quote:
Cyberpope schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 07:55:
[...]
Dat kan in nederland ook hoor. De keuze ligt alleen bij jezelf. Ik ben nu 35 jaar en geen kinderen. Het zou me erg verbazen als ik die wel ooit krijg. Dus waarom zou ik dan tegen de tijd dat ik 65 ben een huis vrij MOETEN hebben? (zeker gezien de medische geschiedenis van mijn familie, heb ik een goede kans dat ik dat niet ga halen)
Oke het kan gunstig zijn om het dan te verkopen en dat bij je pensioen te leggen. Maar dat kun je ook op andere constructies baseren, die wellicht iets minder risicovol zijn. (ja, een huis is op dezelfde termijn gezien, net zo risicovol (of laag) als aandelen).
Waarom zou je kapitaal op moeten bouwen? Ik vind dat je daarin een keuze mag hebben veel beter.
Om een onbezorgde oude dag te hebben, je moet dit doen voor uzelf.
Het zal mij een worst wezen wat ze met het huis doen als ik dood ben. Of het nu onroerend goed of geld is, de staat plukt er zijn deel wel van.
Mijn ouders zijn nu 47, volgend jaar zijn ze er 48 en is het huis betaald. Reken je besparing maar uit als ze nog 30 a 40 jaar leven.
Ze hebben maar een hypotheek van 35.000¤ (de laatste auto heeft meer gekost

), daardoor betalen ze maar 200¤ / maand, maar dan nog.
Stel je betaalt nu 1000¤ / maand, hiervan is 800¤ intrest, hiervan krijg je 320 ¤ terug, netto kostprijs wordt 680¤, dat is ongeveer de gemiddelde huurprijs voor een vergelijkbaar huis.
De intresten lopen elk jaar terug en van die 800¤ zal er telkens meer kapitaal afgelosd worden, na 10 a 15 jaar zit je op je omslagpunt en heb je 400¤ intrest en 400¤ kapitaal. Je krijgt dan nog 160¤ terug. Kostprijs wordt 840¤, maar de huur zal ook serieus gestegen zijn, evenals je loon.
Uiteindelijk betaal je niet veel meer dan huren, maar je loopt een vrij groot risico de eerste 2 jaar. Je kan tegenwoordig ook hoog beginnen, stel 1100¤ en na 10 jaar betaal je nog 700¤ en na 20 jaar betaal je nog 400¤, ik ga als ik iets ga kopen deze constructie overwegen.
Dit is een pak goedkoper kwa intresten die je moet betalen.
Dan kan je als je ouder wordt toekomen met 1 loon en kan mijn vriendin minder/niet gaan werken.
Maar het is idd ieder zijn eigen keus en een huis in België is nog een stuk goedkope dan in Nederland.