[WC] Het grote waterkoelingtopic deel XIII Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 3.694 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

trancesetter schreef op maandag 23 mei 2005 @ 12:51:[...]
Moet je de buis natuurlijk wel isoleren zodat hij niet op de printplaat hangt. Koper is toch best wel een goede stroomgeleider volgens mij :+

En je kunt eigenlijk geen koppelstukjes gebruiken, aangezien deze dan te dik zijn en niet meer tussen de HDD's passen. Het idee zou misschien nog wel eens kunnen werken, maar met koppelstukjes dus absoluut niet.
Het idee is al uitgevoerd (door mij) en het werkt. In een testopstelling (in geïsoleerde doos) bleef de HDD <35° C (in serie met de processorkoeling).
De buis zit tegen het aluminium-frame van de bovenste HDD aan, en tegen de kap van de onderste, én tegen de zijwanden van de tray. Als de buis recht zit, zit ie niet tegen de print aan.

Koppelstukje is geen probleem: boutjes van bovenste HDD iets losdraaien; buis ertussen schuiven; bovenste HDD omlaagdrukken op de buis, en boutjes weer vastschroeven.
Klaar!
(Mogelijk moet je extra gaten boren voor die boutjes...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
rimpeldinky schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 23:05:
[...]

dat is dus het rare, ik heb de koeler nog 4 keer opnieuw gemonteerd op mijn kaart, en elke keer brak er weer een stukje core af, elke keer gespeeld met de volgorde van schroeven, een keer ging het wel goed, maar toen was de temp ERG hoog 70 graden idle dus, en had ik al artifacts van de gecrushte core... verder zat er tussen de koeler en een geheugenmodule een ~2mm speling :(
auwww....
damn man, dat is echt zuur als er iedere keer meer afbreekt (totdat heel je core weg is :+)
en een speling van 2mm, damn thats allot!!!
Ben nu zelf aan het twijfelen tussen innovatek/aquacomputers.de
denk toch dat het aquacomp word :)
wil geen dode 6800gt ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-09 21:46

rimpeldinky

nani?

ixl85 schreef op maandag 23 mei 2005 @ 17:12:
[...]

auwww....
damn man, dat is echt zuur als er iedere keer meer afbreekt (totdat heel je core weg is :+)
en een speling van 2mm, damn thats allot!!!
Ben nu zelf aan het twijfelen tussen innovatek/aquacomputers.de
denk toch dat het aquacomp word :)
wil geen dode 6800gt ;(
mja ik originele cooler er terug op en RMA gestuurd, gelukkig garantie op gehad, want het was immers niet mijn schuld, zit nu met veel pijn een zalman 80-d-hp op passief (zonder op-1) die houd em netjes koel

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er tweakers die hun radiator en pomp buiten de computerkast hebben staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 22:00
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 12:43:
Zijn er tweakers die hun radiator en pomp buiten de computerkast hebben staan?
Ja maar ik niet :) Ik weet iig 1 iemand die een apart pc kastje heeft voor zijn WC ;)
Echter met welk doel stel je deze vraag?

[ Voor 8% gewijzigd door Vandread op 24-05-2005 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Ja ik heb m'n rad, res en pomp buiten m'n kast hangen. Er gaan dus alleen 2 slangen m'n case in voor het cpu block (en binnenkort vga en northbridge block)

Resultaten met een BartonM, dfi infinity en asetek wc spul (hydor L20 + dualrad + antarctica block)

2700Mhz@ 2,00 volt = stressed 38 graden
2800Mhz@ 2,12 volt = stressed 40 graden

casetemp = 40 graden
kamer temp = 25+ (zolder is zomers wel eens 40+ graden :( )

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:37
Ik ben ook van plan om mijn wc set buiten de kast te maken. Dit omdat het erg handig is met upgraden van je kast oid. Ook met "even" een test doen op een ander moederbord bijv. Het zou alleen super zijn om iets van snelkoppelingen te hebben voor de waterset om zonder lekkages even het cpu blok bijv los te maken. (iets met n kogeltje wat ingedrukt wordt. Iemand een idee of zoiets bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Ik heb geen idee of zelfsluitende koppeingen bestaan. Maar zelfs al bestaan ze dan zit er ook nog water in je slangen.

Wel heb je klemmen die je slangen dicht kunnen klemmen. Ik weet niet of dat handig is of goed werkt. Maar volgens mij zit je dan met het probleem dat er in je onderdelen cpu block, rad en zo nog water zit dat er uit kan stromen.

Ik heb een kraantje op het laagste punt dus als het moet is alles binnen en halve minuut leeg. Maar ik ben ook van moederbord gewisseld zonder m'n wc leeg te laten lopen. Het valt dus wel mee als je er handig mee om gaat.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:37
aan 2 kanten zelfsluitend :P

Maar het leeg laten lopen zonder Tje is geen pretje ben ik achter gekomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

savale schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 15:24:
Het zou alleen super zijn om iets van snelkoppelingen te hebben voor de waterset om zonder lekkages even het cpu blok bijv los te maken. (iets met n kogeltje wat ingedrukt wordt. Iemand een idee of zoiets bestaat?
Ja. Lekvrije koppelingen. ...maar zie die maar eens te vinden - voor redelijke prijzen...

Ik heb een extern kastje.
Als je een gat achterin de kast zaagt, groot genoeg voor het waterblokje met aangesloten slangen, haal je de boel makkelijk los: kastdeur open, clip los, waterblokje+slangen via gat uit de kast halen.
Veel kasten hebben standaard al een ventilatiegat-met-rooster achterin (naast de printeraansluiting): dan hoef je niet eens te zagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 16:23:
[...]

Ja. Lekvrije koppelingen. ...maar zie die maar eens te vinden - voor redelijke prijzen...
Asetek Waterchill? Ik heb de mijne regelmatig losgehaald zonder te hoeven drainen. Je moet het wel met beleid doen (dus geen slangen schuin gaan trekken etc), maar ik heb nog nooit een lekkende koppeling gehad. Of het redelijk geprijsd is is niet aan mij om te beoordelen natuurlijk ;) l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandread schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 13:17:
[...]

Ja maar ik niet :) Ik weet iig 1 iemand die een apart pc kastje heeft voor zijn WC ;)
Echter met welk doel stel je deze vraag?
Wel, ik kan me voorstellen dat je een eindje van je kast vandaan het water beter kan koelen.
Tevens vraag ik me af of er een maximum aan slanglengte naar buiten bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 18:36:
[...]

Tevens vraag ik me af of er een maximum aan slanglengte naar buiten bestaat.
Ja, dat maximum zal worden bepaald door de capaciteit van je pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duidt ik er even op dat Maxtor ook een relatief beduidend hoog uitvalspercentage heeft... Harde schijven kunnen niet goed tegen warmte, punt. De kans op uitval stijgt aanzienlijk boven de 45° werktemperatuur. Omdat hij bij jou nog steeds draaien, wil niet zeggen dat bij iedereen die vlieger ook zo opgaat...
En ik duid er even op dat Maxtors ook veel meer verkocht worden :) Als je het relatief bekijkt hebben die een even groot uitvalpercentage als elke andere fabrikant :)

En heb jij wetenschappelijk bewezen dat de kans aanzienelijk stijgt boven de 45°? ;)

As I said before, negentig percent van de Maxtor schijven zit in PC's zonder ook maar enige vorm van airflow. En je gaat me niet zeggen dat tachtig percent van de Maxtor schijven naar een half jaar kapot is ;)
Het valt me op dat veel harddisk-coolers de zijkanten van de harddisk koelen, terwijl de boven- en onderkant veel meer koeloppervlak hebben. Deugen de waterblokken die de zijkanten koelen? Innovatek heeft drie waterblokken, waarvan 2 modellen de onderkant koelen en 1 model de zijkanten. Ik heb gedacht aan de aanschaf van een HD-O-Matic Micro II:
Zijkanten worden over het algemeen warmer dan bovenkant. HDD's zijn daar ook voor gebouwd. HDD's zitten met de zijkanten vast aan de case, waardoor de fabrikanten de HDD's zo proberen te bouwen dat de meeste warmte dan ook aan de zijkant is zodat die optimaal gekoeld wordt :)

En die HDD-koeler die jij toont, koelt de onderkant, terwijl die nu net het kleinste contactoppervlak biedt. Vergeet immers niet, als je HDD in je case op de onderkant van je rack ligt, mag die geen contact maken ;) Dus levert Innovatek een pasta bij de koeler, die je over de onderkant van de HDD uitsmeert om zo met de diepere gelegen onderdelen een brak contact te maken.

@ augustus: lekkere DIY-style, I like it :)
ff twee korte vraagje:

Mijn eheim 1250 pomp doet het al 1.5 jaar zonder problemen in mijn WC setupje, ik zat er ivm ruimtebesparende overwegingen aan te denken hem verticaal te plaatsen:
Kennis van me zijn 1250 hangt reeds anderhalf jaar verticaal, dus ik denk dat het weinig kwaad kan :)
Het zou alleen super zijn om iets van snelkoppelingen te hebben voor de waterset om zonder lekkages even het cpu blok bijv los te maken. (iets met n kogeltje wat ingedrukt wordt. Iemand een idee of zoiets bestaat?
Bestaat zeker. Moet je wel meer gaan zoeken in de professionele bouwmarkten, genre Würth of Fabory ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 18:58:
[...]

En ik duid er even op dat Maxtors ook veel meer verkocht worden :) Als je het relatief bekijkt hebben die een even groot uitvalpercentage als elke andere fabrikant :)

En heb jij wetenschappelijk bewezen dat de kans aanzienelijk stijgt boven de 45°? ;)
Hoe hoger de temp, hoe meer kans op uitval, dat is wel bewezen ja.
Ik weet niet hoe het precies zit, maar het heeft iets te maken met het uitzetten van bepaalde onderdelen... oid...... (zoals ik al zei, weet niet preceis waarom)

Maargoed, als je het relatief bekijkt heeft maxtor nog de meeste uitvallers, is ooit nog op de FP geweest (een maand of 8 geleden oid)
(btw, ik flame hier niet hoor)

edit
na een snelle google vind ik dit

http://www.hardwareanalysis.com/action/printarticle/1540/
What is important to consider though is the question whether the harddisk doesn’t get too hot when mounted inside the PC. Most modern harddisks have a maximum operating temperature ranging from 55 to 65 C or 131 to 149 F, and if operated above that temperature you’re really putting yourself at risk of losing valuable data or a harddisk malfunction. If the system temperature is already at 45 C/ 113 F the harddisk could very well be operating over it’s maximum temperature, which will cut into the disk’s MTBF and reliability significantly
er is vast nog meer en betere info te vinden, maar heb even weinig tijd

[ Voor 33% gewijzigd door ixl85 op 25-05-2005 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ixl85 schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 19:29:
Hoe hoger de temp, hoe meer kans op uitval, dat is wel bewezen ja.
Ik weet niet hoe het precies zit, maar het heeft iets te maken met het uitzetten van bepaalde onderdelen... oid...... (zoals ik al zei, weet niet preceis waarom)
Je hebt honderd percent gelijk, maar ik bedoelde hoe jij kan weten dat dit vanaf 45°C gebeurt. As I said before, die dingen worden in 90% van de gevallen tegen de zestig graden zonder dat die daar van afzien dusja. Again, enkel de IBM deskstar serie had daar enorm last mee, maar tegenwoordig kan dat echt geen kwaad :)

Edit: zoals iedereen altijd zegt om je CPU onder de 60 graden te houden (ikzelf trouwens ook altijd). Maar ondertussen draait mijn Thunderbird 1.1GHz wel al drie jaar op 70°C, met uitschieters tot soms 75°C :P Dus ook dit is weer allemaal relatief weet je.
Maargoed, als je het relatief bekijkt heeft maxtor nog de meeste uitvallers, is ooit nog op de FP geweest (een maand of 8 geleden oid)
(btw, ik flame hier niet hoor)
No flame noted :)

En ik heb dat inderdaad ook op de FP gelezen. En dat is nu net mijn punt, want moest je dat beter gelezen hebben, zou je gezien hebben dat de meeste uitvallers inderdaad Maxtors waren, maar dat er ook veel meer verkocht werden ;) Dus als je bij elke fabrikant de verhouding nam van het aantal uitvallers op het aantal verkochte units van die fabrikant, kwam je over ongeveer hetzelfde uit. (5% ofzo, don't shoot me if I'm wrong)

Maarre, dat doet er nu eigelijk ook niet eens toe weet je? :P Waarom zijn we daar eigelijk in godsnaam opgekomen? :z

Bon, om nu eens te concluderen:

Ik vind persoonlijk W/C voor HDD's overbodig. Sommigen gaan dit betwisten. Sja je doet maar natuurlijk :) Ik kan maar zeggen wat _ik_ er van denk :)

Amen O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2005 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
als je echt super stilte wilt kan het best handig zijn om je hdd's te waterkoelen, er zit bij mij nu 1 90mm fan voor 2 hdd's @ ~6 volt, is bijna onhoorbaar maar toch zou ik best wc ervoor willen hebben

maar tis idd niet echt nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 20:42:
Bon, om nu eens te concluderen:

Ik vind persoonlijk W/C voor HDD's overbodig. Sommigen gaan dit betwisten. Sja je doet maar natuurlijk :) Ik kan maar zeggen wat _ik_ er van denk :)

Amen O-)

Je hebt gelijk...
ik had vroeger een palomino core 2000+ een van de heetste amd's
die liep bij mij rustig 62/63 idle (met een 12cmfan op 900rpm :+)
stressed kwam ie soms wel tot 68graden...

en vroeger (in mn oude case) werden mn hds in de zomer ook wel eens 55graden hoor...
nu zijn ze rond de 29/33graden

je hds watercoolen lijkt me redelijk klote, het kost veel ruimte, veel geld, veel bochten in je slangen, meer weerstand... en met een beetje airflow zijn je HD's lekker koel...
Als je toch echts iets wilt ondernemen kan je imho better dit doen;
Koop een passive lucht HDcooler (zie FP voor review) of stap over op koelere HD's (seagate/samsung)
scheelt een boel gedoe moet je wc.

/edit
ow nog een vraagje..
over een paar weekjes ga ik mn wc bestellen (EINDELIJK! kan niet wachten)
maar vanuit de Faq op got word er aangeraden om je reservoir op het hoogstepunt in je wc te zetten...
dit vind ik niet echt fijn, want ik wil mn res aan mn pompje houden (eheim 1048) op de bodem van mn pc (laagste punt dus :+)
is dit echt nodig (aangezien veel mensen het zelfde doen als ik wil)?

[ Voor 19% gewijzigd door ixl85 op 25-05-2005 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je echt super stilte wilt kan het best handig zijn om je hdd's te waterkoelen, er zit bij mij nu 1 90mm fan voor 2 hdd's @ ~6 volt, is bijna onhoorbaar maar toch zou ik best wc ervoor willen hebben
U remind me of something extra: met een beetje pech maken je HDD's meer lawaai dan een stille fan :P Heb kameraad die zo zijn één-week-oude W/C verkocht heeft omdat 'het teveel lawaai maakte'. Tot ik hem erop wees dat het zijn WesternDigital HDD was die boven alles uitjengelde ;)
je hds watercoolen lijkt me redelijk klote, het kost veel ruimte, veel geld, veel bochten in je slangen, meer weerstand... en met een beetje airflow zijn je HD's lekker koel...
Inderdaad, vooral dat geld is er teveel aan IMHO. €80 is mij _echt_ veel te veel daarvoor. En je moet dan nog de ruimte hebben (moet quasi altijd in 5.25" bays, en niet iedereen heeft bigtower)
maar vanuit de Faq op got word er aangeraden om je reservoir op het hoogstepunt in je wc te zetten...
dit vind ik niet echt fijn, want ik wil mn res aan mn pompje houden (eheim 1048) op de bodem van mn pc (laagste punt dus :+)
is dit echt nodig (aangezien veel mensen het zelfde doen als ik wil)?
Je zegt het zelf, dit is al zovaak gedaan dat je wel kan concluderen dat dit alleszins geen kwaad kan :)

Het is wel een feit dat het een stuk gemakkelijker gaat zijn om te hervullen denk ik. Alhoewel je dat kan oplossen met een stuk darm met los uiteinde dat je bij je extra aan je res bevestigd (perfect als je zelf je res maakt, iets moeilijker als je een retail res hebt :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

=> Met het principe "bigger is better" worden in bijvoorbeeld de VS pompen gebruikt van Iwaki. Deze zijn in NL helaas extreem duur en moeilijk te krijgen.
Bij deze pompen betaal je voor de zeer hoge kwaliteit, lage geluidsproductie en uitmuntende kracht.
Kan iemand me een link of prijsindicatie geven?
De ene keer hoor ik €200, daarna €300 en soms zelfs €400.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2005 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
www.iwaki.nl -> 200? -> 250 euro geloof ik
en bij duitse shops ook zoiets. Maar wat dacht je van zoeken, ik heb het ook kunnen vinden toen ik ernaar zocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoamoR schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 19:01:
[...]

Ja, dat maximum zal worden bepaald door de capaciteit van je pomp.
Is daar een formule voor (pompcapaciteit / lengte slang = x) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.tksimplex.nl/products/acces/c509.jpg

Een heb wat links gevonden met niet-lekkende slangkoppelingen via 'non spill hose coupling'
http://www.tksimplex.nl
http://news.thomasnet.com/news/968/20
http://news.thomasnet.com/images/large/2003/05/22363.jpg
http://www.colder.com/asp_Main/WhyUseACPCCoupling.asp

En als je wilt weten (en dat wil je NIET weten!) hoe duur deze koppelingen zijn, moet je die firma's bellen of mailen - en dan zeggen ze het waarschijnlijk niet (of je moet jokken dat je een bedrijf bent).
Ik ben wel nieuwsgierig: ik schat 20 euro ex btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 11:16
Heb net me spulletjes binnen gekregen voor me waterkoeling (gister dan).

Ik ben aan het kijken hoe je een fan (120mm) aan een Black ICE rad kan hangen, er zitten 4 gaatjes voor moertjes in, moertjes helaas niet meegeleverd (wat een service).

Ik naar de gamma, moertjes kopen, zat te twijfelen of het m3 of m4 moest zijn, dan maar m3 en m4 proberen thuis.
Wat blijkt, m3 is te klein en m4 te groot.

Mijn vraag is, wat voor moertjes kan je aansluiten op deze rads? (op de site van asetek geven ze heel droog aan dat het zelf tapende aansluitingen heeft voor fans en case montage, maar dan zonder een maat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandread schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 23:16:
www.iwaki.nl -> 200? -> 250 euro geloof ik
en bij duitse shops ook zoiets. Maar wat dacht je van zoeken, ik heb het ook kunnen vinden toen ik ernaar zocht ;)
Ik heb toch niet gezegd dat ik niet heb gezocht? Dat heb ik wel degelijk gedaan; maar om dan winkels te vinden die daadwerkelijk een prijsindicatie geven is me niet zo gauw gelukt.
Daarom vroeg ik het hier, omdat ik vermoedde dat één van jullie er wél één had gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 00:07
Erik070 schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 14:32:
Heb net me spulletjes binnen gekregen voor me waterkoeling (gister dan).

Ik ben aan het kijken hoe je een fan (120mm) aan een Black ICE rad kan hangen, er zitten 4 gaatjes voor moertjes in, moertjes helaas niet meegeleverd (wat een service).

Ik naar de gamma, moertjes kopen, zat te twijfelen of het m3 of m4 moest zijn, dan maar m3 en m4 proberen thuis.
Wat blijkt, m3 is te klein en m4 te groot.

Mijn vraag is, wat voor moertjes kan je aansluiten op deze rads? (op de site van asetek geven ze heel droog aan dat het zelf tapende aansluitingen heeft voor fans en case montage, maar dan zonder een maat)
Er horen gewoon parker schroeven bij, pas wel op dat deze niet te lang zijn... anders beschadig je de lamellen ( zoals ik |:( ). Alleen met de bijgeleverde parkers kan je geen fingerguard monteren omdat deze dan NET niet meer de rad kunnen pakken doordat ze te kort zijn.

Ik heb idd gewoon schroefdraad gezaagd met m3 boutjes erom. ;) werkt prima.

edit:

Afbeeldingslocatie: http://img152.echo.cx/img152/5992/fanrad6aj.png

[ Voor 4% gewijzigd door Pakjebakmeel op 26-05-2005 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 00:22:
[...]
Is daar een formule voor (pompcapaciteit / lengte slang = x) ?
Verschillende factoren spelen hierbij een rol; zoals de dikte van de slang en de hoogteverschillen tussen het hoogste en laagste punt in de kringloop.

Zolang je je kringloop binnen ongeveer 2 meter van je kast houd, zul je geen problemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Als ik het dus goed begrijp klem jij het rad en de fan(s) doormiddel van een schroefdraad een 2 boutjes?
Met een moer gaat dit dus niet lukken? ik zou die moeren dan van te voren moeten plaatsen om vervolgens de fan erop te monteren.

Hoe hou je btw de onderste boutjes vast? Fan ligt er toch boven op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
mhh... kan je een Black ice rad wel zo monteren:
code:
1
2
3
________  case
+++++++  fan
=======  rad

en dan de schroeven er boven door? zodat ze door het laagje case gaan, dan door de fans, en dan in de rad vastblijven hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
op die manier ben ik heb ook van plan te monteren, alleen ik heb geen schroeven erbij gekregen en een m3 schoref blijft niet vast zitten en de m4 schroef is te groot.

Dus een een m3 met een boutje/moertje (wat was het nou) aan einde om hem te stoppen lijkt een oplossing, maar ik kan het boutje/moertje niet vast schroeven aangezien en een fan op ligt. (mijn handen en steeksleutels zijn net iets te dik om tussen de fan en het rad te komen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vandaag mijn Eheim 1046 pomp binnen. Het VGA-waterblok dat ik heb gebruikt voor m'n northbridge doet z'n werk goed. De temperatuur is rond de 40 graden. Enig minpuntje is dat die Eheim toch lichtjes gaat ratelen. Het is niet zo luidruchtig als die Eheim 300 destijds, maar toch ratelt het. Heel af en toe is de rateling eventjes weg en dan komt 't later weer terug. Ik heb de pomp ondersteboven gehouden en dan weer rechtop, wat kennelijk zou helpen, maar het brengt geen verschil. Wellicht handig om op termijn de Eheim-mod te proberen. Ik ben in ieder geval blij dat ik na een maand m'n nieuwe hardware niet te kunnen gebruiken eindelijk weer aan de slag kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/edit: de temp van m'n CPU bedoel ik. Die is 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 20:54:
/edit: de temp van m'n CPU bedoel ik. Die is 40 graden.
offtopic:
rechtsbovenin kun je bericht editten ;) Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif

[ Voor 18% gewijzigd door Roamor op 26-05-2005 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoamoR schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 16:34:
[...]

Zolang je je kringloop binnen ongeveer 2 meter van je kast houd, zul je geen problemen krijgen.
Waarom doet niemand dat dan?
Je kan toch veel koeler water krijgen als je je radiator lekker ver van je kast hebt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Lijkt me nogal kwetsbaar een rad buiten je kast, tenzij je natuurlijk een apart kastje ervoor maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 21:21:
[...]

Waarom doet niemand dat dan?
Je kan toch veel koeler water krijgen als je je radiator lekker ver van je kast hebt :?
Helemaal gelijk.

Probleem is alleen dat de nadelen voor veel mensen groter zijn. De mobiliteit zal minder zijn als je naar een LAN wil, je hebt niet alles mooi in één behuizing, slangen over en weer en je zult zelf überhaupt zelf voor een behuizing moeten zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 16:13
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 00:42:
[afbeelding]

Een heb wat links gevonden met niet-lekkende slangkoppelingen via 'non spill hose coupling'
http://www.tksimplex.nl
http://news.thomasnet.com/news/968/20
http://news.thomasnet.com/images/large/2003/05/22363.jpg
http://www.colder.com/asp_Main/WhyUseACPCCoupling.asp

En als je wilt weten (en dat wil je NIET weten!) hoe duur deze koppelingen zijn, moet je die firma's bellen of mailen - en dan zeggen ze het waarschijnlijk niet (of je moet jokken dat je een bedrijf bent).
Ik ben wel nieuwsgierig: ik schat 20 euro ex btw.
Ik had ze voor 25 inc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M'n Eheim 1046 is gestopt met ratelen na een uurtje en sindsdien hoor je 'm helemaal niet meer. Ik heb een rechthoekig Nexus Damptek matje onder de voet geplaatst (de pomp staat op m'n bureau) en werkt alle trillingen prima weg. Het enige dat ik nu nog hoor is m'n casefan, maar die kan ik niet uitzetten, want dan wordt het te warm in m'n kast omdat alles passief gekoeld is en m'n voeding (Thermaltake W0050 fanless) heeft een casefan nodig om van onderen alle warmte af te voeren.

Roamor, thnx voor de tip. Het gekke is dat er maar heel soms zo'n Edit-icoontje bij mijn eigen berichten verschijnt. Anders had ik wel edit gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb nu eindelijk waterkoeling :9 Een zelfontworpen koelblok, een sloop radiator waar 4x80mm op past en een waardeloos sicce micra pompje. Het koelblok zit er volgens mij nog niet echt goed op maar ik vroeg me af. Wat voor temps halen jullie met zelf gemaakte koelblokken? En zou een betere pomp helpen bij het volgende ontwerp? (ik haal nu temps tussen 48-52 in een kamer van 26 graden) Processor is een 2600+ barton stock speeds.

Mijn ontwerp bestaat uit een koperen blok van 21mm dik waar horizontaal kanaaltjes van 5mm (dacht ik, even ontwerp nalopen) in geboord zijn. Vervolgens zitten er in de andere richting dikkere kanalen om ze onderling te verbinden.

edit:
proc vergeten

[ Voor 17% gewijzigd door lemming_nl op 27-05-2005 11:51 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Iemand die mij schroefmaten kan vertellen waarmee hij zijn Black Ice rad vast heeft gemaakt?

Ik krijg die m3 schroefjes niet vast (moertjes kan ik niet vast houden en draaien dus gewoon mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
Ik heb ze vastgehouden met een mini-tangetje.. Dus moertje onder de gaatjes op het rad... Dan een stukje draad erin. ( bij alle 8 gaatjes ) . Dan de 2 fans erover heen schuiven en daarop de laatste moertjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
zoiets had ik gister ook geprobeerd. Heel voorzichtig onder de vier gaatjes de moertjes gelegd.
Vervolgens heel voorzichtig de fan erop (te hard plaatsen resulteerd in moertjes die niet meer op hun plek liggen), alleen toen ik de boutjes er in deed en die ging aandraaien gebeurde er niets.
Logischerwijs kwam dit omdat de moertjes die onder de gaatjes liggen gewoon mee draaien.

Maar je hebt het over een draad? Wat moet ik me daar bij voorstellen (touw, ijzerdraad, schroefdraad?)
En hoe heb je met dat minitangetje die moertjes vast gehouden?
(helaas is het vasthouden van de moertjest het enige wat ik niet heb begrepen van de vorige posters die me hielpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

lemming_nl schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 07:56:
Ik heb nu eindelijk waterkoeling :9 Een zelfontworpen koelblok, een sloop radiator waar 4x80mm op past en een waardeloos sicce micra pompje. Het koelblok zit er volgens mij nog niet echt goed op maar ik vroeg me af. Wat voor temps halen jullie met zelf gemaakte koelblokken? En zou een betere pomp helpen bij het volgende ontwerp? (ik haal nu temps tussen 48-52 in een kamer van 26 graden) Processor is een 2600+ barton stock speeds.

Mijn ontwerp bestaat uit een koperen blok van 21mm dik waar horizontaal kanaaltjes van 5mm (dacht ik, even ontwerp nalopen) in geboord zijn. Vervolgens zitten er in de andere richting dikkere kanalen om ze onderling te verbinden.

edit:
proc vergeten
Post eens een pic van het blok want het wordt me zo niet echt duidelijk :P

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 12:38
Erik070 schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 13:50:
Maar je hebt het over een draad? Wat moet ik me daar bij voorstellen (touw, ijzerdraad, schroefdraad?)
(helaas is het vasthouden van de moertjest het enige wat ik niet heb begrepen van de vorige posters die me hielpen)
Je hebt dan gewoon schroefdraad nodig die geen kop oid erop heeft. Dan kun je eerst het moertje op de schroefdraad zetten, zodat hij vast op de radiator zit, en dan kun je gewoon over die schroefdraad de fans laten zakken. En dan daar weer een moertje op :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
Erik070 schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 13:50:
zoiets had ik gister ook geprobeerd. Heel voorzichtig onder de vier gaatjes de moertjes gelegd.
Vervolgens heel voorzichtig de fan erop (te hard plaatsen resulteerd in moertjes die niet meer op hun plek liggen), alleen toen ik de boutjes er in deed en die ging aandraaien gebeurde er niets.
Logischerwijs kwam dit omdat de moertjes die onder de gaatjes liggen gewoon mee draaien.

Koop een stuk schroefdraad van een meter bij de gamma. Zaag hier korte stukjes van net lang genoeg voor 2 moertjes een fan en het stukje rad.

1 moertje onder het gaatje op de lamellen leggen. Dan een kort stukje schroefdraad erin draaien terwijl je het moertje vasthoud met een klein platbektangetje... Paar slagen draaien zodat ie in het moertje zit. Doe dit voor alle gaatjes in de rad... Nu heb je allemaal rechtopstaande stukken draad. (8x).

Schuif hier de fans overheen en draai hierop de laatste 8 moertjes...

Duidelijk> ? Anders neem ik een foto oid... ( dat wordt zaterdag pas overigens )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
klinkt er goed.

Had dit gister ook geprobeert, is helaas mislukt omdat ik de schroef niet echt ergens kan klemmen behalve in een tang (heb geen hobby/klus ruimte, slechts een studenten kamer met beperkt gereedschap) en deze heeft de schroefdraad gemold.

Zag zojuist inderdaad een meter schroefdraad liggen bij de gamma, nu nog even bedenken hoe ik dit ga zagen zonder de schroefdraad te mollen.

Ben ondertussen ook naar een ijzerspeciaalzaak gegaan en zelfs daar hadden ze geen passende schroefjes :( . Had rad meegenomen, alles was net te groot of te klein (zelfs engelse maten).

Maarja, ga maar weer naar de gamma (pas de 4de keer in 2 dagen), schroefdraad kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
DaWaN schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 13:54:
[...]

Post eens een pic van het blok want het wordt me zo niet echt duidelijk :P
Afbeeldingslocatie: http://img228.echo.cx/img228/2685/wc4ag.jpg

Deze tekening is niet de echte tekening. De echte tekening ben ik tijdelijk kwijt (staat denk ik op pc waar ik nu even niet bij kan). Het is een vlugge schets dus hij is niet op schaal, de maten kloppen ook niet maar je snapt het idee denk ik wel. Blok is trouwens meer 12mm dan 21. Moet ik nog even nazoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door lemming_nl op 27-05-2005 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
nooit geweten dat een waterkoeling in elkaar zetten zo frustrerend kon zijn. De gamma heeft geen m3 schroefdraad, gelukkig wisten ze me door te verwijzen naar een groothandel (weer verder fietsen), die hadden het niet liggen. Maar gelukkig hadden ze nog wat hobby spul in messing liggen(onderandere 1 meter m3 schroefdraad :) ).

Nu de vervellende klus om dit te zagen zonder enig hulpmiddel behalve een ijzerzaag, en als ondergrond de bank, de grond of de salontafel :) . Dit lijkt me een klus om 's nachts te doen als het lekker koel is en ik iedereen kan wakker schreeuwen met mijn gescheld op een stuk ijzer.

Krijg zojuist bericht van de leverancier dat hij passende "parkers" (wat dat ook mogen zijn) toestuurd.

Dus vanavond zullen mijn keel (schelden) en armen (zagen/klemmen) gespaard blijven :)

[ Voor 15% gewijzigd door Erik070 op 27-05-2005 15:44 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kram335
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-11-2020
Om even in te haken op de discussie van de rad (BIX II) extern plaatsten met M3 spul... Dit heb ik zelf ook gedaan... Had het volgende ontwerp in m'n kop zitten....

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mark.bruynen/waterkoeling/Nieuwe%20map/Ontwerp%201_klein.jpg

In eerste instantie wilde ik het ook gaan bevestigen met M3 draadeind, aangezien ik dit nergens kon vinden heb ik het met 7cm M3 bouten gedaan, waarvan ik de kop af heb gedremeld. Zoals ook eerder gezegd is M3 iets te groot, vandaar ik gebruik heb gemaakt van revetjes en moertjes... Achteraf blijken dit er erg veel te zijn geweest! Let op.... 16 bouten, 64 moeren en 64 revetjes!! Om alleen de rad met fans, bovenop de kast te bevestigen :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mark.bruynen/waterkoeling/Nieuwe%20map/4.jpg

Vervolgens de bouten aan de rad bevestigd... Wat ook een redelijk tijdrovend karwei was, aangezien het moertje niet heel erg makkelijk op de bout gedraaid wil worden, omdat er gewoonweg zeer weinig plaats is om te werken. Maar met een klein tangetje lukt het dus wel...
De rad is vervolgens bovenop de kast geschroeft, natuurlijk eerst wat gaten geboord in de bovenplaat.
(foto's tijdens het bevestigen van de rad)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mark.bruynen/waterkoeling/Nieuwe%20map/3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mark.bruynen/waterkoeling/Nieuwe%20map/2.jpg

Om ervoor te zorgen dat de lucht ook door de rad wordt gezogen, en niet boven de rad rechtstreeks door de fans heb ik deze ruimte afgeschermd met een aluminium plaatje, gelakt in bijna dezelfde kleur als de kast...

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mark.bruynen/waterkoeling/Nieuwe%20map/1.jpg

Achteraf ben ik toch eningsinds van het ontwerp afgeweken i.v.m. met waar de slangen lopen. Had geen zin twee dikke gaten in m'n kast de maken voor de slangen naar binnen te geleiden, die gaan nu aan de achterkant recht onder m'n voeding naar binnen.
Nu ik een aantal weken draai met deze waterkoeling moet ik eerlijk zeggen dat ik niets geen spijt heb van het extern plaatsen van de rad. Ben ermee al naar 2 Lan's gesjouwd. Geen last van die rad bovenop. Kast kan nog gewoon plaat of in welke andere stand ook geplaats worden. Alleen op z'n kop niet... maarja wie gaat z'n kast ook helemaal op de kop zetten??? :? :?

Hoop dat ik hier sommige mensen met vragen geholpen heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Uhm ja maar nog even 2 dingen he:

Ik vind het super cheap dat ze er geen schroeven bij geven... fuck, een rad van ~60 euro of meer... en dan geen schroeven...

En dan het volgende:
Stel ik hang mn rad, en jullie zeggen allemaal dat de M3 niet houd IN de radiator...
dan flikkert ie toch mn kast uit?

Want de schroefdraad kan niet helemaal door de radiator? of wel?
(als dat het geval is, dan snap ik niet hoe je hem vast kan maken als ie hangt, want dan valt ie van je schroefdraad af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Voor de geinteresseerde:

Afbeeldingslocatie: http://img22.echo.cx/img22/6338/dsc004868me.th.jpg

Een picje van mijn fantastische test setup :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
lemming_nl schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 20:31:
Voor de geinteresseerde:

[afbeelding]

Een picje van mijn fantastische test setup :Y)
Je gaat het nog wel inbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
RoamoR schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 21:05:
[...]

Je gaat het nog wel inbouwen?
Het past niet in de kast dus ik ga een extern kastje maken voor rad + pomp + resevoir. Heb alleen een probleem met het resevoir. Ik zoek is van 16x16x16 maar kan niets vinden. Plexi vind ik onnodig omdat het toch niet zichtbaar wordt (en moeilijk te krijgen is). En de wand moet dik zijn want er moeten slangpilaren in gelijmd worden en dat is niet echt stevig met 1mm wandje. Iemand nog ideeen hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
is zelf een resje bouwen dan geen optie ?

je kunt het van koper maken of van plexi, is beide niet echt moeilijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga eens naar de Zeeman/Wibra/Gifi/...

Potjes met hopen, alle soorten maten, geuren en kleuren, voor nen halven euro per vijf ofzo :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
PilatuS schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 21:14:
is zelf een resje bouwen dan geen optie ?

je kunt het van koper maken of van plexi, is beide niet echt moeilijk :)
Plexi kan ik zoals ik al zei niet goed krijgen hier. Tenminste van voldoende dikte. Ik wil min 5mm hebben voor stevigheid. En dat kan ik hier niet krijgen. Zelfde geld voor koper (+ is duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kram335
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-11-2020
ixl85 schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 19:28:
Uhm ja maar nog even 2 dingen he:

Ik vind het super cheap dat ze er geen schroeven bij geven... fuck, een rad van ~60 euro of meer... en dan geen schroeven...

En dan het volgende:
Stel ik hang mn rad, en jullie zeggen allemaal dat de M3 niet houd IN de radiator...
dan flikkert ie toch mn kast uit?

Want de schroefdraad kan niet helemaal door de radiator? of wel?
(als dat het geval is, dan snap ik niet hoe je hem vast kan maken als ie hangt, want dan valt ie van je schroefdraad af)
De rad zit zeker wel vast... De bouten kunnen er idd niet helemaal doorheen. De lamellen zitten ingesloten in een soort van koperen behuizing (moeilijke woordkeuze), degene die een BIX hebben weten waar ik het over heb. Aan die behuizing kan je die bouten wel bevestigen.... Erafvallen zal hij zeker niet doen, zal het nog sterker maken.... Ik kan m'n kast aan de radiator optillen!!!! Dat zijn dus bijna 25 kilo's in totaal die ik aan die 8 M3 bouten bevestigde rad optil! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
  • Laatst online: 14-09 17:07
Welke shop in nl verkoopt de best water-cooling spullen ?

ik zoek gewoon hele goede/mooie blokken ,

heb al veel winkels gehad maar veel hebben niet wat ik zoek

iemand tips ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan van een vriend een case (Thermaltake Shark) en zijn H2O-koeling overkopen voor 150€. De waterkoeling is een TT Bigwater-setje, met een AlphaCool AP700 pompje(360l/h). Is deze pomp krachtig genoeg om mijn Barton 2500 en Radeon 9800NP mee te koelen? North Bridge is niet nodig.
Ik heb al wat rondgezocht, maar nergens echt gevonden hoe sterk zo'n pomp moet zijn.
Ah ja, en wat denken jullie van de prijs? Valt die wat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slitch
  • Laatst online: 28-03 13:33
hahaha dat is eigenlijk erg goedkoop... de sharks zitten rond de 130 euro dat pompje rond de 60 en die set voor minimaal 75... dus tel dat maar op....
als het in goede staat is vind ik het een goede koop...
ik vraag me alleen af hoe hij die slangen op die pomp heeft aangesloten omdat die slangmaten van thermaltake ERG klein zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil al een tijdje waterkoeling aanschaffen maar nou ben ik aan het rondzoeken geweest op google, freezinghardware en hier over wat de mogelijkheden zijn maar ik heb geen idee wat het beste is voor mijn systeem. Ik wil het eerst alleen even op de proc en de chipset hebben voor ik met de waterkoeling op mijn graphicscard ga spelen.

Hieronder komen de specs van mijn pc en de onderdelen die ik in gedachte heb voor de waterkoeling:

Specs:

Proc: AMD Athlon 64 3000+ Winchester.
Mobo: MSI K8T Neo2-FIR (dit was alleen maar om te zorgen dat de oude proc en mobo uit mijn kast konden. Ik had liever een Asus gehad, maar dan kwam ik in de knoop met mijn Zalman proc koeler)
VGA: Powercolor ATI Radeon 9600 Pro.
(mocht iemand meer willen weten zeg het dan maar)

De kast waar het om draait is een: Thermaltake Xaser III

Waterkoeling (die ik in gedachten heb):

CPU-blok: Alphacool NexXxoS XP Bold of Revoltec X-Freezer rv. 2
Pomp: Eheim 1080.
Rad: BlackIce I,II of III
Slang: PUR 6mm of 8mm
Res: Aqua-Computer Aqua Inlet

Ik gebruik mijn pc overal voor dus van gamen (oa LAN-party's) tot internetten.

Nou zou ik graag willen weten wat het beste bij mij systeempje past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 14:46:
[...]
Ik heb toch niet gezegd dat ik niet heb gezocht? Dat heb ik wel degelijk gedaan; maar om dan winkels te vinden die daadwerkelijk een prijsindicatie geven is me niet zo gauw gelukt.
Daarom vroeg ik het hier, omdat ik vermoedde dat één van jullie er wél één had gevonden.
Een aantal mensen hebben de pompen voornamelijk via via weet ik vanuit mijn zoektocht :)
Iwaki kopuh?:
mijn 2 minuten zoektocht zojuist:
shopje
shopje1
shopje2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Ik heb een ander test pompje gevonden :D Wasmachine ging vandaag dood (na 18 jaar) dus heb daar pompje uit gesloopt. Nu nog even kijken hoe ik het aansluit en gaan met die banaan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Ik ben van plan om ook een WC setup te gaan bouwen, maar heb nog een vraagje: een Eheim 1048 pomp heeft slangaansluitingen van 13mm, maar het rad wat ik heb uitgekozen, de Asetek WaterChill Dual Black Ice Pro II, heef slangaansluitingen van 10mm. Hoe zou ik deze op elkaar aan moeten sluiten, en kan ik het beste een cpu blok kopen met 10mm of 13mm doorsneden?

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Spiller schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 15:26:
Ik ben van plan om ook een WC setup te gaan bouwen, maar heb nog een vraagje: een Eheim 1048 pomp heeft slangaansluitingen van 13mm, maar het rad wat ik heb uitgekozen, de Asetek WaterChill Dual Black Ice Pro II, heef slangaansluitingen van 10mm. Hoe zou ik deze op elkaar aan moeten sluiten, en kan ik het beste een cpu blok kopen met 10mm of 13mm doorsneden?
Er zijn bij veel winkels fittingen te krijgen die je zo op je Eheim pomp kunt draaien zodat ze 10mm fitting worden. www.freezinghardware.nl is er een en die hebben veel fittingen. Je moet iig altijd zorgen dat je fittingen altijd even groot zijn, want de kleinste slangdoorsnede bepaalt toch de hoeveelheid water die rond gepompt wordt. Als je een stuk slang van 10cm hebt met een diameter van 10mm en de rest van je slangen zij 13 mm dan nog zal dat stuk slang de snelheid van het water bepalen. Probeer daarom altijd zo'n groot mogelijk slangen te gebruiken voor de minste weerstand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een nieuwe cpu cooler omdat die ik nu heb te veel geluid maakt. ( vind ik )
Nu wil ik graag WC maar ik heb hier nog niet ervaring mee dus zouden jullie mij ff willen helpen.
Ik heb niet zo'n groot buget dus het moet wel een goed maar ook zo goedkoop mogenlijke WC worden. Zijn de koel prestaties ook minder als ik een radiator uit een auto haal dan dat ik een nieuwe koop, en hoe maak ik die radiator uit een auto dan goed schoon? Ik hoef geen vga koelblok want daar heb ik al een Zalman vf-700cu op zitten.
Ik zou graag willen weten wat jullie mij adviseren en wat handige tips zouden ook erg welkom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
lemming_nl schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 15:11:
Ik heb een ander test pompje gevonden :D Wasmachine ging vandaag dood (na 18 jaar) dus heb daar pompje uit gesloopt. Nu nog even kijken hoe ik het aansluit en gaan met die banaan >:)
Zou ik niet doen.
Die pompen geven vaak zoveel warmte af dat je ze je water enorm opwarmen wat je cpu temp niet ten goede komt.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

El Snorro schreef op zondag 29 mei 2005 @ 13:36:
[...]

Zou ik niet doen.
Die pompen geven vaak zoveel warmte af dat je ze je water enorm opwarmen wat je cpu temp niet ten goede komt.
Trekken idd een gigantisch vermogen, iets wat je voor 24/7 ook niet wil. Bovendien maken ze dacht ik ook aardig wat kabaal

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
El Snorro schreef op zondag 29 mei 2005 @ 13:36:
[...]

Zou ik niet doen.
DaWaN schreef op zondag 29 mei 2005 @ 13:47:
[...]

Trekken idd een gigantisch vermogen, iets wat je voor 24/7 ook niet wil. Bovendien maken ze dacht ik ook aardig wat kabaal
Trekt max 70 watt maar omdat het geen dompel pomp is zal ie dat niet aan het water toevoegen. Of ie veel herrie maakt moet ik nog even uitvogelen. Ben er nu stekker aan aan het maken. Groter probleem is hoe ik 'm aansluit. Maar voor nu is het een test pomp. Wil weten of sterkere pomp uitmaakt en dit is denk ik wel een goede kandidaat >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
lemming_nl schreef op zondag 29 mei 2005 @ 13:51:
[...]

[...]

Trekt max 70 watt maar omdat het geen dompel pomp is zal ie dat niet aan het water toevoegen. Of ie veel herrie maakt moet ik nog even uitvogelen. Ben er nu stekker aan aan het maken. Groter probleem is hoe ik 'm aansluit. Maar voor nu is het een test pomp. Wil weten of sterkere pomp uitmaakt en dit is denk ik wel een goede kandidaat >:)
Een Eheim 1048 pomp trekt 10 watt. Die wasmachine pomp van je is dus 7x minder zuinig met stroom. Reken dat eens uit. En ik gok dat hij toch de watertemperatuur op gaat voeren. Aangezien bij de aquariumpompjes de aandrijving een stuk van het gedeelte afzit waar het water komt. Dat is bij een wasmachinemotor _meestal_ niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
trancesetter schreef op zondag 29 mei 2005 @ 13:56:
[...]

Een Eheim 1048 pomp trekt 10 watt. Die wasmachine pomp van je is dus 7x minder zuinig met stroom. Reken dat eens uit. En ik gok dat hij toch de watertemperatuur op gaat voeren. Aangezien bij de aquariumpompjes de aandrijving een stuk van het gedeelte afzit waar het water komt. Dat is bij een wasmachinemotor _meestal_ niet het geval.
Motor zit gewoon helemaal extern met een as naar een schoep in de pomp behuizing. Zit aan ander e kant van as een fan vast om de motor te koelen. Er komt echt geen warmte in het water. Probleem wel is dat er niets geisoleerd is. Dus moet zorgen dat ik niet iets per ongeluk aanraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
[quote]Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2005 @ 13:26:

Nu wil ik graag WC maar ik heb hier nog niet ervaring mee dus zouden jullie mij ff willen helpen.
Ik heb niet zo'n groot buget dus het moet wel een goed maar ook zo goedkoop mogenlijke WC worden..... quote]

De Thermaltake Bigwater is een goedkope beginnerset van onder 100 euro. Je krijgt een radiator, pomp, waterblok voor je cpu, slangen, en vloeistof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke bedankt :) , ik had ook nog ff gegoogled voor een review van wat WC sets. Maar ik kon nou niet echt wat vinden.( of ik ben blind ) Dus weten jullie ook nog ff een goede review(s)?
En koelt een auto radiator ook minder dan een radiator die speciaal voor pc's is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2005 @ 16:28:
Oke bedankt :) , ik had ook nog ff gegoogled voor een review van wat WC sets. Maar ik kon nou niet echt wat vinden.( of ik ben blind ) Dus weten jullie ook nog ff een goede review(s)?
En koelt een auto radiator ook minder dan een radiator die speciaal voor pc's is?
Hint, check de TS ;)

Je tweede vraag is wat dubieus, een autorad vs een computerrad? Degene die het grootste vermogen, al dan niet geholpen door een fan, kan afgeven aan de omgeving zal het beste koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzems
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08-2024
tralallaa, verkeerde topic :P

(en verkeerde subforum, was bedoeld voor pcxperiënce topic in cme)

[ Voor 142% gewijzigd door Fuzzems op 29-05-2005 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maby een beetje domme vraag maar wat is ook al weer de TS ? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2005 @ 16:50:
In dit geval: Topic Start ;) In de "grote" topics is daar altijd veel belangrijke info te vinden, in jouw geval met name hier: [rml][ WC] Het grote waterkoelingtopic deel XIII[/rml]

[ Voor 3% gewijzigd door Roamor op 29-05-2005 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 14:15

DesertShooter

Afgekickt

Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2005 @ 16:50:
offtopic:
De TS is soms ook de gene die het topic start, dus Topic Starter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Ik ga ( eindelijk, zie vorige delen ;) ) beginnen aan 'n WC setupje.
Nu wordt het zo budget mogelijk omdat ik graag geld in m'n PhaseChange project wil stoppen maar toch graag wil weten of dat nut heeft voor deze proc of dat ik beter eerst kan upgraden.

Ik zat te denken aan 'n Eheim compact 600 voor 15.50 ( ex verzending ) als pomp.
Die komt in 'n max 5 euro Zeeman/Wibra/etc plastic res ^^
Een blokje zal in de V&A wel te vinden zijn, blijven de slangen en de radiator over.
Een radiator heb ik al maar die is van Al.
Dat zou geen probleem moeten opleveren met 'n anti corosie middel ( Waar haal je dat? Wat kost het? Welke is de beste? ) en wat magnesium ( Wat kost dat? Hoeveel? ).
Of kan ik beter 'n koperen (pc)rad halen ergens?
En dan blijven de slangen over, die moeten dus ook el-cheapo :P
Bij de gamma zijn de veelal niet doorzichtig ( tuinslang ;) ), iemand 'n idee?
Of wat tips oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:54

Thandor

SilverStreak

Bij Salland Automatisering kun je o.a. slangen van Asetek kopen.
De 10mm kost € 4,- per meter. De 12mm kost € 7,- per meter :)

Waterkoeling onderdelen vind je onder --> PC Onderdelen --> Waterkoeling

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 15:13
Vandread schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 15:01:
[...]

Een aantal mensen hebben de pompen voornamelijk via via weet ik vanuit mijn zoektocht :)
Iwaki kopuh?:
Ja dat was ik oa ja :).
BTW ben weer bezig de WC in te bouwen, met twee rads en me Iwaki :), hier alvast wat pics:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/59608/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/59606/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/59607/thumb.jpg

Dit gaat de loop worden:
Res=>pomp=>rad=>CPU=>rad=>VGA=>NB=>res.
Op het voorste rad zitten 2 Papst 120mm fans push/pull, andere rad bovenin een Papst 120mm push met daarachter 2x80mm pull. De pomp heb ik met geluidsdempend materiaal bevestigd en extra rubbers.
Voor meer pics van me cip zie het pc-in-progess gedeelte van me gallery (user name MaTr1ks), of ga via http://matr1x.nl.tt

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil graag een Termal Take bigwater kopen maar kan ik inplaats van het standaart pompje er later nog een betere op zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2005 @ 21:47:
Ik wil graag een Termal Take bigwater kopen maar kan ik inplaats van het standaart pompje er later nog een betere op zetten?
ja dat kan zeker, bijvoorbeeld een eheim 1046 300l/u daar zitten alleen standaard wel andere slangaansluitingen op dus je zal wel iets moeten modden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ff een vraagje: Is de Termal Take Big water ook voor socet 478?
Want bij de ene review staat van wel en bij de andere staat bijv. weer dit: Universal clips for Intel P4 socket 775, P4, AMD K8, AMD K7 of dit: compatible with Intel LGA775. P4 and AMD K7, K8(Including AMD Sempron Series) Dus nu snap ik et ff niet meer. :? 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
Ik zit er aan te denken om een alphacool AP900 aan te schaffen, maar ik zit een beetje met die aansluitingen. De pomp wordt geleverd met 1/4" aansluitingen en dat lijkt mij echt heel weinig, tenzij hij zelfs met deze aansluiting 900L/min kan leveren. Ik heb zelf slangen met een 10mm diameter, dus heb ik volgens mij deze koppelstukjes nodig:

http://www.ikbenstil.nl/p...30e61877e23af9d53110f39c4

Graag commentaar hier op.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 16:58:
Ik heb ff een vraagje: Is de Termal Take Big water ook voor socet 478?
Want bij de ene review staat van wel en bij de andere staat bijv. weer dit: Universal clips for Intel P4 socket 775, P4, AMD K8, AMD K7 of dit: compatible with Intel LGA775. P4 and AMD K7, K8(Including AMD Sempron Series) Dus nu snap ik et ff niet meer. :? 8)7 |:(
Ja, socket 478 valt onder de P4.
Universal Creations schreef op maandag 30 mei 2005 @ 17:21:
De pomp wordt geleverd met 1/4" aansluitingen en dat lijkt mij echt heel weinig, tenzij hij zelfs met deze aansluiting 900L/min kan leveren. Ik heb zelf slangen met een 10mm diameter, dus heb ik volgens mij deze koppelstukjes nodig:

http://www.ikbenstil.nl/p...30e61877e23af9d53110f39c4
.
Ja, die zul je nodig hebben.

Misschien om standaard in de TS op te nemen: wegens de vele inch/mm onduidelijkheden
Afbeeldingslocatie: http://www.student.kuleuven.ac.be/~m0120960/tomski/Images/Inches%20to%20cm%20conversion%20table.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Roamor op 30-05-2005 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:39

Exigence

dnkroz

't Probleem is dat sommig mensen denken dat met G1/4" de slangdiameter/pilaardiameter bedoeld wordt. Maar het is gewoon de schroefdraad. Wees duidelijk en zet die G er dus voor. Inch naar cm/mm is verder easy as that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
Exigence schreef op maandag 30 mei 2005 @ 17:47:
't Probleem is dat sommig mensen denken dat met G1/4" de slangdiameter/pilaardiameter bedoeld wordt. Maar het is gewoon de schroefdraad. Wees duidelijk en zet die G er dus voor. Inch naar cm/mm is verder easy as that.
En wat is dan bij dat schroefdraad G1/4"? De spoed ofzo?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Mischien leuk om te vermelden, het is alweer bijna 1,5 jaar gelede toen ik mijn waterkoeling setje heb ingebouwd:

[rml][ WC]Inbouw van mijn WC setje.[/rml]

Tot nu toe nog maar 2 x een beetje water erbij moeten doen en nogsteeds waterdicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<!-- Ik verkoop bij deze mijn hele wc , dus als er mensen interesse in hebben ik heb de volgende spullen te koop liggen.

mcw50 vga blokje
mcw20 nb blokje
mcw 600 pomp
mcw6002 socket 775 blokje
black ice extreme 2 met 2 papst fannen 2x 120mm
Reservoir 3.5" bay

Alles is van swiftech en heeft 1/2" fittingen.

je kunt me mailen op fiddy@fiddy.nl voor info of een goed bod -->

En hier hebben we vraag en aanbod voor :)

[ Voor 22% gewijzigd door Apen-nootjes op 31-05-2005 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
<!-- Ik zou je post nog maar een keer LEEG editen aangezien dit hier niet is toegestaan ;)
www.tweakers.net/aanbod is de locatie waar dit hoort. -->
En toen besefte je dat een TR genoeg is :P

[ Voor 19% gewijzigd door Apen-nootjes op 31-05-2005 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wasmachinepompen zijn niet bedoeld voor continu-bedrijf: even 5 minuten op vol vermogen pompen, en dan weer een kwartier afkoelen; na vier keer een hele week stilstaan.
Aquariumpompen draaien 24 uur per dag.

Meestal Soms staat het erop: "ED 25%" waarmee volgens mij bedoeld wordt dat ie na 15 minuten draaien minstens 45 minuten moet stilstaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2005 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan om een Termal Take bigwater te kopen. En natuurlijk zitten er een cpu blokje bij met clips om hem vast te zetten, maar welke van deze clips moeten bij een Socet 478?

1. http://www.frozencpu.com/...ry_hires/ex-blc-158_4.jpg

2. http://www.frozencpu.com/...ry_hires/ex-blc-158_5.jpg

3. http://www.frozencpu.com/...ry_hires/ex-blc-158_6.jpg

4. http://www.frozencpu.com/...ry_hires/ex-blc-158_7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 20:38:
Ik ben van plan om een Termal Take bigwater te kopen. En natuurlijk zitten er een cpu blokje bij met clips om hem vast te zetten, maar welke van deze clips moeten bij een Socet 478?

1. http://www.frozencpu.com/...ry_hires/ex-blc-158_4.jpg

2. http://www.frozencpu.com/...ry_hires/ex-blc-158_5.jpg

3. http://www.frozencpu.com/...ry_hires/ex-blc-158_6.jpg

4. http://www.frozencpu.com/...ry_hires/ex-blc-158_7.jpg
LOL, het zijn allemaal dezelfde >:) Alleen hebben ze steeds een ander gat gebruikt ;)

oh nee, alleen 1 niet. Eén van die andere drie nemen dus, die ander nemen dus

[ Voor 11% gewijzigd door Roamor op 31-05-2005 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja oke maar bij de 1e zit er een ander clipje. En op die andere een grotere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
1= klipje voor socket A
2 3 & 4 zijn dezeflde voor alle intel a64 etc etcetcetc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 17:17

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik lees al een tijdje mee in dit topic, dit omdat ik al een tijdje over waterkoeling loop te denken.
Met m'n huidige luchtkoeling vind ik m'n PC toch wat luidruchtig.
Plus m'n XP2500 krijg ik niet op XP3200 en hij wordt toch al snel zo'n 50°C.
Gister even op Tweakingshop.de gekeken, de prijzen lijken daar best mee te vallen.
De prijs heeft me tot nu toe tegengehouden.

Ik loop nog met een aantal vragen te stoeien:
1) Als ik m'n Proc, Vid kaart (Radeon 9800 pro) en NB (Asus A7N8X Deluxe) wil koelen, heeft het dan voordeel om een dual rad te nemen? Of zou een single 120mm Rad genoeg zijn?
Waarschijnlijk lastig te zeggen hoeveel graden het kan schelen, maar zou je aan een Single rad genoeg capaciteit hebben?
Deze radiator lijkt me wel wat: HTF3 Single Standard

2) Slangen heb je in verschillende maten, 6/8 of 8/10 bv.
Geeft een dikkere slang meer koeling of is verschil nauwlijks merkbaar.
Ik zou het liefst een wat dunnere slang gebruiken, zit voor m'n gevoel wat minder in de weg.

3) Waren het nu de Hydor L20 waar (in het verleden) zoveel problemen mee waren?
Vergeleken met een Eheim scheelt het best behoorlijk in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 00:34
ik heb hier al eerder wat vragen gesteld maar toen was ik nog redelijk onwetend als het om wc gaat.
heb de afgelopen weken heel wat "research" gedaan.
en ik zou graag nog wat meer advies hebben.

als je hier kijkt: http://www.tweakend.nl/?GroupID=392
staat er van de asetec arctic cpu block in DYO en zonder DYO wat houd dit in?

---

en ik heb uiteindelijk de volgende set uitgezocht:

Asetek DYO CPU Blok Antarctica 1/2 inch
Asetek DYO Chipset cooler 1/2 inch
Asetek DYO VGA cooler 1/2 inch
1/2 inch slanger (DUH)

een auto rad: ga morgen ff rond zoeken (net examens 8er de rug YAY)
voor een pomp ga ik morgen ff naar de vijver winkel (daar hebben ze dezelfde pomp vast voor minder)
maar ik zat te denken aan iets in de richting van een eheim 1250 (kwa performance)

nu wilde ik even weten of iemand hier problemen voorziet. want ik heb wel veel tutorials gelezen tests bekeken enzo maar dat maakt me nog geen pro natuurlijk :P

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Leuk setje, een hydor L20/30 is misschien ook wel een leuk pompje om naar te kijken... lekker stil en cheap :9

Aan een 600 l/u pompje heb je al meer als genoeg. Ik merk met mijn hydor L20, dual rad en antarctica cpu block niks van te kort aan power. Max temp 38 graden (BartonM 2700Mhz@ 2,1 volt... 1,9 volt is ook al voldoende en levert stressed 2 graden minder op)

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.