Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 4 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fujidepro
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-04 10:58
Bedankt!! Precies wat ik zocht :D
Anoniem: 432171 schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 16:39:
@ fujidepro

Je kan wat jij vraagt doen met de Homewizard.
Je maakt dan gewoon gebruik van eventueel aanwezige KlikaanKlikuit schakelaars.

De HomeWizard ondersteunt bestaande draadloze apparatuur en maakt het mogelijk om deze te bedienen vanaf je iPhone/iPad. Schakel en dim lampen vanaf je iPhone/iPad, zet andere elektronische apparatuur aan of uit en stel timers in om automatisch te schakelen. Daarnaast kan de HomeWizard temperatuur en energieverbruik weergeven op de iPhone/iPad, real-time en over een langere periode.

Zie www.homewizard.nl

met vr gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:25

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Volgens mij zijn er al wat mensen hier met een Fibaro dimmer (FGD-211). Ik neem aan dat de dimmer werkt met een (im)pulsdrukker?

Je hebt alleen verschillende (im)pulsdrukker, alleen klik, en klik naar boven en beneden. (Ik weet niet hoe je dit dingen noemt.)

Kan deze ook met die dubbele (im)pulsdrukkers om gaan? Naar beneden is dan dimmen en naar boven is licht weer feller. Dat werkt het makkelijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fujidepro
Weet iemand toevallig of het bij een teruglevermeter anders is dan bij een slimme meter met het aflezen? Ik zoek een sensor die mijn verbruik en opbrengst kan in kaart kan brengen. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidD
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:34

SolidD

Hmm niet precies, ik weet wel dat de Wattcher het niet aankan om het energieverbruik bij te houden als er ook wordt teruggeleverd aan het net. De draaischijf loopt dan ook gewoon achteruit, en dat geeft wat problemen met de meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fujidepro
Ohw ok , dank je daar heb ik al wat aan.
SolidD schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 17:58:
Hmm niet precies, ik weet wel dat de Wattcher het niet aankan om het energieverbruik bij te houden als er ook wordt teruggeleverd aan het net. De draaischijf loopt dan ook gewoon achteruit, en dat geeft wat problemen met de meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:48
fujidepro schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:25:
Weet iemand toevallig of het bij een teruglevermeter anders is dan bij een slimme meter met het aflezen? Ik zoek een sensor die mijn verbruik en opbrengst kan in kaart kan brengen. Alvast bedankt!
Zonnepanelen?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Laatst online: 09-05 13:55
Voor de liefhebbers van homeseer: Black Friday Sale 50% korting op de software.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fujidepro
Ja, mijn zonnepanelen kan ik gewoon met plugwise in kaart brengen. Maar ik zit met mijn verbruik. Ik heb vernomen dat sommige slimme teruglevermeters over een P1 poort beschikken en die dus zelf afgelezen worden. Maar degene die dat niet hebben (zoals bij Eneco) kan je maar 4 keer per dag zien wat je hebt verbruikt, maar niet realtime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-04 12:08
Loekie schreef op woensdag 23 november 2011 @ 16:32:
Voor de liefhebbers van homeseer: Black Friday Sale 50% korting op de software.
Tja dat heb je wel nodig met die prijzen :D lol

Er staat nu wel een moderne versie online ( torrent ) met zwave support.

Beter :)

Als ze die software betaalbaar zouden maken zou ik het zo kopen, nu hebben ze pech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:03
Ik vind de prijzen tov een Vera2 die maar 6watt gebruikt... gewoon heel erg tegenvallen.
Want ik zie, ken homeseer alleen van naam en niet gebruik, ook de voordelen er niet van tov de Vera2 die ik nu heb.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
klaasbram schreef op woensdag 23 november 2011 @ 19:47:
Ik vind de prijzen tov een Vera2 die maar 6watt gebruikt... gewoon heel erg tegenvallen.
Want ik zie, ken homeseer alleen van naam en niet gebruik, ook de voordelen er niet van tov de Vera2 die ik nu heb.
Mjah, maar Vera heeft wel wat minder mogelijkheden tot koppelen van andere hardware da homeseer. Ik gebruik zelf ook geen homeseer, maar als je serieus bezig wil met domotica kan dit een leuk startpunt zijn om op verder te bouwen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Loekie schreef op woensdag 23 november 2011 @ 21:21:
[...]

Mjah, maar Vera heeft wel wat minder mogelijkheden tot koppelen van andere hardware da homeseer. Ik gebruik zelf ook geen homeseer, maar als je serieus bezig wil met domotica kan dit een leuk startpunt zijn om op verder te bouwen.
Ik vind juist de Vera een moi startpunt. Goede prijs voor hardware + software waar je bij Homeseer voor dezelfde prijs alleen maar de software hebt!

ehhhh..HOI

• Loekie
krizzziz schreef op woensdag 23 november 2011 @ 22:59:
[...]

Ik vind juist de Vera een moi startpunt. Goede prijs voor hardware + software waar je bij Homeseer voor dezelfde prijs alleen maar de software hebt!
Niet dat ik homeseer preek (verre van), maar als je meer dingen gaat doen als zelf scripten etc dan ga je Homeseer meer waarderen, dat staat bij de vera nog in de kinderschoenen vziw. Vera is echt gericht op Zwave(wat ik zelf ook een mooie techniek vindt) maar plugwise, rfxcom, Fritz!box integreren gaat lastiger worden bij de vera. Meeste mensen beginnen met een setje KAKU en bouwen dan uit, kun je KAKU met de vera al gebruiken? Zelfde geld voor andere technieken als KNX, 1-wire, FS20, GSM-modems etc,
Helaas is bij domotica de markt enorm gefragmenteerd waardoor je het niet altijd bij 1 techniek kunt houden.

specs

• BKJ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-04 11:41

BKJ

Ik heb nu een figaro switch (on/off) type "fgs211".

Uit de installatiehandleiding word ik geen wijs (als electro noob). Ik heb twee situaties waar ik de switch wil toepassen:

- Enkele knop (geen hotelschakeling)
- Dubbele knop (hotelschakeling)

Waar moeten de draden in?

De volgorde van de 'inputs' op de figaro zijn: N L IN 0 S2 S1

Ik gok bij de enkele switch:
N=blauw, L=bruin, IN=aarde, 0=zwart, S2=niks, S1=zwart

Hotelschakeling:
N=blauw, L=bruin, IN=aarde, 0=zwart, S2=??, S1=??

Hier staat de handleiding: http://materialy.fibaro.c...20FGS211%20v1_4%20eng.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door BKJ op 24-11-2011 12:29 ]

Kamer huren

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

O (de letter O dus!) =output -> richting lamp
S1 en S2 zijn je schakeldraden vanaf je schakelaars

• BKJ

BKJ

Erkens schreef op donderdag 24 november 2011 @ 12:39:
O (de letter O dus!) =output -> richting lamp
S1 en S2 zijn je schakeldraden vanaf je schakelaars
Output (O) en S1/2 zijn allebei zwart?

Kamer huren

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

BKJ schreef op donderdag 24 november 2011 @ 12:44:
Output (O) en S1/2 zijn allebei zwart?
In principe wel, maar als je een kleur noemt dan weet je alsnog niet wat het is ;) Daarom kan je beter noemen van waar naar waar de draad moet, vooral met die bundel zwarte draden :)

Overigens heb ik een zwart/witte en een zwart/grijze draad lopen vanaf mijn schakelaars en een zwarte vanaf de Fibaro naar mijn lamp.

• BKJ

BKJ

Erkens schreef op donderdag 24 november 2011 @ 12:47:
[...]

In principe wel, maar als je een kleur noemt dan weet je alsnog niet wat het is ;) Daarom kan je beter noemen van waar naar waar de draad moet, vooral met die bundel zwarte draden :)

Overigens heb ik een zwart/witte en een zwart/grijze draad lopen vanaf mijn schakelaars en een zwarte vanaf de Fibaro naar mijn lamp.
thanks, en de hotelschakeling is de beide s1 en s2 gebruiken?

Kamer huren

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Ja, hoewel dat niet perse nodig is. Je kan namelijk ook de (zwarte)draad die nu naar de lamp gaat op S1 aansluiten en van O een draad naar de lamp, dan hoef je verder niks aan je bedrading aan te passen.

Datzelfde heb ik ook gedaan met mijn FGS-221 (dubbele schakelaar), daarbij heb ik S1 en O1 voor de hotelschakelaar op mijn trap naar de 1e verdieping en S2 en O2 voor de hotelschakelaar voor de zolder. Scheelde mij de aanschaf van een extra schakelaar.

• krizzziz
Loekie schreef op donderdag 24 november 2011 @ 00:13:
[...]

Niet dat ik homeseer preek (verre van), maar als je meer dingen gaat doen als zelf scripten etc dan ga je Homeseer meer waarderen, dat staat bij de vera nog in de kinderschoenen vziw. Vera is echt gericht op Zwave(wat ik zelf ook een mooie techniek vindt) maar plugwise, rfxcom, Fritz!box integreren gaat lastiger worden bij de vera. Meeste mensen beginnen met een setje KAKU en bouwen dan uit, kun je KAKU met de vera al gebruiken? Zelfde geld voor andere technieken als KNX, 1-wire, FS20, GSM-modems etc,
Helaas is bij domotica de markt enorm gefragmenteerd waardoor je het niet altijd bij 1 techniek kunt houden.
Helemaal mee eens! Volledige integratie gaat niet met "alleen" Z-wave spullen. Dus dan kom je beter bij Homeseer uit.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363230

Wij moeten binnenkort beslissen. Gaan zo'n zelfbouwpakket elektriciteit installeren. Nu staat op offerte een 24v systeem en een 24v full relais systeem. Het verschil is zo'n 700 EUR, niets om van wakker te liggen zolang het nuttig is :-).

Op basis van omschrijving kan ik het verschil echter niet opmaken, bij de laatste staat enkel dat er nog minder draden nodig zijn (slijpen muren) en dat het allemaal drukknoppen ipv standaard schakelaars zijn. Als ik google kom ik op hun website uit, zullen waarschijnlijk geen algemene termen zijn dan.

Iemand die het verschil kent? Wat ik vooral zou willen is dat ik in de kast iets kan ontwikkelen om alles aan te sturen vanaf bijvoorbeeld een arduino bordje. Heb al wat ervaring met het arduino platform (met 5 en 9v relais dan wel) en zit in ICT dus het koppelen met netwerk en uitwerken van besturingssoftware is geen uitdaging.

Bij het full relais systeem kan ik me wel voorstellen dat de drukknoppen een impuls sturen naar de 24v gestuurde relais die dan het echte 220v schakelwerk doen. Zitten die relais dan in de kast? Kan ik ze maw daar centraal aansturen? En wat is dan het verschil met dat 24v systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKJ

BKJ

Erkens schreef op donderdag 24 november 2011 @ 12:53:
Ja, hoewel dat niet perse nodig is. Je kan namelijk ook de (zwarte)draad die nu naar de lamp gaat op S1 aansluiten en van O een draad naar de lamp, dan hoef je verder niks aan je bedrading aan te passen.

Datzelfde heb ik ook gedaan met mijn FGS-221 (dubbele schakelaar), daarbij heb ik S1 en O1 voor de hotelschakelaar op mijn trap naar de 1e verdieping en S2 en O2 voor de hotelschakelaar voor de zolder. Scheelde mij de aanschaf van een extra schakelaar.
Verwarrend: net de schakelaar thuis opengemaakt en ik treft daar drie draden aan: zwart, zwart en zwart. 1'tje zit in de L (fase dus) en er zijn twee zwarte die ook de schakelaar in gaan. Verder zie ik niks in de behuizing.

Is de FGS211 geschikt om op deze plek te monteren? Wie helpt?

Kamer huren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

meten is weten, dus ga met een multimeter na welke draad wat is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKJ

BKJ

Erkens schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 10:20:
meten is weten, dus ga met een multimeter na welke draad wat is
Heb ik niet ... :)

Kamer huren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Die dingen haal je voor een paar euro, als je dit soort dingen wilt gaan doen is het onmisbaar, na installatie even alles doormeten om te zien of je geen sluiting hebt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKJ

BKJ

Erkens schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 10:24:
[...]

Die dingen haal je voor een paar euro, als je dit soort dingen wilt gaan doen is het onmisbaar, na installatie even alles doormeten om te zien of je geen sluiting hebt etc.
Misschien ben ik hier niet voor in de wieg gelegd... Dacht even simpel te kunnen aanleggen. Helaas.

Kamer huren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKJ

BKJ

Erkens schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 10:24:
[...]

Ah, turns out dat ik de verkeerde had. Ik heb nu juiste schakelaar opengehaald. Twee draden: een bruine en een zwarte.

Welke gaat waar in de fibaro?

Kamer huren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
BKJ schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 10:34:
[...]

Ah, turns out dat ik de verkeerde had. Ik heb nu juiste schakelaar opengehaald. Twee draden: een bruine en een zwarte.

Welke gaat waar in de fibaro?
Ik heb even naar de handleiding gekeken maar heel moeilijk is het niet.
Ik ga even uit van het volgende (normale non domotica installatie):
Null(blauw) komt rechtstreeks uit je centraaldoos.
Bij je schakelaar heb je Bruin(fase) en zwart(schakeldraad naar je lamp)
In een hotelschakeling heb je nog 2 zwarte draden erbij...

Achter de schakelaar waar je nu de bruine en 3 zwarte draden hebt moet je de zwarte draad die rechtstreeks naar je centraaldoos loopt (en dus je lamp) aansluiten op: O (die naast S2 zit)
De zelfde zwarte draad, het andere uiteinde, sluit je aan op S1
Waar je nu alleen nog voor moet zorgen is dat er op de andere I en de L een fase komt te staan. En op de N een Null (blauw)
Zo kun je je bestaande schakelaars gebruiken.

Via parameter 14 kun je nog instellen wat voor soort schakelaars je gebruikt maar dan zal er ook een bekabeling aanpassing nodig zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKJ

BKJ

klaasbram schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 13:02:
[...]

Ik heb even naar de handleiding gekeken maar heel moeilijk is het niet.
Ik ga even uit van het volgende (normale non domotica installatie):
Null(blauw) komt rechtstreeks uit je centraaldoos.
Bij je schakelaar heb je Bruin(fase) en zwart(schakeldraad naar je lamp)
In een hotelschakeling heb je nog 2 zwarte draden erbij...

Achter de schakelaar waar je nu de bruine en 3 zwarte draden hebt moet je de zwarte draad die rechtstreeks naar je centraaldoos loopt (en dus je lamp) aansluiten op: O (die naast S2 zit)
De zelfde zwarte draad, het andere uiteinde, sluit je aan op S1
Waar je nu alleen nog voor moet zorgen is dat er op de andere I en de L een fase komt te staan. En op de N een Null (blauw)
Zo kun je je bestaande schakelaars gebruiken.

Via parameter 14 kun je nog instellen wat voor soort schakelaars je gebruikt maar dan zal er ook een bekabeling aanpassing nodig zijn ;)
Thanks maar ik heb geen schakelaar met 3 zwarte en 1 bruine. Ik heb 1 schakelaar met 1 zwarte en 1 bruine. Daar moet ie op aangesloten worden...

Kamer huren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Je moet dan iig nog een blauwe draad doortrekken vanuit de centraaldoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
BKJ schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 14:15:
[...]

Thanks maar ik heb geen schakelaar met 3 zwarte en 1 bruine. Ik heb 1 schakelaar met 1 zwarte en 1 bruine. Daar moet ie op aangesloten worden...
Nou weet je überhaupt iets van electronica af en heb je inzicht hoe iets op tekening getekend is?
Je moet gewoon het volgende doen:
Zorg dat je een bruine, blauwe en een zwarte draad vanaf je centraaldoos naar je inbouwdoos van je schakelaar hebt.
Bruin doe je op de L en op 1aansluiting van je schakelaar.
De zwarte op de O
Blauw op N
Vanaf je schakelaar (de uitgang zegmaar) doe je op S1 (normaal gesproken doe je dat met een zwarte draad)

Ik had het andere getypt omdat er sprake was van een hotelschakeling. En het bovenstaand staat toch echt mega duidelijk in je handleiding.

[ Voor 3% gewijzigd door The-Source op 26-11-2011 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Dag lieve mensen :P, ik ben me flink aan het inlezen op met name Z-Wave en dit topic heeft me al op behoorlijk wat ideeën gebracht. Ik heb al een hele tijd van die goedkope bouwmarkt-schakelsetjes (je moet wat...), en een robotstofzuiger enzo, en de voornaamste reden dat niet álles in m'n huis allang is geautomatiseerd is dat het allemaal zo prijzig is.

Ik ben van plan om binnenkort geleidelijk met Z-Wave te beginnen. De Vera klinkt als een aardige controller, maar van de interface-screenshots die ik zie ben ik niet ondersteboven, en sowieso wil ik eigenlijk liever van de grond af zelf iets opbouwen. Ik zie dat een aantal mensen (iig Erkens) bezig zijn met OpenZwave - lukt dat een beetje? Ik ben niet zo'n hardwareprogrammeur, maar eens moet de eerste keer zijn... ik zou dan willen proberen om zo snel mogelijk een aantal functies te laten werken die gebruikt kunnen worden op een niveau waar ik meer thuis ben (shellscript of PHP, evt Python). Uiteindelijk kan ik me voorstellen dat ik dan bijvoorbeeld een OpenWRT-router zou kunnen draaien met een Zwave-stickje en een eigen webinterface, die vanaf tablets / telefoons goed te bedienen is. Ik had als idee om dan goedkope Archos-tablets aan de muur te hangen voor bediening.

Iets waar ik nog niet uit ben, is aansturing van infrarood-apparaten (TV en multimedia, stofzuiger) en toekomstige apparaten/sensors die alleen op 433MHz werken (elektriciteitsmeter-sensors en andere dingen die alleen voor X10 bestaan). Voor dat laatste kom ik RFXCom tegen, maar dat houd ik dan in gedachten voor later. Voor infrarood kom ik de SQBlaster voor Z-Wave tegen, maar daarbij vind ik nauwelijks info over mogelijkheden om die zelf aan te sturen. Je hebt wel IRTrans - al zal dat ook wel best wat uitzoek- en programmeerwerk kosten. In beide gevallen ben je wel bijna 200 euro kwijt, en dat gaat er nog vanuit dat je alle apparaten op één plek hebt staan. Iemand ervaring met één van de twee, of een beter alternatief?

Verder zal ik in ieder geval proberen mijn ervaringen wat te documenteren... het valt me wel op dat voor veel dingen de drempel nog best hoog is, en dat er eigenlijk best nog een markt is om dit soort mogelijkheden beter en goedkoper aan mensen met minder technische kennis uit te leggen en aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Qua Z-wave heb je ook gewoon electriciteits-sensoren die als je toch al Z-Wave gebruikt beter gaan matchen dan weer een andere input met andere codering.
De RFXCom zijn verder geweldige units(gebruik er hier een voor combo van meteohub en domotiga), maar kan prijziger zijn als je nu nog moet beginnen en je wellicht al je sensoren, switches e.d. via 1 techniek kunt aanschaffen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-04 19:00

RMX

Kjev schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 02:12:
De Vera klinkt als een aardige controller, maar van de interface-screenshots die ik zie ben ik niet ondersteboven, en sowieso wil ik eigenlijk liever van de grond af zelf iets opbouwen.
Dit ben ik zelf ook van plan, maar wel met de Vera.
Heb je al gekeken naar UI5 die er binnenkort aankomt op de Vera?
Ik heb me eigen een beetje ingelezen, en je kunt via ajaxRequests de Vera pollen om bijv een lamp aan en uit te zetten. Leuk HTML layoutje erbij, en je hebt een simpele app voor je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Met Homebudy op een Android kom je een heel eind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
RMX schreef op woensdag 30 november 2011 @ 17:07:
Dit ben ik zelf ook van plan, maar wel met de Vera.
Heb je al gekeken naar UI5 die er binnenkort aankomt op de Vera?
Ik heb me eigen een beetje ingelezen, en je kunt via ajaxRequests de Vera pollen om bijv een lamp aan en uit te zetten. Leuk HTML layoutje erbij, en je hebt een simpele app voor je telefoon.
Hmm, dat klinkt goed :). Sowieso las ik allerlei goeds over die Vera wat ik nog niet wist. Dat hij ook OpenWRT draait, dat een groot deel van hun code open source beschikbaar is, dat je plugins kunt schrijven om 'm uit te breiden... zo te zien is er dan niet zoveel reden meer om het wiel opnieuw uit te vinden, maar kan ik de Vera juist goed als startpunt van eigen gepruts gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdruten
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-02 23:01
Ter info. De vera is zojuist voorzien van een RFXCom plugin. Hiermee is het mogelijk om vanuit de vera systemen zoals klik-aan-klik-uit of homeeasy te schakelen net als de z-wave componenten.

De combinatie RFXCom en Vera werkt ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Na wat stoeien heb ik me versterker ook bedienbaar gekregen via me Vera.
Het verkeerd nog wel in een late alpha/ begin Beta status maar het is te bedienen ;)
Via een scene kan in me zone's (heb er 3 op me versterker) aan/uit zetten.

En via de webinterface kan ik ook inputs/ volume wijzigingen doorvoeren. Dat het via de webinterface moet vind ik niet handig dus daarom eigenlijk nog eind alpha status.

Ik heb overigens een Denon AVR-3808 en nieuwere types worden in ook ondersteund ;)

Daarnaast ook een W.O.L. "device" toegevoegd zodat ik bij de scene film kijken in ieder geval zeker weet dat me server aanstaat ;) want die doe ik altijd netjes uit omdat hij overdag toch niet word gebruikt.

Enige waar ik nog niet uit ben is hoe ik me alarm systeem kan gaan koppelen op een interactieve manier want daar heb ik zo goed als zeker externe spullen voor nodig want natuurlijk extra centjes kost waar ik nog geen zin in heb :P
edit:
Dit speeltje is ook bestuurbaar met de vera

[ Voor 6% gewijzigd door The-Source op 04-12-2011 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
bdruten schreef op zondag 04 december 2011 @ 14:04:
Ter info. De vera is zojuist voorzien van een RFXCom plugin. Hiermee is het mogelijk om vanuit de vera systemen zoals klik-aan-klik-uit of homeeasy te schakelen net als de z-wave componenten.

De combinatie RFXCom en Vera werkt ideaal.
Excuses voor mijn onwetendheid..... er dient dus fysiek wel een RFXcom transmitter aanwezig te zijn? De plugin vervangt dus niet de unit?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
krizzziz schreef op maandag 05 december 2011 @ 12:04:
[...]

Excuses voor mijn onwetendheid..... er dient dus fysiek wel een RFXcom transmitter aanwezig te zijn? De plugin vervangt dus niet de unit?
Mjah, je hebt wel hardware nodig om die commando's uit de lucht te vangen of te sturen...

Mooi dat die plugin-structuur van de vera eindelijk wat meer uitgebouwd wordt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 267199

Hi, net een Vera 3 besteld die hopelijk op 15/12 verstuurd wordt en nu ben ik eigenlijk op zoek naar de goedkoopste shop om men z-wave producten aan te kopen. Aanraders? (buiten ezhome.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 20:32

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Waar heb je die vera besteld als ik vragen mag?

waar je ook kunt bestellen bijvoorbeeld http://www.hashop.nl/ of http://www.domotica-shop.nl/tag/zwave
google is your friend....
maarre ik kom (als je in nederland blijft) vaak op ezhome uit, kosten zijn overal redelijk gelijk.
Waar heb je die Vera 3 besteld trouwens?
Ik ga zelf waarschijnlijk voor de VeraLite die als het goed is Q1-2012 komt....

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Besteld op micasaverde website zelf. EU versie kon daar reeds besteld worden dus bij deze gedaan. Van de VeraLite had ik nog niet gehoord, heb je soms meer info?
Heb even getwijfeld tussen de 2 & 3 maar uiteindelijk kan een (iets) prestatie krachtiger toestel geen kwaad omdat het niet de bedoeling is om elk jaar te wisselen.
Ik kwam meestal bij US shops uit maar mede die op een andere bandbreedte werken ben ik er natuurlijk niet veel mee.
Als de prijs overal wat hetzelfde is zal het ezhome worden, daar heb ik al veel positief over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Anoniem: 267199 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 15:16:
Als de prijs overal wat hetzelfde is zal het ezhome worden, daar heb ik al veel positief over gehoord.
Totdat je met ze moet communiceren omdat de levering wat op zich laat wachten, wat extreem moeilijk is... (tip: direct de moederorganisatie aanschrijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Erkens schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 15:27:
[...]

Totdat je met ze moet communiceren omdat de levering wat op zich laat wachten, wat extreem moeilijk is... (tip: direct de moederorganisatie aanschrijven).
tja, de leverinfo van bestaande producten klopt al voor geen meter (kijk maar eens bij qees...) en als je er naar vraagt krijg je gewoonweg geen reactie (en de webchat is NOOIT online...
Anoniem: 267199 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 15:16:
Besteld op micasaverde website zelf. EU versie kon daar reeds besteld worden dus bij deze gedaan. Van de VeraLite had ik nog niet gehoord, heb je soms meer info?
Heb even getwijfeld tussen de 2 & 3 maar uiteindelijk kan een (iets) prestatie krachtiger toestel geen kwaad omdat het niet de bedoeling is om elk jaar te wisselen.
Lite is volgens mij de Vera3 maar dan zonder WiFi (gezien 99% van de mensen al een wifi router heeft en vera een 10/100 switch heeft ipv gbit)
Ik vraag me af of het uitmaakt, die snellere processor. ik heb ook gelezen ergens dat hij 4x zoveel gebruikt als de V2...:(
Heb je al de nieuwe user interface op die V3 zitten dan? die schijnt er ook te komen voor de V2 en daar wordt al met aardig wat lof over gesproken;) (zo niet, er schijnt zowiezo een update te komen naar deze nieuwe UI voor de vera 2 en hoger:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja de nieuwe GUI staat dan idd al op de vera 3, dat was ook 1 van de redenen. Stroomverbruik is niet direct men grootste probleem, er staan continu 2 servers thuis te draaien dus zou het vrij naïef zijn om te kijken naar stroom verbruik van een appliance terwijl er 2 servers van elke +/- 450W staan te draaien.

Odd enough had ik een bericht nagelaten deze morgen op de chat en kreeg ik deze namiddag reeds antwoord dat de Vera 3 er pas begin februari leverbaar zou zijn.

Wat is er eigenlijk zo speciaal aan die Qees dat die bijna het dubbele kost dan een Vera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Geen idee, maar staar maar niet blind op de qees producten.... de release blijft maar uitgesteld worden.
Er zit nu een eerste wave aan te komen met spul wat er best aardig uit ziet maar door andere leveranciers ook wordt gemaakt. De echt leuke spullen (hippe knopjes enzo) blijft maar uitgesteld worden en stond ruim een jaar geleden als pre order op de lijst bij ezhome.... zucht....jammer.
Wanneer krijg je hem binnen (en wat was je kwijt incl trasnportkosten dan als ik vragen mag?)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[b][message=37271275,noline]
Wanneer krijg je hem binnen (en wat was je kwijt incl trasnportkosten dan als ik vragen mag?)?
De Vera 3 zelf 299$ + deur sensor 49$ + 49$ transport kosten (prior shipping), in euro kwam het uit op 299€ wat op zich nog goedkoper is dan hem kopen bij een EU webshop want daar stond de pre-order voor de Vera alleen al op 299€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Netjes, verscheping op 15 dec zie ik, dat wordt lekker prutsen met kerst;)
ben benieuwd wat precies het verschil is met de V2.... los van de 100 euro;)

Edit(je): ik zie het al een beetje... ze hebben ook het app-virus te pakken..... je ontkomt niet meer aan het woord blijkbaar;)

[ Voor 30% gewijzigd door DRuw op 06-12-2011 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixus74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-05 23:37
Wat betreft EZHome, ik heb daar twee keer wat besteld, de eerste keer ging gewoon goed, de tweede keer doffe ellende, uiteindelijk na maanden mijn geld terug gekregen.

Zie ook http://domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=13&t=6166 voor meer ervaringen met deze toko.

Zelf bestel ik vooral bij http://www.hashop.nl/ . Hier ben ik altijd goed en zeer snel geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

hoor vaak goede berichten over de hashop.nl de eigenaar is ook een behoorlijke domotica tweaker.
kijk maar eens op youtube en moet je even zoeken op tanedomotica (YouTube: Pocket Info Domotica huis Enver deel 1/2) dan zie je het spul van Enver zelf.
Hij is ook op domoticaforum.eu (zeer)actief onder de naam Tane (met advies en zonder zijn shop continu te pluggen)
Qua prijzen zit hij volgens mij vaak gelijk aan de overige shops... uiteraard zou ik dat wel even checken;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 23:27

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Prijzen liggen overal redelijk hetzelfde, scheelt hooguit een paar euro. Ik vind het over het algemeen wel vrij prijzig.

Heb vandaag wat Fibaro spul binnengekregen (ook van Enver), een dimmer en twee van die dubbele schakelaars. De modules zijn echt erg mooi klein, deze kan ik tenminste kwijt in de jaren 60 installatiedoosjes zie ik hier in huis heb! Heb verder wat van die Everspring AN158 tussenstekkers, dat werkt ook erg netjes.

Het begint nu leuk te worden met meerdere lichten en ruimten in het netwerk, ik heb bijvoorbeeld een event wat alle overbodige verlichting uitschakelt als ik de deur uitga (op basis van Tasker op Android), als WiFi verbreekt stuur ik een commando naar mijn server en voert hij dat event uit. :) Ook bepaalde automatische events gaan wel/of niet door op basis van de status of ik thuis ben of niet.

Hopelijk vrijdag m'n Plugwise set binnen, daar heb ik nog wat leuke ideeën mee. Daarna het volgende project, gordijnen automatisch open en dicht. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:33
Heeft er iemand ervaring met de light manager pro?
Blijkbaar zet deze infrarood signaal om naar radiofrequenties. In theorie zou het dus mogelijk zijn om onze velux integra ramen vervolgens te regelen met een logitech harmony remote.

Edit: Volgens een duits forum werkt deze combinatie blijkbaar niet zo goed vanwege de Velux frequentie. Dan maar 1 afstandsbediening meer. :F

[ Voor 23% gewijzigd door zynex op 06-12-2011 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 435541

Vind ook de VERA met zwave hele goede optie. Zou alleen graag twee dingen willen toevoegen:

- naast Internet toegankelijkheid ook een touchscreen terminal vanuit slaapkamer (kan eventueel bedraad want er licht een PVC pijp voor de oude alarmbediening). WIl daar dan kunnen schakelen en video zien. Kan waarschijnlijk met iPad maar misschien ook goedkopere opties via bedrade aansluiting naar VERA ?

- mijn oude bedrade alarmsysteem eraan koppelen op individueel sensor-niveau (en niet alleen maar een alarmmelding). Wil namenlijk de bestaande bedrade aanwezigheids-sensoren benutten om naast alarm ook verlichting te schakelen. En omgekeerd sirene en zwaailicht schakelen vanuit de VERA. In feite dus een soort digitale input/outputmodule voor de VERA nodig. Kan dit en heeft iemand daar ervaring mee ?

Wacht verder ook nog even de eerste ervaringen met de VERA 3 af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vanaf hij binnen is en uitbundig getest laat ik wel een review na.

Even over andere merken, ik heb gemerkt dat HomePro vrij wat goedkopere tussen schakelaars heeft dan andere merken. Is de kwaliteit van een HomePro dan ook even degelijk als bvb het duurdere Duwi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
@turk4u2
Als je je alarm wilt koppelen kijk dan eerst eens op code.mios.com voor ondersteunde systemen. Een touch panel zou ook een goedkope tablet kunnen zijn me een eigen webpagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Klaasbram

Gaat me niet om integratie met een alarmsysteem. maar gebruik van de sensoren/actuatoren uit oude alarmsysteem direct op VERA om vervolgens met VERA de alarmfunctionaliteit te repliceren.en via Vera's user interfaces te bedienen. En ook schakelen licht op basis van aanwezigheid, bij inbraak, etc.

Ik heb overigens een 15 jaar oud systeem van Alarmgroep Nederland. Kast opengemaakt (sabotage melding negerend) en gezien dat het een Advisor 34 unit is met markering CD3401.
Bewegingssensoren worden met "+", "-" en twee "lijn" aansluitingen verbonden. Voeding dus en de beide "lijn" draden die worden doorverbonden bij beweging. De deursensoren hebben kennelijk geen voeding nodig en verbinden alleen de beide "lijn" ingangen door. Alles op 24 Volt als ik het goed zie.

Bevestigt voor mij dat alle sensoren gewoon als digitale schakelende input gebruikt kunnen worden (24 Volt)
Nu dus 24 Volt inputs zien in te lezen in VERA..Hardare voor nodig en software die de I/O events afhandelt.

Met andere woorden: de bedrade digitale inputs moeten dezelfde reactie teweeg brengen als de z-wave bewegingsmelders, rookmelders etc.zouden doen.
Ben een leek maar hoopt dat dit helpt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OK, juiste link gevonden.
http://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?t=1214

Toch wel stuk complexer, analoge inputs nodig en dedicated AD convertor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
@turk4u2

Als ik me goed herinner is een Advisor van Aritech.
En gebruikt deze 4k7 weerstanden. Meet maar eens over de geel/groen :? (zone) hoeveel weerstand je krijgt.
In rust zou dit 4k7 moeten zijn en bij beweging (open) 9k4
Verder is het systeem gewoon 12v (1 gel accu van waarschijnlijk 7Ah ;) )

Ik zit zelf namelijk in de aansluitbranche van alarmsystemen maar ik plaats eigenlijk alleen maar Honeywell Galaxy panelen. Een cd3401 kan beveiligd zijn tegen installateurscode reset en dat zou op zo'n moment alleen nog door de fabriek gedaan kunnen worden.
Verder zou je sensoren wel kunnen gebruiken maar dan moet je met A/D ingangen en een hoop programmeer werk bezig gaan. Want je zou dan over je zone bedrading 5v moeten laten lopen en dan dmv een weerstand je voltage aanpassen zodat je dan weer die conversie van waarde kun programmeren naar een status in de vera.

Zo ingewikkeld als ik het schrijf word het dan ook :P of je moet je paneel kunnen koppelen aan je vera dmv de rs485 bus van je code bediendeel.

Morgen loop in trouwens wel weer op een bouw te helpen bij iemand met een aritech systeem dus een specifieke vraag zou ik ff kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 421600

hallo

ook in ben van binnenkort de vera 2of 3 aan te schaffen.
ik wil ook met een alarm en camera's mn woning beveiligen..iemand enig idee welk alarm en camera systemen ik het beste kan gebruiken met vera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Kijk eens op http://code.mios.com welke panelen ondersteund worden en wat je eventueel extra nodig heb.

[ Voor 149% gewijzigd door The-Source op 10-12-2011 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Laatst online: 11-04 11:10
Voor mijn nieuw te bouwen woning had in gedachten Danfoss Living Connect systeem. Omdat dat werkt op het zwave-protocol zijn de plannen inmiddels aangepast naar een totale installatie met een Vera als basis. Om het leuk te houden (huis bouwen is al duur genoeg) wil ik waar het kan gefaseerd zelf gaan installeren in de loop van de tijd.

Wat op voorhand al geïnstalleerd moet worden (met zwave protocol):

- rookmelders
- thermostaat
- warmte terug win ventilatie

Betreffende rookmelders: werk die op 9V of is een aansluiting op het lichtnet noodzakelijk?

Betreffende de thermostaat: die moet waarschijnlijk een Remeha gaan aansturen. Wordt dat een probleem? Van Nefit weet ik dat ze hun eigen aansturing hebben en derhalve ook eigen thermostaten.

Betreffende de wtw-ventilatie: dat wordt waarschijnlijk een Brink Renovan. Ik weet dat er co2-sensoren zijn op zwave, maar hoe werkt het met die ventilatie? Kan die dat van zelf aan, of bestaat er een ontvanger, die je er op aansluit. Uiteindelijk is het de bedoeling dat die naast CO2 ook op luchtvochtigheid wordt aangestuurd (sensoren in de badkamers).

Naderhand wil ik ook nog één of meerdere camera's installeren. Wat hebben die nodig? Aansluiting op het lichtnet, waarschijnlijk. Maar een utp-kabel? Handig, of werken wifi-varianten ook goed?

En dan wil ik naast thermostatische zwave verwarmingsknoppen eigenlijk ook (eventueel) de vloerverwarming per ruimte kunnen regelen. Iemand die daar mee bekend is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Laatst online: 01-04 11:24
Ik ga hier ook maar inhaken. Ik speel al een tijdje met de gedachten en wilde eigenlijk vanavond aan het bestellen slaan. Koudwatervreesisabitch 8)

Wat wil ik:

- Inbouwschakelaar die handmatig te bedienen zijn
- Doorkoppelschakelaars voor allerlei bijzonder verlichting die handmatig te bedienen zijn
- Inbouwdimmers die handmatig te bedienen zijn
- Tijdschakelaars / Lichtsensors
- Software voor op een Server en nog geen appliance (1e idee is Domotiga)

Wat heb ik:

- Server die 24x7 aan staat met WindowsXP/Debian/Ubuntu besturingsystemen

Wat dacht ik te bestellen voor de 1e setup

- Aeon Labs Z-Stick
- Düwi Z-Wave Inbouw Schakelaar
- Düwi Z-Wave Inbouw Dimmer

Ik moet met nog even inlezen wat het verschil is bij Düwi Z-Wave Inbouw Dimmer of Düwi Z-Wave.Me Inbouw Dimmer is er zit namelijk een prijsverschil in maar ik vraag me af waarom. Het lijkt erop dat de .ME variant een betere firmware versie heeft. Maar zitten daar ook dingen in die ik nodig heb.

[ Voor 16% gewijzigd door raymonvdm op 12-12-2011 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke_otto
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:10

luke_otto

pang pang luckyluke

@raymanvdm, Heb je al een idee welke software je wilt gebruiken op je server?
Ik gebruik zelf Domotiga icm plugwise modules.
Werkt best goed. Zeker nu er ook een android app en web interface is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
luke_otto schreef op maandag 12 december 2011 @ 23:28:
@raymanvdm, Heb je al een idee welke software je wilt gebruiken op je server?
Ik gebruik zelf Domotiga icm plugwise modules.
Werkt best goed. Zeker nu er ook een android app en web interface is.
Dit was wel mijn 1e idee daarom mijn post geupdate. Ben op dit moment bezig om een een nieuwe Ubuntu Server VM aan te maken waarop ik kan geen stoeien met de software.

[ Voor 12% gewijzigd door raymonvdm op 12-12-2011 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
raymonvdm schreef op maandag 12 december 2011 @ 23:01:
Wat dacht ik te bestellen voor de 1e setup

- Aeon Labs Z-Stick
- Düwi Z-Wave Inbouw Schakelaar
- Düwi Z-Wave Inbouw Dimmer

Ik moet met nog even inlezen wat het verschil is bij Düwi Z-Wave Inbouw Dimmer of Düwi Z-Wave.Me Inbouw Dimmer is er zit namelijk een prijsverschil in maar ik vraag me af waarom. Het lijkt erop dat de .ME variant een betere firmware versie heeft. Maar zitten daar ook dingen in die ik nodig heb.
Z-Wave.me heeft een aantal voordelen maar belangrijkste schijn de push notification te zijn van de status naar eventuele software die je gebruikt.
Van hashop.nl:
Compared to the standard Duwi firmware this product offers a series of important enhancements.

Works well within networks controlled by an IP gateway
status changes are reported back to IP gateway in real time
switching paddles can be used to control scenes in gateway
Implements the most recent advancements of Z-Wave technology Explorer Frame for network wide inclusion and automated reconfiguration of networks
Improved routing algorithm for faster communication
Prevention against „Ghost Nodes“ after controller reset

Further enhanced features include

Configurable night light
Three association groups (single click, double click, status change)
Switching paddle can be used for control independently of local operations
Ik gebruik zelf ook domotiga, de auteur Ron is super qua support, vaak enorm snel ook al heeft hij niet zelf alle hardware. Er komen de laatste tijd leuke dingen bij die geschreven zijn door andere coders.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik heb inderdaad contact met Enver en die gaf het volgende aan:

.Me producten hebben een speciale firmware. oa. de status van de modules
wordt direct aan de software doorgegeven als je deze lokaal bedient.
Andere voordeel is associaties. bv. Als lamp 1 aan stuur ook automatisch
lamp twee aan.

Vraag me af hoe vaak die status update in de niet .ME software versie gebeurd want het wordt allemaal wel euro`s duurder zo met de .ME firmware en de Bush-Jaeger plaatjes enzo.

@Loekie Gebruik je de .ME of de not .ME versie ?

[ Voor 5% gewijzigd door raymonvdm op 13-12-2011 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixus74
Vraag me af hoe vaak die status update in de niet .ME software versie gebeurd want het wordt allemaal wel euro`s duurder zo met de .ME firmware en de Bush-Jaeger plaatjes enzo.
De niet .ME versies doen geen statusupdate, je moet ze pollen om een status change te detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb Fibaro, die Düwi's zijn mij te groot en volgens mij lang zo handig niet met bestaande schakelaars. Ik heb zo'n dubbele Fibaro achter een dubbele schakelaar gebouwd, gaat perfect! Goeie statusupdates en goed te bedienen. En zeer klein dus goed in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixus74
@Freakster,

Gebruik jij "normale" bi-stabiele schakelaars of puls schakelelaars?

In het eerste geval hoe reageert de schakelaar als deze remote is omgezet daarna op de lokale schakelaar, schakelt hij direct om, of moet je dan de schakelaar twee keer bedienen (Heen en terug zeg maar?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
raymonvdm schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 10:17:
@Loekie Gebruik je de .ME of de not .ME versie ?
Ik heb me ook net aan zwave gewaagd en heb voor fibaro gekozen(wegens huurhuis waarvoor ik geen compleet nieuwe schakelaars ga kopen. Ik heb ook een everspring tussenstekker die ook status automatisch door lijkt te geven.

[ Voor 38% gewijzigd door Loekie op 13-12-2011 11:43 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik vind het geen probleem om de schakelaar te vervangen want die zijn nog van de vorige bewoners en dit is mijn huis en ik wil bush-jaeger :p

Ik wil ook dat het systeem blijft werken als het niet werkt zeg maar. Dus alles moet ook handmatig kunnen schakelen i.v.m met de W.A.F factor. Het moet zo zijn dat het er eigenlijk alleen maar uitziet als een nieuwe schakelaar >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
raymonvdm schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 11:45:
Ik vind het geen probleem om de schakelaar te vervangen want die zijn nog van de vorige bewoners en dit is mijn huis en ik wil bush-jaeger :p

Ik wil ook dat het systeem blijft werken als het niet werkt zeg maar. Dus alles moet ook handmatig kunnen schakelen i.v.m met de W.A.F factor. Het moet zo zijn dat het er eigenlijk alleen maar uitziet als een nieuwe schakelaar >:)
Dat kun je met het duwi-materiaal regelen, ik meen dat het best lastig kan zijn als je een wat meer verfijnde smaak hebt qua uiterlijk om geschikt schakel materiaal te vinden.
Met bijv fibaro modules heb je daar geen probleem mee.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ixus74 schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 11:16:
@Freakster,

Gebruik jij "normale" bi-stabiele schakelaars of puls schakelelaars?

In het eerste geval hoe reageert de schakelaar als deze remote is omgezet daarna op de lokale schakelaar, schakelt hij direct om, of moet je dan de schakelaar twee keer bedienen (Heen en terug zeg maar?).
Ik gebruik "normale" schakelaars, en het maakt niet uit wat er gebeurt is met de Fibaro module. Als de lamp aanstaat doet de schakelaar deze uit, en andersom net zo. Onafhankelijk van de stand van de schakelaar. Is wel even wennen, ik ben gewend dat als de schakelaar in stand X staat de lamp uitstaat bijvoorbeeld. Maar werkt verder super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
@freakster daarom zijn maakschakelaars zo mooi. Deze druk je altijd in naar beneden ;) Dimmen is de schakelaar ingedrukt houden.

@loeki, ik vind zelf het duwi en B&J schakelmateriaal gewoon weg lelijk :P maar dat zal ook wel komen dat ik in me werk vaak diverse merken en series voorbij zie komen. En uit eindelijk heb ik voor de Jung SL serie gekozen terwijl ik normaliter toch meer een Gira persoon ben.
Ixus74 schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 10:27:
[...]

De niet .ME versies doen geen statusupdate, je moet ze pollen om een status change te detecteren.
Volgens mij is dat alleen bij Duwi het geval want hier in huis heb ik 1x een Merten dimmer en 4x een Fibaro en deze worden toch echt direct geupdate in me webinterface wanneer ik deze gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixus74
Volgens mij is dat alleen bij Duwi het geval want hier in huis heb ik 1x een Merten dimmer en 4x een Fibaro en deze worden toch echt direct geupdate in me webinterface wanneer ik deze gebruik.
Met de niet .ME bedoel ik ook de Düwi apparaten, daar alleen voor Düwi.ME apparaten zijn...
Dus je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik heb onder tussen Domotiga draaien op een Ubuntu Server LTS versie en gebruik ssh -X om de client te starten.

Ik had namelijk verwacht dat alles via een webinterface zou kunnen maar blijkbaar is die nog niet klaar :-)

Vanavond nog even bezig geweest maar de software is niet echt handelbaar op een Ubuntu Server editie daarom ben ik nu bezig om de Domotiga Distro te downloaden om die te installeren. Dit moet morgen klaar zijn want dan komt de hardware al binnen :p

Update het is inmiddels morgen en de hardware is binnen. Het probleem is alleen nog om de USB interface van de Aeon Labs onder Ubuntu 11.10 werkend te krijgen. Als ik de stick er in steek zie ik dit

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
root@domotiga:/dev# Dec 14 21:57:24 domotiga kernel: [ 1289.063644] usb 2-1: new full speed USB device number 6 using uhci_hcd
Dec 14 21:57:24 domotiga kernel: [ 1289.538309] cp210x 2-1:1.0: cp210x converter detected
Dec 14 21:57:24 domotiga mtp-probe: checking bus 2, device 6: "/sys/devices/pci0000:00/0000:00:11.0/0000:02:02.0/usb2/2-1"
Dec 14 21:57:25 domotiga kernel: [ 1289.951300] usb 2-1: reset full speed USB device number 6 using uhci_hcd
Dec 14 21:57:25 domotiga kernel: [ 1290.387320] usb 2-1: cp210x converter now attached to ttyUSB0
Dec 14 21:57:25 domotiga mtp-probe: bus: 2, device: 6 was not an MTP device
Dec 14 21:57:26 domotiga brltty[1768]: USB configuration set error 16: Device or resource busy.
Dec 14 21:57:26 domotiga kernel: [ 1291.334894] usb 2-1: usbfs: interface 0 claimed by cp210x while 'brltty' sets config #1
Dec 14 21:57:26 domotiga brltty[1768]: USB interface in use: 0 (cp210x)
Dec 14 21:57:26 domotiga kernel: [ 1291.348964] cp210x ttyUSB0: cp210x converter now disconnected from ttyUSB0
Dec 14 21:57:26 domotiga kernel: [ 1291.351954] cp210x 2-1:1.0: device disconnected

Hmmm lijkt een bekend probleem te zijn
https://lists.ubuntu.com/.../2011-October/044866.html en inderdaad na het updaten werkt het nu wel.

Ik heb daarnaast nog een cron gemaakt zodat de software altijd bij de dongel mag

code:
1
* * * * * chmod 777 /dev/ttyUSB0

Ik heb op dit moment de volgende hardware

code:
1
2
3
4
- Aeon Labs Z-Stick
- Düwi Z-Wave Inbouw Schakelaar (Bush-Jeager)
- Düwi Z-Wave Inbouw Dimmer (Bush-Jeager)
- Düwi Z-Wave Tussenstekker Schakelaar

En ben nu op zoek naar alle andere hardware die nodig is voor KwH/Gas/Water/Temp

[ Voor 109% gewijzigd door raymonvdm op 15-12-2011 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 437027

Na al een geruime tijd dit intressante forum gevolgt te hebben zit ik toch met een vraag probleem.

Ik ben in het bezit van meerdere fibaro Dimmers en switchen. Deze werken allemaal prima en heb ik zelf aangesloten. Alleen kom ik er niet uit hoe ik nu precies een hotelschakeling moet aansluiten.

Moet ik op beiden contacten een Fibaro aansluiten of is er 1tje genoeg? en ik kom er ook niet helemaal uit qwa kabel aansluiting. Hoop dat jullie me kunnen helpen

Gang:
1 aansluiting beneden en 1 boven. = voor 1 lamp boven.
- beneden heeft 1 bruine en 2 zwarte
- boven heeft 2 zwarte en 1 zwart/witte.

Hoe en waar moet ik nu precies de Fibaro aansluiten. En kan ik de 1x3kw gebruiken of moet ik de 2x1.5 kw gebruiken?

Ik weet dat ik een blauwe draad moet bijtrekken vanaf de lamp. (net zoals ik bij de enkele heb gedaan) echter kom ik dan niet verder.

Alvast bedankt. _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik heb nog geen ervaring met de Fibaro maar ik weet wel uit traditionele schakelaars dat een wisselschakelaar anders is dan een standaard schakelaar. Een hotel schakelaar is altijd een schakelaar met een voeding en twee afgaande contactpunten en de schakelaar kiest tussen die twee.

Ik ben in ieder geval de handleiding eens ingedoken http://materialy.fibaro.c...20FGS221%20v1_4%20eng.pdf en moet zeggen dat die ook niet heel logisch is.

Ik zou bijna denken dat je aan een kant gewoon een Fibaro module moet plaatsen en aan de andere kant alleen een zender om te schakelen.

Ik ben nu overigens ook sinds een weekje aan het rommelen met Domotiga en een aantal Duwi modules maar het werkt nog niet helemaal lekker. Soms als ik schakel in de software dan gebeurd er niks. Ik dacht dat ik dit alleen maar had met een tussen stekker maar ook een inbouw module heeft het soms. Daarnaast wordt na het schakelen niet de status geupdate in de software. Schakel ik een module dus handmatig (op de schakelaar) dan ziet de software dat niet.

Nu weet ik dat daarvoor een Duwi.ME software versie is maar volgens mij moet Domotiga in iedergeval eens in de zoveel tijd de status vragen aan de modules maar dat gebeurd dus niet. Ik gebruik op dit moment geen open-zwave omdat ik dat nog niet voor elkaar krijg.

code:
1
2011/12/18 18:12:54 Z-Wave Error: Cannot find dynamic library 'libdomozwave.so': libdomozwave.so: cannot open shared object file: No such file or directory at CZWave.OZW_Init.1288

[ Voor 80% gewijzigd door raymonvdm op 18-12-2011 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bedankt voor je antwooord. maar verder kom ik nog niet helemaal.

Hopelijk weet iemand anders wel hoe het precies zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Als je gebruik gaat maken van maakschakelaars (puls) dan kun je beide schakelaars parallel over het contact zetten. De dimmer variant heeft daarvoor sx en s1 als aansluitpunten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
raymonvdm schreef op zondag 18 december 2011 @ 17:58:
Ik ben nu overigens ook sinds een weekje aan het rommelen met Domotiga en een aantal Duwi modules maar het werkt nog niet helemaal lekker. Soms als ik schakel in de software dan gebeurd er niks. Ik dacht dat ik dit alleen maar had met een tussen stekker maar ook een inbouw module heeft het soms. Daarnaast wordt na het schakelen niet de status geupdate in de software. Schakel ik een module dus handmatig (op de schakelaar) dan ziet de software dat niet.

Nu weet ik dat daarvoor een Duwi.ME software versie is maar volgens mij moet Domotiga in iedergeval eens in de zoveel tijd de status vragen aan de modules maar dat gebeurd dus niet. Ik gebruik op dit moment geen open-zwave omdat ik dat nog niet voor elkaar krijg.

code:
1
2011/12/18 18:12:54 Z-Wave Error: Cannot find dynamic library 'libdomozwave.so': libdomozwave.so: cannot open shared object file: No such file or directory at CZWave.OZW_Init.1288
Z-wave werkt het best met open-zwave.
Ik had ook wat probleempjes met installeren, helaas blinkt openzwave niet uit in documentatie.
Als ik het goed heb, heb ik het toen als volgt gedaan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
1. sudo apt-get install subversion

*** open-zwave: ***
2. svn checkout http://open-zwave.googlecode.com/svn/trunk/ open-zwave
3. sudo apt-get install libudev-dev
4. make

2. Building DomoZWave wrapper

cd ~/domotiga/wrappers/domozwave
ln -s ~/install/open-zwave-read-only ./open-zwave
make
sudo make install

Dit even bij elkaar gelpaakt van de verschillende bronnen die ik gebruikt heb. Het kan zijn dat je tegen deze issue aanloopt.

[ Voor 4% gewijzigd door Loekie op 19-12-2011 12:51 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik ben hier gisteren nog even wat mee verder gegaan en er is een Readme in de DomotiGA software

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
vim /home/domotiga/domotiga/wrappers/domozwave/README

Getting DomotiGa's open-zwave support to work is a 2 step process.

1. Build the open-zwave project.
2. Build the DomoZWave wrapper.

1. Building open-zwave

Install needed development headers: (for Ubuntu Maverick)
$ sudo apt-get install libudev-dev libxmlrpc-core-c3-dev

Download latest open-zwave code like this:, you need rev 242 or higher!

$ su domotiga
$ cd /home/domotiga
$ mkdir install
$ cd ~/install
$ svn co http://open-zwave.googlecode.com/svn/trunk/ open-zwave-read-only
$ cd open-zwave-read-only/cpp/build/linux

If you are running an 64Bits Linux, patch open-zwave's Makefile:

$ vi Makefile
Add -fPIC at end of DEBUG_CFLAGS line like so:
DEBUG_CFLAGS    := -Wall -Wno-format -g -DDEBUG -DLOG_STDERR -fPIC

Compile open-zwave code:
$ make

2. Building DomoZWave wrapper

$ cd ~/domotiga/wrappers/domozwave
$ ln -s ~/install/open-zwave-read-only ./open-zwave
$ make
$ sudo make install

Restart DomotiGa

Enable open-zwave option under ZWave settings.
During first run there is a logfile name 'OZW_Log.txt' and a open-zwave status
file named 'zwcfg_<homeid>.xml' created in ~/domotiga/wrappers/domozwave

Todo:
Add option to set poll timer.
Gather more information of discovered devices (version, neighbor, etc)

A very big thank you to Jaren, thanks for building and sharing this code!

Ik heb nu alleen nog het probleem dat de poll functie op 0 blijft staan in de software maar in de config XML op 300 seconden. Het pollen van de status werkt nu wel. En ik denk er over om in de toekomst de Duwi.ME modules te bestellen via Tane

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109670

Als je een hotelschakeling wilt maken met Fibaro switches is dat heel eenvoudig. 1 schakelaar op sx en s1 en de andere op sx en s2 aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok dus in plaats van de switches van Fibaro (de 1x 3 of 2.15 kw) heb ik dus de dimmer van Fibaro nodig voor een hotelschakeling ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aangezien er alleen op de dimmer een SX aansluiting zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-05 13:16
als je ziet hoe een Hotelschakeling werkt
Afbeeldingslocatie: http://www.zowerkt.nl/images/vragen/hotelschakelaar.gif
zou je de Fibaro gewoon "naast" een huidige schakelaar kunnen gebruiken

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGP
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-05 17:53
Ik vind het grappig dat veel Tweakers werken met pre-built systemen als Z-Wave of Homeseer.

Uitgerekend domotica is iets wat zo naadloos moet opgaan in de woning, dat ik al die standaard toepassingen eerder irritant dan handig vind. De enige pre-built software die ik thuis gebruik is eigenlijk EventGhost en zelfs dat vind ik al wat aan de lompe kant. Naast EventGhost (wat ik vooral gebruik om te interfacen met hardware, hoef ik dat zelf niet meer te programmeren) is eigenlijk mijn gehele domotica systeem geschreven in Python. Misschien minder flexibel, maar wel zo persoonlijk.

Echter zie ik toch langzaamaan een noodzaak ontstaan om er wat third party hardware bij te slepen. Vooralsnog is alles geschakeld met simpele ELRO setjes die ik uit de bouwmarkt geplukt heb. De remote heb ik opengeschroefd en met behulp van wat transistors aan een Arduino gekoppeld, die weer via een COM port aan de PC en dus aan EventGhost én mijn Python app hangt. Maar nu wil ik er bijvoorbeeld naartoe dat het systeem mijn ramen open of dicht kan zetten, en de verwarming kan aansturen. Dat gaat met een Arduino niet lukken vrees ik.

Het uitzoeken van een extern systeem komt voor mij vooral neer op dat het maar zo dom mogelijk moet zijn. Zo heb ik wel een aantal controllers gevonden voor mijn verwarming, maar die hebben allemaal dingen als 'window intelligence' waarmee ze zelf pogen intelligent in te spelen op de omgeving. Dat moet ik dus niet hebben. Het liefst heb ik een systeem wat reageert op een PWM signaal waarbij 0 een nieuwe ijstijd introduceert, en 1 spontaan een nucleaire kernfusiereactie op gang brengt. Laat de logics maar aan mij over. Daarvoor moet het dus wel open zijn en het liefste via een HTTP of COM interface of iets dergelijks te besturen zijn.

Als ik zo rond lees lijkt mij Z-wave het meest geschikt.. Maar dan nog blijft ik het het leukste vinden om de handel zelf te programmeren en een beetje creatief te zijn met aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke_otto
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:10

luke_otto

pang pang luckyluke

@MartijnGP, Wat voor verwarming wil je aansturen, een CV-ketel. De meeste CV-ketel werken nog steeds met een 24v open/dicht contact. Dat moet toch prima met een arduino te regelen zijn? Op een flink aantal ketels kan je ook nog een buitenvoeler aansluiten zodat je kan werken met een stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGP
luke_otto schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 16:00:
@MartijnGP, Wat voor verwarming wil je aansturen, een CV-ketel. De meeste CV-ketel werken nog steeds met een 24v open/dicht contact. Dat moet toch prima met een arduino te regelen zijn? Op een flink aantal ketels kan je ook nog een buitenvoeler aansluiten zodat je kan werken met een stooklijn.
Ik woon in een appartement ;) Een ketel of thermostaat aansturen gaat dus niet werken. In ieder geval gaan de rest van de mensen in dit huis dat niet op prijs stellen denk ik :') De enige mogelijkheid die ik heb is om de knop op de verwarming zelf om te draaien. Ik heb Danfoss knoppen, en daar zijn wel een aantal opzetstukken voor te vinden die zelf die knoppen kunnen ronddraaien, maar die zijn erg duur (en met zo'n kut 'intelligente' software) en aangezien ik over twee maanden verhuis schaf ik die nog even niet aan. Ben gewoon vast aan het rondkijken :) Maar in mijn nieuwe situatie zit ik met hetzelfde probleem van het appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik weet niet of je met een appartement de knoppen zou willen verwijderen maar volgens mij heeft Danfoss ook Zwave ondersteuning of is het iets wat daar op lijkt http://www.hashop.nl/a-20...stat-for-m30x15-ra-valves

Ik heb op dit moment "alles" geinstalleerd en ben bezig met de software maar ook al aan het kijken naar nieuwe hardware. Ik heb op dit moment 1 Duwi tussen stekker en wil er nog een aantal maar twijfel nog tussen een goedkoper merk. De duwi is 45 euro maar de HomePro is 33 euro is het kwaliteits verschil heel groot ?

[ Voor 41% gewijzigd door raymonvdm op 20-12-2011 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGP
Die kranen kan ik er best af halen, maar het draaiwerk binnenin zal ik moeten laten zitten. Of ik moet het hele verwarmingssysteem gaan laten leeglopen, en ook dat gaat me niet in dank afgenomen worden. Die kranen heb ik ook al eens naar zitten kijken, en ik denk inderdaad dat ze dat gaan worden. Moet alleen nog even een manier hebben om de ingestelde temperatuur uit te lezen naar een Arduino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

er zijn bedrijven die de leidingen lokaal bevriezen.... kun je in de zomer doen omdat dan je verwarmingsketen in je centrale ketelhuis gegarandeerd uit staat;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beekforel schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 11:06:
Ik heb Fibaro, die Düwi's zijn mij te groot en volgens mij lang zo handig niet met bestaande schakelaars. Ik heb zo'n dubbele Fibaro achter een dubbele schakelaar gebouwd, gaat perfect! Goeie statusupdates en goed te bedienen. En zeer klein dus goed in te bouwen.
is het mogelijk om even een foto te nemen, vraag me al een tijdje af of ik die achter men schakelaars nog ga kunnen plaatsen. Vrees een beetje voor plaats gebrek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
MartijnGP schreef op woensdag 21 december 2011 @ 12:00:
Die kranen kan ik er best af halen, maar het draaiwerk binnenin zal ik moeten laten zitten. Of ik moet het hele verwarmingssysteem gaan laten leeglopen, en ook dat gaat me niet in dank afgenomen worden. Die kranen heb ik ook al eens naar zitten kijken, en ik denk inderdaad dat ze dat gaan worden. Moet alleen nog even een manier hebben om de ingestelde temperatuur uit te lezen naar een Arduino.
ik heb hier hetzelfde idee. Heb ook de danfoss knoppen gezien met z-wave, maar wil eigenlijk iets hebben/maken wat ik via xbees kan aansturen. Temperatuur wordt gemeten door standalone sensoren in de kamers en gelogd op de server. De server heeft dan de logica om de knoppen aan te sturen. Daar kun je dan ook beslissen wat te doen wanneer een raam open is.

Status: ben de sensoren nog aan het bouwen (xbee) en aan het kijken wat voor platform ik wil gebruiken (of zelf bouwen).

No worries m8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Laatst online: 11-04 11:10
Het klinkt toch allemaal een beetje als moeilijk doen, waar het makkelijk kan. Maar als je toch wat zelf aan het programmeren bent, dan kun je die Danfoss waarschijnlijk ook gewoon vertellen dat hij naar uit moet, of naar maximale temperatuur. Daarmee negeer je min of meer de eigen temperatuursensor van de Danfoss knop zelf. De Danfossknop kan zelf overigens ook een openstaand raam detecteren. Maar ook dat is wel te overrulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Zo vandaag met een beetje hulp op het MIOS forum en daarna wat testen van kan ik via scenes in me vera me versterker gelijk op de juiste input schakelen en ook nog eens het juiste volume :*)

Wordt steeds leuker dit speelgoed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CumpsD
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-10-2023
Na heel dit topic doorlezen te hebben, toch even besloten om iets te posten om te checken of mijn veronderstellingen wat kloppen, voor ik materiaal aankoop.

Ik ben zelf programmeur, en wou mij nu begeven in de wereld van domotica, maar dan wel stapsgewijs (en een vriendin thuis die anders ook niet te overhalen zou zijn :p)

Mijn plan was dus om te starten met mijn eigen bureau te automaten ;)

Wat ik zoal heb kunnen bedenken van potentieel in de toekomst:
  • 1 bestaande ingebouwde lichtschakelaar
  • 2 lichten om te bedienen
  • WOL devices om aan te zetten/uit te doen
  • Veel stopcontacten om verbruik van stroom op te meten
  • Een deur die open en toe kan (sensor mogelijkheden!)
  • Temperatuur die gemeten kan worden (aansturen verwarming, danfoss zaken?)
  • Een raam die open en toe kan (sensor, in combinatie met temperatuur regeling)
  • Cameratje (geek factor, als test om later aan voordeur ofzo te hangen)
  • Gordijnen die open en toe kunnen
Een hele lijst die ik deze namiddag bedacht heb. Ik wil dit echter niet in eens doen, maar eerst de basics onder de knie krijgen.

Mijn "plan" was dus om de bestaande lichtschakelaar om te bouwen tot een Z-Wave schakelaar, die het licht aan kan doen (zoals ik zei, simpel, babysteps :p)

Maar ik had wat vragen over de uitvoering ervan.

Waar ik zeker van ben:
- Ik ga een Aeon-Labs USB stick kopen om aan de pc te hangen, dan kan ik eventueel zelf (open zwave, of sample .NET code die ik liggen heb), of via Homeseer, zwave devices aansturen.

Waar ik niet zeker van ben:
- Ik denk dat ik makkelijkst iets van Fibaro kan installeren achter de bestaande lichtschakelaar.
- Als ik het goed begrijp, zorgen die Fibaro stukjes ervoor dat je schakelaar blijft doen wat hij nu doet, maar dat hij ook een ZWave signaal triggered, klopt dat?

- Hoe zorg ik ervoor dat ik een licht remote kan laten aan/uitgaan? Moet ik dan een zwave-enabled licht socket hebben? Of ..... ? *help*

- Zou het kunnen dat door het Fibaro stukje te installeren ik de schakelaar kan blijven gebruiken zoals normaal (en dus gewoon licht aan/uit kan doen), maar dat ik ook via ZWave die schakelaar kan aansturen om aan/uit te doen, is dat de logica erachter? (En dus aan de licht kant heb ik dan geen aanpassingen nodig)

Kan iemand mij wat input geven over hoe ik het best dit basis scenario aanpak? Met de veronderstelling dat ik later nog veel meer zou willen toevoegen (zonder een Vera aan te kopen in het begin, misschien wel nooit)

Update, materialen die ik veronderstelde nodig te hebben voor mijn basis plan:

[ Voor 6% gewijzigd door CumpsD op 26-12-2011 21:20 . Reden: Links toegevoegd naar materialen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-10-2021
Hallo Anvar,

Heb je ook de BTW en transport meegerekend?
De Vera 3 heeft een snellere processor dan de VERA 2 en heeft meer LAN poorten (4)
Verder is het verbruik van de VERA 3 aanzienlijk hoger.
De VERA lite is een uitgeklede VERA waar o.a. de Wifi antenne ontbreekt.
Beide zijn medio Januari in NL beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-10-2021
@ Thehoff, de controller was niet nodig geweest, de ST814 kan ook rechtstreeks aan een tussenstekker worden gekoppeld.
Pagina: 1 ... 4 ... 76 Laatste