Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:21

mkleinman

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen

4kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, HR++

Introductie

Dit is/wordt het topic aangaande het loggen/monitoren van zonnepaneelinstallaties, hierna PV installaties, en zonneboiler installaties.

In dit topic passeren zoveel als mogelijk zaken die direct of indirect te maken hebben met het loggen van beide systemen.

Zonnepanelen

In dit hoofdstuk wordt alles behandeld over het loggen van PV installaties.
Introductie
Termen en definities
Wp
WattPiek, eenheid waarin de opwekmogelijkheid van een zonnepaneel wordt uitgedrukt volgens een standaard test (STC / 1000W / m2 ).
kWh/kWp
Eenheid om de opbrengst van een installatie te kunnen normeren en te kunnen vergelijken met andere installaties. Bijvoorbeeld 4kWh opgewekt met een 1000Wp installatie levert 4/1.0 = 4kWh/kWp.
Hardware
Omvormers
Hier komt informatie welke omvormers logging ondersteunen met welke software en hoe dit werkt.
Plugwise
Plugwise informatie voor het loggen. Sinds versie xxxxx ook geschikt voor bemeting van zonnepanelen
Eigen hardware
Voor ons als tweakers zijn er nog een aantal mogelijkheden :)

S0 logging samen met Arduino
Een van de meest simpele manieren om zelf een omvormer te loggen is samen met een kWhmeter met een zogenaamde S0 puls uitgang. Deze puls uitgang levert een x aantal pulsen voor elke kWh die wordt bemeten. Meestal 1000 pulsen per kWh of 2000 pulsen.
Uiteraard des te meer pulsen per kWh des te mooier om ermee te werken. Een aantal leveranciers zijn:
  • Conrad
  • Eeprotech
Met alleen het meten van de pulsen ben je er nog niet. Nu moeten de pulsen nog geteld worden. Dit kan met een Arduino en wat electronica.

-- Schema
-- Boodschappenlijstje
* optocoupler
* weerstanden

http://www.jsunnyreports.com/index.php/download/
-- Informatie voor S0 logging
Logging software
Om mooie grafieken te maken van de opbrengst van je PV installatie moet er eerst uberhaupt gelogd worden wat er daadwerkelijk wordt opgewekt met je installatie. Omdat er nogal wat verschil zit tussen het loggen van een installatie en het maken van grafieken heb ik dit opgedeeld in twee secties.
In deze sectie staat alle software waarmee je je omvormer kan loggen naar bijvoorbeeld een CSV file. In de tweede sectie staat software waarmee je van die bestanden mooie grafieken kan genereren.

Waar er overlap zit in software zal dit worden gemeld uiteraard, zoals bijvoorbeeld bij Plugwise het geval is.
SMA omvormers
SMA omvormers zijn zo'n beetje de meest populaire omvormers die er zijn. Er zijn een aantal manieren om SMA omvormers te loggen, dit is afhankelijk van het type van de omvormer.

RS485 Piggyback/SunnyBeam/Sunny Data Control
In het geval dat je een oudere SMA omvormer hebt, SB1100, SB1700, SB2100, SB3300 en mogelijk nog een aantal, dan kan je je omvormer loggen met een zogenaamde piggyback en een Sunnybeam display. Dit display is dan weer uit te lezen met het programma Sunny Data Control van SMA.Bluetooth module/SunnyBeam Bluetooth/Sunny Explorer
In het geval van de nieuwere SMA omvormers kan je hetzelfde doen maar dan met een Bluetooth module, eventueel een sunnybeam bluetooth display en het programma Sunny Explorer.
Solarmax omvormers
Solarmax Maxtalk software
Mastervolt
Soladin600
Het protocol van de Soladin600 is inmiddels "gekraakt" en er zijn nu diverse gratis loggers te krijgen, onder andere SolGet, en SoladinLog.

Andere Mastervolt omvormers
Monitoring software
Hier vind je allerlei softwarepakketten ( gratis en betaald ) waarmee je je PV installatie kan monitoren.
jSunnyReports
http://www.jsunnyreports.com. jSunnyreports is door ondergetekende geschreven als alternatief voor het programma "Sunnyreports". Dit project is aardig uit de hand gelopen en inmiddels wordt er ruim 350kWp mee gemonitored.
Zie ook http://graphs.familie-kleinman.nl/ als een interessant voorbeeld. jSunnyreports is gratis om te gebruiken.
SunProfit
Hier komt informatie over het programma SunProfit.
ZonPHP
Hier komt informatie over het programma ZonPHP
Solarlog
Hier komt meer informatie over SolarLog
Handicom
Hier komt meer informatie over Handicom software.
Websites t.b.v logging
Sonnenertrag
Hier komt informatie over http://www.sonnenertrag.eu.

-- Informatie over de .js files die worden gebruikt door sonnenertrag.eu
PVoutput
Hier komt informatie over pvoutput.org
BDPV
http://www.bdpv.fr/index.php
Voorbeeld sites
Dit is een lijst van gemonitorde sites inclusief welke software er wordt gebruikt voor het loggen.

-- LINKS moeten nog worden toegevoegd.
  • De blauwe hoek ( onbekend )
  • ericplan ( ZonPHP )
  • ericplan ( Solarlog )
  • jSunnyreports mkleinman
  • Energiastic ( handicom )
  • jja ( onbekend )
  • MartijnR17 ( onbekend )
  • el jonco
  • antonboonstra
  • NielsTn ( ZonPHP )
  • Mightym ( PVoutput )
  • SunshineCompany ( onbekend )
  • Mike70 ( onbekend )

mkleinman wijzigde deze reactie 03-03-2012 11:56 (226%)

http://www.familie-kleinman.nl/energie http://www.jsunnyreports.comhttp://morpheus.flitspaal.nl

• ecowoman
  • Registratie: maart 2010
  • Niet online

ecowoman

2280Wp, 13,2 GJ heatpipe, HR++

Ik overweeg om een Plugwise Stealth te gaan gebruiken om de zonnepanelen die we binnenkort gaan plaatsen te monitoren. Heeft er iemand ervaring met het kwijtraken en terughalen van de gemeten opbrengst van PV met de Stealth?

Sinds half december heb ik de gewone Plugwise pluggen in gebruik voor het meten van zonneboiler, koelkast, cv-ketel, vloerverwarmingspomp en voor het achterhalen van sluipverbruik. In die korte periode ben ik al 2 keer data kwijt geraakt. Dan wordt er geadviseerd om de pluggen te resetten door ze een aantal keren in en uit het stopcontact te halen, maar dat zal met de Stealth uiteraard niet gaan. Dus hoe krijg je dan je kwijtgeraakte gegevens weer terug?

De firmware van mijn huidige pluggen is van versie 2009-09-08. Als ik daar een Stealth aan toevoeg, moet dan de firmware van de huidige pluggen aangepast worden? Heb je met nieuwere firmware minder kans op het kwijtraken van meetgegevens? In mijn geval ben ik alleen data kwijtgeraakt op alle pluggen (de een een langere periode dan de andere) nadat de Circle+ even geen stroom had gehad.

• djeck
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 10-09 20:50
Dat je data kwijtraakt vind ik opmerkelijk, ik heb het afgelopen jaar flink geëxperimenteerd met mijn systeem en heb nog nooit data verloren....

Firmware zou ik zeker downloaden ik heb onderstaande firmware in mijn netwerk zitten, die van jou is echt behoorlijk verouderd.
2011-05-13
2011-06-27

Wat betreft het resetten van de stealth heb ik geen idee. Misschien eens aan hun helpdesk vragen, heb daar wel positieve ervaringen mee.

PSN-ID: UnknownFastOne | PV Logs

• mkleinman

mkleinman

Ik weet niet hoe de datalogger van je Aurora one omvormer werkt, mogelijkerwijs bewaard die ook praktisch alle data en kan je, samen met jsunnyreports, daar ook prima mee uit de voeten.

Heb je al eens geprobeerd om de logsoftware van de Aurora One te downloaden en te proberen?

http://www.familie-kleinman.nl/energie http://www.jsunnyreports.comhttp://morpheus.flitspaal.nl

• ecowoman
  • Niet online

ecowoman

quote:
mkleinman schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 10:48:
Ik weet niet hoe de datalogger van je Aurora one omvormer werkt, mogelijkerwijs bewaard die ook praktisch alle data en kan je, samen met jsunnyreports, daar ook prima mee uit de voeten.

Heb je al eens geprobeerd om de logsoftware van de Aurora One te downloaden en te proberen?
Omdat de data van inverters vaak een wat te positieve opbrengst geeft, wil ik liefst ook een andere meting ernaast hebben, dus zowel jSunnyreports als Plugwise Stealth overweeg ik op dit moment. Het is overigens Power One Aurora (is nu een beetje verwarrend hoe het op je website staat).

@Lander: Ik ben niet bepaald de enige die data verliest, helaas. Mooi dat het jou nog niet is overkomen. I.v.m. privacy heb ik het vinkje uitstaan waarmee gegevens naar Plugwise worden verstuurd en daarmee heb ik dus ook geen recht op ondersteuning vanuit de helpdesk. Als ik de firmware wil updaten, moet ik dat vinkje tijdelijk weer aanzetten en heb ik begrepen dat ik dan ook al mijn meetgegevens tot nu toe kwijt ben. Als het niet anders kan, dan moet dat maar, maar ik zou er wel van balen.

• mkleinman

mkleinman

quote:
ecowoman schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 11:24:
[...]
Omdat de data van inverters vaak een wat te positieve opbrengst geeft, wil ik liefst ook een andere meting ernaast hebben, dus zowel jSunnyreports als Plugwise Stealth overweeg ik op dit moment. Het is overigens Power One Aurora (is nu een beetje verwarrend hoe het op je website staat).

@Lander: Ik ben niet bepaald de enige die data verliest, helaas. Mooi dat het jou nog niet is overkomen. I.v.m. privacy heb ik het vinkje uitstaan waarmee gegevens naar Plugwise worden verstuurd en daarmee heb ik dus ook geen recht op ondersteuning vanuit de helpdesk. Als ik de firmware wil updaten, moet ik dat vinkje tijdelijk weer aanzetten en heb ik begrepen dat ik dan ook al mijn meetgegevens tot nu toe kwijt ben. Als het niet anders kan, dan moet dat maar, maar ik zou er wel van balen.
Ik zal het aanpassen op mijn website :)

Wat betreft onnauwkeurigheid, als je eenmaal de onnauwkeurigheid weet dan kan je in jSunnyreports een correctionFactor aangeven om die onnauwkeurigheid te compenseren.

• djeck
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 10-09 20:50
quote:
[...]

Nou misschien heb ik geluk inderdaad. Tja dat hele privacy beleid heb ik ook gevolgd, Al vraag ik mij nog steeds af wat er nu precies aan data verzonden wordt. Daarbij het kan ook zo zijn dat je "per ongeluk" de verkeerde persoonsgegevens heb genoteerd in de software. Gezien jou firmware versie zou ik toch even updaten :P. Ik ben niet zo bang dat m'n privacy door plugwise wordt aangetast, aangezien ik de hele dag op internet zit is plugwise de laatste waar ik me zorgen om maak.

PSN-ID: UnknownFastOne | PV Logs

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:32

ericplan

3335 Wp PV 4,8 GJ Zonneboiler

quote:
mkleinman schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 11:29:
[...]

Wat betreft onnauwkeurigheid, als je eenmaal de onnauwkeurigheid weet dan kan je in jSunnyreports een correctionFactor aangeven om die onnauwkeurigheid te compenseren.
Wat betreft die onnauwkeurigheid, die kan je pas bepalen na lang meten. Bij lage opbrengsten, zoals in de winter is die anders, dan in de zomer.
Mijn beide SMA SB 1700 omvormers geven constant te weinig aan, tot wel 8%. Beide zijn aangesloten op een eigen geijkte kWh-teller.

Zon in Amsterdam ZonPHP site

• steven.leeman
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 14:17
ik gebruik een flukso.net

deze meet mijn "opbrengst" en mijn "verbruik"... en ik laat "pvoutput.org" het uitlezen

de Belgische zonnepanelen worden best via een "optische" ingang gecheckt op de GRC teller...deze is ook de waarde die je moet doorgeven voor de groene stroom certificaten...
een Belgische PV installatie moet rechtsstreeks in de zekeringkast worden aangesloten... waartussen de grc teller , bliksem beveiliging en noodstop aanwezig moet zijn; en "niet" in het stopkontakt
ik heb zelfs 3 omvormers (TL) en 2 grc tellers

• ricdijk
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 15-09 08:00
Ik heb een zonneboiler systeem van Nefit (SolarLine 2-110) en zou hier graag gegevens van willen loggen om op mijn website te plaatsen.
Zijn hier systemen voor (eventueel zelfbouw)?

Live PV Data

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:31

Gé Brander

Netuino Plus logged

Ik zie nu in Plugwise dat als je meer opgewekt hebt dan verbruikt dat de lijn groen is. Anders wordt hij rood weergegeven. Dat had ik nog niet eerder meegemaakt :)

Groene lijn

• Gé Brander

Gé Brander

Netuino Plus logged

quote:
[...]
Ik begrijp dat hele update systeem niet van Plugwise. Je moet ergens een tijdstip aangeven wanneer je de firmware data wilt zenden naar de plug, maar wanneer de update dan plaatsvind, daar kan ik niets over vinden/regelen.

• Pietje NL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 23-09 14:49

Pietje NL

quote:
c70070540 schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 17:58:
[...]

Ik begrijp dat hele update systeem niet van Plugwise. Je moet ergens een tijdstip aangeven wanneer je de firmware data wilt zenden naar de plug, maar wanneer de update dan plaatsvind, daar kan ik niets over vinden/regelen.
Simpel, het is alleen voor het versturen van de firmware, niet voor de activatie van de nieuwe versie.
Door in tijden van rust te versturen bespaar je veel tijd met het hele update proces en hoef je niet te zitten wachten.
quote:
ecowoman schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 10:31:
Ik overweeg om een Plugwise Stealth te gaan gebruiken om de zonnepanelen die we binnenkort gaan plaatsen te monitoren. Heeft er iemand ervaring met het kwijtraken en terughalen van de gemeten opbrengst van PV met de Stealth?
Bij mn ouders heb ik een stealth in een kabeldoos in de meterkast gemonteerd voordat de kabel van de PV de meterkast in gaat.
Geen problemen gehad, en een stealth kan je ook resetten, namelijk met de groep in de meterkast ;)

Btw als je weer data mist: NOOIT en ik bedoel NOOIT resetten, hiermee gaat naar mijn idee juist de data verloren. Sinds de laatste firmware heb ik minder problemen en lijken de circles sneller te reageren, dus ik zou zeggen update ze. (blijft klusje maar ok :) )

Pietje NL wijzigde deze reactie 01-02-2012 19:26 (5%)

• Gé Brander

Gé Brander

Netuino Plus logged

quote:
Pietje NL schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 19:22:
[...]
Simpel, het is alleen voor het versturen van de firmware, niet voor de activatie van de nieuwe versie.
Door in tijden van rust te versturen bespaar je veel tijd met het hele update proces en hoef je niet te zitten wachten.
Dat dat tijdstip alleen voor het versturen is begrijp ik. Maar wat triggert de werkelijke update dan. Er zijn nu drie dagen voorbij, en er is niets ge-update. Vandaar mijn vraag.
PlugwiseFirmwareUpdate

Gé Brander wijzigde deze reactie 01-02-2012 23:36 (14%)

• SolaNier
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 23-02-2012
Hoe kan je de berichtenstroom van Zigbee netwerken onderscheppen en in leesbaar (logbaar) formaat opslaan?

• engelbertus
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 21-09 11:30
@ zigbee. plugwise heeft een eigen protocol voor hun data, dat niet öpenbaar" is, dus je kunt het misschien wel onderscheppen, maar je kunt het dan inet leesbaar opslaan.

@plugwise data verliezen.
als de circle plus of een andere circle geen stroom kreeg, dan heeft ie een tijdje dus niks gelogd.
ik weet zelf niet precies hoe het werkt. maar het lijkt er op dat plugwise alleen de per uur dtaa opslaat, en de live data zeg maar opbouwt totdat het uur vol is. is er halverwege een (langer?) stroomuitval geweest, dan vervallen de gegevns die in het laatst uur zijn opgebouwd, of ze worden gediskwalificeerd, omdat plugwise niet met zekerheid kan zeggen dat de tijd goed gesynced was.

tijdje geleden ook een uurtje of zo de stroom er af gehad. pas nadat ik via source weer contact heb gelegd kreeg ik een uur later of zo pas van de eerste corcles weer gegevens door en van de laatste circles pas na een uurtje of 2-3

dus dataverlies kan wel degelijk! ik vind dat eigen zeerr kwalijk, omdat er wordt gezegd dat data -jaren- opgeslagen kan worden op de circles. waarom krijg ik dan zoals bij de laastet strom"storing" pas veel later weer gegevens binnen, en mis ik alle tussenliggende data?

overigens denk ik dat het resetten van de circles alleen de data op de circles wist, en niet de binnen gehaalde data die op je pc is opgeslagen in de database.

het updaten van de firmware kan trouwens best lang duren. tt wel 10 minuten per circle, soms wordt het proces per circle een paar keer opnieuw gestart voordat het uploaden uiteindelijk goed gelukt is. het kan dus zomaar een uurtje duren, en in die periode heb je volgens mij ook geen logging....

• Pietje NL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 23-09 14:49

Pietje NL

quote:
c70070540 schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 23:33:
[...]

Dat dat tijdstip alleen voor het versturen is begrijp ik. Maar wat triggert de werkelijke update dan. Er zijn nu drie dagen voorbij, en er is niets ge-update. Vandaar mijn vraag.
[afbeelding]
Eigenlijk simpel:
Je moet zelf de update/activatie starten.
Op deze manier zijn de modules al voorbereid, en kan je als je de updatewizard opstart snel activeren zonder te wachten op het versturen.
Het activeren gaat niet automatisch omdat daarbij de circles aan en uit schakelen om de nieuwe firmware te activeren.
Dus als alles/veel is voorbereid even de updatewizard draaien.
quote:
engelbertus schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 09:32:
het updaten van de firmware kan trouwens best lang duren. tt wel 10 minuten per circle, soms wordt het proces per circle een paar keer opnieuw gestart voordat het uploaden uiteindelijk goed gelukt is. het kan dus zomaar een uurtje duren, en in die periode heb je volgens mij ook geen logging....
Daarom is die voorbereiden functie ideaal :) weekje laten staan en daarna als je zelf tijd hebt even activeren.
Hier heb ik de laatste keer 30 minuten moeten wachten voordat een circle was geupdate.

Pietje NL wijzigde deze reactie 02-02-2012 09:41 (28%)

• Gé Brander

Gé Brander

Netuino Plus logged

quote:
Pietje NL schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 09:34:
[...]

Eigenlijk simpel:
Je moet zelf de update/activatie starten.
Op deze manier zijn de modules al voorbereid, en kan je als je de updatewizard opstart snel activeren zonder te wachten op het versturen.
Het activeren gaat niet automatisch omdat daarbij de circles aan en uit schakelen om de nieuwe firmware te activeren.
Dus als alles/veel is voorbereid even de updatewizard draaien.
Ik kon alleen die "update wizard" nergens in de Plugwise software vinden. Blijkt het een apart programma te zijn... Tja, soms even verder kijken dan mijn grote neus lang is :) Dank je!

• ecowoman
  • Niet online

ecowoman

quote:
engelbertus schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 09:32:
@plugwise data verliezen.
als de circle plus of een andere circle geen stroom kreeg, dan heeft ie een tijdje dus niks gelogd.
ik weet zelf niet precies hoe het werkt. maar het lijkt er op dat plugwise alleen de per uur dtaa opslaat, en de live data zeg maar opbouwt totdat het uur vol is. is er halverwege een (langer?) stroomuitval geweest, dan vervallen de gegevns die in het laatst uur zijn opgebouwd, of ze worden gediskwalificeerd, omdat plugwise niet met zekerheid kan zeggen dat de tijd goed gesynced was.

tijdje geleden ook een uurtje of zo de stroom er af gehad. pas nadat ik via source weer contact heb gelegd kreeg ik een uur later of zo pas van de eerste corcles weer gegevens door en van de laatste circles pas na een uurtje of 2-3

dus dataverlies kan wel degelijk! ik vind dat eigen zeerr kwalijk, omdat er wordt gezegd dat data -jaren- opgeslagen kan worden op de circles. waarom krijg ik dan zoals bij de laastet strom"storing" pas veel later weer gegevens binnen, en mis ik alle tussenliggende data?

overigens denk ik dat het resetten van de circles alleen de data op de circles wist, en niet de binnen gehaalde data die op je pc is opgeslagen in de database.

Bij een aantal van de 'normale' circles wordt elke nacht de stroom onderbroken door een aan-uitschakelaar, maar dat levert geen problemen op. Alleen toen de stroom er volledig vanaf was en daarmee dus ook van de Circle+, leverde dit verlies van data op. Uren nadat de stroom er alweer opzat, werden er geen data geregistreerd van de Circle+ en de andere Circles. De een kwam ook hier na een uur of 3 weer op gang, anderen pas na een uur of 4 of 5, maar de uren daarvoor toen de stroom er al wel weer op zat zijn verloren.

Een week ofzo later moest ik de Circle+ slechts minder dan een minuut onderbreken, wat tot gevolg had dat er ook op een van de normale Circles een uur lang geen data werd geregistreerd (terwijl de data van de andere Circles wel gewoon binnen kwamen).

Ik had begrepen dat niet het resetten, maar het updaten van de firmware van de Circles zou leiden tot het wissen van alle data, maar hopelijk is ook daarbij van toepassing wat jij schrijft dat de data die je al binnen hebt gehaald niet verloren gaan.

• Neanderthaler71
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 31-07-2012

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

Vond ik op het Duitse forum.

http://www.freesol.de/

Open source systeem, ad 30 euro materiaal.
Wellicht kunnen de mensen die hier veel van weten wat over zeggen.

Jullie mogen het nu wel weten, ik heb een bedrijf in PV, Zonnekompas is de naam.

• engelbertus
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 21-09 11:30
de data die binnegehaald is komt in een database terecht op je computer volgens mij.

misschienheeft het missen van data dan toch te maken van de stroomonderbreking van de circle+
misschien dat iemand van plugwise daar iets over kan zeggen.. ze hebben een goeie helpdesk, is mijn ervaring, maar niet alle medewerkers daar weten overal alles van af.
als je doorverbonden wordt of zo heb je volgens mij direct met een echte techneut te maken, en die kan je dan bijna alles vertellen wat je wilt weten, als het niet te ingewikkeld wordt om door de telefoon uit te leggen :)

• Gé Brander

Gé Brander

Netuino Plus logged

quote:
Neanderthaler71 schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 21:16:
Vond ik op het Duitse forum.

http://www.freesol.de/

Open source systeem, ad 30 euro materiaal.
Wellicht kunnen de mensen die hier veel van weten wat over zeggen.
Ziet er heel ok uit. Ben wel geinteresseerd, maar mijn deutsch is zo slecht... Jammer weer.

• jpm.lensen
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 19-09 17:51

jpm.lensen

1095Wp solar @roof

Ik heb sinds kort ook het plugwise systeem. En een beetje als vervanging voor het uitlezen van de soladin 600. Die maar 10 dagen data bijhoudt. Wat ik trouwens het mooiste systeem voor de opbrengsten vind is een analoge meter. Daar heb ik er gelukkig 1 van. Van mijn andere, die digitaal is is hij al een paar keer gereset. Maar ik heb hem net. Dus nog even kijken naar de ervaringen. Maar op zich wel een mooi systeem.

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ OCZ Vertex SSD 30Gb/ 250Gb hitachi/ Club 3d ATi 5770/ Philips 230WP7NS/ plextorpx-w4824A/ pioneer dvd rw/ MacBook Pro 13/ Asus e2200 klooi pc/ Asus eeepc1000H/ iPhone 4 16Gb/ 42PFL7606H

• Houtkern
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 23:31
Ecowoman was zo attent om mij te wijzen op dit deel van het forum. Heeft iemand ervaring met Arduino monitoring in combinatie met een xs2000 mastervolt? Ik lees veel dat het redelijk goed te doen is om zo'n Arduino systeem in elkaar te zetten maar ik wil niet gaan solderen laat staan programmeren...

• Neanderthaler71

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

quote:
c70070540 schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 19:10:
[...]

Ziet er heel ok uit. Ben wel geinteresseerd, maar mijn deutsch is zo slecht... Jammer weer.
Google translate? Het werkt best redelijk (incl wat fouten natuurlijk)

Jullie mogen het nu wel weten, ik heb een bedrijf in PV, Zonnekompas is de naam.

• mkleinman

mkleinman

quote:
Houtkern schreef op maandag 06 februari 2012 @ 09:16:
Ecowoman was zo attent om mij te wijzen op dit deel van het forum. Heeft iemand ervaring met Arduino monitoring in combinatie met een xs2000 mastervolt? Ik lees veel dat het redelijk goed te doen is om zo'n Arduino systeem in elkaar te zetten maar ik wil niet gaan solderen laat staan programmeren...
Ik heb een Arduino ingezet voor mijn Steca500 omvormers en mijn Gridfit ( met een kWh meter met s0 puls ). De software + sketch is binnenkort te downloaden van mijn site, samen met een stukje java code voor het loggen naar CSV bestanden.

Eventueel kan ik je daarvan een beta sturen als je wilt.

• master30
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 05-01 17:38

master30

3760Wp (z.b. nefit 1-110)

Ik heb hier nog een energy count 3000 setje van conrad, de modules kan je ombouwen om ze geschikt te maken voor het meten van de opbrengst.
lijkt mij wel handig, aangezien ik alleen een analoge meter ertussen heb.
Met de set zou ik tussendoor mooi ff kunnen kijken wat mijn installatie opbrengt op een bepaalt moment van de dag.
Welke draden moet ik omwisselen?
Iemand een link met voorbeeld o.i.d.

• silvester6
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 18-09 18:12
quote:
mkleinman schreef op maandag 06 februari 2012 @ 09:44:
[...]

Ik heb een Arduino ingezet voor mijn Steca500 omvormers en mijn Gridfit ( met een kWh meter met s0 puls ). De software + sketch is binnenkort te downloaden van mijn site, samen met een stukje java code voor het loggen naar CSV bestanden.

Eventueel kan ik je daarvan een beta sturen als je wilt.
Ik heb wel interesse in je beta. Ben vorige week begonnen met een arduino heb de Mega +ethernet shield, rtc data logger shield en een 2,8" touch lcd shield besteld waar ik uiteindelijk allemaal leuke dingen mee wil gaan doen.
De basis is eerst om een puls te loggen en op te slaan in csv en te versturen naar een website. daarna wil ik gaan kijken hoe ver ik het haal om mijn KAKU te kunnen schakelen via het schermpje

• kockie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:35
Zonneboiler warmt op tijdens avonduren(klikbaar):
http://fotoboek.kockie.nl/d/4424-2/zonneboiler20120902.gif

Hier staat beschreven hoe het ongeveer werkt. Ik werk met een ethernet-pro bordje + ds18b20

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• jhead22
  • Registratie: november 1999
  • Niet online
Zelf ben ik in het bezit van een plugwise systeem om mijn panelen op het dak uit te lezen en te monitoren.
Het werkt mooi, maar je moet meerdere pluggen plaatsen om ook maar een kleine afstand te overbruggen.

Ik wil nu ook panelen op mijn schuurtje gaan plaatsen welke aan de andere kant van de tuin staat. Dit gaat plugwise nooit overbruggen.

Het zou mooi zijn als er een systeem zou zijn welke via UTP kabels, homepluggen, of wifi netwerk zijn data zou kunnen versturen. Daarnaast zou het mooi zijn als er een klein webservertje ingebouwt zou zijn, zodat het mogelijk is het systeem op afstand uit te lezen.

Zouden we dit zelf kunnen maken?
Verder moet het systeem natuurlijk energie zuinig zijn en goedkoop blijven.

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16:37
Iemand ervaring met ioBridge? Ziet er een stuk eenvoudiger uit dan bijvoorbeeld Arduino.
quote:
The IO-204 Monitor & Control Module helps bridge the gap between the physical world and the World Wide Web. The IO-204 module and online tools at www.ioBridge.com allow you to easily get your projects on the web. There is no need to run a home web server or track ever changing dynamic IP addresses. The IO-204 module takes care of the internet connectivity and the user customizable widgets on the ioBridge website remove the need for complex programming. Just plug in your IO-204 module, register on the ioBridge website and within minutes, you'll be interacting with lights, switches, servos, sensors and microcontrollers. Keep your widgets private on your secure ioBridge dashboard, use them from your mobile phone or publish them on your website for the entire world to enjoy!
  • Web-based Monitoring and Control
  • Input output channels (4x Analog In, 4x Digital/Pulse In, 4x Digital Out)
  • Pulse counting, pulse output and serial data output
  • Ethernet connectivity
  • Web-based Data Logging

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 24-105 L IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | 14,0 W server | PV output

• thalantis
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 23-09 14:00

thalantis

7220 Wp

heb hem nu ook draaiende op http://www.eekthecatworld.com/sun/jsunnyreports/

alleen kloppen die waarde's wel? staat de punt niet verkeerd?

Jsunnyreports | PVoutput (offline for now)

• counter12
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 09-04-2013
Ik heb sinds woensdag een SMA SB 1200 omvormer en om uit te lezen zojuist de piggy back en Sunny Beam besteld. In de gebruiksaanwijzing wordt gewaarschuwd om de Piggy Back door een monteur te laten installeren. Zijn er gebruikers die de module zelf hebben geinstalleerd en zo ja, wat zij de do's en don'ts?

• Neanderthaler71

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

quote:
counter12 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 18:07:
Ik heb sinds woensdag een SMA SB 1200 omvormer en om uit te lezen zojuist de piggy back en Sunny Beam besteld. In de gebruiksaanwijzing wordt gewaarschuwd om de Piggy Back door een monteur te laten installeren. Zijn er gebruikers die de module zelf hebben geinstalleerd en zo ja, wat zij de do's en don'ts?
Doe lekker zelf. Heel makkelijk. Even je vingers op randaarde is het enige waar ik op kom.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:42

Fable

quote:
mkleinman schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 08:26:
Dit gaat *HET* topic worden voor het loggen van PV systemen en zonneboilers.

More information to be added
Zou je misschien een wat uitgebreidere topicstart willen maken.
Dan is het een stuk overzichtelijker voor de beginners.

If you think it's expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur

• mkleinman

mkleinman

quote:
Fable schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 18:26:
[...]

Zou je misschien een wat uitgebreidere topicstart willen maken.
Dan is het een stuk overzichtelijker voor de beginners.
Staat op de TODOLIST :) Nogal druk op dit moment.

• EnergiebewustZL
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 21:18

EnergiebewustZL

WZW:14x 240Wp, ONO:8x 240Wp

quote:
counter12 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 18:07:
De reden, dat men een elektromonteur aanraadt is, omdat er best wat hoog spanning (230V ;) ) op zo'n SB1200.

Als je het zelf gaat doen :
- Neem er de tijd voor. Doe niet van "doe ik ff in 2 minuutjes". Het gaat tenslotte er om, dat het veilig gebeurd.
- Lees eerst de gebruiksaanwijzing van zowel de SunnyBeam als van de PiggyBack.

De installatie van de PiggyBack is eenvoudig, want die past maar op één manier er in.
1. Je haalt de nood-schakelaar van de SB1200 los. Daarmee schakel je de SB1200, wat ook verstandig is om te doen natuurlijk.

2. Je schroeft de rode plaat er af met behulp van imbus-sleutels.

3. je haalt de PiggyBack uit de verpakking en stelt een "NetID" in. je ziet namelijk een soort donkergrijs-met-de-kleur-wit-in-het-midden "wijzerplaatje" en je laat de 'wijzer' wijzen naar een getal, behalve 1. Ik heb hier een NetID van 3 ingesteld.
(instellen kan met een kleine, platte schroevendraaier)

4. Op die PiggyBack komen twee, zwarte blokjes voor, die een verschillende grootte hebben. De heeft uit mijn hoofd 12 gaatjes en de andere 8 gaat. Bekijk op de voorste printplaat naar hetzelfde aantal pinnentjes.

De gaatjes op de PiggyBack is de "vrouwlijke" aansluiting. De pinnentjes zijn zogezegd de "mannelijke" aansluitng. Dit is ook weer 12 en 8 pinnetjes.

5. Doordat er een verschillend aantal pinnentjes aanwezig zijn, kan de PiggyBack ook maar op één manier worden aangesloten. Steek/Prik de PiggyBack op je SMS 1200 op de voorste printplaat, evenredig met het aantal pinnetjes.

6. Doe de rode plaat weer op SB1200.

7. Plaats de nood-schakelaar weer terug in de SB1200 en je SB1200 komt weer in bedrijf.

Daarna kan je dus de SunnyBeam in gaan schakelen en installeren volgens de gebruikshandleiding.

Nogmaals, neem er de tijd voor, hou alle aandacht er op, lees de gebruikshandleidingen en laat eventueel iemand bij jou in de buurt staan, zodat die jou kan helpen als het fout gaat. Niet dat het nodig zal zijn, wanneer je de tijd er voor neemt. Zie het als een extra voorzorgsmaatregel.

Mijn beroep is ICT-er en ik installeer regelmatig Processoren in servers, die ik moet installeren bij klanten. Daar komt het in feite op hetzelfde neer en bij dat stukje gevoelige elektronica moet je ook goed je aandacht er bij gebruiken.

Succes!

Live webcams : http://www.energiebewustzeeland.nl/ewebcams (inclusief terugdraaiende draaischijf-/Ferrarismeter op zonnige dagen)

• counter12
Bedankt voor de uitgebreide en duidelijke uitleg m.b.t. de Piggy Back. Dat moet wel lukken. Het is dus niet nodig om de groep uit veiligheids overwegingen uit te zetten? En bedoel met de noodschakelaar het verwijderen van de "Electronic Solar Switch" , waaraan de kabbels gekoppeld zijn?

• Neanderthaler71

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

quote:
counter12 schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 10:21:
Bedankt voor de uitgebreide en duidelijke uitleg m.b.t. de Piggy Back. Dat moet wel lukken. Het is dus niet nodig om de groep uit veiligheids overwegingen uit te zetten? En bedoel met de noodschakelaar het verwijderen van de "Electronic Solar Switch" , waaraan de kabbels gekoppeld zijn?
Ik zou hem aan beide kanten spanningsloos maken en ook even wachten voor je dan verder gaat. (instructieboekje !) Klusje voor als de zon onder is.

• mkleinman

mkleinman

Update: Ik heb de startpost een heel klein beetje bijgewerkt, welke items zouden jullie graag in de OP willen zien?

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16:37
quote:
mkleinman schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 09:29:
Update: Ik heb de startpost een heel klein beetje bijgewerkt, welke items zouden jullie graag in de OP willen zien?
Het lijkt mij dat Zonnepanelen en Zonneboilers beter vervangen kunnen worden door algemenere termen als het meten/loggen van elektriciteit en van warmte/koude. Bij elektriciteit maakt het weinig uit of het verbruik of opwekking is. Bij warmte/koude meten en loggen kan dit worden toegepast bij zonneboiler, CV ketel of warmtepomp. Wellicht is gas of water ook nog een leuke toevoeging.

Edit: Dit lijstje (wellicht met links) toevoegen aan de startpost lijkt mij ook handig:
JeroenH in "Duurzame Energie deel 19 (2012)"

antonboonstra wijzigde deze reactie 22-02-2012 09:54 (11%)

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 24-105 L IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | 14,0 W server | PV output

• yzf1kr
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 22-09 12:14
Je krijg op deze manier wel veel topics met ongeveer de zelfde inhoud.

Dit zijn er ook al 2:

Energieverbruik monitoren

Energiemeters... deel hier je ervaringen

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• mkleinman

mkleinman

Dit gaat puur over het automatisch loggen van je PV set.

Ik kan er bijvoorbeeld dit mee http://graphs.familie-kleinman.nl/

:)

• mkleinman

mkleinman

Ik krijg een "Directory Listing Denied" op je URL :)

• thalantis

thalantis

7220 Wp

nu niet meer, had wat aangepast net :)

• ericplan

ericplan

quote:
counter12 schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 10:21:
Weet niet of je het klusje al achter de rug hebt, maar toch nog even een goede raad. De ESS moet los, maar het is goed om ook de gelijkstroomkabels eruit te halen. Vooral omdat je in de SB1200 bij het plaatsen van de jumper heel dicht langs de aansluitingen van de zonnepanelen komt. Bij mij is er een Solarlog gesneuveld doordat ik onbedoeld contact maakte tussen zo'n aansluiting en de RS 485 aansluiting op de Piggy Back.

• counter12
Bedoel je dan dat naast het uitzetten van de groep en het loskoppelen van de ESS, ook nog de kabels verbonden met de ESS los gemaakt moeten worden?

• ericplan

ericplan

quote:
counter12 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 16:58:
Bedoel je dan dat naast het uitzetten van de groep en het loskoppelen van de ESS, ook nog de kabels verbonden met de ESS los gemaakt moeten worden?
Klopt, die kabels blijven nl gewoon aangesloten aan de omvormer en er staat al gauw spanning op. Bovendien maak je vrijwel altijd ergens verbinding met aarde.
De kabel losmaken kost niets, een gesneuvelde Piggy Back of Solarlog kost wel geld.

• eric-pvt
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 21:24
quote:
Ik zou hem aan beide kanten spanningsloos maken en ook even wachten voor je dan verder gaat. (instructieboekje !) Klusje voor als de zon onder is.
ik heb net een sungrow inverter gerepareerd, een tl.
deze was na 3 dagen losliggen nog niet spanningsvrij (elco`s van formaat)
bij een sunny boy raad ik altijd aan de werkzaamheden te doen met de groep uit, aarde erop, en een polsbandje. boem is ho-zo duur meteen

de sungrow bleek trouwens na testen al vanaf 20% belasting rond de 94% eff. Pnom AC te zitten,
en 100% belast ook. onvoorstelbaar goed.
ik heb hem daarom meteen maar gekocht. `oeps`

eric-pvt wijzigde deze reactie 23-02-2012 20:55 (18%)

• andrebrussee
  • Laatst online: 27-02-2012
Misschien leuk om eens naar te kijken, ik heb recent een nieuw product in de markt gezet voor het monitoren van zonneboilers, zonnepanelen en alles wat elektriciteit gebruikt, opwekt of warmte gebruikt of opwekt.

Zie *SPAM*

Het aardige is dat het een real-time overzicht geeft, elke site die aangesloten is wordt elke minuut gemeten en de statistieken op de website bijgewerkt.

FeaR wijzigde deze reactie 14-03-2012 16:29 (3%)

• Houtkern
quote:
yzf1kr schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 10:16:
Je krijg op deze manier wel veel topics met ongeveer de zelfde inhoud.

Dit zijn er ook al 2:

Energieverbruik monitoren

Energiemeters... deel hier je ervaringen
Energieverbruik monitoren is breder en gaat over platforms waarmee je het energieverbruik (evt productie) thuis kan monitoren. Het gaat niet in op het monitoren van specifieke omvormers. Dat is volgens mij meer een onderwerp voor dit topic.

Als dit topic onderdaad alleen over datalogging van PV systemen gaat dan is het goed om de titel aan te passen.

• Neanderthaler71

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

Wie heeft er ervaring met logging via OpenWRT op een router?

Het moet kunnen, maar zou graag meer weten van ervaringsdeskundigen.

Ik wil van een S0 signaal (heb ik kant en klaar liggen) naar de router en dan via internet benaderbaar maken,
Routers kosten namelijk erg weinig en dit moet "makkelijk" kunnen. TP-link kost nog geen 35 euro.

• Neanderthaler71

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

En nog een keer een S0 logger op basis van Arduino. Totaalprijs circa 60 euro.

Met een fraai filmpje erbij enz.. tis wel in het Duits ;) .

http://www.bastelgarage.de/energiemonitor.html

Filmpje staat onderaan de pagina.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 19:18
quote:
Neanderthaler71 schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 21:18:
Wie heeft er ervaring met logging via OpenWRT op een router?

Het moet kunnen, maar zou graag meer weten van ervaringsdeskundigen.

Ik wil van een S0 signaal (heb ik kant en klaar liggen) naar de router en dan via internet benaderbaar maken,
Routers kosten namelijk erg weinig en dit moet "makkelijk" kunnen. TP-link kost nog geen 35 euro.
ik heb die TP-link proberen op te zoeken want ik heb die nog nooit gebruikt.
(wel de wrt en de nlsu)
volgens mij heeft die geen i2c brug.
maar die kun je wel op de gpio solderen of via de usb poort aansluiten (die waarschijnlijk ook gesoldeerd moeten worden.)

ik weet niet of je de s0 poort ook via de butten event zou kunnen laten lopen.
ben bang dat die te langzaam is daar voor

een nlsu heeft wel een i2c brug dat zou het wel wat makkelijker maken.

ik zit ook nog met het zelfde probleem als jij dus laat weten waarvoor je gaat,
want ik moet ook nog iets.
hoe ver wil je eigenlijk gaan?

3850Wp oost-west

• NovapaX
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22-09 16:52
Zou zo'n Raspberry-Pi niet iets zijn voor dit soort doeleinden?
3,5 watt verbruik, Linux distro erop, dus scripten met elke taal die je wilt. Gelijk ingebouwde webserver... lijkt me wel een mooi apparaatje!

Mijn jaarlijkse bijverdienste: http://www.udid-registration.net
Sparql TV wiki: https://github.com/NovapaX/sparqltv/wiki

• Neanderthaler71

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

quote:
migjes schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 09:28:
[...]

ik heb die TP-link proberen op te zoeken want ik heb die nog nooit gebruikt.
(wel de wrt en de nlsu)
volgens mij heeft die geen i2c brug.
maar die kun je wel op de gpio solderen of via de usb poort aansluiten (die waarschijnlijk ook gesoldeerd moeten worden.)

ik weet niet of je de s0 poort ook via de butten event zou kunnen laten lopen.
ben bang dat die te langzaam is daar voor

een nlsu heeft wel een i2c brug dat zou het wel wat makkelijker maken.

ik zit ook nog met het zelfde probleem als jij dus laat weten waarvoor je gaat,
want ik moet ook nog iets.
hoe ver wil je eigenlijk gaan?
Een TP-link wr1043nd moet ervoor geschikt zijn.

Net ver genoeg lijkt me al ver zat.

• ericplan

ericplan

De Youless in actie als PV-monitor:
ericplan in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"

• ebk71
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:45
Ik zap nu tussen de topics over pv installaties elektriciteit besparen en een topic als deze, ik hoop dat mijn vraag hier een beetje op zijn plek is. Ik heb een sma xs2000 en wil deze gaan loggen. Heb zo'n 485 usb adapter van ebay besteld(op ander forum gelezen) en sluit de boel aan op een hp t5720. Nu trekt dat ding circa 23 watt en dat is eigenlijk best veel. Ik combineer dat wel meteen door er spotweb en calibre op te draaien, en misschien nog wat andere gekkigheid.

lange inleiding, en nu de vraag, hoe zit met het stroomverbruik van al dat gelog en iemand een suggestie om te loggen wat netto geleverd wordt, ik heb geen apart stopcontact tussen omvormer en meterkast. De xs2000 geeft wel aan wat er geleverd is maar dat is vast bruto.

• Houtkern
quote:
ebk71 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 23:26:
Ik zap nu tussen de topics over pv installaties elektriciteit besparen en een topic als deze, ik hoop dat mijn vraag hier een beetje op zijn plek is. Ik heb een sma xs2000 en wil deze gaan loggen. Heb zo'n 485 usb adapter van ebay besteld(op ander forum gelezen) en sluit de boel aan op een hp t5720. Nu trekt dat ding circa 23 watt en dat is
Volgens mij bedoel je een Mastervolt XS2000. Naar mijn weten heeft SMA andere aanduidingen. Ben benieuwd naar de oplossingen die aangedragen worden. Je wilt inderdaad niet 24/7 een stroomvreter aan hebben staan om je duurzame productie te meten...

• ebk71
quote:
Houtkern schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 09:01:
[...]

Volgens mij bedoel je een Mastervolt XS2000. Naar mijn weten heeft SMA andere aanduidingen. Ben benieuwd naar de oplossingen die aangedragen worden. Je wilt inderdaad niet 24/7 een stroomvreter aan hebben staan om je duurzame productie te meten...
In de war......denkt op dit moment alleen aan pv meters watts enzo.
Ja dus mastervolt.
oplossing misschien de flukso, maar blijft dan lastig om produktie en verbruik te scheiden.

• migjes
quote:
Neanderthaler71 schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 16:45:
[...]

Een TP-link wr1043nd moet ervoor geschikt zijn.

Net ver genoeg lijkt me al ver zat.
die zou wel moeten lukken ja.

de gpio werkt wel op 3,3V geen idee of dat problemen geeft met de S0 poort.
ik kan nog niet testen met mijn s0 poort.

ook effe opletten je kunt hem vrij makkelijk brikken

42 euro bij een paar websjops.
mmmmm
6,9W idle and 9W under load.
is nog wel een aardige hoeveelheid.

migjes wijzigde deze reactie 14-03-2012 10:05 (6%)

3850Wp oost-west

• Houtkern
quote:
ebk71 schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 09:52:
[...]

In de war......denkt op dit moment alleen aan pv meters watts enzo.
Ja dus mastervolt.
oplossing misschien de flukso, maar blijft dan lastig om produktie en verbruik te scheiden.
Ik heb het niet zo op meters met stroomklemmen (bv flukso) want dat geeft blijkbaar een behoorlijke foutmarge. Solarlog 200 is misschien nog de meest geschikte oplossing maar zelf vind ik die prijzig voor wat die doet, ong 350 E. En zelf klussen zoals velen doen, ligt mij niet.

• ebk71
Als het spul draait ga ik eerst is een weekje circa 12 u per dag monitoren daarna overschakelen op bijvoorbeeld 3x per dag pollen. Dat scheelt alvast.

• Neanderthaler71

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

quote:
migjes schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 09:59:
[...]

die zou wel moeten lukken ja.

de gpio werkt wel op 3,3V geen idee of dat problemen geeft met de S0 poort.
ik kan nog niet testen met mijn s0 poort.

ook effe opletten je kunt hem vrij makkelijk brikken

42 euro bij een paar websjops.
mmmmm
6,9W idle and 9W under load.
is nog wel een aardige hoeveelheid.
De Seagate Dockstar wordt ook regelmatig genoemd als logger/server.
Kan ook linux op en dat soort dingen. Dit geval -> https://xkyle.com/the-sea...a-very-cool-linux-device/

Helaas kom ik toch wat kennis tekort op dit vlak.
Ik denk dat ik je maar eens moet mailen...

• migjes
quote:
Neanderthaler71 schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:53:
[...]

De Seagate Dockstar wordt ook regelmatig genoemd als logger/server.
Kan ook linux op en dat soort dingen. Dit geval -> https://xkyle.com/the-sea...a-very-cool-linux-device/

Helaas kom ik toch wat kennis tekort op dit vlak.
Ik denk dat ik je maar eens moet mailen...
komt goed ik zit ook met het zelfde probleem te kijken.
wil allen nu nog niet gaan proberen, want dan heeft mijn kWh meter geen 0 meer op de meter staan.

3850Wp oost-west

• Roamor
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
Zijn er inmiddels al iOS / Android apps die rechtstreeks met de bluetooth omvormers kunnen praten? Ik kom wel apps tegen die via een online site werken, maar geen 1 waarmee ik direct met mijn Sunny Boy kan connecten.

Logitech Squeezebox Classic te koop. Juniper SSG5 te koop

• Neanderthaler71

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

quote:
Houtkern schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 07:57:
[...]
Ik heb het niet zo op meters met stroomklemmen (bv flukso) want dat geeft blijkbaar een behoorlijke foutmarge. Solarlog 200 is misschien nog de meest geschikte oplossing maar zelf vind ik die prijzig voor wat die doet, ong 350 E. En zelf klussen zoals velen doen, ligt mij niet.
Logger van Busware, linux webserver zit er al in. 200 euro

http://shop.busware.de/pr...hp/cPath/1/products_id/53

Geen ervaring mee, maar wel een mooie geintegreerde oplossing.

• Neanderthaler71

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

quote:
Roamor schreef op maandag 19 maart 2012 @ 15:39:
Zijn er inmiddels al iOS / Android apps die rechtstreeks met de bluetooth omvormers kunnen praten? Ik kom wel apps tegen die via een online site werken, maar geen 1 waarmee ik direct met mijn Sunny Boy kan connecten.
Als je binnen bluetoothbereik staat van je omvormer, wat is dan de meerwaarde van het zien op je telefoon?

Ik wil het juist graag via internet kunnen zien.

• Roamor
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
quote:
Neanderthaler71 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 15:53:
[...]

Als je binnen bluetoothbereik staat van je omvormer, wat is dan de meerwaarde van het zien op je telefoon?
Omdat die van mij alleen de actuele standen laat zien op het display, terwijl ik eigenlijk inzicht in de grafieken wil hebben. En de bluetooth komt door het hele huis, dus beneden op een tablet zou ook ideaal zijn.

Logitech Squeezebox Classic te koop. Juniper SSG5 te koop

• Speksteenkachel
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 21:48

Speksteenkachel

8,5 kW hout / 3,0 kWp zon

Heeft er iemand hier verstand van jsunnyreports in combinatie met de CSV bestanden van de Sunny Beam?
Martin ben jij de geestelijk vader van dit programma?
Ik wil dit voor de eerste keer eens gaan gebruiken.

Speksteenkachel wijzigde deze reactie 23-03-2012 21:49 (34%)

Al wiebel ie nog zo klook, den lesten druppel valt oe altied in' brook.

• thalantis

thalantis

7220 Wp

hier downloaden -> http://www.jsunnyreports.com/index.php/download/
uitpakken ergens
config.cmd draaien en invullen
zit een mooie handleiding bij

• Speksteenkachel

Speksteenkachel

Als ik op config klik zie ik een snelle flits op het scherm maar ik krijg de kans niet om wat in te vullen.

• thalantis

thalantis

7220 Wp

je moet wel java geinstalleerd hebben

• Speksteenkachel

Speksteenkachel

Ah, dank.
Nu zie ik wat meer op het scherm :)

Ik kan alleen geen inverter opslaan, "0 inverters saved".
Ingewikkeld programma, zo op het eerste oog :o

Speksteenkachel wijzigde deze reactie 24-03-2012 22:02 (53%)

• mkleinman

mkleinman

quote:
Speksteenkachel schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 21:55:
Ah, dank.
Nu zie ik wat meer op het scherm :)

Ik kan alleen geen inverter opslaan, "0 inverters saved".
Ingewikkeld programma, zo op het eerste oog :o
Zo was die niet bedoeld! Wat gaat er precies mis met het saven? Misschien niet alle velden ingevuld?

• Speksteenkachel

Speksteenkachel

Ik heb nu overal wat ingevuld via config cmd.
Moet ik nu jsunnyreports opstarten om met de hand wat data in te voeren?
Of kan ik csv bestanden importeren vanuit de sunny beam.

• thalantis

thalantis

7220 Wp

als je jsunny report opstart gaat hij zelf de folder uitlezen die je opgegeven hebt, en eventueel via ftp op een web site zetten

• hansdegit
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 22:41
Ik heb een Tigo systeem. Dat bestaat uit maximizers, een gateway en een management unit (mmu). Tussen de gateway en MMU hebben we RS-485 verkeer lopen.

Hoe kan ik die data onderscheppen en een eigen portaal bouwen? Weet echt niet waar ik moet beginnen.

Ik heb een synology 24/7 draaien. Eventueel ook een router met DD-WRT. Iets zegt me dat ik die RS 485 stream aan een USB dingetje moet hangen en moet uitlezen vanaf de router of de Syno.

Kan iemand me een zetje in de goede richting geven?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp aan Yingli Panda met Tigo maximizers en 2160 Wp aan Suntech's op een Kostal Piko 5.5

• Mike70
  • Laatst online: 22-09 16:02

Mike70

5495 Wp + zonneboiler

quote:
hansdegit schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 15:00:
Ik heb een Tigo systeem. Dat bestaat uit maximizers, een gateway en een management unit (mmu). Tussen de gateway en MMU hebben we RS-485 verkeer lopen.

Hoe kan ik die data onderscheppen en een eigen portaal bouwen? Weet echt niet waar ik moet beginnen.

Ik heb een synology 24/7 draaien. Eventueel ook een router met DD-WRT. Iets zegt me dat ik die RS 485 stream aan een USB dingetje moet hangen en moet uitlezen vanaf de router of de Syno.

Ik was er van overtuigd maar heb het toch nog even nagevraagd. Het is inderdaad zo dat je een RS485 lijn makkelijk kunt aftappen. Daarvoor heb je gewoon een rs485 naar rs232 converter nodig. Deze sluit je gewoon aan op de lijn en dan zou het moeten werken. Hyperterminal of putty zou dan moeten werken.
Let wel op dat het hele zaakje spanningsvrij aangesloten moet worden. Dus alle stekkers eruit. Het is vaak zo dat als je ergens spanning op hebt staan en het spul aansluit, minstens een van de ic's defect gaat.

www.mijnzon.info

• hansdegit
Hmm. Even denken....De rs-485 naar beneden doortrekken, via zo'n convertje op de Syno aansluiten en tweaken maar. We gaan wat spullen bestellen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp aan Yingli Panda met Tigo maximizers en 2160 Wp aan Suntech's op een Kostal Piko 5.5

• mkleinman

mkleinman

quote:
Speksteenkachel schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 22:53:
Ik heb nu overal wat ingevuld via config cmd.
Moet ik nu jsunnyreports opstarten om met de hand wat data in te voeren?
Of kan ik csv bestanden importeren vanuit de sunny beam.
Als het goed is heb je in de configuratie aangegeven waar jSunnyreports de csv bestanden van kan aflezen. Wanneer je jSunnyreports start ( gebruik voor de zekerheid jsunnyreports_pause.cmd ) dan zie je als het goed is dat hij alle bestanden inleest en daarna een bak aan grafieken gaat aanmaken.

Wanneer je ook een FTP locatie hebt ingevoerd dan gaat hij ook de gewijzigde bestanden ( de eerste keer dus alles ) uploaden naar die FTP locatie.
quote:
hansdegit schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 15:00:

RS-485 kan je vrij eenvoudig converteren naar RS-232 en die kan je weer via USB uitlezen. Dat is deel 1 van het verhaal. het volgende wordt dan kijken hoe het dataverkeer verloopt dat verschilt per omvormer.

Heeft TIGO geen standaard software die je kan gebruiken?

mkleinman wijzigde deze reactie 28-03-2012 10:40 (37%)

• hansdegit
Da's het hele euvel, mkleinman. Tigo heeft best aardige software en je kunt heeeeeel veel zien, maar niet realtime en zeker niet gratis. Gemiddeld loopt de Tigo site 10 minuten achter. Ik heb nog een maand of twee om het dataverkeer te begrijpen alvorens ik twee en een halve meijer mag overmaken naar Los Gatos. Nou ja, dat doe ik zowiezo wel om niet niet van softwareupdates verstoken te blijven.

Is een leuk projectje, denk ik.

• mkleinman

mkleinman

quote:
hansdegit schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 14:15:
Da's het hele euvel, mkleinman. Tigo heeft best aardige software en je kunt heeeeeel veel zien, maar niet realtime en zeker niet gratis. Gemiddeld loopt de Tigo site 10 minuten achter. Ik heb nog een maand of twee om het dataverkeer te begrijpen alvorens ik twee en een halve meijer mag overmaken naar Los Gatos. Nou ja, dat doe ik zowiezo wel om niet niet van softwareupdates verstoken te blijven.

Is een leuk projectje, denk ik.
Je hebt RS232 sniffers, die kunnen exact sniffen wat er over de lijn heen gaat aan data ( binair/hexadecimaal ). Dan krijg je daarna de moeilijke taak om die reutel uit te pluizen wat wat betekent.

• hansdegit
Maar bestaat er dan geen rs 485 sniffer? Waarom eerst naar rs 232?

Ik had al een apparaatje gespot die rs 485 naar ethernet kon sturen. Eigen website aan boord voor configuratie aan boord....

• Gé Brander

Gé Brander

Netuino Plus logged

quote:
hansdegit schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 14:31:

Ik had al een apparaatje gespot die rs 485 naar ethernet kon sturen. Eigen website aan boord voor configuratie aan boord....
Als je een link hebt voor het rs485 naar Ethernet apparaat, dan graag.

• migjes
quote:

rs485 bestaat geen sniffer voor.
rs485 is eigenlijk een com poort.
of te wel bijna een rs232.

het is niet zomaar op te lossen met een omzetter naar rs232 of ethernet, want dan komen de gegevens niet verder als de computer.
en ik dacht dat de gateway ook nog iets deed.
maar nog niet in gedoken.

3850Wp oost-west

• Mike70

Mike70

5495 Wp + zonneboiler

quote:

RS232 is makkelijker aan te sluiten op je PC. RS485 moet altijd omgezet worden en uiteindelijk kom je toch op RS232 of USB uit. Dat is niet het eigenlijke punt. Het gaat om de data uit te pluizen. Ik heb daar al een link van geplaatst op tweakers. (Het Patent van Tigo).
Het enige wat je moet doen is de RS485 poort aansluiten op de bestaande leiding. Putty of Hyperterminal opstarten en de lijn sniffen. Oftewel de alleen maar lezen en niet schrijven. Ik ga ervan uit dat de data in het Maximizer Management Unit word opgeslagen en verwerkt en dan eens in de zoveel minuten de data naar Tigo word verzonden. Voor 'live' data moet je dus de RS485 aftappen. Ik wil daar best bij helpen omdat ik zeker geïnteresseerd ben in de Tigo. Het belangrijkste is om het protocol van Tigo te achterhalen

Mike70 wijzigde deze reactie 28-03-2012 21:53 (9%)

www.mijnzon.info

• zonpaneel
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 22:53
Hallo allemaal,

We zijn van plan een zonnepanelen installatie aan te schaffen met een Delta Solivia 5.0 inverter.

Op welke manier zou je zo'n inverter kunnen uitlezen? (Kan wel met solarlog, maar dat wordt me te duur)
Kun je de data rechtstreeks binnenhalen naar een pc?

Alvast bedankt. ;)

• MoneyPriest
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 18-09 10:37

MoneyPriest

Tulikivi lover & 2080Wp

Ik heb net ook een set gekocht, ben 'm nu aan het installeren.
Om die te monitoren heb ik een Youless gekocht die ik op een kWh teller van de Conrad zet. Dmv het knipperende ledje kan 'ie precies lezen hoeveel je opwekt. Ook is er direct een koppeling naar Bidgely, als online rapportage. Hoewel die laatste niet is ingericht voor zonne-opwek, is deze combi wel relatief goedkoop en makkelijk te realiseren.

Wil je wat specifieker, dan kun je de Youless ook uitlezen en de gegevens in een eigen database stoppen, en deze zelf op een webserver zetten. -LA- heeft daarvoor in het Youless topic code voor geschreven (waarvoor dank!)
Maar elke situatie en wensen zijn weer anders. Succes!

Quidquid latine dictum sit, altum viditur

• Mike70

Mike70

5495 Wp + zonneboiler

www.mijnzon.info

• migjes
mmm ik blijf ergens een foutmaken met JSunnyreports.
verzie 1.3.2.0beta2
power-one aurora pvi-3.0.

Generating all the graphs and html files.
-----------------------------------------------------------------------
Fatal error, an non handled exception has occured.
Class: nl.mk.jsunnyreports.graphrenderers.GraphRenderer Method: createGraphs. Li
ne: 156
Class: nl.mk.jsunnyreports.JSunnyReports Method: main. Line: 165
nl.mk.jsunnyreports.exceptions.NoDataLoadedException
at nl.mk.jsunnyreports.graphrenderers.GraphRenderer.createGraphs(GraphRe
nderer.java:156)
at nl.mk.jsunnyreports.JSunnyReports.main(JSunnyReports.java:165)
Done processing ( time used : 1202ms ), exiting program.

een stukje van de log files.
15:52;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;310,9;0,3;90,1;38,4;0,0;0,5;233,7;0,5;87,8;27,9;25,2;737,0;20,0;0;0;
16:02;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;315,5;0,3;95,1;38,3;0,0;0,5;232,6;1,1;92,7;27,9;25,2;744,0;20,0;0;0;
16:12;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;320,6;0,4;122,5;38,4;0,0;0,5;233,1;0,5;118,3;28,0;25,3;761,0;20,0;0;0;
16:22;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;318,3;0,4;103,1;38,4;0,0;0,5;234,3;1,1;101,9;28,0;25,4;781,0;20,0;0;0;
16:32;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;310,4;0,3;85,1;37,9;0,0;0,5;231,5;0,4;83,0;28,0;25,4;797,0;20,0;0;0;
16:42;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;315,9;0,3;94,6;37,9;0,0;0,5;231,3;0,4;89,8;28,0;25,4;810,0;20,0;0;0;
16:52;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;316,1;0,3;90,1;37,8;0,0;0,5;229,7;0,4;87,3;28,0;25,3;826,0;20,0;0;0;
17:02;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;314,4;0,3;72,1;37,9;0,0;0,5;231,1;0,3;70,4;27,9;25,2;840,0;20,0;0;0;

iemand een idee wat er fout gaat?

3850Wp oost-west

• mkleinman

mkleinman

quote:
migjes schreef op zondag 01 april 2012 @ 19:33:
mmm ik blijf ergens een foutmaken met JSunnyreports.
verzie 1.3.2.0beta2
power-one aurora pvi-3.0.

Generating all the graphs and html files.
Fatal error, an non handled exception has occured.
Class: nl.mk.jsunnyreports.graphrenderers.GraphRenderer Method: createGraphs. Li
ne: 156
Class: nl.mk.jsunnyreports.JSunnyReports Method: main. Line: 165
nl.mk.jsunnyreports.exceptions.NoDataLoadedException
at nl.mk.jsunnyreports.graphrenderers.GraphRenderer.createGraphs(GraphRe
nderer.java:156)
at nl.mk.jsunnyreports.JSunnyReports.main(JSunnyReports.java:165)
Done processing ( time used : 1202ms ), exiting program.

een stukje van de log files.
15:52;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;310,9;0,3;90,1;38,4;0,0;0,5;233,7;0,5;87,8;27,9;25,2;737,0;20,0;0;0;
16:02;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;315,5;0,3;95,1;38,3;0,0;0,5;232,6;1,1;92,7;27,9;25,2;744,0;20,0;0;0;
16:12;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;320,6;0,4;122,5;38,4;0,0;0,5;233,1;0,5;118,3;28,0;25,3;761,0;20,0;0;0;
16:22;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;318,3;0,4;103,1;38,4;0,0;0,5;234,3;1,1;101,9;28,0;25,4;781,0;20,0;0;0;
16:32;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;310,4;0,3;85,1;37,9;0,0;0,5;231,5;0,4;83,0;28,0;25,4;797,0;20,0;0;0;
16:42;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;315,9;0,3;94,6;37,9;0,0;0,5;231,3;0,4;89,8;28,0;25,4;810,0;20,0;0;0;
16:52;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;316,1;0,3;90,1;37,8;0,0;0,5;229,7;0,4;87,3;28,0;25,3;826,0;20,0;0;0;
17:02;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;314,4;0,3;72,1;37,9;0,0;0,5;231,1;0,3;70,4;27,9;25,2;840,0;20,0;0;0;

iemand een idee wat er fout gaat?
Zou je mij wat bestanden kunnen sturen ( email ) martin - at - jsunnyreports - punt - com. De Aurora dataloader is net toegevoegd, daar kunnen nog wat ruwe kantjes aan zitten die ik op kan/moet lossen

• migjes
quote:
mkleinman schreef op zondag 01 april 2012 @ 21:57:
[...]

Zou je mij wat bestanden kunnen sturen ( email ) martin - at - jsunnyreports - punt - com. De Aurora dataloader is net toegevoegd, daar kunnen nog wat ruwe kantjes aan zitten die ik op kan/moet lossen
verstuurd natuurlijk.

3850Wp oost-west

• SB1300TL
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
quote:
zonpaneel schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 09:19:
Hallo allemaal,

We zijn van plan een zonnepanelen installatie aan te schaffen met een Delta Solivia 5.0 inverter.

Op welke manier zou je zo'n inverter kunnen uitlezen? (Kan wel met solarlog, maar dat wordt me te duur)
Kun je de data rechtstreeks binnenhalen naar een pc?

Alvast bedankt. ;)
Als je contact opneemt met Delta krIjg je een gratis logger de Solivia GW (Gateway). Deze moet via een internet verbinding de data bij Delta aflever waarna jij en anderen ze via een webportal kan zien.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23-09 16:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Heeft iemand ervaring met het uitlezen van een Steca Netconnect? De webpage die dat ding uitgeeft is erg grafisch georienteerd, daar krijg je niks van. Dan is er nog een datapoort (standaard op poort 4101), maar is er een beschrijving van wat je via die poort kunt uitlezen?

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• thalantis

thalantis

7220 Wp

mijn log

[measurements]
Time;Address;Model;MPPT;VDC1;IDC1;PDC1;VDC2;IDC2;PDC2;VAC;IAC;PAC;TINV;TINT;ENERGY;RISO;ILEAK;GENFREQ;
;;;;VDC;ADC;W;VDC;ADC;W;V;A;W;°C;°C;Wh;MOhm;mA;Hz;

07:35;2;PVI-3.6-OUTD-BE;D;129.2;0.0;0.0;119.2;0.0;0.0;225.1;0.0;0.0;33.7;32.3;0.0;20.0;0;0;
07:35;3;PVI-3.6-OUTD-BE;D;100.6;0.0;0.0;124.9;0.0;0.0;221.7;0.0;0.0;34.8;32.2;0.0;20.0;0;0;

jouw log

thalantis wijzigde deze reactie 02-04-2012 15:56 (60%)

• hansdegit
quote:
Maasluip schreef op maandag 02 april 2012 @ 09:05:
Heeft iemand ervaring met het uitlezen van een Steca Netconnect? De webpage die dat ding uitgeeft is erg grafisch georienteerd, daar krijg je niks van. Dan is er nog een datapoort (standaard op poort 4101), maar is er een beschrijving van wat je via die poort kunt uitlezen?
Zelfde vraag hier voor Kostal Piko 5.5. Nu kan ik die grafisch wel aardig uitlezen, maar ik ben op zoek naar iets gedetailleerder gegevens. Die Piko houdt van alles bij in het bestand LogDaten.dat, maar ik kan daar niet zo heel veel chocola van maken. Of eigenlijk wel, maar ik ben op zoek naar wat 'simpel' kopieer en plak werk.

• migjes
quote:
dank je wel thalantis.
heb vandaag geprobeert om de comma's te veranderen in punten.
helaas was dat niet het probleem.
tenminste ik krijg nog steeds de zelfde fout melding.
(aurora communicator v2.9.18 reageert wel op de Windows instellingen geen idee wat jsunnyreports doet.)
ik blijf dan de zelfde fout houden.

ook geprobeert jouw ander kop er boven te plakken.

dit is de volledige log file zoals hij vandaag gemaakt is.
(met windows decimaal teken een .)

[info]
12:19;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;330.7;1.6;543.4;39.6;0.0;0.5;233.5;2.3;523.7;28.5;25.8;651.0;20.0;0;0;
12:29;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;323.7;0.8;238.2;38.6;0.0;0.5;233.2;1.0;231.5;27.9;25.4;723.0;20.0;0;0;
12:39;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;329.6;1.0;306.5;39.3;0.0;0.5;234.6;1.6;298.8;27.6;24.9;749.0;20.0;0;0;
12:49;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;331.4;1.7;565.4;39.6;0.0;0.5;234.3;2.3;548.9;28.8;26.1;820.0;20.0;0;0;
12:59;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;326.7;1.4;441.2;39.0;0.0;0.5;233.6;1.8;426.0;28.8;26.2;910.0;20.0;0;0;

3850Wp oost-west

Pagina: 1 2 3 ... 21 Laatste

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneiPhone

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013