HoppyF schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 16:35:
[...]
KPN is inderdaad te laat maar dat is ons probleem niet maar het probleem van KPN zelf.
Als KPN vertragingstactieken toepast zijn ze dus verkeerd bezig ik kan me niet voorstellen dat partijen als BBned en Tiscali dit zondermeer zullen accepteren.
Neuh, maarja de OPTA is ook niet de snelste partij. Bovendien heeft ze een adviserende rol, niet een dwingende.
Ik begrijp wel dat er twee handelingen uitgevoerd moeten worden als je een upgrade naar ADSL2+ doet maar ook dat is mijn probleem niet.
Als ik namelijk een nieuwe klant zou zijn hoef ik ook geen aansluitkosten te betalen, deze zijn er wel maar worden meestal verrekend omdat je abonnement neemt.
Indirect is het jouw probleem wel: jij vraagt namelijk aan een partij om die handelingen voor jou te verrichten.
Zelfde verhaal geldt voor afsluitkosten, als ik nu mijn TweakDSL abo opzeg hoef ik toch ook geen x-bedrag te betalen aan TweakDSL omdat ik weg ga?
Jij betaalt die niet, maar TweakDSL wel. In het maandbedrag dat je betaald is hiermee rekening gehouden. Of in de ADSL2+ aanbieding is er voor gekozen om niet alles te verrekenen in de maandprijs. Zouden we dat wel doen, dan gaan mensen weer zeggen dat we te duur zijn...
Waarom zou ik als (trouwe) TweakDSL (en BBned) klant dan wel de kosten moeten betalen voor het afsluiten en wederom aansluiten?
Voor niets gaat de zon op. KPN rekent een bedrag aan BBned, deze rekent het door aan de ISP. De ISP kan dit doorrekenen aan de klant in eenmalige bedragen, maar kan er ook voor kiezen dit in het maandbedrag te verwerken. Hoe je het ook wend of keert: uiteindelijk moet het bedrag betaald worden en gezien de klant de dienst gebruikt is het logisch dat deze ook de kosten op zich neemt. Zichtbaar of niet.
Dat niet alles voor niks kan snap ik ook wel maar reken dan bv 25 euro migratie kosten.
Als je de houding aan neemt van "kan niet" dan gaan mensen vanzelf weg en een andere provider zoeken, dat is uiteindelijk nog goedkoper ook zelfs als je een abo accepteert die 75 euro afsluitkosten heeft.
Een aantal dingen:
1. Wees blij dat TweakDSL dit zo open en bloot communiceert. Er zijn tal van partijen die dit stiekempjes bij je abonnement erbij doen, bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden verstopt.
2. Elke ISP is gebonden aan wat haar leveranciers bieden. Als BBned of Tiscali-wholesale geen overstapmogelijkheid bied, dan kan je hier als ISP een manier omheen bedenken totdat je wordt teruggefloten. Dit alles tenzij je zelf een netwerk hebt, want dan leg je jezelf eenvoudigweg beperkingen op in plaats van dat het door een ander gebeurd.
3. 75 € op jaarbasis is € 6,25 per maand. 39,95+6,25 = 46,20 per maand. Nu klinkt 39.95 mooier, ziet het er beter uit en ligt 39,95 onder een psychische grens. Had je het leuker gevonden als je € 75,- aansluitkosten moest betalen? Dat kan theoretisch natuurlijk ook geregeld worden