Ik ben een Windows-gebruiker. Ik heb alle versies sinds Windows 95 gebruikt, en kan alle toetscombinaties en handige tools dromen. Hoewel ik me kan storen aan de onsamenhangende UI, bedroevende 'tabet modus' en bloatware die door sommige leveranciers wordt meegeleverd, vind ik het qua productiviteit een prima OS. Mijn keuze voor Windows is vooral een keuze tégen de alternatieven. Want...
De ontwikkelingen rondom Apple Silicon vind ik erg interessant, en ook financieel heb ik de mogelijkheden om meer uit te geven aan een laptop. Een MacBook behoort dus tot de opties. Bijvoorbeeld de nog aan te kondigen 14 inch MacBook Pro. Om erachter te komen of MacOS mij bevalt maak ik nu een aantal weken gebruik van een MacBook Pro 16 (2019).
Over deze (tijdelijke) overstap naar MacOS is van alles te zeggen. Ja, het ziet er mooi en gepolijst uit, de apps lijken van hoge kwaliteit, het trackpad is fijn (al heb ik over de precision trackpad van mijn eigen laptop ook niks te klagen), etc. etc.. Ik denk dat ik aan veel dingen zou kunnen wennen, maar toch heb ik mijn twijfels: het geheel is niet zo intuïtief als ik had gehoopt (en verwacht). Een aantal voorbeelden:
Overigens heb ik nog geen laptopkeuze gemaakt. Wordt vervolgd
Update: ik opende net Launchpad, en kwam tot de conclusie dat er geen enkele manier is om dat overzicht te sorteren, anders dan handmatig. Zou ik daarom nooit gebruiken. Ik weet dat ik ook via de Finder bij de apps kan komen, of via Spotlight kan zoeken, maar waarom zit die Launchpad op zo'n prominente plek als het zo prematuur is (dock +gesture)?
- ...met Linux kan ik niet de applicaties gebruiken die ik nodig heb of wil gebruiken (zoals Microsoft Office, DxO Photolab, de Affinity suite
- ...voor ChromeOS geldt hetzelfde (en bovendien heb ik niet veel vertrouwen in de integriteit van Google)
- ...en MacOS is voorbehouden aan hardware van Apple die voorzien is van prijskaartjes die ik mijzelf niet kon verantwoorden
De ontwikkelingen rondom Apple Silicon vind ik erg interessant, en ook financieel heb ik de mogelijkheden om meer uit te geven aan een laptop. Een MacBook behoort dus tot de opties. Bijvoorbeeld de nog aan te kondigen 14 inch MacBook Pro. Om erachter te komen of MacOS mij bevalt maak ik nu een aantal weken gebruik van een MacBook Pro 16 (2019).
Over deze (tijdelijke) overstap naar MacOS is van alles te zeggen. Ja, het ziet er mooi en gepolijst uit, de apps lijken van hoge kwaliteit, het trackpad is fijn (al heb ik over de precision trackpad van mijn eigen laptop ook niks te klagen), etc. etc.. Ik denk dat ik aan veel dingen zou kunnen wennen, maar toch heb ik mijn twijfels: het geheel is niet zo intuïtief als ik had gehoopt (en verwacht). Een aantal voorbeelden:
Een open venster kun je verbergen met minimise en met hide. Beiden vind ik niet écht handig. Het voordeel van minimise is dat je in de dock in ieder geval een indicator hebt van een open venster, maar deze kun je vervolgens niet eenvoudig openen via de app switcher of mission control (tenzij je in de app switcher naar de juiste app navigeert, pijltje omhoog indrukt en dan op het geminimaliseerde venster klikt). Met Hide kan je de app wel weer oproepen vanuit de tab switcher, maar daarmee verberg je altijd álle vensters van de applicatie, terwijl dit niet altijd is wat ik wil. Daarnaast kan je aan de dock niet zien of een applicatie geopende vensters heeft, of geopend is zonder openstaande vensters.
Die applicaties zonder geopende vensters staan dan wel weer in de app switcher. Enerzijds snap ik die logica. Maar stel: ik heb het venster van Spotify afgesloten, en ik open Spotify via de app switcher, dan is er voor mij geen makkelijke manier om weer een venster te openen (in sommige apps kan je dan command+N doen om een venster te openen, maar in andere apps zoals Spotify kan dat dan weer niet en moet je een venster openen door het icoon in de dock aan te klikken, of via Spotlight te zoeken.
Dat de Finder overigens niet af te sluiten is begrijp ik (ergens is dat in Windows niet veel anders met de Verkenner), maar dat er áltijd een indicator onder het icoon staat en dat Finder altijd in de app switcher staat vind ik niks toevoegen. Zo kan ik dus nooit aan de dock zien of ik nog (verborgen) Finder-vensters open heb staan. Bovendien kan je een Finder-vensterdus ook niet afsluiten met command+Q. Technisch gezien klopt dat, maar erg gebruikersvriendelijk vind ik het niet.
Dan is er nog de (optionele) functie 'App Exposé', waarmee je middels een 3-vingerbeweging naar beneden de openstaande vensters van een app kunt zien. Je kunt naar links of rechts vegen om de vensters van andere apps te bekijken, maar sommige geopende apps hebben geen vensters. Je krijgt dan géén indicator van welke app je op dat moment geselecteerd hebt, maar wel een melding 'Geen beschikbare vensters'. Zeer informatief.
Over het positioneren van vensters heb ik het nog niet gehad. Ook daar is aan te wennen, maar het voelt wel primitief wanneer je Windows gewend bent (ik heb zelf de app Rectangle gedownload - werkt prima, maar wat mij betreft had dat echt standaardfunctionaliteit moeten zijn).
Wat zijn jullie ervaringen? Kijk ik nu te veel met een Windows-bril naar MacOS om de logica te snappen, of ontbreekt die logica her en der (maar is daar prima aan te wennen)?Nog iets: vanmorgen wilde ik de MacBook even aan een groot scherm aansluiten. Die werd meteen herkend, maar wat mij betreft mocht het ingebouwde scherm van de laptop wel uitgeschakeld omdat ik deze toch niet zou gebruiken. Ik heb nog niet heel lang onderzoek gedaan, maar de enige optie om dit te doen leek het dichtklappen van de laptop, zodat het toetsenbord en trackpad niet meer bruikbaar zijn?Ik hoop dat ik dit verkeerd heb gelezen.
Overigens heb ik nog geen laptopkeuze gemaakt. Wordt vervolgd
Update: ik opende net Launchpad, en kwam tot de conclusie dat er geen enkele manier is om dat overzicht te sorteren, anders dan handmatig. Zou ik daarom nooit gebruiken. Ik weet dat ik ook via de Finder bij de apps kan komen, of via Spotlight kan zoeken, maar waarom zit die Launchpad op zo'n prominente plek als het zo prematuur is (dock +gesture)?
[ Voor 3% gewijzigd door Pindasmeer op 25-02-2021 16:53 ]