quote:
Ik ben het met je eens dat Nederland relatief geringe afstanden kent, werkelijk een lachertje vergeleken met bijv. Duitsland, en helemaal vergeleken met de VS. Vergeet echter niet uit het oog dat een enkele reistijd van 45 minuten (volgens mij het gemiddelde in Nederland) bij fulltime werken al een tijdsinvestering vergt van 7,5 uur (2 * 5 * 45). Je zit dan dus bijna een hele werkdag per week in de auto te niksen. Files nog buiten beschouwing gelaten. Gelet op de toch al stressvolle levens van mensen en de weinige vrije tijd die ze hebben (in elk geval in hun eigen beleving) zie je hoe belangrijk een lage reistijd voor mensen is.
Verder is reistijd niet het enige aspect van de factor locatie. Ook de directe beschikbaarheid van sociale en culturele voorzieningen, zoals horeca, musea en winkels, zorgt ervoor dat huizen die dichtbij zulke voorzieningen liggen, hoger geprijsd zijn (en ook voor meer verkocht worden omdat mensen er een hoger bedrag voor over hebben).
quote:
Wat ondergewaardeerd is, is de kwaliteit van de woning.
Op lange termijn kan een slecht huis je onwijs veel geld kosten (en stress).
Uiteraard. Maar bouwkundige staat en algemene bouwkwaliteit zijn natuurlijk factoren die niet specifiek samenhangen met locatie.
quote:
In Amsterdam bijvoorbeeld zijn die oude muk woningen in het centrum overpriced, maar aan de rand van de stand zijn best mooie nieuwbouwpanden te koop die best te betalen zijn.
Dit is natuurlijk geen argument, want er zijn in het centrum van [willekeurige grote stad] woningen te vinden die perfect onderhouden zijn, en in het buitengebied zijn ook altijd wel woningen te vinden die uit elkaar vallen van ellende.
quote:
PLus je kunt er gratis parkeren, ook handig voor bezoek.
Maar niet zo waardevol als je niet auto-minded bent. Voor mij is dat bijvoorbeeld totaal geen issue: ik heb geen auto, ga op de fiets naar mijn werk, heb geen parkeerkosten en verbruik geen benzine, en spaar zo honderden euro's per maand uit, die naar leuke en nuttige dingen gaan in plaats van naar verwoesting van het milieu.
quote:
Mensen doen alsof Nederland grote steden kent, dat is echt onzin. Je bent overal zo.
Zie boven. Vanuit het perspectief van een 'echte reis' is Nederland natuurlijk enorm klein, je kunt het in alle richtingen doorkruisen in 2-3 uur. Maar doe dat dagelijks, inclusief files, en je gaat kapot van de stress en de vermoeidheid.
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.