :(
Raad eens waar het mij gebeurde? :+ Maar ja, die band krijg je niet warm door rechtdoor rijden, door bochtjes te nemen krijg je em lekker warm en met hard rubber zoals de mijne is het wel zo fijn mocht die plakken.
Morgen andere veer instellingen proberen })
Performance Bikes setup? }) Stuiter, stuiter, stuiter :+
Ik zit nog niet zo ver dat ik aan mijn setup moet gaan sleutelen. De veervoorspanning eventueel wel maar dat moet ik eens goed bekijken. Ik ga de bochten maar met max 160 a 180km/h in. Bij de Baraque Michel richting malmedy pak ik de eerste 2 linker en eerste rechterbocht rustig aan: max 100km/h (omdat de band dan is afgekoeld door het rijden in het centrum) en daarna stelsel matig de bocht harder ingaan, bij de 2de rechterbocht ingaan met 160km/h is doenbaar alleen moet je wel op het juiste moment insturen en een beetje warm asfalt hebben :)
FragDaddy schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 11:02:
tja rechtdoor over een rotonde heen in plaats van eroverheen lijkt me ook wel eens grappig met een supermotard of een crosser.. maar dan alleen als er gras of kale aarde op die rotonde ligt, want als ik zo'n heel plantsoen sloop.. nee dat is me toch veel te asociaal :o
Plantsoen verandert ook in zo'n stuk met kale aarde. De bloemen liggen dan onderin :+
Maar idd, dat is inderdaad iets te veel en zeker wanneer er nog een stambeeld in het midden van de rotonde staat :+
over motoren lullen is ook zo leuk.
:)
sOid schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 11:08:
offtopic:
Het gaat om de motorbeheersing zoals velen zeggen en vooral weten hoe je de bocht in moet gaan. Gas lossen in een bocht is echt vragen om problemen om iets te noemen. Je moet dan gewoon gasstand houden of een beetje meer geven omdat je diameter afneemt van de band. En weten hoe je de bocht moet ingaan. Onbewust ga je altijd tegensturen in de bocht maar als je er eens op let dan komt het je rijkunsten ten goede. Maar dit is maar één facet van het motorrijden, het remmen, plaats op de weg, hoe de bocht aan te snijden,.. die zijn nog belangrijker dan hetgene wat ik net zei.

Kleine tip wel: houd die tenen op de steunen/steppie. Ga je lekker de bocht in.. SCHRAAP.... tenen weer eens vergeten op het steppie te zetten :+ Weer mijn schoenen/ laarzen afgesleten :+

[ Voor 33% gewijzigd door Chevy454 op 26-05-2005 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Tele schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 11:59:
[...]
Dan zou het in principe niks uitmaken dus? Ik heb mijn autorijbewijs ook in 25 lessen gehaald, met 0 minuten rijervaring. Daar kwam dus verkeersinzicht nog bij, dus het lijkt me nogal raar dat ik deze verkeerservaring weer opnieuw moet opdoen. Verkeersregels en stoplichten zijn voor automoblisten en motorrijders hetzelfde toch? Ok, voertuigbeheersing moet natuurlijk wel van scratch, maar daar doe ik echt geen 30 uur over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
LoneGunman schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 12:26:
Verkeersregels en stoplichten zijn voor automoblisten en motorrijders hetzelfde toch?
De regels wel, de manier van rijden (dus niet de stuurtechniek) is een wereld van verschil. Je moordenaar kan van elke kant komen.
LoneGunman schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 12:26:
Ok, voertuigbeheersing moet natuurlijk wel van scratch, maar daar doe ik echt geen 30 uur over :)
Eer dat jij _goed_ kan rijden ben jij toch wel al 20 000km verder. Ik heb nu ongeveer 6000km met een sportmotor achter de rug en pas nu gaat mijn stuurtechniek echt beter vooruit. Met de KLR waar ik toch zeker 20000km mee heb gereden kon ik dat niet oefenen. Ja bochtjes nemen tegen 80km/h lukte wel maar doe dat maar eens met 160km/h, dat is toch iets moeilijker

[ Voor 54% gewijzigd door Chevy454 op 26-05-2005 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Chevy454 schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 12:30:
[...]

De regels wel, de manier van rijden (dus niet de stuurtechniek) is een wereld van verschil. Je moordenaar kan van elke kant komen.
Dat snap ik :) Ik hou in het verkeer (itt veel automobilsten) zo veel mogelijk rekening met motoren en hun kwetsbare situatie op de weg. Je moet je goed realiseren dat als je op de motor zit je een stuk defensiever moet gaan rijden (alhoewel dit in de auto ook vaak beter is).

Maar goed, ik heb een aantal kennissen die na het behalen van hun B hun A in < 10 lessen gehaald hebben, waarvan sommigen nou niet echt in de categorie 'doordachte' bestuurder vallen, om het nog maar even mild uit te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
LoneGunman schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 12:34:
Maar goed, ik heb een aantal kennissen die na het behalen van hun B hun A in < 10 lessen gehaald hebben, waarvan sommigen nou niet echt in de categorie 'doordachte' bestuurder vallen, om het nog maar even mild uit te drukken.
In minder dan 10 uur kan je rijden, niet goed sturen. Echt goed sturen duurt toch wat langer. En Twist of the wrist eens lezen. Staat heel veel leuke informatie in :)

Kwestie van Google raadplegen en uiteraard eens lezen op motor-forum.nl en daar eens de zoekmachine gaan gebruiken voor meer informatie. Twist of the wrist wordt ook daar besproken :)

Oeh: net gevonden met Google:
verschil met leunen en tegensturen.
http://www.vsa.cape.com/~wayg/mrep/csteer.htm

Voor diegene welke het graag duidelijker willen hebben :+
http://vf750fd.com/blurbs/counter.html

krappe bochten nemen: heel handig wanneer je de acht moet maken.
http://www.vsa.cape.com/~wayg/mrep/outside.htm

Kijk nou eens wat ik vind:
http://www.luiemotorfiets.nl/

[ Voor 53% gewijzigd door Chevy454 op 26-05-2005 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
LoneGunman schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 12:34:
[...]

Dat snap ik :) Ik hou in het verkeer (itt veel automobilsten) zo veel mogelijk rekening met motoren en hun kwetsbare situatie op de weg. Je moet je goed realiseren dat als je op de motor zit je een stuk defensiever moet gaan rijden (alhoewel dit in de auto ook vaak beter is).
dat defensieve rijgedrag ga je in de auto ook gebruiken en uit zich vooral in vooruit kijken/denken.dus: gevaarlijke situaties herkennen en er vast op inspelen voordat ze gevaarlijk worden.
Ok, voertuigbeheersing moet natuurlijk wel van scratch, maar daar doe ik echt geen 30 uur over
ik heb nou zo'n 5 jaar mijn motor rijbewijs denk ik.. en ik rij aardig wat kilometers per jaar. en ik leer nogsteeds vaak dingen bij van mensen die beter kunnen rijden dan ik of van situaties die ik tegen kom.

mijn voertuigberheersing is in vergelijking met andere rijders ook drie keer niets. als ik zie dat ze soms op een klaverblad met 20-30km/h verschil voorbij komen zetten of als ik tijden op een circuit ga vergelijken.. dan lopen er toch wel een heleboel rijders rond waar ik heel klein bij afsteek _/-\o_

en gewoon op de weg rijdend is dat net zo. als ik met mensen samen rij die echt al jaren ervaring hebben (>20 jaar motorrijden) en ik zie hoe anders die mensen soms reageren op een bepaalde situatie dan dat ik doe... dan weet ik dat ik nog wel het een en ander te leren heb.

een motorrijbewijs wil niet zeggen dat je je voertuig beheerst, maar dat je er redelijk veilig de weg mee op zou moeten kunnen. en als je na je rijbewijs voor de eerste keer zo snel als je durft over een dijkje rijdt en met je billen samengeknepen door de bochtjes gaat omdat je bang bent dat je op je bek gaat en je ziet een ouwe vent met baard van 65+ op een ouwe triumph ofzo heel relaxed voorbijtuffen.. dan weet je dat je nog heel wat moet leren. en we zijn allemaal ooit eens op dat punt geweest.

(ik ben er toen achteraan gegaan en een paar keer bijna van de weg geraakt om die ouwe vent maar bij te houden. en ik reed op een 750cc sportmotor en hij op een oldtimer..)

[ Voor 3% gewijzigd door FragDaddy op 26-05-2005 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
FragDaddy schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 12:48:
(ik ben er toen achteraan gegaan en een paar keer bijna van de weg geraakt om die ouwe vent maar bij te houden. en ik reed op een 750cc sportmotor en hij op een oldtimer..)
Die oudjes hebben fietsen banden, die gooi je makkelijker in de bocht ;)
180 stuurt minder fijn als een 160 band maar geeft wel meer rechtuit stabiliteit.

Waar ik me eerder zorgen om zou maken bij een oldtimer: zorgen dat het frame stijf genoeg is :D
Menig Z1000 frames zijn lichtelijk krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Chevy454 schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 12:51:
[...]

Die oudjes hebben fietsen banden, die gooi je makkelijker in de bocht ;)
180 stuurt minder fijn als een 160 band maar geeft wel meer rechtuit stabiliteit.

Waar ik me eerder zorgen om zou maken bij een oldtimer: zorgen dat het frame stijf genoeg is :D
Menig Z1000 frames zijn lichtelijk krom.
op het tempo dat wij toen reden had het frame net zo goed van rubber kunnen zijn. maarja dat krijg je als je net je rijbewijs hebt he. dan denk je elke bocht dat je onderuit gaat.

en zouden ze die whitewall banden voor oldtimers ook in supercorsa samenstelling maken dan? :D

nope. dunlop D402f ziet er niet echt sportief uit. denk niet dat die oldtimer zulke goede banden had.
Afbeeldingslocatie: http://www.ridegear.com/store/graphics/dunlopd402f.jpg

dan toch maar dunlop D208's _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://www.1888fastlap.com/store/files/images/dunlop/d_dunlop/d208gparear.jpg

wat nou geen grip met D208's onder een R6
Afbeeldingslocatie: http://www.dunlopmotorcycle.com/photogallery/225.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door FragDaddy op 26-05-2005 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Doe mij maar goede klevers ;) Maar de banden zijn vaak _niet_ de reden. Het is goed voor je gerustheid dat je een goede klever hebt, maar met mijn CBR600F3 op Metzeler RoadTec Z6 toursloffen rijd ik ook de schaarmranden er zo goed als compleet vanaf maar ze moeten gewoon lekker warm zijn want anders heb je de pamper snel vol :+

En supercorsa's? Nee dank u, kan ik niets mee doen omdat ik meer snelweg afleg dan bochten neem (ik maak mijn bochtjes in luxemburg: 120km snelweg, 200km lekker sturen, 160km snelweg) Dus 1000km op een weekend is voor mij geen probleem maar de prijs van A-klasse bandjes :/ Om nu elke 4000km/ iedere maand de band moeten vervangen omdat het middenstuk compleet vlak is vind ik nou ook iets te veel van het goede en daarom dat ik ook opteer voor een band zoals de BT020 of de Z6 of Diablo Strada (zelfde als de Z6)

[ Voor 73% gewijzigd door Chevy454 op 26-05-2005 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Chevy454 schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 13:00:
En supercorsa's? Nee dank u, kan ik niets mee doen omdat ik meer snelweg afleg dan bochten neem (ik maak mijn bochtjes in luxemburg: 120km snelweg, 200km lekker sturen, 160km snelweg) Dus 1000km op een weekend is voor mij geen probleem maar de prijs van A-klasse bandjes :/ Om nu elke 4000km/ iedere maand de band moeten vervangen omdat het middenstuk compleet vlak is vind ik nou ook iets te veel van het goede.
mijn achterband gaat anders maar 5000km mee. voorband 8000km. ik denk dat als ik er supercorsa's op ga leggen dat die maar de helft zo lang meegaan. en dat je echt je ballen uit je broek moet rijden om die dingen op temperatuur te krijgen en te houden. dan kun je niet een lekker stukje toeren en even op een rotonde je knie aan de grond gooien. want dan zijn die banden alweer hardstikke koud. daarnaast hebben ze 0 grip als de weg wat nat is. en om er dan meteen maar weer regenbanden onder te hangen. nee dat is voor op straat veel te extreem.

jah. als je 1000km op een weekeinde maakt dan gaat het inderdaad erg hard met je banden. vooral als je nog een beetje wil sturen. dan kun je ook weer niet voor de hardste band gaan die er is.

maargoed. laten we terug op ontopic gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
FragDaddy schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 13:08:
jah. als je 1000km op een weekeinde maakt dan gaat het inderdaad erg hard met je banden. vooral als je nog een beetje wil sturen. dan kun je ook weer niet voor de hardste band gaan die er is.

maargoed. laten we terug op ontopic gaan.
Ik rijd toch ook niet op macadams? :+

Net gemeten: heb 0.7mm versleten in het midden vlak na 6000km en zit op 3.3mm van 4mm. Als die trend zich zo door blijft zetten kom ik op 24 000km met 1 achterband *D (kan ik em dus tegelijk bij een onderhoudsbeurt vervangen :+ ) En die band plakt relatief goed mits je em goed warm rijdt. Wat voor bandjes heb jij onderin liggen dan? BT010 of soortgelijke band? De BT010 van de ZX-9R is nu al vlak na 3500km maar die heeft dan ook een flinke berg koppel.

En ontopic: dit is ontopic, weten de nieuwe ook wat goed is van banden dan enkel de noodzakelijke kanten van het lessen.

[ Voor 24% gewijzigd door Chevy454 op 26-05-2005 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Chevy454 schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 12:36:
[...]

In minder dan 10 uur kan je rijden, niet goed sturen. Echt goed sturen duurt toch wat langer. En Twist of the wrist eens lezen. Staat heel veel leuke informatie in :)

[...]
FragDaddy schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 12:48:
[...]

ik heb nou zo'n 5 jaar mijn motor rijbewijs denk ik.. en ik rij aardig wat kilometers per jaar. en ik leer nogsteeds vaak dingen bij van mensen die beter kunnen rijden dan ik of van situaties die ik tegen kom.

[...]
Zo, jullie motiveren de toekomstige motorrijders wel hoor :'(

Maar even serieus. Voertuigbeheersing is natuurlijk een heel vluchtig begrip. Jan Jansen die al 20 jaar motor rijdt en al 6 motorfietsen heeft afgereden zal, evenals Valentino Rossi, beweren dat hij een uitstekende voertuigbeheersing heeft. Het CBR heeft ook een streep getrokken op een bepaald niveau . Als jij voldoet aan deze norm voldoet heb je volgens hun voldoende voertuigbeheersing.

Ik ben het met jullie eens dat je pas leert motorrijden als je rijbewijs hebt. Dit heb ik ook gezien bij het autorijden: als ik zie hoe ikzelf reageer in het verkeer en mijn broertje die niet 2 maand zijn rijbewijs heeft zie ik ook een wereld van verschil. Maar je moet het met mij eens zijn dat je ergens moet beginnen. Als iemand de verkeersregels door en door kent en door middel van een x-aantal lessen een motor leert besturen (let wel: besturen) dan kun je zo'n persoon geen gevaar op de weg noemen. Het was ook zeer zeker niet mijn intentie om na het behalen van mijn A direcht met 160 een klaverblad rond te crossen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
LoneGunman schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 13:32:
Het was ook zeer zeker niet mijn intentie om na het behalen van mijn A direcht met 160 een klaverblad rond te crossen :P
Niet direct maar toch snel erna. Dat komt gewoon omdat je blijft jagen, maar dan ook echt continu jagen met de motor. En ik weet dat de rijschool waar JdM werkt juist aan de techniek van hogere snelheidsbochten werkt omdat je het toch automatisch gaan doen om die bochten harder en harder te nemen als jij jouw RBW hebt maar zolang je lest kunnen ze jouw techniek aanpassen. Ik heb mijn A na 10 uur lessen gehaald maar daarom wil het niet zeggen dat ik goed kon rijden en zie, pas na 6000km met mijn SS kan ik beetje rijden en dat terwijl ik al vanaf mijn 19de rijd (ik reed eerst enduro)

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 26-05-2005 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

LoneGunman schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 13:32:
[...]
Als jij voldoet aan deze norm voldoet heb je volgens hun voldoende voertuigbeheersing.
Als je voldoet aan die norm heb je laten zien dat je de verkeersregel beheerst, dat je weet wat verschillende borden betekenen, dat je bepaalde verkeerssituaties in kan schatten en dat je je theoretisch kan redden op de weg. Voertuigbeheersing zegt namelijk bitter weinig; een kleuter kan ook wel een motor besturen (alsie met z'n voeten bij de schakeldinges kon en bij de rem :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Jojk schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 14:02:
[...]

Als je voldoet aan die norm heb je laten zien dat je de verkeersregel beheerst, dat je weet wat verschillende borden betekenen, dat je bepaalde verkeerssituaties in kan schatten en dat je je theoretisch kan redden op de weg. Voertuigbeheersing zegt namelijk bitter weinig; een kleuter kan ook wel een motor besturen (alsie met z'n voeten bij de schakeldinges kon en bij de rem :) ).
Dat zeg ik toch ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Twhomp schreef op maandag 23 mei 2005 @ 17:22:

Ik heb het precies zo gedaan, papiertje gehaald en 1 keer tussendoor een weekendje een fiets gehuurd en op 3 dagen na precies na 1 jaar een motor (Thundercatje) gekocht. (en een heel jaar niet gereden).

Ik ben voorzichtig weer begonnen met rijden en de bochten e.d. gaan wel weer redelijk, alleen de bijzondere verrichtingen doe ik niet op mijn eigen fietsje :).

Overigens ben ik ook al een keer door het gras gegleden hoor doordat ik als beginner de remkracht niet opbouwde maar direct blokkeerde, door het gras was het een goedkope les (lakstiftje en een oliedekseltje) maar wel een goede ik was weer met 2 benen op de grond gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Chevy454 schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 12:20:
[...]

Performance Bikes setup? }) Stuiter, stuiter, stuiter :+
Nee nee.. die hebben we nu.. nog iets stugger voor of juist soepeler zodat ie minder naar buiten wil komen :)

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.