quote:
911GT2 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 19:45:
iMovie bijvoorbeeld simpel videootje maken gaat wel, maar als je net iets meer wil dan de beperkte standaard templates kun je eigenlijk alleen naar een veel duurder alternatief. Er is niet echt een middenweg.
Welkom in de wondere wereld die videografie heet. Dit is geen Apple probleem want je zult hier ook op Windows tegenaan gaan lopen. Dit is nou eenmaal hoe het werkt met video applicaties en videoformaten. Het is gewoon 1 grote puinzooi. Op Linux is het al helemaal desastreus. Uiteraard is het zuur dat je pas bij het gebruik erachter komt dat de applicatie in kwestie net te weinig mogelijkheden voor jou biedt.
quote:
Ander voorbeeld krijg een usb stick met WMA bestanden er op. Kan ik natuurlijk weer niet importeren omdat apple WMA niet ondersteund.
Apple ondersteund hoofdzakelijk open formaten plus haar eigen formaten. Er zijn wel wat additionele codecs zoals het oude Perian en de bekende Flip4Mac. Deze laatste is wat Microsoft (de maker en eigenaar van wma) aanraadt om haar formaten op de Mac te kunnen gebruiken. Had je dit al geprobeerd?
quote:
Time machine werkt niet en gaat ook niet werken icm met mijn NAS omdat hij steeds iedere keer aangeeft dat er een complete nieuwe backup gemaakt dient te worden.
Tja, dan moet je ook geen undocumented en unsupported features gaan gebruiken. Apple ondersteund dit officieel niet. Hopelijk snap je nu ook waarom Apple het standaard ook uitgeschakeld heeft: omdat het niet betrouwbaar werkt. Wil je backuppen naar een NAS dan zul je andere backup software moeten gaan gebruiken. Je bent nu het onmogelijke aan het verwachten.
quote:
Apple leeft te veel in zijn eigen wereldje en denk te weinig aan haar gebruikers en luisterd niet naar wat ze nou echt willen.
In dit geval is het eerder de gebruiker die in zijn eigen wereldje leeft en allemaal dingen gebruikt waarvan vooraf al bekend is dat het platform dit niet ondersteund. Dat je pas bij gebruik van iMovie erachter komt dat het net te weinig biedt voor wat je wilt is inderdaad zuur. Daar kan ik me de frustratie wel van begrijpen. Al het andere echter niet want dat is gewoon een beetje uitzoekwerk. Je houding is er eentje waarbij je van en fiets verwacht dat ie net zo snel gaat als een auto op de snelweg.
quote:
Complete bullshit. Het enige probleem bij de App Stores is dat je niet eenvoudig terug kunt naar een oudere versie van een stukje software. Voor de rest maakt het voor een Mac totaal niet uit waar je de software vandaan haalt. Sinds de Mac App Store is nog steeds een ruime 90% van de software die ik gebruik elders afkomstig (denk aan de maker zelf of via iets als MacPorts). De rest zijn een paar apps die ik via de MAS heb gedownload omdat de maker in kwestie mij geen andere optie bood. Zij hebben expliciet voor de MAS gekozen. Als mij dat niet zint dan stem ik gewoon met mijn portemonnee en ga bij de concurrent shoppen die het niet via die MAS aanbiedt.
Daarbij moet ik zeggen dat Apple op gebied van UNIX met Lion en Mountain Lion heel wat beter bezig is dan alle voorgaande releases. Er is veel meer aandacht voor. Het uit elkaar halen van bijv. de cli tools en Xcode is daar een voorbeeld van maar ook het overgaan naar LLVM ipv GCC (zoals vele anderen ook al doen) en het gebruik van iets als pf zijn daar goede voorbeelden van.
Om nog maar te zwijgen over diverse technologieën van o.a. Intel. Draadloos het beeld van je laptop naar een kastje streamen...ik zie dat nou niet als feature op al die andere computers. Ja je kunt in Windows 7 wel via wifi verbinding maken met een projector maar dan moet die dat wel supporten. Dat doen alleen die modelletjes van 15.000 euro en hoger. Bij Apple krijg je het al voor elkaar met een kastje die iets van 110 euro kost. Een mega verschil in aanschaf dus. Tiered storage is nog zoiets. Apple is de eerste die dit in een consumentenproduct stopt. Alle andere oplossingen zijn gericht op de enterprise en dan ook meer op de serversystemen dan de clients. Intel's SRT is overigens geen tiered storage maar caching. Dat was tot voor kort het enige wat je als consument kon verkrijgen. Retina schermen...Apple begon er mee en rolt het nu verder uit naar de Macs. Eigenlijk is dat ook min of meer het begin van het 4k tijdperk voor de consument.
Je verwoording is dus verkeerd: de innovatie zit niet in de sectoren die jij graag ziet en daarin ben je echt niet de enige. Niet iedereen is UNIX junkie of zit in de hoek van iets als fotografie of audio (om er maar eens een paar te noemen). Dat heb ik zelf ook: dat Fusion Drive is leuk maar daar heb ik weinig aan omdat ik graag content strikt gescheiden wil houden; dat Airplay gebruik ik niet en ik zou ook niet weten waarom ik dat zou willen gebruiken (ik laat het wel zien op mijn laptop, daar is het ding voor) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dat wil echter niet zeggen dat Apple en anderen niet innoveren.
quote:
Support is slecht, garantie zuigt meer en meer.
Tja, als ik rond zoek dan krijg ik een shitload aan positieve ervaringen op dit vlak en een lading negatieve ervaringen. Ik kan dus nou niet bepaald stellen dat support slecht is en garantie zuigt. Zeker niet gezien de vele verhalen dat Apple zonder gedoe dingen omruilt en vervangt, zelfs als de garantie net is verlopen. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Ik heb in ieder geval weinig ervaring met Apple op dit vlak en de ervaring die ik heb is dat ze het afhandelende zoals het hoort (ik zou het een neutrale ervaring willen noemen). Kan er persoonlijk dus weinig van zeggen.
quote:
het wordt mij te veel een lock-in product, geef mij maar vrijheid > think different - fuck apple.(en na 15+ jaar apple gebruik acht ik me voldoende van het product bewust om dit te mogen zeggen).
Realiseer je dan wel dat je bij Microsoft en diverse anderen net zo slecht af bent. Het draait momenteel binnen de IT heel erg om integratie tot 1 groot systeem/platform. Dingen moeten naadloos met elkaar samenwerken. Zo'n lock-in zit op diverse plekken. Ga maar eens iets in LaTeX schrijven. Zit je ook vast aan bepaalde tools. Dat geldt ook voor bepaalde ISO standaarden zoals ODF en OOXML en dat zijn nota bene nog open standaarden ook! Maar gelukkig kun je iOS apparaten ook zonder computer gebruiken en andersom en is iets als iCloud absoluut geen vereiste om OS X/iOS te gebruiken. Die lock-in is niet zo gek veel anders als bij Linux en Windows.
ppl wijzigde deze reactie 21-01-2013 21:28 (10%)