quote:
Seesar schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 02:06:
[...]
laat ik nu net elektrotechniek doen en weten dat een signaal nooit never niet 1 op 1 doorgegeven kan worden; ook al blijft het digitaal of analoog; verlies houd je. Zodra je een signaal in een blackbox stopt komt het er altijd met een afwijking uit. Of deze blackbox nou een weerstand, draadje, condensator, versterker, mixer, fader of complete controller is; er zijn zo veel invloeden die jouw signaal positief of negatief beinvloeden. Zonder meer zeggen dus dat er geen verschil kan zijn omdat een signaal erin gaat en eruit gaat is dus absoluut niet waar. Dan blijf ik erbij dat er dus verschillende kwaliteiten bestaan. M.b.t. controllers wee tik niet of Vestax het goed of slecht of middelmatig doet t.o.v. andere merken, maar ik weet dus wel 100% zeker dat er dus verschillen zijn. Waar Vestax zich schaart t.o.v. A&H durf ik op controller gebied niet te zeggen. Ik hoop dat ik duidelijk ben geworden dat mijn mening en statement m.b.t. mixers ging en daar laten de vestaxjes het nog wel afweten.
En dat is nou het voordeel van midi, verlies doet er niet toe als de boodschap maar aan komt. Het controller gedeelte staat namelijk compleet los van het audio gedeelte. Zolang de midi message dus maar aan komt is het al lang goed. Het word pas een issue wanneer we midi gaan koppelen aan normale dj tools en midi een onderdeel is van bijvoorbeeld een mixer zoals op de Xone:3D het geval is of op de EVO5.
Wanneer je echter full midi bezig bent en dus ook volume e.d. aan stuurt met midi is het totaal niet van belang of er een dikke ruis op de fader zit, deze heeft namelijk 0,0 invloed op het audio gedeelte.
quote:
Een voorbeeld hiervan zijn zoals gezegd de faders. Niet alleen de weerstandseigenschappen met temperatuur en non lineare verbanden zijn van invloed, maar ook de mechanische bouw. Ik weet op wlke basis de Vestax faders zijn gebouwd, maar bijvoorbeeld de Penny & Giles faders zijn op een totaal ander principe dan die van een Dateq of Pioneer. Vandaar ook zoveel duurder maar ook zoveel beter (geen last van stof, kraken en een mechanische bouw die overbelasting op kan vangen).
Temperatuur, non lineaire verbanden zijn allemaal non issues. Helemaal vandaag de dag wanneer we werken met contactloze faders gebaseerd op magnetisme of optische aansturing. Vestax gebruikt overigens plastic conductive faders, faders die een hele hoop user ubuse kunnen hebben voor z er mee stoppen.
Overigens zit in de A&H Xone:02... de zogenaamde battle mixer dezelfde soort fader als in de UMX SE van Gemini. Allemaal alpha pro glide, een prima fader die geen drol hoeft te kosten.
quote:
Zet ik een A&H tegen over een prijsconcurrent zoals de Pioneer of Dateq dan heb ik dezelfde kritiek: de faders (een van de belangrijkste componenten, samen met de equalizer en potmetertjes) zijn van Dateq alles behalve lineair. Niet dat lineair in decibel gebied iets betekent, maar van de 12 cm, zijn alleen de bovenste 5 cm efficient, rest daaronder is alles "uit" bij een Dateq.......jusit een A&H benut alle mogelijkheden en benadert de theoretische situatie zoals het moet zijn: 2 zo ver dicht draaien = 2 keer zo zacht. Elektro wise kun je dit gewoon niet maken door niet alleen ruis, maar ook de non-lineare eigenschappen van geluid en de offsets van spanningen, opampjes en de in perfectie van componenten: allemaal kleine invloeden die een hoorbaar en voelbaar eindresultaat hebben.
Dat is een keuze die een fabrikant maakt en heeft niets met de kwaliteit van de componenten te maken. En fabrikant kan kiezen voor een lineaire fader of voor een non lineaire fader, het is afhankelijk van de toepassing. Zo zal een turntablist voor geen goud op een A&H willen draaien omdat de fader al veel teveel doet in het onderste gedeelte van de fader.
Anders is dus niet per definitie slecht!
quote:
Ik wil ook best een ander merk met Vestax vergelijken, maar juist A&H benadert zoals gezegd de ideale situatie: volledig bereik, goede demping die verdeeld is over het hele bereik van je draaiknopje of fader.
Zoals ik al zei, anders hoeft niet per definitie slechter te zijn. Wat jou persoonlijke voorkeur daarin is is natuurlijk iets anders maar dat betekent niet dat iets slecht is.
quote:
Maar als ik een bepaald merk ophemel t.o.v. een ander merk omdat ik daar blijkbaar een (elektrotechnische) argument voor heb dan ben ik indd merkgeil....kan ik jouw nu Vestax-fanboy noemen?
Ik heb helemaal niets met Vestax, en ik ben al helemaal geen fanboy. Ik maak echter een duidelijk onderscheid tussen een goed product en een product van een goed merk. A&H is een goed merk, een waanzinnig goed merk waar echt wel mensen met verstand van zaken zitten maar dat betekend niet dat alles ook goed is. Aan de andere kant heb je OEM producenten die meer zooi in het assortiment hebben zitten dan pareltjes maar die zo af en toe toch een verdomd leuk apparaat in elkaar weten te knutselen.
Bekijk het dus eens van een andere kant, wanneer iets anders is hoeft het niet slecht te zijn en van een A merk hoeft niet alles per definitie slecht te zijn.
quote:
Roepen dat ik niet weet waar ik het over heb mag je zeker doen, maar is niet terecht. Daarnaast gaat het er niet om dat ik al dan niet A&H geil ben, het is een gegeven dat er betere componente gebruikt worden: dat gaat van faders tot aan equalizers en van equalizers tot aan de gebruike condensators en tolerantie van gebruikte weerstanden.
Je zat in ieder geval verrekte slecht op te letten, laten we het daar op houden dan
En dat A&H beter kwaliteit componenten gebruikt is waar maar dat betekent niet dat merk B met misschien iets mindere componenten onder hoeft te doen voor merk A. Er is meer in het leven dan de interne opbouw van een apparaat en om die reden is de Pioneer DJM zo groot geworden... gebruiks vriendelijkheid.
Een A&H wil niet iedereen op werken, ik vind het een prachtig merk maar ik zal er nooit voor kiezen omdat ik simpelweg de gebruiksvriendelijkheid in MIJN geval niet kan vinden. Ik heb zelf een Xone:62 gehad en na een half jaar de deur uit gedaan, om de doodsimpele reden dat ik het een ellende ding vond om mee te werken. Jij vind dat bij een Pioneer het geval maar dat betekent niet dat de DJM een slechte mixer is... de DJM800 bijvoorbeeld is een prima mixer, dat geven zelfs de mensen bij A&H toe en geloof me die spreek ik met enige regelmaat en ze beschouwen de 800 ook als een pain in the ass want het heeft ze wel een behoorlijk aantal Xone:92's gescheeld in de verkoop.
quote:
Gebruikers gemak is helemaal subjectief en natuurlijk is het vreselijk dom om de gains op de achterkant te plaatsen. Maar wees eerlijk en zet een vestax naast een A&H of voor mijn part een Dateq en wees dan eerlijk wat in kwaliteit beter voelt, hoort en mixt (mijn Numark bijvoorbeeld heeft met de bass eq. op een bepaald punt gewoon zijn kantelpunt bereikt en is ineens uit, geen mooie uitdraaien van de bass).
Nogmaals, aders hoeft niet per definitie slechter te zijn. Ik houd ook iet van volledig killende EQ's en vind ze behalve a muzikaal ook nog eens ongelofelijk irritant. Echter vinden veel mensen het wel fijn om een volledige kill te hebben... je bent als fabrikant dan natuurlijk dom om de gebruiker dat niet te geven wanner die gebruiker tot jou doelgroep behoort. Vergeet niet dat een Xone publiek een heel ander publiek is dan een DJM publiek.
quote:
Ik hoop dat ik mijn mening een beetje onderbouwt heb. Sorry dat ik niet inde gaten had dat het over controllers ging. Overigens doelde ik op de opmerking dat Vestax steeds meer naar pro gaat: controller wise wie weet, maar mixers en draaitafels vind ik nog nlang niet. Zet een Vestax in de discotheek en zet hem na 1.5 jaar naast een nieuwe: vergelijk het geluid en reactie op je input en doe hetzelfde met je A&H..........
J vergelijkt appels met peren, als je dan een Vestax met een A&H wil vergelijken pak dan een high end mixer van Vestax en pleur die naast een A&H. J zult zien dat de Vestax er niet voor onder hoeft te doen. Overigens maakt Vestax vrij beroerde draaitafels dus daar hoeven we het niet eens over te hebben

quote:
PS je opmerking van een Vestax vs SL-1200 en speling is niet eerlijk; vraag je af na hoeveel uur de vestax speling krijgt en na hoeveel uur de SL-1200....het gaat niet alleen om torque en de arm, het gaat juist ook om de wear-out en lagering van de arm en dan zul je zien als je zo'n ding ontleed dat er weldelijke een merkbaar verschil zit in kwaliteit....wat denk je van de motor? Tis eigenlijk onnatuurlijk om je motor over te belasten (door te cue-en) dan zijn normale situatie en ooit gehoord van overshoot, einddemping (niet zoals trillingen, maar je constante snelheid) en uiteraard de slijtage die je toebrengt door een motor constant fysiek varierend te belasten. Juist die factoren die ervoro zorgen dat je geluid bij incuen net even omhoog of omlaag pitcht? Er is meer dan alleen de arm en je naald. Denk je daarnaast dat technics en A&H en andere High End merken 300% marge op hun apperatuur hebben, i.t.t. vestax met 10%?
Lees het verhaal no eens want je mist de volledige strekking van het verhaal, het gaat er om dat bij midi audio kwaliteiten geen rol spelen. Bij midi is er maar 1 ding belangrijk en dat is dat de boodschap aan komt. Midi heeft namelijk wanneer het goed geļmplementeerd word helemaal niks met audio te maken.
quote:
Overigens ben ik niet Anti Vestax en gaf ik al aan het innoverende goed te vinden. Infenieur stond ook gezet met de woorden "t.o.v. A&H" en is neit bedoeld als lowbudget of slechte kwaliteit, maar komt mixer wise i.i.g nog niet in de buurt. (even zo als destijds mijn favo mixer die niet in de buurt komt)
Dan word het toch eens tijd dat je beter naar Vestax gaat kijken want Vestax kan ook hele mooie mixers maken zoals:
http://www.vestax.com/v/products/mixers/pmc-580.html
http://www.vestax.com/v/products/works/r3.html
http://www.vestax.com/v/products/mixers/pmc-cx.html
http://www.vestax.com/v/products/mixers/pmc_08pro.html
Vestax is dus niet inferieur aan A&H, Vestax heeft hele mooie producten (en ook bagger) die de strijd prima aankan met een wllekeurige A&H. Je moet alleen geen appels met peren vergelijken!