Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Ik denk dat die potmeter is om af te stemmen op een bepaalde frequentie?quote:Atlas schreef op maandag 07 april 2008 @ 17:06:
Ok het lijkt idd op ruis. Wat is de beste manier om dit eruit te filteren? Direct in de microcontroller of zijn er truukjes voor om dit er eerder uit te filteren. En weet iemand waar die pot-meter o phet printje voor dient? (ik kan geen datasheet van dat ding vinden).
Foto's | TCD-producties.nl |Fotospul; 2x Canon Eos 10D + Grip, Tamron 28-75 f2,8 XR Di LD, Canon 70-200/2.8L USM
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: HID-compliant Xbox-controller
En ik heb helaas niet voldoende verstand van dit soort dingen om te kunnen bepalen welke vervangende led's ik daar voor kan gebruiken.
Het gaat om de SFH2030 (IR1) en TIL38 (IR2 en IR3).
Iemand suggesties wat ik daar voor vervangende leds voor kan gebruiken ?
Je hebt het toch over die printjes van Niels? Ik kan geen potmeter vinden op die dingen hoorquote:Atlas schreef op maandag 07 april 2008 @ 17:06:
Ok het lijkt idd op ruis. Wat is de beste manier om dit eruit te filteren? Direct in de microcontroller of zijn er truukjes voor om dit er eerder uit te filteren. En weet iemand waar die pot-meter o phet printje voor dient? (ik kan geen datasheet van dat ding vinden).
En als je erg veel last van storing hebt is het misschien slim om een crc check te gebruiken.
Ik verstuur alles in een pakketje, dat werkt wel betrouwbaar. Gewoon 2 startbytes, lengte byte, payload en een simpele checksum byte. Daarvoor stuur ik nog een paar keer 10101010. In je microcontroller filter je dan die pakketjes eruit. Zo heb ik een draadloze vispieper gemaakt, het ding haalt ruim 100 meter (vrijwel open zicht).
Hier is de zender

links zender, rechts ontvanger

Heb geen foto's van de ontvanger aan de binnenkant. Dat wil je ook niet zien
Als antenne zit er een stuk opgerold wikkeldraad aan (ik geloof 1/2 golflengte, weet het niet zeker meer). De antenne's op de foto is een expirimentje met een stuk mantel van een remkabel van een fiets. Opzich werkt 't prima, maar ze waren toch een beetje onhandig groot.
Wat ik wel raar vind aan die dingen is dat het bereik groter is als ik er een inverted signaal in duw (ttl serieel dus). Probleem is dan wel dat het zendertje constant staat uit te zenden, daarom gebruik ik een FET om hem uit te zetten als hij niets hoeft te verzenden.
PauperTronics.nl Goedkoper kunnen we het niet maken, wel brakker
Een tsus5402 moet wel werken als vervanger voor de TIL38 maar elke andere IR led die kunt vinden met een golflengte van rond de 950 nm voldoet ook.quote:eXcyle schreef op maandag 07 april 2008 @ 18:34:
Ik probeer met behulp va de volgende site ( http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Interface/irext5.htm ) een IR-extender te maken, echter kan ik de IR leds niet krijgen bij de locale electroboer.
En ik heb helaas niet voldoende verstand van dit soort dingen om te kunnen bepalen welke vervangende led's ik daar voor kan gebruiken.
Het gaat om de SFH2030 (IR1) en TIL38 (IR2 en IR3).
Iemand suggesties wat ik daar voor vervangende leds voor kan gebruiken ?
Reg. datum: 07 april 2008
ik heb dit dus net geprobeert, alleen hij geeft geen kick?quote:Sprite_tm schreef op maandag 07 april 2008 @ 13:55:
Als ik het goed begrijp moet je de plus van je 12V-adapter op blauw/3 hangen, de aarde van je adapter en je videosignaal samen aan zwart (8) en je videosignaal zelf op grijs (2).
ik heb alleen de voeding er op aangesloten. zou die videokabel ook moeten om stroom te krijgen?
Pim
Okaphone (enige electroshop die ik in de buurt van Groningen ken) lijkt de tsus5402 ook niet te hebben, maar wel een LD274-3 welke ook op 950nm werkt, dus die zou in principe moeten werken dan toch?quote:bobo1on1 schreef op maandag 07 april 2008 @ 20:51:
[...]
Een tsus5402 moet wel werken als vervanger voor de TIL38 maar elke andere IR led die kunt vinden met een golflengte van rond de 950 nm voldoet ook.
En kan in in plaats van de SFH2030(F) bijvoorbeeld een SFH3100F-1-Z pakken?
eXcyle wijzigde dit bericht 07-04-2008 23:40 (5%)
De SFH3100F is een fototransistor terwijl een SFH2030 een fotodiode is, dat is een heel ander ding.
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: HID-compliant Xbox-controller
Ghehe, wat heb jij toch altijd mooie projectjes...quote:Sprite_tm schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 00:12:
Fun met de resten van 2 scanners, wat electronica en een whiteboard:
[video]
Waar haal je de tijd toch vandaan?
Hmmz, hier komt dus m'n sig
*** We want YOU for GoT Whatpulse team ! ***
Dat muziekje
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
Maar echt, hoe kom je er op
Etch A Sketchquote:HammerT schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 11:50:
LoL, doet me een beetje denken aan zo'n bordje met 2 van die draaiknopjes waar je dan een tekening mee kan maken. Weet de naam niet maar dat ding hebben ze ook in friends aan de deur hangen
Maar echt, hoe kom je er op
Nicequote:Sprite_tm schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 00:12:
Fun met de resten van 2 scanners, wat electronica en een whiteboard:
**filmpje**
Nu de precisie ietwat opdrijven en dan op naar dit resultaat: Zotte 'Etch A Sketch'jes
Who the fuck is General Failure? And why is he reading my harddisk?
Gelukkig is hij qua pinout compatible met een standaard hd4470 LCD maar toch, redelijk verbaasd
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Weet iemand toevallig waar ik een spindel zou kunnen krijgen?
Het is geen materiaal wat ze bij een Gamma of Praxis hebben en op eBay is het ook moeilijk te vinden.
Het gaat dus om zo iets:

Ik heb het bedrijf die dit plaatje op de site hebben, al gemaild maar nog geen reactie ontvangen. Bovendien verwacht ik dat het ook vrij prijzig wordt, aangezien het meestal gaat om professionele producten voor machinebouw.
Reg. datum: 09 april 2007
Dit wordt ook wel een leadscrew genoemd. Ik heb er ook wel eens één nodig gehad voor een schoolproject, maar kan mij niet meer de naam van het bedrijf herinneren waar we hem vandaan hadden. Schoefdraad, lagers en speciale moeren kosten toen bij elkaar iets van 70 euro, maar dan hadden we ook wel het goedkoopste wat bruikbaar was voor ons project.quote:Weet iemand toevallig waar ik een spindel zou kunnen krijgen?
Via google heb ik wel een ander bedrijf gevonden.
Kan je niet iets verzinnen met moertjes en karosserieringen ofzo?quote:maikel schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 13:17:
Niet echt elektronica, maar dit forum komt toch het meest in de buurt.
Weet iemand toevallig waar ik een spindel zou kunnen krijgen?
Het is geen materiaal wat ze bij een Gamma of Praxis hebben en op eBay is het ook moeilijk te vinden.
Het gaat dus om zo iets:
[afbeelding]
Ik heb het bedrijf die dit plaatje op de site hebben, al gemaild maar nog geen reactie ontvangen. Bovendien verwacht ik dat het ook vrij prijzig wordt, aangezien het meestal gaat om professionele producten voor machinebouw.
hmm, spekkies Laptop Soms een beetje een taalpurist.
Ah, kijk. Ik dacht dat de engelse benaming gewoon 'spindle' was en kwam daarmee ook al wel een en ander tegen. Ik zal eens op 'lead screw' gaan zoeken.quote:bas wensveen schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 15:08:
[...]
Dit wordt ook wel een leadscrew genoemd. Ik heb er ook wel eens één nodig gehad voor een schoolproject, maar kan mij niet meer de naam van het bedrijf herinneren waar we hem vandaan hadden. Schoefdraad, lagers en speciale moeren kosten toen bij elkaar iets van 70 euro, maar dan hadden we ook wel het goedkoopste wat bruikbaar was voor ons project.
Via google heb ik wel een ander bedrijf gevonden.
Overigens is een Nederlands bedrijf natuurlijk wel wat praktischer. Aangezien die dingen vrij lang zijn en niet echt licht, zijn de verzendkosten vanuit het buitenland vrij hoog.
Dat zou wellicht kunnen, maar gewone moertjes en bijvoorbeeld draadeind, zijn meer gemaakt om iets vast te maken en hebben dus de eigenschap te gaan klemmen/wringen als er kracht op komt te staan. Een lead-screw (net geleerdquote:mace schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 15:12:
[...]
Kan je niet iets verzinnen met moertjes en karosserieringen ofzo?
maikel wijzigde dit bericht 11-04-2008 16:00 (7%)
Transistor is een TIP120, uit een apparaat gesloopt.
Ik ben niet zo'n superheld wat betreft de LPT poort, en transistors enzo (ik ben meer van het klooien met accu's, en andere shit)
ThinkPad wijzigde dit bericht 11-04-2008 18:15 (32%)
quote:Atlas schreef op maandag 07 april 2008 @ 15:12:
Even eeeeen heeeeeeeeele domme vraag die ik nergens kan vinden maar waarvan ik weet dat mensen het hier wel weten.
Uit de IA van niels: wat is de ontvanger en wat is de verzender?![]()
[afbeelding]
Heb die ookquote:Atlas schreef op maandag 07 april 2008 @ 16:32:
Ha ik krijg nu zooi binnen op mijn com-poort, thnx
Wat is die 433 Mhz band vervuild zeg, hoop dat ik daar nog tussen kom met mijn projectje, of zou ik alleen maar ruis zitten te meten als ik dit soort dingen binnenkrijg:
[...]
After the first glass you see things as you wish they were...
After the second you see things as they are not..
Finally you see things as they really are
and that is the most horrible thing in the world...