quote:
Wekkel schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 21:50:
Er heerst m.i. een mythe dat (natuurlijke) deflatie slecht zou zijn. Net alsof mensen niet meer op vakantie gaan als de reis het volgende jaar 10 euro goedkoper is. Net alsof mensen niet meer eten kopen als het eten volgend jaar 1 euro goedkoper is. Deflatie lijkt mij heel natuurlijk in een gezonde economie.
Tja, de economen zijn dat met je oneens. Deflatie zet toch echt aan tot het uitstellen van consumptie, investeringen e.d. Gevolg is een lagere groei en meer werkloosheid, minder koopkracht e.d.
Computers zijn rare dingen

Ze worden heel snel minder waard. Maar dat geldt niet of in veel mindere mate voor andere duurzame consumptiegoederen zoals meubels, auto's, printers(!) e.d.
Bovendien is het voor de niet-tweaker al minder boeiend om elk jaar een nieuwe PC te kopen. Zelfs ik, toch wel een tweaker, koop niet vaker een nieuwe PC dan eens per 3 jaar omdat mijn Athlon 3000+ gewoon prima voldoet voor de dingen die ik doe.
quote:
Je kan er nu voor kiezen 100 euro uit te geven om nu genot te hebben van een product, of 1 jaar wachten met het voordeel dat je over 1 jaar misschien betere producten hebt voor hetzelfde geld, of hetzelfde tegen een lagere prijs. Echter, dan heb je wel 1 jaar niet de beschikking gehad over dat product.
Je kan er nu voor kiezen 100 euro uitgeven om nu genoet te hebben van een product, of 1 jaar wachten met het voordeel dat je 5% spaarrente hebt of beter producten hebt. Echter, dan heb je wel 1 jaar niet de beschikking gehad over dat product.
Probleem met deflatie is echter dat je de rente niet lager dan 0% kunt zetten en als mensen dan NOG niet bereid zijn te ontsparen omdat hun geld over een jaar nog meer product oplevert (dat is deflatie) dan heb je als sturend orgaan = centrale bank toch wel een probleem.
quote:
Stel je voor, al die voordelen van modernisering dmv computers, Internet, allemaal naar de gehele bevolking. Dat had iedereen meer mogelijkheden gegeven en de vruchten van vooruitgang over iedereen uitgespreid. Met een geweldige kredietexpansie kan je deze vruchten in de handen van een paar 'lucky few' plaatsen, nml degenen die als eerste over dat nieuwe geld beschikken en de daar omheen hangende adviseurs (banken/advocaten e.d.).
Dit begrijp ik niet. Volgens mij staan er in de meeste huizen al een computer met internet (althans in NL) en de arbeidsproductiviteit is van topmanager tot magazijnmedewerker een stuk verbeterd door o.a. computers.
quote:
als van geld bijprinten iedereen rijk zou maken, zou Zimbabwe het rijkste land ter wereld zijn.
Hehe dat is waar. Het geld bijprinten moet je dan ook niet oneindig doen. In Zimbabwe gaat het gepaard met hyperinflatie en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Probleem in de situatie in de westerse wereld was juist het tegenovergestelde: er was een superlage inflatie die zelfs dreigde om te slaan naar deflatie!
quote:
Een economie is alleen gebaat bij meer mensen die meer waarde creeren door de handjes uit de mouwen te steken.
Helemaal mee eens en dan gecombineerd met modernisering van kapitaalgoederen (dus investeringen in nieuwe techniek) en arbeid (scholing)
quote:
Als de geldhoeveelheid persé mee moet groeien, pak dan 2%, de natuurlijke bevolkingsaanwas per jaar, te storten op ieders bankrekening graag

Ik ben ook helemaal met je eens dat het te gek is geweest en dat we nu moeten puinruimen. Het alternatief, deflatie, was erger.
quote:
Dat kan wederom geen goed doen voor het marktsentiment voor onze huisjes.
Nee, enerzijds niet, anderzijds wel. Als geld inderdaad ontwaardt (is dat een normaal woord

) (ik bedoel dus geldontwaarding) dan betekent dat dus ook dat huizen 'duurder' worden. Zelf denk ik dat er wel een correctie komt maar geen grote val.
quote:
Echter, verhalen dat Nederlandse banken de deur echt op slot doen voor 'normale' financieringsverzoeken heb ik nog niet gehoord/meegemaakt. Dan zijn dus de enige negatieven op dit moment nog de stijgende rente en negatiever sentiment. Dat valt dus nog mee voor nu.
Nee dat heb ik ook nog niet gehoord. Misschien dat banken wel een beetje kritischer worden en niet zo snel meer als vroeger een 100% hypotheek financieren, maar heel erg is dat volgens mij ook niet.