Gathering of Tweakers

Quicksearch

Acties: [view][quote]

Door: Rukapul Moderator WI/SG/SF
quote:
n4m3l355 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 14:27:
Overigens proefschrift of niet, ik heb persoonlijk meer vertrouwen in proefschriften waar iemand met de nodige studie ervaring naar kijkt in combinatie met werkervaring dan hetgeen wat hier geschreven wordt. Dat neemt niet weg dat ik graag wat informatie deel
Ik mis anders nog een link naar het betreffende onderzoek. Dat heb ik wel vaker met beweringen van jouw hand, maar ik blijf stug doorvragen naar bronnen, cijfers en andere aanwijsbare zaken :P

Als er zoveel gesloopt wordt dan zou dat toch op moeten vallen (=aanwijsbaar). Toevallig woon ik in een van de 30 wijken van Vogelaar die je hierboven aanhaalt en daar geldt jouw opmerking van hierboven volstrekt niet. De meeste huizen daar stammen uit de jaren '30. Begin jaren '90 is er wat tegen de vlakte gegaan en binnenkort wederom weer een aantal blokken, maar in beide gevallen betreft het sloop van (kleine) huurwoningen. Van het koopsegment uit hetzelfde tijdvak wordt niets gesloopt (integendeel).

quote:
Dennahz schreef op donderdag 10 april 2008 @ 14:05:
[...]

Als ik een huis van 2 ton wil kopen en ik wil dit betalen over 30 jaar dan betaal ik rond de ¤ 1000,- per maand. Is ook een reden dat wij nu wachten met kopen. We beginnen net met onze carrière en ons salaris zal ongetwijfeld nog stijgen de komende jaren. Nu lijkt het mij in ieder geval teveel.
¤ 1000,- bruto is ¤ 600 netto (give or take a bit). Dat betaal je ook aan huur voor een gelijkwaardige woning, waarbij je huurprijs elk jaar met minstens 1% omhoog gaat en je over 30 jaar niets hebt behalve een groot gat in je portomonnee.
Als je een huis koopt dan blijven de hypotheeklasten gelijk (uitgaande van 30 jaar rentevast), gaat je salaris alleen maar omhoog (als er geen te gekke dingen gebeuren) en ben je over 30 jaar helemaal (of half, afhankelijk van je aflossingsvrije deel) in het bezit van een huis.
Goed, bij dat laatste komen drie aannames boven water, maar onder de streep is het toch heel wat goedkoper dan huren.
quote:
[...]

Met de regelgeving gaat zoiets niet op noch met de zorg centra. Die kijken naar de verhouding nieuwbouw/renovatie wat duurder is. En dan is nieuwbouw goedkoper.
Dat is niet waar.

De normatieve inbrengverplichting wordt bij vervangende nieuwbouw, die onder de vergunningplicht
van de WTZi valt, vastgesteld op 50% van het totale goedgekeurde investeringsbedrag, exclusief
grondkosten. Terwijl bij renovatie of herbestemming, die onder de vergunningplicht van de WTZi valt, wordt de normatieve inbrengverplichting gelijkgesteld aan het totale goedgekeurde investeringsbedrag (100% inbreng). Het bedrag van de inbrengverplichting wordt door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in mindering gebracht op het door de zorginstelling opgebouwde saldo aan trekkingsrechten ingevolge de NZa-beleidsregel ‘instandhoudingsinvesteringen’. Renovatie is dus in veel gevallen een stuk aantrekkelijker dan nieuwbouw. Bovendien is nieuwbouw ook in een veel eerder stadium haalbaar voor zorgcentra. Liever eens per 10 jaar renoveren dan eens per 20 jaar nieuwbouwen is hierbij het credo.

bron: rapport "prestatie-eis 'berekeningsmethode inbrengverplichting WTZi',uitgegeven door het Bouwcollege

NB: per 1 januari 2008 vallen ziekenhuizen niet langer onder het bouwregime van het bouwcollege, voor overige zorginstellingen is dit per 1 januari 2009 het geval.

argro wijzigde dit bericht 10-04-2008 14:55 (10%)

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

quote:
argro schreef op donderdag 10 april 2008 @ 14:52:
[...]
Dat is niet waar.

De normatieve inbrengverplichting wordt bij vervangende nieuwbouw, die onder de vergunningplicht
van de WTZi valt, vastgesteld op 50% van het totale goedgekeurde investeringsbedrag, exclusief
grondkosten. Terwijl bij renovatie of herbestemming, die onder de vergunningplicht van de WTZi valt, wordt de normatieve inbrengverplichting gelijkgesteld aan het totale goedgekeurde investeringsbedrag (100% inbreng). Het bedrag van de inbrengverplichting wordt door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in mindering gebracht op het door de zorginstelling opgebouwde saldo aan trekkingsrechten ingevolge de NZa-beleidsregel ‘instandhoudingsinvesteringen’. Renovatie is dus in veel gevallen een stuk aantrekkelijker dan nieuwbouw. Bovendien is nieuwbouw ook in een veel eerder stadium haalbaar voor zorgcentra. Liever eens per 10 jaar renoveren dan eens per 20 jaar nieuwbouwen is hierbij het credo.
Er is ook nog zoiets als een bouwbesluit waar men zich aan dient te houden bij herbestemming van een gebouw waardoor het uiterst moeilijk is om oudere panden aan te passen aan nieuwe eisen. Dan in combi met EPM berekeningen is het nog lastiger om het duurste segment van een gebouw de installatie weg te werken in de oude situatie.

Prof Mierenneuke®

quote:
Die studies gaan uit van gemiddeldes. Dus die goed onderhouden zijn, en die minder goed onderhouden zijn de middellijn is 50 jaar. Dat houd dan ook in dat gemiddeld iedere 50 jaar een huis aan de beurt is. Dit zorgt dus ook voor een goede doorstroom in deze huizen.
Die gemiddeldes pleiten niet in het voordeel van je betoog. Dat wil dus zeggen dat naast de zeer goedkope meuk (wat ook zeer weinig kostte om te bouwen) ook gewoon veel kwalitatief spul is. Die 50 jaar zou ik eerder willen zien als 'groot onderhoud', nieuwbouw kost nog steeds tegen de 1000 euro per kuub, kijk maar eens hoeveel je daarvoor kan renoveren.
quote:
Met de regelgeving gaat zoiets niet op noch met de zorg centra. Die kijken naar de verhouding nieuwbouw/renovatie wat duurder is. En dan is nieuwbouw goedkoper.
Het wordt geen zorg centra inderdaad, maar er zijn genoeg tussenoplossingen. Als mensen geen trappen meer willen lopen een lift nodig hebben dan is een appartement veel praktischer dan een rijtjeshuis.
quote:
Dat is geen populistische spraak, het is realiteit. Bouwbedrijven vagen in steden complete wijken weg en natuurlijk blijft nog wat jaren 30/50 staan maar het merendeel wordt weggeveegd. Hoeveel arbeiderswijken bestaan er nog? Dat zijn net de 30 probleemwijken waar de coorporaties mee zitten en die ze zo spoedig mogelijk wegvegen.
Je hebt het dus over corporaties en dat zijn praktisch allemaal huurwoningen, daar gaat dit topic niet over. En zoals argo en Rukapul zeggen 'vagen' bouwbedrijven helemaal niet complete wijken weg, dat gaat altijd nog in goed overleg en conform bestemmingsplan.
quote:
Uiteraard kijkt PO wat haalbaar is, maar als er een studie wordt gedaan naar wat goedkoper is om te renoveren of nieuwbouw is onder normale omstandigheden nieuwbouw goedkoper. Iets wat je ook terugziet in de cijfers als ik me goed herinner is 80% nieuwbouw en 20% onderhoud/renovatie. Thuis kan ik daar nog wel even naar kijken.
Ik heb er geen cijfers van, maar er wordt zeker wel meer gerenoveerd ('groot onderhoud') gedaan dan slopen en opnieuw bouwen. Zeker als het een huizenblok betreft waar je meestal niet eens de mogelijkheid hebt om 1 enkele woning te slopen.
quote:
Overigens proefschrift of niet, ik heb persoonlijk meer vertrouwen in proefschriften waar iemand met de nodige studie ervaring naar kijkt in combinatie met werkervaring dan hetgeen wat hier geschreven wordt. Dat neemt niet weg dat ik graag wat informatie deel
Zoals Rukapul al zegt, kom eens met wat referenties, want die ontbreken weer zoals gewoonlijk.
quote:
Dennahz schreef op donderdag 10 april 2008 @ 13:50:
Denk jij dat mensen zin hebben om ¤ 1000,- per maand af te lossen voor een gewoon rijtjeshuis? Ik niet in ieder geval.
Het is gewoon een economische afweging, als dat huis ¤ 1000,- kost aan hypotheek of ¤ 600,- aan huur, dan is voor sommigen de keus snel gemaakt. Huur is een bodemloze pot waar je geld in verdwijnt, bij koop heb je aan het einde van de periode gewoon een huis wat je eigendom is.

LauPro wijzigde dit bericht 10-04-2008 15:01 (0%)
Reden: laatste is beetje dubbelpost

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

quote:
n4m3l355 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 14:55:
[...]

Er is ook nog zoiets als een bouwbesluit waar men zich aan dient te houden bij herbestemming van een gebouw waardoor het uiterst moeilijk is om oudere panden aan te passen aan nieuwe eisen. Dan in combi met EPM berekeningen is het nog lastiger om het duurste segment van een gebouw de installatie weg te werken in de oude situatie.
De installaties zijn zeker niet het meest kostbare onderdeel van een gebouw, zelfs niet bij een ziekenhuis. Bij een "normaal" gebouw zullen de kosten voor installaties (conform NEN 2631 om verwarring te voorkomen) hooguit 20% van de totale bouwkosten (conform NEN 2631) zijn. Voor een ziekenhuis zal dit zeker niet meer dan 50% zijn. Misschien dat je dit percentage alleen haalt bij de 'hot-floors' maar dat is maar een klein deel van ziekenhuis. Het grootste deel van een ziekenhuis is in feite een soort hotel, niet meer en niet minder.

Maar goed, het topic gaat over de huizenbubble, niet over de bouw- en installatiekosten van een ziekenhuis.

argro wijzigde dit bericht 10-04-2008 15:04 (8%)

quote:
Rukapul schreef op donderdag 10 april 2008 @ 14:38:
[...]

Ik mis anders nog een link naar het betreffende onderzoek. Dat heb ik wel vaker met beweringen van jouw hand, maar ik blijf stug doorvragen naar bronnen, cijfers en andere aanwijsbare zaken :P
Met beleggen via quote/safe had je de laatste getallenafgelopen keer ;) Deze onderzoeken zijn toevallig nog 2 op gepromoveerd aan de UM, ik zal eens kijken of die te krijgen is via het netwerk van ze. Overigens staat deze data eveneens op rcis.org en Cost Studies of Buildings van Allan Ashworth, die regelmatig het RCIS aanhaalt. Hier staan fragmenten van op books.google.com eveneens.
quote:
Als er zoveel gesloopt wordt dan zou dat toch op moeten vallen (=aanwijsbaar). Toevallig woon ik in een van de 30 wijken van Vogelaar die je hierboven aanhaalt en daar geldt jouw opmerking van hierboven volstrekt niet. De meeste huizen daar stammen uit de jaren '30. Begin jaren '90 is er wat tegen de vlakte gegaan en binnenkort wederom weer een aantal blokken, maar in beide gevallen betreft het sloop van (kleine) huurwoningen. Van het koopsegment uit hetzelfde tijdvak wordt niets gesloopt (integendeel).
Ik zit zelf zuidelijk en als er gekeken wordt naar Maastricht bv is men behoorlijk druk bezig. Denk aan Ceramique (herbouwd), Vrouwenveld (lopende) en Wijck (lopende). Noordelijker bv tussen Gouda & Lopik helaas ben ik daar niet zo bekend of Den Haag Blok 9.

quote:
n4m3l355 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 15:03:
Ik zit zelf zuidelijk en als er gekeken wordt naar Maastricht bv is men behoorlijk druk bezig.
Druk bezig als in "het merendeel wegvagen"? Dat denk ik toch niet, maar dat is wel wat jij claimt.

Nederlander in Belgie

quote:
Maasluip schreef op donderdag 10 april 2008 @ 14:49:
[...]
¤ 1000,- bruto is ¤ 600 netto (give or take a bit). Dat betaal je ook aan huur voor een gelijkwaardige woning, waarbij je huurprijs elk jaar met minstens 1% omhoog gaat en je over 30 jaar niets hebt behalve een groot gat in je portomonnee.
Als je een huis koopt dan blijven de hypotheeklasten gelijk (uitgaande van 30 jaar rentevast), gaat je salaris alleen maar omhoog (als er geen te gekke dingen gebeuren) en ben je over 30 jaar helemaal (of half, afhankelijk van je aflossingsvrije deel) in het bezit van een huis.
Goed, bij dat laatste komen drie aannames boven water, maar onder de streep is het toch heel wat goedkoper dan huren.
Kijk, dat wist ik dus niet. Ik weet niet of dit in België ook het geval is, maar zal mij eens wat beter informeren hierover. Dan is het opeens wel aantrekkelijk om een mooi nieuwbouw huis te kopen. We betalen nu ook bijna ¤ 550,- aan huur, dus dat maakt ook geen verschil.

Iig bedankt voor de opheldering ! :)

Op vakantie? Let goed op je spullen ! || Omg, check deze sick fetisch German shizzle eens !

quote:
argro schreef op donderdag 10 april 2008 @ 15:02:
[...]
De installaties zijn zeker niet het meest kostbare onderdeel van een gebouw, zelfs niet bij een ziekenhuis. Bij een "normaal" gebouw zullen de kosten voor installaties (conform NEN 2631 om verwarring te voorkomen) hooguit 20% van de totale bouwkosten (conform NEN 2631) zijn. Voor een ziekenhuis zal dit zeker niet meer dan 50% zijn. Misschien dat je dit percentage alleen haalt bij de 'hot-floors' maar dat is maar een klein deel van ziekenhuis. Het grootste deel van een ziekenhuis is in feite een soort hotel, niet meer en niet minder.

Maar goed, het topic gaat over de huizenbubble, niet over de bouw- en installatiekosten van een ziekenhuis.
20% is wel de grootste marge van een project (op de aanneemsom) tov bv betonwerk wat tussen de 5 & de 12% schommeld. Echter bij renovatie dient men hier wel sterk rekening mee te houden wat het juist uiterst moeilijk maakt om deze toepasbaar te maken. Overigens gezien je met NEN normen schermd ga ik ervan uit dat je of in de bouw zit of in de ontwikkeling zelf en zou je zelf ook moeten weten hoeveel gerenoveerd wordt tov nieuwbouw ;)

quote:
argro schreef op donderdag 10 april 2008 @ 15:05:
[...]
Druk bezig als in "het merendeel wegvagen"? Dat denk ik toch niet, maar dat is wel wat jij claimt.
Wat staat er nog van Ceramique overeind? Bij mijn weten is die voor 100% nieuwbouw en breid dit zich nu uit richting Wijck. Hetzelfde voor tussen de markt en de maas zelf dat is nu ook meer en meer nieuwbouw hier komt renovatie niet aan te pas. In Wijck is op dit moment meer dan 150 miljoen op stapel voor wat er nieuw komt. 0 voor renovatie. Hetzelfde overigens voor Malberg, enkel nieuwbouw vindt er plaats (zorgcentra). Hooguit in het centrum is er door het Vivre een minimale renovatie in de zorgcentra om ze te overtrekken.

quote:
n4m3l355 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 15:07:
[...]

20% is wel de grootste marge van een project (op de aanneemsom) tov bv betonwerk wat tussen de 5 & de 12% schommeld.
Dat is appels met peren vergelijken. Betonwerk is een deel van de bouwkosten, dat is niet te vergelijken met het totaal aan installatiekosten. Zowel de elektrotechnische als de werktuigbouwkundige installies vallen bijvoorbeeld onder installatiekosten. Een vergelijking tussen bijvoorbeeld data-bekabeling en betonwerk zou bijvoorbeeld beter zijn, mag jij raden welk percentage hoger ligt.
quote:
Overigens gezien je met NEN normen schermd ga ik ervan uit dat je of in de bouw zit of in de ontwikkeling zelf en zou je zelf ook moeten weten hoeveel gerenoveerd wordt tov nieuwbouw ;)
Ik weet er wel het e.a.a. vanaf ja. Zo weet ik bijvoorbeeld vanuit mijn werkveld dat zorgisntellingen over het algemaan liever renoveren dan nieuwbouwen. Nieuwbouw doen ze alleen wanneer renovatie niet toegestaan wordt door het bouwcollege of wanneer nieuwbouw wegens capaciteitstekorten van de bestaande bouw noodzakelijk is. In dat laatste geval wordt overigens vaak voor een combinatie van nieuwbouw en renovatie gekozen.

argro wijzigde dit bericht 10-04-2008 15:25 (5%)

quote:
Dennahz schreef op donderdag 10 april 2008 @ 15:07:
[...]

Kijk, dat wist ik dus niet. Ik weet niet of dit in België ook het geval is, maar zal mij eens wat beter informeren hierover.
Dit is de Nederlandse situatie met hypotheekrenteaftrek. Geen idee of er in België ook zoiets bestaat.
Om weer on-topic te raken, Vinex en Vinac hebben de afgelopen 15 jaar zo'n miljoen huizen opgeleverd en die zullen de komende dertig jaar sowieso niet tegen de vlakte gaan. Dus zo'n impact zal deze discussie niet hebben op het wel of niet "knappen" van de "huizenbubble".

De getallen van het IMF houden geen rekening met hypotheekrenteaftrek (en dat heeft zoals gezegd twee effecten: de rente is voor kopers in NL lager dan voor kopers in andere landen waar hetzelfde tarief geldt plus de verhouding hypotheek/waarde is krom omdat kapitaalverzekeringen juist expres de schuld hoog houden). Weet iemand of er informatie is over hoeveel de waarde in kapitaalverzekeringen vertegenwoordigd in totaal? Dit zouden we dan in combinatie met een correctie van de rente kunnen verrekenen om een realistische plek voor NL te bepalen in dat overzicht van ze.

Op basis van die plek kunnen we dan een realistisch advies afleiden (obv. wat het IMF zegt over landen op die plek).

quote:
n4m3l355 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 15:03:

Met beleggen via quote/safe had je de laatste getallenafgelopen keer ;) Deze onderzoeken zijn toevallig nog 2 op gepromoveerd aan de UM, ik zal eens kijken of die te krijgen is via het netwerk van ze. Overigens staat deze data eveneens op rcis.org en Cost Studies of Buildings van Allan Ashworth, die regelmatig het RCIS aanhaalt. Hier staan fragmenten van op books.google.com eveneens.

Ik zit zelf zuidelijk en als er gekeken wordt naar Maastricht bv is men behoorlijk druk bezig. Denk aan Ceramique (herbouwd), Vrouwenveld (lopende) en Wijck (lopende). Noordelijker bv tussen Gouda & Lopik helaas ben ik daar niet zo bekend of Den Haag Blok 9.
Het kan aan mij liggen, maar jouw posts doen mij denken aan huurwoningen van een cooperatie die eens in de zoveel tijd tegen de vlakte gaan. Als je bij een woonwijk met koopwoningen (dus voor particulieren) gaat voorstellen om collectief de boel plat te gooien om er iets nieuws neer te zetten, ben je nog niet klaar met het lezen van de bezwaarschriften.

Voor woningen/wijken bestemt voor de verhuur is het volgens mij gangbaarder om blokken te vernieuwen.

Verder als je proefschriften wilt citeren kan je deze over het algemeen gemakkelijk vinden bij de universiteit waar de studie aan is gedaan. Het is vrij gangbaar om verplicht pdfs online te zetten.

It's hard enough to remember my opinions without remembering my reasons for them (The Streets)
XP | Debian | Kubuntu | Vista

quote:
Sallin schreef op donderdag 10 april 2008 @ 15:32:
[...]

Het kan aan mij liggen, maar jouw posts doen mij denken aan huurwoningen van een cooperatie die eens in de zoveel tijd tegen de vlakte gaan. Als je bij een woonwijk met koopwoningen (dus voor particulieren) gaat voorstellen om collectief de boel plat te gooien om er iets nieuws neer te zetten, ben je nog niet klaar met het lezen van de bezwaarschriften.

Voor woningen/wijken bestemt voor de verhuur is het volgens mij gangbaarder om blokken te vernieuwen.

Verder als je proefschriften wilt citeren kan je deze over het algemeen gemakkelijk vinden bij de universiteit waar de studie aan is gedaan. Het is vrij gangbaar om verplicht pdfs online te zetten.
Inderdaad. Dat verhaal van hele wijken slopen klinkt erg als een corporatie. Ik vraag mij af welk bedrijf het voor elkaar krijgt om een complete woonwijk van koopwoningen te kopen en te slopen. Geen enkele lijkt mij.

GoT met nieuwe layout is niet lief :-( (Nee, niet de FP. Ik heb het over GoT Paars) | Last.fm

quote:
LauPro schreef op donderdag 10 april 2008 @ 14:59:

Het is gewoon een economische afweging, als dat huis ¤ 1000,- kost aan hypotheek of ¤ 600,- aan huur, dan is voor sommigen de keus snel gemaakt. Huur is een bodemloze pot waar je geld in verdwijnt, bij koop heb je aan het einde van de periode gewoon een huis wat je eigendom is.
Let wel dat bij een koophuis ook andere kosten (onderhoud, verzekering etc) bijgeteld moeten worden. En over dat huis wat je aan de einde van de periode hebt heb je wel rente over betaald. En als je binnen 5 jaar weer een andere woning wil kopen maak je, zelfs als de huizen duurder worden, alsnog verlies door de bijkomende kosten. Huizen kopen is dus zeker niet de heilige graal en ik vind huren zeker geen zwart gat.

GoT met nieuwe layout is niet lief :-( (Nee, niet de FP. Ik heb het over GoT Paars) | Last.fm

quote:
JeroenB schreef op donderdag 10 april 2008 @ 09:51:
Bijna niemand heeft 100% aflossingsvrij
Dit is hard aan het veranderen. Ik hoor ook om mij heen steeds meer mensen die dit wél hebben en die dus speculeren op een stijgende woningprijs. En dat alles zodat ze op de korte termijn zoveel mogelijk HRA hebben.

Prof Mierenneuke®

quote:
De subdiscussie is toch ontopic? Het ging erom dat n4m3l355 statistische gegevens bruikt van huurwoningen in deze discussie. Voor koopwoningen durf ik wel te stellen dat dit gemiddeld een stuk hoger ligt dan die 50%. Zeker met de moderne bouw van driedubbelglas en goede isolatie. Het rendement uit de energiebesparing die je dan behaald met nieuwbouw weegt niet op tegen slopen en herbouwen, of we hebben het echt over grove constructiefouten.
quote:
Brons schreef op donderdag 10 april 2008 @ 15:42:
Let wel dat bij een koophuis ook andere kosten (onderhoud, verzekering etc) bijgeteld moeten worden. En over dat huis wat je aan de einde van de periode hebt heb je wel rente over betaald. En als je binnen 5 jaar weer een andere woning wil kopen maak je, zelfs als de huizen duurder worden, alsnog verlies door de bijkomende kosten. Huizen kopen is dus zeker niet de heilige graal en ik vind huren zeker geen zwart gat.
Natuurlijk, maar dat maakt dan ook het verschil van 400 euro. Maar iemand die 10-20-30 jaar loopt te huren is gewoon niet slim bezig, voor een deel is het achteraf gepraat natuurlijk en soms is het door omstandheden niet mogelijk om een hypotheek te krijgen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

inanimate fuckin' object
Reg. datum: 26 februari 2002

RICS is gebasseerd op Engeland wat ook een hele andere markt is dan de Nederlandse (Nederlandse huizen zijn over het geheel genomen zo'n 100% duurzamer dan Engelse schat ik :P )

lex wijzigde dit bericht 10-04-2008 17:20 (4%)

Thou shalt not think that any male over the age of 30 that plays with a child that is not their own is a peadophile… Some people are just nice. Thou shalt not question Stephen Fry. Thou shalt not make repetitive generic music.

quote:
Dennahz schreef op donderdag 10 april 2008 @ 15:07:
[...]

Kijk, dat wist ik dus niet. Ik weet niet of dit in België ook het geval is, maar zal mij eens wat beter informeren hierover. Dan is het opeens wel aantrekkelijk om een mooi nieuwbouw huis te kopen. We betalen nu ook bijna ¤ 550,- aan huur, dus dat maakt ook geen verschil.

Iig bedankt voor de opheldering ! :)
In België trek je 40% van de rente van de hyphoteek terug van de belastingen en een heel klein deel van het betaalde kapitaal. Het wordt dus elk jaar een beetje minder en op het einde is het bijna niets meer.
Vergeet niet dat je bij de geadverteerde prijzen van een nieuwbouwwoning nog 10% registratierecht moet bijtellen + 21% BTW over het gebouw. Dan komen ook nog de notariskosten en aansluitingskosten voor nutsvoorzieningen om de hoek kijken. Een huis van 200k kost al snel 275k op het einde van de rit (dit geld dan voor nieuwbouw he).

Koop je een ouder huis met 5% registratie, dan kost een huis van 200k "slechts" 220k.

Ik ben zo eens gaan kijken voor een apartement van 137k, op het einde kostte het een 175k, en daar vind je toch nog instapklare woningen voor met 3 slaapkamers met alle comfort op 4 a 5 are grond.

Engineer Stewie

Hoe het allemaal financieel zit weet ik niet.

Echter, er is wel iets vreemds met huizen aan de hand tov van andere produkten.

Een nieuwe huis kost bijna evenveel als bestaande huizen.
En das eerlijk gezegd knap vreemd.
Hoe kan een huis met materialen die 20 a 30 jaar meegaan, nou steeds maar in waarde blijven stijgen en nog steeds zo duur zijn als een huis van 5 jaar oud?
Als je rondkijkt zie je huizen van begin 1970 a 1975 en die kosten evenveel als nieuwbouw huizen.
Echter deze huizen zouden bouwtechnisch nu al of binnen paar jaar bijv. nieuwe dakpannen, nieuwe kozijnen, deuren of ander dak moeten krijgen. Wordt vaak niet gedaan, dat weet ik.
Ze hebben meestal een lage isolatie, of de isolatie is al zo ineengezakt, dat er overal zwakke plekken zitten.

Maar hoe kan het nu, dat deze huizen eigenlijk veel te duur worden verkocht?
Tuurlijk, het gaat niet in elke gemeente op, dat oudbouw net zo duur is als een nieuw huis, maar in veel gemeentes wel.
Waar betaal je dan eigenlijk voor vraag je je af. Alleen voor de grond of alleen omdat het een huis IS, waarbij het nauwelijks relevant meer is, in welke technische staat het is.
En houden mensen met hypotheken wel rekening met toekomstige grote renovatie, die nodig zijn met oudere huizen.
Ik vind het soms behoorlijk zorgwekkend, dat je dan kennissen hebt, die net op de grens zitten, dat ze woning kunnen betalen met beide werkend en dat als je vraagt als ze ook geld reserveren voor toekomstige nodige renovaties, dat ze je gek aankijken.

PS: 3 dubbel glas, of dubbel geisoleerde ruiten, waarbij ruit uit 3 bladen bestaat, met 2 spouwen komt nauwelijks voor. In duitsland krijg je wel soms systemen, waarbij je 2 kozijnen voor elkaar hebt staat, wat zeer hoge isolatie waardes kan krijgen.
Theoretisch klinkt het mooi 3 dubbel glas, maar praktisch doet het niet zoveel, grootste verliezen zitten nu al in de rand aansluitingen en die zijn technisch nauwelijks meer te verbeteren.

bangkirai wijzigde dit bericht 10-04-2008 21:48 (12%)

quote:
bangkirai schreef op donderdag 10 april 2008 @ 21:45:

Hoe kan een huis met materialen die 20 a 30 jaar meegaan, nou steeds maar in waarde blijven stijgen en nog steeds zo duur zijn als een huis van 5 jaar oud?
Als je rondkijkt zie je huizen van begin 1970 a 1975 en die kosten evenveel als nieuwbouw huizen.
Echter deze huizen zouden bouwtechnisch nu al of binnen paar jaar bijv. nieuwe dakpannen, nieuwe kozijnen, deuren of ander dak moeten krijgen. Wordt vaak niet gedaan, dat weet ik.
Ze hebben meestal een lage isolatie, of de isolatie is al zo ineengezakt, dat er overal zwakke plekken zitten.
locatie, sfeer, aanwezige voorzieningen (dichtbij centrum/ov/winkelcentrum), etc. Verder kan je voor isolatie ed gewoon rekensommetjes maken: hoelang ga ik er ongeveer wonen, wat bespaart het per jaar, wat kost het.

It's hard enough to remember my opinions without remembering my reasons for them (The Streets)
XP | Debian | Kubuntu | Vista

Nederlander in Belgie

quote:
Ing. Stewie schreef op donderdag 10 april 2008 @ 20:24:
[...]

In België trek je 40% van de rente van de hyphoteek terug van de belastingen en een heel klein deel van het betaalde kapitaal. Het wordt dus elk jaar een beetje minder en op het einde is het bijna niets meer.
Vergeet niet dat je bij de geadverteerde prijzen van een nieuwbouwwoning nog 10% registratierecht moet bijtellen + 21% BTW over het gebouw. Dan komen ook nog de notariskosten en aansluitingskosten voor nutsvoorzieningen om de hoek kijken. Een huis van 200k kost al snel 275k op het einde van de rit (dit geld dan voor nieuwbouw he).

Koop je een ouder huis met 5% registratie, dan kost een huis van 200k "slechts" 220k.

Ik ben zo eens gaan kijken voor een apartement van 137k, op het einde kostte het een 175k, en daar vind je toch nog instapklare woningen voor met 3 slaapkamers met alle comfort op 4 a 5 are grond.
Ah, ok. Dus je betaald eigenlijk wel die ¤ 1000,- per maand netto, maar kan dit aan het eind van het jaar voor 40% terugvragen? Wel zeer irritant dat de overheid z'n handje weer moet ophouden bij zulke aankopen, maar ja daar doe je helaas weinig aan.

Op vakantie? Let goed op je spullen ! || Omg, check deze sick fetisch German shizzle eens !

quote:
bangkirai schreef op donderdag 10 april 2008 @ 21:45:

Maar hoe kan het nu, dat deze huizen eigenlijk veel te duur worden verkocht?
Tuurlijk, het gaat niet in elke gemeente op, dat oudbouw net zo duur is als een nieuw huis, maar in veel gemeentes wel.
Waar betaal je dan eigenlijk voor vraag je je af. Alleen voor de grond of alleen omdat het een huis IS, waarbij het nauwelijks relevant meer is, in welke technische staat het is.
En houden mensen met hypotheken wel rekening met toekomstige grote renovatie, die nodig zijn met oudere huizen.
Ik vind het soms behoorlijk zorgwekkend, dat je dan kennissen hebt, die net op de grens zitten, dat ze woning kunnen betalen met beide werkend en dat als je vraagt als ze ook geld reserveren voor toekomstige nodige renovaties, dat ze je gek aankijken.

PS: 3 dubbel glas, of dubbel geisoleerde ruiten, waarbij ruit uit 3 bladen bestaat, met 2 spouwen komt nauwelijks voor. In duitsland krijg je wel soms systemen, waarbij je 2 kozijnen voor elkaar hebt staat, wat zeer hoge isolatie waardes kan krijgen.
Theoretisch klinkt het mooi 3 dubbel glas, maar praktisch doet het niet zoveel, grootste verliezen zitten nu al in de rand aansluitingen en die zijn technisch nauwelijks meer te verbeteren.
Best simpel te verklaren hoor. Mensen die willen een ander/nieuw huis kopen en dan willen ze natuurlijk om dat te kunnen betalen (bijna) evenveel geld vangen voor hun "oude" huis.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws