Ik zie een hoop vragen over wat iemand moet kiezen en daarom bij deze nog een korte uitleg over wat ik heb gekocht en gedaan. Het gekozen protocol is Z-Wave i.v.m met de 2 weg communicatie
Hardware
- Aero Z-Wave stick voor in de "server"
- 2 x Duwi inbouw dimmer (keuken en kamer)
- 2 x Duwi inbouw schakelaar (slaapkamer en Itho ventilator)
- 4 x Duwi tussen stekker ( verschillende lampen)
- 1 x Computer naar keuze ( in mijn geval een ESXi Virtuele machine)
- 1 x USB Hub
- 1 x 100m bluetooth dongle
Software
- Ubuntu 11.10 Desktop ( laatste versie i.v.m met ESXi want 10.04 wilde niet starten)
- Domotiga (Gratis met geweldige support, zit iets er niet in dan wordt het gemaakt, werkt het niet komt er een nieuwe versie)
Linkjes
http://www.hashop.nl/
Bij deze webshop heb ik alle Z-Wave gerelateerde onderdelen gekocht. Vandaag besteld morgen binnen gaat bij hem ook echt op. Daarnaast heb ik een keer een defecte module gehad en deze is netjes en snel omgewisseld. Verder is de eigenaar terug te vinden op domoticaforum.eu
http://www.domotiga.nl/
De software welke gemaakt is door Ron Klinkien ook hij is terug te vinden op domoticaforum.eu en heeft tot nu toe al mijn "problemen" met de software binnen een dag onderzocht en vaak ook opgelost.
Inrichting
Op de Ubuntu desktop machine draait domotiga met een Z-Wave usb dongle en een Bluetooth dongle. De bluetooth dongle wordt gebruikt voor blue proximity zodat Domotiga weet of mijn telefoon thuis is/komt en aan de hand daarvan doet hij als het "donker" is het licht aan
De Z-Wave dongle wordt met de open-zwave wrapper gebruikt om te communiceren met alle modules
Er is een lamp die wordt geschakeld op basis van tijd (dag/nacht) alle andere kan ik schakelen met een webinterface een iphone interface of domodroid op de android telefoon. (en natuurlijk vanuit de software)
Todo
- Uitbreiden met Gas/Water/Licht teller
- Thermostaat op basis van Z-Wave ( er zou in het begin van dit jaar iets nieuws moeten komen in Europa)
- Alle andere dingen die ik nu nog niet bedacht heb
[
Voor 13% gewijzigd door
raymonvdm op 17-01-2012 15:15
]