@Emphi: Om eerst ff met het simpele te starten:
Uiteraard heb je de Experiabox nodig om te bellen, als je IPB hebt

.In de meterkast zit aan de telefoondraad, die naar de wandcontactdoos in de woonkamer gaat, waarschijnlijk een gewoon RJ11 stekkertje. Die zal nu in je ISRA punt zitten. Dat RJ11 stekkertje steek je gewoon in de analoge telefoon aansluiting op je Experiabox. De Experiabox kan direct aan je ISRA als je zeker weten geen oude analoge telefonie van KPN meer gebruikt.
Nu het 'ingewikkelde': ITV over hetzelfde ethernet-segment laten lopen als je LAN is GEEN goed idee. Het gaat waarschijnlijk nieteens werken. Met een "ethernet segment" bedoel ik in dit geval (maar dat had je wrs wel door) het 'netwerk' ,dus de verzameling van UTP kabels die in dezelfde switch of gekoppelde switches uit komt. En een UTP kabel mag in dit geval gezien worden als een 'echte' kabel of een 'virtuele' (via stopcontact adapters).
In mijn optiek heb je een aantal opties, als kabels trekken echt onacceptabel is:
Optie 1:
* Je koopt 2 setjes powerline adapters. Eentje om de kabel voor je ITV te vervangen en eentje om de kabel voor je LAN te vervangen. Als het goed is moet je de naam van je beide setjes kunnen veranderen en worden het twee aparte netwerkjes. Het zal alleen de throughput waarschijnlijk niet ten goede komen.
Optie 2:
* Je koopt voor je ITV één setje powerline adapters (in de meterkast 1, bij je tv 1)
* Je internet toegang doe je door je DIR als wireless client op het access point in de Experiabox te gebruiken. Echter ben ik bang dat je DIR niet genoeg config opties heeft om EN als Wireless client te gebruiken (die hij ook nog als WAN moet gebruiken aangezien je nog je eigen subnet erachter hebt) EN daar ook nog NAT over te doen. En je bent wrs. je DIR655 als accesspoint kwijt.
Punt 2 in optie 2 kun je misschien nog vervangen door een simpele Wireless accesspoint, die als wireless bridge dient. AP maakt verbinding met die van je Experiabox en de WAN van je DIR655 (die je nu, neem ik aan, in je Experiabox hebt zitten) gaat in de ethernetpoort van dat Accesspoint.
Optie 3, meest bewerkelijke en ik heb het eigenlijk nooit getest:
* Koop één setje powerline adapters en 2 'slimme' l2-switches.
* Hang de TV poort van de Experiabox en een LAN-poort van de Experiabox aan die switch.
* Configureer de switch zodat die twee poorten in 2 aparte VLAN ID's hangen en pak een poort waar die 2 VLAN ID's gecombineerd overheen moeten naar 'buiten' toe moeten (tagged/trunking).
* Sluit die poort aan op je powerline adapter.
* Sluit in de woonkamer de powerline adapter aan op switch 2 en scheid in die switch de 2 VLAN's weer naar 2 aparte poorten voor je LAN (richting dir655) en je TV.
* Je doet dan in feite tagged VLAN verkeer over je powerline netwerk
* Echter, ik heb geen enkel idee of dit performed of niet. Dat zul je moeten ondervinden. Aan de andere kant, een powerline kan al snel wel de bandbreedte van je ADSL aan. Verder hoop ik dat iets in het powerline protocol die VLAN tags niet stiekem dropped.
Optie 4:
Kan je de telefoondraad naar de WCD in je woonkamer niet vervangen door een UTP? Van die UTP heb je maar 4 aders nodig voor een 100 mbit LAN verbindinkje naar je meterkast. 2 van de overige 4 gebruik je voor je telefoon. Die UTP verbind je met je twee L2 switches. Of weer een combi: Die UTP alleen voor je LAN verbinding icm. powerline voor je TV.
Verder (ff de TROS Radar uitzending in het achterhoofd): Powerline is mooi en in mijn ervaring werkt het erg betrouwbaar, maar je kan altijd pech hebben
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk