Ik ben ook begonnen met de Ambilight verslaving. Na al een tijdje hier rond te hebben gelezen was ik nog geen duidelijke handleiding tegen gekomen. Nu van de week kwam ik het Adalight project tegen en dat leek mij wel wat voor mij. Op de site van Pieter Floris een Arduino Uno en een "50 led strand" en jahoor, de volgende dag stond de postbode al voor de deur! TOP!
Bij het uitpakken zag ik meteen dat het aansluiten op een iets andere manier gaat dan bij de 25 leds waar de handleidingen van uitgaan. Zoals je misschien ziet zit er namelijk een extra ground bij. In de handleiding maken ze in het plugje een extra draad om naar de Arduino te laten gaan. Bij de 50 leds zit dat al in het begin en eind van de string gemaakt. Het was nog wel even gokken wat de input kant was, want er staat serieus echt nergens input aan beide kanten. Maar goed, ik heb even wat foto's bekeken, de connector vergeleken en zo toch handig opgelost.
Met de software ben ik begonnen om de hardware te testen in de processing app. Dit werkte op zich prima maar ik had geen zin om uit te zoeken hoe ik dit ombouw voor 50 leds. Hierna ben ik overgestapt op Lightpack omdat ik het wou gebruiken met MediaPortal waar geen boblightd plugin voor is. Het werkt het best leuk, want het werkt overal in Windows en een mooi GUI. De missende zwarte balken detectie is wel waardeloos. Ook wist ik van te voren al dat MediaPortal erg gevoelig is voor extra processen op de achtergrond in combinatie met live tv. Dus.... ja hoor mijn verwachting kwam uit dit is niks, dit loopt niet meer vloeiend. En de grafiek (shift+1) was ook weer een grote chaos.
Volgende stap, XBMC! Ik had hier in het topic gelezen over een Windows Boblightd en die even getest, deze werkt meteen! Daarna eens even google'n hoever dat project inmiddels is en of er al ondersteuning is voor dvb-c, en dat is er ook! Het was nog wel even rommelen om de add-on voor boblight te installeren want deze stond niet in maar ik heb hem nu (ik geloof) van github afgehaald.
Het loopt nu echt ontzettend lekker en geeft een bak met meer licht. Dit kan ik dan ook duidelijk zien op de ampere meter van de voeding. Het enige kleine nadeel is dat het enkel op beeld materiaal werkt en nog niet op de GUI van XBMC. Je kan geloof ik wel een "standaard" kleur instellen maar in moet het nog even uitzoeken, eerst een mooie ophanging knutselen.
Ik heb nog wel een probleem als ik Windows reboot en ik start de boblight deamon, dan opent deze de com poort niet. Het is een linux versie die onder cygwin draait, en ik heb hier nul verstand van. Het is de versie die eerder in het topic is gepost. Het gekke is dat ik nu eerst Lightpack opstart, direct afsluit, en weer boblightd start. Dan werkt het als een trein!
Ik draai onder Windows 7 x64, start boblight vanuit CMD, en heb administrator rechten. Het is net of de poort eerst een keer moet worden geopend. Ik moet natuurlijk straks wel even een log van de foutmelding geven want anders kunnen jullie er ook weinig mee. Maar ik ga nu eerst even lekker televisie kijken dus rebooten komt straks wel.
Hier zie je de extra ground ten opzichte van de 25 leds.
Werkend op live-tv in XBMC i.c.m. Fortherecord (dxva wel uit!!)
Wellicht toch wat veel voor een 32" tv

Maar inkorten kan altijd nog
Het gebruik is gemiddeld zo'n 1,5 ampere maar bij volle bak wit 2,2 ampere! Dus let op met de adapters