[WC] Cu rad? Of Al & Cu in een setup?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Ik heb 'n maandag een leuk radiatortje gekregen, en dat zou ik ( zij het tijdelijk ivm Project: WannaFreeze ;) ) willen gebruiken. Nu heb ikzelf geen idee of het koper of aluminium is :?
De rad komt uit een BMW E36, op't web is ie ( volgens Google ) in zowel cu & al smaak te verkrijgen ...
Ik heb dus maar ffies m'n cam gepakt en 'n paar plaatjes geschoten.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/romamideero/rad/1s.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/romamideero/rad/2s.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/romamideero/rad/3s.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/romamideero/rad/4s.JPG

Als we met z'n allen mochten besluiten dat het aluminium is, heb ik even een quote'tje uit de FAQ:
Wil je toch koper & aluminium in 1 setup gebruiken, dan kan je het volgende doen:
- Gebruik altijd gedistileerd water i.c.m. een anti-corrosie vloeistof
- Voeg een opofferings metaal aan je setup toe. Dit is heel belangrijk omdat het opofferings metaal (de naam zegt het al) voorkomt dat het aluminium wordt aangetast. Magnesium is een van de weinige metalen die voor dit doel geschikt is. Na verloop van tijd is het magnesium uitgewerkt/verdwenen en moet dus worden vervangen.
Betekend dit dat je aan alleen anti-corrosie vloeistof genoeg is? Of moeten ze beide?
En hoe moet ik dat zien, mg in m'n setup? Gewo0n een blokje ervan in m'n res donderen?

Ik hoor het wel, bast maar los ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik zou gewoon beide doen, dan weet je iig zeker dat het goed gaat, als ik zo naar de radiateur kijk lijkt ie me van alluminium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
gewoon anti corro vloeistof in je water gooien is genoeg.
http://www.bytesatwork.be...ctid=20281&cat=464&page=1

Is genoeg :)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Eigenlijks is het eenvoudig te controlleren, want koper heeft een hele andere geur dan Aluminium. Dus gewoon ff wat water erdoor laten lopen, en even goed schudden, en even erin laten. Dan haal je het eruit, en ruik je gewoon wat het is. Koper ruikt naar koper, en aluminium ruikt naar aluminium.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 12:08
FnF schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 19:00:
Koper ruikt naar koper, en aluminium ruikt naar aluminium.
_/-\o_ Sorry maar dit is de meest heldere conclusie in tijden :D

Ik geloof dat het voldoende is om anti-corrosie vloeistof te gebruiken, maar ik zou toch na zoveel tijd (maandje, 2 maanden ?) even je rad checken ;)

[ Voor 26% gewijzigd door GeforceDDQ op 14-01-2005 19:02 ]

301SQN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit lijkt mij duidelijk alluminium... of ze moeten koper in de aluminium kleur gespoten hebben :), maar dat lijkt mij niet echt voor de hand liggend.

Dus anti-corrosie, maar beide is natuurlijk altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
FnF schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 19:00:... en ruik je gewoon wat het is. Koper ruikt naar koper, en aluminium ruikt naar aluminium.
En hoe ruiken ze dan? 8)7

Ennuh, weet ik het, maar wie was/is het verchroomd koper ofsow ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

SH4D3H schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 19:04:
[...]

En hoe ruiken ze dan? 8)7

Ennuh, weet ik het, maar wie was/is het verchroomd koper ofsow ;)
Hoe ze ruiken? Je weet toch wel hoe koper en aluminium ruikt :) Anders gewoon even een bouwmarkt bezoeken/of thuis wat schroeven verzamelen, dan ruik je daar gewoon even :)

Als het verchroomd is, gewoon ergens even voorzichtig wat afschrapen/afvijlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
Tuurlijk weet ik dat niet.
Ik ga niet aan een buis oid ruiken en de geur ervan onhouden ofsow, dat doe ik enkel met de geur van lkkr eten ;)

Als ik nou besluit er toch wat mg in te doen
... hoe moet ik dat zien, mg in m'n setup? Gewo0n een blokje ervan in m'n res donderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

SH4D3H schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 19:20:
Ik ga niet aan een buis oid ruiken en de geur ervan onhouden ofsow, dat doe ik enkel met de geur van lkkr eten ;)

[...]
Hehe, nee, ik houd er ook niet van, maar ja, je ruikt de geur wel eens.
Eten is idd veel beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Ik weet het niet hoor maar zijn jullie een beetje scheel?, je ziet toch duidelijk dat het Al is?
Ander had je het ook nog aan het gewicht kunnen voelen welk materiaal het is.

Ik zou btw een koperen radiator zoeken, dat van dat Magnesium vind ik maar een beetje vaag, ten eerste lost Magnisum uiteraard niet op in water dus lijkt het me dat het zich gaat ophopen op het laagste stuk van je setup en ten tweede vind ik het een beetje vaag dat je het zo af-en-toe moet vervangen. Je weet nooit goed wanneer je het moet vervangen.

Ik dacht dat je een radiator wel aan de binnenkant kunt bewerken met een speciale behandeling.
Dan breng je een dun laagje van een ander materiaal aan aand de binnenkant van de radiator.
Ik weet niet hoe dat moet en wat het precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SH4D3H schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 19:20:

[...]
Misschien kan je ook een klein blokje magnesium in een van je slangen stoppen en tegen een ingang van een waterkoelblokje aan laten steunen.
Nu stroomt het water langs het blokje en zal dat dus het eerst corroderen.
Als je dan ook nog een beetje waterwetter of anti-corrosiemiddel gebruikt zal het magnesium langer meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alexio schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 20:00:
Ik zou btw een koperen radiator zoeken, dat van dat Magnesium vind ik maar een beetje vaag, ten eerste lost Magnisum uiteraard niet op in water dus lijkt het me dat het zich gaat ophopen op het laagste stuk van je setup en ten tweede vind ik het een beetje vaag dat je het zo af-en-toe moet vervangen. Je weet nooit goed wanneer je het moet vervangen.

Ik dacht dat je een radiator wel aan de binnenkant kunt bewerken met een speciale behandeling.
Dan breng je een dun laagje van een ander materiaal aan aand de binnenkant van de radiator.
Ik weet niet hoe dat moet en wat het precies is.
niet oplossen, zal wel een of andere chemische formule zijn die ik na 1 jaar chemie nog niet heb geleerd (Al bind met O, word Al2O3 ofz, heb men tabel ff niet bij de hand en koper neemt het op ofzo?),nouja, doet er niet toe. Je voegt magnesium toe zodat dat gaat binden in plaats van je aluminium en na een tijdje is dat weggereageerd en moet je er opnieuw toevoegen
Wanneer zou je het moeten toevoegen? wanneer het opgereageerd is (kan je simpel afleiden als je het niet meer ziet) :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03
het is rommel als je het bijelkaar in doet. Je kan er opofferingsmetalen in doen maar je houdt er gekloot mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 18:03
Deze rad lijkt heel goed op die die ik heb. Hij is wel al serieus geschonden, die vinnen zijn veel te dun om hem gewoon te laten rondslingeren. Mij werd verteld dat hij uit een Mercedes kwam. Het stuk waar de buizen op komen is wel korter, ze steken dus minder uit.
Bij mij is hij volledig aluminium. De kan dat plastiek er trouwens afhalen, dan zie je de buisjes uit de rad komen, 180° draaien en er weer in verdwijnen.

Ik weet dat het niet goed is om ze samen in 1 setup (deze rad met kopen blok) te gebruiken, maar hoe lang duurt dat eigenlijk eer er iets van merkbaar is?
Pagina: 1