Stuward schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:36:
Zojuist heb ik een vast nummer naar CheapConnect laten porteren.
Ik wil het nummer alleen op mijn iPhone gebruiken. Is de Bria Mobile app nu nog steeds een goede softphone app? Of beter een andere nemen. Alle info over CheapConnect + Bria is nogal verouderd.
"Vroeger" wel eens met dat Bria getest, maar die app kon mij eigenlijk niet bekoren.
Misschien dat je beter een andere app kunt nemen.
Heb afgelopen weken met twee VOIP / SIP Client apps geëxperimenteerd. In mijn geval wel onder Android.
Beide apps zijn ook voor iPhone verkrijgbaar. (Vrij te gebruiken apps, zonder kosten).
< "MizuDroid" > voor Android.
Van hetzelfde softwarehuis voor iPhone:
< MizuPhone >
Maar de betere app is eigenlijk die van -
< "Linphone" >
Voor iOS - Android - Mac OS - Windows - Linux
Beide apps op dit moment in gebruik met CheapConnect.
Dat MizuDroid op een oudere Android telefoon met Android 11.
Die mijn dochter gebruikt die voor een aantal maanden in midden Amerika verblijft. (Met mijn oude telefoon).
Met "WiFi" connectie belt ze ermee naar huis, tegen de kosten van "hier" in Nederland.
(Ze heeft nog geen plaatselijke SIM-kaart van een lokale provider, want reist nog door naar een ander land).
Ja, tot zover reikt dus gewoon je Nederlandse "CheapConnect" SIP connectie, met Nederlands nummer !!
(Heb haar mijn 085 nummer "uitgeleend" waar ik nu zelf nauwelijks gebruik van maak,
van de twee vaste CheapConnect nummers die ik heb).
Bellen naar mijn andere vaste lijn nummer, kost zelfs helemaal "NIETS", is telefoonverkeer onderling.
(Overigens gebruikt ze ook What's app bellen, voor de contacten die bij haar zijn gekoppeld met What's app).
Telefoon ontvangen met die MizuDroid gaat eigenlijk alleen, als je de app op de achtergrond open hebt staan.
(Niet geëxperimenteerd met een STUN-server).
Voor mijn dochter minder belangrijk, want heeft telefoon sowieso weinig aan staan.
(Ze neemt toch geen "Mobiele" telefoon aan - i.v.m. de zeer hoge roamingkosten, vanuit midden Amerika).
Op mijn nieuwe Android telefoon (Android 15), werkte dat MizuDroid aanvankelijk echter niet goed.
Wel registratie, maar conflicten in routering bij bellen.
Na opnieuw configureren, maar nu met gebruik van "
sip.cheapconnect.net" in de plaats van
"
voip.cheapconnect.net" werkt het wel goed (inclusief melding beltegoed bij CheapConnect).
Daarnaast heb ik de (Android)
"Linphone" app nu in gebruik.
Je hoeft niet van de Linphone services gebruik te maken, wat meer bedoeld is voor zakelijk gebruik.
Met versleutelde connecties en groeps videobellen. Is IMO verder doorontwikkeld dan dat MizuDroid.
Door géén account aan te maken bij Linphone, kost het je verder ook niets, en is de app vrij te gebruiken
voor andere VOIP / SIP diensten die je kunt configureren, zoals bijv. de diensten van CheapConnect.
(Je krijgt in het begin de keus wat je wilt configureren).
Wel handig om door te nemen, is deze eerste tutorial:
https://wiki.linphone.org...tices%20for%20using%20SIP
Met name deze info:
SIP keepalive packets (\r\n\r\n), whose goal is primilary to keep the connection between client and server alive across NAT routers, are a bad practice for mobiles. They drain the battery by forcing the phone to wakeup to let the app handle this traffic. Fortunately phone manufacturers and mobile OS have solved the problem by killing apps in background automatically, or at least cut their access to the network. Push notifications must be used to wake-up apps each time they need to receive a message or INVITE.
Dus om ook telefoon te ontvangen, daarvoor hoef je voor de app
niet in de achtergrond extra
instellingen in te schakelen m.b.t. accu om actief te blijven, wat een hoger stroomverbruik oplevert.
Alleen een schuifje in de app "Keep app alive using Service", en klikt de app in de achtergrond dan weg.
(Werkt zowel via WiFi, als databundel van de mobiele telefoon --> heb zelf een YouFone mobiel abo)
CheapConnect werkt echter alleen via
UDP, zonder versleuteling van telefonie.
(Bij de basis instellingen van een profiel het UDP protocol kiezen).
Houd daar in ieder geval wel rekening mee als je via openbare WiFi netwerken wilt bellen.
Verder werkt het "ontvangen" van telefoongesprekken echter alleen goed.
Door NIET het CheapConnect "voip.cheapconnect.net" adres te gebruiken, voor de voip instellingen.
Maar: "
sip.cheapconnect.net" - (Dus hetzelfde als bij MizuDroid).
Verder heb ik alle zaken die met videobellen te maken hebben uitgezet. (ook alle video codecs).
Twee plekken om instellingen aan te passen. Onder "profiel" en "instellingen".
Om de contactenlijst van je telefoon te gebruiken, en niet alleen een nieuw aan te maken "SIP-lijst".
Filter op "alle contacten".
Hoop dat je er iets mee kunt. Succes.
-
[
Voor 15% gewijzigd door
Babylonier op 22-03-2025 18:06
]