Deze lijkt nog wel te redden, mits je de rupsen eruit krijgt.
Wij hebben ze ook, maar onze Buxus is dermate klein dat ik handmatig de rupsen eruit gepulkt hebt of gewoon lekker platgeknepen heb
Het spinsel is er nu uit dus ik ben benieuwd
Deze lijkt nog wel te redden, mits je de rupsen eruit krijgt.
Wellicht een pergola gordijn die je achter de balken monteert? Dan behoud je de mooie voorkant.Jelte,89 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:26:
Hebben jullie toevallig ook een idee voor mijn overkapping, ik zou mijn overkapping graag 'dicht' willen maken van tijd tot tijd, soms omdat het een koude avond is, soms omdat de wind eronder waait.
Ik zoek iets wat geen tot weinig bevestiging nodig heeft omdat ik niet tientallen bevestigingen/gaten wil in de zichtzijde van m'n hout. Het hoeft niet hufterproof/stormvast te zijn oid...
Liefst iets transparant/of een deel transparant
Iets wat te monteren/demonteren is in 5 minuten.
Ik heb al gedacht om een frame te maken van 5x7's en daar plexiglas tussen te doen, en dan naast de veranda op te bergen maar dat is niet praktisch,
Glazen schuifwand kan ik niet kwijt ivm de schoren, gewoon glas is te permanent,
Ik zoek eigenlijk een soort rolzeiltje oid die ik dan aan de zijkant (uit het zicht) kan monteren, en dan naar de andere zijkant kan trekken en daar vast zet (schroeven/ogen/haken aan de zijkant, uit het zicht is niet erg)
Voor degene die de veranda nog niet kenden: (geen denk ik)
[Afbeelding]
Iemand een idee wat ik kan overwegen?
Kan je niet een bak met stapelblokken of kalkzandsteenblokken maken en die bekleden met douglas voor de looks? Zeker als je de bodem niet perse dicht hoeft te maken.cryptapix schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:09:
@Teijgetje Als ik de buitenkant doe, dan is dat omdat vrouwlief een bepaalde kleur wil. Ik hoopte een hoop tijd en moeite te kunnen besparen als ik dan niet ook de binnenkant moet doenVoor het vochtprobleem aan de binnenzijde wou ik daarom vijverfolie gebruiken.
Ik had ook de optie bedacht om de binnenkant wel te behandelen met beits en dan worteldoek ipv vijverfolie te gebruiken (de besparing op het doek heft de kosten voor de beits weer op). Maar ik denk toch dat dat niet verstandig is, omdat die behandeling geen eeuwig leven heeft en ik die beits aan de binnenzijde later niet makkelijk opnieuw kan aanbrengen. Hoe zie jij dat?
Nee, dat is om verschillende redenen geen optie. De eerste is dat ik dan behoorlijk wat ruimte voor planten verlies, namelijk 2x de breedte van de steen. De tweede is dat het dan wel erg dure bloembakken gaan worden. het worden vier bakken. Grofweg 2x 300x80x60 en 2x 160x80x60. Wat daar verder nog bij komt is dat de bakken deels op een betonnen trap staan. Ik wil niet in die trap boren of er iets op lijmen om de eenvoudige redenen dat ik de boel zonder schade wil kunnen afbreken als we uitgekeken zijn op de bakken.kaboom1555 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:44:
[...]
Kan je niet een bak met stapelblokken of kalkzandsteenblokken maken en die bekleden met douglas voor de looks? Zeker als je de bodem niet perse dicht hoeft te maken.
Anoniem: 93986
Dat vind ik weer vrij permanent, en ook open nemen die een bak licht weg,marc1111 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:50:
[...]
Kun je geen schutters maken? Heb je meteen weer een leuk projectje te showen.
Dit zal het inderdaad worden, heb hier ook wel een leverancier voor maar een mooie afwerking/montage kom ik nog niet echt uit.Teijgetje schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:17:
@Jelte,89
Is een doorzichtig folie niet iets? Dat is er in veel diktes.
Ogen er in en spannen met elastiek?
Meestal bij de tenten of bootkappenmakers te koop.
Bijvoorbeeld, maar natuurlijk ook in andere kwaliteiten te krijgen
[ Voor 27% gewijzigd door Jelte,89 op 25-05-2020 13:12 ]
Revive the guild!
Gelieve geen gif te gebruiken. De (kool)mezen eten nog steeds je rupsen op maar gaan ook dood door het gif. Daar is de eikenprocessierups (a.k.a. kutrups) blij mee, want de (kool)mees is na de sluipwesp zijn grootste vijand.
Nu staat de buxus naast fruitbomen wat veel wespen aantrekt. Maar die zijn er nu nog niet...Tehh schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:36:
[...]
Gelieve geen gif te gebruiken. De (kool)mezen eten nog steeds je rupsen op maar gaan ook dood door het gif. Daar is de eikenprocessierups (a.k.a. kutrups) blij mee, want de (kool)mees is na de sluipwesp zijn grootste vijand.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
[ Voor 6% gewijzigd door remzor op 25-05-2020 15:56 ]
Dit lijkt me niet kloppen. Of ze zijn verkeerd om neergelegd of het is echt een andere type tegel.remzor schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:54:
Is het normaal dat er zo'n verschil kan zitten tussen de tegels? Trekt dit bij? Iemand anders ervaringen mee? Ik zal de tegelzetter ook om zijn ervaringen vragen eind van de week, maar wellicht heeft iemand hier hetzelfde of hoort het er simpelweg gewoon bij. Ik snap namelijk ook dat niet alle tegels gelijk kunnen zijn en dat hoeft ook zeker niet.
[Afbeelding]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Tegenwoordig is de levering van bestratingsmaterialen een ramp. Op een normale grijze bkk zit een levertijd op van minimaal 8 weken, dan krijg je eigenlijk een te vers product waardoor het verwerken wat extra aandacht vergt.miicker schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:48:
Vandaag is de hovenier in onze tuin begonnen. Hij is nu al een heel eind met het maken van de vlonder.
Hij nam afgelopen vrijdag nog contact met me op met de vraag of ik wat maten etc. op de mail wilde zetten ivm het bestellen van de verschillende zaken. Wij hebben de definitieve offerte op 5 februari geaccepteerd. Vandaag begon hij dus, en nu zei hij dat de klinkers die we wilden hebben pas week 33(!) op voorraad zijn en of we toch andere wilden.
We rijden zo even naar zijn leverancier, die hebben een show tuin en dan gaan we daar nog eens kijken. Maar dit is toch vreemd? Als hij de stenen begin februari besteld had was er waarschijnlijk geen probleem.
De hovenier gaf aan dat door corona veel mensen hun tuin (laten) opknappen en dat daardoor veel stenen op zijn. Ik vond het vooral een makkelijk excuus om het op af te schuiven
Wat vinden jullie daarvan? Vreemd? Of is het normaal dat een hovenier de benodigdheden 4 dagen voordat hij begint besteld? Hij had overigens gedacht het in 1 week af te hebben, maar de stenen die wel beschikbaar zijn kunnen waarschijnlijk ook pas volgende week geleverd worden.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Benieuwd hoe hij de vlonder maakt, piket paaltjes of op tegels? Binnenkort ook aan de slag namelijk..miicker schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:48:
Vandaag is de hovenier in onze tuin begonnen. Hij is nu al een heel eind met het maken van de vlonder.
Zijn het er enkel vier of meerdere? Wellicht is er bij levering gewoon wat gemixt. En als je aan het leggen bent kan ik me voorstellen dat het niet op valt. Al zou je dit bij het afspoelen direct moeten zien natuurlijk.remzor schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:43:
@pjot1 @Tsurany Bedankt voor het meedenken. Het betreffen betontegels van Red Sun. Onderkant is ook echt beton, liggen zeker niet verkeerd om. Nu pas echt goed zichtbaar doordat zand en stobber weg is.
Ik vermoed ook dat het van een oude batch is of dat het gewoon echt een andere kleur is. Balen.
Zojuist de hovenier geappt en die denkt ook dat het niet klopt. Wil het zelf ff bekijken als hij er deze week weer is. Viel hem denk ik niet op tijdens het leggen dus.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Door het droge weer de afgelopen weken en de enorme hoeveel stof vanwege het slijpen viel dit eigenlijk niet echt op. Ondanks meerdere keren sproeien en wat regen buitjes is het stof nog steeds niet helemaal van de tegels af.Tsurany schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:50:
[...]
Zijn het er enkel vier of meerdere? Wellicht is er bij levering gewoon wat gemixt. En als je aan het leggen bent kan ik me voorstellen dat het niet op valt. Al zou je dit bij het afspoelen direct moeten zien natuurlijk.
Heb je serieus een tegelzetter in de hand genomen?remzor schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:20:
[...]
Door het droge weer de afgelopen weken en de enorme hoeveel stof vanwege het slijpen viel dit eigenlijk niet echt op. Ondanks meerdere keren sproeien en wat regen buitjes is het stof nog steeds niet helemaal van de tegels af.
Zo op het oog klopt de rest wel. De voortuin sowieso (looppaden) en in de achtertuin liggen er misschien nog 2 a 3 verdachte tegels. De vier waarvan ik de foto heb gemaakt vallen in ieder geval over duidelijk uit de toon.
We hebben nog 16 tegels geleverd gekregen vandaag, met een paar reserve tegels. Hopelijk zijn deze allemaal correct en mooi en kan e.e.a. nog verwisseld worden.
Ben zelf altijd een beetje sceptisch van tegels verwisselen. Dan bedoel ik: hoe strak kunnen tegels terug gelegd worden en gaan je ook van het uithalen niets zien. Maar dat zal zo’n tegelzetter vast beter weten en kunnen dan ik
[ Voor 7% gewijzigd door MdO82 op 25-05-2020 18:12 ]
2250 WP Zuid PVoutput
[ Voor 21% gewijzigd door remzor op 25-05-2020 18:16 ]
Een stratenmaker is echt totaal iets anders dan een tegelzetter. Al zeg ik niet dat hij het niet kan, maar het klinkt eerder een manusje van alles. En nee, dat ken ik niet.remzor schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:13:
@Anoniem: 28107 Ja een tegelzetter, dat is toch niet zo gek.
Dat van de stobber / stof / zand wisten we niet, het is ook niet geheel goed verlopen. De tegelzetter had het druk en kon daar weer wel, dan weer niet. Werkte ineens ook niet meer samen met de vaste compagnon, enz. Je kent het wel. En hij zaagt idd niet water gekoeld helaas.
Ik bedoel dan dus een stratenmaker, ik haal dat door elkaarpjot1 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:19:
[...]
Een stratenmaker is echt totaal iets anders dan een tegelzetter. Al zeg ik niet dat hij het niet kan, maar het klinkt eerder een manusje van alles. En nee, dat ken ik niet.
Water is niet voor koeling. Water is voor gezondheid en milieu, zoals fijnstof.
Bij onze hedera Haag hebben we er op sommige plekken ook last van. Laat je weten hoe de middelen werken? =) Weet ook niet of het uiteindelijk slecht is voor de hedera, die beestjesWackmack schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:23:
Hebben jullie ook zo'n last van bladluis? Mijn hedera zit er helemaal onder. Sommige plaatsen meer dan andere plaatsen. Totale heg van 50+ meter. Zie hier wat foto's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daarom heb ik de volgende strijders besteld:
Bestrijden bladluizen met gaasvliegen (correctief)
Lieveheersbeestje larven tegen bladluis (100 stuks)
Bestrijden bladluizen met sluipwespen (preventief)
Las ook dat een insecten hotel kan werken. Verder is zo'n hotel goed voor de tuin biodiversiteit. Daarom twee grote gekocht en een kleine alleen voor lieveheersbeestje.
In de lange border veel zaadjes geplant voor planten die vlinders en lieveheersbeestje aantrekken.
[Afbeelding]
Las ook dat sedum goed is voor de biodiversiteit. Heeft er iemand ervaring mee? Er is een veranda van 3.5x6m dus zou hier een mooi dak van sedum kunnen maken.
[Afbeelding]
Ik wilde sowieso al af en toe een update geven van de tuin en ik zal als de tuin af is wat meer foto's in een post proppen als mensen dat leuk vinden.hammy87 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:38:
[...]
Benieuwd hoe hij de vlonder maakt, piket paaltjes of op tegels? Binnenkort ook aan de slag namelijk..
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
De bladluizen zuigen vooral de sappen van jonge bladeren, die gaan uiteindelijk dood, de bladeren he. Net de larven van de lieveheersbeestje binnen gekregen en sluipwespen. Zie verder steeds meer lieveheersbeestje in de tuin 😁De strijd is begonnen 💪cverkooyen schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:48:
[...]
Bij onze hedera Haag hebben we er op sommige plekken ook last van. Laat je weten hoe de middelen werken? =) Weet ook niet of het uiteindelijk slecht is voor de hedera, die beestjes
Garden WarfareWackmack schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:13:
[...]
De bladluizen zuigen vooral de sappen van jonge bladeren, die gaan uiteindelijk dood, de bladeren he. Net de larven van de lieveheersbeestje binnen gekregen en sluipwespen. Zie verder steeds meer lieveheersbeestje in de tuin 😁De strijd is begonnen 💪
Natuurlijke vijanden creëren dus lieveheersbeestje. Zij hebben weer bepaalde bloemen en planten nodig. Mooi huisje of een insecten hotel. Verder andere vijanden zoals vogels of sluipwespen. Heb het nu aardig fijn gemaakt voor deze beestjes. Ga het zien hoor. Verwacht er weinig van omdat het er extreem veel zijn. Doet mij goed dat ik nu al veel lieveheersbeestje zie.Gijsje22 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:19:
Vreselijk die bladluisjes. Ik ben ook wel benieuwd wat nu het beste werkt...
Goed zeg! Ik ook extra huisje gekocht.dragon2 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:23:
[...]
Garden Warfare [Afbeelding]
Ik zie ineens ook een hele hoop zwart gespuis in mijn tuin. Ik heb zelfs een speciaal lieveheersbeestjehuisje aangeschaft, maar ze nog niet gezien.
Red sun is geen producent toch? Lijkt me namelijk de soft comfort ivory van excluton, heb ze zelf ook en ik heb allemaal schade dat er stukken uitknappen, na een simpel mailtje een bult geld terug gekregen van ze...remzor schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:54:
@miicker Herkenbaar, bij ons ook erg veel 'gedoe' m.b.t. de materialen en de hovenier (afspraken nakomen enz.). Vermoeiend. Vier dagen van tevoren bestellen lijkt mij in ieder geval zeer kort dag, zeker in deze periode. Iedereen weet dat die bedrijven het ontzetten druk hebben in het voorjaar, zeker nu met corona. Werkelijk waar iedereen is aan de klus.
Wij hebben onze voortuin opnieuw aan laten leggen en in onze achtertuin hebben wij alle klinkers vervangen voor grote 60x60 tegels. Hierdoor hebben we een fijn terras tegen het huis aan. Helaas is de klus nog niet klaar, want wegens het vele snijwerk (bovengemiddeld) hadden we tegels tekort. De tegelzetter kan het karwei hopelijk einde van de week afmaken.
Nu viel ons wel een rijtje tegels op van vier stuks. Deze hebben namelijk écht een andere tint en trekt het water in de tegels. Alsof het een ander type tegel is of alsof deze paar tegels niet zijn geïmpregneerd/deklaag/you name it. De tegels komen 100% zeker van dezelfde pallet die bij ons is afgeleverd. Zie foto.
Is het normaal dat er zo'n verschil kan zitten tussen de tegels? Trekt dit bij? Iemand anders ervaringen mee? Ik zal de tegelzetter ook om zijn ervaringen vragen eind van de week, maar wellicht heeft iemand hier hetzelfde of hoort het er simpelweg gewoon bij. Ik snap namelijk ook dat niet alle tegels gelijk kunnen zijn en dat hoeft ook zeker niet.
[Afbeelding]
Revive the guild!
Voor zover ik kan zien een zelfstandige producent. Zie de website https://redsun.eu/nl/Jelte,89 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:55:
[...]
Red sun is geen producent toch? Lijkt me namelijk de soft comfort ivory van excluton, heb ze zelf ook en ik heb allemaal schade dat er stukken uitknappen, na een simpel mailtje een bult geld terug gekregen van ze...
[ Voor 25% gewijzigd door PaT op 26-05-2020 07:15 ]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ga eens langs een goed tuincentrum zou ik zeggen. Die weten vaak goed wat er allemaal mogelijk is. Er zijn namelijk zoveel systemen die allemaal voordelen en nadelen hebben.Blomminator schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:37:
Mijn eerste post hier dit topic, want ik heb geen tuin, en geen groene vingers. Maar goed, nu zit ik met het volgende en iemand die mee denkt is zeer gewaardeerd!
Mijn ouders hebben 4 jaar geleden een huis gekocht met een tuin. Best groot (25mx25m perceelbreedte minus dus oppervlakte huis). Hierom staat een nieuw geplaatste haag met rood beuk, een pergola met rozenstruiken, een grote prunus, een flinke magnolia, een ginkgo, een 4tal Buxushaagjes (van die lullige vierkantjes onder de pergola...), stuk gras en dan wat algemeen spul. Helleborus, Hortensia, lelietjes-van-dalen en al wat meer.
Dit alles heeft uiteraard dorst in de zomer, maar mijn moeder is fysiek erg zwak en mijn pa is nu 72 geworden en loopt steeds slechter. Vorige week was ik er en dan neemt hij de klapstoel, en gaat zo - zittend - van plantje naar plantje tot ze geen dorst meer hebben. En dan is 25m beukenhaag gewoon teveel.
Kortom! Er moet een soort plan komen om alles nat te maken zonder al teveel gedoe. MAAR (!) mijn moeder is óók heel lastig en wil niks zien. Dus het moet min of meer "onzichtbaar".
Ik denk nu het volgende;
- een slang ingraven onder de haagbeuk (3 jaar oude plantjes - steek ik de wortels niet stuk?) met een aansluiting aan het eind. Tuinslang erop klikken, kraan open en gaaaaan.
- een slang op de grond leggen achter de buxussen (uit het zicht) met eenzelfde aansluiten.
Zijn er nog goede tips/do's and don'ts?
Thanks!!
Ja, ik heb er meerdere gebruikt om de aftakkingen in mijn verlichting op 220/240 waterdicht te krijgen. Werkt vooralsnog prima, en zou IP68 moeten zijn. Ik had deze maar dan ergens anders goedkoper (geen idee meer waarMdO82 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:11:
Zijn er hier mensen die een grondmof gebruikt hebben?
De stroom van de schuur is afgetakt op een wandcontactdoos (wcd) in de woonkamer.
Nu wil ik de kabel die daaruit komt terug halen uit de muur en vervangen door een kortere kabel welke ik aansluit in z'n gronddoos vandaar gaat de kabel naar de schuur en kan ik waar de kabel het huis uitkomt gelijk een wcd maken voor buiten.
Wie heeft er ervaring met zo'n grondmof?
Is het op de manier zoals ik beschreven had te doen ?
Ik heb helaas geen ruimte om een nieuwe kabel te trekken vanuit de meterkast
Met mijn beperkte kennis, langer gras kan beter tegen droogte en warmte. Dus minder frequent en hoger maaien lijkt me logisch. Doe ik zelf ook.leducw schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:21:
is het met de huidige droogte beter om gewoon elke week het gazon af te doen op 4-5cm of kan je bv een beter om de 2 weken het afdoen omdat het nu toch niet zo snel groeit.?
Sometimes you need to plan for coincidence
Mooi, heb je dit zelf aangelegd of laten doen?kaboom1555 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 18:29:
[...]
Foto van net na aanleg, inmiddels is het al een mooi volgroeid dak!
[Afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door SndR.7 op 26-05-2020 13:41 ]
@Wackmack Wij gebruikten altijd een mix van water, dreft en spiritus.cverkooyen schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:48:
[...]
Bij onze hedera Haag hebben we er op sommige plekken ook last van. Laat je weten hoe de middelen werken? =) Weet ook niet of het uiteindelijk slecht is voor de hedera, die beestjes
Dan doen ze hun werk goed.PaT schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 07:10:
Ook hier zijn de lieveheersbeestjes volop aanwezig! Gek genoeg op onze appelboom waar ik nog geen luis gezien heb.
Entropy isn't what it used to be
Ik denk dat het sowieso een uitdaging gaat worden om die grondkabel terug te trekken en een nieuwe te plaatsen in een bestaande leiding. Een grondkabel is namelijk niet echt flexibel. Houd er ook rekening mee dat je in de grondmof genoeg lengte hebt voor de lasklemmen.MdO82 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:11:
Zijn er hier mensen die een grondmof gebruikt hebben?
De stroom van de schuur is afgetakt op een wandcontactdoos (wcd) in de woonkamer.
Nu wil ik de kabel die daaruit komt terug halen uit de muur en vervangen door een kortere kabel welke ik aansluit in z'n gronddoos vandaar gaat de kabel naar de schuur en kan ik waar de kabel het huis uitkomt gelijk een wcd maken voor buiten.
Wie heeft er ervaring met zo'n grondmof?
Is het op de manier zoals ik beschreven had te doen ?
Ik heb helaas geen ruimte om een nieuwe kabel te trekken vanuit de meterkast
Hier ziet het er heel simpel uit (maar kost wel tijd):vanDaal schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:00:
Wie heeft er ervaring met het zelf slaan van een puls/waterbron/put/puntstuk (wat is het verschil?)?
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Als ik op https://www.dinoloket.nl/ zoek dan zijn de meeste putten aan de noordkant van de heuvelrug maar 10m diep (behalve die voor drinkwater, die gaan 100 tot 180 meter diep). Grondwaterstand is ~ 4,5m onder het maaiveld.Bockelaar schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:16:
wij hebben afgezien van het spuiten/boren van een put. de eerste laag zit volgens de 'puttenman' op 32 meter en die kosten ga je in je leven niet meer terugverdienen ten opzichte van een sproei-installatie aangesloten op de waterleiding. Ook op de heuvelrug
cool! Ik begrijp alleen helemaal niks van die toolLinuxMan schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:19:
[...]
Als ik op https://www.dinoloket.nl/ zoek dan zijn de meeste putten aan de noordkant van de heuvelrug maar 10m diep (behalve die voor drinkwater, die gaan 100 tot 180 meter diep). Grondwaterstand is ~ 4,5m onder het maaiveld.
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
langs de stammen van de haagbeuk zou ik een druppelslang leggen.Blomminator schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:37:
Mijn eerste post hier dit topic, want ik heb geen tuin, en geen groene vingers. Maar goed, nu zit ik met het volgende en iemand die mee denkt is zeer gewaardeerd!
Mijn ouders hebben 4 jaar geleden een huis gekocht met een tuin. Best groot (25mx25m perceelbreedte minus dus oppervlakte huis). Hierom staat een nieuw geplaatste haag met rood beuk, een pergola met rozenstruiken, een grote prunus, een flinke magnolia, een ginkgo, een 4tal Buxushaagjes (van die lullige vierkantjes onder de pergola...), stuk gras en dan wat algemeen spul. Helleborus, Hortensia, lelietjes-van-dalen en al wat meer.
Dit alles heeft uiteraard dorst in de zomer, maar mijn moeder is fysiek erg zwak en mijn pa is nu 72 geworden en loopt steeds slechter. Vorige week was ik er en dan neemt hij de klapstoel, en gaat zo - zittend - van plantje naar plantje tot ze geen dorst meer hebben. En dan is 25m beukenhaag gewoon teveel.
Kortom! Er moet een soort plan komen om alles nat te maken zonder al teveel gedoe. MAAR (!) mijn moeder is óók heel lastig en wil niks zien. Dus het moet min of meer "onzichtbaar".
Ik denk nu het volgende;
- een slang ingraven onder de haagbeuk (3 jaar oude plantjes - steek ik de wortels niet stuk?) met een aansluiting aan het eind. Tuinslang erop klikken, kraan open en gaaaaan.
- een slang op de grond leggen achter de buxussen (uit het zicht) met eenzelfde aansluiten.
Zijn er nog goede tips/do's and don'ts?
Thanks!!
Net ff een foto gemaakt. Groeit super, moet wel bij sproeien doordat er 0 regen valt. Normaal hoef je in principe alleen de eerste 4 weken te sproeien en verder alleen bij extreme droogte. Denk dat als het gaat bloeien er nog meer insecten komen. Ondanks de relatief versteende omgeving toch net 5 verschillende soorten vlinders in de tuin gespot.Wackmack schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:46:
[...]
Ziet er super uit! Merk je iets van het leven erop? Heb je ook een foto van nu?
Gewoon een opsluitbandje. 6/20 ofzo, is ruim voldoende.leducw schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:40:
Ons terras en gazon is op gelijke hoogte zonder borduur steen. Nu gaat het gazon hier telkens uitdrogen doordat de stabilse het vocht uit het gazon trekt. We zijn van plan ons terras te vervangen door keramische tegels, hoe werk ik dan best de kanten af zodat uitdroging van het gazon tegen wordt gegaan. Ik had zelf gedacht om een stuk EPDM of plastic folie tegen de zijkant te kleven en hier het gazon opnieuw tegen aan te werken. Iemand hier ervaring mee.?
chrisborst schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:32:
[...]
Leuk plan voor zo'n bloembak. Zelf heb ik vorig jaar 3 bakken van Douglas hout gemaakt voor op mijn balkon.
Maar ga je bloembak niet vullen met zand, want daar groeit niks op. Gewoon vullen met normale tuinaarde. Eventueel kan je de onderste helft vullen met hydrokorrels. Houdt goed vocht vast maar laat het overtollige goed door. Ook kokosgrond heeft dezelfde eigenschappen. Je zou ook aan de onderkant waar het hout echt de grond raakt grind kunnen neerleggen. Daar zakt het water dan ook direct door. Leg er dan wel worteldoek erover zodat het niet verstopt.
Verstand van 'Alles' van 'Niets'
Ik zou het allebei doen. Onderste paar cm de korrels en daarboven kokosgrond of grond gemengt met kokos.digidokter.net schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:51:
[...]
Dank voor de tip van HYDRO-KORRELS, heb ik net nodig voor mijn zes bakken op tien hoog waar hele dag zon van zuiden op staat en de potgrond snel uitdroogd, ik heb plastic verwijderd omdat de bloemen zijn uitgekomen, maar grond is snel droog deze zomer. Ik twijvel wel tussen HYDRO-korrels en KOKOS grond, zit daar enige kwaliteits/plijs verschil in?!
[ Voor 36% gewijzigd door Teijgetje op 28-05-2020 01:28 ]
"400 maal hun eigen gewicht aan water absorberen." Dat is voor mij perfect, bedankt beide @chrisborst & @Teijgetje voor meedenken...Teijgetje schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:24:
@digidokter.net
Ik had altijd watergelkorrels in mijn potten en bakken.
Deze nemen veel water op en kunnen dit ook weer afgeven.
Bijv deze,
http://www.broadleaf.nl/main.html
[ Voor 116% gewijzigd door digidokter.net op 28-05-2020 04:23 ]
Die had ik dan weer niet genomen.
[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 28-05-2020 10:11 ]
Ik zou zeggen open, dieper wortelen en anders blijven de wortels vaak te nat met onze regenbuien (mediterrane planten rotten dan sneller)TheJVH schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:55:
En moet ik dan ook isolatieplaten op de bodem leggen, of moet ik de bodem gewoon open houden zodat de boom zich diep kan gaan wortelen?
[ Voor 8% gewijzigd door Highfive95 op 28-05-2020 10:26 ]
[ Voor 14% gewijzigd door TommyGun op 28-05-2020 11:44 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Float like a butterfly, sting like a bee.
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik denk dat je echt veel water moet geven. Je hebt vol de zon erop en er grote slurpers in staan.TommyGun schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:03:
Zal inderdaad elke ochtend eens flink water geven dan. Meestal was de grond zo weer kurkdroog ja. Heb 1 fruitboom apart gezet in een bakje, hopelijk redt 'ie het (zie wel nieuwe takjes ontstaan).
Wat op mijn balkon ook enorm helpt met het vochtig houden van de aarde is het bedekken ervan met houtsnippers. Dat scheelt enorm in het water geven, ik zit nu op 5 liter per week voor iedere bak van 100 literTommyGun schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:03:
@Martinusz @Tsurany @Prutzertje
Bedankt
Nieuwe planten nieuwe kansen;
[Afbeelding]
Zal inderdaad elke ochtend eens flink water geven dan. Meestal was de grond zo weer kurkdroog ja. Heb 1 fruitboom apart gezet in een bakje, hopelijk redt 'ie het (zie wel nieuwe takjes ontstaan).
[ Voor 5% gewijzigd door Jelte,89 op 28-05-2020 15:51 ]
Revive the guild!
80x40x40.FreshMaker schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:48:
Ik denk dat je teveel in een te kleine ruimte hebt staan nu
Vooral boom/struikspul wil graag wat ruimte, en volop voeding.
Ik weet niet hoe 'diep' die bakken zijn, maar ik ben bang dat je ook een voedingsbodem-probleem hebt
Ik heb een mini-appelboom ( zolang hij in een kleine pot blijft staan
Water geven is ook ervaring opdoen. De ene plant heeft (veel) meer nodig dan de andere. Daarnaast kan het afhangen van standplaats grootte pot/bak etc.TommyGun schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:03:
Bedankt
[Afbeelding]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Wellicht dat een systeem zoals dit een idee is.TommyGun schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:03:
Bedankt
[Afbeelding]
Die snoei na de bloei doe je normaal gesproken bij een volgroeide plant. Als ik je foto zo zie wil je vast dat deze plant nog veel groter wordt. Dan hoef je niet te snoeien, dan kun je de plant lekker door laten groeien.Jelte,89 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:50:
Ik heb wederom een vraagje over mijn blauwe regen, hij is vrij jong en ik wil graag volgend jaar veel bloemen,
Ik kom alleen wat termen tegen wat mij als leek niet veel zeggen: ik moet de scheuten 3/4 inkorten na de bloei, zijn dit scheuren?
http://www.broadleaf.nl/main.html Deze site is laatst in 2016 geupdate, kan ik ergens anders bestellen, ik kan via google niets vinden wat er op lijkt in webwinkels?! Weet jij een online shop waar je makkelijk kan bestellen @Teijgetje ?!Teijgetje schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:10:
[...]
Die had ik dan weer niet genomen.
Ik vraag me af of wortels daar doorheen kunnen, ze zijn heel glad staat er, zoals bij DCM en specifieke planten gelkorrels expliciet vermeld wordt dat dat kan.
En in de instructies staat "5 a 6 uur laten weken" ????? Hoezo is watergeven alleen niet genoeg?
En nergens staat door de aarde/potgrond mengen met een hoeveelheid zoals 1-3 gr/liter.
Het idee is hetzelfde alleen anders uitgewerkt dan ik bedoelde, wel mooie kleuren.
Ze, Broadleaf, vragen een mail te sturen als je wilt bestellen.digidokter.net schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:21:
[...]
http://www.broadleaf.nl/main.html Deze site is laatst in 2016 geupdate, kan ik ergens anders bestellen, ik kan via google niets vinden wat er op lijkt in webwinkels?! Weet jij een online shop waar je makkelijk kan bestellen @Teijgetje ?!
Zijn die DCM korrels van www.tuinadvies.nl zelfde als Broadleaf?!Teijgetje schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:27:
[...]
Ze, Broadleaf, vragen een mail te sturen als je wilt bestellen.
Er staan ook twee linkjes voor DCM korrels in naar tuinadvies.nl. Klein en groot.
Ligt een beetje aan je totale bloembakinhoud wat je nodig hebt, ik denk dat je aan een kleine verpakking genoeg hebt maar bij een grote heb je drie keer zoveel gelkorrels voor twee keer zoveel geld.
[ Voor 26% gewijzigd door Teijgetje op 28-05-2020 21:57 ]
Bloeien op oud hout betekent dat de plant op de takken bloeit die hij het jaar ervoor heeft gevormd. Je zult deze term nog wel vaker tegenkomen. Komt vaak voor bij voorjaarsbloeiers. Dat betekent ook dat je in de winter niet te rigoureus moet snoeien omdat je anders misschien alle bloemknoppen wegsnoeit.Jelte,89 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:50:
Ik heb wederom een vraagje over mijn blauwe regen, hij is vrij jong en ik wil graag volgend jaar veel bloemen,
Ik kom alleen wat termen tegen wat mij als leek niet veel zeggen: ik moet de scheuten 3/4 inkorten na de bloei, zijn dit scheuren?
[Afbeelding]
En ik heb dusver 1 bloemknop:
[Afbeelding]
Die laat ik dan voor wat het is? En wat doe ik met alle takken die alleen blad hebben? En wat is precies oud hout?
En ik lees veel over snoei aan het eind van de bloei, mei/juni maar ik zie mijn blauwe regen weinig meer bloeien, mag ik al snoeien?
Ik heb 'm aangeschaft, komt morgen binnen. Ben benieuwdPrutzertje schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:55:
[...]
Wellicht dat een systeem zoals dit een idee is.
https://www.gardena.com/i...-aquabloom-set/967999001/
Geen stopcontact elektra / batterij / waterkraan nodig. Hoef je ook niet zo gestressed te zijn dat ze weer kapot gaan mocht je een weekend ofzo weg gaan.
Wat ook nog een ding is dat potgrond voor geen meter water vast houd. Ik zou als het nog eens dood gaat, de grond 60% potgrond / 40% tuinaarde doen. Dat houdt het water ook wat beter vastTommyGun schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:40:
Mensen, wat doe ik fout?
Ik heb recentelijk twee plantenbakken op ons balkon geplaatst, gevuld met universele potgrond en uiteraard wat planten/boompjes (fruitboompjes, grasplant, nog een aantal waarvan ik de namen niet weet) maar na ~3 weken is bijna alles alweer kapot.
We hebben in die tijd wel een paar keer lichte nachtvorst gehad maar alles zou winterhard moeten zijn, lijkt me sterk dat het dan van 1 of 2 nachtjes met een paar graden vorst kapot gaat? Er staan 3 planten per bak, 6 in totaal dus. Lijkt me alles behalve te veel. Heb ik ze teveel water gegeven? Over het algemeen om de dag 1ltr per bak. Het begon met gele bladeren, vervolgens werden ze bruin (wellicht dat de boompjes zelf nog wel leven) maar het gras is helemaal dood lijkt het wel.
Staan overigens de gehele dag in de volle zon (als die schijnt) en kunnen wel last hebben van de wind omdat het best wel wil waaien op ons balkon.
EDIT; er zitten gaatjes in de bodem van de plantenbakken, maar of daar veel uit komt kan ik niet checken, al verwacht ik van niet op het moment (staat op kunstgras en zou dan via daar naar de waterafvoer sijpelen).
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
Ook handig om tijdens de vakantie de plantenbakken van water te voorzien.....TommyGun schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:02:
[...]
Ik heb 'm aangeschaft, komt morgen binnen. Ben benieuwd
Ja, als de emmer / teil die je gebruikt maar groot genoeg isloeberce schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:19:
[...]
Ook handig om tijdens de vakantie de plantenbakken van water te voorzien.....
Dankjewel! Hier kan ik wat mee... en wat doe ik met enige bloem die ik heb? laten zitten?Rubbergrover1 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:19:
[...]
Bloeien op oud hout betekent dat de plant op de takken bloeit die hij het jaar ervoor heeft gevormd. Je zult deze term nog wel vaker tegenkomen. Komt vaak voor bij voorjaarsbloeiers. Dat betekent ook dat je in de winter niet te rigoureus moet snoeien omdat je anders misschien alle bloemknoppen wegsnoeit.
Bij de blauwe regen moet je in de zomer de zijtakken wat inkorten, tot een paar bladeren (ongeveer 15cm) vanaf de hoofdtakken. Dit doe je om een 'volle' plant te krijgen en niet een plant met veel takken en weinig bloemen. De lange 'uitlopers' aan het eind van de hoofdtak laat je juist zitten, omdat de plant daar vandaan langer groeit, wat nodig is om de palen te kunnen begroeien.
Dat snoeien hoef je niet te vroeg te doen, omdat er dan misschien nog te weinig is om te snoeien. Maar het kan niet echt veel kwaad.
Revive the guild!
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Dat is dan gewoon slechte potgrond. Een goede potgrond houdt water goed vast en krimpt niet als deze opdroogt (wat slechte potgrond wel doet).skai21 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:55:
[...]
Wat ook nog een ding is dat potgrond voor geen meter water vast houd. Ik zou als het nog eens dood gaat, de grond 60% potgrond / 40% tuinaarde doen. Dat houdt het water ook wat beter vast
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ooit keer docu gezien inderdaad.. Daar trekken ze ergens in Estland of ergens die kant op, de hele natuur op zijn kop vanwege turf winning. Best schokkendTeijgetje schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:32:
@skai21
Turf, wat in universele potgrond zit, houdt prima water vast.
Of je turf, opgedroogde duizenden jaren oude veengrond, zou moeten willen gebruiken in je tuin/bakken, is een andere discussie.
iets met natuur en diervriendelijk tuinieren
Hoe moet ik deze nu koppelen? Met dit T-stuk?Rainbird druppelslang ondergronds Ø 16mm XF SDI 2,3 / uur drukgecompenseerd L = 100 meter
Tyleenslang LDPE Ø 16 mm L= 100 M
[ Voor 3% gewijzigd door NDF82 op 30-05-2020 13:51 ]
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
Ik quote mezelf even. @Teijgetje hoe zie jij dit? Of iemand anders met een idee?cryptapix schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:09:
@Teijgetje Als ik de buitenkant doe, dan is dat omdat vrouwlief een bepaalde kleur wil. Ik hoopte een hoop tijd en moeite te kunnen besparen als ik dan niet ook de binnenkant moet doenVoor het vochtprobleem aan de binnenzijde wou ik daarom vijverfolie gebruiken.
Ik had ook de optie bedacht om de binnenkant wel te behandelen met beits en dan worteldoek ipv vijverfolie te gebruiken (de besparing op het doek heft de kosten voor de beits weer op). Maar ik denk toch dat dat niet verstandig is, omdat die behandeling geen eeuwig leven heeft en ik die beits aan de binnenzijde later niet makkelijk opnieuw kan aanbrengen. Hoe zie jij dat?
Leuke tegels! Hebben die vandaag ook gezien, maar gaan voor de tapani kleur. Nu even de offertes afwachten en dan kan hopelijk ergens in juni de verbouwing beginnen.kaboom1555 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 16:19:
[...]
Het zijn 60x60 cm tegels 4 cm dik van het merk MBI. (mbi geostretto plus cannobio)
De klinkers zijn Waalformaat Oud Amersfoort gebakken getrommeld.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq