Reg. datum: 28 september 2002
http://www.ad.nl/economie/article1991819.ece
En uiteindelijk is de consument zowiezo de lul, want dit wordt toch ook gewoon weer doorberekend in de prijs. Dus de bedrijven betalen eigenlijk helemaal niks.quote:llevering schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 18:01:
Het idee achter de emissiehandel is opzich hardstikke goed. Namelijk bedrijven prikkelen om te besparen omdat emissie een echte kostenpost wordt. Daarnaast wordt het eerst de goedkoopst te realiseren besparing gedaan (= vaak ook snelle besparing) en pas als het 'nodig' is de duurdere besparing (alles tegelijk is mooi, maar niet altijd reëel). Er zijn twee randvoorwaarden om het te laten werken, er moet enerzijds daadwerkelijk schaarste aan emissierechten zijn en anderzijds moet de handel en uitstoot betrouwbaar worden geregistreerd en sancties er moeten voldoende grote sancties op overschrijding staan. Aan de eerste voorwaarde wordt momenteel niet voldaan, maar dat wil de EU anders aan gaan pakken, de tweede voorwaarde weet ik weinig over.
Eigenlijk wel goed ergens, maar het zint niet aan op energiezuinige maatregelen die daadwerkelijk energie bespaart.
I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways...
Eerst maar eens afwachten hoe dat er in de praktijk exact gaat uitzien... ik heb er zelf geen hoge verwachtingen van. Maar hopelijk wordt het beter dan ik denk. Mij boeit het niet echt, ik heb de panelen al, als ik die terugleververgoeding aan kan vragen, mooi meegenomen en anders maar niet. De lol die ik heb van mijn panelen wordt er niet meer of minder om.quote:Hark_k schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 19:00:
Goed nieuws, er komt een terugleververgoeding voor zonnestroom:
http://www.ad.nl/economie/article1991819.ece
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Nu nog een beetje poetsen.... Maar eerst moet de rest van het huis af.
Hier nog meer foto's.
kockie wijzigde dit bericht 24-01-2008 21:53 (17%)
Interesse in alternatieve energie, kachels etc? --> forum voor ecologie en energie
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
Wat ik mij afvraag...quote:siggy schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 20:19:
[...]
En uiteindelijk is de consument zowiezo de lul, want dit wordt toch ook gewoon weer doorberekend in de prijs. Dus de bedrijven betalen eigenlijk helemaal niks.
Eigenlijk wel goed ergens, maar het zint niet aan op energiezuinige maatregelen die daadwerkelijk energie bespaart.
Hoe zit het met emissierechten voor "bedrijven" die geen concurrentie hebben, zoals overheden, gemeentes, etc. ?
Die hebben dan ineens iets in handen wat ze kunnen verkopen voor geld en een jaar of een paar jaar later is het ontbreken van die rechten ineens het probleem van de mensen die er dan zitten.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.
Zoals reeds meermalen (hoop ik) duidelijk gemaakt: oude(re) installaties worden niet ondersteund...quote:CanonG1 schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 20:23:
[...]
Eerst maar eens afwachten hoe dat er in de praktijk exact gaat uitzien... ik heb er zelf geen hoge verwachtingen van. Maar hopelijk wordt het beter dan ik denk. Mij boeit het niet echt, ik heb de panelen al, als ik die terugleververgoeding aan kan vragen, mooi meegenomen en anders maar niet. De lol die ik heb van mijn panelen wordt er niet meer of minder om.
en AD artikel:
Die hebben zich zoals gewoonlijk weer niet goed/volledig laten informeren. Van die 46,9 euricent/kWh gaat straks met een "nog door ECN/KEMA of ander leuk onderzoeksinstituut uit te voeren" onderzoek nog steeds dat reeds door mij beschreven vervloekte "correctiebedrag", voor particulieren gelijk aan de "kleinverbruikersprijs" (lees: 22-23 euricent/kWh) van af. Over houd je dan een euricent of 24-25/kWh. Alleen voor je overschot (...). Actuele situatie NU voor alle bestaande systemen met een salderende Ferrarismeter: overschot gaat voor .... de kleinverbruikersprijs á 22-23 euricent/kWh het net op. Automatisch. Dubbeltarief rekenen met 2/7x laag + 5/7x hoog tarief, pakt meestal iets gunstiger uit dan enkeltarief (maar: dat betekende voor 1-1-2008 ook meer vastrecht).quote:De huiseigenaar of huurder die zonnepanelen op zijn dak legt krijgt een speciale meter in de meterkast en krijgt betaald voor elke kilowattuur die aan het openbare net wordt teruggeleverd. Voor particulieren komt dat waarschijnlijk uit op 46,9 eurocent per kWh. Bedrijven kunnen op rond de 50 cent rekenen.
Pak hem beet: "winst" voor de NIEUWE zonnepaneel eigenaars 1 á 2 euricent/kWh meer dan hun niet ondersteunde reeds jarenlang voor een fooi zonnestroomoverschotten op het net zettende collega's. U mag zelf uitrekenen hoe "snel" onze nieuwe collegae die "meerwinst" met de (verplichte?) aanschaf van die productiemeter en het absurde extra vastrecht zullen gaan "terugverdienen" t.o.v. hun "salderende" collega's.
Laat ze vooral komen, no problem, maar gezien die 10 MWp grens (10.000 kWp, dus 809 Polder PV's van 1,236 kWp erbij, WAAAUUWWW!!!!...) blijft het dus gepiel in de marge. Leuk gepiel, vooral doen, maar het blijft, hoe je het ook wend of keert, gepiel in de marge. Het nieuwste serieuze zonnestroompark in Duitsland (tegen de Poolse grens, met slechtere lichtcondities dan in Nederland...) wordt 51 Megawattpiek groot. Een van diverse projecten, de 40 MWp Waldpolenz CdTe centrale bij Leipzig moet volgend jaar reeds aan het net gaan...
En er komt zoals het stuk al zegt en door mij voorspeld in mijn SDE analyse blijkbaar een productiemeter in de meterkast. Die komt er gegarandeerd niet gratis (euri of honderd), en het vastrecht bij Continuon ligt nu al op die absurde prijs van die beruchte 24,47 euri per jaar. Extra. Bovenop die 24,47 euri per jaar voor de standaard meter...
U weet wel, pappenheimers en zo...
Ook nog steeds "lol" van de eigen zonnepaneeltjes...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Damn, ook stom. Ik zou zeggen dat je juist de mensen die al zonnestroompanelen hebben een klein bedankje zou kunnen geven. Aan de andere kant: een aanzienlijk gedeelte daarvan zal al subsidie opgestreken hebben bij de aanschaf... Zo zie je maar weer: een sterk wisselend subsidiebeleid schept alleen maar onrust en onduidelijkheid.quote:zonnigtype schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 23:16:
Zoals reeds meermalen (hoop ik) duidelijk gemaakt: oude(re) installaties worden niet ondersteund...
Hoe dan ook: ik kan er voor mezelf niet mee zitten.
Maandag komt een lokaal installatiebedrijf de situatie opnemen en mij een prijsopgave doen om de zonnestroompanelen te plaatsen. Ik ben ook nog steeds aan het wikken en wegen of ik een extra set bij moet laten plaatsen, of dat ik dat geld beter kan inzetten voor extra isolatie e.d. (omdat ons elektriciteitsverbruik in het nieuwe huis veel minder sterk gestegen is dan ik had verwacht). Paar nachtjes over slapen nog.
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Als ik naar mijn voorschot-bedrag kijk bij Elektran betaal ik 3x zoveel aan gas dan aan electra. Isolatie is dus economisch gezien de betere investering.
Jawel, dat weet ik. Maar de Tweaker in mij vindt zonnestroompanelen coolerquote:hjs schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 09:04:
Nou, die keus lijkt me niet moeilijk je gebruikt al bijna geen electra
Als ik naar mijn voorschot-bedrag kijk bij Elektran betaal ik 3x zoveel aan gas dan aan electra. Isolatie is dus economisch gezien de betere investering.
door isolatie blijft je woning nl warmer
Reg. datum: 22 oktober 2005
Je zou ook kunnen zeggen dat door zonnepanelen op je dak te zetten, je je eigen huis in de schaduw zet, en zo veel rechtstreekse warmte van de zon mist. Waardoor je huis dus koeler blijftquote:hjs schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 10:16:
Letterlijk en figuurlijk cooler
door isolatie blijft je woning nl warmer
Reg. datum: 29 mei 2007
Stel, je wilt (meer) zonnepanelen plaatsen, maar je wilt geen dure productiemeter en andere toestanden voor die (armzalige) terugleververgoeding, is er dan de keus dat je 'gewoon' gesaldeerd wil worden?
M.a.w.: blijft de verplichte saldering intact, ook voor nieuwe panelen die in de "SDE periode" zónder SDE subsidie geplaatst worden? Het lijkt me van wel, maar ik wil dat graag zeker weten.
Zonnepanelen in Apeldoorn: www.herbergpv.nl
Klopt. Bij Ton Peters (Blauwe Hoek, Spijkenisse) is het stukken koeler op zijn zolderkamer (waar de hele computerbatterij staat) sinds hij 2,7 kWp aan zonnepanelen op zijn dak heeft liggen.quote:Ward Vr schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 11:18:
[...]
Je zou ook kunnen zeggen dat door zonnepanelen op je dak te zetten, je je eigen huis in de schaduw zet, en zo veel rechtstreekse warmte van de zon mist. Waardoor je huis dus koeler blijft
Je kunt bij hem de temperatuur van zijn zolderkamer (inverter niveau; 's nachts kun je dus zien hoe koud/warm zijn zolder is omdat de omvormers dan uit staan...), van buiten, en van zijn zonnepanelen volgen op zijn site. Live...
http://www.pv-solar24.info/
verriekoel
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Over de "salderingsproblematiek".quote:herbergier schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 12:01:
Gezien het relaas van zonnigtype lijkt die SDE regeling voor zon-PV een gedrocht te worden.
Stel, je wilt (meer) zonnepanelen plaatsen, maar je wilt geen dure productiemeter en andere toestanden voor die (armzalige) terugleververgoeding, is er dan de keus dat je 'gewoon' gesaldeerd wil worden?
M.a.w.: blijft de verplichte saldering intact, ook voor nieuwe panelen die in de "SDE periode" zónder SDE subsidie geplaatst worden? Het lijkt me van wel, maar ik wil dat graag zeker weten.
Net een hoogst CURIEUS citaat gevonden op een nieuwe PV-aanbieder site (via Greenchoice), over het "salderen":
Wat weet "de Energieker" wat wij nog niet weten?quote:Let op: Wij sluiten niet uit dat bij de introductie van de nieuwe subsidieregeling ook deze wettelijke regeling aangepast zal worden. Wilt u op de hoogte worden gehouden van de subsidieregeling, laat dan hier uw email adres achter.
Dat artikel 31c uit de E-wet geschrapt gaat worden in verband met de SDE regeling?????
Laat het in Gaia's naam niet waar wezen, want dan komt er bloed aan de muur!
http://www.energieker.nl/content.aspx?key=PAGE6
Als ik het goed begrijp betekent het dat de oude meetdienst de meter komt verwijderen, en dat de nieuwe meetdienst dan een nieuwe meter plaatst.
Is het op die manier uberhaupt de moeite waard om te wisselen? (aangezien de kosten van verwijderen en plaatsen, die bv continuon niet opgeeft : "daadwerkelijk gemaakte kosten")
Ik wil eigenlijk helemaal van dat Nuon af, maar loont dat wel of moet je er teveel bij toeleggen?
Wie heeft daar ervaring mee?
edit : als ik het trouwens goed begrijp zijn de kosten voor de meetdienst voor elk bedrijf in Nederland nu dus (wettelijk) gelijk? Mooi voor de concurrentie
WVL_KsZeN wijzigde dit bericht 25-01-2008 13:03 (11%)
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
TOTAAL niet interessant, want compleet onbetaalbaar. Er is geen enkel meetbedrijf buiten de meetboys ingehuurd door de netbeheerders die landelijke dekking hebben. En dus geen concurrende prijzen konden en kunnen aanbieden.quote:WVL_KsZeN schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 12:55:
Ik heb trouwens een vraag over de zgn 'meetdienst'. Sinds een tijdje is het mogelijk te veranderen van meetdienst, maar volgens mij is er nauwelijks iemand die dat daadwerkelijk doet.
Als ik het goed begrijp betekent het dat de oude meetdienst de meter komt verwijderen, en dat de nieuwe meetdienst dan een nieuwe meter plaatst.
Is het op die manier uberhaupt de moeite waard om te wisselen? (aangezien de kosten van verwijderen en plaatsen, die bv continuon niet opgeeft : "daadwerkelijk gemaakte kosten")
Ik wil eigenlijk helemaal van dat Nuon af, maar loont dat wel of moet je er teveel bij toeleggen?
edit : als ik het trouwens goed begrijp zijn de kosten voor de meetdienst voor elk bedrijf in Nederland nu dus (wettelijk) gelijk? Mooi voor de concurrentie
De wettelijke bedoeling is om alle meters weer bij de netbeheerders onder te gaan brengen. Slimme meters worden dat uiteindelijk. Allemaal. Paarden van Troje. De Oxxio meters gaan waarschijnlijk uitgekocht worden (dat is een meter van een leverancier, die vallen trouwens buiten die hele regulering van 24,47 euri ex BTW/jaar).
Dus: wederom gesloten metermarkt. Die markt werkte dan ook voor geen meter.
In Duitsland kun je WEL een eigen meetbedrijf de Einspeise Zähler laten neerzetten. Meestal veel goedkoper dan het mooie spul van de netbeheerders. Duitsland ligt op een andere planeet.
We hebben revolutie nodig. Wellicht met een man als Vermeend:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article497672.ece
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Een verwarmingsketel die kan terugleveren?quote:WVL_KsZeN schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 13:27:
Zal ik je trouwens iets verklappen? Nuon heeft in ons appartement op de 3e verdieping van de 9 verdiepingen een meter geplaatst met 4 telwerken! Dus hoog,laag en hoog,laag voor teruglevering.. Ik snap niet hoe ze bedacht hebben dat ik die energie terug moet gaan leverenZonde van het geld.
Maar goed, zo'n meter plaats je hopelijk maar eens in de tig jaar en wat als er nu over een paar jaar ineens vrijwel iedereen dingen gaat terugleveren.
Daarnaast is produceren en aansluiten in 1 standaard formaat vaak gewoon goedkoper.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.
Simpel: zonnepanelen aan je balustrade, aan de kale gevelwand, of op een luifel, off course!quote:WVL_KsZeN schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 13:27:
Zal ik je trouwens iets verklappen? Nuon heeft in ons appartement op de 3e verdieping van de 9 verdiepingen een meter geplaatst met 4 telwerken! Dus hoog,laag en hoog,laag voor teruglevering.. Ik snap niet hoe ze bedacht hebben dat ik die energie terug moet gaan leverenZonde van het geld.
http://www.woonbron.nl/do...ochureDuurzameenergie.pdf
Ze beginnen het te snappen, bij NUON (Eneco snapte "hem" al) ...
...hoop ik...
...en daar breng je me op een aardig ideetje! Ik neig er dus naar om op onze nieuwe woning geen extra panelen bij te laten plaatsen omdat ons stroomverbruik minder sterk is gestegen dan ik had gedacht (op zich mooi natuurlijk).quote:zonnigtype schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 15:48:
of op een luifel, off course!
Boven onze voordeur zit een gebogen glazen luifeltje om jehovagetuigen bezoekers droog te houden terwijl ze voor de deur wachten. We vinden dat luifeltje lelijk maar we weten ook niet wat we er dan neer moeten hangen.
Wat natuurlijk een perfecte oplossing zou zijn is een 100-120Wp paneeltje met een OK4 of een Soladin 120 er aan. Twee vliegen in één klap: ik dek ons iets gestegen verbruik en iets gedaalde productie gedeeltelijk af, én we hebben een veel mooiere luifel dan er nu hangt. Ik hou Marktplaats standaard elke paar dagen in de gaten of er iets leuks voorbij komt, en daar komen nog wel eens van dergelijke paneeltjes voorbij. (Als iemand iets dergelijks heeft liggen en het voor een schappelijke prijs weg wil doen dan hou ik me aanbevolen!)
Hopelijk gaat dit lukken
Dan moet je grootverbruiker wordenquote:WVL_KsZeN schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 12:55:
Ik heb trouwens een vraag over de zgn 'meetdienst'. Sinds een tijdje is het mogelijk te veranderen van meetdienst, maar volgens mij is er nauwelijks iemand die dat daadwerkelijk doet.
Tot dit jaar kon je nog kiezen als kleinverbruiker maar sinds 1 januari 2008 ben je als kleinverbruiker verplicht de meting af te nemen van je netwerkbedrijf.
Vanaf 3*80A aansluitingen mag je nog wel je meetbedrijf kiezen.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Ziet er mooi uit, hoe bevalt hij tot nu toe en kun je de benedenverdieping er volledig mee verwarmen?quote:kockie schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 21:52:
Even van zonne-energie naar m'n eigen biomassa gestookte warmte-reactor. Hij is (bijna) af
Nu nog een beetje poetsen.... Maar eerst moet de rest van het huis af.
Kun je er nog wel bij als je de schoorsteen moet vegen?
Houtgestookte kachels geven een heerlijke warmte af, een Bergkachel is een iets ander principe als een speksteenkachel maar ze doen hun werk uitstekend.
Hier is de stadverwaming constant uit, op een klein beetje in de badkamer na.
Nu nog een zonneboiler voor het tapwater.
Bart
Dit topic is gesloten. ![]()