Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• 26779
  • Registratie: oktober 2019
  • Niet online
Via mijn LinkedIn netwerk kwam ik bij het volgende project terecht: http://reprap.org/wiki/Main_Page

Het gaat om een OpenSource 3D printer project. Na enig lezen over dit project werd ik steeds enthousiaster. Het idee om een printer te hebben die zichzelf kan reproduceren.... Bizar en gaaf! En dat voor een materiaalprijs van ongeveer €400,=

Rondom de reprap is er in Nederland een behoorlijk levendige community. En verder zijn er tientallen community's over de hele wereld.

Zijn er hier mensen die ervaring met reprap hebben? Misschien zelfs mensen die bij FabLab aangesloten zijn? Ik ben benieuwd naar reacties.

Dit is een video van ruim een jaar geleden die voornamelijk het eerste ontwerp van de reprap laat zien:
http://vimeo.com/5202148

Hier nog een aantal voorbeelden wat er met een reprap gemaakt kan worden:

Kinderschoenen

Waterfilter

iPod Mount in de auto

reprap onderdelen

Champagneglas

26779 wijzigde deze reactie 05-12-2010 22:35 (10%)

• 26779
  • Niet online
De zogenaamde "FabLabs" hebben over het algemeen behoorlijk wat kennis van de reprap (mendel) printers. Als je (bijvoorbeeld via LinkedIn) op zoek gaat dan kom je best wel veel actieve mensen tegen. In Maastricht staat FabLabzuidlimburg op het punt om van start te gaan.

Ik ben ook behoorlijk geïntrigeerd door de gedachte dat er machines bestaan die zichzelf kunnen reproduceren. Ook is het af en toe best aandoenlijk om de filmpjes te zien met tests om de mendel verder te verbeteren. Overigens vond ik het idee om een glasplaat als printbasis voor de objecten wel een sterke...

• 26779
  • Niet online
Ik ben vorige week woensdag bij de opening van FabLabZuidlimburg geweest en daar werd een verbeterde versie van de Mendel gedemonstreerd. De verbeterde versie is ontwikkeld door Josef Prusa, een 20 jarige Tsjech.

Het eindresultaat is een Mendel die minder onderdelen nodig heeft. Veel sneller te bouwen is. Stabieler is. En minder last heeft van schokken in de x en y as richtingen.

• 26779
  • Niet online
Voor diegenen die serieus aan een 3D (Mendel) printer willen is de volgende optie misschien interessant:
http://ikmaak.nl/eenblog/...rinter-cursus-maastricht/

In een weekend wordt er per deelnemer een Mendel in elkaar gezet. Dit alles onder begeleiding van zeer ervaren mendelbouwers. Ook wordt getracht de Tjech Jozef Pruza naar Maastricht te halen. Hij heeft een mendel variant ontwikkeld die minder onderdelen nodig heeft, sneller te bouwen is en daarbij nauwkeuriger is dan de originele mendel.
quote:
Bij deze cursus worden samen met de andere deelnemers en leden van de community tien 3D printers gebouwd, die de deelnemers daarna mee kunnen nemen voor eigen gebruik. De machines worden gebouwd in het weekend van 25-27 februari. Er is een introductiebijeenkomst voor deelnemers op 16 februari, waarin de te volgen procedure wordt uitgelegd. De onderdelen van deze printer worden door ons verzameld, zodat iedereen dezelfde kit gebruikt, en we samen kunnen werken om dezelfde machine te maken. Hierdoor kan zich in korte tijd een community vormen, die samen de ontwikkeling en het gebruik van 3D printers kan bevorderen. Doordat dit low-cost en op persoonlijke titel gebeurt, is deelname goedkoop, maar geheel voor eigen risico. Het ontwerp is door veel mensen in gebruik, dus het is wel een beproefd model.

• 26779
  • Niet online
Goed initiatief!. Als alternatief zou je in den haag de 3D printer van het fablab den haag kunnen gebruiken. Als je tegen de kosten aan loopt te hikken van een 'eigen' 3D printer dan kan je daar voor een kostendekkend uurtarief gebruik maken van alle apparatuur die daar staat.

• 26779
  • Niet online
FabLabzuidlimburg vraagt €5,- per uur voor gebruik van de 3D printer... :) (ex materiaalkosten), maar dat is wat ver weg voor je vrees ik.

Maar als je zelf toch besluit een Mendel in elkaar te gaan zetten, en tijd wil steken in de verbetering van de electronica, dan zou dat helemaal geweldig zijn.

Je zou ook kunnen overwegen om vrijwilliger bij fablab den haag te worden en in ruil voor tijd en diensten de 3D printer te gebruiken. :)

Ik ben wel benieuwd of er een aantal 'Hagenezen' samen een Mendel kunnen gaan bouwen.Overigens is je schatting van 700 euro wel aan de hoge kant voor materiaalkosten denk ik.

• 26779
  • Niet online
Ik zou je zeker aanraden om naar de Prusa Mendel te kijken als basis: Deze versie heeft tot nu toe veruit de minste onderdelen en is het eenvoudigst in elkaar te zetten. Als je hiervandaan de elektronica gaat aanpassen denk ik dat je aan een heel aardig ontwerp komt.

• 26779
  • Niet online
quote:
Mescaline schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 03:20:
Laat ik mij dan hier maar ook even melden :-)
welkom.. :)
quote:
De Prusa is in veel opzichten beter als de Sells Mendel (zijn voorganger), maar is in mijn mening niet superieur. De printer is weliswaar goedkoper en makkelijker te bouwen, maar door het gebruik van PLA bushings heb je meer last van variatie. PLA slijt door het bewegen over de assen, resulterend in een 'wobbly' printer. Met een 'wobbly' printer nieuwe bushings printen is geen pretje :/ Let wel: Ik moet er nog eentje bouwen, als mijn hotend weer werkt gaat er een setje Prusa plastics de oven in.
niets weerhoud je om echte lagers te gebruiken ipv die nylon glijpads?
quote:
Voor de rest zal ik het topic met interesse volgen (eindelijk iets op Tweakers wat me *ECHT* boeit) en natuurlijk zoveel mogelijk vragen beantwoorden/practische zaken opmerken.
Ik ben blij dat het topic groeiende is, want het is IMO een onderwerp wat heel veel mogelijkheden geeft en is, zoals je al zegt, absoluut boeiend.. :)

Als je bedenkt dat er al ideeën zijn om bijvoorbeeld met stamcellen (gewonnen uit beenmerg) bloedvaten en hartkleppen te printen. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos en dat is iets wat mij zelf enorm intrigeert.

• 26779
  • Niet online
Het is natuurlijk wel zo dat de Nylon glijpads gekozen zijn vanwege kosten besparing. Dus voor diegene die vooral zo goedkoop mogelijk willen, dan zijn de glijpads de aangewezen oplossing. Maar alles heeft zijn voors en tegens. Een echte lager zal langer nauwkeurig zijn dan een glijpad dat slijt en steeds meer ruimte heeft.

• 26779
  • Niet online
Vorige week in het weekend is er een workshop 'prusa mendel' geweest.
YouTube: First Dutch Reprap Build-Party

(let niet op het steenkolen engels... :P )

• 26779
  • Niet online

• 26779
  • Niet online
quote:
mux schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:42:
Ik ben nu aan het proberen contact te zoeken met de gozer die het maakt om te kijken of ik een setje naar Nederland kan laten versturen voor een schappelijke prijs.
Kan je niet in .nl iemand vinden die voor weinig een setje kan printen? Er zijn toch inmiddels behoorlijk wat mensen die een mendel of misschien zelfs een ultimaker hebben?

• 26779
  • Niet online
Dat klinkt allemaal wel interssant, maar de ontwikkeling van de electronica gaat zo snel dat ontwerp van bords snel zullen veranderen. En als je dan met dure alu negative mallen zit, dan heb je toch een probleem.

• 26779
  • Niet online
Misschien een aardige voor geinteresseerden: http://blog.3komma14.nl/2...rduino-programmeercursus/

• 26779
  • Niet online
Voor de liefhebbers die onder begeleiding een Prusa Mendel willen bouwen: http://ikmaak.nl/eenblog/...rinter-cursus-maastricht/

• 26779
  • Niet online
Ik zie dat er in dit topic al meerdere keren de Orca (met name de v0.3) voorbij komt. Zijn er al mensen die resultaten vergeleken hebben met bijvoorbeeld Prusa Mendel, Ultimaker en andere DIY 3D printers?

Op het Fablab in Maastricht is er nu een Orca v0.3 operationeel, en ik moet zeggen dat ik wel gecharmeerd ben van deze printer. Zowel snelheid als resolutie zijn meer dan redelijk te noemen.

• 26779
  • Niet online
Er komt weer een 3d printer workshop weekend aan bij FabLab zuidlimburg. Onder begeleiding van professionele 3d printer bouwers kan je in een weekend je eigen 3d printer in elkaar zetten. Er wordt gegarandeerd dat je met een werkende printer naar huis gaat. Afhankelijk van de inschrijvingen wordt een datum gepland. Dit keer wordt het een Orca v0.4.

http://www.fablabzuidlimb...-printer-start-binnenkort

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 26779
  • Niet online
Ik heb toch een vraag over principiele keuzes mbt tot de aandrijving in een 3D printer.
Als ik kijk naar de 'mendel' series, dan valt me op dat het bed vaak in x en y richting beweegt en de extruder in de z richting.
Andere ontwerpen draaien dat juist om: het bed in de z richting laten bewegen en de extruder in x en y richting.

Wat vinden jullie nu de 'beste' methode? En belangrijker: Waarom?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 26779
  • Niet online
Maar de motor van de extruder is er alleen maar om de draad door te voeren. Dus in principe een erg lichte motor.
Mij lijkt het toch van belang dat het bed zo statisch mogelijk is.??
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True