Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Het grote Sony Alpha topic v2012 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Pagina: 1 ... 16 ... 19 Laatste

Onderwerpen

• wverveer
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 28-10 11:08
thanks again..ik ga eens informeren...

qua compact of systeem...ik wil een stap maken die net wat meer ri. "pro-fotografie" gaat...met ook de mogelijkheden van PSAM...fotos worden waarschijnlijk veel foto's van onze 1jaar oude dochter...daar is de AF snelheid toch zeker wel snel genoeg voor...anders zou ik toch ri. de 5r moeten gaan..

• VantageR
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 17:26
Het verschil in AF snelheid tussen de 5n en de 5r is verwaarloosbaar. Ik ben het ook met Weakling eens, dat als je het formaat van de camera erg belangrijk vindt en waarschijnlijk geen lenzen gaat wisselen, een RX-100 een betere keus is. Deze camera heeft ook een AF snelheid vergelijkbaar met de NEX-serie en een fysieke PASM knop, die de 5n en 5r niet hebben.

• Rin
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 26-10 11:18

Rin

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen
De RX100 zou ik dan ook aanraden inderdaad. Een hele goede camera sowieso met alle mogelijkheden die je nodig heeft.

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 09:44
quote:
wverveer schreef op maandag 19 november 2012 @ 15:33:
he bedankt voor je advies..voor die 50 euro meer..kan ik wel voor die 18-55 gaan ja...419.- zeg je..en dan minus sony deal..-50 euro..of was dat al incl. de korting..

Nadeel is dat ik dan later wel de 16-50 wil kopen of een gelijkwaardige van een andere merk..want ik zie mezelf nog niet op stap gaan...met zo'n grote lens...dit is ook waarom ik zo gecharmeerd ben van de 16-50..ik wil het allemaal heel portable houden, zodat het geen last is om hem mee te nemen...als we bv gaan fietsen of door de stad gaan lopen.
419+350=769
Voor 100 euro meer heb je een nex6, met evf, interne flitser een fysieke pasm etc.
Aps-c sensor is ong. 3 tot 4 keer zo groot als de sensor van de rx100

Ligt er maar net aan hoe vaak je die extra 100 euro nog ok vindt..

• wverveer
quote:
prein2 schreef op maandag 19 november 2012 @ 20:12:
[...]

419+350=769
Voor 100 euro meer heb je een nex6, met evf, interne flitser een fysieke pasm etc.
Aps-c sensor is ong. 3 tot 4 keer zo groot als de sensor van de rx100

Ligt er maar net aan hoe vaak je die extra 100 euro nog ok vindt..
ja, daar heb ik ook aan zitten denken..(sony cashback is daar ook 75e geloof ik) maar qua uitstraling, is hij volgens mij een stuk minder gelikter...nu is dat niet zo erg..maar hij heeft ook geen touchscreen en ik geloof nog wel meer dingetjes niet, die de 5serie wel heeft...ik denk eigenlijk ook dat hier de grens ligt tussen amateur en "pro"

ps. die rx100, ziet er overigens ook wel strak uit...
maar ik wil eigenlijk wel een stap vooruit zetten...ik heb nu een panasonic tz10

wverveer wijzigde deze reactie 19-11-2012 20:43 (8%)

• Weakling
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 15:06

Weakling

available in strong mint

quote:
wverveer schreef op maandag 19 november 2012 @ 20:39:
[...]

ja, daar heb ik ook aan zitten denken..(sony cashback is daar ook 75e geloof ik) maar qua uitstraling, is hij volgens mij een stuk minder gelikter...nu is dat niet zo erg..maar hij heeft ook geen touchscreen en ik geloof nog wel meer dingetjes niet, die de 5serie wel heeft...ik denk eigenlijk ook dat hier de grens ligt tussen amateur en "pro"

ps. die rx100, ziet er overigens ook wel strak uit...
maar ik wil eigenlijk wel een stap vooruit zetten...ik heb nu een panasonic tz10
Die twee camera's zijn echt niet met elkaar te vergelijken. Laat je niet in de luren leggen door zijn omvang, de RX100 is eerder een NEX in een klein jasje dan een luxe versie van de Panasonic TZ10. Ik weet niet wat je een stap vooruit vindt, maar als je nu al een probleem ziet met grotere lenzen, dan maak je van de NEX met alleen de 16-50 er vast op niet veel meer dan een grotere versie van de RX100. Het verschil tussen deze twee toestellen is verder niet levensgroot. Zeker niet als het je om huis, tuin en keuken foto's te doen is die je op je monitor bekijkt of afdrukt op 13x9 of 15x10.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• wverveer
oke thanks bedankt...

2 kleine vraagjes heb ik nog..

Als ik een nex 5n met body wil kopen...is er dan een "goed"kope lens..waarmee ik kerst door kom (met leuke foto's) zodat ik voor de wintersport nog een selp1650 kan kopen? Later wil ik dan ook nog een grotere zoomlens...hetgeen wat bij de rx100 niet mogelijk is...

Overal neig ik wel ri. de rx100...ondanks zijn beperkte zoom(of mogelijkheden) heeft de rx100 concurrenten..of zijn dat de Nex's of wellicht de samsung nx200's?

• jesper86
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 16:01
quote:
wverveer schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 22:21:
Als ik een nex 5n met body wil kopen...is er dan een "goed"kope lens..waarmee ik kerst door kom...
Meest veelzijdige is de Sigma 19 of 30mm. En anders de pricewatch: Sony 50mm f/1.8 Telephoto Lens , die is wel vrij lang dus vooral voor portretten of foto's van de andere kant van de kamer, maar met F1.8 kan je nog net iets betere kerst-bokehballen krijgen, met een iso stapje lager. ;)

EIZO EV2336W | i7 3770K | 8GB | P8Z77-V PRO | 128GB 830 | Corsair 550D | BeQuiet! PSU & Cooling | FujiFilm X100 | Lightroom 5

• VantageR
quote:
oke thanks bedankt...

2 kleine vraagjes heb ik nog..

Als ik een nex 5n met body wil kopen...is er dan een "goed"kope lens..waarmee ik kerst door kom (met leuke foto's) zodat ik voor de wintersport nog een selp1650 kan kopen? Later wil ik dan ook nog een grotere zoomlens...hetgeen wat bij de rx100 niet mogelijk is...

Overal neig ik wel ri. de rx100...ondanks zijn beperkte zoom(of mogelijkheden) heeft de rx100 concurrenten..of zijn dat de Nex's of wellicht de samsung nx200's?
Dan ga ik het toch weer een stukje ingewikkelder maken ;)
Als je perse een systeemcamera wilt, is het misschien beter om te kijken naar een micro 4/3 camera (Panasonic en Olympus). Voor deze camera's zijn meer compacte lenzen beschikbaar. Een ander pluspunt is dat de focussnelheid van deze camera's hoger ligt dan het NEX systeem, wat voor de actiefoto's van de kleine wel een voordeel is. M4/3 camera's in dezelfde prijsklasse zijn de Panasonic DMC-GX1 of de Olympus E-PL
5

• Verbal Kint
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 29-10 23:19

Verbal Kint

The man with the plan

quote:
jayjey schreef op zondag 18 november 2012 @ 22:26:
[...]

Ik dacht dat dat in het menu stond. DMF in het AF/MF Select menu?
Ja, dat helpt :)
Met DMF krijg je als aan de focusring draait (na een AF confirm) het scherpe gebied sterk uitvergroot op je scherm en kun je vervolgens finetunen met de hand. Works like a charm!

Great minds think alike!

• jesper86
Ik lees net een stukje terug, maar zoals al eerder gezegd. De 16-50 los kopen is hartstikke zonde, zo'n lens is niet meer dan 100,- waard als je hem uit een kit neemt. Stop die 250,- dan in de NEX-6 !

En dan als reden geven dat die er minder gelikt uit ziet, en touchscreen mist ? Daar ga je nog spijt van krijgen hoor als je in de fel witte sneeuw met je handschoenen aan een onleesbaar touchscreen moet bedienen. |:( Een paar degelijke knoppen en EVF doe je dan een moord voor. O-)

jesper86 wijzigde deze reactie 21-11-2012 00:06 (11%)

EIZO EV2336W | i7 3770K | 8GB | P8Z77-V PRO | 128GB 830 | Corsair 550D | BeQuiet! PSU & Cooling | FujiFilm X100 | Lightroom 5

• Weakling

Weakling

available in strong mint

quote:
Dan zou ik gewoon voor een kit met 18-55 gaan. Dat is een meer dan prima lens om hele leuke foto's mee te maken.
quote:
Echte concurrenten zijn er niet. Dit is de eerste in zijn soort qua compactheid en sensorgrootte. De enige andere camera's met een zogenaamde 1" sensor (blijft een rare naam) is de Nikon 1 serie, maar die hebben allemaal een verwisselbare lens. Deze scoren op bijv dpreview wel iets minder dan de RX100, maar zijn denk ik ook geen hele slechte camera's.
quote:
VantageR schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 23:52:
Dan ga ik het toch weer een stukje ingewikkelder maken ;)
Als je perse een systeemcamera wilt, is het misschien beter om te kijken naar een micro 4/3 camera (Panasonic en Olympus). Voor deze camera's zijn meer compacte lenzen beschikbaar. Een ander pluspunt is dat de focussnelheid van deze camera's hoger ligt dan het NEX systeem, wat voor de actiefoto's van de kleine wel een voordeel is. M4/3 camera's in dezelfde prijsklasse zijn de Panasonic DMC-GX1 of de Olympus E-PL5
Prima camera's, maar het voordeel van de AF snelheid is echt verleden tijd hoor. Zo heeft de Panasonic DMC-GX1 een full autofocus speed van 0.259 sec en de NEX-5N van 0.235 (bron: imaging-resource). De NEX-5R met phase detection pixels is misschien nog een tikje sneller. Kortom, die ontlopen elkaar echt niet meer.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• VantageR
Hmm, deze video geeft mij toch wel de indruk dat de GX1 sneller is. Dit is waarschijnlijk nog wel met de oude firmware van de NEX-5N, dus het verschil zal nu wel kleiner zijn. Heb zelf de NEX-5N met de laatste firmware, en vooral als het focuspunt ver weg ligt (bijv. na in- of uitzoomen), heeft de camera nog steeds aardig wat tijd nodig.

• jayjey
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online
quote:
Verbal Kint schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 23:52:
[...]

Ja, dat helpt :)
Met DMF krijg je als aan de focusring draait (na een AF confirm) het scherpe gebied sterk uitvergroot op je scherm en kun je vervolgens finetunen met de hand. Works like a charm!
En focus peaking werkt daarbovenop ook nog? (ik moet dat nog uitzoeken)

• jayjey
  • Niet online
quote:
VantageR schreef op woensdag 21 november 2012 @ 10:59:
Hmm, deze video geeft mij toch wel de indruk dat de GX1 sneller is. Dit is waarschijnlijk nog wel met de oude firmware van de NEX-5N, dus het verschil zal nu wel kleiner zijn. Heb zelf de NEX-5N met de laatste firmware, en vooral als het focuspunt ver weg ligt (bijv. na in- of uitzoomen), heeft de camera nog steeds aardig wat tijd nodig.
Wat is de laatste firmware, als ik zo vrij mag zijn dat even snel te vragen?

• Sick Nick
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17:22

Sick Nick

Drop the top!

quote:
jayjey schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:13:
[...]

En focus peaking werkt daarbovenop ook nog? (ik moet dat nog uitzoeken)
Yep, en door focus peaking heb je die vergroting niet eens echt nodig. Soms kan het handig zijn natuurlijk.

SLK 230 Kompressor | Surface Pro 2 - 8GB - 512GB | Lenovo Y510p - i7 4700MQ - 16GB RAM - 512GB SSD - 2 x GT 755M SLI
Sony RX1 | Sony RX10 | Ricoh GR

• jayjey
  • Niet online
quote:
Weakling schreef op woensdag 21 november 2012 @ 09:56:
[...]

Dan zou ik gewoon voor een kit met 18-55 gaan. Dat is een meer dan prima lens om hele leuke foto's mee te maken.

[...]

Echte concurrenten zijn er niet. Dit is de eerste in zijn soort qua compactheid en sensorgrootte. De enige andere camera's met een zogenaamde 1" sensor (blijft een rare naam) is de Nikon 1 serie, maar die hebben allemaal een verwisselbare lens. Deze scoren op bijv dpreview wel iets minder dan de RX100, maar zijn denk ik ook geen hele slechte camera's.

[...]

Prima camera's, maar het voordeel van de AF snelheid is echt verleden tijd hoor. Zo heeft de Panasonic DMC-GX1 een full autofocus speed van 0.259 sec en de NEX-5N van 0.235 (bron: imaging-resource). De NEX-5R met phase detection pixels is misschien nog een tikje sneller. Kortom, die ontlopen elkaar echt niet meer.
Er is een alleen verschil in body tussen de 5N en 5R kit. Dat is het prijsverschil toch niet waard. Ik denk dat ze de 16-50 wel uit de 6 kit willen halen en met de 5R willen verkopen, maar voor welke prijs? En werkt de 16-50 wel op de 5R (in-camera-jpeg-correcties)? I.c.m. de 5N zal wel niet gaan.

Dan is de keus dus 5N of 6 idd, de 5R valt er een beetje tussenuit.

Bovendien komen er op termijn meer lenzen voor de E-mount. Een kwaliteits zoom, maar die zal wel niet compact zijn....? http://www.sonyalpharumor...r-lenses-to-come-in-2013/

jayjey wijzigde deze reactie 21-11-2012 14:30 (5%)

• jayjey
  • Niet online
quote:
Sick Nick schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:18:
[...]

Yep, en door focus peaking heb je die vergroting niet eens echt nodig. Soms kan het handig zijn natuurlijk.
Ja, maar ik bedoel de combinatie van beide, maar ik kan het zelf nog even uitzoeken.

PS Niemand heeft geantwoord op mijn vraag over een LCD-VF trouwens. Ik wil niet zo'n VF die met magneetjes vastklikt en ik wil er eentje met dioptrie correctie als het kan. En een andere band aan de NEC (de standaard band is te kort)? Wat hebben jullie aan de NEX hangen?

jayjey wijzigde deze reactie 21-11-2012 14:25 (30%)

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Misschien dat het woord yep niet duidelijk was, maar het werkt ook gecombineerd. Dus vergroting en tegelijk peaking :)

SLK 230 Kompressor | Surface Pro 2 - 8GB - 512GB | Lenovo Y510p - i7 4700MQ - 16GB RAM - 512GB SSD - 2 x GT 755M SLI

• jayjey
  • Niet online
quote:
Sick Nick schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:24:
Misschien dat het woord yep niet duidelijk was, maar het werkt ook gecombineerd. Dus vergroting en tegelijk peaking :)
Aaaah ok, bedankt. Toch wel mooi dan. Ik zoek nog een 16 mm lens trouwens :P

jayjey wijzigde deze reactie 21-11-2012 14:26 (3%)

• Stevie-P
  • Registratie: oktober 2005
  • Niet online
quote:
jayjey schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:22:
[...]

En een andere band aan de NEC (de standaard band is te kort)? Wat hebben jullie aan de NEX hangen?
Ik heb deze geloof ik voor m'n 5n, maar dan zonder de Sony tekst erop.
Goedkoop en doet z'n werk prima, en is een stuk comfortabeler dan de meegeleverde nekband.

Minolta MC/MD: 28mm f/2.8 | 45mm f/2 | 50mm f/1.7 | 58mm f/1.2 | 35-70mm f/3.5 | 70-210mm f/4 | 135mm f/2.8 | 500mm f/8 | 300-S 2x tele converter
Voigtländer: super wide-heliar 15mm f/4.5
Sony: Nex 5n | 18-55 f/3.5-5.6

• 107mb
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16:35
ik heb een 5N, en zit met het volgende:

via custom buttons heb ik een shortcut gemaakt naar de PASM-dial, door op de rechterkant van het scroll-wiel te klikken. Dit werkt perfect, tenzij de camera in de iA stan staat (mijn vrouw gebruikt deze modus veel). Dan kan ik alleen de PASM modus openen via het menu. Zijn de custom-buttons uitgeschakeld in de iA modus?

• Milo.
  • Laatst online: 09:47

Milo.

klik

http://gathering.tweakers...message/39325091#39325091

Sigma 19mm E mount voor 129e, redelijke prijs zou ik zeggen.
Twijfel of ik hem zal gaan kopen, denk het wel.. waarom weet ik dan weer niet.. grrr.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

• VantageR
quote:
jayjey schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:15:
[...]

Wat is de laatste firmware, als ik zo vrij mag zijn dat even snel te vragen?
versie 1.01
quote:
107mb schreef op woensdag 21 november 2012 @ 16:08:
Zijn de custom-buttons uitgeschakeld in de iA modus?
In auto modus kan je helaas geen custom knoppen instellen, enkel in een PASM modus.
quote:
Milo. schreef op woensdag 21 november 2012 @ 16:27:
http://gathering.tweakers...message/39325091#39325091

Sigma 19mm E mount voor 129e, redelijke prijs zou ik zeggen.
Twijfel of ik hem zal gaan kopen, denk het wel.. waarom weet ik dan weer niet.. grrr.
Het is een mooie aanbieding, maar persoonlijk vind ik de lens te weinig meerwaarde bieden t.o.v. de kitlens.

• 107mb
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16:35
quote:
VantageR schreef op woensdag 21 november 2012 @ 17:04:

In auto modus kan je helaas geen custom knoppen instellen, enkel in een PASM modus.
Niet het antwoord wat ik wilde horen... ;)
in ieder geval bedankt, en jammer dat het niet kan.

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Mja, het is niet voor niets een auto modus. Als je dan alsnog dingen kan aanpassen kan je niet garanderen dat de auto modus goed werkt.

• jayjey
  • Niet online
quote:
Stevie-P schreef op woensdag 21 november 2012 @ 15:37:
[...]

Ik heb deze geloof ik voor m'n 5n, maar dan zonder de Sony tekst erop.
Goedkoop en doet z'n werk prima, en is een stuk comfortabeler dan de meegeleverde nekband.
Die band zat er al bij, van 1 meter, maar vind ik te kort. Liever langer en evt. zelfs duunner maar wel langer wil ik.

• jayjey
  • Niet online
Is het aan te raden PlayMemories Home te installeren? Dat is een update van Picture Motion Browser (PMB) versie 5.5 die op de CD bij de NEX 5N staat.

• PowerUp
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 16:17

PowerUp

Moderator Foto & Video
Wat foto's van de Fullframe NEX-VG900 met een aantal Leica M lenzen. De hoeken zijn heel slecht, pas bij f/5.6 of f/8 ziet het er een beetje uit.
http://www.flickr.com/pho...93239568/with/8180002855/
https://www.dropbox.com/sh/02zwzgmkz2p727i/Bw9Lv_AJUO

NEX-6 || Sony 16-50 f/3.5-5.6 PZ OSS || Sigma 30 f/2.8 || Carl Zeiss 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• Weakling

Weakling

available in strong mint

quote:
jayjey schreef op donderdag 22 november 2012 @ 18:14:
Is het aan te raden PlayMemories Home te installeren? Dat is een update van Picture Motion Browser (PMB) versie 5.5 die op de CD bij de NEX 5N staat.
Ik installeer die meuk nooit. Maar goed, ik gebruik dan ook Photoshop en Lightroom om mijn foto's te bewerken en organiseren. Als je echt helemaal niks hebt om foto's te bewerken en organiseren is PMH misschien een optie.

• prein2
ik ga volgend weekend een NEX-6 kopen. welke geheugenkaart kan ik er het beste bij kopen?

is er nog verschil tussen SD en memorystick?

• jesper86
quote:
prein2 schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 11:47:
ik ga volgend weekend een NEX-6 kopen. welke geheugenkaart kan ik er het beste bij kopen?

Ja de ene is SD, en de andere is 'huh?' :F .
http://www.dataio.nl/shop...me-pro-45mbs-sandisk.html

• prein2
ja, dat wist ik zelf ook! maar SDXC is het allersnelst? kan geen snelheden vinden van de sonykaartjes..

• Don3k
  • Laatst online: 14:02
Ik heb zelf een Sony kaartje. Voelt wel een stuk sneller aan, maar mijn oude SD kaart was ook niet heel snel. Volgens mij werden SD kaarten intern beperkt, en had een snelle SD kaart geen zin, omdat de Sony kaarten toch wel sneller zouden zijn.

Gister een Sigma 30 f1.4 met LA-EA1 aangeschaft. Vanavond eens testen :)

• jesper86
SDXC is een algemeen formaat, memorystick is sony-apparatuur monopoly (vandaar zo duur voor minder). Snelheid hangt totaal van het individuele kaartje af. Welke ik aangeef is 45MBs en UHS-1 (meer dan class10), dat is meer dan voldoende en daar zal een memorystokje zo te zien niet aan kunnen tippen voor een degelijke prijs.

Wikipedia: Secure Digital
Wikipedia: Comparison of memory cards

jesper86 wijzigde deze reactie 23-11-2012 12:58 (74%)

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16:50

Ventieldopje

Geen Tandenfee

quote:
prein2 schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 12:09:
ja, dat wist ik zelf ook! maar SDXC is het allersnelst? kan geen snelheden vinden van de sonykaartjes..
De snelheid bij een SD kaart wordt aangegeven met een klasse aanduiding welke de minimale schrijf snelheid aangeeft :) Klasse 6 zal dus minimaal 6mb/s moeten kunnen schrijven.

SD / SDHC / SDXC geeft alleen de maximale opslag grootte aan, de camera moet dit wel ondersteunen en alle nieuwere camera's en ook de meeste oude ondersteunen SDHC.

Een normale (oude) SD kaart kan maximaal 4GB opslaan, een SDHC kaart maximaal 32GB en een SDXC zelfs maximaal 256 GB ;)

www.maartendeboer.net
1Ds Mark III | 85mm f/1.8 | 35mm f/1.4 | 14mm f/2.8 | 3 Legged Thing "Jack"

• wverveer
quote:
Heb je die ook met wifi eigenlijk??? en werkt dat eigenlijk..goed?

wel een vreemde techniek...maar als het werkt lijkt me super...

• jesper86
EyeFi SD kaartje moet je dan hebben ... niet altijd compatible.

Edit - De NEX-6 heeft al ingebouwde WiFi:
Maak verbinding via Wi-Fi - Verstuur uw foto's via de ingebouwde Wi-Fi direct naar uw smartphone of tablet

http://www.sony.nl/product/dsb-nex-6/nex-6/functies#tab

jesper86 wijzigde deze reactie 23-11-2012 14:15 (64%)

• wverveer
thanks, maar ik ga waarschijnlijk voor een nex 5n of rx 100..morgen even voelen in de winkel..

• Don3k
Aan de snelheid van het sd kaartje heb je niets...
quote:
MS is faster than SD because it has a parallel interface (8 bit) with the camera instead of the 4 bit serial interface that an SD card has. So beside faster cache clearing times (for burst pictures for ex) you also get a speed improvement in playback of the pictures.
comparison of SDHC Class 10 vs. Sony Memory Stick PRO-HG Duo™ HX.

NEX-5N, 7 RAW files, continuous shooting

Memory Stick PRO-HG Duo HX: 8 seconds
SDHC Class 10: 26 seconds

The test was done with 7 raw files shot in continuous mode on a NEX-5N and clearly shows the SDHC taking more than three times as long to write the data compared to the Memory Stick.
Ik kan dit bevestigen.

• GoTman
zoveel maakt het schijnbaar niet uit...
YouTube: SD vs MS Pro on NEX-7

alhoewel de meningen wel verdeeld zijn. Mijn idee is dat je er maar zelden tegen aan loopt.
nog een intressante thread hier over.
http://forums.dpreview.com/forums/thread/3223452
YouTube: Sony SDHC Class 10 vs. Sony Memory Stick PRO-HG Duo™ HX on NEX-5n

GoTman wijzigde deze reactie 23-11-2012 16:17 (59%)

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.

• jayjey
  • Niet online
quote:
Weakling schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 09:16:
[...]

Ik installeer die meuk nooit. Maar goed, ik gebruik dan ook Photoshop en Lightroom om mijn foto's te bewerken en organiseren. Als je echt helemaal niks hebt om foto's te bewerken en organiseren is PMH misschien een optie.
Dus PMH vervangt PMB?

Ik weet wel dat Liightroom het programma is op dit gebied maar ik heb geen Lightroom en Photoshop en volgens mij werkt dat ook niet onder Ubuntu. Vandaar mijn vraag.

Ik zie trouwens geen verschil tussen de jpg's en de arw files....

Iemand ervaring met Darktable misschien?

• jayjey
  • Niet online
quote:
prein2 schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 11:47:

http://www.ebay.nl/itm/12..._trksid=p3984.m1439.l2649

• jesper86
quote:
jayjey schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 16:40:
[...]
Ik zie trouwens geen verschil tussen de jpg's en de arw files....
Het gaat met raw dan ook om de mogelijkheden, de flexibiliteit achteraf. Je kan er weer precies een zelfde jpeg van maken, maar daar schiet je dan niks mee op natuurlijk behalve mss wat extra detail. :+

jesper86 wijzigde deze reactie 23-11-2012 18:27 (3%)

• Don3k
quote:
GoTman schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 16:14:
zoveel maakt het schijnbaar niet uit...
YouTube: SD vs MS Pro on NEX-7

alhoewel de meningen wel verdeeld zijn. Mijn idee is dat je er maar zelden tegen aan loopt.
nog een intressante thread hier over.
http://forums.dpreview.com/forums/thread/3223452
YouTube: Sony SDHC Class 10 vs. Sony Memory Stick PRO-HG Duo™ HX on NEX-5n
Nee, maar daarnaast zijn er tig SD kaarten, die allemaal een andere snelheid hebben. Of je moet dat model willen kopen. Wil je zeker zijn, en gewoon het snelst hebben koop gewoon de MS PRO-HG. Voor de prijs hoef je het niet te laten.

• jesper86
quote:
Don3k schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 18:50:
[...]
Nee, maar daarnaast zijn er tig SD kaarten, die allemaal een andere snelheid hebben. Of je moet dat model willen kopen. Wil je zeker zijn, en gewoon het snelst hebben koop gewoon de MS PRO-HG. Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Uhh, voor ¤99 versus ¤38 voor een 32GB zou je het best kunnen laten hoor.

• keko12
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 29-10 20:01
Eergisteren een NEX5n in de uitverkoop gehaald voor vrijwel nop. Geen kitlens, maar een sel50 f1.8 erbij gehaald, sigma 19 f2.8 komt (hopelijk) zo de TNT-meneer brengen. Vooralsnog bijzonder onder de indruk van de scherpte, kwaliteit, maar vooral (gebrek aan) ruis bij hoge ISO-waarden, ik kom van een canon 50D.
Toch vind ik dat de AF niet heel snel is en relatief vaak aan het 'hunten' is. Nu schijnt dat bij de 6 een stuk minder te zijn en ik kan me goed voorstellen daar op een gegeven moment heen te gaan, maar wilde toch even checken of dat een normale ervaring is?

• Weakling

Weakling

available in strong mint

Ja, dat is normaal. Je komt van een fase detectie camera af en bent naar een contrast detectie camera gegaan, dat is een tragere manier van focussen. Stel je trouwens niet teveel voor van de snelheid van de NEX 6, die heeft weliswaar fase detectie pixels op de sensor, maar dat maakt hem maar marginaal sneller en is nog steeds niet te vergelijken met een echte spiegelreflex fase detectie.

• PowerUp

PowerUp

Moderator Foto & Video
Het hangt er vanaf waarmee je het vergelijkt. De 16-50 kitlens is op de NEX-6 minstens even snel als de 18-55 kitlens op een spiegelreflex. Een lens met USM/HSM/SSM/etc. op een spiegelreflex is dan wel weer duidelijk sneller.

NEX-6 || Sony 16-50 f/3.5-5.6 PZ OSS || Sigma 30 f/2.8 || Carl Zeiss 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• Weakling

Weakling

available in strong mint

Ja, de motorische eigenschappen spelen ook een rol, dat ben ik met je eens. Maar bij gelijke eigenschappen van de lens is fase vooralsnog sneller dan contrast en heb je bij contrast detectie meer kans op hunting of minstens dat ie langer aan het hunten is.

• D0gtag
  • Registratie: december 2009
  • Nu online

D0gtag

ˁ˚ᴥ˚ˀ

quote:
Don3k schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 18:50:
[...]

quote:
prein2 schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 12:09:
SD kaarten worden verdeeld in snelheden op basis van hun "class" of "x" snelheid, SDHC en SDXC zegt niks over snelheid alleen over grootte...maar dit alles valt ook te lezen op wikipedia.. Ik gebruik zelf een brand loze sd kaart (mycom of zo iets) class 10 32gb een jaar ofzo geleden gekocht voor mijn toenmalige nex5, gebruik hem nu in me nex 7 @24mp RAW.
Als ik burst schiet moet ik een tweetal seconden wachten om weer opnieuw een plaatje te kunnen schieten (ik geloof dat de mijne 10x schiet in burst en raw)
32gb nameloos (pretec) class 16 of x333 kost 29 euro.... 32gb zelfde merk(loos) Class16 of 433x kost 32 euro, 1 euro per gb :P
Memory stick (pro duo hg) is idd sneller maar kost beduidend meer.
De snelheid van ms pro duo HG = With these enhancements, a theoretical transfer rate of 480 Mbit/s (60 Mbyte/s) is achieved, which is three times faster than the Memory Stick PRO format.
Maar het snelste is toch SD UHS-II (zie link sd kaart wiki)
Maar ik zou voor het goedkoopste gaan

@PowerUp
Mijn hand is sneller dan USM/HSM/SSM of nikon d4 :+

H87 Xeon 1230v3 570gtx 16gb SSD+2TB raid 0, α7 & nex 7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's etc etc

• wverveer
Ik heb gisteren een rx100 gekocht...super fotos en mooie interface...maar die zoom is echt waardeloos..

Opzich zijn de fotos echt super..dus ik zou ook op de fotos kunnen inzoomen..maar of dat ideaal is..

ik overweeg nu ook om hem in te ruilen op een NEX 5n met 18-55 en een zoomlens tot 210...en bij voorkeur nog de 18-55 in wisselen op een pancake 16-50 lens.. zonder de pancake lens, is de prijs ongeveer hetzelfde...lastig keuze...

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Aangezien ik beide heb (had de 5n met 18-55 en nu de 6 met 16-50 en de RX100):
De 18-55 en 16-50 komen beide minder ver dan de RX100 dus als je de 100mm van de RX100 niet voldoende vind zit je continu te wisselen naar de 55-210. Of je moet voor de 18-200 lens gaan, echter is er dan totaal geen sprake meer van compactheid.

En zoals je zegt, met 20 mpix heb je echt meer dan genoeg ruimte om te croppen. Hoe ver extra zou je willen kunnen inzoomen?

• wverveer
met de 5n zou ik dan meer de 16-50 (of 18-55) gebruiken, en af en toe voor buiten de zoomlens...

onderstaand is een interessant topic...alleen weet ik niet wat ze precies bedoelen met "clear image zoom" of dat een instelling is...of puur een inzoom met bv. photoshop..
http://connect.dpreview.com/forums/post/50008842

als je het zo lees...zou de rx100 zelfs beter zijn dan een nex7...ik heb zelden zoveel in dubio gezeten met een aankoop

• jayjey
  • Niet online
Ik heb ook een vraag over de lenzen maar dan de andere kant uit; nl. de SEL16F28

Op ebay worden deze aangeboden voor iets van 130 dollar. Ze komen dan uit een kit (dus geen eigen doosje). In het bijzonder komen ze uit de NEX3 kits en NEX 5 kits (dus niet uit de NEX5N kit). Ik geloof dat de NEX3 met 16 mm lens nog wel een veelverkochte kit was maar blijkbaar worden die nu opengebroken.

Zijn er nadelen te bedenken aan een deregleijke lens qua compatibiliteit? Ik geloof ook dat de eerste lichtingen van deze lens veel kritiek kregen en dat de 16 mm lens later verbeterd is?

Mijn alternatief is de 19 mm sigma maar daar kan geen UWA converter op.

jayjey wijzigde deze reactie 25-11-2012 21:47 (11%)

• jayjey
  • Niet online
quote:
Sick Nick schreef op zondag 25 november 2012 @ 19:37:
Aangezien ik beide heb (had de 5n met 18-55 en nu de 6 met 16-50 en de RX100):
De 18-55 en 16-50 komen beide minder ver dan de RX100 dus als je de 100mm van de RX100 niet voldoende vind zit je continu te wisselen naar de 55-210. Of je moet voor de 18-200 lens gaan, echter is er dan totaal geen sprake meer van compactheid.

En zoals je zegt, met 20 mpix heb je echt meer dan genoeg ruimte om te croppen. Hoe ver extra zou je willen kunnen inzoomen?
kitlenzen (vrijwel) altijd 18-50 mm op 1.5 crop slrs...

jayjey wijzigde deze reactie 25-11-2012 21:45 (10%)

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Of het altijd het geval is, mwa er zullen ook wel kits zijn geweest met 18-70 of 18-105 ;) Maar dat is helemaal het punt nu niet, en niemand heeft het daar over. Ik wilde alleen even duidelijk maken dat de kitlens minder tele bereik heeft dan de RX100.

• wverveer
bizar...met de clear image zoom kan je toch wel verder inzoomen....tot 14x in de 5milj modus.

20m 7.2x ipv 3.5x
10m 10x
5m 14x...

dus als ik het goed begrijp...is 7.2x net zover als 200mm???
en 14x dan als 400mm?

dus dan hoef ik hem eigenlijk niet meer in te ruilen voor een NEX5n...op basis van het zoomen..

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

Universal Creations

Moderator Foto & Video

I'm watching you!

Je bent dan gewoon aan het croppen, oftewel digitaal zoomen, oftewel een kleinere uitsnede uit een maximaal ingezoomde foto aan het halen.

Sigma 20/1.8 te koop Zeiss 50/2 te koop

• wverveer
oke....dat is ook al zo met de clear image zoom?

en dus zou de nex5n met 200 lens betere kwaliteit maken?

als ik onderstaand topic lees, twijfel ik daaraan..
http://connect.dpreview.com/forums/post/50008842

• Universal Creations
  • Nu online

Universal Creations

Moderator Foto & Video

I'm watching you!

Tsjah, optische zoom is doorgaans een stuk beter dan croppen, tenzij er een flink verschil zit in pixeldichtheid. Maar een nex5n met 18-200 is niet echt compact te noemen natuurlijk. De RX100 stop je zo in je zak.

• wverveer
ja dat is zeker een voordeel...maar heb je dat topic gezien...als je het zo ziet, is het verschil minimaal met die nex7....en als het zo weinig scheelt...denk ik dat ik hem maar hou...

ik zat te denken dat ik met de rx100 en een 3.6 zoom...geen fotos kon maken als mijn vriendin de piste afkwam....3,6 is maar 3 stappen vooruit....maar met de volle zoom...ri.14 heb ik er wel vertrouwen in..

• Universal Creations
  • Nu online

Universal Creations

Moderator Foto & Video

I'm watching you!

quote:
wverveer schreef op zondag 25 november 2012 @ 22:21:
ja dat is zeker een voordeel...maar heb je dat topic gezien...als je het zo ziet, is het verschil minimaal met die nex7....en als het zo weinig scheelt...denk ik dat ik hem maar hou...

ik zat te denken dat ik met de rx100 en een 3.6 zoom...geen fotos kon maken als mijn vriendin de piste afkwam....3,6 is maar 3 stappen vooruit....maar met de volle zoom...ri.14 heb ik er wel vertrouwen in..
Volgens mij snap je niet echt wat de verschillen zijn. De voorbeelden die je daar ziet zijn sterk verkleind. Als je met de NEX5n+18-200 ook zover gaat uitvergroten, dan behaal je nog veel meer "zoom".

Die 14x is niet "volle zoom", maar gewoon een 5megapixel uitsnede uit een 21megapixel foto op "100mm" (35mm equivalent).
De NEX5n met 18-200 heeft 16megapixel op "300mm" (35mm equivalent).

• VantageR
Dat Clear image zoom werkt hetzelfde als digitale zoom. Dat snijdt dus de foto uit en daarmee lijkt het alsof de foto meer is ingezoomd. Sony gebruikt hier nog wel een bepaald algoritme voor, wat aardig goed werkt, zoals uit die link blijkt.

Zonder clear image zoom heeft de rx100 een omgerekend bereik van 28-100mm en met kom je uit op maximaal 200mm. Een nex met de 18-55 kitlens heeft dan een omgerekend bereik van 29-88mm en met de 55-210 zoomlens kom je maximaal op 336mm uit. Dus ja, je hebt een groter bereik en het zal betere kwaliteit geven, want geheel optisch.

De vraag is of je het ervoor over hebt om telkens zo'n grote extra lens mee te moeten nemen en die op het juiste moment op de camera te schroeven. Als de rx100 met de clear image zoom voor jou voldoende kwaliteit foto's geeft, dan zou ik niet verder kijken, en gewoon lekker gaan fotograferen.

• wverveer
oke bedankt, ik ga morgen nog eens wat testjes schieten....
ik was bang dat ik met deze camera bv. niet langs de lijn van een voetbalveldje geen veldfotos kon maken...maar zo te zien gaat dat wel...echte ver gezichten flink inzoomen zal niet gaan, maar heb ik ook niet echt nodig...

ik denk dat ik hem maar behoud, en ik hoop dat de creatieve mogelijkheden zoals sluitertijd en diafragma..het zelfde kan brengen als bv nex5-6-of 7..het is zo'n klein apparaatje dat het je eigen niet voor kan stellen..nogmaals bedankt (overigens vind ik de handleiding wel waardeloos...)

• Verbal Kint
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 29-10 23:19

Verbal Kint

The man with the plan

quote:
Sick Nick schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:24:
Is mij toch nog niet gelukt.. Ik heb een 5N, op DMF ingesteld, maar zie geen peaking, alleen de "inzoomfunctie" heb ik nu.

Van het weekend trouwens wel fantastische foto's gemaakt met de 50mm. Heerlijk schieten met primes, en prachtige belichting, ook binnen omdat een flitser helemaal overbodig is. Juist binnen misschien wel, want als je het handig uitmikt met je objecten en het kunstlicht krijg je echt een prachtige dieptewerking door het donker/licht.

Great minds think alike!

• D0gtag
  • Nu online

D0gtag

ˁ˚ᴥ˚ˀ

quote:
jayjey schreef op zondag 25 november 2012 @ 19:53:
Ik heb ook een vraag over de lenzen maar dan de andere kant uit; nl. de SEL16F28

Zijn er nadelen te bedenken aan een deregleijke lens qua compatibiliteit? Ik geloof ook dat de eerste lichtingen van deze lens veel kritiek kregen en dat de 16 mm lens later verbeterd is?

Mijn alternatief is de 19 mm sigma maar daar kan geen UWA converter op.
Er zijn geen verschillende versies in de sel 16mm, voorheen was er een prijs verschil maar dit kwam alleen door de tekorten van de overstromingen in Thailand. Voor deze tekorten kocht je een sel 16mm voor 100¤, daarna voor 200¤, nu zijn de prijzen weer normaal geworden. Op sommige camera's doet hij het beter dan op andere, lagere resolutie camera's zoals de 3 tot 6 zal hij het prima doen, op de 24mp nex 7 schijnt hij niet tot zijn recht te komen. De nieuwere camera's hebben ook softwarematige correctie ik weet niet of dat ook op de oude 3 en 5 zit (mijn versie met 1.04 in iedergeval niet, maar misschien hebben ze dat ge-update)
Maar als ik de forums mag geloven vinden veel mensen de 16mm toch bruikbaar op hun nex 7.
Dus koop met een gerust hart een sel16mm :D

H87 Xeon 1230v3 570gtx 16gb SSD+2TB raid 0, α7 & nex 7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's etc etc

• Sodela
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 14:29
quote:
wverveer schreef op zondag 25 november 2012 @ 19:30:
Ik heb gisteren een rx100 gekocht...super fotos en mooie interface...maar die zoom is echt waardeloos..

Opzich zijn de fotos echt super..dus ik zou ook op de fotos kunnen inzoomen..maar of dat ideaal is..
De zoom is niet waardeloos en de RX-100 al helemaal niet. Je bent vermoedelijk met te hoog gespannen verwachtingen overgegaan tot de aankoop. Als je van de TZ-10 komt is het zoombereik inderdaad "erg beperkt", maar dat wat eruit komt is stukken beter! De TZ-10 haalt het niet bij de RX-100 en vanaf 150 mm is ook de optische kwaliteit middel/ matig. De sensor van de TZ-10 is, met de kennis van nu, hooguit matig en eerder slecht.
Bij de RX-100 heb je over het gehele bereik een goede tot zelfs zeer goede optische kwaliteit en een sensor erachter die er ook echt wat mee doet. Hier loop je wel tegen de beperkingen van een compactcamera aan, je moet het met het objectief doen wat erop zit. Vandaar ook het aantrekkelijke alternatief van de NEX-serie. Verwisselbare objectieven en toch nog "compact". Het enige nadeel, bij de NEX geldt dat niet echt voor de objectieven...
Digitaal inzoomen kan inderdaad een alternatief zijn, maar je vergroot ook alle optische tekortkomingen (denk aan flare etc)..

Inruilen is een optie, maar dat ligt aan jezelf en de inhoud van je portefeuille. Erbij kopen ;) !

De 16-50 komt nog steeds vaag in je overwegingen voor ;) . Dat is een mooi objectief maar kent zijn beperkingen. Op een "oude" Nex (non 5R of 6) komt het niet tot zijn recht als je er automatische correcties op toepast. Zonder moet je in RAW achteraf de boel corrigeren. Zolang er dus geen goede firmware update is moet je hem gewoon links laten liggen zou ik zeggen! Daarnaast is die mechanisch minimaal 1 klasse minder dan de 18-55. Het is een nogal wiebelig en "plastic" geval, mooi in combinatie met een kit, maar los geen echt alternatief voor iets anders. Met de 6 wel een mooie / redelijke combinatie en niet alleen omdat de AF een stuk sneller en accurater is, want de set wordt wel kleiner en lichter, maar een RX-100 wordt het nooit :) .

• wverveer
Bedankt, ik denk dat ik de rx100 behouw, en voor die enkele keer...later bij croppen of digitaal inzoomen...is denk ik echt het enige minpuntje aan de camera...wellicht teszamen met dat hij te klein/licht is :-)

• Weakling

Weakling

available in strong mint

quote:
wverveer schreef op maandag 26 november 2012 @ 09:10:
Bedankt, ik denk dat ik de rx100 behouw, en voor die enkele keer...later bij croppen of digitaal inzoomen...is denk ik echt het enige minpuntje aan de camera...wellicht teszamen met dat hij te klein/licht is :-)
Goede keuze denk ik. Voor de ene keer met een NEX zou je een lomp grote en zware 18-200 of de tikje minder grote en zware, maar nog steeds lompe 55-210 lens mee moeten zeulen. Dat ben je wellicht ook heel snel beu.

Ik in ieder geval wel. Heb zelf de RX100 en de NEX-5 met 18-200mm lens en die laatste gaat alleen maar mee als ik echt echt zeker weet dat ik heel ver wil gaan inzoomen. Daarnaast is de kwaliteit van de foto's vol ingezoomd ook niet heel super.

Negen van de tien keer neem ik snel de RX100 mee. Alleen als ik echt iets heel bijzonders wil met mijn fisheye of andere primes, of als ik meer op een echte fotograaf wil lijken 8) , dan gaat de NEX mee.

• Erhnam

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Zijn er hier mensen die bijvoorbeeld een polarisatiefilter gebruiken? Wat zijn jullie ervaringen? Ik zie modellen op het internet van enkele euro's, op bijvoorbeeld e-bay, of van 100 euro (sony).

http://www.xbmcfreak.nl/

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16:41

Orion84

Moderator SF & AK / Frontpage Admin

Fotogenie(k)?

Ik zou zeggen, kijk eens in Het grote filter topic.

Daar staan genoeg ervaringen met (onder andere) polarisatiefilters. Samenvatting: goedkope filters missen vaak fatsoenlijke coatings, waardoor je meer last krijgt van contrastverlies, flares, ghosting etc.

Orion84 wijzigde deze reactie 26-11-2012 11:12 (32%)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr | 500px

• geerten
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 16:56
quote:
Sodela schreef op maandag 26 november 2012 @ 08:29:
[...]
De 16-50 komt nog steeds vaag in je overwegingen voor ;) . Dat is een mooi objectief maar kent zijn beperkingen. Op een "oude" Nex (non 5R of 6) komt het niet tot zijn recht als je er automatische correcties op toepast. Zonder moet je in RAW achteraf de boel corrigeren. Zolang er dus geen goede firmware update is moet je hem gewoon links laten liggen zou ik zeggen! Daarnaast is die mechanisch minimaal 1 klasse minder dan de 18-55. Het is een nogal wiebelig en "plastic" geval, mooi in combinatie met een kit, maar los geen echt alternatief voor iets anders. Met de 6 wel een mooie / redelijke combinatie en niet alleen omdat de AF een stuk sneller en accurater is, want de set wordt wel kleiner en lichter, maar een RX-100 wordt het nooit :) .
Ik was juist van plan de 16-50 bij m'n 5N aan te schaffen, voor het snelle point en click gebeuren.
Zeg je hier dat die eigenlijk niet compatibel is ?

• Sodela
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 14:29
Natuurlijk kun je de 16-50 gebruiken en is hij in die zin compatibel (werkt bij mij op de 5N en de 7). Maar als je gewend bent de automatische correctie voor de vertekeningen, vignetering etc te gebruiken heb je voorlopig pech.
De gegevens over de eigenschappen van het objectief zitten nog niet in de firmware van de "oude" camera's (5N, 7 etc) ingebouwd . De camera kan dus niets aanpassen of zal er gewoon een slag naar slaan met vreemde resultaten. Dat zal overigens met name gevolgen hebben voor je JPEG's die er gecorrigeerd in feite mooi uitkomen en die je op die manier meteen kunt gebruiken zonder nabewerking.
Als je niets liet corrigeren door de camera en altijd achteraf zelf alles ging corrigeren (lightroom ed) dan heb je er geen last van (wel last van de vertekening etc. natuurlijk...).

Conclusie dus: voor de 5R en de 6 een leuk objectief dat wel wat toevoegt maar minder degelijk is, voor de overige camera's (nog) geen alternatief. Wachten op de volgende firmware update!

NB: bij het gebruik van oude objectieven op de 5R en 6 moet / kun je de firmware van het objectief updeeten om de voordelen van de snellere AF te kunnen gebruiken. Die update kan alleen plaatsvinden op de nieuwe camera's: http://www.sony.nl/suppor...-6/downloads/lens_upd_win.

• Weakling

Weakling

available in strong mint

quote:
Sodela schreef op maandag 26 november 2012 @ 13:10:
NB: bij het gebruik van oude objectieven op de 5R en 6 moet / kun je de firmware van het objectief updeeten om de voordelen van de snellere AF te kunnen gebruiken. Die update kan alleen plaatsvinden op de nieuwe camera's: http://www.sony.nl/suppor...-6/downloads/lens_upd_win.
Jammer dat ze nog steeds geen update voor de SEL50 hebben. Dat is mijn meest gebruikte lens op de 5 en zou het ook op de 5R worden als ik die ga aanschaffen. Goed, het is niet zo dat ie niet bruikbaar is, verre van zelfs, maar ik heb graag alles up to date. ;)

Oh, en wat dat aangaat is het ook een beetje jammer dat ik de Tamron 18-200 heb, want die gaat vast niet geupdate worden. Niet door Sony tenminste.

• jayjey
  • Niet online
quote:
D0gtag schreef op maandag 26 november 2012 @ 02:10:
[...]
Er zijn geen verschillende versies in de sel 16mm, voorheen was er een prijs verschil maar dit kwam alleen door de tekorten van de overstromingen in Thailand. Voor deze tekorten kocht je een sel 16mm voor 100¤, daarna voor 200¤, nu zijn de prijzen weer normaal geworden. Op sommige camera's doet hij het beter dan op andere, lagere resolutie camera's zoals de 3 tot 6 zal hij het prima doen, op de 24mp nex 7 schijnt hij niet tot zijn recht te komen. De nieuwere camera's hebben ook softwarematige correctie ik weet niet of dat ook op de oude 3 en 5 zit (mijn versie met 1.04 in iedergeval niet, maar misschien hebben ze dat ge-update)
Maar als ik de forums mag geloven vinden veel mensen de 16mm toch bruikbaar op hun nex 7.
Dus koop met een gerust hart een sel16mm :D
Ze komen uit de kit van de 3/5 maar de lenscorrectiegegevens zijn opgeslagen in de lens en worden door de camera gelezen neem ik aan? Klopt dat?

• Rin

Rin

Het jeukt wel wat hoor. Heb nu de Nex7 met de kit zoom en de 50mm, wil nog een echte walkaround lens en de 35mm 1.8 voldoet wel aardig, wordt alleen weer aardig duur. Maar dat hele setje samen is al de helft van de enorm mooie full frame RX1.......

Hoop dat de 35mm in ieder geval wel iets goedkoper wordt want tegen de 500 euro is me net iets teveel voor een lens, anders kan je ook bijna de Voigtlander 35mm kopen die optisch enorm goed is.

• wverveer
volgens mij is de rx100 wel een ideale walkaround...

• ROFLASTC
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15:49

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Maar ja de prijs hea.

Ik schrok wel een beetje van de VG900 stills die hierboven stonden. Is weliswaar A -> adapter en wellicht niet eens een FF lens (weet ik ff niet meer) maar toch.

• PROnline
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 16:44
quote:
Rin schreef op maandag 26 november 2012 @ 23:27:
.....
Hoop dat de 35mm in ieder geval wel iets goedkoper wordt want tegen de 500 euro is me net iets teveel voor een lens.....
Nog voordat hij leverbaar is wordt er al geadverteerd met ¤ 409,-

Evengoed erg veel geld zelfs voor een prime....

• wverveer
Weet iemand een minimale tas/ cover voor de RX100?

via amazon kom ik wel deze tegen, maar koop liever iets in nederland

Vidpro CS-10BK

http://www.amazon.com/Vid...p;keywords=Vidpro+CS-10BK

• Weakling

Weakling

available in strong mint

quote:
wverveer schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 12:34:
Weet iemand een minimale tas/ cover voor de RX100?

via amazon kom ik wel deze tegen, maar koop liever iets in nederland

Vidpro CS-10BK

http://www.amazon.com/Vid...p;keywords=Vidpro+CS-10BK
Ik heb er eentje bij de MediaMarkt gehaald. Past ie perfect in. Weet alleen zo even het exacte model niet uit mijn hoofd. Vanguard BIIN in ieder geval.

Enne: Sony RX100 ;)

Weakling wijzigde deze reactie 27-11-2012 12:54 (4%)

• D0gtag
  • Nu online

D0gtag

ˁ˚ᴥ˚ˀ

quote:
jayjey schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:53:
[...]

Ze komen uit de kit van de 3/5 maar de lenscorrectiegegevens zijn opgeslagen in de lens en worden door de camera gelezen neem ik aan? Klopt dat?
Nee dat klopt niet, verkeerde aanname :9 . Als jij je lens op b.v. een nex schroeft, geeft de lens aan dat het een 16mm lens is. De camera weet dan dat het een 16mm lens is en zal vervolgens softwarematig correctie toepassen (wat je op een nex 7 ook uit kan zetten, 5n etc waarschijnlijk ook). Wide angle correctie werkt dus ook compleet niet met mf lenzen. Overigens kan je in lightroom deze correctie simpelweg aanclicken bij de lens correction profile. Dus ik zie zo ie zo niet in wat de big deal (breaker) is als je camera dat niet doet (wat dus op het zelfde neerkomt) :)

De 16mm sony lens heeft intern 0,0 software (of extra hardware) voor lens correctie, de lenscorrectiegegevens zijn opgeslagen in de nex software.
quote:
ROFLASTC schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 09:26:
Maar ja de prijs hea.

Ik schrok wel een beetje van de VG900 stills die hierboven stonden. Is weliswaar A -> adapter en wellicht niet eens een FF lens (weet ik ff niet meer) maar toch.
Als je de stills bedoeld met de leica lenzen? Ja leica lenzen zijn FF. Aangezien de m1 tot 7(analoog) m9 ff zijn :*)

D0gtag wijzigde deze reactie 27-11-2012 14:00 (17%)

• jayjey
  • Niet online
quote:
D0gtag schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 13:19:
[...]

Nee dat klopt niet, verkeerde aanname :9 . Als jij je lens op b.v. een nex schroeft, geeft de lens aan dat het een 16mm lens is. De camera weet dan dat het een 16mm lens is en zal vervolgens softwarematig correctie toepassen (wat je op een nex 7 ook uit kan zetten, 5n etc waarschijnlijk ook). Wide angle correctie werkt dus ook compleet niet met mf lenzen. Overigens kan je in lightroom deze correctie simpelweg aanclicken bij de lens correction profile. Dus ik zie zo ie zo niet in wat de big deal (breaker) is als je camera dat niet doet (wat dus op het zelfde neerkomt) :)

De 16mm sony lens heeft intern 0,0 software (of extra hardware) voor lens correctie, de lenscorrectiegegevens zijn opgeslagen in de nex software.
Ik had ergens gelezen dat dat zo werkte voor (Pentax) lenzen. Voordeel daarvan is natuurlijk dat elke nieuwere lens meteen zal werken incl. correcties op een oudere body. Maar nu moet je dus eerst de firmware updaten als je een nieuwere lens op oude body volledig wilt benutten.

Hoe dan ook, dit zou dan een 16 mm lens zijn van de NEX 3 of 5 kit, dus van 2-3 jaar geleden op een nieuwere NEX 5N body van een 1/2 jaar geleden. Dan gaat mijn 5N dus wel correcties doorvoeren als die merkt dat de SEL16 erop zit?

• martijn_tje
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 15:09
Zo veel data staat er helemaal niet opgeslagen in de lens. Heel droog geeft de lens enkel het lens ID weer + actuele Fl + actueel diafragm + scherpstel afstand bij (D lenzen). Oude body's doen simpel weg geen outo correct. Bij de meeste oude lenzen hoef je niet zo veel te auto correcten.

Auto correct doet alleen wat met jpegs. Wat je ook kan doen is raw schieten en bevoorbeeld lightroom met lensprofielen laten corrigeren. (of lekker zo laten, een beetje vignetting kan soms ook sfeer verhogend werken)

martijn_tje wijzigde deze reactie 27-11-2012 18:00 (3%)

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• D0gtag
  • Nu online

D0gtag

ˁ˚ᴥ˚ˀ

quote:
jayjey schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 14:05:
[...]

Hoe dan ook, dit zou dan een 16 mm lens zijn van de NEX 3 of 5 kit, dus van 2-3 jaar geleden op een nieuwere NEX 5N body van een 1/2 jaar geleden. Dan gaat mijn 5N dus wel correcties doorvoeren als die merkt dat de SEL16 erop zit?
Je maakt je zorgen om niks, sel 16 op de nex 3/5 was niks mis mee, zelfs op de 7 vinden genoeg fotograven het uitstkend. Of de lens nou van een nex 3 komt of 6 het maakt niet uit. Een 16-50 lens oet het ook op een nex 3.

• PowerUp

PowerUp

Moderator Foto & Video
Nou, niks mis mee... ik heb hem zelf ook en de randen worden pas op f/5.6 een beetje fatsoenlijk. De hoeveelheid CA is ook vrij fors

• D0gtag
  • Nu online

D0gtag

ˁ˚ᴥ˚ˀ

quote:
PowerUp schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 23:19:
Nou, niks mis mee... ik heb hem zelf ook en de randen worden pas op f/5.6 een beetje fatsoenlijk. De hoeveelheid CA is ook vrij fors
Ik vind eerlijk gezegd rand scherpte overrated, ik had er een artikel over gelezen van iemand die er het zelfde over dacht.
Als je landschappen fotografeert is minder dof beter dus dan schiet je meestal toch met de hogere Diaf.waarde, en als je onderwerpen fotografeert vind ik randscherpte alleen irritant aangezien dat de aandacht wegtrekt van het onderwerp en ik dus compleet onbelangrijk vind. Dat is denk ik ook de reden waarom veel mensen FF willen schieten met snelle lenzen vanwege deze dof het karakter van de lens vertaald zich weer in de bokeh. Ik zie ook mensen schitterende plaatjes schieten met 20 euro lenzen, beperkende factor is altijd de mens :P
Maar dat is mijn humble opinion :P
16mm met nex 5
Leer de beperkingen van je lens, weinig lenzen zijn perfect. je moet ook geen leica lens verwachten met 100¤. Maar schiet ermee en verkoop hem weer als ie niet bevalt je krijgt er toch de zelfde prijs voor terug (tenzij je er 200¤ voor betaald hebt :P).
Je kan altijd nog een 19mm sigma kopen :P

D0gtag wijzigde deze reactie 28-11-2012 10:55 (11%)

• Rin

Rin

quote:
PROnline schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 11:12:
[...]

Nog voordat hij leverbaar is wordt er al geadverteerd met ¤ 409,-

Evengoed erg veel geld zelfs voor een prime....
Dank! De lens is inderdaad alsnog wat duur. Ik vraag me dan af, Zal de behuizing weer metaal zijn? Op de Sony site staat aluminiummaar op een aantal review sites "hoge kwaliteit plastic".

Ditzelfde zie ik terug met de 16-50mm. Even kijken of ik die ergens nog even kan testen.

• PowerUp

PowerUp

Moderator Foto & Video
quote:
D0gtag schreef op woensdag 28 november 2012 @ 10:40:
[...]

Ik vind eerlijk gezegd rand scherpte overrated, ik had er een artikel over gelezen van iemand die er het zelfde over dacht.
Als je landschappen fotografeert is minder dof beter dus dan schiet je meestal toch met de hogere Diaf.waarde, en als je onderwerpen fotografeert vind ik randscherpte alleen irritant aangezien dat de aandacht wegtrekt van het onderwerp en ik dus compleet onbelangrijk vind. Dat is denk ik ook de reden waarom veel mensen FF willen schieten met snelle lenzen vanwege deze dof het karakter van de lens vertaald zich weer in de bokeh. Ik zie ook mensen schitterende plaatjes schieten met 20 euro lenzen, beperkende factor is altijd de mens :P
Maar dat is mijn humble opinion :P
16mm met nex 5
Leer de beperkingen van je lens, weinig lenzen zijn perfect. je moet ook geen leica lens verwachten met 100¤. Maar schiet ermee en verkoop hem weer als ie niet bevalt je krijgt er toch de zelfde prijs voor terug (tenzij je er 200¤ voor betaald hebt :P).
Je kan altijd nog een 19mm sigma kopen :P
Tsja als ik de randen zwart maak dan valt het niet op nee 8)7
Soms heb je de lichtsterkte nodig en ik gebruik hem vooral voor landschappen. Op f/2.8 en f/4 valt het gewoon duidelijk op, zelfs op 1024px breed. De gebruiker er dan maar de schuld van geven is wel heel makkelijk.

• Weakling

Weakling

available in strong mint

quote:
D0gtag schreef op woensdag 28 november 2012 @ 10:40:
Als je landschappen fotografeert is minder dof beter dus dan schiet je meestal toch met de hogere Diaf.waarde, en als je onderwerpen fotografeert vind ik randscherpte alleen irritant aangezien dat de aandacht wegtrekt van het onderwerp en ik dus compleet onbelangrijk vind.
Ken Rockwell, nou niet echt de beste referentie om mee aan te komen in de fotografiewereld en dan druk ik me nog voorzichtig uit. Ben het wel met je eens dat er soms meer zout is dan slakken om het op te leggen wat betreft de scherpte van een lens aan de rand. Maar, hele grote maar, ik vind scherpte-ondiepte wel totaal iets anders dan een onscherpe rand.

Scherptediepte is niet cirkelvormig, maar zoals de naam al zegt afhankelijk van de afstand van het onderwerp tot de lens. Ik wil dat dan ook helemaal zelf in de hand hebben. Als ik bijvoorbeeld met een hoog diafragma een regel op een blad papier in focus breng, dan wil ik wel dat die regel aan de zijkanten ook scherp is. Exact net zo scherp als in het midden? Nee, dat is overdreven, maar ik zit zeker niet te wachten op een onbedoelde soort vignettering die me door de lens wordt opgelegd.

• Rin

Rin

Softe randen zijn sowieso hinderlijk als je bijvoorbeeld een stuk architectuur in beeld wilt brengen die het hele beeld vult en waar je niet speelt met scherpte diepte. Dat je dan opeens van die uitgeveegde randen ziet zeg maar in de hoeken. Maar een hoop lenzen hebben hier last van helaas onder de 500 euro.

• jayjey
  • Niet online
Maar hoe "erg" wordt het dan als je er ook nog de ultra wide adapter bovenop wilt?

• PowerUp

PowerUp

Moderator Foto & Video
Dat heb ik een tijdje geleden getest. Het blijft ongeveer hetzelfde.

Midden:
12 mm16 mm
f/2.8http://tweakers.net/ext/f/7N9OUDfmErobJGmM4BrOk3W0/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/WHm7DeJSF5DepP4KcW7EOWuO/full.jpg
f/4http://tweakers.net/ext/f/XYYOGzsaSXJxnuxqOQkJPzj8/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/PHEutmCHZBIvpdPRHdXt9vRj/full.jpg
f/5.6http://tweakers.net/ext/f/aElCtIAyjrshxNKIXC73AscI/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/ZcOiifsYuov6hixabkTOGudx/full.jpg
f/8http://tweakers.net/ext/f/3WU1kQppxpOLOFfHmsJrZRA4/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/4lQ8IfXdm95mv0z6Xe5lls6M/full.jpg
f/11http://tweakers.net/ext/f/H0z3dlO5JHkDlVLsRWXJDL20/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/l013VmMrpy4kOvjA3cG8HCCm/full.jpg

Hoek:
12 mm16 mm
f/2.8http://tweakers.net/ext/f/2Wu0Uccvzu9gECSC6a56v9Qt/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/kAe5IS9dGuCpmT7hEc0xDZDC/full.jpg
f/4http://tweakers.net/ext/f/KH3Nj5SDLZg95EO9gBaelsDj/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/pDEwfUkT0wh9N6sOMpX3s1d2/full.jpg
f/5.6http://tweakers.net/ext/f/FIJlZolSJmcfr3mW3go8BvZh/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/kCmOdmthaSOJeInuZVU0QOiM/full.jpg
f/8http://tweakers.net/ext/f/EM9QWb81mr3umrmKDGQQleuW/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/i5LpAoiG5EZXsAGn9Kc3JRKy/full.jpg
f/11http://tweakers.net/ext/f/V8kMTUaTCAJZ4bQUnTo9GeT3/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/vv6cZXkeVGjNLRGHtKjt2VtW/full.jpg

• D0gtag
  • Nu online

D0gtag

ˁ˚ᴥ˚ˀ

quote:
Weakling schreef op woensdag 28 november 2012 @ 13:52:
[...]

Ken Rockwell, nou niet echt de beste referentie om mee aan te komen in de fotografiewereld en dan druk ik me nog voorzichtig uit. Ben het wel met je eens dat er soms meer zout is dan slakken om het op te leggen wat betreft de scherpte van een lens aan de rand. Maar, hele grote maar, ik vind scherpte-ondiepte wel totaal iets anders dan een onscherpe rand.

Scherptediepte is niet cirkelvormig, maar zoals de naam al zegt afhankelijk van de afstand van het onderwerp tot de lens. Ik wil dat dan ook helemaal zelf in de hand hebben. Als ik bijvoorbeeld met een hoog diafragma een regel op een blad papier in focus breng, dan wil ik wel dat die regel aan de zijkanten ook scherp is. Exact net zo scherp als in het midden? Nee, dat is overdreven, maar ik zit zeker niet te wachten op een onbedoelde soort vignettering die me door de lens wordt opgelegd.
Ik weet dat ken rockwell bij veel mensen het bloed doet stollen (vooral bij canon fans), maar vind het schromelijk overdreven, hij is redelijk biased (nikon) en voor ingenomen mbt reviews. Maar zo als met veel informatie moet je altijd zelf nadenken voordat je het als waarheid accepteert. Ik vind sommige info handig sommige niet, maar ieder zijn keuzes.
http://static.photo.net/attachments/bboard/00O/00O1fn-41009884.jpg

Dat dof cirkelvormig zou zijn, ter verduidelijking dat zijn niet mijn woorden, en volgens mij heb ik dat ook niet gesuggereerd :) Maar vignettering moet tegenwoordig geen probleem meer vormen aangezien meeste programma's dat kunnen corrigeren (en camera's zelf) en volgens mij is dat ook niet het grootste probleem met deze lens. (zie hier thx 2 PU)
quote:
PowerUp schreef op woensdag 28 november 2012 @ 12:50:
[...]

Tsja als ik de randen zwart maak dan valt het niet op nee 8)7
Soms heb je de lichtsterkte nodig en ik gebruik hem vooral voor landschappen. Op f/2.8 en f/4 valt het gewoon duidelijk op, zelfs op 1024px breed. De gebruiker er dan maar de schuld van geven is wel heel makkelijk.
Idd als je de randen zwart maakt valt het niet op, maar vind je de foto's leuk of niet?
das natuurlijk subjectief), ik geef de gebruiker niet de 'schuld' van een slechte lens, maar de gebruiker mag wel meer verantwoordelijkheid bij zich zelf leggen. En gewoon weten wat de limieten zijn van deze lens.
De vraag die je moet stellen is, wat wil ik doen met deze lens en kan hij dat aan, dat is wat ik aan de gebruiker vraag. En als beginnend fotograaf mag je best een lens kopen om hem uit te testen zonder dat iedereen meteen zegt: hij is niet goed genoeg is. Wat dat is net zo subjectief, en zo leer je je beperkingen en de lens zijn beperkingen. ik heb mooie foto's gezien met Fuijan lenzen van 20 euro (inclusief verzenden en adapter) Deze lens kost nu gebruikt 100 euro. Dan heb je een autofocus, "lichtsterke", en pancake formaat lens, het is geen leica lens nee, die 50 x meer kost. Dus vandaar dat ik zeg: gewoon kopen.
quote:
De voordelen wegen bij mij op tegen de nadelen waardoor ik het uiteindelijk een prettige lens vind om mee te werken, hoewel het een stuk beter had gekund.
Bron _/-\o_
http://farm6.static.flickr.com/5289/5329121843_7a77fd3585.jpg
Gemaakt met fuijan 35mm f1.7
Nog een goed voorbeeld met deze lens. Ik ben overigens geen fan van deze lens en word letterlijk misselijk van de bokeh
quote:
Rin schreef op woensdag 28 november 2012 @ 14:26:
Softe randen zijn sowieso hinderlijk als je bijvoorbeeld een stuk architectuur in beeld wilt brengen die het hele beeld vult en waar je niet speelt met scherpte diepte. Dat je dan opeens van die uitgeveegde randen ziet zeg maar in de hoeken. Maar een hoop lenzen hebben hier last van helaas onder de 500 euro.
Daar geef ik je 100% gelijk, als je iets in die wereld doet of gewoon interesse hebt is deze lens niet voor jouw. Maar dan moet je ook gewoon goed geld uitgeven voor een lens.

• PowerUp

PowerUp

Moderator Foto & Video
quote:
D0gtag schreef op woensdag 28 november 2012 @ 17:42:
Idd als je de randen zwart maakt valt het niet op, maar vind je de foto's leuk of niet?
das natuurlijk subjectief), ik geef de gebruiker niet de 'schuld' van een slechte lens, maar de gebruiker mag wel meer verantwoordelijkheid bij zich zelf leggen. En gewoon weten wat de limieten zijn van deze lens.
De vraag die je moet stellen is, wat wil ik doen met deze lens en kan hij dat aan, dat is wat ik aan de gebruiker vraag. En als beginnend fotograaf mag je best een lens kopen om hem uit te testen zonder dat iedereen meteen zegt: hij is niet goed genoeg is. Wat dat is net zo subjectief, en zo leer je je beperkingen en de lens zijn beperkingen. ik heb mooie foto's gezien met Fuijan lenzen van 20 euro (inclusief verzenden en adapter) Deze lens kost nu gebruikt 100 euro. Dan heb je een autofocus, "lichtsterke", en pancake formaat lens, het is geen leica lens nee, die 50 x meer kost. Dus vandaar dat ik zeg: gewoon kopen.

[...]
Bron _/-\o_
Waar ergens staat in die review dat het een uitstekende lens is? Want dat beweerde jij en dat probeer ik te weerleggen: de lens heeft een paar serieuze minpunten en dat zijn andere reviewers met mij eens:
http://www.lenstip.com/28...w-Sony_E_16_mm_f_2.8.html
http://www.photozone.de/sony_nex/728-sony16f28nex7
http://www.photozone.de/s...ns-tests/542-sony16f28nex

• Rossi46
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 16:58
Even een vraagje voor de zekerheid. Klopt het dat de NEX6 géén touchscreen heeft, terwijl de 5N en 5R dat wel hebben? Klinkt zo vreemd... Want op de NEX 5N kun je makkelijk aangeven waar de camera op moet focussen door op het scherm te tikken. Die functie heeft de 6 dus niet meer?

Xbox Live: Ross1fum1

• PowerUp

PowerUp

Moderator Foto & Video
Nee, de NEX-6 heeft inderdaad geen touch screen.

• Weakling

Weakling

available in strong mint

quote:
Dat dof cirkelvormig zou zijn, ter verduidelijking dat zijn niet mijn woorden, en volgens mij heb ik dat ook niet gesuggereerd :)
Okay, dan heb ik je zinsnede
quote:
Als je landschappen fotografeert is minder dof beter dus dan schiet je meestal toch met de hogere Diaf.waarde, en als je onderwerpen fotografeert vind ik randscherpte alleen irritant aangezien dat de aandacht wegtrekt van het onderwerp
verkeerd geinterpreteerd. De aandacht van een onderwerp trek ik juist weg door een goede DOF te kiezen en niet door onscherpe lensranden waar ik geen invloed op kan uitoefenen.
quote:
Maar vignettering moet tegenwoordig geen probleem meer vormen aangezien meeste programma's dat kunnen corrigeren (en camera's zelf)
De term vignettering was misschien niet helemaal goed gekozen hier. Ik bedoel niet een vignet waarbij het beeld naar de randen toe donkerder wordt, maar een out of focus vignet door rand onscherpte en dat valt niet te corrigeren. Nou ja, je kunt een klein beetje de illusie wekken dat de rand iets scherper is met wat Photoshop trucs, maar details die er niet zijn krijg je niet terug.

Verder ben ik het overigens wel mee eens dat imperfecte lenzen (nee, objectieven ... ach wat, lenzen) ook absoluut hun charme kunnen hebben. Ik heb bijvoorbeeld een geconverteerde 35mm c-mount CCTV lens voor mijn NEX en da's echt leuk speelgoed om je creativiteit te prikkelen..

• Rin

Rin

quote:
[...]

Ik weet dat ken rockwell bij veel mensen het bloed doet stollen (vooral bij canon fans), maar vind het schromelijk overdreven, hij is redelijk biased (nikon) en voor ingenomen mbt reviews. Maar zo als met veel informatie moet je altijd zelf nadenken voordat je het als waarheid accepteert. Ik vind sommige info handig sommige niet, maar ieder zijn keuzes.
[afbeelding]

Dat dof cirkelvormig zou zijn, ter verduidelijking dat zijn niet mijn woorden, en volgens mij heb ik dat ook niet gesuggereerd :) Maar vignettering moet tegenwoordig geen probleem meer vormen aangezien meeste programma's dat kunnen corrigeren (en camera's zelf) en volgens mij is dat ook niet het grootste probleem met deze lens. (zie hier thx 2 PU)

[...]

[...]
Bron _/-\o_
[afbeelding]
Gemaakt met fuijan 35mm f1.7
Nog een goed voorbeeld met deze lens. Ik ben overigens geen fan van deze lens en word letterlijk misselijk van de bokeh

[...]

Daar geef ik je 100% gelijk, als je iets in die wereld doet of gewoon interesse hebt is deze lens niet voor jouw. Maar dan moet je ook gewoon goed geld uitgeven voor een lens.
Helaas heb ik het geld niet voor een goede wide angle, zou op zich wel de wide angle zoom willen hebben. Maar eerst andere zaken aanschaffen. Maar de 16mm vond ik ook in de center niet zo. Had 2 stuks, de beste had ik een tijdje gehouden maar uiteindelijk was de kitzoom vaak gewoon sneller.

Vind die Fujian wel erg mooi hoor zo op die foto.
Pagina: 1 ... 16 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je lenzen (uit het (Konica-)Minolta tijdperk of nu) en wil je er een stukje over schrijven: graag! Zet het hier in het topic neer of stuur het via een DM naar mij toe en ik zorg er voor dat het in de OP terecht komt.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013