Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 5 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-10-2021
@ SirQ,
Wellicht om eerst eens te kijken op z-wave.me hiervoor heb je geen software nodig (werkt in de cloud)
je kunt daarmee in eerste instantie een aantal producten inregelen.
Let op dat je wel een Aeon Labs II stick besteld.
http://www.domotica-shop....ick-versie-2-p-16312.html

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-07 00:16
Ha mensen even een vraagje, ik heb al een tijdje een goed werken zwave systeem op basis van een verav2.

Nu heb ik vd week een harmony one+ gekocht, Zijn er schakelaars ( tussenstekkers) met een ir ontvanger die door de harmony ondersteund worden ? zoja dan kan ik zelf wat gaan goochelen om er een scene mee te starten ...

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:12
Waarom niet gewoon z-wave schakelaars/ tussenstekkers en dat combineren met een IR ontvanger. En dan kun je gewoon op basis van ir signaal iets activeren.

Ben er zelf wel achter dat dmv lua code je toch wel zaken meer specifiek naar wens kunt schakelen ipv het standaard klik werk ;)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
if luup.is_night() then
luup.call_action("urn:upnp-org:serviceId:Dimming1","SetLoadLevelTarget", {newTargetValue = "100"}, 11)
luup.call_action("urn:upnp-org:serviceId:Dimming1","SetLoadLevelTarget", {newTargetValue = "45"}, 4)

end
luup.call_action("urn:micasaverde-com:serviceId:DiscretePower1","On",{},16)
luup.sleep(2000)
luup.call_action("urn:micasaverde-com:serviceId:InputSelection1","Input4",{}, 16)
luup.sleep(200)
luup.call_action("urn:micasaverde-com:serviceId:InputSelection1","Input5",{}, 16)
luup.sleep(2000)
luup.call_action("urn:denon-com:serviceId:Receiver1","SetVolumeTarget",{newTargetValue = "39"}, 16)

Dit doet het volgende:
Als het buiten donker is dan
Doen 2x een lamp aan

Doet met Denon versterker aan, (ff 2 sec wachten voor opstarten)
Zet de kanaal op input 4, weer heel even wachten
Zet de versterker op input5 (de tuner) nu weer even wachten voordat ik het volume op gewenst niveau kan zetten.

Waarom niet direct op Tuner input. Nou omdat ik nog niet de code weet hoe ik de status kan uitlezen van de huidige input dus deze optie werk in ieder geval goed. Als hij namelijk al op Tuner stond en ik zou die opdracht dan nog een keer sturen dan wisselt hij tussen AM/FM (en ik luister alleen op FM)
De code kan dus beter maar komt wel wanneer ik daar weer tijd voor heb ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 438218

Iemand wel eens gehoord van deze Z-Wave inbouwmodules; http://www.ctc-chromagic.com/?q=zwave/HAN02

Tevens hebben ze ook een mooie compacte deur/raam sensor Everspring HSM02: http://www.everspring.com...&UID=505&CateUIDList=0,83

Chromagic = Everspring schijnbaar...

Buiten de eigen websites is er niks over te vinden... laat staan te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10867

ik was van plan een aantal fibaro inbouw modules (FGS221) te kopen, maar ik had een vraagje:
is de schakelaar kant en de lamp kant vast gekoppeld of gescheiden? maw, kan ik het zo instellen dat als ik op de knop druk, de lamp niet van status veranderd ( maar iets anders wel bv via vera of homeseer ) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Anoniem: 10867 schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 22:46:
ik was van plan een aantal fibaro inbouw modules (FGS221) te kopen, maar ik had een vraagje:
is de schakelaar kant en de lamp kant vast gekoppeld of gescheiden? maw, kan ik het zo instellen dat als ik op de knop druk, de lamp niet van status veranderd ( maar iets anders wel bv via vera of homeseer ) ?
nee, dat kan niet op die manier, dan heb je een extra module nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Erkens schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 23:44:
[...]

nee, dat kan niet op die manier, dan heb je een extra module nodig
Op de dimmer module zit wel een 2e schakel contact die je kunt gebruiken voor het aansturen van iets anders.
Omdat knop 1 voor de lamp is lijkt mij dat deze niet via knop 2 wordt geschakeld.

[ Voor 12% gewijzigd door The-Source op 31-12-2011 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

klaasbram schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 00:36:
[...]

Op de dimmer module zit wel een 2e schakel contact die je kunt gebruiken voor het aansturen van iets anders.
Omdat knop 1 voor de lamp is lijkt mij dat deze niet via knop 2 wordt geschakeld.
Ja, dat kan, maar ik krijg van de Fibaro modules geen directe feedback en moet ik dus pollen. Gevolg is dus dat je niet "direct" een actie kan uitvoeren zodra de schakelaar wordt omgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou ik zie in me Vera wel degelijk direct status wijzigen wanneer ik de schakelaar met de hand bedien. Dat hele pollen verhaal geld voor die zooi van duwi ( zonder.me firmware)
Ik heb hier zelf een merten en een aantal fibaro dimmers en die doen allemaal direct status wijzigingen door geven.
Als schakel ik de verlichting via een draadloze wandzender die gekoppeld is aan een dimmer dan ook wijzigt de status direct in me Vera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
De Harmony werkt als 2e controller in een systeem en zal dus niet werken.
Wanneer je iR wilt koppelen met een scène kun je het beste een SQ Blaster gebruiken.
Hiermee kun je bijna alle (geen B&O) iR producten mee bedienen icm met VERA 1,2, of 3.

http://www.squareconnect.com/products.html
MaChOmIdGeT schreef op donderdag 29 december 2011 @ 21:26:
Ha mensen even een vraagje, ik heb al een tijdje een goed werken zwave systeem op basis van een verav2.

Nu heb ik vd week een harmony one+ gekocht, Zijn er schakelaars ( tussenstekkers) met een ir ontvanger die door de harmony ondersteund worden ? zoja dan kan ik zelf wat gaan goochelen om er een scene mee te starten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
@Motorolie

De HAN02 komt naar Nederland als onderdeel van het Eminent e-Domotica pakket.

[ Voor 91% gewijzigd door Dshop op 02-01-2012 16:27 . Reden: verkeerde quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

klaasbram schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 12:46:
Nou ik zie in me Vera wel degelijk direct status wijzigen wanneer ik de schakelaar met de hand bedien. Dat hele pollen verhaal geld voor die zooi van duwi ( zonder.me firmware)
Ik heb hier zelf een merten en een aantal fibaro dimmers en die doen allemaal direct status wijzigingen door geven.
Als schakel ik de verlichting via een draadloze wandzender die gekoppeld is aan een dimmer dan ook wijzigt de status direct in me Vera
Heb je misschien een configoptie aangepast van de fibaro? Want ik zie namelijk geen berichten van de fibaro's langskomen als ik de schakelaar omzet binnen OpenZwave...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Beekforel schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 20:39:
Hopelijk vrijdag m'n Plugwise set binnen, daar heb ik nog wat leuke ideeën mee.
Ik dacht dat plugwise een volledig gesloten systeem was, waar je verder weinig mee kunt doen??

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:06

Rmg

Cyberpope schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 09:19:
[...]

Ik dacht dat plugwise een volledig gesloten systeem was, waar je verder weinig mee kunt doen??
mwa ze hebben een vrij redelijk http api waar je behoorlijk wat mee kan doen en er is een POL ( http://www.maartendamen.c...ux-downloads-back-online/ ) plugwise on linux driver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
Dshop schreef op maandag 02 januari 2012 @ 16:22:
De Harmony werkt als 2e controller in een systeem en zal dus niet werken.
Wanneer je iR wilt koppelen met een scène kun je het beste een SQ Blaster gebruiken.
Hiermee kun je bijna alle (geen B&O) iR producten mee bedienen icm met VERA 1,2, of 3.

http://www.squareconnect.com/products.html

[...]
He.. nee ik wil met mn One zwave apparaten bedienen.. niet andersom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:08

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Cyberpope schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 09:19:
[...]

Met de Homeseer plugin werkt het prima en kan ik doen wat ik ermee wil. TV en audio set staat nooit meer op standby, wasmachine, oven, computer, Roomba stofzuiger idem dito. En ik schakel er inmiddels ook wat lampen mee, gaat ook prima. En dan weet je ook nog eens je stroomverbruik. Ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
MaChOmIdGeT schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 12:44:
[...]

He.. nee ik wil met mn One zwave apparaten bedienen.. niet andersom
Dat kan wel maar dan is je harmony de enige controller en kun je dus geen vera / aeon stick gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Je kunt in sommige gevallen de Harmony als secondairy controller aanmelden maar is verre van ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Dshop schreef op woensdag 28 december 2011 @ 12:21:
@ Thehoff, de controller was niet nodig geweest, de ST814 kan ook rechtstreeks aan een tussenstekker worden gekoppeld.
Ik heb met de producent gemaild (meerdere malen) maar nooit een reactie ontvangen. De webshop waar ik bij heb besteld gaf op mijn vraag hoe ik de 2 apparaten kon koppelen aan, dat de 2 apparaten niet rechtstreekts gekoppeld kunnen worden en dat ik een controller nodig had. Dus heb die besteld en een trial versie van homeseer geinstalleerd, maar ik krijg het niet aan de praat. Lijkt dat de controller het niet goed doet op m'n pc, en dat ik daarom niet de gekoppelde apparaten kan assignen aan een bepaalde actie.Helaas op het moment druk met van alles en nogwat (kind in aantocht) en ik heb het dus maar opgegeven.
Het staat me allemaal nog te veel in de kinderschoenen voor iemand zonder Linux kennis. Het kost me te veel tijd om alles een beetje te begrijpen en aan de praat te krijgen.
Wellicht had ik beter een vera moeten kopen, maar ik ging er eigenlijk van uit dat er voor een willekeurige linux nas wel wat gebruiksvriendelijke software zou zijn.

Maar hoe zou dat direct koppelen dan wel mogelijk zijn? Heb je toevallig een how-to voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:21
Ik heb sinds kort ook een Vera2. Hebben jullie ook een batery-pack erbij ontvangen? Hoe laad je deze batery op? Met een bijbehorende adapter of met de adapter van de Vera2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
Via de portal van Vera2 kan je ook het electra-verbruik zien en je hebt daar ook de mogelijkheid om de historie van je verbruik te zien! Werkt dit bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Hallo Counter12
Opladen doe je met de meegeleverde adapter, wel even een aanmerking de gebruiksaanwijzing gaat uit van een groene LED, in sommige zit een rode led gemonteerd.
Dit kan verwarring veroorzaken.
Het stroomverbruik kun normaal gesproken zien via de interface. Update zojuist getest en de data is weer beschikbaar,
In user interface 5 (UI5) zit er een nieuwe mogelijkheid om dit uit te lezen.
Een filmpje hierover vind je hier> YouTube: CEDIA EXPO 2011 - MiOS UI5

[ Voor 5% gewijzigd door Dshop op 09-01-2012 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
Is dit dan dezelfde adapter als waarmee je de Vera2 van stroom voorziet? En begrijp ik goed, dat je de laatste tijd inderdaad geen history zag?

[ Voor 33% gewijzigd door counter12 op 09-01-2012 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
De history was even weg, en de lader is niet de lader van VERA.
Wanneer je inlogt en en je kiest de tab energy sage krijg je de melding unable to communicate with device.
Waneer je dan toch kiest voor View usage history dan zul je de gegevens krijgen per switch met meter en of dimmer/schakelaars waarbij je het aantal watts hebt ingevuld tijdens het configureren.
Ik kan als je dat wilt wel een screenprint sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
Ik heb bij mijn Vera wel een adapter ontvangen (met een rood en groen lampje), maar voor een US aansluiting. Daarvoor heb ik weer een converter ontvangen, maar ik krijg de batery niet opgeladen.
Ik wil graag een schermprint. Hoewel ik de melding die jij opgeeft niet krijg. Ik krijg deze melding : Not enough data for selected interval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Vreemd dat er niet genoeg data is, heb je een aantal smart schakelaars met meter functie en heb je bij diegene die dit niet hebben het de waarde (w) van de aansloten producten opgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
ja, twee Everspring met meters en twee zonder ,eter, maar met waarde ingegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
FF voor de duidelijkheid, die tab energy usage zit in UI5? want ik UI4 kan ik er echt nergens iets over vinden. Ook bij advanced het invulveld Watt zie ik nergens staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
Moet je op je computer maar eens naar deze (https://cp.mios.com/login.php) site gaan en inkoggen met het account wat je bij het opzetten van je Vera gemaakt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
@ Klaasbram, Wel even eerst een remote user aanmaken in het dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou ik had in eerste instantie dus niet het veld UserSuppliedWattage staan op het advanced tabblad. Maar toen ik dus op het settings tabblad bij energy used een waarde in had gevuld (het wattage) toen kwam er in eens wel dat veld onder advanced erbij.
Niet helemaal duidelijk van te voren maar uit eindelijk komen we er wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Over een paar dagen heb je een aardig overzicht.
Wanneer je een update doet naar UI5 wordt het nog fraaier.
YouTube: CEDIA EXPO 2011 - MiOS UI5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Laatst online: 14:51
De Vera Lite is nu ook beschikbaar in diverse online Shops in Ned voor €169,95. Iemand voornemens deze op korte termijn aan te schaffen? Als ik snel de zaken vergelijk met een Vera3 is er bij de Vera Lite alleen het wifigedeelte weggehaald. Komt dat goed uit, ik heb namelijk al een goede wifirouter.

Ik twijfel om deze unit aan te schaffen. Ik ben voornemens een server in elkaar te zetten en daar zou eventueel Homeseer + Aeon USB stick op komen. Of ik ga voor deze Vera Lite. Choices choices....

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
krizzziz schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 09:39:
De Vera Lite is nu ook beschikbaar in diverse online Shops in Ned voor €169,95. Iemand voornemens deze op korte termijn aan te schaffen? Als ik snel de zaken vergelijk met een Vera3 is er bij de Vera Lite alleen het wifigedeelte weggehaald. Komt dat goed uit, ik heb namelijk al een goede wifirouter.

Ik twijfel om deze unit aan te schaffen. Ik ben voornemens een server in elkaar te zetten en daar zou eventueel Homeseer + Aeon USB stick op komen. Of ik ga voor deze Vera Lite. Choices choices....
Als je toch een server draait, Homeseer....

Hoewel ik de iphone interface van de vera wel heel relaxt vindt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-07 15:18

PaulX

Beyond your imagination...

Wie kan mij helpen?
Ik ben op zoek naar een oplossing om een rolluik automatisch te schakelen en moet op afstand (extern) te bedienen zijn en op een veilige manier.

Gebruik momenteel het relatief onveilige klik-aan-klik-uit
Afbeeldingslocatie: http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/goinstall/full10567979.jpg + Afbeeldingslocatie: http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ0JNIR_8ODrTfqCxIOUrCQhCYskD1Trdz6kF8PiVIjalWjtSz5
(SUN-500 module + tijd-programmmeerbare afst. bed.), jammer is dat klik-aan-klik-uit ook geen acknowledgement retoursignaal kent en ik kan uiteraard met deze set niet op afstand schakelen.

Nu heb ik gelezen over z-wave producten.
(dit protocol kent wel 'n acknowledgement retoursignaal en is goed veilig, toch?)
Als het goed is kan hiermee het rolluik automatisch worden geregeld:
Op zo'n wijze dat deze automatisch omlaag gaat nadat de zon onder is gegaan
en dat deze weer automatisch omhoog gaat zodra de zon weer opkomt.
Met automatische update van zonsopkomst/ondergangstijden.

Klopt het dat ik daarvoor alleen het volgende nodig heb?:Kan ik dan ook later bijvoorbeeld een z-wave temperatuursensor koppelen aan het rolluik?

Of later schakelaar tussenstekkers toevoegen aan het z-wave netwerk met 1 en dezelfde z-wave USB stick?

Moet ik 1 merk aanhouden of maakt dat op zich niet zoveel uit? :?

edit: Oh ja, en ik ben uiteraard van plan om de management software te 'draaien' op een servertje (een fit-PC'tje met win7 pro) ;)

[ Voor 5% gewijzigd door PaulX op 15-01-2012 21:45 . Reden: toevoeging ]

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou het linkje naar homeseer zou ik toch even gaan wijzigen:
You attempted to access: img.brothersoft.com

This is a known malicious web site. It is recommended that you do NOT visit this site.
The detailed report explains the security risks on this site.
Norton-beoordeling
brothersoft.com
Overzicht
•Computerbedreigingen: 158
•Identiteitsbedreigingen: 0
•Ergernisfactoren: 0
Totaalaantal bedreigingen op deze site: 158
Verder is homeseer alles behalve gratis en als je daarbij een losse Z-wave stick koop kun je net zo goed een volwaardige gateway kopen van Micasaverde (een vera dus ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-07 15:18

PaulX

Beyond your imagination...

---linkje heb ik aangepast---

Je hebt het over een gateway...
dan heb ik dus geen aparte (windows) server meer nodig met software en USB adapter?
Dat ding IS dan meteen compleet de server incl. software en z-wave interface zogezegd, toch?

[ Voor 70% gewijzigd door PaulX op 15-01-2012 21:48 ]

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSS540
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-01-2024
Aankoop en automatisatie gedaan van een Mac Mini met Plex media server, couchpotato en sickbeard, spotify premium en itunes. Ook alles in samenwerking met mijn logitech harmony. Ik moet dus niet meer de zetel uitkomen, tenzij... om de lichten te dimmen! Daardoor ben ik beginnen uitkijken en zin gekregen in een domotica projectje :)

Een vriend heeft al jaren zijn home cinema geautomatiseerd met X10 modules en een CM15 interface. Elk commando wordt aangestuurd met Indigo in combinatie met applescript, en aangezien die ook een webserver is, kan hij de uiterst handige Indigo touch app voor iphone gebruiken.

Dit leek me allemaal ook net wat ik nodig had. Maar na het volledig doorlezen van deze thread heb ik mijn twijfels over X10 en ben ik me beginnen verdiepen in Z-Wave. Ik heb het niet zo voor kant en klare oplossingen zoals Vera en Fibaro. De webinterface doet me erg denken aan die van de Logitech Harmony die toch vaak zijn beperkingen heeft. ;(

Ik vrees dat ik toch voor een van de 2 zal moeten gaan aangezien er geen ideale oplossingen zijn in combinatie met mac. En dan wrs wel Vera Lite in combinatie met de Vera iphone app. (Fibaro zijn iphone app is in het pools met nergens een optie om taal te veranderen).

Tenzij iemand anders een goed voorstel heeft! Ik las ook dat INSTEON in 2012 éindelijk gereleased wordt voor europa (kan ik alsnog Indigo software gebruiken gewoon) :) Maar tegen dat alles leverbaar is, zijn we wrs al 2013 ?

edit: Iemand ervaring met Crestron? Is vrij bekend blijkbaar, er is nu ook een Siri hack uit om domotica met siri te bedienen.
edit2: Laat maar, die Crestron Prodigy gateways kosten bijvoorbeeld al 1900€ !

edit: Dit kan ook tellen: http://www.loxone.com/Pages/nl/ maar het is ook wel kostelijk

[ Voor 10% gewijzigd door JSS540 op 16-01-2012 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-07 12:23

3raser

⚜️ Premium member

Ik wil graag met domotica aan de slag en ben al een tijdje aan het rondkijken wat de opties en kosten zijn.
Ik dacht eerst aan X10 maar na het lezen van dit topic weet ik wel zeker dat ik met Z-wave verder moet. Omdat het een dure grap is (en ik mijn vrouw nog moet overhalen dat het echt handig is) wil ik graag klein beginnen. Daarom enkele vragen.

Ik dacht een MiOS Vera 2 of 3 te kopen. Nu las ik dat de 3 eigenlijk hetzelfde is als de 2, maar dan met meer geheugen (dus meer producten, events en timers). Is dat werkelijk het enige verschil? En over hoeveel producten/events praten we dan? Als ik de Vera 2 koop kan ik dan mijn hele huis automatiseren of kan ik dan beter gelijk de Vera 3 kopen?
Ik wil ook iets aan beveiliging doen. Is de Vera daar geschikt voor? Dus d.m.v. raam- deurcontacten en bewegingsmelders een eigen alarmsysteem bouwen?

Omdat ik overal in huis al schakelaars heb en deze niet wil vervangen dacht ik de Fibaro modules te gebruiken. Hoe zit dit met dimmers? Ik heb een aantal indruk- draaiknop dimmers (ja lekker duidelijk zo). Kunnen die worden aangestuurd met de dimmer modules van Fibaro?

Heeft iemand tips omtrent een goed raam- deurcontact? Ik zag bij EZhome de Everspring. Heeft iemand daar ervaring mee? Wat is bijvoorbeeld de batterijduur? En zijn er goedkopere alternatieven?

Kan ik aan de slag met een Vera, Fibaro en deurcontact? Stel dat ik deze 3 items koop, kan ik dan een schakeling maken waarbij het licht aan gaat als de deur open gaat? Of heb ik nog meer nodig?

Ik stel misschien wat logische vragen, maar heb meelij, ik ben een beginner. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Over het laatste stukje, ja dat kan. En als je wilt kun je dan automatisch na x sec/min uit laten gaan. Maar ook op voorwaarde dat het buiten wel schemerig of donker zijn buiten.
Zelf zit ik op een specifieke usb rs232 convertor te wachten voor het bedienen van me tv via me vera :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-07 13:59
Jongens, bedankt voor de inspiratie uit dit topic!

Al een tijdje ben ik op zoek naar de juiste manier om een 'wifi-thermostaat' te realiseren. Dan uiteraard niet met dat belachelijke ICY sms-systeem (met abonnement!) of zo dat Essent of consorten de boel onder controle hebben...

Nu las ik hier over z-wave en kwam ik o.a. dit product tegen:
http://www.ezhome.nl/verw...orstmann-hrt4-zw-set.html
manual: http://www.horstmann.co.u...al-Heating/HRT4-ZWweb.pdf
z-wave info: http://www.horstmann.co.u...eating/HRT4B-ZWManual.pdf

Nu is dit op zichzelf al een redelijk awesome apparaat voor een redelijke prijs (thermostaat met losse zender) en als ik het goed begrijp kan ik deze dus ook via 'een' z-wave controller aansturen? Is het dan ook mogelijk om op mijn 24/7 windows-7 pc een module aan te sluiten en een z-wave server te draaien?

Zoiets dus: http://www.ezhome.nl/cont...-me-z-wave-usb-stick.html

Wat ik uiteindelijk wil: via internet (en LAN) de thermostaat uitlezen en instellen.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Het is goed mogelijk, maan dan zul je eigenlijk alleen de thermostaat gebruiken als instel/ temperatuur sensor te gebruiken. Want anders zal de thermostaat je cv unit weer uitschakelen omdat de temperatuur hoger is dan ingesteld op je thermostaat is ingesteld.
Met een vera wil dat namelijk niet helemaal lekker, want je krijgt je zelf ingestelde temperatuur niet in de thermostaat ingevoerd. Maar misschien dat het in jouw opstelling makkelijker gaat ;)

Het los aansturen van de cv-unit kan in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
@Klaas: als ik jouw verhaal goed begrijp ZOU het dus kunnen, echter moet ik kiezen om OF de meegeleverde handzender te gebruiken (pairen) OF een z-wave controller met zelf te bouwen interface moet gebruiken?

Hoe zit dit qua beschikbare software etc voor bijvoorbeeld een Vera? Moet ik veel zelf maken?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
S0epkip schreef op maandag 16 januari 2012 @ 20:51:
@Klaas: als ik jouw verhaal goed begrijp ZOU het dus kunnen, echter moet ik kiezen om OF de meegeleverde handzender te gebruiken (pairen) OF een z-wave controller met zelf te bouwen interface moet gebruiken?

Hoe zit dit qua beschikbare software etc voor bijvoorbeeld een Vera? Moet ik veel zelf maken?
Nou ik heb ze onderling gepaired EN ik kan zou ze allebei ook via me vera moeten kunnen bedienen. Alleen gaat het mis bij de bediening vanuit me Vera naar me thermostaat. Omdat deze batterij gevoed is ontwaakt deze om de 4 minuten (minimaal slaaptijd) en Vera 'vergeet' in die tussentijd het bericht. Ik kan wel direct me cv unit aansturen. En in me vera zie ik ook de ingestelde temperatuur en ook de actuele temperatuur. Dus het is bijna volledig operationeel alleen kan ik dus niet de gewenste temperatuur instellen rechtstreeks in de thermostaat.
Via een scene de cv-unit aanzetten en deze uit aan de hand van een behaalde temperatuur is natuurlijk ook mogelijk alleen wat minder gebruiksvriendelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Hallo S0epkip,

Je kunt in VERA veel zelf instellen. scènes als aan/uit per tijd of event ( zon op / onder) temp of beweging.
Daarnaast kun je middels het LUUP/LUA protocol e.a. zelf programmeren.

Zie ook http://wiki.micasaverde.c...ASearch&search=luup&go=Go
Verder komt de ICY Wifi Thermostaat ook beschikbaar voor een breder publiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekc1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:07
Hoi Dshop,
Waar kan ik meer vinden over de icy wifi thermostaat? Zou deze ook aan vera te koppelen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
www.icy.nl
Je kunt deze standaard niet aan VERA koppelen. de een is z-wave de ander wifi, beide zijn remote te bedienen.
Wellicht dat er nog iemand een plugin schrijft zoals voor de iPcamera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Laatst online: 12:44
Ik kwam bij de Praxis een foldertje tegen van free-control (www.free-control.com). Helaas kan ik verder weinig technische gegevens vinden, behalve dat het op 868 Mhz werkt. Zou wel leuk zijn als het z-wave is. Normaliter is de Praxis niet goedkoop, maar met 25% korting wel. Iemand die er meer van weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Bestaat er ook een stappenschakelaar voor het Z-wave protocol?
Ik heb thuis een WTW ventilatiesysteem die je in 3 standen kan zetten. Dit kan alleen vanuit de badkamer. Het zou dus handig zijn als dit draadloos door het hele huis kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixus74
  • Laatst online: 12:16
@3raser

Je kan de Düwi zonnewering schakelaar hiervoor gebruiken, je moet dan wel een instelling maken dat hij niet terug springt na een bepaalde tijd.

Zie ook : http://www.zwaves.nl/viewtopic.php?f=32&t=48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Daarvoor gebruikt met een zonwering/rolluiken schakelaar. Ik moet me er nog in verdiepen, maar ik vraag me af waarom een normale (dubbele) schakelaar niet zou werken. Volgens mij voeren die tweede en derde draad alleen maar een stuurstroompje en nauwelijks vermogen.

Hier een draadje hoe het te regelen met een Vera box: http://www.zwaves.nl/viewtopic.php?f=32&t=48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Ik heb mij nog eens in Danfoss thermostaatknoppen verdiept, maar dat is dikke ellende. Het praat geen open zwave-protocol, maar iets wat er wel op lijkt, maar niet of nauwelijks werkt. In combinatie met een Vera gaat het voorlopig niet werken.

Hier een draad van wat hobbyisten die er mee bezig zijn: http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,8609.75.html

Voorlopig staat het dus nog in de kinderschoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Wat is eigenlijk de beste leverancier voor Z-wave producten? Via Google kom ik vaak uit op ezhome.nl, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Er zijn helaas ook geen shop reviews beschikbaar.
Alle informatie is welkom. De prijs is belangrijk, maar een goede (snelle) levering en support is belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

3raser schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:17:
Wat is eigenlijk de beste leverancier voor Z-wave producten? Via Google kom ik vaak uit op ezhome.nl, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Er zijn helaas ook geen shop reviews beschikbaar.
Alle informatie is welkom. De prijs is belangrijk, maar een goede (snelle) levering en support is belangrijker.
ezhome heb ik slechte ervaringen mee, zelf heb ik bijna alles bij hashop.nl besteld, kwa prijs zitten ze op hetzelfde niveau, maar de aftersales zijn echt dik in orde. Je wordt persoonlijk te woord gestaan en ook retouren gaat zonder problemen. Heb nogal wat defecten gehad en dat is allemaal prima opgelost. Levering over het algemeen de volgende dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik zie een hoop vragen over wat iemand moet kiezen en daarom bij deze nog een korte uitleg over wat ik heb gekocht en gedaan. Het gekozen protocol is Z-Wave i.v.m met de 2 weg communicatie

Hardware

- Aero Z-Wave stick voor in de "server"
- 2 x Duwi inbouw dimmer (keuken en kamer)
- 2 x Duwi inbouw schakelaar (slaapkamer en Itho ventilator)
- 4 x Duwi tussen stekker ( verschillende lampen)
- 1 x Computer naar keuze ( in mijn geval een ESXi Virtuele machine)
- 1 x USB Hub
- 1 x 100m bluetooth dongle

Software

- Ubuntu 11.10 Desktop ( laatste versie i.v.m met ESXi want 10.04 wilde niet starten)
- Domotiga (Gratis met geweldige support, zit iets er niet in dan wordt het gemaakt, werkt het niet komt er een nieuwe versie)

Linkjes

http://www.hashop.nl/

Bij deze webshop heb ik alle Z-Wave gerelateerde onderdelen gekocht. Vandaag besteld morgen binnen gaat bij hem ook echt op. Daarnaast heb ik een keer een defecte module gehad en deze is netjes en snel omgewisseld. Verder is de eigenaar terug te vinden op domoticaforum.eu

http://www.domotiga.nl/

De software welke gemaakt is door Ron Klinkien ook hij is terug te vinden op domoticaforum.eu en heeft tot nu toe al mijn "problemen" met de software binnen een dag onderzocht en vaak ook opgelost.

Inrichting

Op de Ubuntu desktop machine draait domotiga met een Z-Wave usb dongle en een Bluetooth dongle. De bluetooth dongle wordt gebruikt voor blue proximity zodat Domotiga weet of mijn telefoon thuis is/komt en aan de hand daarvan doet hij als het "donker" is het licht aan

De Z-Wave dongle wordt met de open-zwave wrapper gebruikt om te communiceren met alle modules

Er is een lamp die wordt geschakeld op basis van tijd (dag/nacht) alle andere kan ik schakelen met een webinterface een iphone interface of domodroid op de android telefoon. (en natuurlijk vanuit de software)

Todo

- Uitbreiden met Gas/Water/Licht teller
- Thermostaat op basis van Z-Wave ( er zou in het begin van dit jaar iets nieuws moeten komen in Europa)
- Alle andere dingen die ik nu nog niet bedacht heb

[ Voor 13% gewijzigd door raymonvdm op 17-01-2012 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Bedankt voor je info Raymon en Erkens. Voor mij wordt het dan ook hashop.nl. Mogen deze shops eigenlijk niet in de shopreview van Tweakers?

DomotiGa klinkt gaaf, maar is niks voor mij. Ik heb liever een kant-en-klare oplossing zoals de Vera 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

3raser schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 16:43:
Bedankt voor je info Raymon en Erkens. Voor mij wordt het dan ook hashop.nl. Mogen deze shops eigenlijk niet in de shopreview van Tweakers?
Ze hebben geen producten die in de pricewatch staan, dus veel nut heeft het niet.
DomotiGa klinkt gaaf, maar is niks voor mij. Ik heb liever een kant-en-klare oplossing zoals de Vera 2.
Ik ben voor een zelfbouw oplossing gegaan met OpenZwave :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSS540
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-01-2024
Hoe ver reikt de Vera (Lite) eigenlijk? Ik zou deze naast mijn router zetten in de berging. Dan moet het signaal door de hal en tot in de woonkamer nog geraken.
Bestaan er mogelijkheden om het signaal te repeaten? Ik weet da de modules op zich het signaal repeaten, maar voorlopig begin ik met maar 1 of 2 modules die dus al een paar kamers verder dan de Vera Lite komen te zitten. Mijn wifi heeft daar wel nog uitstekend bereik, dus dan moet ik niet vrezen dat de Vera RF signalen gaan moeten onderdoen?

Wat raadt men aan als module om tussen een bestaande dimmer in te bouwen?
De Micro Smart Energy Illuminator lijkt me overkill. Ik wil niet van die lamp specifiek de kWh zien.
De Düwi Z-Wave inbouw dimmers zijn niet compatibel met bestaande dimmers vrees ik? Aangezien er al 2 toetsen op zitten.
Dan blijft de Fibaro module over.
Zijn er nog andere aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
@JSS540

Een dimmer kun je nooit met een dimmer bedienen.
De Aeon Labs bedien je met een gewone (bij voorkeur puls) schakelaar.
Dus je kunt kiezen, de DUWI ipv van de eigen dimmer of de Aeon Labs of Fibaro met een schakelaar bedienen.
De reikwijdte van een VERA wordt mede bepaald door het aantal nodes in het netwerk, wanneer je een aantal producten toevoegt zal het netwerk beter en stabieler worden.
Normaal gesproken kun je uitgaan van 15meter per product (batterij gevoede producten uitgezonderd)
Instructies voor de VeraLite vind je in dit filmpje.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-WB7KKViCHM]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
@JSS540

Ik zou de bestaande dimmer VERVANGEN voor een Zwave dimmer, dan kun je met je Vera de lamp niet alleen aan&uit zetten, maar ook dimmen!

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Laatst online: 14:51
Wat is nou precies het verschil tussen een Duwi Z-wave schakelaar en een Duwi Z-wave.net schakelaar? Ik kom er niet achter!

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-07 21:36
krizzziz schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 14:10:
Wat is nou precies het verschil tussen een Duwi Z-wave schakelaar en een Duwi Z-wave.net schakelaar? Ik kom er niet achter!
Even aangenomen dat je de .me versie bedoelt: Deze heeft een aantal aanpassing in firmware voor status-updates e.d. waardoor wijziging van schakelaar naar controller gepushed wordt, ipv dat je moet pollen wat de stand is(dit kan met grotere netwerken lang duren). Er zijn wat meer wijzigingen en consensus is dat de .me versie te prefereren is.

In other news: De Fibaro FGD211 gaat niet goed om met de spaarlamp die ik hier heb, standby stroom is zo hoog dat lamp flikkert in uitstand. Aanpassen van parameters(wat een gedoe is dat zeg) lost dit niet op. Ik check nog even met andere spaarlampen, maar als dat niet werkt ga ik terug naar een KAKU-schakelaar.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Hallo Loekie,

Heb je al geprobeerd een bypass te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Dshop schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 14:41:
Hallo Loekie,

Heb je al geprobeerd een bypass te plaatsen?
Ik weet dat die bypass er is, maar is een lapmiddel. Er schijnt op deze manier een standby-verbruik van ca 2,5 Watt te zijn, dan vind ik flatout te veel.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Kan ik mij goed voorstellen, welke lamp gebruik je?
En weet je het verbruik van de KAKU module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-07 13:55
zijn de schakelaars van Duwi bijvoorbeeld ook Slim? (Dat je ze kunt pollen om te vragen of ze aan of uit staan?)
(voorbeeld: http://www.hashop.nl/a-19...duwi-z-wave-inbouw-dimmer)
en bij de Dimmer bijvoorbeeld op welke stand hij staat?
en kunnen ze dit allemaal (of waaraan kun je zien of dit wel / niet kan)?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Deze switches zijn te pollen, de laatste versies van de zwave.me versie geven dit realtime door.
Om te testen, druk in het dashboard van VERA op het sleuteltje van het product en kies settings.
Druk daarna op poll now, als het goed gaat komt er een melding succesfully polled node.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enagel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-10-2023
pegagus schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:08:
Ik heb mij nog eens in Danfoss thermostaatknoppen verdiept, maar dat is dikke ellende. Het praat geen open zwave-protocol, maar iets wat er wel op lijkt, maar niet of nauwelijks werkt. In combinatie met een Vera gaat het voorlopig niet werken.

Hier een draad van wat hobbyisten die er mee bezig zijn: http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,8609.75.html

Voorlopig staat het dus nog in de kinderschoenen.
Ik heb ze wel aan de praat gekregen op mijn stadverwarming met een VERA2 box. Wat is jou probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Dshop schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:50:
Deze switches zijn te pollen, de laatste versies van de zwave.me versie geven dit realtime door.
Om te testen, druk in het dashboard van VERA op het sleuteltje van het product en kies settings.
Druk daarna op poll now, als het goed gaat komt er een melding succesfully polled node.
Kleine toevoeging, alleen duwi switches hebben dan probleem. Fibaro en merten geven direct hun status door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
enagel schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 01:00:
[...]

Ik heb ze wel aan de praat gekregen op mijn stadverwarming met een VERA2 box. Wat is jou probleem?
Vooralsnog niets. Huis moet nog gebouwd worden. Maar er zijn heel veel problemen mee, en met name dat het stelmotortje niet of pas een uur later gaat bewegen. Je kunt wel de waakfrequentie flink opvoeren, maar dat vreet batterijen. Van zichzelf is het een heel mooi systeem, maar Danfoss vertikt het de specificaties vrij te geven

Daarbij wil ik ook de vloerverwarming lokaal aan en uit kunnen zetten, maar daar heb ik nog helemaal niets van terug gevonden, anders dan het eigen living connect syteem

Mijn overwegingen nu zijn om dan maar voor het complete danfoss-systeem te kiezen, bediend door het danfoss display. Helaas kan ik dan niet de verwarming op afstand aan en uitzetten en ook helaas kan het Danfoss-systeem de ketel niet modulerend aan sturen.

Daar bestaat ook al weer helaas sowieso nog geen thermostaat voor die zwave aangestuurd kan worden, maar de ketel zelf modulerend aanstuurt.

Wel hoop ik dat het Danfoss display wel andere zwave-slaves kan aansturen, zodat ik er meer aan heb dan alleen verwarming. Anders heb ik straks een thermostaat voor de verwarming, een danfoss display om de verwarming per locatie te regelen en nog een derde device voor alle andere zaken die ik op afstand wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Hallo Pegasus,

Wanneer je je vloerverwarming aan/uit wilt schakelen in dit eenvoudig te realiseren.
Je plaatst gewoon een tussenstekker tussen de pomp en het stopcontact.
Eventueel icm met een temperatuursensor.
Wel moet de ketel op dat moment werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

klaasbram schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 06:03:
[...]

Kleine toevoeging, alleen duwi switches hebben dan probleem. Fibaro en merten geven direct hun status door...
MIjn Fibaro's geven geen status door aan de controller, is dat een configoptie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Het kan een firmware issue zijn, even een berichtje naar Fibaro sturen.
Normaal gezien moeten de Fibaro schakelaars dit doorgeven.
http://www.fibaro.com/eng/support
Erkens schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 10:26:
[...]

MIjn Fibaro's geven geen status door aan de controller, is dat een configoptie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Afbeeldingslocatie: http://www.squareconnect.com/imagesHTML/sqBlasterPlusImage.pngDe SQ Blaster plus komt naar Nederland.

Naar verwachting zal de SQ Blaster plus medio Maart 2012 beschikbaar komen voor de Europese markt.
De USA versie zal ruim een maand eerder verschijnen, zodra dit product is vrijgegeven ( CE Keur ) zal het product ook in Europa beschikbaar zijn.
Deze nieuwe iR blaster beschikt over 8 High intensity iR leds en 4 iR uitgangen (3.5mm jack)
Deze iR controller werkt met een gratis app. ( VERA is te bedienen met de betaalde versie) en wordt bestuurd via WiFi. De blaster is geïntroduceerd op de CES in Las Vegas in Januari 2012
Meer info op de site van squareconnect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:20
Kan iemand mij adviseren over welke arduino te kopen voor een standalone ontvanger/zender voor kaku en wellicht mijn home easy setje.

Ik zie echt door de bomen het bos niet meer.

Doel:
programmeren
loskoppelen
aan 5v-12 voeding en aansturen met of originele AB kaku of harmony

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Appie Heijn schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 20:17:
Kan iemand mij adviseren over welke arduino te kopen voor een standalone ontvanger/zender voor kaku en wellicht mijn home easy setje.

Ik zie echt door de bomen het bos niet meer.

Doel:
programmeren
loskoppelen
aan 5v-12 voeding en aansturen met of originele AB kaku of harmony
Als je aan de arduino zelf niet direct meer zaken wilt hangen is de Jeenode te overwegen. Je zult wel even zelf moeten solderen of iemand vragen die het voor je wil doen(niet extreem ingewikkeld). Deze heeft al een te moduleren radiomodule ingebouw/bijgeleverd en kan o.a. gebruikt worden om kaku en FS20 aan te sturen, vziw is HE-EU ook mogelijk. Check het even, volgens mij zijn er zelfs standaard voorbeelden beschikbaar in de library die JC levert.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 22:57

RMX

Dshop schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 17:41:
[afbeelding]De SQ Blaster plus komt naar Nederland.
Naar verwachting zal de SQ Blaster plus medio Maart 2012 beschikbaar komen voor de Europese markt.
Bij mijn zoektocht naar het ideale Domotica huis, kwam ik deze tegen. Nu heb ik zelf niks van Apple, dus hoop dat ze echt haast maken met de Android support.
De macro functie, en de Vera koppeling maken dit apparaat ideaal.
Voorbeeld:
TV Kijken: TV aan, Input HDMI, Settopbox aan, Kanaal 1, Reciever Aan.
Maar door de Z-Wave mogelijkheid, kun je nu dus ook de functie lampen dimmen er aan koppelen.
Afbeeldingslocatie: http://www.squareconnect.com/gallery/plog-content/images/square-connect/ipad-images/hometheater_ipad.jpg
Daarbij wordt de SquareConnect je afstandsbediening. Je kunt zelf je tablet/smartphone als AB gebruiken, en deze zelf inrichten.
Deze gaat er zeker komen dus!

[ Voor 6% gewijzigd door RMX op 21-01-2012 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Loekie schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 01:32:
[...]

Als je aan de arduino zelf niet direct meer zaken wilt hangen is de Jeenode te overwegen. Je zult wel even zelf moeten solderen of iemand vragen die het voor je wil doen(niet extreem ingewikkeld). Deze heeft al een te moduleren radiomodule ingebouw/bijgeleverd en kan o.a. gebruikt worden om kaku en FS20 aan te sturen, vziw is HE-EU ook mogelijk. Check het even, volgens mij zijn er zelfs standaard voorbeelden beschikbaar in de library die JC levert.
Ja ik durf het eigenlijk niet te zeggen. Een weerstation koppelen o.i.d. is misschien in de toekomst ook wel leuk. Kan dit ook nog met de jeenode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
RMX schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 01:57:
[...]

Bij mijn zoektocht naar het ideale Domotica huis, kwam ik deze tegen. Nu heb ik zelf niks van Apple, dus hoop dat ze echt haast maken met de Android support.
De macro functie, en de Vera koppeling maken dit apparaat ideaal.
Voorbeeld:
TV Kijken: TV aan, Input HDMI, Settopbox aan, Kanaal 1, Reciever Aan.
Maar door de Z-Wave mogelijkheid, kun je nu dus ook de functie lampen dimmen er aan koppelen.
[afbeelding]
Daarbij wordt de SquareConnect je afstandsbediening. Je kunt zelf je tablet/smartphone als AB gebruiken, en deze zelf inrichten.
Deze gaat er zeker komen dus!
Het vereist wat zelf tweaking maar je genoemde actie kan ik straks rechtstreeks vanuit me vera. En dus ook aan scenes koppelen binnen me vera. En aangezien ik zelf ook niets met apple heb ben ik daardoor ook niet aan een app gebonden omdat alles op vera niveau eventueel via een browser geregeld kan worden (of homebuddy etc op Android)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Zijn er (operationele) redenen om voor een Aeon USB stick te gaan (duurder)?

http://www.ezhome.nl/cont...-me-z-wave-usb-stick.html

ipv de goedkopere zwave.me stick?

http://www.domotica-shop.nl/Z-Wave-USB-Stick-p-16330.html

En weet iemand nog 'goedkope' adresjes? (Het gaat nu alleen nog om een usb-stick, ik wil eens beginnen met z-wave....)

[ Voor 18% gewijzigd door S0epkip op 21-01-2012 12:22 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
S0epkip schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 12:21:
Zijn er (operationele) redenen om voor een Aeon USB stick te gaan (duurder)?

http://www.ezhome.nl/cont...-me-z-wave-usb-stick.html

ipv de goedkopere zwave.me stick?

http://www.domotica-shop.nl/Z-Wave-USB-Stick-p-16330.html

En weet iemand nog 'goedkope' adresjes? (Het gaat nu alleen nog om een usb-stick, ik wil eens beginnen met z-wave....)
De Aeon Labs heeft inclusion mogelijkheden, m.a.w. je pakt de stick, gaat je modules/tussenstekkers/whatever langs drukt op inclusion knop op beide apparaten en de stick bouwt hierrmee het netwerk op. Afhankelijk van welke oplossing je kiest, kan dat handig zijn. Bij veel software is het ingebouwd in de interface, maar nog niet alle. Zeker als je met meer dan een handvol modules begint is daar een voordeel bij.

De zwave.me heb ik geen ervaring mee, maar het zcloud gebeuren accepteert ook andere sticks zie ik.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Over het algemeen zijn de 3 webshops in NL (HAshop, ezhome en Domotica-shop) allemaal even duur. Ik weet zelf dat de AEON stick een volwaardige stick is en overal mee te gebruiken is. Hoe dat is met de Zwave.me stick weet ik niet. Dat moet je zelf even uitzoeken of hopen dat iemand anders dat gedeelte beantwoord ;)

Verder zou je natuurlijk ebay kunnen proberen voor een goedkopere stick alleen moet je wel opletten dat je geen USA versie nemen wat die werkt op een andere frequentie die hier in Europa weer illegaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Ik heb de Vera 2 in huis, en ik snap er helemaal niks van. Nu dacht ik reuze handig te zijn in dit soort dingen, dus de vraag is of ik het fout doe of dat er iets niet klopt aan het apparaat.

Na de Vera te hebben aangesloten op mijn netwerk heb ik http://micasaverde.com/vera2 gebruikt om de Vera in te stellen. Dit ging prima, totdat de pagina mij doorverwees naar de wizard. Zie de 1e screenshot. Blijkbaar is de wizard buiten gebruik.

Via cp.mios.com een account aangemaakt en zo kwam ik alsnog op mijn Vera terecht zonder wizard. Dat ziet er uit als op screenshot 2. Volgens de titelbalk is dit UI5 en de firmware zegt dat ik up-to-date ben met versie 1.5.255.

404 error Vera CMH

Ik heb uiteraard op de "Read getting started guide" geklikt om te zien wat ik nu verder moest doen, maar die geeft screenshots aan die hele andere knoppen hebben dan mijn Vera. Ik heb ook geprobeerd een Zwave device toe te voegen d.m.v. de Zwave knop op de Vera. Er gebeurt echter niets. De knop doet niet wat er in de handleiding staat.

Ik zie ook overal "No room" staan. Betekend dat dat ik een room moet toevoegen? Zo ja, waar?

Help? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
De opzet in UI4 is als volgt (weet niet of dat ook zo is met UI5)
Eerst geef je aan waar je vera voor is, in mijn geval standaard gelaten op MyHome
Daarna kamers toevoegen, zoiets als: woonkamer, keuken, overloop etc..
Op het moment dat je een apparaat in leert dan is hier nog geen "room" aan toegekend. Dat doe je dus pas nadat je alles hebt ingeleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Kan ik ook downgraden naar UI4?
Zo ja, waar kan ik die firmware vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nephilimcrt
  • Laatst online: 16-06 21:01

nephilimcrt

Mad Scientist

Appie Heijn schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 09:40:
[...]

Ja ik durf het eigenlijk niet te zeggen. Een weerstation koppelen o.i.d. is misschien in de toekomst ook wel leuk. Kan dit ook nog met de jeenode?
Als dat weerstation ook werkt op 433MHz dan kan dat gewoon. De RemoteSwitch library ondersteunt zelfs al een weerstation (merk/type is me even ontschoten).

Mocht je echt andere functionaliteiten willen gebruiken (zo wil ik mijn Arduino, naast KaKu, ook mijn TV etc. met infrarood laten bedienen) dan is een Arduino waarschijnlijk de beste keus. Ik zou dan gewoon gaan voor de Arduino UNO. De overige Arduino's zijn ouder en/of gespecialiseerder.

Tapping progress on the shoulder and saying: "More forwards, please!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Jammer dat de startpost geen mooi overzicht heeft, maar dat is wellicht iets voor deel 2.

Maar na door dit topic heen gelezen te hebben, wellicht gewoon mijn vraag maar eens stellen.

Ik heb dus behoorlijk wat klik-aan-klik-uit schakelaars (niet van merk klikaanklikuit, maar van ander merk) in mijn huis. Die bedien ik met de afstandbedieningen (boven/beneden). Graag zou ik die dus via 1 sterke zender bedienen vanaf mijn server. Nog beter een programmeerbare box, zodat de server in de nacht uit kan.

Bij voorkeur zou ik dan ook een aanwezigheidsysteem eraan hangen. Als hij merkt dat er niets aanwezig is, kan uit zaken uitzetten, die ik dan weer via de afstandbediening kan aanzetten.

Of te wel
- Bediening via computer (en eventueel phone of tabet)
- bediening nog via oude afstandbedieningen (voor de vriendin)

Bij voorkeur kant/klaar. Maar even solderen mag ook. Echter door studie te weinig tijd voor echt erin duiken.
Er is wel wat budget, maar geen heel dure oplossingen als het even kan.
(zie recievers voor >250 euro.. Maar een heel setje met afstandb. kost 10 euro.. vind 250 te veel).

[ Voor 7% gewijzigd door Cyberpope op 23-01-2012 11:50 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
nephilimcrt schreef op maandag 23 januari 2012 @ 10:28:
[...]

Als dat weerstation ook werkt op 433MHz dan kan dat gewoon. De RemoteSwitch library ondersteunt zelfs al een weerstation (merk/type is me even ontschoten).

Mocht je echt andere functionaliteiten willen gebruiken (zo wil ik mijn Arduino, naast KaKu, ook mijn TV etc. met infrarood laten bedienen) dan is een Arduino waarschijnlijk de beste keus. Ik zou dan gewoon gaan voor de Arduino UNO. De overige Arduino's zijn ouder en/of gespecialiseerder.
Thanks voor het advies. Na wat leeswerk ga ik voor No-Do, oftewel een arduino 2560 ivm nieuwe ontwikkelingen binnen no-do. Ik bedien mijn TV via een harmony dus die functionaliteit ben ik niet nodig. Eigenlijk gaat de arduino een verlengstuk(433mhz) worden van de harmony. Daarnaast wil ik wel wat gaan stoeien met een weerstation(Cresta is het merk volgens mij). Verder voor op vakantie wat lichtprogramma's instellen om afwezigheid te camoufleren.

Vooral dat laatste lijkt mij wel leuk.
Sensor buiten(stuurt "aan"signaal naar arduino(no-do))
1. Waarneming beweging
2. Buitenlamp aan
3. Na 10 sec nog beweging lamp slaapkamer aan.
4. Volgende 10 sec nog beweging lamp overloop/gang aan.

Daarnaast een programma instellen voor de vloerverwarming pomp.
Winter: 2uur aan, 1 uur uit
Zomer: 23 uur uit, 1 uur aan

[ Voor 4% gewijzigd door Appie Heijn op 23-01-2012 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
verbruik

Zo weer een stapje verder gekomen in het overzichtelijk maken van me energy verbruik. Ik kan nu namelijk ook losse tellers aanmaken voor apparatuur welke niet dmv een z-wave apparaat worden geschakeld. Natuurlijk is er dan geen aan/uit registratie maar voor iets wat continu aanstaat is dat niet nodig ;)
Me meterkast verbruik is nog niet helemaal precies gemeten maar het is in ieder geval al wat :P

[ Voor 14% gewijzigd door The-Source op 23-01-2012 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-07 14:20

apt

Appie Heijn schreef op maandag 23 januari 2012 @ 11:37:
[...]
Daarnaast een programma instellen voor de vloerverwarming pomp.
Winter: 2uur aan, 1 uur uit
Zomer: 23 uur uit, 1 uur aan
Kun je je vloerverwarmingspomp niet simpelweg inschakelen wanneer er warmte aanvoer is? Ik gebruik een pompschakelaar ICY3325PS. Die heeft een temperatuurvoeler om te bepalen of het zin heeft om te pompen. En deze voorkomt 's zomers dat de pomp gaat vastzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
apt schreef op maandag 23 januari 2012 @ 21:28:
[...]

Kun je je vloerverwarmingspomp niet simpelweg inschakelen wanneer er warmte aanvoer is? Ik gebruik een pompschakelaar ICY3325PS. Die heeft een temperatuurvoeler om te bepalen of het zin heeft om te pompen. En deze voorkomt 's zomers dat de pomp gaat vastzitten.
Wellicht een mogelijkheid. In mijn huis is het wellicht niet handig qua stookkosten. De thermostaat zit boven een keramische tegelvloer met vloerverwarming. Deze vloerverwarming draait(lees pompt) nu dag en nacht(=gebruikelijk). Watertemp d.m.v. een thermostaat op 35 graden ingesteld. Zodra het water teveel afkoeld slaat de cv heel even aan om bij te warmen. Dit gebeurt bijna nooit.

In de ene helft van het huis ligt dus die tegelvloer en in dat gedeelte zijn er ook geen radiatoren. De andere helft(zonder muur ertussen) heeft 3 radiatoren. Deze gaan eigenlijk alleen aan als we thuis zijn(de thermostaat staat dan op 19 of 20 graden). Oftewel omdat de vloerverwarming onder de thermostaat zit geeft deze de hele dag een redelijke warmte af en slaat de cv nauwelijks aan.

Het huis op 17 graden houden(als we er niet zijn) gaat erg gemakkelijk. Ik denk dat onze vloer genoeg warmte vasthoud om af en toe een uurtje niet rond te pompen. Het electriciteitverbruik neemt hiermee af, moet nog even kijken hoeveel. Het gasverbruik zal vermoedelijk nauwelijks stijgen. De vloer is 1 jaar oud en is maximaal ge-issoleerd ook de muren die er om heen staan.

Toekomstplan is om de andere helft over 2 jaar ofzo erbij te nemen op de vloerverwarming zodat ook daar de radiatoren er uit kunnen. Voorbereiding is als gedaan, er liggen 3 lussen klaar en de verdeler is 6 groepen groot(3 in gebruik).

Of het zin heeft om te pompen? Stja in principe pomt ie volgens mij alleen maar om opnieuw verwarmt water door het hele systeem te krijgen.

Hoe werkt het bij jou in de zomer precies? Dan heeft het toch nooit zin om te pompen behalve om de pomp af en toe even te laten draaien tegen het vastzitten e.d. Bij ons kan de cv wat verwarming betreft zomers gewoon uit, de sensor gaat dan toch nooit warm water detecteren en zal dan toch nooit draaien?

[ Voor 11% gewijzigd door Appie Heijn op 23-01-2012 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Ik ben aan het nadenken over z-wave lichtschakelaars en heb hierover wat ideeen/vragen...
  • Bestaan er ook 2-draads schakelaars (met eigen voeding)? Ik heb niet zoveel zin om overal een extra nul te trekken. Ik zie wel handzenders met batterijvoeding, maar die schakelen niet direct apparatuur, alleen z-wave.
  • Welke schakelaars (merk/type) 'raad men aan' m.b.t. tweakbaarheid en toekomstbestendigheid? (Ik zie bijvoorbeeld Duwi's met custom firmware van zwave.me... zijn er ook programmers voor die switches te krijgen?) Het lijkt me handig als ze zelf hun status doorgeven bij wijziging i.p.v. alleen bij een poll.
  • Hoe handig/ wenselijk is een schakelaar waarmee direct scenes regelbaar zijn?
  • Hoe kun je met een z-wave inbouwdimmer dimmen met de hardware-knoppen? Lang ingedrukt houden naar boven of beneden?
Wat ik wil kunnen doen:
(- Horstmann HRT4-ZW thermostaat regelen via handzender en z-wave)
- In de woonkamer 2 groepen verlichten dimbaar regelen via de inbouwdoos, moeten zowel via hardware knop als zwave bedienbaar zijn (is halogeen met trafo's).
- In de gang de verlichting aan/uit kunnen regelen, triggerbaar via de wandschakelaar, PIR of deursensor en zwave (met auto-uit timer?)
- Op termijn: verdere verlichtingsgroepen en apparaten aan/uit of dimbaar kunnen regelen
- Op nog langere termijn: ip-camera's, meer PIR/deur/raamsensoren

Het verhaal zal aangestuurd worden vanaf een Win7 HTPC met usb-interface die 24/7 draait, softwarepakket nog nader te bepalen, moet ook via internet bestuurbaar zijn.

Alvast bedankt voor de input, mooi topic dit! }:O

[ Voor 13% gewijzigd door S0epkip op 24-01-2012 14:15 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

S0epkip schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 14:12:
Bestaan er ook 2-draads schakelaars (met eigen voeding)? Ik heb niet zoveel zin om overal een extra nul te trekken. Ik zie wel handzenders met batterijvoeding, maar die schakelen niet direct apparatuur, alleen z-wave.
Je zou wellicht de fibaro modules kunnen nemen en deze plaatsen bij het lichtpunt en dus niet bij de schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Erkens schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 14:16:
[...]

Je zou wellicht de fibaro modules kunnen nemen en deze plaatsen bij het lichtpunt en dus niet bij de schakelaar.
Dat zou inderdaad kunnen, als het overal past. En dan dus 'overal' draden doorverbinden met een lasdop en wandzenders met batterij plaatsen? Nadeel is dan wel aanschafprijs (en batterijen verwisselen natuurlijk). Voordeel is geen draden trekken... (koper is duur tegenwoordig he :+)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

S0epkip schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 14:19:
[...]

Dat zou inderdaad kunnen, als het overal past. En dan dus 'overal' draden doorverbinden met een lasdop en wandzenders met batterij plaatsen? Nadeel is dan wel aanschafprijs (en batterijen verwisselen natuurlijk). Voordeel is geen draden trekken... (koper is duur tegenwoordig he :+)
Hoeft niet, je kan dan gewoon de bestaande schakelaars blijven gebruiken, dat is juist het grootste voordeel van die fibaro modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Erkens schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 14:26:
[...]

Hoeft niet, je kan dan gewoon de bestaande schakelaars blijven gebruiken, dat is juist het grootste voordeel van die fibaro modules.
Inderdaad, ik heb hier een FGD211 achter de schakelaar geplaatst en deze kan als 2-wire dienst doen. Als je alleen wilt schakelen kun je ook de FGS211 nemen en die op het lichtpunt aansluiten waar je met 3-wire aan de slag kan. De schakelaar is dan nog steeds aangesloten op de FGS211 en kan dus ook gebruikt blijven worden.
Als je FGD alleen als schakelaar wilt inzetten, kun je deze herprogrammeren via software(parameters aanpassen a.d.h.v. handleiding). Het proces is simpel, maar onder linux is weinig software te vinden die dat kan(gebruik alleen voor programmeren parameters linuxMCE).
Ook kan het zijn(bij LED/spaarlampen) dat je de FGB001 moet gebruiken, als je de FGD hebt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Dshop schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 10:22:
Hallo Pegasus,

Wanneer je je vloerverwarming aan/uit wilt schakelen in dit eenvoudig te realiseren.
Je plaatst gewoon een tussenstekker tussen de pomp en het stopcontact.
Eventueel icm met een temperatuursensor.
Wel moet de ketel op dat moment werken.
Dat is wel heel basic. Wat ik iig ga doen is een compleet Danfoss-systeem, inclusief centraal display, zodat ik alle kamers apart kan bedienen (inclusief twee badkamers, hal en keuken, allemaal apart). In de woonkamer een aparte thermostaat. De ontwikkelingen op dat gebied gaan momenteel erg snel. Het Toon-systeem van Eneco is ook wel mooi. Dat worden dan weliswaar twee systemen naast elkaar, maar voorlopig zit er niet meer in.

Daarnaast ga ik kijken wat ik allemaal nog meer via het danfoss-display kan bedienen. Waarschijnlijk komt er daarnaast ook nog een Vera voor overige zaken, die ik niet met de Danfoss kan bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Nog tips voor merk/type z-wave schakelmateriaal? Ik begrijp ondertussen dat ik evt Fibaro-modules als w-wire kan gebruiken, met behoud van oude infrastructuur.

Wat zijn 'goede opties' als ik wel een nul ga trekken en dus ook 3-wire kan gebruiken?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou het is eigenlijk heel simpel, wil je eigen schakelmateriaal blijven gebruiken dan valt Duwi waarschijnlijk af of je moet een bepaalde Busch & Jager serie hebben nu.
Verder als je dus gaat de optie met eigen schakelmateriaal EN je trekt een 0 draad erbij dan is bijna elk merk mogelijk MITS je rekening houd met de diepte van je huidige inbouwdoos. Met een Fibaro dimmer (de dunste op die moment zover ik weet) heb je minimaal 50mm nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
klaasbram schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 13:56:
Over het algemeen zijn de 3 webshops in NL (HAshop, ezhome en Domotica-shop) allemaal even duur. Ik weet zelf dat de AEON stick een volwaardige stick is en overal mee te gebruiken is. Hoe dat is met de Zwave.me stick weet ik niet. Dat moet je zelf even uitzoeken of hopen dat iemand anders dat gedeelte beantwoord ;)

Verder zou je natuurlijk ebay kunnen proberen voor een goedkopere stick alleen moet je wel opletten dat je geen USA versie nemen wat die werkt op een andere frequentie die hier in Europa weer illegaal is.
Voor Danfoss spul is Installand.nl erg goedkoop. Veel goedkoper dan die andere drie. Overigens verder geen ervaring mee.

Edit: Bengshop lijkt zelfs nog iets goedkoper. Ik zit naar 5 ruimtethermostaten te kijken en dat scheelt zomaar even 100 euro tov warmteservice.nl.

BTW: weet iemand of je een zwave-slave kunt koppelen aan meerdere masters? Bv dus een zwave-schakelaar van Danfoss aan het eigen living-connect-systeem en aan een vera?

[ Voor 17% gewijzigd door pegagus op 26-01-2012 11:42 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 76 Laatste