Domba schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 11:11:
Ik heb nu al twijfels bij de mijne waar heatbed op de Y-as beweegt, als ik droog naar 200mm/s ga.
Ik heb al HTD 3mm 9mm brede getande riem aandrijving, i.p.v. 6mm GT2, bij de volgende aanpassing gaan er gaten in de heatbed Y-as dragerslede om gewicht te sparen op bewegende delen.
Met mijn Mendel90 heb ik probleemloos 192mm hoge windmolen bladen gemaakt compleet met een serieuze overhang. Dus dat bewegende bed over de Y-as valt ook wel mee.

En energie steken in printen vanaf SD-kaartje, zodat je maar 5-10 minuten nodig hebt om op te starten en daarna geen omkijken tot klaar, mijn ervaring is dat dit met alle cartesiaanse systemen, niet specifiek 3D printer, dit tijd en energie als ook gewenning kost voor de juiste voorbereiding tot deze 24/7 lopen.
De reden dat lange prints van SD kaart beter is heeft voornamelijk te maken met de relatief brakke USB communicatie. Als je lange prints gaat doen zoals bovenstaand dan moet je wel zorgen dat je ferriet kernen in de USB kabel hebt om de storingen te filteren. Dit gaat hier vooralsnog goed met > 10 uur prints aan de laptop.
Zo lang de calibratie niet verloopt is dat een goede optie, zeker productiematig printen.
Ik was zelf even aan het prutten in Sketchup voor een wat grotere 3D printer, bij lange niet af. Fondsen en plek om hem neer te zetten is er nog niet. Eerst maar uitwerken.
Met hetzelfde principe als de Mendel90 de rechte hoeken gebruiken voor haaks maar dan als een doos. Het andere uitgangspunt is groot formaat (300x300x300) voor een zachte prijs. Daarbij uitgaande van goed verkrijgbare waren.
- MDF 8mm, 5 platen van 450 bij 500mm
- 6 * geharde as 8mm 450mm (Z-assen + Y-assen) + 12 * LM8UU
- 2 * geharde as 8mm 350mm (heated bed drager)
- 2 * geharde as 10mm 400mm (X-assen) + 4 * LM10UU
- 3 * T2.5 pulley + 3 meter T2.5 belt.
Deze verzameling kost bij RRW circa 100 euro. Constructie gebruikt 2 motoren in serie voor de Z-as en 2 motoren in serie voor de X-as. 1 motor voor de Y-as. Met extruder erbij totaal 6. (+60 euro?)
Een heated bed van 300x300 zag ik online voor iets van 60$ in Amerika
Wellicht moet ik over op een Bowden extruder, maar met een niet te hoge acceleratie gaat een gewone directdrive extruder ook wel.
Eerst alles maar even uitwerken of de maten allemaal een beetje uitkomen, maar niets onoverkomelijks. De prioriteit ligt meer bij groter dan bij nauwkeuriger. De andere grotere printers die ik zag sloegen al snel door in apparaten van meer dan 2000 euro.