MacOS: Magisch of Mysterieus?

Pagina: 1
Acties:

• Pindasmeer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-06 09:54
Ik ben een Windows-gebruiker. Ik heb alle versies sinds Windows 95 gebruikt, en kan alle toetscombinaties en handige tools dromen. Hoewel ik me kan storen aan de onsamenhangende UI, bedroevende 'tabet modus' en bloatware die door sommige leveranciers wordt meegeleverd, vind ik het qua productiviteit een prima OS. Mijn keuze voor Windows is vooral een keuze tégen de alternatieven. Want...
  • ...met Linux kan ik niet de applicaties gebruiken die ik nodig heb of wil gebruiken (zoals Microsoft Office, DxO Photolab, de Affinity suite
  • ...voor ChromeOS geldt hetzelfde (en bovendien heb ik niet veel vertrouwen in de integriteit van Google)
  • ...en MacOS is voorbehouden aan hardware van Apple die voorzien is van prijskaartjes die ik mijzelf niet kon verantwoorden
Ik ben van plan om dit jaar een nieuwe laptop aan te schaffen. Enerzijds omdat mijn werkzaamheden zijn veranderd en ik steeds vaker video's monteer en zware grafische taken uitvoer, en anderzijds omdat de (verlijmde) batterij van mijn huidige laptop na 5 jaar instabiel is geworden en de reparatie €300 zou kosten 'Gelukkig' ben ik weinig op pad in deze periode en is mijn laptop nu non stop aangesloten op een dock, geen haast dus.

De ontwikkelingen rondom Apple Silicon vind ik erg interessant, en ook financieel heb ik de mogelijkheden om meer uit te geven aan een laptop. Een MacBook behoort dus tot de opties. Bijvoorbeeld de nog aan te kondigen 14 inch MacBook Pro. Om erachter te komen of MacOS mij bevalt maak ik nu een aantal weken gebruik van een MacBook Pro 16 (2019).

Over deze (tijdelijke) overstap naar MacOS is van alles te zeggen. Ja, het ziet er mooi en gepolijst uit, de apps lijken van hoge kwaliteit, het trackpad is fijn (al heb ik over de precision trackpad van mijn eigen laptop ook niks te klagen), etc. etc.. Ik denk dat ik aan veel dingen zou kunnen wennen, maar toch heb ik mijn twijfels: het geheel is niet zo intuïtief als ik had gehoopt (en verwacht). Een aantal voorbeelden:
Een open venster kun je verbergen met minimise en met hide. Beiden vind ik niet écht handig. Het voordeel van minimise is dat je in de dock in ieder geval een indicator hebt van een open venster, maar deze kun je vervolgens niet eenvoudig openen via de app switcher of mission control (tenzij je in de app switcher naar de juiste app navigeert, pijltje omhoog indrukt en dan op het geminimaliseerde venster klikt). Met Hide kan je de app wel weer oproepen vanuit de tab switcher, maar daarmee verberg je altijd álle vensters van de applicatie, terwijl dit niet altijd is wat ik wil. Daarnaast kan je aan de dock niet zien of een applicatie geopende vensters heeft, of geopend is zonder openstaande vensters.
Die applicaties zonder geopende vensters staan dan wel weer in de app switcher. Enerzijds snap ik die logica. Maar stel: ik heb het venster van Spotify afgesloten, en ik open Spotify via de app switcher, dan is er voor mij geen makkelijke manier om weer een venster te openen (in sommige apps kan je dan command+N doen om een venster te openen, maar in andere apps zoals Spotify kan dat dan weer niet en moet je een venster openen door het icoon in de dock aan te klikken, of via Spotlight te zoeken.
Dat de Finder overigens niet af te sluiten is begrijp ik (ergens is dat in Windows niet veel anders met de Verkenner), maar dat er áltijd een indicator onder het icoon staat en dat Finder altijd in de app switcher staat vind ik niks toevoegen. Zo kan ik dus nooit aan de dock zien of ik nog (verborgen) Finder-vensters open heb staan. Bovendien kan je een Finder-vensterdus ook niet afsluiten met command+Q. Technisch gezien klopt dat, maar erg gebruikersvriendelijk vind ik het niet.
Dan is er nog de (optionele) functie 'App Exposé', waarmee je middels een 3-vingerbeweging naar beneden de openstaande vensters van een app kunt zien. Je kunt naar links of rechts vegen om de vensters van andere apps te bekijken, maar sommige geopende apps hebben geen vensters. Je krijgt dan géén indicator van welke app je op dat moment geselecteerd hebt, maar wel een melding 'Geen beschikbare vensters'. Zeer informatief 8)7 .
Over het positioneren van vensters heb ik het nog niet gehad. Ook daar is aan te wennen, maar het voelt wel primitief wanneer je Windows gewend bent (ik heb zelf de app Rectangle gedownload - werkt prima, maar wat mij betreft had dat echt standaardfunctionaliteit moeten zijn).
Nog iets: vanmorgen wilde ik de MacBook even aan een groot scherm aansluiten. Die werd meteen herkend, maar wat mij betreft mocht het ingebouwde scherm van de laptop wel uitgeschakeld omdat ik deze toch niet zou gebruiken. Ik heb nog niet heel lang onderzoek gedaan, maar de enige optie om dit te doen leek het dichtklappen van de laptop, zodat het toetsenbord en trackpad niet meer bruikbaar zijn? :F Ik hoop dat ik dit verkeerd heb gelezen.
Wat zijn jullie ervaringen? Kijk ik nu te veel met een Windows-bril naar MacOS om de logica te snappen, of ontbreekt die logica her en der (maar is daar prima aan te wennen)?

Overigens heb ik nog geen laptopkeuze gemaakt. Wordt vervolgd :)

Update: ik opende net Launchpad, en kwam tot de conclusie dat er geen enkele manier is om dat overzicht te sorteren, anders dan handmatig. Zou ik daarom nooit gebruiken. Ik weet dat ik ook via de Finder bij de apps kan komen, of via Spotlight kan zoeken, maar waarom zit die Launchpad op zo'n prominente plek als het zo prematuur is (dock +gesture)?

[ Voor 3% gewijzigd door Pindasmeer op 25-02-2021 16:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Een open venster kun je verbergen met minimise en met hide. Beiden vind ik niet écht handig
Kan je uitleggen waarom je minimaliseren precies gebruikt, dit is namelijk iets wat ik werkelijk nooit doe.
Een programma staat open, of is gesloten.
Dan is er nog de (optionele) functie 'App Exposé', waarmee je middels een 3-vingerbeweging naar beneden de openstaande vensters van een app kunt zien. Je kunt naar links of rechts vegen om de vensters van andere apps te bekijken, maar sommige geopende apps hebben geen vensters. Je krijgt dan géén indicator van welke app je op dat moment geselecteerd hebt, maar wel een melding 'Geen beschikbare vensters'. Zeer informatief 8)7
App Expose gebruik ik zelf regelmatig voor bijvoorbeeld Safari, Word, Excel etc. Heb de gesture wel aangepast naar een 4 vinger beweging naar beneden. Het meeste voordeel ga je behalen als je simpelweg je spaces ordent op jou voorkeur qua indeling.

Zo maak ik dus gebruik van ~6 Spaces en de programma's staan altijd in exact dezelfde volgorde zodat ik weet waar alles staat.

Ik gebruik Spaces dan ook in combinatie met Mission Control en die heb ik toegewezen aan de rechter bovenhoek. Als ik dus met mijn muis cursor naar de rechterbovenhoek ga, zie ik een overzicht van al mijn spaces en de daarbij horende applicaties, vanuit Mission Control is het dus makkelijk om te navigeren.
Over het positioneren van vensters heb ik het nog niet gehad. Ook daar is aan te wennen, maar het voelt wel primitief wanneer je Windows gewend bent (ik heb zelf de app Rectangle gedownload - werkt prima, maar wat mij betreft had dat echt standaardfunctionaliteit moeten zijn).
Zeker met je eens maar de reden waarom het er niet (standaard) in zit is omdat Microsoft hier een patent op heeft ;) Ik gebruik zelf Bettertouchtool, daar zit dus ook Windowsnapping bij in, maar heeft als power feature dat je aan het hele trackpad nog eigen custom shortcuts kan toevoegen.

Zo kan ik bijvoorbeeld met mijn trackpad het volgende doen: Volume omhoog/omlaag, helderheid omhoog/omlaag, printscreen maken, Home/End voor op het forum enz.
Nog iets: vanmorgen wilde ik de MacBook even aan een groot scherm aansluiten. Die werd meteen herkend, maar wat mij betreft mocht het ingebouwde scherm van de laptop wel uitgeschakeld omdat ik deze toch niet zou gebruiken. Ik heb nog niet heel lang onderzoek gedaan, maar de enige optie om dit te doen leek het dichtklappen van de laptop, zodat het toetsenbord en trackpad niet meer bruikbaar zijn?
Je kan het scherm inderdaad dichtklappen, dan wordt Clamshell Mode geactiveerd en kan je met een draadloos toetsenbord en muis als nog de laptop gebruiken op het andere scherm. Wat je ook kan doen is de helderheid van het scherm op 0 zetten, dan gaat het scherm ook uit.
Update: ik opende net Launchpad, en kwam tot de conclusie dat er geen enkele manier is om dat overzicht te sorteren, anders dan handmatig. Zou ik daarom nooit gebruiken. Ik weet dat ik ook via de Finder bij de apps kan komen, of via Spotlight kan zoeken, maar waarom zit die Launchpad op zo'n prominente plek als het zo prematuur is (dock +gesture)?
Ik maak zelf geen gebruik van Launchpad en als je icoontjes niet in je dock wilt, kan je ze ook er uit slepen.
Zelf heb ik de Apps map, naarst mijn prubllenbak en download map gezet in het dock, dan heb je ook een overzicht van je programma's en hoef je dus niet perse naar finder toe en je kan er veel meer tegelijkertijd zien zonder veel te hoeven swipen;)
Wat zijn jullie ervaringen? Kijk ik nu te veel met een Windows-bril naar MacOS om de logica te snappen, of ontbreekt die logica her en der (maar is daar prima aan te wennen)?
Ik ben zo'n 12 jaar geleden overgestapt naar MacOS, het heeft me een weekje gekost om te wennen en daarna wilde ik nooit meer terug. Helaas moet ik voor werk nog wel Windows gebruiken, maar het is inderdaad een kwestie van even wennen.

Persoonlijk vind ik MacOS veel simpeler in gebruik, geen tientallen menu's waar je doorheen moet om iets te vinden, geen bloatware, antivirus programma's, trials etc. Koop je een nieuwe Mac, dan log je in met je Apple ID en alles wordt vanuit de cloud al weer gesynchroniseerd waardoor je de binnen de kortste keren al weer aan de slag kunt. Heb je of haal je meerdere "Apple" apparaten in huis dan is de samenwerking daarvan ongeëvenaard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjDEdNZDiQegAMx0TzK02-JCBII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V7RIvZVtRZ5LMfsk2sgt1XCl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIvhFgY6UITcEVNKTvXWz8VgjWg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ouFJPfpup7CkHkEgMwPqJFG1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jEtZVOwFbBil02EE5hGb_Wirl8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fOCKQQ6RMstFEFZKs20uAz50.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Greatsword op 25-02-2021 19:00 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor je eerste en tweede punt: Probeer deze vingeroefening eens... CMD+Tab naar je openstaande programma, CMD vasthouden, ALT er bij pakken, CMD loslaten en voilá daar is je geminimaliseerde openstaande venster. Dit werkt ook met het openen van een nieuw Finder venster op het moment dat je daar naar toe navigeert (scheelt je weer een CMD+N).

Finder kun je niet sluiten. Een Finder vesnter wel. Probeer maar eend CMD+W. Openen met de app switcher kun je doen met de stap hierboven.

Exposé en Launchpad gebruik ik niet, nooit gedaan ook. CMD+Spatie werkt veel sneller. Mijn Dock is standaard maar 5 icoontjes breed: Finder, Mail en Firefox (met daarnaast nog de downloadmap en de prullenbak).

Positioneren van vensters: gelukkig onthoudt macOS de grootte en de positie waar je het gelaten hebt. De volgende keer zou het op die plek en met die grootte moeten openen. Zelf gebruik ik BetterSnapTool hiervoor. Lekker met sneltoetsen vensters op de gewenste plek zetten.

Het interne display kun je niet uitzetten. Je kunt wel het licht dimmen met de F1 toets, net zo lang indrukken totdat het licht uitgaat.

En ja, je moet je weg er in vinden en gebruiken zoals je het wilt gebruiken. Ik zie mensen met het dock over de hele breedte van hun ultrawide scherm, bureaubladen vol met snelkoppelingen naar apps en overal zooi in Finder staan. Ieder gebruikt z'n Mac op z'n eigen manier, wat voor jou werkt is prima. Er is geen universele manier van werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik werk met zowel Windows als Apple en wat mij opvalt is dat het steeds meer op elkaar gaat lijken in veel dingen en zoals hier boven al gezegd iedereen heeft zo zijn eigen manier van werken. Het is dus echt je eigen weg zoeken. Wat ik wel kan zeggen is dat zeker in beeld bewerking een Apple fijn en soepel werkt. Wel goed dat je nu voorlopig kan wennen. Succes.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:37

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Ik gebruik minimaliseren ook nooit. Altijd CMD+H om venster te verbergen en CMD+TAB om hem terug te krijgen. Daarnaast ook interactieve schermhoeken met Mission Control (overzicht alle apps) + een hoek met programma vensters (alle vensters van actieve app) + bureablad (alles schuift aan de kant en toont bureablad.

Apps starten doe ik met spotlight. Launchpad gebruik ik nooit. Ik heb wel eens een app gekocht om deze makkelijk te ordenen, maar kostte me toch teveel werk. Voor de paar games die ik heb, heb ik een map met 'aliassen' (snelkoppelingen) gemaakt en deze map in dock gezet. Klein overzichtje dus.

Voor window snapping gebruik ik 'Magnet'. Sneltoetsen en vensters naar kant van scherm slepen om deze te resizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-06 18:05

Geronimous

化け猫

Het is inderdaad zeker even wennen, maar mijn eigen ervaring is toch dat macOS veel gebruiksvriendlijker is, juist voor powerusers. Als je je verdiept in zaken als App Expose en Mission control, virtuele desktops, de shortcuts en de trackpad gestures, kun je echt een stuk productiever aan de slag dan in Windows.

Dat is natuurlijk mijn ervaring, ik gebruik windows en macOS beiden veelvuldig.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:48

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ik ben dit jaar 20 jaar macOS-gebruiker en weet nog precies dat ik tegen veel van dezelfde "problemen" (eigenlijk: kleine ergernissen) aanliep die jij nu tegenkomt.

Exposé was destijds Apple's antwoord op dergelijke opmerkingen van switchers (ik meen in 10.3; kan ook 10.4 geweest zijn), maar afgezien van een handig overzicht van alle geopende apps, vind ik het ook geen vervanger voor wat Windows op dit vlak biedt.

Naast Spotlight (CMD + Spatie, dan eerste letters van de naam van de gewenste app typen en enter) en CMD+TAB gebruik ik ook Hyperdock. Een sharewaretooltje dat veel van wat macOS niet heeft tov Windows toevoegt. Het heeft ook de functionaliteit van Bettersnaptool of Magnet (door drag+drop of een toetsencombinatie) ingebouwd, previews van vensters als je de cursor boven een icoon in de dock laat zweven, eenvoudiger terughalen van verborgen vensters en custom sneltoetsen.

Wat echt heerlijk is, is dat het geopende vensters toont van alle spaces (ongeacht in welke space je je bevindt dus).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindasmeer
Bedankt voor jullie ervaringen en tips, heel fijn. Een aantal dingen die me opvielen:
Greatsword schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:33:
Kan je uitleggen waarom je minimaliseren precies gebruikt, dit is namelijk iets wat ik werkelijk nooit doe.
Een programma staat open, of is gesloten.
Ja hoor, in Windows minimaliseer ik vensters omdat ik weet dat ik ze op een later moment nodig ga hebben (maar niet nu, dus heb ik ze liever uit beeld om het scherm overzichtelijk te houden). In MacOS is die optie er dus ook wel, maar meer versnipperd (over Minimise en Hide).
Greatsword schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:33:
App Expose gebruik ik zelf regelmatig voor bijvoorbeeld Safari, Word, Excel etc. Heb de gesture wel aangepast naar een 4 vinger beweging naar beneden.
Ah, om snel te zien welke andere vensters je binnen dezelfde app open hebt lijkt het me inderdaad wel handig. Als manier om tussen applicaties te wisselen (door swipen naar links en rechts) is het niet erg effectief, denk ik.
sypie schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:00:
Voor je eerste en tweede punt: Probeer deze vingeroefening eens... CMD+Tab naar je openstaande programma, CMD vasthouden, ALT er bij pakken, CMD loslaten en voilá daar is je geminimaliseerde openstaande venster. Dit werkt ook met het openen van een nieuw Finder venster op het moment dat je daar naar toe navigeert (scheelt je weer een CMD+N).
Dank, handige tip! Je moet dan overigens wel van tevoren weten dat je dat venster geminimaliseerd hebt, maar desalniettemin goed om te weten.
kaassouffle schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:27:
Ik gebruik minimaliseren ook nooit. Altijd CMD+H om venster te verbergen en CMD+TAB om hem terug te krijgen. Daarnaast ook interactieve schermhoeken met Mission Control (overzicht alle apps) + een hoek met programma vensters (alle vensters van actieve app) + bureablad (alles schuift aan de kant en toont bureablad.
Daar neig ik ook naar (alhoewel die hot corners op een MacBook volgens mij niet zoveel toevoegen, aangezien je die acties ook met het trackpad kunt doen?)
Geronimous schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:27:
Het is inderdaad zeker even wennen, maar mijn eigen ervaring is toch dat macOS veel gebruiksvriendlijker is, juist voor powerusers. Als je je verdiept in zaken als App Expose en Mission control, virtuele desktops, de shortcuts en de trackpad gestures, kun je echt een stuk productiever aan de slag dan in Windows.

Dat is natuurlijk mijn ervaring, ik gebruik windows en macOS beiden veelvuldig.
Ik ben nog geen ervaren MacOS gebruiker, dus ik kan die vergelijking misschien niet goed maken, maar toch denk ik dat de besturingssystemen op dit vlak niet veel verschillen. Ik gebruik normaal gesproken een Surface apparaat met een modern trackpad (precision trackpad – met drivers ontwikkeld door Microsoft) en ik merk tot nu toe weinig verschillen. Ook op een moderne versie van Windows 10 heb je bureaubladen/spaces, waar je met precies dezelfde gestures doorheen navigeert. Ook ‘mission control’ is vrij letterlijk overgenomen. Op Windows kan je bovendien met een horizontale 3-finger-swipe rechtstreeks door de app-switcher navigeren naar het venster dat je zoekt, iets wat op Mac volgens mij niet met 1 beweging kan (zie deze video). Op oudere Windows laptops met Synaptics of Elan drivers is het inderdaad minder fijn.
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:44:
Ik ben dit jaar 20 jaar macOS-gebruiker en weet nog precies dat ik tegen veel van dezelfde "problemen" (eigenlijk: kleine ergernissen) aanliep die jij nu tegenkomt.

Exposé was destijds Apple's antwoord op dergelijke opmerkingen van switchers (ik meen in 10.3; kan ook 10.4 geweest zijn), maar afgezien van een handig overzicht van alle geopende apps, vind ik het ook geen vervanger voor wat Windows op dit vlak biedt.

Naast Spotlight (CMD + Spatie, dan eerste letters van de naam van de gewenste app typen en enter) en CMD+TAB gebruik ik ook Hyperdock. Een sharewaretooltje dat veel van wat macOS niet heeft tov Windows toevoegt. Het heeft ook de functionaliteit van Bettersnaptool of Magnet (door drag+drop of een toetsencombinatie) ingebouwd, previews van vensters als je de cursor boven een icoon in de dock laat zweven, eenvoudiger terughalen van verborgen vensters en custom sneltoetsen.

Wat echt heerlijk is, is dat het geopende vensters toont van alle spaces (ongeacht in welke space je je bevindt dus).
Dat klinkt goed, ga ik me ook eens in verdiepen.

Nogmaals dank voor jullie input. Ik denk ook dat ik hier wel aan kan wennen, maar ik ben nog steeds wel van mening dat MacOS niet zo intuïtief werkt als bijvoorbeeld iOS. En dat veel van de voordelen van MacOS inmiddels ook op Windows vindbaar zijn (ook het Spotlight-equivalent is bijvoorbeeld prima op Windows, niet zo uitgebreid maar wel effectief). Ik ga weer verder met oefenen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:19
Grappig. Ik moet voor mijn werk ook met macOS werken. Ik vind het na meer dan 8 jaar nog steeds dramatisch. Dat je met macOS productiever kan zijn ben ik het dan dus ook niet mee eens.

Zomaar een paar dingen die me na meer dan 8 jaar nog steeds irriteren aan macOS:

- op een dock icon klikken om een open+actief venster te minimaliseren werkt niet.
- dock is alleen gecentreerd. Dat betekent dat je nooit kan vertrouwen op je muscle memory om een bepaalde app te localiseren: als er een icoon bij komt of weggaat verschuift alles. Daar komt nog eens bij dat sommige icoontjes van software heel erg op elkaar lijken (rond + blauw, rond + wit) (ligt aan de software die ik gebruik I know, maar het helpt niet met het eerste punt).
- veel dialoogvensters zijn niet met het toetsenbord te bedienen
- "split view" kan niet met het toetsenbord (al gebruik ik daar nu een tooltje voor die het overigens beter doet dan Mac native).

Voor mij een paar dingen die ervoor zorgen dat ik het absoluut niet intuïtief vind werken. Voor een ander misschien geen probleem. Daarom is het vooral zaak zelf uit te zoeken wat je wel of niet belangrijk vind in het gebruik van een OS.
Pindasmeer schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:49:

[...]

Daar neig ik ook naar (alhoewel die hot corners op een MacBook volgens mij niet zoveel toevoegen, aangezien je die acties ook met het trackpad kunt doen?)
Gelukkig konden die hot corners uit. De enige keren dat ik die activeerde was altijd per ongeluk.
[...]

Ik ben nog geen ervaren MacOS gebruiker, dus ik kan die vergelijking misschien niet goed maken, maar toch denk ik dat de besturingssystemen op dit vlak niet veel verschillen. Ik gebruik normaal gesproken een Surface apparaat met een modern trackpad (precision trackpad – met drivers ontwikkeld door Microsoft) en ik merk tot nu toe weinig verschillen. Ook op een moderne versie van Windows 10 heb je bureaubladen/spaces, waar je met precies dezelfde gestures doorheen navigeert. Ook ‘mission control’ is vrij letterlijk overgenomen. Op Windows kan je bovendien met een horizontale 3-finger-swipe rechtstreeks door de app-switcher navigeren naar het venster dat je zoekt, iets wat op Mac volgens mij niet met 1 beweging kan (zie deze video). Op oudere Windows laptops met Synaptics of Elan drivers is het inderdaad minder fijn.
Ik gebruik op Windows 3-finger-swipe om naar het vorige/volgende track gaan. Niet (standaard?) mogelijk op macOS maar erg handig en sneller dan op zoek gaan naar de juiste locatie op de touchbar, vind ik. Maar ook hier, your mileage may vary.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Ramon schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:26:
- veel dialoogvensters zijn niet met het toetsenbord te bedienen
Wat ik zelf altijd standaard instel (en dat zou moeten helpen in dit geval) is onder systeemvoorkeuren > Toetsenbord > Toetscombinaties, dan onderaan aanvinken 'alle regelaars'.

Met tab verander je dan de focus (binnen dialoogvensters ook), blauw omlijnde knoppen activeer je met spatie, blauwgekleurde knoppen activeer je met enter.

(maar misschien had je dit al ingesteld)

--

Je ziet trouwens hoe persoonlijk alles is. Op een dock icoon klikken om een venster te minimaliseren? Ik zou niet weten wanneer ik dat nodig zou hebben :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:29
Ik druk altijd op cmd-M als ik het wil minimaliseren. En de snap functie van windows is wel leuk voor vensters (wat je ook op MacOS kan krijgen met gratis apps), maar ik vind de MacOS fullscreen functionaliteit veel fijner eigenlijk.

Bijvoorbeeld mijn IDE en Terminal staan altijd fullscreen op een 80% 20% verhouding in hun eigen virtuele desktop. Dan met mijn muis met extra knoppen navigeer ik tussen de verschillende virtuele schermen.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Pindasmeer schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:49:

[...]

Volgens mij wel ja. Ik gebruik gestures eigenlijk nooit (bedenk ik me nu), op 3 finger swipe tussen spaces na.
Ik werk ook wel veel met muis en toetsenbord nu (met Macbook pro op een stand) en maak dan geen gebruik van trackpad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-06 07:40
Ik ben ook net nieuw. Ik vind MacOs op zich wel smooth. Ik was vooral de afgelopen 10 jaar de richting van Windows echt spuugzat geworden. Maar ik ben vrij snel genezen van het idee dat MacOs zo'n intuïtief wonder is haha. Het is kennelijk ook gewoon een OS. En nu heb je ook programma's die vastlopen - of zelfs dialogboxen die in een loop blijven hangen bij het installeren. Haha. Dus ik haal mn schouders op en ga er aan wennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Ik ben jaren terug al met veel plezier overgestapt. Wat me toen over de streep trok was dat allerlei power features nou eens niet allemaal geklungel in het register opleverden.

Mijn moeder van inmiddels 70+ ook een macje cadeau gedaan en dan merk je hoe consistent MacOS is. Niet beter ofzo, het crasht ook en ze kan nog steeds geen foto's mailen, maar 99 van de 100 keer werkt alles hetzelfde als gisteren. Dat is met Windows wel ff anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindasmeer
ZpAz schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:13:
Ik druk altijd op cmd-M als ik het wil minimaliseren. En de snap functie van windows is wel leuk voor vensters (wat je ook op MacOS kan krijgen met gratis apps), maar ik vind de MacOS fullscreen functionaliteit veel fijner eigenlijk.
Leuk om te zien dat MacOS op zoveel verschillende manieren gebruikt wordt. De fullscreen functionaliteit is inderdaad fijn. Ik weet niet of ik het per se een toevoeging vind dat een fullscreen app een eigen space krijigt, maar het werkt soepel. Overigens, de meeste nieuwe Windows-applicaties kun je ook volledig full screen krijgen via Shift + Win + Enter.
drvinnie schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:38:
Ik ben ook net nieuw. Ik vind MacOs op zich wel smooth. Ik was vooral de afgelopen 10 jaar de richting van Windows echt spuugzat geworden. Maar ik ben vrij snel genezen van het idee dat MacOs zo'n intuïtief wonder is haha. Het is kennelijk ook gewoon een OS. En nu heb je ook programma's die vastlopen - of zelfs dialogboxen die in een loop blijven hangen bij het installeren. Haha. Dus ik haal mn schouders op en ga eraan wennen.
Haha, herkenbaar! Het gras is een andere tint groen ;), maar ik ga er wel aan kunnen wennen
Anoniem: 1302638 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:42:
Ik ben jaren terug al met veel plezier overgestapt. Wat me toen over de streep trok was dat allerlei power features nou eens niet allemaal geklungel in het register opleverden.

Mijn moeder van inmiddels 70+ ook een macje cadeau gedaan en dan merk je hoe consistent MacOS is. Niet beter ofzo, het crasht ook en ze kan nog steeds geen foto's mailen, maar 99 van de 100 keer werkt alles hetzelfde als gisteren. Dat is met Windows wel ff anders.
Ik snap wat je zegt, maar ik denk oprecht dat er in de afgelopen jaren toch best wat ontwikkeling is geweest aan de Windows-kant. En ik vind ook dat de matige kwaliteit en ondersteuning van de budget-Windows-laptops (vol bloatware en ongewenste meegeleverde applicaties) afstralen op het besturingssysteem als geheel. Ik kan uit ervaring zeggen dat een premium laptop zoals de Surface Book of Surface Laptop een beduidend andere ervaring bieden: goede toetsenborden en precision trackpads, mooie schermen met pen-support, betere software-optimalisatie, snellere updates, totaal geen bloatware. Ook daar had jouw moeder een prima tijd mee gehad, denk ik (wat niet wil zeggen dat een Mac geen goede keuze is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-06 10:32
Er is een functioneel groot verschil tussen minimalise en hide: je kunt vensters binnen een app afzonderlijk van elkaar minimaliseren, maar hide verbergt meteen alle vensters van die app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Niet al te lang geleden heb ik een Mac Mini M1 laten aanrukken, omdat ik een geluidsloze computer zocht en ik de Citrix client in combinatie met de spulletjes van mijn werkgever op Linux niet ideaal vond. En omdat ik toch nog wel eens documenten uitwerken moet in Word...

Al met al behoorlijk tevreden, maar voor mij is Karabiner-Elements onmisbaar gebleken, ik ga namelijk géén nieuwe shortcuts leren. Ik ben begonnen met de set PC Shortcuts van deze pagina, en als ik dan wat vind wat me niet aanstaat pas ik het aan, dat kan eventueel per programma verschillend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pindasmeer schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 20:10:
[...]

Leuk om te zien dat MacOS op zoveel verschillende manieren gebruikt wordt. De fullscreen functionaliteit is inderdaad fijn. Ik weet niet of ik het per se een toevoeging vind dat een fullscreen app een eigen space krijigt, maar het werkt soepel. Overigens, de meeste nieuwe Windows-applicaties kun je ook volledig full screen krijgen via Shift + Win + Enter.

[...]

Haha, herkenbaar! Het gras is een andere tint groen ;), maar ik ga er wel aan kunnen wennen

[...]

Ik snap wat je zegt, maar ik denk oprecht dat er in de afgelopen jaren toch best wat ontwikkeling is geweest aan de Windows-kant. En ik vind ook dat de matige kwaliteit en ondersteuning van de budget-Windows-laptops (vol bloatware en ongewenste meegeleverde applicaties) afstralen op het besturingssysteem als geheel. Ik kan uit ervaring zeggen dat een premium laptop zoals de Surface Book of Surface Laptop een beduidend andere ervaring bieden: goede toetsenborden en precision trackpads, mooie schermen met pen-support, betere software-optimalisatie, snellere updates, totaal geen bloatware. Ook daar had jouw moeder een prima tijd mee gehad, denk ik (wat niet wil zeggen dat een Mac geen goede keuze is).
Het is precies 0 dagen geleden sinds ik tweets heb gezien van mensen waarbij Microsoft software, advertenties of configwijzigingen opdringt in Windows 10. Edge, anyone?

Maar gisteren deed ik een OSX update en die wizard is mijn moeke ook teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdws
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-06 21:24
kaassouffle schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:27:
Altijd CMD+H om venster te verbergen en CMD+TAB om hem terug te krijgen.
Handig CMD+H. Nooit gebruikt eigenlijk. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:25

Nogne

>.<

Anoniem: 1302638 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:33:
[...]

Het is precies 0 dagen geleden sinds ik tweets heb gezien van mensen waarbij Microsoft software, advertenties of configwijzigingen opdringt in Windows 10. Edge, anyone?
Edge is de native browser van Windows 10.... snap niet helemaal wat er mis is met een webbroswer mee te laten met je OS. Want het is toch ook geen schande dat Apple Safari meelevert bij macOS?

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindasmeer
Ik denk dat deze opmerking slaat op het feit dat Windows 10 sinds een paar dagen een knop in de instellingen bevat waarmee de 'aanbevolen internetinstellingen' kunnen worden teruggezet. Wanneer je daarop klikt krijg je de optie om de standaardbrowser te wijzigen naar Edge, en de standaardzoekmachine naar Bing. Niet iets waar ik (en met mij vele anderen) op zitten te wachten, maar ook niet iets wat een gemiddelde gebruiker in de weg zit lijkt me. Deze uiting vloeit natuurlijk voort uit het verdienmodel van Microsoft, welke duidelijk anders is dan die van Apple. Apple zou dit niet op deze manier doen, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat zij geen beperkingen opwerpen op basis van financieel belang (kijk naar de stricte regulatie/winstmarges in de App Store, of het feit dat iOS pas sinds versie 14 de mogelijkheid biedt om een andere standaardbrowser te kiezen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DloCNtLB7vRws3hDp1kTo-B_hhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eheMNehd2EGYh9GdgaThv3Rm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nogne schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:06:
[...]

Edge is de native browser van Windows 10.... snap niet helemaal wat er mis is met een webbroswer mee te laten met je OS. Want het is toch ook geen schande dat Apple Safari meelevert bij macOS?
- https://twitter.com/ofri12347/status/1319303270268096518
- https://twitter.com/scykoh/status/1319287781449854977

Meeleveren is 1. Opdringen is 2. Maargoed, die discussie is een beetje offtopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:25

Nogne

>.<

Uhh je verwijst naar een twitter bericht waarbij iemand net een upgrade heeft uitgevoerd waardoor Edge geïnstalleerd word, en die word by default op je taskbar gezet.

Dat is niks anders dan je macOS upgrade waardoor je (zonder dat je dat vraagt) de "News" app op je dock krijgt.

En mag ik vragen waarom het offtopic is, want zijn alleen positieve verhalen van macOS on-topic? Ben zelf fervent macOS en Windows gebruiker en ben liever kritisch op beide systemen dan dat ik alles van Windows als slecht markeer en als Apple hetzelfde doet is het heilig.
Pindasmeer schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:13:
Ik denk dat deze opmerking slaat op het feit dat Windows 10 sinds een paar dagen een knop in de instellingen bevat waarmee de 'aanbevolen internetinstellingen' kunnen worden teruggezet. Wanneer je daarop klikt krijg je de optie om de standaardbrowser te wijzigen naar Edge, en de standaardzoekmachine naar Bing. Niet iets waar ik (en met mij vele anderen) op zitten te wachten, maar ook niet iets wat een gemiddelde gebruiker in de weg zit lijkt me. Deze uiting vloeit natuurlijk voort uit het verdienmodel van Microsoft, welke duidelijk anders is dan die van Apple. Apple zou dit niet op deze manier doen, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat zij geen beperkingen opwerpen op basis van financieel belang (kijk naar de stricte regulatie/winstmarges in de App Store, of het feit dat iOS pas sinds versie 14 de mogelijkheid biedt om een andere standaardbrowser te kiezen).

[Afbeelding]
Die was mij nog niet opgevallen, maar dat is inderdaad een gevaarlijk knopje. Als je even verkeerd drukt is dus je hele Windows weer terug gezet naar de "Microsoft standaard" |:(

[ Voor 44% gewijzigd door Nogne op 02-03-2021 11:22 ]

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Laatst online: 25-06 15:11

DeFeCt

je wéét toch

Interessant topic! Ik sta voor dezelfde keuze, mag dit jaar een nieuwe laptop uitzoeken en sinds anderhalf jaar zijn er steeds meer Mac's binnen onze organisatie, ik vind Apple Silicon ook interessant, maar twijfel of ik het drie tot vier jaar wil "proberen"...Ik zit verder totaal niet in het Apple eco systeem (wel 3 iPhones in huis) en dat wil ik ook zo graag houden dus grote twijfel hier :)

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 12:24
Ik gebruik zelf eigenlijk alles door elkaar. Linux (kde/terminal), Windows 10 en MacOS. Ieder OS heeft wel zijn eigenaardigheden maar alles is wat desktop-omgevingen betreft heel erg naar elkaar toegegroeid. Mijn conclusie is dat het eigenlijk weinig uitmaakt allemaal. Ik zou de keuze vooral maken op basis van de hardware.

Shortcuts zijn soms wel irritant maar dat went ook wel. In je "muscle-memory" is wel ruimte voor KDE/vim/Windows/MacOS shortcuts ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindasmeer
DeFeCt schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:10:
Interessant topic! Ik sta voor dezelfde keuze, mag dit jaar een nieuwe laptop uitzoeken en sinds anderhalf jaar zijn er steeds meer Mac's binnen onze organisatie, ik vind Apple Silicon ook interessant, maar twijfel of ik het drie tot vier jaar wil "proberen"...Ik zit verder totaal niet in het Apple eco systeem (wel 3 iPhones in huis) en dat wil ik ook zo graag houden dus grote twijfel hier :)
Herkenbaar! Hoewel ik MacOS wel elegant vind, ben ik nog niet overtuigd dat het qua productiviteit een verbetering voor mij oplevert. Maar de hardware is (zeker met Apple Silicon) erg overtuigend. Een laptop met de looks/kwaliteit van de MacBook Pro, combinatie van efficiëntie/prestaties van Apple Silicon maar met Windows 10 (en bij voorkeur ontwikkeld door Microsoft :) ) zou voor mij een uitkomst zijn, maar dat is een utopie. Windows 10 on ARM is daarnaast ook nog niet echt briljant te noemen (met name de gebrekkige emulatie van x86 applicaties).

Gelukkig kan ik de MacBook nog even lenen - wie weet ben ik er over een tijdje wel aan gewend en is de overstap van OS geen drempel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Dit begint langzamerhand te lijken op het: Het grote Windows naar Mac switchers topic - deel 2

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
DeFeCt schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:10:
Ik zit verder totaal niet in het Apple eco systeem (wel 3 iPhones in huis) en dat wil ik ook zo graag houden dus grote twijfel hier :)
Grappig hoe meningen kunnen verschillen :-)

Zeer serieuze vraag: waarom wil je dat graag zo houden? Gewoon even nieuwsgierig.

Ik zit al jaren in het apple eco systeem en het bevalt me priiiima. Ik werk zowel met Windows, Linux als MacOS en ook ik vind dat elk OS zijn voors en tegens heeft.
Maar het gemak waarmee alles praat binnen de Mac-wereld, daar ben ik helemaal blij mee.

Neemt niet weg dat Apple genoeg fouten maakt en het dure devices zijn. Dat is gewoon niet voor iedereen.

(En ook ik maak gebruik van gmail etc)

Zo heeft iedereen zijn voorkeur en wil om mogelijk iets te veranderen. Laten we elkaar vooral respecteren en elkaar niet 'neer praten'.

[ Voor 79% gewijzigd door Zonnetje83 op 02-03-2021 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Laatst online: 25-06 15:11

DeFeCt

je wéét toch

Zonnetje83 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:28:
[...]
Zeer serieuze vraag: waarom wil je dat graag zo houden? Gewoon even nieuwsgierig.

[..]

Neemt niet weg dat Apple genoeg fouten maakt en het dure devices zijn. Dat is gewoon niet voor iedereen.
Ik ben ook zeker niet van het neer praten, maar het walled garden principe staat me gewoon erg tegen. Als ik een premium prijs betaal wil ik ook premium service en dat mis ik gewoon bij Apple.

De moeite die mensen moeten doen om problemen opgelost te krijgen vind ik gewoon misselijkmakend (ik heb er even geen ander woord voor), pas als er een rechtzaak loopt komt Apple in beweging.

Ik heb een probleem met screen time op iOS en er is gewoon geen loket waar ik kan aankloppen om dat opgelost te krijgen.

Daarnaast vind ik het een enorm hypocriet bedrijf dat roept groen te willen zijn maar in alles laat zien dat het het niet is, neem dan nog eens de horror van iTunes onder Windows die ik een paar jaar heb doorstaan en mijn mening is wel gevormd :)

Aan de andere kant maken ze hele mooie hardware die me doet twijfelen of ik het toch eens wil proberen :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

*snip* offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door Daedalus op 02-03-2021 19:23 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 11:53
Ik ben juist een fan van MacOS, maar het verschil met Windows is een stuk kleiner geworden in de laatste jaren. Ik ben geen fan van de Apple hardware keuzes van de afgelopen 6+ jaar, en heb een nieuwe Windows 10 PC besteld, in plaats van een nieuwe Mac Pro.

Voordelen van MacOS
  • Constentie
  • Dingen staan op dezelfde plaats, GUIs hebben al 20 jaar een consistente vorm. Niet de enorme mix van Win2000/WinXP/Win7/8/10/Ribbon etc. Ik ben dus juist ook geen fan van Big Sur.
  • Vindbaarheid
  • Alle Apps op één plek, alle instellingen op één plek. Ik heb me recent nog een breuk gezocht in de Windows10 netwerk instellingen om mijn NAS aan de praat te krijgen. ".msc" schermen uitvoeren vanaf de command line en zo. Yikes.
  • Power user wanneer nodig
  • Het is simpel en overzichtelijk, zodat mijn ouders het ook kunnen gebruiken, maar de power user mogelijkheden zijn er wel vaak door [Option] in te drukken, anders via de command line.
  • Min of meer Linux compatible
  • Omdat MacOS een basis in Unix heeft, werken veel Linux oplossingen. Voor mijn werk een groot voordeel.
  • Time Machine
  • Altijd een up-to-date backup, die snel terug te zetten is, zelfs als je de disk van de machine wiped/vervangt, heeft mij al een paar keer gered, zowel voor hele machines, als voor individuele files.
  • Resolutie management
  • Ik heb een hekel aan hoe Windows, en helemaal desktop Linux, beperkt zijn in het ondersteunen van hoge resoluties, schaling en met name combinaties daarvan. In MacOS kan ik een game op 1920x1080 draaien, en een andere desktop op 3840x2160, Windows zet dan al mijn desktops naar 1920x1080, en frommelt ook alle windows naar die resolutie, en zet het niet eens terug als ik weer naar 4K ga. (De MacVidCards GTX980 in mijn Mac Pro 2010 kan lang niet alles op 4K draaien). Sommige opties, vooral voor externe schermen, zitten wat verborgen achter op de juiste plekken op [option] klikken, maar het is veel krachtiger dan Windows of Linux, met name voor meerdere schermen en verschillende resoluties. Als ik Windows gebruik, en de schermen hebben in slaap stand gestaan, dan hangt het er maar net vanaf welke een miliseconde eerder wakker word, een op dat scherm staan dan al mijn vensters. MacOS onthoud netjes op welke schermen ik welke vensters wil hebben. Dit is ook voor mijn laptop, die ik vaak los, en dan weer met externe schermen gebruik, een stuk handiger.
  • Virtual desktop/spaces/hot corners
  • Ik heb er op het moment meestal 7-8. Hiermee minimaliseer ik eigenlijk niks. In combinatie met en Hot Corner voor Mission Control, en één voor Application Windows, heb ik steeds makkelijk overzicht, ook als ik niet de trackpad gebruik. Ik gebruik het ook veel op Desktop Linux, maar de virtual desktops van Windows zijn lang niet zo handig.
  • Simpel install/uninstall
  • .app bundles/directories zijn de juiste keuze, het scheelt nog steeds gedoe ten opzichte van Windows of Linux, omdat er veel minder shared libraries en andere zaken zijn.
  • Migratie
  • Overstappen op een andere/nieuwere machine. Alles word netjes over gezet, applicaties, instellingen, accounts, passwords, etc.
  • Apple support
  • Ik heb ook wat minder perfecte ervaringen, maar een aantal keren ben ik echt door Apple Support erg goed geholpen, ook met machines die al lang uit de garantie waren.

[ Voor 3% gewijzigd door RogerWilco2 op 24-03-2021 02:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-06 16:10
Ikzelf ben er ook stilletjes naar aan het kijken om een macbook aan the schaffen( een beetje uit de kast komen ..dat Apple je toch interreseert ? :+ ), nadat ik te sprong gewaagd heb om een iphone/ipad te kopen, en het me 100% beter beviel dan android :O ... en het is en blijft een IT-itch die ik toch een keer wil verhelpen als it-professional en hobbyist ;D.

Ikzelf zit te kijken naar een macbook air m1, met 512gb, en 16gb geheugen , om er toch 5 tot 7 jaar uit te halen kwa laptop gebruik, het gebruik zal vooral voor web browsing zijn , en Virtual machines (Fedora Linux) .
Wat zijn jullie ervaringen kwa soortgelijk gebruik ? en mischien is 256gb toch genoeg ? (ik heb gehoord dat de 8gb toch veel swapped ivm ssd degredatie) mn backups bevinden zich toch meestal op een pc en een portable usb ssd ..

[ Voor 4% gewijzigd door Metallize op 29-03-2021 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Metallize schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:56:
Ikzelf zit te kijken naar een macbook air m1, met 512gb, en 16gb geheugen , om er toch 5 tot 7 jaar uit te halen kwa laptop gebruik, het gebruik zal vooral voor web browsing zijn , en Virtual machines (Fedora Linux) .
Wat zijn jullie ervaringen kwa soortgelijk gebruik ? en mischien is 256gb toch genoeg ? (ik heb gehoord dat de 8gb toch veel swapped ivm ssd degredatie) mn backups bevinden zich toch meestal op een pc en een portable usb ssd ..
Deze vraag is hier enigzins offtopic. Voor ervaringen kun je kijken in [MacBook Air (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie Bedenk wel wat VMs wellicht niet werken zoals verwacht, omdat de architectuur compleet anders (x86 vs arm).

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-06 16:10
Daedalus schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:08:
[...]
Deze vraag is hier enigzins offtopic. Voor ervaringen kun je kijken in [MacBook Air (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie Bedenk wel wat VMs wellicht niet werken zoals verwacht, omdat de architectuur compleet anders (x86 vs arm).
bedankt , ik zal het daar posten , je kunt t hier verwijderen ;)
Pagina: 1