Hey Joep,Joep Stoffels schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 14:18:
[...]
Ongeloofelijk lekkerEcht netjes die intro
![]()
Ik vraag me altijd af hoe jullie aan die muziek komen. Is het werkelijk gewoon platenwinkels afstruinen en nieuwe platen luisteren of zijn de nieuwste tracks via blogs/internet te vinden?
Verder staat er in de FAQ niks over muziekgenre's. Toen ik deze mix hoorde dacht ik aan house die ze op Ibiza draaien, maar dat is natuurlijk geen genreWie heeft er een artikel waar alles haarfijn wordt uitgelegd?
Bedankt voor de positieve woorden.
Het was een hele leuke mix om te maken, die remix van Foofighters heeft nog wel wat zweet en tranen gekost, maar dat maakte het des te leuker.
Het vinden van muziek is een combinatie van factoren.
Tegenwoordig met websites als beatport.com, downloads4djs.com en last.fm wordt het vinden van muziek wel wat vermakkelijkt. Nu kun je namelijk op een onbewaakt moment even gemakkelijk wat muziek checken, terwijl je vroeger helemaal naar een platenzaak af moest reizen. (Dit kan overigens nogsteeds wel hoor, maar het lijkt mij het aantal platenzaken wat schaarser te worden de laatste tijd)
En zoals je zegt, er zijn ook wel wat websites/blogs die bijgehouden kunnen worden.
Wat genres betreft, de Progressive Education mix is dus een Progressive house mix.
Progressive is een beetje een vergaarbak van alle genres. Er wordt wat geleend van (deep)house, techno, d&b/breaks/two step, electro, zelfs wat trance en GOA elementen kunnen er in gegooid worden.
Maakt het er aan de ene kant makkelijker op, andere kant niet al te makkelijk.
(Beetje een Cruyfse spraakverwarring:"Elk nadeel hep zo zijn voordeel, maar dat is duidelijk."
Trance is wat meestal op de radio gedraaid wordt. Denk aan Tiësto, van Buuren, Corsten.
Als je een beetje kijkt naar de stijl van Freemasons(Mesmarized samen met Faith Evans) en Shapeshifters(Lola's Theme) dan kom je wat mij betreft meer in de (deep)house richting.
Bij (minimal)techno vind ik dat de ritme partij vaak wat meer aanwezig is. Een benaming die je veel hoort, is "Four to the floor". In mijn ogen vertelt dit wel wat meer de essentie.
Echte puristen (zoals Richie Hawtin) beweren dat de huidige Minimal Techno de echte trance is, en dat de tegenwoordige trance ook hieruit is begonnen.
Ik zal hier even bij laten.
Wat jij zegt over Ibiza muziek. Op Ibiza hoor je meestal wat meer Trance/tech-house (zelfs 2 step), het enige waar dit weer vanaf hangt is welk feest of welke club ga je af.
Het is een beetje lastig, het beste wat je kunt doen, is naar de eerder genoemde beatport en downloads4djs websites gaan en daar de genres af te struinen. Op een gegeven moment hoor je de typerende eigenschappen van de verschillende muziekstijlen vanzelf.
...:::everybeat.nl