Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:10

Stoney3K

Flatsehats!

wesleytjuh schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 23:40:
[...]

Geprinte onderdelen kan je halen bij mendel-parts.com (wat duurder) of emakershop.com, op laatstgenoemde staan geprintde onderdelen die verkocht worden door eigenaars van de mendel. Stuk goedkoper :).
Misschien een beetje mierenneukmodus, maar Camiel (mendel-parts.com) zit ook in het RepRap team hoor. :Y)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:56
Stoney3K schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 13:18:
[...]

Misschien een beetje mierenneukmodus, maar Camiel (mendel-parts.com) zit ook in het RepRap team hoor. :Y)
Uh, ja ik breng het een beetje verkeerd :+. Wat ik bedoelde was dat het een stuk goedkoper is bij emakershop.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-04 10:18
Ik zou trouwens wel de Prusa Mendel maken, en niet de standaard. Of waren jullie dat al van plan? Beetje overtuiging: http://www.youtube.com/watch?v=SCmPtEmjEYs

Paar grote verschillen:
  • Iets kleiner
  • Minder lagers
  • Geen doorlopende ronde riem
  • Veel minder constructie
  • Prusa heeft 2 stappenmotoren voor de z-as
Zover ik begrijp uit onderzoek op internet maakt eigenlijk iedereen nu een Prusa, omdat hij goedkoper, beter en makkelijker te maken is.

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-05 11:28
Sinds half maart is het ook mogelijk om gegoten onderdelen voor de Prusa Mendel te kopen in de vorm van Clonedel kits. Deze zijn van iets lagere kwaliteit, en je moet zelf de gaten nog boren, maar wel nog wat goedkoper dan de geprinte onderdelen:

http://metrixcreatespace.com/clonefactory

Momenteel voor 65$ incl. shipping, maar ik weet niet zeker of dat naar Europa wordt verzonden...

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

mux schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:18:
Sinds half maart is het ook mogelijk om gegoten onderdelen voor de Prusa Mendel te kopen in de vorm van Clonedel kits. Deze zijn van iets lagere kwaliteit, en je moet zelf de gaten nog boren, maar wel nog wat goedkoper dan de geprinte onderdelen:
Wat houdt 'iets lagere kwaliteit' in? Betekent dat dat het in theorie iets minder is of ook dat doe boel minder duurzaam/nauwkeurig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Eh, het is de oppervlaktekwaliteit. Op die pagina kun je zien wat ik bedoel. Geprinte onderdelen zijn wat maatgetrouwer.

Daarom moet je ook zelf de gaten boren: de gaten (en niet het oppervlak) zijn wat de speling en nauwkeurigheid bepaalt. In principe hoort het dus geen invloed te hebben op je machine, en het scheelt toch een dikke 50 euro op je machine (vergeleken met geprinte onderdelen op emakershop).

Ik ben nu aan het proberen contact te zoeken met de gozer die het maakt om te kijken of ik een setje naar Nederland kan laten versturen voor een schappelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
FTMarcella schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 13:44:
Ik zou trouwens wel de Prusa Mendel maken, en niet de standaard. Of waren jullie dat al van plan? Beetje overtuiging: http://www.youtube.com/watch?v=SCmPtEmjEYs
..
Zeker een overtuigend filmpje. De maker ervan heeft zo te zien ook die gegoten onderdelen getest
YouTube: Review of Clonedel Cast parts by Metrix Create Space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
mux schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:42:
Ik ben nu aan het proberen contact te zoeken met de gozer die het maakt om te kijken of ik een setje naar Nederland kan laten versturen voor een schappelijke prijs.
Kan je niet in .nl iemand vinden die voor weinig een setje kan printen? Er zijn toch inmiddels behoorlijk wat mensen die een mendel of misschien zelfs een ultimaker hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FTMarcella schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 13:44:
Dit soort filmpjes zorgen bij mij wel erg voor kriebels. Ik ga gelijk om me heen kijken waar hier zo'n ding zou passen, ondanks mijn kleine behuizing :p

Ik moet misschien op school maar eens gaan kijken wat de mogelijkheden zijn, misschien dat daar ook nog hulp bij het kostenplaatje mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
Ik zie dat Mux begonnen is met zijn blog. Leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:27
Ik heb inmiddels m'n zelf ontworpen PCB's binnen van iTead. 10 stuks ook meteen. Zien er goed uit, zal asap ff foto's erbij plakken. Nu nog alle componenten voor erop. Hoop dat dat binnenkort gaat lukken, want waarschijnlijk ga k ook over nit al te lange tijd verhuizen :D

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-05 06:23

Mon

mux schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:42:

En, al iets gehoord? Zo'n clonedel setje klinkt wel ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Mon schreef op woensdag 13 april 2011 @ 23:11:
[...]

En, al iets gehoord? Zo'n clonedel setje klinkt wel ideaal!
Ik kan je vertellen dat we ze ondertussen al besteld hebben! Ik geloof dat er 10 0 dollar extra bij kwam voor shipping buiten de US.

Edit: goedkoper zelfs nog dus :)!

[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 14-04-2011 00:12 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Eh, nee. Er kwam niks bij. Of beter gezegd: we hebben drie sets gekocht en hij kon de verzending voor de drie sets bij elkaar voor 45 euro regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Zo, hier dan ff een paar foto's van de PCB's. Heb nu 10 stuks voor 23€. Moet alleen alle componenten nog bij elkaar verzamelen en heel goed gaan bedenken wat ik eerst moet solderen...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7U16DRqpFIm9MDXRKIIjqYjp/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/A1MU3nMVGc5uZkd4zdSWJbz7/full.jpg

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Okay, ik heb hier de laatste tijd veel over nagedacht en ik heb er inmiddels ook een paar Googlesessies tegenaan gegooid om een aantal gaten in mijn kennis te dichten en ik geloof dat mijn beeld van de mogelijkheden, vereisten en beperkingen een stuk beter is dan eerst. Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat dit, ondanks de (voor mij) nog relatief hoge kosten en minder dan perfecte kwaliteit, een tool is die mij als ontwerper niet alleen kan helpen maar mij ook een heel nieuwe richting kan geven. Als je dat meeneemt zijn de kosten opeens een stuk beter te verantwoorden.

Voordat ik de laatste stap neem om er echt eentje te gaan bouwen waren wil ik graag weten welke alternatieven er zijn. Je hebt een hele lijst aan 3D-printers en bedrijven die printers leveren en het is me niet geheel duidelijk hoe ze zich tot elkaar verhouden. Ik weet dat je de Mendel hebt en de Prusa Mendel, waarbij de eerste (Mendel) de tweede generatie van het RepRap project is en waarbij de tweede een sterk vereenvoudigde en goedkopere versie van de eerste is, zonder (significant) in te leveren op printmogelijkheden en kwaliteit. Maar dan heb je nog allerlei varianten als de Ultimaker, Makerbot, Thing-o-matic en nog veel meer varianten. Voor zover ik kan overzien zijn dat allemaal kits en ready-built printers die gebaseerd zijn op Darwin (en mogelijk een enkeling op basis van de Mendel) met de nodige verbeteringen, of zijn er ook echt andere alternatieven?

Daarnaast vroeg ik me af waar ik ongeveer aan moet denken wat betreft printkosten. Ik kan prima opzoeken wat je voor een rol materiaal betaalt en nog een aantal zaken, maar van wat een bepaald object nou concreet ongeveer kost kan ik me maar moeilijk een beeld vormen. Waar moet ik ongeveer aan denken als ik iets met het volume van bijvoorbeeld een (leeg) kopje wil printen, het volume van een Xbox-controller of onderstaand model? Het gaat mij uiteraard niet om exacte kosten (die zullen ook verschillen per leverancier etc.) maar meer om een orde van grootte.

Tot slot heb ik wat moeite om me een voorstelling te maken van de beperkingen van het overbruggen van afstanden. Het is duidelijk dat je plastic niet midden in de lucht kunt neerleggen en dat je door de aard van het proces ook geen al te grote overhang kunt hebben zonder supports te gebruiken, maar dan zie ik vervolgens een plaatje (van de double helix print challenge) waarbij een complex figuur is gepint zonder supports. Kan iemand misschien toelichten hoe het mogelijk is dergelijke kruisverbindingen te printen zonder supports?

Afbeeldingslocatie: http://thingiverse-production.s3.amazonaws.com/renders/28/fc/72/dd/cf/JW830002-2_display_large.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Anoniem: 172410 schreef op donderdag 14 april 2011 @ 00:23:
(...) Als je dat meeneemt zijn de kosten opeens een stuk beter te verantwoorden.
Er zijn meerdere mensen continu bezig met het vinden van manieren om te besparen op de printer, waaronder ik/wesley/michiel. Als je een beetje handig bent is het niet nodig om meer dan 350 euro uit te geven aan een machine (en dan heb je een Prusa Mendel, momenteel de goedkoopste optie na repstrap). Het is zeker niet nodig om 700 of zelfs 1500 euro aan zo'n machine uit te geven, zelfs als je het als kit wil.
Maar dan heb je nog allerlei varianten als de Ultimaker, Makerbot, Thing-o-matic en nog veel meer varianten. Voor zover ik kan overzien zijn dat allemaal kits en ready-built printers die gebaseerd zijn op Darwin (en mogelijk een enkeling op basis van de Mendel) met de nodige verbeteringen, of zijn er ook echt andere alternatieven?
Ultimaker is de snelste printer met net als Makerbot's verschillende creaties (waaronder Thing-o-matic) een printkop die in de XY-richting beweegt en een platform dat Z doet. Darwin en Mendel bewegen het platform in de Y-richting en de printkop in XZ-richting wat de theoretische printsnelheid beperkt (omdat er dan meer en een variabel gewicht heen en weer moet worden bewogen). Waar Ultimaker nu a goede kwaliteit kan leveren op 150mm/s en al een tijd maximumsnelheden van 300mm/s haalt, doet Mendel pas net 180mm/s piek (met een in de afgelopen dagen ontwikkelde firmware door Kliment en caru). Echter, je merkt het al, er is nog ontzettend veel ontwikkeling op alle fronten. Mendel is momenteel de printer waar je het makkelijkst onderdelen voor kunt krijgen en die het goedkoopste is om te bouwen. Makerbot gebruikt in hun oudere ontwerpen en in de net nieuwe thing-o-matic lasercut panelen die de meeste parts sellers niet kunnen maken (ondanks dat het een volledig open source ontwerp is). Ultimaker is een beetje het zelfde verhaal. En dat geldt voor alle apparaten die niet onder de RepRap vallen: alleen RepRap streeft ernaar om een 3D-printer te maken die zichzelf kan reproduceren (en dus gemaakt is van onderdelen die klein genoeg en printbaar zijn).
Daarnaast vroeg ik me af waar ik ongeveer aan moet denken wat betreft printkosten. Ik kan prima opzoeken wat je voor een rol materiaal betaalt en nog een aantal zaken, maar van wat een bepaald object nou concreet ongeveer kost kan ik me maar moeilijk een beeld vormen. Waar moet ik ongeveer aan denken als ik iets met het volume van bijvoorbeeld een (leeg) kopje wil printen, het volume van een Xbox-controller of onderstaand model? Het gaat mij uiteraard niet om exacte kosten (die zullen ook verschillen per leverancier etc.) maar meer om een orde van grootte.
PLA en ABS kosten bulk 20 euro per kg, PLA heeft een dichtheid van 1.25g/cm3 en ABS ongeveer 1g/cm3. Onder je product moet je ook nog een 'raft' extruderen (een matje dat het lossen van je product van het printoppervlak vergemakkelijkt) en als je een open ontwerp hebt gaat er nog een kleine hoeveelheid materiaal in kruisverbindingen zitten. Dus, pak je ontwerp in solidworks, stel je materiaaldichtheid in en je kunt precies uitrekenen wat het je kost. Gooi daar nog een gemiddeld verbruik van 60W met een extrusiesnelheid van 10g/min aan toe om de energiekosten te berekenen, als je echt wil mierenneuken kun je je afschrijving en uurloon er nog bij rekenen, en je hebt je printkosten.
Tot slot heb ik wat moeite om me een voorstelling te maken van de beperkingen van het overbruggen van afstanden. Het is duidelijk dat je plastic niet midden in de lucht kunt neerleggen en dat je door de aard van het proces ook geen al te grote overhang kunt hebben zonder supports te gebruiken, maar dan zie ik vervolgens een plaatje (van de double helix print challenge) waarbij een complex figuur is gepint zonder supports. Kan iemand misschien toelichten hoe het mogelijk is dergelijke kruisverbindingen te printen zonder supports?
Het is niet voor niets een challenge hè. Net als bij draftings op een product dat uit een mal moet worden gelost moet je in het ontwerp rekening houden met de beperkingen van je printer. Het voorwerp 'plakt' tijdens het printen wel een beetje aan het printbed, maar als je te grote overhangs maakt naar één kant toe loop je het risico dat het product omvalt tijdens printen. Er zit een limiet aan de hoek die je uitspanning met de verticaal kan maken (dat is ongeveer 30 graden). Als je een voorwerp maakt dat in zijn doorsnede bestaat uit twee of meer losse gebieden, dan zullen er automatisch lijntjes tussen worden getrokken omdat de extruder niet zomaar kan stoppen met materiaal uitpoepen, je wilt dus het liefst voorwerpen maken die uit één stuk bestaan.

Dit is nou industrieel ontwerp ;) Bij een probleemstelling de beste ontwerpoplossing maken en daarna de beste fabricagemethode kiezen, waarna je je ontwerp aanpast aan het proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
@DP Kunst: Die printen zien er fijn uit, wat ga je doen met die 10 stuks? :O
Een groot bijkomend voordeel van het hele RepRap gebeuren is juist dat zo in ontwikkeling is, dat maakt het leuker, interessanter en ook steeds beter.

Over die overhangingen, als je de printer uiteindelijk goed hebt ingesteld kan je best overhangingen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Haha, tnx. Ik ga er eerst 1 in elkaar zetten. Als die goed werkt ga ik de rest ook in elkaar zetten. Misschien bouw ik 2 printers en verkoop k de rest :P. Maargoed, eerst testen. Of eigenlijk, eerst verhuizen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
En de clonedels zijn binnen

Clonedel logo (als clonedel)

Clonedel onderdelen op een hoopje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

Beetje laat, maar zijn er meer Tweakers geinteresseerd in een setje Clonedel parts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mux schreef op donderdag 14 april 2011 @ 08:17:
Er zijn meerdere mensen continu bezig met het vinden van manieren om te besparen op de printer, waaronder ik/wesley/michiel. Als je een beetje handig bent is het niet nodig om meer dan 350 euro uit te geven aan een machine (en dan heb je een Prusa Mendel, momenteel de goedkoopste optie na repstrap). Het is zeker niet nodig om 700 of zelfs 1500 euro aan zo'n machine uit te geven, zelfs als je het als kit wil.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Wat ik ook een enorm voordeel vind is dat je na je eerste investering relatief makkelijk kunt upgraden. Dat is natuurlijk ook het mooie van dit hele project: zelfs als je model/printer outdated raakt, kan je het gebruiken om (deels) een nieuwer model te fabriceren.

Ik ben, voor zover ik dat nog niet was, overtuigd :) Dan komen er natuurlijk gelijk allerlei praktische vragen om de hoek kijken. Het budget en de benodigde ruimte zijn inmiddels beschikbaar; in eerste instantie uit eigen middelen, maar misschien dat ik daar later nog wat handigers voor kan regelen (studie die wil meehelpen o.i.d.).

Wat ik mij dan ook gelijk afvraag is of het mogelijk is op een of ander manier met jullie samen te werken. Twee (of meer) weten meer dan een en dat lijkt me bij dit soort projecten geen overdaad. Ik ben enthousiast, niet onhandig en kan dingen ook goed uitzoeken, maar het is ondanks dat ik redelijk wat affiniteit heb met techniek en dingen in elkaar zetten wel voor het eerst dat ik een project van een dergelijke magnitude aanga. Samenwerking wat betreft het inkopen, uitzoeken, bouwen en/of inregelen zou ik persoonlijk prettig vinden.

Hoewel ik Industrieel Ontwerp studeer is dat toch net even een andere vorm dan die hiervoor het handigst zou zijn (kunstacademie). Het opnieuw ontwerpen van elektronica is er voor mij niet bij :p Desondanks kan ik wel bijdragen in de vorm van geld (samen inkopen), heb een behoorlijk goed uitgeruste werkplaats tot mijn beschikking (drie eigenlijk: voor metaal, kunststof en hout) en ben ook een klein beetje wegwijs in Solidworks.

Ik ga ondertussen ook maar eens op zoek naar onderdelen :p Ik geloof dat ik een geprint setje prefereer, maar casts zijn geen groot probleem, aangezien je natuurlijk gelijk een geprint setje voor jezelf kunt printen zodra het spul in elkaar zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 15-04-2011 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Voor zover je samenwerken met ons bedoelt: Samenwerken is wel een optie, maar de samenwerking die ik ben aangegaan was wel op basis van een soort 'give some take some'. Ik doe elektronisch ontwerp, W. doet mechanisch ontwerp en sourcing van de vitamins en M. doet samen met mij (maar hij kan het een stuk beter) programmeerdingen. Met z'n allen hebben we een hele rits google docs met tekeningen, spreadsheets, etc. om het in goede banen te leiden en de administratie bij te houden. Ik wil niet voor ons allemaal spreken, maar wat mij betreft zit ons samenwerkingsverband wel 'vol' in de design/sourcing-fase. En volgens mij moet dat ook geen probleem worden, want wij hebben toch vooral hele afwijkende sourcing gedaan omdat we de kosten omlaag willen krijgen en custom elektronica gebruiken. Jij bent dat niet van plan, dus je kunt je aan 'traditionele' onderdelen houden.

Met het bouwen en werkend krijgen van het ding kunnen we wel samenwerken. Dat gaat misschien/waarschijnlijk in Delft/Den Haag gebeuren over minimaal 4, maar waarschijnlijk meer weken. Zeker als wij met onze custom elektronica zitten te klooien en jij kant-en-klare elektronica hebt kunnen wij jouw elektronica ook even misbruiken ;) Bovendien kunnen we dan kapsalon eten.

[dit is allemaal onder voorbehoud dat de anderen het ook goed vinden]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:10

Stoney3K

Flatsehats!

Als je grote aantallen zou willen maken (en dus de kosten per RepRap nog een keer omlaag wil halen), kun je erover denken om negatieve mallen te frezen uit aluminium, en daarna met giethars aan de slag te gaan.

De Clonedel heeft zelf moldings gemaakt uit bestaande RepRap-onderdelen, dit kan nog een keer een stuk nauwkeuriger als je de STL-files zelf zou gebruiken en negatieve mallen zou CNC-frezen. Dan kun je ze ook van een deksel voorzien en veel beter casten dan met siliconenrubber mallen.

Wil je het helemaal gek doen, dan ga je voor grootproductie en maak je die mallen geschikt voor injection-molding van ABS. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Dat klinkt allemaal wel interssant, maar de ontwikkeling van de electronica gaat zo snel dat ontwerp van bords snel zullen veranderen. En als je dan met dure alu negative mallen zit, dan heb je toch een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Niet de elektronica, maar de mechanische (gegoten/geprinte) onderdelen. En daarin heeft Stoney helemaal gelijk. Enige probleem is dan: de Mendel is een fundamenteel fout ontwerp (in de Y-richting bewegend platform is fnuikend voor printsnelheid). Zodra dat gefikst is kunnen we aan de slag met €10-per-set gegoten onderdelen uit een spuitgietmal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 02:50:
[...]

Ik ga ondertussen ook maar eens op zoek naar onderdelen :p Ik geloof dat ik een geprint setje prefereer, maar casts zijn geen groot probleem, aangezien je natuurlijk gelijk een geprint setje voor jezelf kunt printen zodra het spul in elkaar zit.
Mooi, setje Clonedel Parts kopen en woon je toevallig in/om Enschede?
mux schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 20:22:
Niet de elektronica, maar de mechanische (gegoten/geprinte) onderdelen. En daarin heeft Stoney helemaal gelijk. Enige probleem is dan: de Mendel is een fundamenteel fout ontwerp (in de Y-richting bewegend platform is fnuikend voor printsnelheid). Zodra dat gefikst is kunnen we aan de slag met €10-per-set gegoten onderdelen uit een spuitgietmal :)
Interessant. Kun je misschien uitleggen waarom precies?

[ Voor 37% gewijzigd door Mon op 15-04-2011 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Mon schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 20:35:
[...]

Mooi, setje Clonedel Parts kopen en woon je toevallig in/om Enschede?

[...]

Interessant. Kun je misschien uitleggen waarom precies?
Kijk eens naar de ultimaker. Hierbij is de printkop zo licht mogelijk gehouden door de extruder extern te houden en de geleiding zo minimaal mogelijk te maken. Bij de mendel zit de extruder op de printkop, dit verhoogt het gewicht enorm, dit is funest voor de snelheid.
Zodra er een degelijk ontwerp is zal er niet veel meer veranderen en kunnen de onderdelen in grotere productie zonder dat je bang hoeft te zijn dat er weer een vernieuwde versie komt.

[ Voor 5% gewijzigd door wesleytjuh op 18-04-2011 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Misschien een aardige voor geinteresseerden: http://blog.3komma14.nl/2...rduino-programmeercursus/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Eén middagje? Lijkt me een extreme vorm van karigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

Ik heb bijna alles nu wel bij elkaar (denk ik) maar loop helaas wel tegen problemen aan. Zo heb ik mijn Arduino Mega (+ Ramps) van de nieuwste TonoKip firmware voorzien. Helaas weigert RepSnapper/ReplicatorG ermee te connecten door voor mij onbekende redenen.

Moet het Ramps board ook van stroom voorzien eer het werkt?
En komen jullie ook wel eens in #RepRap? Ik heb er eerlijk gezegd de tijd niet voor om altijd maar te blijven hangen en hopen op een antwoord. Ik zou graag wat snellere communicatie willen met mede-reprappers om ervaringen uit te kunnen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Mja, dan zit je hier niet echt in het meest ervaren clubje. #reprap blijft de makkelijkste bron om je vragen direct beantwoord te krijgen, al moet je er soms een hele tijd zitten idlen voordat iemand die je kan helpen antwoord geeft.

Gooi een irc client op de achtergrond tijdens je werkzaamheden en grijp de kans zodra iemand wat zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
Mon schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 18:42:
Ik heb bijna alles nu wel bij elkaar (denk ik) maar loop helaas wel tegen problemen aan. Zo heb ik mijn Arduino Mega (+ Ramps) van de nieuwste TonoKip firmware voorzien. Helaas weigert RepSnapper/ReplicatorG ermee te connecten door voor mij onbekende redenen.

En komen jullie ook wel eens in #RepRap? Ik heb er eerlijk gezegd de tijd niet voor om altijd maar te blijven hangen en hopen op een antwoord. Ik zou graag wat snellere communicatie willen met mede-reprappers om ervaringen uit te kunnen delen.
Je bedoelt Sprinter?
Zover ik weet voedt de USB kabel de Arduino, misschien levert jouw USB poort niet genoeg, probeer eens een andere computer...
#RepRap is de meest ideale manier om dit soort dingen op te lossen, meestal is het 's avonds drukker. Wees niet bang om een paar keer je vraag te stellen, degene die het antwoord misschien weet is er niet altijd. Misschien kan je het antwoord ook wel vinden op de Forums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Laatst online: 21:15
nog updates hier?

De huxley komt beschikbaar in kits voor 475 dollar:

http://www.indiegogo.com/eMAKER-Huxley-3D-printer-kits

(de huxley is een kleinere variant van de mendel)

Persoonlijk lijkt een prusa mendel kit mij erg interessant!

Maar eerst mijn eigen mantis CNC afbouwen(electronica is klaar en de pcb's zijn onderweg, houtpakket wordt dit weekend gefreesd met een beetje mazzel, dan zijn ook alle maten definitief en kan ik geleiders gaan bestellen)

Trouwens heeft iemand al een werkende 3D printer staan? Dan lijken deze koppelingen mij namelijk wel wat:

http://www.thingiverse.com/thing:7373

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-05 19:55

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Hier staat een leuk artikeltje over een goedkope 3d printer. Deze heeft als voordeel dat hij veel nauwkeuriger werkt, door vloeibare hars te gebruiken en die uit te laten harden door leds. Is er iemand die deze techniek zelf al heeft gebruikt in een diy printer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Het probleem met die techniek is dat je er behoorlijk dure lichtgevoelige hars voor nodig hebt, die ook geen geweldige mechanische eigenschappen heeft, niet recyclebaar is en ongeschikt is voor grotere objecten. Bij de RepRap-achtige printers wordt gebruik gemaakt van weliswaar een ingewikkeldere en grotere machine (hoewel dat nog wel eens kan veranderen), maar het voordeel zit in het materiaal;
binnen een niet al te lang tijdsbestek kun je printjes maken van versnipperde oude boodschappentassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
@boazkl0p: Ook lid van de elektor mailing lijst?;)

Hoever zijn jullie trouwens met de extruder en de hot end? Als mijn cnc klaar is wil ik namelijk eerst daar een printkop opzetten. Mijn bereik is waarschijnlijk exact groot genoeg om dan een eigen prusa mendel te printen :D

Een leuk kitje van bijvoorbdeeld de wade extruder+smeltkop heb ik nog niet voorbij zien komen helaas. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
We zullen onze ervaringen posten zodra we daarmee bezig zijn. First up zijn elektronica en het frame zelf, de extruder duurt nog wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

boazkl0p schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 12:02:
Hier staat een leuk artikeltje over een goedkope 3d printer. Deze heeft als voordeel dat hij veel nauwkeuriger werkt, door vloeibare hars te gebruiken en die uit te laten harden door leds. Is er iemand die deze techniek zelf al heeft gebruikt in een diy printer?
Toevallig wilde ik die net posten :) Ik was een paar dagen terug in mijn onderzoek de volgende meneer tegen gekomen, die met relatief beperkte middelen zelf een printer met zeer goed uitziende resultaten heeft gebouwd.

Er mogen dan (nog) de nodige beperkingen aan deze techniek zitten, hoe meer van dit soort initiatieven, hoe beter. Ik word erg blij van de avonturen van deze man :Y

Linkje.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/47NZHWyDz5MKpgQMHL5ahosB/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 20-05-2011 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-05 11:55
Het enige jammer van deze techniek is de prijs en beschikbaarheid van de hars. Hier een quote van de maker zelf:
I have researched material cost and the cheapest cost is around $4.50 a cubic inch. Most material I have found is sold either in 1 kilos or 10 kilo amounts. I have found that on the cheap side, a kilo will run around $250 and is roughly 24 ounces of liquid resin. The prices only go up from there for more exotic resins. This resin I mentioned is fine for most rigid applications. Hope this gives you an idea.
En de oppervlakte lijkt me een probleem. Dit kwam waarschijnlijk wel opgelost worden, maar op een gegeven moment raakt de hars op, voornamelijk bij full-fill objecten.

Ook vind ik het behoorlijk langzaam gaan eigenlijk gezegd. Zelf ben ik rustig aan het sparen voor een printer ala ultimaker oid.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

Mux, hoe lang heb je op je Clonedel setje gewacht? Ik ben nu al 3 weken verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
6 dagen start to finish. Het ging echt heel snel. Heb je al op IRC tegen drgone geklaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:05

Rmg

Mon schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 22:17:
Ik heb hem de 10e besteld, de 17e had paypal het van mijn bankrekening afgeschreven (was aan het wachten op de nieuwe cc -_-) Heb vandaag gemailed en kreeg te horen dat het setje dinsdag op de bus is gegaan
bazzzzzz schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 14:33:
@boazkl0p: Ook lid van de elektor mailing lijst?;)

Hoever zijn jullie trouwens met de extruder en de hot end? Als mijn cnc klaar is wil ik namelijk eerst daar een printkop opzetten. Mijn bereik is waarschijnlijk exact groot genoeg om dan een eigen prusa mendel te printen :D

Een leuk kitje van bijvoorbdeeld de wade extruder+smeltkop heb ik nog niet voorbij zien komen helaas. Iemand tips?
Mendel parts heeft leuke hot end + wade extruder set maar zijn printed parts hebben altijd wel lange levertijden :X

[ Voor 44% gewijzigd door Rmg op 26-05-2011 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mescaline
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-04 12:26
Mon schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 18:42:

Ik hang, zoals je weet, altijd op #reprap.

RAMPS heeft een aparte 12V lijn voor de aansturing van de A4983's. Als je die niet aansluit, kun je alles, behalve je steppers laten bewegen. Ideaal om even een nieuwe Sprinter erin te pushen, ofzo.
Mon schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 22:17:
Van Clonedel hoor ik heel erg verschillende berichten over postprocessing van vooral de extruder en gears. Is dat een beetje doenbaar?

[ Voor 14% gewijzigd door Mescaline op 14-06-2011 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
Post-processing is best goed doenbaar mits je beschikking hebt over een kolomboor+(ik weet niet hoe het heet, dus hier een pic) hebt. De tandwielen zien er best goed uit! Echter schijnen ze snel te slijten, maar daar kan ik nog niets over zeggen. Er is verder niet heel veel documentatie beschikbaar over hoe je ze precies moet preppen, maar daarover ben ik iets meer info beschikbaar aan het maken. Zie http://reprap.org/wiki/Clonedel
Echter het is best wel lastig, maar goed te doen. Mijn advies: alleen doen als je echt je budget kort wilt houden en al beschikking hebt over een kolomboor+tools.
Afbeeldingslocatie: http://www.rivon.com.au/03/drill_press_vice.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

H
Mescaline schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 15:12:

Van Clonedel hoor ik heel erg verschillende berichten over postprocessing van vooral de extruder en gears. Is dat een beetje doenbaar?
Daar maakte ik me niet zo druk over. Wel een beetje over het feit dat ik 6 mei besteld en betaald heb en niets meer heb vernomen van clonedel/drgone. Wmb dus een afrader, heb inmiddels elders geprinte onderdelen gekocht.

Ik heb trouwens nog een electronetische vraag. Om de extruder te verwarmen moet je een draadgewonden weerstand van wat prik voorzien. Nu is mij op irc aangeraden om een 6.8ohm resistor van 12v te voorzien. Dit moet ~21 watt aan vermogen opleveren wat voldoende zou moeten zijn om het koper tot ruwweg 180 graden te verwarmen.

Nu is mij specifiek een 3watt, 6.8ohm weerstand aangeraden. Ik heb enkele 5watts 6.8ohm weerstanden besteld bij Okaphone in Groningen en die hebben vervolgens 8w 6.8ohm weerstanden geleverd.
Kan iemand mij uitleggen wat voor impact dit heeft op bovenstaande rekensom? Het wattage van de weerstand word nergens genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 19:05

Rmg

Mon schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 15:56:
H
[...]

Daar maakte ik me niet zo druk over. Wel een beetje over het feit dat ik 6 mei besteld en betaald heb en niets meer heb vernomen van clonedel/drgone. Wmb dus een afrader, heb inmiddels elders geprinte onderdelen gekocht.

Ik heb trouwens nog een electronetische vraag. Om de extruder te verwarmen moet je een draadgewonden weerstand van wat prik voorzien. Nu is mij op irc aangeraden om een 6.8ohm resistor van 12v te voorzien. Dit moet ~21 watt aan vermogen opleveren wat voldoende zou moeten zijn om het koper tot ruwweg 180 graden te verwarmen.

Nu is mij specifiek een 3watt, 6.8ohm weerstand aangeraden. Ik heb enkele 5watts 6.8ohm weerstanden besteld bij Okaphone in Groningen en die hebben vervolgens 8w 6.8ohm weerstanden geleverd.
Kan iemand mij uitleggen wat voor impact dit heeft op bovenstaande rekensom? Het wattage van de weerstand word nergens genoemd.
op de rekensom niets, het kan alleen zijn omdat deze wat meer vermogen kan/mag verstoken en waarschijnlijk een grotere package heeft en dus net ietsepietsie langer erover doet om warm te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
Zo inmiddels ben ik een behoorlijk eind op weg:

Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y149/skimmerbas/IMG01514-20110629-2220.jpg

Deze afbeelding is alweer verouderd want de extruder zit ook al zo goed als in elkaar.

En vandaag ben ik aan het solderen geweest:
Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y149/skimmerbas/IMG01517-20110702-1927.jpg

Mocht iemand belang hebben bij een lege sanguinololy v1.2 printplaat voor €5 moet die mij even een berichtje sturen! Ik had namelijk geen zin om er 12,50 voor te betalen en heb ze toen maar even in China laten maken.

Misschien morgen even stoeien met de software. Daarna een weekje vakantie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203901

mux schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 20:22:
€10-per-set gegoten onderdelen uit een spuitgietmal :)
Gieten uit een mal zou kunnen voor die prijs. Spuitgieten gaat niet rendabel zijn, heb je enig idee wat een matrijs kost. Dat loopt in de duizenden euro's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
Het hoeven geen stalen mallen te zijn hè - het kunnen relatief 'zachte' spuitgietmallen zijn, bijvoorbeeld alu. Stalen spuitgietmallen voor ettelijke miljoenen infusies lijken me wat overkill...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
een prusa mendel kost aan ABS maar 8 euro he. Dus dat is nog weer goedkoper mocht je iemand zo gek krijgen om het voor je te printen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurion
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-05 10:54
Op samenkopen zijn ze op dit moment bezig met het organiseren van een actie voor wss onder andere de prusa.

Misschien dat er hier nog mensen zijn die daar aan mee willen doen?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 13:00
Toen ik dit topic tegenkwam en me er een beetje in verdiept had moest ik er ook wel 1 kopen.
De 1e onderdelen heb ik in de USA op ebay besteld. Dus het bouwen kan binnenkort beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
Die SK is van mij en Vincent :). Maar in de eerste ronde worden alleen nog maar de plastic parts aangeboden en de elektronica. Voor volgende rondes wordt het uitgebreider hoop ik!

De actie wacht nu op goedkeuring dus eind van de week zal hij wel geopend worden. Wees wel snel met beslissen want de voorraad is beperkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 13:00
Zijn er nog mensen die interesse hebben voor PLA of ABS 1,75 mm uit china?
Ik ben in contact met een chinese leverancier waar ik minimaal 20kg moet bestellen.
Maar de prijzen lijken dan wel een stuk beter dan hier in de omgeving.
ABS 1.75mm, $12/kg, minimum order is 20kg en daar komen dan misschien nog douane kosten bij.
Ik zat er zelf aan te denken om maar 20kg over te laten komen en dan op ebay te verkopen met een beetje winst. Dan kan ik de machine nog een beetje terugverdienen.

Misschien wordt het toch niets... vage chinezen.

[ Voor 5% gewijzigd door martijnr17 op 27-07-2011 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
De SK is open maar ook al bijna uitverkocht:

http://www.samenkopen.net/action_products/713298/635491

@martijn: ik heb wel interesse in 3mm PLA en ABS. zeker als het rond de €12 per kilo uitkomt(na douanekosten)

26779

Topicstarter
Voor de liefhebbers die onder begeleiding een Prusa Mendel willen bouwen: http://ikmaak.nl/eenblog/...rinter-cursus-maastricht/

Anoniem: 147126

Ik heb ook weer wat tijd gehad voor het 3D printer project. Hij is bijna af; ik heb al wat testprintjes gemaakt maar soms liep de extruder vast dus die moet nog wat getweaked worden... En er moet nog een fatsoenlijk (heated) printbed op.
Afbeeldingslocatie: http://img690.imageshack.us/img690/7210/20110910015.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img84.imageshack.us/img84/3839/20110910017.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

Nice, is dat een eigen ontwerp?

Mijn frame zit ook grotendeels in elkaar. Zal binnenkort eens een plaatje posten.
Veel gedoe gehad met niet goed passende onderdelen, maar het schiet op. Ik kan nu in het Fablab in Enschede extra parts printen en een bekende heeft me geholpen met degelijke metalen Z-couplings.

Heeft iemand al ervaring met lineare lagers? Ben niet erg content met het huidige PLA-bushing systeem van de RepRap. Lagers zijn wel te vinden maar zijn wel vrij duur. En het druist natuurlijk tegen het RepRap principe in, maar ik had ook wel graag een enigszins betrouwbare printer.

• bazzzzzz
lagers duur? Gewone lm8uu lagers kosten je iets van €1,30 per stuk op ebay. Afhankelijk van welke ontwerpen je gebruikt heb je er maximaal 12 nodig. Kortom voor 15 euro ben je van de plastic glijlagers af :)

Doe jij trouwens ook mee aan die ultimaker workshop in het fablab? Ikzelf had eigenlijk wel interesse maar helaas geen tijd....

• Mon

Mon

Vanavond is pas de 2e workshop, je kan nog meedoen als je wilt.
Ben wel benieuwd naar de vorderingen, vind het een heel leuk ding die Ultimaker.
Voorlopig focus ik me op de hacker-friendly RepRap en dat kost me al genoeg resources :)

Zo, hoewel ik de laatste tijd niet veel gepost heb hier, ben ik er achter de schermen wel mee bezig geweest. De laatste twee weken ben ik er intensiever bezig. Ik heb eerst nog eens wat onderzoek gedaan naar de verschillende varianten. Uiteindelijk heb ik nog even zitten kijken naar een Ultimaker, vooral vanwege de snelheid en compactheid. Uiteindelijk vond ik de kosten (meer dan het dubbele), het feit dat je zelf upgrades kunt printen en het grotere, ideëele plaatje belangrijker. Ik heb ook nog even naar een Orca gekeken, maar die verandert meer dan hij daadwerkelijk lijkt te verbeteren. Andere opties vielen al snel af door geslotenheid, beschikbaarheid of kosten.

De laatste maand of wat ben ik in de weer bij het lokale Fablab. In plaats van relatief prijzige onderdelen online, ben ik naar het Fablab gegaan om te kijken of ik daar niets voor elkaar kan krijgen. Dat kan, maar omdat de Ultimaker daar vrij weinig gebruikt wordt en er ook niet heel veel specifieke kennis is, is het een wat moeizaam proces. Langzamerhand beginnen we op een punt te komen dat er ook daadwerkelijk voor Repraps bruikbare onderdelen geprint kunnen gaan worden. Vorige week heb ik bij wijze van test een deel van een Wades extruder geprint en hoewel dat nog niet helemaal ging zoals het hoort, hoop ik morgen dan toch eindelijk het eerste bruikbare onderdeel te printen.

Het uiteindelijke doel is, na overleg heen en weer, om met hun medewerking steeds een plate te printen als iemand een RepRap wil bouwen. Diegene zorgt daar zelf voor (uiteraard met hulp van de medewerkers), maar in plaats van een hele dag wachten op de printer is het de bedoeling dat jij de plate van de vorige persoon kunt meenemen, terwijl de plate die geprint wordt voor de volgende persoon is. Een soort pensioensysteem voor RepRaponderdelen dus :p Zoals het er nu naar uitziet gaat een setje geprinte onderdelen zo'n 60 euro kosten. Ik zie het afregelen, overleggen, tijd er in steken et cetera maar als mijn voorlopige bijdrage aan het grotere RepRapgebeuren.

De enige maar is dat ze daar eigenlijk uitsluitend in PLA printen. Er is wel ABS aanwezig, maar door het ontbreken van een HPB vind ik dat/is dat eigenlijk geen optie. Je wil natuurlijk wel rechte onderdelen.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6197/6144259014_493c0d22bc_z.jpg

Testje voor een onderdeel van de Wades. Uiteindelijk stopgezet omdat er een step gemist was ergens halverwege, maar de problemen die er zijn zijn klein en waarschijnlijk goed oplosbaar. De fill maakt de bovenkant wat rommelig, maar de kwaliteit is wel te zien in het platte stuk linksonder.
mux schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 08:23:
Voor zover je samenwerken met ons bedoelt: Samenwerken is wel een optie, maar de samenwerking die ik ben aangegaan was wel op basis van een soort 'give some take some'. Ik doe elektronisch ontwerp, W. doet mechanisch ontwerp en sourcing van de vitamins en M. doet samen met mij (maar hij kan het een stuk beter) programmeerdingen. [...] want wij hebben toch vooral hele afwijkende sourcing gedaan omdat we de kosten omlaag willen krijgen en custom elektronica gebruiken. Jij bent dat niet van plan, dus je kunt je aan 'traditionele' onderdelen houden.
Ik snap dat je niet zit te wachten op iemand die zich aan jullie project vastklampt en zo zonder moeite op jullie harde werk piggybackt :) Aan de andere kant ligt het natuurlijk wel in de aard van het RepRapproject dat mensen werk doen waar anderen van profiteren, zonder dat daar direct iets tegenover staat. Zo ben ik makkelijk beschikbare geprinte onderdelen aan het regelen voor hopelijk een hoop mensen na mij, die mij daar allemaal individueel niets voor gaan geven.

Ik hoop vooral dat we (jullie, ik en anderen in dit topic) kunnen samenwerken in de zin dat men niet steeds het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. De één weet meer dan de ander, maar als groep heb je een enorm potentieel (bij wijze van crowdsourcing). Ik ben nu met betaalbare onderdelen bezig, de ander vindt goedkope moteren en een derde weet het ijzerwerk voor een leuke prijs te vinden. Zo zorg je er samen voor dat iedereen uiteindelijk beter af is, zonder dat iedereen individueel dat werk hoeft te doen. Buiten het sourcen is kennis wat bouwen en troubleshooten betreft natuurlijk ook erg handig.

Bij jullie project zou het toch zonde zijn als alleen jullie drie na al dat werk er van kunnen profiteren :) Ik heb inmiddels genoeg uitgezocht om te weten dat ik niet direct geïnteresseerd ben in de modificaties (ik ga voorlopig even voor een build met tried en tested onderdelen), maar dat ik als het ding eenmaal draait nog wel eens wil kijken hoe jullie het nu doen met de gemaakte modificaties. Met name de elektronica klinkt potentieel enorm interessant.

Mon schreef op maandag 12 september 2011 @ 22:26:
Nice, is dat een eigen ontwerp?
Niet bepaald :P Het is een Zenbot Mini, met een V9 extruder en aangestuurd door de Sanguinololu electronica. De extruder draait nu goed, en het is me inmiddels gelukt om de eerste bruikbare onderdelen te printen. Ik print nu op een leeg PCB bedekt met kapton, maar zodra ik het heated printbed (van bazzzz) heb zal ik een complete Mendel set uit printen om ook een Mendel te bouwen.

Omdat de plastics bij het FabLab inmiddels de goede kant op gaan, ben ik onderzoek gaan doen naar wat ik eigenlijk wil qua onderdelen, features en upgrades. Ik moet zeggen dat het nogal een woud aan tegenstrijdige meningen, oplossingen en al het andere is. Iedereen heeft het wiel zo'n beetje opnieuw uitgevonden en claimt dat het een goede oplossing is of juist dat het allemaal niets is :p

Maargoed, ondertussen heb ik een shortlist aan zaken die me noodzakelijk, handig of gaaf lijken:

- Heated Print Bed. Hier zijn veel, veel verschillende oplossingen voor, maar de Prusa Mk. 1 variant vind ik persoonlijk wel interessant. Dat is een lichte oplossing (goed voor de printsnelheid), redelijk foolproof en het lijkt een relatief populaire variant te zijn. Je moet 'm nog wel even handig inbouwen (support, oppervlak), maar de mensen die er mee werken lijken er goed tevreden over te zijn. Niet heel goedkoop, helaas.

- Machined pulleys. Minder wobble in je belts. Even kijken hoe duur iets dergelijks wordt, want de baten moeten wel opwegen tegen de kosten.

- LM8UU Linear Bearings. Als het goed is minder gedoe en een grotere betrouwbaarheid/nauwkeurigheid. Met wat handigheid hoeft dit helemaal niet duur te zijn. Een alternatief zijn IGUS bushings (al vind ik die minder interessant).

- Z-rod constraints. Elimineert Z-as wobble en is een printbare upgrade.

Ik zag ook een plaatje van iemand met al het metaal in zwart. Ik wil gaan uitzoeken of dat haalbaar en betaalbaar is in Nederland. Het is een strikt cosmetische mod/upgrade, maar het oog wil ook wat en zo vaak bouw ik nu ook weer geen 3D-printer :9 Mocht het te duur zijn gaat het uiteraard niet door, ik heb dan liever functionele upgrades.

Waar hebben andere mensen naar gekeken en waar vinden jullie de laagste prijzen? Ik ben nu maar eens een lijstje met prijzen aan het maken, zodat ik kan zien of ik zuinig aan moet doen of juist ruim zit :) Als iedereen een duit in het zakje doet wat betreft goedkope inkoop komen we denk ik al een heel eind.

'Metaal zwart' = laten galvaniseren, en dat hoeft niet alleen cosmetisch te zijn. Het zorgt er ook voor dat het materiaal minder snel gaat roesten (niet zo van belang voor een Reprap) en maakt het oppervlak harder waardoor er minder snel krassen op komen

Denk dat de samenkopen actie van bazzzz een goede manier is om goedkoop aan je spullen te komen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 15-09-2011 07:52 ]

• bazzzzzz
Klopt gister was pas de 2e ultimaker workshop in Enschede. Echter heb ik op het moment heel veel werk aangezien ik de SK actie uit ga bouwen naar een eigen bedrijfje met alle bijkomende verplichtingen. In oktober hoop ik dan alles rond te hebben inclusief een behoorlijke voorraad.

Wat betreft het heated printbed: ik ben bezig met een goedkopere versie. Het verkleinen van het printbare oppervlak naar grofweg 190x190mm zorgt ervoor dat de print de helft zo duur wordt! Zaterdag hoop ik een eerste versie te hebben. Die wordt dan handmatig ge-etst. Bevalt dat dan doe ik een eerste serie van 10 stuks om te checken hoe goed de pcb fabriek ermee om kan gaan en hoe hittebestendig die printen zijn. Daarna komt er waarschijnlijk een batch van 50 of 100 (afhankelijk van nog 2 andere webshops die ook interesse hebben).

Let er wel op dat je bij deze verwarmde pcb's het liefst er een glasplaatje op moet leggen(wel hittebestendig). Omdat de pcb zelf ietsjes kan vervormen vanwege de warmte

Zo, net een prima dag gehad op het FabLab. Omdat het onderdeel van de Wades die we de vorige keer probeerden te printen wat rare afmetingen leek te hebben, heb ik dit keer een kubus geprint om te zien of alle maten kloppen. Het model is 40x40x40 mm, de uiteindelijke kubus was behoorlijk netjes en bijna precies op maat. Het spul was 40,04 x 40,15 x 40,43 mm als ik de digitale schuifmaat mag geloven (al denk ik dat die laatste cijfers achter de komma wat hoog gegrepen zijn voor het ding). De hoogte heeft dus de grootste afwijking, maar een afwijking van zo'n 1% lijkt me ruim binnen de toleranties.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6195/6150278508_0b772ba54b_z.jpg

Na het printen hebben we het ding ook getest op sterkte. Het is al te zien dat hij wat doffer is dan de vorige proef en dat is een indicatie dat de temperatuur net niet hoog genoeg is geweest. Dat bleek inderdaad ook in de hamertest (ik kon er wel gewoon op staan): de kubus brak en belangrijker, spleet tussen de printbanen. Dit is echter waarschijnlijk zeer makkelijk te fixen door even de fan die nu op het werkstuk stond uit te schakelen waardoor de temperatuur net 15 graden hoger komt te liggen. Het enige andere probleempje is dat de raft niet wilde lossen, maar dat lijkt me op te lossen door even te pauzeren tussen de raft en het object. Voor de rest is het een zeer geslaagde proef geweest :Y

De puntjes moeten nog even op de i, maar in principe is spul op deze manier geprint al prima geschikt voor een printer.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6182/6150295680_0384c415d4_z.jpg
Na twee flinke klappen met een flinke hamer. De celstructuur van de fill is redelijk goed te zien.

De volgende keer ga ik met de juiste temperatuur en een pauze voor de raft nog één keer een los, complex onderdeel printen als generale repetitie en dan kan er toch echt een poging gedaan worden om een hele plate tegelijk te printen.

Overigens is het ook wel tof om te merken dat ik in plaats van compleet geen idee te hebben waar ik mee bezig ben, zo langzamerhand een heel klein beetje voeling begin te krijgen het het proces en de eigenaardigheden.
Anoniem: 147126 schreef op donderdag 15 september 2011 @ 07:49:
'Metaal zwart' = laten galvaniseren, en dat hoeft niet alleen cosmetisch te zijn. Het zorgt er ook voor dat het materiaal minder snel gaat roesten (niet zo van belang voor een Reprap) en maakt het oppervlak harder waardoor er minder snel krassen op komen
True, maar ten opzichte van het normale gegalvaniseerde spul is zwart natuurlijk wel vooral cosmetisch. Ik denk dat iedereen (buiten de mensen die het in RVS doen) wel gegalvaniseerde onderdelen gebruikt.

Ik heb inmiddels een bedrijf gevonden dat het meeste zwarte spul voor nette prijzen lijkt te leveren. Ik heb nu wel de eerste de beste die ik kon vinden, dus ik moet nog even zoeken of het ergens anders goedkoper is, of ze alles wel hebben en hoe zich dat verhoudt tot het normale werk.
Denk dat de samenkopen actie van bazzzz een goede manier is om goedkoop aan je spullen te komen :)
Dat was bijna allemaal al uitverkocht voor ik kon uitzoeken of dat is wat ik nodig heb en wil :p

Als we allemaal gewoon op tafel gooien wat je gevonden hebt voor welke prijzen (mits toegankelijk voor meer mensen) denk ik dat we met z'n allen al een heel eind komen. Met inkoopacties kunnen de prijzen dan misschien nog wel wat omlaag, maar ik denk dat je juist als groep flink kunt profiteren van elkaars noeste zoekwerk.
bazzzzzz schreef op donderdag 15 september 2011 @ 09:55:
Klopt gister was pas de 2e ultimaker workshop in Enschede. Echter heb ik op het moment heel veel werk aangezien ik de SK actie uit ga bouwen naar een eigen bedrijfje met alle bijkomende verplichtingen. In oktober hoop ik dan alles rond te hebben inclusief een behoorlijke voorraad.
Interessant, al is het natuurlijk wel jammer dat er weer een extra persoonlijk bijkomt die er geld aan over wil houden in de keten :p Maargoed, extra concurrentie is nooit weg.

Waar in oktober denk je meer te kunnen zeggen over wat je kan leveren voor welke prijs?
Let er wel op dat je bij deze verwarmde pcb's het liefst er een glasplaatje op moet leggen(wel hittebestendig). Omdat de pcb zelf ietsjes kan vervormen vanwege de warmte
Inderdaad, zoals ik in mijn post al zei moet je wel even een handige constructie zoeken om het spul recht te houden, maar ik heb zelf het idee dat het desondanks een wat elegantere oplossing is dan een slab aluminium met wat elementjes er onder.

• bazzzzzz
Haha klopt ik verdien er graag wat geld mee gezien de grote hoeveelheid tijd die er in gaat zitten. Tenzij jij natuurlijk vrijwillig 50 sanguinololu printjes wil gaan solderen? Dan kan er wel wat van de marge af hoor;) Voorlopig ben ik zo goed als de goedkoopste:)

In half oktober wil ik eigenlijk het hele assortiment gaan leveren wat ik nu ook in de actie heb staan. Maar als het goed is kan ik dan ook geprinte onderdelen leveren(met hulp van vincent en nog iemand).

De electronica bereidt ik ook uit met meer opties dus: lege pcb, pcb met ft232 voorgesoldeerd, kitjes, compleet gesoldeerd.

Voedingen wil ik ook gaan leveren maar kan nog niet echt tegen een geweldige prijs aangezien ik ze binnen europa wil kopen vanwege aansprakelijkheid. 200 Watt zal grofweg 50 euro worden.

Stappenmotoren ben ik nog over in onderhandeling maar dat zal neerkomen op iets van 16 euro per stuk. Dit vanwege de douane kosten en dergelijke dus je kan beter zelf rechtstreeks uit China bestellen

Hot-ends en hobbed bolts is nu een ander SK lid aan het maken. De hot-end moet nog goed getest worden daarna zou ik die ook toe kunnen voegen.

Of ik plastic ga leveren hangt er van af hoe snel ik hier in huis bergruimte kan creeeren(A) Zal iets van 20 euro per kilo worden dus ook niet echt concurrerend maaaaaaar het bespaart iedereen wel weer verzendkosten.

Volgens mij lever ik dan bijna alles behalve wat extra draad om de stappenmotoren en switches aan te sluiten :)

• Mon

Mon

Ik heb zwarte stangen bij Big Boss gehaald voor een euro de meter.
Verder interessant verhaal, hou ons op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Nou ben ook met het virus besmet geraakt van de week. Was op bezoek bij bij iemand die printje voor mijn ging testen, en die had twee 3d printers staan, was gelijk verlieft op het apparaatje, die de naam Reprap Mendel droeg. Ben nu dus ook bezig om de spullen bij elkaar te krijgen om Reprap Mendel te bouwen. De kunststof onderdelen die worden door de kennis op de Reprap gemaakt, stappenmotors heb ik nog liggen(drie stuk, moet er nog eentje bijhalen).

Vroeg me af waar je beste de kogellagers, geleiders en spindel kan halen?

-Andere hobby- -

• bazzzzzz
Waarom de mendel en niet de prusa mendel? De prusa is namelijk een stuk simpeler in elkaar te zetten. Overigens heeft een prusa 4 stappenmotoren nodig en 1tje voor de extruder. Volgens mij de mendel ook hoor....
Kogellagers kan ik je zo leveren voor 60 cent per stuk. Electronica ook nog wel voor een leuke prijs. zie:
http://www.samenkopen.net/action_products/642876

Een spindel heb je echter niet nodig ik denk dat je een hot-end bedoeld;). Als je in het forum van de actie kijkt dan zie je wel een paar mensen die er mee bezig zijn. Ik denk dat je die het best even een mailtje kan sturen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Bedankt, dacht dat er ook twee spindels waren, heb dus niet goed gekeken. Hoe gaat de Y as dan naar boven en naar beneden?

Mendel heeft ook 4 stappenmotors nodig, heb er drie en moet er nog eentje bij halen. De prusa mendel gebruikt volgens mijn 5 stappenmotors, 2 y-as, 1 x-as, 1 z-as, en 1 voor de extruder. De gene waar ik op bezoek was is al bezig met de onderdelen voor de mendel, en lijkt me juist vrij simpel om hem in elkaar te zetten.

Drivers maak ik overigens zelf.

De firmware, is daar al een fatsoenlijke kleine C versie van? Zat te denken om de firmware te porten naar at90usb162.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:10
Ik heb zelf al een paar jaar een High-Z 1000 thuis staan,
en vroeg me af of deze ook is om te bouwen tot een 3D printer ?

Afbeeldingslocatie: http://www.cncstepusa.com/picture/s_1000_fraesmaschine_vorne_cnc_step.jpg?pictureId=10432025&asGalleryImage=true&__SQUARESPACE_CACHEVERSION=1313095247554

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
@mad_max234: firmware porten word je wel druk mee ben ik bang

@absrnd: iedere CNC kan je gebruiken als 3D printer. Echter zijn 3D printers gebouwd op accelaratie en zal het met de meeste CNC's dus wel iets langer duren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat zal toch wel meevallen denk ik, zolang er nette C firmware bestaat zal poorten wel meevallen. Moet denk ik functie voor het ontvangen van de bits even aanpassen zodat het via usb gaat ipv serial. En verder als het netjes is geschreven wat registers aanpassen en dan moet het gewoon werken op een at90usb. AVR onderling porten is kinderspel over het algemeen.

Enige uitdaging zit in de communicatie, maar ook dat zal niet gek lastig zijn want ga niet het wiel opnieuw uitvinden. Ga gewoon de bestaande functie behouden en alleen bytes doorsturen via de usb naar die functie, hoef dan alleen paar variabele te vervangen als het goed is zodat de bytes die eerst via de usrt binnen kwamen nu vervangen zijn door de bytes van de usb.

Edit/
Belangrijk is dat ik start met zo klein mogelijke firmware, hoop dat die past in at90usb162, anders word het iets grotere avr met usb, atmega32u of zo.

[ Voor 9% gewijzigd door mad_max234 op 18-09-2011 14:50 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Nu ik dit topic langs zie komen: ik heb in de aanbieding een SMC 800 met 3 motortjes, en een domeinnaam 'in2d3d.com' waar ik een passend logo en huisstijl-advies bij kan maken. Mocht iemand het leuk vinden om er een hobby of bedrijfje van te maken, laat het me even weten. Het hoeft niet voor geld (ik doe het voor de lol en een waardebon voor een 3D-printordertje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Laatst online: 18-05 22:47

Technicality

Vliegt rechtsom...

Gaat hier iemand naar http://3dprintingevent.com/ ? 25 Oktober in Eindhoven. Ik denk wel dat ik ga, lijkt me wel boeiend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans G
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-07-2024
Wel €95 entree.

[ Voor 30% gewijzigd door Frans G op 19-09-2011 21:24 ]

Frans G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hi, leuk dit! Ik ben op zich veel met 3d printen bezig ( IO'er, print veel bij shapeways bv) maar zelfbouw is nieuw voor me. Het lijkt me toch al een tijdje erg leuk en ik heb een beetje zitten rond klikken, ik heb het idee dat zo'n Prusa maken best betaalbaar is. Klinkt dit een beetje reeel qua kostenplaatje:?

Prusa kit van Ebay (inc wades extruder) - 150 euro
Aansturing Sanguinonololu 1.3a van Bazzzz z'n IA: 60 euro
4 stepstick drivers (bazzz ia): 34 euro
5 stappenmotoren: 100 euro
Hot end: 30-40 euro?
voeding ?
nog wat endstops/draadstaf kabels etc.?

Dus voor zo'n 400 euro kom je een heel eind? (aangenomen dat je niet zelf het plastic print etc.)

En goeie upgrades zijn dus een verwarmd bed voor ABS en ik zie ook dat je voor wat meer E betere glijlagers hebt dan de standaard plastic..?

Moet me wel nog een beetje inlezen in het een en ander.. Volgens mij valt de electro mee, ik ben niet zo'n onwijze electrokenner iig..

[ Voor 10% gewijzigd door maratropa op 21-09-2011 00:23 ]

specs

• bazzzzzz
printed parts kan wel goedkoper:
http://www.emakershop.com/browse/printed-parts

Let op dat je de metrische versie besteld en bij voorkeur binnen europa dan heb je niet zo last van de douane.
Het geld wat je daar bespaart ben je echter weer kwijt aan een metaalset.
Stappenmotoren kan voor iets van 65 euro als je zelf bij wantaimotors besteld (te vinden op ebay)
Voeding hoeft maar een 10tje te zijn als je geen heated printbed hebt.
Hot end begint inderdaad bij 30 euro maar voor een goed getest ontwerp betaal je alsnog iets van 50 euro.

Maar al met al klopt je lijstje wel behoorlijk! Elektro wat je zelf moet doen is puur kabeltjes en connectors solderen en eventueel de firmware updaten

EDIT: waarschijnlijk bedoel jij met prusa setje die ene met printed parts,metaal en thicksheet. Die heb ik ook besteld en is opzich prima alleen er kwam nog 50 euro bij door de douane

EDIT2: PLA glijlagers vervangen door lm8uu zal je iets van 15 euro kosten :)

[ Voor 15% gewijzigd door bazzzzzz op 21-09-2011 11:33 ]

• Mon

Mon

Komt er weer een nieuwe inkoopactie?

• bazzzzzz
jep over 2-3 weekjes hoop ik maar dat hangt ook van wat chinezen af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

@Shadow:
Ik vraag me 2 dingen af bij de foto die je poste:

Wat word er gekoeld door de fan op je extruder?
Waarom de 4 veren op de extruder. Gewoon bouten + borgringen doen toch hettzelfde?
Speling is niet wenselijk daar lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mon schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 13:39:
@Shadow:
Ik vraag me 2 dingen af bij de foto die je poste:

Wat word er gekoeld door de fan op je extruder?
Waarom de 4 veren op de extruder. Gewoon bouten + borgringen doen toch hettzelfde?
Speling is niet wenselijk daar lijkt me.
De fan zit er op om de bovenkant van de hotend te koelen. Dit zorgt er voornamelijk voor dat bij het terugtrekken het plastic snel afkoelt en er geen drooling optreedt, en dat de rest van de extruder koel blijft.

De veren zitten er op om een bepaalde voorspanning tussen het lager en tandwiel te zetten. Dit moet vrij nauwkeurig gefinetuned worden; een te hoge voorspanning en de stappenmotor gaat stappen missen en een te lage voorspanning en het tandwiel heeft te weinig grip om het plastic door de nozzle te drukken. Daarnaast zorgt het er voor dat bij het invoeren van het plastic alleen de veren wat aangedrukt hoeven te worden (en niet de hele extruder uit elkaar?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

Nuttige info, thanks.
Invoeren lijkt me nu (zonder veren) geen probleem, het filament komt gemakkelijk bij de bolt & lager. Maar ik zal het in gedachten houden.

• bazzzzzz
het is vooral omdat niet al het fillament even dik is. vaak zit het tussen de 2,9 en de 3,1mm. Met een veer vang je dat verschil netjes op. Met schroeven kan je er last van hebben

.

[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 17-01-2012 17:38 ]

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Ik heb even een vraagje: zou je deze voeding kunnen gebruiken om deze motoren van stroom te voorzien? Ik weet dat 50w wat veel is omdat de motoren maar 4,8W per stuk zijn (x4 = 19,2W) maar dan zou ik nog een verwarmingselement van 30W in zo'n printer kunnen gebruiken. Maar omdat die voeding zo goedkoop is en er bij staat dat deze voor hallogeenlampen is heb ik zo mijn twijfels.
Trouwens als iemand nog geïnterreseerd is in draadeinden m10 van ongeveer 30 cm lang voor bijvoorbeeld een reprap zegt ie het maar. Ik heb daar nu 2 bakken met ongeveer 1500 stuks van staan (niet te tillen 8)7 )

• DP Kunst
Die voeding zou wel kunnen, maar er komt wel AC uit terwijl je voor je reprap het liefst DC wil hebben. Dan moet je er een diodebrug achter zetten en wat afvlak elco's. Dan zit je alleen wel weer op ongeveer 17V.

Het maakt btw niet uit of je een 20W of 100W voeding gebruikt. Dat is het maximum dat de voeding kan leveren, minder ervan gebruiken kan altijd.

Nice die motoren, ik heb meer betaald voor slechts 5 motoren (ok, heb dan wel 3x Nema14 en 2x Nema11)

Iemand nog een idee waar ik goedkoop aan timing belts en pulleys kan komen? Kan ik ook eens verder met wat knutselen ;).

• bazzzzzz
timing belt komt wel weer in de SK volgende week. Helaas nog niet op voorraad(wordt hopelijk vandaag verzonden vanuit engeland). Pulleys heb ik nog niet kunnen vinden voor een leuke prijs.

Let er trouwens wel op bij alle stroomberekeningen dat je motor eigenlijk veel minder stroom gebruikt omdat je aan het microsteppen bent!

• DP Kunst
Pulleys is idd lastig aan te komen voor weinig geld... Ik zat te denken om misschien van die belts te gebruiken die ze ook in modelbouw helikopters gebruiken. Daar is vrij goedkoop aan te komen.

Je gebruikt toch nog steeds evenveel met het microsteppen? Maar inplaats van de volle stroom op 1 coil te zetten verdeel je die tussen beide coils om zo ergens in het midden uit te komen...

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

DP Kunst schreef op donderdag 29 september 2011 @ 10:12:
Iemand nog een idee waar ik goedkoop aan timing belts en pulleys kan komen? Kan ik ook eens verder met wat knutselen ;).
Geen idee hoe groot je ze moet hebben, maar duur zijn ze hier niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DP Kunst schreef op donderdag 29 september 2011 @ 10:12:
(ok, heb dan wel 3x Nema14 en 2x Nema11)
Wat is daar het praktisch nut van?

Waarom is dat een voordeel?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 30-09-2011 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Die motoren zijn kleiner en lichter, maar toch even sterk. In theorie zou je dan dus sneller kunnen printen omdat je minder gewicht hoeft te verplaatsen.

@boazkl0p: die zijn idd niet duur nee! Alleen jammer dat ze allemaal minstens een gat hebben van 6mm. M'n stappenmotor asjes zijn maar 5mm. Dr is er ook maar 1 lang genoeg, maar die heeft een 2mm pitch, en daar staan weer geen pulleys voor bij.

Ik denk dat ik maar ff wat onderdelen ontwerp, en dan voor €0.50 hier bij het FabLab in Enschede laat printen. Voor de belts neem ik dan wel die goedkope en print ik wel custom pulleys voor. Zo groot hoeven die niet te zijn, kosten hoogstens 2€ per stuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Weet iemand nog een goede bron voor de 'PS' (Pololu Shield) uit 'RAMPS'? Ik heb dus wel een Arduino en alvast wat stepper drivers (ik bouw rustig op) maar mis een fatsoenlijke manier die te connecten - het kost nu nogal wat breadboardruimte + jumperkabeltjes.

Mijn plan is om gewoon per onderdeel goed zelf zaken uit te zoeken, dus nu ben ik aan het kijken naar goede timings om mijn steppers (2 stuks) aan te sturen & de Arduino-code goed voor elkaar te krijgen. Eerste 'echte' projectje zal zoiets worden:

Uiteindelijk doel is FDM-printer, dus ik probeer mijn aankopen zoveel mogelijk geschikt te houden voor dat doel.

Wat me wel leuk lijkt om mee te werken is dit spul:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dJSBDl.jpg
Makerbeam - Kleinformaat aluprofiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Technicality schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 13:58:
Weet iemand nog een goede bron voor de 'PS' (Pololu Shield) uit 'RAMPS'?
Actie van Bassss op samenkopen: http://www.samenkopen.net/action_product/717483/521846

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Ik zie daar nergens het shield staan? Ik bedoel zoiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Technicality schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 15:27:
[...]

Ik zie daar nergens het shield staan? Ik bedoel zoiets
Ah ok ik dacht dat je de pololu zelf bedoelde. Dan zou je kunnen overwegen om een Sanguinololu te bouwen in plaats van de Arduino te gebruiken. Werkt ideaal, en de firmware is daar ook kant en klaar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
sanguinololu vind ik zelf ook mooier. De Ramps kan je trouwens ook binnen nederland krijgen:

http://cgi.ebay.nl/RepRap...n_146&hash=item45fcb0a12a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breitsma
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-03-2023
Op zijn eigen webshop is het ook nog goedkoper. Alleen kan ik zo geen verzendkosten zien dus weet niet hoe het totaalplaatje is.
http://reprapworld.com/?p...cts_id=51&cPath=1591_1602

En de stepsticks die hij daar aanbied zijn ook niet duur. ;)

Edit: het kan ook zijn dat hij de BTW niet goed geprogrammeerd heeft...

[ Voor 12% gewijzigd door breitsma op 30-09-2011 20:40 ]

Pagina: 1 2 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.