Gathering of Tweakers

Quicksearch

Acties: [view][quote]

Door: Atlas Frontpage Admin/Mod SF
Ok het lijkt idd op ruis. Wat is de beste manier om dit eruit te filteren? Direct in de microcontroller of zijn er truukjes voor om dit er eerder uit te filteren. En weet iemand waar die pot-meter o phet printje voor dient? (ik kan geen datasheet van dat ding vinden :().

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

quote:
Atlas schreef op maandag 07 april 2008 @ 17:06:
Ok het lijkt idd op ruis. Wat is de beste manier om dit eruit te filteren? Direct in de microcontroller of zijn er truukjes voor om dit er eerder uit te filteren. En weet iemand waar die pot-meter o phet printje voor dient? (ik kan geen datasheet van dat ding vinden :().
Ik denk dat die potmeter is om af te stemmen op een bepaalde frequentie?

Foto's | TCD-producties.nl |Fotospul; 2x Canon Eos 10D + Grip, Tamron 28-75 f2,8 XR Di LD, Canon 70-200/2.8L USM

zou iemand me kunnen helpen met mn sound activated CCFL's
We zijn allemaal via de topiclisting van het EL-subforum hier gekomen, we zien je topic zo ook wel.

alvast bedankt

Sprite_tm wijzigde dit bericht 07-04-2008 17:29 (40%)

Door: Sprite_tm Moderator EL/CM/TCA
Atlas: Hangt ervanaf hoe je communiceert. Als je een stream-achtige verbinding wil hebben zou je a la ATM je lijn kunnen vullen met filler-characters als je niets wilt versturen. Da's echter best ev0l omdat je dan andere apparaten geen kans geeft om iets te versturen. Als je van iets packet-baseds gebruik maakt zou je eerst een paar keer een 'attention'-character kunnen versturen: bijvoorbeeld 10 keer achter elkaar 0x55 en daarna 0x5A ofzo. De 0x55s kunnen dan gebruikt worden om je ontvangende UART of whatever te syncen met de zender, en na de 0x5A kan je vrolijk je data oversturen in de wetenschap dat het spulletje gesynchroniseerd en aan het zenden is.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: HID-compliant Xbox-controller

Sir. Typo King the 2nd

Ik probeer met behulp va de volgende site ( http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Interface/irext5.htm ) een IR-extender te maken, echter kan ik de IR leds niet krijgen bij de locale electroboer.
En ik heb helaas niet voldoende verstand van dit soort dingen om te kunnen bepalen welke vervangende led's ik daar voor kan gebruiken.

Het gaat om de SFH2030 (IR1) en TIL38 (IR2 en IR3).
Iemand suggesties wat ik daar voor vervangende leds voor kan gebruiken ?
Scope cleaned and mounted

quote:
Atlas schreef op maandag 07 april 2008 @ 17:06:
Je hebt het toch over die printjes van Niels? Ik kan geen potmeter vinden op die dingen hoor :X

En als je erg veel last van storing hebt is het misschien slim om een crc check te gebruiken.
Standaard ontvang je eeen hoop ruis met die dingen, da's normaal. Zodra je zelf gaat zenden druk je die ruis weg.
Ik verstuur alles in een pakketje, dat werkt wel betrouwbaar. Gewoon 2 startbytes, lengte byte, payload en een simpele checksum byte. Daarvoor stuur ik nog een paar keer 10101010. In je microcontroller filter je dan die pakketjes eruit. Zo heb ik een draadloze vispieper gemaakt, het ding haalt ruim 100 meter (vrijwel open zicht).

Hier is de zender
http://vuurvliegje.ath.cx/vispiepers/3.jpg

links zender, rechts ontvanger
http://vuurvliegje.ath.cx/vispiepers/1.jpg
Heb geen foto's van de ontvanger aan de binnenkant. Dat wil je ook niet zien :P

Als antenne zit er een stuk opgerold wikkeldraad aan (ik geloof 1/2 golflengte, weet het niet zeker meer). De antenne's op de foto is een expirimentje met een stuk mantel van een remkabel van een fiets. Opzich werkt 't prima, maar ze waren toch een beetje onhandig groot.

Wat ik wel raar vind aan die dingen is dat het bereik groter is als ik er een inverted signaal in duw (ttl serieel dus). Probleem is dan wel dat het zendertje constant staat uit te zenden, daarom gebruik ik een FET om hem uit te zetten als hij niets hoeft te verzenden.

PauperTronics.nl Goedkoper kunnen we het niet maken, wel brakker

quote:
eXcyle schreef op maandag 07 april 2008 @ 18:34:
Ik probeer met behulp va de volgende site ( http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Interface/irext5.htm ) een IR-extender te maken, echter kan ik de IR leds niet krijgen bij de locale electroboer.
En ik heb helaas niet voldoende verstand van dit soort dingen om te kunnen bepalen welke vervangende led's ik daar voor kan gebruiken.

Het gaat om de SFH2030 (IR1) en TIL38 (IR2 en IR3).
Iemand suggesties wat ik daar voor vervangende leds voor kan gebruiken ?
Een tsus5402 moet wel werken als vervanger voor de TIL38 maar elke andere IR led die kunt vinden met een golflengte van rond de 950 nm voldoet ook.
quote:
Sprite_tm schreef op maandag 07 april 2008 @ 13:55:
Als ik het goed begrijp moet je de plus van je 12V-adapter op blauw/3 hangen, de aarde van je adapter en je videosignaal samen aan zwart (8) en je videosignaal zelf op grijs (2).
ik heb dit dus net geprobeert, alleen hij geeft geen kick?
ik heb alleen de voeding er op aangesloten. zou die videokabel ook moeten om stroom te krijgen?

Pim

Sir. Typo King the 2nd

quote:
bobo1on1 schreef op maandag 07 april 2008 @ 20:51:
[...]

Een tsus5402 moet wel werken als vervanger voor de TIL38 maar elke andere IR led die kunt vinden met een golflengte van rond de 950 nm voldoet ook.
Okaphone (enige electroshop die ik in de buurt van Groningen ken) lijkt de tsus5402 ook niet te hebben, maar wel een LD274-3 welke ook op 950nm werkt, dus die zou in principe moeten werken dan toch?

En kan in in plaats van de SFH2030(F) bijvoorbeeld een SFH3100F-1-Z pakken?

eXcyle wijzigde dit bericht 07-04-2008 23:40 (5%)

Die led kun je ook prima gebruiken, al heeft dat ding een afstraalhoek van maar 10 graden.

De SFH3100F is een fototransistor terwijl een SFH2030 een fotodiode is, dat is een heel ander ding.

Fun met de resten van 2 scanners, wat electronica en een whiteboard:

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: HID-compliant Xbox-controller

quote:
Sprite_tm schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 00:12:
[video]
Ghehe, wat heb jij toch altijd mooie projectjes... _/-\o_
Waar haal je de tijd toch vandaan? :?

Hmmz, hier komt dus m'n sig
*** We want YOU for GoT Whatpulse team ! ***

Geniaal ding! Ik zou niet verwachten dat de pen een beetje constant contact zou houden met het bord maar zo te zien lukt het best aardig :)

Dat muziekje _/-\o_

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Scope cleaned and mounted

LoL, doet me een beetje denken aan zo'n bordje met 2 van die draaiknopjes waar je dan een tekening mee kan maken. Weet de naam niet maar dat ding hebben ze ook in friends aan de deur hangen :P

Maar echt, hoe kom je er op
quote:
HammerT schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 11:50:
LoL, doet me een beetje denken aan zo'n bordje met 2 van die draaiknopjes waar je dan een tekening mee kan maken. Weet de naam niet maar dat ding hebben ze ook in friends aan de deur hangen :P

Maar echt, hoe kom je er op
Etch A Sketch
jah, nu is het helemaal kapot

quote:
Sprite_tm schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 00:12:
**filmpje**
Nice :)
Nu de precisie ietwat opdrijven en dan op naar dit resultaat: Zotte 'Etch A Sketch'jes :P

Who the fuck is General Failure? And why is he reading my harddisk?

Heh, laat ik nou ooit al es een script gemaakt hebben wat plaatjes op zo'n manier kan omzetten naar vector-art :) Zodra ik thuis ben ga ik aan dit project verder en zal ik ook es kijken of ik dat ding erin kan knopen. Precisie opdrijven is niet zo'n punt btw; de loopwerken die de pen aan beide kanten bewegen komen uit scanners met een resolutie van minimaal zo'n 600 dpi; de pen moet dat dus in theorie ook kunnen halen. Iig eerst maar es de uC-code wat verbeteren zodat het bewegen een stuk minder schokkerig gaat, dat scheelt al erg veel. Ow, en een methode bedenken om de pen van het bord te halen; dat zou met een servootje of een electromagneet nog niet eens zo'n probleem moeten zijn.

Door: Atlas Frontpage Admin/Mod SF
2x16 LCD'tje meegenomen van mijn werk, redelijk gangbaar model dacht ik, is de _datasheet_ nergens op het internet te vinden tot mijn stomme verbazing, die had ik dus niet verwacht :D
Gelukkig is hij qua pinout compatible met een standaard hd4470 LCD maar toch, redelijk verbaasd :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Niet echt elektronica, maar dit forum komt toch het meest in de buurt.

Weet iemand toevallig waar ik een spindel zou kunnen krijgen?
Het is geen materiaal wat ze bij een Gamma of Praxis hebben en op eBay is het ook moeilijk te vinden.

Het gaat dus om zo iets:
http://www.gallon.be/images/prod_trcomp.jpg
Ik heb het bedrijf die dit plaatje op de site hebben, al gemaild maar nog geen reactie ontvangen. Bovendien verwacht ik dat het ook vrij prijzig wordt, aangezien het meestal gaat om professionele producten voor machinebouw. :(

quote:
Dit wordt ook wel een leadscrew genoemd. Ik heb er ook wel eens één nodig gehad voor een schoolproject, maar kan mij niet meer de naam van het bedrijf herinneren waar we hem vandaan hadden. Schoefdraad, lagers en speciale moeren kosten toen bij elkaar iets van 70 euro, maar dan hadden we ook wel het goedkoopste wat bruikbaar was voor ons project.
Via google heb ik wel een ander bedrijf gevonden.

/* No comment */

quote:
maikel schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 13:17:
Niet echt elektronica, maar dit forum komt toch het meest in de buurt.

Het is geen materiaal wat ze bij een Gamma of Praxis hebben en op eBay is het ook moeilijk te vinden.

Het gaat dus om zo iets:
[afbeelding]
Ik heb het bedrijf die dit plaatje op de site hebben, al gemaild maar nog geen reactie ontvangen. Bovendien verwacht ik dat het ook vrij prijzig wordt, aangezien het meestal gaat om professionele producten voor machinebouw. :(
Kan je niet iets verzinnen met moertjes en karosserieringen ofzo?

hmm, spekkies Laptop Soms een beetje een taalpurist.

quote:
bas wensveen schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 15:08:
[...]

Dit wordt ook wel een leadscrew genoemd. Ik heb er ook wel eens één nodig gehad voor een schoolproject, maar kan mij niet meer de naam van het bedrijf herinneren waar we hem vandaan hadden. Schoefdraad, lagers en speciale moeren kosten toen bij elkaar iets van 70 euro, maar dan hadden we ook wel het goedkoopste wat bruikbaar was voor ons project.
Via google heb ik wel een ander bedrijf gevonden.
Ah, kijk. Ik dacht dat de engelse benaming gewoon 'spindle' was en kwam daarmee ook al wel een en ander tegen. Ik zal eens op 'lead screw' gaan zoeken.
Overigens is een Nederlands bedrijf natuurlijk wel wat praktischer. Aangezien die dingen vrij lang zijn en niet echt licht, zijn de verzendkosten vanuit het buitenland vrij hoog.
quote:
mace schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 15:12:
[...]

Kan je niet iets verzinnen met moertjes en karosserieringen ofzo?
Dat zou wellicht kunnen, maar gewone moertjes en bijvoorbeeld draadeind, zijn meer gemaakt om iets vast te maken en hebben dus de eigenschap te gaan klemmen/wringen als er kracht op komt te staan. Een lead-screw (net geleerd :)) is juist bedoeld om te kunnen bewegen.

maikel wijzigde dit bericht 11-04-2008 16:00 (7%)

Woot het is me gelukt om een halogeenlamp te laten knipperen door de LPT poort *O*

Transistor is een TIP120, uit een apparaat gesloopt.

Ik ben niet zo'n superheld wat betreft de LPT poort, en transistors enzo (ik ben meer van het klooien met accu's, en andere shit)

ThinkPad wijzigde dit bericht 11-04-2008 18:15 (32%)

Marion Raven fan
Reg. datum: 06 november 2004

quote:
Atlas schreef op maandag 07 april 2008 @ 15:12:
Even eeeeen heeeeeeeeele domme vraag die ik nergens kan vinden maar waarvan ik weet dat mensen het hier wel weten.

Uit de IA van niels: wat is de ontvanger en wat is de verzender? :+
[afbeelding]
quote:
Atlas schreef op maandag 07 april 2008 @ 16:32:
Ha ik krijg nu zooi binnen op mijn com-poort, thnx :)
Wat is die 433 Mhz band vervuild zeg, hoop dat ik daar nog tussen kom met mijn projectje, of zou ik alleen maar ruis zitten te meten als ik dit soort dingen binnenkrijg:

[...]
Heb die ook :) Wil icm een cp2102 die zender aan de pc hangen. Hoe/waarmee lees jij uit of er wat binnenkomt?

After the first glass you see things as you wish they were...
After the second you see things as they are not..
Finally you see things as they really are
and that is the most horrible thing in the world...

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws