Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darun
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-05 20:00
aha, ik heb ze serieel. dat is dus fout? (dus stroom door weerstand 1, dan pas naar weerstand 2 etc)

parallel is dus dat alle 4 de weerstanden dus de pootjes direct aan de stroom hebben in plaats van via elkaar.

Ik heb wel een 8cm fan direct gemikt op de sanguinololu board omdat anders de stappen controllers langzaam overhitten en dan onbetrouwbaar zijn. Met de fan is alles uiterst betrouwbaar!

Mijn PC voeding is iets van 250 watt, maar hij trekt de spanning via de 4 pins (p4) moederbord connector, dus levert dat genoeg spanning?

tijd om vanavond te solderen dus :) bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:38

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Anoniem: 147126 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 09:05:
[...]

De stroom naar het HPB gaat niet door de voltage regelaar maar door de FET (en dus al 'rechtstreeks op de voeding'). Hoe regel je het nu dan? Met een relais?
Ah het is een FET (lijkt op een regulator, vond het al raar dat de V naar beneden werd gedaan voor deze schakeling) Hoe dan ook, ik heb het over zo'n componentje:
Afbeeldingslocatie: http://www.electronicrepairguide.com/testing%20mosfet.jpg

Ik heb nu een voeding met 2x een 12V aansluiting (soort lab voedings kastje met Ampere displaytje) die tot 200W kan gaan. Dus ik gebruik nu de 2e aansluiting voor het heatbed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Hoe regel je de temperatuur dan? Voordeel van de sanguinololu is je er temperatuursensors op kunt aansluiten en dat hij een ingebouwde PID regelaar heeft. Die FET's dienen dus enkel als 'schakelaar' en die zouden die stroom makkelijk moeten kunnen hebben zonder heel heet te worden. En anders gewoon even een koelblokje plaatsen.
Kan trouwens ook gewoon zijn dat de FET kapot is. Die dingen zijn behoorlijk gevoelig.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 09-01-2012 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Anoniem: 147126 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 11:51:
Hoe regel je de temperatuur dan? Voordeel van de sanguinololu is je er temperatuursensors op kunt aansluiten en dat hij een ingebouwde PID regelaar heeft. Die FET's dienen dus enkel als 'schakelaar' en die zouden die stroom makkelijk moeten kunnen hebben zonder heel heet te worden. En anders gewoon even een koelblokje plaatsen.
Kan trouwens ook gewoon zijn dat de FET kapot is. Die dingen zijn behoorlijk gevoelig.
Ik heb nog geen sensor, dus ik zet het bed gewoon vol aan.
Later als ik een sensor erbij zet verzin ik wel iets nieuws, wellicht met een relais, of opnieuw kijken of de 'hitte' dan wel te handhaven valt.
Tenslotte is er geen enkel probleem met de hotend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-05 19:55

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Darun schreef op maandag 09 januari 2012 @ 09:32:
aha, ik heb ze serieel. dat is dus fout? (dus stroom door weerstand 1, dan pas naar weerstand 2 etc)

parallel is dus dat alle 4 de weerstanden dus de pootjes direct aan de stroom hebben in plaats van via elkaar.
serieel is weer wat anders, maar wat je bedoelt klopt wel.
Ik heb wel een 8cm fan direct gemikt op de sanguinololu board omdat anders de stappen controllers langzaam overhitten en dan onbetrouwbaar zijn. Met de fan is alles uiterst betrouwbaar!

Mijn PC voeding is iets van 250 watt, maar hij trekt de spanning via de 4 pins (p4) moederbord connector, dus levert dat genoeg spanning?

tijd om vanavond te solderen dus :) bedankt!
250W zegt iets over het totale vermogen van de voeding. Je moet kijken hoeveel de 12v lijn kan leveren. Dat amperage bepaalt het vermogen voor je printbed. Maar volgens mij gebruikt je sanguinololu en dus ook je stepperdrivers ook nog een gedeelte van je 12v lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:10
Makerbot heeft een nieuw paradepaartje geïntroduceerd, de Replicator
het ziet er veelbelovend uit, met dubbele printkop, ik ben benieuwd wat de resolutie is.

wel opvallend dat het werk oppervlak kleiner is dan de Ultimaker.

MakerBot goes big with Replicator 3D printer

Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2012/01/makerbot-replicator-press-image.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darun
boazkl0p schreef op maandag 09 januari 2012 @ 20:30:
[...]

serieel is weer wat anders, maar wat je bedoelt klopt wel.

[...]

250W zegt iets over het totale vermogen van de voeding. Je moet kijken hoeveel de 12v lijn kan leveren. Dat amperage bepaalt het vermogen voor je printbed. Maar volgens mij gebruikt je sanguinololu en dus ook je stepperdrivers ook nog een gedeelte van je 12v lijn.
succes. zo'n succes dat de bestaande draad die ik had (en niet warm werd voorheen) nu.... ZEEER heet werd en er rook vanaf kwam bij een soldeer punt met tape op die kabel :o .
de kabel was veeels te dun en duidelijk mijn fout :$ gelijk even alles afgezet!

vanavond even wat zwaardere kabel halen bij de bouwmarkt die toch nog kan flexen (zo'n strijkijzer koord achtig iets) en opnieuw proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 13:00
De FET red het echt niet zonder koelblok. Dus of een relais er tussen zetten of een redelijk koelblok erop waar eigenlijk geen ruimte voor is. Mijn FET is in 10 a 20 sec meer dan 100 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darun
martijnr17 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 10:25:
De FET red het echt niet zonder koelblok. Dus of een relais er tussen zetten of een redelijk koelblok erop waar eigenlijk geen ruimte voor is. Mijn FET is in 10 a 20 sec meer dan 100 graden.
geen idee of je al een fan ofzo hebt, maar zou dat al voldoende zijn om het veilig te houden? en hoe warm mag een fet worden (laat staan voor het soldeersel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Soldeertin mag niet warmer worden dan 180 ofso (smelt ongeveer vanaf 200 dacht ik). Maar je zou in de datasheet moeten kijken hoe warm je FET mag worden. Is vaak iets als 150 C.
Darun schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 10:21:
[...]

succes. zo'n succes dat de bestaande draad die ik had (en niet warm werd voorheen) nu.... ZEEER heet werd en er rook vanaf kwam bij een soldeer punt met tape op die kabel :o .
de kabel was veeels te dun en duidelijk mijn fout :$ gelijk even alles afgezet!

vanavond even wat zwaardere kabel halen bij de bouwmarkt die toch nog kan flexen (zo'n strijkijzer koord achtig iets) en opnieuw proberen.
Let wel op dat zo'n strijkijzer kabel ook maar een bepaald vermogen kan transporteren. Er van uitgaande dat een strijkijzer 2000W is loopt er dus een stroom van 8,7A door de draad. Jouw hpb kan wel 12A trekken.

[ Voor 67% gewijzigd door boazkl0p op 10-01-2012 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Door een snoer van 1.5mm^2 (meest waarschijnlijke bij een stijkijzer) kan je zo wel 20A trekken. Die maat wordt vaak genoeg gebruikt voor stekkerdozen van 16A. Wanneer de kabel open en bloot ligt dan gaat 20A ook nog wel goed naar mijn verwachting. Hij gaat natuurlijk warm worden maar dat is op zich geen probleem.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:15
uhm jongens een strijkijzer werkt op 230V AC en je HPB waarschijnlijk op 12V. Het voorgestelde flexibele strijkijzersnoer zal dus prima voldoen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 14-05 11:28
... maar het snoer trekt zich geen moer aan van de spanning die erop staat. De stroom bepaalt hoe dik de kabel moet zijn.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-05 06:23

Mon

Bas, ik woon ook in Enschede. Zou je misschien 2 rod clamps voor mij kunnen printen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
@mon mijn eigen printer staat even stil ivm mijn afstuderen. Ik heb nog wel witte in ABS voor je liggen. Mail je adres maar even dan gaan die op de post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Ik wil ook best 2 rod clamps printen en die op de post gooien. Laat maar weten als je niemand in de buurt kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

Oeps ik bedoelde blijkbaar bar clamps. Ik wilde de z assen verlengen en onderaan vastmaken. Maar misschien zijn rod stabilizers: http://www.thingiverse.com/thing:11593 toch een beter idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Heb inderdaad meer mensen de z as onderaan vast zien zetten maar wat het nut daar nou van is? De z as glijd al over 8mm staf met geleider, dus het gaat nergens heen. Zie bij mijn eigen printers daar ook totaal geen beweging in. Laat het maar weten, bar clamps heb ik wel liggen in zwart en wit. Is het niet leuk om ze zelf ook te printen?

rod stabilizers kan ik natuurlijk ook wel printen en past ook wel in de post. Zal alleen morgen pas kunnen printen en dus donderdag versturen.

[ Voor 17% gewijzigd door martijnr17 op 10-01-2012 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

tenzij je die plastic lagers gebruikt, dan draait je z as gezellig mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Leg eens uit?
Afbeeldingslocatie: http://hillegom.reinderink.nl/bouwen/fotoalbum/DSC_0124.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

Ondanks dat ik stalen koppelstukken heb voor de z motor-as verbinding, schommelen de assen wel een paar mm aan de onderkant. Ik heb net lineare lagers op de z assen geplaatst maar heb dit nog niet getest. Ik hoop dat dat ook wat scheelt. Maar dan houd ik nog steeds wat horizontale wobble over en dit wil ik graag verminderen.

En ik zou ze ook graag zelf printen alleen is dat nojg niet mogelijk vanwege wat betrouwbaarheidsprobleempjes.

[ Voor 14% gewijzigd door Mon op 10-01-2012 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darun
zelf heb ik ook al de z-as stabilisatoren geprint omdat er ook zo'n 3 mm variate was aan de onderkant.
Dit is nu nul en het geeft ook wat gemoeds rust. Wat ik zie is dat het het model wat strakker maakt, toch niet mis.

heb ook een z-as stop adjuster uitgeprint zodat dat z-niveau fijner is af te stellen.

Op elektrisch niveau, de kabel die ik kocht gaf aan geschikt te zijn voor 1250watt.(voelde ook goedkoper aan :/ )
na alles parallel te hebben gesoldeerd vond ik toch iets te veel van het goede qua stroom door toevoer, dus heb ik nu 2 setjes serieel parallel gemaakt. ik krijg nu de temperatuur van het print bed snel en goed naar 60 graden (hoger niet geprobeerd) en warping op het print oppervlak is nu weg en ik heb het idee dat de voeding niet in 1 keer wordt leeg getrokken.

resultaat: succes! morgen tijd om wat groots te printen :)

ben alleen nog niet blij over enkele connectors, maar moet die dan nog rustig vervangen.
Alvast bedankt voor de tips! zou eigenlijk een lijst moeten maken wat ik allemaal als problemen ben tegen gekomen en wat daar de oplossing van is, want niet alles krijg je snel terug gevonden.

- print toevoer probleem omdat hobbed bolt 1mm van het centrum afzat, eenvoudig te fixen, moeilijk om eerste keer aan te denken.

- connectors. de bouw kits komen deze eigenlijk flink tekort inclusief geschikte (verleng)draad.
heb uiteindelijk van allerlei electronica wat ik nog over had, connectors gestript en hergebruikt, want kreeg geen electro shop in de buurt gevonden die het ook verkocht.
Als je een reprap bouwt, schaf een zoooooooi van deze dingen aan!

- print bed niet warm genoeg, zie bovenstaand!

- software repsnapper, niet 100%, maar wel ideaal om snel interactief alles te kunnen testen en te previewen.
zit te wachten op de update hiervan

- slic3r om gcode bestanden makkelijk te maken. skeinforge is misschien geweldig, maar word overrompeld met knoppen.

- sketchup met stl export plugin om makkelijk te tekenen.
helaas zijn de tekeningen hoe basic dan ook gewoonlijk niet manifold. manifold plugin werkte ook niet lekker, maar oplossing gevonden:

- netfabb cloud beta service. geef het een stl bestand en het repareert het snel manifold!

kleinere problemen :

- filament 1.75mm vinden van goede kleur. heb nu verschillende adressen gevonden (weet niet of ik die hier mag posten)

en als klap op de vuurpijl, nichtje van mij vond het ook leuk, dus maakte een hart vormig pennebakje in sketchup en kreeg deze opgestuurd om uit te printen. zal deze een factor 10 moeten schalen, omdat ik anders een pennebak van halve meter breed bij anderhalve meter hoog moet... printen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

Martijn, kun je ook een pulley voor me printen? Om de een of andere reden heb ik 2 pulleys en 1 tandwiel waar geen klemschroef in kan en die gaat natuurlijk toch slippen.

Dan wil ik eerst de z en x assen nog eens testen met lm8uu's op de z as. Het lijkt erop dat dit de speling aardig verkleint. Mocht dat niet werken dan zou ik alsnog graag 2 rod clamps van je kopen.
Wat vraag je er trouwens voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Mon schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 18:42:
Martijn, kun je ook een pulley voor me printen? Om de een of andere reden heb ik 2 pulleys en 1 tandwiel waar geen klemschroef in kan en die gaat natuurlijk toch slippen.

Dan wil ik eerst de z en x assen nog eens testen met lm8uu's op de z as. Het lijkt erop dat dit de speling aardig verkleint. Mocht dat niet werken dan zou ik alsnog graag 2 rod clamps van je kopen.
Wat vraag je er trouwens voor?
als je nu die pla brushings hebt op je z as, dan zullen de lm8uu's direct al je speling wegnemen (ik had hetzelfde probleem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darun
nieuw probleem (en oplossing), was gisteren de verhitting goed gelukt en vandaag was ik net gereed om wat groots te printen....... blies ik het heated print bed op. :(

Gisteren deed ik als test stukje bij beetje de temperatuur opvoeren. dit was waarschijnlijk wat de problemen voorkwam want er was geen probleem behalve heeeel licht rook wat waarschijnlijk wat vuil of plastic was wat op 1 van de elementen zat. (nu denk ik dat dat het eerste teken was van een foute weerstand)

vandaag deed ik het eerst langzaam opvoeren naar 30 graden. daarna deed ik vol zelfvertrouwen het gelijk door opvoeren naar 60 graden.

1 minuut later explodeerde de weerstand onder het heated bed. ;( ;w

Alles werkt verder nog, maar heated bed is toast qua weerstand.
eventjes de moed verloren, en alternatief bestellen, maar DAMN dit zuigt.
1 ding is zeker. ook al is het maar een eenvoudige voeding (250W). voeden kan het :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Waren ze wel goed verbonden met je allu plaat? Dat ie de warmte kwijt kon dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Hoeveel watt zijn je weerstanden? Als je er 4 hebt moeten ze minimaal 18W zijn. Neem dan voor de zekerheid 20W. En inderdaad goed contact laten maken, hoewel 20W weerstanden volgens mij 20W als waarde hebben omdat ze die warmte ook aan de lucht kwijt kunnen (weet iemand hier meer over?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 14-05 11:28
Nee, een 20W weerstand kan dat niet persé kwijt aan de lucht. Meestal is de power rating gebaseerd op de thermische weerstand tussen het filament (of film) waar het vermogen wordt verstookt en de buitenkant (case). Er wordt dan aangenomen dat de gebruiker de case temperature beneden een bepaalde temperatuur kan houden (meestal 75, 80 of 100 graden) en dat de weerstand dan z'n warmte kwijt kan. Die thermische weerstand naar case (θJ-C) en lucht (θJ-A) staat altijd in de datascheet.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darun
weet even niet de wattage, maar het waren weerstanden bedoeld voor het printbed. dit heb ik ook bij een heated print bed set gekocht en ik had ze direct verbonden met koelpasta via de weerstand koelblok aan de aluminium plaat.

ik vermoed dat die weerstand niet perfect plat lag op de plaat, want ik zie een spleet, maar leuk is anders :/

nu heb ik gewoon een PCB heated bed besteld, dan weet ik dat de hitte ook een stuk gelijkmatiger wordt verspreidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Is die Martijn uit dit topic dezelfde martijn die op marktplaats setjes prusa 2 plastic parts verkoopt? want ik zat er aan te denken om die bij hem te kopen :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Ik ben inderdaad dezelfde ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:32

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Pfoeh wat duurt het wachten op die PrintrBot lang zeg... Nou ja, als ik de youtube filmpjes mag geloven wordt ie in ieder geval wel mooi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

Ik heb je pulleys binnen Martijn, thanks dude!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Mijn pully's van aluminium zijn aangekomen en nu past de timing belt precies!
Dus met glijlagers en deze pullys lijkt mijn printer nu eindelijk prachtige dingen te kunnen maken.
Als 'proof of concept', want ik moet nog aardig wat fine-tunen, meteen een echt object ipv blokje geprint.
Zie hier het resultaat (groen) (naast een van een andere printer/persoon).
Het kan nu alleen nog maar beter worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Wat zijn jullie ervaringen met dunnere belts/pulleys en/of machined/gegoten plastic of metalen pulleys? Ik wil wel graag uiteindelijk de max qualiteit kunnen halen. Heeft het zin om bijv even de pulleys te laten printen op een hele goeie printer etc? (tenminste ik lees overal dat het kan uitmaken)
Of gewoon eerst beginnen met de default ge-printe?

Ik heb trouwens 5 steppers van Stoney3K binnen, dank Stoney!

Er zitten alleen geen draden aan maar een 6-wire connector, is de pinout standaard, en hoe kom ik aan dit soort connectoren hiervoor? (deze zijn het ongeveer op het plaatje:)

Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/conn.jpg

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Zie mijn reactie boven jou vraag ;)
Ik kreeg iig met geprinte pullys voornamelijk op de X as enorm veel problemen, de timing belt 'skipte' zelfs eens in de zoveel tijd een tandje .. en met mijn aliminium pullys past het echt perfect allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
CT schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 11:02:
Zie mijn reactie boven jou vraag ;)
Ik kreeg iig met geprinte pullys voornamelijk op de X as enorm veel problemen, de timing belt 'skipte' zelfs eens in de zoveel tijd een tandje .. en met mijn aliminium pullys past het echt perfect allemaal.
:) Heb je een linkje naar waar je je pulleys/belt gehaald hebt? (of zijn het deze: DP Kunst in "OpenSource 3D printing")

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 17-01-2012 11:14 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

maratropa schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 11:03:
[...]

:) Heb je een linkje naar waar je je pulleys/belt gehaald hebt? (of zijn het deze: DP Kunst in "OpenSource 3D printing")
Ik heb deze van ebay. Er staat nog een goedkoper setje uit china op maar daar bleken problemen mee te zijn de eerste batch.. dus heb ik toch een enkele euro meer betaald (5 ofzo) en dit setje gekocht.

Je zou, als je het goedkoop wilt houden (al is het denk ik wel de investering waard) 10tandige pullys kunnen nemen (deze hoeven niet apart gemaakt te worden en zijn vrij regulier) en de firmware updaten (ivm de radius). Alleen ben je dan misschien 10 euro goedkoper uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Maar even ideaal gezien, als ik dit lees wil men dus 2mm of 2.5mm pitch belt, en dan niet de "T" soort, maar die andere.

Bijv. Gates heeft wel "2mGT" 2mm pitch riem met ronde tand, van 3mm breed. Daar moet je dan nog een geschikte pulley bij zoeken, misumi heeft er idd wel wat, (maar misschien zijn die te groot, bijv 24 tanden..)?
http://us.misumi-ec.com/us/ItemDetail/10302193470.html

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

Kleinere belts en pulleys staan ook op mijn verlanglijstje. Helaas zijn pulleys vaak erg duur of niet verkrijgbaar (zie Misumi link hierboven). Als iemand nog een bron heeft houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik heb net toevallig nog een dude in de VS gevonden die GT2 pulleys en belt heeft van 6mm breed samen als setje. Ik heb voor de lol wat lopen googlen en zoeken maar het is idd niet wijd verkrijgbaar en gezien uren zoeken ook geld kost :) is 30$ + 15$ shipping nog best te doen..

http://www.robosprout.com/hardware/belts-pulleys.html, mail hem op robosprout AT gmail.com, de site is nog wat karig...

Aangezien ik m'n eerste prusa nog moet maken denk ik dat ik het beste eerst gewoon met de default pulleys doe en T5, al lijkt me dit geen hele lastige upgrade...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SafaN-
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 11:11
wat is momenteel de beste manier om te beginnen knutselen? alles apart gaan bestellen is nogal overweldigend, en volledige kits als de printrbot lijken nogal duur te worden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Het word ook allemaal best wel duur. Om het makkelijk en niet te duur te maken zou ik bij Bas zijn samenkopen actie gaan bestellen. Waarschijnlijk start hij er in februari weer een, en misschien bied hij dan ook complete sets aan. Martijn kan de onderdelen voor je printen, Bas kan voor elektronica en een heleboel meer zorgen, en op het samenkopenforum zit iemand die een hotend voor je kan maken voor niet al te veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SafaN-
okay ik hou het hier in de gaten.

dat duur worden is op zich wel vreemd niet? Naarmate de technologie wordt doorontwikkeld zou het net goedkoper moeten worden, zeker omdat het ideaalbeeld is dat de machines zichzelf kunnen bijmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Voor onder de 400 euro kun je in princiepe al een reprap maken dat vind ik niet zo duur als je kijkt naar hoe het een paar jaar geleden was, en wat voor qualiteit er bij sommigen uit te persen is. Duur is natuurlijk een wat rekbaar en vaag woord :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

-SafaN- schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 20:43:
okay ik hou het hier in de gaten.

dat duur worden is op zich wel vreemd niet? Naarmate de technologie wordt doorontwikkeld zou het net goedkoper moeten worden, zeker omdat het ideaalbeeld is dat de machines zichzelf kunnen bijmaken?
Het zijn minder hacks, meer personeel, echte kits, ondersteuning en het licht moet branden. Een commercieel product is wat duurder, ik heb voor printrbot gekozen omdat ik reprap een bijelkaar geraapt onduidelijk zooitje vind waar ik eerst weken moet besteden om alles uit te pluizen. Daarnaast oogt de constructie erg onstabiel en onderhoudsonvriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Persoonlijk vind ik de printerbot er minder stabiel uitzien dan de printerbot. De printerbot heeft een kleine basis, waarboven het hele printbed balanceert. De prusa daarintegen heeft zijn voeten een stuk verder uit elkaar, waardoor hij dus stabieler staat. Ook heeft de printerbot zijn verticale assen maar aan 1 kant ingeklemd, waardoor het nooit zo stabiel is als dat je een constructie als de prusa hebt.

En voor €400,- heb je welliswaar een basis setup van een prusa, maar als je een heated printbed, metalen pulleys, betere lagers, enz. wil zit je al snel aan €500,-

[ Voor 16% gewijzigd door boazkl0p op 22-01-2012 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Dus qua prijs vergelijkbaar, stabiliteit moeten we gaan vergelijken zodra hij echt geleverd wordt. Mijn primaire argument van 'het is een complete kit zonder gezeik' blijft wel staan, de PrintrBot is zo ontzettend veel minder complex dan de Prusa... Plus de hele rep-rap site slaat gewoon nergens op. Je kan jezelf niet serieus noemen als je de documentatie niet op orde hebt. Er is kop noch staart van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Aan de andere kant: welk willekeurig probleem je ook hebt met je prusa. Tik het in bij google en vind iemand anders die hetzelfde heeft gehad, met de oplossing er bij. Ik ben het met je eens dat doordat er zo ontzettend veel documentatie is je de weg wel eens kwijt kan raken. Maar ik zie het maar als een voordeel. Daarbij komt ook dat de printrbot toch een ander publiek trekt, waardoor je het minder makkelijk aan anderen met een printrbot kan vragen als je een probleem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SafaN-
ik heb bij de printrbot wat het lego mindstorms gevoel: okay je kan er een prachtige robotachtig ding mee maken dat autonoom heel wat doet, maar ofdat je echt probleemoplossend robotica aan het leren bent betwijfel ik wel ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

CT schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 13:13:
[...]
Misschien dat ik, als ik tijd heb, een lijst op een site neer zet waar duidelijk staat wat je nodig hebt en welke keuzes je hebt.
(bijv. voor electronica of lagers etc.. zodat je meteen een goed pakket kiest en dat kan bestellen op internet)
Vandaag had ik even tijd en heb een deel van de lijst al af, zie hier.

Zo op het oog heb ik alleen nog geen info en onderdelen van het heatbed toegevoegd, en de extruder info moet nog volgen.

Maar de lijst is zo een stuk simpeler, toch? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
-SafaN- schreef op maandag 23 januari 2012 @ 07:42:
ik heb bij de printrbot wat het lego mindstorms gevoel: okay je kan er een prachtige robotachtig ding mee maken dat autonoom heel wat doet, maar ofdat je echt probleemoplossend robotica aan het leren bent betwijfel ik wel ...
Het is maar wat je als doel neemt. Ik zelf ben nu bezig om een prusa bijeen te sprokkelen omdat ik een complete kit of voorgemaakte te duur vind en het ook leuk vind om wat te leren, maar met als doel om prints te maken. Als het goedkoper geweest was en meer uitontwikkeld had ik ook wel een printer waar je weinig werk in hoeft te stoppen gewild. In dat opzicht is de printrbot supercool, omdat er minder expertise voor nodig is. Ik heb het idee dat prusa's nog veel door techneuten en electronica kenners gemaakt worden, door de de nog beste hoge drempel. Ik kom meer uit de ontwerp hoek en het gaat me primair om het printen en wat dit doet voor je ontwerpproces.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

precies, ik wil gewoon printen, echt een printer leren bouwen valt buiten mijn huidige interessegebied :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Ik zie dat er in dit topic al meerdere keren de Orca (met name de v0.3) voorbij komt. Zijn er al mensen die resultaten vergeleken hebben met bijvoorbeeld Prusa Mendel, Ultimaker en andere DIY 3D printers?

Op het Fablab in Maastricht is er nu een Orca v0.3 operationeel, en ik moet zeggen dat ik wel gecharmeerd ben van deze printer. Zowel snelheid als resolutie zijn meer dan redelijk te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:34
CT schreef op maandag 23 januari 2012 @ 12:55:
[...]

Vandaag had ik even tijd en heb een deel van de lijst al af, zie hier.

Zo op het oog heb ik alleen nog geen info en onderdelen van het heatbed toegevoegd, en de extruder info moet nog volgen.

Maar de lijst is zo een stuk simpeler, toch? O-)
Welke iteratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

er wordt uitgegaan van 2 (zoals je in de lijst ziet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Heb nu allu pulleys maar werk nog geen verschil met de geprinte die ik hiervoor erop had. Misschien had ik al goede dat je weinig verschil ziet. Heb ze bij grrf.de gekocht voor 6 euro per stuk volgens mij.
Mon schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:44:
Ik heb je pulleys binnen Martijn, thanks dude!
Veel print plezier!

[ Voor 30% gewijzigd door martijnr17 op 23-01-2012 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
@CT: de veren voor het printbed zijn niet alleen om te levelen! Als je met je printkop tegen het bed aanstoot dan veert dat in waardoor je hot-end niet beschadigd.
Bij de sanguinololu is het wel handig als je even vermeld of je nu de prijs noemt van een DIY set of compleet gesoldeerd. De goedkoopste DIY op ebay is op de moment al €90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

bazzzzzz schreef op maandag 23 januari 2012 @ 15:48:
@CT: de veren voor het printbed zijn niet alleen om te levelen! Als je met je printkop tegen het bed aanstoot dan veert dat in waardoor je hot-end niet beschadigd.
Bij de sanguinololu is het wel handig als je even vermeld of je nu de prijs noemt van een DIY set of compleet gesoldeerd. De goedkoopste DIY op ebay is op de moment al €90
Ja dat is wel waar, heb het ff aangepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
(misschien dom vraagje maar ik ben zo ver nog niet :) )Worden prusa onderdelen van Github bedoeld om te printen op de prusa/e.d. zo gedimensioneerd dat op de buitenste maten nog een halve extrusiedikte moet worden toegevoegd om ongeveer op de uiteindelijke maat uit te komen, of gaat de software daar van uit en zorgt deze dat de buitenste lijnen binnen het STL model vallen? (ik neem aan het laatste, binnen de stl uitersten)

[ Voor 15% gewijzigd door maratropa op 24-01-2012 13:33 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Heb voor mijn printer de openscad bestanden aangepast. De onderdelen pasten net niet.

Een update over de allu pulleys, die gaan er weer vanaf.
De riem ligt er net te los op hierdoor verschuift de riem net over lange prints.
Print me eigen pulleys dus en zet die erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Je leest ook dat metaal eigenlijk helemaal niet hoeft, maar dat vooral de kleinere steek zin heeft, en dan niet trapeziumvormige ribbels maar ronde.

Ik heb me even proberen in te lezen in de pulley en belt "scene" en de beschikbare modellen eens bekeken.

De standaard T5 pulley is idd niet echt ideaal. Hoekig en weinig tanden maken hem nou niet echt rond, en ik heb even nagemeten maar er is ook niet echt rekening gehouden met de pitchline van de riem die vaak een kwart milimeter hoger dan de buitendiameter zit.

Anyhoe daar is iedereen ook wel achter omdat Prusa 2GT/T2.5 nu ook aanraad.

Echt makkelijk vind je alleen niet pulleys die niet te groot en duur zijn met de juiste binnendiameter, en volgens mij komt het printen van 2 mm pitch nog nauwer.

Ik ben 2mm GT pulleys met 18 groeven aan het tekenen om te laten lasersinteren in nylon, ik ben beniewd of dat gaat werken. Echt duur worden ze iig niet.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Kan ik ervan uitgaan dat mijn FET (voor de heatbed op de sanguino) defect is als ik 'm aanzet met alleen een multimeter aangesloten en mijn draden van de voeding direct smelten.. eerder verdampen (thank god lagen ze op multiplex en is er niks gebeurd/beschadigd).
Want ik neem aan dat ik gewoon een "+12v" ofzo moest zien, en ik niet meteen de max trek van mijn voeding in Amp? (of denk ik nu fout)

Ik ben namelijk bezig een relais aan te sluiten op deze heatbed port, maar ik dacht ik meet even om te zien of het ding na eerdere oververhitting nog werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Als je 'm in de ampere stand gezet hebt dan is dit wel een verwachtte uitkomst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

lemming_nl schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 15:17:
Als je 'm in de ampere stand gezet hebt dan is dit wel een verwachtte uitkomst...
nee puur volt stand, maar ik denk dat de fet intern 'stuk' is en wellicht kortsluiting maakt? maar dan had de zekering vana mijn voeding het toch moeten begeven.. dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Nee, je voeding word volgens mij niet gezekerd (wel aan de 230v kant) Je voeding heeft gewoon een maximaal vermogen wat hij kan leveren, en dat is dus meteen zijn beperking. Blijkbaar heeft je voeding genoeg ampere kunnen leveren om je draden weg te laten smelten.
Maar je zegt alleen multimeter aangesloten :S Dat lijkt me sterk omdat je voeding dan er niks mee te maken heeft. Maar als je de voeding op je FET hebt aangesloten zonder een weerstand (hpb) ertussen en je zet hem open krijg je kortsluiting en zal er een grote stroom gaan lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Denk er ook aan dat je een mosfet nooit met een loshangende gate aan moet sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ok heb de relais er maar tussen gehangen en nu brand niks door, alleen schakelt de relais standaard 'in'.
Of ik nu de heatbed aan of uit zet op de sanguinololu (en dus de FET in of uit schakel).
Hoe kan ik nu het beste trouble shooten zonder weer een vuurtje te starten?

Het is namelijk niet zo dat als ik de 'FET' aan zet de relais uit gaat (dus dat de boel inverted is)
En 85-86 hebben standaard 12v spanning (de reden waarom de relais inschakelt).

Overigens heb ik de relais zo aangesloten:
30: +voeding
87: +heatbed
85: +FET(sanguinololu)
86: aarde van alle drie bovengenoemde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik ben nu ook weer bezig met mijn printer.
Ik heb een sanguinololu 1.3a aan een labvoeding hangen, maar als ik alleen 12V en USB aansluit dan loopt er ongeveer 160 mA op de 12V lijn, en dat lijkt me nogal veel. Ook als ik alle pololu's en zelfs de uC eraf haal loopt er zoveel mA, en mijn 78s05 wordt nogal warm. Als ik alleen 12V aansluit dan heb ik maar 8 mA. Hoeveel is dat bij jullie ongeveer?

Verder werkt het bordje wel, ik ben nu zo ver met bouwen dat ik X en Y kan testen, en dat doet het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SafaN-
Ik ben ook gestart en heb al moeilijkheden met alles te vinden. Om mijn vragen een beetje overzichtelijk te houden heb ik snel een blog gemaakt hiervoor. Ik zal jullie nog wel vaak lastigvallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

-SafaN- schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 20:06:
Ik ben ook gestart en heb al moeilijkheden met alles te vinden. Om mijn vragen een beetje overzichtelijk te houden heb ik snel een blog gemaakt hiervoor. Ik zal jullie nog wel vaak lastigvallen :)
Als je rond amsterdam woont ga dan is langs http://www.ijzerhandelzuid.nl/
daar hebben ze alles gewoon liggen en het is bijna gratis ;) (groothandelprijzen) en het personeel is bijzonder vriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Ik moet toch nog gladde assen bestellen. Het is een ijzerhandel hier in de buurt met goede prijzen. Als je wilt kan ik wel wat extra voor jou bestellen. Het gaat hier dus alleen om de gladde assen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
@-SafaN-: Deze week maak ik weer een nieuwe SK actie aan dus dan verkoop ik ook weer enorm veel benodigdheden voor een best leuke prijs :)

Wie heeft er trouwens al geexpirimenteerd met de T2,5 pulleys die nu op thingiverse staan? Ik heb al een aantal meter T2.5 riemen besteld maar dat is helaas nog niet binnen.

Nog meer pulleys:
http://www.thingiverse.com/thing:16627

[ Voor 8% gewijzigd door bazzzzzz op 29-01-2012 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SafaN-
misschien moet ik de eerste keer maar met de samenkopen meedoen, zeker als ik er niet op moet wachten :)

@anderen: de stangen weet ik ondertussen liggen: t zijn vooral de m3 en m4 vijzen die ik nergens vind. Ze starten overal met m5 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Kijk eens in een bouwmarkt zoals fixet. Hier hebben ze alle soorten boutjes en moertjes liggen die ze per stuk verkopen. Dat is voor grote aantallen heel duur, maar aangezien je er niet zo heel veel nodig hebt is dat wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Anthor schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 16:58:
Ik ben nu ook weer bezig met mijn printer.
Ik heb een sanguinololu 1.3a aan een labvoeding hangen, maar als ik alleen 12V en USB aansluit dan loopt er ongeveer 160 mA op de 12V lijn, en dat lijkt me nogal veel. Ook als ik alle pololu's en zelfs de uC eraf haal loopt er zoveel mA, en mijn 78s05 wordt nogal warm. Als ik alleen 12V aansluit dan heb ik maar 8 mA. Hoeveel is dat bij jullie ongeveer?

Verder werkt het bordje wel, ik ben nu zo ver met bouwen dat ik X en Y kan testen, en dat doet het wel.
Is er niemand die hier wat over kan zeggen? Ik heb m'n bordje gecontroleerd maar kon geen rare verbindingen vinden, maar die 160 mA lijkt mij nog steeds te veel voor een bordje zonder drivers en uC.

@-SafaN-
Ik heb al mijn schroeven bij rvspaleis.nl besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

@Anthor Als ik het goed begrijp gaat je voeding meer mA leveren op het moment dat je usb aansluit? Dan lijkt het mij dat het gaat terug leveren aan de pc o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
@anthor: Het lijkt er inderdaad op dat je met je 12V voeding je usb gaat voeden.

Als test is het wel een goed idee om even een diode in de voedingslijn van je usb kabel te zetten. Dan weet je gelijk of je dat uit kan sluiten of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Ik heb dat probleempje even gelaten wat het is, en nog even doorgebouwd.

Ik heb nog amper gecalibreerd, maar dit testje heb ik er vandaag nog even uit geperst:
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/P1040510.JPG

Hello world ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SafaN-
ziet er al goed uit.

ik wil niet moeilijk doen maar mijn handjes beginnen te kriebelen om zelf aan de slag te gaan
bazzz heb je al min of meer een eta voor het samenkopen project?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Volgens mij hoef je daar niet op te wachten Safan. Ik heb net bij Bazzz alles gehaald (dank!) en de plastic parts bij martijn, dat is het zo'n beetje. En natuurlijk een hot-end, ik heb in Duitsland een arcol.hu 4.0 hotend gekocht.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 443729

Toch maar even aangemeld aangezien ik ook overstag ben en een prusa wil gaan bouwen.
Dus bazzz de SK kan inderdaad niet snel genoeg komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:27
De eerste cyborg! Wel gaaf dat het allemaal kan!

Anyways, laatst bij EKWB in Den Bosch geweest. Daar hadden ze ook een 3D printer staan. Zaten toch een aantal best wel handige dingen in. Dus voor de mensen die echt zelf zo'n ding aan het ontwerpen zijn, hier een paar fototjes ;) :

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/v7obL1VRKFjjnogsqIRfKz9t/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rvy8FAKllBZ6Iuf0vxPp65Gc/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AjrVox4sP2fOEK7dZF4bF1KK/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nv6yaklnAkGqtEmexWUmiOcd/full.jpg

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
een nieuw SK staat klaar voor goedkeuring en gaat aanstaande maandag open! (aangenomen dat de crew in dit weekend even een keuring uitvoert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

maratropa schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 11:39:
Volgens mij hoef je daar niet op te wachten Safan. Ik heb net bij Bazzz alles gehaald (dank!) en de plastic parts bij martijn, dat is het zo'n beetje. En natuurlijk een hot-end, ik heb in Duitsland een arcol.hu 4.0 hotend gekocht.
Zal ff Googlen wat dat precies is. Maar waar en wat kostte dat?
Ben niet erg tevreden over mijn mendel-parts v6, veel/alleen maar verstoppingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
maratropa schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 11:39:
Wilde vragen hoe de arcol 4.0 werkt maar weet je echte naam niet? en of je je spullen dus al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik zal zo snel ik meer weet over de Arcol 4.0 wat plaatjes en ervaringen plaatsen. ( martijn mijn parts worden nu bij jou gemaakt :) dus het duurt nog even, je mailde dat ze maandag klaar waren ) Maar als ik hem heb zal ik iig even foto's maken etc. Er was er nog 1jte of voorraad bij print2beta.de . Er zullen wel weer nieuwe komen. (86E voor betaald)

Qua hot-end, ik heb me flink zitten inlezen de laatste tijd. Puur theorie natuurlijk dus alles in voorbehoud, eerst maar eens zelf aan de slag, maar :)

Er zijn de doe het zelf versies in allerlei varianten maar wel dezelfde basis, die je in elkaar of in stukken kan kopen. Nozzle, heaterblock, PEEK insulator, teflon buisje, etc. Daarnaast zijn er een aantal die er net wat steviger uitzien en wat meer beloven. De J-Head nozzles, de Arcol.hu en de daaruit afgeleide Budaschnozzle. (vast nog wel meer)

NiChrome oplossingen zie je niet zo veel meer..

Sowieso had ik het idee dat het nog steviger en kleiner kon, maar ik wil niet m'n eerste hotend zelf maken maar even premade kopen.. Door een post op Thingverse over een hackjob compleet roestvrijstalen hotend en na een analyse van de makerbot hotend heb ik ideeen voor een veel minder lange hotend met roestvrijstalen (voor een metaal een erg lage warmtegeleiding) warmtebarierre. Niet al dat PEEK geneuzel en ik heb het idee dat het teflon buisje ook niet hoeft. Hoe langer je cold-end hoe meer oppervlak voor problemen lijkt me, en veel nozzles hebben lange cold-ends, dus daar is zo'n teflon buisje wel handig.

Anyway, toen bleek Arcol dus net een nieuwe versie te hebben, de 4.0 zonder PEEK maar met een roestvrijstalen barierre. Superstevig dus. Hoe hij sprizzzt is even afwachten :)

Over arcol was nog gezeik op het forum om hij een hele restrictieve licence aan het ontwerp heeft gehangen. En toen kwam iemand met de afgeleide Budaschnozzle. Volgens mij ook wel nice maar komt uit de VS en is wat duurder. (hij print wel lekker snel http://youtu.be/vYfa3DT09l8)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Heb een t2.5 riem van Bas ontvangen en die past mooi op mijn geprinte t2.5 pulley. Nu nog even tijd en zin vinden om ze erop te monteren en eens kijken of we verschil gaan merken.

Hoe denken mensen over http://www.thingiverse.com/thing:14942 en http://www.thingiverse.com/thing:14930 ipv de standaard lm8uu houders? Ben even benieuwd wat mensen handiger lijkt dan pas ik mijn sets misschien aan naar de klem versies.

[ Voor 40% gewijzigd door martijnr17 op 03-02-2012 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
De officieele printerbot staat op thingiverse!

http://www.thingiverse.com/thing:16990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Cewl! Met een beetje haast verkoop jij ze voordat de bedenker ze levert ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Indien er interesse is kan ik de printed parts wel leveren voor de printrbot. Kan ze zelf alleen niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitflusher
  • Laatst online: 29-11-2024

bitflusher

flushed die *** pc

Ik volg het reprap project al een tijdje.Anderhalf jaar geleden vond ik het nog niet aansluiten bij mijn eigen kunnen. Inmiddels lijkt het bouwen van een reprap printer iets gemakkelijker en lijkt er een steeds hechtere community ontstaan te zijn. Zelf heb ik inmiddels meer ervaring met commerciele was gebaseerde 3d printers (soidscape). Ik heb me opnieuw ingelezen en heb er vertrouwen in dat een prusa mendel v2 binnen mijn mogelijkheden ligt.
Ik wil mij voorlopig nog even storten op afstuderen maar daarna ga ik aan de slag. Mooi om te zien dat hier op GoT ook eea ontstaat. Vantevoren zal ik wel al rustig spullen gaan verzamelen. Als ik het zo lees zal dat met een beetje hulp van martijnnr17 en bazzzzz wel lukken.
Zijn er eigenlijk ook reprappers in friesland waar ik een keer kan buurten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

bitflusher schreef op maandag 06 februari 2012 @ 14:45:
Zijn er eigenlijk ook reprappers in friesland waar ik een keer kan buurten?
Ben bezig, maar weet niet hoe lang het nog gaat duren voordat ik hier een werkende printer heb staan. Heb al de printed parts, elektronica en pla. Ik kan vrijdag mijn metaal gaan ophalen. Dan moet ik dus nog een hotend draaien, en de boel in elkaar schroeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
Sowieso een meeting lijkt mij een goed idee en het leukst is dan eigenlijk als er meerdere types 3D printers zijn. Over een maand heb ik zelf een printrbot naast mijn prusa mendel dus dan kan het vergelijken al beginnen!

Mijn SK actie is trouwens weer open:
http://www.samenkopen.net/action/756895

Eind van de week wil ik ook de optie voor een volledige kit toe gaan voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SafaN-
een uitgebreid artikel op zdnet
hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Aangezien ik nu afgestuurd ben
Zo te zien niet op Nederlandsch ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
hahaha bedankt, tis wel een leuke typefout trouwens.

Jammer dat het artikel van zdnet belgie geen aandacht schenkt aan de reprap printers....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

bazzzzzz schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 20:29:
Sowieso een meeting lijkt mij een goed idee en het leukst is dan eigenlijk als er meerdere types 3D printers zijn. Over een maand heb ik zelf een printrbot naast mijn prusa mendel dus dan kan het vergelijken al beginnen!

Mijn SK actie is trouwens weer open:
http://www.samenkopen.net/action/756895

Eind van de week wil ik ook de optie voor een volledige kit toe gaan voegen.
Gaat het hier om de Prusa 2 of de 'ouderwetsche' Prusa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
lm8uu versie dus de prusa 2 met T2,5 riemen

http://www.samenkopen.net/action_products/756895/132982

Foto's volgen nog :)

[ Voor 64% gewijzigd door bazzzzzz op 09-02-2012 09:34 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.