Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:28
Ja, het 'doorprikken' zou automatisch moeten gebeuren omdat de grandstream regelmatig een OPTIONS naar de server stuurt. Als je dit zelf doet of via upnp doet kan dat dat mechanisme wel in de weg zitten.

Hier staat overigens wel dat poort 5060 opengezet is.
freestyler2 in "[CheapConnect VOIP] Ervaringen & Discussie"
(Maar dat heb ik voor een client nog nooit hoeven te doen)

[ Voor 11% gewijzigd door rvk op 03-12-2024 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
rvk schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:10:
Ja, het 'doorprikken' zou automatisch moeten gebeuren omdat de grandstream regelmatig een OPTIONS naar de server stuurt. Als je dit zelf doet of via upnp doet kan dat dat mechanisme wel in de weg zitten.

Hier staat overigens wel dat poort 5060 opengezet is.
freestyler2 in "[CheapConnect VOIP] Ervaringen & Discussie"
(Maar dat heb ik voor een client nog nooit hoeven te doen)
Die had ik bij de eerste keer aansluiten al geprobeerd, toen het nummer nog niet geporteerd was.

Ik ga een factory reset doen en kijken of het met alleen de basic settings aanpassen misschien lukt.
>Met alleen die aanpassingen van freestyler2 en poort 5060 forwarden, werkt uitgaand bellen ook niet meer.

[ Voor 7% gewijzigd door BounceMeister op 03-12-2024 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:26
BounceMeister schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:56:
Bij CC:
SIP status Aangemeld
SIP user agent Grandstream HT801 1.0.57.1

In de GrandStream:
Port Status:
Port Hook User ID Registration
FXS On Hook 0123456789 Registered

Waarbij 0123456789 mijn telefoonnummer is zonder de + ervoor.

Voor wat betreft een softphone zou ik dat moeten uitzoeken, want daar heb ik nog geen ervaring mee. Is er een Android app aan te bevelen?
Zit er geen do not disturb oid in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
DND (do not disturb) staat "No" achter. Ik heb voor de zekerheid nog *79 gedaan, dat schakelt DND uit.

Het wordt ineens nog gekker. Vanmorgen ging de telefoon over toen het taxibedrijf belde, maar wanneer ik zelf bel, krijg ik "dit nummer is niet in gebruik". Met twee andere mobiele telefoons hetzelfde. Dat is 2x met HollandsNieuwe en 1x Vodafone. Alles van het Vodafone netwerk dus.
En wanneer ik met de VOIP-aangesloten telefoon het VOIP nummer bel (mezelf bellen dus) dan krijg ik een ingesprektoon.

Kan dat nog steeds een instelling zijn, of moet ik het dan elders zoeken?

Toevoeging,
Ziggo of Cheapconnect heeft er sowieso een bende van gemaakt, wellicht dat daar de oorzaak ligt.
De nummerportering kunnen ze niet terugvinden bij Ziggo, hoewel deze in november al was goedgekeurd en ingepland stond voor 3 december. Je krijgt dan ook van die typische helpdeskantwoorden waar je niets aan hebt. Ziggo is in zijn geheel opgezegd per januari a.s. en "ze laten telefonie doorlopen tot die datum zodat ik kan bellen". Dat is echt het meest onlogische wat je kunt doen na een nummerportering lijkt me.

2.
Ik heb net de telefoon weer aangesloten bij Ziggo en ik kan op dit nummer uitgaand bellen. 8)7 Ingaand nog hetzelfde probleem, "dit nummer is niet in gebruik". Maar ik kan bij CheapConnect ook uitgaand bellen op dit nummer. Echt heel vreemd dit.
Conclusie is denk ik dat er bij de providers ontzettend veel mis gaat en ik via de helpdesk van Ziggo niet verder kom en bij CheapConnect nog geen reactie op de mail. CheapConnect is verder totaal onbereikbaar helaas.

[ Voor 47% gewijzigd door BounceMeister op 04-12-2024 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
BounceMeister schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:50:
Conclusie is denk ik dat er bij de providers ontzettend veel mis gaat en ik via de helpdesk van Ziggo niet verder kom en bij CheapConnect nog geen reactie op de mail. CheapConnect is verder totaal onbereikbaar helaas.[/i]
Mijn ervaring is dat ze bij CheapConnect wel adequaat reageren op de mail. Hopelijk krijg je snel antwoord.

Lijkt er inderdaad op dat Vodafone op de een of andere manier binnen hun netwerk de aanpassing niet heeft gedaan (nummer vrijgegeven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ziggo ziet helemaal geen nummerportering staan in hun systeem, dus ik hoop dat CheapConnect dit nog kan regelen voordat Ziggo compleet is opgezegd en ik door dit gestuntel straks mijn nummer kwijt ben.

En natuurlijk lullig dat ik hier op het forum zoveel goede hulp krijg terwijl er gewoon iets anders aan de hand is bij de providers. We zijn er toch al een flink aantal uren mee bezig zo.

Toevoeging:
Ik kreeg zojuist een mail van ziggo met daarin wederom de bevestiging van het beëindigen van mijn abonnement daar, maar (!) er stond ineens een ander telefoonnummer in. Sindsdien werken de inkomende gesprekken bij CheapConnect ook weer. Dus ik vermoed toch dat er nog een blokkade op het nummer zat.

Vanuit Cheapconnect kreeg ik antwoord dat er iets mis was met mijn registratie op de grandstream, maar dat ze geen support geven op hardware die niet door hun geleverd is, met een algemene probleemoplosser-tekst erbij.

Samenvattend, na de wijziging van Ziggo, waar ze zelf niets van weten, werkt het bellen naar behoren. Ze hebben waarschijnlijk het oude nummer vrijgegeven en mij een nieuw nummer gegeven omdat ze toch wel graag abonnementskosten incasseren.
Ik ga ervan uit dat er geen wijzigingen in de Grandstream nodig zijn zolang het nu blijft werken.

Bedankt voor jullie hulp in ieder geval! _/-\o_

[ Voor 55% gewijzigd door BounceMeister op 04-12-2024 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk
BounceMeister schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:31:
Vanuit Cheapconnect kreeg ik antwoord dat er iets mis was met mijn registratie op de grandstream, maar dat ze geen support geven op hardware die niet door hun geleverd is, met een algemene probleemoplosser-tekst erbij.
Leveren die ook hardware voor telefonie? Nooit gezien :)
Op zich kan ik me daar wel wat bij voorstellen. Voor die prijs en met alle verschillende hardware...
Daar hebben ze hun prachtige bruisende forum voor :+

Fijn dat het inmiddels werkt.
En inderdaad, als je bij de Grandstream "Registered" hebt staan en in- en uitbellen werkt gewoon, dan is er verder niets nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spides89
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-04 16:53
Goedemiddag!

Ik kan sinds vanochtend geen oproepen meer ontvangen vanaf Odido nummers. Mijn nummer heb ik geregistreerd bij Cheapconnect.

Cheapconnect heeft het probleem erkend en bij Odido neergelegd. Hebben meerdere mensen hier problemen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:16
spides89 schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:41:
Goedemiddag!

Ik kan sinds vanochtend geen oproepen meer ontvangen vanaf Odido nummers. Mijn nummer heb ik geregistreerd bij Cheapconnect.

Cheapconnect heeft het probleem erkend en bij Odido neergelegd. Hebben meerdere mensen hier problemen mee?
Er is de hele dag al een probleem met odido en diverse providers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spides89
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-04 16:53
ardvark99 schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:41:
[...]

Er is de hele dag al een probleem met odido en diverse providers.
Ja ik hoorde dat idd ook van Cheapconnect, ik kon er verder weinig over vinden vandaar deze post.

Uiteindelijk leek het gisteren rond 18:00 uur hersteld te wezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-04 22:52
BounceMeister schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:31:
Ziggo ziet helemaal geen nummerportering staan in hun systeem, dus ik hoop dat CheapConnect dit nog kan regelen voordat Ziggo compleet is opgezegd en ik door dit gestuntel straks mijn nummer kwijt ben.

En natuurlijk lullig dat ik hier op het forum zoveel goede hulp krijg terwijl er gewoon iets anders aan de hand is bij de providers. We zijn er toch al een flink aantal uren mee bezig zo.

Toevoeging:
Ik kreeg zojuist een mail van ziggo met daarin wederom de bevestiging van het beëindigen van mijn abonnement daar, maar (!) er stond ineens een ander telefoonnummer in. Sindsdien werken de inkomende gesprekken bij CheapConnect ook weer. Dus ik vermoed toch dat er nog een blokkade op het nummer zat.

Samenvattend, na de wijziging van Ziggo, waar ze zelf niets van weten, werkt het bellen naar behoren. Ze hebben waarschijnlijk het oude nummer vrijgegeven en mij een nieuw nummer gegeven omdat ze toch wel graag abonnementskosten incasseren.
Ik ga ervan uit dat er geen wijzigingen in de Grandstream nodig zijn zolang het nu blijft werken.

Bedankt voor jullie hulp in ieder geval! _/-\o_
toon volledige bericht
Dit probleem had ik een half jaar terug ook na een portering vanaf Ziggo. Het duurde wel 1 of 2 dagen totdat het vaste nummer bij Ziggo verwijderd was, en blijkbaar had dat ook tot gevolg dat je niet gebeld kon worden vanaf mobiele nummers vanaf het Vodafone netwerk. Die oproepen werden waarschijnlijk nog richting Ziggo gerouteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Hugo__Boss schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:03:
[...]

Dit probleem had ik een half jaar terug ook na een portering vanaf Ziggo. Het duurde wel 1 of 2 dagen totdat het vaste nummer bij Ziggo verwijderd was, en blijkbaar had dat ook tot gevolg dat je niet gebeld kon worden vanaf mobiele nummers vanaf het Vodafone netwerk. Die oproepen werden waarschijnlijk nog richting Ziggo gerouteerd.
Misschien voor een volgende keer: telefoonnummer voor de overstap tijdelijk doorschakelen naar mobiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:12

franssie

Save the albatross

Is een optie, maar het lijkt meestal toch vaak aan de porterende partij die laat, en niet de partij die het nummer aanneemt.
Daar kan CheapConnect dus niet veel aan doen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 20:08
DjoeC schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:09:
[...]

Misschien voor een volgende keer: telefoonnummer voor de overstap tijdelijk doorschakelen naar mobiel?
Die doorschakeling doe je in de centrale van je provider. Als je overstapt dan is die natuurlijk weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Laatst online: 04-04 22:52
DjoeC schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:09:
[...]

Dat is niet mogelijk, officieel gezien is het nummer natuurlijk weg bij Ziggo en ondergebracht bij Maxitel waar Cheapconnect dit inkoopt. Alleen zo lang het nummer technisch gezien nog ergens bij Ziggo op de platformen zweeft, zijn er blijkbaar nog bepaalde routeringen actief die ervoor zorgen dat oproepen vanaf VodafoneZiggo nummers blijkbaar (intern) gerouteerd worden. Simpelweg afwachten totdat iemand die routering handmatig herstelt mocht dit in het automatische proces niet goed zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-03 15:24
Hallo, Ik heb zojuist een Cheapconnect Prepaid VoIP-account met telefoonnummer aangemaakt.

Mijn doel is een telefoonnummer welke overgaat naar een voicemail en deze voicemail word dan als MP3 gestuurd naar een mailadres.

Wat heb ik hier verder echt voor nodig?

Ik zat even te kijken om de SIP op mijn Iphone te zetten via Bria maar ze hebben 3 verschillende apps?
Welke is de juiste?
Moet je voor de Bria app extra betalen?

Graag wat tips :D

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Gerry1982 schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:47:
Hallo, Ik heb zojuist een Cheapconnect Prepaid VoIP-account met telefoonnummer aangemaakt.

Mijn doel is een telefoonnummer welke overgaat naar een voicemail en deze voicemail word dan als MP3 gestuurd naar een mailadres.

Wat heb ik hier verder echt voor nodig?
Instellen dat alle gesprekken direct naar voicemail gaan (en die even inspreken via een sip telefoon/client door 1233 te bellen.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Gerry1982 inderdaad wat @jongetje schrijft.
Een SIP client kan je ook op je laptop of PC installeren om de voicemail in te spreken. Als het goed is is je email al bekend en staat voivemail to email wel aan (maar controleer dat laatste).
Daarna gaat ie gelijk naar voicemail als er geen SIP client is verbonden dacht ik, anders kan je instellen hoe lang ie moet overgaan in het web portal.

edit: voor Windows heb je bijvoorbeeld MicroSIP Lite
https://www.microsip.org/downloads

Ik heb geen iPhone dus kan je geen tips geven over apps. maar dacht dat er op de website wel eentje aanbevolen werd.

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 29-12-2024 16:43 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-03 15:24
@jongetje @franssie Bedankt inmiddels het voicemail gedeelte werkend alleen nog even zelf inspreken via 1233.

Voor Bria moet je toch volgens mij betalen dus ik zal is kijken naar een alternatief via de computer.

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Gerry1982 schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:26:
@jongetje @franssie Bedankt inmiddels het voicemail gedeelte werkend alleen nog even zelf inspreken via 1233.

Voor Bria moet je toch volgens mij betalen dus ik zal is kijken naar een alternatief via de computer.
omdat ik inspreken echt afschuwlijk vind had ik ooit een voice synth gevonden op internet waar ik de tekst gewoon kon intypen en die downloadde en inspeelde op mijn voicemail :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvk
Gerry1982 schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:26:
Zoiper is er ook voor de iPhone. Die heeft alleen geen push functie dus je app moet in de lucht zijn. Maar die is wel gratis en er zullen er wel meer zijn. Op Android zijn er in ieder geval heel veel (ook gratis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanwitvliet
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-04 14:16
Beste Forum, Wat zijn jullie ervaringen met CheapConnect. Het laatste topic is wat gedateerd dus vandaar dat ik een nieuwe open.

Ik hoor het graag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:27

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
stefanwitvliet schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:39:
Beste Forum, Wat zijn jullie ervaringen met CheapConnect. Het laatste topic is wat gedateerd dus vandaar dat ik een nieuwe open.

Ik hoor het graag.
Ik heb je topic even samengevoegd met het al bestaande topic. Alle informatie op één plek is wel zo handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje

Ik hoor het graag.
Wat wil je weten? Hier werkt het al jaren prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC

Ik hoor het graag.
Al jaren in gebruik op "vaste" lijn voor inkomend verkeer en uitgaand verkeer als dat "goedkoper" is dan Betamax, daar heb ik 12voip vooral voor gesprekken naar overzee.

1 nummer speciaal voor mobiel gebruik buiten de EU zone, dat maakt het goedkoop om gebeld te worden. Daarvoor gebruik ik Linphone (Android). Wel zorgen dat die niet in slaap valt. Hierboven werd Zoiper ook al genoemd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanwitvliet
@jongetje

Ik maak sinds kort gebruik van hun diensten, Maar er word verkeerd gefactureerd. Bijvoorbeeld. Ik zet 5 euro beltegoed op mijn account, en ik bel mijn eigen nummer om het te testen en vervolgens word er 4 euro gerekend voor 0:19 seconden. Uiteraard mail ik hierover met de klantenservice, maar vind het toch vreemd. En nu kan ik ook niet meer uitbellen zonder dat ik opwaardeer.

vandaar mijn vraag: Hebben jullie hier ook last van?

voor de rest prettig systeem hoor, lekker goedkoop en makkelijk te installeren. ook vind ik het prettig dat het bellen naar sip-accounts van CC gratis is, Hierdoor hoe ik geen telefooncentrale aan te schaffen en is het internbellen dus extern geworden doormiddel van deze gratis nummers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@stefanwitvliet Nooit gehad, bellen naar eigen nummer zou dan ook gratis moeten zijn? In NL betaalt alleen degene die uitbelt (0800 nummers daargelaten).

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 26-01-2025 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@stefanwitvliet Nee hier heb ik geen last van. Denk dat de klantenservice je het beste kan helpen. Dit zou natuurlijk niet moeten. Ik kan mij eigen nummer niet bellen want heb de lijnen op max. 1 staan dus als de lijn bezet is gaat die naar de voicemail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanwitvliet
@jongetje

Ik bel niet naar een 06 nummer of een lokaal nummer maar naar het sip account die je bij aanschaf van een telefoonnummer krijgt. Het bellen naar deze SIP nummers is gratis zolang ze van cheapconnect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-04 15:36
Hier al vele jaren mijn eigen thuisnummer hier via cheapconnect aan fritzbox hangen. Bel er zelf niet mee. Prijs gaat eigenlijk nooit omhoog de laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefCon1
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-03 10:03
Onlangs een Grandstream HT801v2 gekocht om daarmee de VOIP diensten van CheapConnect te kunnen gebruiken. Met de door CheapConnect beschikbaar gestelde inloggegevens lukt het om een account geregistreerd te krijgen. Ook kan naar het bijbehorende nummer worden gebeld en kan een gesprek worden gevoerd. Helaas lukt het niet om uit te bellen.
Heeft iemand een Grandstream HT801v2 of HT802v2 werkend gekregen op het netwerk van CheapConnect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@DefCon1 Op het netwerk van CheapConnect, of op (via) een ander netwerk? D.w.z. kan het zijn dat je een poort probeert te gebruiken die je ISP blokkeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefCon1
Als het goed is blokkeert de ISP (Ziggo) niets. Om dergelijke problemen uit te sluiten heb ik de VOIP centrale rechtstreeks aangesloten op het Ziggo modem en diverse poorten (o.a. 5060, 5078 en 5080) doorgezet naar de centrale. Als ik een Gigaset IP 300A aansluit en de accountgegevens daar invoer werkt alles zoals het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
DefCon1 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:02:
... heb ik de VOIP centrale rechtstreeks aangesloten op het Ziggo modem en diverse poorten (o.a. 5060, 5078 en 5080) doorgezet naar de centrale.
Ja, dat moet je in ieder geval niet doen voor een voip cliënt. Die maakt uitgaand wel verbinding met een server op poort 5060 maar gebruikt gaat een eigen unieke poort voor (waar de server dan zijn signaal op kan geven). Doorlussen lijkt mij dan doen kan maar meer in de war te gooien.

Heb je ALG al uitgeschakeld in de router?
Ik kan me de GS niet meer zo herinneren maar er zijn op CC forum wel wat topics. Bv https://forum.cheapconnect.net/index.php?topic=332.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefCon1
Had port forward alleen als test gedaan, maar mocht niet baten. SIP ALG komt, zover ik kan zien, niet meer voor in de instellingen van het laatste type Ziggo router (zwarte doos).
Instelling van Ziggo router zal waarschijnlijk ook niet het probleem zijn. Verwacht eerder dat er één van de vele instellingen in VOIP centrale niet goed is. De HT801v2 is/lijkt veel uitgebreider dan de oudere HT801.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-04 19:48
Ik gebruik een Yealink W70B Base, maar de verbinding met CheapConnect valt steeds weg.

Ik heb alles correct ingesteld in mijn Firewalla-router, maar de registratie blijft weigeren. Echter, wanneer ik de Brai Mobile-app binnen mijn netwerk gebruik, werkt alles zonder problemen.

Welke draadloze IP-telefoon gebruik jij? Het is voornamelijk bedoeld voor noodsituaties, zodat ik thuis altijd bereikbaar ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZFF2C00g4xifjVbrxflFjqB9OA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5w2DJLkMReXKHnZcURCxQzqk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
bertdrenth schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:13:
Ik gebruik een Yealink W70B Base, maar de verbinding met CheapConnect valt steeds weg.

Ik heb alles correct ingesteld in mijn Firewalla-router, maar de registratie blijft weigeren.
Ik zou alles in de router instellingen weghalen (zou niet nodig moeten zijn). Daarna de poort voor server terug op 5060 en heel de proxy daar uitschakelen.

Je hebt het over verbinding wegvallen maar daaronder heb je het over het weigeren van de registratie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
rvk schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:29:
[...]

Ik zou alles in de router instellingen weghalen (zou niet nodig moeten zijn). Daarna de poort voor server terug op 5060 en heel de proxy daar uitschakelen.

Je hebt het over verbinding wegvallen maar daaronder heb je het over het weigeren van de registratie :?
O sorry ja hij maakt geen connectie.
De verbinding viel een paar keer weg en nu wil hij geen connectie meer maken de poort staat weer op 5060.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intraxi
  • Laatst online: 13-04 22:57
@bertdrenth Over welke internet provider hebben we het hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
intraxi schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:01:
@bertdrenth Over welke internet provider hebben we het hier?
Ik zit bij Odido, heb de Proxy uitgezet maar hij wil gewoon niet meer connecten.
Als ik naar mijn router kijk wordt er wel netjes connectie gemaakt met CheapConnect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAfAWgV28Y6iAocAiwX66lOQLdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76nuM9Zf8PxQtD0NXXoSqjhP.jpg?f=fotoalbum_large

Toen ik een frizbox had, had ik eigenlijk geen problemen de firewalla heeft alleen meer opties en een betere beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-04 17:13

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

bertdrenth schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:08:
[...]

Ik zit bij Odido, heb de Proxy uitgezet maar hij wil gewoon niet meer connecten.
Als ik naar mijn router kijk wordt er wel netjes connectie gemaakt met CheapConnect.

[Afbeelding]

Toen ik een frizbox had, had ik eigenlijk geen problemen de firewalla heeft alleen meer opties en een betere beveiliging.
SIP ALG aan op de firewalla? UDP timeout op de firewalla nagelopen? De W70B firmware up to date? Is het een Lydis W70B (ja yealink maar lydis is importeur) of is het een grijze import?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:16
[...]

[Afbeelding]

Registratie tijd op 1800 of 900 zetten ipv 3600? Misschien zit er in de firewall een rule die connecties eerder verbreekt? Voor Yealink is a.b.188.d de Nederlandse versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
CrankyGamerOG schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:10:
[...]

SIP ALG aan op de firewalla? UDP timeout op de firewalla nagelopen? De W70B firmware up to date? Is het een Lydis W70B (ja yealink maar lydis is importeur) of is het een grijze import?
Hij is bij een nederlandse webshop gekocht.
Hij heeft gewerkt alleen stopte in eens.
De SIP is geactiveerd net nog even gecontroleerd.
En de verbrindingen worden niet geblockt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_glgzfLPq1yK3WkjzcKbCeMgRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtzT4hKJ1va9YXy5DvkgBMBz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

bertdrenth schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:19:
[...]

Hij is bij een nederlandse webshop gekocht.
Hij heeft gewerkt alleen stopte in eens.
De SIP is geactiveerd net nog even gecontroleerd.
En de verbrindingen worden niet geblockt.

[Afbeelding]
SIP Passtrough = soort van SIP ALG, uitzetten dus.
gewoon met handje de SIP poort forwarden in de firewalla naar de W70 alsook de UDP RTP ports.

Heb je de W70B wel eens geupdate?

[ Voor 9% gewijzigd door CrankyGamerOG op 08-02-2025 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
CrankyGamerOG schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:22:
[...]

SIP Passtrough = soort van SIP ALG, uitzetten dus.
gewoon met handje de SIP poort forwarden in de firewalla naar de W70 alsook de UDP RTP ports.

Heb je de W70B wel eens geupdate?
ja hij heeft de laatste update gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
MMM als ik de oude Cisco SPA112 instel dan maak ik wel connectie het ligt blijkbaar echt aan de W70B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:51
[...]

[Afbeelding]

Odido blokkeert poort 5060 voor alles behalve hun eigen VoIP systeem, hun forum staat vol met problemen hiermee. Gebruik voor Cheapconnect een andere poort en het moet normaal wel werken.

https://community.odido.n...en-netneutraliteit-359828

Gebruik je Odido's eigen Zyxel router? Daar is erg weinig op in te stellen, mocht je een andere router kunnen gebruiken dan heb je de kans dat het wel goed gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
Andros schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:02:
[...]

Odido blokkeert poort 5060 voor alles behalve hun eigen VoIP systeem, hun forum staat vol met problemen hiermee. Gebruik voor Cheapconnect een andere poort en het moet normaal wel werken.

Gebruik je Odido's eigen Zyxel router? Daar is erg weinig op in te stellen, mocht je een andere router kunnen gebruiken dan heb je de kans dat het wel goed gaat werken.
Nou mijn Cisco laat wel poort 5060 toe.. De telefoon zelf weigert ook de andere poorten overigens.
Nu maar een normale telefoon gekocht dan werkt alles weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
Dank voor alle hulp overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@bertdrenth ik zie in mijn fritz het registratienummer als +31 staan ipv 31. User is wel gewoon 31.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• intraxi
  • Laatst online: 13-04 22:57
[...]

[Afbeelding]

Had een paar maanden geleden ook hetzelfde probleem bij Odido. Zij blokkeren de default voip poort. In mijn fritzbox heb ik nu random voip port selektie aangezet en het werkt weer. Wat Odido doet tbv hun eigen telefonie is NIET toegestaan!
Reaktie van @andros hierboven klopt ook!
Andere poort gebruiken...

[ Voor 3% gewijzigd door intraxi op 08-02-2025 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
[...]
Dat is alleen voor binnenkomend poort 5060. Niet voor uitgaand. En zover ik weet zal een Yealink standaard al een random poort voor inkomend gebruiken. (Ik verbind naar CC ook gewoon op uitgaand poort 5060 bij Odido zonder problemen.)

Je moet ook helemaal niets instellen in de firewall (tenzij het een echte restricted firewall is) want de Yealink als client zal regelmatig de udp poort naar de server openhouden.

Zeker geen poort 5060 openzetten naar binnen toe (wat bij Odido toch al geen zin heeft omdat ie geblokt is).

De enige probleem apparaten zijn VoIP clients die poort 5060 inkomend willen hebben. Maar dat is over het algemeen alleen een router zoals een Fritzbox die als enige client op het netwerk fungeert. Want een Yealink zal binnenkomend nooit 5060 gebruiken want als je 2, 3 of meer Yealink toestellen hebt kunnen die natuurlijk nooit allemaal 5060 gebruiken. Vandaar dat een 'normale' VoIP cliënt altijd een random poort naar binnen toe heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door rvk op 09-02-2025 01:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Wat algemeens wat betreft NAT en VOIP.

Na een aanmelding bij voip.cheapconnect.net houdt de NAT een beperkte tijd de deur open voor inkomende gesprekken vanaf voip.cheapconnect.net. Is de deur dicht dan klopt voip.cheapconnect.net wel aan maar de deur blijft dicht.

Je kunt dat voorkomen door voordat de deur dicht gaat opnieuw verbinding zoeken dan wordt de timeout countdown opnieuw gestart.

Wil je gesprekken van voip.cheapconnect.net aannemen terwijl de deur dicht is dan zal de firewall zo moeten worden ingesteld dat die vanzelf de deur open doet als er door voip.cheapconnect.net wordt aangeklopt.

VOIP scanners die ook op poort 5060 (UDP) kloppen dan ter vergeefs aan en de deur gaat alleen open voor voip.cheapconnect.net.

De IP adressen die gebruikt worden door cheapconnect zijn: 147.78.237.4 t/m 147.78.237.17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
Nu heb ik een ander probleem, ik kan bellen met een gigaset 690A alleen hij wil niet overgaan.
Ik ben wezen spelen met de voltage en welke wavevorm maar de telefoon gaat niet over, wie weet de juiste instellingen voor de cisco SPA112.

Wie weet de juiste instellingen zodat de gigaset netjes overgaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXy3YQd-pcEs70deEljpIshSqUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4WUqPqDGIt7a7RN9KtOBoJm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door bertdrenth op 09-02-2025 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
bert pit schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:38:
@T.Kreeftmeijer

Ik heb ook een SPA112 en heb de instellingen van dit forum (van 6 jaar geleden) gebruikt. Misschien heb je er wat aan:

SPA ATA’s: instellingen bij gebruik in Nederland.
Dial Tone: 425@-19;30(*/0/1)
Second Dial Tone*: 425@-19;30(*/0/1)
Outside Dial Tone: 425@-16;30(*/0/1)
Busy Tone: 425@-19;30(.5/.5/1)
Reorder Tone: 425@-19;30(.25/.25/1)
Off Hook Warning Tone**: 425@-19;*(.25/.25/1)
Ring Back Tone: 425@-19;*(1/4/1)
Confirm Tone: 425@-19;2(1/1/1)
SIT1 Tone: 950@-19,1400@-19,1800@-9;30(.333/0/1,.333/0/2,.333/1/3)
MWI Dial Tone***: 425@-19;3(.25/.25/1);27(*/0/1) Cfwd Dial Tone: 425@-19;30(.5/.05/1)
Secure Call Indication Tone****: 1250@-19,900@-19,800@-19,1000@- 19;4(.2/0/1,.2/0/2,.2/0/3,.2/0/4,0/1.2/0)
Ring1 Cadence: 90(1/4)
Ring2 Cadence: 90(.3/.4,.3/4)
CWT1 Cadence: 60(.5/9.5)
CWT Frequency: 425@-16
toon volledige bericht
met deze instellingen gaat hij over met een vertraging van 10 seconden, waar kan ik dit wat directer maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:13
[...]

Zou dat het zijn? Ik heb bij mijn ouders met Odido glasvezel (Zyxel) sinds donderdag ofzo geen verbinding meer met cheapconnect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:51
Vaevictis_ schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:29:
[...]

Zou dat het zijn? Ik heb bij mijn ouders met Odido glasvezel (Zyxel) sinds donderdag ofzo geen verbinding meer met cheapconnect.
Grote kans. Voor mij al een reden om iets anders te zoeken dan Odido aangezien hun communicatie hierover slecht en leugenachtig is. Poort 5080 loste het voor mij op maar kan wat gepuzzel zijn afhankelijk van je apparatuur. En het zou niet nodig moeten zijn als Odido hun zaakjes op orde zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03:47
@bertdrenth Je zou kunnen kijken naar een cloud pbx om de siptrunk op te laten binnenkomen en dan naar je hardware via autoprovisioning - zo doe ik dat al ‘jaren’, nooit gedoe met mijn hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Andros schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:31:
[...]

Grote kans. Voor mij al een reden om iets anders te zoeken dan Odido aangezien hun communicatie hierover slecht en leugenachtig is. Poort 5080 loste het voor mij op maar kan wat gepuzzel zijn afhankelijk van je apparatuur. En het zou niet nodig moeten zijn als Odido hun zaakjes op orde zou hebben.
Weet je of dat zo met de N300a kan? Poort 5080 inkomend? Ik heb het apparaat niet bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Als ik op het forum lees van Odido dan lijkt het mij dat zij verbindingen vanuit de klant blokkeren als die als source poort 5060 gebruiken en niet naar de SIP server van Odido gaan. Dit doet bijvoorbeeld een Fritz!box van AVM standaard.

Als iemand dat kan testen die Odido heeft en dan ergens de de source port kan aanpassen.

Op een Fritz!box lijkt dit dat te doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5c9rI3f5DadlaP5G-HIId6OUN2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMNpiDWg0Bc4cufD7lNmjQIL.jpg?f=fotoalbum_large

Update:
Hier dit getest via een niet Odido internetverbinding en ik zie dat de Fritz!box hier als source poort 20810 gebuikt, dit kan wel random zijn. Ook bij meer dan één VOIP provider is die poort de source poort.

[ Voor 13% gewijzigd door esphome op 09-02-2025 21:12 . Reden: statische source poort ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

bertdrenth schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:26:
MMM als ik de oude Cisco SPA112 instel dan maak ik wel connectie het ligt blijkbaar echt aan de W70B
.

[ Voor 29% gewijzigd door CrankyGamerOG op 10-02-2025 08:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:11:
Weet je of dat zo met de N300a kan?
Ja, dat kan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
Odido heeft poort 5060 geblokkeerd voor niet Odido-VOIP. Willekeurige poort werkt op de Fritzbox (doe ik ook), zowel bij de Cheapconnect verbinding als bij Betamax providers.

Zie voor meer info ook het Odido forum waar dit recent uitgebreid aan de orde is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
DjoeC schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:56:
Odido heeft poort 5060 geblokkeerd voor niet Odido-VOIP. Willekeurige poort werkt op de Fritzbox (doe ik ook), zowel bij de Cheapconnect verbinding als bij Betamax providers.

Zie voor meer info ook het Odido forum waar dit recent uitgebreid aan de orde is geweest.
Verduidelijking: Odido heeft binnenkomende poort 5060 geblokkeerd voor niet Odido-VOIP.
(Uitgaand poort 5060 is geen probleem, voor mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stuward
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-04 09:01
Zojuist heb ik een vast nummer naar CheapConnect laten porteren.

Ik wil het nummer alleen op mijn iPhone gebruiken. Is de Bria Mobile app nu nog steeds een goede softphone app? Of beter een andere nemen. Alle info over CheapConnect + Bria is nogal verouderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Vaevictis_ schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:11:
[...]

Weet je of dat zo met de N300a kan? Poort 5080 inkomend? Ik heb het apparaat niet bij de hand.
Ik ben dus naar het huis van mijn ouders gereden, kreeg de N300a niet werkend sluit het ding thuis aan en meteen verbinding (KPN glasvezel). Blijkbaar is er op de Zyxel of het Odido netwerk dus op ip basis een blokkade of op poorten die CC gebruikt? Heeft tot vorige week gewerkt daarna niet meer.

Ik heb ook de aanbevolen poort 5080 ingesteld maar dat werkt niet.

Of zijn er instellingen die niet meer werken i.c.m. Odido? Wat kan ik nog meer proberen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isCo_WGCMnmnbPNj0vlRi0-YFIg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZjiyKeMjLHfNls27cZUt0XUX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk
Vaevictis_ schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:57:
[...]
Ik ben dus naar het huis van mijn ouders gereden, kreeg de N300a niet werkend sluit het ding thuis aan en meteen verbinding (KPN glasvezel). Blijkbaar is er op de Zyxel of het Odido netwerk dus op ip basis een blokkade of op poorten die CC gebruikt? Heeft tot vorige week gewerkt daarna niet meer.
Welke lokale (inkomende) poort gebruikt die N300a?
Wat staat er onder Geavanceerde VOIP-instellingen?
Bij Odido wordt (bij mij) binnenkomend 5060 geblokkeerd (niet uitgaand). Als die N300a dus inkomend 5060 gebruikt, gaat dat niet werken. Dus als die niet een random poort pakt maar 5060 inkomend, dan moet je dat ergens wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
rvk schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:10:
[...]

Welke lokale (inkomende) poort gebruikt die N300a?
Wat staat er onder Geavanceerde VOIP-instellingen?
Bij Odido wordt (bij mij) binnenkomend 5060 geblokkeerd (niet uitgaand). Als die N300a dus inkomend 5060 gebruikt, gaat dat niet werken. Dus als die niet een random poort pakt maar 5060 inkomend, dan moet je dat ergens wijzigen.
Gevonden! In een andere tabblad stond willekeurige poorten gebruiken op nee. Nu op ja gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk
Vaevictis_ schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:13:
[...]
Gevonden! In een andere tabblad stond willekeurige poorten gebruiken op nee. Nu op ja gezet.
Yep. Dat zou hem moeten zijn 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:50
Hebben 'we' een storing? Al mijn telefoonnummers op diverse locaties krijgen een time-out bij het verbinden naar voip.cheapconnect.net sinds vanochtend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:00
Polyphemus schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:59:
Hebben 'we' een storing? Al mijn telefoonnummers op diverse locaties krijgen een time-out bij het verbinden naar voip.cheapconnect.net sinds vanochtend...
De Go Box 100 hier in huis staat op "Aangemeld" (v.w.b. de VOIP lijn naar CC dus).

Edit:
Ter aanvulling: is achter een Ziggo lijn.

[ Voor 6% gewijzigd door RobertMe op 07-03-2025 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
RobertMe schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:04:
[...]

De Go Box 100 hier in huis staat op "Aangemeld" (v.w.b. de VOIP lijn naar CC dus).

Edit:
Ter aanvulling: is achter een Ziggo lijn.
Dank je.

Als ik voip.cheapconnect.net in sip.cheapconnect.net wijzig, dan kan ik opeens wel verbinden. Ik dacht dat we sinds een lange tijd alleen van voip....net gebruik maken moesten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:00
Polyphemus schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:07:
[...]

Dank je.

Als ik voip.cheapconnect.net in sip.cheapconnect.net wijzig, dan kan ik opeens wel verbinden. Ik dacht dat we sinds een lange tijd alleen van voip....net gebruik maken moesten :)
Bij mij staat er ook de voip. in en die werkt dus gewoon. Ik zie daarbij wel dat beiden resolven naar een ander IP adres. Dat is an zich dan wel gek. Als een deprecated is zou ik toch verwachten dat ze verwijzen naar dezelfde server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:55
RobertMe schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:15:
[...]

Bij mij staat er ook de voip. in en die werkt dus gewoon. Ik zie daarbij wel dat beiden resolven naar een ander IP adres. Dat is an zich dan wel gek. Als een deprecated is zou ik toch verwachten dat ze verwijzen naar dezelfde server.
voip.cheapconnect.net -> 147.78.237.[4-17]
sip.cheapconnect.net -> 185.29.203.27

Ik verbind ook nog steeds met sip.cheapconnect.net. Ik heb pas sinds kort duidelijk welke IP adressen voip.cheapconnect.net gebruikt. Geen idee wanneer sip.cheapconnect.net echt uit gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
Uit de "nieuwsbrief" van Cheapconnect 2022-03-21 waar niets in genoemd is over "uitschakelen". Nadien ook nooit bericht ontvangen dat sip.cheapconnect.net uitgezet zou worden:
Nieuw SIP cluster

Het nieuwe SIP cluster is beschikbaar onder de hostname:

voip.cheapconnect.net

De alternatieve SIP server (de huidige) blijft beschikbaar onder sip.cheapconnect.net, maar wij raden gebruikers aan (als het kan) over te stappen op de nieuwe hostname.

Voordeel van het nieuwe cluster
Onze nieuwe SIP cluster is opnieuw opgebouwd op locaties in Rotterdam en Amsterdam en maken gebruik van meerdere IP adressen en heeft hierdoor een hogere beschikbaarheid dan het oude SIP cluster wat bij uitval overschakelde naar een andere server. Wij raden dan ook aan de hostname in jouw SIP apparatuur aan te passen naar voip.cheapconnect.net

Het nieuwe SIP cluster werkt met meerdere IP-adressen. Hierdoor kan het zijn dat sommige firewalls hier niet mee om kunnen gaan. Voor een goede werking moet de firewall gerelateerde en verbonden connecties toelaten (established/related connections), dit is vaak al de standaard firewall instelling. In de meeste gevallen hoeft u daarom alleen de hostname naar voip.cheapconnect.net te wijzigen.

SIP poorten
Wij ondersteunen de standaard SIP poort 5060. Indien problemen met firewall of SIP ALG raden wij de alternatieve SIP poort 5080 aan. Alle ondersteunde SIP poorten: 5060, 5070, 5072, 5074, 5076, 5078, 5080

Overige SIP instellingen
Onderstaande instellingen zijn niet gewijzigd ten opzichte van het huidige SIP cluster, maar we zetten ze graag nog even op een rijtje:

Registratie expiration/timeout/interval: 3600 seconden (minimaal 300 seconden)
Codec voorkeur: 1 - G.711A (alaw) 2 - G.729A/B
DTMF instelling: RFC2833
STUN of TURN: Wij raden aan deze uit te schakelen
SIP ALG: Uitschakelen in de router
toon volledige bericht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babylonier
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-04 11:03
Stuward schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:36:
Zojuist heb ik een vast nummer naar CheapConnect laten porteren.

Ik wil het nummer alleen op mijn iPhone gebruiken. Is de Bria Mobile app nu nog steeds een goede softphone app? Of beter een andere nemen. Alle info over CheapConnect + Bria is nogal verouderd.
"Vroeger" wel eens met dat Bria getest, maar die app kon mij eigenlijk niet bekoren.
Misschien dat je beter een andere app kunt nemen.

Heb afgelopen weken met twee VOIP / SIP Client apps geëxperimenteerd. In mijn geval wel onder Android.
Beide apps zijn ook voor iPhone verkrijgbaar. (Vrij te gebruiken apps, zonder kosten).

< "MizuDroid" > voor Android.
Van hetzelfde softwarehuis voor iPhone: < MizuPhone >

Maar de betere app is eigenlijk die van - < "Linphone" >
Voor iOS - Android - Mac OS - Windows - Linux

Beide apps op dit moment in gebruik met CheapConnect.

Dat MizuDroid op een oudere Android telefoon met Android 11.
Die mijn dochter gebruikt die voor een aantal maanden in midden Amerika verblijft. (Met mijn oude telefoon).
Met "WiFi" connectie belt ze ermee naar huis, tegen de kosten van "hier" in Nederland.
(Ze heeft nog geen plaatselijke SIM-kaart van een lokale provider, want reist nog door naar een ander land).

Ja, tot zover reikt dus gewoon je Nederlandse "CheapConnect" SIP connectie, met Nederlands nummer !!
(Heb haar mijn 085 nummer "uitgeleend" waar ik nu zelf nauwelijks gebruik van maak,
van de twee vaste CheapConnect nummers die ik heb).
Bellen naar mijn andere vaste lijn nummer, kost zelfs helemaal "NIETS", is telefoonverkeer onderling.
(Overigens gebruikt ze ook What's app bellen, voor de contacten die bij haar zijn gekoppeld met What's app).

Telefoon ontvangen met die MizuDroid gaat eigenlijk alleen, als je de app op de achtergrond open hebt staan.
(Niet geëxperimenteerd met een STUN-server).
Voor mijn dochter minder belangrijk, want heeft telefoon sowieso weinig aan staan.
(Ze neemt toch geen "Mobiele" telefoon aan - i.v.m. de zeer hoge roamingkosten, vanuit midden Amerika).

Op mijn nieuwe Android telefoon (Android 15), werkte dat MizuDroid aanvankelijk echter niet goed.
Wel registratie, maar conflicten in routering bij bellen.
Na opnieuw configureren, maar nu met gebruik van "sip.cheapconnect.net" in de plaats van
"voip.cheapconnect.net" werkt het wel goed (inclusief melding beltegoed bij CheapConnect).

Daarnaast heb ik de (Android) "Linphone" app nu in gebruik.
Je hoeft niet van de Linphone services gebruik te maken, wat meer bedoeld is voor zakelijk gebruik.
Met versleutelde connecties en groeps videobellen. Is IMO verder doorontwikkeld dan dat MizuDroid.

Door géén account aan te maken bij Linphone, kost het je verder ook niets, en is de app vrij te gebruiken
voor andere VOIP / SIP diensten die je kunt configureren, zoals bijv. de diensten van CheapConnect.
(Je krijgt in het begin de keus wat je wilt configureren).

Wel handig om door te nemen, is deze eerste tutorial:
https://wiki.linphone.org...tices%20for%20using%20SIP

Met name deze info:

SIP keepalive packets (\r\n\r\n), whose goal is primilary to keep the connection between client and server alive across NAT routers, are a bad practice for mobiles. They drain the battery by forcing the phone to wakeup to let the app handle this traffic. Fortunately phone manufacturers and mobile OS have solved the problem by killing apps in background automatically, or at least cut their access to the network. Push notifications must be used to wake-up apps each time they need to receive a message or INVITE.

Dus om ook telefoon te ontvangen, daarvoor hoef je voor de app niet in de achtergrond extra
instellingen in te schakelen m.b.t. accu om actief te blijven, wat een hoger stroomverbruik oplevert.
Alleen een schuifje in de app "Keep app alive using Service", en klikt de app in de achtergrond dan weg.
(Werkt zowel via WiFi, als databundel van de mobiele telefoon --> heb zelf een YouFone mobiel abo)

CheapConnect werkt echter alleen via UDP, zonder versleuteling van telefonie.
(Bij de basis instellingen van een profiel het UDP protocol kiezen).
Houd daar in ieder geval wel rekening mee als je via openbare WiFi netwerken wilt bellen.

Verder werkt het "ontvangen" van telefoongesprekken echter alleen goed.
Door NIET het CheapConnect "voip.cheapconnect.net" adres te gebruiken, voor de voip instellingen.
Maar: "sip.cheapconnect.net" - (Dus hetzelfde als bij MizuDroid).

Verder heb ik alle zaken die met videobellen te maken hebben uitgezet. (ook alle video codecs).
Twee plekken om instellingen aan te passen. Onder "profiel" en "instellingen".

Om de contactenlijst van je telefoon te gebruiken, en niet alleen een nieuw aan te maken "SIP-lijst".
Filter op "alle contacten".

Hoop dat je er iets mee kunt. Succes.
-

[ Voor 15% gewijzigd door Babylonier op 22-03-2025 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babylonier
Enkele tekst aanhalingen vanuit een eerder bericht m.b.t. een vermeende blokkade van poort 5060
voor "binnenkomend" VOIP verkeer, bij Odido.
rvk schreef op zondag 9 februari 2025 @ 01:33:
[...]
Dat is alleen voor binnenkomend poort 5060.....
......
Zeker geen poort 5060 openzetten naar binnen toe (wat bij Odido toch al geen zin heeft omdat ie geblokt is).

De enige probleem apparaten zijn VoIP clients die poort 5060 inkomend willen hebben......
Bij een set-up in mijn eigen router (Synology) m.b.t. VOIP-services, waarbij ik mijn "oude" instellingen van vroeger bij Telfort/KPN heb overgenomen, en volledig transparant functioneert, na overstap, nu ook bij Odido.
Toont een kleine verandering van die set-up "als test" nu juist aan,
dat in mijn situatie poort 5060 voor inkomend verkeer helemaal niet wordt geblokkeerd.

Zal je verwijzen naar de betreffende reacties. Eerst de aanleiding:
https://community.odido.n...ostid=1859425#post1859425

"Om in ieder geval over- en weer “doorschakelingen” mogelijk te maken van diverse “CheapConnect” telefoonnummers en apparatuur, was daarbij het “inkomende” verkeer wel degelijk ook van belang.
Die instellingen eigenlijk onveranderd "nu” gebruikt bij Odido, geven mij geen problemen."

Een eerste controle of op inkomend verkeer poort 5060 wordt geblokkeerd.
Kon ik dat nog niet bevestigen, want bij die oude instellingen, heb ik voor binnenkomend VOIP verkeer, een firewall regel ingesteld als combinatie van verschillende inkomende VOIP poorten, die bij CheapConnect worden gebruikt (plus tevens een alternatieve poort voor twee betamax VOIP providers).

De gevonden resultaten voor inkomend verkeer zouden ook de resultaten kunnen zijn van de andere VOIP poorten, die "niet" worden geblokkeerd.
https://community.odido.n...ostid=1859431#post1859431

Zie bijbehorend plaatje < DEZE >

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvA9MAcip-y4O0iOWiuerS3_U4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lDSfUtKh1WLMc9qGgTAYg0sm.png?f=fotoalbum_large

Door poort 5060 expliciet af te splitsen, in een eigen Firewall regel kon ik het echter wel controleren:
https://community.odido.n...ostid=1859512#post1859512

Met het resultaat lijkt Odido toch geen inkomende poort 5060 te blokkeren, anders kreeg ik die treffer niet.
(Zie het resultaat van dat tweede plaatje, in dat bericht).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmLfhTxh9KAC2KMY8GjpFpHri6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hPlp50LaHrhGPPDykPyRQmO9.png?f=fotoalbum_large

En inmiddels loopt de teller als "hit" (treffer) als weergave op, specifiek voor poort 5060 inkomend verkeer.

Voor “doorsturen” van poorten naar het ene- of andere VOIP apparaat, m.b.t. "doorschakelen".
Gebruik ik “Port triggering”. (“Dynamisch” doorsturen van poorten).

(Bij doorschakelen loopt VOIP data naar Cheapconnect, via een "Trunk” instelling, en dan weer terug naar een ander VOIP toestel, of geïnstalleerde “Softphone“ in mijn thuisnetwerk).

Plaatje van Port triggering wat er bij hoort < DEZE >

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82Xi0dCn67PqflARUwlo4kGQUQM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uV56NER5L7jMGoHb0lwWvt3N.png?f=fotoalbum_large

Weet niet waar de aanname vandaan komt dat Odido poort 5060 voor binnenkomend verkeer zou blokkeren?
In ieder geval niet in mijn situatie / set-up.
-

[ Voor 21% gewijzigd door Babylonier op 25-03-2025 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
Babylonier schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:44:
Weet niet waar de aanname vandaan komt dat Odido poort 5060 voor binnenkomend verkeer zou blokkeren?
In ieder geval niet in mijn situatie / set-up.
Net nog even geprobeerd met een klein test python scriptje. Bij mij is binnenkomend poort 5061 UDP gewoon open. Poort 5060 UDP is echt nog wel geblokkeerd. Ik zit bij Odido op het Delta netwerk dus misschien dat het onderliggende netwerk ook nog uit maakt.

Voor mij is het verder ook niet erg want ik heb mijn binnenkomende voip server op een eigen andere poort zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Het gaat om de source poort, dat die niet 5060 mag zijn bij Odido. Zij blokkeren niet naar, maar blokkeren 5060 van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
Ik heb in mijn Fritz een willekeurige SIP poort aangevinkt, want anders registreert het nummer niet via Odido op het Delta netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babylonier
rvk schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:13:
[...]

Net nog even geprobeerd met een klein test python scriptje. Bij mij is binnenkomend poort 5061 UDP gewoon open. Poort 5060 UDP is echt nog wel geblokkeerd. Ik zit bij Odido op het Delta netwerk dus misschien dat het onderliggende netwerk ook nog uit maakt.
Misschien inderdaad verschil in achterliggend netwerk?
In mijn regio (Eindhoven) is Delta helemaal niet actief.
esphome schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:24:
Het gaat om de source poort, dat die niet 5060 mag zijn bij Odido. Zij blokkeren niet naar, maar blokkeren 5060 van.
Ik snap wel wat je bedoeld hoor, maar ik betwijfel of jezelf de situatie wel snapt die ik beschrijf?
Bij mij wordt poort 5060, vanuit CheapConnect zelf, wat naar mij wordt gestuurd, niet geblokkeerd.
Is daarbij een inkomende poort.

Dat gebeurt kennelijk bij intern doorschakelen van het ene VOIP apparaat met een eigen "intern" toegewezen telefoonnummer naar een ander "intern" toegewezen telefoonnummer van een ander VOIP apparaat.
Waarbij het normale "buitenlijn" telefoonnummer, bij CheapConnect als "Trunk" is ingesteld.

Die buitenlijn is op géén van de apparaten als SIP-nummer direct in mijn VOIP-apparatuur ingesteld.

Daarbij maakt de VOIP data een "lus" vanuit het ene VOIP toestel hier thuis, eerst naar buiten via CheapConnect, (daar geldt die blokkade niet), en komt weer terug als data vanuit CheapConnect zelf.
En komt dan weer binnen voor connectie naar het andere VOIP apparaat.
Een extern gebruikte PBX "mini" centrale. En in die situatie wordt kennelijk ook poort 5060 gebruikt.
(Dat is de enige reden dat ik voor een inkomende firewall regel, daarbij een "actieve" hit scoor.
en de data verder wordt geleid via "port triggering" naar de betreffende VOIP-apparaten toe).
Die binnenkomende data op poort 5060 wordt niet tegen gehouden.

Heb voor verschillende VOIP apparaten ieder een ander "intern" SIP-nummer in gebruik.
Die nummers beginnen bij mij met "77" - Dus niet eens met een normaal gebruikt "netnummer"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhWrsv9eKXE3QiIkIVj5V5Hf4WM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HxMnPvN98SwMGIKZJcDsWxr1.png?f=user_largetele

Alleen met "naar buiten bellen" naar heel andere "normale" telefoonnummers, (dus niet intern thuis).
Gaat er alleen een connectie uit "naar buiten", registratie is op poort 5060 (of bij mij ook 5070 en 6000)
En komt er niets op die poorten terug, maar worden random poorten gebruikt.

Er is verder ook verschil met een DECT basis station, waar op één SIP account, meerdere draadloze handsets gebruikt kunnen worden, die op zichzelf wel "slim" onderling kunnen communiceren.
-

[ Voor 6% gewijzigd door Babylonier op 25-03-2025 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@Babylonier Het is een lang verhaal en het wordt voor mij niet duidelijk.

Odido wil niet dat jij vanaf poort 5060 antwoord omdat zij jou dan zien als een PBX. Een server mag antwoorden van dezelfde speciale poort als waarop zij luisteren.

Dus jij moet altijd starten (source) vanaf een "random" poort en als je NAT hebt dan kun je daar poort translatie toepassen. Heb je meer dan één afzonderlijke SIP devices dan kun je netmap gebruiken om zo elke device haar eigen random volg poort te geven. NAT doet dit automatisch voor clients die naar buiten gaan.

Als de PBX op een andere poort zet als 5060 staat dan zou het ook bij Odido moeten werken.

Dat is volgens mij de enige regel die Odido hanteert, niet luisteren en reageren op een 5060 poort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82Xi0dCn67PqflARUwlo4kGQUQM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uV56NER5L7jMGoHb0lwWvt3N.png?f=fotoalbum_large

Hierboven onder incoming mag geen 5060 staan als dat op het publieke IP is.. De ene hit komt waarschijnlijk van Odido om te kijken of jij niet toevallig op poort 5060 luistert.

Toevoeging: wat ik lees moeten de trigger en incoming port verschillend zijn. Dus ook bij de triggerport geen 5060. Als je NAT gebruikt dan moet je verbinding open houden of tiggering gebruiken maar dan moet je voor elke device een eigen trigger en incoming port gebruiken en de NAT dwingen om die poorten als source te gebruiken voor elke specifiek device. Twee stappen dus, aanmelding en luisteren op de dezelfde poort (niet 5060) als uitgaand tijdens de aanmelding.

Dan is het open houden van de verbinding met CC eenvoudiger.

[ Voor 25% gewijzigd door esphome op 25-03-2025 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babylonier
esphome schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:36:

Odido wil niet dat jij vanaf poort 5060 antwoord omdat zij jou dan zien als een PBX. Een server mag antwoorden van dezelfde speciale poort als waarop zij luisteren.
Waarom zouden ze daar op luisteren?? Ik gebruik helemaal geen telefonie van Odido.
Odido gebruikt een heel ander VOIP server domein, dan Cheapconnect, en betamax VOIP providers,
wat de enige expliciete connecties met VOIP providers / domeinen betreft waar ik contact mee leg.
Gaat helemaal buiten een Odido VOIP domein om. Dat staat elkaar helemaal niet in de weg.
(Zou eruit zien als dat wel zo was).

Andere internet providers hebben daar toch ook geen problemen mee?
esphome schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:36:
Toevoeging: wat ik lees moeten de trigger en incoming port verschillend zijn. Dus ook bij de triggerport geen 5060.
En waar lees je dat, dat die verschillend zouden moeten zijn ??

Overigens juist om het gemakkelijk te maken, heb ik die poorten "links en rechts" hetzelfde gehouden.
Voor de verschillen die ik ook toepas voor de ene of andere VOIP Client in een apparaat.
Wat normaal bij "port forwarding" naar één apparaat ook het geval is.
Alleen nu "Dymanisch" kun je dat voor meerdere apparaten als zodanig "hetzelfde" vastleggen.

Poorten die voor de ene of andere VOIP Client, niet worden opgemerkt, omdat een andere poort voor die VOIP Client geldig is, "die doen niks". Hebben geen functionaliteit.
Alleen poorten die werkelijk worden getriggerd, zal een VOIP Client oppikken om te functioneren in die reeks.

(Teveel uitzoekerij met de vele variabelen in een reeks van VOIP apparaten / softphones, en toegewezen VOIP-server registratie poorten om het expliciet netjes per VOIP poort / Client en apparaat te gaan instellen).

Het werkt al jaren zo, zonder problemen. Juist met name het doorschakelen / intern doorverbinden e.d.
Wat zonder die instellingen niet goed functioneert.

Maar goed, we dwalen af. Is voor de meeste gebruikers allemaal niet zo relevant.

De kern van het verhaal is, dat Odido voor inkomend verkeer poort 5060 zou blokkeren.
Wat via die ingestelde inkomende firewall regel in mijn geval wordt tegengesproken.
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babylonier
rvk schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:13:
[...]

Net nog even geprobeerd met een klein test python scriptje. Bij mij is binnenkomend poort 5061 UDP gewoon open. Poort 5060 UDP is echt nog wel geblokkeerd.
Met toch de nodige twijfels her en der, de een of de ander.
Welk python scriptje gebruik je daarvoor, of waar te downloaden?
Is misschien wel aardig om te kijken wat het hier doet ? !
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
Babylonier schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 00:01:
[...]
Welk python scriptje gebruik je daarvoor, of waar te downloaden?
Is misschien wel aardig om te kijken wat het hier doet ? !
Server/Ontvangst kant (dus op een machine op Odido internet)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#/usr/bin/env/python3
import socket
sock = socket.socket(socket.AF_INET, socket.SOCK_DGRAM)
sock.bind(('192.168.2.21', 5060)) # interne server ip
while True:
   data, address = sock.recvfrom(65538)
   text = data.decode('ascii')
   print('Connection from Client{} says {}'.format(address, text))
   text = 'Your data was {} bytes long'.format(len(data))

Verzend kant (vanaf een andere provider)
code:
1
2
3
4
5
6
#/usr/bin/env/python3
import socket
text = 'Hello World'
data = text.encode('ascii')
sock.sendto(data, ('x.x.x.x', 5060)) # uiteraard mijn ip

Dit gaat met UDP 5061 prima. UDP 5060 niet.
Poort UDP 5060 en poort UDP 5061 beide forwarded naar de server.

Uiteraard kun je dit ook doen met netcat.
code:
1
2
3
4
5
# op server
nc -ulvp 5060

# op client
echo "test" | nc -u x.x.x.x 5060

[ Voor 9% gewijzigd door rvk op 26-03-2025 03:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@Babylonier Odido luistert op poort 5060 voor klanten die ook telefonie van hun hebben. Jij zit vast in een lus met jouw wijze van denken. Het gaat erom dat jij niet luistert op poort 5060. Niet meer en niet minder.

Verschillende poorten, dat staat in de Wiki van port triggering maar verderop schrijf ik dat wel gelijke poorten gebruikt, als je dat geitenpaadje op gaat.

Het enige wat je niet moet doen is op poort 5060 luisteren en dan mag jij verder van alles in elkaar knutselen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babylonier
Als voorbereiding op een test met Python, -heb er nog nooit mee gewerkt hoor-.
Heb ik eerst de laatste Python versie op mijn Windows laptop geïnstalleerd - Windows installer (64-bit)
Python 3.13.2 - Release Date: Feb. 4, 2025

https://www.python.org/downloads/release/python-3132/
https://docs.python.org/3.13/tutorial/

Om test resultaten "op mijn laptop" zichtbaar te krijgen.
Laptop met intern thuisnetwerk vast LAN IP-adres: 192.168.10.75

Heb ik in mijn router voor de gelegenheid, de poorten 5060 en 5070 expliciet geforward naar mijn Laptop.
En firewall regel aangemaakt om inkomende poorten 5060 en 5070 toe te laten.
Die worden dan specifiek omgeleid naar mijn laptop.
(De Port trigger functie in de router uitgeschakeld, zodat alleen de port forward naar mijn laptop functioneert).
rvk schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 02:47:
Server/Ontvangst kant (dus op een machine op Odido internet)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#/usr/bin/env/python3
import socket
sock.bind(('192.168.2.21', 5060)) # interne server ip
while True:
   data, address = sock.recvfrom(65538)
   text = data.decode('ascii')
   print('Connection from Client{} says {}'.format(address, text))
   text = 'Your data was {} bytes long'.format(len(data))
Dat eerste stuk, in mijn situatie het interne LAN IP van mijn laptop ingevuld.

Verder: Ik kan vanuit een andere provider niet expliciet op commando een opdracht laten uitsturen.
Om UDP pakketjes te verzenden die bij mij dan binnenkomen.
Nou ja, toevallig heb ik wel een softphone op mijn Latop geïnstalleerd.
Die zich direct registreert bij openen - overigens hier met poort 5070 "naar buiten toe".

Maar krijg voor het eerste code blok zoals hierboven getoond (regel 1 t/m 9)
en zowel het tweede code-blok (regel 1 t/m 6) van je laatste reactie.
Dezelfde foutmeldingen die niets met poorten hebben te maken, ongeacht welke poorten ik gebruik.
(5060 of 5070), de softphone wel of niet actief draaiend.

Ook je laatste code uitgevoerd (regel 1 t/m 5). met zowel poort 5070 als poort 5060.
Geeft een voor mij onverwachte zelfde uitkomst "11", wat dat dan ook moge inhouden??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHIAsFGpyNdpC8QIPElSI8G-jYs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Pex5Ta7FugIr3ycJ3eoCyKe.png?f=fotoalbum_large

Kan er eerlijk geen chocola van maken.

Ook nog eens getest met specifieke UDP port scanners. En mijn firewall specifiek open gezet voor de gebruikte VOIP UDP poorten, niet alleen voor benadering vanuit Nederland, maar vanuit de hele wereld.

https://check-host.net/check-udp?
https://www.ipvoid.com/udp-port-scan/

"Open or filtered" - tja, wat is het dan?
Met specifiek die Firewall regels uitgeschakeld krijg ik overigens dezelfde resultaten.
Alsof die UDP test websites niet werken !! Dus je hebt er niks aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLziiygv7n5A6CR_ZRb_HSt5ge8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gXYtKlawhbnYATMmoUS3LOsQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOug3EKyY40mz0c-Cma32iBzeCw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rW5EGcnr0BzyaE9b78RJZyDg.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyQpf0-gUaBegB4bSIkn-lX5r14=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pEuCjzBmKDOsKMo9vlHaT1Cm.png?f=user_large

Dat je inderdaad niks aan die test websites hebt blijkt wel uit deze test voor UDP "common ports".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZfe7xMDrZYDq0798YqfWgiaccw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qw9IyUmzhkOTXJ3YOydG8OQs.png?f=user_large

Was leuk geweest als er een meer voorspelbare uitkomst uit zou komen?
Heeft voor mij allemaal niet zoveel zin om er nog meer tijd in te steken,
en daar allerlei andere instellingen voor te moeten inzetten.
(Ik gebruik o.a. ook alternatieve DNS-servers in mijn router).

Dus zet het allemaal weer terug, zoals het eerst ook stond.
-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@Babylonier
- Send a User Datagram Protocol (UDP) packet.
- After sending the UDP packet, if you receive ‘ICMP port unreachable’ message, then the UDP port is closed.
- If not, then the UDP port is open or something is blocking the ICMP.

Als er geen "unreachable" gezonden wordt dan is de poort open|filtered en het ligt aan de firewall/router dat dit niet gedaan wordt.

Als die poort wel dicht staat op jouw firewall dan kan het nog zijn dat Odido antwoord. Dit als zij toestaan dat een klant met een Odido telefonie abonnement van buiten het Odido netwerk de VOIP mag aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babylonier
@esphome

Dat is interessante informatie die je geeft, met name m.b.t. dat ICMP. (Stond ik niet bij stil m.b.t. die testen).
ICMP heb ik doorgaans juist NIET actief, om zo incognito als mogelijk mijn internet thuis services te runnen. Services die van buitenaf bereikbaar zijn, (VPN - NAS....), beperk ik met Firewall regels juist zoveel mogelijk voor toegang vanuit enkel die landen, waar mijn familie of ikzelf zich vertoeven, en die services willen bereiken.
(Paar dagen terug nog iets geschreven m.b.t. Android / iPhone apps voor "ver weg" CheapConnect gebruik.
Op die afstanden overigens veel echo. Mogelijk dat het via een VPN tunnel naar Nederland beter gaat?
Wha's app functioneert beter. Maar is niet voor alles in te zetten.---> Contact met NL instanties).

Dat ICMP nu actief in de Firewall opgenomen, en de "hit" teller vooral voor poort 5060 vliegen omhoog.
Met name bij die UDP scanner die vanuit diverse landen die UDP testen uitvoeren.
Bij elke test, ongeveer 40 "hits" erbij.

Hoewel nog steeds niet voor alles consistent.
Had inmiddels voor mijn situatie de "port triggering" weer actief ingesteld, en niet meer aangepast.

Resultaten via de website: https://www.ipvoid.com/udp-port-scan/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-M5vo-U7ediJyYi9A_C25-f32Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JR3l44hnx8DK5yQ39feL00sF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etuhnmmJCKt0UiOAU-fUN_6j6Fo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZQhEm69jTyZ88Tk7ncd4LeEJ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_eKvOxtuRboUlTMW7O6uZBrFE90=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bkqSgoQU7iPnKyp2vZQgn9b4.png?f=user_large

Resultaten via de website: https://check-host.net/check-udp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPKgyp4NdV6NOdx7hYN3Fsi23Ng=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uSIn7iQGk8kYC8J9EyERbkfI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6qrdSfOa-kidCRpHQQkQ_sH4is=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yDOLsXvEVnn5I4CpwkuFwYFB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cY-E2-o_SLoOU0K9xM6U67hhf4A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3w3WeqlojSG1zDm17cZrbiCH.png?f=user_large

En de Firewall instellingen inclusief ICMP
Voor de VOIP poorten "ALL" gekozen = géén beperking voor landen.
Tevens voor het begrip in het menu de Firewall regels onder elkaar naar boven geschoven.
(Andere firewall regels die geen betrekking hebben op dit onderwerp buiten het plaatje gehouden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_wJFNg7H-yYHXmfuu6sz5_KmC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mTFjXyGxB0roBz4U9vxw793v.png?f=fotoalbum_large

Dus het lijkt erop, dat Odido die 5060 poort toch open heeft staan?'

Overigens in het geval dat van VOIP Smartphone-apps gebruik wordt gemaakt, vanuit "ver weg" locaties,
zouden er in eerste instantie testen met de CheapConnect SIP-domeinen zelf getest moeten worden.
Van daaruit wordt pas een verbinding gemaakt met "vaste" telefoons thuis, en externe telefoons elders.
(Odido is dan helemaal niet in beeld).
-

[ Voor 11% gewijzigd door Babylonier op 26-03-2025 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Je kunt ook alleen de IP adressen accepteren van CC en die zijn van 147.78.237.4 t/m 147.78.237.17

Een test vanuit Odido zou leeg uitgaan, als jij dan ook ICMP 3-3 zou kunnen terugzenden als het niet CC zelf is die poort 5060 benaderd. Dan sluit je ook meteen alle anderen buiten die de poort scannen.

Wikipedia: Internet Control Message Protocol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babylonier
Die optie om in de Firewal in de connectie alleen de IP-adressen van CheapConnect op te nemen,
zat ik ook al aan te denken, maar wist die IP-adressen niet. Bedankt voor het melden van die adres-reeks.
Ga ermee aan de slag. Dan weet je inderdaad meteen of CC alleen zelf poort 5060 benadert.
Daar kom in dan nog op terug. (Niet meer vandaag).

[ Voor 9% gewijzigd door Babylonier op 26-03-2025 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
Babylonier schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:40:
Verder: Ik kan vanuit een andere provider niet expliciet op commando een opdracht laten uitsturen.
Om UDP pakketjes te verzenden die bij mij dan binnenkomen.
Dat is nu juist net wel nodig om het goed uit te testen
Nou ja, toevallig heb ik wel een softphone op mijn Latop geïnstalleerd.
Die zich direct registreert bij openen - overigens hier met poort 5070 "naar buiten toe".
Naar 'binnen' bedoel je? En poort 5070 is "naar binnen toe" niet geblokkeerd. 5060 wel.

De meeste softphones en apparaten zullen zich ook op een andere poort registreren dan 5060. Want als je bijvoorbeeld 2 apparaten op je netwerk hebt die 5060 willen hebben, dan gaat dat niet want een server buiten jouw netwerk kan maar één apparaat bereiken via de port forwarding.

Dus standaard registreren (tegenwoordig) vrijwel alle apparaten zich met een random port (in ieder geval niet met 5060). MAAR... als een apparaat bijvoorbeeld gemaakt is om als enige VOIP device op je netwerk aanwezig te zijn, zoals bijvoorbeeld een FritzBox, dan staat die wel vaak op 5060 inkomend. Nu kun je dat in de huidige firmwares wel op "random" zetten. Maar bijvoorbeeld een oude Grandstream voip box kan dat niet.
Ook je laatste code uitgevoerd (regel 1 t/m 5). met zowel poort 5070 als poort 5060.
Geeft een voor mij onverwachte zelfde uitkomst "11", wat dat dan ook moge inhouden??
Die 11 schijnt het aantal karakters te zijn wat over de socket naar de UDP poort verstuurd is.

Maar dit scriptje (waar je dus die 11 krijgt) moet je dus uitvoeren op een computer BUITEN je eigen netwerk. En dan moet je dus met dat andere scriptje (wat in een soort loopje zit) op je eigen netwerk kijken... of je deze melding krijgt:
Connection from Client('45.x.x.x', 41797) says Hello World
Dat werkt met 5061 in beide scriptjes wel. Met 5060 in beide scriptjes werkt het niet.
De 41797 is een random poort die python automatisch pakt bij uitgaand verkeer. Maar de tekst wordt naar 5060/5061 van de luisterende verbinding verzonden. Als de server dan bericht terug wil sturen doet ie dat dus naar poort 41797 van dat IP adres (wat naar buiten toe is).

Zo werken normaal VOIP clients ook. Die maken dus naar een server (buiten je netwerk) op poort 5060 UDP verbinding, maar er wordt dus voor eigen poort een random poort gepakt. De server ziet die random poort en zal de communicatie daaroverheen doen. Het probleem is dus dat oude apparaten geen random poort pakken als eigen poort maar zich registreren met eigen poort 5060 UDP. En dat gaat mis bij Odido.

(Gelukkig heb ik er niet zoveel last van want ik draai mijn eigen Asterisk servertje en die zit standaard al op een niet conform poort)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Bij oude apparaten die geen andere source poort kunnen gebruiken dan 5060 dan kan NAT de uitgaande poort veranderen in bijvoorbeeld 5061. Er is zo een manier om de blokkade van Odido heen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
esphome schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 23:12:
Bij oude apparaten die geen andere source poort kunnen gebruiken dan 5060 dan kan NAT de uitgaande poort veranderen in bijvoorbeeld 5061. Er is zo een manier om de blokkade van Odido heen te werken.
Het apparaat geeft toch in zijn SIP communicatie naar de server toe ook door op welke poort hij zal luisteren? Dan zul je die SIP messages ook moeten bewerken. Daar is dan wel weer die ALG SIP setting voor (dat de router SIP messages kan wijzigen) maar ik dacht dat dat alleen voor IP adressen was, niet voor poorten. En dat gaat ook niet altijd goed (vandaar vaak het advies om dat uit te zetten).

Ik weet niet of dat gaat werken als je dan met port forwarding poort 5066 bv naar intern 5060 stuurt.

https://wiki.unify.com/wiki/SIP_Port_Example
Max-Forwards: 70
Content-Length: 0
Via: SIP/2.0/UDP 192.168.1.8:5062;branch=z9hG4bK90cd10ea5
Call-ID: 640b380ce00ee6f
From: 49894773001 <sip:49894773001@192.168.1.63>;tag=2c324ccecfd8e16;epid=SC2405ca
To: 49894773001 <sip:49894773001@192.168.1.63>
CSeq: 1 REGISTER
Contact: 49894773001 <sip:49894773001@192.168.1.8:5062;transport=udp>;expires=3605
User-Agent: optiPoint 410_420/V6 6.0.60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:02
@rvk daar kunnen de meeste SIP-providers wel mee omgaan. Die replyen naar de source port, niet de poort in de header. Denk aan een kantoor met 10 toestellen en 1 extern IP-adres, daar zal sowieso SNAT worden toegepast op adres + poort. Meest gangbare advies is idd om SIP ALG uit te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door nescafe op 27-03-2025 09:56 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babylonier
rvk schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:16:
Naar 'binnen' bedoel je? En poort 5070 is "naar binnen toe" niet geblokkeerd. 5060 wel.
....
De meeste softphones en apparaten zullen zich ook op een andere poort registreren dan 5060.
Misschien heb je een andere interpretatie van wat naar "buiten toe" of naar "binnen toe" wordt verstaan?
Registratie van het SIP-account, speelt zich af, expliciet op de poort die als zodanig daarvoor is afgestemd (poort 5060). Anders heeft een afwijkende poort instelling zoals bij CheapConnect mogelijk is geen zin.
Naast poort 5060 ook poort 5070, 5072, 5074, 5076, 5078, 5080. Het betreft "geen raden naar" welke poort.

Een "VOIP" server / "CheapConnect" als VOIP server, luistert / staat open voor "inkomend" verkeer gezien vanuit de server kant. VOIP Clients maken een "uitgaand" verzoek om met die server contact te leggen.
Vanuit de thuis situatie gezien is dat een "uitgaand" verzoek.

Voor mijn situatie regio Eindhoven, heb ik geen blokkade van poort 5060, gezien naar twee richtingen toe.
Niet voor inkomend, of voor uitgaande VOIP SIP connecties. Dat is bij gebruik van een eigen router.

Wat mogelijk wel van toepassing kan zijn, bij gebruikers die de Odido geleverde ZyXEL routers inzetten.
Is dat de ZyXEL router poort 5060 "afvangt" om de ingebouwde ATA-adapter van de ZyXEL te gebruiken?
Ten behoeve van het "eigen" Odido telefonie beheer van klanten die telefonie bij Odido afnemen?
(Zelf nooit kunnen testen - neem geen Odido telefoon af).

"Dicht getimmerde" opties van ISP modem/routers die eerder bijv. bij KPN ook speelden.
Waar KPN inmiddels menu-functies in hun modem/routers hebben, om dat uit te schakelen, waarmee poort 5060 weer ter beschikking staat voor eigen gebruikte VOIP apparatuur in het thuisnetwerk zelf.
Om te kunnen voldoen aan de wetgeving voor gebruikers in vrijheid van keus van in te zetten apparatuur.
(Dat geldt evengoed voor VOIP telefonie apparatuur).
Want als je bijvoorbeeld 2 apparaten op je netwerk hebt die 5060 willen hebben, dan gaat dat niet want een server buiten jouw netwerk kan maar één apparaat bereiken via de port forwarding.
Dat hangt maar net af op de wijze van configuratie voor elk "individueel SIP account".
Zie mijn < eerdere reactie > aangaande "Trunk" instellingen en instellingen voor verschillende "SIP-accounts" .

M.b.t. mogelijke uitzonderingen van verschillende apparaten en tevens tegenover verschillende VOIP accounts bij verschillende VOIP providers, waarbij ik de meeste gewoon op poort 5060 had afgestemd.

Had ik nu juist "port triggering" opties ingesteld om daarmee beter om te kunnen gaan.
(Met name m.b.t. onderling doorverbinden).
In de praktijk "NU", waarbij een eerder bestaand (gratis) "KPN telefoonnr. is opgeheven bij overgang naar Odido, (wat ik sporadisch voor "fax" gebruikte via een "ATA-adapter"), en die ATA zelf ook niet meer inzet.
Is de set-up eenvoudiger geworden. Heb ik met testen "NU" kennelijk die port triggering niet meer nodig.
(Dat testen nu, levert me dus wel iets extra op, wat positief is. Daar kom ik later nog op terug).
Dus standaard registreren (tegenwoordig) vrijwel alle apparaten zich met een random port (in ieder geval niet met 5060).
Nee, dat is niet zo.
Mogelijk vergis je je in de verschillen voor een "registratie" van een VOIP SIP-account?
Tegenover inderdaad "random poorten" binnen een bepaald bereik voor de "VOIP audio media streams zelf"?
Dat gaat via het RTP / RTCP protocol. Voor een mooie uitleg zie o.a.": https://www.3cx.nl/voip-sip/rtp/

Verder ontzettend aardig dat je alsnog dieper ingaat op die voorbeelden met "Python" .
Wellicht omdat je mogelijk zelf een "geroutineerd" gebruiker bent van "Python", voor jou gesneden koek?

Maar kost mij als Phython "buitenstaander" teveel tijd en energie om me er in te "willen" verdiepen, in wat het oplevert. Alleen om te controleren of poort 5060 wel of niet wordt geblockt voor uit- of inkomend verkeer.
Heb de software inmiddels weer volledig van mijn Windows OS verwijderd.

Niet negatief bedoeld hoor. Als ik 30-40 jaar jonger was, had ik wellicht wel de tijd erin willen steken.
Maak nu liever gebruik van andere meer transparante opties, die evengoed inzicht / uitsluitsel geven.
(Kom ik later op terug).
-

[ Voor 19% gewijzigd door Babylonier op 29-03-2025 15:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rvk
Babylonier schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 00:51:
[...]
Misschien heb je een andere interpretatie van wat naar "buiten toe" of naar "binnen toe" wordt verstaan?
Registratie van het SIP-account, speelt zich af, expliciet op de poort die als zodanig daarvoor is afgestemd (poort 5060). Anders heeft een afwijkende poort instelling zoals bij CheapConnect mogelijk is geen zin.
Ja, maar het gaat niet om die poort 5060 bij CheapConnect. Je hebt te maken met een destination poort en een source poort. Dat zijn twee verschillende termen.

Wat ik bedoel is dat je met een voip device wel contact maakt met voip.cheapconnect.net op poort 5060 (destination), maar dat dat op een andere uitgaande poort (source) gebeurd dan 5060. Als ik een connectie naar mijndomein.nl op poort 80 maak, dan zal mijn computer daarvoor zelf nooit poort 80 gebruiken (als source). Daar wordt altijd een random poort boven 1024 voor gebruikt. Als de server dan iets terug wil sturen, dan moet het dus naar die random poort gestuurd worden, niet naar mijn poort 80

Bij voip was het vroeger echter zo dat alle devices ook standaard luisterde naar poort 5060 voor SIP verkeer. Zo ook de Fritzbox (als je die instelling niet veranderd).

Het probleem bij bepaalde Odido netwerken (Delta, KPN? maar dus niet allemaal) is dat binnenkomende poort (source) 5060 bij de klanten dus geblokt is.

Ik kan ook prima connectie maken met voip.cheapconnect.net op poort 5060. Mijn source poort is bij alle devices dan ook altijd random (random poort -> CC 5060). Alleen als ik zelf mijn Asterisk voip server op poort 5060 zou zetten, dan kan ik daar van buiten geen verbinding mee maken (omdat bij mijn Ododi lijn binnenkomend 5060 geblokt is). Maar zoals ik al gezegd heb... bij Asterisk kun je die ook gewoon op een andere poort zetten.

Zelf gebruik ik inderdaad nog de Zyxel... maar als je het topic op de Odido community doorleest dan zie je dat dit probleem ook aanwezig is bij mensen met hun eigen router direct op de ONT. Het is dus een onderliggende netwerk blokkade (dat overigens door Odido technisch team reeds toegegeven is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babylonier
@rvk Dank voor de zeer uitvoerige uitleg. Het kwartje is gevallen met wat je bedoelt. d:)b

@esphome opperde in een eerdere reactie met < UDP testen > die ik had gedaan,
esphome schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:41:
Je kunt ook alleen de IP adressen accepteren van CC en die zijn van 147.78.237.4 t/m 147.78.237.17

Een test vanuit Odido zou leeg uitgaan, als jij dan ook ICMP 3-3 zou kunnen terugzenden als het niet CC zelf is die poort 5060 benaderd. Dan sluit je ook meteen alle anderen buiten die de poort scannen.

Wikipedia: Internet Control Message Protocol
Dat ICMP 3-3 is me nog niet helemaal duidelijk (vanuit de WiKi hoe uit te voeren).

Maar met die eerdere < UDP testen >,
en dan met name de resultaten via de website: https://check-host.net/check-udp

Gaven bij mij al vele treffers (hits) in de Firewall van "open" - doorgelaten test packets voor poort 5060.
Heb de test nog eens over gedaan. Er is een lijst van 47 bron test websites verdeeld over de wereld, waar vandaan dan een test packet wordt verstuurd op de poort die je test ( IP-adres + dubbele punt 5060 ).

Bij een enkele test genereert dat precies 45 "treffers".
Kennelijk van twee websites "niet", of is dat een gecombineerd resultaat ??
Twee keer dezelfde test geeft 90 treffers, drie keer ---> 135 treffers, enz.

Daar ga ik dan echt vanuit dat in mijn situatie poort 5060 niet wordt geblokkeerd, anders krijg ik die treffers niet.
(Die firewall "treffer" weergave binnen een Synlogy router is echt een sluitende test, zonder fouten).

De uiteenlopende resultaten op de andere poorten 5070 en 6000 kan per regio verschillend zijn. Niet zozeer "hier" op mijn eigen internetverbinding, maar mogelijk reeds geblokt bij landen met een ander internet beleid.
(Het betreffen geen officieel VOIP gerelateerde poorten).

CheapConnect IP-reeks: 147.78.237.4 t/m 147.78.237.17
Heb de Firewall beperkt tot de IP-adres reeks van CheapConnect zelf ( 147.78.237.4 t/m 147.78.237.17 ).
Dus alles wat erbuiten valt, wordt niet toegelaten. Alleen eventuele aangestuurde packets vanuit CC zelf.
Krijg bij controle over meerdere dagen dan echter helemaal geen "treffers" meer.
Ofwel CheapConnect zelf stuurt niets uit op poort 5060.

Was voor mij dan weer een signaal, dat ik die "port triggering" t.b.v. onderlinge telefoon doorschakelingen volledig kan weglaten. (Daadwerkelijk getest en functioneert ook als zodanig correct).

(Had in mijn eerdere reactie daar al een aanzet voor gegeven).

"In de praktijk "NU", waarbij een eerder bestaand (gratis) "KPN telefoonnr. is opgeheven bij overgang naar Odido, (wat ik sporadisch voor "fax" gebruikte via een "ATA-adapter"), en die ATA zelf ook niet meer inzet.
Is de set-up eenvoudiger geworden. Heb ik met testen "NU" kennelijk die port triggering niet meer nodig.
(Dat testen nu, levert me dus wel iets extra op, wat positief is....)
"

Heb ook nog gekeken of "in mijn situatie" met mijn internet connectie,
een veel gebruikte ISP "mail-server blokkade actief is", om versturen van SPAM mail te beperken.
Niet dat ik een eigen mail-server thuis heb draaien. Maar geeft inzicht ook in beleid van andere blokkades.

Heb daarvoor een test gedaan bij "SPAMHAUS":

https://www.spamhaus.org/who-is-spamhaus/
https://check.spamhaus.org

Typisch op mijn eigen internet verbinding ook DIE blokkade NIET actief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zDYoNLUtMYtXzD_6OrU6mj_oq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2d3lPV3u78s68pgKKC41Ntd7.png?f=fotoalbum_large

Dezelfde test op een IP-adres van KPN van een kennis hier geeft het volgende resultaat:
(Je kunt de pagina vergroten voor meer details):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfunNYW8UUlX3L3d5-7nSBT6q9k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o8qRC5kODMcv18h6WGnPu0Zf.png?f=fotoalbum_large

Detail / pop-up uit die pagina, wat meer info geeft m.b.t. een dergelijke blokkade:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-aZyemNreMHuJaRTgW0far7vH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QshYHDgaAGBetEy4azmnK0Ab.png?f=fotoalbum_large

Indien dit soort mail-server blokkades actief is. Kan men die volgens Spamhaus info wel opheffen.

Test van de Odido internet verbinding van mijn ex (Tilburg), geeft dezelfde blokkade als die voor KPN.
In hoeverre daar ook een VOIP 5060 blokkade geldt voor inkomend verkeer op de WAN, is mij onbekend.
(Zij heeft op dit moment geen vaste telefoon lijn in gebruik met eigen VOIP apparatuur).

Dus beleid van blokkeringen van het een of ander kan per regio / netwerk verschillend zijn.
-

[ Voor 21% gewijzigd door Babylonier op 31-03-2025 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
esphome schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:41:
Ik neem aan dat je dit alleen voor SIP verkeer bedoeld... niet voor de RTP stream poorten?

Ik weet niet of CC kan herkennen dat RTP streams van 'derde' server/clients niet door de clients geaccepteerd wordt.

Of doet CC alleen aan relay van complete RTP streams en krijg je die nooit van 'derde' servers/clients?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@rvk De aanname is correct.
Pagina: 1 ... 23 24 Laatste

Let op:
Let op: Dit topic gaat over de VOIP diensten waar CheapConnect mee begonnen is.

Inmiddels leveren ze ook DSL, hiervoor kun je terecht in nieuwe DSL provider: cheap connect DSL ervaringen?