Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Misschien dan een idee om die noppenfolie welke al eerder benoemd is over de balken te spannen van kant tot kant (goed afplakken tegen elkaar) en direct daarop de gipsplaten te schroeven.

Dubbel kan ook nog, eerst nog tegen de onderkant van de vloerdelen nieten, dan over de balken en dan de gipsplaten.

hjs wijzigde deze reactie 11-01-2016 11:07 (24%)

Gok en steun de NCFS - specs - 1530Wp op het dak.

• EddoH
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
drielp schreef op maandag 11 januari 2016 @ 10:43:
[...]

Is misschien ook een optie, tocht doet ook veel.
Als je dan toch het plafond open hebt zou ik het gewoon gelijk goed doen en er steenwol/glaswol tussen plaatsen (met evt een reflecrterende zijde). Het verwerken is misschien ietsje lastiger, maar met een paar knappe handschoenen, bril en vooraal ook een goed scherp mes valt dit allemaal wel mee.

Door alleen een folietje te plaatsen leggen ga je niet heel veel isoleren. Warmtestraling tegen het plafond (zoals dichtbij radiatoren) lijkt mij ook klein.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dat is natuurlijk ook wel een valide punt - als het toch open is beter niet penny wise zijn. Je zou er ook nog vlokken van bovenaf in kunnen spuiten maar als er nu bijvoorbeeld nog een stro plafond in zit moet dat er toch een keertje uit, zeker als de electriciteitsbedrading ook nog ' origineel' is (ik heb zelf in een schippershuisje gewoond uit 1889 en dat was daar het geval). Let we dat bij een goede isolatie van beneden het boven significant kouder haat worden, ik heb toen een tweede gaskachel boven moeten plaatsen (en voor het slapen gaan het trapluik open zodat de warme lucht ook naar boven kon).

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21:59
Hier wordt boven niet gestookt, gaat 's morgens als het 's nachts echt koud is geweest gewoon de vorstbeveiliging op de thermostaatkranen open. Ik zou helemaal naar worden van een verwarmde slaapkamer.

Mijn ouders hebben ook houten vloeren, ook niks geisoleerd. Dak is dan weer wel goed geisoleerd, heeft m'n vader vorige winter 8cm PIR tegen het dakhout gezet en tussen slaapkamer en zolder nog zo'n 10cm steenwol met dampscherm extra (zolder zelf is 4cm EPS). Bracht laatst onze kleine daar naar bed. Lekker de winterslaapzak met lange mouwen mee, is het daar 20 graden op de slaapkamer zonder te stoken :X. Komt allemaal door de vloer naarboven waaien uit de woonkamer en kan vervolgens niet meer weg vanwege de dakisolatie.

• hajeetje
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 27-01 19:47
quote:
EddoH schreef op maandag 11 januari 2016 @ 11:08:
[...]
Door alleen een folietje te plaatsen leggen ga je niet heel veel isoleren. Warmtestraling tegen het plafond (zoals dichtbij radiatoren) lijkt mij ook klein.
Jammer dat er geen meetresultaten gepresenteerd worden, waarop deze meningen gebaseerd zijn. Dan valt er over de meetwijze nog te discussieren, maar dan kan ieder zich een beeld vormen van wat het effect is.

• Waterkoker
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 07-02 01:08
Even jullie mening gevraagd. In de kruipruimte heb ik een ruimte van 8,40m bij 4,10m. Daarboven zit de keuken en een slaapkamer. De slaapkamer bevat vloerbedekking en geen koude voeten probleem, maar de keuken bevat pvc en heeft wel een koude voeten probleem. Nu is mijn idee om alleen hetgeen onder de keuken te isoleren, zou dit dan goed genoeg werken? Of zal de koude beton onder de slaapkamer doortrekken naar de keuken waardoor de isolatie minder effectief is?

• _JGC_
Gewoon alles doen. Koude voeten blijf je houden, pvc en laminaat voelen gewoon kouder aan dan vloerbedekking.

• hajeetje
Prachtige experimenteer-ruimte zou ik zeggen. Meet de huidige temperatuur-waardes, zowel bovenkant als onderkant van de vloer en bodemkruipruimte, isoleer het "probleemgebied", probleem voldoende opgelost ?, meet opnieuw dezelfde 3 gebieden en trek je conclusies. Toen mijn vloer in de loop v.d. dag van toen het gelegd werd, voor de helft geisoleerd was kon ik aan de oppervlakte in de kamer een verschil van 1.4 graden meten tussen wel en niet geisoleerd. Ik heb de foto's nog mocht je geinteresseerd zijn.

hajeetje wijzigde deze reactie 11-01-2016 14:07 (31%)

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:55
quote:
drielp schreef op maandag 11 januari 2016 @ 10:31:
[...]

Glas- of steenwol vind ik zelf minder prettig verwerken vanwege de jeuk en het moet dan wel goed afgedekt worden. Geluidsisolatie is niet echt nodig, hij woont daar alleen en het huisje is ook niet echt groot genoeg voor een (toekomstig) gezin. Het gaat er echt om de stookkosten en comfort aan te pakken.
Ik heb zelf knauf ecose gebruikt. Dat prikt niet.

http://www.hypothecairplanner.nl/

• hajeetje
quote:
_JGC_ schreef op maandag 11 januari 2016 @ 14:00:
Gewoon alles doen. Koude voeten blijf je houden, pvc en laminaat voelen gewoon kouder aan dan vloerbedekking.
De oppervlaktestructuur van het materiaal en de geleidbaarheid van energie, bijv. metaal vs. opgesloten lucht bij bijv eps geexpandeerde kurk etc, bepaald hoeveel kontakt-oppervlakte er is tussen jouw voeten van 37graden en de vloer van .... en de mate van koude voeten welke je ervaart, en de energiestroom als gevolg daar van vloeit van de hogere naar de lagere temperatuur.

hajeetje wijzigde deze reactie 11-01-2016 15:55 (14%)

• Waterkoker
quote:
hajeetje schreef op maandag 11 januari 2016 @ 14:03:
Prachtige experimenteer-ruimte zou ik zeggen. Meet de huidige temperatuur-waardes, zowel bovenkant als onderkant van de vloer en bodemkruipruimte, isoleer het "probleemgebied", probleem voldoende opgelost ?, meet opnieuw dezelfde 3 gebieden en trek je conclusies. Toen mijn vloer in de loop v.d. dag van toen het gelegd werd, voor de helft geisoleerd was kon ik aan de oppervlakte in de kamer een verschil van 1.4 graden meten tussen wel en niet geisoleerd. Ik heb de foto's nog mocht je geinteresseerd zijn.
Zie graag je foto's tegemoet. Ben wel benieuwd wat voor vloer je hebt en hoe het opgehangen is. Had je verder 0 isolatie in je woning en zonder vloerverwarming?

Zit eraan te denken om eerst enkele vierkante meter te isoleren met noppenfolie om te kijken of dat de vloertemperatuur meetbaar erhoogd op de specifieke plek. 1.4graden verhoging in vloertemperatuur is best netjes. ik las dat _JGC_ tussen 1 a 2 graden verhoging in vloertemperatuur heeft gerealiseerd met 5 tot 15cm eps (afhankelijk van de locatie 0/2/3) laags). Dan is noppenfolie qua euro's een stuk goedkoper met bijna hetzelfde resultaat.

• hajeetje
quote:
Dark0z schreef op maandag 11 januari 2016 @ 15:50:
[...]

Zie graag je foto's tegemoet. Ben wel benieuwd wat voor vloer je hebt en hoe het opgehangen is. Had je verder 0 isolatie in je woning en zonder vloerverwarming?
Een kwaaitaal-vloer van 10x6m waarbij een scheidingswand in het midden is geplaatst, dus 2 maal 10x3m. In de lengte, 10m, om de 30cm een draad gespannen. Op 15cm van de onderkant vloer, dit heb ik zo gedaan om er eventueel gemakkelijk een extra laag op te kunnen leggen mocht het resultaat tegenvallen. Vervolgens de folie, 125cm breed, er opgelegd in 3 banen welke elkaar dus aan beide zijdes 37.5cm overlappen. Hier heb ik nog geen foto's van
Hier voor had ik 0 isolatie en radiatoren als verwarming. Wellicht heb ik in de loop van de volgende week foto's hoe de isolatie aangebracht is, dan laat een kennis van me het ook aanleggen.
De foto's van het verschil in temperatuur kun je downloaden op https://www.wetransfer.co...d96820160111173517/d45127

Geen idee hoe dat fotoalbum zou moeten werken

• hajeetje
quote:
Dark0z schreef op maandag 11 januari 2016 @ 15:50:
[...]
Zit eraan te denken om eerst enkele vierkante meter te isoleren met noppenfolie om te kijken of dat de vloertemperatuur meetbaar erhoogd op de specifieke plek. 1.4graden verhoging in vloertemperatuur is best netjes. ik las dat _JGC_ tussen 1 a 2 graden verhoging in vloertemperatuur heeft gerealiseerd met 5 tot 15cm eps (afhankelijk van de locatie 0/2/3) laags). Dan is noppenfolie qua euro's een stuk goedkoper met bijna hetzelfde resultaat.
Als je in de buurt van Amersfoort woont, kun je gratis wel een aantal meters komen halen.

• hajeetje
quote:
marcel87 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 05:50:
Waarom meet je wel bovenkant vloer als je de ruimtetemp niet vertrouwd.
Dit bleef door mijn kop spoken, even een testje gedaan.
Losse thermometer op 1.5m hoogte, daar waar de thermostaat v.d. CV zit en vervolgens diezelfde thermometer op de vloer gelegd.
Resultaat een verschil van 1.8graden.
Dus als we het hebben over de CV-thermostaat staat ingesteld op X, bedoel ik dus in mijn situatie op 1.5mtr. van de vloer. Dat zal bij de meesten, behalve de mensen met vloerverwarming zo zijn, maar toch een fors verschil. Met de IR-thermometer meet ik een verschil van 1.9 graad.
Of het nu 1.8 of 1.9 is maakt mij niet uit, het gaat er mij om dat er plaatselijk forse verschillen zijn welke ik zou willen oplossen.
Vloer grenzend aan de buurman en aan de buitenmuur een verschil van 2.5 graden

hajeetje wijzigde deze reactie 11-01-2016 18:56 (4%)

• marcel87
  • Registratie: maart 2010
  • Nu online

marcel87

editmaster

Uiteraard maar dat is ook logisch. Ik heb in het verleden namelijk vergelijkbare meetwaarden gemeten die jij nu ook omschrijft. Bovenzijde plafond zal hetzelfde afwijken, maar dan in een hogere temp resulteren.

Ik vind het wat jammer dat je nu mijn reactie uit elkaar trekt, want het ging in principe over wat anders.
quote:
Waarom meet je wel bovenkant vloer als je de ruimtetemp niet vertrouwd, maar voor de onderzijde niet de onderkant maar wel de bodem die onder invloed staat van een hoop turbulente lucht en andere factoren?
Kortom: waarom baseer je voor bovenkant vloer wel echt op de vloer zelf, terwijl je onderkant vloer op een totaal andere wijze benadert. Dat vind ik dus vreemd. Maar daar is ook al genoeg over gezegd dacht ik, we wachten Joost de Vree z'n antwoord af. ;)

kerst-icoon? || V&A T.net || V&A Marktplaats

• hajeetje
quote:
marcel87 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 19:24:
Uiteraard maar dat is ook logisch. Ik heb in het verleden namelijk vergelijkbare meetwaarden gemeten die jij nu ook omschrijft. Bovenzijde plafond zal hetzelfde afwijken, maar dan in een hogere temp resulteren.

Ik vind het wat jammer dat je nu mijn reactie uit elkaar trekt, want het ging in principe over wat anders.

[...]

Kortom: waarom baseer je voor bovenkant vloer wel echt op de vloer zelf, terwijl je onderkant vloer op een totaal andere wijze benadert. Dat vind ik dus vreemd. Maar daar is ook al genoeg over gezegd dacht ik, we wachten Joost de Vree z'n antwoord af. ;)
Joost de Vree heb ik vanmiddag 3 keer mee gemaild, hij heeft ook geen oplossing. Verder heb ik nog kontakt gehad met de opsteller van de Wikipedia pagina, die had de kennis ook niet meer paraat. Heb daarna even op de Duitse Wikipedia pagina gekeken en dan lijkt het er verdacht veel op dat de Nederlandse versie een vertaling van de Duitse is. Onder voorbehoud, als je kunt vertalen hoef je nog niet te snappen waar het precies om gaat ?!?!
Het enige wat ik nu kan bedenken is een testopstelling te maken met 1 of 2 produkten waarvan de Rc of Lamda of U-waarde wel van bekend zijn. Maar hoe maak je 'even' een test/vergelijk opstelling.

hajeetje wijzigde deze reactie 11-01-2016 21:16 (7%)

• Waterkoker
quote:
hajeetje schreef op maandag 11 januari 2016 @ 18:41:
[...]

Een kwaaitaal-vloer van 10x6m waarbij een scheidingswand in het midden is geplaatst, dus 2 maal 10x3m. In de lengte, 10m, om de 30cm een draad gespannen. Op 15cm van de onderkant vloer, dit heb ik zo gedaan om er eventueel gemakkelijk een extra laag op te kunnen leggen mocht het resultaat tegenvallen. Vervolgens de folie, 125cm breed, er opgelegd in 3 banen welke elkaar dus aan beide zijdes 37.5cm overlappen. Hier heb ik nog geen foto's van
Hier voor had ik 0 isolatie en radiatoren als verwarming. Wellicht heb ik in de loop van de volgende week foto's hoe de isolatie aangebracht is, dan laat een kennis van me het ook aanleggen.
De foto's van het verschil in temperatuur kun je downloaden op https://www.wetransfer.co...d96820160111173517/d45127

Geen idee hoe dat fotoalbum zou moeten werken
Thanks, dus in principe heb je tussen de noppenfolie en betonnen vloer een luchtruimte zitten van 10m x 3m x 0,15m? En verder de noppenfolie aan de wanden getaped/geplakt om het luchtdicht te maken?

Mochten de foto';s van je kennis gemaakt zijn, ben ik daar wel benieuwd naar :). Het klinkt als een vrij simpele oplossing met prima resultaat.

Ik woon helaas niet in de buurt :/ (thv Alkmaar) maar mn ma komt wel in de buurt van Utrecht zo nu en dan :+

• hajeetje
quote:
Dark0z schreef op maandag 11 januari 2016 @ 21:44:
[...]

Thanks, dus in principe heb je tussen de noppenfolie en betonnen vloer een luchtruimte zitten van 10m x 3m x 0,15m? En verder de noppenfolie aan de wanden getaped/geplakt om het luchtdicht te maken?

Mochten de foto';s van je kennis gemaakt zijn, ben ik daar wel benieuwd naar :). Het klinkt als een vrij simpele oplossing met prima resultaat.

Ik woon helaas niet in de buurt :/ (thv Alkmaar) maar mn ma komt wel in de buurt van Utrecht zo nu en dan :+
10m x 3m x 0,15m en dat 2 maal.
Folie ligt iets schuin omhoog tegen de zijwinden, niet eens getaped. Mijn bouwkundige 'voor'kennis is 0, ik heb geen luchtdrukverschil, kunnen fantaseren voor ik er aan begon, boven en onder de folie, en gezien de gemeten temperatuur verschillen is het kennelijk ook geen item. Althans ik zie het niet. Als je nergens verstand van hebt maak je je ook geen zorgen waar het allemaal mis zou kunnen gaan. ;)

Voor de noppenfolie:
noppenfolie-online.nl zit bij je om de hoek
Witte Paal 202, 1742 LA te Schagen

• hajeetje
Proefopstellingsideetje om verschillende vormen van isolatie te kunnen vergelijken:

Een koelbox in een ruimte waar het op dit moment 6.6 graden is, onverwarmde garage en garagevloer/betonvloer direct op het zand.
In de box een sensor waarmee de temperatuur in de box gemeten kan worden.
Bovenop de box, goed aansluitend, het te onderzoeken isolatiemateriaal.
Een gloeilamp er op zodanige afstand boven hangen dat het aan de oppervlakte van het te onderzoeken materiaal 21 graden is.
Vervolgens meten hoe de temperatuur verloopt.

Graag commentaar of dit een goed/slecht idee is cq. wat er aan veranderd zou moeten worden om het te verbeteren.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
hajeetje schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:57:
Proefopstellingsideetje om verschillende vormen van isolatie te kunnen vergelijken:

Een koelbox in een ruimte waar het op dit moment 6.6 graden is, onverwarmde garage en garagevloer/betonvloer direct op het zand.
In de box een sensor waarmee de temperatuur in de box gemeten kan worden.
Bovenop de box, goed aansluitend, het te onderzoeken isolatiemateriaal.
Een gloeilamp er op zodanige afstand boven hangen dat het aan de oppervlakte van het te onderzoeken materiaal 21 graden is.
Vervolgens meten hoe de temperatuur verloopt.

Graag commentaar of dit een goed/slecht idee is cq. wat er aan veranderd zou moeten worden om het te verbeteren.
- je kunt de temperatuur boven op de box zonder regeling niet op een constante 21 graden houden
- de koelbox is nutteloos, het kan een kartonnen doos zijn. Het gaat erom dat de omgeving bij alle metingen hetzelfde is. Of er nu een koelbox of kartonnen doos is maakt niet uit.
- de temperatuur van de vloer en de lucht moet constant zijn.

Dus nee, gaat niet betrouwbaar werken. Je hebt een gecontroleerde omgeving nodig, en die heb je niet.
Voor de duidelijkheid: de koelbox gaat niet een gecontroleerde omgeving scheppen: de koelbox lekt ook warmte met een snelheid afhankelijk van de omgevingstemperatuur(de garage). En zoals gezegd kun je de temperatuur niet constant op 21 graden houden: hoe langer de lamp brandt, hoe warmer het wordt.

Wat je eventueel wel kunt down is de koelbox afkoelen(met ijs oid) tot een bepaald aantal graden, dan de koelbox dichtdoen met de isolatie eromheen en vervolgens in een redelijk gecontroleerde omgeving laten opwarmen tot de binnenkant een bepaalde temperatuur heeft. Als je een goede thermostaat hebt zou dit in de woonkamer kunnen doen.
Hoe langer nodig is om de koelbox te laten opwarmen, hoe beter de isolatie.

EddoH wijzigde deze reactie 13-01-2016 18:36 (12%)

• hajeetje
quote:
EddoH schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 16:36:
[...]

- je kunt de temperatuur boven op de box zonder regeling niet op een constante 21 graden houden
- de koelbox is nutteloos, het kan een kartonnen doos zijn. Het gaat erom dat de omgeving bij alle metingen hetzelfde is. Of dat nu een koelbox of kartonnen doos is maakt niet uit.

Dus nee, gaat niet betrouwbaar werken. Je hebt een gecontroleerde omgeving nodig, en die heb je niet.
Voor de duidelijkheid: de koelbox gaat niet een gecontroleerde omgeving scheppen: de koelbox lekt ook warmte met een snelheid afhankelijk van de omgevingstemperatuur(de garage). En zoals gezegd kun je de temperatuur niet constant op 21 graden houden: hoe langer de lamp brandt, hoe warmer het wordt.
Een 40W lamp zal een garage van 25m3 niet opwarmen naar ik aanneem, constantheid omgevingstemperatuur lijkt me dus niet zo'n probleem, daarnaast isolleert de koelbox voor het grootste deel die variatie, vloer en 4 zijdes.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
hajeetje schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 18:34:
[...]

Een 40W lamp zal een garage van 25m3 niet opwarmen naar ik aanneem, constantheid omgevingstemperatuur lijkt me dus niet zo'n probleem, daarnaast isolleert de koelbox voor het grootste deel die variatie, vloer en 4 zijdes.
Lees even mijn edit, die heb ik toevallig net gedaan. Dat lijkt mij een betere en simpelere manier. De methode van de lamp zal voornamelijk opwarming door straling testen, en de lamp zal het oppervlak verwarmen.

EddoH wijzigde deze reactie 13-01-2016 18:38 (11%)

• hajeetje
quote:
EddoH schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 16:36:
[...]

- de koelbox is nutteloos, het kan een kartonnen doos zijn. Het gaat erom dat de omgeving bij alle metingen hetzelfde is. Of er nu een koelbox of kartonnen doos is maakt niet uit.

Wat je eventueel wel kunt down is de koelbox afkoelen(met ijs oid) tot een bepaald aantal graden, dan de koelbox dichtdoen met de isolatie eromheen en vervolgens in een redelijk gecontroleerde omgeving laten opwarmen tot de binnenkant een bepaalde temperatuur heeft. Als je een goede thermostaat hebt zou dit in de woonkamer kunnen doen.
Hoe langer nodig is om de koelbox te laten opwarmen, hoe beter de isolatie.
N.A.V. de koelbox lekt warmte naar de omgeving, dat geldt voor de verschillende stoffen welke je wilt onderzoeken even veel/weinig. Voor onderling vergelijk maak het niet uit.
Als een lamp pakweg een minuut brand zal de temperatuur echt niet meer toe- of afnemen. Dus ook als constant aan te merken denk ik.
N.A.V. afgekoelde koelbox inpakken, dan pak je isolatie op isolatie met overgangseffecten, zeer langdurig, lastig te bepalen identieke op 0.1 graad nauwkeurige uitgangspositie, vind het niet erg aansprekend.
Wat is overigens het bezwaar tegen stralingstemperatuur ?

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
hajeetje schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:14:
[...]

N.A.V. de koelbox lekt warmte naar de omgeving, dat geldt voor de verschillende stoffen welke je wilt onderzoeken even veel/weinig. Voor onderling vergelijk maak het niet uit.
Als een lamp pakweg een minuut brand zal de temperatuur echt niet meer toe- of afnemen. Dus ook als constant aan te merken denk ik.
N.A.V. afgekoelde koelbox inpakken, dan pak je isolatie op isolatie met overgangseffecten, zeer langdurig, lastig te bepalen identieke op 0.1 graad nauwkeurige uitgangspositie, vind het niet erg aansprekend.
Wat is overigens het bezwaar tegen stralingstemperatuur ?
Even vooraf: de essentie van meten is alle variabelen gelijk houden behalve datgene wat je wilt meten.

De koelbox lekt inderdaad warmte en gelijk voor elke proef, warmtelek van de koelbox is constant MITS de omgevingstemperatuur gelijk blijft. Daarom kun je net zo goed een kartonnen doos of ander materiaal pakken, het warmtelek is constant.
Omdat ik aannam (wellicht fout van mij) dat je over een lange tijd de isolatie onder invloed van warmte wil stellen is het enige wat in de schuur veranderd de omgevingstemperatuur: sochtends kan het kouder zijn dan savonds. En de dag erna is de temperatuur ook anders. Als je maar een uurtje gaat meten heeft dit inderdaad geen invloed.

Vwb inpakken VS alleen de deksel: je hebt bij allebei isolatie op isolatie. Ik weet niet precies wat je met overgangseffect bedoeld. Overigens kan je met de methode die ik beschreef ook een kartonnen doos pakken, alleen is het daar wat moeilijker ijs in gieten :P

Bij de gloeilamp methode heb je alleen opwarming door straling en niet door convectie. In een echte situatie heb je dit wel. Reflecterende materialen zullen beter isoleren tegen straling, maar wellicht minder tegen opwarming door convectie. Je wilt allebei meten.

Verder denk ik dat de gloeilamp de koelbox /doos whatever te weinig kan opwarmen om goed te kunnen meten. Het warmtelek zal denk ik te groot zijn.

In je woonkamer kun je de omgevingstemperatuur makkelijker constant houden en zowel convectie als straling testen.

EddoH wijzigde deze reactie 13-01-2016 20:07 (4%)

• Meauses
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 22:10
Afgelopen weekend mijn kruipruimte ontdaan van puin en wat zand, en aantal weken daarvoor voor de buitenmuur een grindbak gemaakt (zo'n 20/30cm diep, 4 meter breed en 40 cm hoog) zodat de regen makkelijker de bodem in kan zakken.
Helaas blijf ik last houden van condensatie tegen de voorste drie balken aan in de kruipruimte, oftewel er hangen aardig wat druppels aan.

Nu dacht ik aan twee oorzaken. Aan de voorkant van het huis, aan de binnenkant (uiteraard), staat een verwarming die bijna de hele breedte van het huis bedekt. Ook heb ik aan de voorkant 3 renovatie ventilatie roosters en de twee oude met verticale openingen.
Nu dacht ik, misschien komt er zoveel koude lucht tegen de binnenspouwmuur aan waar de verwarming tegenaan warmt, dat dit condenseert en zo in de kruipruimte komt....

Of een andere, toen ik met de grindbak bezig was, zag ik dat de vorige bewoners de buitenmuur van een vrij brede laag (ging al zo'n 40 cm diep, en dieper heb ik niet gegraven) van bitumen hebben voorzien.
Daarmee kan het natuurlijk zijn dat je vocht opsluit in de spouw zelf, wat weer verdampt / condenseert met de temperatuurschommelingen.
De rest van de kruipruimte is namelijk gewoon droog, of het wat vochtige zand wat er lag/ligt na.

Overigens ben ik van plan om folie te plaatsen op de bodem van de kruipruimte en mijn spouwmuur te isoleren, en ben dus ook benieuwd of een van deze twee of beide maatregelen dit zal verhelpen.

• hajeetje
quote:
EddoH schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 20:05:
[...]
Omdat ik aannam (wellicht fout van mij) dat je over een lange tijd de isolatie onder invloed van warmte wil stellen is het enige wat in de schuur veranderd de omgevingstemperatuur: sochtends kan het kouder zijn dan savonds. En de dag erna is de temperatuur ook anders. Als je maar een uurtje gaat meten heeft dit inderdaad geen invloed.

Bij de gloeilamp methode heb je alleen opwarming door straling en niet door convectie. In een echte situatie heb je dit wel. Reflecterende materialen zullen beter isoleren tegen straling, maar wellicht minder tegen opwarming door convectie. Je wilt allebei meten.

Verder denk ik dat de gloeilamp de koelbox /doos whatever te weinig kan opwarmen om goed te kunnen meten. Het warmtelek zal denk ik te groot zijn.
Sorry voor de onduidelijkheid in de beschrijving, ik gebruik de koelbox zonder deksel, de isolatie fungeert als deksel.

Ik was van plan/hoopte in enkele uurtjes een verschil tussen pakweg 6 en 19 graden te kunnen realiseren, in ieder geval dat constante omgevingstemperaturen geen/nauwelijks een rol kunnen spelen.
Op de meetplek, garage zal een verschil in temp verschil van ten minste 6 en 21 ontstaan met convectie tot gevolg, zulke grote temperatuurverschillen heb ik niet in mijn woonruimte, dus convectie zou all-in moeten zijn.
V.W.B. het laatste punt, ik ga het gewoon eens proberen, kijken wat er gebeurd. Eerst een stukje TonZon radiatorfolie.

hajeetje wijzigde deze reactie 13-01-2016 21:40 (11%)

• hajeetje
quote:
Meauses schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 20:45:
Afgelopen weekend mijn kruipruimte ontdaan van puin en wat zand, en aantal weken daarvoor voor de buitenmuur een grindbak gemaakt (zo'n 20/30cm diep, 4 meter breed en 40 cm hoog) zodat de regen makkelijker de bodem in kan zakken.
Helaas blijf ik last houden van condensatie tegen de voorste drie balken aan in de kruipruimte, oftewel er hangen aardig wat druppels aan.

Nu dacht ik aan twee oorzaken. Aan de voorkant van het huis, aan de binnenkant (uiteraard), staat een verwarming die bijna de hele breedte van het huis bedekt. Ook heb ik aan de voorkant 3 renovatie ventilatie roosters en de twee oude met verticale openingen.
Nu dacht ik, misschien komt er zoveel koude lucht tegen de binnenspouwmuur aan waar de verwarming tegenaan warmt, dat dit condenseert en zo in de kruipruimte komt....

Of een andere, toen ik met de grindbak bezig was, zag ik dat de vorige bewoners de buitenmuur van een vrij brede laag (ging al zo'n 40 cm diep, en dieper heb ik niet gegraven) van bitumen hebben voorzien.
Daarmee kan het natuurlijk zijn dat je vocht opsluit in de spouw zelf, wat weer verdampt / condenseert met de temperatuurschommelingen.
De rest van de kruipruimte is namelijk gewoon droog, of het wat vochtige zand wat er lag/ligt na.

Overigens ben ik van plan om folie te plaatsen op de bodem van de kruipruimte en mijn spouwmuur te isoleren, en ben dus ook benieuwd of een van deze twee of beide maatregelen dit zal verhelpen.
Ik denk dat de warmte welke je radiatoren naar beneden stralen/de balken 'verwamt' en de inkomende koude ventilatie lucht de oorzaak van de condensatie is. Je zegt dat de rest v.d. kruipruimte droog is. Sluit als test deze roosters eens een aantal dagen af, vocht van de balken verwijderen en kijk of het na die tijd vermindert is. Isoleer de warme vloer van de kou, zowel van de bodem als fundering met de ventilatie roosters door een reflecterende folie zwevend onder de vloer te bevestigen. Je dient de warmte van de kou te scheiden, als dat gedaan is is het condensprobleem ook opgelost.
Ik verwacht geen/weinig heil van een folie op de bodem van de kruipruimte, wat zou die moeten doen?
Als het water van boven komt maakt deze folie er een plasje van, verhindert het zakken in de bodem.
Als het water van beneden komt gaat de folie op het water drijven.

hajeetje wijzigde deze reactie 13-01-2016 21:58 (5%)

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
hajeetje schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:53:
[...]

Ik denk dat de warmte welke je radiatoren naar beneden stralen/de balken 'verwamt' en de inkomende koude ventilatie lucht de oorzaak van de condensatie is.
Ik wil niet weer de hele discussie die al geweest is opstarten, maar je moet echt af van het idee dat condensatie optreedt op warme oppervlakken.
Volgens mij ben je best slim, maar ook erg koppig ;)
Condensatie treedt puur en alleen op als vochthoudend warme lucht een koud oppervlak raakt waardoor de lucht op dat punt afkoelt en daardoor minder vocht kan bevatten.

Echt, meerdere mensen hier hebben het al proberen uit te leggen. Wees niet zo koppig en neem dit puur natuurkundige feit gewoon aan. Voor je eigen bestwil en geloofwaardigheid :)
Google wat rond. Pak er een natuurkundeboek bij. Doe desnoods wat proefjes. Om het zelf te kunnen valideren.

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 00:14
quote:
Meauses schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 20:45:

De folie op de bodem gaat zeker helpen. Ik vermoed dat de koude ventilatielucht zorgt voor condensatie van de vochtige lucht in je kruipruimte. Het koudste punten zijn dan de drie balken die het dichts bij de ventilatieroosters liggen. Gewoon het folie uitproberen, dan weet je het.
quote:
hajeetje schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:53:
[...]

Ik denk dat de warmte welke je radiatoren naar beneden stralen/de balken 'verwamt' en de inkomende koude ventilatie lucht de oorzaak van de condensatie is. Je zegt dat de rest v.d. kruipruimte droog is. Sluit als test deze roosters eens een aantal dagen af, vocht van de balken verwijderen en kijk of het na die tijd vermindert is. Isoleer de warme vloer van de kou, zowel van de bodem als fundering met de ventilatie roosters door een reflecterende folie zwevend onder de vloer te bevestigen. Je dient de warmte van de kou te scheiden, als dat gedaan is is het condensprobleem ook opgelost.
Ik verwacht geen/weinig heil van een folie op de bodem van de kruipruimte, wat zou die moeten doen?
Als het water van boven komt maakt deze folie er een plasje van, verhindert het zakken in de bodem.
Als het water van beneden komt gaat de folie op het water drijven.
Ik heb dit nu een paar keer gelezen, maar helemaal snappen doe ik het niet.

3285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• hajeetje
quote:
EddoH schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 22:11:
[...]

Ik wil niet weer de hele discussie die al geweest is opstarten, maar je moet echt af van het idee dat condensatie optreedt op warme oppervlakken.
Volgens mij ben je best slim, maar ook erg koppig ;)
Condensatie treedt puur en alleen op als vochthoudend warme lucht een koud oppervlak raakt waardoor de lucht op dat punt afkoelt en daardoor minder vocht kan bevatten.

Echt, meerdere mensen hier hebben het al proberen uit te leggen. Wees niet zo koppig en neem dit puur natuurkundige feit gewoon aan. Voor je eigen bestwil en geloofwaardigheid :)
Google wat rond. Pak er een natuurkundeboek bij. Doe desnoods wat proefjes. Om het zelf te kunnen valideren.
Als de woning onverwarmd zou zijn, maanden lang 0 verwarming, dan heeft deze woning evenals de kruipruimte dezelfde temperatuur als de omgeving. Op dat moment zal er geen condens aan deze balken te zien zijn.
Kunnen we dat om te beginnen met elkaar eens zijn ?

• _JGC_
Temperatuur zal nooit constant zijn. Volgens jouw redenering zou douw en mist ook niet bestaan.

De bron van condens is warme vochthoudende lucht. Die kan uit je verwarmde huis komen, maar ook uit de bodem of via kruipruimteventilatie. Warme lucht stijgt, dus hangt onder je vloer. Als deze vloer warm is, zal de lucht niet afkoelen en niet condenseren. Als de vloer koude delen heeft, zal de warme lucht daar afkoelen en als er genoeg vocht in zit daar condenseren.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
hajeetje schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 00:34:
[...]

Als de woning onverwarmd zou zijn, maanden lang 0 verwarming, dan heeft deze woning evenals de kruipruimte dezelfde temperatuur als de omgeving. Op dat moment zal er geen condens aan deze balken te zien zijn.
Kunnen we dat om te beginnen met elkaar eens zijn ?
Ik ga niet weer de discussie aan. Het is alsof je de zwaartekracht aan het ontkennen bent.

• hajeetje
Voor het geval je mocht denken dat ik e.e.a. niet kan onderbouwen, ik zal je een aantal foto's van condensvorming laten zien en isolatie aanbrengen op plaatsen waar iedereen je voor gek verklaard, op enkelglas waar onder veel omstandigheden condensvorming optreedt. Ik neem dat niemand kwalijk, het is ook contra intuitief. De vraag die je kunt stellen is isoleer ik om de relatieve kou buiten te houden of de relatieve warmte binnen. Het is allebei waar.
De aarde werd ook altijd verondersteld plat te zijn.
De meeste mensen willen bij condensvorming de kou 'bestrijden' cq. het schijnbaar te hoge vochtigheidsgehalte bestrijden, je dient de oorzaak van de warmteverschillen op de plek van de condensvorming weg te nemen. In het geval van kruipruimtes de oorzaak van de warmte, een kruipruimte, grenzend aan moeder aarde is tussen september en april nl. van nature niet warmer dan ongeveer 5 graden.
Foto's te downloaden op http://we.tl/0VpDDMXRtI

hajeetje wijzigde deze reactie 14-01-2016 13:12 (54%)

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 07-02 12:24
Wat je nu zegt is niet heel slecht, de conclusie die je een paar posts eerder trekt is krom.
Neem een biertje uit de koelkat. In de koelkast is het flesje gelijk aan de omgevingstemp, niets aan de hand. Even later is je biertje kletsnat, de warme lucht uit de omgeving is gecondenseerd op het koudste punt.

Dit gebeurt ook met andere koude punten in je huis, bv enkelglas of een koudebrug.

Wat kun je eraan doen? De vochtigheid verlagen of het koudste punt warmer maken. Dat eerste doe je door te verwarmen en te ventileren, het tweede door de koude plekken te isoleren.

Zo is het volgens de thermodynamica

Nu zijn er allemaal neveneffecten, je enkel glas kan door de zon worden opgewarmt waardoor t niet altijd gecondenseerd is etc. Maar daar kun je geen wet aan hangen

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:12

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

X220

Kan het nu weer ontopic? De posts over koelboxen e.d. zijn een beetje offtopic aan het gaan nu

Domoticz - open source domotica systeem | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• hajeetje
quote:
prein2 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 19:18:
Neem een biertje uit de koelkat. In de koelkast is het flesje gelijk aan de omgevingstemp, niets aan de hand. Even later is je biertje kletsnat, de warme lucht uit de omgeving is gecondenseerd op het koudste punt.

Dit gebeurt ook met andere koude punten in je huis, bv enkelglas of een koudebrug.

Wat kun je eraan doen? De vochtigheid verlagen of het koudste punt warmer maken. Dat eerste doe je door te verwarmen en te ventileren, het tweede door de koude plekken te isoleren.
Bedankt voor de voorbeelden. De kruipruimte verhoudt zich tot de daarbovenliggende verwarmde ruimtes als een koelkast tot een keuken. De verschillende temperaturen dienen gescheiden te zijn door een hoogwaardige isolatieschil.

Indien aan die voorwaarde is voldaan zijn de condensproblemen niet aanwezig cq. opgelost.

• prein2
Ook eens. Condens zal dan echter optreden op een koud oppervlak en niet een warm oppervlak.

Je beweert hierboven dat de condens gevormd wordt op de warme balken en dat is waar men het oneens over is.

• hajeetje
quote:
_JGC_ schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 06:56:
Temperatuur zal nooit constant zijn. Volgens jouw redenering zou douw en mist ook niet bestaan.

De bron van condens is warme vochthoudende lucht. Die kan uit je verwarmde huis komen, maar ook uit de bodem of via kruipruimteventilatie. Warme lucht stijgt, dus hangt onder je vloer. Als deze vloer warm is, zal de lucht niet afkoelen en niet condenseren. Als de vloer koude delen heeft, zal de warme lucht daar afkoelen en als er genoeg vocht in zit daar condenseren.
Waar heb ik gezegd dat douw en mist niet bestaan ? Uitgangspunt was/is de eigenschappen van een woning en de daaraan gerelateerde min/max temperaturen.

Ik definieer een 'goede' kruipruimte als een ruimte waar het tussen september en april niet warmer dan 10 graden mag zijn, wetende dat die temperatuur op dat niveau vanuit metingen ongeveer 5 graden is. Dan heb ik door voldoende isolatie te grote temperatuur verschillen voorkomen en zal er geen condensvorming zijn. Kruipruimte dient dus voldoende afgeschermd te zijn van de heersende temperaturen in de ruimte daarboven.

• Meauses
Zou het dan helpen om de kou uit de bodem tegen te houden met een folie en de kou van buiten mbv spouwmuurisolatie?
Want blijkbaar is het dus rond die plek te koud in mijn kruipruimte en te warm erboven?? Als ik het dus goed heb gelezen.

• hajeetje
quote:
prein2 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 22:35:
Ook eens. Condens zal dan echter optreden op een koud oppervlak en niet een warm oppervlak.

Je beweert hierboven dat de condens gevormd wordt op de warme balken en dat is waar men het oneens over is.
Als de balken niet opgewarmd zouden zijn en dus de 'heersende' omgevingstemperatuur zouden hebben zou het probleem niet ontstaan zijn. Bij koud en warm bedoel ik altijd de relatieve warmte en kou. Warmte 'hoort' niet aanwezig te zijn in een kruipruimte.
Als de vloer aan de bovenzijde 'perfect' geisoleerd zou zijn zou de vloer de temperatuur van de kruipruimte hebben, geen probleem.
Als de vloer aan de onderzijde 'perfect geisoleerd zou zijn zou de vloer de temperatuur van de 'kamer etc' hebben en niet in aanraking komen met de koude lucht, weer geen probleem.

hajeetje wijzigde deze reactie 14-01-2016 22:57 (32%)

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
Meauses schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 22:51:
Zou het dan helpen om de kou uit de bodem tegen te houden met een folie en de kou van buiten mbv spouwmuurisolatie?
Want blijkbaar is het dus rond die plek te koud in mijn kruipruimte en te warm erboven?? Als ik het dus goed heb gelezen.
Spouwmuurisolatie zal helpen het dauwpunt meer richting de buitenkant te verplaatsen, naar de koude kant. De andere kant moet wel dampopen zijn om vochtproblemen in de spouw te voorkomen.

Zitten die ventilatieopeningen dicht bij die vochtige balken? Wellicht kun je er eens 1 afdichten. Als de condens dan minder wordt aan de kant waar je de ventilatie hebt afgedicht is het de koude buitenlucht die de balk te veel afkoelt.
Je kunt dan de ventilatie verminderen, of vloerisolatie aanbrengen (niet beide).

• hajeetje
Ik zal proberen een foto te maken van plaatselijke codens op enkel glas, verorzaakt door daar onder liggende verwarmingstoe- en -afvoerbuizen. Er ontstaat daar een relatief groot verschil tussen warm en koud waardoor juist daar die condens ontstaat en niet omdat de ruit daar toevallig kouder zou zijn, althans ik kan geen enkele reden bedenken waarom zich het op de ene ruit aan de linkerzijde en een naastliggende ruit aan de rechterzijde voordoet. Windrichting kan dan geen rol spelen en de ramen bevinden zich aan de noordzijde.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
hajeetje schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 23:07:
Ik zal proberen een foto te maken van plaatselijke codens op enkel glas, verorzaakt door daar onder liggende verwarmingstoe- en -afvoerbuizen. Er ontstaat daar een relatief groot verschil tussen warm en koud waardoor juist daar die condens ontstaat en niet omdat de ruit daar toevallig kouder zou zijn, althans ik kan geen enkele reden bedenken waarom zich het op de ene ruit aan de linkerzijde en een naastliggende ruit aan de rechterzijde voordoet. Windrichting kan dan geen rol spelen en de ramen bevinden zich aan de noordzijde.
Dat zou kunnen kloppen, de warme lucht die opstijgt vanaf de buizen kan meer vocht bevatten en draagt dat vocht naar het koude raam. Er kan dan condens optreden op het koude oppervlak. Dat condens ontstaat niet omdat het glas daar warmer is dan de rest van het glas.

Laten we het echter zoals de mod aangeeft bij kruipruimtes houden.

EddoH wijzigde deze reactie 14-01-2016 23:18 (4%)

• Meauses
quote:
EddoH schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 23:00:
[...]

Spouwmuurisolatie zal helpen het dauwpunt meer richting de buitenkant te verplaatsen, naar de koude kant. De andere kant moet wel dampopen zijn om vochtproblemen in de spouw te voorkomen.

Zitten die ventilatieopeningen dicht bij die vochtige balken? Wellicht kun je er eens 1 afdichten. Als de condens dan minder wordt aan de kant waar je de ventilatie hebt afgedicht is het de koude buitenlucht die de balk te veel afkoelt.
Je kunt dan de ventilatie verminderen, of vloerisolatie aanbrengen (niet beide).
Ok, das duidelijk. Met die bitumen aan de buitenmuur zal dampopen dan wel niet het geval zijn, maar niet die hele muur is natuurlijk dampdicht...
De bitumen zat voorheen zeg maar onder de zandbodem verstopt en daar zit nu dus grind. Is het dan handig de bitumen te verwijderen, of zou de buitenmuur ook aan de binnenkant zijn vocht kwijt kunnen?
Ik wilde namelijk gaan voor die HR++ parels, en die laten de muur/spouw nog wel "ademen", maar of dat dan voldoende zal zijn....

Vwb die ventilatiegaten zitten eigenlijk praktisch vlak voor die balk(en) en op bijna dezelfde hoogte. Ik kan eens proberen om die oude ventilatie gaten (met verticale gleuven) af te dichten met een plaat of folie. Ik gok dat daar nog de meeste lucht doorheen komt.

• hajeetje
quote:
EddoH schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 23:15:
[...]

Dat zou kunnen kloppen, de warme lucht die opstijgt vanaf de buizen kan meer vocht bevatten en draagt dat vocht naar het koude raam. Er kan dan condens optreden op het koude oppervlak.

Laten we het echter zoals de mod aangeeft bij kruipruimtes houden.
Het gaat toch om het begrijpen van principes/hoe dingen werken ? Er kan toch geen bezwaar zijn om voor het betere begrip van condensvorming in kruipruimtes een verband te leggen naar mogelijk/waarschijnlijk vergelijkbare situatie elders ?
Het koelbox voorbeeld was/is toch ook alleen maar bedoeld om het effect van verschillende isolatoren op kruipruimtes inzichtelijk te maken ? Het ontgaat me een beetje dat het off-topic zou zijn, maar dat zal mijn gebrek wel zijn.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
Meauses schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 23:18:
[...]

Ok, das duidelijk. Met die bitumen aan de buitenmuur zal dampopen dan wel niet het geval zijn, maar niet die hele muur is natuurlijk dampdicht...
De bitumen zat voorheen zeg maar onder de zandbodem verstopt en daar zit nu dus grind. Is het dan handig de bitumen te verwijderen, of zou de buitenmuur ook aan de binnenkant zijn vocht kwijt kunnen?
Ik wilde namelijk gaan voor die HR++ parels, en die laten de muur/spouw nog wel "ademen", maar of dat dan voldoende zal zijn....

Vwb die ventilatiegaten zitten eigenlijk praktisch vlak voor die balk(en) en op bijna dezelfde hoogte. Ik kan eens proberen om die oude ventilatie gaten (met verticale gleuven) af te dichten met een plaat of folie. Ik gok dat daar nog de meeste lucht doorheen komt.
Als het een klein stukje bitumen is zal het waarschijnlijk niet erg zijn, het vocht kan dan wel door de rest van de muur verdwijnen. Voor de zekerheid zou ik dat even navragen, wellicht hebben ze er ervaring mee.

Ik zou inderdaad even tijdelijk enkele van die ventilatiegaten afdichten, gewoon om te testen of die inderdaad de balken te veel afkoelen.
quote:
hajeetje schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 23:22:
[...]

Het gaat toch om het begrijpen van principes/hoe dingen werken ? Er kan toch geen bezwaar zijn om voor het betere begrip van condensvorming in kruipruimtes een verband te leggen naar mogelijk/waarschijnlijk vergelijkbare situatie elders ?
Het koelbox voorbeeld was/is toch ook alleen maar bedoeld om het effect van verschillende isolatoren op kruipruimtes inzichtelijk te maken ? Het ontgaat me een beetje dat het off-topic zou zijn, maar dat zal mijn gebrek wel zijn.
Waarom richt je die opmerking richting mij? Daar moet je voor bij de mods zijn. Overigens is behalve jij iedereen hier het wel eens over de oorzaak en principes van condensvorming. Vwb de isolatietest kun je wellicht een apart topic openen.

EddoH wijzigde deze reactie 14-01-2016 23:29 (25%)

• Meauses
quote:
EddoH schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 23:25:
[...]

Als het een klein stukje bitumen is zal het waarschijnlijk niet erg zijn, het vocht kan dan wel door de rest van de muur verdwijnen. Voor de zekerheid zou ik dat even navragen, wellicht hebben ze er ervaring mee.

Ik zou inderdaad even tijdelijk enkele van die ventilatiegaten afdichten, gewoon om te testen of die inderdaad de balken te veel afkoelen.
De bitumen hebben ze mogelijk ooit geplaatst vanwege vochtproblemen, maar zat er dus al toen ik dit huis kocht en zag het onlangs pas. De bitumen zit denk ik nog 40 a 50 cm diep tot aan de onderkant van dat stuk muur/fundering (onder mijn woonkamerraam). Er zit een even groot, en misschien iets kleiner stuk nog bovengronds zeg maar, waar dus ook de ventilatie gaten/roosters zitten. Maar ik zal het zeker eens navragen bij het isolatiebedrijf! Thnx
Overigens heb ik eerder in dit topic ook foto's gepost van de zand -> grind operatie. en staan ook in mijn fotoalbum.

Zal ik eens proberen, kan ik mezelf opwerpen als proefkonijn voor dit topic ;)

• hajeetje
quote:
EddoH schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 23:25:
[...]

Waarom richt je die opmerking richting mij? Daar moet je voor bij de mods zijn. Overigens is behalve jij iedereen hier het wel eens over de oorzaak en principes van condensvorming. Vwb de isolatietest kun je wellicht een apart topic openen.
Sorry, nooit eerder op een forum actief geweest, omdat jij de opmerking aangaande OT plaatste en ik ken de regels/gebruiken als zodanig, tot mod richten, kennelijk onvoldoende.

• prein2
quote:
hajeetje schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 22:51:
[...]

Als de balken niet opgewarmd zouden zijn en dus de 'heersende' omgevingstemperatuur zouden hebben zou het probleem niet ontstaan zijn. Bij koud en warm bedoel ik altijd de relatieve warmte en kou. Warmte 'hoort' niet aanwezig te zijn in een kruipruimte.
Als de vloer aan de bovenzijde 'perfect' geisoleerd zou zijn zou de vloer de temperatuur van de kruipruimte hebben, geen probleem.
Als de vloer aan de onderzijde 'perfect geisoleerd zou zijn zou de vloer de temperatuur van de 'kamer etc' hebben en niet in aanraking komen met de koude lucht, weer geen probleem.
Ook deze bewering klopt weer. Je snapt t best, legt t alleen onhandig uit. Dat verhaal met die balk was gewoon een misser, wat je hier schrijft klopt, alleen zat het dan niet op de balken condenseren maar ergens anders, namelijk waar het koud is, dat gebeurt ook precies bij dat enkele raam dat je als voorbeeld gebruikt.

• Waterkoker
Heeft iemand ervaring met t200 folie? Kan je dit rustig in je kruipruimte leggen om vervolgens de boel te isoleren zonder dat het (over heen kruipen, schoenen, ed) folie gaat scheuren? Of dien je dan folie te gebruiken van ten minste 200 micron dik?

• remmuz
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 16:15
T200 is toch 200 micron dik? (vandaar de naam)
Bij mij ligt het al jaren en ik ben er al tig keer overheen gekropen om leidingen te verleggen en dergelijke.
Is geen probleem.
Eventuele scheuren kun je gewoon met ducttape of iets dergelijks weer dicht plakken.

• Waterkoker
Daar ging ik ook vanuit, maarHier heb je ook t200 folie die 50 micron is, vandaar mijn vraag/ tevens verwarring.

• Honolulu
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 05-02 11:55
quote:
Waterkoker schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 08:09:
Heeft iemand ervaring met t200 folie? Kan je dit rustig in je kruipruimte leggen om vervolgens de boel te isoleren zonder dat het (over heen kruipen, schoenen, ed) folie gaat scheuren? Of dien je dan folie te gebruiken van ten minste 200 micron dik?
Ja, heb er ervaring mee ... ligt op het zand onder de vloer ;-)

- de folie kan niet goed tegen kleine kindervingertjes die aan de folie plukken
- als de bodem erg zacht is zal de folie rekken op drukpunten (zeg maar waar je knieen/handen/ellebogen de grond raken
- schoenen heb je niet meer nodig als je die folie hebt liggen, maar op zich hoeven die geen probleem te zijn als ze geen scherpe onderdelen hebben

Nikon D80; Nikon ED AFNikkor 80-200mm F/2.8, Tamron AF 17-50mm F/2.8 IF Di II , Tamron SP AF 90mm F/2.8 Macro 1:1; Nikon Speedlight SB-600

• marcel3
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 06-02 20:34
Die T staat voor tolerantie en dat betekent dat het lang geen 200 micron hoeft te zijn.
Ik heb het ook in de kruipruimte liggen en het voldoet prima voor de toepassing. Het scheurt inderdaad vrij makkelijk, al had ik nauwelijks problemen met schoenen. Scherp puin of de punt van een kitkoker wilde nog wel eens een gaatje maken.

Over die scheurtjes en gaatjes hoef je je overigens niet druk te maken. Ik heb hier al eens eerder uitgelegd dat de werking van het folie berust op het beperken van de bulk van de diffusie en convectie door de bodem. Een gaatje hier of daar of een stukje open rand doet daar nauwelijks aan af. De kruipruimte is hier kurkdroog sinds het aanbrengen van het folie. In een geventileerde kruipruimte moet je na een dag het verschil al merken.

4,8 kWp Oost/West, Mitsubishi MSZ-FH35VE A+++ L/L WP

• Nilvo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 18:56
Hier dezelfde ervaring. T200 kan, mits je geen water hebt staan onder de vloer.
Bij ons is het grondwaterpeil eens in de zoveel tijd net te hoog en staat er 1 a 2 cm water in de kruipruimte. Als je dan een scheurtje hebt heb je een probleem. Het zakt vanzelf weer weg, maar is wel heel koud.

• HyperTrophy
  • Laatst online: 19:47
heb thuis ook af en toe water, net wat je beschrijft. is het effect dan nog positief met folie?

• marcel3
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 06-02 20:34
quote:
HyperTrophy schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 12:42:
heb thuis ook af en toe water, net wat je beschrijft. is het effect dan nog positief met folie?
Daar heb ik (gelukkig) geen ervaring mee. Alleen maar vochtige kleigrond hier.
Bij regelmatige indringing van grondwater zou ik het denk ik niet doen, de voordelen en de werking van het folie worden dan redelijk tenietgedaan (en misschien maakt het de situatie nog wel erger doordat het water slechter weg kan lopen). In ieder geval zou je de diepste punten moeten perforeren om ervoor te zorgen dat het water weg kan.

4,8 kWp Oost/West, Mitsubishi MSZ-FH35VE A+++ L/L WP

• HyperTrophy
  • Laatst online: 19:47
maar als de folie nu hogerop vastgezet is tegen de fundering?

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:56

GioStyle

1,62kWp

Je moet er voor zorgen dat het plastic ruim ligt zodat het mee kan stijgen met het water.

Ik heb hier aan 1 kant regelmatig (door hevige regenval) een laagje water. Je ziet het water mooi onder het plastic blijven en dat is goed, want zo kan het water niet verdampen -> geen condensatie -> droge kruipruimte.

• Nilvo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 18:56
Ik heb dezelfde ervaring als GioStyle. Zolang het hoog genoeg is vastgezet en niet geperforeerd gaat het heel goed. Zitten er wel gaatjes is de werking inderdaad nadelig. Heb tijdens het aanbrengen van de 3e laag EPS een dag in het water op de folie gelegen. Het is niet fijn, maar praktisch net zo koud als een niet geperforeerde folie. Er blijft condens vormen op de folie waar je nat van wordt. Uiteindelijk heb ik een tweede laag folie geplaatst die het water weer buitensloot.

Geurtjes etc zijn er helemaal niet meer doordat de bodemgassen opgesloten worden.

• Meauses
Ik heb nog even wat zitten zoeken en ook de vraag voorgelegd aan een isolatiebedrijf voor wat betreft de bitumen aan mijn buitenmuur. Het zorgt ervoor dat er geen vocht in de buitenmuur kan komen (na wat google gezien dat het vaker wordt toegepast voor dit doel), dus dit zou theoretisch (zover ik kon vinden en bedenken) en volgens de isolatie adviseur alleen maar voordelen hebben.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
Meauses schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 19:12:
Ik heb nog even wat zitten zoeken en ook de vraag voorgelegd aan een isolatiebedrijf voor wat betreft de bitumen aan mijn buitenmuur. Het zorgt ervoor dat er geen vocht in de buitenmuur kan komen (na wat google gezien dat het vaker wordt toegepast voor dit doel), dus dit zou theoretisch (zover ik kon vinden en bedenken) en volgens de isolatie adviseur alleen maar voordelen hebben.
Ik vraag mij alleen af of er dan geen vocht van binnenuit de muur kan binnendringen?

• Meauses
quote:
EddoH schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 20:08:
[...]

Ik vraag mij alleen af of er dan geen vocht van binnenuit de muur kan binnendringen?
In principe komt daar geen vocht vandaan, dus dat lijkt mij niet. Er staat ook geen water in de kruipruimte, dus ik gok dat het zo'n vaart niet zal lopen. Uiteindelijk blijft het (isoleren) een gok, heb ook de afgelopen weken aardig lopen twijfelen over wat te doen, maarja zo kan ik bezig blijven natuurlijk.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
Meauses schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 20:31:
[...]

In principe komt daar geen vocht vandaan, dus dat lijkt mij niet. Er staat ook geen water in de kruipruimte, dus ik gok dat het zo'n vaart niet zal lopen. Uiteindelijk blijft het (isoleren) een gok, heb ook de afgelopen weken aardig lopen twijfelen over wat te doen, maarja zo kan ik bezig blijven natuurlijk.
Nouja,het vocht van de condensate in de kruipruimte komt ook ergens vandaan. In elk huis(en lucht) is vocht aanwezig, dat ademen we uit, dat ontstaat bij het koken, komt vrij bij het douchen, etc :)
De buitenlucht is vaak droger dan binnenshuis.
Maargoed, als het isolatiebedrijf zegt dat dit geen probleem is, dan kun je die denk ik wel geloven, zij zullen het vaker zijn tegengekomen. Ik weer alleen wel dat ze afraden om spouwmuren te isoleren als er dampdichte verf aan de buitenkant zit. Echter zit dit natuurlijk over de gehele buitenmuur.

Inderdaad, zo kan je bezig blijven. Uiteindelijk is er maar 1 manier om erachter te komen :+

EddoH wijzigde deze reactie 15-01-2016 20:38 (4%)

• Meauses
quote:
EddoH schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 20:35:
[...]

Nouja,het vocht van de condensate in de kruipruimte komt ook ergens vandaan. In elk huis(en lucht) is vocht aanwezig, dat ademen we uit, dat ontstaat bij het koken, komt vrij bij het douchen, etc :)
De buitenlucht is vaak droger dan binnenshuis.
Maargoed, als het isolatiebedrijf zegt dat dit geen probleem is, dan kun je die denk ik wel geloven, zij zullen het vaker zijn tegengekomen. Ik weer alleen wel dat ze afraden om spouwmuren te isoleren als er dampdichte verf aan de buitenkant zit. Echter zit dit natuurlijk over de gehele buitenmuur.

Inderdaad, zo kan je bezig blijven. Uiteindelijk is er maar 1 manier om erachter te komen :+
Ja eens, maar dat ga ik opsluiten met folie ;)

En vwb dampdichte verf is dit idd de gehele muur. Ergste wat er kan gebeuren is dat ik dat muurtje opnieuw moet laten opbouwen of vochtplekken krijg aan de binnenkant. Dan is het of spouwmuurisolatie weghalen of buiten muur aanpakken (weghalen, aanpassen).
Wie geen fouten maakt, maakt meestal niets ;)

Ben sowieso van plan mijn kruipruimte en muren goed in de gaten te houden na alle werkzaamheden/aanpassingen, op die manier kom je er tijdig achter.

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21:25
Even terugkoppeling geven, wij hebben een kruipruimte met zand bodem die best vochtig is, voorgaande jaren gemeten en in de winter zatn we eigenlijk altijd aan de 99% luchtvochtigheid.

Afgelopen zomer toen alles redelijk droog was de boel op laten ruimen door de buurjongen en hem ook het bekende T200 zeil van de hofleverancier er in gelegd, gewoon los met wat bakstenen langs de randen.

De afgelopen weken regelmatig gekeken en nu tussen de 70-80% luchtvochtigheid, vandaag 74%.
We zijn dus aardig wat naar beneden gegaan, zijn er erg blij mee.

Iedereen nogmaals bedankt voor het posten in dit topic, wee wat geleerd en bereikt !

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• stuffer
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 21:49
quote:
Pixelmagic schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 19:43:
Even terugkoppeling geven, wij hebben een kruipruimte met zand bodem die best vochtig is, voorgaande jaren gemeten en in de winter zatn we eigenlijk altijd aan de 99% luchtvochtigheid.

Afgelopen zomer toen alles redelijk droog was de boel op laten ruimen door de buurjongen en hem ook het bekende T200 zeil van de hofleverancier er in gelegd, gewoon los met wat bakstenen langs de randen.

De afgelopen weken regelmatig gekeken en nu tussen de 70-80% luchtvochtigheid, vandaag 74%.
We zijn dus aardig wat naar beneden gegaan, zijn er erg blij mee.

Iedereen nogmaals bedankt voor het posten in dit topic, wee wat geleerd en bereikt !
Mijn kruipruimte met zandbodem is altijd goed vochtig. Broodjesvloer is daardoor ook altijd vochtig door condens als ik in de kruipruimte ben.

Afgelopen vrijdag ook voor de gehele kruipruimte een rol folie besteld en wil volgend weekend deze gaan plaatsen.

Was de onderkant vloer bij jou ook altijd nat van de condens en is dat nu verdwenen?

Isoleren van de vloer wil ik pas doen als de vloer droog is om geen vocht op te sluiten .

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** Synology DS412+ **

• GioStyle

GioStyle

1,62kWp

quote:
stuffer schreef op zondag 17 januari 2016 @ 13:18:

Was de onderkant vloer bij jou ook altijd nat van de condens en is dat nu verdwenen?
Deze vraag is niet aan mij bedoeld, maar ik wil wel even antwoord geven: de kruipruimte was bij ons altijd vochtig. Dus condens aan de binnenzijde van de fundering, condens aan de verwarmingsbuizen, er hing altijd een wat aparte geur in de hal als het dagenlang heeft geregend.

Door het plaatsen van folie zijn bovenstaande problemen allemaal weg. De kruipruimte is nu gewoon goed droog.

• stuffer
quote:
GioStyle schreef op zondag 17 januari 2016 @ 13:32:
[...]

Deze vraag is niet aan mij bedoeld, maar ik wil wel even antwoord geven: de kruipruimte was bij ons altijd vochtig. Dus condens aan de binnenzijde van de fundering, condens aan de verwarmingsbuizen, er hing altijd een wat aparte geur in de hal als het dagenlang heeft geregend.

Door het plaatsen van folie zijn bovenstaande problemen allemaal weg. De kruipruimte is nu gewoon goed droog.
Ok, thanx! :) Dat is ook inderdaad mijn doel. Vochtig is het eigenlijk altijd als ik in de kruipruimte ben maar dat komt denk ik ook doordat we voor de deur een singel hebben lopen en achter het huis een rivier(tje).

** Synology DS412+ **

• Meauses
Vandaag een ventilatiegat (oude verticale ventilatie) dichtgemaakt zoals eerder besproken in dit topic. Overigens zit naast het renovatierooster ook nog een gat, waar ze blijkbaar ook hadden geboord. Hier heb ik een vuilniszak in gepropt.
Bijgaand wat foto's, voor de impressie ;)

De kruipruimte heb ik zo'n 2 weken geleden helemaal aangeveegd en het puin weggehaald en het resultaat mag er zijn, al zeg ik het zelf.
Overigens heb ik het idee dat er nu daardoor aan de derde balk eigenlijk geen druppels meer hangen, wat daarvoor wel zo was. Het lijkt dus dat het vocht gehalte wat gedaald is (maar misschien beeld ik het mij in)

isolatie
meauses
kruipruimte overzichtvoorkant huis - balk 2 en 3voorkant huis ventilatie (links)
overzicht kruipruimte richting achterkant huisventilatie dicht (voorkant links)

Meauses wijzigde deze reactie 17-01-2016 20:11 (5%)

• _JGC_
Houd er rekenig mee dat de buitenlucht op dit moment ook koud en droog is. RV komt hier in huis zelfs met 2 rekken was niet boven de 50%.

• Jack
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 06-02 01:35

Jack

MHz Matters

Meauses, ik zie alleen druppels op de balk. De balk zelf lijkt niet 'doorweekt', dus dat is een goed teken.
Dat kleine beetje condens is niet zo spannend. Dat droogt wel weer op.

Kritische punten bij een houten balken vloer zijn normaal de balk-koppen in de muur. Door vochtoptrek in- en vocht vasthouden door de muren kunnen de koppen langdurig vochtig blijven met kans op rot.
Op je foto's ziet het er allemaal prima uit, voor zover ik dat in kan schatten :)

[Specs]

• hannibal2206
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 00:42
quote:
Pixelmagic schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 19:43:

D
Welke 'hofleverancier' bedoel je, ik ben ook op zoek naar folie

7kW zonnepanelen, 800 L zonneboiler, 2 * L/L en 1 * L/W warmtepomp, HR++ overal; geen gasaansluiting !

• Meauses
quote:
Jack schreef op zondag 17 januari 2016 @ 22:27:
Meauses, ik zie alleen druppels op de balk. De balk zelf lijkt niet 'doorweekt', dus dat is een goed teken.

Kritische punten bij een houten balken vloer zijn normaal de balk-koppen in de muur. Door vochtoptrek in- en vocht vasthouden door de muren kunnen de koppen langdurig vochtig blijven met kans op rot.
Op je foto's ziet het er allemaal prima uit, voor zover ik dat in kan schatten :)
Thanks, het ziet er allemaal wel positief uit inderdaad. Er is alleen één hoek waar er ook wat druppels aan de onderkant vloer hangen, die hoek is net wat vochtiger (zie foto 2, waar je die (coax)kabel ziet hangen). Ik zal die hoek over 2 weken, als ik de folie ga plaatsen eens verder inspecteren op wat jij noemt m.b.t. de balkkoppen.
Het kan overigens ook zo zijn, dat het door die kabel die van boven de vloer naar onder doorkomt (en dus gaatje in de vloer), er daar extra warmte ontsnapt en dus condenseert met de koude kruipruimte lucht.

• blissard
  • Laatst online: 17:44
Als je lokaal problemen hebt met optrekkend vocht in de muren (irt de balk-koppen), zou je daar de muur kunnen injecteren. Dat is dan denk ik effectiever dan de kruipruimte nog droger maken.

YouTube: Opstijgend vocht doe-het-zelf. Muren injecteren tegen optrekkend vocht met Silcores RX80

Als het optrekkend vocht de oorzaak is natuurlijk.

blissard wijzigde deze reactie 18-01-2016 11:01 (7%)

• Unneoetech
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 05-02 15:49
Hierbij mijn vloerisolatie. Niet in de kruipruimte maar nadat ik eerst de beton op zand vloer heb verwijderd. Vervolgens enkele lagen plasticfolie en hierboven op 15cm drukvaste XPS. In de bovenste laag heb ik wel een aantal elektrabuizen uitgesneden. Hierbovenop komt vloerverwarming. Al met al een mooie verbetering, zeker gezien de 3cm beton die ik op sommige plekken maar tegenkwam...

Vloerisolatie 1

Vloerisolatie 2

• blissard
Zo, goed bezig. Dat is een wereld van verschil straks. Wat voor een vloer stort je op de xps?

• Jack

Jack

MHz Matters

quote:
Unneoetech schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:39:
Hierbij mijn vloerisolatie.... Hierbovenop komt vloerverwarming.
Gaat dat allemaal wel passen? Het lijkt alsof er nog maar weinig ruimte over is onder de kozijen.
Gewapende constructievloer ~12cm? Dekvloer + vloerverwarming 6cm? Afwerking (tegels/laminaat) 1,5cm?
Dan zit ja al snel aan bijna 20cm.

[Specs]

• Unneoetech
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 05-02 15:49
Op de drukvaste isolatielaag komt meteen 5cm vloerlaag met hierin de wapening en de vloerverwarming netten. In de beton zitten ook vezels verwerkt en dit zou voldoende moeten zijn volgens de firma. Ik heb nu zeven cm onder de dorpel dus dit zou moeten lukken.

• blissard
Oké, ben wel benieuwd hoe dat er uit ziet bij aanbrengen ( foto's... 😃 ) . Als die xps stabiel en stevig genoeg is zal die 5 cm vezelversterkte beton wel voldoende zijn.

• Jack

Jack

MHz Matters

Brr... mij lijkt 5cm gewapend beton bijzonder weinig voor een vloer! Voor alleen een dekvloer met vloerverwarming is dat al het minimale namelijk ivm scheurvorming.
Vraag dit zeker nog even ergens anders na, bij een constructeur ofzo.

[Specs]

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21:25
quote:
hannibal2206 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 23:11:
[...]

Was op de vorige pagina ook genoemd, kijk hier maar
quote:
[b]stuffer schreef op zondag 17 januari 2016 @ 13:18

Isoleren van de vloer wil ik pas doen als de vloer droog is om geen vocht op te sluiten .
Bij 99% kan het volgens mij bijna niet anders dat er vocht onder hangt, dat had ik dus ook, overal druppels. Net even gekeken, nu geen druppelmte bekennen en op dit moment nog steeds 12graden en 65% luchtvochtigheid bij 99% en -2 buiten. Ik ben een happy camper 8) voor zo'n kleine investering een prima resultaat.

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• GioStyle

GioStyle

1,62kWp

quote:
hannibal2206 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 23:11:
[...]

Als je op zoek bent naar 3x50m folie, dan heb ik hier nog enkele rollen liggen, prijs is 15 euro. Kom uit omgeving Utrecht. Verzenden is niet te doen.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22:37

Señor Sjon

Moderator ASP/AZ/TL

Magnificent bastard

Laat de constructeur ook naar de vezelversterkte vloer kijken. Het is een relatief nieuwe techniek. Ook het vooraf waterpassen van de XPS platen helpt, je wil niet dat je incidenteel maar 2-3 cm betondekking hebt. Is het wel reëel om de vloerverwarming hier ook nog eens in te hebben? Ben erg bang dat er af en toe wel een leiding zichtbaar is.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 19-01-2016 09:39 (23%)

ASP-feedback | AZ-feedback | TL-feedback

• Waterkoker
Binnenkort wil ik starten met het isoleren van mijn kruipruimte. Nu twijfel ik alleen tussen de dikte van het materiaal PIR. Ik wil voor B-keus gaan en 100mm is de max, maar vroeg mij af of dit wel zinnig is omdat ik geen vloerverwarming heb. Zal een Rd tussen 3 en 4 nog veel uitmaken voor een huis dat geen vloerverwarming heeft?

Daarnaast heb je pir met aluminium en nog andere buitenlagen. Welk zal het meest geschikt zijn voor een kruipruimte?

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 16:17

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Nu heb ik zo'n elektronische laser thermometer .. bizar vind ik is dat de wanden/plafond 20 graden zijn maar de vloer (kwaaitaal-vloer) relatief onregelmatig lagere termperaturen laat zien denk tussen de 18.4 en 17 en hier en daar zelfs naar de 14 graden zakt .. hmmm
Volgens mij is vloer isolatie niet eens optioneel maar ver-eist ;)
quote:
Waterkoker schreef op zondag 24 januari 2016 @ 19:39:
Binnenkort wil ik starten met het isoleren van mijn kruipruimte. Nu twijfel ik alleen tussen de dikte van het materiaal PIR. Ik wil voor B-keus gaan en 100mm is de max, maar vroeg mij af of dit wel zinnig is omdat ik geen vloerverwarming heb. Zal een Rd tussen 3 en 4 nog veel uitmaken voor een huis dat geen vloerverwarming heeft?

Daarnaast heb je pir met aluminium en nog andere buitenlagen. Welk zal het meest geschikt zijn voor een kruipruimte?
Voor mij was deze vraag redelijk snel beantwoord, ik ga voor een R waarde van 5 ongeacht de vloerverwarming ik ga zeker niet nog een keer de kruipruimte in duiken om een extra laag aan te brengen.

De extra kosten/investering merk (bijna) je niet terug zonder vloerverwarming, maar het zal wel een + zijn bij verkoop van je huis .. maar als je vloerverwarming aanlegt weet je 1 ding zeker je hoeft er niet onder meer ;)

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

even een update over Tonzon bij mijn ouders: de installateur is teruggekomen en heeft gezorgd dat de ventilatieroosters onder de tonzon-zakken uitkomen en heeft de niet-afgesloten Tonzon-zak alsnog dichtgeplakt. Heb dit zelf nog niet bekeken, ouders wonen niet om de hoek.

Het gat aan de zijkant is echter nog gewoon open en dit was geen probleem volgens de installateur . Ik heb nu bij Tonzon zelf gevraagd of dat wel klopt.

Vreemde is ook dat dezelfde installateur wel zegt dat het mangat in de kruipruimte naar de bijkeuken (waar geen Tonzon zit) dicht moet. Ik vind dat gek. De installateur is dus wel bang dat de koude lucht uit de bijkeuken de isolatie verslechtert, maar koude lucht die door de ventilatieroosters komt in de rest van de kruipruimte, die via het gat makkelijk boven de Tonzon-zakken kan komen, is geen probleem?

Edit: ai, zie dat ik dit vorige keer eigenlijk ook al had gepost. Het verschil is dat ik nu daadwerkelijk contact heb opgenomen met Tonzon... reactie afwachten nu.

woekele wijzigde deze reactie 25-01-2016 10:47 (9%)

• HvdBent
  • Laatst online: 19:02
Maar eens offerte aangevraagd voor vloerisolatie.
Hoe dik zijn die tonzon zakken? Wij hebben 80 centimeter onder het huis, en de kruipruimte ligt vol dakpannen (van die dure geglazuurde die je wilt bewaren :D )
dus op plekken 30 centimeter over van de 80.
Is op zand ook zo'n bodemfolie nodig? (volgens mij niet, kruipruimte is kurkdroog)

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

folie misschien niet perse nodig, maar het kost haast niks extra en kan geen kwaad. 30cm is wel erg weinig. Maar die zakken vallen er wel overheen. Als je er maar kunt werken.

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Nu ik zou wat foto's plaatsen van mijn kwaaitaal vloer

Dit is onder mijn keuken
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4674536/kruipruimte/P1270741%20SE.JPG
hier zie je wat piepschuim (ja het is grijs)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4674536/kruipruimte/P1270742%20SE.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4674536/kruipruimte/P1270743%20SE.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4674536/kruipruimte/P1270744%20SE.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4674536/kruipruimte/P1270745%20SE.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4674536/kruipruimte/P1270746%20SE.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4674536/kruipruimte/P1270747%20SE.JPG

Zoals jullie zien is het wel een uitdaging :) overgens de rest van de kruipruimte is wel droog .. woonkamer etc .. dit is een klein gedeelte

vso wijzigde deze reactie 28-01-2016 23:31 (9%)
Reden: verduidelijken

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:12

timovd

Voorsprong door techniek

Ik zou beginnen met een laag noppenfolie (verpakkings-/bubbeltjesfolie) neer te leggen en bovenop dampwerende folie. In jouw geval ook goed aftapen in het deel onder de keuken.

EOS 70D 11-16 (2.8) 17-70 (2.8-4.0), 50 F1.4, 70-200 F2.8; AUDI-torium.eu

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

quote:
timovd schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 08:39:
Ik zou beginnen met een laag noppenfolie (verpakkings-/bubbeltjesfolie) neer te leggen en bovenop dampwerende folie. In jouw geval ook goed aftapen in het deel onder de keuken.
Mijn plan is eerst drainage aan te leggen, en verhinderen van de "overbodige ventilatie" tussen buur(en) zodat de ventilatie alleen van voor naar achter plaatsvind.

Waneer het vocht & tocht weg is zal ik hopenlijk al effect gaan merken, misschien (tijdelijk) geforceerde (computer ventilator) ventilatie van voor naar achter het huis

Dan aandacht vestigen op alle pijpen/bekabeling onder het huis of dit up to par is en eventueel waar nodig verleggen of voorbereiden (in verband met verplaatsing keuken)

hierna komt inderdaad damp werende folie,

En 1 a 2 maanden later ga ik onder het huis om de tempex aan te brengen onder de vloer(en)

Wis me luck :)

• HvdBent
  • Laatst online: 19:02
quote:
woekele schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:15:
folie misschien niet perse nodig, maar het kost haast niks extra en kan geen kwaad. 30cm is wel erg weinig. Maar die zakken vallen er wel overheen. Als je er maar kunt werken.
Dat laat ik graag aan de professionals over, ik kan best een laminaatvloertje leggen, maar gepiel in kruipruimte's nee dank u. Ik krijg binnenkort advies en offerte dus ik ben benieuwd.
We hebben dit jaar vloerverwarming geinstalleerd, in de woonkamer de afwerkvloer eruit gehad, en dan folie met netten en verwarming. In de gang en keuken niet (te veel breekwerk, keuken demonteren etc.) dus daar gefreesd, en dus geen isolatie. Dat merk je meteen, de keukenvloer wordt niet warm, maar de woonkamervloer wel. Dus vandaar de wens om na te isoleren.
Gisteren ook een pompschakelaar op de vloerverwarming gezet die de pomp uitschakelt als de verwarmingsbuizen koud zijn.
Al met al beetje bij beetje het huis duurzamer maken.

• Meauses
Gister bijna de hele dag bezig geweest om de folie te plaatsen in de kruipruimte, en het ligt er nu. Was een flink karwei en heb flink last van mijn nek en heupen door het liggen op je zij. Maar voorlopig hoeft het niet meer ;)

Ik had als experiment 1 ventilatiegat (verticaal) afgedekt met een vuilniszak, en onder aan de balk hingen vlak voor dat gat geen druppels meer aan de balk, maar wel aan de vuilniszak aan de binnenzijde van de kruipruimte. Maar de balk blijft aardig vochtig. Ik denk dat er toch teveel koude lucht naar binnen komt wat condenseert.
quote:
Jack schreef op zondag 17 januari 2016 @ 22:27:

Ook nog even de balkkoppen bekeken, na een tip van Jack hier, de voorste balk, daarvan zijn de balk koppen aardig nat en kan je wat hout wegschrappen met een platkop schroevendraaier. Dus dat vereist verder onderzoek. De balkkoppen van die balk zitten ook vlak bij een buitenmuur (er grenst geen kamer van buren of mijzelf aan die kanten).

Ook zag ik dat de oude buiten muur niet geheel is weggehaald, maar er is een nieuw muurtje voor geplaatst. Het lijkt erop dat hierdoor de buitenmuur in contact staat met de binnenmuur, er is ook bijna geen spouw voor een deel van de buitenmuur onder mijn raamkozijn. Er is alleen een echte (ongeveer 7cm) spouw in de muur tussen de twee verticale ventilatie gaten. Dus ook dat vereist verder onderzoek alvorens ik overga tot spouwmuurisolatie.

Meauses wijzigde deze reactie 30-01-2016 12:33 (17%)
Reden: quote toegevoegd

• Ray
  • Laatst online: 22:55
quote:
Unneoetech schreef op maandag 18 januari 2016 @ 15:58:
Op de drukvaste isolatielaag komt meteen 5cm vloerlaag met hierin de wapening en de vloerverwarming netten. In de beton zitten ook vezels verwerkt en dit zou voldoende moeten zijn volgens de firma. Ik heb nu zeven cm onder de dorpel dus dit zou moeten lukken.
Heb dit ook op die manier. Op de betonvloer (die ook relatief dun is trouwens) miofoil avs4 = aanrader! dan de netten met de slangen. dan nog extra krimpnetten erop en cement met vezels. Ligt hier nu inmiddels ruim 3 jaar probleemloos

http://www.hypothecairplanner.nl/

• stuffer
quote:
GioStyle schreef op zondag 17 januari 2016 @ 13:32:
[...]

2 weken geleden folie van Tonzon besteld en geplaatst in de kruipruimte. Nog nooit zo lang onder de grond van mijn eigen huis gelegen maar het was voor een goed doel...

Eerste wat mij overal opviel was dat de koperen- en PVC-leidingen van voor tot achter vol hingen met druppels en echt nat waren. Ook grote gedeeltes van de onderkant Kwaaitaal vloer was behoorlijk nat. Druppels vielen er af als ik er met hoofd tegen aan stoten.

Al het puin (8 vuilniszakken) eruit, opgeruimd en de folie geplaatst. Reden dat ik voor de meerprijs voor Tonzon heb gekozen was wel het (mogelijke) gemak van het neerleggen en uitvouwen. Dit was het ook zeker.

Net afgelopen zondag weer onder de vloer geweest om de cv leidingen te isoleren en ik was verbaasd dat:
- al het leidingwerk en onderkant vloer kurk droog is.
- We blijkbaar na veel regen een compleet binnenzwembad onder het huis hebben :+

Onder de Tonzon folie ligt werkelijk waar echt super veel water.

Gelijk ook een hygrometer geplaatst en deze geeft nu:
http://i68.tinypic.com/16j25p5.jpg

Met al de regen van afgelopen tijd en het water wat onder de folie ligt ben ik met deze waardes al dik tevreden!

Nu over een paar weken nog EPS onder de Kwaaitaal vloer plakken en daarna de kruipruimte weer 10 jaar links laten liggen. :)

** Synology DS412+ **

• Meauses
Ik heb nu ongeveer een week folie op de bodem van mijn kruipruimte en merk al ontzettend verschil. Er hangen nu geen druppels meer aan de voorste twee balken.

Voorkant huis - balk - na de folie

Ik heb eerder in dit topic foto's van de voor-situatie geplaatst, en staan in mijn fotoalbum.

Meauses wijzigde deze reactie 06-02-2016 10:41 (11%)

• stuffer
quote:
Meauses schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 10:41:
Ik heb nu ongeveer een week folie op de bodem van mijn kruipruimte en merk al ontzettend verschil. Er hangen nu geen druppels meer aan de voorste twee balken.

[afbeelding]

Ik heb eerder in dit topic foto's van de voor-situatie geplaatst, en staan in mijn fotoalbum.
Grappig om te lezen dat het blijkbaar bij jou ook zo snel gaat.

Na een week kon ik zeker al een groot verschil merken. Nu op de lange termijn het verschil in grafiek is waar ik nu benieuwd naar ben.

** Synology DS412+ **

• JME
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 20:07

JME

zeg maar Jamie

Hier was ook bijna alles binnen een week droog. En dan ligt de folie aan de randen nog gewoon los. Binnenkort leg ik daar nog wat balkjes op, 1 keer omvouwen en klaar. Boren en schroeven in de muur is niet nodig (alleen optrekkend vocht, geen plassen, en blijkbaar sluit het nu ook al voldoende af).

• Meauses
Volgende week zaterdag een vochtmeter te koop bij de Aldi voor 10 euro. Voor steen en hout oa.
Pagina: 1 ... 28 29 30 Laatste

Huawei Nexus 6P Apple iPad Pro WiFi FIFA 16 Samsung Galaxy S7 Fallout 4 Apple iPhone 6C Athom Homey LG G5

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True