Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
SkiFan schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:33:
En vermoedelijk gaat in de komende jaren het grote tankstation-sterven beginnen. Zal me niet verbazen als je straks gerust 10-15 minuten moet rijden om een tankstation te treffen. Zodra het aantal brandstofauto's significant terugloopt, is dat een trend die hard kan gaan.
Ik was hier gisteren even over na aan het denken, maar vrees toch dat het voorlopig wel mee gaat vallen. Auto's hebben een gemiddelde levensduur van 15 jaar, dus zelfs als 100% van de nieuw verkochte auto's elektrisch zijn, dan neemt het brandstof verbruik maar met 1/15e per jaar af. Voorlopig zitten we nog niet op 10% van de nieuwe verkopen en dus op minder dan 1% per jaar afname.

Zelfs als het aantal brandstofauto's afneemt, dan is dat niet direct een probleem voor tankstations. Tegenwoordig heeft bijna ieder station wel een 24u terminal voor onbemand tanken, dus eerst gaan gewoon de openingstijden van shop verminderd worden om de kosten te drukken. Een paar slecht lopende stations zullen wel gesloten worden, of locaties die dicht bij elkaar zitten, daar blijft er maar 1 van over. (Hier in de stad bij mij zitten 2 tankstations op dezelfde uitvalsweg op 200m afstand van elkaar, dus dat maakt helemaal niet uit voor de dekking als er daar 1 van verdwijnt.) Als die dubbele stations opgeruimd worden, dan is er minder concurrentiedruk en kunnen de tankstations de marge met een paar cent per liter omhoog gooien. Vergeet niet dat veel van de goedkope onbemande stations met heel lage marges werken van een paar cent per liter. Als je dan de prijs een paar cent per liter kunt verhogen omdat een concurrerend "dubbel" station weg is, dan heb je de bruto winst verdubbeld of kun je dezelfde winst halen met de helft van de klanten.

Ik denk dus dat pas als 30% van alle auto's op de weg EV zijn verandering gaan zien en dat we tot pas vanaf 50% significante vermindering van het aantal tankstations gaat beginnen. Vergeet ook niet dat er uitmelk strategieën zijn voor bedrijven in een krimpmarkt. Extreem de kosten drukken door niets meer te investeren en de bestaande infrastructuur zo lang mogelijk uitmelken...

Het verhaal zou overigens nog wel eens anders kunnen worden als er een markt ontstaat om bestaande tankstations om te bouwen naar (stads)snelladers. Dat is Fastned nu aan het proberen, dus we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelJunkie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 12:53
Dank voor de reacties van hierboven, goed om te weten!

Ik neem het in beraad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

In absolute zin zal het aantal tankstations voorlopig nog heel hoog zijn, maar je hebt niet heel veel nodig om een flinke krimp in te zetten. Tankstations draaien op flinterdunne marges, zeker kleine stations. Ik bedoel, wat verdien je nou helemaal op 3-4 cent per liter? Je hebt continue klandizie nodig om überhaupt uit de huur van je grond te komen, laat staan de rente op ~1M€ aan geleend geld voor het materiaal en je concessie of franchise. Je hebt geen 50% minder klanten nodig voor 50% terugloop van het aantal stations - met 10% zit je d'r al. Niemand kan meer overleven zonder prijzen omhoog te gooien.

Je ziet het al met Fastned. Zij kopen hun stroom in voor 4-5ct/kWh maar moeten het verkopen voor 60 en verliezen dan nog steeds geld. Benzinestations zitten op het andere extreme.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nivve schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:15:
[...]

Zal het station nog een AC43 aansluiting hebben? :+
Ik vrees van niet ;(

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-05 13:35
Kan de kona met 350kW laden?
Dat wordt wel tussen de regels door geïmpliceert namelijk... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:33

WhySoSerious

Be the change.

Yongshi schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:51:
[...]

Kan de kona met 350kW laden?
Dat wordt wel tussen de regels door geïmpliceert namelijk... :?
Nah, 100kW. Ze zeggen ook dat er TOT 350kW geladen kan worden he. Misschien dat de Jaguar dat wat gaat verhogen?

Tevens lijken ze hiermee in te zetten op de Tesla Semi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 16:57
:X Was een beetje koud vanochtend... verwarming deed het niet.
Dealer waar ik hem gekocht heb is niet Z.E. gecertificeerd, dus een leenauto meegekregen en de Zoë gaat richting de dealer in Arnhem. Zag een behoorlijk aantal storingsmeldingen op de laptop voorbijkomen. Benieuwd wat er aan de hand is.
Vorig jaar ook een keer gehad, toen was de druk in het systeem net te laag af fabriek. Bijgevuld en geen problemen meer gehad. Monteur mompelde iets over een compressor waar wel eens problemen mee waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

WhySoSerious schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:56:
[...]

Nah, 100kW. Ze zeggen ook dat er TOT 350kW geladen kan worden he. Misschien dat de Jaguar dat wat gaat verhogen?

Die past er denk ik niet onder. Maar er komen de komende jaren genoeg auto's uit die met +100 kW kunnen laden dus dan maar gelijk een lader neerzetten die serieus vermogen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Laatst online: 06:33

WhySoSerious

Be the change.

Zou wel passen qua hoogte (4 meter), maar 1 vrachtwagen blokkeert dan de 2e paal aan dezelfde kant. Gaat 'm niet worden dus.

Zit net nog eens naar die I-PACE te kijken, die vind ik er toch vetjes uitzien :D
Zowel van binnen als van buiten.
Afbeeldingslocatie: https://www.autoblog.nl/gallery/Jaguar/0_Divers/Jaguar_I_Pace_Concept_rood/Jaguar-I-Pace-Concept-rood-66.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 20:53

Shapeshifter

Get it over with

haaibaa2 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:49:
[...]

Mijn Leaf uit 2011 heeft een accu die nog 86% is. Ik verwacht dat het degraderen nu niet zo hard meer gaat.
Ik heb mijn 2011 LEAF afgelopen jaar van de hand gedaan en die was al een stuk verder heen. Volgens mij miste ik 3 streepjes, maar die miste ik toen al even, hij zal dicht tegen het vierde streepje aangezeten hebben, dus ik vermoed zo'n ~70%. Werd ook wel heftig gebruikt door mij (stond toen tegen de 140.000km op dacht ik). Elke dag naar mijn werk (leeg aankomen), laden en weer naar huis (leeg aankomen) en weer laden. Het bereik begon wel echt terug te lopen naar 80km oid en ik durfde de winter niet meer aan.

Nu met de ioniq heb ik meer vertrouwen in de toekomst dan ik met de LEAF had. Er zit meer marge op het accupakket en deze wordt beter geconditioneerd. Tevens rijd ik nu heen en weer dus heb ik maar 1 laadcyclus per dag. Helemaal mooi zou het zijn als ik over 4-5 jaar eventueel het accupakket kan inruilen voor een grotere :)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-05 13:35
WhySoSerious schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:56:
[...]

Mensen lezen 350kW en later Kona. Dat is het enigen wat ze gaan onthouden 8)7
Mijn buurman gaat echt niet denken, oh tot, dan zal het wel rond de 100kW liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:14

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is er überhaupt al bekend wat de laadsnelheid van de 60kWh Kona zal zijn?
Las het artikel ook en dacht ook even te lezen dat Fastned voorkennis heeft en de "tweede generatie" Hyundai wel degelijk op serieuze snelheden zou kunnen gaan laden.
De 50kW van de 40kWh Kona is gewoon treurig.. Na 54 minuten wachten nog maar 80% vol.
Zou dat naderhand nog geüpgraded kunnen worden of is het een hardwarematige grens van de ingebouwde lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-05 16:10
haaibaa2 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:49:
[...]

Mijn Leaf uit 2011 heeft een accu die nog 86% is. Ik verwacht dat het degraderen nu niet zo hard meer gaat.
Zit daar ook nog een merk component in dat degraderen of is dat meer afhankelijk van hoe je laadt? Net als PixelJunkie overweeg ik ook een gebruikte aan te schaffen maar ik denk dan aan een Tesla omdat ik erg dicht bij een supercharger woon. Ik zou dus nogal wat brandstofkosten in kunnen ruilen voor rentekosten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42
Zo stond er gisteren een nieuwe Leaf in de straat, zo werd ik vandaag op de snelweg ingehaald door een Ampera E met een lelijke achterkant

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 11:31
PASware schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 17:39:
Zo stond er gisteren een nieuwe Leaf in de straat, zo werd ik vandaag op de snelweg ingehaald door een Ampera E met een lelijke achterkant
Ja echt hé, vond het ook niet mooi. Leaf is juist andersom, achterkant is geinig, voorkant weer minder. Al met al is de Leaf wel mooier dan de Ampera... maar spannend tegen de Ioniq :P

Als deze ooit uitkomt koop ik hem echt direct:

Afbeeldingslocatie: https://www.egear.be/wp-content/uploads/2017/09/Honda-Urban-EV-elektrische-auto.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/images/car-reviews/first-drives/legacy/luc_4845.jpg?itok=F_ldU38N

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-05 17:57

Hachy

Laadpas Nerd

Wat een grappig wagentje die Honda concept.
TucanoItaly schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:13:
[...]

Ah, ik dacht dat jij een R90 reedt.

Maar daarnaast, zo'n Ionic laadt toch veel sneller? Als ik naar de specs op bijv. EV-Database kijk:
Hyundai IONIQ snellaadsnelheid: 320 km/u
Renault Zoe Q90 snellaadsnelheid: 220 km/u

Dat betekent dat je niet 65 minuten hoeft te laden, maar 45 minuten. Ik vind dat toch schelen, hoor. Makkelijk een uur op een wat langere reis.
Haha nee, een R90 had ik echt niet meegenomen op wintersport. Nou ja, het verschil zal in de praktijk meevallen want je snellaad toch niet tot 100% maar tot 80. Dat is met een Ioniq niet anders. De enkele keer dat je toch tot 100% laadt neem je ook een grotere pauze.

Ben de terugreis alweer wat aan het voorbereiden. Ben van plan die een stuk sneller te doen.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42
YoshiBignose schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 17:50:
[...]

Ja echt hé, vond het ook niet mooi. Leaf is juist andersom, achterkant is geinig, voorkant weer minder. Al met al is de Leaf wel mooier dan de Ampera... maar spannend tegen de Ioniq :P

[afbeelding]

[afbeelding]
Ja die Honda is echt geweldig. Druk daar minimaal een 40kwh accu in en ik wil er ook 1

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://www.egear.be/wp-content/uploads/2017/09/Honda-Urban-EV-elektrische-auto.jpg
De NIEUWE golf 1 in EV uitvoering (lekker basic) !

[ Voor 7% gewijzigd door prettig op 01-03-2018 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:19

Hoogie2004

Whohooooo

[...]

[afbeelding]

[afbeelding]
Laatst gelezen/gehoord dat Honda de 2 concepts (deze en de iets sportievere) grotendeels ongewijzigd op de markt wil brengen (echter na 2020). Kan het zo snel niet meer terugvinden...

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Fully Charged in de Tokyo Motor special denk ik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Als die zo op de markt komt verkopen ze er bergen van ,......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 19-05 19:33
Godalmighty! Alleen maar stom gedoe sinds ik die nieuwe bak heb. Wat nu weer? M'n chef had een brief gestuurd met daarin het kentekenbewijs, de laadpas en de tag van de laadpas. Gewoon via PostNL verstuurd. En jawel, de envelop is langs de zijkant opengesneden en de passen zijn gejat :(

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niek_
Leuke wagen zeg. Benieuwd naar de prijzen en uitvoeringen.
Ah, en de bagageruimte :)
Hier de brochure. Nog geen prijslijst gevonden.

Gloeiende.....ook de Jaguar slechts 1-fase:
De I-PACE is uitgerust met een 7 kW enkelfase wisselstroom-boordlader, die de auto 's nachts volledig kan opladen en per uur een actieradius tot wel 35 km kan toevoegen. Snellader: 100 kW gelijkstroom tot max. 100 KM actieradius in 15 minuten.

Accupack is 90kW

Configurator is online:
I-PACE vanaf 80.330
I-PACE First Edition (alle opties) 104.780

WLTP tot 480km (21,2kWh/100km)

[ Voor 51% gewijzigd door Niek_ op 01-03-2018 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
Niek_ schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 19:19:
[...]

Leuke wagen zeg. Benieuwd naar de prijzen en uitvoeringen.
Ah, en de bagageruimte :)
Zeker, apart design maar toch wel mooi vind ik. Ze deden net een drag race tegen een model x 100d en de chauffeur van de i pace zei: i could almost buy 2 i paces instead of the x 100d. Dus zal zo'm 90.000 euro zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-05 14:41
https://www.jaguar.nl/jaguar-range/i-pace/index.html

1 fase op een 90 kwh accu? lol

[ Voor 235% gewijzigd door Coasterfreak op 01-03-2018 19:44 ]

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Zucht snappen die het ook al niet. Wel goedkoper dan een X dus kan wel wat worden, denk ook wel beter afgewerkt als ik het zo zie.
tomas123 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 19:21:
[...]

Zeker, apart design maar toch wel mooi vind ik. Ze deden net een drag race tegen een model x 100d en de chauffeur van de i pace zei: i could almost buy 2 i paces instead of the x 100d. Dus zal zo'm 90.000 euro zijn.
Rare vergelijking. Een 75D is even duur, een 100D is 50% duurder dan die IPACE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

tja en 50kW, dat is ook niet bepaald luxe. Had op z'n minst een 150kW CCS kunnen zijn, of waarom ook niet 350?

Dat een instapper van 20k maar 50kW DC doet is tot daaraan toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
YoshiBignose schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 19:50:
Zucht snappen die het ook al niet. Wel goedkoper dan een X dus kan wel wat worden, denk ook wel beter afgewerkt als ik het zo zie.

[...]

Rare vergelijking. Een 75D is even duur, een 100D is 50% duurder dan die IPACE.
denk dat hij de p100d bedoelt, terwijl ze in de drag race een 100d gebruikten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Dat 1-fase gedoe ...... Vraag me echt af waarom..?

Kosten zijn het zeker niet, kost fractie meer om ev 3-fase te kunnen laden tov 1-fase.
En ze verkopen er meer van als ze 3-fase kunnen laden.

Dus wat zit daar nu weer achter, want ze denken echt wel na over elke optie bij fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Het is zeker niet mogelijk om thuis van 3-fase naar 1-fase te gaan qua laden? Dus wel de 3x16A maar dan omzetten oid naar 1-fase? Of kan je dan beter DC gaan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:41

Rico

Wie dit leest is gek....

Die jag op 1 fase is echt een lachertje.....op 16a dus 25 uren laden als de accu ver leeg is....
Wel even bijna een ton aftikken.....dan neem je toch direct een Tesla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Ja daarom snap ik het niet.
Ze (ook de kona, etc...) prijzen zich uit de markt met iets wat weinig extra kost.

En ze weten donders goed wat mensen willen: range en snel laden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Ze zullen er wel vanuit gaan dat DC laders straks goedkoop genoeg zijn en dat klanten die gewoon gaan kopen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-05 13:25
prettig schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:02:
Ze zullen er wel vanuit gaan dat DC laders straks goedkoop genoeg zijn en dat klanten die gewoon gaan kopen......
Heel leuk 😀 ik hoop dat straks geen 10 jaar meer duurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
Nu is een 11kw z'n 3,5k euro en komen er diverse aan. Op een auto van 80k en meer is dat te doen.
Op een van 40k.... Gewoon % teveel.

Vindt het gewoon ongelooflijk dom..... Mensen gaan bepaalde modellen gewoon overslaan (alles onder de 40k wat niet 3-fase kan laden heeft in EU een "achterstand"...... Of ze denken gewoon, kunnen er zat verkopen maakt toch niet uit......

Wij kunnen gewoon dc laders (zakelijk dan .....Stuk goedkoper) neerzetten, maar heel veel mensen kunnen dat niet, en die kijken dan toch naar hoe snel krijg ik hem geladen op een openbare paal of thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
Het laat wel weer zien dat het ze allemaal geen reet interesseert. Beetje publiciteit... kijk wij doen ook mee. Waarschijnlijk ook levertijden van maanden omdat er te weinig geproduceerd gaan worden. De enige speler die serieus goede EV's wil maken is Tesla. Helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Tot die tijd kan je met zo'n ding een tweefase-naar-eenfase lader hacken:

https://www.legrandservices.nl/product/042268

Wel een mooi blok ijzer/koper, 36 kilo.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hachy schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 18:01:
Ben de terugreis alweer wat aan het voorbereiden. Ben van plan die een stuk sneller te doen.
Nice, ben benieuwd hoeveel sneller je zou kunnen rijden! Sowieso zou het mooi zijn als het mee zit qua files.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Proton_ schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:44:
Tot die tijd kan je met zo'n ding een tweefase-naar-eenfase lader hacken:

https://www.legrandservices.nl/product/042268

Wel een mooi blok ijzer/koper, 36 kilo.
Kan ook electronisch.....3 naar 1 fase, Oostenrijks bedrijf had z'n ding speciaal voor ev's. Stuk lichter wel stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 07:11
Liegebeest schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 19:17:
Godalmighty! Alleen maar stom gedoe sinds ik die nieuwe bak heb. Wat nu weer? M'n chef had een brief gestuurd met daarin het kentekenbewijs, de laadpas en de tag van de laadpas. Gewoon via PostNL verstuurd. En jawel, de envelop is langs de zijkant opengesneden en de passen zijn gejat :(
Zulk briefpost tape ik altijd helemaal in met ducktape.. Maak het niet te makkelijk voor die postnl snitchers!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
prettig schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:02:
Zou wel een stomme redenering zijn in mijn optiek. Voor thuis, ja prima te doen. Maar praktisch alle publieke palen zijn 3x25A AC :?
Een jaguar moet gewoon in alle opzichten beter dan een Renault, punt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-05 13:09
Nivve schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:42:
[...]

Zou wel een stomme redenering zijn in mijn optiek. Voor thuis, ja prima te doen. Maar praktisch alle publieke palen zijn 3x25A AC :?
Een jaguar moet gewoon in alle opzichten beter dan een Renault, punt :9
Jaguar heeft gewoon een design fout gemaakt. En toen ze eenmaal advies gingen inwinnen bij de laadboeren, was het te laat om heel het design om te gooien.

1 fase voor thuis is prima te doen,.. want daar sta je best lang,. maar buiten de eigen oprit is dus echt alleen een fastcharger (DC) een fatsoenlijke optie.. een gewone paal is veelste traag.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020
YoshiBignose schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:14:
[...] Ik hoor hier verhalen over mensen die met sjaal muts en koude voetjes in de EV zitten, maar mijne was lekker voorverwarmd naar 20 graden hoor voordat ik een stap buiten m'n huis waag >:)
Hier ook hoor, sterker nog, als ik op locatie kan laden gaat de timer er daar ook gewoon op d:)b
databeestje schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:19:
Het is sneller om te stekkeren dan mijn zoon in of uit de auto te krijgen. Een laadkabel rent niet weg.
_O- _O- _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:15
JayPe schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:49:
[...]

Jaguar heeft gewoon een design fout gemaakt. En toen ze eenmaal advies gingen inwinnen bij de laadboeren, was het te laat om heel het design om te gooien.

1 fase voor thuis is prima te doen,.. want daar sta je best lang,. maar buiten de eigen oprit is dus echt alleen een fastcharger (DC) een fatsoenlijke optie.. een gewone paal is veelste traag.
Ja het is te doen.. maar het is een “high-end” model, je zou hopen dat 3-fase een vrij goedkope toevoeging is.

Problemen 1-fase:

- openbare laadpaal 3x langer bezet houden
- meer stekkeren dan nodig (want anders kan je niet redelijk spontaan iets afspreken en dán pas laden.
Dat doe ik zelfs met mijn 2e hands 22kWh Zoe niet, elke keer “aftoppen” , omdat die toch zo vol is met 11/17/22kW
- Veel landen hebben 3x16A of soms 3x32A
- Laden duurd gewoon in sommige gevallen te lang, zo lang dat laden bij een kort familiebezoek bijvoorbeeld bijna geen zin heeft
- Je moet meer betalen bij laadpalen waar je ook per uur/tijd betaald.

** Zoe 41kWh batterij update **

Morgen vroeg richting Renault, enkel was er gisteren een andere Zoe met wen batterijupgrade met de nieuwste (1dag oude) software update, waardoor de auto in storing gaat en niet werkt.
Ik had begrepen dat dat gisteren bij totaal 5 Zoe wissels het geval was.
Techneuten uit Frankrijk uploaden op afstand software in, die deze problemen ook proberen op te lossen. Rond 9.00u verwacht onze dealer telefonisch contact met FR te hebben.

Ik heb afgesproken gewoon even rond die tijd langs te rijden en met een bak koffie het antwoord even af te wachten...

Erg jammer, het is al 2x eerder vertraagd die o-zo-gewilde upgrade! Ik hoef dan een stuk minder te snelladen en heb grote kans dat de nieuwe batterij niet of bijna geen snellaadproblemen gaat geven :-)

Verder is onze E-scooter mede dankzij een andere tweaker zo goed als af:

Specs:

- 6-fase elektromotor
- 16S18P Lithium batterijpakket van 18650 panasonic PF cellen
- 3.1 kWh +/-
- Trekt vlot op
- BMS volledig programmeerbaar en in te stellen
- Twee controllers volledig programmeerbaar
- Top: 57 km/h met een klein wiel, maar is begrensd op 50/51 (brom)
- Regenerend remmen op achterwiel
- Opladen gaat met +\- 215w, zonder ventilator (waterdichte LED drivers) snellader is niet nodig maar er is al bekabeling voor.
- Actieradius nog uit te testen maar 80km - 150 km
- Novox c50 scooter is als basis gebruikt

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-05 16:29
PixelJunkie schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:38:
Hallo allemaal,

Ik overweeg al langer een EV te kopen, ik heb nu een gebruikte Citroen C-Zero op het oog, eind 2012 26.000km. Nu ben ik alleen een beetje bang dat de accu (die dus dit jaar 6 jaar oud wordt) binnenkort sneller gaat aftakelen.

Zijn er hier EV rijders 'van het eerste uur' die dus al 6+ jaar met een EV rijden of een EV hebben van 6/7/8 jaar oud? (Ze zijn er sinds 2010)

Ik begrijp natuurlijk dat een accu langzaam maar zeker slechter wordt maar ik vind het moeilijk om te bepalen ik er goed aan doe deze auto te kopen.

Ik ben benieuwd!
Ik heb een EV uit 2010 en heb er tot nu toe 20000 km op zitten. 11000 heb ik gereden de afgelopen 2 jaar en de andere 9000 hebben de vorige eigenaar (een gemeente) mee gereden. Er zit een 24 kW accu onder waarvan 20 kWh beschikbaar is.

Tot nu toe heb ik met de accu geen problemen gehad of degeneratie ondervonden. Gelukkig heeft de vorige eigenaar goed voor de auto gezorgd ook al werd de auto erg weinig gebruikt. Hij heeft nooit met een lege accu gestaan.

Het aftakelen vind voornamelijk plaats door gebruik. Hoe dieper je hem ontlaat hoe hoe eerder aftakeling op kan treden. Een ander iets waar accu's gevoelig voor zijn is temperatuur, als ze te warm worden dan gaan ze ook snel achteruit. Gelukkig hebben we daar in NL niet zo'n last van.

Ik weet niet of je handig bent, maar kijk zeker of er een garagein de buurt is die verstand heeft van dit type auto. Daar heb ik mij in het verleden een beetje op verkeken.

Kijk of de auto een snellaad aansluiting heeft en dat deze werkt! (Test dit!). Het maakt je usecase een stukje fijner als je eens wat verder weg wil of moet

Ik heb mijn goede en comfortabele ICE waar niets mis mee was ingeruild om deze auto te kopen. Als je erg hecht aan nieuwste dingetjes, comfort, status en dergelijke dan moet je zeker nog eens nadenken of je een generatie 0 EV kopen wil.

Echter hou je van je eigen plan trekken, experimenten, begrijp je soms niet waarom anderen het niet doen, wil je tijdens verjaardagsfeestjes je moeten verdedigen dat je EV rijd en geen ICE want ze hebben nadeel zus of zo, hou je van een niet standaard mainstream auto dan zou het wel wat voor je kunnen zijn.

Ikzelf heb gekeken naar dat ik eigenlijk bijna niet meer dan 100 km per dag reed. Er moesten minimaal 3 mensen in kunnen, de auto moest een bestaand merk zijn*. En een ander zeer belangrijk iets welk financiële risico neem ik? Kan ik als het niet lukt de last dragen om iets anders te kopen?

Vind je de prijs acceptabel dan kan je het zeker proberen. De gebruikskosten zijn laag.

*Het merk wat mijn auto, een Fiat Qubo ombouwde naar een EV is in 2012 faliet gegaan en daarna doorgestart met een andere technologie. Dus van support was er niet heel veel meer. Ook de Nederlandse importeur is er mee gestopt. Dus eindigde ik met een hobbie er bij: EV monteur.

Inmiddels heb ik mijn wegen en paden gevonden voor onderdelen en hulp. Maar geheel zonder vlekjes is het niet.

Even de ervaringen tot nu toe:

November 2015 ging de lader stuk en in februari 2016 had ik de auto weer werkend nadat ik van een sloop toevallig zo'n zelfde auto met lader trof...

Zomer 2017 ging mijn lader weer kapot, gelukkig had ik de kapotte lader laten repareren en kon ik makkelijk de lader wisselen. En beschikte ik over een tweede EV van het zelfde merk en ombouwen die het op dat moment wel deed dus zat ik niet zonder vervoer.

December 2017, tijdens de sneeuw en kou viel de auto een aantal keren spontaan uit om uiteindelijk niet meer te willen. Na het vervangen van schakel electronica rijd de auto weer. Ondertussen heb ik door de sneeuwstorm gefietst en me verbeten de auto snel te maken.

Heb inmiddels het plan op gevat om de accu capaciteit te vergroten, een 3fase lader is besteld, heb ik een extra accu pak, weet ik hoe ik de BMS en dergelijke moet instellen. Moet nog een frame hebben om ze onder de auto te hangen en dan moet ik het gaan doen. Het is nu alleen nog wat koud...

Samengevat pas goed op, het EV virus is besmettelijk, als je er eenmaal een hebt wil je niet meer terug. Ik voel me soms net een telefoonmerk adept, je weet dat je auto beperkingen heeft enzo, maar toch wil je geen ander.

In ons huishouden zijn geen ICE's meer, alleen EV's en al ruim 2,5 jaar. De auto's hebben respectievelijk 20, 28 en als hij rijd, geen kuren geeft en de accu compleet gerenoveerd is 40 kW accu's. Moet je soms laden onderweg? Ja. Is dat onoverkomelijk? Voor ons niet.

Voor het vervoeren van grote dingen huur ik een bus, of laat ze bezorgen. Als ik voor mijn werk naar een klant moet huurt mijn werk maar een auto. Voor de 19 CT vergoeding ga ik niet rijden en risico's lopen, van schades aan je eigen auto wordt je niet beter.

Succes met je keuze,

Wanneer kan je hem afhalen?😁😁😁😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Dacuuu schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:20:
Zulk briefpost tape ik altijd helemaal in met ducktape.. Maak het niet te makkelijk voor die postnl snitchers!
Sowieso... met dit soort dingen zou ik toch liever een echt pakketje willen (d.w.z. fysiek een stevig doosje) met track & trace. Ik heb het al te vaak zien fout gaan, veel dingen zijn te scherp en te hard voor de meeste enveloppen.

Het zijn niet postnl snitchers, het is die chef van OP die niet nadenkt IMHO.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
TucanoItaly schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 07:49:
[...]

Sowieso... met dit soort dingen zou ik toch liever een echt pakketje willen (d.w.z. fysiek een stevig doosje) met track & trace. Ik heb het al te vaak zien fout gaan, veel dingen zijn te scherp en te hard voor de meeste enveloppen.

Het zijn niet postnl snitchers, het is die chef van OP die niet nadenkt IMHO.
Track&trace stelt niets voor, en een doosje moet je ook goed intapen. Want postnl schuift alles af hoor, en jij zit zonder spul.. Genoeg gezien in m'n omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-05 13:25
@Rene Ik zag dat je postte dat Ipace een trekhaakmogelijkheid kreeg. Is dit van Jaguar zelf? Dit zou dan de 2de elektrische niet-bestelbus wagen zijn met trekhaakmogelijkheid :)
De verwoording dat je in 10 uur de Ipace kan opladen via ac, vond ik ook maar een beetje raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-05 07:13
Artbij schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:14:
[...]

Om dan 30cm te kunnen rijden?
offtopic:
achterhaald

[ Voor 13% gewijzigd door Roobje op 02-03-2018 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Dat valt wel mee. Nieuw kentekenbewijs aanvragen en een nieuw laadpasje. En aangetekend versturen. Had je nog niet meer laadpassen dan? De meeste EV rijders hebben er wel twee of drie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Stef87 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 00:20:
[...]

Ja het is te doen.. maar het is een “high-end” model, je zou hopen dat 3-fase een vrij goedkope toevoeging is.

Problemen 1-fase:

- openbare laadpaal 3x langer bezet houden
- meer stekkeren dan nodig (want anders kan je niet redelijk spontaan iets afspreken en dán pas laden.
Dat doe ik zelfs met mijn 2e hands 22kWh Zoe niet, elke keer “aftoppen” , omdat die toch zo vol is met 11/17/22kW
- Veel landen hebben 3x16A of soms 3x32A
- Laden duurd gewoon in sommige gevallen te lang, zo lang dat laden bij een kort familiebezoek bijvoorbeeld bijna geen zin heeft
- Je moet meer betalen bij laadpalen waar je ook per uur/tijd betaald.

** Zoe 41kWh batterij update **

Morgen vroeg richting Renault, enkel was er gisteren een andere Zoe met wen batterijupgrade met de nieuwste (1dag oude) software update, waardoor de auto in storing gaat en niet werkt.
Ik had begrepen dat dat gisteren bij totaal 5 Zoe wissels het geval was.
Techneuten uit Frankrijk uploaden op afstand software in, die deze problemen ook proberen op te lossen. Rond 9.00u verwacht onze dealer telefonisch contact met FR te hebben.

Ik heb afgesproken gewoon even rond die tijd langs te rijden en met een bak koffie het antwoord even af te wachten...

Erg jammer, het is al 2x eerder vertraagd die o-zo-gewilde upgrade! Ik hoef dan een stuk minder te snelladen en heb grote kans dat de nieuwe batterij niet of bijna geen snellaadproblemen gaat geven :-)
Ik heb de Zoe woensdag mogen brengen voor de accuwissel, maar hij is inderdaad nog niet klaar. Pas donderdag kregen ze de nieuwe accu erin en gisteren om 16:00 inderdaad gehoord dat het nog langer duurde ivm updates die niet werkten.
Ik zal om 10:00 ook even bellen voor een update. Ik wil vanavond naar Limburg (185km) en dat is met deze leen-Zoe met 70km range wat té veel pionieren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelJunkie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 12:53
JeroenK schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 06:16:
[...]

Ik heb een EV uit 2010 en heb er tot nu toe 20000 km op zitten. 11000 heb ik gereden de afgelopen 2 jaar en de andere 9000 hebben de vorige eigenaar (een gemeente) mee gereden. Er zit een 24 kW accu onder waarvan 20 kWh beschikbaar is.

Tot nu toe heb ik met de accu geen problemen gehad of degeneratie ondervonden. Gelukkig heeft de vorige eigenaar goed voor de auto gezorgd ook al werd de auto erg weinig gebruikt. Hij heeft nooit met een lege accu gestaan.

Het aftakelen vind voornamelijk plaats door gebruik. Hoe dieper je hem ontlaat hoe hoe eerder aftakeling op kan treden. Een ander iets waar accu's gevoelig voor zijn is temperatuur, als ze te warm worden dan gaan ze ook snel achteruit. Gelukkig hebben we daar in NL niet zo'n last van.

Ik weet niet of je handig bent, maar kijk zeker of er een garagein de buurt is die verstand heeft van dit type auto. Daar heb ik mij in het verleden een beetje op verkeken.

Kijk of de auto een snellaad aansluiting heeft en dat deze werkt! (Test dit!). Het maakt je usecase een stukje fijner als je eens wat verder weg wil of moet

Ik heb mijn goede en comfortabele ICE waar niets mis mee was ingeruild om deze auto te kopen. Als je erg hecht aan nieuwste dingetjes, comfort, status en dergelijke dan moet je zeker nog eens nadenken of je een generatie 0 EV kopen wil.

Echter hou je van je eigen plan trekken, experimenten, begrijp je soms niet waarom anderen het niet doen, wil je tijdens verjaardagsfeestjes je moeten verdedigen dat je EV rijd en geen ICE want ze hebben nadeel zus of zo, hou je van een niet standaard mainstream auto dan zou het wel wat voor je kunnen zijn.

Ikzelf heb gekeken naar dat ik eigenlijk bijna niet meer dan 100 km per dag reed. Er moesten minimaal 3 mensen in kunnen, de auto moest een bestaand merk zijn*. En een ander zeer belangrijk iets welk financiële risico neem ik? Kan ik als het niet lukt de last dragen om iets anders te kopen?

Vind je de prijs acceptabel dan kan je het zeker proberen. De gebruikskosten zijn laag.

*Het merk wat mijn auto, een Fiat Qubo ombouwde naar een EV is in 2012 faliet gegaan en daarna doorgestart met een andere technologie. Dus van support was er niet heel veel meer. Ook de Nederlandse importeur is er mee gestopt. Dus eindigde ik met een hobbie er bij: EV monteur.

Inmiddels heb ik mijn wegen en paden gevonden voor onderdelen en hulp. Maar geheel zonder vlekjes is het niet.

Even de ervaringen tot nu toe:

November 2015 ging de lader stuk en in februari 2016 had ik de auto weer werkend nadat ik van een sloop toevallig zo'n zelfde auto met lader trof...

Zomer 2017 ging mijn lader weer kapot, gelukkig had ik de kapotte lader laten repareren en kon ik makkelijk de lader wisselen. En beschikte ik over een tweede EV van het zelfde merk en ombouwen die het op dat moment wel deed dus zat ik niet zonder vervoer.

December 2017, tijdens de sneeuw en kou viel de auto een aantal keren spontaan uit om uiteindelijk niet meer te willen. Na het vervangen van schakel electronica rijd de auto weer. Ondertussen heb ik door de sneeuwstorm gefietst en me verbeten de auto snel te maken.

Heb inmiddels het plan op gevat om de accu capaciteit te vergroten, een 3fase lader is besteld, heb ik een extra accu pak, weet ik hoe ik de BMS en dergelijke moet instellen. Moet nog een frame hebben om ze onder de auto te hangen en dan moet ik het gaan doen. Het is nu alleen nog wat koud...

Samengevat pas goed op, het EV virus is besmettelijk, als je er eenmaal een hebt wil je niet meer terug. Ik voel me soms net een telefoonmerk adept, je weet dat je auto beperkingen heeft enzo, maar toch wil je geen ander.

In ons huishouden zijn geen ICE's meer, alleen EV's en al ruim 2,5 jaar. De auto's hebben respectievelijk 20, 28 en als hij rijd, geen kuren geeft en de accu compleet gerenoveerd is 40 kW accu's. Moet je soms laden onderweg? Ja. Is dat onoverkomelijk? Voor ons niet.

Voor het vervoeren van grote dingen huur ik een bus, of laat ze bezorgen. Als ik voor mijn werk naar een klant moet huurt mijn werk maar een auto. Voor de 19 CT vergoeding ga ik niet rijden en risico's lopen, van schades aan je eigen auto wordt je niet beter.

Succes met je keuze,

Wanneer kan je hem afhalen?😁😁😁😁
Mooie uiteenzetting! Bedankt!

Leuk om te lezen dat je jezelf helemaal verdiept hebt en zelf eraan gaat sleutelen, haha. Dat is mij (nog!) een brug te ver ;) .

Ik ben nog in de oriënterende fase, want ik hou wel bepaalde luxe/comfort (en als ik eerlijk ben ook een stukje uitstraling) dus ik wil misschien toch een jong gebruikte eUp! maar dat is natuurlijk gelijk een heel ander prijs segment. Maar imo wel een stukje meer uitstraling. Dus echt nog even oriënterend. Ik vind zelf overigens de C-Zero wel een leuk autootje hoor maar toch wat beperkt (in zowel uitvoering als range).

Ook de rest bedankt voor het delen van jullie ervaringen _/-\o_ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Nivve schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:24:
[...]

Ik heb de Zoe woensdag mogen brengen voor de accuwissel, maar hij is inderdaad nog niet klaar. Pas donderdag kregen ze de nieuwe accu erin en gisteren om 16:00 inderdaad gehoord dat het nog langer duurde ivm updates die niet werkten.
Ik zal om 10:00 ook even bellen voor een update. Ik wil vanavond naar Limburg (185km) en dat is met deze leen-Zoe met 70km range wat té veel pionieren :9
Die 185km had (of kan nog steeds?) gelijk een mooie test zijn die in de actieradius valt :-)

@PixelJunkie Ben je bang voor een eventuele rotte accu is het mogelijk de auto te kopen en de batterij te leasen, bij Renault maar sommige Nissan Leaf hebben het geloof ik ook. (Bij in ieder geval Renault heb je dan gelijk vervangend vervoer, garantie op een 75% van nieuwe capaciteit of betere accu. Bij ons is de StateOfHealth al eens van 88% weer “gratis” terug gekregen naar 98% (bij 74.000km ofzo)

Ik weet dat een hoop mensen een accu leasen niks vinden, maar een EV is zo een stuk goedkoper in aanschaf (en ook nog steeds per maand tov onze vorige diesel punto). Er is altijd nog de mogelijkheid de batterij later af te kopen.
(Die berekening is ongeveer “fiscale waarde accu 6.000 euro” minus -1x % per jaar dat de batterij oud is) Tevens kan de batterij nu worden geupgrade, wat tot heden alleen mogelijk is bij mensen die de batterij leasen. (Auto is dus wel
Particulier gekocht)

Goede tip van mij zou zijn om even via autoscout naar “Auto Bleeker, in Purmerend te googelen” daar kan je voor relatief weinig verschillende EV’s kopen bij Gerrit Bleeker. Diverse mensen hebben daar goede ervaringen mee net zoals ons.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De afgelopen dagen is het wel heel bar geweest voor onze Leaf. Op de terugweg van Den Haag naar Berkel (ca. 24km) heeft hij 290Wh/km verbruikt. Uiteraard door de windkracht 6 tegen en lage temperaturen. Zo hoog is het nog nooit geweest, afgezien van hele korte stukjes.

Met hoeveel bruikbare capaciteit er nog in zit, zou dat betekenen dat de Leaf in dit weer (met tegenwind, 50-80km/h) maar 55-60km range heeft. Yikes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
mux schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:53:
De afgelopen dagen is het wel heel bar geweest voor onze Leaf. Op de terugweg van Den Haag naar Berkel (ca. 24km) heeft hij 290Wh/km verbruikt. Uiteraard door de windkracht 6 tegen en lage temperaturen. Zo hoog is het nog nooit geweest, afgezien van hele korte stukjes.

Met hoeveel bruikbare capaciteit er nog in zit, zou dat betekenen dat de Leaf in dit weer (met tegenwind, 50-80km/h) maar 55-60km range heeft. Yikes!
Treur niet, ik had gisteren met de Tesla 400 Wh/km >:) denk ook wind tegen enzo. Nou rij ik gewoon normale snelheid door en verwarming staat te blazen dus ja. Maar dat zou een range van zo'n 187,5 km zijn haha.

Het weer is ook wel heel extreem nu, de verwarming in m'n huis haalde ook de 20 niet.

[ Voor 5% gewijzigd door YoshiBignose op 02-03-2018 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 09:20
Sonicfreak schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:47:
[...]

Hé dat is toevallig, onze eigen auto is ook een Hyundai i10 (voor mijn vrouw om naar het werk te rijden) en ik rijd een Hyundai Ioniq (zakelijke lease). Wij rijden ook liever met de Ioniq dan met de i10 en zo'n 1 keer in de maand of 2 maanden moeten wij een lange rit maken waarbij we even stoppen bij Fastned. Wij kijken dan met de app CarStream filmpjes op YouTube (vinden de kinderen leuk) via het scherm van het navigatiesysteem.

De Ioniq rijdt inderdaad lekkerder dan de i10. :)

Ik heb trouwens ook een laadpaal (met vaste kabel) onder de carport staan.
Hahahah dat is wel heel vergelijkbaar! Hoewel bij ons is het aantal kinderen nog enkelvoud, daar komt einde deze maand verandering in :*)
Ik heb in der daad ook een vaste kabel, maar mijn auto moet wel naast de carpoort staan, want 'hij kan zelf ontdooien en de i10 niet'. (is ook wel fair)
CarStream had ik nog niet getest, maar in die situaties geven we de kleine gewoon een telefoon. (met de app Touch Protector zodat de video niet uit kan)
Ik zoek alleen nog een goed zonnescherm voor de slanke achterdeurramen, de laatse paar dagen stond de zon vies laag.

De Ioniq doet het zeker goed als gezins auto :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Laatst online: 01:06
prettig schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 18:41:
[...]

De NIEUWE golf 1 in EV uitvoering (lekker basic) !
Echt niet! De Honda Urban EV concept is een hommage aan de eerste generatie Civic, en die kwam uit in 1972. De eerste generatie Golf stamt pas uit 1974. Je zou dus eerder kunnen zeggen dat de vormgeving van de Golf een beetje gejat is van Honda. :+ Maar wat een gaaf ontwerp, gauw in productie brengen!

[ Voor 7% gewijzigd door Vulcan750 op 02-03-2018 10:22 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Vulcan750 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:12:
[...]

Echt niet! De Honda Urban EV concept is een hommage aan de eerste generatie Civic, en die kwam uit in 1972. De eerste generatie Golf stamt pas uit 1974. Je zou dus eerder kunnen zeggen dat de vormgeving van de Golf een beetje gejat is van Honda. :+
Ja daar lijkt die ook op (heb zelfs z'n civic 1 gehad.... 1500cc...rap ding destijds).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Laatst online: 01:06
prettig schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:22:
[...]

Ja daar lijkt die ook op (heb zelfs z'n civic 1 gehad.... 1500cc...rap ding destijds).
Ik heb heel wat Honda's gehad, mijn eerste Honda was een Prelude (1st generatie).
Prachtauto was dat , donkerblauw met creme interieur. 8)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-05 16:50
Toettoetdaan schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:11:
[...]

Hahahah dat is wel heel vergelijkbaar! Hoewel bij ons is het aantal kinderen nog enkelvoud, daar komt einde deze maand verandering in :*)
Ik heb in der daad ook een vaste kabel, maar mijn auto moet wel naast de carpoort staan, want 'hij kan zelf ontdooien en de i10 niet'. (is ook wel fair)
CarStream had ik nog niet getest, maar in die situaties geven we de kleine gewoon een telefoon. (met de app Touch Protector zodat de video niet uit kan)
Ik zoek alleen nog een goed zonnescherm voor de slanke achterdeurramen, de laatse paar dagen stond de zon vies laag.

Gefeliciteerd met de komst van een 2e kind. Ik heb 2 zoontjes trouwens. :)
Bij ons kan alleen de Ioniq onder de carport en niet ernaast want daar zit de carport van de buren. Vrouwlief moet deze dagen dus helaas in een koude i10 stappen. Ze heeft al wel een scherm over de voorruit zodat die niet bevriest.
Zonneschermen is inderdaad wel een ding voor de Ioniq. De zonneschermen die ik had staken uit over de achterramen en toen er 1 kapot ging heb ik ze beide maar weggegooid. Mijn kinderen zijn al wat ouder, oudste is 6 en jongste is 2,5 dus het is ook niet echt nodig meer en anders doen we hun zonnebril wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Die Honda heeft door die dikke C-stijl heel veel weg van de Golf 1, maar inderdaad ook van de Civic.
Nu weet ik nog dat m'n opa vroeger een Civic had (het 'eerste model') en zijn buurman een Golf 1 (het eerste model, met smalle achterlichtjes, chromen bumpers enzo)>

Beide auto's zie ik er wel in terug. De c-stijl is bij de oer-civic niet zo breed, maar bij de Golf wel, maar de Golf is weer veel vierkanter, en de Civic juist lekker rond.

Anyhoe @PixelJunkie Jij ook in de race voor een e-up! ? Leuk! Al hoop ik niet dat je 'die van mij' voor mijn neus weg kaapt :-)
"Ken" je de markt een beetje? Ik zie vooral veel E-up!'s aangeboden worden waarbij de prijs ex-btw is. En er lijkt een prijs-stijging te zijn opgetreden sinds de jaarwisseling. Eind vorig jaar had de VW dealer in Barneveld een zilvergrijze van rond de 14.000 incl btw, en de dealer in Leeuwarden (5-TFG-96) een zwarte e-up! van net geen 13.850 incl BTW.. Die 5-TFG-96 stond een paar weken later bij een handelaar in Leek en die vroeg er ineens 15.699 incl btw voor.

EDIT: https://www.autosmeeing.n...soest-occasion/occ4146566 Ah. daar is ie weer.. Nu weer in Soest. Gaat lekker met deze zwarte.. iets zegt mij dat er steeds weer iets van marge wordt gemaakt op deze auto, maar er ook iets gruwelijk mis is ( km stand is best hoog, stond bij dealer tegen "afbraakprijs" te koop, .... hmm)

Nu vind ik niets meer onder de 15.000 ex btw.

Op goingelectric.de is er een subforumpje, waar je wat gebruikers ervaringen kunt terugvinden https://www.goingelectric.de/forum/vw-e-up/ (als jij leuke links hebt, of nederlandse berijders kent,. hoor ik het graag :-) )

Voor de overstappers naar 0-de generatie-auto's:
Ik zoek eigenlijk een soort analyse tool waarin ik mijn verkeersbewegingen kan analyseren. Mijn ouders hebben een fijne moderne connected auto, met rit-registratie-logboek, waarmee ik al gezien heb dat een EV voor hen geen probleem zou zijn: zelden, echt heeeel zelden komen zij aan meer dan 100 km per dag.

Mijn eigen auto heeft dat niet,. en dus ben ik niet zo goed op de hoogte van mijn verplaatsingen.

Ik zou met mijn Android/Google timeline wel wat moeten kunnen, of zijn er misschien een soort ritregistratie-loggers voor je telefoon? Of zijn er analysetools beschikbaar voor Google's Timeline?

[ Voor 29% gewijzigd door JayPe op 03-03-2018 12:42 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:59
Toettoetdaan schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:11:
[...]

Sonicfreak schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:38:
Zonneschermen is inderdaad wel een ding voor de Ioniq. De zonneschermen die ik had staken uit over de achterramen en toen er 1 kapot ging heb ik ze beide maar weggegooid. Mijn kinderen zijn al wat ouder, oudste is 6 en jongste is 2,5 dus het is ook niet echt nodig meer en anders doen we hun zonnebril wel op.
Ook hier is de Ioniq inmiddels ruim een week in gebruik als gezinsauto. En ons kleintje had achterin ook erg last van de felle zon. Hadden jullie dit al gezien?

https://www.solarplexius....mfolie/hyundai/ioniq/2017

Ik overweeg het maar vind het nogal prijzig...

[ Voor 27% gewijzigd door Stephanoff op 02-03-2018 12:49 ]

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-05 07:18
JayPe schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:38:

Ik zou met mijn Android/Google timeline wel wat moeten kunnen, of zijn er misschien een soort ritregistratie-loggers voor je telefoon? Of zijn er analysetools beschikbaar voor Google's Timeline?
Torque heeft ook GPS tracking

Google Play: Torque Pro (OBD2 / Auto)

Even door de foto's scrollen, dan zie je hoe ze dat presenteren. Wellicht heb je daar niet eens de OBDII connectie voor nodig.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Stephanoff schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:46:
[...]

[...]

Ook hier is de Ioniq inmiddels ruim een week in gebruik als gezinsauto. En ons kleintje had achterin ook erg last van de felle zon. Hadden jullie dit al gezien?

https://www.solarplexius....mfolie/hyundai/ioniq/2017

Ik overweeg het maar vind het nogal prijzig...
Het is inderdaad vrij prijzig. Dan koop ik wel een paar gewone zonneschermpjes voor 5 euro en steken die maar een beetje uit. Het is niet zo heel erg hinderlijk dat de zonneschermen aan de onderkant iets over de binnenkant van de deur hangen. Bij mijn vorige auto (Renault Clio station) was dat ook al zo en ging ook prima. Bovendien, het is een zakelijke leaseauto en niet mijn eigen auto. Ik heb niet zo'n zin om een dergelijke uitgave te doen en dan aan het eind van de lease weg te moeten gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
Sonicfreak schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:58:
[...]
Bovendien, het is een zakelijke leaseauto en niet mijn eigen auto. Ik heb niet zo'n zin om een dergelijke uitgave te doen en dan aan het eind van de lease weg te moeten gooien.
In mijn geval is ook het een zakelijk wagen en het lijkt mij ook zonde om die schermen weg te doen aan het eind van de lease. Waar haal jij de zonneschermpjes voor 5 euro :) ?

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Sonniboy heeft voor veel auto's mooie perfect passende zonneschermen. Nu staat de ioniq er nog niet tussen, en aangezien je solarplexius al duurt vindt..

Tja.. dan wordt dat waarschijnlijk niet wat.

https://www.sonniboy.nl/c...n/hyundai?manufacturer=51

[ Voor 7% gewijzigd door JayPe op 02-03-2018 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Stephanoff schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:03:
[...]
Waar haal jij de zonneschermpjes voor 5 euro :) ?
Bij de action/blokker/gamma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
JayPe schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:05:
[...]

Bij de action/blokker/gamma
Inderdaad daar, of bij Prénatal bijvoorbeeld. Woezel en Pip zonneschermen voor 4 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 19:01

Standeman

Prutser 1e klasse

Misschien dat iemand hier een helder antwoord kan geven, want via google kom ik er niet uit :p

Ik heb bij mijn lease Ioniq een multitankcard gekregen met een Eneco RFID badge. Doet het tot nu toe overal waar ik wil laden.
Heeft het waarde om nog een newmotion pas aan te vragen? Sowieso als back-up en ik die badge verlies, maar ook voor als een paal dat Eneco ding weigert?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
Standeman schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:24:
Misschien dat iemand hier een helder antwoord kan geven, want via google kom ik er niet uit :p

Ik heb bij mijn lease Ioniq een multitankcard gekregen met een Eneco RFID badge. Doet het tot nu toe overal waar ik wil laden.
Heeft het waarde om nog een newmotion pas aan te vragen? Sowieso als back-up en ik die badge verlies, maar ook voor als een paal dat Eneco ding weigert?
Ik heb dat ook. Ik heb net een newmotion kaart aangevraagd. Sowieso is ie goedkoper (starttarief is ongeveer de helft), alleen moet ik achteraf via de MTC Driver Dashboard de laadkosten declareren. Ik heb hem met name voor het buitenland aangevraagd aangezien Eneco 3 palen in Belgie heeft en verder niets...

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

Juist

Als om wat voor reden dan ook de Eneco pas het niet doet, dan zijn er twee opties;
- Met een jerrycan benzine lopen langs de weg naar huis (lekker nutteloos) als je stil valt met een lege accu
- Een andere backup card gebruiken, en hopen dat die het wel doet.

De meeste palen accepteren (vrijwel) alle passen, maar het kan voorkomen dat een paal jouw Eneco kaart niet pakt, omdat deze net niet in het systeem zit, het backoffice in storing staat of wat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-05 12:09

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

iemand ervaring met een laadpaal van LS24?
Ik heb namelijk een 3x 400v + N aansluiting met een maximum van 16A.

Als ik een laadstation van 11kw hierop aansluit voor mijn i3 , neemt deze dan 400v of 230v?

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
alexke1988 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:36:
iemand ervaring met een laadpaal van LS24?
Ik heb namelijk een 3x 400v + N aansluiting met een maximum van 16A.

Als ik een laadstation van 11kw hierop aansluit voor mijn i3 , neemt deze dan 400v of 230v?
Ligt aan bouwjaar, nieuwe laad 3-fase, oude 1-fase (maar wel 7,4kw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-05 12:09

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

prettig schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:38:
[...]

Ligt aan bouwjaar, nieuwe laad 3-fase, oude 1-fase (maar wel 7,4kw).
De i3s REX met DC en AC snelladen

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 09:20

Ik heb altijd twe extra laadpassen in de auto ze zijn gratis, hebben geen maandelijkse kosten en geven net dat ene beetje extra zekerheid.
Toegegeven; ik heb ze nog niet nodig gehad omdat er eentje faalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Oi.

Accu bij de dealer voor een e-up!

Kost een flinke slok én een borrel;

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pZej6UP.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:03
@JayPe Hoe groot is die accu dan wel niet? De meerprijs bij een Zoe (41kWh) voor batterijkoop is €7900 incl btw en BPM.
Montage zal vast niet in een half uurtje gepiept zijn, maar 13K 8)7

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
mjdvandenberg schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:05:
@JayPe Hoe groot is die accu dan wel niet? De meerprijs bij een Zoe (41kWh) voor batterijkoop is €7900 incl btw en BPM.
Montage zal vast niet in een half uurtje gepiept zijn, maar 13K 8)7
Pakket dat onder de bodem hangt. 18,7kWh klein.

Dat is nogal wat. Ik heb de technische tekeningen ingezien, en de onderdelen IN het pakket zijn ook afzonderlijk te bestellen (het zijn iets van 17 blokken in één pakket).

Tegen de tijd dat ik een e-up! rijdt én de accu op raakt, zoek ik wel naar een sloper-accu, met dit soort prijzen wordt je niet gelukkig van een defecte accu.

Oh, ennuh: 13K is exclusief BTW, maar ook exclusief montage hè?

[ Voor 4% gewijzigd door JayPe op 02-03-2018 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als je een accu moet repareren, is veruit de beste manier: op copart een sloopauto vinden en die hier naartoe laten vervoeren. Lichtelijk gestuiterde Leafs kun je daar voor ~3000 pond krijgen, iMievs vaak onder de 1000 pond. Wel informeren of het accupakket nog intact is.

Tweede optie is sites als ecaraccu.nl en hybridautocenter.com waar je tweedehands en soms nieuwe cellen kunt krijgen voor iedere elektrische auto, zelfs obscuur spul als de Th!nks.

Eén ding is zeker: er zijn bijna geen garages te vinden die bereid zijn je te helpen of überhaupt in de buurt komen van de expertise die je hiervoor nodig hebt. Je bent echt op jezelf aangewezen met EV-reparaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Vaak zijn het toch maar een paar cellen die je moet vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
Nivve schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:24:
[...]

Ik kon helaas vanochtend de Zoe vrijwel direct mee terug nemen naar huis -O-

Er is nog geen oplossing via de technici uit frankrijk die EVC software updaten op afstand. Er staan in totaal 4/5 Zoe’s die niet meer werken met de nieuwe software versie die bij de upgrade hoort.

De oude software versie installeren was geen optie is tegen onze dealer gezegd.

Helaas is het al voor de 3e keer vertraagd -O-

Zodra ik meer informatie heb laat ik het in ieder geval even weten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Erasmo schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:48:
Vaak zijn het toch maar een paar cellen die je moet vervangen?
Yup. En van alle gangbare auto's zijn genoeg filmpjes op Youtube enz. over hoe je dat moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Kwam vandaag met 10 km range over aan bij de supercharger in zuidoost, maar doordat het zo koud was en m'n accu zo leeg duurde het 30 minuten voordat ie begon met laden. Daarvoor was het alleen beetje 1 kW en dan weer 0. Schijnt ter bescherming van je batterij te zijn.

Uiteindelijk na 1.5 uur pas vol. En het was druk haha, stonden allemaal Tesla's te wachten. Iedereen deed er zo langer over dan verwacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 06:35

databeestje

Von PrutsHausen

JayPe schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:25:
[...]

Pakket dat onder de bodem hangt. 18,7kWh klein.

Dat is nogal wat. Ik heb de technische tekeningen ingezien, en de onderdelen IN het pakket zijn ook afzonderlijk te bestellen (het zijn iets van 17 blokken in één pakket).

Tegen de tijd dat ik een e-up! rijdt én de accu op raakt, zoek ik wel naar een sloper-accu, met dit soort prijzen wordt je niet gelukkig van een defecte accu.

Oh, ennuh: 13K is exclusief BTW, maar ook exclusief montage hè?
Ik heb me even afzijdig gehouden in deze discussie, omdat ik bevooroordeeld ben. Is een MiEV/C-Zero/Ion niet handiger dan een e-Up? Ik gok dat er meer van verkocht zijn, de techniek is relatief simpel, zelfs dingen als zelf cellen vervangen. Standkachel inbouwen (of 1 kopen met) en je hebt meer bereik en een werkende kachel.

Daarnaast is het verreweg de goedkoopste 2e hands, heeft 5 deuren en kan snelladen (met 36kW). Als je de Mitsubishi variant hebt zou je zelfs nog aanspraak op fabrieksgarantie kunnen maken (8 jaar). Je loopt dan minder financieel risico, wellicht.

Met de harde wind en koude temperatuur van vanochtend kon de kachel helaas niet overtuigen. Ik heb ook ontdekt dat bij precies 0 graden de ECU het regeneratie vermogen terug schroeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
Stef87 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:54:
[...]

Ik kon helaas vanochtend de Zoe vrijwel direct mee terug nemen naar huis -O-

Er is nog geen oplossing via de technici uit frankrijk die EVC software updaten op afstand. Er staan in totaal 4/5 Zoe’s die niet meer werken met de nieuwe software versie die bij de upgrade hoort.

De oude software versie installeren was geen optie is tegen onze dealer gezegd.

Helaas is het al voor de 3e keer vertraagd -O-

Zodra ik meer informatie heb laat ik het in ieder geval even weten :-)
Je KUNT tenminste de accu wisselen bij Renault, BMW roept het (maar veel te duur, doet niemand). Geen accu garantie-stress. En je kunt AC laden tot 43kw op 3-fasen...... allemaal zo gek nog niet bedacht bij Renault.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
databeestje schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:28:
[...]

Is een MiEV/C-Zero/Ion niet handiger dan een e-Up?
In het kort: Waarschijnlijk wel.

Maar het oog wil ook wat :-)
Een Miev of een Leaf; oogbaltergend. Een Miev vind ik zo'n smal omval ding,. en de eerste Leaf gewoon ronduit lelijk met die rare neus.

up! vind ik persoonlijk leuk, en ik ben de benzine en aardgas variant gewend. Rijdt goed, voldoende ruimte voor de kinderen, en vooral 'een normale auto' zonder afzichtelijke elektro looks..

Alleen dus te duur in initiële aanschaf.... belachelijk dure onderdelen (waarschijnlijk), maar voor normale onderdelen dan weer poep-goedkoop: de e-up is buiten de aandrijflijn gewoon krek 't zelfde als een ICE-up!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
prettig schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 16:09:
[...]

Je KUNT tenminste de accu wisselen bij Renault, BMW roept het (maar veel te duur, doet niemand). Geen accu garantie-stress. En je kunt AC laden tot 43kw op 3-fasen...... allemaal zo gek nog niet bedacht bij Renault.
Het is bijna jammer dat ik ooit een Clio had, en mijzelf heb afgezworen ooit nog een Renault te kopen. Zo verschrikkelijk storingsgevoelig en onlogisch in elkaar gezet.. Rampzalig. En nog steeds zie ik regelmatig Renault-jes waarbij de achterlichten meer weg hebben van een disco-lamp dan een richtingaanwijzer ( slechte massa).

Een EV van Renault komt er dus echt niet in: nog meer elektronica om niet te vertrouwen :-) 8)7

(Overigens: puur vooroordelen en persoonlijke ervaringen he: het zullen best okay auto's zijn inmiddels)

[ Voor 6% gewijzigd door JayPe op 02-03-2018 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
ja dat was bij ook een overweging, dus de BMW i3 geworden. Die staan als betrouwbaar bekend (heel weinig mis mee).

Maar als Renault dat nu eens weet op te lossen..... maar hun cameleon lader, moet gewoon in elk merk EV komen....en accu upgrades, moeten ze ook eens naar Renault kijken: enige waar klanten het gewoon doen (omdat het slim en betaalbaar is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De i-Pace kan trouwens 100 kW laden:
https://www.jaguar.nl/jag...ctric-vehicles/index.html
De beste manier om tijdens lange reizen uw acculading snel aan te vullen is via laadpunten met gelijkstroom – een gemiddelde lader van 50 kW kan tot 270 km actieradius per uur toevoegen*. De infrastructuur voor openbare laadpunten wordt steeds beter en de I‑PACE is ontworpen voor een laadsnelheid tot 100 kW DC. Dat betekent dat u gemakkelijk 100 km actieradius kunt toevoegen in slechts 15 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:44

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

YoshiBignose schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:05:
Kwam vandaag met 10 km range over aan bij de supercharger in zuidoost, maar doordat het zo koud was en m'n accu zo leeg duurde het 30 minuten voordat ie begon met laden. Daarvoor was het alleen beetje 1 kW en dan weer 0. Schijnt ter bescherming van je batterij te zijn.

Uiteindelijk na 1.5 uur pas vol. En het was druk haha, stonden allemaal Tesla's te wachten. Iedereen deed er zo langer over dan verwacht...
Dat is toch vreemd? Er kan wel tientallen kW's uit de accu getrokken worden, maar opladen zou niet gaan "ter bescherming van de batterij"?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• prettig
"De beste manier om tijdens lange reizen uw acculading snel aan te vullen is via laadpunten met gelijkstroom - een gemiddelde lader van 50 kW kan tot 270 km actieradius per uur toevoegen*. De infrastructuur voor openbare laadpunten wordt steeds beter en de I PACE is ontworpen voor een laadsnelheid tot 100 kW DC. Dat betekent dat u gemakkelijk 100 km actieradius kunt toevoegen in slechts 15 minuten"

--> waar halen ze die wijsheid vandaan...... zelf bedacht zeker.

En dan 1-fase laden thuis (3,6 kw voor de meeste mensen) ......veeeeel te langzaam, moet je dus dure publieke DC laders gebruiken kun je net zo goed ICE gaan rijden !
Elke AC publieke paal kun je niet snel laden.

11-22 kw AC laden (3-fasen) en DC laden (100kw of meer) met grote accu is de oplossing.

Ik/wij slaan 1-fase wagens gewoon over.als het even kan..... want zodra je 3-fase kunt laden kun je je bestaande palen (tot 22kw) laten staan en later DC erbij plaatsen. Flexibiliteit, snel laden en lage kosten.

Gewoon dikke misser....... maar ja zakelijk markt auto, dus laders op de zaak bij de meeste, bijtelling van 4% voor 5 jaar dus die verkopen ze wel.

[ Voor 5% gewijzigd door prettig op 02-03-2018 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Maasluip schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 18:01:
[...]

Dat is toch vreemd? Er kan wel tientallen kW's uit de accu getrokken worden, maar opladen zou niet gaan "ter bescherming van de batterij"?
Ikke wete het ook niet. Verwisselde nog ff van supercharger en daar ging ie wel sneller. Maar volgens de medewerkers was die supercharger gewoon oke. Ach ja, was een lekker lange lunch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

prettig schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 18:35:
"De beste manier om tijdens lange reizen uw acculading snel aan te vullen is via laadpunten met gelijkstroom - een gemiddelde lader van 50 kW kan tot 270 km actieradius per uur toevoegen*. De infrastructuur voor openbare laadpunten wordt steeds beter en de I PACE is ontworpen voor een laadsnelheid tot 100 kW DC. Dat betekent dat u gemakkelijk 100 km actieradius kunt toevoegen in slechts 15 minuten"

--> waar halen ze die wijsheid vandaan...... zelf bedacht zeker.

En dan 1-fase laden thuis (3,6 kw voor de meeste mensen) ......veeeeel te langzaam, moet je dus dure publieke DC laders gebruiken kun je net zo goed ICE gaan rijden !
Elke AC publieke paal kun je niet snel laden.

11-22 kw AC laden (3-fasen) en DC laden (100kw of meer) met grote accu is de oplossing.

Ik/wij slaan 1-fase wagens gewoon over.als het even kan..... want zodra je 3-fase kunt laden kun je je bestaande palen (tot 22kw) laten staan en later DC erbij plaatsen. Flexibiliteit, snel laden en lage kosten.

Gewoon dikke misser....... maar ja zakelijk markt auto, dus laders op de zaak bij de meeste, bijtelling van 4% voor 5 jaar dus die verkopen ze wel.
1-fase auto’s sla ik ook over. Weiger ik te kopen.

Wij overwogen de I-Pace naast onze Model S thuis. Maar nu niet meer. Niet bruikbaar imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:25
Vandaag de NewMotion in app laadsessie start, stop gebruikt.
Les: aan werkt wel in Utrecht. Uit niet. Dus moest de kabel laten ontgrendelen door de operator

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Hier in Italië met -17 aangesloten op de laadpaal. Dat vind een zoe batterij ook niet leuk. Van de 22kW die de laadpaal leveren kan bleef nog 7kw over ongeveer waardoor de laadsessie Vanaf 40% ipv een ruim uur ineens 5:10 moest gaan duren.

Gelukkig is de temperatuur gedaald voor de terugweg morgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 21-05 09:10
Maasluip schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 18:01:
[...]

Volgens mij is het ook onmogelijk om de batterijverwarmer aan te hebben met een redelijk lege accu, ondanks dat je aan een supercharger verbonden bent. Of is dat inmiddels wel beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
Hachy schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 21:51:
Hier in Italië met -17 aangesloten op de laadpaal. Dat vind een zoe batterij ook niet leuk. Van de 22kW die de laadpaal leveren kan bleef nog 7kw over ongeveer waardoor de laadsessie Vanaf 40% ipv een ruim uur ineens 5:10 moest gaan duren.

Gelukkig is de temperatuur gedaald voor de terugweg morgen :)
Ik ben benieuwd naar je nieuwe blog. Het leest lekker weg. En ik krijg er helemaal het "ik vertrek" gevoel van. :+
Pagina: 1 ... 98 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.