Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:00
Overigens heb ik nooit een Mac als desktop pc gehad en zie ik dat ook niet gaan gebeuren. Als ik een groter/extra scherm wil plug ik een desktop monitor in mijn MacBook en een muis en toetsenbord. Het voor deel van een iMac of een Mac mini zie ik voor mezelf niet. Als ik al een desktop pc zou willen kopen (en die kans is klein en ben het ook niet aan het overwegen), zal het eerder een Windows pc worden dan een Mac. Maar dat zal dan voor het gamen zijn.
En voor (headless) server toepassingen zie ik mezelf eerder Linux gebruiken dan macOS, mocht ik dat ooit willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
Een goed YouTube-kanaal met ontzettend veel tips en handige weetjes over macOS is macmost.

Ik heb daar de laatste tijd al heel veel handigheden over macOS geleerd.

Bijvoorbeeld dat macOS hele handige screenshot tools heeft, dat je met QuickTime heel makkelijk een video van je desktop kunt maken, dat Voorvertoning (Preview) heel veel handige functies heeft om bijv. met PDF's te werken, hoe je handig windows kunt resizen, gebruik kunt maken van meerdere desktops, keyboard shortcuts en nog veel meer dingen.

[ Voor 47% gewijzigd door jj71 op 13-12-2021 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:00
Ik vind trouwens dat (na vier jaar Mac gebruiker) de shortcut keys van Apple chaotisch.
Er zit een bepaalde filosofie achter, maar het is niet consequent en het had efficiënter gekund waardoor je die fn knop misschien niet nodig zou hebben.

Command = vaak voor shortcuts zoals onder Windows dat vaak ctrl is.
Option is alt, voor alternatieve opties en extra opties.
ctrl is een rechtermuisknop waar je niks aan hebt (want dat is met twee vingers ook op te lossen), voor UNIX shortcuts in de Terminal (wat meeste Mac gebruikers niet gebruiken) en in totale willekeur op plekken zonder logica zoals Xcode.
FN naast als je de F knoppen wilt gebruiken (ik denk zelfs minder vaak in gebruik dan de shortcuts in de Terminal) en al die opties die je ook onder een andere toets of toetsencombinatie kunt plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:59

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Fn is niet echt een shortcut, maar een modifier voor je F-toetsen omdat deze meerdere functies hebben. Die kun je ook uitzetten en ze gewoon als F-toetsen gebruiken zonder Fn.

CTRL voor rechtermuis komt nog uit tijd dat er maar 1 muisknop was. Is nu dus niet meer relevant (die kun je dus gewoon negeren)

"Command = vaak voor shortcuts zoals onder Windows dat vaak ctrl is."

Maar MacOS is geen Windows, dus geen heel zinnige vergelijking? :P
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste