Leren dj'en bestaat dan ook uit luisteren, luisteren en nog eens luisteren.
Beatmatchen is net als fietsen, als je net begint met mixen is dat het belangrijkste waar je je op moet focussen. Luister, en leer wanneer je een plaat moet versnellen, of afremmen. Wanneer je dat kan met pitchbend, een slinger aan de jog shuttle, of pitchbend knopjes, probeer vervolgens jezelf aan te leren om te corrigeren met uitsluitend een hand op de pitchfader. Als je dat onder de knie hebt kun je met de fader 'benden', en heb je je andere hand vrij om je drankje vast te houden, of iets anders te bedienen

Bijkomend voordeel is ook dat het dan geen drol meer uitmaakt of je met vinyl, cd's of een midicontroller mixt, als er maar een pitchfader op zit. Correcties klinken met uitsluitend de pitchfader ook veel subtieler dan wanneer je bijvoorbeeld een pitchbend knopje indrukt, of met je vingers een platter afremt of een zetje geeft. It's all about control
Heb je het beatmatchen eenmaal onder de knie, dan komen er andere zaken kijken, zoals toonregeling, platenkeus, arrangement, en eventueel dingen als effecten/samplers. Uiteindelijk is beatmatchen maar een heel klein ding van het geheel van plaatkennis, een goeie mix kunnen maken, en leren omgaan met publiek.
Autosync om 2 plaatjes te mixen vind ik persoonlijk ook te makkelijk, tenzij je 3 of 4 platen tegelijk in een mix hebt draaien en er nog effecten en loops overheen gooit. Dan is het gewoon niet te doen om dat met de hand te blijven syncen, tenzij je echt gruwelijk goed bent.
Zelf moet ik ook niks van de autosync hebben, niet omdat ik het te makkelijk vind, maar omdat mijn persoonlijke ervaring is dat de autosync op sommige momenten gewoon finaal de mist in gaat, ineens +50% pitch erin gooit of 2 maten voor/achter gaat lopen. Dat is niet goed voor de zenuwen
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."