How to Become a DJ deel XV Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:
  • 90.810 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281578

Ome Les,

die tip van die EKS Otus is zeker goed, ziet er heel vet uit, maar kan je met 1 dek alles aansturen in Traktor pro. Ik bedoel hier dus 4 decks mee. En heb ik ook niet een aparte mixer nodig ? Uit het filmpje wat ik op de site zag blijkt het niet zo te zijn, maar ik ben een echte newbie dus...

Ik zoek gewoon een midi-controller waar ik mee op de toekomst ben voorbereid en nog belangrijker, hij moet aansluitbaar zijn in een normale dj-setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog 1 ding van de EKS, ik mis de cross fader, of heb ik het verkeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-06-2021

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Hey Looz, check de filmpjes die ze gereleased hebben op youtube. Dan kun je het allemaal terugvinden, en ook op een leukere/mooiere manier als dat ik het uit kan leggen.

De mensen van EKS zijn namelijk zo gaaf geweest om een rits filmpjes uit te brengen waarin alles in detail wordt uitgelegd. :D

...:::everybeat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb de filmpjes gezien, al twee keer trouwens :9~ . Het is echt een leip ding !!! Maar ik neem aan dat je met deze controller the cross fader in je software moet gebruiken, is dat niet wat onhandiger. Het lijkt mij veel beter om een fysieke cross-fader te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:07
Anoniem: 281578 schreef op maandag 24 november 2008 @ 12:52:
Ik zoek gewoon een midi-controller waar ik mee op de toekomst ben voorbereid en nog belangrijker, hij moet aansluitbaar zijn in een normale dj-setup.
Bedoel je hiermee dat je apparaten zoals eventuele CD-spelers aan kan sluiten op je midi-controller, om 'm vervolgens als een normale mixer te gebruiken?
Zo ja, dan kan ik je dat ten zeerste afraden. Het is een leuk extra'tje om een beetje mee te spelen, maar een controller legt het echt dik af tegen een beetje fatsoenlijke mixer. :)

Heb je trouwens ook al naar de Vestax VCI300 gekeken? Dat is voorlopig wel de beste high-end controller op de markt. Ik durf wel te stellen dat als je dat ding koopt je eigenlijk gek bent om daarna nog te 'upgraden' naar CDJ's, want dan doe je eigenlijk weer een stap terug. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hey Sjoewe,

als ik andere apparatuur ga aansluiten zal ik dit zeker op een aparte mixer doen, lijkt mij wel het beste ook gewoon qua feel. Zoals ik al zei in de eerdere post ik wil gewoon kennis maken met dj-en en kijken of het iets is voor mij is. Voordat ik meer geld ga uitgeven. Ik heb geen moeite met geld uitgeven aan spullen die goed zijn, maar bouw gewoon een zekerheidje voor mezelf in. Na de tip van Ome Les ga ik toch ook serieus naar die EKS.
Maar ik zou er eerst een mooie review van willen zien en zelf willen voelen hoe of wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
@Looz
Wat heb je tot nu toe al gedaan? Niets? Of ookal wat zitten spelen met software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Saturnus, hetgeen wat ik tot nu toe heb gedaan is niet noemens waardig, ben nog bezig met het beatmixen en dat lukt aardig. Maar het is nog niet wat het wezen moet. Ik heb wel zitten spelen met software, maar ik vind het met de muis allemaal maar lastig bedienen, met een controller gaat het allemaal wat simpeler en sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Oki. :)
Eerste indruk is namelijk wel handig maar verder ben ik het met je eens; Software only is nep en onmogelijk met het echte spul te vergelijken.
Misschien heb je je keuze voor een controller al gemaakt, maar ik heb hier djDecks + een hardware mixer. Dit werkt ook erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Saturnus : Ik neem aan dat je het dus hebt over twee dj midi controllers met een normale mixer er tussen.

Ik ben me echt aan het orienteren in de dj wereld en lees nu heel veel forums om zoveel mogelijk informatie op te slaan en een zo goed mogelijke keus te maken, hoe ik ga beginnen met dj-en.En ik kom zoveel voor en tegenstanders tegen voor de diverse technieken, die een zegt vinyl is het enige echte de ander zegt weer cdj's is het beste, de ander zegt sinds ik midi controllers gebruik raak ik mijn cdj's niet meer aan.

Ik denk ook niet dat je de verschillende hardware moet vergelijken. Is appels met peren vergelijken.
Techniek blijft zich vernieuwen en dat gebeurt ook in de dj wereld. Je kan het jezelf heel makkelijk maken, gebruik maken van auto-sync en nog veel meer tools, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat je creatief met nieuwe technieken omgaat en vernieuwend bezig bent. En dat kan met allerlei technieken, combineren van oud en nieuw. Er zullen altijd mensen zijn die zweren bij 1 van deze technieken (*vinyl/cdj's of midi), is ook niet erg maar wat mij stoort is dat er opmerkingen worden gemaakt zoals "Als je met midi bezig bent, ben je nep", "Draai jij nog met vinyl, leef jij in het stenentijdperk ofzo". Nogmaals het gaat erom hoe je dingen toepast.

Denken jullie nou echt dat bijvoorbeeld een Morillo, altijd alles zelf pitched, nee. Maar daar in tegen, maakt hij wel gebruik van zulke vette loops en effecten en dat is wat hem weer speciaal maakt. Je kan dus pas iemand beoordelen als je 1 of meerdere sets hebt gehoord van een persoon en hebt gezien hoe hij/zij dit doet.

Waarom wil je dj-en of wil je in clubs gaan draaien, je wil mensen jouw sound laten horen. Mensen in extase laten komen door jou muziek en muziekkeus het toepassen van loops, climaxen en effecten. Denk je nou echt dat mensen zich afvragen op de dansvloer, hoe jij dat allemaal doet. Het gaat erom wat komt er de speakers, daar draait het allemaal om. Het belangrijkste is de muziek laten we dat niet vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:25

Chiron

Moderator Discord
Je moet je totaal niet druk maken om wat anderen roepen in de trant van 'vinyl is passe', 'cd is digitaal en nep' of 'midicontrollers zijn voor kiddo's'.

Zelf ben ik ooit begonnen met 2 draaitafels en 2 cd spelers, vervolgens concentreerde ik me vooral op vinyl (3 decks & fx), en nu heb ik eigenlijk de stap cd's overgeslagen (al kan ik er net zo goed mee overweg als met vinyl, ik heb echter nooit cdj's voor thuis gekocht), en draai ik tegenwoordig digitaal. In het begin vooral met vinyl timecode, maar tegenwoordig bijna uitsluitend met controllers (vci-100 + evo uc33e).

Aan iemand die nu pas komt kijken en wil beginnen met leren mixen zou ik zeggen haal een leuke midicontroller. 2 decks en een mixer, en je kan meteen met wat effectjes spelen in de software. Als je dat met een mixer en 2 (echte) decks wil realiseren ben je een aanzienlijk hoger bedrag kwijt.

Vinyl is inmiddels hard aan het uitsterven, het ene na het andere vinyl winkeltje legt het loodje, distributeurs gaan over de kop, en cd's staan hetzelfde te wachten. Als je kijkt naar de 'pro's', zie je dat het ook steeds meer verschuift naar (semi) live dingen en midi controllers. De mogelijkheden zijn wat dat betreft enorm uitgebreid tegenwoordig, gezien het enorme woud aan midicontrollers en software wat er nu beschikbaar is. Combinaties van dj software gelinked met ableton live zie je nu ook steeds vaker.

De distributie van tracks is ook gigantisch aan het veranderen. Waar je vroeger nog in kratjes met platen moest gaan graven, en mazzel had als je een promo/lakkertje opduikelde die nog maar net uit was en die niemand had, kun je tegenwoordig de nieuwste tracks direct van bijv. beatport af plukken. Cd is dan eigenlijk een overbodige tussenstap geworden.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
True. :)

Maar even over dat auto-syncen, als ik je een tip mag geven over als je nu begint: LEER JEZELF BEATMATCHEN! Zet die sync knop nog even uit. Want als je gaat beatmatchen leer je niet alleen twee platen gelijk legen, maar je gaat ook heel nauwkeurig leren luisteren. Waar de frases in een plaat zitten en breaks, etc.
Ik heb het het al een paar keer gezien en gehoord inmiddels, mensen die best een leuk potje kunnen draaien op een controller, maar bar weinig van de opbouw van de muziek weten.

Als je een plaat kan matchen en ingooien op het goeie moment, dan zou ik pas weer gaan auto-syncen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Persoonlijk en dit is mijn eigen mening, ik ga de auto-sync niet eens aanraken, voor mij is dat dj-en. Ik heb ook heel veel respect voor gasten die vinyl draaien. Geen cue-punten niks alles handmatig. Ik wil echt de art van het dj-en onder de knie krijgen. De enige reden voor mij om met MIDI te gaan beginnen zijn ten eerste de kosten en ten tweede de hoeveelheid muziek die ik al digitaal heb.

Mocht het dj-en in mijn bloed zitten dan komen die cdj's vanzelf don't worry about it.

Nogmaals, ik vind dj's niet nep als ze auto-syncen, maar het respect wat ik voor hun dj-skills heb daalt wel. Of ze moeten het met andere zaken zo omhoog tillen ( climaxen, effecten, eigen loops etc ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Ik draai op een BCR2000, en heb een dusdanige mapping gemaakt dat ik nog lekker oldskool moet beatmatchen, heerlijk!

Ik merk wel dat het digitaal beatmatchen stukken makkelijker is dan met vinyl. Maarja, ik blijf tenminste nog een beetje in de buurt zitten hiermee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

dubbel...
spoiler:
gedverse inlog gebeuren ook!

[ Voor 89% gewijzigd door Ome_Les op 25-11-2008 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Zet ik 'm hier ook maar even neer, fleurt de boel weer wat op :)

Afbeeldingslocatie: http://xs233.xs.to/xs233/08482/booth739.jpg

U ziet:
2x Technics SL1200mk2
Ecler Nuo 5
Native Instruments Traktor Scratch Pro @ Macbook Pro
Korg Nanopad
En het geheel staat op een 'gehackte' IKEA Oppli, met 6 verstelbare poten eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

;) Stiekum zie ik daar ook nog een tweetal RP6000s staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-04 14:23
Sjoewe schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 11:07:
True. :)

Maar even over dat auto-syncen, als ik je een tip mag geven over als je nu begint: LEER JEZELF BEATMATCHEN! Zet die sync knop nog even uit. Want als je gaat beatmatchen leer je niet alleen twee platen gelijk legen, maar je gaat ook heel nauwkeurig leren luisteren. Waar de frases in een plaat zitten en breaks, etc.
Ik heb het het al een paar keer gezien en gehoord inmiddels, mensen die best een leuk potje kunnen draaien op een controller, maar bar weinig van de opbouw van de muziek weten.

Als je een plaat kan matchen en ingooien op het goeie moment, dan zou ik pas weer gaan auto-syncen.
Je slaat de spijker echt op zijn kop. Het kunnen beatmatchen verscherpt je gehoor in dergelijke mate dat imo. echt noodzakelijk is om echt goed te kunnen draaien. Niet dat je beatmatchen dan ook nodig hebt, maar de ervaring en het op een dergelijke manier kunnen beluiteren van wat je draait is echt wel belangrijk.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Leren dj'en bestaat dan ook uit luisteren, luisteren en nog eens luisteren.

Beatmatchen is net als fietsen, als je net begint met mixen is dat het belangrijkste waar je je op moet focussen. Luister, en leer wanneer je een plaat moet versnellen, of afremmen. Wanneer je dat kan met pitchbend, een slinger aan de jog shuttle, of pitchbend knopjes, probeer vervolgens jezelf aan te leren om te corrigeren met uitsluitend een hand op de pitchfader. Als je dat onder de knie hebt kun je met de fader 'benden', en heb je je andere hand vrij om je drankje vast te houden, of iets anders te bedienen ;) Bijkomend voordeel is ook dat het dan geen drol meer uitmaakt of je met vinyl, cd's of een midicontroller mixt, als er maar een pitchfader op zit. Correcties klinken met uitsluitend de pitchfader ook veel subtieler dan wanneer je bijvoorbeeld een pitchbend knopje indrukt, of met je vingers een platter afremt of een zetje geeft. It's all about control :)

Heb je het beatmatchen eenmaal onder de knie, dan komen er andere zaken kijken, zoals toonregeling, platenkeus, arrangement, en eventueel dingen als effecten/samplers. Uiteindelijk is beatmatchen maar een heel klein ding van het geheel van plaatkennis, een goeie mix kunnen maken, en leren omgaan met publiek.

Autosync om 2 plaatjes te mixen vind ik persoonlijk ook te makkelijk, tenzij je 3 of 4 platen tegelijk in een mix hebt draaien en er nog effecten en loops overheen gooit. Dan is het gewoon niet te doen om dat met de hand te blijven syncen, tenzij je echt gruwelijk goed bent.

Zelf moet ik ook niks van de autosync hebben, niet omdat ik het te makkelijk vind, maar omdat mijn persoonlijke ervaring is dat de autosync op sommige momenten gewoon finaal de mist in gaat, ineens +50% pitch erin gooit of 2 maten voor/achter gaat lopen. Dat is niet goed voor de zenuwen :P

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Anoniem: 281578 schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 09:48:
@Saturnus : Ik neem aan dat je het dus hebt over twee dj midi controllers met een normale mixer er tussen.
Nee. :P
1 hardware mixer en verder software. :)
Voor mij is het ook nog maar het begin hoor, maar MIDI trok mij niet echt, vandaar.

Ik heb het zo ingesteld dat in djDecks speler 1 uitzend over de front van de 5.1 kaart en speler 2 over de rear. Dan plug ik de front in kanaal 1 van de mixer en rear in kanaal 2. Mij bevalt het wel maar een vergelijking met iets anders is natuurlijk onmogelijk.
(Maar met het idee uit Saturnus in "How to Become a DJ deel XV" als uitbreiding ben ik blijkbaar de enige die dat verzint. 8)7 )

@Een-rij-posts-hierboven
Eigenlijk geloof ik niet dat vinyl er binnen nu en 5 jaar al uit ligt. (Niet dat jullie dat zeggen, maar even als mening. :) ) Dat het qua mogelijkheden inmiddels flink achterloopt op CD en MIDI is zeker waar maar hopelijk heeft timecode nog wat ontwikkelingsmogelijkheden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-04 17:22

Krizzie

Progressive Music \o/

Mijn laatste mixje. :)

Kris Digital - Flying Objects Guest mix

01 » Mango - Kayra (Dave Horne remix)
02 » Andy Duguid ft. alanah - Run (Original mix)
03 » Mat Zo - Rush (Original mix)
04 » Myon & Shane 54 - Trapped (Kris Digital Extended Dub)
05 » Yuan - Qiu (Orignal mix)
06 » Santiago Nino & Alaa - Summer Days (Original mix)
07 » Danjo & Styles - Duende 2008 (Danjo's Kanova Guitar remix)
08 » Joonas Hahmo - Sound of Sunday (Original mix)
09 » Mat Zo - Defined (Original mix)
10 » Jaytech - Pyramid (Dinka remix)

Progressive House afgewisseld met wat zweverige Trance.

Voor de stream/download link PM! :)

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Saturnus schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 22:48:
[...]
@Een-rij-posts-hierboven
Eigenlijk geloof ik niet dat vinyl er binnen nu en 5 jaar al uit ligt. (Niet dat jullie dat zeggen, maar even als mening. :) ) Dat het qua mogelijkheden inmiddels flink achterloopt op CD en MIDI is zeker waar maar hopelijk heeft timecode nog wat ontwikkelingsmogelijkheden. :)
Aan een kant zou je dat wel denken ja, het vreemde is echter wel dat het tapedeck nu ook weer langzaamaan zijn rentree aan het maken is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
@Chiron: Mja, met de pitch-fader benden zou ik persoonlijk toch niet doen. Het exact gelijk krijgen van 2 tracks luistert zo nou dat het uiteindelijk er op uitkomt dat je alleen micro-correcties gaat uitvoeren met de pitch-fader. Als ik er dan ook mee ga benden, dan verplaats ik hem in een zo'n grote mate dat die micro-correcties gelijk geen zin meer hebben. Met een apparaat waarbij je kunt aflezen hoeveel je gepitcht hebt (wat ik overigens erg prettig vind, zeker door die kleine correcties die je dan beter kunt uitvoeren) heb je dit probleem natuurlijk niet, maar dan moet je wel de hele tijd onthouden wat de waarde is.

Maar als het voor jou werkt, dan moet je daar natuurlijk mee doorgaan. Toch zou ik het hierdoor niet echt aan iedereen aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Zeker bij draaitafels heeft echt iedereen z'n eigen maniertjes op de platen gelijk te krijgen.
Ik rem vooral op de platter, versnel op de plaat en finetunen door in de spindle's te knijpen. (en dan natuurlijk afstellen met de pitchfader).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 01:57
Sjoewe schreef op woensdag 26 november 2008 @ 10:32:
Zeker bij draaitafels heeft echt iedereen z'n eigen maniertjes op de platen gelijk te krijgen.
Ik rem vooral op de platter, versnel op de plaat en finetunen door in de spindle's te knijpen. (en dan natuurlijk afstellen met de pitchfader).
Rem en versnel op de platter.

* JeroenNietDoen is bored met zijn Ecler Nuo 3 en wil een grotere bak met effecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Kaap schreef op woensdag 26 november 2008 @ 10:36:
[...]

Rem en versnel op de platter.

* Sjoewe is bored met zijn Ecler Nuo 3 en wil een grotere bak met effecten
Nuo 5 is lekker geprijst nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Michali schreef op woensdag 26 november 2008 @ 10:23:
@Chiron: Mja, met de pitch-fader benden zou ik persoonlijk toch niet doen. Het exact gelijk krijgen van 2 tracks luistert zo nou dat het uiteindelijk er op uitkomt dat je alleen micro-correcties gaat uitvoeren met de pitch-fader. Als ik er dan ook mee ga benden, dan verplaats ik hem in een zo'n grote mate dat die micro-correcties gelijk geen zin meer hebben. Met een apparaat waarbij je kunt aflezen hoeveel je gepitcht hebt (wat ik overigens erg prettig vind, zeker door die kleine correcties die je dan beter kunt uitvoeren) heb je dit probleem natuurlijk niet, maar dan moet je wel de hele tijd onthouden wat de waarde is.

Maar als het voor jou werkt, dan moet je daar natuurlijk mee doorgaan. Toch zou ik het hierdoor niet echt aan iedereen aanraden.
Als je alleen nog maar micro-correcties met de fader uitvoert dan hoef je in principe niet meer te benden. :) Overigens komt benden en micro-correcties dan gewoon op hetzelfde neer.
Aflezen hoeveel ik gepitched heb en onthouden wat de waarde is doe ik ook niet, dat gaat bij mij puur op het gehoor en gevoel. Mijn ervaring is dat ik nooit op de getalletjes af moet gaan die het apparaat weergeeft, 9 van de 10 keer klopt het gewoon niet, of is het niet nauwkeurig genoeg. Plus getallen onthouden is vermoeiend :+

Aan iedereen aanraden doe ik het ook niet, alleen als je het beatmatchen met behulp van pitchbenden op de 'normale' manier al lang onder de knie hebt, zou het een toevoeging kunnen zijn. Elk apparaat (cd speler, draaitafel, midi controller) van elk merk heeft op de een of andere manier een verschillende mogelijkheid tot benden, maar ze beschikken allemaal over een pitchfader. Uiteindelijk kan dat in je voordeel werken, bijvoorbeeld als je een keer in een tent komt waar een merk cd speler staat waar je nog nooit mee gewerkt hebt.

Of als je altijd op sl1200's hebt gedraaid, en je krijgt ineens OEM's voor je neus die 3x zoveel torque hebben. Dan is het de eerste paar plaatjes ook flink wennen als je gewend bent om in de pin te knijpen, of zetjes te geven aan de platter.

[ Voor 5% gewijzigd door Chiron op 26-11-2008 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 01:57
Sjoewe schreef op woensdag 26 november 2008 @ 11:06:
[...]

Nuo 5 is lekker geprijst nu :)
Ja, alhoewel de EVO 4 wel zalig lijkt. Punt is dat ik mijn Nuo 3 ook kwijt moet. Daarnaast, de feestjes waar ik zal gaan draaien, staan altijd DJM 800's en dan lijkt het me toch ook wel fijn om met die effectbak om te kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
Chiron schreef op woensdag 26 november 2008 @ 11:11:
Als je alleen nog maar micro-correcties met de fader uitvoert dan hoef je in principe niet meer te benden. :) Overigens komt benden en micro-correcties dan gewoon op hetzelfde neer.
Aflezen hoeveel ik gepitched heb en onthouden wat de waarde is doe ik ook niet, dat gaat bij mij puur op het gehoor en gevoel. Mijn ervaring is dat ik nooit op de getalletjes af moet gaan die het apparaat weergeeft, 9 van de 10 keer klopt het gewoon niet, of is het niet nauwkeurig genoeg. Plus getallen onthouden is vermoeiend :+
Als ik hoor dat de tracks niet meer helemaal gelijk lopen, dan bend ik een van de tracks een beetje (met de jog-wheel of met pitchbend kopjes). Ook doe ik dan, afhankelijk van hoe groot de afwijking was en de hoeveelheid tijd tussen die correctie en de vorige, een kleine correctie met de pitch-fader.

Met de waarde die je kunt aflezen bedoel ik trouwens niet de BPM waarde, maar de procentuele pitch waarde. Die hoeft niet te kloppen, maar je kunt dan wel zien dat je bijvoorbeeld van +2.35% naar +2.40% gaat, bijvoorbeeld.
Aan iedereen aanraden doe ik het ook niet, alleen als je het beatmatchen met behulp van pitchbenden op de 'normale' manier al lang onder de knie hebt, zou het een toevoeging kunnen zijn. Elk apparaat (cd speler, draaitafel, midi controller) van elk merk heeft op de een of andere manier een verschillende mogelijkheid tot benden, maar ze beschikken allemaal over een pitchfader. Uiteindelijk kan dat in je voordeel werken, bijvoorbeeld als je een keer in een tent komt waar een merk cd speler staat waar je nog nooit mee gewerkt hebt.
Daar heb je wel een punt. Maar de precisie van pitchen is ook niet altijd gelijk, en komt ook hier veel gevoel bij kijken. Bij een ander apparaat zal het toch niet altijd hetzelfde aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Saturnus schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 22:48:
@Een-rij-posts-hierboven
Ik denk dat over 5 jaar vinyl zo goed als dood is en dat het nog maar een markt is wel in de marge werkt... hoogstens een procent of 10 en dat binnen die 5 jaar ook de cd speler er voor een groot deel aan zal moeten geloven en fiks in zal moeten leveren op de digitale middelen. Tijdcode heeft overigens niets met vinyl te maken, het is namelijk niets meer dan een keuze optie die je hebt binnen een systeem aangezien het ook prima zonder werkt icm een midi controller.

Men zal me weer voor gek verklaren maar ik heb eerder al eens geroepen dat cd de vinyl markt wel voorbij zou gaan en dat dat niet al te lang zou duren, iedereen roept dan dat je knetter gek bent en dat vinyl nooit zal verdwijnen blablablabla... en die mensen blijken er nu gruwelijk naast te zitten. zeker de helft van de platenzaken is over de kop gegaan en in een 3 keer zo groot aantal vervangen door online shops die meer omzetten dan dat de vinyl industrie de afgelopen 10 jaar heeft gedaan.

Vinyl is al zo goed als vervangen, cd zal ook vervangen gaan worden en uiteindelijk zal de midi controller ook wel overboord gemikt gaan worden. Ik hoop alleen niet dat we er net zo lang over doen als van vinyl naar cd want dan word het weer een lange zit ;)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Met timecode doelde ik op de vinyl variant ervan. :$
Er zullen vast en zeker goede alternatieven voor vinyl komen. Hoe lang zou het duren voordat er een TT is die geen vinyl speelt maar eigenlijk gewoon MIDI controller is? Mooie markt misschien.
Maarja...op één of andere manier heb ik iets met vinyl ookal heb ik nog niet eens een TT. 8)7

Reind wat denk je van de vinyl timecode variant? Is dat een relatief erg korte tussen stap geweest van vinyl naar digitaal of zie je er nog toekomst in (in tegenstelling tot je mening over vinyl dus)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
Zoiets lijkt mij ook wel heel interessant. Een single deck MIDI player. Met iets van een jog-wheel, pitchbend knopjes, een pitch-fader, en nog wat extra knoppen (cue, play). Ik heb er nu alleen nog geen geld voor. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Saturnus schreef op woensdag 26 november 2008 @ 16:46:
Met timecode doelde ik op de vinyl variant ervan. :$
Er zullen vast en zeker goede alternatieven voor vinyl komen. Hoe lang zou het duren voordat er een TT is die geen vinyl speelt maar eigenlijk gewoon MIDI controller is? Mooie markt misschien.
Die is er al, http://aboutdj.nl/nieuws/902-stanton-enter-the-system.html (onder aan de pagina)
Reind wat denk je van de vinyl timecode variant? Is dat een relatief erg korte tussen stap geweest van vinyl naar digitaal of zie je er nog toekomst in (in tegenstelling tot je mening over vinyl dus)?
Tijdcode vinyl zal ook geen extreem lang leven meer hebben ben ik bang, het is een mooie oplossing om je software mee aan te sturen maar de draaitafels zijn langzaam maar zeker al aan het verdwijnen uit de clubs en de verkoop van draaitafels ligt volledig op zijn gat als je het vergelijkt met 5 jaar geleden. En dus zie je steeds meer tijdcode mensen gebruik maken van cd spelers. Voordeel van tijdcode software is dat je het op meerdere manieren kunt gebruiken in verschillende situaties en dus heel veel van jezelf mee neemt in een "onbekende dj booth".

Je ziet echter ook steeds meer mensen met een controller op pad gaan en ik denk persoonlijk dat dat toch echt de toekomst gaat worden, steeds mobieler en steeds geavanceerder.

[ Voor 3% gewijzigd door R2D2 op 26-11-2008 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Een paar minuten geleden vond ik er ook wat na even google gebruikt te hebben, toch wel dus haha. Maar blijkbaar nog geen serieuze intresse van de markt.
[...]

Tijdcode vinyl zal ook geen extreem lang leven meer hebben ben ik bang, het is een mooie oplossing om je software mee aan te sturen maar de draaitafels zijn langzaam maar zeker al aan het verdwijnen uit de clubs en de verkoop van draaitafels ligt volledig op zijn gat als je het vergelijkt met 5 jaar geleden. En dus zie je steeds meer tijdcode mensen gebruik maken van cd spelers. Voordeel van tijdcode software is dat je het op meerdere manieren kunt gebruiken in verschillende situaties en dus heel veel van jezelf mee neemt in een "onbekende dj booth".

Je ziet echter ook steeds meer mensen met een controller op pad gaan en ik denk persoonlijk dat dat toch echt de toekomst gaat worden, steeds mobieler en steeds geavanceerder.
Dat de TT's uitsterven valt inderdaad wel op. Uit een lijstje dat ik bijhoud van new-line weet ik dat er een aantal niet meer zijn te leveren en een erg groot deel niet meer uit voorraad geleverd wordt, waarschijnlijk om niet onnodig een berg van die dingen in je magazijn te hebben liggen.
Aan de ene kant wel jammer dat vinyl echt verdwijnt nu maar aan de andere kant...draai je over 10 jaar nog met vinyl dan móeten mensen je wel respect geven. :P
Zolang de nieuwe technieken maar een vooruitgang voor de DJ zijn zeg ik dan maar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Timecode vinyl gaat er op den duur ook wel uit, bij gebrek aan draaitafels die steeds vaker stof beginnen te verzamelen. Timecode cd's kom ik ook nog weleens tegen, maar het grote nadeel van die technieken blijft dat je vantevoren je spelers om moet pluggen via je eigen geluidskaart, en daarna nog moet calibreren (in ieder geval met timecode vinyl). Een rot element kan dan roet in het eten gooien. Dan is het veel makkelijker om alleen je geluidskaart in een vrije line in op het mengpaneel te hoeven prikken, en met een controller aan de slag te gaan :)

Dat er over 10 jaar nog steeds mensen met vinyl draaien zal ongetwijfeld het geval zijn, maar langzaamaan verdwijnt de draaitafel toch echt wel uit de clubs.

• R2D2
  • Niet online
Saturnus schreef op woensdag 26 november 2008 @ 17:09:
Aan de ene kant wel jammer dat vinyl echt verdwijnt nu maar aan de andere kant...draai je over 10 jaar nog met vinyl dan móeten mensen je wel respect geven. :P
De mensen die dat stug vol blijven vol houden zijn liefhebbers net als iemand graag in een oldtimer rijdt e.d.

De rest van het volk zal gewoon lekker met zijn tijd mee gaan, er is een geheel nieuw tijdperk aangebroken in de dj wereld, al het oude conservatieve volk is er zo'n beetje uit en je ziet de markt gewoon steeds sneller worden en mensen steeds meer richting technologie gaan in plaats van sentiment. Sentiment heeft namelijk de laatste paar jaren de boventoon gevoerd en er voor gezorgd dat mensen stug vast bleven houden aan de draaitafels.

Er is echter een maar, het bekrompen denken van menig dj is er de laatste tijd wel een beetje van af en zo'n beetje iedere puber die nu begint met het dj vak is net zo handig zo niet handiger met een pc dan met zijn pielemoos :+ Het is dus steeds vanzelfsprekender dat er een pc aan te pas komt. De markt is gewoon keihard veranderd in een hele korte tijd, sneller dan iedere andere ontwikkeling is gegaan in de dj wereld. Kijk naar de opkomst van digitale dj gear, het digitaal kopen van je muziek, het online aankopen van je gear etc etc etc.

Alles om ons heen word digitaal en het grote voordeel daarvan is dat de standaard steeds minder vanzelfsprekend is en het voor fabrikanten dus ook loont om steeds harder door te ontwikkelen. Kijk maar eens naar Pioneer, voordat de DJM800 er was bracht Pioneer eens in de zoveel tijd iets nieuws en meestal was het een MKII van een bestaand product, tegenwoordig brengen ze nog steeds geen 100 producten per jaar uit maar is daar wel duidelijk zichtbaar dat ze ook harder aan het door ontwikkelen zijn.

En als je niet door ontwikkeld ga je dood, kijk maar naar Technics. Wat hebben die gebracht de afgelopen 15 jaar en kijk waar het ze gebracht heeft nu de vinyl markt op zijn laatste eindjes loopt...
[b][message=31113647,noline]Timecode cd's kom ik ook nog weleens tegen, maar het grote nadeel van die technieken blijft dat je vantevoren je spelers om moet pluggen via je eigen geluidskaart, en daarna nog moet calibreren (in ieder geval met timecode vinyl). Een rot element kan dan roet in het eten gooien. Dan is het veel makkelijker om alleen je geluidskaart in een vrije line in op het mengpaneel te hoeven prikken, en met een controller aan de slag te gaan :)
Ik plug de hele zaak om binnen 5 minuten zonder dat de dj voor me er ook maar 1 sec last van heeft gehad. Daarnaast moet je wel een heel rot element hebben wil ie geen tijdcode meer uit kunnen lezen. Ik heb het in de 5 jaar dat ik nu met tijdcode draai 1 keer mee gemaakt dat er een naald zo aan gort was dat er geen tijdcode meer mee uitgelezen kon worden en dat was de schuld van de dj voor me die er zijn cd map onderdoor gehaald had.

Wanneer je overstapt op een nieuwe techniek moet je natuurlijk wel zorgen dat je er handigheid in hebt ;)

[ Voor 19% gewijzigd door R2D2 op 27-11-2008 01:04 ]

Mensen, ik denk dat ik eruit ben. Ik ga voor Vestax de VCI-100 of VCI-300, ik denk dat het de VCI-300 wordt ivm geluidskaart die er al in zit.

Nou mijn toelichting waarom mijn keus hierop gevallen is:

• Wordt veel gebruikt en er zijn ook heel veel tools (tsi files etc)beschikbaar. Omdat veel mensen deze midi-controllers hebben komt er steeds meer beschikbaar voor, kijk maar op djtechtools.
• Ben heel eerlijk wil mij focussen op draaien en niet bezig zijn met hoe ik nou alles moet midi-mappen. Voor Vestax is heel veel beschikbaar en voor mij is dat makkelijk. Gemak dient de mens zeg ik maar.

Alle andere controllers, zullen ook vast wel goed zijn, maar ik wil het wiel niet uitvinden, heb geen zin om met een Eks Otus te zitten waar ik de helft niet van aan de praat krijg. Ik denk dat voor mij de Vestax dus de beste keus is als beginnende dj.

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Reind schreef op donderdag 27 november 2008 @ 01:02:
[...]
Ik plug de hele zaak om binnen 5 minuten zonder dat de dj voor me er ook maar 1 sec last van heeft gehad. Daarnaast moet je wel een heel rot element hebben wil ie geen tijdcode meer uit kunnen lezen. Ik heb het in de 5 jaar dat ik nu met tijdcode draai 1 keer mee gemaakt dat er een naald zo aan gort was dat er geen tijdcode meer mee uitgelezen kon worden en dat was de schuld van de dj voor me die er zijn cd map onderdoor gehaald had.

Wanneer je overstapt op een nieuwe techniek moet je natuurlijk wel zorgen dat je er handigheid in hebt ;)
Normaliter heb ik er ook geen problemen mee, maar het is me weleens gebeurd dat alles netjes ingebouwd was, zodat je nauwelijks bij de mixer kan komen, de draaitafels dusdanig korte kabels hadden dat ze het niet redden tot je geluidskaart, aardingsproblemen, een irritante audiotechnicus die niet wil dat je die dingen omplugt etc. om nog maar te zwijgen over het feit dat er uberhaupt geen draaitafels stonden :+

Een setje eigen elementen mee scheelt trouwens ook een berg.

Maar als het technisch mogelijk is draai ik ook het liefst met timecode vinyl, puur vanwege het gevoel en de controle die ik heb met het medium. Dat doe ik nu zo'n jaartje of 2,5 als het niet langer is, onlangs m'n 3e setje serato vinyls nog gekocht, in het goudgeel/oranje :+ En 2 timecode vinyls zijn nog altijd een bult lichter en makkelijker te vervoeren dan m'n midicontrollers :P

• Sjoewe
Ik ben kennelijk de enige die altijd een 'worst-case-scenario-setje' bij zich heeft :+
Ik heb een speciale koffer voor m'n timecode setup en daar zit het volgende standaard in:
- reserve elementen/naald
- reserve timecodeplaat
- extra timecode cd's
- bahco/schoevedraaier
- genoeg kabels om alles desnoods via St.Schubbekutteveen aan te sluiten :')

En helaas heb ik het allemaal nodig gehad. Rotte elementen nog het meest van allemaal :X

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Oh heb ik ook allemaal mee hoor, zo'n UDG Creator backpack kan een hoop in :) Hangt er vanaf waar het is, en hoe ik er heen ga. Als ik zelf met de auto ben dan neem ik soms zelfs nog een 2e backpack mee, in het meest compacte geval zijn het m'n geluidskaart, een usb

Meestal m'n midicontrollers + 1 of 2 laptops, en 2 setjes serato vinyls, dan nog een berg kabels, geluidskaart, zaklampje, timecode cd's, en wat losse audio cd's voor de echte noodgevallen.

Als ik echter 'op z'n lichtst' wil reizen, heb ik aan een schoudertasje, 12" laptopje, geluidskaart+usb kabel, 2 tulpkabeltjes, 2 serato vinyls en een koptelefoon genoeg :)

• Sjoewe
Ik heb altijd een schoudertas en m'n eigen gebouwde case bij me (die ook als laptop verhoging dient).

Laatst had ik even de elementen gelaten voor wat het was, zo van 'ach zucht het zal nu wel een keertje goed zijn'. Kwam ik daar aan, zaten er geen elementen aan de SL's en ze waren ook nergens te vinden :X
Dus toen maar noodgedwongen op de CDJ1000's gedraaid met de timecode-CD's. Geen straf verder, maar toen moest ik dus wel even om de vorige DJ heen dansen om de boel aan te kunnen sluiten.
Valt me wel op hoe makkelijk het trouwens iedere keer draait op CDJ's als je thuis alleen maar draaitafels hebt. Die vinylmode hebben ze toch wel goed uitgedokterd bij Pioneer. :)

Sindsdien zitten de elementen weer standaard in m'n koffer :+

[ Voor 7% gewijzigd door Sjoewe op 27-11-2008 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Afbeeldingslocatie: http://xs233.xs.to/xs233/08486/afb101302.jpg

Als die super-OEM toch niet verkocht raakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

Ik wil mijn draaitafels tijdelijk opbergen en een draaitafel in de woonkamer houden. Heb een setje actieve HK soundsticks en een draaitafel. Moet alleen dus nog een voorversterkertje tussen. Ben op zoek naar iets superkleins als voorversterker. Wat kan ik het beste doen? Wil geen grote 43 cm versterker kopen, dus het liefst een of ander plat mini versterkertje van 10 centimeter of zo. Hoeft alleen geluid, bass, treble te hebben.
Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EZ_
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

EZ_

Kheb al eens ergens zo'n klein voorversterkertje gezien, koste €20 en was van het formaat van zo'n externe 'portable' harde schijf.

Waar'k dat juist gezien heb weet'k niet meer, maar het bestaat dus wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

EZ_ schreef op woensdag 03 december 2008 @ 16:19:
Kheb al eens ergens zo'n klein voorversterkertje gezien, koste €20 en was van het formaat van zo'n externe 'portable' harde schijf.

Waar'k dat juist gezien heb weet'k niet meer, maar het bestaat dus wel :)
Ja, zoiets heb ik dus nodig ja:)
Want ik kan eventueel ook een Numark TT (160 euro) of een Lenco 80 USB (129 euro) kopen, die hebben een voorversterker ingebouwd. Maar wat ik hier een daar lees zijn die dingen niet echt om over naar huis te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft iemand ervaring met het draaien icm in ear monitors. Ik heb het volgende gelezen op een forum en ik ben benieuwd of dit wat is. Aangezien ik geen ruzie met buren wil en nog belangrijker met mijn vriendin over geluidsoverlast :)

"Ik heb het gehele monitor geluid via mijn in ears, je kunt je headset en monitors thuis laten. Daarom de uitleg van het kleine mixertje. Je zet het signaal van het rec out op je mengtafel en het pfl out door elkaar heen op je in ears. Je zet het pfl geluid naar het oor waar je normaal ook mee afluistert. Dus je hebt de master in je oren en je pfl zonder vertraging of bijgeluiden! Echt beter kan niet. Het enige wat je moet doen is je kleine mini mixer op 2 uitgangen op je mengtafel aansluiten. Dus 1 meer dan normaal met een headset, namelijk de rec out.

Ik zie ook dj's draaien zonder dit mixertje, dus gewoon in ears in, en je monitors hard zetten. Dat kan ook natuurlijk. Maar als je eenmaal hebt gedraaid zoals hierboven.... Ga je niet meer anders draaien, en de investering kun je zien als 5 normale headsets. Ik verbruikte er 1 per jaar. Nog steeds een heavy investering, maar wel eentje waarvan ik nog nooit spijt heb gehad. Ik slaap zelfs beter na het draaien."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Ik snap niet waarom de persoon een apart mixertje gebruikt, zo'n beetje iedere fatsoenlijke mixer is namelijk voorzien van een master PFL welke gemixt kan worden met de kanaal PFL's waardoor je helemaal niet hoeft te klooien met zo'n apart mini mixertje maar gewoon je headphone in de mixer plugt.... zo draai ik al jaren (dus zonder monitoren).

Daarnaast vraag ik me af wat voor waarde we aan dit verhaal mogen hechten, wel 5 headphone's per jaar verslijten maar je in-ears blijven wel gewoon heel? Vind het maar een vreemd verhaal. Waarschijnlijk iemand die net heel erg veel geld heeft betaald voor in-ears en er achter is gekomen dat het niets handiger is dan gewoon een goede headphone :+

[ Voor 33% gewijzigd door R2D2 op 09-12-2008 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Een investering t.o.v. 5 normale headsets. Waarvan je er 1 per jaar verbruikt.

Dit klopt wel inderdaad. Je gehoorgangen veranderen dusdanig, dat je eens per 5 jaar je oordoppen opnieuw moet aan laten meten.
Als ik mij niet vergis, kost dit dan ook weer eens 155 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Reind,

als je met een midicontroller werkt zonder mixer hoe sluit je het dan aan. Ik zou graag in ears willen gebruiken. Maar hoe sluit ik dat aan. Moet ik dan niet toch een minimixer gebruiken.

Of ontkom je er niet aan een gewone mixer te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Een (externe) geluidskaart wil je al een heel eind op weg helpen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Ome_Les schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 22:41:
Een investering t.o.v. 5 normale headsets. Waarvan je er 1 per jaar verbruikt.

Dit klopt wel inderdaad. Je gehoorgangen veranderen dusdanig, dat je eens per 5 jaar je oordoppen opnieuw moet aan laten meten.
Als ik mij niet vergis, kost dit dan ook weer eens 155 euro?
Zoals ik het op maak uit het verhaal heeft de persoon eens per jaar een nieuwe headphone nodig, no offence maar ik doe al 4 jaar met mijn HD25 en die kan nog wel 100 jaar mee. Dat oordoppen een tijdje mee gaan snap ik maar als je een hoofdtelefoon per jaar verslijt kun je mij niet wijs maken dat in-ears wel heel zouden blijven, zit ook gewoon een kabeltje aan en kan ook net zo makkelijk stuk... sterker nog ik denk dat die dunne kabeltjes een stuk gevoeliger zijn voor een flinke ruk aan de kabel.

In-Ears is naar mijn mening een beetje een hype welke duur betaald is en geen enkel voordeel biedt ten opzichte van een normale koptelefoon + een setje goede oordoppen.
Anoniem: 281578 schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 22:53:
@Reind,

als je met een midicontroller werkt zonder mixer hoe sluit je het dan aan. Ik zou graag in ears willen gebruiken. Maar hoe sluit ik dat aan. Moet ik dan niet toch een minimixer gebruiken.

Of ontkom je er niet aan een gewone mixer te gebruiken.
Nee want heel veel midi controllers hebben de mogelijkheid om de master met de kanaal pfl's te mixen ook, de enige apparaten waar je het vaak niet op tegen komt zijn de instap 2 kanaals mixers en als je jezelf oordoppen van een paar honderd euro kunt veroorloven vraag ik me af wat je met een instap mixer moet ;)

[ Voor 41% gewijzigd door R2D2 op 10-12-2008 03:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Reind schreef op woensdag 10 december 2008 @ 03:26:
[...]

In-Ears is naar mijn mening een beetje een hype welke duur betaald is en geen enkel voordeel biedt ten opzichte van een normale koptelefoon + een setje goede oordoppen.

[...]
Ik begin er ook een beetje van terug te komen, terwijl ik toch echt eerst voor was.

Ik hoor ook steeds vaker dat de kabeltjes die de golven dragen ontzettend kwetsbaar zijn en niet goedkoop om te repareren. Maarja, daar ga je weer, van horen zeggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Het grootste nadeel van in-ears vind ik niet de kwetsbaarheid (dat valt heel erg mee trouwens), maar het simpele feit dat je die dingen weer uit moet doen als iemand wat aan je vraagt bijvoorbeeld, je kan nooit even een babbeltje tussen een mix in doen zonder dat je die dingen uit je oren moet trekken. Vervolgens ben je weer de draadjes aan het ontwarren en op zoek naar de dopjes als je ze weer in je oren wil stoppen. Een koptelefoon zet je makkelijker gewoon even af en hang je om je nek. En ik spreek uit ervaring (op een avond m'n koptelefoon die halverwege stuk ging, had gelukkig nog een setje in ears van m'n ipod mee).

Komt nog bij dat (op maat gemaakte) in ears de boel zodanig afsluiten, dat je oren een enorme optater krijgen als je de dopjes eruit trekt terwijl je nog in de herrie staat. Dat is gek genoeg vele malen schadelijker dan gewoon zonder oordoppen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

We zullen maar zeggen, viva BeyerDynamics. ;)

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 22:33

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

[b][message=31177442,noline]
Komt nog bij dat (op maat gemaakte) in ears de boel zodanig afsluiten, dat je oren een enorme optater krijgen als je de dopjes eruit trekt terwijl je nog in de herrie staat. Dat is gek genoeg vele malen schadelijker dan gewoon zonder oordoppen draaien.
Op maakt gemaakte in ears die uit staan zijn net als oordoppen die je in hebt, je kan dan gewoon ondertussen een gesprek met iemand voeren. Komt misschien over alsof je niet staat te luisteren, maar dat is een ander verhaal.
Verder geloof ik er helemaal niets van dat het slechter is dat je oren in eens in de herrie komen. Het doet misschien pijn, maar dat is omdat je oren er niet aan gewend zijn op dat moment. Gehoorbeschadiging gaat nog altijd over een gemiddeld aantal dB's over een tijdspan. 5 minuten 120 dB is minder schadelijk dan een uur lang 110 dB.

In ears is vooral wennen en eng, omdat je niet meer direct mee krijgt wat er in de zaal klinkt. Je moet daar ervaring in op doen, vooral als je zelf ook nog een microfoon gebruikt. Doordat je oren zijn afgesloten heb je last van de druk tijdens het praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yori1989
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 18:28
Hallo, is iemand in bezit van een Berhinger BCD2000?
Ben namelijk de drivercd kwijt en mijn vraag was of iemand daar een iso van zou kunnen uppen omdat de drivers niet via internet kan vinden helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 01:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

yori1989 schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 11:55:
Hallo, is iemand in bezit van een Berhinger BCD2000?
Ben namelijk de drivercd kwijt en mijn vraag was of iemand daar een iso van zou kunnen uppen omdat de drivers niet via internet kan vinden helaas :(
http://www.behringer.com/...bc_downloads.cfm?lang=ENG

?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 01:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even wat anders... wie maakt er even een nieuw topic aan? Kan meteen even wat informatie opgefrist worden, plaatjes weer zichtbaar enzo..

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117098

en hier hebben we http://tweakers.net/aanbod/ voor

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 14-12-2008 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
teacher schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 13:51:
Even wat anders... wie maakt er even een nieuw topic aan? Kan meteen even wat informatie opgefrist worden, plaatjes weer zichtbaar enzo..
Opzich zou ik er best wat tijd aan willen besteden, maar ik ben nou niet de DJ hier.

Op dit moment zijn er praktisch trouwens genoeg centjes voor 2x Stanton T.90USB. :D >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kom nou zeg, daarvoor hoef je de hele uitleg die over het combineren van cue en master op een headphone niet te verwijderen, dat was nuttige informatie voor de lezers van dit topic. Waarom kan ik trouwens geen users meer PMen? Dan kan ik de betreffende gebruiker persoonlijk bereiken ipv via een reactie op het forum.

Modbreak:of je had je eigen post niet moeten verpesten met een V&A melding. DMmen kan je doen door in je profiel je DM aan te zetten.

[ Voor 17% gewijzigd door teacher op 15-12-2008 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Anoniem: 117098 schreef op zondag 14 december 2008 @ 23:43:
[...] Waarom kan ik trouwens geen users meer PMen? Dan kan ik de betreffende gebruiker persoonlijk bereiken ipv via een reactie op het forum.
offtopic:
Je hebt zelf Direct Messaging uit staan, dus kun je ook geen DM sturen. Zie hier, onder privacy.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok, sorry voor de heisa :$ zal in het vervolg beter opletten.
Maar dus nog even over het mixen van master en cue in je hoofdtelefoon:
Op de VCI-100 zit een draaiknopje "monitor select". Hiermee kun je de master en cue uitgangen mixen in je hoofdtelefoon. Daarmee kun je dus in principe zonder geluidskaart mixen als je je hoofdtelefoon rechtsstreeks op de hoofdtelefoonuitgang van je computer aansluit. Dan is er geen extra mixer nodig om de uitgangen van je geluidskaart te mixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Nooo, heb ik weer.
Had tot nu toe alleen maar djDecks + FinalScratch (Stanton) in gedachten op 2x Stanton T.90USB. Maar natuurlijk kan ik ook djDecks + Traktor Scratch gaan pakken.

Kan iemand hier algemeen iets over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
En waarom niet gewoon Traktor Scratch met Traktor Scratch Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Omdat ik daar geen geld voor heb. :)
Om eerlijk te zijn heb ik gewoon de djDecks 30 minuten versie. Ergens beginnen toch?
Echt vinyl draaien kan ik deels ook nog doen.

Dus...wat zouden jullie doen? FS of Traktor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Mar wat bedoel je dan met DJ-decks + FS / Traktor Scratch?
Hardware van Scratch en dan de software van DJ-decks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Dat klopt. Hier heb je keuze uit diverse plugins. Nu zijn FS en TS toch wel de (nu) wat bekendere time code systemen. Bij new-line had ik aanvankelijk eerst 2 FS platen in de winkelkar liggen maar, TS is natuurlijk ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Saturnus schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 16:29:
Dat klopt. Hier heb je keuze uit diverse plugins. Nu zijn FS en TS toch wel de (nu) wat bekendere time code systemen. Bij new-line had ik aanvankelijk eerst 2 FS platen in de winkelkar liggen maar, TS is natuurlijk ook een optie.
Ooh je hebt het alleen over de platen. Ik dacht al. Mwoah dat maakt niet zo heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ah, sorry voor het mis verstand in dat geval.
Is het niet zo dat er wat meer toekomst zit in TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Saturnus schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 16:56:
Ah, sorry voor het mis verstand in dat geval.
Is het niet zo dat er wat meer toekomst zit in TS?
Ja in het systeem als geheel wel, maar dat zit 'm vooral in de bijgeleverde geluidskaart en de traktor software. De platen maakt niet zoveel uit. De resolutie van de timecode platen van TS is 2x hoger dan die van Serato en Final Scratch. Maar ik heb met beide wel eens gedraaid en ik kon het verschil niet echt merken met mijn eigen Traktor Scratch. Dus ik zou gewoon de platen kopen waar je het goedkoopste aan kan komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Oki doki. :)
Dat wordt TS. Per stuk 1 euro goedkoper en blijkbaar geen verzendkosten + dat ze kleurtjes hebben. :D

http://www.native-instrum...=shopdetail&L=1&prid=2133 en http://www.native-instrum...=shopdetail&L=1&prid=2134 praten we dan over als ik het niet mis heb.

[ Voor 44% gewijzigd door Saturnus op 16-12-2008 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Na wat zoeken over mixtechnieken kwam ik "Harmonic Mixing" tegen, harmonisch mixen en het spreekt me enorm aan :) Nu kom ik via de meeste wegen uit op het programma Mixed In Key a $58 maar na wat google-werk vond ik het gratis programma Rapid Evolution van www.mixshare.com en wilde het jullie dat even als tip meegeven. Het lijkt de meest betrouwbare key-detectie software te zijn.

edit: waar ik eerder de master tempo knop uit liet (omdat ik het soms niet zo mooi vind) gebruik ik deze wel als ik dit systeem gebruik want zoals we weten wijzigt de toon van een nummer als je gaat pitchen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Cartman! op 20-12-2008 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Ik adviseer je om keylock te gebruiken.

Mastertempo is niet echt zinnig in het geval dat je Traktor Pro gebruikt. (Thanks Sjoewe, je wees mij op een goed punt!)
Met mastertempo stel je alleen maar in welk tempo gevolgd wordt. verder gebeurt er nog helemaal niets.
(Er is nog geen sync geactiveerd ;) )

Als je de keys wilt volgen die MixShare(Rapid Evolution) en Mixed In Key voorstellen, dan heb je alleen maar bij de originele BPMs wat aan de detectie waarden.
Je wilt namelijk een harmonisch effect maken, en dit kan alleen als de keys nog kloppen.

Hierdoor zul je dus aan de slag moeten met je 'Keylock'. Keylock waarborgt de Key, ongeacht de pitch van een nummer.

In Traktor (Scratch) Pro worden deze aangegeven met een (muziek)nootje direct onder de waveform.
Bij Traktor 3.x.x wordt deze gewoon als 'keylock' gepresenteerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Ome_Les op 21-12-2008 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
T.90USB's binnen. Wat een klote klus zeg dat contragewicht eraan zetten en dan zo draaien dat de arm stil hangt...damnit.
Hij trekt gigantisch naar buiten toe...maakt het afstellen ook makkelijk. 8)7

1 loopt lekker nu, de andere schommelt nog maar skipt niet. Heerlijk trouwens die kwaliteit van vinyl.

Hmm die ene loopt toch niet zo lekker...
http://www.aboutdj.nl/content/view/8/49/

"Wanneer de arm netjes horizontaal zweeft is deze correct gebalanceerd."

De hele arm? Dus het kan zijn dat de naald op dat moment een cm boven de platter hangt?

[ Voor 73% gewijzigd door Saturnus op 24-12-2008 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Saturnus schreef op woensdag 24 december 2008 @ 09:56:
De hele arm? Dus het kan zijn dat de naald op dat moment een cm boven de platter hangt?
Precies zoals het er staat, ja dus ;)

Gewoon de tutorial aan houden en desnoods 5 keer door lezen voor je er aan begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ok dan. :)
1 van de 2 is dan goed afgesteld nu. Toch skipt hij nog (naar voren) als ik scratch. Op de new-line site staat dat je anti-skate naar 0 draait als je gaat scratchen dus dit heb ik dan ook gedaan. Wanneer het scratchen 'klaar' is zet ik hem weer op 4 omdat ook het gewicht op 4 staat ingesteld.

Edit:
Waterpas stond hij opzich goed, maar nu perfect. Het lijkt te helpen.

Ver van het midden af heeft hij toch nog wel wat problemen bij hard scratchen. Wat kan ik het beste doen?

[ Voor 23% gewijzigd door Saturnus op 24-12-2008 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EZ_
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

EZ_

Bij het afstellen van je naald en toonarm, haal je de platter er best even af, zo kan je naald niet op de platter vallen terwijl je probeert het gewicht goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ah dat is geen slecht idee.

Vanaf waar meet je dat waterpas eigenlijk? Zo dicht mogelijk bij het midden of liever in het midden van het pad van de naald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ome_Les schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 22:45:
Ik adviseer je om keylock te gebruiken.
Wie heeft het over Traktor? Ik gebruik CDJ-400's dus dan moet ik gewoon MasterTempo gebruiken om de key aan te blijven houden. Iig. bedankt voor de goede bedoeling hoor :)

[ Voor 7% gewijzigd door Cartman! op 24-12-2008 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Saturnus schreef op woensdag 24 december 2008 @ 12:43:
Ah dat is geen slecht idee.

Vanaf waar meet je dat waterpas eigenlijk? Zo dicht mogelijk bij het midden of liever in het midden van het pad van de naald?
Maakt geen fluit uit, waterpas in het midden is namelijk ook waterpas tegen de spindle aan en ook waterpas wanneer ie tegen de armsteun aan staat. Onderstaand plaatje zou toch genoeg moeten zeggen lijkt me.

Afbeeldingslocatie: http://aboutdj.nl/images/stories/tutorials/afstel9.jpg

Platter hoeft er overigens niet af tijdens het afstellen, die kun je gewoon laten zitten. Het enige wat je er eventueel af zou kunnen halen is de sliptmat. Een naald die een keer op een gladde platter schampt is niet zo heel erg, hij kan tenslotte nog wel "iets" hebben al is het natuurlijk niet aan te raden het 100 keer te doen.

Wanneer je problemen hebt met het scratchen in combinatie met een goed afgestelde toonarm kan dat 2 dingen betekenen. Je toonarm heeft speling op de lagers (niet geheel onwaarschijnlijk in het geval van de Stanton) OF je techniek is niet de beste. In jouw geval zal het een combinatie van beide zijn aangezien dit volgens mij je eerste draaitafels zijn.

Het is overigens niet aan te raden zelf je lagers aan te gaan draaien, daarmee draai je ze in 99 van de 100 gevallen te strak aan met als gevolg een absurd hoge en verkeerde plaat slijtage (arm kan tenslotte niet meer vrij bewegen). Remedie voor jouw probleem is dus:

a) je toonarm correct afstellen
b) jezelf een goede techniek aan gaan leren ;)

Niet meteen in paniek mode springen als het niet lukt allemaal, het lukt niemand de eerste dag ;)

Overigens vind ik de keuze voor de T.90USB een vreemde wanneer je wil gaan scratchen.

[ Voor 53% gewijzigd door R2D2 op 24-12-2008 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Woops, dat is waar. 8)7

De 2e is ook afgesteld en ze reageren beide hetzelfde op gescratch. Rustig aan kan wel maar hard en weer skip. Of het hoort zo of ik doe echt iets helemaal verkeerd. De tutorial en plaatjes heb ik vaak genoeg doorgelezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Het kan toch nooit dat bij het afstellen de arm van de ene tafel 'automatisch' veel meer naar buiten getrokken wordt als bij de andere? :S (Stroom eraf, anti-skate op 0)

Ok nu opeens wél weer alle 2. 8)7 Mijn perfectionisme killt me.

[ Voor 16% gewijzigd door Saturnus op 26-12-2008 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik vind het bijna opmerkelijk hoeveel moeite het kost. Wat voor shit-job toonarm zit er op die tafels dan?
Ik heb aardig wat tafels afgesteld in de afgelopen twee jaar maar met hooguit 10 minuutjes per tafel was het atijd wel prima gefixt eigenlijk. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Misschien ben ik te precies...het afstellen opzich is inderdaad zo gedaan, maar die waterpas pak ik er elke keer weer bij omdat het 'opeens' niet meer waterpas is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Zo nauw luistert het echt niet hoor. Dit soort kleine afwijkingen horen geen invloed te hebben op het geluid.
Het ligt toch echt aan je techniek als het nu niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Dat zou kunnen aangezien ik geen idee heb 'hoe hard' je scratcht maar ongevoelig ben ik nou net weer niet...
Ook het geluid wat eraf komt is mij niet onbekend en als je zoiets dan 'nadoet' en hij skipt ga je toch snel denken dat er iets mis is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Mile
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-01 21:40

E-Mile

Danteezy!

Heren, ik heb een en ander aan remixes gemaakt en was eigenlijk wel benieuwd naar feedback, zie mijn sig en evt op verzoek via DM kun je wat meer HQ materiaal krijgen.

In de Myspace player waar mijn sig naar verwijst staan remixes van Dirty South, Digitalism & Funkerman. Allen zijn gemaakt voor remix competities en voor in live sets. Daarnaast ook bezig met wat eigen opgenomen vocals van chicks in m'n home-studio, dat volgt nog. Ik ben erg benieuwd of andere mensen van GoT ook wel 's deelnemen aan remix competities?

AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 08:42
E-Mile schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 15:04:
Heren, ik heb een en ander aan remixes gemaakt en was eigenlijk wel benieuwd naar feedback, zie mijn sig en evt op verzoek via DM kun je wat meer HQ materiaal krijgen.

In de Myspace player waar mijn sig naar verwijst staan remixes van Dirty South, Digitalism & Funkerman. Allen zijn gemaakt voor remix competities en voor in live sets. Daarnaast ook bezig met wat eigen opgenomen vocals van chicks in m'n home-studio, dat volgt nog. Ik ben erg benieuwd of andere mensen van GoT ook wel 's deelnemen aan remix competities?
Remixen is imho producer werk en geen DJ-werk. Er zijn natuurlijk veel DJ's die ook produceren (en vice versa), maar dit topic gaat over DJ'en en niet over produceren.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Mile

E-Mile

Danteezy!

universal creations schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 15:09:
[...]

Remixen is imho producer werk en geen DJ-werk. Er zijn natuurlijk veel DJ's die ook produceren (en vice versa), maar dit topic gaat over DJ'en en niet over produceren.
Je hebt volkomen gelijk, had het ook eigenlijk in How to become a Producer Deel II kunnen plaatsen, maar dit is een veel levendiger serie topics en als het over muziek gaat is het soms (imho) meer gepast om het hierin te plaatsen, maar in essentie heb je natuurlijk gelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Saturnus schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 14:55:
Dat zou kunnen aangezien ik geen idee heb 'hoe hard' je scratcht maar ongevoelig ben ik nou net weer niet...
Ook het geluid wat eraf komt is mij niet onbekend en als je zoiets dan 'nadoet' en hij skipt ga je toch snel denken dat er iets mis is...
Heb je wel een scratch-naald erop zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Hey dat is best een goeie vraag...Stanton 500.V3. Dat zal wel een nee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Mile

E-Mile

Danteezy!

Saturnus schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 16:27:
Hey dat is best een goeie vraag...Stanton 500.V3. Dat zal wel een nee zijn.
Voorzover ik weet is dat wel degelijk een naald die gemaakt is om mee te kunnen scratchen, niet een van de betere though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ok niet perfect dus, maar moet ik dan gaan denken dat het skippen komt doordat de naald niet super is of toch omdat mijn skills onvoldoende zijn?
Zal ik anders een video proberen te maken? Misschien dat er dan snel duidelijkheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Wat hebben jullie eigenlijk staan aan speakers thuis? Ik kan moeilijk een keuze maken wat ik moet aanschaffen qua speakers. Ik dacht zelf aan een set DAP Palladium 2000 verksterker + 2xDAP K115 speakers om die later evt. uit te breiden met een sub zodat ik binnen lekker vermogen heb die ik evt. ook een keer kan gebruiken om een ruimte met +-100 man te vullen. Budget is pakweg 700e zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-04 16:47

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Cartman! schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 20:31:
Wat hebben jullie eigenlijk staan aan speakers thuis? Ik kan moeilijk een keuze maken wat ik moet aanschaffen qua speakers. Ik dacht zelf aan een set DAP Palladium 2000 verksterker + 2xDAP K115 speakers om die later evt. uit te breiden met een sub zodat ik binnen lekker vermogen heb die ik evt. ook een keer kan gebruiken om een ruimte met +-100 man te vullen. Budget is pakweg 700e zegmaar.
Ik ben zelf ook heel lang op de PA tour geweest voor thuisgebruik.
Maar ivm het feit dat ik een zeer grote passie heb voor muziek (meer dan alleen DJing) en dus iedere dag minstens 2-3 uur muziek luister en nu ook wil gaan produceren heb ik besloten pas geleden om een setje Dynaudio monitoren te kopen.
Samen met een digitale audio interface van TC Electronic aan de computer klinkt dit echt onwijs goed en is iedere vorm van geluid hier nu een genot.

Met PA zal je deze vorm van oorstrelende kwaliteit nooit kunnen bereiken.
Daarom zou ik als ik jou was eens echt de afweging maken om thuis gewoon zeer leuke speakers neer te zetten (hoeven geen monitoren te zijn van 1000 eu. p/stuk...niet iedereen is zo gek).
En daarnaast de afweging hoe vaak je idd zal moeten optreden voor +/- 100 man en of het die paar keer niet veel interessanter is om dan een PA set te huren. (Ik heb dan wel wat leuke connecties en huur voor 80 eu. per avond een PA set waar je u tegen zegt... maar lokale groothandels zullen er niet al te ver vanaf moeten zitten voor kleinere optredens).

Mocht je toch echt voor PA willen gaan, raad ik je wel aan om door te sparen voor speakers die hun merknaam eer aan doen en waar je echt wat aan hebt.
DAP speakers en versterkers zijn dan eigenlijk wel de laatste die in mij op komen.... ik zou van veel eerder voor Behringer gaan als je budget niet verder rijkt.
Ik ben zelf 8 jaar geleden ooit begonnen met DAP speakers en heb nu enkel de cabinets nog over met Monacor en Eighteen Sound speakers erin.
Het meest belachelijke is dat ondanks normaal gebruikt alle speakers die er oorspronkelijk in zaten dus gewoon naar de knoppen gegaan zijn.
Zelfs de woofers waar DAP nog enigsinds om werd befaamd zijn spontaan lam geworden door niet clippend te spelen op hun rated vermogen.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbosjaak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-04 03:35

Turbosjaak

Un Chien De Liege

Ik mag dan wel geen DJ of zo zijn maar ik heb een setje Behringer Truth monitoren staan.

Deze heb ik op mijn pc aansluiten via een Yamaha versterker. Luistert lekker weg :)