PixelJunkie schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:38:
Hallo allemaal,
Ik overweeg al langer een EV te kopen, ik heb nu een gebruikte Citroen C-Zero op het oog, eind 2012 26.000km. Nu ben ik alleen een beetje bang dat de accu (die dus dit jaar 6 jaar oud wordt) binnenkort sneller gaat aftakelen.
Zijn er hier EV rijders 'van het eerste uur' die dus al 6+ jaar met een EV rijden of een EV hebben van 6/7/8 jaar oud? (Ze zijn er sinds 2010)
Ik begrijp natuurlijk dat een accu langzaam maar zeker slechter wordt maar ik vind het moeilijk om te bepalen ik er goed aan doe deze auto te kopen.
Ik ben benieuwd!
Ik heb een EV uit 2010 en heb er tot nu toe 20000 km op zitten. 11000 heb ik gereden de afgelopen 2 jaar en de andere 9000 hebben de vorige eigenaar (een gemeente) mee gereden. Er zit een 24 kW accu onder waarvan 20 kWh beschikbaar is.
Tot nu toe heb ik met de accu geen problemen gehad of degeneratie ondervonden. Gelukkig heeft de vorige eigenaar goed voor de auto gezorgd ook al werd de auto erg weinig gebruikt. Hij heeft nooit met een lege accu gestaan.
Het aftakelen vind voornamelijk plaats door gebruik. Hoe dieper je hem ontlaat hoe hoe eerder aftakeling op kan treden. Een ander iets waar accu's gevoelig voor zijn is temperatuur, als ze te warm worden dan gaan ze ook snel achteruit. Gelukkig hebben we daar in NL niet zo'n last van.
Ik weet niet of je handig bent, maar kijk zeker of er een garagein de buurt is die verstand heeft van dit type auto. Daar heb ik mij in het verleden een beetje op verkeken.
Kijk of de auto een snellaad aansluiting heeft en dat deze werkt! (Test dit!). Het maakt je usecase een stukje fijner als je eens wat verder weg wil of moet
Ik heb mijn goede en comfortabele ICE waar niets mis mee was ingeruild om deze auto te kopen. Als je erg hecht aan nieuwste dingetjes, comfort, status en dergelijke dan moet je zeker nog eens nadenken of je een generatie 0 EV kopen wil.
Echter hou je van je eigen plan trekken, experimenten, begrijp je soms niet waarom anderen het niet doen, wil je tijdens verjaardagsfeestjes je moeten verdedigen dat je EV rijd en geen ICE want ze hebben nadeel zus of zo, hou je van een niet standaard mainstream auto dan zou het wel wat voor je kunnen zijn.
Ikzelf heb gekeken naar dat ik eigenlijk bijna niet meer dan 100 km per dag reed. Er moesten minimaal 3 mensen in kunnen, de auto moest een bestaand merk zijn*. En een ander zeer belangrijk iets welk financiële risico neem ik? Kan ik als het niet lukt de last dragen om iets anders te kopen?
Vind je de prijs acceptabel dan kan je het zeker proberen. De gebruikskosten zijn laag.
*Het merk wat mijn auto, een Fiat Qubo ombouwde naar een EV is in 2012 faliet gegaan en daarna doorgestart met een andere technologie. Dus van support was er niet heel veel meer. Ook de Nederlandse importeur is er mee gestopt. Dus eindigde ik met een hobbie er bij: EV monteur.
Inmiddels heb ik mijn wegen en paden gevonden voor onderdelen en hulp. Maar geheel zonder vlekjes is het niet.
Even de ervaringen tot nu toe:
November 2015 ging de lader stuk en in februari 2016 had ik de auto weer werkend nadat ik van een sloop toevallig zo'n zelfde auto met lader trof...
Zomer 2017 ging mijn lader weer kapot, gelukkig had ik de kapotte lader laten repareren en kon ik makkelijk de lader wisselen. En beschikte ik over een tweede EV van het zelfde merk en ombouwen die het op dat moment wel deed dus zat ik niet zonder vervoer.
December 2017, tijdens de sneeuw en kou viel de auto een aantal keren spontaan uit om uiteindelijk niet meer te willen. Na het vervangen van schakel electronica rijd de auto weer. Ondertussen heb ik door de sneeuwstorm gefietst en me verbeten de auto snel te maken.
Heb inmiddels het plan op gevat om de accu capaciteit te vergroten, een 3fase lader is besteld, heb ik een extra accu pak, weet ik hoe ik de BMS en dergelijke moet instellen. Moet nog een frame hebben om ze onder de auto te hangen en dan moet ik het gaan doen. Het is nu alleen nog wat koud...
Samengevat pas goed op, het EV virus is besmettelijk, als je er eenmaal een hebt wil je niet meer terug. Ik voel me soms net een telefoonmerk adept, je weet dat je auto beperkingen heeft enzo, maar toch wil je geen ander.
In ons huishouden zijn geen ICE's meer, alleen EV's en al ruim 2,5 jaar. De auto's hebben respectievelijk 20, 28 en als hij rijd, geen kuren geeft en de accu compleet gerenoveerd is 40 kW accu's. Moet je soms laden onderweg? Ja. Is dat onoverkomelijk? Voor ons niet.
Voor het vervoeren van grote dingen huur ik een bus, of laat ze bezorgen. Als ik voor mijn werk naar een klant moet huurt mijn werk maar een auto. Voor de 19 CT vergoeding ga ik niet rijden en risico's lopen, van schades aan je eigen auto wordt je niet beter.
Succes met je keuze,
Wanneer kan je hem afhalen?😁😁😁😁